• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:50
gerlag schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 20:28:
[...]

Zo te zien de 'Duitse' ex BTW prijs.
Dat is niet zo, zie de site, alles incl. BTW. Zonder verzendkosten. Maar afhalen bij hun kan al rond € 1400,- op de nul regeling.

Ze zijn wel officiële Anker leverancier. Je snapt niet, ondanks de 21 % BTW die zij bij verzenden naar Nederland verplicht zijn, nog zo onder de prijs kunnen zitten. 2 maanden geleden 2099 betaald :-(

Vreemd is wel dat de uitbreiding bp7000 1799 kost, dus 100 duurder dan gemiddeld bij de andere retailers in Nederland.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr Black op 09-10-2026 20:45 ]

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:59
Principis schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:21:
Voor de belgen hier. Ik wil binnenkort ook naar HomeAsisstant overschakelen, wat gebruiken jullie om het capaciteitstarief te beperken?
Als je zoekt op mijn username in dit topic komt je op een bepaald moment code tegen die ik heb gevibecode om optimaal het capaciteitstarief te beperken.

Maar het is niet 'af' want ik heb de batterij nog niet.

Andere systemen inclusief de meer klassieke thuisbatterijen gebruik meer batterijcapaciteit dan nodig.

Hun methode is dat je een piek kiest (bvb 5kw en de batterij zal alles daarboven compenseren. Dat is voor veel landen perfect maar in vlaanderen overkill omdat het per kwartier gemeten wordt.

Hier moet de batterij pas tussenkomen als het budget voor het lopende kwartier verbruikt is (5000W*15min*60s=4.500.000WattSeconden). En vanaf dat moment moet de batterij de rest van het lopende kwartier alle verbruik compenseren.

Mijn algoritme doet dat maar houdt er ook mee rekening dat de Anker slechts 3500w kan leveren en dus mogelijks niet het volledige gebruik kan compenseren. Indien nodig start hij dus al eerder met compenseren maar hij accepteert een zeker risico om pas zo laat mogelijk te starten.

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:47
gerlag schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 15:23:
[...]

Voor allen die op de wip zitten, kijk ff op Bol,. [Afbeelding]
Vandaag (eigenlijk zowat vannacht, zojuist dus) geleverd! Mogelijke invoer- of tikfout ten spijt, want de prijs leek wel erg laag, maar Anker houdt wel woord. Dat moet gezegd worden. Morgen maar eens gaan stapelen...

9kW LG U44 | 2x Anker Solix Max AC | 6.5kW solar

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:47
Mr Black schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 20:37:
[...]

.... Maar afhalen bij hun kan al rond € 1400,- op de nul regeling.
Bij powerness.de op dit moment 1322. Afhalen bij Venlo of Oldenzaal ong. 80 km over de grens.

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:47
Nog even en ze zijn gratis bij een pakje boter... ;)

9kW LG U44 | 2x Anker Solix Max AC | 6.5kW solar

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:33
Mr Black schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:25:
Ook ik ben na 23 dagen in volle tevredenheid toch van AI afgestapt. Hij verslikte zich al een paar keer in de overgang naar donker weer, ging lekker verkopen met als resultaat leeg op de volgende morgen piek. Nu dynamisch tarief met laden tijdslot nacht 00.00 tot 05.30 en dag van 12.00 tot 16.30. De laadtijd heb ik voor 4 uur gekozen.

Vraag: is die vier uur nu niet te lang als je wilt dat het laagste punt in het tarief gevonden wordt? De tijd die je hier instelt bepaald toch elk blok opnieuw of die vol raakt? Als je een lagere laadtijd neerzet raakt die misschien niet vol genoeg om de volgende piek door te komen. Dus de lengte van de tijdblokken en de laadtijd moet op elkaar afgestemd worden. Heeft iemand daar al ervaring mee en of het zo werkt als ik hier beschrijf?

Dank vast! _/-\o_
Ik denk niet dat het handig is om uit te gaan van relatief goedkope laadtijden. Dan laad je 's nachts op, kun je misschien in de vroege ochtend iets kwijt maar dan komt de zon op, zit je met een goeddeels volle batterij en kun je zonnestroom gaan invoeden waar je geen pest voor krijgt omdat je die niet in je batterij of je verbruik kwijt kunt.

Ik brainstorm nu even een algoritme in elkaar.

NoM zou ik als basis nemen. Laat in de middag, als het ontladen begint, maak je een plan. Je staat dan aan het begin van een redelijk goed voorspelbare periode (avond en nacht, zonder grillige weersinvloeden). Het verbruik in die periode is voor bijna elk huishouden redelijk constant. Een auto kan roet in het eten gooien, die laat ik nog even buiten beschouwing.

Scenario 1: je hebt meer in je batterij dan je nodig hebt om de volgende zonsopgang te halen met NoM..

Scenario 2: je gaat tekort komen.

In het eerste geval is het zaak de stroom die je niet nodig hebt zo duur mogelijk te verkopen (in de duurste avondkwartieren). Dat is een puzzel waar een tijdslot uit komt dat over de duurste piek ligt. Binnen dat tijdslot kun je op vol vermogen precies het overschot kwijt.

In het tweede geval is het zaak in de goedkoopste nachturen net genoeg te laden om de zonsopgang alsnog wel te kunnen halen. Je dekt dan de dure ochtend af met goedkopere nachtstroom. Is het gemiddelde prijsverschil significant groter dan 12 cent/kWh, dan kun je je batterij vol laden en het overschot in de ochtendpiek invoeden. Dat is dezelfde puzzel die je voor scenario 1 al hebt opgelost maar dan voor de ochtendpiek.

Vanaf het moment in de ochtend waarop je met de zon weer break-even draait (je hebt dit moment van te voren bepaald, daar was je puzzel op gebaseerd) ga je over op standaard NoM gedrag en is de cirkel rond.

Ik denk dat dit de ideale strategie is.

Heb je toch een auto die 's nachts moet laden omdat je de volgende ochtend weg moet wordt je afname 's nachts waarschijnlijk een ordegrootte meer dan wat er in je batterij kan. Je kan dan het beste wat je in de dure ochtend aan verbruik verwacht reserveren en de rest gebruiken voor het laden van de auto.

Zie ik iets over het hoofd?

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:49
Martin M schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 23:29:
[...]

In het tweede geval is het zaak in de goedkoopste nachturen net genoeg te laden om de zonsopgang alsnog wel te kunnen halen. Je dekt dan de dure ochtend af met goedkopere nachtstroom. Is het gemiddelde prijsverschil significant groter dan 12 cent/kWh, dan kun je je batterij vol laden en het overschot in de ochtendpiek invoeden. Dat is dezelfde puzzel die je voor scenario 1 al hebt opgelost maar dan voor de ochtendpiek.
Rekening houden met 15-20% verlies? In bepalen van laadstrategie. Als de prijs gedurende de ochtend niet veel stijgt heeft laden geen zin omdat je het prijsverschil kwijt bent in de RTE.
Pagina: 1 ... 67 68 Laatste