Klopt, dan kun je er waarschijnlijk 8 kwijt. Dat is al 3200Wp. Op goeie zonnige dagen haal je daar zo 20kW uit. En dan komt de uitbreiding er nog bij.HandyLumberjack schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:23:
[...]
Als je 12 paneeltjes van 20 jaar oud hebt, passen op die plek waarschijnlijk geen 12 moderne panelen want die zijn veel groter.
Ik ben niet 100% meer wakker, maar die C-rate lijkt misleidend. Ik begrijp dat je over je eigen situatie post, maar je post het m.i. op een veralgemenende manier die stelt dat laden bij C-rate van 0.165 optimaal is. Dat lijkt me te kort door de bocht. Op een basisunit kan dat kloppen, echter als je uitbreidingsbatterijen hebt zakt de C-rate maar verandert de efficiëntie van de omvormer toch niet - terwijl het net bij de omvormer is dat je de grootste verliezen hebt.cville schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:49:
Niet en dat is ook niet het sweet point voor laden. Uit metingen blijkt dat bij C-rate=0.165 wat overeenkomt met 1155W, er het meest efficient geladen wordt (rendement 94.91%). Kijk hier voor de harde data.
Toch?
Misschien eens in de App instellingen van je iPhone (iOS) instellen dat de Anker Power App géén meldingen mag (weer)geven? Standaard staat dat 'spel' daar alsnog op stroken en geluiden ingesteld én de App lijkt daarbij niet de acteren op z'n eigen voorkeuren welke je in de Anker App aangegeven hebt..stevenP schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:04:
Hm, de iPhone app blijft dagelijks "je accu is op 5% aanbeland, ik stop met terugleveren" notificaties sturen. Ja eh, jammer maar prima daar ben je voor ontworpen. Alle notifications uitzetten ben ik bang ook critical errors mis te lopen. Iemand hier een oplossing voor?
Overigens krijg ik SOC gewoon via HA mee, dus heb geen behoefte aan die notifications over verbruik / SOC etc.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Klinkt aannemelijk maar mijn metingen gelden uitsluitend voor de basis unit aangezien dat alles is wat ik heb. Het zou best aardig zijn als iemand dit herhaald bij een 14kWh unit.Slonzo schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:45:
[...]
Ik ben niet 100% meer wakker, maar die C-rate lijkt misleidend. Ik begrijp dat je over je eigen situatie post, maar je post het m.i. op een veralgemenende manier die stelt dat laden bij C-rate van 0.165 optimaal is. Dat lijkt me te kort door de bocht. Op een basisunit kan dat kloppen, echter als je uitbreidingsbatterijen hebt zakt de C-rate maar verandert de efficiëntie van de omvormer toch niet - terwijl het net bij de omvormer is dat je de grootste verliezen hebt.
Toch?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh
Op de AnkerSolix Max AC zit een communicatiepoort. Terminal 5 van die poort is een digitale input die bedoeld is voor "Emergency Power Off (EPO)".
Weet iemand wat dat doet / waar dat voor is?
(Ik zoek namelijk een manier om de Max AC uit te zetten als deze een halve dag of langer niets hoeft te doen, zonder dat ik naar dat ding moet lopen om hem handmatig uit te drukken.)
(Ik zoek namelijk een manier om de Max AC uit te zetten als deze een halve dag of langer niets hoeft te doen, zonder dat ik naar dat ding moet lopen om hem handmatig uit te drukken.)
Kan dat niet gewoon via modbus / HA?axelaar schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:53:
Op de AnkerSolix Max AC zit een communicatiepoort. Terminal 5 van die poort is een digitale input die bedoeld is voor "Emergency Power Off (EPO)".
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB, 7kwh Anker Solix accu
Als dat al kán (vast wel), maar waarom zou je dat überhaupt willen doen.... Aanzetten wordt daarna sowieso een handmatige actie.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Volgens Anker Support kan dat niet. Ik heb op de Max AC ook geen register gevonden dat geschikt zou kunnen zijn.stevenP schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 22:33:
[...]Kan dat niet gewoon via modbus / HA?
Terug aanzetten is hier niet handmatig - er zit een relais tussen batterij en meterkast. Stroom terug aan, en het ding komt vanzelf weer 'bij'.Will_M schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 22:35:
[...]Als dat al kán (vast wel), maar waarom zou je dat überhaupt willen doen.... Aanzetten wordt daarna sowieso een handmatige actie.
Hoezo niet?axelaar schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 23:15:
Volgens Anker Support kan dat niet. Ik heb op de Max AC ook geen register gevonden dat geschikt zou kunnen zijn.
Third party mode + power setpoint op 0W = idle batterij
Dat is wel wat enthousiast gezegd hoor. Ik heb 9600 Wp liggen en mijn aller-aller-allerbeste dagen zijn 65-67 kWh (h niet vergetencoolmos schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:35:
[...]
Klopt, dan kun je er waarschijnlijk 8 kwijt. Dat is al 3200Wp. Op goeie zonnige dagen haal je daar zo 20kW uit. En dan komt de uitbreiding er nog bij.
Dus ja, met een optimale ligging zijn de beste dagen vast wel 20-22 kWh, maar dat zijn de beste dagen die ik alleen in mei, juni en juli haal. Dus echt de beste dagen. Ik heb even voor je geteld, in mei had ik 9 dagen van 60+ kWh, juni 7 en juli 4. Kijk ik even naar mijn daggemiddelde per maand: mei 32 kWh, juni 36 kWh, juli 28 kWh.
En neem dan even de genoemde 3200 Wp onder de loep: dat is 1/3e van wat ik heb liggen. Dus even uitgaande van een even optimale ligging kan je dit dus telkens delen door 3. Sterker nog: ik denk dat het zelfs wat negatiever uit kan pakken, want meer panelen vangen juist op de slechtere momenten meer op, Wp boeit alleen op piekmomenten en ik heb 380 Wp liggen en zie dat alléén in die piekmaanden met piekdagen ik tegen de limiet van de panelen zit. 400 Wp klinkt leuk, maar is maar beperkt bruikbaar tov 380/360 Wp. Als je de ruimte ervoor hebt is het beter om in meer panelen met iets lagere Wp te investeren dan minder panelen met hogere Wp, juist in ons land. 95% van de tijd is je Wp namelijk nooit de limiterende factor, maar daar denkt vrijwel niemand over na, terwijl de hoogste Wp bij de PV-boer uitkiezen (zeg 400 Wp) soms wel 25% duurder is dan 380 Wp bijv.
Weinig tot geen info over te vinden m.b.t. de Max AC, maar lijkt op een droog contact dat bij kortsluiting de batterij snel "uit" schakelt. Wat "uit" betekent is niet gespecifieerd; kan zowel complete shutdown zijn of simpelweg de grid connectie onderbreken. Je kan eens proberen wat er gebeurt als je de DI_EPO (5) en GND_S (6) pinnen kortsluit. In ieder geval lijkt het me niet aangeraden om dit systematisch te gebruiken, dat is geen 'clean' shutdown.axelaar schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:53: