• tono
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Zentac schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:15:
Top, dank je wel. Wellicht ben ik te ongeduldig. :)
Ik ga het eens een dagje aankijken.

/edit
Werkt! Hij heeft gewoon voor een paar minuten een bepaalde lading nodig.
Mooi zo!
Ik wa's ook te ongeduldig hoor;-)

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:28
Heb nu ook 2 x solarbank 3 met powerdock geïnstalleerd. Gelijk door een elektricien een zwaardere groep laten aansluiten waardoor het systeem z'n eigen groep heeft + voorbereiding voor een eventuele EV auto in de toekomst. Alleen nog even wat extra installatiebuisjes plaatsen zodat het wat netter is.
In en output is nu allebei 2400w waarmee het meeste wel wordt opgevangen. Ben nu nog aan uitproberen qua instellingen voor schema's met laden en ontladen in de winter periode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyQpxM5tS8AQkSOBAytd4mcRKx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuEeSrLfGb6c6SKWPH3SngDa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5GajzBgCznylSH-PcyjUpJaJyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDBiUx9R6MXZlcbuRobj3Lw4.jpg?f=fotoalbum_tile

• nakatomi47
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:06
Heel vet Bammos, ik heb hetzelfde systeem (maar dan met 3 torens Solarbank). Echter met geen mogelijkheid krijg ik een P1 meter toegevoegd in dat systeem (heb zelfs 2 meters geprobeerd). Hoe is dat jou gelukt? Ik heb nu maar een Smart Meter besteld en hoop dat dat wel werkt.

• Bammos
Ik gebruik een slimme meter met de CT klemmen. P1 vond ik geen optie aangezien m'n 'oude' slimme meter maar elke 10 sec een signaal stuurt.

Ik had eerst 1 stapel en later pas uitgebreid met een 2de en de power dock. Toen ik kreeg ik ze ook niet gekoppeld en heb vervolgens alles verwijderd en opnieuw toegevoegd. En toen pakte ie hem wel.

[ Voor 42% gewijzigd door Bammos op 17-12-2025 18:05 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:27
Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:07:
[...]

De afname wordt beveiligd door de groep, bijv. een B16 automaat van 16A die ingrijpt als je teveel afneemt. Daar gaat eerder de hitte van de stekker een risico vormen dan dat je bijv. 1200 Watt laadt. Dus 1200 Watt laden moet, los van de belasting van de groep, wel kunnen.

Terugvoeden in een groep brengt altijd risico's met zich mee. Door dat vermogen tot 800 Watt te beperken verklein je het risico, maar het blijft alsnog aanwezig. 800 Watt wordt in het algemeen aangehouden als grens, al moet ik eerlijk zeggen dat ik je nu niet direct kan verwijzen naar een bepaling waarin dat staat. Het wordt in ieder geval door heel veel fabrikanten en partijen aangehouden als grens. Daarboven wordt ook vaak geadviseerd de stekker af te knippen en de omvormer direct op een eigen automaat aan te sluiten.

Heb zelf goede ervaringen met bijv. ABB stopcontacten.

Heb het hier als volgt opgelost:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let op: Ik gebruik de HW Energy Sockets op dit moment alleen voor het berekenen van de RTE van 2x E2700, ik adviseer iedereen om geen slimme stekkers te gebruiken als je langdurig accu's gaat laden en ontladen ivm warmteontwikkeling.

De 3 Zendure omvormers zitten allemaal direct op een eigen B16 automaat aangesloten.
Interessant.

Hoeveel E2700 pro's met ieder 1200W ontladen zou jij maximaal in een schuur met 1,5 mm2 kabel van 15 meter aansluiten?

En heb je al een beeld van de RTE bij NOM draaien met twee van deze Ankers ten opzichte van bijvoorbeeld een Zendure 2400AC of een HomeWizard stapeltje van 3?

Ik vind de Anker setup best wel mooi qua uiterlijk en de IP rating is wel zo handig voor gebruik in de schuur waar de ruimte toch minder kostbaar is.

Nu zit ik wel al op 2 PiB's die het prima doen en eigenlijk is RTE alleen in de winter relevant met de hoeveelheid die ik over heb. Dan is die koude schuur misschien toch minder handig qua RTE zodra ik dynamisch ga.

Gelukkig heb ik nog even qua contract. Eerst moet het overschot van afgelopen zomer op met salderen :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@netappie in theorie 16A. 1200watt is ruim 5A bij 230V dus dan 3 stuks.

Maar met 15 meter en continu belasting zou ik wat meer marge aanhouden bij 1,5mm2. 2,5mm2 is dan toch fijner en biedt meer ruimte. Denk dus 2, of niet alledrie op 1200w instellen. Of.. nieuwe kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-12-2025 07:45 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• netappie
NiGeLaToR schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:44:
@netappie in theorie 16A. 1200watt is ruim 5A bij 230V dus dan 3 stuks.

Maar met 15 meter en continu belasting zou ik wat meer marge aanhouden bij 1,5mm2. 2,5mm2 is dan toch fijner en biedt meer ruimte. Denk dus 2, of niet alledrie op 1200w instellen. Of.. nieuwe kabel.
Ja, zoiets had ik ook in gedachte als marge. Maar een hele tuin opgraven en een nieuwe kabel trekken is wel veel gedoe en die 3600W is vooral handig om de relatief korte piek van de keuken op diezelfde fase op te vangen.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
netappie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:35:
[...]

Interessant.

Hoeveel E2700 pro's met ieder 1200W ontladen zou jij maximaal in een schuur met 1,5 mm2 kabel van 15 meter aansluiten?

En heb je al een beeld van de RTE bij NOM draaien met twee van deze Ankers ten opzichte van bijvoorbeeld een Zendure 2400AC of een HomeWizard stapeltje van 3?

Ik vind de Anker setup best wel mooi qua uiterlijk en de IP rating is wel zo handig voor gebruik in de schuur waar de ruimte toch minder kostbaar is.

Nu zit ik wel al op 2 PiB's die het prima doen en eigenlijk is RTE alleen in de winter relevant met de hoeveelheid die ik over heb. Dan is die koude schuur misschien toch minder handig qua RTE zodra ik dynamisch ga.

Gelukkig heb ik nog even qua contract. Eerst moet het overschot van afgelopen zomer op met salderen :)
Is het 1-fase of 3-fase kabel? Ik had hier 5x2,5mm2 liggen voor in eerste instantie 2400 Watt/fase, tijdje op 3600/fase gebruikt met 6 omvormers en dat werd mij iets te warm, dus nu 5x4mm2 liggen voor 2400 (ja ja, zit een verhaal achter) en dat gaat een stuk beter.

Als het 1-fase en continue belasting betreft zou ik 2,5mm2 voor 2 stuks aanraden en bij 3 stuks misschien nog wel meer. En de RTE heb ik mogelijk in de review gezet, pas vanavond weer tijd om er verder in te duiken.

Vond Zendure qua software wel fijner dan de Ankers en de RTE van de Zendure 2400AC was volgens mij ook 2% beter.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:35:
[...]

Interessant.

Bij 3 E2700 achter 15 meter 1,5mm2 moet je wel rekening houden met een 5% lagere RTE (op vol vermogen).

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• netappie
Taro schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:32:
[...]

Is het 1-fase of 3-fase kabel? Ik had hier 5x2,5mm2 liggen voor in eerste instantie 2400 Watt/fase, tijdje op 3600/fase gebruikt met 6 omvormers en dat werd mij iets te warm, dus nu 5x4mm2 liggen voor 2400 (ja ja, zit een verhaal achter) en dat gaat een stuk beter.

Als het 1-fase en continue belasting betreft zou ik 2,5mm2 voor 2 stuks aanraden en bij 3 stuks misschien nog wel meer. En de RTE heb ik mogelijk in de review gezet, pas vanavond weer tijd om er verder in te duiken.

Vond Zendure qua software wel fijner dan de Ankers en de RTE van de Zendure 2400AC was volgens mij ook 2% beter.
1 fase 1,5 mm2 natuurlijk. Het mocht destijds vast niks kosten bij de bouw.

Iemand een paar straten verderop heeft zijn Plug-in hybride er jaren mee geladen maar inmiddels alles laten vervangen omdat er ook panelen op de schuur kwamen en hij naar volledig elektrisch rijden ging met 3 fase laden.

Als je toch bezig bent met graven dan is meteen 4 mm2 neerleggen heel slim. En natuurlijk datakabels, glasvezel en een ondergronds warmtenet ;)

Ik denk dat ik die schuur gewoon maar een beetje moet ontzien. Misschien 1 batterij daar en de andere 2 dichter bij de meterkast op hun eigen fase, of t.z.t het hele spul meteen met een groot systeem dat de woning ook echt van noodstroom voorziet.

Ik kijk uit naar de review met RTE cijfers. Bedankt voor je advies.

• netappie
HandyLumberjack schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:40:
[...]

Bij 3 E2700 achter 15 meter 1,5mm2 moet je wel rekening houden met een 5% lagere RTE (op vol vermogen).
Dat kan inderdaad wel een dingetje worden met die afstand.

Aan de andere kant zou het wel meer uit het overschot van de panelen kunnen halen, maar daar is 1 E2700 zat voor. Die MPPT's hebben een flink bereik en met 1 stapel loop je niet snel tegen de grenzen van opslagcapaciteit voor de eigen opwek aan.

• NiGeLaToR
  • Nu online
@Taro werd de kabel warm of alleen de connecties in lasdozen e.d.?

Zit zelf ook te puzzelen met groepen en belasting: heb diverse 16A groepen met bijv:
- airco, max ± 1400watt
- extra PV setje max ± 1500 watt
- PV setje 1, max ± 2200 watt

Met name die eerste twee zou ik niet zo spannend vinden om op elk 1200watt in te voeden, dan heb je een eigen groep met 1 gebruiker/leveraar + 1200 watt teruglevering. Moet nog even kijken naar max laadvermogen bedenk ik mij net, dat zal wellicht wel hoger zijn.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• HandyLumberjack
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:21:

Zit zelf ook te puzzelen met groepen en belasting: heb diverse 16A groepen met bijv:
- airco, max ± 1400watt

Met name die eerste twee zou ik niet zo spannend vinden om op elk 1200watt in te voeden, dan heb je een eigen groep met 1 gebruiker/leveraar + 1200 watt teruglevering. Moet nog even kijken naar max laadvermogen bedenk ik mij net, dat zal wellicht wel hoger zijn.
Maar het mag officieel niet....

• NiGeLaToR
  • Nu online
Wordt wel interessant om voor elke accu dan een nieuwe groep aan te maken waar vervolgens maar 1200watt overheen gaat. Want twee accu's op 1 groep mag dus ook niet, met die redenatie.

Heb dat dus voor die paar zonnepanelen, airco, etc etc al gedaan, alleen m'n kabelbundel die ondergronds loopt begint industriële vormen aan te nemen.

Edit: heb al drie fase liggen ook op een aantal plekken met maar marginaal verbruik/oplevering, wellicht is een subverdeler met eigen stoppenkast waar achter de gebruikers/opwekkers zitten een idee. Ga een installateur dat laten uitvlooien.

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-12-2025 10:45 ]

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:39
@NiGeLaToR@HandyLumberjack waarom mag je geen twee batterijen op 1 (aparte) groep?

• NiGeLaToR
  • Nu online
rem_hopster schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:48:
@NiGeLaToR@HandyLumberjack waarom mag je geen twee batterijen op 1 (aparte) groep?
Nou ik geloof dat dit wel mag, wat twee invoeders en gebruikers op 1 groep betekent, alleen als je een accu en een gebruiker of een accu en een invoeder alleen op 1 groep zet (ook als het dan binnen de 16A blijft bijv) mag het niet. Althans, dat is hoe ik het begrijp.

Wat je in ieder geval nooit wilt veroorzaken is dat je bijvoorbeeld 3500watt PV in voedt en 3500watt accu's laad over 1 16A groep. In de meterkast gebeurt er namelijk niets, maar door je stroomkabel gaat er tegelijk 3,5kwh in en 3,5kwh uit. Dat is wat je dus niet wilt zeg maar. Dan heb je daarnaast dus ook wet- en regelgeving als de NEN1010 die bepaalde dingen voorschrijft, ook als iets technisch zou kunnen, praktisch onwenselijk is of kan zijn :)

• HandyLumberjack
  • Nu online
rem_hopster schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:48:
Dat heb ik niet gezegd.
Op een groep met verbruikers mogen ze niet 1200W terugleveren.

Anker geeft aan dat er wel 2 op 1 dedicated groep aangesloten mogen worden.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:21:

- airco, max ± 1400watt

Ik had deze opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f5NbaRASfjn7kr2ARo_V_jC8xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6av2EgmUKm1EhTp7eAfd9IKX.jpg?f=fotoalbum_large

De 5-aderige 3-fase 2.5mm2 kabel in de kabelgoot werd boven de 30 graden.

En daar heb ik dit van gemaakt, stekkers eraf geknipt en iedere omvormer op een eigen groep én met 4mm2 in de kabelgoot naar de meterkast. De warmste kabels die je hier ziet zijn van de 3 WP's, die van de accu's zijn op max load dus nog koeler dan dat, mooi resultaat :) De 2 resterende stekkers zijn van 2 micro-omvormers op max 800 Watt. De stekkers van de 2400AC's heb ik weleens op 48-49 graden gezien, vandaar deze stap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQ1LOOfNqARad9lMD3B3mULIinM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUXirKSL4gqECaL3CQRyJxRj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VQpje-kcrble7EkLOKb0g3gf4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPlNl0ZOcRxWhevGk4tiChJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBKMIdpbTW7jPRQaJ7fLb4rtnVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUlL31BwUnIngtFkKgRbW5BN.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2EDGx93klH4AL4FsBMkpW5Qcgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXVEY0MTrV0qRaRK9xaMeOeh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EIVM8aVs8kDnUEmWqOx3lA0u4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jd78brXctd67IHcXLcRr4Lso.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 18-12-2025 20:20 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Op een dedicated groep kan je overigens wel meer omvormers aansluiten. Echter zou ik altijd onder 80% van de 16A blijven, die automaat wordt anders enorm heet, been there, done that. Dus: 16A * 80% = 12.8A * 230V = 2944 Watt. Probeer dus onder de 3000 Watt te blijven en niet 3x1200 Watt op 1 groep aan te sluiten, ik zou voor max 2 1200 Watt omvormers per groep gaan. Wil je er 3 aansluiten? Ga dan voor 3-fase x 1 omvormer, blijf je in de veiligste zone.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
netappie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:00:
[...]
Ik kijk uit naar de review met RTE cijfers. Bedankt voor je advies.
De review staat al een tijdje online en daarin heb ik 81% genoemd, dat is op basis van maar 40 kWh, dus niet enorm betrouwbaar. Heb ze inmiddels niet meer in huis, dus kon niet langer meten.

• Battleduck
  • Registratie: Oktober 2012
Dag Mede Tweakers en thuisbatterij klussers!

Ik heb een weekje terug mijn twee bestelde Solarbank pro 3's binnengekregen en morgen staat de installatie op de planning.
Ik ga ze zelf aansluiten, beide op een vrije groep welke naar zolder loopt.

Nu lees ik verschillende verhalen over het aansluiten.
De een geeft aan: 2 aparte stopcontacten maken welke daarna in een installatiedoos uitkomen.
De ander: Nee yo, afknippen die stekkers en direct lassen in een doos!

Iemand die me hier kan vertellen wat de verstandigste keus is?
Ik ben van plan ze beide op 1200 watt te laten rammen.

• NiGeLaToR
  • Nu online
@Battleduck cool, ben benieuwd!

Stekkers afknippen voor 1200 watt voor iets wat technisch gezien een sterker-oplossing is klinkt niet heel logisch. Ook qua stopcontacten zit je met 2400w ontladen een eind van 16A max af natuurlijk. Wellicht is laden spannender, hoeveel watt trekt dat?

• Battleduck
NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:41:
@Battleduck cool, ben benieuwd!

Stekkers afknippen voor 1200 watt voor iets wat technisch gezien een sterker-oplossing is klinkt niet heel logisch. Ook qua stopcontacten zit je met 2400w ontladen een eind van 16A max af natuurlijk. Wellicht is laden spannender, hoeveel watt trekt dat?
Laden doet ie ook met 1200 watt per accu als ik de specsheet mag geloven.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Nadeel van stekker afknippen (Het is wel qua aansluiting de veiligste keuze) en direct aansluiten is dat je de omvormer met ingebouwde accu niet meer gemakkelijk kunt verplaatsen. Edit: Al heeft Anker die AC-aansluiting wel beter voor elkaar dan veel andere merken, dus is eigenlijk geen issue, die vond ik wel makkelijk los te koppelen. Bij Marstek is dat bijv. een drama.

Je zou ook eerst even kunnen proberen of dit de juiste oplossing voor je is en bevalt, eerst op 2 stopcontacten aansluiten en vermogen beperken. Bevalt het product, dan netjes aansluiten.

Heb er hier zelf een PowerCon connector tussen zitten, waardoor ik ondanks de directe aansluiting op 16A automaten wel gemakkelijk de omvormers los kan koppelen, de kabel is/wordt op 2400 Watt warmer dan de connector zelf, maar dit stelt je in staat om met 2,5mm2 te verlengen als de andere kabel te kort is, al introduceer je natuurlijk wel weer een extra "stekker":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNii8wXwteQ_v5i0xX9HB0Wq8l0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvZ5GMuMUTVUXIvMACTdN8Kl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_iqHLwlYxk8F5iiZcLzqn9UJT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNj228dnEwBoC6eCY3s1XfvA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3sBq0UUkfVlMPuv8epnfk8Z-as=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qBf94C7LlNV3tNt967fMMeO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 19-12-2025 11:24 ]

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:14
Zentac schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:44:
Enig idee welke modus dat zou zijn? Vooralsnog krijg ik hem enkel uit slaapstand met Manual Backup.
Hij gaat niet uit slaapstand zodra ik meer opwek dan verbruik. Dan gaat mijn overproductie gewoon het net op.
3rd party solar (enphase)
Hoe doen jullie dit? Of ontlaad hij bij jullie niet geheel?
Hoeveel vermogen levert de enphase ? Tot 1200W kun je die ook op de AC backup aansluiting van de solarbank aansluiten, ipv indirekt via het grid gedeelte. Dan 'ziet' de solarbank ook het vermogen en kant het gebruiken.

• NiGeLaToR
  • Nu online
tweazer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:23:
[...]

Hoeveel vermogen levert de enphase ? Tot 1200W kun je die ook op de AC backup aansluiting van de solarbank aansluiten, ipv indirekt via het grid gedeelte. Dan 'ziet' de solarbank ook het vermogen en kant het gebruiken.
Ja wel opletten dat er alleen laagspanning in kan, je moet evt hoogspanning DC strings van je panelen serieel aansluiten zodat je < 60v op de Solarbank DC kant zet anders gaat ie stuk las ik in de handleiding.

In mijn geval dus een omkabel actie op het dak voor nodig als ik dat wil doen ooit.

• tweazer
Op de solarbank 2 pro, 2 ac en 3 ac zit ook een ac/noodstroom in- en uitgang ....

• HandyLumberjack
  • Nu online
tweazer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:17:
Op de solarbank 2 pro, 2 ac en 3 ac zit ook een ac/noodstroom in- en uitgang ....
Geeft Anker ergens in hun documentatie aan dat je het noodstroom stopcontact ook mag/kan gebruiken voor laden in noodstroom modus?

• NiGeLaToR
  • Nu online
Check, verkeerd gelezen!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:26
Bij de 2 pro is het toch alleen een ac/uitgang?

• Zentac
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:56
Mijn panelen leveren veel meer (in de zomer), dus dat ga ik niet proberen ;)

Heb hem nu zo, even goed de temperatuur in de gaten houden. En in de zomer eens kijken of ik er een tweede bij wil, voor de piekvraag van wasmachine, oven, waterkoker, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wl_jtSmx-ij6bapKbv5DgoN8qME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIpjFcA1k8hvuBIJVnkH4jGA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5Lg2jTH21DzIyMRPbuWHdrRPvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgG0lvuMy7PS7YscN22UY4Ej.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Zentac op 20-12-2025 15:19 ]

• tweazer
whazaaaa schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:46:
[...]
Bij de 2 pro is het toch alleen een ac/uitgang?
Het kan geen kwaad om dit inderdaad te controleren. Ik zie soms tegenstrijdige informatie.....

• jos103
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-01 20:42
Ik heb een Anker Solix Solarbank 3 Pro geinstalleerd en gebruik ook al een tijdje een HomeWizard Thuisbatterij.
Er zijn geen zonnepanelen direkt aangesloten op de Solarbank dus die moeten worden gevuld met energie uit het net of uit mijn apart aangesloten zonnepanelen met Enphase microomvormers.
Ik vraag mij af wat de beste taktiek is. Het lijkt me dat allebei op NOM (Nul op de Meter) elkaar kan gaan tegenwerken.
Mijn plan was vanuit HomeAssistant de Anker Solix Solarbank te gaan aansturen met een eenvoudige opdracht (Laden met X Watt, Ontladen met Y Watt, Standby (0 Watt) of NOM).
Dit op basis van het huidige gebruik in mijn huis (of eventueel de huidige import/export van het net).
De HomeWizard kan dan het restant afgegeven of opnemen in de NOM stand van de HomeWizard batterij.
De NOM van Anker zou ik dan alleen gebruiken als de HomeWizard batterij al vol of al leeg is.
Deze eenvoudige aansturing lijkt echter niet mogelijk in de Anker integratie voor HomeAssistant.
Ik kan wel de NOM mode aanzetten maar niet het Laden of Ontladen direkt aansturen en zelfs een standby modus is niet beschikbaar.
Wel zijn er meer complexe modus (stroomverbruikscenario's) als Slimme modus, Aangepaste modus, Slimmestekkermodus, Schemamodus en Handmatige noodvoeding (Backup)
maar ik zie nog niet hoe ik die eenvoudig zou kunnen gebruiken voor mijn toepassing.

Heeft iemand al ervaring met het samen aansluiten van een HomeWizard en Anker Solix Solarbank en wellicht een betere strategie bedacht?
Opmerking: Uiteraard zitten de 2 batterijen wel op hun eigen groep aangesloten zodat ik per groep niet boven de 800W terugleveren kom.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
jos103 schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:21:
Heeft iemand al ervaring met het samen aansluiten van een HomeWizard en Anker Solix Solarbank en wellicht een betere strategie bedacht?
Opmerking: Uiteraard zitten de 2 batterijen wel op hun eigen groep aangesloten zodat ik per groep niet boven de 800W terugleveren kom.
In plaats van hier een workaround voor te gaan verzinnen zou ik je adviseren naar maximaal 1 merk over te stappen en afscheid te nemen van de ander. Ervaringsdeskundige hier, heb een eigen thuisaccu van merk X en inmiddels tientallen andere merken accu's getest en altijd gedoe met gelijktijdig gebruik.

Bespaar jezelf de moeite, tenzij je het natuurlijk super graag wil realiseren, ik zou er zelf niet aan beginnen. Verkoop er 1 en koop met de opbrengst extra opslag voor de ander.

• jos103
Dank voor je reaktie. Ik snap wat je zegt maar ik probeer 2 verschillende produkten te combineren om de voordelen van ieder van deze produkten te gebruiken.
HomeWizard heeft lokale integratie en een goede en snelle NOM modus.
Anker is goedkoper en biedt meer flexibliteit / meer scenario's.
Helaas heeft Anker niet de meeste simpele aansturing die ik eigenlijk nodig heb om niet te veel in workaround's te recht te komen.

Ik hoop wel dat met jouw reaktie niet meteen de discussie is doodgeslagen en dat andere ook nog met ideeen komen.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:59
Zentac schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:17:
Mijn panelen leveren veel meer (in de zomer), dus dat ga ik niet proberen ;)

Heb hem nu zo, even goed de temperatuur in de gaten houden. En in de zomer eens kijken of ik er een tweede bij wil, voor de piekvraag van wasmachine, oven, waterkoker, etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf zou ik een dergelijk batterij niet in een overwegend vochtige ruimte willen plaatsen. Puur een gevoel, kan dat niet goed onderbouwen. Mocht je willen uitbreiden, lijkt me dat je een andere plek moet gaan zoeken. Volgens mij is er weinig ruimte om te kunnen stapelen.

• tweazer
jos103 schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:44:
Helaas heeft Anker niet de meeste simpele aansturing die ik eigenlijk nodig heb om niet te veel in workaround's te recht te komen.
Heb je de spullen al met home assistant gekoppeld, wellicht dat daar met automatisering je verder komt ?

• jos103
tweazer schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:08:
[...]

Heb je de spullen al met home assistant gekoppeld, wellicht dat daar met automatisering je verder komt ?
Inderdaad, ik heb de integratie met Anker geinstalleerd. De mogelijkheden zijn echter beperkt.
Ik kan wel het gebruikersscenario (Usage mode in het plaatje) wijzigen maar niet de maximale laad of ontlaad vermogens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrUCGH8CawRERy49aqY3N7DUKWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFZWfPntH0JkKONx5RLfIu7W.jpg?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR
  • Nu online
Hoe combineren jullie je Anker met het opladen van je auto (EV). Lijkt mij niet handig als je kwh’s van je accu in je.. auto-accu verdwijnen?

Heb beperkte plan mogelijkheden voor laden van de auto door zakelijke paal & auto zonder integratie. Maar dan moet de Anker ook planbaar zijn op de een of andere manier.

• HandyLumberjack
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:05:
Hoe combineren jullie je Anker met het opladen van je auto (EV). Lijkt mij niet handig als je kwh’s van je accu in je.. auto-accu verdwijnen?
Het ligt natuurlijk aan je energiecontract, maar in veel gevallen hoeft het niet erg te zijn dat het gebeurt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
HandyLumberjack schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:14:
[...]

Het ligt natuurlijk aan je energiecontract, maar in veel gevallen hoeft het niet erg te zijn dat het gebeurt.
Eens, voor de volledigheid: Bij een dynamisch contract laad je idealiter zowel je accu's als EV op hetzelfde moment op tijdens lage tarieven, dus dan wil je voorkomen dat je de EV vanuit de accu's laadt. Als het bijv. overtollige zonnestroom is geweest die je anders toch niet op krijgt dan maakt het idd niet uit, ondanks de dubbele (ont)laadverliezen. Zou je anders die stroom in de dure avonduren inzetten, dan is het wel weer zonde.

• NiGeLaToR
  • Nu online
@HandyLumberjack en @HandyLumberjack ja zit meer te denken aan dit soort weken/dagen. Als je san je auto uit je accu laadt..

Maar wellicht nú helemaal accu niet gebruiken. Verschillen in prijs minimaal.

• Battleduck
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVWgUj35k7D2NoCrUG8-9Pb8odI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XBNhIfcmKPvygej8Xpxt8sX.jpg?f=fotoalbum_large

De installatie en configuratie zijn soepeltjes verlopen.
Het systeem heb ik in AI modus staan en mogen beide 1200 watt laden en leveren.

Nu ervaren wat het op lange termijn gaat doen en wat knutselen met Home Assistant! :)

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:30
Gisteren de firmware-update naar v.1.0.4.5 / v0.3.4.0 uitgevoerd. Er is een functie/optie bijgekomen voor third-party PV systemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/np9xpyhxGB1RyD0MaPdeH7iP50k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BDriOnDik0OhhQ3DqmCpwXAZ.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• Bammos
Wordt dus in fases uitgebracht, ik zit nog steeds op v1.0.3.7 en ik zie v1.0.3.13 niet eens.

• FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
De P1 meter geeft ook een nieuwe update aan. Maar die krijg ik net als voorheen niet geupdate. Iemand toevallig wel al gelukt?

• RicoF1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:07
Hier hetzelfde, p1 meter en batterij beide niet te updaten.

Update; na het opnieuw resetten en toevoegen van de p1 meter is die geüpdatet naar v2.3.0.0

[ Voor 44% gewijzigd door RicoF1987 op 24-12-2025 12:46 ]

• Zentac
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:56
Ik heb ook nieuwe P1 firmware, maar nog oude SB firmware. Maar hij gaf een error op mijn 3rd party solar en heeft die er nu uit geflikkerd. Eens kijken of die terug komt met de zon (had hem nu al verwacht). Of met de nieuwe SB firmware...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBwxUTXywyfn1FGc9XAd01wdSHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgLxzZFCOpCFJz2bJRR5gk1y.jpg?f=fotoalbum_large

Het werkt wel, maar ziet er wat raar uit...

[ Voor 46% gewijzigd door Zentac op 25-12-2025 14:15 ]

• rem_hopster
Hi all,

Ik begrijp de beschrijving niet helemaal en in instellingen kan ik alleen vinden dat de firmware dit niet ondersteund. Draai de laatste versie. Wat houdt dit in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZnSM5sidTbNyIzD6IHdXrtfPc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0a5sMp46mI7fhQkuR32IWnc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door rem_hopster op 25-12-2025 18:12 ]

• dannycnl
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-01 07:19
Hier hetzelfde probleem, dat er een extern PV systeem is gedetecteerd en dat ik naar de settings moet.
Hier geeft hij aan dat de firmware geüpdatet moet worden en heb deze zojuist van de P1 geüpdatet maar ik krijg nog steeds die melding

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:41
Hoi,

Misschien een hele domme vraag, maar ben er wel benieuwd naar.
Ik heb één E2700 die 1200w kan laden. Ontladen staat standaard op 800w. Maar aangezien ik veilig 1200w kan laden op mijn groep, dan zou het geen kwaad moeten kunnen om het ontladen ook op 1200w te zetten toch? Of zit er qua belasting op mijn groep nog een verschil tussen 1200w laden of 1200w ontladen?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
ixrobin schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:56:
Hoi,

Ik heb één E2700 die 1200w kan laden. Ontladen staat standaard op 800w. Maar aangezien ik veilig 1200w kan laden op mijn groep, dan zou het geen kwaad moeten kunnen om het ontladen ook op 1200w te zetten toch? Of zit er qua belasting op mijn groep nog een verschil tussen 1200w laden of 1200w ontladen?
Als het een eigen groep is, zonder andere gebruikers, dan zou je deze op 1200 Watt moeten kunnen zetten.

Edit: Zie ook dit voorbeeld: Taro in "Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij"

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 26-12-2025 13:11 ]

• rem_hopster
Hi all,

P1 meter update proberem uit te voeren. Eerst 5 keer snel gedrukt. Blijft langzaam blauw knipperen. Na 10 minuten uit app verwijderd. P1 meter los gekoppeld en weer aangesloten. Gaat meteen weer langzaam blauw knipperen. Terwijl ik 10 sec een reset probeerde. Krijg er geen leven meer in. Iemand een idee?

UPDATE. Werkt weer na een paar keer proberen. Maar update wil niet lukken.
Wel waardeloos dat die p1 meter niet heel goed en makkelijk werkt.

Ik ga wel een mailtje sturen naar anker. Misschien kunnen ze nog wat verzinnen.

[ Voor 26% gewijzigd door rem_hopster op 26-12-2025 13:44 ]

• jos103
ixrobin schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:56:
Hoi,

Ik ben geen elektricien maar dit is mijn interpretatie:
Het is voor een plug-in batterij niet toegestaan om meer dan 800 Watt terug te leveren tenzij deze op een eigen groep zit (dus zonder andere gebruikers dan de batterij).
Rede hiervoor is dat als je een groep hebt met een zekering van 10A dan kan er maximaal 2300W (10A x 230V) worden afgenomen. Ben je de batterij met vol vermogen aan het laden (1200W) dan blijft nog 1100 W over voor andere gebruikers (b.v. een waterkoker) op dezelfde groep. Daar boven slaat de stop door. De laadstroom van de batterij komt dus ook langs de zekering.
Als de batterij echter aan het ontladen is met 800 W dan kan er maximaal 2300 W (van de stop) + 800 W van de batterij naar de andere gebruikers gaan. De 800 W van de batterij zit op dezelfde groep en komt daardoor niet langs de zekering maar 3100 W wordt als acceptabel gezien voor de bedrading.
Verhoog je echter het ontlaad vermogen van de batterij naar 1200 W dan kan er maximaal 3500 W naar de andere gebruikers gaan op dezelfde groep als de batterij. Deze situatie is niet gewenst en daarom is de grens vast gesteld op 800 W.

[ Voor 15% gewijzigd door jos103 op 26-12-2025 23:34 ]

• whazaaaa
rem_hopster schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:37:
Hi all,

P1 meter update proberem uit te voeren. Eerst 5 keer snel gedrukt. Blijft langzaam blauw knipperen. Na 10 minuten uit app verwijderd. P1 meter los gekoppeld en weer aangesloten. Gaat meteen weer langzaam blauw knipperen. Terwijl ik 10 sec een reset probeerde. Krijg er geen leven meer in. Iemand een idee?

UPDATE. Werkt weer na een paar keer proberen. Maar update wil niet lukken.
Wel waardeloos dat die p1 meter niet heel goed en makkelijk werkt.

Bij mij is de P1 netjes naar de nieuwste firmware gegaan.

Is nu ook werkend zichtbaar in de app. Gegevens komen door.
Helaas nog steeds niet werken met de pro 2.

Vanmiddag maar eens kijken of die het doet als ik de smartmeter uit de app haal

[ Voor 4% gewijzigd door whazaaaa op 27-12-2025 10:05 ]

• rem_hopster
@whazaaaa wat waren jou stappen?
Direct 5 keer snel geklikt of eerst de p1 meter verwijderd en weer toegevoegd aan systeem en toen 5 keer geklikt?

• whazaaaa
rem_hopster schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:12:
@whazaaaa wat waren jou stappen?
Direct 5 keer snel geklikt of eerst de p1 meter verwijderd en weer toegevoegd aan systeem en toen 5 keer geklikt?
Dat eerste, en toen was die wonderbaarlijk ineens zichtbaar

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Bij mij ging het updaten van de P1 meter in 1 keer goed (nu 2.3.0.0). 3rd party PV was ook direct zichtbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door BB72 op 27-12-2025 15:20 ]

• rem_hopster
Het is gelukt. P1 meter nu v. 1.5.0.3. Alleen in de app kan ik bij instellingen nog niet bij de "derde partij...."

• Brockhaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:44
BB72 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:07:
Bij mij ging het updaten van de P1 meter in 1 keer goed. 3rd party PV was ook direct zichtbaar.
Ik zie ze nog niet.

Welke versie zitten jou Solarbanks? Die van mij is nog op v1.0.3.7

• rem_hopster
@Brockhaus die van mij ook op 1.0.3.7. Toch raar dan, dat 3rd party PV bij mij niet aan te klikken is.
Ik heb de app al eens gestopt en opnieuw opgestart.
Geen ander resultaat.

• BB72
  • Nu online
Ik heb een SB2 E1600 AC (FW 1.0.6.6). Krijg van de week een SB3 Pro.

• rem_hopster
Er loopt een ticket hierover bij Anker. Ben heel benieuwd. Alle updates zijn doorgevoerd.

• vincentkok
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:05
Bij mij verliep alles snel. Eerst mijn homewizzard p1 meter verwijderd uit de splitter. Toen naadloos de update kunnen uitvoeren. Daarna de homewizzard p1 meter weer terug geplaatst. Alles werk naar behoren.

• rem_hopster
@vincentkok dus ook toegang tot de derde partij instellingen?

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
dannycnl schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:35:
Hier hetzelfde probleem, dat er een extern PV systeem is gedetecteerd en dat ik naar de settings moet.
Hier geeft hij aan dat de firmware geüpdatet moet worden en heb deze zojuist van de P1 geüpdatet maar ik krijg nog steeds die melding
Het gaat om de firmware van de SB, niet de P1
rem_hopster schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:53:
Hi all,

Ik begrijp de beschrijving niet helemaal en in instellingen kan ik alleen vinden dat de firmware dit niet ondersteund. Draai de laatste versie. Wat houdt dit in?

[Afbeelding]
Wachten op de SB firmware update
rem_hopster schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:54:
@Brockhaus die van mij ook op 1.0.3.7. Toch raar dan, dat 3rd party PV bij mij niet aan te klikken is.
Ik heb de app al eens gestopt en opnieuw opgestart.
Geen ander resultaat.
Wachten op de firmware update van SB. ticket inschieten heeft geen zin

[ Voor 16% gewijzigd door White_Collar op 27-12-2025 21:13 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• vincentkok
rem_hopster schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:11:
@vincentkok dus ook toegang tot de derde partij instellingen?
Ja alles kunnen instellen.

• rem_hopster
@vincentkok welke sb heb je en welke software versies?

Zie bericht hierboven van white_collar

[ Voor 9% gewijzigd door rem_hopster op 27-12-2025 21:50 ]

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Het is bijzonder onhandig van Anker om losse staged rollout doen voor zowel de app, als de firmware update voor sb en de P1.

Nu loop je dus het risico dat als één van de devices voorloopt in versie op de andere, het vervolgens niet meer werkt.

Ben zelf ook de klos: de mobiele app loopt voor op de batterij waardoor de zonnepanelen nu niet meer herkend wordt en niet te selecteren valt want de sb is nog niet bijgewerkt ;( 8)7

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• rem_hopster
@White_Collar zeker bijzonder dat had ik me niet gerealiseerd.

Mijn app zegt nog steeds dat de p1 meter geupdate moet worden, maar.zie wel de juiste versie in de app. Kan de melding alleen niet weg krijgen.

Verder loop ik achter met de versies van de sb3 pro en extra batterij. Sommige hebben blijkbaar wel al de update gehad. Ben wel benieuwd wanneer deze dan bij mijn terecht komen.

• vincentkok
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xybLIsikKVbNWCpOSaluQKlC26M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2tfwIngidk9AhojAy2NI3h0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLX97a6JDDF4kjek2NVaEhWEpEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEswNktfRpo6xZmB9sNGiMwf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1U_iaBMhavVTAXPcRQFg6dDZ6jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYiFJUpvtM006dPa7OHearyq.jpg?f=fotoalbum_large

Hier al de info van uit de app. Met de firmware van de sb en de p1

[ Voor 3% gewijzigd door vincentkok op 28-12-2025 09:29 ]

• rem_hopster
Hi all,
Ik kan niet anders zeggen dat de support van anker perfect is en het mailen heeft wel degelijk een effect.

Ik kreeg een net mailtje, waarin ze ten eerste al netjes aangeven dat ze het vervelend vinden. Maar gaan ze het tech team vragen of zij de updates kunnen pushen naar mijn solar bank. Dus netjes zoals gevraagd de serie nummers doorgegeven. Ik zal een update sturen.

• r0bbieronalds
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-01 14:14
Hi allemaal,

Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op een thuisbatterij en de huidige actie in combinatie met de mogelijkheden van de Solarbank 3 E2700 Pro vind ik erg interessant.

Mijn situatie is als volgt:
Op dit moment heb ik geen vrije groep meer in de meterkast, maar ik zou graag twee Solarbank 3 E2700 Pro-units met elk een extra accu willen installeren (2 × ±5,4 kWh). De bedoeling is om deze te verdelen over meerdere fasen: één unit in de garage en één op zolder.

Als ik het goed begrijp, kan ik in deze opstelling:

maximaal 2.400 W laden (bijvoorbeeld via in totaal 16 zonnepanelen), en

maximaal 2 × 800 W ontladen, verdeeld over twee verschillende fasen.

De aangesloten verbruikers op deze fasen worden vooral in de avond en nacht gebruikt. Het doel is dan ook om zoveel mogelijk van de overdag opgeslagen energie ’s avonds en ’s nachts te benutten.

Is deze opstelling in jullie ogen logisch en technisch verantwoord, of zien jullie mogelijke knelpunten of aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?

Alle feedback is welkom 🙂

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
r0bbieronalds schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:02:
Hi allemaal,

Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op een thuisbatterij en de huidige actie in combinatie met de mogelijkheden van de Solarbank 3 E2700 Pro vind ik erg interessant.

Op dit moment heb ik geen vrije groep meer in de meterkast, maar ik zou graag twee Solarbank 3 E2700 Pro-units met elk een extra accu willen installeren (2 × ±5,4 kWh). De bedoeling is om deze te verdelen over meerdere fasen: één unit in de garage en één op zolder.

De aangesloten verbruikers op deze fasen worden vooral in de avond en nacht gebruikt. Het doel is dan ook om zoveel mogelijk van de overdag opgeslagen energie ’s avonds en ’s nachts te benutten.

Is deze opstelling in jullie ogen logisch en technisch verantwoord, of zien jullie mogelijke knelpunten of aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?

Ja hoor dat kan goed werken zo. En dan zou ik wel proberen om 'rustige' groepen te selecteren waar je ze op aansluit, om alle risico's nog verder te verkleinen. Maar je opstelling kan gewoon met inderdaad de limiet van max 800W ontladen op een gedeelde groep. En het parallele systeem van Anker werkt erg goed hebben wij bij testen gemerkt, waardoor je echt een soort virtuele grotere batterij krijgt.

Veel plezier er mee!

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23
Hi allemaal,

Nee. >:) Je opstelling klopt wel hoor. ;)

Als je beide SB in het stopcontact steekt kan je 2x 1200 watt laden en 2x 800 watt ontladen. Weet jij je zonnepanelen er op aan te sluiten kan je 2x 3600 watt laden (wel via zonnepanelen ingang, dus niet via het stopcontact). Als je dus alles via stopcontacten doet en 14 panelen hebt, dan ga ik er vanuit dat je in de zomer nog aardig aan het terugleveren bent!

Op een dag.......ben je het allemaal vergeten

• netappie
Hi allemaal,

Dat moet op zich wel goed gaan.
Je kan eventueel ook je groepenkast uitbreiden zodat je het ontladen ook kan doen met maximaal vermogen.
Vooral handig als er in de toekomst nog meer bij komt zoals een EV lader, inductie kookplaat, warmtepomp of iets anders zwaars.
Kijk hier maar voor wat mogelijkheden: https://www.elektramat.nl/groepenkasten/leeg/

• HandyLumberjack
  • Nu online
Revodrone schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:24:
[...]

Nee. >:) Je opstelling klopt wel hoor. ;)

Als je beide SB in het stopcontact steekt kan je 2x 1200 watt laden en 2x 800 watt ontladen. Weet jij je zonnepanelen er op aan te sluiten kan je 2x 3600 watt laden (wel via zonnepanelen ingang, dus niet via het stopcontact). Als je dus alles via stopcontacten doet en 14 panelen hebt, dan ga ik er vanuit dat je in de zomer nog aardig aan het terugleveren bent!
Als je 14 panelen direct aansluit ga je ook terugleveren in de zomer want dan zit 10,8 kWh vrij snel vol :+ . Wat opzich geen probleem hoeft te zijn als je daar qua verbruik genoeg aan hebt.

• NiGeLaToR
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:20:
[...]

Als je 14 panelen direct aansluit ga je ook terugleveren in de zomer want dan zit 10,8 kWh vrij snel vol :+ . Wat opzich geen probleem hoeft te zijn als je daar qua verbruik genoeg aan hebt.
Saldering afschaffen wordt écht de airco knaller voor de komende jaren. Met je overschot je huis lekker koel.

• HandyLumberjack
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:26:
[...]

Saldering afschaffen wordt écht de airco knaller voor de komende jaren. Met je overschot je huis lekker koel.
Dat is ook mijn plan, al wil ik slechts een klein deel van mijn overschot daarvoor inzetten, anders is het niet meer lekker koel, maar een vrieshuis :+.

• tweazer
rem_hopster schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:37:
Probeer eens deze manier:
koppel de anker p1 meter los
regel een 'domme' usb-c kabel, wel op de anker p1 meter prikken, nog geen spanning op zetten
druk de knop op de p1 meter in en houdt deze ingedrukt
sluit de voeding aan (op een pc usb poort of een losse voeding)
probeer de p1 meter via de app te discoveren (houdt nog steeds de knop ingedrukt het kan best wel een minuut of meerdere pogingen kosten)

• tweazer
HandyLumberjack schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:30:
[...]
Dat is ook mijn plan, al wil ik slechts een klein deel van mijn overschot daarvoor inzetten, anders is het niet meer lekker koel, maar een vrieshuis :+.
Een fontein in de tuin die meerdere meters hoog spuit is wellicht ook interessant in de zomer ...

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23
Bij mij begon de SB met 1e kerstdag al moeilijk te doen met hooguit 700 watt. Ik heb geen BP2700 (moet volgend jaar wel komen), dus ik kan sowieso niet met 3600 watt laden. Ik kreeg een melding dat het laden te hard ging, wellicht dat de temperatuur ook een rol speelt.

Mijn huidige (custom) schema is 2 of 3 dagen laden (6 zonnepanelen) gevolgd door een dag ontladen (100 tot 200 watt). Ik had eerst het AI schema, maar dan blijft die batterij het grootste deel van de dag op 10% hangen. Opstelling is in een onverwarmde garage. Iemand anders nog tips voor de instellingen?

Op een dag.......ben je het allemaal vergeten

• Bammos
rem_hopster schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:48:
Hi all,
Ik kan niet anders zeggen dat de support van anker perfect is en het mailen heeft wel degelijk een effect.

Ik kreeg een net mailtje, waarin ze ten eerste al netjes aangeven dat ze het vervelend vinden. Maar gaan ze het tech team vragen of zij de updates kunnen pushen naar mijn solar bank. Dus netjes zoals gevraagd de serie nummers doorgegeven. Ik zal een update sturen.
Heb hetzelfde gedaan en kreeg ook inderdaad het verzoek om de serienummers door te geven.
Maar ik heb nog geen nieuwe firmware ontvangen, jij inmiddels wel?

• rem_hopster
@Bammos in mijn mail stond dat het tussen de 1 en 4 werkdagen kon duren.
Ik heb de firmware update ook nog niet, maar zal het laten weten als ik deze ontvangen heb.

• whazaaaa
Revodrone schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:53:
Bij mij begon de SB met 1e kerstdag al moeilijk te doen met hooguit 700 watt. Ik heb geen BP2700 (moet volgend jaar wel komen), dus ik kan sowieso niet met 3600 watt laden. Ik kreeg een melding dat het laden te hard ging, wellicht dat de temperatuur ook een rol speelt.

Mijn huidige (custom) schema is 2 of 3 dagen laden (6 zonnepanelen) gevolgd door een dag ontladen (100 tot 200 watt). Ik had eerst het AI schema, maar dan blijft die batterij het grootste deel van de dag op 10% hangen. Opstelling is in een onverwarmde garage. Iemand anders nog tips voor de instellingen?
Onder de 20 graden batterij temperatuur is het laadvermogen softwarematig beperkt om de batterij te beschermen.

• tweazer
rem_hopster schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:00:
Ik heb de firmware update ook nog niet, maar zal het laten weten als ik deze ontvangen heb.
Ik volg deze thread, maar weet even niet of je reaktie de solarbank 3 ac of de 2 ac betreft. Ik heb de 2 ac , firmware 1.0.5.2, ook daar ben ik aan het wachten op een update (naar ... ?).

• BB72
  • Nu online
Ik heb de laatst uitgekomen FW voor de SB2 E1600 AC. Dit is versie 1.0.6.6. Vorige week geïnstalleerd. Voor de mensen met een SB2 E1600 AC die zitten te wachten op FW voor ondersteuning dynamische tarieven, zoals al maandenlang op de productpagina ongekondigd werd (zie screenshot). Deze ondersteuning gaat niet (meer) komen voor dit model. Het staat ook niet meer op de website.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzQJHXcMnh44hpPTUhMMufh-Ix4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JH0xKNBQHuHqC7qvzczUHKUf.jpg?f=fotoalbum_large.

• Bammos
Ik heb het over de Power Dock en de Solarbank 3. Inmiddels ook een mail ontvangen dat het binnen 2 a 4 werkdagen gepushed wordt.

• tweazer
BB72 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:42:
Ik heb de laatst uitgekomen FW voor de SB2 E1600 AC. Dit is versie 1.0.6.6.
[Afbeelding].
Merci, hier zit ik op te wachten, deze versie zou vziw dhz parallel en powerdock ondersteunen.

PS in duitsland gaat de 2 ac voor E 419 !!

[ Voor 4% gewijzigd door tweazer op 30-12-2025 22:05 ]

• Bammos
rem_hopster schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:00:
Bij mij is de firmware vannacht geüpdatet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0nekLB2JWbyY4j2VYv3WQyvTwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fX5rn8bhoOCqtSKHtMgNDMV.jpg?f=fotoalbum_large

• rem_hopster
Hi all en @Bammos bij mij ook vanochtend de nieuwe firmware kunnen installeren en alles werkt.

• rem_hopster
Hi all,

Nieuwe firmware binnen en kan de derde partij fotovoltaïsch systeem in de instellingen aanpassen.
Ik heb geen zonnepanelen aangesloten op de SB3 zelf.
De zon schijnt, maar in geen enkele setting zie ik mijn zonneenergie terug geleverd worden.
Iemand een idee?

UPDATE: Werkt. Blijkbaar was ik te ongeduldig.

[ Voor 17% gewijzigd door rem_hopster op 31-12-2025 11:33 ]

• RicoF1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:07
Hier ook de nieuwe firmware voor de accu binnen. Vannacht automatisch gedaan zonder dat ik een mail heb gestuurd naar Anker met serienummer. Ik zie nog geen zonnepanelen opbrengst in de app, maar dat kan te maken hebben met mijn slimme meter die niet ondersteund wordt door de P1 meter.

• tweazer
Hier ook op een tweetal solarbanks 2 ac update 1.0.6.6 binnen, met de batterijen naar 0.3.3.6 (0.3.4.0 is beschikbaar), Ik zie als nieuwe feature dat nu ook het laadvermogen is in te stellen ("on-grid AC input", een geleidelijke schaal van 0..1200W). Morgen kijken of dhz/parallel en/of powerdock werkt (die is hier nog op 0.0.0.38 waar 0.0.1.2 beschikbaar is en enkel de 3 ac en 2 pro ondersteunt in die versie).

• rem_hopster
Vandaag lekker zonnetje, maar zie niks terug in de app. Ik heb geen panelen aangesloten op SB3. Instelling in menu is dat van derde partij aangesloten is.
Iemand wel al iets gezien ten aanzien van de zonne energie?

• Bammos
rem_hopster schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:51:
Vandaag lekker zonnetje, maar zie niks terug in de app. Ik heb geen panelen aangesloten op SB3. Instelling in menu is dat van derde partij aangesloten is.
Iemand wel al iets gezien ten aanzien van de zonne energie?
Yes, ik zag op de app dat energie wel geladen via derde partij zonnepanelen. Hier werkt het prima.

• John..
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-01 12:13
Beste,
Welke zonnepanelen kan ik aansluiten op de ANKER SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro ?
Ik wil gewoon 2 zonnepanelen.
Mvg

• NiGeLaToR
  • Nu online
John.. schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:26:
Beste,
Mvg
Deze?

Er zijn vast goedkopere opties, maar dan moet je zelf even iets meer huiswerk vooraf doen.

• nakatomi47
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:06
Vrijwel elk paneel kan je aansluiten, zit hem meer in de passende kabel die naar je anker solix powerbanks gaat, maar die is vrij standaard.

• HHF
  • Laatst online: 17:16

HHF

John.. schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:26:
Beste,
Mvg
Volgens mij zouden deze geschikt kunnen zijn:
https://www.winkelman-zon...rame-bifacial-n-type.html
Voltage 39,5v. Amp max 14.5A. Daarvan zou je er per MPPT 2 in parallel kunnen aansluiten. (met een max van 3600w totaal)
(Maar misschien hebben andere tweakers daar meer verstand van)

[ Voor 19% gewijzigd door HHF op 02-01-2026 14:56 ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste