• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 15:48
NiGeLaToR schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:57:
[...]


Dat kan, maar als het goed is is het afknippen van de stekker en aansluiten zoals het blijkbaar bij Zendure ook wordt aanbevolen (post hierboven) ook een optie.

Doorgaans is de dikte van de kabel niet het probleem, maar verlies van contact in de connector. Die wil je vooral verbeteren/optimaal maken. Dikte vd kabel kan natuurlijk ook nog, voor minder verlies en meer overhead, etc.
Dus afknippen (klinkt eng en zonde), of gewoon de hardwire stekker mee bestellen en kabel aan maken die direct naar de B16 gaat,

Water-Escape


  • redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 12:16
Ik ben ook wel benieuwd naar die bekabeling. Ik heb 3x Solarbank Max AC besteld (voor nu met Home Assistant maar ik hoop dat het ooit 1 systeem wordt) omdat ik geen vertrouwen heb dat er binnen nu en 10 jaar niet toch iets met fase-saldering gaat gebeuren.

Hoe dan ook: ik ga dus 3 Solarbanken op de meterkast laten aansluiten, elk op een aparte fase. Nu wil ik dit dus met vaste bekabeling doen en was ik van plan de connectors los te bestellen: https://www.ankersolix.com/nl/products/ae1033z1-82. Hier in het topic lees ik over de stekker van de 'vaste' kabel afknippen. Hebben we het dan over de https://www.ankersolix.com/nl/products/a17e23z1-96 of de https://www.ankersolix.com/nl/products/a17e23z1-94?

Want dat lijken op de foto's diezelfde losse connectors, maar dan op een schuko/wieland-kabeltje geprikt. Niet gegoten. Of hebben deze kabels een betere connector bij de Solarbank?

  • cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:00
redah schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:20:
Ik ben ook wel benieuwd naar die bekabeling. Ik heb 3x Solarbank Max AC besteld (voor nu met Home Assistant maar ik hoop dat het ooit 1 systeem wordt) omdat ik geen vertrouwen heb dat er binnen nu en 10 jaar niet toch iets met fase-saldering gaat gebeuren.

Hoe dan ook: ik ga dus 3 Solarbanken op de meterkast laten aansluiten, elk op een aparte fase. Nu wil ik dit dus met vaste bekabeling doen en was ik van plan de connectors los te bestellen: https://www.ankersolix.com/nl/products/ae1033z1-82. Hier in het topic lees ik over de stekker van de 'vaste' kabel afknippen. Hebben we het dan over de https://www.ankersolix.com/nl/products/a17e23z1-96 of de https://www.ankersolix.com/nl/products/a17e23z1-94?

Want dat lijken op de foto's diezelfde losse connectors, maar dan op een schuko/wieland-kabeltje geprikt. Niet gegoten. Of hebben deze kabels een betere connector bij de Solarbank?
Ik bestel deze: https://www.ankersolix.com/nl/products/ae1033z1-82 met deze kabel: Neopreen kabel H07RN-F 3x2.5mm² per meter

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV


  • coppe218
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-06 12:55
Zo ga ik het idd ook doen. Stekker besteld met neopreen snoer en een werkschakelaar.

  • redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 12:16
coppe218 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:55:
Zo ga ik het idd ook doen. Stekker besteld met neopreen snoer en een werkschakelaar.
Dat was ook mijn plan, maar aangezien hier wordt gesproken dat het afknippen van een bestaande kabel (maar welke dan) beter zou zijn...

  • 3ym
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18:42

3ym

Op de foto lijkt stekker niet gegoten, dus hoef je misschien niets af te knippen, maar zo duur is AC stekker ook weer niet om die niet bij te bestellen, wil hem gaan gebruiken icm met yvmk kabel en cee stekker.

  • Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:14
Hoe is dar bij de anker solix eigenlijk als je via bleutooth verbinding maakt.. kan iedereen dat in de buurt van de accu of moet je iets doen voordat je verbibding kan maken waarbij je fysiek bij het app moet zijn ?

  • pretmark
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-06 10:35
Maxwp schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:18:
Hoe is dar bij de anker solix eigenlijk als je via bleutooth verbinding maakt.. kan iedereen dat in de buurt van de accu of moet je iets doen voordat je verbibding kan maken waarbij je fysiek bij het app moet zijn ?
Je moet de connectie fysiek bevestigen op het display

  • Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:14
pretmark schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Je moet de connectie fysiek bevestigen op het display
Daar zit dan een knop of krijg je de connect code te zien

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14
pretmark schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Je moet de connectie fysiek bevestigen op het display
Op de SB 3 pro zonder display is er een knop waarop je moet drukken om te bevestigen inderdaad.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:09
werkt dat ook als je de earliebird code hebt gebruikt? in de offerte staat daar niets van geschreven namelijk.

  • 3ym
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18:42

3ym

fissa schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:44:
[...]

werkt dat ook als je de earliebird code hebt gebruikt? in de offerte staat daar niets van geschreven namelijk.
werkt niet

  • Mimbosaa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-06 23:03
De code SOLARDEAL5 icm de early bird bedoel je?

Dat klopt. Maar werkt de cashback wel icm de early bird?

[ Voor 30% gewijzigd door Mimbosaa op 22-06-2026 16:28 ]


  • KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:40
Mimbosaa schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:26:
[...]

De code SOLARDEAL5 icm de early bird bedoel je?

Dat klopt. Maar werkt de cashback wel icm de early bird?
Hier niet. 3x geprobeerd.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W


  • Mimbosaa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-06 23:03
wat niet, die code niet of werd de cashback niet geregistreerd? En hoezo dan 3x, of heb je er 3 gekocht?

Anders doe ik het wel met Woolsocks, helaas wel 5% cashback ipv 8% maar die werkt altijd.

[ Voor 21% gewijzigd door Mimbosaa op 22-06-2026 17:10 ]


  • 3ym
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18:42

3ym

biede niet

  • hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier werkte de cashback via CashbackXL ook niet. 2x geprobeerd. Claim indienen om het recht te trekken kan ook niet helaas.

Inmiddels wel een kortingscode van €150 ontvangen via thuisbatterijkorting.com. Ben even aan het twijfelen of ik dat ga doen..

Betaal sowieso met creditcard }>

  • t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 05:38

t3q

Say yes to teq

Krijg net diverse bug fixes binnen voor de SB's en de powerdock.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MT0iFvif4uEkkfr8qdo6rVHREgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyzQQAKI9eP0Hc9CZegIjzW5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door t3q op 22-06-2026 19:34 ]

Life goes as it goes.


  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
water_escape schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:56:
[...]

Dus afknippen (klinkt eng en zonde), of gewoon de hardwire stekker mee bestellen en kabel aan maken die direct naar de B16 gaat,
Je kan er altijd weer een stekker opzetten ;)

Maar dergelijke verbindingen zijn heel normaal:
https://www.elektramat.nl...mm2-per-50-stuks-221-413/

Zit even te denken, als je sowieso een werkschakelaar moet plaatsen dan kun je daar de aders met de kabel naar de groepenkast doorverbinden in de werkschakelaar zelf, dan heb je niet eens lasklemmen nodig.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
ArcticWolf schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:33:
[...]

Je kan er altijd weer een stekker opzetten ;)

Maar dergelijke verbindingen zijn heel normaal:
https://www.elektramat.nl...mm2-per-50-stuks-221-413/

Zit even te denken, als je sowieso een werkschakelaar moet plaatsen dan kun je daar de aders met de kabel naar de groepenkast doorverbinden in de werkschakelaar zelf, dan heb je niet eens lasklemmen nodig.
Zolang je maar adereindhulzen toepast want het is volgens mij meestal een schroefklem en geen kooi in een werkschakelaar. Elke las cq doorverbinding is altijd een extra punt waar overbelasting kan ontstaan dus lassen altijd vermijden; dat is een goed streven.
Omdat Anker formeel het afknippen van de stekker kennelijk niet toestaat heb je wellicht wel een garantie issue mocht er ooit iets mis zijn.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:40:
[...]

Zolang je maar adereindhulzen toepast want het is volgens mij meestal een schroefklem en geen kooi in een werkschakelaar. Elke las cq doorverbinding is altijd een extra punt waar overbelasting kan ontstaan dus lassen altijd vermijden; dat is een goed streven.
Omdat Anker formeel het afknippen van de stekker kennelijk niet toestaat heb je wellicht wel een garantie issue mocht er ooit iets mis zijn.
Huh echt? Ik dacht dat ik in de handleiding van Anker beide opties zag langskomen, zal het eens opzoeken.

Maar waarom zou de garantie vervallen als je de stekker eraf knipt? Het is een losse kabel die je zou kunnen vervangen...

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC


  • jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:38
Mistraller schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:40:
[...]

Zolang je maar adereindhulzen toepast want het is volgens mij meestal een schroefklem en geen kooi in een werkschakelaar. Elke las cq doorverbinding is altijd een extra punt waar overbelasting kan ontstaan dus lassen altijd vermijden; dat is een goed streven.
Omdat Anker formeel het afknippen van de stekker kennelijk niet toestaat heb je wellicht wel een garantie issue mocht er ooit iets mis zijn.
TiMMieJ in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Daar staat letterlijk dat het GEEN invloed heeft op de garantie.

  • KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:40
NiGeLaToR schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:43:
@KoningPaulus dynamisch. Er verandert niet zoveel, door gebrek aan opbrengst was de winter al wat die was en met L/L beter dan met gas (al heb ik nog wel gas voor douche & koken ~ 240m3/jaar).

Zomerse maanden zal ik meer focus op eigen verbruik hebben dan terugleveren. En verder beetje als Bear Grills: adapt & overcome. Heb nog wat naakte pannen op oost en west :+
Die gaan we maar wat aankleden.
danny.s schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Ik heb nu een vast contract zonder teruglever kosten, dus hoef (vanuit financieel oogpunt) niet op te letten of ik wel of niet teruglever. Gasloos huis, 1 EV, en neig op dit moment om naar dynamisch te gaan. Thuis accu ga ik later in kiezen, maar neig op dit moment naar de Max AC
JBZ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Ik had een tweejarig vast contract zonder terugleverkosten, maar dat liep 14 juni af. Ben overgestapt naar een eenjarig vast contract voor gas en een dynamisch contract voor elektriciteit. Verder: hybride warmtepomp, zonnepanelen op Oost (15) en West (13), EV6. Anker Solix Max AC (14 kWh) is besteld; werkschakelaar, B20 en 3x4 mm2 zijn al binnen en wachten op installatie. Warmtepomp lust aardig wat in de koude periode (huis uit 1925). Ik hoop straks de duurste uren met de Solix Max te kunnen vermijden……
3ym schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:25:
Zal in september weer gaan voor vaste prijs gas en electra. Heb 9*360Wp op het dak, opbrengst tot 22-24KW per dag. Grootverbruikers - dual split airco en sinds kort een elektrische boiler (2KW/h) dat gasverbruik naar verwachting van 1000m3 tot ongeveer 650-700m3 terug zou moeten brengen en met 7kW max ac hoop ik min of meer "0 op de meter" te kunnen realiseren. Geen eigen oprit, geen EV en dus geen behoefte aan max vermogen, accu zal in de schuur zitten aangezien die aan eigen B16 hangt. Ben van plan om vermogen te begrenzen tot 2.4kW, zou voor mijn thuisbehoeftes voldoende moeten zijn.
HandyLumberjack schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:59:
[...]


Nu nog vast, Q3 2026 stap ik over op dynamisch. Belangrijkste reden is omdat dat de enige manier is om nog een fatsoenlijke vergoeding voor mijn PV overschotten te krijgen. Mijn afname van het net is erg laag als de SB3's hun werk doen, dus prijs daarvan is voor mij niet zo relevant.
Interessant, dank allen! Grotendeels dynamisch dus.
Ik zit nu nog vast tot begin september (net voordat de terugleverboetes kwamen afgesloten, wél tegen relatief hoge tarieven. 30ct per kWh sinds 1-1, en 1,38 per m3.
Ik ga heel waarschijnlijk naar dynamisch per begin september en gas separaat vastzetten.

Moet dan wel nog even inregelen dat mijn omvormer niet bij de verkeerde prijzen gaat terugleveren, anders wordt onze late vakantie wéér duurder :P . En uiteraard mag de Anker Solix Max AC "lekker handelen" in mijn afwezigheid.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W


  • Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:59
hiljolodewijk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:16:
Hier werkte de cashback via CashbackXL ook niet. 2x geprobeerd. Claim indienen om het recht te trekken kan ook niet helaas.
Ik heb bij anker zelf besteld met cashback xxl 8% en heb ook de early bird actie gebruikt.

Ik kreeg de eerste week geen bevestiging, uiteindelijk een claim ingediend en een paar dagen later kreeg ik een bevestiging van de cashback. Het kan dus wel, scheelde toch weer €295.
edit:
Schijnbaar duurde de bevestiging gewoon erg lang, de claim zelf is nog inbehandeling. Ookal staat erbij anker dat ze geen claims inbehandeling nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Chaosstorm op 22-06-2026 20:37 ]


  • KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:40
waarom niet de 4mm2 kabel zoals hier vaker benoemd is?
Daarnaast wordt er geregeld gesproken over extra aftakkingen, doosjes etc. Maar ik neem aan dat een 4mm2 kabel "gewoon" past op die vaste connector van Anker zelf?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W


  • KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:40
Mimbosaa schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:09:
[...]

wat niet, die code niet of werd de cashback niet geregistreerd? En hoezo dan 3x, of heb je er 3 gekocht?

Anders doe ik het wel met Woolsocks, helaas wel 5% cashback ipv 8% maar die werkt altijd.
Initieel bestelling geplaatst voor basisunit + uitbreiding. Later bedacht dat ik de uitbreiding niet meer wilde, dus gevraagd of ze die eruit wilden halen. Toen hebben ze de hele bestelling geannuleerd (dankzij hun AI klantenservice streken) en moest ik de order opnieuw plaatsen. Dat was dus poging 2. Toen vergat ik zelf de vaste AC stekker. Konden ze achteraf niet toevoegen. Dus je raadt het al, poging 3. Wederom geen cashback. Wél een claim ingediend voor die 1e bestelling, maar die is dus geannuleerd door hun dus daar reken ik niet op. Voor poging 2 en 3 kon ik geen claim meer indienen omdat ze die optie eruit hebben gesloopt voor Anker.
Door dat gehannes aan hun kant ben ik ook nog de powerbank en de 3 slimme stekkers misgelopen...

[ Voor 4% gewijzigd door KoningPaulus op 22-06-2026 20:55 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W


  • cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:00
KoningPaulus schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:40:
[...]

waarom niet de 4mm2 kabel zoals hier vaker benoemd is?
Daarnaast wordt er geregeld gesproken over extra aftakkingen, doosjes etc. Maar ik neem aan dat een 4mm2 kabel "gewoon" past op die vaste connector van Anker zelf?
Waarom wel? Mijn kabel is ongeveer 5m lang en dan heb ik iets van 0.35% verlies met 2.5mm2. Daarna wordt het vanaf de onderverdeler 6mm2.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
Excuus, ik was in de war met de regeling in België. Waar het van de netbeheerder niet mag omdat het dan formeel geen PiB meer is.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • joslohuis
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-06 08:55
Ik heb ook de Max AC besteld, ik heb een extra groep laten aanleggen. Ik had een extra stekker willen bestellen, is 13 euro maar verzendkosten zijn hoger dan de aanschafwaarde . Weet iemand of deze ac-stekker ook al ergens anders te koop is? Ik ga de batterij rechtstreeks aansluiten zonder stekker en wil de stekker voor het stopcontact er niet af knippen.

Tweede optie is om deze van de meegeleverde kabel de ac-stekker te demonteren, kan ik altijd er nog weer opzetten. Klopt het dat dit dezelfde stekker is als die je los koopt voor 13 euro?

Ik kan de AC stekker niet vinden via Amazon.

Groeten,

Jos

  • water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 15:48
ArcticWolf schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:33:
[...]

Je kan er altijd weer een stekker opzetten ;)

Maar dergelijke verbindingen zijn heel normaal:
https://www.elektramat.nl...mm2-per-50-stuks-221-413/

Zit even te denken, als je sowieso een werkschakelaar moet plaatsen dan kun je daar de aders met de kabel naar de groepenkast doorverbinden in de werkschakelaar zelf, dan heb je niet eens lasklemmen nodig.
Waarom een werkschakelaar? Hij komt hier 10m bij de meterkast vandaan te staan. Buiten in een eigen hokje. Meterkast is ook buiten aan een bijgebouw.

Water-Escape


  • burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:31
Ik ben benieuwd of er nog een paar mensen geluk hebben gehad rond middennacht. Anker was vergeten zijn coupon uit te zetten op Amazon, maar ze hadden wel al hun prime deal online gezet. De Solarbank 4 stond eventjes voor 1399.

  • rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:51
Ik ben heel erg benieuwd waar de gene die hem besteld hebben waar ze hem gaan plaatsen. Zelf ben ik heel erg aan het twijfelen of het een goed idee is om deze thuis accu in huis te plaatsen. Zelf heb ik twee opties in huis, op zolder of begaande grond onder de trap. Buiten huis zou ik hem in het fietsen schuurtje kunnen plaatsen, deze is allee van houd en kan in de zomer lekker warm worden en in de winter koud.

Wie gaat hem echt in huis plaatsen? Hebben jullie nog tips waar je hem het beste kan bestellen op dit moment, met leuke extra`s?

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14
burnoutpc schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:54:
Ik ben benieuwd of er nog een paar mensen geluk hebben gehad rond middennacht. Anker was vergeten zijn coupon uit te zetten op Amazon, maar ze hadden wel al hun prime deal online gezet. De Solarbank 4 stond eventjes voor 1399.
Komt ie nu mee :+

Nee dus, maar had wel leuk geweest.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
water_escape schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Waarom een werkschakelaar? Hij komt hier 10m bij de meterkast vandaan te staan. Buiten in een eigen hokje. Meterkast is ook buiten aan een bijgebouw.
IN de meterkast is het niet nodig nee, en bij een stekker ook niet want een stekker ziet de NEN1010 ook als lastscheider.
Maar jij gaat hem vast aansluiten op één of andere manier. Een werkschakelaar is dan een prima plek toch. Is niet duur, waterdicht, geen lasdoppen nodig en je voldoet aan de regel. Want een lastscheider dient in de directe nabijheid aanwezig te zijn, en 10m; zeker als er geen direct zicht is op de MK is vermoedelijk net te veel. Overigens gaat het hier over veiligheid bij onderhoud natuurlijk, en geen toevoeging die je installatie in normaal bedrijf veiliger maakt dus in die zin voeg je niet veel toe nee. Formeel zou ik zeggen; wél doen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14
@Mistraller heeft een praktisch punt: met de perikelen met resetten van de accu's heb ik ze al paar keer stroomloos gehad, das lastiger als je er niet gewoon een stekker uit kunt trekken. Nu kun je best 10m naar de meterkast lopen natuurlijk, maar toch.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:40
Mimbosaa schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:09:
[...]

wat niet, die code niet of werd de cashback niet geregistreerd? En hoezo dan 3x, of heb je er 3 gekocht?

Anders doe ik het wel met Woolsocks, helaas wel 5% cashback ipv 8% maar die werkt altijd.
Laat je weten hoe dit afloopt? :)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W


  • quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:30
Naar aanleiding van dit artikel van @Taro https://iotdomotica.nl/thuisaccu/anker-solix-home-assistant-thuisaccu-slim-aansturen heb ik Anker support volgende vragen gesteld:
  1. Opslag van instelpunten: Als ik de laad/ontlaad-instelpunten (setpoints) continu wijzig via Modbus, worden deze waarden dan in het werkgeheugen (RAM) of in het Flash/EEPROM-geheugen weggeschreven? Ik heb namelijk begrepen dat als het in het Flash/EEPROM-geheugen wordt weggeschreven, het continu maken van wijzigingen de levensduur van de batterij sterk kan inkorten door zeer snelle slijtage (schrijflimieten) van het Flash-geheugen.
  2. Slijtage van relais: Is het schadelijk voor de interne relais of schakelaars als de batterij via Modbus zeer frequent (bijvoorbeeld meerdere keren per minuut) moet wisselen tussen laden en ontladen?
  3. Frequentie van vermogensaanpassingen: Is het schadelijk voor de omvormer of het BMS als ik het specifieke ontlaadvermogen zeer frequent aanpas (bijvoorbeeld elke 5 seconden een nieuw wattage via Modbus)?
Ik kreeg na enkele dagen dit antwoord (duidelijk voor de 1e vraag, maar vaag voor de 2 anderen).
1. Doorlopend aanpassen van laad- en ontlaadinstellingen via Modbus
Wanneer de laad- en ontlaadwaarden via Modbus worden aangepast, worden deze waarden opgeslagen in het RAM-geheugen.
Het gebruik van RAM heeft geen invloed op de levensduur.

2. Veelvuldig schakelen tussen laden en ontladen
Wij raden het vriendelijk af om de batterij via Modbus in korte tijd steeds opnieuw te laten wisselen tussen laad- en ontlaadstatus.
Een dergelijk patroon is op de lange termijn niet wenselijk voor een stabiele werking van het systeem.

3. Elke 5 seconden het ontlaadvermogen aanpassen
Als het ontlaadvermogen geleidelijk wordt aangepast op basis van veranderingen in het huishoudelijk verbruik, dan kan het systeem dit soort dynamische vermogensregeling verwerken.
Tegelijkertijd raden wij uit voorzorg aan om niet langdurig met een al te hoge frequentie nieuwe vermogensinstellingen te versturen, met het oog op stabiele werking op lange termijn.

Tijdens normaal bedrijf blijft de MOS continu ingeschakeld, waardoor er geen slijtage van relais ontstaat.
Ik begrijp dat de eigen nul-op-demeter modus van Anker zeer goed werkt, dus ik snap nog steeds niet waarom het geen probleem is dat de batterij in zijn eigen modus nul-op-de-meter modus continu aanpassingen doet om de injectie/afname van het net te compenseren, maar dat het wel een probleem is als ik via Modbus continu wijzigingen doorstuur.

Ook is het me niet duidelijk hoe frequent ik dan wel mag wisselen zonder dat dit echt een effect gaat hebben op de levensduur van de batterij. En ook niet of er een groot verschil zit in slijtage bij het wisselen tussen laden/ontladen versus de slijtage bij het veranderen van het vermogen waarmee de batterij aan het laden (of ontladen is) is.

Heeft er iemand hier meer inzichten over?

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14
@quizzical Daar kom je alleen achter door door te vragen: we kunnen speculeren, over hoe jouw sturing wellicht delen van het management systeem kan overrulen die bepaalde laad- en ontlaadacties bij hoge of lage temperaturen normaliter onderbreekt of hoe jouw sturing bepaalde levensduur verlengende tresholds overschrijd.

En wellicht slaat dit nergens op en is de reden totaal anders :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Freek0416
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
joslohuis schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:10:
Ik heb ook de Max AC besteld, ik heb een extra groep laten aanleggen. Ik had een extra stekker willen bestellen, is 13 euro maar verzendkosten zijn hoger dan de aanschafwaarde . Weet iemand of deze ac-stekker ook al ergens anders te koop is? Ik ga de batterij rechtstreeks aansluiten zonder stekker en wil de stekker voor het stopcontact er niet af knippen.

Tweede optie is om deze van de meegeleverde kabel de ac-stekker te demonteren, kan ik altijd er nog weer opzetten. Klopt het dat dit dezelfde stekker is als die je los koopt voor 13 euro?

Ik kan de AC stekker niet vinden via Amazon.

Groeten,

Jos
Ik ga hem bestellen via amzon icm woolsocks korting. De P1 meter en de AC aansluiting vast bestel ik wel los. Dan ben ik nog steeds voordeliger.

Bij amazon kon ik de AC stekker en P1 meter ook niet vinden.

  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:54
quizzical schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:03:
Naar aanleiding van dit artikel van @Taro https://iotdomotica.nl/thuisaccu/anker-solix-home-assistant-thuisaccu-slim-aansturen heb ik Anker support volgende vragen gesteld:
  1. Opslag van instelpunten: Als ik de laad/ontlaad-instelpunten (setpoints) continu wijzig via Modbus, worden deze waarden dan in het werkgeheugen (RAM) of in het Flash/EEPROM-geheugen weggeschreven? Ik heb namelijk begrepen dat als het in het Flash/EEPROM-geheugen wordt weggeschreven, het continu maken van wijzigingen de levensduur van de batterij sterk kan inkorten door zeer snelle slijtage (schrijflimieten) van het Flash-geheugen.
  2. Slijtage van relais: Is het schadelijk voor de interne relais of schakelaars als de batterij via Modbus zeer frequent (bijvoorbeeld meerdere keren per minuut) moet wisselen tussen laden en ontladen?
  3. Frequentie van vermogensaanpassingen: Is het schadelijk voor de omvormer of het BMS als ik het specifieke ontlaadvermogen zeer frequent aanpas (bijvoorbeeld elke 5 seconden een nieuw wattage via Modbus)?
Ik kreeg na enkele dagen dit antwoord (duidelijk voor de 1e vraag, maar vaag voor de 2 anderen).


[...]

Ik begrijp dat de eigen nul-op-demeter modus van Anker zeer goed werkt, dus ik snap nog steeds niet waarom het geen probleem is dat de batterij in zijn eigen modus nul-op-de-meter modus continu aanpassingen doet om de injectie/afname van het net te compenseren, maar dat het wel een probleem is als ik via Modbus continu wijzigingen doorstuur.

Ook is het me niet duidelijk hoe frequent ik dan wel mag wisselen zonder dat dit echt een effect gaat hebben op de levensduur van de batterij. En ook niet of er een groot verschil zit in slijtage bij het wisselen tussen laden/ontladen versus de slijtage bij het veranderen van het vermogen waarmee de batterij aan het laden (of ontladen is) is.

Heeft er iemand hier meer inzichten over?
Wat is jouw definitie van continu?

Wanneer zou je 'continu' wisselen tussen laden en ontladen? In deze context denk ik bij continu aan elke minuut wisselen. En ik zie niet zo goed wanneer dit zou voorkomen op een frequente basis?

Lijkt me logisch dat dit niet goed zou zijn als dat uren aan houdt.


Wat betreft punt 2, niet technisch onderlegd maar ik zie dat alle thuisbatterijen dit doen, maar ook auto-laders die in de zonne-modus werken. En wat denk je van auto's die continu terugleveren adhv het remmen.
Mij lijkt dat dit soort apparaten (invertor+battery) hiervoor gemaakt zijn.


Overigens wel fijn dat je nagevraagd hebt of deze gegevens in flash of ram opgeslagen worden. Volgens mij is dit bij de Zendure niet iets dat automatisch gebeurt. Wat ik onlogisch vind overigens (waarom is dit het probleem van de aansluitende partij, het apparaat moet een goede modus hierin kiezen. Dat doet anker blijkbaar).

[ Voor 10% gewijzigd door ctrl-tab op 23-06-2026 12:54 ]

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:30
ctrl-tab schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Wat is jouw definitie van continu?

Wanneer zou je 'continu' wisselen tussen laden en ontladen? In deze context denk ik bij continu aan elke minuut wisselen. En ik zie niet zo goed wanneer dit zou voorkomen op een frequente basis?

Lijkt me logisch dat dit niet goed zou zijn als dat uren aan houdt.


Wat betreft punt 2, niet technisch onderlegd maar ik zie dat alle thuisbatterijen dit doen, maar ook auto-laders die in de zonne-modus werken. En wat denk je van auto's die continu terugleveren adhv het remmen.
Mij lijkt dat dit soort apparaten (invertor+battery) hiervoor gemaakt zijn.


Overigens wel fijn dat je nagevraagd hebt of deze gegevens in flash of ram opgeslagen worden. Volgens mij is dit bij de Zendure niet iets dat automatisch gebeurt. Wat ik onlogisch vind overigens (waarom is dit het probleem van de aansluitende partij, het apparaat moet een goede modus hierin kiezen. Dat doet anker blijkbaar).
Dat regelmatig wisselen tussen laden en ontladen lijkt me iets dat toch regelmatig zou kunnen voorkomen als je nauwkeurig probeert nul-op-de-meter te implementeren.
Een dag met veel kleine verspreide wolken, of nog realistischer bij zonsopkomst en zonsondergang is er logischerwijze een kantelpunt waarbij de zonnepanelen net genoeg produceren om aan de vraag van de woning te voldoen. Kleine spelingen in het verbruik dus of in de zonnesterkte kunnen in die periode voor een regelmatige wissel tussen laden/ontladen zorgen. Ik spreek hier theoretisch en niet uit ervaring. Je zou hysteresisch kunnen inbouwen zodat hij niet te vaak wisselt tussen laden/ontladen maar op dat moment ben je dus niet meer nul-op-de-meter aan het volgen.

Verder ivm punt 2. Ik volg je logical, maar het is het artikel van @Taro die me aan het denken zette want hij schrijft:
Een slimme keuze zou vervolgens kunnen zijn: Deel de waarde niet altijd door 2 als je 2 omvormers hebt, maar pak de nieuwe P1 meter waarde (Bijv. 1000 Watt), haal daar de ingestelde waarde van 1 van de 2 omvormers van af (Bijv. 400 Watt) en stuur het restant (600 Watt) naar de 2e omvormer. De volgende seconde stuur je dit naar de eerste omvormer, etc. Zo bespaar je al 50% van je relaisschakelingen.
Dus het lijkt er op dat dit op de een of andere manier toch een impact heeft op de omvormer.

De reactie van Anker lijkt te suggereren dat het wel meevalt maar dat je ook niet moet overdrijven. Ik heb geen flauw benul wat dit in de praktijk betekend. Ik krijg elke 5 seconden een nieuwe waarde binnen van de P1 meter ivm afname/injectie op het net, en in de ideale wereld zou ik dus de Anker batterij om de 5 seconden een nieuw commando sturen...

  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:54
quizzical schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Dat regelmatig wisselen tussen laden en ontladen lijkt me iets dat toch regelmatig zou kunnen voorkomen als je nauwkeurig probeert nul-op-de-meter te implementeren.
Een dag met veel kleine verspreide wolken, of nog realistischer bij zonsopkomst en zonsondergang is er logischerwijze een kantelpunt waarbij de zonnepanelen net genoeg produceren om aan de vraag van de woning te voldoen. Kleine spelingen in het verbruik dus of in de zonnesterkte kunnen in die periode voor een regelmatige wissel tussen laden/ontladen zorgen. Ik spreek hier theoretisch en niet uit ervaring. Je zou hysteresisch kunnen inbouwen zodat hij niet te vaak wisselt tussen laden/ontladen maar op dat moment ben je dus niet meer nul-op-de-meter aan het volgen.

Verder ivm punt 2. Ik volg je logical, maar het is het artikel van @Taro die me aan het denken zette want hij schrijft:


[...]

Dus het lijkt er op dat dit op de een of andere manier toch een impact heeft op de omvormer.

De reactie van Anker lijkt te suggereren dat het wel meevalt maar dat je ook niet moet overdrijven. Ik heb geen flauw benul wat dit in de praktijk betekend. Ik krijg elke 5 seconden een nieuwe waarde binnen van de P1 meter ivm afname/injectie op het net, en in de ideale wereld zou ik dus de Anker batterij om de 5 seconden een nieuw commando sturen...
Volgens mij is er doorgaans ook bescherming ingebouwd om te voorkomen dat hij continu schakelt.
Juist hierom. Maar als je zelf wilt gaan bouwen, moet je dat zelf doen natuurlijk . Zie ook Gielz integratie voor de Zendure batterijen.

Nul op de meter bestaat natuurlijk ook niet. Bijna-nul-op-de-meter wellicht ;)

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:30
ctrl-tab schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Nul op de meter bestaat natuurlijk ook niet. Bijna-nul-op-de-meter wellicht ;)
Inderdaad, als ik dit artikel (https://energienerds.nl/index.php/2026/05/16/anker-solix-solarbank-max-ac-review#nom) goed interpreteer is er sprake van een delta van ongeveer 10.5W (0.063Kwh / 6 uur van de test * 1000). Maar dat is kleiner dan de hoeveelheid dat ik mijn P1 meter zo zie verspringen elke 5 seconden. Misschien geen eerlijke vergelijking want ik kijk nu overdag terwijl zij hun test 's nachts deden.

  • KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:40
Ben benieuwd hoe de max ac zich gaat verhouden met de Venus E Max. Die lijkt nagenoeg dezelfde specificaties te hebben, maar dan wat meer opslagcapaciteit. Begin daar inmiddels toch steeds meer naar te toe te neigen, ogenschijnlijk meer Value for Money.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
quizzical schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Dat regelmatig wisselen tussen laden en ontladen lijkt me iets dat toch regelmatig zou kunnen voorkomen als je nauwkeurig probeert nul-op-de-meter te implementeren.
Een dag met veel kleine verspreide wolken, of nog realistischer bij zonsopkomst en zonsondergang is er logischerwijze een kantelpunt waarbij de zonnepanelen net genoeg produceren om aan de vraag van de woning te voldoen. Kleine spelingen in het verbruik dus of in de zonnesterkte kunnen in die periode voor een regelmatige wissel tussen laden/ontladen zorgen. Ik spreek hier theoretisch en niet uit ervaring. Je zou hysteresisch kunnen inbouwen zodat hij niet te vaak wisselt tussen laden/ontladen maar op dat moment ben je dus niet meer nul-op-de-meter aan het volgen.

Verder ivm punt 2. Ik volg je logical, maar het is het artikel van @Taro die me aan het denken zette want hij schrijft:


[...]

Dus het lijkt er op dat dit op de een of andere manier toch een impact heeft op de omvormer.

De reactie van Anker lijkt te suggereren dat het wel meevalt maar dat je ook niet moet overdrijven. Ik heb geen flauw benul wat dit in de praktijk betekend. Ik krijg elke 5 seconden een nieuwe waarde binnen van de P1 meter ivm afname/injectie op het net, en in de ideale wereld zou ik dus de Anker batterij om de 5 seconden een nieuw commando sturen...
Ik mag aannemen dat ook bij Anker een marge is ingebouwd.
Normaliter heb je 1) marge 2) startmoment (ont)laden.
Elke thuisaccu zou anders dit gedrag hebben. Bij mij valt het aantal schakelmomenten reuze mee met mijn Zendures. Ja, soms mis je een heel klein beetje teruglevering of verbruik, maar dat valt over de dag genomen best mee wat je dan nog met de grid doet.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:33
quizzical schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Kijk is naar mijn vorige posts in dit topic.

Het komt erop neer dat Anker de Max AC (zoals al hun andere batterijen in de solarbank reeks) enkel bij Synergrid laat homologeren als plug&play apparaat. Daarom mag het dan in België ook alleen op die manier gebruikt worden (met de standaard meegeleverde stekker dus).

Als je toch 3500W wil gebruiken is de enige oplossing die ik heb gevonden om een stopcontact te gebruiken dat dat aankan zoals de Legrand Green'Up.
Nog nieuws hierover? Staat nog niks op synergrid...

Ik denk dat ik die Legrand Green Up uiteindelijk toch maar gewoon zelf ga installeren. De elektriciens hier in de buurt hebben overduidelijk geen zin in zo'n kleine klus; ik krijg geen reactie, of ze vragen echt de hoofdprijs....

Uiteraard komt dit op een aparte groep met een 20A, die groep wordt gewoon gekeurd voor gebruik.

Heb er dan zelf wel genoeg vertrouwen in om de Solarbank Max AC op vol vermogen te laden/ontladen.

Edit: kan die legrand green up nergens voor een redelijke prijs vinden met penaarde. Alleen de Duitse met randaarde.

[ Voor 6% gewijzigd door replica17 op 23-06-2026 22:01 ]

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0


  • duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:18

duderuud

Sliden is koel

rorie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:10:
Ik ben heel erg benieuwd waar de gene die hem besteld hebben waar ze hem gaan plaatsen. Zelf ben ik heel erg aan het twijfelen of het een goed idee is om deze thuis accu in huis te plaatsen. Zelf heb ik twee opties in huis, op zolder of begaande grond onder de trap. Buiten huis zou ik hem in het fietsen schuurtje kunnen plaatsen, deze is allee van houd en kan in de zomer lekker warm worden en in de winter koud.

Wie gaat hem echt in huis plaatsen? Hebben jullie nog tips waar je hem het beste kan bestellen op dit moment, met leuke extra`s?
Ik zet mijn Max AC met uitbreidingsmodule op zolder. Constante temepratuur van rond de 20C en kan daar redelijk eenvoudig een dedicated stopcontact maken.

Motor-Forum.nl


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2ioSiDlNyBuQ1av0Q-6lK3uH08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrhPT1rlHjEUzmmAYd7JBtnH.jpg?f=fotoalbum_large

Heel eerlijk; dit maakt overstappen op dynamisch wel een beetje minder aantrekkelijk zonder accu. Wat een prijzen. Dit is morgen. Vanavond was < 90 cent.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-06-2026 22:07 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:33
NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:07:
[Afbeelding]

Heel eerlijk; dit maakt overstappen op dynamisch wel een beetje minder aantrekkelijk zonder accu. Wat een prijzen. Dit is morgen. Vanavond was < 90 cent.
Dit kan je toch redelijk eenvoudig omzeilen? Of wilde je net je droger aanzetten (zonde met dit weer) en je EV opladen?

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14
La1974 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Dit kan je toch redelijk eenvoudig omzeilen? Of wilde je net je droger aanzetten (zonde met dit weer) en je EV opladen?
Het is morgen van 18:30 tot >00:00 duur en na 20:30 heel duur. Dat is inmiddels > 6 uur aka 25% van de dag, precies als mensen koken, tv kijken etc. Wilde je dan om 5 uur eten of wachten tot na 01:00?

Wordt wel lastiger vermijden - tenzij je écht alleen je auto oplaadt :) denk dat we in dit tempo veel meer en langere periodes gaan zien van dit. We zouden in piektijden geen vragen meer aan AI mogen stellen.

Maargoed, zal de discussie in ander topic verder voeren. Lang leve de accu - heb nu zooi kWh’s terug geleverd voor deze prijs die ik met de zon heb opgeladen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
KoningPaulus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:46:
Ben benieuwd hoe de max ac zich gaat verhouden met de Venus E Max. Die lijkt nagenoeg dezelfde specificaties te hebben, maar dan wat meer opslagcapaciteit. Begin daar inmiddels toch steeds meer naar te toe te neigen, ogenschijnlijk meer Value for Money.
Neem je ook kwaliteit mee in je overweging of alleen prijs? Heb vandaag de Max weer live gezien (ben in München voor de Inter Solar beurs), mooi apparaat, maar heb wel meer vertrouwen in de kwaliteit en support van Anker SOLIX.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste