Tibber (nog) niet.Qosmic schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:08:
ik wil de anker solarbank max ac ook gebruiken voor actief handelen icm een dynamisch contract. Klopt het dat alleen tibber hiervoor te koppelen is? Ik zit ook te kijken naar nextenergy, maar vindt daar niks van terug.
Ah, vreemd dit inderdaad.XoiN schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:55:
[...]
Hier het zelfde probleem. Hij geeft ook niet meer aan of hij gaat laden op de dynamische prijzen. Vreemd dat voorheen gewoon goed werkte…
Heb ze een bericht gestuurd, maar het eerste antwoord is nogal vaag en betrekt er allemaal ander zaken bij (of ik mijn omvormer wel goed geselecteerd heb?) hopelijk krijg ik nog een betere verklaring.
Da's inderdaad een beetje een dooddoener qua antwoord doordat je in de instellingen voor de woning niets kunt selecteren (behalve het in z'n geheel aan/uit zetten van de optie 'Fotovoltaïsche Energie van derden').Qoon3x schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:15:
[...]
Ah, vreemd dit inderdaad.
Heb ze een bericht gestuurd, maar het eerste antwoord is nogal vaag en betrekt er allemaal ander zaken bij (of ik mijn omvormer wel goed geselecteerd heb?) hopelijk krijg ik nog een betere verklaring.
Ik heb die optie zojuist even UIT / AAN gezet maar dat veranderd niets aan de werking, helaas.
[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 10-09-2026 13:35 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Klopt. Werkt best wel aardig. Deze week een idiote piek in de onbalans, en dat zie je gelijk terug in de opbrengst van die dag. zomaar een heel dikWill_M schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:10:
[...]
Frank Energie is (ook?) direct te koppelen vanuit de App.
/f/image/XxcZQmzJINqUq9LRUVhl52kP.png?f=fotoalbum_large)
tientje in nog geen uur. En dat met maar een gewone max AC van 7kWh/3,5kW. Grappig maar geen dealmaker natuurlijk Het blijft een uitzondering, veel dagen eindigen met een paar centen of dubbeltje, incidenteel zelfs een paar cent negatief. Ik ben benieuwd wat het straks in de herfst/winter gaat doen.
[ Voor 21% gewijzigd door gerlag op 10-09-2026 14:38 . Reden: plaatje toegevoegd ]
9kW LG U44 | 2x Anker Max AC | 6.5kW solar
Ja, sorry, je kan vanuit Anker app Tibber koppelen maar (nog) niet andersom. Vanuit Tibber de Anker koppelen. Je kan wel met Frank Energie de Anker koppelen.
Misschien toch ff verduidelijken: Als je vanuit de app een energiemaatschappij aankoppelt kan je bij een dynamisch contract alleen op de day ahead prijzen inspelen. Als je vanuit de energieleverancier aan de app kan koppelen, dan kan je daarnaast ook nog in de onbalans'markt' meedoen. Zie mijn vorige post. Dat maakt soms maar een paar cent per dag uit, maar heel soms toch ook wel euro's.
@gerlag Ik ben benieuwd naar dat wat er vanavond tussen 19:30 uur en 20:30 uur her en der terug gedumpt gaat worden op het net
Op praktisch windstille dagen zoals vandaag doen al die windmolens ook niet veel met als gevolg dat de kWh prijzen op de onbalansmarkt rond dat tijdstip Sky-High gaan....
Ook dat fenomeen gaat zich de komende jaren waarschijnlijk wel weer stabiliseren doordat er steeds meer 'thuisbatterijen' ingezet gaan worden.
Op praktisch windstille dagen zoals vandaag doen al die windmolens ook niet veel met als gevolg dat de kWh prijzen op de onbalansmarkt rond dat tijdstip Sky-High gaan....
Ook dat fenomeen gaat zich de komende jaren waarschijnlijk wel weer stabiliseren doordat er steeds meer 'thuisbatterijen' ingezet gaan worden.
[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 10-09-2026 15:01 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ja, via https://solcast.com/ - die heeft hele goede voorspellingen! En via https://github.com/JimboHamez/ha_solcast_solar_enhanced worden die voorspellingen ook continu in de gaten gehouden / getuned.danny.s schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:15:
[...]
Nice! Houd je ook rekening met verwachte PV? Wat als je 's morgens terug levert aan het net, en in de middag te weinig opwek hebt om de accu vol te krijgen?
Het kan altijd gebeuren dat de opwerk in de middag toch tegenvalt, maar ook met deze bewolkte dagen lijkt solcast z'n voorspelling redelijk goed (max 10% afwijking qua kwh op een dag)
Ik zag de berg ook al aankomen. Vooral benieuwd hoe en welke onbalans er gaat ontstaan... We gaan het zien.
Dus dan is voor nu Frank nog de beste optie?gerlag schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:57:
Misschien toch ff verduidelijken: Als je vanuit de app een energiemaatschappij aankoppelt kan je bij een dynamisch contract alleen op de day ahead prijzen inspelen. Als je vanuit de energieleverancier aan de app kan koppelen, dan kan je daarnaast ook nog in de onbalans'markt' meedoen. Zie mijn vorige post. Dat maakt soms maar een paar cent per dag uit, maar heel soms toch ook wel euro's.
Jammer dat nextenergy nog niet te selecteren is.
Stop chasing the dream, you're already living it
Ik ben benieuwd. Morgen is qua PV niet veel (zonvoorspelling.nl), dus ik houd mijn batterij nog even gevuld.Will_M schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:58:
@gerlag Ik ben benieuwd naar dat wat er vanavond tussen 19:30 uur en 20:30 uur her en der terug gedumpt gaat worden op het net![]()
Geen marktonderzoek gedaan hoor.. Andere leveranciers zullen gerust wel volgen. Ik zal bij toeval al kort bij Frank en kocht, ook soort bij toeval, een max AC als noodstroom omdat die mooi paste in mijn use case, . En dan is een plus een twee en ga je wat uitproberen om te zien hoe het eigenlijk werkt. Best wel grappigQosmic schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:13:
[...]
Dus dan is voor nu Frank nog de beste optie?
Jammer dat nextenergy nog niet te selecteren is.