coolmos schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 08:59:
[...]

Je kunt dus nooit het volledige vermogen van de batterij én het volledige vermogen van je PV terugleveren. Bij 5 panelen zal het weinig verschil maken, maar bij 20 panelen is dat wel een serieuze beperking, zeker als je zware belastingen hebt zoals een EV.

Wat zou het voordeel zijn boven een separate setup?
Het grote voordeel is mijns inziens dat je aanzienlijk minder verliezen zou moeten hebben. Daarnaast is de aansturing een stuk makkelijker. En installatie is eenvoudiger, je kunt een bestaande omvormer zo vervangen.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:05
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:17:
[...]

Met 3 MPPT's weet ik het wel, ik heb nu al drie strings over 2 dakdelen. Dus dat die 10kW niet volledig zuid ligt is voor mij goed.

Inderdaad de auto volgas laden uit 10kW panelen gaat niet met deze setup, daar zijn dan weer talloze andere opties voor.. maar serieus.. de installatie die je daarvoor moet bouwen vs 1 kast waar alles bij elkaar komt.

Overigens vind ik het plaatje rondom 3-fase nog wel lastig, zal dat ook blijven volgen. Uiteindelijk is 3 x een Max, elk op 1 fase, met evt die nobreak switch, een leuk idee. Maar dan hebben we weer 3 van die dingen staan.

Btw: mijn E2700 heeft hetzelfde 'euvel', kan daar veel meer panelen aan hangen dan dat die kan terugleveren. Ga voor nu m'n nieuwe 3kWp dus verdelen over 3 accu's, zodat elk 1kWp input krijgt en 1,2kW kan terugleveren.

NB; voor je RTE is het direct inpluggen van PV uiteraard super. Dat scheelt je 50% omzetverliezen.
Omzetverliezen...als je een groot deel van je energie weggooit?

Stel je panelen leveren 5kW. Je kunt max 3,5kW omzetten. Wat maakt dat beetje omzetverliezen dan uit?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:17
coolmos schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:28:
[...]

Stel je panelen leveren 5kW. Je kunt max 3,5kW omzetten. Wat maakt dat beetje omzetverliezen dan uit?
Ik bespeur wat tunnelzicht: als je max 10kW panelen KAN aansluiten hoeft dat dus niet. Je kunt het ook anders dimensioneren. Net als ik 1kW per E2700 ga aansluiten.

Als je het prijsverschil tussen de Max en de Max AC ziet dan betaal je relatief weinig voor waar je vroeger een inverter voor kocht.

Dus ja als je de volle 10kW pal op zuid gaat aansluiten heb je andere verliezen als je niet genoeg BP7000's eronder hangt, maar heel eerlijk - als je toch niet meer kunt salderen heb je sowieso niet bijzonder veel aan zoveel opwek midden op de dag.

Dus ik zou mijn bestaande 7kWp verdeeld over 3 strings en 2 dakdelen hier prima op kwijt kunnen zonder verliezen (mits ik 5kW aansluitwaarde haal, wat op 1 fase niet per se handig is, ander probleem).

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

coolmos schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:28:
[...]

Die omzetverliezen heb je het hele jaar door.

De energie die je weggooit door een te kleine omzet capaciteit is op dagen/uren dat je waarschijnlijk toch teveel produceert en verkoopt weinig oplevert.

• axelaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:10
Hierbij het antwoord op mijn eerdere vraag hoe de "Third-party Control" mode zichtbaar gemaakt kan worden. Het antwoord van Anker is dat dit niet simpel kan: het is alleen mogelijk door aan te melden op een 3rd party systeem zoals HomeAssistant. Ik heb dus helaas Home Assistant moeten installeren om deze modus te zien te krijgen, en kon daarna HA weer verwijderen (ik heb een ander automatiseringssysteem).

Ter verdere informatie heb ik Anker gevraagd of er 'slijtage' is bij het constant schrijven naar registers om het laad/ontlaadniveau aan te passen. Hun volledige antwoord:
Frequent Writing to Register 10071:
Writing frequently to register 10071 for rapid adjustments of charge/discharge levels should not degrade the memory system within the Max AC. The device is designed to handle frequent updates to registers as part of its operational functionality. However, to optimize performance and longevity:
  • Ensure that the updates are necessary and avoid redundant writes.
  • If possible, implement logic in your home automation system to minimize unnecessary write actions.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:06
axelaar schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:56:
Hierbij het antwoord op mijn eerdere vraag hoe de "Third-party Control" mode zichtbaar gemaakt kan worden. Het antwoord van Anker is dat dit niet simpel kan: het is alleen mogelijk door aan te melden op een 3rd party systeem zoals HomeAssistant. Ik heb dus helaas Home Assistant moeten installeren om deze modus te zien te krijgen, en kon daarna HA weer verwijderen (ik heb een ander automatiseringssysteem).

Ter verdere informatie heb ik Anker gevraagd of er 'slijtage' is bij het constant schrijven naar registers om het laad/ontlaadniveau aan te passen. Hun volledige antwoord:
Frequent Writing to Register 10071:
Writing frequently to register 10071 for rapid adjustments of charge/discharge levels should not degrade the memory system within the Max AC. The device is designed to handle frequent updates to registers as part of its operational functionality. However, to optimize performance and longevity:
  • Ensure that the updates are necessary and avoid redundant writes.
  • If possible, implement logic in your home automation system to minimize unnecessary write actions.
Dit is natuurlijk een kul antwoord: Register 10071 is of flash memory en dan is het aantal schrijfoperaties beperkt, of RAM en dan is er geen beperking. Nu laat Anker mensen met minder kennis van zaken in het ongewisse.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:57
axelaar schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:56:
Ik begrijp het niet. Third party control maakt dit toch juist mogelijk , en niet andersom.
En if so, dan zou een simpele tcp call via python of powershell toch ook moeten werken ipv daadwerkelijk een koppeling met homeassistant op te zetten ?

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• coolmos
cville schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:42:
[...]

Dit is natuurlijk een kul antwoord: Register 10071 is of flash memory en dan is het aantal schrijfoperaties beperkt, of RAM en dan is er geen beperking. Nu laat Anker mensen met minder kennis van zaken in het ongewisse.
Niet helemaal. Flash controllers hebben meestal logica om kapotte cellen te redirecten. Er is dus een overhead aan reservecellen.

Bovendien is het aantal lees/schrijfcycli van moderne flashmemory best hoog, 80.000 tot 100.000 cycli voor SLC.

• cville
coolmos schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:45:
[...]

Niet helemaal. Flash controllers hebben meestal logica om kapotte cellen te redirecten. Er is dus een overhead aan reservecellen.

Bovendien is het aantal lees/schrijfcycli van moderne flashmemory best hoog, 80.000 tot 100.000 cycli voor SLC.
Dat klopt maar 80000 write operaties bij een rate van 1/s betekent dat het memory binnen 1 dag kapot is.

• axelaar
ctrl-tab schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:29:
Ik begrijp het niet. Third party control maakt dit toch juist mogelijk , en niet andersom.
Misschien komt het ooit nog. Dit was het antwoord op mijn vraag van vanochtend, waarin ook het deel over register 10071 stond:
Simpler Method for Enabling Third-party Control Mode:
Currently, enabling the "Third-party Control Mode" requires integration with a platform like Home Assistant. While this is the standard procedure, I understand your preference for a more direct method. Unfortunately, there is no simpler method available at this time. However, your feedback is valuable, and I will ensure it is noted for consideration in future updates or product enhancements.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:45
ik heb 2 growatt inverters (één op het huis, andere op de schuur) en mijn ac max is vandeweek geleverd om NOM te gaan draaien. Naast de anker P1 (of allicht een power meter gen2 3F) is de stroommeting van zuiver de panelen ook belangrijk. Ik vind alleen nog 2 powermeters erbij kopen voor die 2 groepen behoorlijk aan de prijs gaan, en heb gelezen dat Shelly ook ondersteund wordt.

- iemand ervaring met shelly met CT-klemmen? Wordt dit inderdaad evengoed ondersteund?
- iemand die weet of Shelly PM-modellen (zonder CT-klem, maar waar het "doorheen loopt") nou ook ondersteund worden?

Ik kom maar weer weinig wijs uit de officiele documentatie..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• coolmos
stevenP schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:41:
ik heb 2 growatt inverters (één op het huis, andere op de schuur) en mijn ac max is vandeweek geleverd om NOM te gaan draaien. Naast de anker P1 (of allicht een power meter gen2 3F) is de stroommeting van zuiver de panelen ook belangrijk. Ik vind alleen nog 2 powermeters erbij kopen voor die 2 groepen behoorlijk aan de prijs gaan, en heb gelezen dat Shelly ook ondersteund wordt.

- iemand ervaring met shelly met CT-klemmen? Wordt dit inderdaad evengoed ondersteund?
- iemand die weet of Shelly PM-modellen (zonder CT-klem, maar waar het "doorheen loopt") nou ook ondersteund worden?

Als je een driefasen systeem hebt en je PV inverters zijn enkelfasig dan kun je met 1 Smart Meter Gen 2 uit. Je kunt dan de PV's elk door 1 van de CT klemmen leiden en daarmee info krijgen over de PV opwek. Die is dan wel geaggregeerd.

Ik heb geen ervaring met de Shelly's, sorry.

• NovaDesu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:04
coolmos schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:53:
[...]

Als je een driefasen systeem hebt en je PV inverters zijn enkelfasig dan kun je met 1 Smart Meter Gen 2 uit. Je kunt dan de PV's elk door 1 van de CT klemmen leiden en daarmee info krijgen over de PV opwek. Die is dan wel geaggregeerd.

Oh, werkt dat zo ja? ik heb totaal 4 fases aan PV output: een 3 fases omvormer, en een 1 fase omvormer. Met de 3 klemmen voor PV mis ik er dus 1. Maar ik zou 2 fases van de 3-fase omvormer dus door 1 klem kunnen laten gaan, en dan telt hij dat gewoon bij elkaar?

• coolmos
NovaDesu schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:24:
[...]

Oh, werkt dat zo ja? ik heb totaal 4 fases aan PV output: een 3 fases omvormer, en een 1 fase omvormer. Met de 3 klemmen voor PV mis ik er dus 1. Maar ik zou 2 fases van de 3-fase omvormer dus door 1 klem kunnen laten gaan, en dan telt hij dat gewoon bij elkaar?
CT staat voor current transformer, een aantal wikkelingen op een kerntje. Je fase is de andere wikkeling van de transformator. Stroom door de draad -> magnetisch veld -> stroom door de wikkelingen. Dat ding heeft geen idee welke stroom of waarvandaan.

De Smart Meter Gen 2 kijkt welke richting de stroom heeft en keert dat eventueel om. Die snapt dat PV stroom opwekt.

Vervolgens worden de drie fasen bij elkaar opgeteld en gepresenteerd in de app.

De enige beperkende factor is de minimum en maximum stroom die de CT aankan.

PS je moet dan wel zorgen dat de twee draden door 1 CT de stroom in dezelfde richting hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door coolmos op 04-09-2026 15:41 ]

• cville
Hier zie je hoe ik vanaf de installatiedatum (2026-08-03), het temperatuur management van de batterij langzaam verbetert heb, o.a. door de max C-rate op 0.25 te zetten en een temperature-guard in mijn software in te bouwen die de C-rate omlaag brengt als het te warm wordt (komt de laatste tijd niet meer voor vanwege de gewijzigde C-rate). Het lukt mij helaas niet om de batterij op de optimale temperatuur van 25°C te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfGgkBevzadpaMLLS1Qy4N0SDhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WtDFZ8sEq8Os9k4RuMmgtjkj.png?f=fotoalbum_large

coolmos schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:40:
[...]

CT staat voor current transformer, een aantal wikkelingen op een kerntje. Je fase is de andere wikkeling van de transformator. Stroom door de draad -> magnetisch veld -> stroom door de wikkelingen. Dat ding heeft geen idee welke stroom of waarvandaan.

De Smart Meter Gen 2 kijkt welke richting de stroom heeft en keert dat eventueel om. Die snapt dat PV stroom opwekt.

Vervolgens worden de drie fasen bij elkaar opgeteld en gepresenteerd in de app.

De enige beperkende factor is de minimum en maximum stroom die de CT aankan.

PS je moet dan wel zorgen dat de twee draden door 1 CT de stroom in dezelfde richting hebben.
Als je correct wil meten kan je geen 2 verschillende fases door 1 CT spoel laten lopen.

Enige correcte manier is de fasedraad van de 1-fase omvormer en de bijbehorende fase van de 3-fase omvormer door dezelfde CT spoel te laten lopen.

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:39
Ik denk dat hier een spraakverwarring is. Inderdaad, geen twee verschillende fases door een CT-spoel. Maar twee draden die uiteindelijk op dezelfde fase van een 3 fase systeem zijn aangesloten kan prima. Er werd door @NovaDesu eerder gesproken over 4 fases. Maar dat bestaat niet, althans niet in de normale energiedistributie. Vandaar dat ik denk aan een spraakverwarring.

[ Voor 15% gewijzigd door gerlag op 04-09-2026 16:54 . Reden: Tekst verbeterd ]

9kW U44

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:49
Ik heb vanmiddag de gratis Smart Meter gen 2 van de Facebook actie binnen gehad, en de extra meebestelde ct-klemmen.🎉

De P1-meter met mijn DSMR 5 is snel genoeg, dus ik ga de 6 ct-klemmen gebruiken om via modbus andere apparaten uit te lezen.

• axelaar
berthavekes2 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:52:
Ik heb vanmiddag de gratis Smart Meter gen 2 van de Facebook actie binnen gehad, en de extra meebestelde ct-klemmen.🎉

De P1-meter met mijn DSMR 5 is snel genoeg, dus ik ga de 6 ct-klemmen gebruiken om via modbus andere apparaten uit te lezen.
Gefeliciteerd. Echt goede informatie, daar hebben we wat aan op dit forum.

• Corriesnorrie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:08
stevenP schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:41:

Ik had een shelly pro 3em-3ct63 geïnstalleerd om het probleem met een oude DSMR meter te tackelen. Helaas werkt deze niet en kreeg ik een AI response van Anker:
"The Anker SOLIX Solarbank Max AC (A17E2) is compatible with specific smart meters, including the Shelly Pro 3EM and Shelly 3EM. However, it does not support variant models such as the Shelly Pro 3EM-3CT63. This incompatibility is likely the reason for the "invalid integrator response" error you are encountering.

If you require a compatible smart meter for integration with your battery and Home Assistant, you may consider using the officially supported models, such as the Shelly Pro 3EM or the Anker SOLIX Smart Meter (A17X7). These meters are designed to work seamlessly with the Solarbank Max AC."

Hier was ik het niet mee eens, aangezien ze zelf ook melden dat de pro 3em ge-support wordt.
Niets over versies die niet ondersteund worden. Nogmaals een berichtje gestuurd naar een human agent. En kreeg de volgende reactie:

"We're sorry it was not clear enough that the Shelly Pro 3EM 3CT63 is not supported, especially when you bought it specifically to work with your Anker SOLIX Solarbank MAX AC. I can also understand how frustrating it is to first learn that an older P1 meter may affect battery performance, and then find that the Shelly meter you chose cannot be connected. I am very sorry for this situation.

At this time, the compatible smart meters for the Solarbank MAX AC are:
  • P1 Meter
  • Anker Smart Meter (A17X7)
  • Anker SOLIX Smart Meter Gen 2
For Shelly meters, they are currently not compatible with the Solarbank MAX AC. I am sorry that we cannot offer a manual whitelist for this model.

As for future compatibility with Shelly devices, I’m afraid I’m unable to confirm whether this will be added later. I understand this is not the answer you were hoping for, and I am very sorry.

That said, we do not want to simply leave you with “buy another meter” as the only message. To help with this situation, we can offer you a discount code that would allow you to get an Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 free of charge on our official website."

Dit mail contact is van 17 augustus. Uiteindelijk dus een voucher gekregen voor een anker smart meter. Deze zit geïnstalleerd en werkt prima. Ik heb de shelly in de schuur geïnstalleerd, die leest nu zonnepanelen en een auto uit. Die data gebruik ik in HA.

• cville
axelaar schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:00:
[...]

Fijn dat je dit ook zo ziet :P Dat dit werkt is n.l. niet helemaal vanzelfsprekend gezien de koppeling met de Anker app en het is fijn dat @berthavekes2 dit uit wil zoeken en ik hoop ook dat hij daarover terug rapporteert.

• berthavekes2
axelaar schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:00:
[...]

Je klinkt wat sarcastisch?!

Ik kan me voorstellen dat men zich afvraagt hoe snel ze uitgeleverd worden, vandaar dat ik dit deel.

• Molenaar Smit
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:18
Voor de Domoticz-gebruikers onder ons: ik miste een lokale integratie voor de Max AC Pro. Ik heb een Python-script geschreven dat de data lokaal via Modbus TCP uitleest en doorzet naar Domoticz. Te vinden op GitHub: https://github.com/Molenaarz/Anker_Solix_AC_Pro-Domoticz/
Je kunt hier de accu niet mee aansturen vanuit Domoticz, maar wel uitlezen.

• berthavekes2
cville schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:19:
[...]

Fijn dat je dit ook zo ziet :P Dat dit werkt is n.l. niet helemaal vanzelfsprekend gezien de koppeling met de Anker app en het is fijn dat @berthavekes2 dit uit wil zoeken en ik hoop ook dat hij daarover terug rapporteert.
Ik koppel het zeker hier terug!

Ik denk namelijk dat het ook handig is voor mensen die een 3 fase hoofdaansluiting hebben en maar een 1 fase omvormer (net als ik). Die mensen zullen ook allemaal 2 klemmen over hebben.

• cville
berthavekes2 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:27:
[...]

Ik koppel het zeker hier terug!

Ik denk namelijk dat het ook handig is voor mensen die een 3 fase hoofdaansluiting hebben en maar een 1 fase omvormer (net als ik). Die mensen zullen ook allemaal 2 klemmen over hebben.
Dit dus!

• berthavekes2
marktweakt schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:01:
[...]

Goed punt. Dank voor deze info.

[...]

Ik kan 4 redenen bedenken waarom je hem wel op (een) eigen groep(en) wil aansluiten:
1) Hij meet waarschijnlijk het voltage op de fase waarop je hem aansluit en je wilt geen vervuilde meetwaarden door een spanningsval o.i.d. door andere verbruikers op die groep
2) Andere gebruikers kunnen de automaat niet uitschakelen waardoor je metingen altijd doorgaan
3) Geen/minder harmonische vervuiling door bijvoorbeeld LED-drivers, warmtepompen, voedingen etc.
4) Je kunt volstaan met een aardlekautomaat met een lager ampèrage (6A is voldoende) waardoor je beter beschermd bent mocht de meter ooit intern kortsluiting veroorzaken.

Een 3P+N B6 alamat waarop je alleen de meter aansluit lijkt mij de beste oplossing denk je niet?
Heb je toevallig een linkje voor die 3P+N B6? Ik vind enkel Emat, geen betrouwbare merken.

• coolmos
berthavekes2 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:47:
[...]

Heb je toevallig een linkje voor die 3P+N B6? Ik vind enkel Emat, geen betrouwbare merken.
Als je 'm nog krijgen kunt de Hager MBS606E. Anders de Schneider A9P44706. Of Eaton PLS6C63N.

Wel pittige prijzen, maar kwaliteit kost wat.

• stevenP
Corriesnorrie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:05:
[...]

Ik had een shelly pro 3em-3ct63 geïnstalleerd om het probleem met een oude DSMR meter te tackelen. Helaas werkt deze niet en kreeg ik een AI response van Anker:
"The Anker SOLIX Solarbank Max AC (A17E2) is compatible with specific smart meters, including the Shelly Pro 3EM and Shelly 3EM. However, it does not support variant models such as the Shelly Pro 3EM-3CT63. This incompatibility is likely the reason for the "invalid integrator response" error you are encountering.

If you require a compatible smart meter for integration with your battery and Home Assistant, you may consider using the officially supported models, such as the Shelly Pro 3EM or the Anker SOLIX Smart Meter (A17X7). These meters are designed to work seamlessly with the Solarbank Max AC."

Hier was ik het niet mee eens, aangezien ze zelf ook melden dat de pro 3em ge-support wordt.
Niets over versies die niet ondersteund worden. Nogmaals een berichtje gestuurd naar een human agent. En kreeg de volgende reactie:

"We're sorry it was not clear enough that the Shelly Pro 3EM 3CT63 is not supported, especially when you bought it specifically to work with your Anker SOLIX Solarbank MAX AC. I can also understand how frustrating it is to first learn that an older P1 meter may affect battery performance, and then find that the Shelly meter you chose cannot be connected. I am very sorry for this situation.

At this time, the compatible smart meters for the Solarbank MAX AC are:
  • P1 Meter
  • Anker Smart Meter (A17X7)
  • Anker SOLIX Smart Meter Gen 2
For Shelly meters, they are currently not compatible with the Solarbank MAX AC. I am sorry that we cannot offer a manual whitelist for this model.

As for future compatibility with Shelly devices, I’m afraid I’m unable to confirm whether this will be added later. I understand this is not the answer you were hoping for, and I am very sorry.

That said, we do not want to simply leave you with “buy another meter” as the only message. To help with this situation, we can offer you a discount code that would allow you to get an Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 free of charge on our official website."

Dit mail contact is van 17 augustus. Uiteindelijk dus een voucher gekregen voor een anker smart meter. Deze zit geïnstalleerd en werkt prima. Ik heb de shelly in de schuur geïnstalleerd, die leest nu zonnepanelen en een auto uit. Die data gebruik ik in HA.
Oh wow, dus die medewerker zet zelfs een streep door alle Shelly devices, ook de 3EM. :|
Dank voor het delen, ik zal me dus inderdaad moeten 'neerleggen' bij aanschaffen van losse meters van Anker zelf - tegenvallertje eerlijk gezegd aangezien het huis al vol hangt met Shelly-spul en ik daar dus goed bekend mee ben.

• stevenP
coolmos schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:53:
[...]

Thanks, dat is inderdaad theoretisch mogelijk. Echter zitten mijn PV's achter een onderverdeler dus het is lang niet zuiver verkeer wat er op die groep binnenkomt in de meterkast. Ik zal ze dus direct bij de bron (lees: naast de PV-inverter) moeten meten.

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
berthavekes2 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:47:
[...]

Heb je toevallig een linkje voor die 3P+N B6? Ik vind enkel Emat, geen betrouwbare merken.”
Ik sluit hem aan op de 3f alamat van de laadpaal. Wellicht ook een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door dene30 op 04-09-2026 20:39 ]

• el_duderino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:58
Sinds vandaag een Solix Max AC, maar ik krijg voor geen meter(!) die p1 meter gekoppeld, verschillende voedingen geprobeerd etc.... als je het zonder dat ding wil doen, kun je dan boven de 800W uit komen? Ik kan dat niet wijzigen en krijg "Failed to request"

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
el_duderino schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:53:
Sinds vandaag een Solix Max AC, maar ik krijg voor geen meter(!) die p1 meter gekoppeld, verschillende voedingen geprobeerd etc.... als je het zonder dat ding wil doen, kun je dan boven de 800W uit komen? Ik kan dat niet wijzigen en krijg "Failed to request"
Welke slimme meter heb je? E360?

Als het wel lukt om te koppelen, maar je hem daarna niet actief / online in de app ziet, zoek dan even terug op een eerder bericht van mij hoe je dat oplost. Volgens mij 3x in korte tijd op de knop drukken, dan gaat ie achter de schermen een nieuwe firmware inladen.

Het wel/niet gekoppeld hebben van een P1 Meter staat los van het vermogen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• el_duderino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:58
Taro schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:42:
[...]

Welke slimme meter heb je? E360?

Als het wel lukt om te koppelen, maar je hem daarna niet actief / online in de app ziet, zoek dan even terug op een eerder bericht van mij hoe je dat oplost. Volgens mij 3x in korte tijd op de knop drukken, dan gaat ie achter de schermen een nieuwe firmware inladen.

Het wel/niet gekoppeld hebben van een P1 Meter staat los van het vermogen.
Ik heb een gloednieuwe Kaifa AIFA-METER DSM5 en hij verbindt soms en dan moet ik op het knopje drukken, maar daarna altijd "connection failed".

Ook toen ik die Solix voor het eerst aanzetten vroeg hij om een regio, maar ik had alleen Australische regio's. Vervolgens heb ik de fout gemaakt denk ik om Shuko te selecteren en dat krijg je er nergens meer uit. Ik heb een elektricien een groep laten aanleggen en een stopcontact laten aanleggen op die groep. Dan moet ik toch gewoon 3.6kw kunnen doen?

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:20
RoelWW schreef op donderdag 3 september 2026 @ 23:08:
[...]

De winst moet hem er dan in zitten dat de batterij sneller reageert. Ik heb het hier al vaker gepost, maar ontvang nooit een concrete reactie. Ik heb ook 3 fase en p1 meter. Dsmr 5 die iedere seconde update. Max ac reageert binnen 6 seconden op bijvoorbeeld een waterkoker. Lijkt mij prima. Hoeveel sneller doet de smart meter dit dan?
Ik denk dat hier geen simpel ja/nee-antwoord op te geven is. Voor zover ik kan zien, past Anker het vermogen stapsgewijs aan totdat je weer NoM draait.

Ik heb dit nooit exact getimed, maar sinds wij drie fasen hebben, viel me op dat de P1-meter veel vaker achter de feiten aan loopt. Met de Smart Meter zie ik juist dat de Solarbank het vermogen in grotere stappen aanpast om NoM te bereiken. De eerder gedeelde grafiek lijkt dat beeld ook te bevestigen.

Ik kan helaas niet met zekerheid zeggen wat daar precies de oorzaak van is. En eerlijk is eerlijk: voor de financiële winst hoef je dit ook echt niet te doen. Het gaat mij vooral om het maximaliseren en optimaliseren van het eigen verbruik.

[ Voor 14% gewijzigd door digital-IMEI op 04-09-2026 22:20 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
el_duderino schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:12:
[...]

Ik heb een gloednieuwe Kaifa AIFA-METER DSM5 en hij verbindt soms en dan moet ik op het knopje drukken, maar daarna altijd "connection failed".

Ook toen ik die Solix voor het eerst aanzetten vroeg hij om een regio, maar ik had alleen Australische regio's. Vervolgens heb ik de fout gemaakt denk ik om Shuko te selecteren en dat krijg je er nergens meer uit. Ik heb een elektricien een groep laten aanleggen en een stopcontact laten aanleggen op die groep. Dan moet ik toch gewoon 3.6kw kunnen doen?
Probeer dan inderdaad even de firmware via een omweg te updaten, heb dat laatst al in dit topic gedeeld.

Je hebt de Max AC? Die kan 3.5 kW doen, zowel via stopcontact als vaste aansluiting ja.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste