• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:42
p1lot schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:09:
[...]

Even een update ivm die "foute" weergave van de PV opwek.

Na heel wat heen-en-weer gemail met Anker komen ze zelf met de conclusie dat de 1-fase CT voor PV niet goed zou werken op een 3-fase systeem (mijn meterkast is 3 fase, ik had de 1-fase CT bijbesteld om de zonnepanelen opwek te kunnen monitoren). Ze gaan nu een nieuwe 3-fase CT opsturen. Daarvan moet ik dan enkel de klem aansluiten op de PV fasedraad van de fase waarop die zit (bij mij L3). Het lijkt mij een absurde beperking van de smartmeter als dit klopt, maar we zullen zien.

ik laat hier wel wat weten als ik het ontvangen, geinstalleerd en getest heb.

@coolmos @Mr Black @KoningPaulus @jurjen_g even een tag aangezien jullie hier ook eerder over mee nagedacht hadden _/-\o_
Inderdaad, onderstaand kan ik er van vinden, het zit in de fase aanpassing die z.g. automatisch zou moeten aanpassen. Ik begrijp er uit dat de 3 x 120 graden fase verschuiving in je installatie een probleem geeft als de extra CT stroom transformator op een verkeerde PV fase zit. Misschien verwacht die altijd L1? Dus die 1 fase CT werkt niet altijd goed op de 3 fase meter afhankelijk welke fase je PV zat??? Ze hebben ook de 3 fase meter automatisch fase correct gemaakt.

Dit is de tekst die ik vond:

Als je in een 3-fase meterkast een losse 1-fase klem van de oude generatie probeerde te gebruiken op een poort die een andere fase-uitlijning verwachtte, raakte de nulmeting-modus van de Solarbank in de war. Met de introductie van de dedicated Triple CT-kabel en de automatische correctie in de Gen 2 meter is dit probleem nu verholpen

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Mr Black schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:42:
[...]

Inderdaad, onderstaand kan ik er van vinden, het zit in de fase aanpassing die z.g. automatisch zou moeten aanpassen. Ik begrijp er uit dat de 3 x 120 graden fase verschuiving in je installatie een probleem geeft als de extra CT stroom transformator op een verkeerde PV fase zit. Misschien verwacht die altijd L1? Dus die 1 fase CT werkt niet altijd goed op de 3 fase meter afhankelijk welke fase je PV zat??? Ze hebben ook de 3 fase meter automatisch fase correct gemaakt.

Dit is de tekst die ik vond:

Als je in een 3-fase meterkast een losse 1-fase klem van de oude generatie probeerde te gebruiken op een poort die een andere fase-uitlijning verwachtte, raakte de nulmeting-modus van de Solarbank in de war. Met de introductie van de dedicated Triple CT-kabel en de automatische correctie in de Gen 2 meter is dit probleem nu verholpen
Hoooo wacht even. Dan zou dus je Grid CT op dezelfde fase moeten worden geklemd als je PV CT? Dus als je PV op L2 zit moet de eerste klem van je Grid ook op L2 en daarna doornummeren? Dat zou nog wel logisch zijn ergens.

Dan zou hier dus L1 -> L2, L2 -> L3, L3 -> L1 worden als je PV op L2 zit. Kort gezegd verwacht de Smart Meter de PV op dezelfde aansluiting als zijn L1 aansluiting.

En dan is een driefasen CT aansluiting voor je enkelfasige PV heel verstandig, als je dan zorgt dat je die CT aanklemt die overeenkomt met de fase waarop jouw PV zit.

Afbeeldingslocatie: https://salesforce-knowledge.s3.us-west-2.amazonaws.com/AE1X0_EN_UG_V3/image/17.png

[ Voor 15% gewijzigd door coolmos op 08-10-2026 13:01 ]

• p1lot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:25
coolmos schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:46:
[...]

Dan zou hier dus L1 -> L2, L2 -> L3, L3 -> L1 worden als je PV op L2 zit. Kort gezegd verwacht de Smart Meter de PV op dezelfde aansluiting als zijn L1 aansluiting.
Zo begrijp ik het inderdaad ook. Maar wat ik niet begrijp is dat je dan in de app controle van de smart meter niet gewoon kan aangeven dat hij op L3 zit....

• coolmos
  • Nu online
p1lot schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:03:
[...]

Zo begrijp ik het inderdaad ook. Maar wat ik niet begrijp is dat je dan in de app controle van de smart meter niet gewoon kan aangeven dat hij op L3 zit....
Dat ding heeft geen weet van fases. Wat je zou kunnen proberen als je PV op L3 zit is de fysieke aansluitvolgorde van je fases veranderen. Dus L3 op de L1 klem, L1 op de L2 klem en L2 op de L3 klem.

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:14
Ik moet de smartmeter nog aansluiten en heb 1 setje van 3 ct klemmen. De CT klemmen komen dan op elke fase 1.
Daarnaast heb ik 2 omvormers, deze zijn aangesloten op L1 en L2. De smartmeter wil ik dan op L3 zetten. Maar meet deze dan ook mijn ov opwek / teruglevering?

[ Voor 8% gewijzigd door Qosmic op 08-10-2026 13:11 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

• coolmos
  • Nu online
Qosmic schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:11:
Ik moet de smartmeter nog aansluiten en heb 1 setje van 3 ct klemmen. De CT klemmen komen dan op elke fase 1.
Daarnaast heb ik 2 omvormers, deze zijn aangesloten op L1 en L2. De smartmeter wil ik dan op L3 zetten. Maar meet deze dan ook mijn ov opwek / teruglevering?
Met 1 set CT's? Nee.

Bij een driefasen Smart meter heb je 2 sets nodig, en blijkbaar dus 2 sets van 3.

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:14
coolmos schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:13:
[...]

Met 1 set CT's? Nee.

Bij een driefasen Smart meter heb je 2 sets nodig, en blijkbaar dus 2 sets van 3.
Dat is jammer. Ik denk niet dat ik nog een set ct klemmen kwijt kan

Stop chasing the dream, you're already living it

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
brogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:28:
[...]

mmh, kan al eens pech hebben ;(
Maar toch, leuk voor je 2840 is echt wel goede prijs. Is tegen 200euro/kWh.
Ook eens een update met goed nieuws.
Ik had dus mijn Max AC (3stuks) afgehaald bij solarhandel24 op 16 Sept voor 1650euro, enkele dagen later gingen ze in aanbieding voor 1500euro/stuk.
Ik dacht waarom niet proberen, heb dan maar een mailtje gestuurd of ze niets konden doen aan mijn betaalde bedrag (in de vorm van een voucher of zo)
Na 2 weken (en 3 reminders van mijn kant) heb ik antwoord gekregen dat ze het verschil van 150euro/stuk gaan terugstorten. Deze morgen stond er inderdaad 450euro op mijn rekening voor de 3 units.
Dus bij deze, kudos voor Solarhandel24 om dit wel heel proper te regelen.

WP:Pana 9H --- PV: 13.4kWp --- accu: 7kWh

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste