• Ragrootenboer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:47

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
wallyhof schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 07:35:
Ik ben geïnteresseerd in de "Anker Solix Max AC". Lastig om een geschikte plek in huis te vinden. Ben zelf elektrisch onderlegd, sluit het aan op een aparte groep......maar waar is een uitdaging.

Word wellicht de schuur achter in de tuin (7m2 / bouwjaar 2013). Weten jullie wat dit ongeveer doet met het verbruik. In de winter neemt een verwarmingselement het over, in de zomer is het echt bloedheet in de schuur.
Ik ben zo'n buiten-in-de-regen klant. Als ik een grote garage had met extra loze leidingen en ruimte over had hij waarschijnlijk daar gestaan, maar simpelweg geen geschikte plek gevonden in/om huis. Nu in de achtertuin naast op de WP buitenunit. It aint pretty, maar doet wel z'n werk. Hij staat nooit in directe zon, want in de schaduw van de buurmans uitbouw.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB, 7kwh Anker Solix accu

• p1lot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:38
Iemand ervaring met gebruik van de smart meter gen2 met extra CT meter voor de zonnepanelen? ik heb eerst mijn installatie in gebruik genomen met enkel de GRID CT's en de batterij, dat werkte allemaal goed, maar omdat ik een oude omvormer heb kan ik dus nergens zien wat ik effectief opwek. zonder de PV CT's kon de smart meter gen2 enkel het verbruik of overschot op de fasen zien. Ik heb de enkelfase CT voor de zonnenpanelen aangekocht en aangesloten op de smart meter gen 2, met de hoop dat ik nu wel afzonderlijk kan zien wat het opgewekte vermogen is, wat het huis verbruikt en wat er verder in en uit batterij en het net gehaald worden.

Echter ik zie geen enkel verschil met de CT van de zonnepanelen erbij: als ik bvb daarnet op de omvormer keek was hij 400W aan het opwekken, maar in de app stond bij de zonnepanelen 200W opwek, het huis verbruikte ook 200W en de batterij was met 200W aan het opladen. dat wil zeggen dat hij niet "weet" of ten minste niet laat zien wat de zonnepanelen echt opwekken, enkel het " overschot". als ik op de smart meter tik, krijg ik ook de details van de grid CT's te zien over de 3 fasen, maar niets over PV.... ik heb een ticket met anker lopen maar die lijken het probleem niet te begrijpen. iemand hier ervaring mee?
Als de anker app de opgewekte zonnenpanelen energie niet kan laten zien, wat is het nut van die PV CT kabel dan....

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

p1lot schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 19:55:
Iemand ervaring met gebruik van de smart meter gen2 met extra CT meter voor de zonnepanelen? ik heb eerst mijn installatie in gebruik genomen met enkel de GRID CT's en de batterij, dat werkte allemaal goed, maar omdat ik een oude omvormer heb kan ik dus nergens zien wat ik effectief opwek. zonder de PV CT's kon de smart meter gen2 enkel het verbruik of overschot op de fasen zien. Ik heb de enkelfase CT voor de zonnenpanelen aangekocht en aangesloten op de smart meter gen 2, met de hoop dat ik nu wel afzonderlijk kan zien wat het opgewekte vermogen is, wat het huis verbruikt en wat er verder in en uit batterij en het net gehaald worden.

Echter ik zie geen enkel verschil met de CT van de zonnepanelen erbij: als ik bvb daarnet op de omvormer keek was hij 400W aan het opwekken, maar in de app stond bij de zonnepanelen 200W opwek, het huis verbruikte ook 200W en de batterij was met 200W aan het opladen. dat wil zeggen dat hij niet "weet" of ten minste niet laat zien wat de zonnepanelen echt opwekken, enkel het " overschot". als ik op de smart meter tik, krijg ik ook de details van de grid CT's te zien over de 3 fasen, maar niets over PV.... ik heb een ticket met anker lopen maar die lijken het probleem niet te begrijpen. iemand hier ervaring mee?
Als de anker app de opgewekte zonnenpanelen energie niet kan laten zien, wat is het nut van die PV CT kabel dan....
Misschien beter om je PV middels 'S0' uit te gaan lezen (en daartoe dus een extra kWh (MID) meter in je groepenkast te gaan monteren)?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49

PV zie je ook niet terug bij de Smart meter zelf bij de apparaat weergave, alleen bij je systeem. Heb je wel je configuratie onder Fotovoltaïsche energie van derden en CT-bewakingsinstellingen goed ingesteld?

En aangezien je de 3 fase variant van de smartmeter hebt is de kans misschien ook aanwezig dat deze ook voor de PV aansluiting alleen compatible is met de CT kabel met 3 klemmen. Deze kun je natuurlijk wel prima op een 1 fase omvormer gebruiken door maar 1 van de klemmen aan te sluiten.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:48
DeOS schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:11:
[...]

En aangezien je de 3 fase variant van de smartmeter hebt is de kans misschien ook aanwezig dat deze ook voor de PV aansluiting alleen compatible is met de CT kabel met 3 klemmen. Deze kun je natuurlijk wel prima op een 1 fase omvormer gebruiken door maar 1 van de klemmen aan te sluiten.
Nee hoor, de 1-fase CT kabel werkt prima met de Smart Meter Gen 2 voor 3 fasen.

• p1lot
DeOS schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:11:
Heb je wel je configuratie onder Fotovoltaïsche energie van derden en CT-bewakingsinstellingen goed ingesteld?
ja dat staat goed, maar ik zie dus geen verschil tussen met de pv ct kabel of zonder (eerste week gebruik was zonder die )

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:46

Je kunt volgens Anker jouw opwek aflezen in Real-Time “derden-PV-vermogen” in Watt’s op het scherm live vermogensweergave. Voorwaarde is dat je de third-party-PV in systeem aan hebt staan. Je ziet dit dan ook terug in je statistiek op dagtotaal, in kWh, verdeling batterij, huis en net. Als alles goed en in de goede pijlrichting is aangesloten kun je ook de CT even compleet vergeten en daarna weer compleet, dus nu met PV CT weer aanmelden.

Hoop dat het zo gaat werken.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:56
Ik zie toch niks hierover in de release notes ?

• p1lot
Mr Black schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:38:
Je ziet dit dan ook terug in je statistiek op dagtotaal, in kWh, verdeling batterij, huis en net.
Ja inderdaad, dat is dus het probleem, wat ik in de Anker app zie is veel minder dan wat ik op de omvormer zie. vandaag bvb 14kWh opgewekt, Anker toont maar 9, de piek volgens SMA zat op iets meer dan 3kW terwijl Anker 2.18kW toont, Anker ziet ook een " dip" in het opgewekte vermogen om 15u30. Die is er niet in de SMA, dat was het moment dat we een wasmachine hebben opgezet. Anker toont dus helemaal niets van opgewekt PV vermogen, enkel PV vermogen min verbruik van het huis. Als ik het live bekijk vraagt het huis dan ook bijna heel de dag door 0W, zolang er maar zonne-energie is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pChXNPUg4vscqvWOdDkvZ42azQE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F3aNaY3LZty4Yhs3ydFyQZ88.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAgoZmWOoiJO4bl0nJ5UEfJ39tw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mvbIXJ6J5QhmBTjZxHCplSub.png?f=user_large
Mr Black schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:38:
Als alles goed en in de goede pijlrichting is aangesloten kun je ook de CT even compleet vergeten en daarna weer compleet, dus nu met PV CT weer aanmelden.
Ik had ook al de smart meter gen2 een keer verwijderd uit het systeem en opnieuw toegevoegd met de PV CT's er meteen bij, maakt geen verschil

[ Voor 12% gewijzigd door p1lot op 04-10-2026 21:03 ]

• Mr Black
p1lot schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:00:
[...]

Ja inderdaad, dat is dus het probleem, wat ik in de Anker app zie is veel minder dan wat ik op de omvormer zie. vandaag bvb 14kWh opgewekt, Anker toont maar 9, de piek volgens SMA zat op iets meer dan 3kW terwijl Anker 2.18kW toont, Anker ziet ook een " dip" in het opgewekte vermogen om 15u30. Die is er niet in de SMA, dat was het moment dat we een wasmachine hebben opgezet. Anker toont dus helemaal niets van opgewekt PV vermogen, enkel PV vermogen min verbruik van het huis. Als ik het live bekijk vraagt het huis dan ook bijna heel de dag door 0W, zolang er maar zonne-energie is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ik had ook al de smart meter gen2 een keer verwijderd uit het systeem en opnieuw toegevoegd met de PV CT's er meteen bij, maakt geen verschil
In je eerste vraag om 19.55 uur schrijf je dat je de omvormer PV niet kunt uitlezen en het daarom in de Anker app wilt zien, of lees ik dat verkeerd. Zo niet, hoe kom je dan aan deze getallen?

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• p1lot
Mr Black schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:09:
[...]

In je eerste vraag om 19.55 uur schrijf je dat je de omvormer PV niet kunt uitlezen en het daarom in de Anker app wilt zien, of lees ik dat verkeerd. Zo niet, hoe kom je dan aan deze getallen?
Deze SMA heeft zo een externe display, maar die is niet te connecteren met een app ofzo. Ik kan dus enkel wanneer ik thuis ben en naar dat display loop, het vermogen aflezen. Dat is niet praktisch. Ik wil het gewoon in de Anker app kunnen zien.

Dat is dan ook waarvoor ik de CT PV klem heb aangekocht, maar ik zie geen verschil tussen met die CT PV of zonder. Dus ofwel zit er iets mis in mijn configuratie, ofwel verkoopt Anker een accessoire dat geen nut heeft. Dat tweede lijkt me sterk, dus ik probeer te achterhalen wat er niet goed gaat in mijn installatie of instellingen

• Tempelier1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:22
Hallo allemaal,

Nu langzaam de zon productie minder aan het worden is en de na zomer ten einde komt. Ben ik heel benieuwd op welke setting/modus jullie de max ac in de herfst/winter maanden gaan zetten. Ik heb sinds de aankoop de AI setting gebruikt en ben daar eigenlijk best tevreden over (zonder dat je via een extern programma het maximale eruit probeert te halen)

Ik heb een dynamisch energie contract en zoek nog naar de juiste modus om in te kopen op de lage prijs momenten en te ontladen op duurdere piek moment (NOM) zonder dat de batterij gaat “handelen”. Dus de dynamische tarief modus valt al af volgens mij.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39
p1lot schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:16:
[...]

Deze SMA heeft zo een externe display, maar die is niet te connecteren met een app ofzo. Ik kan dus enkel wanneer ik thuis ben en naar dat display loop, het vermogen aflezen. Dat is niet praktisch. Ik wil het gewoon in de Anker app kunnen zien.

Dat is dan ook waarvoor ik de CT PV klem heb aangekocht, maar ik zie geen verschil tussen met die CT PV of zonder. Dus ofwel zit er iets mis in mijn configuratie, ofwel verkoopt Anker een accessoire dat geen nut heeft. Dat tweede lijkt me sterk, dus ik probeer te achterhalen wat er niet goed gaat in mijn installatie of instellingen
Zit je ct klem wel om de juiste kabel? Dus om de kabel van sma omvormer naar meterkast?

[ Voor 3% gewijzigd door jurjen_g op 04-10-2026 21:25 ]

• p1lot
jurjen_g schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:24:
[...]

Zit je ct klem wel om de juiste kabel? Dus om de kabel van sma omvormer naar meterkast?
ja, fase van de omvormer komt binnen op de groenestroom-teller, en gaat dan door naar de automaat. hij zit om die fasedraad tussen die teller en de automaat (met de pijl weg van de omvormer)

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39
p1lot schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:29:
[...]

ja, fase van de omvormer komt binnen op de groenestroom-teller, en gaat dan door naar de automaat. hij zit om die fasedraad tussen die teller en de automaat (met de pijl weg van de omvormer)
En je weet zeker dat er vanaf die teller niet stiekem ook een aftakking is naar andere groepen? Zo lijkt het haast wel. Of het werkt inderdaad gewoon niet....

• p1lot
jurjen_g schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:31:
[...]

En je weet zeker dat er vanaf die teller niet stiekem ook een aftakking is naar andere groepen? Zo lijkt het haast wel. Of het werkt inderdaad gewoon niet....
ik zal het morgen eens nakijken (als ik nu de hoofdschakelaar af zet om in de meterkast te gaan werken, dat gaat me hier in huis niet in dank afgenomen worden ;) ).

Hebben jullie een PV CT in gebruik? toont die wel correct het effectief opgewekte vermogen en niet enkel het " overschot" ?

• Mr Black
[...]

Wat mij opvalt is dat je app op Engels staat, is de goede regio ingesteld onder systeem en dan locatie? Zet de app eens op Nederlands, gaat dat? Ga naar Geavanceerde instellingen, wat is jouw Regio Gebied? Bij mij Nederland - 50549. Zal er wel niets mee te maken hebben, maar…. Je weet maar nooit. Ga eens naar systeem, apparaatbeheer, slimme meter. Druk op je CT, daaronder zie je een live aanduiding van je vermogen in Watt. Dat kun je morgen met zon vergelijken. Verder, druk op meter update, geeft die aan dat je de nieuwste versie hebt? Dan als laatste, vraag in de app aan Anka, waarom geeft mijn CT meter geen werkelijk vermogen van mijn PV aan gemeten met de CT aansluiting op mijn smart meter gen 2.

Als dit allemaal niet werkt is die stuk😭🙈. Verder zou ik het niet weten behalve dat de CT klem met pijl goed moet zitten naar het huis toe en dat het kabeltje enkele mV afgeeft. Probeer nog eens op een andere aansluiting van de gen2 en het dunne kabeltje even goed controleren en opnieuw in steken.

Anders toch weer terug naar Anker, ze hebben een geweldige helpdesk.

• p1lot
Mr Black schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:35:
[...]

Wat mij opvalt is dat je app op Engels staat, is de goede regio ingesteld onder systeem en dan locatie? Zet de app eens op Nederlands, gaat dat? Ga naar Geavanceerde instellingen, wat is jouw Regio Gebied? Bij mij Nederland - 50549. Zal er wel niets mee te maken hebben, maar…. Je weet maar nooit. Ga eens naar systeem, apparaatbeheer, slimme meter. Druk op je CT, daaronder zie je een live aanduiding van je vermogen in Watt. Dat kun je morgen met zon vergelijken. Verder, druk op meter update, geeft die aan dat je de nieuwste versie hebt? Dan als laatste, vraag in de app aan Anka, waarom geeft mijn CT meter geen werkelijk vermogen van mijn PV aan gemeten met de CT aansluiting op mijn smart meter gen 2.

Als dit allemaal niet werkt is die stuk😭🙈. Verder zou ik het niet weten behalve dat de CT klem met pijl goed moet zitten naar het huis toe en dat het kabeltje enkele mV afgeeft. Probeer nog eens op een andere aansluiting van de gen2 en het dunne kabeltje even goed controleren en opnieuw in steken.

Anders toch weer terug naar Anker, ze hebben een geweldige helpdesk.
Mijn apps staan allemaal Engelstalig, dat vind ik fijner werken. Regio staat wel correct op Belgie inderdaad.

in ieder geval allemaal al bedankt voor het meedenken.
Ik zal bovenstaande en de suggestie van @jurjen_g ook morgen eens nakijken als er weer zon is.

edit: typo

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
p1lot schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:34:

Hebben jullie een PV CT in gebruik? toont die wel correct het effectief opgewekte vermogen en niet enkel het " overschot" ?
Ik heb hier eenzelfde situatie als jij en PV CT toont alleen het overschot. Ben er ook nog niet achter wat het probleem is. Ik lees graag mee..

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:48
[...]

Kan het zijn dat je de CT klem van de fase waarop je PV teruglevert verkeerd om hebt zitten, waardoor het verbruik effectief van je PV wordt afgetrokken?

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:49
Cloclo100 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:48:
[...]

Ik zie toch niks hierover in de release notes ?
Jawel, de aller eerste voor het niet laden en later rare rare pendelen (net als iemand anders dan ook aangaf in een ander topic)

[ Voor 20% gewijzigd door Whiskey48 op 04-10-2026 22:45 ]

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04:51
p1lot schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:34:
[...]

ik zal het morgen eens nakijken (als ik nu de hoofdschakelaar af zet om in de meterkast te gaan werken, dat gaat me hier in huis niet in dank afgenomen worden ;) ).

Hier een 1 fase smart meter icm ct pv. Komt nagenoeg overeen. Heb ook van tevoren gemeten of er niks anders op de groep zat toevallig. Anker geeft 11,6 / 11,98 / 11,66 weer de afgelopen drie dagen bijv. Mijn PV app: 11,9 / 12,0 / 12,0

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste