• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-01 23:27
John.. schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:26:
Welke zonnepanelen kan ik aansluiten op de ANKER SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro ?
Uit mijn hoofd maximaal 60V output bij maximaal 900W per mc4 ingang. Google en 'solarbank e 2700 3ac specifications' doet het wellicht ook ...

• arjhun
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-01 00:46
Is het iemand nog gelukt om een update te forceren naar zijn solarbank 3 batterij voor die 3e partij panelen optie? Ik kan mij herinneren dat ik een paar weken terug gewoon panelen opbrengst zag in het flow diagram in de app. De opbrengst van de panelen wordt ook herkend voor het laden van de batterij alleen zie ik nu dus die 3e partij fotovoltaïsch systeem gedetecteerd ga naar instellingen. Wat doet deze instelling eigenlijk? Is het puur om te verifiëren dat opbrengst van panelen komt? Ik weet dat in het verleden de batterij in noodmodus ook werd gezien als panelen.

• Darnie
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-01 21:33
arjhun schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:03:
Is het iemand nog gelukt om een update te forceren naar zijn solarbank 3 batterij voor die 3e partij panelen optie? Ik kan mij herinneren dat ik een paar weken terug gewoon panelen opbrengst zag in het flow diagram in de app. De opbrengst van de panelen wordt ook herkend voor het laden van de batterij alleen zie ik nu dus die 3e partij fotovoltaïsch systeem gedetecteerd ga naar instellingen. Wat doet deze instelling eigenlijk? Is het puur om te verifiëren dat opbrengst van panelen komt? Ik weet dat in het verleden de batterij in noodmodus ook werd gezien als panelen.
Zelf forceren niet, maar na een berichtje naar de helpdesk wel binnen een paar dagen geregeld.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:17
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:15:
[...]

Deze?

Er zijn vast goedkopere opties, maar dan moet je zelf even iets meer huiswerk vooraf doen.
Wat een absurd hoge prijzen.
@John.. Kijk hier eens: https://www.stralendgroen...nnepanelen/?orderby=price
Betrouwbare winkel met scherpe prijzen en ze leveren snel.

Zorg dat je ook deugdelijk montage materiaal bij bestelt. Je kan een complete set samenstellen en dan noteren welke onderdelen daar in zitten zodat je het daarna zonder omvormer in een order kan zetten.

Als ik nog dakruimte had, dan zou ik minstens 4 panelen aansluiten op zo'n Anker met een oost-west of zuid platdak montageset die onderdelen tussen naast elkaar gelegen panelen deelt en daardoor per paneel goedkoper is naarmate je uitbreid. Ballast kan je gewoon bij de bouwmarkt halen of je reserve dakpannen gebruiken.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@netappie mijn punt was dat de vrager een vraag dumpt en daarna verdwijnt ;)
Verder: ook even checken welke panelen je koopt, niet alles kan automatisch op de ingebouwde low volt inverter…

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:17
NiGeLaToR schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:59:
@netappie mijn punt was dat de vrager een vraag dumpt en daarna verdwijnt ;)
Verder: ook even checken welke panelen je koopt, niet alles kan automatisch op de ingebouwde low volt inverter…
Bijna alles dat je nu kan kopen werkt gewoon.
Daarnaast heeft die webwinkel ook Anker Solix, dus dan kan @John.. gewoon even bellen wat hij nodig heeft.
Dagen later reageren is niet zo gek voor wie niet dagelijks op het forum zit.

[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 05-01-2026 08:18 ]

• NiGeLaToR
  • Nu online
@netappie ’t account heeft 1 bericht (en dat is die vraag) dus mijn verwachtingen zijn wat lager :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• --daniel---
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Hallo. Tot vandaag had ik 2 Solarbank 3 (E2700) met 2 uitbreidingen (BP2700) met de Solix P1 meter, geen enkel probleem. Nu heb ik sinds vandaag ook de Power Dock om later de EV Box erbij te nemen maar ik krijg de P1 meter en de Power Dock niet samen in een energiesysteem. Het is of de solarbanks met de P1 meter, of de Power Dock met de solarbanks in een energiesysteem. Het lijkt wel of het niet compatible is samen maar ik meende dat dit toch wel het geval was.
De firmware versies:
P1 meter: v2.3.0.0
Power Dock: v0.0.0.38
Solarbanks: v1.0.3.7
Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEA4N4BhYn5QYEu2dV5YCncZtSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWndjT9F3BIIr5R647Lcmxao.jpg?f=fotoalbum_large

• --daniel---
  • Nu online
Mhm, zie dat andere Tweakers in dit forum met fireware zaken opgelost krijgen. Ik zit een stuk lager qua versies dus dat zal het vast zijn. Heb support gemaild in ieder geval.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:28
--daniel--- schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:54:
Hallo. Tot vandaag had ik 2 Solarbank 3 (E2700) met 2 uitbreidingen (BP2700) met de Solix P1 meter, geen enkel probleem. Nu heb ik sinds vandaag ook de Power Dock om later de EV Box erbij te nemen maar ik krijg de P1 meter en de Power Dock niet samen in een energiesysteem. Het is of de solarbanks met de P1 meter, of de Power Dock met de solarbanks in een energiesysteem. Het lijkt wel of het niet compatible is samen maar ik meende dat dit toch wel het geval was.
De firmware versies:
P1 meter: v2.3.0.0
Power Dock: v0.0.0.38
Solarbanks: v1.0.3.7
Iemand een idee?
[Afbeelding]
Wat voegt die powerdock eigenlijk toe qua functionaliteit? Of kun je ook alleen een anker laadpunt, p1 meter en 2 Solarbanks 3 laten samenwerken?

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• NiGeLaToR
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Wat voegt die powerdock eigenlijk toe qua functionaliteit? Of kun je ook alleen een anker laadpunt, p1 meter en 2 Solarbanks 3 laten samenwerken?
Blijkbaar kun je alle aangesloten powerbanks laten fungeren als 1:
https://solarpowersupply....en/anker-solix-power-dock

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Blijkbaar kun je alle aangesloten powerbanks laten fungeren als 1:
https://solarpowersupply....en/anker-solix-power-dock
Maar dat kan toch ook (met een software update) zonder powerdock?

• NiGeLaToR
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Maar dat kan toch ook (met een software update) zonder powerdock?
Volgens mij maakt de powerdock deze oplossing fysiek.

Dus alle powerbanks aan de powerdock en die aan het net :?

• nakatomi47
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:50
Ik heb ook een PowerDock, met de p1-meter is dat niet compitabel. Ik kreeg ter vervanging een smart meter (moet wel door elektricien aangesloten worden). Daarna kan er inderdaad een EV lader aan gekoppeld worden voor wie dat wil. Ik heb het gedaan omdat ik dan 3 solarbanks+uitbreiding tegelijk op vol vermogen kan laden/ontladen.

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Volgens mij maakt de powerdock deze oplossing fysiek.

Dus alle powerbanks aan de powerdock en die aan het net :?
Ja, dat lijkt er wel op, maar dat is hier nogal lastig te realiseren. Er ligt al wel een (3-fase) kabel vanaf de meterkast naar een domme laadpaal, en waarschijnlijk komen er binnenkort ook een paar solarbanks 3 bij. Dus ik had gehoopt dat ik die domme laadpaal kon vervangen door een Solix V1 zodat ik dan ook slim (solar) kan laden. En ik helemaal klaar voor afschaffing salderen zou zijn.

• --daniel---
  • Nu online
nakatomi47 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:16:
Ik heb ook een PowerDock, met de p1-meter is dat niet compitabel. Ik kreeg ter vervanging een smart meter (moet wel door elektricien aangesloten worden). Daarna kan er inderdaad een EV lader aan gekoppeld worden voor wie dat wil. Ik heb het gedaan omdat ik dan 3 solarbanks+uitbreiding tegelijk op vol vermogen kan laden/ontladen.
Ah jammer dat het niet werkt, dank voor je reactie. Hopelijk krijg ik ook een smart meter van Anker dan. Heb zoals gezegd een support case gemaakt. Ik heb voor de power dock gekozen omdat ik een 3fase installatie heb en met een extra alamat gelijk een volwaardig, makkelijk uit te breiden, energiesysteem heb. Daarnaast heb ik een oude 1fase ev-box die ook aan vervanging toe is dus kan er ook nog een ev solix v1 bij zetten om het compleet te maken.

• --daniel---
  • Nu online
Reactie van Anker (op zondag) is niet direct dat het niet supported is, zal waarschijnlijk in een hogere versie compatible zijn gemaakt gok ik dan. Mij is toegezegd, na het doorgeven van serienummers, dat ik spoedig firmware updates zal krijgen. Ik laat het vervolg weten.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
@Daniel en andere,

Ik heb de powerdock liggen en wacht op de electricien. Ik had de vraag ook gesteld aan anker over de p1 meter en de compatibiliteit met powerdock. Anker heeft mijn versienummers en komt erop terug. Keep you all posted.

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05:11
Ik zag vandaag (pas) dat je nu ook je NL energieleverancier in de app kan selecteren. Voorheen was dit alleen Nordpool maar nu dus ook je NL leverancier. Ik kwam hier pas achter nadat m'n dynamische grafieken niet meer beschikbaar waren in de Anker app. Na het selecteren kwam de grafiek weer tevoorschijn.

• rem_hopster
  • Nu online
@Bammos Nice, maar ik krijg het niet voor elkaar en kan alleen Nordpool selecteren. Heb zelfs geprobeerd om eerst vast tarief te selecteren en daarna weer dynamisch, maar ik kan geen andere leveranciers selecteren. De app is up-to-date. Welke stappen heb jij dan ondernomen? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "na selecteren kwam de grafiek weer tevoorschijn"?

• Bammos
Ik bedoel deze grafieken.
In het hoofdmenu en dan bij stroomtarieven heb ik dit gevonden en hier heb ik ook de energiemaatschappij kunnen toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPnw3Gc0SW5kDx5cV5mUSp1fKzk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mn8DsrRVfKskzheKpchxYNAy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAtxDEuoMa2lmBuE0VNy1QyB-sc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlxiOOoydJCiZ21SoNMT2ACL.jpg?f=fotoalbum_tile

• --daniel---
  • Nu online
Ik had vandaag en afgelopen nacht ook geen grafiek en lege batterijen dus. Ik dit menu niet vinden en bij “Dynamische elektriciteitsprijs” kan ik alleen Nordpool kiezen

• --daniel---
  • Nu online
Ik gebruik trouwens de slimme modus als scenario

• nakatomi47
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:50
Ik heb ook alleen Nordpol, wellicht dat het in fases uitgerold gaat worden.

• DeArchitect
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-01 16:52
Sinds gisteren heb ik ook de Solarbank E2700 pro met P1 meter thuis geinstalleerd staan.
Ik heb pv-panelen op het dak, maar die worden volgens mij niet herkend door de app. Ik zie ze niet terug op het plaatje als ik de app open. Wat mij ook opviel was dat de solarbank met 10 tot 200 watt aan het ontladen was naar het net. Dat is nou net niet de bedoeling.
Mijn solarbank heeft gisteren ongeveer 10 uur aangestaan en is nu leeg en staat in de slaap modus. Ik kan er niks meer mee.
Heeft iemand ook deze ervaring? Kan ik de solarbank handmatig opladen zodat ik weer iets kan wijzigen in de app?
Solarbank gekocht voor 1800 euro en kan er na 1 dag niks meer mee. Is er bij mij iets mis gegaan met de installatie of is dit echt zulk waardeloos spul?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
DeArchitect schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:59:
Sinds gisteren heb ik ook de Solarbank E2700 pro met P1 meter thuis geinstalleerd staan.
Ik heb pv-panelen op het dak, maar die worden volgens mij niet herkend door de app. Ik zie ze niet terug op het plaatje als ik de app open. Wat mij ook opviel was dat de solarbank met 10 tot 200 watt aan het ontladen was naar het net. Dat is nou net niet de bedoeling.
Mijn solarbank heeft gisteren ongeveer 10 uur aangestaan en is nu leeg en staat in de slaap modus. Ik kan er niks meer mee.
Heeft iemand ook deze ervaring? Kan ik de solarbank handmatig opladen zodat ik weer iets kan wijzigen in de app?
Solarbank gekocht voor 1800 euro en kan er na 1 dag niks meer mee. Is er bij mij iets mis gegaan met de installatie of is dit echt zulk waardeloos spul?
Hij kan alleen direct op de omvormer aangesloten zonnepanelen zien, niet de panelen die op je dak liggen. Wel zal daar waarschijnlijk de export waarde naar het net zichtbaar worden. Hoe zou die ze immers moeten herkennen, je kunt je PV omvormer niet aanmelden in de app, dus weet de P1-meter niet waar stroom naar toe gaat of vandaan komt, alleen de import/export waarde naar het net is bekend.

Je kunt hem uit de slaapmode halen door even op de knop op de voorkant te drukken en dan heel snel daarna (paar seconden wachten voordat het kan) een andere energiemodus kiezen.

Als je wil dat hij tussendoor niet teruglevert moet je de basislast aanpassen naar 0.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 11-01-2026 16:11 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Bammos
Bij mij waren ze vannacht ook niet opgeladen en toen ben ik gaan zoeken en kwam hier terecht. Voor wie het niet kan vinden, ik heb ff wat extra afbeeldingen erbij gedaan. En ik gebruik ook de dynamische modus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gi-s65QZ0dxlX3fwLUS7bzHJB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMZ9j6SeTBnb3V0tsVX3ARRv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaMQpeKFHfxKHbWikb7y3HRe-Zs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQkLbfJ4TX7y9j18PeAVLSo7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKThNxeVpyVz9I-bXWGYl22tjO4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whzYsm57wwC78gTlKBd0526z.jpg?f=fotoalbum_tile

• rem_hopster
  • Nu online
@DeArchitect je kan als scenario "handmatige noodvoeding" gebruiken. Dan je bij laden, direct weer instellingen in de app wijzigen.

[ Voor 8% gewijzigd door rem_hopster op 11-01-2026 16:37 ]

• rem_hopster
  • Nu online
@bammos, ik moest nog inloggen en zie allerlei aanbieders. Je moet dan aanheven dat je de gegevens wil delen en klaar. Ik wacht er nog even, omdat ik misschien nog overstap.

• Zentac
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55
Bammos schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:19:
Bij mij waren ze vannacht ook niet opgeladen en toen ben ik gaan zoeken en kwam hier terecht. Voor wie het niet kan vinden, ik heb ff wat extra afbeeldingen erbij gedaan. En ik gebruik ook de dynamische modus.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb ik (nog) niet, enkel Nordpool (en een melding dat ie geen verbinding heeft, en enmel de prijs van morgen).

• --daniel---
  • Nu online
@Bammos Je gebruikt de dynamische tarieven modus, ik gebruik zelf de ai slimme modus. Misschien scheelt dat nog iets qua instellingen. Heb de dynamische tarieven modus nog niet gebruikt omdat ik het verschil met de ai slimme modus niet zie en ik het gekkig vind dat je het aantal laaduren moet opgeven dat voelt niet dynamisch in mijn ogen

• Bammos
Je moet inderdaad het aantal laaduren invullen. Maar ik heb bijvoorbeeld van 00:00-07:00 ingevuld met max 5 laaduren. Hij kiest dan zelf welke uren dit worden (wanneer de prijs het laagst is).
Dit geldt tevens ook voor het ontladen. Die heb ik bijvoorbeeld van 14:00-24:00 staan en dan max 8 uur ontladen.

• rem_hopster
  • Nu online
Hi all,

De p1 meter is (nog) niet compatibel met de powerdock.
Vanochtend een mailtje van anker support.

• --daniel---
  • Nu online
Goedemorgen, bijzonder dat Anker het mij nog wel laat proberen dan met nieuwe firmware. Ik zie de conclusie na het proberen al zo ongeveer voor me.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste