Ik hoop binnenkort een Shelly te kunnen aansluiten om de RTE beter (nauwkeuriger) te kunnen uitlezen. Zodra ik meer info heb laat ik het weten!Ravhin schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Wat in mijn ogen een groot obstakel is, is de efficiëntie van de unit. Als je idd in de hele round-trip maar 65% overhoudt moet je redelijk (belachelijk) veel winst maken om het rendabel te maken. Hoe kijk jij daar naar?
Ik ben mijn eerste aankoop aan het plannen.
Zouden jullie twee hoofdunits, of een hoofdunit met uitbreiding adviseren?
Het ligt aan je verbruiksprofiel en hoeveel PV je hebt.Akasazh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:57:
Ik ben mijn eerste aankoop aan het plannen.
Een hoofdunit met uitbreidingsbatterij zal over het algemeen een hogere RTE hebben (want die heeft de helft minder standby verliezen) en is aanzienlijk goedkoper.
Hij is alleen niet in staat om pieken boven de 1200W af te vangen, maar meestal is dat maar een zeer beperkt aantal kWh op jaarbasis.
Ik zou eerder voor 1 hoofdunit plus uitbreidingsbatterij gaan.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Same, ben ook al een tijdje nu in de AI-modus bezig. Wat mij wel opvalt is dat hij gewoon gaat laden bij 26 cent als het later die dag 29 cent is ofzo, dus dan is het gat tussen inkoop en verbruik echt heel klein. Tibber laat zien dat ik inmiddels gemiddeld 1,5 cent per kWh goedkoper zit in gemiddeld stroomverbruik tov vorige maanden, maar om nu te zeggen daar loop je op binnen.. nee.DennusB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:03:
[...]
Ja dat is het dan denk ik, hier doet hij het verbazingwekkend goed via de Zonneplan koppeling[Afbeelding]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Precies, je use-case is zo belangrijk. Als je al een P1 meter hebt meelopen dan kun je op basis van je gebruiksprofiel een beter inschatting maken.HandyLumberjack schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:22:
[...]
Het ligt aan je verbruiksprofiel en hoeveel PV je hebt.
Een hoofdunit met uitbreidingsbatterij zal over het algemeen een hogere RTE hebben (want die heeft de helft minder standby verliezen) en is aanzienlijk goedkoper.
Hij is alleen niet in staat om pieken boven de 1200W af te vangen, maar meestal is dat maar een zeer beperkt aantal kWh op jaarbasis.
Ik zou eerder voor 1 hoofdunit plus uitbreidingsbatterij gaan.
Ik verwarm met een warmtepomp (lucht-lucht) en die trekt altijd ~ 1500 watt, dus met 1 headunit gaat dat al niet. Tweede wel, dan zie je dat vooral de overige gebruikers en pieken er buiten vallen. Heb nu de auto oplaad schemas zo gemaakt dat die alleen nog tussen 00:00 en 05:00 laadt, waarop de Anker nu niet teruglevert (in AI-modus, dus niet geprogrammeerd).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Als je de RTE meerekent ben je juist duurder uit met dergelijke kleine prijsverschillen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:34:
[...]
Same, ben ook al een tijdje nu in de AI-modus bezig. Wat mij wel opvalt is dat hij gewoon gaat laden bij 26 cent als het later die dag 29 cent is ofzo, dus dan is het gat tussen inkoop en verbruik echt heel klein. Tibber laat zien dat ik inmiddels gemiddeld 1,5 cent per kWh goedkoper zit in gemiddeld stroomverbruik tov vorige maanden, maar om nu te zeggen daar loop je op binnen.. nee.
Tenzij je meer teruglevert dan afneemt, dan kun je bij beide bedragen de energiebelasting eraf trekken en zal het ongeveer break-even zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-02-2026 13:07 ]
Ja ik ben dan ook wel benieuwd welke kWh’s die meet en in hoeverre laadverliezen meegenomen zijn in die calculatie.HandyLumberjack schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:58:
[...]
Als je de RTE meerekent ben je juist duurder uit met dergelijke kleine prijsverschillen.
Tenzij je meer teruglevert dan afneemt, dan kun je bij beide bedragen de energiebelasting eraf trekken en zal het ongeveer break-even zijn.
In theorie wel te meten met een slimme stekker oid die teruglevering meet, maar nu even niet de tijd om daar grondig in te duiken.
Voor de sake of the experiment laat ik hem lopen, maar had mijn eigen dynamisch tarief ‘algoritme’ een stuk defensiever gemaakt.
De Anker Home assistant integratie werkt niet altijd even goed. Hoeveel stroom erin en eruit gaat is niet goed te bepalen. Ik ga een Shelly Plug S Gen 3 ertussen zetten en op basis van deze meten. Deze kan opbrengst en productie los van elkaar meten. Zijn besteld bij Reichelt, eerst eens kijken of dat goed gaat.
Super basic vraag dit, maar ik vind geen bron. Wanneer je zonnepanelen op de Solarbank 3 aangesloten hebt zitten, en de batterij zit vol terwijl de zon schijnt, kan de batterij dan de binnenkomende zonnestroom doorgeven naar het net? Ik neem aan van wel (zij het niet meer dan 1200W), maar ik zou 't graag even checken.
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
In het hoofdstuk Discharge / scheduling:
Uit de handleiding:
“… Excess to Grid: Enable this feature to feed excess energy to the grid. If this function is disabled, the energy will be reserved for home use.”
Het staat er netjes in
Overigens kan de Solix ook curtailment doen zodat de hoeveelheid energie die door de panelen wordt opgewekt verminderd wordt. Dit afhankelijk van de instelling.
Uit de handleiding:
“… Excess to Grid: Enable this feature to feed excess energy to the grid. If this function is disabled, the energy will be reserved for home use.”
Het staat er netjes in
Overigens kan de Solix ook curtailment doen zodat de hoeveelheid energie die door de panelen wordt opgewekt verminderd wordt. Dit afhankelijk van de instelling.
[ Voor 25% gewijzigd door Ravhin op 15-02-2026 12:39 . Reden: Mogelijkheden toegevoegd ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
@Ravhin denk dat vooral het 3600Wp vs aansluiten max 1200watt terugleveren betekent dat je als de accu vol zit dakverwarmers hebt ipv zonnepanelen. Hoeft geen ramp te zijn als die energie toch niets (meer) oplevert, maar toch. De exces to grid werkt ook zonder PV, bijv in de dynamische tarief instelling.
@.Frank beantwoord dit je vraag?
@.Frank beantwoord dit je vraag?
De korte versie van hierboven: Ja.Frank schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:47:
Super basic vraag dit, maar ik vind geen bron. Wanneer je zonnepanelen op de Solarbank 3 aangesloten hebt zitten, en de batterij zit vol terwijl de zon schijnt, kan de batterij dan de binnenkomende zonnestroom doorgeven naar het net? Ik neem aan van wel (zij het niet meer dan 1200W), maar ik zou 't graag even checken.
[ Voor 3% gewijzigd door whazaaaa op 15-02-2026 19:30 . Reden: Antwoord stond er eigenlijk al ]
Ik zoek hele basic informatie. Noob question coming up:
Hoe sluit je veilig 3 E2700 batterijen aan op dat enkele stopcontact van de wasmachine groep
Hoe sluit je veilig 3 E2700 batterijen aan op dat enkele stopcontact van de wasmachine groep
Van dat ene stopcontact 3 stopcontacten te maken. Dus een andere wandcontactdoos. Zo heb ik het gedaan tenminste.(Van 1 naar 2)rvdb20 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:47:
Het korte antwoord: niet.rvdb20 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:47:
Het langere antwoord:
Blijf je de wasmachine ook gebruiken? Dan is het antwoord nog steeds niet. Als drie accu’s maximaal gaan laden, trekken ze samen ongeveer 3.600 watt uit het stopcontact. Daarmee zit je praktisch op de maximale belasting van een standaard 16A groep. Alles wat daarnaast nog vermogen vraagt op diezelfde groep, zoals de wasmachine zelf, zorgt ervoor dat de zekering of automaat eruit gaat.
Daarnaast moet je je afvragen hoe wenselijk het is om drie plug-in batterijen op één groep aan te sluiten. Ook al is het terugleververmogen per unit beperkt (bijvoorbeeld tot 800 watt), tijdens het laden vragen ze juist veel vermogen uit het net. Dat is een andere situatie dan terugleveren.
Bovendien is het de vraag of dit volgens de geldende normen en voorwaarden is toegestaan. Als er ooit schade of brand ontstaat, wil je niet in de situatie terechtkomen dat je moet uitleggen dat je meerdere zware verbruikers op één enkele wasmachinegroep hebt aangesloten “omdat het waarschijnlijk wel kon”.
Meerdere plug-in thuisbatterijen in één huis: doen of niet?
Nee geen wasmachine meer. Ik heb een losse groep voor de wasmachine en een groep voor de droger. 1 groep daarvan zou dan voor de Anker thuisbatterijen zijn.
Ik lees dat sinds de update er tot 3600W op 1 dedicated stopcontact kan... Dus vandaar mijn vraag.
Ik lees dat sinds de update er tot 3600W op 1 dedicated stopcontact kan... Dus vandaar mijn vraag.
Je mag een groep van 16A maximaal 80% continue belasten. En continue is gedefinieerd als "een belasting die langer dan 1 uur stabiel aanwezig is."rvdb20 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:37:
Nee geen wasmachine meer. Ik heb een losse groep voor de wasmachine en een groep voor de droger. 1 groep daarvan zou dan voor de Anker thuisbatterijen zijn.
Die In-Cable Control Box charging cables die bij EV's geleverd worden gaan ook maximaal tot 12A.
[ Voor 7% gewijzigd door Ravhin op 16-02-2026 15:50 . Reden: opmerking over grannychargers toegevoegd ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Eén van de Solix machines hangt nu aan een Shelly Plug gen 3. Het gaat nog wel een klusje worden om de RTE te berekenen; de ampèrages en kWh gaan helaas niet negatief (vermogen wel). Het is dus wel zaak om te zorgen voor een 'clean run' waarbij je een afgepaste hoeveelheid opneemt en weer laat afgeven.
Het is helaas een beetje frustrerend dat de regels op zich heel duidelijk, maar ook limiterend zijn. Zo heb ik inmiddels diverse groepen waar bijvoorbeeld maar 1 airco op mag die max 5A trekt, maar geen andere gebruiker op mag. Een accu die 5A teruglevert zou samen 10A op de groep zetten, maarja, als de airco aan staat en je levert terug uit de accu dan gaat er niets door de stop, maar wel door de kabel. En dat is dus een probleem. Inmiddels geleerd dat dit (een gebrek aan) selectiviteit heet. En zo heb ik inmiddels een collectie PV-inverters-met-eigen-groep, warmtepompen-met-eigen-groep en voor de Ankers als het goed is nog eentje binnenkort.Ravhin schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Je mag een groep van 16A maximaal 80% continue belasten. En continue is gedefinieerd als "een belasting die langer dan 1 uur stabiel aanwezig is."
Die In-Cable Control Box charging cables die bij EV's geleverd worden gaan ook maximaal tot 12A.
Die 80% continu belasting op een groep is dus ook belangrijk, wist ik tot voor kort ook niet. Overigens kun je je accu-groep in Anker ook een gezamenlijke limiet geven. Sluit je er 3 aan op 1 16A groep en limiteer je de totale collectieve teruglevering bijvoorbeeld op 2800 watt ipv de theoretische max van 3600 watt dan zit je op ± 75%.
Niet doen, qua vermogen en veiligheid op eigen groep(en). Ihkv blikseminslag, zonnepanelen en de brandweer. In het ideale geval dedicated groep(en) voor de accu's / zonnepanelen, los te beveiligen tegen blikseminslag en overspanning en af te schakelen zdd de groepen echt spanningsloos zijn. Niet voor niets heeft Anker in z'n powerdock allerlei voorzieningen getroffen...rvdb20 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:47:
nvt
[ Voor 99% gewijzigd door mrme12345 op 16-02-2026 21:16 ]
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Maar als het goed is voor een Shelly Plug S Gen 3, heb je inderdaad het vermogen was positief en negatief gaat, en 2 tellers. 1 voor productie en 1 voor consumptie. Ik moet de mijn nieuwe nog binnenkrijgen, maar in Home Assistant kan je ze enablen. Dus waarschijnlijk ook in de shelly app. Van een andere Gen3 plug een screenshotRavhin schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Je mag een groep van 16A maximaal 80% continue belasten. En continue is gedefinieerd als "een belasting die langer dan 1 uur stabiel aanwezig is."
De nieuwste plug M kan 3kW aan. HA herkent deze, ik zie 'Energy' en 'Energy returned'.dorenberg schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:29:
[...]
Maar als het goed is voor een Shelly Plug S Gen 3, heb je inderdaad het vermogen was positief en negatief gaat, en 2 tellers.
Mocht je willen gaan meten, besef dan dat de accu's het meest efficient zijn bij maximale belasting. 0 op de meter instellen zal een lager rendement tonen (aangezien niet volcontinu 1.2kW wordt teruggeleverd). Ik verwacht een drop in het rendement van pakweg 83% naar zeg 55%. Ik heb gezien dat Anker bij de powerdock dit heeft meegenomen: een (laag) te leveren vermogen wordt niet door alle 4 connected solarbanks geleverd, maar steeds een minimum aantal solarbanken.
Goed om te weten. Ik werd geadviseerd dan de plug M niet bidirectioneel kan meten, de Plug S gen 3 wel. Maar de Plug M is goedkoper en als het toch werkt dan ga ik op deze overstappen.tweazer schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:46:
[...]
De nieuwste plug M kan 3kW aan. HA herkent deze, ik zie 'Energy' en 'Energy returned'.
Mocht je willen gaan meten, besef dan dat de accu's het meest efficient zijn bij maximale belasting. 0 op de meter instellen zal een lager rendement tonen (aangezien niet volcontinu 1.2kW wordt teruggeleverd). Ik verwacht een drop in het rendement van pakweg 83% naar zeg 55%. Ik heb gezien dat Anker bij de powerdock dit heeft meegenomen: een (laag) te leveren vermogen wordt niet door alle 4 connected solarbanks geleverd, maar steeds een minimum aantal solarbanken.
Ik zie idd in het homescreen (Homey) dat er twee kWh tellers zijn. Dat maakt het al een stukje makkelijker - fijn.dorenberg schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:29:
[...]
Maar als het goed is voor een Shelly Plug S Gen 3, heb je inderdaad het vermogen was positief en negatief gaat, en 2 tellers. 1 voor productie en 1 voor consumptie. Ik moet de mijn nieuwe nog binnenkrijgen, maar in Home Assistant kan je ze enablen. Dus waarschijnlijk ook in de shelly app. Van een andere Gen3 plug een screenshot
[Afbeelding]
Daarom begrijp ik de update niet dat je nu max 3600W kunt instellen in de app. Zeker niet als iedereen meteen roept dat je dat niet moet doen.tweazer schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:07:
[...]
Niet voor niets heeft Anker in z'n powerdock allerlei voorzieningen getroffen...
Je kunt ze ook aan een 20A groep hangen en dan kan dat weer wel, want dan is 15A weer < 80% van de maximale belasting.rvdb20 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:58:
[...]
Daarom begrijp ik de update niet dat je nu max 3600W kunt instellen in de app. Zeker niet als iedereen meteen roept dat je dat niet moet doen.
Tevens kun je meerdere Ankers over verschillende groepen verdelen en zo de gezamenlijke belasting spreiden. Het 'systeem' levert dan 3600 watt terug over meerdere groepen
Meerdere wegen naar.. de meterkast.
Zoals @NiGeLaToR aangeeft, én houd rekening dat voor een buitenstopcontact vaak YMVK kabel wordt gebruikt. Dit is best geïsoleerd en kan lastig zijn warmte kwijt. Als je 16A continue wil borgen, is YMVK van 4mm^2 een betere optie. NEN1010 laat hier wel ruimte voor eigen interpretatie.rvdb20 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:58:
[...]
Daarom begrijp ik de update niet dat je nu max 3600W kunt instellen in de app. Zeker niet als iedereen meteen roept dat je dat niet moet doen.
/offtopic: ik heb toendertijd 5x2,5mm^2 van zolder naar de meterkast getrokken en dubbele aderparen gebruikt voor nul en fase - dit voor een PV van 3,7 kWp.
Thanks @Ravhin leer elke dag weer bij.
Heb hier met buitenbedrading inderdaad problemen mee gehad oa in lasdozen. Inmiddels belasting veranderd en gaat weer probleemloos. Die 16A op een normale 2,5mm2 leiding is dus echt een piekbelasting en geen permanent belasting.
Heb hier met buitenbedrading inderdaad problemen mee gehad oa in lasdozen. Inmiddels belasting veranderd en gaat weer probleemloos. Die 16A op een normale 2,5mm2 leiding is dus echt een piekbelasting en geen permanent belasting.
Wat ik werkelijk niet snap is dat je voor van alles wet- en regelgeving kan naslaan maar dat de NEN1010 achter een betaalmuur staat - en ook niet 'ergens' te downloaden is. Je moet het iedere keer hebben van-horen-zeggen of blogposts van installatiebureau's.
Ja, ik snap dat er een opleiding is voor electriciën en ja, je moet met je fikken van dingen af blijven waar je geen verstand van hebt. Alleen: als je niet weet tot hoever je zelf mag prutsen ga je wellicht gekke dingen doen. Het was echt niet mijn huis waar, toen ik het kocht, er een wasmachine op tweelingsnoer was aangesloten (je weet wel, goed voor een nachtlampje), zonder PVC-buis en dwars door een scherpe rachel heen getrokken...
Maar ik dwaal af - excuses.
Ja, ik snap dat er een opleiding is voor electriciën en ja, je moet met je fikken van dingen af blijven waar je geen verstand van hebt. Alleen: als je niet weet tot hoever je zelf mag prutsen ga je wellicht gekke dingen doen. Het was echt niet mijn huis waar, toen ik het kocht, er een wasmachine op tweelingsnoer was aangesloten (je weet wel, goed voor een nachtlampje), zonder PVC-buis en dwars door een scherpe rachel heen getrokken...
Maar ik dwaal af - excuses.
@Ravhin helemaal eens en ondanks dat ik diverse aanpassingen aan meterkast, bedrading in en om het huis, PV en andere installaties heb gedaan en elke keer bevriende specialisten m'n werk laat keuren of hulp zoek op het forum - er blijven dus nuances, aanvullingen, etc die relevant zijn.
Wat gek geregeld is, is dat NEN geen overheidsorgaan is en ook geen wetten voorschrijft. Het zijn (commercieel verkrijgbare) richtlijnen, aldus NEN zelf. Heb je wel het bouwbesluit, maar dat geldt niet echt voor doe-het-zelvers. Nu liep het ook wel los in de tijd van gloeilampjes en broodroosters wellicht, maar nu met PV, batterijen, EV's, warmtepompen, 101 adapters en apparaatjes.. tjah.. moet wellicht toch wat strenger en duidelijker. Op elk verlengsnoer staat gewoon 'max 3600 watt'. Heb er maar 1 waarop staat dat je hem alleen 16A mag belasten als die is uitgerold en heeft een eigen thermische zekering.
Nog een anekdote uit de oude doos: Ik verving ooit in een stage een TL lamp en werd geëlektrocuteerd door het systeemplafond. De bedrading lag los over de alu liggers en de mantel was vergaan zodat de aders gewoon op het frame lagen. Toen heel snel heel veel geleerd over installatietechniek
Btw: als iedereen op ChatGPT en consorten leunt voor advies is dat op zich met een voorbehoud, maar toch vrijblijvend:
Wat gek geregeld is, is dat NEN geen overheidsorgaan is en ook geen wetten voorschrijft. Het zijn (commercieel verkrijgbare) richtlijnen, aldus NEN zelf. Heb je wel het bouwbesluit, maar dat geldt niet echt voor doe-het-zelvers. Nu liep het ook wel los in de tijd van gloeilampjes en broodroosters wellicht, maar nu met PV, batterijen, EV's, warmtepompen, 101 adapters en apparaatjes.. tjah.. moet wellicht toch wat strenger en duidelijker. Op elk verlengsnoer staat gewoon 'max 3600 watt'. Heb er maar 1 waarop staat dat je hem alleen 16A mag belasten als die is uitgerold en heeft een eigen thermische zekering.
Nog een anekdote uit de oude doos: Ik verving ooit in een stage een TL lamp en werd geëlektrocuteerd door het systeemplafond. De bedrading lag los over de alu liggers en de mantel was vergaan zodat de aders gewoon op het frame lagen. Toen heel snel heel veel geleerd over installatietechniek
Btw: als iedereen op ChatGPT en consorten leunt voor advies is dat op zich met een voorbehoud, maar toch vrijblijvend:
Je 16A groep met 2,5mm² mag je belasten tot ± 3680W, maar voor langdurige belasting is ~3000W verstandiger.
Zou het veilig kunnen 2x E2700 pro op een stopcontact (duo) met beide 1200watt input en outfit samen op 1 dedicated groep van 16A?
Gezien je ruim binnen de 80% max belasting blijft en er voor de rest niks anders opzit probeer ik te begrijpen waarom de tweede E2700 ook weer een eigen groep nodig heeft.
Gezien je ruim binnen de 80% max belasting blijft en er voor de rest niks anders opzit probeer ik te begrijpen waarom de tweede E2700 ook weer een eigen groep nodig heeft.
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Begrijpen en de richtlijn volgen zijn niet per se beide te combinerenWhite_Collar schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:57:
Zou het veilig kunnen 2x E2700 pro op een stopcontact (duo) met beide 1200watt input en outfit samen op 1 dedicated groep van 16A?
Je mag volgens de richtlijn op een licht gebruikte groep 1 x een stekker teruglever ding aansluiten met max 800watt teruglevering.
Op een dedicated groep kun je dus tot max 16A piekvermogen aansluiten, maar voor ons doel dus liefste 80% van 16A, aldus de richtlijn. De tweede E2700 heeft dus alleen een eigen groep nodig als je nog een licht benutte groep inzet met 800 watt teruglevering.
Wat je stelt: 1 ongebruikte, dedicated, 16A groep, mag gewoon 2 x 1200 watt E2700 invoeden. Als je er een derde aan zou hangen zou het je nog lukken als je de som van de teruglevering op 3200watt zet bijvoorbeeld, dat kun je inregelen in de app onder on Grid AC setting. Ik weet niet in welke stappen dat gaat, staat ook niet in dat support artikel. In theorie zou 3600 watt ook goed moeten gaan, maar is er meer risico op opwarming van bedrading of zekering - dus het wordt ontraden, maar is niet per se 'verboden'.
[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-02-2026 15:32 ]
Ik vraag me wel af wat een bizar hoog verbruik / grote PV productie je wel niet moet hebben dat 3 E2700 rendabeler zijn dan 2 met beide een uitbreidingsbatterij.
(Uitgaande van einde salderen en de relatief stabiele energieprijzen in de winter)
En als dat al zo is, dan zou ik voor een vaste opstelling gaan i.p.v. stekker batterijen.
(Uitgaande van einde salderen en de relatief stabiele energieprijzen in de winter)
En als dat al zo is, dan zou ik voor een vaste opstelling gaan i.p.v. stekker batterijen.
even een update van de eerste dag een Solix achter een Shelly (SAES
):
Dat is een RTE van 33% als het klopt
Nu zat de unit al te mauwen dat een deel van de energie in verwarmen van de unit ging zitten (beide staan sinds zondag netjes buiten onder de veranda) maar dit vind ik wel een beetje extreem.
Dat is een RTE van 33% als het klopt
Nu zat de unit al te mauwen dat een deel van de energie in verwarmen van de unit ging zitten (beide staan sinds zondag netjes buiten onder de veranda) maar dit vind ik wel een beetje extreem.
Dat valt wel tegen, maar volgens mij probeert hij de batterij tijdens het laden boven de 18°C te houden en dat valt niet mee met de huidige buitentemperaturen.Ravhin schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:11:
even een update van de eerste dag een Solix achter een Shelly (SAES):
[Afbeelding]
Dat is een RTE van 33% als het klopt![]()
En de SOC is aan het begin en einde van meting even hoog?
En hoeveel is het volgens de app?
Ja precies: is de lading gelijk dan?
Dat verwarmen.. tjah.. ik zeg pak ‘m in voor de koude maanden
Die van mij staat in de garage, daar is het 6-8’c bij vorst buiten. Ook niet enorm warm.
Dat verwarmen.. tjah.. ik zeg pak ‘m in voor de koude maanden
Die van mij staat in de garage, daar is het 6-8’c bij vorst buiten. Ook niet enorm warm.
De unit is van 10% > 24% > 10% gegaan. De opslag is in de app op 1,89 kWh geklokt voor beide units - dus lastig om die getallen tegen elkaar aan te leggen.HandyLumberjack schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:30:
[...]
Dat valt wel tegen, maar volgens mij probeert hij de batterij tijdens het laden boven de 18°C te houden en dat valt niet mee met de huidige buitentemperaturen.
En de SOC is aan het begin en einde van meting even hoog?
En hoeveel is het volgens de app?
Ik lijk hier (in de app) de afgelopen dagen een redelijke RTE te hebben, maar ik heb maar 1 unit aan staan en die heeft ook echt wat te doen en staat binnen.Ravhin schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:43:
[...]
De unit is van 10% > 24% > 10% gegaan. De opslag is in de app op 1,89 kWh geklokt voor beide units - dus lastig om die getallen tegen elkaar aan te leggen.
Ik probeer de RTE te berekenen, maar ik heb geen idee wat de accu zelf verbruikt. Helemaal met opwarmen kan hij zo 70 watt verbruiken. Voor de aardigheid 2 dagen naast elkaar gezet, waarbij ik in de Anker naar de opwek kijk en in de meterkast naar hetgeen er teruggeleverd is op de garage groep. Standby verbruik van de garage is 0,4kWh/24uur. Als de batterij teruglevert tel ik een percentage hiervan bij het totaal op.
9 februari: opwek 1.18, terug 0.86 RTE=73%
17 februari: opwek 3.43, terug 3.15 RTE=92%
Hierbij moet ik nog vermelden dat 9 februari de Custom mode aan stond (terugleveren vanaf 16:00 tot leeg met 200watt) en 17 februari Eigen verbruik.
9 februari: opwek 1.18, terug 0.86 RTE=73%
17 februari: opwek 3.43, terug 3.15 RTE=92%
Hierbij moet ik nog vermelden dat 9 februari de Custom mode aan stond (terugleveren vanaf 16:00 tot leeg met 200watt) en 17 februari Eigen verbruik.
@Revodrone ja ik twijfel dan ook aan de interne cijfers van Anker: meten aan de stekker geeft eigenlijk als enige uitsluitsel.
Als het effectief een COP1 verwarmingselement is als hij buiten staat wordt dat in ieder geval geen succes qua efficiency.
Als het effectief een COP1 verwarmingselement is als hij buiten staat wordt dat in ieder geval geen succes qua efficiency.
Laden is enorm temperatuur afhankelijk,Ravhin schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:11:
even een update van de eerste dag een Solix achter een Shelly (SAES):
[Afbeelding]
Dat is een RTE van 33% als het klopt![]()
dit plaatje heb ik gevonden voor de solarbank pro 2 op reddit:
/f/image/vPSkSxQ7o2Qh1TRhoMfh6dvy.webp?f=fotoalbum_large)
waarde is per batterij, dus bij 1 unit en een extra batterij is de laadwaarde x2.
Als de solarbank gevoed wordt met panelen warmt hij zover op als wat de panelen opbrengen.
Daarom heb ik soms wat teruglevering omdat hij de panelen meer opwekken dan de batterijen aankunnen kwa temperatuur.
Op anker-blog.de is daar ook een artikel over geschreven: https://www.anker-blog.de...-bei-kalten-temperaturen/
Ik vermoed dat de Solarbank pro 3 niet veel anders doet bij lage temperaturen en als je AC laad zal het ook niet veel verschillen.
@whazaaaa ze zijn dus extreem zuinig op de accu’s. Dat is op zich goed nieuws dus. Met oog op 10 jaar garantie.
De pro 3 heeft 2,7 kWh capaciteit i.p.v. de 1,6 kWh van de 2, dus ik verwacht een evenredig hogere laadstroom.whazaaaa schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:26:
[...]
Laden is enorm temperatuur afhankelijk,
dit plaatje heb ik gevonden voor de solarbank pro 2 op reddit:
[Afbeelding]
waarde is per batterij, dus bij 1 unit en een extra batterij is de laadwaarde x2.
Als de solarbank gevoed wordt met panelen warmt hij zover op als wat de panelen opbrengen.
Daarom heb ik soms wat teruglevering omdat hij de panelen meer opwekken dan de batterijen aankunnen kwa temperatuur.
Op anker-blog.de is daar ook een artikel over geschreven: https://www.anker-blog.de...-bei-kalten-temperaturen/
Ik vermoed dat de Solarbank pro 3 niet veel anders doet bij lage temperaturen en als je AC laad zal het ook niet veel verschillen.
Dat klopt ongeveer wel volgens de handleiding:HandyLumberjack schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:17:
[...]
De pro 3 heeft 2,7 kWh capaciteit i.p.v. de 1,6 kWh van de 2, dus ik verwacht een evenredig hogere laadstroom.
E2700 PRO - 1800W DC laadvermogen
E2700 Pro + accu - 3600W DC laadvermogen
E1600 PRO - DC 1000W
E1600 PRO + accu - DC 2000W
Hoe dat dan verhoud tot de max laadvermogen bij bepaalde temperaturen kan ik voor de E2700 nog niet vinden.
Het AC vermogen van de 2700 is natuurlijk beperkt tot 1200W
[ Voor 6% gewijzigd door whazaaaa op 18-02-2026 14:37 . Reden: AC/DC toevoeging ]
Bij ca 5 graden (ik heb hem in de schuur staan) dan laad ie in ieder geval via AC gewoon de max van 1200 W, daar komt de PV output (max 800 W op dit moment) nog bovenop. Ik heb 3 uitbreidingsaccu's. Het verwarmingssymbooltje zie ik wel verschijnen, maar veel invloed heeft het niet. In HA heb ik max 120W gezien, maar de E2700 warmt niet vaak op (die wordt al warm door de inverters), zijn meer de losse packs. Er moet even een echt koude periode komen met felle zonwhazaaaa schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:32:
[...]
Dat klopt ongeveer wel volgens de handleiding:
E2700 PRO - 1800W DC laadvermogen
E2700 Pro + accu - 3600W DC laadvermogen
E1600 PRO - DC 1000W
E1600 PRO + accu - DC 2000W
Hoe dat dan verhoud tot de max laadvermogen bij bepaalde temperaturen kan ik voor de E2700 nog niet vinden.
Het AC vermogen van de 2700 is natuurlijk beperkt tot 1200W
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
Zolang die maar flink aan het werk is zal het meevallen, hier zit de interne temperatuur ca. 7-12 graden boven de omgevingstemperatuur.
Daarnaast kun je hem ook eventueel isoleren, ik zag onderstaande foto van een gebruiker op de Anker website:
:strip_exif()/f/image/nNEitZvb6KztxSVn1b0hDqw1.png?f=user_large)
Maar mijn voorkeur heeft dat zeker niet.
Daarnaast kun je hem ook eventueel isoleren, ik zag onderstaande foto van een gebruiker op de Anker website:
:strip_exif()/f/image/nNEitZvb6KztxSVn1b0hDqw1.png?f=user_large)
Maar mijn voorkeur heeft dat zeker niet.
Dit lijkt mij een mooie adiabatische Calorimeter opstelling en zeker niet iets wat ik thuis zou willen. Wel kudos voor de originaliteit!
Begrijp ik het goed dat je zowel uit de PV als DC gelijktijdig doet laden?The Wizard schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:25:
[...]
Bij ca 5 graden (ik heb hem in de schuur staan) dan laad ie in ieder geval via AC gewoon de max van 1200 W, daar komt de PV output (max 800 W op dit moment) nog bovenop. Ik heb 3 uitbreidingsaccu's. Het verwarmingssymbooltje zie ik wel verschijnen, maar veel invloed heeft het niet. In HA heb ik max 120W gezien, maar de E2700 warmt niet vaak op (die wordt al warm door de inverters), zijn meer de losse packs. Er moet even een echt koude periode komen met felle zon
Is dat omgevingstemperatuur of batterij temperatuur?The Wizard schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:25:
[...]
Bij ca 5 graden (ik heb hem in de schuur staan) dan laad ie in ieder geval via AC gewoon de max van 1200 W, daar komt de PV output (max 800 W op dit moment) nog bovenop. Ik heb 3 uitbreidingsaccu's. Het verwarmingssymbooltje zie ik wel verschijnen, maar veel invloed heeft het niet. In HA heb ik max 120W gezien, maar de E2700 warmt niet vaak op (die wordt al warm door de inverters), zijn meer de losse packs. Er moet even een echt koude periode komen met felle zon
Want bij mij was vanmiddag de main unit 12 graden en de 2 extra batterijen 7 graden bij ongeveer 650W pv vermogen
Kan me niet voorstellen dat de batterij bij 2000W ook 5 graden is dan
Ik zou vooral bang zijn voor de exotherme oxidatie van dat isolatiemateriaal als het experiment uit de hand looptRavhin schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:07:
Dit lijkt mij een mooie adiabatische Calorimeter opstelling en zeker niet iets wat ik thuis zou willen. Wel kudos voor de originaliteit!
Zelf dacht ik meer aan een doosje van PIR platen met een thermokoppeltje erin die bij 25'c een fannetje aanslingert en gaat koelenHandyLumberjack schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:36:
[...]
Ik zou vooral bang zijn voor de exotherme oxidatie van dat isolatiemateriaal als het experiment uit de hand loopt.
Nu heb ik bijverwarming in m'n garage, die wel geïsoleerd maar onverwarmd is. Tocht er wel een beetje door kattenluik, dus blijft zonde van de energie.
Weet iemand of je de zon grafiek kan tonen in de anker solix app ( zon van derden ) op basis van de p1 meter? Hij weet wat er opgewekt wordt maar laat niks in de grafieken zien
Feitelijk weet hij niet wat er opgewekt wordt (door derden). Enkel wat wordt terug geleverd.Tuut schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:36:
Weet iemand of je de zon grafiek kan tonen in de anker solix app ( zon van derden ) op basis van de p1 meter? Hij weet wat er opgewekt wordt maar laat niks in de grafieken zien
Het is mij in ieder geval niet gelukt
Nee, PV en AC (externe zonnepanelen op het dak, via P1 wordt overschot doorgezet naar de Anker.digital-IMEI schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:12:
[...]
Begrijp ik het goed dat je zowel uit de PV als DC gelijktijdig doet laden?
Omgeving.whazaaaa schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:44:
[...]
Is dat omgevingstemperatuur of batterij temperatuur?
Want bij mij was vanmiddag de main unit 12 graden en de 2 extra batterijen 7 graden bij ongeveer 650W pv vermogen
Kan me niet voorstellen dat de batterij bij 2000W ook 5 graden is dan
Dan snap ik het weer
Het plaatje met temperaturen en wattages ging over batterij temperatuur.
De batterij kan prima 20 graden zijn als de omgeving 5 graden is alleen dat kost wat energie
Als jij hem continu belast zal zo’n batterij natuurlijk lekker warm zijn
Neuh, alleen de hoofdunit wordt warm, de rest moet echt verwarmd worden, staan lager bij de grond. Worden nauwelijks warm van het laden. Ik laad nu puur op PV, AC wordt nu niet gebruikt dus de laadstromen liggen nu een stuk lager.whazaaaa schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:46:
[...]
Dan snap ik het weer
Het plaatje met temperaturen en wattages ging over batterij temperatuur.
De batterij kan prima 20 graden zijn als de omgeving 5 graden is alleen dat kost wat energie
Als jij hem continu belast zal zo’n batterij natuurlijk lekker warm zijn
Warm is een groot woord, maar hier worden de uitbreidingsbatterijen soms toch bijna 10°C warmer dan de omgevingstemperatuur.The Wizard schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:09:
[...]
Neuh, alleen de hoofdunit wordt warm, de rest moet echt verwarmd worden, staan lager bij de grond. Worden nauwelijks warm van het laden. Ik laad nu puur op PV, AC wordt nu niet gebruikt dus de laadstromen liggen nu een stuk lager.
Kleine update over het meten van de batterij middels een Shelly Plug S Gen3. Het werkt fantastisch. Laden en ontladen wordt perfect bijgehouden in aparte telwerken in Home Assistant. In standby verbruik het systeem toch nog 8W ongeveer. Nu met deze dagen een RTE van 70%, dat moet toch wel wat beter kunnen.
Hier exact hetzelfde. Ik heb nu beide units aangesloten achter een Shelly Pro 4PM. Standby verbruik lijkt rond de 17w te liggen.dorenberg schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:57:
Kleine update over het meten van de batterij middels een Shelly Plug S Gen3. Het werkt fantastisch. Laden en ontladen wordt perfect bijgehouden in aparte telwerken in Home Assistant. In standby verbruik het systeem toch nog 8W ongeveer. Nu met deze dagen een RTE van 70%, dat moet toch wel wat beter kunnen.
Met 1 unit had ik inderdaad ook 70% RTE. Ik ben benieuwd of een 2e unit hier verschil in gaat maken.
Vanochtend even zitten opletten. Ze komen bij +/- 50w teruglevering uit standby waarna ze rond de 30w verbruiken. Tussen de 50 en 60w teruglevering beginnen ze vervolgens werkelijk met opladen.
Komend weekend m`n review updaten
edit: ik zie nu dat maar 1 unit geladen wordt... Geen idee waarom dit gebeurd. Even afwachten om te zien of de 2e dadelijk ook start.
[ Voor 7% gewijzigd door digital-IMEI op 27-02-2026 08:38 ]
Toevoeging; de 2e unit is nu ook aan het laden. Waarom ze niet tegelijkertijd starten is me niet helemaal duidelijk. Wellicht probeert Anker daar wat efficientie mee te winnen?
Zojuist ook een mail naar Anker gestuurd met de vraag of het mogelijk is om hybride te laden en verrassend snel een antwoord!:
The Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro supports hybrid charging, allowing simultaneous charging via direct solar input (using MPPT from connected panels) and grid power (from a third-party PV system via AC). Here are the details:
- Simultaneous Charging:
- The Solarbank 3 E2700 Pro can accept AC charging even when solar panels are directly connected to its MPPT inputs. This means you can charge the unit from both sources at the same time.
- Maximum Charging Capacity:
- The maximum PV input power for a single Solarbank 3 E2700 Pro is 1800W.
- With expansion batteries (e.g., BP2700), the maximum charging power can increase up to 3600W.
- The system will automatically manage and optimize the charging process to ensure safe and efficient operation.
Ik heb dit in de praktijk getest, en het werkt inderdaad. AC laden is dan nog steeds beperkt tot 1200W, maar DC komt daar nog bij, gisteren dus met tot ca. 1800W 1 solarbank 3 (plus uitbreidingsbatterij) kunnen laden in "hybride" opstelling, meer zon was er nietdigital-IMEI schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:20:
Zojuist ook een mail naar Anker gestuurd met de vraag of het mogelijk is om hybride te laden en verrassend snel een antwoord!:
[...]
Ik denk dat dit ook heel interessant is voor mensen met zonnepanelen die ongeveer afgestemd zijn op hun verbruik. Een paar extra PV panelen zorgen ervoor dat je aanzienlijk minder stroom uit het net hoeft te halen, en dat is financieel veel interessanter dan meer batterijen plaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-02-2026 10:40 ]
Super interessant! Ik vraag me wel af wat de maximale capaciteit in de praktijk is. Het lijkt me sterk dat je 3600W uit de MPPT plus 1200W AC tegelijkertijd kunt laden als er ook een BP2700 onder staat – dan zal de temperatuur vast flink stijgen.HandyLumberjack schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:30:
[...]
Ik heb dit in de praktijk getest, en het werkt inderdaad. AC laden is dan nog steeds beperkt tot 1200W, maar DC komt daar nog bij, gisteren dus met tot 1800W 1 solarbank 3 kunnen laden in "hybride" opstelling.
Ik denk dat dit ook heel interessant is voor mensen met zonnepanelen die ongeveer afgestemd zijn op hun verbruik. Een paar extra PV panelen zorgen ervoor dat je aanzienlijk minder stroom uit het net hoeft te halen, en dat is financieel veel interessanter dan meer batterijen plaatsen.
Wat mij vooral aantrekt, is het potentieel op grijze dagen. Dan kun je met extra PV-panelen alsnog een bruikbare opbrengst halen en die direct opslaan in de accu’s. Op zonnige dagen heb je natuurlijk overcapaciteit, maar door een deel van de panelen direct op de accu’s aan te sluiten, kun je bewust kiezen om minder terug te leveren. Zo optimaliseer je je eigen verbruik zonder afhankelijk te zijn van het net.
Ik heb gisteren m`n GoodWe inverter in Home Assistant gehangen. Helaas lijkt de optie "Grid export limit" niet te werken. Ik had gehoopt hiermee het terugleveren te kunnen sturen. Nog even verder zoeken
Ik weet niet waar de vermogensgrens ligt, Maar ik vermoed 3600W in totaal. En eigenlijk is het ook niet zo interessant, want op dagen dat je die grens over gaat is het waarschijnlijk dermate mooi weer dat je toch een overschot hebt.digital-IMEI schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:41:
[...]
Super interessant! Ik vraag me wel af wat de maximale capaciteit in de praktijk is. Het lijkt me sterk dat je 3600W uit de MPPT plus 1200W AC tegelijkertijd kunt laden als er ook een BP2700 onder staat – dan zal de temperatuur vast flink stijgen.
Wat mij vooral aantrekt, is het potentieel op grijze dagen. Dan kun je met extra PV-panelen alsnog een bruikbare opbrengst halen en die direct opslaan in de accu’s. Op zonnige dagen heb je natuurlijk overcapaciteit, maar door een deel van de panelen direct op de accu’s aan te sluiten, kun je bewust kiezen om minder terug te leveren. Zo optimaliseer je je eigen verbruik zonder afhankelijk te zijn van het net.
Ik heb gisteren m`n GoodWe inverter in Home Assistant gehangen. Helaas lijkt de optie "Grid export limit" niet te werken. Ik had gehoopt hiermee het terugleveren te kunnen sturen. Nog even verder zoeken
Los van de grijze dagen is de backup functie van de Solarbank ook opeens veel beter, want hij laadt zichzelf bij in geval van een stroomstoring waardoor je ook bij langere uitval wat aan de solarbank hebt. Al blijft dit beperkt in de wintermaanden.
Mijns inziens is dit wel het allerlaatste redmiddel. Ik zet vooral in op een dynamisch contract en laden/verbruik zoveel mogelijk naar de goedkope uren verschuiven, dan blijft er bij mij nauwelijks energie over die teruggeleverd wordt tegen negatieve prijzen.digital-IMEI schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:41:
[...]
Op zonnige dagen heb je natuurlijk overcapaciteit, maar door een deel van de panelen direct op de accu’s aan te sluiten, kun je bewust kiezen om minder terug te leveren. Zo optimaliseer je je eigen verbruik zonder afhankelijk te zijn van het net.
Ook kun je zelf op zoek naar een energieleverancier die (netto) een positieve terugleververgoeding heeft.
Of een combinatie waarbij je in de zomer een dynamisch contract neemt voor meestal een redelijke terugleververgoeding, en in de winter een vast contract voor de zekerheid qua prijzen.
Als het overschot echt niks oplevert zijn er nog genoeg dingen te verzinnen die enigszins "nuttig" zijn, zoals verwarming van het zwembadje van de kids.
Er staat mij ook iets bij van 1/1.2kW per aangesloten (of interne) akku. De absolute grens is dan 3 akku's max tegelijkertijd, met 1/1.2kW grid capaciteit en mptt capaciteit. Dat is deelsgewijs marketing, kortom meten is weten...HandyLumberjack schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:05:
[...]
Ik weet niet waar de vermogensgrens ligt, Maar ik vermoed 3600W in totaal. En eigenlijk is het ook niet zo interessant, want op dagen dat je die grens over gaat is het waarschijnlijk dermate mooi weer dat je toch een overschot hebt.
Volgens de handleiding is het 1800W per op alleen de solarbank 3 en 3600W als er minimaal 1 uitbreidingsbatterij bij zit.tweazer schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:08:
[...]
Er staat mij ook iets bij van 1/1.2kW per aangesloten (of interne) akku. De absolute grens is dan 3 akku's max tegelijkertijd, met 1/1.2kW grid capaciteit en mptt capaciteit. Dat is deelsgewijs marketing, kortom meten is weten...
Ik heb zelf helaas niet de mogelijkheid om met meer PV vermogen op de DC poorten te testen zonder dat het mij heel veel moeite kost. En ik ga zelf de DC ingangen ook niet gebruiken in de praktijk.
Misschien de verkeerde plek hier voor mijn vragen maar ik kan verder nog geen informatie vinden.
Sinds anderhalve maand ook een E2700 met 2 extra modules, daar wil ik er misschien nog 1 van kopen (later).
Echter heb ik nu een nieuwe elektrische auto (Tesla 3) en die wil ik met 3 fasen (11kw) laden. Ik heb de Tesla wallbox wel in bestelling staan maar die is momenteel zo ie zo slecht leverbaar. Nu zag ik de Anker wallbox die zeer interessanter is echter,
1. Werkt deze met de P1 meter van Anker voor Loadbalancing of moet ik echt de Shelly meter in mijn meterkast erbij hebben?
2. Niet heel belangrijk maar wel gewenst. Heeft de Wallbox een MID meter voor eventueel geld terug bij laden?
Sinds anderhalve maand ook een E2700 met 2 extra modules, daar wil ik er misschien nog 1 van kopen (later).
Echter heb ik nu een nieuwe elektrische auto (Tesla 3) en die wil ik met 3 fasen (11kw) laden. Ik heb de Tesla wallbox wel in bestelling staan maar die is momenteel zo ie zo slecht leverbaar. Nu zag ik de Anker wallbox die zeer interessanter is echter,
1. Werkt deze met de P1 meter van Anker voor Loadbalancing of moet ik echt de Shelly meter in mijn meterkast erbij hebben?
2. Niet heel belangrijk maar wel gewenst. Heeft de Wallbox een MID meter voor eventueel geld terug bij laden?
1: hij werkt niet met de Anker P1 meter.Snoekebeest schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:15:
Misschien de verkeerde plek hier voor mijn vragen maar ik kan verder nog geen informatie vinden.
2: Nee
Volgens mij werkt deze enkel met de smart meter van Anker.Snoekebeest schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:15:
Ik heb een Shelly Pro 4PM. Deze is MID gecertificeerd wellicht interessant om meteen te combineren?
Zojuist is mijn accu weer volledig leeg geraakt.
Dit is de eerste keer sinds vrijdagochtend dat hij leeg is, dus ik heb nu voor het eerst een realistische RTE kunnen berekenen.
Op basis van de meting in de meterkast kom ik uit op een RTE van 76,7 procent.
Gemeten verbruik en levering:
13,57 kWh in
10,42 kWh uit
Dit is de eerste keer sinds vrijdagochtend dat hij leeg is, dus ik heb nu voor het eerst een realistische RTE kunnen berekenen.
Op basis van de meting in de meterkast kom ik uit op een RTE van 76,7 procent.
Gemeten verbruik en levering:
13,57 kWh in
10,42 kWh uit
Voor ERE certificaten moet de MID meter onderdeel zijn van de laadpaal, dus er zelf een meter bijplaatsen is onvoldoende.digital-IMEI schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:56:
[...]
Volgens mij werkt deze enkel met de smart meter van Anker.
Ik heb een Shelly Pro 4PM. Deze is MID gecertificeerd wellicht interessant om meteen te combineren?
Vindt het zelf ook jammer dat die laadpaal niet werkt met de P1 meter en geen MID meter heeft, anders had ik hem gelijk besteld.
[ Voor 13% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-02-2026 19:15 ]
Interessant, wist ik niet!HandyLumberjack schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:14:
[...]
Voor ERE certificaten moet de MID meter onderdeel zijn van de laadpaal, dus er zelf een meter bijplaatsen is onvoldoende.
Vindt het zelf ook jammer dat die laadpaal niet werkt met de P1 meter en geen MID meter heeft, anders had ik hem gelijk besteld.
Na een week of wat AI modus testen is mijn conclusie: het werkt, maar is geen enkele match voor een beetje Tweaker zelf.
Goedkoop vol laden terwijl de zon schijnt. Dat kan, want goedkoop is goedkoop, maar met laad en ontlaad verliezen niet zo efficient. Liever accu laden met zon en dat gebruiken en niet laden uit het net en zonnestroom terugleveren.
Ik heb dus geen panelen op de Anker zelf dus het is gissen voor de ‘AI’ hoeveel panelen ik heb en wanneer er hoeveel opbrengst is, maar toch.
Edit: en de eigen groep is aangelegd!
:strip_exif()/f/image/yY6WRHHeh3Y12GxyVdLv9BO8.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk hoe mooi dat gaat en hoe snel dat vol zit.
Goedkoop vol laden terwijl de zon schijnt. Dat kan, want goedkoop is goedkoop, maar met laad en ontlaad verliezen niet zo efficient. Liever accu laden met zon en dat gebruiken en niet laden uit het net en zonnestroom terugleveren.
Ik heb dus geen panelen op de Anker zelf dus het is gissen voor de ‘AI’ hoeveel panelen ik heb en wanneer er hoeveel opbrengst is, maar toch.
Edit: en de eigen groep is aangelegd!
:strip_exif()/f/image/yY6WRHHeh3Y12GxyVdLv9BO8.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk hoe mooi dat gaat en hoe snel dat vol zit.
[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-03-2026 13:47 ]
Mijn situatie. 2x Solix 3 met BP2700. 2x 5.4kWh aan opslag. Beide zitten nu achter een Shelly Plug S gen3.
Nu wil ik toch mijn eigen programma gaan maken met een scene gebaseerd op Zonneplan dynamische tarieven en de voorkeur eigen gebruik. Dus nu wil ik op de hele dure uren, als de accu voor meer dan 80% vol zit (bijvoorbeeld tussen 18:00-19:00) maximaal terugleveren mits de prijs bijvoorbeeld boven de 36 cent zit. En dit dan een uur erna gaan stoppen. Maar alleen wanneer de verwachting is dat de accu weer vol zit de volgende dag als er voldoende zonnestroom voorspeld wordt (Integratie Forecast.solar). Hetzelfde voor de ochtend uren als er nog voldoende in de accu zit en de stroom duur is tussen 06:00 en 09:00.
Gisteren eens begonnen met een dashboard in Home Assistant. Combinatie van Anker integratie en Shelly Pluggen. Alle feedback is welkom. (ps. nog niet letten op de RTE, te weinig data nog)
Nu wil ik toch mijn eigen programma gaan maken met een scene gebaseerd op Zonneplan dynamische tarieven en de voorkeur eigen gebruik. Dus nu wil ik op de hele dure uren, als de accu voor meer dan 80% vol zit (bijvoorbeeld tussen 18:00-19:00) maximaal terugleveren mits de prijs bijvoorbeeld boven de 36 cent zit. En dit dan een uur erna gaan stoppen. Maar alleen wanneer de verwachting is dat de accu weer vol zit de volgende dag als er voldoende zonnestroom voorspeld wordt (Integratie Forecast.solar). Hetzelfde voor de ochtend uren als er nog voldoende in de accu zit en de stroom duur is tussen 06:00 en 09:00.
Gisteren eens begonnen met een dashboard in Home Assistant. Combinatie van Anker integratie en Shelly Pluggen. Alle feedback is welkom. (ps. nog niet letten op de RTE, te weinig data nog)
[ Voor 5% gewijzigd door dorenberg op 03-03-2026 11:12 ]
@dorenberg heel tof! Vraag ik mij alleen af: waarom laat je dit de Anker niet zelf doen?
Die kan dit toch uitstekend met het dynamische tarief programma?
Leuk! We zitten op hetzelfde spoor. Waar jij kijkt naar terugleveren, kijk ik naar het eigen verbruik optimaliseren; vaatwasser inschakelen, wasmachine starten etc.dorenberg schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:09:
Mijn situatie. 2x Solix 3 met BP2700. 2x 5.4kWh aan opslag. Beide zitten nu achter een Shelly Plug S gen3.
[Afbeelding]
Ik zit eraan te denken om een soort van stoplicht systeem te maken:
- Groen: 1 of 2 grootverbruikers kunnen gestart worden
- Oranje: beter even wachten tot x tijd om een grootverbruiker te start
- Rood: geen zonne-energy beschikbaar vandaag
onder grootverbruikers versta ik dan de vaatwasser, droger, wasmachine, oven, airco en eventueel een convector kacheltje. Om dit goed in te regelen zal ieder apparaat een helper moeten hebben die actief is wanneer een grootverbruiker actief is. Op basis daarvan zou ik een heel eind moeten komen.
Ik gebruik de Solcast integratie voor de voorspellingen. Hier wil ik een extra sensor aan toe gaan voegen die een werkelijk beschikbare energie berekend. Omdat ik meer kan opwekken dan kan laden, geeft de huidige forecast geen realistisch beeld. Voorbeeld; op piek uren wek ik nu ruim 4kWh op. Echter kan de Solix maar 2.4kWh uur laden. Je zult dus dagen hebben waarop 10kWh opwek voorspelt wordt in 2 of 3 uur. Effectief kun je hier dus grofweg de helft maar van laden.
Daarom wil ik een "maximale laadbare opwek" sensor maken die alle opwek boven de 2.5kWh per uur negeert. (kleine marge ivm sluipverbruik). Dit kan wellicht interessant zijn voor jou.
Dat klopt inderdaad, maar ik wil een andere balans eigenlijk. Dynamisch tarief wil ik eigenlijk niet gaan gebruiken voor extra invoeding vanuit het net. Ik wil de stroom alleen op een duur tijdstip verkopen. De situatie is namelijk dat ik 2000 kWh per jaar "te veel" heb.NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:23:
@dorenberg heel tof! Vraag ik mij alleen af: waarom laat je dit de Anker niet zelf doen?Die kan dit toch uitstekend met het dynamische tarief programma?
Ja dat is een goede: je kunt wel overschot terugverkopen met het dynamische contract programma maar hebt geen controle over hoe en heel irritant gaat ie wel vrij snel laden als het goedkoper is. Kan wel wat stoeien met de tijdvakken, maar jouw usecase werkt inderdaad niet als zodanig.dorenberg schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:24:
[...]
Dat klopt inderdaad, maar ik wil een andere balans eigenlijk. Dynamisch tarief wil ik eigenlijk niet gaan gebruiken voor extra invoeding vanuit het net. Ik wil de stroom alleen op een duur tijdstip verkopen. De situatie is namelijk dat ik 2000 kWh per jaar "te veel" heb.
Interessant & leuk
Ja precies. Om het simpel te houden doen we de wassen/vaatwasser gewoon overdag vanaf een uur of 9-10 in de ochtend. Verder zijn er niet hele grote verbruikers zoals een electrische auto. Wel de aircos voor verwarming en koelen, maar die gaan in de nacht nu alleen nog aan om een beetje bij te verwarmen automatisch.digital-IMEI schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:24:
[...]
Leuk! We zitten op hetzelfde spoor. Waar jij kijkt naar terugleveren, kijk ik naar het eigen verbruik optimaliseren; vaatwasser inschakelen, wasmachine starten etc.
Ik zit eraan te denken om een soort van stoplicht systeem te maken:
- Groen: 1 of 2 grootverbruikers kunnen gestart worden
- Oranje: beter even wachten tot x tijd om een grootverbruiker te start
- Rood: geen zonne-energy beschikbaar vandaag
onder grootverbruikers versta ik dan de vaatwasser, droger, wasmachine, oven, airco en eventueel een convector kacheltje. Om dit goed in te regelen zal ieder apparaat een helper moeten hebben die actief is wanneer een grootverbruiker actief is. Op basis daarvan zou ik een heel eind moeten komen.
Ik gebruik de Solcast integratie voor de voorspellingen. Hier wil ik een extra sensor aan toe gaan voegen die een werkelijk beschikbare energie berekend. Omdat ik meer kan opwekken dan kan laden, geeft de huidige forecast geen realistisch beeld. Voorbeeld; op piek uren wek ik nu ruim 4kWh op. Echter kan de Solix maar 2.4kWh uur laden. Je zult dus dagen hebben waarop 10kWh opwek voorspelt wordt in 2 of 3 uur. Effectief kun je hier dus grofweg de helft maar van laden.
Daarom wil ik een "maximale laadbare opwek" sensor maken die alle opwek boven de 2.5kWh per uur negeert. (kleine marge ivm sluipverbruik). Dit kan wellicht interessant zijn voor jou.
Dat klopt inderdaad en ik heb ook al gemerkt dat ie dan in de nacht de accu volgooit, en ik dan helemaal niks aan mijn zonnestroom overdag heb.NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:27:
[...]
Ja dat is een goede: je kunt wel overschot terugverkopen met het dynamische contract programma maar hebt geen controle over hoe en heel irritant gaat ie wel vrij snel laden als het goedkoper is. Kan wel wat stoeien met de tijdvakken, maar jouw usecase werkt inderdaad niet als zodanig.
Interessant & leuk
Kun je veel van die gebruikers knap programmeren dan?dorenberg schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:28:
[...]
Ja precies. Om het simpel te houden doen we de wassen/vaatwasser gewoon overdag vanaf een uur of 9-10 in de ochtend. Verder zijn er niet hele grote verbruikers zoals een electrische auto. Wel de aircos voor verwarming en koelen, maar die gaan in de nacht nu alleen nog aan om een beetje bij te verwarmen automatisch.
Heb dus het dilemma dat maar weinig zich echt laat programmeren via een integratie, maar vaak wel een handmatig programma of uitgestelde start heeft. Daar speel ik maar mee, maar dat vereist wel dat ik zelf de tarieven en PV-aanbod in de gaten houd.
Nb; ik ben nog steeds met het AI-programma aan het spelen maar die blijft nu gewoon in dynamisch tarief hangen, laad op op een goedkoop (maar niet het goedkoopste) moment en vervolgens zit ik met enorm zonne overschot wat niet in de accu gaat.
Nu snap ik het wel: als ik voor 18 cent dat ding vol laad en dan voor 16 cent teruglever, zit er niet enorm veel tussen maar het voelt compleet onlogisch. Ik ga op de NOM stand verder experimenteren
Nb; tis nu begin maart maar met ± 11kWh zit die accu sowieso binnen no-time vol en met ons verbruik zou ik best nog wat capaciteit erbij kunnen benutten.
Kan je dan niet beter wisselen naar het "Eigen gebruik" programma? Dan doet hij alleen laden van de zonne-energie volgens mijNiGeLaToR schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:33:
[...]
Kun je veel van die gebruikers knap programmeren dan?
Heb dus het dilemma dat maar weinig zich echt laat programmeren via een integratie, maar vaak wel een handmatig programma of uitgestelde start heeft. Daar speel ik maar mee, maar dat vereist wel dat ik zelf de tarieven en PV-aanbod in de gaten houd.
Nb; ik ben nog steeds met het AI-programma aan het spelen maar die blijft nu gewoon in dynamisch tarief hangen, laad op op een goedkoop (maar niet het goedkoopste) moment en vervolgens zit ik met enorm zonne overschot wat niet in de accu gaat.
Nu snap ik het wel: als ik voor 18 cent dat ding vol laad en dan voor 16 cent teruglever, zit er niet enorm veel tussen maar het voelt compleet onlogisch. Ik ga op de NOM stand verder experimenteren
Nb; tis nu begin maart maar met ± 11kWh zit die accu sowieso binnen no-time vol en met ons verbruik zou ik best nog wat capaciteit erbij kunnen benutten.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
In dynamic tariff mode kun je dit wel beter sturen, in smart mode krijg ik ook precies het gedrag als jij beschrijft.dorenberg schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:30:
[...]
Dat klopt inderdaad en ik heb ook al gemerkt dat ie dan in de nacht de accu volgooit, en ik dan helemaal niks aan mijn zonnestroom overdag heb.
Maar ook die dynamic tariff mode is niet zo geavanceerd als jij wilt.
Ja dat denk ik ook - ga ik nu proberen.DennusB schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:34:
[...]
Kan je dan niet beter wisselen naar het "Eigen gebruik" programma? Dan doet hij alleen laden van de zonne-energie volgens mij
Tis inderdaad dit of de self consumption mode - denk dat de AI-mode of niet lekker werkt of alleen als je al je PV aan de Ankers zelf hebt hangen. Maar betwijfel dat.HandyLumberjack schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:35:
[...]
In dynamic tariff mode kun je dit wel beter sturen, in smart mode krijg ik ook precies het gedrag als jij beschrijft.
Maar ook die dynamic tariff mode is niet zo geavanceerd als jij wilt.
Even snel wat door AI gehaald: De maximaal laadbare energie voor vandaag obv de Solcast integratie:
{% set forecast = state_attr('sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today', 'detailedForecast') %}
{% if forecast %}
{% set max_kw = 2.5 %}
{% set total = namespace(value=0) %}
{% for item in forecast %}
{% set pv = item.pv_estimate | float(0) %}
{% set capped = [pv, max_kw] | min %}
{% set total.value = total.value + (capped * 0.5) %}
{% endfor %}
{{ total.value | round(2) }}
{% else %}
0
{% endif %}Vanuit HA kan ik op dit moment de vaatwasser en wasmachine starten.NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:33:
[...]
Kun je veel van die gebruikers knap programmeren dan?
In self consumption mode levert de batterij in mijn situatie en i.c.m. dynamische tarieven een groot deel van het jaar niks op. Dus voor mij wordt het dynamic tariff mode.NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Ja dat denk ik ook - ga ik nu proberen.
[...]
Tis inderdaad dit of de self consumption mode - denk dat de AI-mode of niet lekker werkt of alleen als je al je PV aan de Ankers zelf hebt hangen. Maar betwijfel dat.
Ook in de zomer?HandyLumberjack schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:21:
[...]
In self consumption mode levert de batterij in mijn situatie en i.c.m. dynamische tarieven een groot deel van het jaar niks op. Dus voor mij wordt het dynamic tariff mode.
Ik ga gewoon wat experimenteren maar vind het nu wel jammer dat de accu’s vol zitten als de zon gaat schijnen. Kan ik schema op aanpassen maar dan gaat ie wellicht te duur laden bij geen zon.
Edit: morgen om 17:45 is de prijs bijna 0,70€ per kWh voor 1 kwartier.
[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-03-2026 16:33 ]
Juist in de zomer, dan is de batterij om 7:30 vol van eigen zonneenergie, die had ik ook nog voor een goede prijs kunnen verkopen, en als ik dan rekening houdt met de verliezen hou ik niks over.NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:25:
[...]
Ook in de zomer?
Ik ga gewoon wat experimenteren maar vind het nu wel jammer dat de accu’s vol zitten als de zon gaat schijnen. Kan ik schema op aanpassen maar dan gaat ie wellicht te duur laden bij geen zon.
Je kunt hem zo instellen dat de batterij alleen uit zonne-energie laad gedurende bepaalde periode en dan alleen ontladen in een andere periode.
Goeie en dan exces to grid optie aan en dan levert ie alles terug dus? Ik heb de exces to grid nog niet echt veel zien doen - moet je daar wat extra's voor doen in je schema?HandyLumberjack schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:20:
[...]
Juist in de zomer, dan is de batterij om 7:30 vol van eigen zonneenergie, die had ik ook nog voor een goede prijs kunnen verkopen, en als ik dan rekening houdt met de verliezen hou ik niks over.
Je kunt hem zo instellen dat de batterij alleen uit zonne-energie laad gedurende bepaalde periode en dan alleen ontladen in een andere periode.
Voor de liefhebber de 4-5 weken ervaring in m'n review toegevoegd:
Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro review door NiGeLaToR
In het schema moet je ook de discharge periode instellen. Door "excess to grid" in te stellen gaat die in de geselecteerde periode niet laden maar zo snel mogelijk ontladen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:08:
[...]
Goeie en dan exces to grid optie aan en dan levert ie alles terug dus? Ik heb de exces to grid nog niet echt veel zien doen - moet je daar wat extra's voor doen in je schema?
Voor de liefhebber de 4-5 weken ervaring in m'n review toegevoegd:
Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro review door NiGeLaToR
Dit ontladen kun je dan weer beperken door in de algemene instellingen te kiezen voor "apparatuur feed netwerk" en dan ontlaad die alleen je verbruik of eventueel de maximale ontlaadsnelheid te verminderen.
Thanks voor de toelichting; zijn inderdaad de parameters waar ik aan zat te draaien. Heb voor nu dan ook zo’n schema:HandyLumberjack schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:55:
[...]
In het schema moet je ook de discharge periode instellen. Door "excess to grid" in te stellen gaat die in de geselecteerde periode niet laden maar zo snel mogelijk ontladen.
Dit ontladen kun je dan weer beperken door in de algemene instellingen te kiezen voor "apparatuur feed netwerk" en dan ontlaad die alleen je verbruik of eventueel de maximale ontlaadsnelheid te verminderen.
:strip_exif()/f/image/OUbEDKrYjVduHgJ6CcbcGt1q.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen laden overdag want in de nacht in en relatief duur en een uitgebreid ontlaad vak waarin die zelf mag kiezen.
Twijfel nog of ik kwh’s in de auto wil laten landen. Vooralsnog ga ik elke kWh wel nodig hebben, zeker als de airco weer aan gaat.
Suffe is dat de auto 1:1 vergoed wordt (zakelijk) dus het nu niet meer slim is daar zonne energie in te stoppen. Die kan ik beter zelf benutten en de auto ‘s nachts opladen.
Als je alleen wilt laden uit zonneenergie moet je de SOC cuttoff ook op 10% zetten, ander ga je laden uit het netwerk in de geselecteerde charge uren. En je hoeft die laaduren geeneens te plannen, alle uren dat hij niet op "discharge" staat zal de Solarbank de beschikbare zonneenergie laden.NiGeLaToR schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 07:05:
[...]
Thanks voor de toelichting; zijn inderdaad de parameters waar ik aan zat te draaien. Heb voor nu dan ook zo’n schema:
[Afbeelding]
Alleen laden overdag want in de nacht in en relatief duur en een uitgebreid ontlaad vak waarin die zelf mag kiezen.
Twijfel nog of ik kwh’s in de auto wil laten landen. Vooralsnog ga ik elke kWh wel nodig hebben, zeker als de airco weer aan gaat.
Suffe is dat de auto 1:1 vergoed wordt (zakelijk) dus het nu niet meer slim is daar zonne energie in te stoppen. Die kan ik beter zelf benutten en de auto ‘s nachts opladen.
Oke, dat is leerzaam. Thanks. Nu vind ik het niet erg als hij overdag voor 15 cent laadt en evt niet alle PV kwijt kan maar teruglevert tegen het zelfde tarief, dan heb ik altijd een volle accu tegen een laag tarief in de nacht. SOC cuttoff ga ik in ieder geval wel wat aanpassen/verlagen.HandyLumberjack schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:27:
[...]
Als je alleen wilt laden uit zonneenergie moet je de SOC cuttoff ook op 10% zetten, ander ga je laden uit het netwerk in de geselecteerde charge uren. En je hoeft die laaduren geeneens te plannen, alle uren dat hij niet op "discharge" staat zal de Solarbank de beschikbare zonneenergie laden.
Nb; zelfs tijdens discharge laadt ie bij zie ik nu, heb al wat opbrengst en ook nog discharge programma. Nu zou terugleveren tegen 30 cent niet zo erg zijn, maargoed, lege accu & zon is dus altijd lekker opladen.
[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-03-2026 08:45 ]
Heb je "excess to grid" aan staan?NiGeLaToR schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:41:
[...]
Nb; zelfs tijdens discharge laadt ie bij zie ik nu, heb al wat opbrengst en ook nog discharge programma. Nu zou terugleveren tegen 30 cent niet zo erg zijn, maargoed, lege accu & zon is dus altijd lekker opladen.
Niet meer, want dan dumpt ie alles al voor de dure tarieven arriveren is mijn beeld. Had vanochtend al niet meer genoeg lading om de dure momenten te overbruggen.
Edit: ah, als ik dat doe ga ie inderdaad dumpen. Cool!
[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-03-2026 08:56 ]
Daarom laad hij dus ook als hij op discharge staat.NiGeLaToR schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:55:
[...]
Niet meer, want dan dumpt ie alles al voor de dure tarieven arriveren is mijn beeld. Had vanochtend al niet meer genoeg lading om de dure momenten te overbruggen.