Ik hoop binnenkort een Shelly te kunnen aansluiten om de RTE beter (nauwkeuriger) te kunnen uitlezen. Zodra ik meer info heb laat ik het weten!Ravhin schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Wat in mijn ogen een groot obstakel is, is de efficiëntie van de unit. Als je idd in de hele round-trip maar 65% overhoudt moet je redelijk (belachelijk) veel winst maken om het rendabel te maken. Hoe kijk jij daar naar?
Ik ben mijn eerste aankoop aan het plannen.
Zouden jullie twee hoofdunits, of een hoofdunit met uitbreiding adviseren?
Het ligt aan je verbruiksprofiel en hoeveel PV je hebt.Akasazh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:57:
Ik ben mijn eerste aankoop aan het plannen.
Een hoofdunit met uitbreidingsbatterij zal over het algemeen een hogere RTE hebben (want die heeft de helft minder standby verliezen) en is aanzienlijk goedkoper.
Hij is alleen niet in staat om pieken boven de 1200W af te vangen, maar meestal is dat maar een zeer beperkt aantal kWh op jaarbasis.
Ik zou eerder voor 1 hoofdunit plus uitbreidingsbatterij gaan.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Same, ben ook al een tijdje nu in de AI-modus bezig. Wat mij wel opvalt is dat hij gewoon gaat laden bij 26 cent als het later die dag 29 cent is ofzo, dus dan is het gat tussen inkoop en verbruik echt heel klein. Tibber laat zien dat ik inmiddels gemiddeld 1,5 cent per kWh goedkoper zit in gemiddeld stroomverbruik tov vorige maanden, maar om nu te zeggen daar loop je op binnen.. nee.DennusB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:03:
[...]
Ja dat is het dan denk ik, hier doet hij het verbazingwekkend goed via de Zonneplan koppeling[Afbeelding]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Precies, je use-case is zo belangrijk. Als je al een P1 meter hebt meelopen dan kun je op basis van je gebruiksprofiel een beter inschatting maken.HandyLumberjack schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:22:
[...]
Het ligt aan je verbruiksprofiel en hoeveel PV je hebt.
Een hoofdunit met uitbreidingsbatterij zal over het algemeen een hogere RTE hebben (want die heeft de helft minder standby verliezen) en is aanzienlijk goedkoper.
Hij is alleen niet in staat om pieken boven de 1200W af te vangen, maar meestal is dat maar een zeer beperkt aantal kWh op jaarbasis.
Ik zou eerder voor 1 hoofdunit plus uitbreidingsbatterij gaan.
Ik verwarm met een warmtepomp (lucht-lucht) en die trekt altijd ~ 1500 watt, dus met 1 headunit gaat dat al niet. Tweede wel, dan zie je dat vooral de overige gebruikers en pieken er buiten vallen. Heb nu de auto oplaad schemas zo gemaakt dat die alleen nog tussen 00:00 en 05:00 laadt, waarop de Anker nu niet teruglevert (in AI-modus, dus niet geprogrammeerd).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Als je de RTE meerekent ben je juist duurder uit met dergelijke kleine prijsverschillen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:34:
[...]
Same, ben ook al een tijdje nu in de AI-modus bezig. Wat mij wel opvalt is dat hij gewoon gaat laden bij 26 cent als het later die dag 29 cent is ofzo, dus dan is het gat tussen inkoop en verbruik echt heel klein. Tibber laat zien dat ik inmiddels gemiddeld 1,5 cent per kWh goedkoper zit in gemiddeld stroomverbruik tov vorige maanden, maar om nu te zeggen daar loop je op binnen.. nee.
Tenzij je meer teruglevert dan afneemt, dan kun je bij beide bedragen de energiebelasting eraf trekken en zal het ongeveer break-even zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-02-2026 13:07 ]
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Ja ik ben dan ook wel benieuwd welke kWh’s die meet en in hoeverre laadverliezen meegenomen zijn in die calculatie.HandyLumberjack schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:58:
[...]
Als je de RTE meerekent ben je juist duurder uit met dergelijke kleine prijsverschillen.
Tenzij je meer teruglevert dan afneemt, dan kun je bij beide bedragen de energiebelasting eraf trekken en zal het ongeveer break-even zijn.
In theorie wel te meten met een slimme stekker oid die teruglevering meet, maar nu even niet de tijd om daar grondig in te duiken.
Voor de sake of the experiment laat ik hem lopen, maar had mijn eigen dynamisch tarief ‘algoritme’ een stuk defensiever gemaakt.
De Anker Home assistant integratie werkt niet altijd even goed. Hoeveel stroom erin en eruit gaat is niet goed te bepalen. Ik ga een Shelly Plug S Gen 3 ertussen zetten en op basis van deze meten. Deze kan opbrengst en productie los van elkaar meten. Zijn besteld bij Reichelt, eerst eens kijken of dat goed gaat.
Super basic vraag dit, maar ik vind geen bron. Wanneer je zonnepanelen op de Solarbank 3 aangesloten hebt zitten, en de batterij zit vol terwijl de zon schijnt, kan de batterij dan de binnenkomende zonnestroom doorgeven naar het net? Ik neem aan van wel (zij het niet meer dan 1200W), maar ik zou 't graag even checken.
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
In het hoofdstuk Discharge / scheduling:
Uit de handleiding:
“… Excess to Grid: Enable this feature to feed excess energy to the grid. If this function is disabled, the energy will be reserved for home use.”
Het staat er netjes in
Overigens kan de Solix ook curtailment doen zodat de hoeveelheid energie die door de panelen wordt opgewekt verminderd wordt. Dit afhankelijk van de instelling.
Uit de handleiding:
“… Excess to Grid: Enable this feature to feed excess energy to the grid. If this function is disabled, the energy will be reserved for home use.”
Het staat er netjes in
Overigens kan de Solix ook curtailment doen zodat de hoeveelheid energie die door de panelen wordt opgewekt verminderd wordt. Dit afhankelijk van de instelling.
[ Voor 25% gewijzigd door Ravhin op 15-02-2026 12:39 . Reden: Mogelijkheden toegevoegd ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>