• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
tweazer schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:56:
[...]

Ik lees dat CATL, een van de grootste accu fabrikanten ter wereld, flink inzet op Natrium accu's. Flink veel goedkoper qua grondstoffen, groter temperatuurbereik, volledig ontlaadbaar, langere levensduur, iets minder vermogen/kg, kortom ideaal voor thuisaccu's ...
Ahh. Op die manier. Is me bekend. Wordt hier en daar al aangeboden. Beetje niche markt nog, wordt hopelijk snel mainstream. Oudste zoon 'wacht er nog op', de markt is op dit moment nog niet echt volwassen. Tot die tijd nog LFP. Ben ik toch wel erg blij mee.

9kW LG U44 | 2x Anker Max AC | 6.5kW solar

man_rot schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:33:
[...]

Behalve wanneer je op dat moment je ev wil volladen op je zonnepanelen, dat lukt dus dan niet.
Nu geven de zonnepanelen alles op de 3- fases terug, wat weer via de 3-fase laadpaal in de auto kan.
Bij gebruik van deze accu raak je zo'n 6500 watt kwijt, wat toch een beetje zonde is.

En ja ik heb zelf 7 KW zonnepanelen met een 3-fase omvormer (ook nog steeds te veel voor deze 1 fase akku), dus minder dan 10 kw kan natuurlijk, ik vraag me alleen af wie de 10Kw in Nederland echt kan gebruiken.
Hoe heeft Anker dit bedacht op een 1 fase accu
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de EV op lagere snelheid te laden. Dan kan alles uit 1 zo'n systeem kunnen komen.

Zeker als je 1 of meer uitbreidings accu's zou gebruiken en slim zou aansturen zou je op jaarbasis zelfs met 10kWp echt niet zoveel energie weggooien.

Ik heb nu ook een 2 omvormers waarop 2x zoveel Wp zit als de omvormer kan verwerken, dat kost mij op jaarbasis ca. 10% opbrengst, en dat is nagenoeg altijd op momenten dat de stroom niks waard is en ik toch een overschot heb, dus het maakt me ook niks uit.

Daarnaast zou je er ook voor kunnen kiezen om niet alle PV direct aan te sluiten op de batterij. Een kennis van mij heeft 2kWp op de MPPT ingangen van een Anker Solix Solarbank 3, en daarnaast nog 3kWp op een separate omvormer, en dat werkt ook prima.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 07-09-2026 10:31 ]

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:57
@HandyLumberjack ik moest ook aan het idee wennen dat omdat stroom soms geen drol waard is en soms heel veel je soms je opwek moet weggooien als je het niet kan opslaan en bijvoorbeeld panelen niet per se zuid moet leggen maar oost-west in ene veel handiger is. Saldering heeft ons een beetje verpest op dat vlak. Tis wel te hopen dat we nu een tijdje klaar zijn met spelregels wijzigen, want als we investeringen doen die zich misschien pas na 7-10 jaar terugverdienen en elke paar jaar veranderen de regels is dat wel zuur.

Maargoed, ik snap de dimensionering op de apparatuur van Anker dus iets beter, los van dat 10kWp terugleveren via een 'stekker' op 1-fase ook niet kan. Dan moet je dus een ander type (3-fase) apparaat aanschaffen.

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:49
man_rot schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:33:
[...]

Behalve wanneer je op dat moment je ev wil volladen op je zonnepanelen, dat lukt dus dan niet.
Nu geven de zonnepanelen alles op de 3- fases terug, wat weer via de 3-fase laadpaal in de auto kan.
Bij gebruik van deze accu raak je zo'n 6500 watt kwijt, wat toch een beetje zonde is.

En ja ik heb zelf 7 KW zonnepanelen met een 3-fase omvormer (ook nog steeds te veel voor deze 1 fase akku), dus minder dan 10 kw kan natuurlijk, ik vraag me alleen af wie de 10Kw in Nederland echt kan gebruiken.
Hoe heeft Anker dit bedacht op een 1 fase accu
Dit is denk ik meer bedoeld voor de huishoudens met 6 tot 8 panelen in 1 string.
Die kan je zo ompluggen, vanuit de huidige omvormer.
zo'n huidige omvormer is meestal 1 fase en hangt er waarschijnlijk ook al 10jaar + dus ecomisch allang afgeschreven.
Hiermee kan je dus investeren in een accu zonder de meterkast aan te passen want als je de huidige omvormer vervang kun je de bestaande PV groep blijven gebruiken

Hoe je die 76kg dan op zolder krijg is wel een uitdaging, want daar hangen die omvormers meestal.... :o

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:57
@whazaaaa je omschrijft mijn use-case op 1 probleempje na: ik heb al 3-fase. En om dan van 3-fase naar 1-fase terug te gaan met al m'n PV is niet erg handig. Vind dat dus nog wel jammer.

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
@whazaaaa dit is precies mijn situatie, ik heb luxe probleem dat ik 7200 wp (in 2 strings oost-west) via één 3-fase omvormer heb, en daarnaast 2300 wp via 2 'oude' string omvormers (platdak - schuindak) op zolder heb.
Deze zouden perfect vervangen kunnen worden door de Anker.
De kabel van de oude omvormers naar de groepen kast kan ik dan mooi hergebruiken voor deze akku

Alleen nog 76+ KG naar zolder tillen is een uitdaging :+

Omdat er max 10 KW op kan dacht ik dan kan ik ook mooi mijn 3 fase omvormer vervangen, maar dat gaat dus niet lukken.

Groetjes Manfred

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste