• Mangoworks2002
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10 15:07
brogel schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:30:
[...]

welk firmware versie heb je? Als ikme niet vergis heeft versie "v1.0.2.21" de mogelijkheid om verschillende max AC batterijen aan te sturen.
Moest je deze niet hebben zou ik die al zeker vragen aan anker (even je serie nummer doorgeven), daar zit ook een grote verbetering in mbt de vermogenregeling.
Heb je hier een linkje naar? Voor zover ik weet is dit nog niet gesupport

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:56
Mangoworks2002 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:23:
[...]

Heb je hier een linkje naar? Voor zover ik weet is dit nog niet gesupport
"v1.0.2.21" is inderdaad een beta versie momenteel. Verschillende mensen hebben deze wel al op hun systeem staan. Dacht ook gelezen te hebben dat deze algemeen ging uitgerold worden in enkele weken.

WP:Pana 9H --- PV: 13.4kWp --- accu: 7kWh

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:42
brogel schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:34:
[...]

Afhalen gaat ook onder Monchengladbach, 96km van Eindhoven volgens maps.

1322 is wel zonder smartmeter. Ter info, een uitbreiding kost 1269.

En op de webstie staat het volgende, dus moet zonder problemen gaan:
[Afbeelding]
Als ik de batterij in mijn mandje heb, kan ik Monchengladbach niet kiezen. Wel als ik via de rabbatt pagina kijk. Dus zou kunnen dat deze Anker max ac, niet op te halen is in Monchengladbach, wel in Bergheim.

De smartmeter, weet jij of dat 1 of 3 fase is?

• Mangoworks2002
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10 15:07
brogel schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:33:
[...]

"v1.0.2.21" is inderdaad een beta versie momenteel. Verschillende mensen hebben deze wel al op hun systeem staan. Dacht ook gelezen te hebben dat deze algemeen ging uitgerold worden in enkele weken.
Ja, ben door de afgelopen 10 pagina's gelopen en zag iets van techpunt.nl voorbij komen: 8 oktober. Ik ben benieuwd, heb nu zelf iets gefabriceerd met Claude voor Homey wat opzich prima werkt.

• brogel
pheijms schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:34:
[...]

Als ik de batterij in mijn mandje heb, kan ik Monchengladbach niet kiezen. Wel als ik via de rabbatt pagina kijk. Dus zou kunnen dat deze Anker max ac, niet op te halen is in Monchengladbach, wel in Bergheim.

Als je echt interesse hebt eventueel een mailtje sturen om te kijken dat ze hem voor u naar monchengladbach brengen (of direct een paar stuks).

Bij deze winkel weet ik het niet zeker, bij Solarhandel24 waar ik heb afgehaald was het een 3fase meter.

• RaviNox
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 06-10 17:08
pheijms schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:34:
[...]

Is wel echt serieus interessant... t.o.v. wat hij nu hier kost in de webwinkels. Besparing van €500. Alleen ik kom uit het westen...

Gaat er niemand toevallig naar Duitsland toe :+

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:43
Vrijdag ga ik de Max AC plus 1 uitbreiding en de Smart Meter Gen 2 bij Solarhandel24 ophalen. Nieuwe 20A groep naar zolder, 4 mm2 bedrading (8 meter) incl. losse aansluitstekker van Anker en signaaldraad zijn al klaar. Bedankt voor de tips in dit topic :). Wordt alleen nog een klusje om de batterijen via de vlizotrap naar zolder te tillen :+. In het weekend kan ik dan mooi hobbyen met de instellingen.

Mitsubishi Zubadan, 3 x Daikin, 22,5 kWp PV

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:07

duderuud

Sliden is koel

Ik heb exact dezelfde setup opgehaald bij Solarhandel en het slepen van de accu met uitbreiding was een helse klus. Gelukkig hoeft het maar één keer :)

Motor-Forum.nl

• axelaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:50
Zubadan schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:32:
Wordt alleen nog een klusje om de batterijen via de vlizotrap naar zolder te tillen :+.
Een kleine maat bigbag, stevig touw/spanband o.i.d., batterij daarin en dan met twee man/vrouw van bovenaf ophijsen. Een vlizotrap + mens + accu kan het niet hebben.

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 20:22
maartenford schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:16:
Ik twijfel een Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 aan te schaffen, hoeveel sneller/beter reageert deze dan de Anker P1 meter die ik nu gebruik?
Naast het feit dat de Smart Meter Gen 2 sneller reageert dan de Anker P1-meter, heeft hij nog een groot voordeel: je hebt hiermee ook direct inzicht in je zonnepanelen. De Gen 2 meet namelijk zowel de netaansluiting als de aparte zonnepanelenkring.

Daardoor kan de Anker veel beter bepalen wat er op dat moment gebeurt: hoeveel stroom je van het net afneemt, hoeveel je teruglevert, hoeveel je zonnepanelen produceren en hoeveel er naar/van de batterij gaat. Hierdoor kan de batterij sneller en nauwkeuriger reageren op veranderingen in je energieverbruik en zonneproductie.

Vooral bij snel wisselende belasting of bewolking merk je het verschil. De P1-meter is prima voor het meten van je netverbruik, maar de Smart Meter Gen 2 geeft de Anker veel completere informatie om de batterij aan te sturen.

Tip : Kijk even Vraag&Aanbod daar staat er nog 1 te koop

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
_Mitchie_ schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:05:
[...]

Naast het feit dat de Smart Meter Gen 2 sneller reageert dan de Anker P1-meter, heeft hij nog een groot voordeel: je hebt hiermee ook direct inzicht in je zonnepanelen. De Gen 2 meet namelijk zowel de netaansluiting als de aparte zonnepanelenkring.
Is dat als je extra CT klemmen bijkoopt?

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 20:22
Treveo schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:32:
[...]

Is dat als je extra CT klemmen bijkoopt?
Dat ligt er aan of je 1 of 3 fase koopt. Bij een 1 fase wordt er 2 x CT-kabel (63A) (Dus heb je zowel voor de netspanning als voor de zonnepalen) bijgeleverd en bij 3 fase wordt 1 x CT-kabelset (3× 63A) bijgeleverd.

[ Voor 13% gewijzigd door _Mitchie_ op 06-10-2026 16:51 ]

• MornixRS
  • Registratie: November 2020
Volgende week wordt deze thuisbatterij geplaatst inclusief extra groep. Dit zal gebeuren in de berging op een betonnen vloer. Is nodig de accu op een verhoging te plaatsen of kan dit direct op de vloer? De installateur raadt het Anker base onderstel aan maar ik kan niet goed inschatten of dat echt nodig is.
Op de gewenste plek staat de accu ongeveer 10 cm van uitbouw die grotendeels van hout is. Is dat problematisch of risicovol?

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:33
MornixRS schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:49:
Volgende week wordt deze thuisbatterij geplaatst inclusief extra groep. Dit zal gebeuren in de berging op een betonnen vloer. Is nodig de accu op een verhoging te plaatsen of kan dit direct op de vloer? De installateur raadt het Anker base onderstel aan maar ik kan niet goed inschatten of dat echt nodig is.
Op de gewenste plek staat de accu ongeveer 10 cm van uitbouw die grotendeels van hout is. Is dat problematisch of risicovol?
Zolang de betonvloer droog blijft kan dat prima. De accu wordt langdurig op vol vermogen (3.5kW) max 55°C, op 2,5kW zo'n 40°C. Lijkt mij niet zo'n probleem.

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:52
Ik heb een Powerbank Max AC en krijg hem niet aan de praat. Oplossingen voor de problemen waar ik tegenaan loop (en dat zijn er meerdere) vind ik niet met web search. Wie heeft tips?

Wat heb ik gedaan? De video met installatietips van thuisbatterij.nl bekeken. 5 GHz zou uit moeten anders snapt de batterij en/of P1 meter het niet. Gedaan. Ik heb wel access points en dat zou ook al lastig kunnen zijn maar dat beschouw ik nog even als een gegeven, ik voel er weinig voor mijn wifi netwerk te downgraden om een batterijtje aan de praat te krijgen.

Goed, wat lukt? Ik krijg de batterij op wifi en ik heb de firmware bijgewerkt. Het valt op dat de batterij herkend wordt als een "Prime", niet als een "Max AC". Het plaatje dat er bij staat lijkt wel op wat ik heb staan. Ik moet een locatie kiezen. De enige optie is Australië met een stuk of 5 sub-regio's binnen Australië. Verder niks. Locatie en locatie services staan aan en de app heeft permissies. Maar de app zegt bij het kiezen van de locatie dat locatie-detectie nog niet wordt ondersteund.

Nog even opgezocht wat Australië voor stroom heeft, dat is 230V 50 Hz dus vooruit maar. Ik moet iets kiezen anders kan ik niet verder. Maar dat is niet zonder gevolgen want als ik dan de batterij op 3500 W wil zetten met de credentials van een installer account (aangemaakt met Anker Professional app) dan weigert de app dat en zegt dat ik eerst mijn locatie kloppend moet maken.

Je verzint het niet.

Dan de P1 meter. Netjes aangesloten op actief gevoede P1 hub van HomeWizard. Hij wordt ook herkend door de Anker Power app. Maar integreren lukt niet. Met wat gepiel (meerdere keren proberen) krijg ik een vervolgstap: ik moet op de IoT button drukken om de verbinding tot stand te brengen. Daar krijg ik drie minuten voor. Dat doe ik (op de batterij) maar dat doet niks en na die drie minuten geeft de app het op en zegt dat het mislukt is.

Al met al geen beste ervaring tot nu toe, het maakt een afgeraffelde indruk, het is niet af.

Het aanmaken van een support ticket doet het ergste vrezen. Ik krijg een reactie van wat een AI agent lijkt die alleen een paar woorden oppikt en die herhaalt. Als ik reageer met aanvullende informatie het antwoord dat het is geëscaleerd naar een ander team en wordt er om geduld gevraagd.

Dus... Ik hoop dat ik hier wijzer word.

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:46
MornixRS schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:49:
Ik heb de mijne in de schuur op twee houten balkjes onder de voeten op naakt beton staan. Minder sjiek misschien dan de officiële base, maar wel functioneel. Ik hem bewust op enige hoogte gezet want er kan eens in de zoveel jaar een halve cm water op deze vloer verschijnen na een 'tropische' stortbui. Daar ben ik dus nu niet bang voor

9kW LG U44 | 2x Anker Solix Max AC | 6.5kW solar

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:49
Martin M schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:15:
Ik heb een Powerbank Max AC en krijg hem niet aan de praat. Oplossingen voor de problemen waar ik tegenaan loop (en dat zijn er meerdere) vind ik niet met web search. Wie heeft tips?

Wat heb ik gedaan? De video met installatietips van thuisbatterij.nl bekeken. 5 GHz zou uit moeten anders snapt de batterij en/of P1 meter het niet. Gedaan. Ik heb wel access points en dat zou ook al lastig kunnen zijn maar dat beschouw ik nog even als een gegeven, ik voel er weinig voor mijn wifi netwerk te downgraden om een batterijtje aan de praat te krijgen.

Goed, wat lukt? Ik krijg de batterij op wifi en ik heb de firmware bijgewerkt. Het valt op dat de batterij herkend wordt als een "Prime", niet als een "Max AC". Het plaatje dat er bij staat lijkt wel op wat ik heb staan. Ik moet een locatie kiezen. De enige optie is Australië met een stuk of 5 sub-regio's binnen Australië. Verder niks. Locatie en locatie services staan aan en de app heeft permissies. Maar de app zegt bij het kiezen van de locatie dat locatie-detectie nog niet wordt ondersteund.

Nog even opgezocht wat Australië voor stroom heeft, dat is 230V 50 Hz dus vooruit maar. Ik moet iets kiezen anders kan ik niet verder. Maar dat is niet zonder gevolgen want als ik dan de batterij op 3500 W wil zetten met de credentials van een installer account (aangemaakt met Anker Professional app) dan weigert de app dat en zegt dat ik eerst mijn locatie kloppend moet maken.

Je verzint het niet.

Dan de P1 meter. Netjes aangesloten op actief gevoede P1 hub van HomeWizard. Hij wordt ook herkend door de Anker Power app. Maar integreren lukt niet. Met wat gepiel (meerdere keren proberen) krijg ik een vervolgstap: ik moet op de IoT button drukken om de verbinding tot stand te brengen. Daar krijg ik drie minuten voor. Dat doe ik (op de batterij) maar dat doet niks en na die drie minuten geeft de app het op en zegt dat het mislukt is.

Al met al geen beste ervaring tot nu toe, het maakt een afgeraffelde indruk, het is niet af.

Het aanmaken van een support ticket doet het ergste vrezen. Ik krijg een reactie van wat een AI agent lijkt die alleen een paar woorden oppikt en die herhaalt. Als ik reageer met aanvullende informatie het antwoord dat het is geëscaleerd naar een ander team en wordt er om geduld gevraagd.

Waarom gebruik je niet de normale Anker app maar een app die helemaal niet voor jou bedoeld is (Anker Professional app) om het vervolgens af te kraken :?

En kan je een paar screenshots delen uit de normale anker app tijdens installatie/onboarding en waar je vastloopt?

[ Voor 3% gewijzigd door White_Collar op 06-10-2026 18:23 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• brogel
[...]

Daardoor kan de Anker veel beter bepalen wat er op dat moment gebeurt: hoeveel stroom je van het net afneemt, hoeveel je teruglevert, hoeveel je zonnepanelen produceren en hoeveel er naar/van de batterij gaat. Hierdoor kan de batterij sneller en nauwkeuriger reageren op veranderingen in je energieverbruik en zonneproductie.

Vooral bij snel wisselende belasting of bewolking merk je het verschil. De P1-meter is prima voor het meten van je netverbruik, maar de Smart Meter Gen 2 geeft de Anker veel completere informatie om de batterij aan te sturen.

Tip : Kijk even Vraag&Aanbod daar staat er nog 1 te koop
Heb je hier ergens een bron van?
Dit klinkt allemaal als iets wat een verkoper zou vertellen.
Als je NOM doet heeft de batterij niets extra nodig dan de waarde van je slimme meter, of die dan van je P1 dongle of smart meter gen2 komt gaat echt niet veel uitmaken.
Wat zou de batterij toch moeten doen als hij weet dat er momenteel 5kW PV binnen komt, als de grid injectie op nul staat is het goed.
Als de zon opeens verminderd gaat de P1 of SM dat ook braaf rapporteren. Zie echt geen meerwaarde van die extra PV kabel voor de batterij.
Natuurlijk als je geen overzicht hebt over je PV opbrengst, niet via een andere app of in HA dan is dit extra kabeltje een handige oplossing, maar dan enkel voor jezelf.

Bovenstaande is uitgaande van NoM, met handelen kan het eventueel iets anders zijn met de AI modus en het inleren van pv opbrengst en dergelijke. Daar weet ik niet hoever Anker gaat

• Martin M
@White_Collar Ik ben iets verder, de Android app blijkt gewoon onbruikbaar ruk. Daar werd tussen neus en lippen door ook iets over gezegd in de installatiehulpvideo van thuisbatterij.nl: als het instellen niet lukt met Android leen dan even een iPhone.

Vrouw heeft een iPhone en daarmee gaat alles als een speer, met de juiste namen van de devices, in een keer er door. Koppeling met tarieven van de leverancier, op vol vermogen laden en ontladen zonder bijzondere rechten, helemaal geen klachten. En het werkt direct, nul op de meter, strak vlak lijntje in HomeWizard app.

Alleen, de belofte was dat het probleem alleen de installatie betrof en dat je daarna weer gewoon de Android app zou kunnen gebruiken. Maar dat zie ik nog niet. Ik zie wel het "energiesysteem" dat ik op de iPhone heb aangemaakt onder Manage System, naast het onbruikbare systeem dat ik vanmiddag met mijn eigen telefoon heb gemaakt. Die laatste kon ik verwijderen. Maar van de goeie zie ik alleen de naam, ik kan er niet "in". Ik kan alleen "familieleden uitnodigen". Ik zie geen apparaten. En ik durf niets meer te veranderen met de Android app, bang dat die weer iets verziekt.

• Martin M
@brogel Toevallig iets over gelezen vandaag toen ik op zoek was naar een alternatief voor de P1 meter die ik niet aan de praat kreeg.

Als je een SMR 5.0 slimme meter hebt is het performance-voordeel van een CT meter beperkt. Dan krijg je namelijk al elke seconde nieuwe data en de CT meter over wifi doet dat niet heel veel beter. En al zou het veel sneller gaan, veel winst ga je daar niet uithalen.

Oudere slimme meters (pre-2018) geven maar eens in de 10 seconden nieuwe data. Dat wil je niet.

Dus afhankelijk van je situatie zal de behoefte aan een CT meter sterk of minder sterk zijn. Wel mooi is dat je een CT meter ook met een (bij voorkeur getwist) aderpaar op de batterij kun aansluiten middels ModBus/RS485. Dat zou dan wel nog wat rapper zijn en dat kan storingvrij, onafhankelijk van je wifi-netwerk. Dat spreekt me wel aan. Wat me dan weer minder aanspreekt is dat die CT meter een eigen meting doet met spoeltjes om de fase-ader(s) die wat af kan wijken van wat de slimme meter meet.

Als kabel kun je (oud) EtherNet-snoer gebruiken of zelfs telefoonsnoer. Het zou niet zou nauw luisteren met die paar meter in huis, ModBus is ontworpen voor kilometers. Ik was er al mee bezig en wilde (ongetwist) telefoonsnoer gebruiken omdat ik nog een draad had liggen van de meterkast naar de ruimte met het ESRA-punt waar ook de batterij staat. Voor een nieuwe kabel had het plafond open gemoeten en daar had ik geen zin in. Je moet dan mogelijk wel de bitrate verlagen en ik was nog niet zo ver dat ik al weet hoe dat zou moeten, in de Solar Power app zie ik er niets over, misschien kan dit wel met de app voor installateurs.

Wat de CT verder mogelijk maakt voor de batterij is zien wat je zonneopwek is, MITS die op een enkele fase-ader (of één set van drie als je een 3-fase-omvormer hebt) exclusief binnenkomt. Met die wetenschap kan de batterij dan weer extra slimme dingen doen. Voor nul op de meterbedrijf is dat niet zo interessant maar je kunt je scenario's voorstellen waarbij dat interessant is. Je moet dan een extra setje meetdraden met spoeltjes kopen (een set krijg je bij de meter).

Ik zou daar niets aan hebben want ik heb 4 omvormers verdeeld over drie automaten.

Dat zijn wat overwegingen m.b.t. een CT meter.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[...]

Zonder bronnen of onderbouwing lijkt dit me een hoop gepraat van iemand die z'n eigen aankoop goed wil praten :Y)

• EversR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 21:46
Slonzo schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:34:
[...]

Zonder bronnen of onderbouwing lijkt dit me een hoop gepraat van iemand die z'n eigen aankoop goed wil praten :Y)
P1 geeft 1x per 10 seconden data, en geeft geen zon productie.

Met Smart Meter kun je een aparte CT klem voor de PV productie toevoegen, waardoor je in de Anker app ook de zon productie ziet.

• Gerben89
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05:27
Martin M schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:15:

Je verzint het niet.

Als je boven in de site de zoekfunctie 'Australië ' intypen en dan zoekt vind je al redelijk wat informatie. Het is meerdere overkomen, was iets met locatie bij installeren van de app die stond dan al verkeerd. Daarom lukt het verder ook niet.

• pheijms
Weet iemand toevallig de afmetingen van de doos van een anker max ac?

Wil hem gaan ophalen. Gezin wil ook mee. Benieuwd of hij in de achterbak past (ford focus station).

• Gerben89
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05:27
EversR schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:46:
[...]

Met Smart Meter kun je een aparte CT klem voor de PV productie toevoegen, waardoor je in de Anker app ook de zon productie ziet.
P1 kan gewoon iedere seconde een waarde geven.

Het is geheel afhankelijk van de meter of het iedere seconde een nieuwe waarde is. Mogelijkheid bestaat dat het in 10sec 10x dezelfde waarde is die je iedere seconde krijgt e350 en e360 hebben dat volgens mij. Of bij oudere meters langzamer.

Maar dit is niet het verschil p1 vs smart meter.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mijn (extern) gemeten RTE zit momenteel slechts op ~71 a 72% in NOM mode. Dat is verre van de geadverteerde 84% RTE en een absolute teleurstelling. De stand-by van 29W helpt daar niet bij, maar zelfs als die buiten beschouwing gelaten wordt lijkt het rendement van de omvormer nog steeds erg laag.

Is er iemand die (ongeacht de mode) ook maar in de buurt komt van 84%?

• brogel
EversR schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:46:
[...]

Als je P1 maar om de 10s een waarde geeft moet je best opzoek naar een betere oplossing inderdaad.

Mij ging het vooral waar jij in je laatste zin ook naar verwijst. 'je kan zon productie zien', als je dat wil zien moet je de extra kabel inderdaad kopen. Maar ik heb nog nergens bronnen gezien dat de regeling van de batterij daar zelf iets mee doet. Dat je batterij beter,vlotter, preciezer zou werken met die kabel.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zubadan schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:32:
Vrijdag ga ik de Max AC plus 1 uitbreiding en de Smart Meter Gen 2 bij Solarhandel24 ophalen. Nieuwe 20A groep naar zolder, 4 mm2 bedrading (8 meter) incl. losse aansluitstekker van Anker en signaaldraad zijn al klaar. Bedankt voor de tips in dit topic :). Wordt alleen nog een klusje om de batterijen via de vlizotrap naar zolder te tillen :+. In het weekend kan ik dan mooi hobbyen met de instellingen.
Laatste tip. Laat je niet foppen bij Solarhandel. Mij wilde ze een gebruikte meegeven. Aanwijzing 1 hun tape erop. Maar als je hem normaal open maakt is dat opensnijden niet nodig (zij klemmen eruit dan is de bovenkantlos). Aangezien toch al dichtgetape was, open gemaakt. Zie schuim plastic bandjes ook weg.

Kreeg eerst geen nieuwe mee het was zo goed gaven ze aan. Zeer verbaasd. Ik bestel een nieuwe geen 2de kansje (God weet wat ermee is gegaan). Na wat gedoe toch een nieuwe meegekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSA4vlVJvlYBqGMUUbLeDDEAFGs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TXnzsuErAJOqa6ou1bx61ATm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJkRoWDLuRVtEeJ8aZU8-8Nf0oY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7uxKKJ0sCRw6vxxQtaHSTxd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door RobbyTown op 06-10-2026 22:48 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• brogel
Slonzo schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:54:
Mijn (extern) gemeten RTE zit momenteel slechts op ~71 a 72% in NOM mode. Dat is verre van de geadverteerde 84% RTE en een absolute teleurstelling. De stand-by van 29W helpt daar niet bij, maar zelfs als die buiten beschouwing gelaten wordt lijkt het rendement van de omvormer nog steeds erg laag.

Bij hoeveel laad en ontlaad vermogen is dit? Veronderstel met de standaard 7kWh batterij, of heb je een uitbreiding?

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-10 22:44
brogel schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:34:
[...]

Afhalen gaat ook onder Monchengladbach, 96km van Eindhoven volgens maps.

1322 is wel zonder smartmeter. Ter info, een uitbreiding kost 1269.

En op de webstie staat het volgende, dus moet zonder problemen gaan:
[Afbeelding]
Wel een beetje vage website. Zijn er al mensen die hier iets afgehaald hebben?

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
brogel schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:01:
[...]

Bij hoeveel laad en ontlaad vermogen is dit? Veronderstel met de standaard 7kWh batterij, of heb je een uitbreiding?
Is er überhaupt een overzicht wat de gunstigste laad en ontlaadt vermogens zijn voor wat betreft rte? Dacht ergens in dit topic een grafiek gezien te hebben, maar dat ging niet tot aan de 3500 watt.

Maakt het nog uit of je alleen basis unit hebt of ook met uitbreidingen?

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

brogel schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:01:
Max 3kW laden en ontladen.
21kWh maar dat zou op zich weinig mogen uitmaken.

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:50
brogel schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:59:
[...]

Als je P1 maar om de 10s een waarde geeft moet je best opzoek naar een betere oplossing inderdaad.

Mij ging het vooral waar jij in je laatste zin ook naar verwijst. 'je kan zon productie zien', als je dat wil zien moet je de extra kabel inderdaad kopen. Maar ik heb nog nergens bronnen gezien dat de regeling van de batterij daar zelf iets mee doet. Dat je batterij beter,vlotter, preciezer zou werken met die kabel.
Inderdaad, het is een beetje elkaar na praten. De slimme meter van de netbeheerder in Nederland met een DSMR 5.0 of hoger (zelf heb ik SMR 5.5) geeft op de P1 elke seconden een compleet datapakketje onder andere actueel vermogen leveren en terug leveren, de meterstanden, spanning en stroom van L1 L2 L3, storings info, gerommel aan de meter etc. Gas is om de 5 min. Bij mijn monitoring knippert de led keurig per sec. Mijn Solix Max AC volgt elke wolk en opvolgende zon zeer nauwkeurig. De batterij reageert in een seconde op 3 kW uit en aan zoals op de inductie kookplaat met PWM regeling. Het resultaat is dat het vermogen heftig slingert maar levert uiteindelijk nul op de meter. De gemiddelde afwijking t.o. nul is minder dan 0,5 kWh over 24 uur. Dus iemand die milliseconden winst zoek, ga je gang maar de batterij heeft het niet nodig, ook niet bij handelen in de AI stand zoals ik gebruik. O, en wil je dat AI de capaciteit van je PV installatie meeneemt, dan kun je dat aan ANKA opgeven en zij registreert dat in je profiel. Gewoon intypen en het wordt bevestigd. AI rekent daar bij mij goed mee, geen CT nodig.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• Martin M
pheijms schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:48:
Weet iemand toevallig de afmetingen van de doos van een anker max ac?

Wil hem gaan ophalen. Gezin wil ook mee. Benieuwd of hij in de achterbak past (ford focus station).
79 (l) x 40 (d) x 49 (h)

Dat zal wel passen. De grotere vraag is of je het gewicht er in krijgt.

Met z 'n vieren, elk op een hoek, optillen, in de lengte naar binnen schuiven en dan binnen een kwart slag draaien lijkt me de meeste kans maken. Je hebt op elke kopse kant twee handgrepen.

• erikjanie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:05
Martin M schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 00:34:
[...]

79 (l) x 40 (d) x 49 (h)

Dat zal wel passen. De grotere vraag is of je het gewicht er in krijgt.

Met z 'n vieren, elk op een hoek, optillen, in de lengte naar binnen schuiven en dan binnen een kwart slag draaien lijkt me de meeste kans maken. Je hebt op elke kopse kant twee handgrepen.
dat lijkt me overdreven, ik heb hem in mijn eentje in de kofferbak van mijn volvo geladen en zelf eruit gehaald (dat ik nu met een Hernia thuis zit is toeval ;) )

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:50
Mr Black schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 23:47:
[...]

Inderdaad, het is een beetje elkaar na praten. De slimme meter van de netbeheerder in Nederland met een DSMR 5.0 of hoger (zelf heb ik SMR 5.5) geeft op de P1 elke seconden een compleet datapakketje onder andere actueel vermogen leveren en terug leveren, de meterstanden, spanning en stroom van L1 L2 L3, storings info, gerommel aan de meter etc.
Je brengt brengt dit heel stellig maar is volgens mij niet waar. Bij DSMR krijg je elke seconde een nieuw telegram maar die is niet per definitie voorzien van nieuwe data. Dat is nu precies het punt wat hier gemaakt wordt.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:59
Slonzo schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:54:

Die Standby van 29W is wel hoog. Bij mij is die retestrak 20W. Ik heb een HW kWh meter op de groep zitten waar de anker aan hangt en kan dus nauwkeurig zien wat er in en uit gaat qua kWh.
Ik heb de accu vanaf half juni en de RTE is al heel lang 78%.
Ook dat ligt nog redelijk ver van de 84%, maar er zou een firmware update kwam die het standby verbruik significant gaat verlagen. Alleen weet ik niet wanneer....

Arriving Somewhere but not here....

• Treveo
  • Nu online
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:46:
[...]

Die Standby van 29W is wel hoog. Bij mij is die retestrak 20W. Ik heb een HW kWh meter op de groep zitten waar de anker aan hangt en kan dus nauwkeurig zien wat er in en uit gaat qua kWh.
Ook dat ligt nog redelijk ver van de 84%, maar er zou een firmware update kwam die het standby verbruik significant gaat verlagen. Alleen weet ik niet wanneer....
Zou een lager rendement kunnen komen doordat de thuisbatterij in een warme ruimte staat?

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:01
Mr Black schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 23:47:
[...]

Inderdaad, het is een beetje elkaar na praten. De slimme meter van de netbeheerder in Nederland met een DSMR 5.0 of hoger (zelf heb ik SMR 5.5) geeft op de P1 elke seconden een compleet datapakketje onder andere actueel vermogen leveren en terug leveren, de meterstanden, spanning en stroom van L1 L2 L3, storings info, gerommel aan de meter etc. Gas is om de 5 min. Bij mijn monitoring knippert de led keurig per sec. Mijn Solix Max AC volgt elke wolk en opvolgende zon zeer nauwkeurig. De batterij reageert in een seconde op 3 kW uit en aan zoals op de inductie kookplaat met PWM regeling. Het resultaat is dat het vermogen heftig slingert maar levert uiteindelijk nul op de meter. De gemiddelde afwijking t.o. nul is minder dan 0,5 kWh over 24 uur. Dus iemand die milliseconden winst zoek, ga je gang maar de batterij heeft het niet nodig, ook niet bij handelen in de AI stand zoals ik gebruik. O, en wil je dat AI de capaciteit van je PV installatie meeneemt, dan kun je dat aan ANKA opgeven en zij registreert dat in je profiel. Gewoon intypen en het wordt bevestigd. AI rekent daar bij mij goed mee, geen CT nodig.
Dat is allemaal gewoon via de batterij en app zelf , niet via HA?

• Joop_Klepzeiker
Treveo schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:53:
[...]

Zou een lager rendement kunnen komen doordat de thuisbatterij in een warme ruimte staat?
Geen idee, bij mij staat die in de garage en daar is het nu al een tijdje rond de 20 graden. In de zomer was het daar wel een graad of 8 warmer, maar ik monitor ook de temperatuur van de batterij en die is niet noemenswaardig veel anders geworden; die zit bijna altijd tussen de 25 en 40 graden.
Ben benieuwd of ik in de winter dan iets ga merken aan de RTE. Afhankelijk van het weer zal het tussen de 7 en 15 graden in de garage worden.

• pheijms
[...]

Heb jij bijv. de noodstroom uitgeschakeld?

Waar las je dat er een nieuwe firmware komt voor standby verbruik?

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:50
Cloclo100 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 07:54:
[...]

Dat is allemaal gewoon via de batterij en app zelf , niet via HA?
Standaard, geen HA

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• RickKaa
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 10:38
Beste lezers,

Ik verwacht binnen enkele dagen mijn MAX AC binnen met uitbereiding van totaal 14kwh.

Ik ben wat aan het rond lezen over hoe deze het veiligst te laten installeren, even voor de achtergrond ik heb een volledig gas loos huis met WP en inductie etc. dus met pieken die rond de 4000w komen op de piek momenten. wil dus het liefst ook de MAX AC naar 3500w krijgen op een veilige manier. zodat stroom van net pakken minimaal is.

Ik wil hem graag op zolder plaatsen, heb daar een aparte groep liggen die nog niet gebruikt wordt, nog niet gekeken maar gok gewoon met een 2.5mm kabel, waar nu een normaal stopcontact aan zit, wat zou de mooiste manier zijn om dit om te bouwen naar een systeem wat veilig door kan met 3500w? om laten bouwen naar een werk schakelaar met de AC-aansluiting vast kabel van Anker?

Wil graag de meest veilige optie met minimale risico's op verhitting etc.

Alvast bedankt voor de reactie,
Gr Rick

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:34
[...]

Heb jij een extra accu er in? Ik heb ook 29W voor een Anker 4 pro met extra accu (10kWh bij elkaar).
Noodstroom heb ik uitgeschakeld

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 07-10-2026 09:30 ]

• Martin M
erikjanie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 06:54:
dat lijkt me overdreven, ik heb hem in mijn eentje in de kofferbak van mijn volvo geladen en zelf eruit gehaald (dat ik nu met een Hernia thuis zit is toeval ;) )
Als ik er wijdbeens overheen ga staan krijg ik hem net van de grond zodat ik hem kan verplaatsen. Met de doos er omheen is dat al moeilijker omdat het geheel groter is.

Je kan er lollig over doen maar voor een kantoorwerker is dit niet alleen te doen. Het is gewoon gevaarlijk, ook als je wat sterker bent. Ik ken de verleiding wel: "dat zullen we nog wel eens zien!" Maar dat heb ik wel afgeleerd. Als je zelf zoals ik fysiek "over the hill" bent heb je vaak het idee dat je dingen nog wel kan maar dat is dan meestal niet zo en het wordt steeds onverstandiger om het te proberen.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:53
RickKaa schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:19:
Beste lezers,

Ik verwacht binnen enkele dagen mijn MAX AC binnen met uitbereiding van totaal 14kwh.

Ik ben wat aan het rond lezen over hoe deze het veiligst te laten installeren, even voor de achtergrond ik heb een volledig gas loos huis met WP en inductie etc. dus met pieken die rond de 4000w komen op de piek momenten. wil dus het liefst ook de MAX AC naar 3500w krijgen op een veilige manier. zodat stroom van net pakken minimaal is.

Ik wil hem graag op zolder plaatsen, heb daar een aparte groep liggen die nog niet gebruikt wordt, nog niet gekeken maar gok gewoon met een 2.5mm kabel, waar nu een normaal stopcontact aan zit, wat zou de mooiste manier zijn om dit om te bouwen naar een systeem wat veilig door kan met 3500w? om laten bouwen naar een werk schakelaar met de AC-aansluiting vast kabel van Anker?

Wil graag de meest veilige optie met minimale risico's op verhitting etc.

Alvast bedankt voor de reactie,
Gr Rick
Als de lengte tussen zolder en meterkast niet te lang is, is 2,5mm2 net aan te doen, maar beter zou 4mm2 zijn. Ook zou een 20A afzekering aan te raden zijn, zodat de 3500W netjes binnen de 80% van de afgezekerde waarde blijft.
Aansluiten op een werkschakelaar is een prima oplossing inderdaad. Zeker als je de werkschakelaar ook nog zodanig positioneert dat je daar in alle gevallen snel en gemakkelijk bij kan.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• erikjanie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:05
Martin M schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:51:
[...]

Als ik er wijdbeens overheen ga staan krijg ik hem net van de grond zodat ik hem kan verplaatsen. Met de doos er omheen is dat al moeilijker omdat het geheel groter is.

Je kan er lollig over doen maar voor een kantoorwerker is dit niet alleen te doen. Het is gewoon gevaarlijk, ook als je wat sterker bent. Ik ken de verleiding wel: "dat zullen we nog wel eens zien!" Maar dat heb ik wel afgeleerd. Als je zelf zoals ik fysiek "over the hill" bent heb je vaak het idee dat je dingen nog wel kan maar dat is dan meestal niet zo en het wordt steeds onverstandiger om het te proberen.
ik snap je punt, ik ben overigens ook maar een kantoorwerker (wel 2m lang en regelmatig in de sportschool, maartoch) Met 2 man de auto in en uit is goed te doen... de trap op is een ander verhaal... dat kan ik iedereen afraden en zou ik de volgende keer niet met zn tween (ik en mijn vriendin) doen.

• Treveo
  • Nu online
erikjanie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:04:
[...]

ik snap je punt, ik ben overigens ook maar een kantoorwerker (wel 2m lang en regelmatig in de sportschool, maartoch) Met 2 man de auto in en uit is goed te doen... de trap op is een ander verhaal... dat kan ik iedereen afraden en zou ik de volgende keer niet met zn tween (ik en mijn vriendin) doen.
Wat zou je wel aanraden? Ik wil de Anker straks op de zolder hebben, dat zijn dus 2 trappen omhoog. 2/3 sterke mannen ergens regelen?
Treveo schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:43:
[...]

Wat zou je wel aanraden? Ik wil de Anker straks op de zolder hebben, dat zijn dus 2 trappen omhoog. 2/3 sterke mannen ergens regelen?
Of geschikt til- of hijsmateriaal regelen.
Mensen die dagelijks wasmachines verslepen redden het omdat ze techniek en kracht combineren. Heb je die niet dan wellicht spanbanden gebruiken, of zou een steekwagen ‘traploper’ werken?

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Treveo
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:48:
[...]

Of geschikt til- of hijsmateriaal regelen.
Mensen die dagelijks wasmachines verslepen redden het omdat ze techniek en kracht combineren. Heb je die niet dan wellicht spanbanden gebruiken, of zou een steekwagen ‘traploper’ werken?
Ah, misschien van die verhuisriemen?

• brogel
[...]

Heb je meer info over die firmware update?

Denk niet dat je zo kan vergelijken met die 84%, Anker zal op dat getal komen onder ideale omstandigheden. Vooral het meest ideale laad en ontlaad vermogen en bijvoorbeeld in een vrij koele ruimte dat de batterij niet te fel opwarmt.
in jouw geval is dat een gemiddelde van 24u+ neem ik aan. Dus een groot deel daarvan is ontladen met een nachtverbruik van misschien 100 tot 200W en ook het opladen (in mijn geval) gebeurd een groot gedeelte aan lage vermogens omdat de PV dan nog niet voldoende is.
En laat nu bijvoorbeeld net de efficiëntie van het ontladen aan 100/200W verschikkelijk slecht zijn.

De curve waarvan gesproken gaf een laad vermogen van rond de 1200W als meest ideale, maar de efficientie neemt wel een duik bij hoger of lager vermogens.
Ontlaad werd beter naarmate je hoger vermogen vraagt, dit omdat de batterij daar beter tegen kan meen ik me te herinneren.

• MornixRS
  • Registratie: November 2020
gerlag schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:17:
[...]

Ik heb de mijne in de schuur op twee houten balkjes onder de voeten op naakt beton staan. Minder sjiek misschien dan de officiële base, maar wel functioneel. Ik hem bewust op enige hoogte gezet want er kan eens in de zoveel jaar een halve cm water op deze vloer verschijnen na een 'tropische' stortbui. Daar ben ik dus nu niet bang voor
Aan water had ik niet gedacht en we hebben wel een kraan in de berging. Dan ga ik die base toch doen. Staat wat netter en de keuze is 125 euro korting of die base gratis erbij. Bedankt voor de reactie!

• Treveo
  • Nu online
brogel schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:54:
[...]

Denk niet dat je zo kan vergelijken met die 84%, Anker zal op dat getal komen onder ideale omstandigheden. Vooral het meest ideale laad en ontlaad vermogen en bijvoorbeeld in een vrij koele ruimte dat de batterij niet te fel opwarmt.
Hmm, bij energienerds scoren ze ook 83,5%: https://energienerds.nl/index.php/2026/05/16/anker-solix-solarbank-max-ac-review#rte

• Joop_Klepzeiker
pheijms schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:50:
[...]

Heb jij bijv. de noodstroom uitgeschakeld?

Waar las je dat er een nieuwe firmware komt voor standby verbruik?
Ja ik heb de noodstroom uitgeschakeld in de App. Mocht ik toch noodstroom nodig hebben (voor bv koelkast/diepvries) als de gridstroom is uitgevallen dan kun je via de app met BT contact maken met de accu om alsnog de noodstroom in te schakelen.

Voor wat betreft die nieuwe firmware, dit heb ik op dit forum gezien, maar volgens mij ook op andere plekken.

• Joop_Klepzeiker
Whiskey48 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:30:
[...]

Heb jij een extra accu er in? Ik heb ook 29W voor een Anker 4 pro met extra accu (10kWh bij elkaar).
Noodstroom heb ik uitgeschakeld
Nee ik heb geen extra accu.

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste