• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:12
Hansjoh schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:55:
[...]

Ah kak. Wilde het volgende week bestellen. Dit is wel misleidend, op het plaatje in de mail staat nota bene de BP7000..

Dan toch maar wachten op Black Friday.

EDIT: hoor graag wat hun reactie is op je mail..
Vanmorgen reactie gehad. Veel mooie woorden, oprechte excuses en begrip, maar nog geen concrete reactie. Het wordt voorgelegd aan het managementteam en ik moet nog even geduld hebben. Ben benieuwd.

@De Ingenieur Had de mail al weggegooid, maar datzelfde plaatje stond er inderdaad in. Toch maar even bewaard :+

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:23
Cloclo100 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:36:
Zou eens iemand wat screenshots kunnen delen van de instellingen in omnibattery, die NOM doet? Ik heb Claude(MVP) een beetje zelflaten pingelen maar nu schaalt alles heel traag, en hij vindt geen oplossing.

Verder: die anker p1 werkt op geen enkele manier in HA ? Of wel als je die officiële anker integratie installeert?

Alvast bedankt voor wat inzichten !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALkPUNh_2Hf-pieT44bxnfmOB0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtgDmKBDd6otqOGk16lfLV4o.jpg?f=fotoalbum_large Draait behoorlijk stabiel zo. Zou misschien nog iets optimaler kunnen.

Het voorspellend laden gaat nog niet helemaal lekker. Ik kom nog niet helemaal uit de prijssettings/arbitrages om bij hoge prijs te ontladen. Ook doet hij soms nog rara dingen zoals ondanks dat hij 95% vol is toch nog van het net laden in de nacht terwijl het niet nodig is. Als ik weer wat tijd over heb dit goed nalopen.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:20
Zou eens iemand wat screenshots kunnen delen van de instellingen in omnibattery, die NOM doet? Ik heb Claude(MVP) een beetje zelflaten pingelen maar nu schaalt alles heel traag, en hij vindt geen oplossing.

Verder: die anker p1 werkt op geen enkele manier in HA ? Of wel als je die officiële anker integratie installeert?

Zorg dat je zeker de laatst firmware versie hebt: v1.0.2.21 , als je een oudere hebt even chatten met Anker support en vragen dat ze deze pushen naar je serie nummer. In deze versie is het traag reageren vanuit de batterij geregeld.
JoTil schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:16:
[...]

[Afbeelding] Draait behoorlijk stabiel zo. Zou misschien nog iets optimaler kunnen.

Het voorspellend laden gaat nog niet helemaal lekker. Ik kom nog niet helemaal uit de prijssettings/arbitrages om bij hoge prijs te ontladen. Ook doet hij soms nog rara dingen zoals ondanks dat hij 95% vol is toch nog van het net laden in de nacht terwijl het niet nodig is. Als ik weer wat tijd over heb dit goed nalopen.
Heb nog niet gespeeld met OMNI battery, maar nu ik de screenshot zie heb ik toch een vraagje.
Werkt dit echt beter dan de standaard regeling?
Begrijp niet echt waarom je een PD regelaar nodig hebt bij een digitaal systeem. Je meet dat er 500w consumptie is en je geeft aan de batterij daar dat hij 500W extra moet produceren. Daar is toch geen regeltechniek voor nodig. Wat dan in de omvormer gebeurd daar is regeling nodig maar daar hebben wij geen vat op.
Ik heb een paar dagen een simpel scriptje gehad in HA zoals ik hierboven beschrijf, meten en dan de vraag output/input aanpassen, en dat werkte perfect. De enige overshoot die je hebt is door de traagheid van het meten, maar ook daar kan een regelaar niets aan veranderen.
Kan iemand uitleggen waar het PD gedeelte belangrijk is?

WP:Pana 9H --- PV: 13.4kWp --- accu: 7kWh

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:38

De nieuwe beta van gisteren lost dit op, is dan bijna realtime

• 3ym
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:14

3ym

pheijms schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:16:
Vraag over het aansluiten van de Anker Solix Max AC.

Ik heb een aparte groep laten aanleggen met een eigen stopcontact (3x2,5 mm² op een 16 A groep). Het stopcontact bevindt zich ongeveer 3,5 meter van de meterkast.

Ik had begrepen dat je om veiligheidsredenen eigenlijk niet het volledige ontlaadvermogen van 3.500 watt via een normaal stopcontact zou moeten gebruiken. Klopt dat?

Als ik in plaats van een stopcontact een lasdoos gebruik, is het dan qua veiligheid wel verantwoord om met 3.500 watt te ontladen?

En hoe zit het met de aansluiting van de kabel? Moet ik de stekker van de kabel afknippen, of zijn er speciale aansluitkabels verkrijgbaar zodat ik niets hoef aan te passen?
Een tweepolig werkschakelaar ipv doos monteren, yvmk 2.5mm kabel en een stuk flexi buis naar de unit toe. Je kan evt een kabeldoos ertussen zetten en wago lasklemmen gebruiken als je de stopcontact wil houden. Losse stekker van anker leek me niet zo duur om originele kabel te slopen. Rond 2500 watt continue ontladen zit je veilig op een 16A groep, enkele unit op hoger vermogen draaien is niet rationeel.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:31
Sinds vanmiddag draait bij mij de Max AC (7,2 kWh). Aangesloten op een eigen groep met werkschakelaar bij de deur van de ruimte waar de accu staat. De omvormer staat een meter of 15 af van de meterkast.
Na inschakelen en koppelen de updates en self test uitgevoerd. Daarna was de accu in no time geladen vanuit de PV van 43% naar 100%. Tot nu toe volgt ‘ie aardig NOM.

De officiële HA integratie werkt overigens ook in één keer. Benieuwd wat de SoC is na de eerst nacht…

Vraag: zowel de P1-dongle als de CT smart meter gen2 is geleverd. Ik heb de smart meter aangesloten met twee 3-fase CT clamps om zowel de grid als de PV te meten. Zowel de P1-dongle als de smart meter en de omvormer zijn in de app gekoppeld. Hoe weet ik waar de omvormer gebruik van maakt? Ik kan in de app niet zien hoe en welke meter de omvormer gebruikt.

Mijn eerste indruk is in ieder geval prima!

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:40
Jolke schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:02:
Toch maar even hier om advies vragen. :)
Ik blijf verbindingsproblemen houden met de huidige setup (Anker Solarbank 3 E2700 Pro met Smart Meter). De Smart Meter hangt in de meterkast en de batterij staat in de garage.
Beide plaatsen zijn niet de beste voor bereik naar de router, maar de batterij haalt het net. De Smart Meter heeft in de kamer erboven een FritzBox 7390 als AP staan. Bewust deze FB gekozen, omdat die niet op de mesh aansgeloten is en enkel op 2,4 GHz loopt. Ik had al gelezen dat mesh niet (altijd) goed werkt.
Wat ik verder geprobeerd heb: WPA2 ipv WPA3, antenne verlengd, alle draadloos op 5 GHz uitgeschakeld. Maar toch schiet de Smart Meter er af en toe uit en moet ik handmatig weer een verbinding opzetten.

Wat zijn de ervaringen hier met bereik van Smart Meters?

Ik vind het maar onhandig dat er geen LAN poorten op de batterij en Smart Meter zitten, maar dat helpt de discussie hier natuurlijk niet. :P
Ik heb mijn mesh op de 1e en 2e verdieping uitgezet tijdens de installatie zodat ik zeker wist dat zowel de accu als smart meter met de begane grond mesh ap zouden verbinden. Vervolgens het automatisch wisselen van AP uitgezet. So far so good 🤞🏼.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:39
KoningPaulus schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 06:39:
[...]

Ik heb mijn mesh op de 1e en 2e verdieping uitgezet tijdens de installatie zodat ik zeker wist dat zowel de accu als smart meter met de begane grond mesh ap zouden verbinden. Vervolgens het automatisch wisselen van AP uitgezet. So far so good 🤞🏼.
Ik heb ze via Unifi gelockt aan dezelfde AP. Heerlijk dat dat kan 😊

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

KoningPaulus schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 06:39:
[...]

Wat betekent dat laatste? Die van mij wisselt van AP als ie zin heeft en trekt zich weinig aan van de AP settings, tot ik het ssid waar Anker spul mee verbindt maar op 1 AP uit ging zenden. Sindsdien werkt het wel.

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:39
Aegle schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 23:28:
Sinds vanmiddag draait bij mij de Max AC (7,2 kWh). Aangesloten op een eigen groep met werkschakelaar bij de deur van de ruimte waar de accu staat. De omvormer staat een meter of 15 af van de meterkast.
Na inschakelen en koppelen de updates en self test uitgevoerd. Daarna was de accu in no time geladen vanuit de PV van 43% naar 100%. Tot nu toe volgt ‘ie aardig NOM.

De officiële HA integratie werkt overigens ook in één keer. Benieuwd wat de SoC is na de eerst nacht…

Vraag: zowel de P1-dongle als de CT smart meter gen2 is geleverd. Ik heb de smart meter aangesloten met twee 3-fase CT clamps om zowel de grid als de PV te meten. Zowel de P1-dongle als de smart meter en de omvormer zijn in de app gekoppeld. Hoe weet ik waar de omvormer gebruik van maakt? Ik kan in de app niet zien hoe en welke meter de omvormer gebruikt.

Mijn eerste indruk is in ieder geval prima!
Je hebt er maar eentje nodig. Ik vind de Smart Meter fijner en die lijkt nauwkeuriger te werken. Bovendien monitort die als je een tweede set cts hebt ook de pv nauwkeurig. Trek je p1 er eens uit, en kijkt of de accu blijft werken. Anders de Smart meter goed koppelen. Was bij mij nodig.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:31
caspervc schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 07:38:
[...]

Je hebt er maar eentje nodig. Ik vind de Smart Meter fijner en die lijkt nauwkeuriger te werken. Bovendien monitort die als je een tweede set cts hebt ook de pv nauwkeurig. Trek je p1 er eens uit, en kijkt of de accu blijft werken. Anders de Smart meter goed koppelen. Was bij mij nodig.
Na het loskoppelen van de P1 meter zegt ‘ie dat er een meterprobleem is terwijl de Smart meter wel gekoppeld is in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjgV_I1goMJzXxny1wCrhswhb6E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gmkYYfKozHa77wkKJLNB8FO3.jpg?f=user_large

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:23
Whiskey48 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 23:03:
[...]

De nieuwe beta van gisteren lost dit op, is dan bijna realtime
Gebruik jij de functies “alleen ontladen bij hoge prijs” en “ontladen bij hoge prijs”? Hoe stel jij hier dan goede drempel waarden in dat het de moeite waard is?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:58
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 07:34:
[...]

Wat betekent dat laatste? Die van mij wisselt van AP als ie zin heeft en trekt zich weinig aan van de AP settings, tot ik het ssid waar Anker spul mee verbindt maar op 1 AP uit ging zenden. Sindsdien werkt het wel.
Hoe (of beter: waar?) stel je dat in?

Net een FB 7390 met een netwerkkabel naar de kelder verhuisd en naast de meterkast gezet. So far, so good. Maar 5 GHz en WPA3 staan nog steeds uit.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:38
JoTil schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:22:
[...]

Gebruik jij de functies “alleen ontladen bij hoge prijs” en “ontladen bij hoge prijs”? Hoe stel jij hier dan goede drempel waarden in dat het de moeite waard is?
Nog niet uitgeprobeerd.
Jolke schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:37:
[...]

Hoe (of beter: waar?) stel je dat in?

Net een FB 7390 met een netwerkkabel naar de kelder verhuisd en naast de meterkast gezet. So far, so good. Maar 5 GHz en WPA3 staan nog steeds uit.
Ik ben niet bekend met jouw setup; wel weet ik dat de Anker spullen alleen 2,4Ghz wifi zouden moeten ondersteunen.

Maar als het werkt en tis zoals je wilt is er vanaf blijven ook een optie :)

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:58
Het ging om dit stukje: ' en trekt zich weinig aan van de AP settings, tot ik het ssid waar Anker spul mee verbindt maar op 1 AP uit ging zenden. Sindsdien werkt het wel.'

Wat bedoel je daarmee?

Verder wil ik natuurlijk wel de WPA3 en 5GHz op de rest van mijn netwerk/mesh aanzetten. Ik heb vziw geen controle over welk AP verbindt met de Anker SM.

• Gerben89
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Aegle schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:20:
[...]

Na het loskoppelen van de P1 meter zegt ‘ie dat er een meterprobleem is terwijl de Smart meter wel gekoppeld is in de app:

[Afbeelding]
Even toevoegen aan het systeem.

1e pagina van de app en met plusje.

Als hij bij apparaten staat is die niet persee gekoppeld aan het systeem.
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste