man_rot schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:33:
[...]
Behalve wanneer je op dat moment je ev wil volladen op je zonnepanelen, dat lukt dus dan niet.
Nu geven de zonnepanelen alles op de 3- fases terug, wat weer via de 3-fase laadpaal in de auto kan.
Bij gebruik van deze accu raak je zo'n 6500 watt kwijt, wat toch een beetje zonde is.
En ja ik heb zelf 7 KW zonnepanelen met een 3-fase omvormer (ook nog steeds te veel voor deze 1 fase akku), dus minder dan 10 kw kan natuurlijk, ik vraag me alleen af wie de 10Kw in Nederland echt kan gebruiken.
Hoe heeft Anker dit bedacht op een 1 fase accu
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de EV op lagere snelheid te laden. Dan kan alles uit 1 zo'n systeem kunnen komen.
Zeker als je 1 of meer uitbreidings accu's zou gebruiken en slim zou aansturen zou je op jaarbasis zelfs met 10kWp echt niet zoveel energie weggooien.
Ik heb nu ook een 2 omvormers waarop 2x zoveel Wp zit als de omvormer kan verwerken, dat kost mij op jaarbasis ca. 10% opbrengst, en dat is nagenoeg altijd op momenten dat de stroom niks waard is en ik toch een overschot heb, dus het maakt me ook niks uit.
Daarnaast zou je er ook voor kunnen kiezen om niet alle PV direct aan te sluiten op de batterij. Een kennis van mij heeft 2kWp op de MPPT ingangen van een Anker Solix Solarbank 3, en daarnaast nog 3kWp op een separate omvormer, en dat werkt ook prima.
[
Voor 10% gewijzigd door
HandyLumberjack op 07-09-2026 10:31
]