Volgens mij krijg je van de Zonneplan api maximaal 8 uur tarieven in de toekomst wat denk ik niet overeenkomt met wat de Anker programmatuur verwacht (te kort gok ik). Het is ook niet makkelijk om van al die leveranciers de api spec te volgen, ik denk niet dat er een standaard is. Wel zou het aardig zijn dat het werkt als je het aanbied
Inderdaad. De functionaliteit lijkt niet voldoende getest te zijn. We wachten af. Heb er wel vertrouwen in.
Vind de service van Anker erg netjes. Had eerst een SB2 E1600 AC gekocht (begin oktober). Was gewoon veel goedkoper en omdat daarbij op de website bij stond dat dynamische tarieven ook ondersteund zouden gaan worden in Q4 2025. Begin december maar eens gevraagd hoe het stond met die FW update. Die bleek toch niet te komen, omdat ze het niet werkend kregen. Mocht de SB2 retourneren (op hun kosten), heb mijn geld teruggekregen en heb uiteindelijk toch de SB3 E2700 Pro gekocht.
Vind de service van Anker erg netjes. Had eerst een SB2 E1600 AC gekocht (begin oktober). Was gewoon veel goedkoper en omdat daarbij op de website bij stond dat dynamische tarieven ook ondersteund zouden gaan worden in Q4 2025. Begin december maar eens gevraagd hoe het stond met die FW update. Die bleek toch niet te komen, omdat ze het niet werkend kregen. Mocht de SB2 retourneren (op hun kosten), heb mijn geld teruggekregen en heb uiteindelijk toch de SB3 E2700 Pro gekocht.
Dat is wel goede service inderdaad. Ik krijg wel vaker de indruk dat het allemaal erg nieuw is in de app. Sommige schermen verwijzen naar zichzelf en de vertaling is soms ook een beetje krom maar beetje beta testen is niet erg als je snel nieuwe functies krijgt.
Hee mensen vraagje, ik ben sinds black friday ook in het bezit van zo`n mooie Anker 2700 Pro.
Alle problemen die hier beschreven zijn in dit forum ben ik ook allemaal tegen aan gelopen.
Veel contact met support gehad om de problemen met de P1 meter, de 2,4 ghz verbindingsproblemen
en de zonnepanelen die ineens niet meer gezien werden op te lossen.
Dit na de software update en een paar work arround instellingen gelukkig allemaal verholpen.
Ook ik krijg mijn energie factuur van Zonneplan. En deze week zag ik ineens de verandering in de Anker app dat Zonneplan daar ook voortaan bij staat.
Maken jullie ook gebruik van de P1 meter die Zonneplan zelf aanbied of puur alleen de P1 meter of klemmen van Anker?
En zou dit invloed kunnen hebben op de werking?
Ik heb zelf beide P1 meters aangesloten zitten. In eerste instantie via de meest simpele splitter maar nu inmiddels via een actieve splitter en ook nog voeding naar de P1 van anker.
Maar helaas ook bij mij wordt de batterij `s nachts niet meer opgeladen en dus maar terug gezet naar Nordpool. Het zal vast allemaal wel goed komen en worden opgelost, maar tot nu toe is het zeker geen plug and play maar vooral een project met hoog hobby gehalte.
Alle problemen die hier beschreven zijn in dit forum ben ik ook allemaal tegen aan gelopen.
Veel contact met support gehad om de problemen met de P1 meter, de 2,4 ghz verbindingsproblemen
en de zonnepanelen die ineens niet meer gezien werden op te lossen.
Dit na de software update en een paar work arround instellingen gelukkig allemaal verholpen.
Ook ik krijg mijn energie factuur van Zonneplan. En deze week zag ik ineens de verandering in de Anker app dat Zonneplan daar ook voortaan bij staat.
Maken jullie ook gebruik van de P1 meter die Zonneplan zelf aanbied of puur alleen de P1 meter of klemmen van Anker?
En zou dit invloed kunnen hebben op de werking?
Ik heb zelf beide P1 meters aangesloten zitten. In eerste instantie via de meest simpele splitter maar nu inmiddels via een actieve splitter en ook nog voeding naar de P1 van anker.
Maar helaas ook bij mij wordt de batterij `s nachts niet meer opgeladen en dus maar terug gezet naar Nordpool. Het zal vast allemaal wel goed komen en worden opgelost, maar tot nu toe is het zeker geen plug and play maar vooral een project met hoog hobby gehalte.
[ Voor 1% gewijzigd door Drummer op 16-01-2026 09:00 . Reden: toevoeging tekst ]
Helemaal mee eens. Ik heb een splitter van Homewizard ertussen zitten die gevoed wordt uit mijn meter met beide P1 meters erin, werkt prima maar voor mijn Power Dock moet ik een smart meter (klemmen) gebruiken om de P1 helemaal niet ondersteund wordt dus is de splitter ook weer overbodig. Ik verwacht niet dat een splitter invloed heeft op de werking tenzij het ding niet goed functioneert. Het doet niets anders dan het signaal dupliceren en is daar over het algemeen prima toe in staat. Ik ga dit weekend de smart meter aansluiten en als ik verandering merk zal ik het wel laten weten
@--daniel--- Ja inderdaad, ik heb ook een Power Dock en die werkt alleen met de Smart Meter. Ik begreep van Anker dat dit komt omdat de Power Dock snellere energie updates "verwacht" dan mogelijk is met de P1 meter. Wellicht veranderd dit met toekomstige P1 meters, maar met een P1 meter ben je wel altijd afhankelijk van de snelheid en software van je slimme meter (dsmr 4.2 vs 5.0 bijvoorbeeld). Met de Smart Meter heb je die afhankelijkheid niet.
Ik kreeg deze reactie van Anker:
"Vanwege de hoge eisen die PowerDock stelt aan de bemonsteringsfrequentie van metergegevens en de stabiliteit van de communicatie, kunnen de uitvoersnelheid en de protocolrespons van P1-meters niet voldoen aan de realtime energiemetingsbehoeften van PowerDock. Daarom zijn de twee momenteel niet compatibel.
Om de algehele veiligheid en nauwkeurigheid van het systeem te garanderen, heeft Anker bovendien nog geen aanpassing voor P1-meters ontwikkeld."
"Vanwege de hoge eisen die PowerDock stelt aan de bemonsteringsfrequentie van metergegevens en de stabiliteit van de communicatie, kunnen de uitvoersnelheid en de protocolrespons van P1-meters niet voldoen aan de realtime energiemetingsbehoeften van PowerDock. Daarom zijn de twee momenteel niet compatibel.
Om de algehele veiligheid en nauwkeurigheid van het systeem te garanderen, heeft Anker bovendien nog geen aanpassing voor P1-meters ontwikkeld."
Ik lees dat veel van jullie Zonneplan hebben en die klacht hebben dat de volgende dag niet geladen wordt, ikzelf heb momenteel Frank energie en daarmee is hetzelfde probleem. Dus, aanname, het probleem ligt wel bij Anker.
Gisteravond heb ik hem ook weer op Nordpool gezet en heeft hem wel opgeladen maar bij mij wel weer met de klacht dat 1 in de energiemodus stond waardoor die batterij niet ging opladen.
Inmiddels lees ik ook dat meerdere vanuit dit forum al contact hebben gehad met Anker dus hopelijk worden de 'klachten' binnenkort opgelost.
Gisteravond heb ik hem ook weer op Nordpool gezet en heeft hem wel opgeladen maar bij mij wel weer met de klacht dat 1 in de energiemodus stond waardoor die batterij niet ging opladen.
Inmiddels lees ik ook dat meerdere vanuit dit forum al contact hebben gehad met Anker dus hopelijk worden de 'klachten' binnenkort opgelost.
@--daniel--- als ik dus al een tweetal andere P1-meters heb moet ik voor die van Anker een homewizard splitter gaan bestellen icm de Anker Setup?
Tevens: heb je aan 1 anker P1 meter genoeg of moest je er per headunit een eigen P1 meter hebben?
Tevens: heb je aan 1 anker P1 meter genoeg of moest je er per headunit een eigen P1 meter hebben?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Heb nog een vreemd gedrag of misschien niet omdat ik de software nog niet heel goed ken.
Draai dus nu Dynamisch tarief-modus met Nordpool als provider (omdat het met Zonneplan als provider niet goed gaat) en heb ontladen en laden als volgt ingesteld.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xfihdZxDCodh2vfozXJpZRcQ.jpg?f=user_large)
Nu zou ik verwachten dat hij mijn opgewekte PV stroom niet in de batterij duwt tussen die 2 periodes in. Dat is echter wel het geval. Hierdoor kan er dus alsnog relatief "dure" stroom de batterij in, terwijl het voor mij voordeliger is om het terug te leveren aan het net. Iemand een idee of daar nog een instelling niet goed staat ?
Draai dus nu Dynamisch tarief-modus met Nordpool als provider (omdat het met Zonneplan als provider niet goed gaat) en heb ontladen en laden als volgt ingesteld.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xfihdZxDCodh2vfozXJpZRcQ.jpg?f=user_large)
Nu zou ik verwachten dat hij mijn opgewekte PV stroom niet in de batterij duwt tussen die 2 periodes in. Dat is echter wel het geval. Hierdoor kan er dus alsnog relatief "dure" stroom de batterij in, terwijl het voor mij voordeliger is om het terug te leveren aan het net. Iemand een idee of daar nog een instelling niet goed staat ?
[ Voor 15% gewijzigd door BB72 op 16-01-2026 12:09 ]
@NiGeLaToR Je kunt in de Homewizard P1 splitter 3 P1 apparaten kwijt dus dat moet goed gaan. Je hebt 1 Anker P1 meter nodig als je meerdere E2700's (headunits) gebruikt mits je er een enkel energiesysteem van maakt (zo heet dat in de app) dus alles samenvoegt. Zo heb ik het nu ook met twee E2700's en een enkele P1 meter.
Dit is normaal gedrag. Het wordt daardoor ook aangeraden om in je schema niet teveel laadmomenten in te stellen qua uren om ruimte over te laten voor PV laden. Het hangt ook af van je batterijcapaciteit en hoeveel laadvermogen je hebt.BB72 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:53:
Heb nog een vreemd gedrag of misschien niet omdat ik de software nog niet heel goed ken.
[Afbeelding]
Het is vrij lastig antwoord te vinden op mijn vraag, omdat de woorden vaker voorkomen.
Er is nu een mooie aanbieding van Anker op setjes, zelf twijfel ik nog tussen een geïntegreerde thuisaccu en een plug-in thuisaccu. Qua prijs is Solix erg interessant! zeker met de subsidie.
Zou ik bijv 3 accu's kunnen verspreiden over het huis en dan deze aansluiten op mijn bestaande overschot aan zonnepanelen energie, maar op de ene Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro in de schuur dan daarop 2 of 4 losse panelen aansluiten voor op het schuur dak ? In de schuur zou dat dan een aparte groep worden.
En het liefst zet ik de andere 2 ook op een eigen groep, maar moet dan even kijken hoe en wat..
Ik vind dit dan een een hybride oplossing in geval van een stroomonderbreking. :-) weet niet of iemand hier ervaring mee heeft.
Er is nu een mooie aanbieding van Anker op setjes, zelf twijfel ik nog tussen een geïntegreerde thuisaccu en een plug-in thuisaccu. Qua prijs is Solix erg interessant! zeker met de subsidie.
Zou ik bijv 3 accu's kunnen verspreiden over het huis en dan deze aansluiten op mijn bestaande overschot aan zonnepanelen energie, maar op de ene Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro in de schuur dan daarop 2 of 4 losse panelen aansluiten voor op het schuur dak ? In de schuur zou dat dan een aparte groep worden.
En het liefst zet ik de andere 2 ook op een eigen groep, maar moet dan even kijken hoe en wat..
Ik vind dit dan een een hybride oplossing in geval van een stroomonderbreking. :-) weet niet of iemand hier ervaring mee heeft.
In duitsland is het spul wat goedkoper en met minder belastingteruggaaf gedoe te krijgen. De 2ac gaat nu voor rond de E450, de 3 AC rond E700. BP1600 E 375, BP2700 E625
Om hier te handelen dynamische tarieven heb ik ingezet op piekmomenten, kortom meer solarbanks, (nu nog) minder akku's. Je kunt 1 solarbank op 800W gesharede groep aansluiten, stiekum zou je daar 1200 van kunnen maken.
Op een dedicated groep kun je 2400 tot 3000W terugleveren (16A). Niets let je om in je schuur de zonnepanelen (4 tot 8 max) aan te sluiten op een solarbank, of om kabels naar binnen door te trekken.
In geval van een stroomonderbreking kun je wat apparatuur via een aparte aansluiting laten doordraaien, waarbij het mij opviel dat als de accu leeg is, ook de aparte aansluiting in sleep mode gaat, ondanks dat grid wellicht wel beschikbaar is (te verhelpen foutje in de anker (oudere) firmware wellicht ?).
Om hier te handelen dynamische tarieven heb ik ingezet op piekmomenten, kortom meer solarbanks, (nu nog) minder akku's. Je kunt 1 solarbank op 800W gesharede groep aansluiten, stiekum zou je daar 1200 van kunnen maken.
Op een dedicated groep kun je 2400 tot 3000W terugleveren (16A). Niets let je om in je schuur de zonnepanelen (4 tot 8 max) aan te sluiten op een solarbank, of om kabels naar binnen door te trekken.
In geval van een stroomonderbreking kun je wat apparatuur via een aparte aansluiting laten doordraaien, waarbij het mij opviel dat als de accu leeg is, ook de aparte aansluiting in sleep mode gaat, ondanks dat grid wellicht wel beschikbaar is (te verhelpen foutje in de anker (oudere) firmware wellicht ?).
Met home assistant kun je zelf je aansturing maken. Helaas ontbreekt mij nog even de tijd en kennis van scripting in HA met Anker solarbanks. Is iemand hier er misschien al verder mee ?EricRaven schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:51:
[...]schema .. laadmomenten
Ik heb de integratie wel bekeken maar je bent nog steeds van de api van Anker afhankelijk, dat is jammer.tweazer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:42:
[...]
Met home assistant kun je zelf je aansturing maken. Helaas ontbreekt mij nog even de tijd en kennis van scripting in HA met Anker solarbanks. Is iemand hier er misschien al verder mee ?
Heb nu eindelijk de power dock met de smart meter in bedrijf. Had me wel een beetje verkeken op de grote van de CT klemmen. In mijn Schneider meterkast is daar nauwelijks ruimte voor. Met een beetje omleiden toch gelukt maar zeker niet onder de hoofdschakelaar, dat was onmogelijk