Inderdaad, onderstaand kan ik er van vinden, het zit in de fase aanpassing die z.g. automatisch zou moeten aanpassen. Ik begrijp er uit dat de 3 x 120 graden fase verschuiving in je installatie een probleem geeft als de extra CT stroom transformator op een verkeerde PV fase zit. Misschien verwacht die altijd L1? Dus die 1 fase CT werkt niet altijd goed op de 3 fase meter afhankelijk welke fase je PV zat??? Ze hebben ook de 3 fase meter automatisch fase correct gemaakt.p1lot schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:09:
[...]
Even een update ivm die "foute" weergave van de PV opwek.
Na heel wat heen-en-weer gemail met Anker komen ze zelf met de conclusie dat de 1-fase CT voor PV niet goed zou werken op een 3-fase systeem (mijn meterkast is 3 fase, ik had de 1-fase CT bijbesteld om de zonnepanelen opwek te kunnen monitoren). Ze gaan nu een nieuwe 3-fase CT opsturen. Daarvan moet ik dan enkel de klem aansluiten op de PV fasedraad van de fase waarop die zit (bij mij L3). Het lijkt mij een absurde beperking van de smartmeter als dit klopt, maar we zullen zien.
ik laat hier wel wat weten als ik het ontvangen, geinstalleerd en getest heb.
@coolmos @Mr Black @KoningPaulus @jurjen_g even een tag aangezien jullie hier ook eerder over mee nagedacht hadden
Dit is de tekst die ik vond:
Als je in een 3-fase meterkast een losse 1-fase klem van de oude generatie probeerde te gebruiken op een poort die een andere fase-uitlijning verwachtte, raakte de nulmeting-modus van de Solarbank in de war. Met de introductie van de dedicated Triple CT-kabel en de automatische correctie in de Gen 2 meter is dit probleem nu verholpen
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand