• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-02 22:11
@rem_hopster tof, ben benieuwd naar de ervaringen!

Ik ben net overgestapt op de AI-modus en die zet 'm in de dynamische stroomprijs stand nu. Ik heb goede hoop dat die gemiddeld genomen de beste fire-and-forgot modus wordt. Als je hem als backup wilt aanhouden moet je de minimale lading omhoog zetten, ipv 10% bijv 30%.

Vandaag voor het eerst in weken wat zon, dus nu wat zonnestroom erbij geladen, kijken hoe die daarmee om gaat.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:33
rem_hopster schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:57:
@NiGeLaToR kon niks doen met de app en samen zelfs nog gekeken met electricien.
Alles is geïnstalleerd. Power dock en smart meter en blij mee.
Alleen de geschiedenis vanaf okt tot nu is weg. Niet heel erg.

Nu wachten op liander en dan de autolader.

Alles draait nu perfect.
De smart meter is ook veel fijner dan de smart meter voor de p1.

Alleen zit ik nog te dubben wat nu de beste modus is. Standaard deze op eigen verbruik, maar dan is de accu wel meestal in de ochtend leeg.
Dus wat zou nu de beste modus zijn om energie te besparen?

Verder nog een vraag: kan ik er terwijl de sb3 pro aanstaat nog live een extra batterij toevoegen of moet alles uit?
Fijn dat nu alles werkt! Wat is het voordeel in dagelijks gebruik van de smart meter ten opzichte van de P1 meter?

in mijn optiek is een lege batterij het resultaat van perfect eigen gebruik. Des te meer capaciteit er beschikbaar is wanneer er de zonnepanelen leveren.

om een extra batterij te plaatsen moet alles uit volgen de handleiding.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:39
tweazer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:14:
Als je met je telefoon een hotspot maakt, kun je daar de solarbank aan koppelen. Solarbank aanzetten (linker knop ingedrukt houden), systeem bouwen in je app en noodstroom aanzetten.
Een fout die ik heb gevonden (met een firmware van een tijdje terug) is dat als de accu leeg is, geen zon, maar het grid wel op is, de "ups funktie" niet werkt.
Je kunt ook via bluetooth de Solarbank benaderen om de instelling aan te passen.

Heb je ook geen internet op je telefoon nodig.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:05
@digital-IMEI thanks. De meter lijkt nauwkeuriger te zijn. De p1 meter is ook goed, maar de eerste resultaten lijken een stuk nauwkeuriger en sneller te zien in de app. Ik doe nog wat verdere analyses.

• NiGeLaToR
Moeten we niet een feature request doen: when grid failure activate 230v port at powerup of powerbutton ofzo?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• rem_hopster
@NiGeLaToR lijkt me helemaal geen gek idee.

• digital-IMEI
Ik ben nog even aan het spelen met de Home Assistant integratie en het is me gelukt om hier een switch in te krijgen om het backup stopcontact vanuit HA te schakelen.

• NiGeLaToR
digital-IMEI schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:08:
Ik ben nog even aan het spelen met de Home Assistant integratie en het is me gelukt om hier een switch in te krijgen om het backup stopcontact vanuit HA te schakelen.
Das top, zolang die werkt als de stroom uitvalt. Een UPS voor je UPS dus.

Heb een verzoek voor een fysieke vorm van functioneren ingediend btw.

• rem_hopster
Hi all.

Vanaochtend zie ik dat er geen stroom teruggeleverd wordt terwijl de batterij 55% heeft. Ik heb in app 10% ingesteld.

Tegenwoordig ook een systeemtest mogelijkheid, maar die werkte niet.

Dus even 1 minuut noodstroom tot 56% en daarna levert de sb3 toch stroom tot 55% en dan weer klaar. Kan nergens deze waarde terugvinden en ook niet bij de powerdock. Iemand een idee?
Ga zelf ook nog even bij anker zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJvDlh8g0F3Mi_NGwrClq3zsFCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecdl3iaCguDbsr9BVca2LN6s.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel net iets geconstateerd. De gastheer is 10% en de extra batterij 100%

Dit lijkt mij niet goed. Systeem heeft dus alleen sb3 pro gebruikt. Herkend de batterij wel.Dit is toch niet normaal. Toch ook anker even mailen.

[ Voor 42% gewijzigd door rem_hopster op 03-02-2026 08:53 ]

• NiGeLaToR
@rem_hopster je hebt het programma Eigen vebruik gekozen, als je daarop klikt heb je dan een programma die je kunt zien?

Bij dynamische tarieven zie ik precies de tijdvakken waarin die (goedkoop) laadt en vervolgens (duur) ontlaad. Hij laad de accu dus alleen met goedkope stroom als het er is en ontlaadt alleen als het duur is.

Nu heb ik de AI modus aan en effectief doet die hetzelfde. De prijzen zijn nu hoog en hij heeft opgeladen vannacht toen het laag was dus de warmtepomp krijgt wat goedkopere nachtstroom toegediend nu.

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:51:
@rem_hopster je hebt het programma Eigen vebruik gekozen, als je daarop klikt heb je dan een programma die je kunt zien?

Bij dynamische tarieven zie ik precies de tijdvakken waarin die (goedkoop) laadt en vervolgens (duur) ontlaad. Hij laad de accu dus alleen met goedkope stroom als het er is en ontlaadt alleen als het duur is.

Nu heb ik de AI modus aan en effectief doet die hetzelfde. De prijzen zijn nu hoog en hij heeft opgeladen vannacht toen het laag was dus de warmtepomp krijgt wat goedkopere nachtstroom toegediend nu.
In eigen verbruik modus zou die gewoon moeten ontladen als er vraag is vanuit het huis, tot 5 of 10% SOC.

Ter vergelijking, bij mij is de SOC bijna gelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMkXXQRjTLTxf93qdDIc2lAU6PY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a31zC99qZxjgiVSTdhlkQyBL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 03-02-2026 08:50 ]

• NiGeLaToR
@HandyLumberjack ok zal ‘s moeten spelen met dat programma om te begrijpen hoe dat werkt bij mij. Zou het eigen gebruik programma logischer vinden als er (meer) zon is, want hij laadt dus op een voor ingesteld tijdstip op van het net?

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:02:
@HandyLumberjack ok zal ‘s moeten spelen met dat programma om te begrijpen hoe dat werkt bij mij. Zou het eigen gebruik programma logischer vinden als er (meer) zon is, want hij laadt dus op een voor ingesteld tijdstip op van het net?
Hij laad als er eigen zonneenergie over is, en ontlaadt als er vraag is. Vanaf volgend jaar zonder salderen is dat een interessant programma.

• digital-IMEI
rem_hopster schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:38:
Hi all.

Vanaochtend zie ik dat er geen stroom teruggeleverd wordt terwijl de batterij 55% heeft. Ik heb in app 10% ingesteld.

Tegenwoordig ook een systeemtest mogelijkheid, maar die werkte niet.

Dus even 1 minuut noodstroom tot 56% en daarna levert de sb3 toch stroom tot 55% en dan weer klaar. Kan nergens deze waarde terugvinden en ook niet bij de powerdock. Iemand een idee?
Ga zelf ook nog even bij anker zoeken.
[Afbeelding]

Ik heb wel net iets geconstateerd. De gastheer is 10% en de extra batterij 100%.

[Afbeelding]

Dit lijkt mij niet goed. Systeem heeft dus alleen sb3 pro gebruikt. Herkend de batterij wel.Dit is toch niet normaal. Toch ook anker even mailen.
Hij had je accu helemaal leeg moeten trekken inderdaad. Ik hanteer eigen verbruik en ben de nacht volledig op de SB doorgekomen.

als ik jou was zou ik de BP2700 eens los koppelen en opnieuw instellen. Wellicht zit er in de communicatie iets niet helemaal lekker.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:02:
Eigen gebruik is volledig gericht op zonne-energie en kijkt niet naar het verloop van dynamische tarieven.

ik zie in Home Assistant overigens wel sensoren terug mbt de te verwachten zonne-energie. ik vraag me af of dit enkel gebruikt wordt voor direct aangesloten panelen of ook voor externe PV installaties. In de app kan ik hier niets over terug vinden. Zien jullie deze data terug in een bepaalde modus?

• rem_hopster
Hi all,

Dank alvast, maar de sb3 pro is ontladen en de batterij niet.
Wanneer ik naar instellingen ga, dan zie ik 10% uitgegrijsd en wanneer ik er op klik dit:

het apparaat heeft de instelparameters van de elektriciteitscentrale toegepast. Ga naar instellingen van de elektriciteitscentrale om ze aan te passen en te bekijken. Ik kan in de ac instellingen alleen 1200 in en uit aangeven ( kan wel hoger, maar dat heeft met de huidige 1 set geen zin)

De batterij temp is laag, maar weet niet of dat er mee te maken kan hebben. Lijkt me niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzLBAFOVX9xEnoWcN81c7QpSHYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEFWr4zG6gctg7w4PbqgZfq8.jpg?f=fotoalbum_large

• rem_hopster
@digital-IMEI ik zal deze vanmiddag loskoppelen. Dus eerst alles uit. Was er een aparte handeling om een extra batterij toe te voegen. Ben ik vergeten of is het inderdaad plug and play

• NiGeLaToR
HandyLumberjack schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:05:
[...]

Hij laad als er eigen zonneenergie over is, en ontlaadt als er vraag is. Vanaf volgend jaar zonder salderen is dat een interessant programma.
Zeker, alleen zonder zon en met dynamisch contract kun je dus ook het kleine beetje zon opvangen en goedkoop laden en duur gebruiken.

Het dynamisch contract programma staat opladen met zonne energie gewoon toe.
digital-IMEI schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:22:

Eigen gebruik is volledig gericht op zonne-energie en kijkt niet naar het verloop van dynamische tarieven.

ik zie in Home Assistant overigens wel sensoren terug mbt de te verwachten zonne-energie. ik vraag me af of dit enkel gebruikt wordt voor direct aangesloten panelen of ook voor externe PV installaties. In de app kan ik hier niets over terug vinden. Zien jullie deze data terug in een bepaalde modus?
De AI functie gebruikt dit ook met derde partij panelen om te bepalen of hij zelf moet laden uit het net, of moet wachten op de zon. Dus het kan in theorie zo zijn dat hij niet gaat ontladen omdat er geen zon verwacht wordt. Zoals ik hierboven schrijf viel mij wel op dat het dynamisch contract programma gewoon laat opladen en dan die stroom gebruikt op dure momenten.

Persoonlijk denk ik dus dat met de huidige weersomstandigheden het dynamische contract programma effectiever is. Ik heb maximale lading daarin op 85% gezet zodat er wat over is voor PV input. Nu ik hem op AI-modus heb gezet doet ie geheel automatisch exact hetzelfde :) Nu draait die pas 1 dag en moet die blijkbaar ook 'inleren', maar in principe wat hij doet is:

- PV-opbrengst voorspellen adv weerbericht op jouw locatie
- verbruik voorspellen op basis van historische data
- prijzen meenemen van je dynamische contract om evt bij te laden en te ontladen
- AI als icoontje toevoegen want dit kon niet met een gewoon slim algoritme in 2026, maar moest opgelost worden met AI /s

• NiGeLaToR
rem_hopster schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:55:
@digital-IMEI ik zal deze vanmiddag loskoppelen. Dus eerst alles uit. Was er een aparte handeling om een extra batterij toe te voegen. Ben ik vergeten of is het inderdaad plug and play
Die grote witte flap die in je doos zat legt het uit.

Vond hier een Nederlandse handleiding.

Uitzetten, kapjes eraf halen, stapelen, vastschroeven met de beugeltjes, aanzetten, et voilà. Herkenning en benutting gaat vanzelf.

Edit; ok dit was niet per se je vraag. Le-zen. Tis nog vroeg voor /me.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-02-2026 09:11 ]

• rem_hopster
Hi all,

Update ten aanzien van het issue.
Loskoppelen en weer toevoegen was niet meteen de oplossing. Dus verwijderd en weer toegevoegd in de app en nu wordt de extra batterij wel gebruikt.

• Akasazh
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-02 02:08
Een kort vraagje voor eigenaars van deze batterij.

Ik zie dat hij een UPS funcie heeft waarbij je apparaten op de batterij kan aansluiten. Is het ook mogelijk de batterij te verplaatsen en het zodoende als een mobiele accu te gebruiken?

Bijvoorbeeld ik zou enkele apparaten in mijn keuken van noodstroom willen voorzien, kan ik de batterij dan in de keuken plaatsen? Moet de batterij daarbij aangelsoten zijn of kan hij evt ook als mobiele accu fungeren?

Zou in de situatie van stroomuitval mijn zonnepanelen nog steeds de accu opladen, ookal is er geen netspanning van buiten?

Alvast bedankt voor het antwoord, zeer informatief topic!

• NiGeLaToR
@Akasazh welkom!

Ja, in theorie is het een stekker accu en kun je hem verplaatsen. Tis niet praktisch ivm gewicht en montage aan muur en/of aan zonnepanelen. Gelukkig bestaan er verlengsnoeren :)

Als je wat naar boven scrolled zie je nog reacties over hoe je hem in noodstroom modus kunt zetten. Dat is wel een handmatige handeling.

De batterijen worden opgeladen bij geen netspanning, mits ze direct op de accu zijn aangesloten.

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:42:
@Akasazh welkom!

Ja, in theorie is het een stekker accu en kun je hem verplaatsen. Tis niet praktisch ivm gewicht en montage aan muur en/of aan zonnepanelen. Gelukkig bestaan er verlengsnoeren :)

Als je wat naar boven scrolled zie je nog reacties over hoe je hem in noodstroom modus kunt zetten. Dat is wel een handmatige handeling.

De batterijen worden opgeladen bij geen netspanning, mits ze direct op de accu zijn aangesloten.
Ik heb gisteren 2 solarbanks en uitbreidingsbatterijen naar de zolder verplaatst, mocht het een keer nodig zijn dan gebruik ik wel een verlengsnoer :).

Als je een Solarbank 3 hebt, zonder uitbreidingsbatterijen en PV aangesloten is die nog redelijk mobiel.

Ja, hij is zwaar, maar dat is een mobile powerstation met de zelfde accucapaciteit ook.

Hij kan ook opladen vanuit PV als de stroom is uitgevallen, maar dat werkt alleen als die panelen direct zijn aangesloten op de unit, als de panelen een eigen omvormer hebben werkt dat niet.

[ Voor 9% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-02-2026 08:19 ]

• Minivlo
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04-02 13:20
Heb een bp2700 aangebracht op een E1600ac. Had verwacht dat het maximale laadvermogen zou stijgen van 1200w naar 3000w (1200 van de SB2 en 1800w van de bp2700). Echter blijft de maximum waarde van de parameter 'AC net invoer' op 1200w.
Is dit bij jullie (met E1600ac of met E2700) ook zo? Of is dat een beperking specifiek voor België?

• digital-IMEI
Minivlo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:41:
Heb een bp2700 aangebracht op een E1600ac. Had verwacht dat het maximale laadvermogen zou stijgen van 1200w naar 3000w (1200 van de SB2 en 1800w van de bp2700). Echter blijft de maximum waarde van de parameter 'AC net invoer' op 1200w.
Is dit bij jullie (met E1600ac of met E2700) ook zo? Of is dat een beperking specifiek voor België?
Het maximale laadvermogen van de Solarbank is 1200watt en is voor zover ik weet niet regio gebonden.

• Minivlo
digital-IMEI schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:43:
[...]

Het maximale laadvermogen van de Solarbank is 1200watt en is voor zover ik weet niet regio gebonden.
In de manual van E2700 staat dat nominaal laadvermogen stijgt met 1 uitbreidingsbatterij. Slaagt dit dan op laden via de MPTT's en niet op het net of 3de partij zonnepanelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6hYaIKrGwvRoLbDKggOOkWsDz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9fWTyzga9uXBUthnMggQMX9.jpg?f=fotoalbum_large

• HandyLumberjack
Minivlo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:50:
[...]

In de manual van E2700 staat dat nominaal laadvermogen stijgt met 1 uitbreidingsbatterij. Slaagt dit dan op laden via de MPTT's en niet op het net of 3de partij zonnepanelen?
[Afbeelding]
Inderdaad, via de MPPT's kun je met meer vermogen laden. Via de AC zijde is het beperkt tot 1200W. Als je meer wilt via AC zul je meerdere E2700's moeten plaatsen.

• NiGeLaToR
HandyLumberjack schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:54:
[...]

Inderdaad, via de MPPT's kun je met meer vermogen laden. Via de AC zijde is het beperkt tot 1200W. Als je meer wilt via AC zul je meerdere E2700's moeten plaatsen.
@Minivlo heeft wel een punt, dit blijkt niet erg helder uit de handleiding.

Nu we het toch hier over hebben: wat gebeurt er met de Anker als je 3600Wp aan panelen aan je systeem hebt hangen en de accu's zitten vol? Max teruglevering op het net van 1200watt en de rest.. warmte?

• Minivlo
HandyLumberjack schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:54:
[...]

Bedankt voor je toelichting, hier kan ik mee verder. Wel een tegenvaller waar ik niet op gerekend had bij aanschaf vd uitbreidingsbatterij.

• Minivlo
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:00:
[...]

Nu we het toch hier over hebben: wat gebeurt er met de Anker als je 3600Wp aan panelen aan je systeem hebt hangen en de accu's zitten vol? Max teruglevering op het net van 1200watt en de rest.. warmte?
Had ergens gelezen dat de MPTT's dan hun ingang verlagen. De AC MPPT (bij E1600ac) wordt dan uitgeschakeld.

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:00:
[...]

Die energie wordt dan niet uit de zonnepanelen gehaald. Dus de zonnepanelen worden iets (nauwelijks merkbaar) warmer, de solarbank zelf niet.

• digital-IMEI
Weet iemand of MPTT's gecombineerd kunnen worden met opladen via het net?

Als je 1 PV hebt die een regulieren inverter gebruikt, en je sluit zonnepanelen aan op de SB. Kan er dan vanuit beide bronnen worden opgeladen of wordt bijvoorbeeld netopladen uitgeschakeld wanneer je zonnepanelen aan de SB hangt?

Iemand die hier meer over weet of ervaring mee heeft?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben wel benieuwd of welke stand jullie de accu's hebben staan? Hij staat hier sinds het begin al op AI, maar vraag me af of dat de beste modus is met de weinig zonuren momenteel

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• digital-IMEI
DennusB schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:15:
Ben wel benieuwd of welke stand jullie de accu's hebben staan? Hij staat hier sinds het begin al op AI, maar vraag me af of dat de beste modus is met de weinig zonuren momenteel
Hier staat hij op eigen verbruik. Aangezien we een vast energiecontract hebben, heeft het geen nut een ander programma te gebruiken

Ik draai nu 30 uur volledig op de batterij. (op enkele verbruikpieken na)

[ Voor 9% gewijzigd door digital-IMEI op 05-02-2026 13:23 ]

• HandyLumberjack
DennusB schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:15:
Ik heb nog een vast contract zonder terugleverkosten, de beste modus is dan "uit" :+.

Maar ik ben vooral met de eigen verbruik modus aan het spelen om te zien wat het mij kan opleveren volgend jaar, en dat valt zeker niet tegen.

• dorenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:24
hier ook op "eigen gebruik" zonder directe invoeding van zonnepanelen. We hebben een dynamisch contract maar verschillen zijn zo klein momenteel door de dag dat het te weinig zin heeft. We hebben 2 sets van 5.4kWh, en die kwamen gisteren tot 79% vol en waren om 4 uur vannacht leeg. Ze staan nu op 1 eigen groep met 2 stopcontacten. Werkt vooralsnog voortreffelijk. Alleen vanochtend kwam 1 set niet uit de slaapstand op een of andere manier. Heb de timeout op oneindig gezet, benieuwd of het werkt.

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:23
Ik zit nog te spelen met verschillende modi. Ik heb een custom schema waarbij de batterij aan het opladen is tot 15:00 en daarna gaat hij terugleveren met 250 watt (doel; verlagen avondgebruik). Dat is niet ideaal, want als het huis onder de 250 watt komt begint hij natuurlijk met terugleveren. Ook merk ik nu dat wanneer de accu vol is alle overschot direct naar het huis gepompt wordt. Ook niet ideaal als dat in een keer 800 watt is (want terugleveren). In december/ januari deed ik meerdere dagen laden en dan een keer ontladen.

Sinds deze week kijk ik daarom ook naar Eigen verbruik. Nadeel op zo'n dag als vandaag is dat die batterij weer niet vol komt. Huisverbruik is dan redelijk hoog t.o.v. wat overblijft om op te laden. Wat ik wil voorkomen is dat je iedere keer met een accu blijft zitten die tussen de 10-30% zit.

Het zou mooi zijn als je in Eigen verbuik modus ook het uitgangsvermogen zou kunnen beperken tot 400 watt en ook nog zou kunnen selecteren dat de batterij eerst half vol moet zijn om daarna pas het eigen verbruik te gaan compenseren.

Overigens heb ik er nog geen aanvullende BP2700 aan hangen. Zolang terugleveren nog wel een optie is kijk ik eerst in de praktijk wat de beste optie is (inclusief totaal opslag).

Op een dag.......ben je het allemaal vergeten

• NiGeLaToR
De AI stand is als een bezetene aan het laden-ontladen-laden-ontladen op basis van prijzen terwijl de delta tussen hoog-laag nog niet enorm hoog is. Maargoed, moet dat even de tijd geven omdat dit is wat men aangeeft bij het inschakelen en omdat ik het voor de review graag wilt weten. Ik vond het dynamische stroom tarief programma beter werken, minder driftig omdat ik zelf de laad-periodes en ontlaad-periodes kan definiëren en hij uiteraard ook gaat laden op overschot PV vanaf de P1 meter.

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:27:
De AI stand is als een bezetene aan het laden-ontladen-laden-ontladen op basis van prijzen terwijl de delta tussen hoog-laag nog niet enorm hoog is. Maargoed, moet dat even de tijd geven omdat dit is wat men aangeeft bij het inschakelen en omdat ik het voor de review graag wilt weten. Ik vond het dynamische stroom tarief programma beter werken, minder driftig omdat ik zelf de laad-periodes en ontlaad-periodes kan definiëren en hij uiteraard ook gaat laden op overschot PV vanaf de P1 meter.
Is er ook een manier om dat laden vanuit PV uit te stellen? Tot een periode waarin de prijzen lager zijn?

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-02 20:54

Ravhin

no <root>...

* Ravhin komt ook eens binnengelopen
Hoi! ik meld mij hier ook in het topic - ik ben net als @NiGeLaToR en @HandyLumberjack @digital-IMEI onderdeel van het testpanel. De eerste batterij plus uitbreidingsunit staat inmiddels en maandag wordt de tweede geïnstalleerd door de elektricien.

Ik heb 3750 Wp aan zonnepanelen en een Homey als Home Automation. Sinds januari staat er een kleine EV voor de deur en wil ik de set gaan testen in laadscenario's e.d. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ravhin op 05-02-2026 19:52 . Reden: testpanelleden getagd ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• NiGeLaToR
HandyLumberjack schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Is er ook een manier om dat laden vanuit PV uit te stellen? Tot een periode waarin de prijzen lager zijn?
Niet met de AI functie, wel met de dynamic tarieven functie. De instellingen zijn wel wat verstopt maar je kunt tijdvakken maken. Daarin gaat ie dan laden cq ontladen, naar behoefte.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Heeft iemand al een Shelly EM (gen1) weten te koppelen? Ik gebruik deze om de output van de zonnepanelen te monitoren zodat de Anker kan zien wat er werkelijk geproduceerd wordt. Ik heb de EM opgenomen in de nieuwe Shelly app maar krijg een vage foutmelding. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKN5A0vUtfGMGehcElQ7P52AV2s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HLLTpbe0rJLg0C7mbkLG2FvT.png?f=fotoalbum_large

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• digital-IMEI
Ravhin schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:51:
Heeft iemand al een Shelly EM (gen1) weten te koppelen? Ik gebruik deze om de output van de zonnepanelen te monitoren zodat de Anker kan zien wat er werkelijk geproduceerd wordt. Ik heb de EM opgenomen in de nieuwe Shelly app maar krijg een vage foutmelding. [Afbeelding]
Ik zag dat je deze ook vanuit de Anker app kan (moet?) koppelen. Heb je dat ook gedaan?

Melding ziet eruit alsof de Shelly geen toegang krijgt omdat hij al aan Anker gekoppeld is.

• digital-IMEI
Ik zie overigens in de Home Assistant integratie een optie genaamd “allow grid export”. Wellicht interessant voor diegene die een combinatie tussen PV en dynamisch inkopen zoeken. Er is zelfs een “grid export limit”. Beiden kan ik niet in de app terug vinden.

• digital-IMEI
Heeft iemand van jullie zicht op zijn of haar RTE?
Volgens Home Assistant schommelt hij bij mij tussen de 50 en 60%. Dat zou wel een behoorlijke tegenvaller zijn wat mij betreft. Ik moet eens gaan uitzoeken hoe dit cijfer tot stand komt.

• HandyLumberjack
digital-IMEI schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:06:
Ik zie overigens in de Home Assistant integratie een optie genaamd “allow grid export”. Wellicht interessant voor diegene die een combinatie tussen PV en dynamisch inkopen zoeken. Er is zelfs een “grid export limit”. Beiden kan ik niet in de app terug vinden.
Die "allow grid export" zit in de app, en heet daar "apparatuur feed netwerk", maar deze zit goed verstopt.

Wat ik zou willen, en volgens mij de meeste gebruikers met een dynamisch contract en zonnepanelen vanaf volgend jaar, is dat er zomers enkel uit PV geladen wordt en dat pas gebeurt als de prijzen laag zijn. Het eigen verbruik zoveel mogelijk wordt afgedekt vanuit de batterij en eventuele overschotten op het zo duurst mogelijke moment worden verkocht.

Maar dat lijkt nog niet te kunnen helaas, tenzij je zelf gedurende de dag instellingen gaat aanpassen, maar dat was ik niet van plan.

• NiGeLaToR
Ten eerste: lekker bezig!

Ten tweede:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRg__SP7h_vsxXiJktUnKx2ZBQY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0wMbEC7z1ix2cOz93kLI7vUf.png?f=fotoalbum_large

Generieke teruglever optie: in dynamic tarieven programma kun je dit vervolgens voor dat programma ook activeren.

Grid export limit kan ik niet zo 1-2-3 thuisbrengen, denk dat ik die optie inderdaad niet heb gevonden!

• digital-IMEI
NiGeLaToR schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:26:
[...]

Ten eerste: lekker bezig!

Ten tweede:

[Afbeelding]

Generieke teruglever optie: in dynamic tarieven programma kun je dit vervolgens voor dat programma ook activeren.

Grid export limit kan ik niet zo 1-2-3 thuisbrengen, denk dat ik die optie inderdaad niet heb gevonden!
Right! In het Nederlands heet deze optie “Apparatuur feed netwerk” met als waarde “OP” of “Uit”. Was me al niet duidelijk wat dit deed. Bedankt voor de aanvulling.

• NiGeLaToR
digital-IMEI schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:43:
[...]

Right! In het Nederlands heet deze optie “Apparatuur feed netwerk” met als waarde “OP” of “Uit”. Was me al niet duidelijk wat dit deed. Bedankt voor de aanvulling.
Wel leuk hoor, had wat zon opgevangen van de week en dat werd netjes op de duren momenten terug geleverd.

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:22
digital-IMEI schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:10:
Heeft iemand van jullie zicht op zijn of haar RTE?
Volgens Home Assistant schommelt hij bij mij tussen de 50 en 60%. Dat zou wel een behoorlijke tegenvaller zijn wat mij betreft. Ik moet eens gaan uitzoeken hoe dit cijfer tot stand komt.
Ik zit op 68% met voeding vanaf me pv panelen alleen.

Met de getallen uit de Anker app en vanaf 1 januari tot nu

[ Voor 3% gewijzigd door whazaaaa op 05-02-2026 21:16 ]

• NiGeLaToR
whazaaaa schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:16:
[...]

Ik zit op 68% met voeding vanaf me pv panelen alleen.

Met de getallen uit de Anker app en vanaf 1 januari tot nu
Hoe lang draaien ze bij je?

In theorie zijn de getallen nog nuttiger icm je kWh in de Anker en je verbruik & PV enzo.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

digital-IMEI schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Ik zag dat je deze ook vanuit de Anker app kan (moet?) koppelen. Heb je dat ook gedaan?

Melding ziet eruit alsof de Shelly geen toegang krijgt omdat hij al aan Anker gekoppeld is.
De melding die je ziet is degene die ik krijg als ik de Shelly EM aan Anker probeer te koppelen via
(+) > een apparaat toevoegen > Apparaten van derden toevoegen > Shelly
Je logt dan in bij Shelly en krijgt de apparaten te zien die in de cloud staan. Ik kies dan PV > Enable integrator en Allow control. Ongeacht wat je selecteert, je krijgt die melding.

• digital-IMEI
Ravhin schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:23:
[...]

De melding die je ziet is degene die ik krijg als ik de Shelly EM aan Anker probeer te koppelen via
(+) > een apparaat toevoegen > Apparaten van derden toevoegen > Shelly
Je logt dan in bij Shelly en krijgt de apparaten te zien die in de cloud staan. Ik kies dan PV > Enable integrator en Allow control. Ongeacht wat je selecteert, je krijgt die melding.
Dat schiet niet op. Heeft het wel gewerkt? Shelly al eens gereset?

Ik ga eens bij mij testen.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:58
Ravhin schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:23:
[...]
Ongeacht wat je selecteert, je krijgt die melding.
Vziw is enkel de em3 pro supported, geen enkel ander model van shelly !?

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ah, kijk - dat had ik niet gevonden. Weer wat geleerd.
IMHO niet een logische beperking vanuit Anker. Shelly heeft een open protocol wat eenvoudig uit te lezen is.

• HandyLumberjack
Ik heb nog nooit iets met home assistant gedaan. Is het mogelijk om vanuit home assistant te switchen tussen de verschillende "power usage scenario's" op basis van een tijdschema?

Bijvoorbeeld:

11:00-17:00 self usage
17:00-21:00 custom mode
21:00-11:00 dynamic tariff mode

En dat hij dan gedurende die tijdsblokken de instellingen gebruikt zoals ingesteld in de Anker app?

• NiGeLaToR
@HandyLumberjack goede vraag: ik zou er aan toe willen voegen - niets doen tussen 00:00 als de auto oplaadt tot 04:00 bijv.

Tegen de 11-13kW die daar in geduwd wordt kan toch weining op. Nu gaat dat vanzelf maar vd zomer zal dat slecht werken omdat overdag laden en ‘s nachts ontladen. Wil niet per se accu stroom in de auto stoppen. Denk ik.

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:17:
@HandyLumberjack goede vraag: ik zou er aan toe willen voegen - niets doen tussen 00:00 als de auto oplaadt tot 04:00 bijv.

Tegen de 11-13kW die daar in geduwd wordt kan toch weining op. Nu gaat dat vanzelf maar vd zomer zal dat slecht werken omdat overdag laden en ‘s nachts ontladen. Wil niet per se accu stroom in de auto stoppen. Denk ik.
Wat je dan precies als schema invult mag je natuurlijk zelf bepalen.

Maar met alleen de opties die de Anker app mij biedt (zonder van modus te veranderen gedurende de dag) kan ik vanaf volgend jaar maar een fractie van de potentiële financiële winst behalen in de zomer, en dat is toch eigenlijk zonde.

Voor de duidelijkheid, dit is bij batterijen van de meeste concurrenten niet anders.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 06-02-2026 11:32 ]

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:22
NiGeLaToR schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Hoe lang draaien ze bij je?

In theorie zijn de getallen nog nuttiger icm je kWh in de Anker en je verbruik & PV enzo.
Geinstalleerd okt. 2024, solarbank 2 pro met 1760wp aan PV vermogen.
Smart meter van Anker ook geinstalleerd.

de getallen voor 2025:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4wxxjdQDD0f9xPnKVMz3jFH1EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imgw4Nn8B0lulMSyiXvMcSwv.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTWoM5q_UCsB--losl_Yv-Pqu7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60EEFHmbIUGQgOUQPfzwhXJf.jpg?f=fotoalbum_large

Dus accu efficientie voor het hele jaar was bij mij 80,6%
Per maand wisseld dat wel, range van 70% tot 85%

Ik meet de opbrengst totaal ook nog met een homewizard 1fase meter.
Die teller stond vorig jaar op 1347 kWh.

Ik heb een electrische lease auto, die laad ongeveer 5500 kWh per jaar.
Totaal verbruik ongeveer 8000kWh per jaar.

• digital-IMEI
HandyLumberjack schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:12:
[...]

Ik heb nog nooit iets met home assistant gedaan. Is het mogelijk om vanuit home assistant te switchen tussen de verschillende "power usage scenario's" op basis van een tijdschema?

Bijvoorbeeld:

11:00-17:00 self usage
17:00-21:00 custom mode
21:00-11:00 dynamic tariff mode

En dat hij dan gedurende die tijdsblokken de instellingen gebruikt zoals ingesteld in de Anker app?
Ik heb de optie om de modus te veranderen. Zou ik straks eens moeten proberen, hij staat nu in standby waardoor ik niets kan aanpassen.

Als de Anker app automatisch de instellingen van tijdsblokken respecteerd wanneer je in de app van modus veranderd, verwacht ik dat het op dezelfde manier werkt wanneer je dit vanuit Home Assistant doet.

zoals gezegd, ik zal het testen wanneer ze de SB aan gaat.

• NiGeLaToR
@digital-IMEI het feit dat je 'm niet kan wekken om iets te checken of in te stellen is wel erg onhandig. Zal voor HA ook lastig zijn om van programma's te wisselen als die steeds in slaap sukkelt.

Ik begreep echter dat ie dit doet bij 10%, wellicht maar eens proberen de grens van leegmaken op 11% te zetten? Of is die grens gewoon het moment dat ie in slaap gaat, aangezien je ook 5% kunt opgeven bijv.

• tweazer
Je kunt enkel 5 of 10% opgeven, niet arbitrair (via de anker app). HA praat met de anker cloud, kennelijk kunnen daar wijzigingen gescheduled worden, i.t.t. de anker app die niets wil wijzigen als een solarbank in slaap modus zit. In de anker app zitten overigens meer quirks: bij een anker dock kun je sommige dingen niet instellen op het moment dat deze aktief is in de laadmodus (bijvoorbeeld geen smart/AI/custom modus change).

• dorenberg
volgens mij moet je hem dan eerst in de modus "backup charge" zetten voor 1 minuut, en erna kan je wel aanpassingen maken want dan forceer je hem uit de slaapstand.

Met mijn home assistant integratie komt het vaak voor dat alles op 0W staat. Batterij percentage wordt wel geupdate vaker. Heeft iemand anders ook dit probleem. Ik heb op de app al een 2e account gemaakt om vanuit hier te kijken wat er gebeurd.

• digital-IMEI
NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:02:
@digital-IMEI het feit dat je 'm niet kan wekken om iets te checken of in te stellen is wel erg onhandig. Zal voor HA ook lastig zijn om van programma's te wisselen als die steeds in slaap sukkelt.

Ik begreep echter dat ie dit doet bij 10%, wellicht maar eens proberen de grens van leegmaken op 11% te zetten? Of is die grens gewoon het moment dat ie in slaap gaat, aangezien je ook 5% kunt opgeven bijv.
Ik moet morgen nogmaals testen. Ik probeerde te wisselen naar "time slot" maar deze optie pakt Anker niet vanuit Home Assistant, mogelijk omdat ik deze nooit eerder heb gebruikt. Wanneer ik heb naar "backup power" zet, springt hij wel direct om.

Ik zal morgen nogmaals testen of hij naar deze "backup power" schakelt wanneer hij in standby staat. Een optie zou nog zijn om vanuit Home Assistant de backup reserve op 5% te zetten voordat je wisselt naar een andere modus. Geen idee of hij dan uit standby komt. Wat doen jullie normaliter om de SB uit standby te halen?

• dannycnl
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-02 07:17
Zijn er meer mensen waarbij ineens de anker P1 meter offline gaat.
Vandaga al 2x de melding gehad (error 32) meter communication is lost and self generation and self use exited. Begrijp er niks van is verder niets verandert ouzo

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:02
dannycnl schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:15:
Zijn er meer mensen waarbij ineens de anker P1 meter offline gaat.
Vandaga al 2x de melding gehad (error 32) meter communication is lost and self generation and self use exited. Begrijp er niks van is verder niets verandert ouzo
Welke router heb je? Ik kwam er achter dat mijn wifi niet goed stond ingesteld waardoor wifi 6 ook over 2.4ghz liep. dat vond de P1 meter niet zo tof

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 16:43
Vandaag de stap genomen en de Anker Solix 3 Pro met 2 extra accus aangeschaft.
Na een paar uurtjes sturen in Duitsland opgehaald, en meteen 700 euro bespaard :+
De BTW regeling in Duitsland is gunstig op thuisaccus.
Deze regeling stopt in April!!

De set is net geïnstalleerd en morgen maar eens kijken wat de zonnepanelen (Solaredge) gaat doen en of ik dat terug kan zien in de Aker app. P1 meter is ook geïnstalleerd.

• digital-IMEI
dhm00 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:23:
Heb je hier een linkje van? Ik kan dit nergens terug vinden.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Na een paar uurtjes sturen in Duitsland opgehaald, en meteen 700 euro bespaard :+

De set is net geïnstalleerd en morgen maar eens kijken wat de zonnepanelen (Solaredge) gaat doen en of ik dat terug kan zien in de Aker app. P1 meter is ook geïnstalleerd.
Dit wil ik ook wel weten. Binnenkort naar Hengelo voor een verjaardag dus dan kan ik het nuttige met het aangename combineren. Uiteindelijk wil ik er wel drie - voor elkaar fase eentje.

Net de nieuwe firmware v2.3.0.0 op de P1 gezet. Deze zat nog ergens in de v1.x. De app was ff bezig om hem weer te zien maar het systeem als geheel bleef netjes doordraaien. De P1 zelf heeft nu ook een realtime uitlezing als je via apparaten>P1 gaat.

Zelf ben ik vooral in de markt voor een thuisbatterij i.v.m. nul-op-de-meter (NOM). Met de nieuwe kWh-sink (lees: EV ;) ik heb zo'n 15 kWh nodig voor woon-werk verkeer) hoef ik mij ook geen zorgen te maken dat ik de opgewekte energie niet meer kwijt kan. Voor dynamisch handelen hoor ik alleen wel wat beren op de weg. Ik ga een van de Ankers op een Shelly plug gen3 zetten om te kijken wat de werkelijke ETR is. Als de berichten hierboven kloppen en dit circa 60% is, heeft het volgens mij niet heel veel zin om met deze units te gaan handelen in dynamische prijzen.

[ Voor 39% gewijzigd door Ravhin op 08-02-2026 11:02 . Reden: aanvulling ]

• HandyLumberjack
Ik heb de afgelopen dagen nog eens zitten rekenen en spelen met de app om te onderzoeken hoe ik na afschaffing salderen de batterij het beste kan inzetten.

In de zomer heb ik een gigantisch overschot en meestal maar 1-1,5 kWh afname uit het net, op de eigen verbruik modus zou de batterij s'ochtends om 7:30 al weer volgeladen zijn met stroom uit PV. Ik bespaar dan wel energiebelasting, maar die stroom had ik s'ochtends met een dynamisch contract voor een goede prijs kunnen terugleveren. Reken ik dan verliezen mee, dan verdien ik eigen niks met mijn thuis batterij gedurende de hele zomer. En kan ik net zo goed de stekker eruit trekken.

Inmiddels ben ik er achter dat er wel een manier is om dit laden uit te stellen en in de zomer geld te verdienen, ik denk niet dat de ontwikkelaar het zo bedoeld heeft, maar het werkt wel :+ .

Daarvoor selecteer ik dynamic tariff mode. Dan stel ik als schema in discharge period (0:00-12:00), charge period (12:00-19:00) en discharge period (19:00-24:00)

En daarnaast "SoC Cutoff" op 10%, "Discharging operation time" op de maximale waarde en "Excess to Grid" aan.

De thuisbatterij gaat nu alleen tussen 12:00 en 19:00 laden op zonneenergie, maar in de praktijk zit die in mijn geval rond 17:00 vol. Tussen 12:00 en 17:00 is ook de tijd dat die energie in de zomer vaak niks waard is voor terugleveren.

Om 19:00 gaat de batterij op vol vermogen terugleveren totdat hij leeg is Dit duurt met mijn setup ongeveer 4 uur. Precies gedurende de avond piek met hogere dynamische prijzen. En hiermee zou ik met de tarieven van de afgelopen zomer meestal wel een euro of meer per dag verdienen.

Je zou ook kunnen kiezen om de maximale ontlaad snelheid te beperken waardoor er met 10,8kWh bijvoorbeeld de hele nacht 800W geleverd wordt om eigen verbruik af te dekken en nog steeds een redelijke prijs voor je overschot te krijgen.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Vandaag komt vanuit Anker de electromonteur (Holland Electro). Ik ben benieuwd wat deze mag / kan / gaat doen. Stiekum hoop ik op een buitenkabel waar ik de units op aan kan sluiten :Y)

Er is een dedicated stopcontact buiten aangelegd door Holland Electro oOo
Hier kunnen nu twee, uiteindelijk 3 units op. Vanavond / deze week ga ik de tweede Solix installeren en de test verder doorzetten.

Iemand al gekeken of de Solix via MQTT te benaderen is? Met mosquitto gekeken maar geen van de 2 IP adressen van de Ankers geven antwoord op reqeusts. Eén van de adressen heeft een poort 80 openstaan maar die is niet benaderbaar (lees: ik heb de juiste request nog niet gevonden).

[ Voor 68% gewijzigd door Ravhin op 09-02-2026 12:38 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:02
HandyLumberjack schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:34:
...Inmiddels ben ik er achter dat er wel een manier is om dit laden uit te stellen en in de zomer geld te verdienen, ik denk niet dat de ontwikkelaar het zo bedoeld heeft, maar het werkt wel :+ .....
Dat lijkt me exact hoe die functie bedoeld is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• dorenberg
HandyLumberjack schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:34:
Ik heb de afgelopen dagen nog eens zitten rekenen en spelen met de app om te onderzoeken hoe ik na afschaffing salderen de batterij het beste kan inzetten.

In de zomer heb ik een gigantisch overschot en meestal maar 1-1,5 kWh afname uit het net, op de eigen verbruik modus zou de batterij s'ochtends om 7:30 al weer volgeladen zijn met stroom uit PV. Ik bespaar dan wel energiebelasting, maar die stroom had ik s'ochtends met een dynamisch contract voor een goede prijs kunnen terugleveren. Reken ik dan verliezen mee, dan verdien ik eigen niks met mijn thuis batterij gedurende de hele zomer. En kan ik net zo goed de stekker eruit trekken.

Inmiddels ben ik er achter dat er wel een manier is om dit laden uit te stellen en in de zomer geld te verdienen, ik denk niet dat de ontwikkelaar het zo bedoeld heeft, maar het werkt wel :+ .

Daarvoor selecteer ik dynamic tariff mode. Dan stel ik als schema in discharge period (0:00-12:00), charge period (12:00-19:00) en discharge period (19:00-24:00)

En daarnaast "SoC Cutoff" op 10%, "Discharging operation time" op de maximale waarde en "Excess to Grid" aan.

De thuisbatterij gaat nu alleen tussen 12:00 en 19:00 laden op zonneenergie, maar in de praktijk zit die in mijn geval rond 17:00 vol. Tussen 12:00 en 17:00 is ook de tijd dat die energie in de zomer vaak niks waard is voor terugleveren.

Om 19:00 gaat de batterij op vol vermogen terugleveren totdat hij leeg is Dit duurt met mijn setup ongeveer 4 uur. Precies gedurende de avond piek met hogere dynamische prijzen. En hiermee zou ik met de tarieven van de afgelopen zomer meestal wel een euro of meer per dag verdienen.

Je zou ook kunnen kiezen om de maximale ontlaad snelheid te beperken waardoor er met 10,8kWh bijvoorbeeld de hele nacht 800W geleverd wordt om eigen verbruik af te dekken en nog steeds een redelijke prijs voor je overschot te krijgen.
Ja zo zit ik ook ongeveer te denken. Misschien nog met wat meer logica erin wanneer van de zomer de stroomprijs erg duur is, bijvoorbeeld >35 cent of zo (incl belasting).

Ik heb mijn reserve kracht op 5% staan. Is nu al de 2e keer dat er 1 van de 2 sets niet uit de slaapstand komen. Heb hem teruggezet op 10% nu, kijken of dat helpt.

• HandyLumberjack
naftebakje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:30:
[...]

Dat lijkt me exact hoe die functie bedoeld is.
De aansturing van de solarbank is echt volledig gericht op zoveel mogelijk laden met eigen zonneenergie.

Hij laadt alleen niet op van de zonnepanelen als die in dat tijdslot op "discharge" staat en op "excess to Grid", en dan loopt hij eerst helemaal leeg tot 5/10%. In alle andere gevallen blijft die laden vanuit de zonnepanelen. Voor mijn use case werkt het via de eerder genoemde manier, maar ik kan me voorstellen dat anderen (met bijvoorbeeld meer nachtelijk verbruik in de zomer) toch liever de combinatie van uitgesteld laden en daarna alleen ontladen voor eigen verbruik.

En ook in mijn geval had ik liever dat hij dan zelf de 4/5 duurste uren uitzoekt om te ontladen, dat kan normaal wel, maar werkt dus niet meer als die altijd op ontladen moet staan.

Maar voor de winter/tussenseizoen lijkt die dynamisch tarief functie zoals die nu is echt fantastisch mooi te werken als salderen eraf gaat en er eventueel ook tijdsgebonden netbeheerderstarieven komen.

[ Voor 19% gewijzigd door HandyLumberjack op 09-02-2026 15:01 ]

• DennusB
  • Niet online
Ravhin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:20:

Er is een dedicated stopcontact buiten aangelegd door Holland Electro oOo
Hier kunnen nu twee, uiteindelijk 3 units op. Vanavond / deze week ga ik de tweede Solix installeren en de test verder doorzetten.
Nice, hoe hebben ze dat gedaan dan? Lag er al een kabel (en was er al een groep) of is dat allemaal nieuw aangelegd?

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

DennusB schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:15:
[...]

Nice, hoe hebben ze dat gedaan dan? Lag er al een kabel (en was er al een groep) of is dat allemaal nieuw aangelegd?
nieuwe kabel, nieuwe groep. :)

• dhm00

Ik merk dat zit wat extra context nodig heeft.
Ik heb de set bij mysolarplant gekocht en de man in de loods vertelde dat Duitsland er mee bezig was om het per april te stoppen i.v.m. de run die er op de spullen is.

Het is natuurlijk ook krom dat je als Nederlander belangtingvoordeel van de Duitse regeringskas krijgt.
Ik ga kijken hoe het allemaal werkt en of het werkt zoals ik wil , zo ja dan haal ik deze maand nog 2 extra uitbreidingen op.

Ik wil ook wat gaan spelen met de tarieven heb per 3-3 Zonneplan.

• HandyLumberjack
dhm00 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:36:
[...]

Ik merk dat zit wat extra context nodig heeft.
Ik heb de set bij mysolarplant gekocht en de man in de loods vertelde dat Duitsland er mee bezig was om het per april te stoppen i.v.m. de run die er op de spullen is.

Het is natuurlijk ook krom dat je als Nederlander belangtingvoordeel van de Duitse regeringskas krijgt.
Ik ga kijken hoe het allemaal werkt en of het werkt zoals ik wil , zo ja dan haal ik deze maand nog 2 extra uitbreidingen op.

Ik wil ook wat gaan spelen met de tarieven heb per 3-3 Zonneplan.
Je krijgt geen belastingvoordeel uit de Duitse staatskas, maar draagt geen BTW af, dat is echt wat anders. Indirect verdient de Duitse staatskas eraan.

Ik heb even getwijfeld of ik nog wat wou uitbreiden, maar dat levert in mijn situatie weinig op.

• dhm00
Gebruikt iemand de AI modus met succes?

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:29
dhm00 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:55:
Gebruikt iemand de AI modus met succes?
AI modus heeft hier weken gedraaid met succes. Het leert je verbruiksmomenten goed kennen en speelt daar slim op in. Al moet ik wel zeggen dat het wel belangrijk is dat je voldoende capaciteit hebt die aansluit bij je verbruik. Anders zul je soms zien als je bijvoorbeeld een te kleine installatie hebt dat hij tussendoor wat vaker zal bijladen om je op duurdere momenten weer van NOM te voorzien. Verder werkt dit echt meer dan prima bij de Anker systemen. 8)

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:13
digital-IMEI schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:42:
[...]

Heb je hier een linkje van? Ik kan dit nergens terug vinden.
De vrijstelling van Mehrwersteuer op PV-Anlagen tot 30kWp geldt hier in Duitsland gewoon nog geheel 2026!

• HandyLumberjack
Ultimate-Dennus schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:34:
[...]

AI modus heeft hier weken gedraaid met succes. Het leert je verbruiksmomenten goed kennen en speelt daar slim op in. Al moet ik wel zeggen dat het wel belangrijk is dat je voldoende capaciteit hebt die aansluit bij je verbruik. Anders zul je soms zien als je bijvoorbeeld een te kleine installatie hebt dat hij tussendoor wat vaker zal bijladen om je op duurdere momenten weer van NOM te voorzien. Verder werkt dit echt meer dan prima bij de Anker systemen. 8)
Was dat met zonnepanelen op de DC ingangen of "third party solar"?

• dhm00
Ultimate-Dennus schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:34:
[...]

Onze situatie is
10 zonnepanelen 3,3 kw piek
Anker solix 3 Pro met 2 extra accus

Zou ai dan de klus klaren of kan ik beter op profiel Dynamisch verder?

• HandyLumberjack
dhm00 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:28:
[...]

Onze situatie is
10 zonnepanelen 3,3 kw piek
Anker solix 3 Pro met 2 extra accus

Zou ai dan de klus klaren of kan ik beter op profiel Dynamisch verder?
Ligt eraan wat voor contract je hebt. Smart mode werkt bij mij niet goed. Voor het maximaliseren van je winst kun je mijns inziens het beste het volgende doen:

Vast/variabel contract met terugleverboete = self-consumption en mochten er tijdsafhankelijke nettarieven in 2028 overstappen op time-of-use.

Dynamisch contract: dynamic tariff mode, waarbij je afhankelijk van het seizoen de instellingen aanpast.

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:23
Naar mijn weten kan je in AI modus niet instellen dat hij niet gaat opladen vanuit het stroomnet. De vraag is dus meer; wat wil je dat de SB voor jou doet?

Ik wil op dit moment alleen zonnestroom opslaan in de batterij en daarmee NOM. Niet terugleveren, maar verbruik compenseren (heb dit jaar nog een piek/ dal contract en wil vooral leren hoe ik er volgend jaar mee kan omgaan). Met 1800 Wp aan zonnepanelen en een aansluiting via het stopcontact heb ik niks aan de AI modus.

[ Voor 6% gewijzigd door Revodrone op 11-02-2026 14:44 ]

Op een dag.......ben je het allemaal vergeten

• DennusB
  • Niet online
Hier vandaag door Holland Electric ook de 2e batterij geïnstalleerd, in de schuur. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van 2 Solarbank 3 Pro's!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Dit is niet correct en is wat verwarring over. Dit gaat over de regeling voor Oostenrijk en niet Duitsland.

zie ook:

https://www.ikb.at/presse...pril%202025%20abgeschafft.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• dhm00
Kees_frl schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:18:
[...]

Dit is niet correct en is wat verwarring over. Dit gaat over de regeling voor Oostenrijk en niet Duitsland.

zie ook:

https://www.ikb.at/presse...pril%202025%20abgeschafft.
Ik snap wat je schrijft maar het verhaal van Oostenrijk gaan over 2025.
Het is wat ik van de duitse verkoper vernam over duitsland.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
dhm00 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:50:
[...]

Ik snap wat je schrijft maar het verhaal van Oostenrijk gaan over 2025.
Het is wat ik van de duitse verkoper vernam over duitsland.
Daar komt de verwarring juist vandaan. Als je op de BTW icm verduurzaming dan wel zonnepanelen en accu's zoekt kom je meerdere artikelen tegen die 1. aangeven waar de verwarring vandaag komt en 2. dat de regeling voor 2026 in Duitsland gewoon aanwezig is.

Ik heb net geen nieuwe aanvullende artikelen kunnen vinden dat het gaat stoppen of artikelen dat ze het overwegen.

Mocht je ergens wat gevonden hebben lees ik het graag, dan moet ik eventueel mijn aanschafplannen ook overwegen aan te passen. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• digital-IMEI
NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:02:

Net nog even gekeken. Ik kan de modus gewoon veranderen vanuit Home Assistant, ook wanneer deze in stand-by staat.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb zitten kijken of de Home Assistant GitHub makkelijk om te hacken is naar een Homey integratie, maar hier gaan mijn vibe-code skills toch écht nat. Wel jammer. Er wordt in maart een Peblar thuislader geplaatst die wel te integreren valt. Homey zou dan een sorta-kinda Home Energy Management System (HEMS) kunnen worden.

• HandyLumberjack
digital-IMEI schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 06:55:
[...]

Net nog even gekeken. Ik kan de modus gewoon veranderen vanuit Home Assistant, ook wanneer deze in stand-by staat.
Dank voor de informatie.

Ik heb een verzoek bij Anker Solix ingediend om een optie tot het uitstellen van laden met zonnepanelen op te nemen in de dynamic tariff mode, dat geeft meer functionaliteit dan de work-around met "Excess to grid".

Ik heb inmiddels ook alles getest wat ik zou willen testen vanuit het Tweakers Testpanel. Nu moet alleen nog "even" de resultaten verwerken in mijn review :+.

Vooral de dynamic tariff mode vindt ik erg goed werken, hiermee is het mogelijk om flinke besparingen te realiseren na afschaffing salderen met een dynamisch contract, ik zie dat ook echt als een grote meerwaarde t.o.v. andere systemen.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-02-2026 10:00 ]

• digital-IMEI
Ravhin schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:19:
Ik heb zitten kijken of de Home Assistant GitHub makkelijk om te hacken is naar een Homey integratie, maar hier gaan mijn vibe-code skills toch écht nat. Wel jammer. Er wordt in maart een Peblar thuislader geplaatst die wel te integreren valt. Homey zou dan een sorta-kinda Home Energy Management System (HEMS) kunnen worden.
Technisch zou je Home Assistant kunnen optuigen, vervolgens deze met MQTT tegen Homey laten babbelen en visé versa en op die manier Anker aansturen. Of dat een wenselijke setup is betwijfel ik…

wat mij betreft dan ook een oproep aan Anker en alle andere fabrikanten om API’s beschikbaar te maken zodat er veel makkelijker integraties gemaakt kunnen worden.

• tweazer
digital-IMEI schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:43:
wat mij betreft dan ook een oproep aan Anker en alle andere fabrikanten om API’s beschikbaar te maken zodat er veel makkelijker integraties gemaakt kunnen worden.
Of dit vanuit de EU verplicht stellen voor solar/battery oplossingen, liefst ook nog een cloud independend modus operandi verplicht stellen (als 2e keuze, mogelijk met minder functionaliteit naast.de default mogelijk cloud operated oplossing).

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

HandyLumberjack schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:55:
[...]

Dank voor de informatie.

Ik heb een verzoek bij Anker Solix ingediend om een optie tot het uitstellen van laden met zonnepanelen op te nemen in de dynamic tariff mode, dat geeft meer functionaliteit dan de work-around met "Excess to grid".

Ik heb inmiddels ook alles getest wat ik zou willen testen vanuit het Tweakers Testpanel. Nu moet alleen nog "even" de resultaten verwerken in mijn review :+.

Vooral de dynamic tariff mode vindt ik erg goed werken, hiermee is het mogelijk om flinke besparingen te realiseren na afschaffing salderen met een dynamisch contract, ik zie dat ook echt als een grote meerwaarde t.o.v. andere systemen.
Wat in mijn ogen een groot obstakel is, is de efficiëntie van de unit. Als je idd in de hele round-trip maar 65% overhoudt moet je redelijk (belachelijk) veel winst maken om het rendabel te maken. Hoe kijk jij daar naar?

• DennusB
  • Niet online
digital-IMEI schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:43:
[...]

Wat mij betreft dan ook een oproep aan Anker en alle andere fabrikanten om API’s beschikbaar te maken zodat er veel makkelijker integraties gemaakt kunnen worden.
Ik kan mijn Anker Solix batterijen thuis met Home Assistant perfect uitlezen en aansturen, dus dat is gewoon al mogelijk :)

• HandyLumberjack
Ravhin schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:09:
[...]

Wat in mijn ogen een groot obstakel is, is de efficiëntie van de unit. Als je idd in de hele round-trip maar 65% overhoudt moet je redelijk (belachelijk) veel winst maken om het rendabel te maken. Hoe kijk jij daar naar?
Dit is niet alleen een obstakel bij de Solarbank 3, maar speelt bij alle thuisbatterijen.

Ik heb naar de Solarbank gekeken alsof salderen afgeschaft is.

In het geval van een vast/variabel contract en een batterij voor het verhogen van je eigen verbruik krijg je waarschijnlijk maar ca. €0,01 voor je overtollige kWh, terwijl je inkoopprijs rond de €0,20 is. Dan maakt die RTE niet zoveel uit qua prijs per kWh, maar met een hogere RTE had je in de winter wel meer kWh van je eigen verbruik kunnen afdekken.

In het geval een van een dynamisch contract is dit wat lastiger. Inkoop uit het net om later te gebruiken is (in mijn situatie) nauwelijks interessant. Ik moet het hebben van de zelf opgewekte kWh.

En in de winter ga ik ervoor zorgen dat er alleen ontladen wordt in de dure uren, want als in de winter de zonnestroom direct het net op stuur krijg ik er ook een redelijke prijs voor. Gelukkig is dat goed instelbaar bij de solarbank 3.

In de zomer zal ik het moeten hebben van uitgesteld laden van zonnestroom zodra de energieprijzen echt laag zijn, ook dat is (met wat moeite) instelbaar. Omdat mijn eigen verbruik zomers erg laag is wil ik dit dan gedurende de avonduren (met hoge prijzen) verkopen.

De RTE is trouwens wel erg afhankelijk van hoe de thuisbatterij gebruikt wordt. Ik heb daar zelf nog niet aan gemeten, maar misschien doe ik dat de komende dagen alsnog.

• DennusB
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:34:
[...]

Dit is niet alleen een obstakel bij de Solarbank 3, maar speelt bij alle thuisbatterijen.

Ik heb naar de Solarbank gekeken alsof salderen afgeschaft is.

In het geval van een vast/variabel contract en een batterij voor het verhogen van je eigen verbruik krijg je waarschijnlijk maar ca. €0,01 voor je overtollige kWh, terwijl je inkoopprijs rond de €0,20 is. Dan maakt die RTE niet zoveel uit qua prijs per kWh, maar met een hogere RTE had je in de winter wel meer kWh van je eigen verbruik kunnen afdekken.

In het geval een van een dynamisch contract is dit wat lastiger. Inkoop uit het net om later te gebruiken is (in mijn situatie) nauwelijks interessant. Ik moet het hebben van de zelf opgewekte kWh.

En in de winter ga ik ervoor zorgen dat er alleen ontladen wordt in de dure uren, want als in de winter de zonnestroom direct het net op stuur krijg ik er ook een redelijke prijs voor. Gelukkig is dat goed instelbaar bij de solarbank 3.

In de zomer zal ik het moeten hebben van uitgesteld laden van zonnestroom zodra de energieprijzen echt laag zijn, ook dat is (met wat moeite) instelbaar. Omdat mijn eigen verbruik zomers erg laag is wil ik dit dan gedurende de avonduren (met hoge prijzen) verkopen.

De RTE is trouwens wel erg afhankelijk van hoe de thuisbatterij gebruikt wordt. Ik heb daar zelf nog niet aan gemeten, maar misschien doe ik dat de komende dagen alsnog.
Moet zeggen dat de "Smart AI" modus van de Solarbank 3 pro dit best goed doet als je je energieleverancier koppelt (Zonneplan hier), Anker leest dan zelf de dynamische tarieven uit en past daarop de strategie aan!

• HandyLumberjack
DennusB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:50:
[...]

Moet zeggen dat de "Smart AI" modus van de Solarbank 3 pro dit best goed doet als je je energieleverancier koppelt (Zonneplan hier), Anker leest dan zelf de dynamische tarieven uit en past daarop de strategie aan!
Hier lijkt "smart AI" modus dus totaal geen rekening te houden met mijn eigen zonneenergie en gaat op de dure momenten van de dag deze opslaan.

Maar misschien komt dat omdat ik geen echte koppeling heb kunnen maken met een dynamische energieleverancier, omdat ik nu nog een vast contract heb.

• DennusB
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:02:
[...]

Hier lijkt "smart AI" modus dus totaal geen rekening te houden met mijn eigen zonneenergie en gaat op de dure momenten van de dag deze opslaan.

Maar misschien komt dat omdat ik geen echte koppeling heb kunnen maken met een dynamische energieleverancier, omdat ik nu nog een vast contract heb.
Ja dat is het dan denk ik, hier doet hij het verbazingwekkend goed via de Zonneplan koppeling :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nA3QHRn94bVjR9ve_vdkyiq9Wts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WddLwtAaBvWhdG5khCDpUT8W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door DennusB op 12-02-2026 14:07 ]

• HandyLumberjack
DennusB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:03:
[...]

Ja dat is het dan denk ik, hier doet hij het verbazingwekkend goed via de Zonneplan koppeling :)
Tegen de tijd dat mijn huidige contract afgelopen is, en ik overstap op dynamisch ga ik het opnieuw proberen...

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste