ctrl-tab schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:31:
[...]
Wat is jouw definitie van continu?
Wanneer zou je 'continu' wisselen tussen laden en ontladen? In deze context denk ik bij continu aan elke minuut wisselen. En ik zie niet zo goed wanneer dit zou voorkomen op een frequente basis?
Lijkt me logisch dat dit niet goed zou zijn als dat uren aan houdt.
Wat betreft punt 2, niet technisch onderlegd maar ik zie dat alle thuisbatterijen dit doen, maar ook auto-laders die in de zonne-modus werken. En wat denk je van auto's die continu terugleveren adhv het remmen.
Mij lijkt dat dit soort apparaten (invertor+battery) hiervoor gemaakt zijn.
Overigens wel fijn dat je nagevraagd hebt of deze gegevens in flash of ram opgeslagen worden. Volgens mij is dit bij de Zendure niet iets dat automatisch gebeurt. Wat ik onlogisch vind overigens (waarom is dit het probleem van de aansluitende partij, het apparaat moet een goede modus hierin kiezen. Dat doet anker blijkbaar).
Dat regelmatig wisselen tussen laden en ontladen lijkt me iets dat toch regelmatig zou kunnen voorkomen als je nauwkeurig probeert nul-op-de-meter te implementeren.
Een dag met veel kleine verspreide wolken, of nog realistischer bij zonsopkomst en zonsondergang is er logischerwijze een kantelpunt waarbij de zonnepanelen net genoeg produceren om aan de vraag van de woning te voldoen. Kleine spelingen in het verbruik dus of in de zonnesterkte kunnen in die periode voor een regelmatige wissel tussen laden/ontladen zorgen. Ik spreek hier theoretisch en niet uit ervaring. Je zou hysteresisch kunnen inbouwen zodat hij niet te vaak wisselt tussen laden/ontladen maar op dat moment ben je dus niet meer nul-op-de-meter aan het volgen.
Verder ivm punt 2. Ik volg je logical, maar het is het artikel van @
Taro die me aan het denken zette want hij schrijft:
Een slimme keuze zou vervolgens kunnen zijn: Deel de waarde niet altijd door 2 als je 2 omvormers hebt, maar pak de nieuwe P1 meter waarde (Bijv. 1000 Watt), haal daar de ingestelde waarde van 1 van de 2 omvormers van af (Bijv. 400 Watt) en stuur het restant (600 Watt) naar de 2e omvormer. De volgende seconde stuur je dit naar de eerste omvormer, etc. Zo bespaar je al 50% van je relaisschakelingen.
Dus het lijkt er op dat dit op de een of andere manier toch een impact heeft op de omvormer.
De reactie van Anker lijkt te suggereren dat het wel meevalt maar dat je ook niet moet overdrijven. Ik heb geen flauw benul wat dit in de praktijk betekend. Ik krijg elke 5 seconden een nieuwe waarde binnen van de P1 meter ivm afname/injectie op het net, en in de ideale wereld zou ik dus de Anker batterij om de 5 seconden een nieuw commando sturen...