NiGeLaToR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:21:
[...]
Zoals ik eerder heb trachten aan te geven denk ik dat je in een cirkel redeneert: modbus wijziging = zelfde als Anker NOM regeling = dus geen probleem.
Dat is een aanname en potentieel onjuist. Je vraagt nu naar je gelijk en krijgt dat niet maar hebt niet specifiek gevraagd naar twee dingen die je mijn inziens zou willen weten: wat raden jullie wél aan om te doen met de modbus aansturing én wat is de achterliggende reden om te adviseren niet zovaak te schakelen via modbus: waarin wijkt schakelen via modbus af van hoe Anker dat zelf doet?
Want ik vermoed nog steeds dat de modbus aansturing een andere route bewandelt dan het Anker systeem. Kan zijn dat bepaalde logica om de batterij te beschermen die in hun cloud zit dus niet werkt via modbus aansturing, ofzo.
Hoop dat dit helpt en je alsnog eea duidelijk krijgt.
Ik kan van deze post geen kaas van maken, nee

Ik doe helemaal geen aannames, ik zeg net dat ik níét geloof dat dit "hetzelfde" werkt a.d.h.v. wat ze schrijven?
NOM is alleen relevant in de context "er worden zéér frequent aanpassingen gedaan aan de opwek om zo dicht mogelijk aan te leunen bij wat een P1 telegram op dat moment aan grid import meldt". Dat is wat de interne NOM modus moet doen, en dat is ook exact wat een eigen/lokale NOM sturing zou (moeten) doen door naar de modbus registers te schrijven.
De originele discussie gaat over lange termijn degradatie van flash geheugen bij frequent wegschrijven naar de registers (waarbij het register op de achtergrond dus ook frequent geflushed zou worden naar storage). Het is momenteel onduidelijk wat het achterliggende effect is bij schrijven naar de registers in de AC Max; modbus is slechts een protocol om data tot in de batterij te krijgen en heeft verder niets te maken met wat er achterliggend gebeurt met die data.
Het antwoord van Anker "registers worden enkel naar RAM geschreven" lijken ze zelf meteen weer tegen te spreken worden door 2 varianten op "schrijf toch maar niet te veel/te frequent naar de registers om de lange termijn stabiliteit te garanderen", hetgeen er op wijst dat er toch ergens degradatie op zou treden.
Hoe dat zich vertaalt naar "mijn gelijk vragen" is mij al helemaal een raadsel, evenals wat cloud based oplossingen er mee te zien hebben.