• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-07 21:35
Ik lees dat sommigen de AC Max al eerder thuis geleverd gaan krijgen (begin volgende week al, bevestigd door transport) dan dat Anker zelf gaat uitleveren (vanaf 6 juli) . Is dat niet een beetje vreemd? 🤔

[ Voor 9% gewijzigd door BOEFJE_NL op 26-06-2026 22:47 ]

• Martinierius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-07 15:00
tweazer schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Wat is de temperatuur van de 2 pro ? (solarbank in het huisje klikken en dan de naam van de solarbank) Wat is de on-grid ac output (tot 1000W in te stellen) ? Equipment feeds power to grid aan ?
Op dit moment is de temperatuur 32 graden, en staat het schema ingesteld om (vanaf 18u) 200W terug te leveren (ontladen) tot 10%. In werkelijkheid levert hij nu 80W terug = 10% van wat overdag ingesteld staat om tss 9u30 en 18u terug te leveren. 800W is ook het maximum dat kan ingesteld worden om naar het net te sturen. De setting equiment feeds to power grid vind ik niet terug.

• Autowiel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:48
Ik heb de Solix Max besteld. Deze zou ik graag aan de buitenmuur willen bevestigen onder de overhang van het dak. Mijn voorkeur heeft om dit aan de muur zelf te doen, alleen geeft de anker pagina aan dat de batterij niet geschikt zou zijn voor wandmontage. Toch begrijp ik niet waarom. Zou het met bijvoorbeeld deze beugels kunnen die een last van 150 kg kunnen dragen ?

https://benem.nl/wandconsole-fischer-ksu-s-450.html

https://materiaaldirect.nl/fischer-aircobeugel-ksu-s-450-met-geluidsisolatie/

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:03
@Autowiel de batterij weet niet waar die op staat of aan hangt, echter met 73kg is het wereldwijd gezien geen geschikt schilderijtje. Veel huizen worden opgetrokken uit gipsplaat of gibo blokken. Beiden lijken mij niet enorm geschikt voor dat gewicht aan een paar pluggen.

Dus persoonlijk denk ik dat met de juiste beugel & montage dit aan een dragende muur vast moet kunnen. Net als een airco oid. Welke beugel, pluggen en evt (chemische) ankers je het best kunt gebruiken kan ik je niet over adviseren.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Los van pluggen of geschikte muur etc.: Er wordt toch standaard een muurbeugel meegeleverd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/10bi7qicH7K2e9uGcEn4trJQ.png

[ Voor 30% gewijzigd door JBS op 27-06-2026 08:57 ]

JBS schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:56:
Los van pluggen of geschikte muur etc.: Er wordt toch standaard een muurbeugel meegeleverd?

[Afbeelding]
Die muurbeugel is alleen bedoeld om de stapel vast te maken zodat de hele stapel niet om kan vallen.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• De Kris
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14:32
Beste klant,

Allereerst onze excuses. We willen je informeren over een wijziging in de planning van de opname van de Anker SOLIX Solarbank Max AC (A17E2) op de Synergrid C10/26-lijst.

Hartelijk dank dat je hebt gekozen voor de Anker SOLIX Solarbank Max AC (A17E2). De productcertificering is volledig afgerond en we hebben direct een aanvraag ingediend voor opname op de Synergrid C10/26-lijst. Door interne proceswijzigingen bij Synergrid is de publicatie van de bijgewerkte lijst uitgesteld tot eind augustus.

Je kunt echter gerust zijn. De registratieprocedure bij netbeheerders biedt doorgaans een bufferperiode van 1 tot 3 maanden. Fluvius geeft bijvoorbeeld aan dat je na de installatie ongeveer 3 maanden de tijd hebt om je systeem te registreren. Ook in andere regio’s wordt hier over het algemeen flexibel mee omgegaan. Wil je het zekere voor het onzekere nemen? Dan kun je het product eerst off-grid gebruiken en de registratie afronden zodra de opname op de Synergrid C10/26-lijst is voltooid.

Voor je bestelling kun je kiezen uit de volgende opties:

Optie A: Direct verzenden
We verzenden je bestelling zo snel mogelijk, zodat je het product eerder kunt gebruiken. Zodra de opname op de Synergrid C10/26-lijst is voltooid, informeren we je direct.

Optie B: Verzenden na opname op de Synergrid C10/26-lijst
We reserveren je bestelling en je early-bird-voordelen blijven behouden. Zodra de opname op de Synergrid C10/26-lijst is voltooid, verzenden we je bestelling direct. De huidige verwachting is eind augustus.

De eerste verzendingen starten in juli. We ontvangen je reactie graag vóór 2 juli.

Nogmaals hartelijk dank voor je geduld en vertrouwen.

Met vriendelijke groet,

Het Anker SOLIX-team
Zucht...

dK

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

quote: Anker Solix
Beste klant,

Allereerst onze excuses. We willen je informeren over een wijziging in de planning van de opname van de Anker SOLIX Solarbank Max AC (A17E2) op de Synergrid C10/26-lijst.

Hartelijk dank dat je hebt gekozen voor de Anker SOLIX Solarbank Max AC (A17E2). De productcertificering is volledig afgerond en we hebben direct een aanvraag ingediend voor opname op de Synergrid C10/26-lijst. Door interne proceswijzigingen bij Synergrid is de publicatie van de bijgewerkte lijst uitgesteld tot eind augustus.

Je kunt echter gerust zijn. De registratieprocedure bij netbeheerders biedt doorgaans een bufferperiode van 1 tot 3 maanden. Fluvius geeft bijvoorbeeld aan dat je na de installatie ongeveer 3 maanden de tijd hebt om je systeem te registreren. Ook in andere regio’s wordt hier over het algemeen flexibel mee omgegaan. Wil je het zekere voor het onzekere nemen? Dan kun je het product eerst off-grid gebruiken en de registratie afronden zodra de opname op de Synergrid C10/26-lijst is voltooid.

Voor je bestelling kun je kiezen uit de volgende opties:

Optie A: Direct verzenden
We verzenden je bestelling zo snel mogelijk, zodat je het product eerder kunt gebruiken. Zodra de opname op de Synergrid C10/26-lijst is voltooid, informeren we je direct.

Optie B: Verzenden na opname op de Synergrid C10/26-lijst
We reserveren je bestelling en je early-bird-voordelen blijven behouden. Zodra de opname op de Synergrid C10/26-lijst is voltooid, verzenden we je bestelling direct. De huidige verwachting is eind augustus.

De eerste verzendingen starten in juli. We ontvangen je reactie graag vóór 2 juli.

Nogmaals hartelijk dank voor je geduld en vertrouwen.

Met vriendelijke groet,

Het Anker SOLIX-team
TL;DR Belgische Synergrid homologatie uitgesteld tot ten vroegste augustus.
Zo zie je maar weer in hoeverre je mag vertrouwen op 'garanties' van bedrijven.

Ik ga nog even nadenken over wat ik ga doen; ik wil liever niet de hele zomer missen maar op zich is er ook geen enkele zekerheid dat de batterij écht gehomologeerd geraakt + in theorie mag je 'm ook niet gebruiken voordat hij goedgekeurd is...

Vervelende situatie.

Mijn nabestelling met de connectors voor [vaste] AC aansluiting & de communicatiestekker hebben ze dan wél reeds verzonden... ;(

De "certifcering is afgerond" vs. "we hebben meteen aangevraagd om op de lijst te komen" kan ik ook niet goed rijmen; ik zou verwachten dat iets gecertificeerd wordt ten behoeve van opname op de Synergrid lijst, dus over welke certificering hebben we het dan? Het eerdere "het model is al goedgekeurd" lijkt dus ook complete onzin te zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 27-06-2026 10:08 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien al eerder gedeeld, maar lukt niet meer om alles bij te houden. Inmiddels is de Home Assistant update uitgekomen waarmee je ook waardes onder de 100 Watt kunt instellen, dus ook 0 Watt. Daarmee kan je de Max AC of SB4 dus vanaf nu ook gewoon pauzeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRva9AJ3vK4GNlYRqHiotH4NEas=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Km4reKp3KRBkdBbMU16Tiw49.png?f=user_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Taro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:08:
Misschien al eerder gedeeld, maar lukt niet meer om alles bij te houden. Inmiddels is de Home Assistant update uitgekomen waarmee je ook waardes onder de 100 Watt kunt instellen, dus ook 0 Watt. Daarmee kan je de Max AC of SB4 dus vanaf nu ook gewoon pauzeren:
[Afbeelding]
Nice. Ging dat gepaard met een firmware update of was het echt puur een artificiële beperking in de HASS integratie? (ik zag de limiet van 100W er idd hardcoded inzitten enige tijd geleden)

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:36
Slonzo schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:10:
[...]

Nice. Ging dat gepaard met een firmware update of was het echt puur een artificiële beperking in de HASS integratie? (ik zag de limiet van 100W er idd hardcoded inzitten enige tijd geleden)
Was een fout in de integratie. HA updaten en je bent klaar.

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 31-07 17:15
Ik overwoog (overweeg?) ook de solarbank max ac te kopen: heb veel panelen, hoog verbruik, binnenkort een warmtepomp. Leek ideaal maar vervolgens heb ik mijn eigen verbruiksdata van 2025 (8.760 uurmetingen) doorgerekend met mijn contracttarieven en kwam op een terugverdientijd van 8 jaar, ook mét warmtepomp en een hoger tarief. De opbrengst zit bijna helemaal tussen maart en september; ’s winters staat ’ie ’s avonds leeg, juist als de warmtepomp het hardst trekt maar er dus geen zon is om te laden.

Op de website van anker en in reviews zie je enorme besparingen maar een groot deel van de “batterijbesparing” haal je gratis binnen door slim overdag te verbruiken. De batterij voegt alleen de avond toe maar levert me zo’n 400 euro op (300 gebruik, 100 handel) maar daar moet dan nog stroomverbruik van ding zelf af, efficienty die omlaag gaat dus laten we zeggen 350 per jaar. Een EV zou bij mij het enige zijn dat het richting 5-6 jaar trekt maar die heb ik niet =)

Iemand met een vergelijkbaar profiel (veel panelen, laag tarief, al efficiënt gebruik) die wél de sprong heeft gemaakt? Benieuwd of jullie tot andere cijfers komen en wat voor jullie reden is om een batterij aan te schaffen.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
nextnext schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:18:
Ik overwoog (overweeg?) ook de solarbank max ac te kopen: heb veel panelen, hoog verbruik, binnenkort een warmtepomp. Leek ideaal maar vervolgens heb ik mijn eigen verbruiksdata van 2025 (8.760 uurmetingen) doorgerekend met mijn contracttarieven en kwam op een terugverdientijd van 8 jaar, ook mét warmtepomp en een hoger tarief. De opbrengst zit bijna helemaal tussen maart en september; ’s winters staat ’ie ’s avonds leeg, juist als de warmtepomp het hardst trekt maar er dus geen zon is om te laden.

Op de website van anker en in reviews zie je enorme besparingen maar een groot deel van de “batterijbesparing” haal je gratis binnen door slim overdag te verbruiken. De batterij voegt alleen de avond toe maar levert me zo’n 400 euro op (300 gebruik, 100 handel) maar daar moet dan nog stroomverbruik van ding zelf af, efficienty die omlaag gaat dus laten we zeggen 350 per jaar. Een EV zou bij mij het enige zijn dat het richting 5-6 jaar trekt maar die heb ik niet =)

Iemand met een vergelijkbaar profiel (veel panelen, laag tarief, al efficiënt gebruik) die wél de sprong heeft gemaakt? Benieuwd of jullie tot andere cijfers komen en wat voor jullie reden is om een batterij aan te schaffen.
Hou je ook al rekening met het variabel worden van de nettarieven vanaf 2029? Dat verbetert ook de terugverdientijd van een thuisbatterij, omdat de lage tarieven samenvallen met veel zon en de hoge tarieven samenvallen met NOM strategie. Daarnaast weet niemand wat de elektriciteitskosten zijn de komende jaren.

energienerds.nl

• zorazori
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-07 22:17
Slonzo schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:03:
[...]

TL;DR Belgische Synergrid homologatie uitgesteld tot ten vroegste augustus.
Zo zie je maar weer in hoeverre je mag vertrouwen op 'garanties' van bedrijven.

Ik ga nog even nadenken oberver wat ik ga doen; ik wil liever niet de hele zomer missen maar op zich is er ook geen enkele zekerheid dat de batterij écht gehomologeerd geraakt + in theorie mag je 'm ook niet gebruiken voordat hij goedgekeurd is...

Vervelende situatie.

Mijn nabestelling met de connectors voor [vaste] AC aansluiting & de communicatiestekker hebben ze dan wél reeds verzonden... ;(

De "certifcering is afgerond" vs. "we hebben meteen aangevraagd om op de lijst te komen" kan ik ook niet goed rijmen; ik zou verwachten dat iets gecertificeerd wordt ten behoeve van opname op de Synergrid lijst, dus over welke certificering hebben we het dan? Het eerdere "het model is al goedgekeurd" lijkt dus ook complete onzin te zijn?
Ik zit in dezelfde situatie , vandaag bericht ontvangen dat de connectors verstuurd zijn .En normaal ontvang ik de bat midden volgende maand , gaan we ze dan aan de kant laten staan tot eind August of langer ? Heb net een mail verstuurd naar synergrid , eens horen wat ervan klopt allemaal ...

[ Voor 9% gewijzigd door zorazori op 27-06-2026 16:05 ]

Met mijn huidige tarieven valt er helemaal niks te verdienen met een thuisbatterij, toch staat er hier inmiddels eentje. Die huidige tarieven zijn namelijk tijdelijk en eind van het jaar is er voor mij wel wat te verdienen met die batterij.

Is de SB MAX AC niet gewoon te groot voor je situatie? Je zou dan ook een SB 4 (of zelfs 3) kunnen overwegen.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
berthavekes2 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:27:
[...]

Verweg de meeste grondgebonden woningen in Nederland hebben toch een individuele aardpen?
Ik heb geen individuele aardpen naar mijn weten, Stedin is een tijdje geleden langs geweest om te kijken en meten hoe mijn woning überhaupt geaard was omdat ze de waterleiding gingen vervangen van (welk metaal dan ook) naar kunststof en ze wisten niet precies hoe deze woningen geaard waren. Wat ik van de monteur begreep is dat ik "gewoon" aangesloten was op een aarde kabel van de netbeheerder...
Medio februari komt Stedin netverzwaring uitvoeren dus dan gaat alles open en kan ik beter zien hoe alles hier is aangesloten :)

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 27-06-2026 16:39 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• nextnext
mrme12345 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Hou je ook al rekening met het variabel worden van de nettarieven vanaf 2029? Dat verbetert ook de terugverdientijd van een thuisbatterij, omdat de lage tarieven samenvallen met veel zon en de hoge tarieven samenvallen met NOM strategie. Daarnaast weet niemand wat de elektriciteitskosten zijn de komende jaren.
Ja dat zou nog zo’n 100 pj opleveren, maar dus pas vanaf 2029 en áls het doorgaat. En grootste winst blijft toch om stroomverbruik slim te plannen.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:23:
Voor de geïnteresseerden:
Ik heb zojuist mijn review online gezet na 14 dagen testen van de Anker Solix Solarbank Max.
Jullie mogen er op schieten ;)
Enige wat mij opvalt is dat je bij de businesscase stelt dat de batterij 10.000 laad cycli heeft, dit is niet helemaal correct in mijn ogen. De fabrikant stelt dat je minstens 10.000 laad cycli kan halen, dit kunnen er nog honderden/duizenden meer zijn maar mogelijk wel met cell degradatie.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• nextnext
HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:13:
[...]

Met mijn huidige tarieven valt er helemaal niks te verdienen met een thuisbatterij, toch staat er hier inmiddels eentje. Die huidige tarieven zijn namelijk tijdelijk en eind van het jaar is er voor mij wel wat te verdienen met die batterij.

Is de SB MAX AC niet gewoon te groot voor je situatie? Je zou dan ook een SB 4 (of zelfs 3) kunnen overwegen.
Bedankt voor suggestie maar heb Enphase micro omvormers wat niet lekker samengaat, max sc past qua capaciteit en vermogen wel bij me. Financieel kan ik m gewoon niet voor mezelf verantwoorden en vraag me af of ‘we’ ons niet te snel rijk rekenen. Zie zoveel enthousiaste terugverdientijden, vooral op de website van anker zelf, wat me argwanend maakt
nextnext schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Bedankt voor suggestie maar heb Enphase micro omvormers wat niet lekker samengaat, max sc past qua capaciteit en vermogen wel bij me. Financieel kan ik m gewoon niet voor mezelf verantwoorden en vraag me af of ‘we’ ons niet te snel rijk rekenen. Zie zoveel enthousiaste terugverdientijden, vooral op de website van anker zelf, wat me argwanend maakt
Waarom zou een SB 3 of 4 niet samengaan met Enphase?

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Je overpeinzingen horen beter thuis in dit topic:
Crawl NL in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

• nextnext
HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:51:
[...]

Waarom zou een SB 3 of 4 niet samengaan met Enphase?
Het kan wel maar ik heb al wisselstroom van mn omvormers dus dan betaal ik deels voor de DC ingangen die ik niet nodig heb. De max ac is imo dus meer bang for buck

• digital-IMEI
waar halen jullie de opgewekte stroom uit de Anker app? Mijn solar production grafiek heeft nog nooit data getoond. Third party PV is geselecteerd.
toch nog een keer mijn eigen vraag herhalen. Zien jullie third party PV opwerk in de Anker app terug?

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:15
ArcticWolf schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:36:
[...]

Enige wat mij opvalt is dat je bij de businesscase stelt dat de batterij 10.000 laad cycli heeft, dit is niet helemaal correct in mijn ogen. De fabrikant stelt dat je minstens 10.000 laad cycli kan halen, dit kunnen er nog honderden/duizenden meer zijn maar mogelijk wel met cell degradatie.
Dat klopt, maar ik ben uitgegaan van de door de fabrikant gegarandeerde laadcycli. Alles wat deze langer draait is natuurlijk meegenomen.

Arriving Somewhere but not here....

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:15
digital-IMEI schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:18:
[...]

toch nog een keer mijn eigen vraag herhalen. Zien jullie third party PV opwerk in de Anker app terug?
Ja, dat zie ik af en toe terug, zie de afbeelding.
Bij mij staat deze ook op third parthy PV en ik vraag me ook af waar deze wijsheid in de Anker app vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atNeXn53R3gfKSjAfE7JFO7UyFU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ee1B0u5VEdPsqc9l4HTpnGib.png?f=user_large

Arriving Somewhere but not here....

• digital-IMEI
Joop_Klepzeiker schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Ja, dat zie ik af en toe terug, zie de afbeelding.
Bij mij staat deze ook op third parthy PV en ik vraag me ook af waar deze wijsheid in de Anker app vandaan komt.

[Afbeelding]
Boven het huis heb ik inderdaad ook. Dat is feitelijk wat je teruglevert. Dus opwek - verbruik. Deze info wordt geleverd vanuit je P1 meter.

Zien jullie in de grafiek onder de dag, week, maand en jaar totalen van third party Pv opwek?

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:30
Je slimme meter in de meterkast, kan eigen opwekking zien als teruglevering. Ik vermoed dat dit 1 op 1, pv opwek aangegeven is met extra logging via de app.
digital-IMEI schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:49:
[...]

Zien jullie in de grafiek onder de dag, week, maand en jaar totalen van third party Pv opwek?
Nee.

En dan weet de app ook niet, tenzij je de nieuwe anker smart meter hebt.

Als je naar elektriciteitsnet gaat, en klikt op geëxporteerd kun je ook zien hoeveel er het net op is gegaan. En daarnaast kun je ook zien hoeveel er naar de batterij is gegaan in dat tabblad.

[ Voor 110% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-06-2026 08:53 ]

• O_Tiby
  • Laatst online: 26-07 13:29
Toch nog weer een twijfel hier. Zit er toch aan te denken de Max AC + BP2700 14 kWh te kopen, daar er geen goedkopere kWh/€ te koop is.

Wat ik mij nog afvraag: stel de stroom valt uit. Dan valt ook de omvormer van de zonnepanelen uit en weken je geen stroom meer op.

Zou dit straks opgelost kunnen worden met de PowerDock (Pro)? Kun je dan wel echt offgrid draaien en dat de zonnepanelen kunnen opwekken?
edit:
Lees nu net deze site waarin ze het wel bevestigen: https://shop.batterijxper...nker-solix-power-dock-pro

[ Voor 18% gewijzigd door O_Tiby op 27-06-2026 22:51 ]

• NiGeLaToR
@O_Tiby je kunt in theorie laden via de backup 230v poort, alleen met een stekker inverter.

Werking icm powerdock vind ik ook interessant :)

• O_Tiby
NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:06:
@O_Tiby je kunt in theorie laden via de backup 230v poort, alleen met een stekker inverter.

Werking icm powerdock vind ik ook interessant :)
Dit bedoel ik niet (denk ik). We hebben al 1panelen liggen met een solaredge omvormer. Deze valt uit wanneer bij stroomnetuitval.

Wat ik kan vinden zou je (straks) met een PowerDock (Pro) en AC Max je huis offgrid moeten kunnen draaien en je zonnepanelen installatie ook actief kunnen houden.

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-07 17:16

t3q

Say yes to teq

[...]

Ja, de smart meter zal het teruglevering waarschijnlijk als opbrengst zien en dat software matig vertalen mAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRaWgn-dvF6B_eJdmwqKRkg911U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKH01fh8kkBmd9mdu2YgwAAd.jpg?f=fotoalbum_large

Life goes as it goes.

• NiGeLaToR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXwY51EIrpVEJQ7BpQdiFwYKFa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwcWtIfi16blfHetq9gQUQUn.jpg?f=fotoalbum_large

Zo dus: solar is ‘P1 teruglevering’ en home usage = verschil tussen P1 en accu lading in dit geval. Alleen klopt dat niet want de airco, pc van zoonlief & alle andere meuk staat ook aan.

Overweeg dus wel die CT klem oplossing.. al verandert het alleen m’n inzicht.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:00
Wat is jullie ervaring na een early bird korting? Ik twijfel de Max AC nu of morgen te bestellen. Als er wat extra's komen maar het €2.499 wordt/blijft is morgen interessanter met de nieuwsbriefkorting. Als het kaal €2.499 zonder P1 meter wordt is het vandaag beter..

• digital-IMEI
Maurice- schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:16:
Wat is jullie ervaring na een early bird korting? Ik twijfel de Max AC nu of morgen te bestellen. Als er wat extra's komen maar het €2.499 wordt/blijft is morgen interessanter met de nieuwsbriefkorting. Als het kaal €2.499 zonder P1 meter wordt is het vandaag beter..
Mijn ervaring is dat er altijd weer wat komt om te wachten. Black Friday, een volgend model, zomer acties…

ik denk dat je een eerlijke prijs betaald met de early bird. De reguliere prijs is mijn inziens te hoog in de huidige markt.

• Maurice-
digital-IMEI schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Mijn ervaring is dat er altijd weer wat komt om te wachten. Black Friday, een volgend model, zomer acties…

ik denk dat je een eerlijke prijs betaald met de early bird. De reguliere prijs is mijn inziens te hoog in de huidige markt.
Dank voor je reactie! Er is een bekend trucje om onder de €2k te komen zonder early bird code dus gratis extra's ipv korting zou dan het gunstigst zijn. Annuleren gaat alleen via de klantenservice zie ik, dat is een beetje te groot risico als ze de order dan zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Maurice- op 28-06-2026 13:25 ]

digital-IMEI schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Volgens mij is het überhaupt niet mogelijk om voor de "reguliere" prijs te bestellen.

Anker heeft eigenlijk altijd wel een actie, net zoals concurrenten zoals Zendure en Jackery

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Vandaag laatste dag voor de aanbeidingsprijs!

is akersolix.com/nl het preferred inkoopadres hier? Bij aanmelden nieuwsbrief heb ik een 10% kortingscode gekregen, is nogal de moeite waard als je het mij vraagt. Vanavond de bestelling doen :*)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• 3ym
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:23

3ym

stevenP schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:32:
Vandaag laatste dag voor de aanbeidingsprijs!

is akersolix.com/nl het preferred inkoopadres hier? Bij aanmelden nieuwsbrief heb ik een 10% kortingscode gekregen, is nogal de moeite waard als je het mij vraagt. Vanavond de bestelling doen :*)
10% korting is niet geldig icm early bird en andere acties.

• Maurice-
3ym schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:39:
[...]

10% korting is niet geldig icm early bird en andere acties.
Maar zonder early bird wel ;)

• 3ym

3ym

early bird - 400 euro en welcomstkorting maar 250 euro

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:34
3ym schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:54:
early bird - 400 euro en welcomstkorting maar 250 euro
Ik krijg met de kortingscode nieuwsbrief maar €125 korting ???????

Ik wacht wel op een 2.0 versie ( met LAN hopelijk )

[ Voor 10% gewijzigd door pjotter1965 op 28-06-2026 14:02 ]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08 14:32

Dennahz

Life feels like hell should.

HandyLumberjack schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Volgens mij is het überhaupt niet mogelijk om voor de "reguliere" prijs te bestellen.

Anker heeft eigenlijk altijd wel een actie, net zoals concurrenten zoals Zendure en Jackery
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji4D-5xC1mHMpJelccJeWnHuTA0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H8oTvg06ur40yMd7BsihqJez.png?f=user_large
Volgens mij is dit echt een prima actie hoor met al die extra's. Sowieso, € 2099,- voor een 7kWh accu die 3500W kan terugleveren vind ik best scherp. Volgend jaar zijn er misschien wel betere en goedkopere modellen, maar ach, je kan blijven wachten. Dit is volgens mij een meer dan prima apparaat van degelijke kwaliteit.

Twitter

• O_Tiby
pjotter1965 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Ik krijg met de kortingscode nieuwsbrief maar €125 korting ???????

Ik wacht wel op een 2.0 versie ( met LAN hopelijk )
Dit is ook mijn twijfel. Al hoor ik dat de wifi prima is. De p1 meter is ook via wifi. En om nu later veel meer te betalen voor LAN is ook zonde. De 14kWh is echt interessant te verkrijgen

• Spom
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 28-06 15:48
Dennahz schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:23:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij is dit echt een prima actie hoor met al die extra's. Sowieso, € 2099,- voor een 7kWh accu die 3500W kan terugleveren vind ik best scherp. Volgend jaar zijn er misschien wel betere en goedkopere modellen, maar ach, je kan blijven wachten. Dit is volgens mij een meer dan prima apparaat van degelijke kwaliteit.
Hoe krijg je dit nog zo in je winkelmandje vandaag met die gratis Powerbank en plugs? Dat lukt bij mij niet

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:30
Spom schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Hoe krijg je dit nog zo in je winkelmandje vandaag met die gratis Powerbank en plugs? Dat lukt bij mij niet
Early bird aanmelding

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Heeft iemand nog recent gebruik kunnen maken van de 8% korting via CashbackXL? De cookie settings stonden goed maar tot nu toe geen cashback zichtbaar. Een claim indienen kan niet meer.

• JBS
  • Niet online

JBS

dene30 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:51:
Heeft iemand nog recent gebruik kunnen maken van de 8% korting via CashbackXL? De cookie settings stonden goed maar tot nu toe geen cashback zichtbaar. Een claim indienen kan niet meer.
https://www.cashbackxl.nl/webshops/anker-solix
Let op: je ontvangt geen cashback als er een kortingscode gebruikt wordt bij de aanvraag

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:33
dene30 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:51:
Ja bij mij wel gelukt na 3x proberen ( eerste 2 keer bestelling geannuleerd). Cashback a 251,97. Toch mooi meegenomen.

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
denuz schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:14:
[...]

Ja bij mij wel gelukt na 3x proberen ( eerste 2 keer bestelling geannuleerd). Cashback a 251,97. Toch mooi meegenomen.
Die cashback is toch wel een rommeltje.

Ik kreeg eerst een bevestiging van cashback xxl met €295. En later was dat ineens aangepast naar €206,92. Ik vraag mij af hoe ze op dit bedrag komen. Het hoort volgens mij inderdaad €251,97 te zijn.
Dennahz schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:23:
[...]

[Afbeelding]
Daar zeg ik niks over, het is best een mooi aanbod. Ik geef alleen aan dat je eigenlijk nooit voor de "reguliere" prijs kan bestellen omdat er altijd wel een actie is.

• Maurice-
denuz schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:14:
[...]

Binnen hoeveel uur kun je nog zelf annuleren? Ivm het aflopen van de eerste korting vannacht.

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:33
Maurice- schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:36:
[...]

Binnen hoeveel uur kun je nog zelf annuleren? Ivm het aflopen van de eerste korting vannacht.
Ik had volgende dag geannuleerd. Kan gewoon via de website.

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Maar de Early Bird prijzen zijn toch allemaal kortingscodes? Ik weet nog niet waar het dan mis gaat. Heb ook al geannuleerd en opnieuw besteld maar telkens geen toewijzing (na een dag wachten).

• stevenP
  • Nu online
dat cashbackxl riekt voor mij naar datahandel, ik pas. Zeker als ze "adviseren om al je cookieblockers uit te zetten, álles te accepteren en geen VPN te hebben of op een openbaar netwerk te zitten." :X

Thanks, ik ga bij anker zelf bestellen.

• 3ym

3ym

precies, voor een beetje korting wordt je volgespamd en zullen jouw gegevens tien keer worden doorverkocht

• Dennahz

Dennahz

Precies dat inderdaad. Misschien dat er nog iemand een ongebruikt linkje heeft staan? :)

Twitter

• JBS
  • Niet online

JBS

Nu de early bird is afgelopen is de korting van 400 naar 300 euro gegaan. De 10% nieuwbrief korting werkt nu echter wel. Maakt 2089 in plaats van 2099 voor de Max AC (met nog steeds gratis de P1 meter).

Los van een pre sale aanmelding met gratis extra's dus ietsje goedkoper dan ie was.

(Met extra batterij komt ie nu op € 3.798,10)

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 29-06-2026 05:15 ]

• nemesls
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:41
JBS schreef op maandag 29 juni 2026 @ 05:13:
Nu de early bird is afgelopen is de korting van 400 naar 300 euro gegaan. De 10% nieuwbrief korting werkt nu echter wel. Maakt 2089 in plaats van 2099 voor de Max AC (met nog steeds gratis de P1 meter).

Los van een pre sale aanmelding met gratis extra's dus ietsje goedkoper dan ie was.

(Met extra batterij komt ie nu op € 3.798,10)
Ik kom nu op € 1.979,10 met de nieuwsbrief code. En met extra batterij € 3.643,11

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:50
nemesls schreef op maandag 29 juni 2026 @ 07:05:
[...]

Ik kom nu op € 1.979,10 met de nieuwsbrief code. En met extra batterij € 3.643,11
Hmm dat voelt dan toch een beetje wrang. Maar goed, ik vond die 2099 ook een prima prijs voor wat ik wil, dus maar snel vergeten.

• 3ym

3ym

Heb ook opnieuw met nieuwsbrief besteld voor 1979 euro..

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:12
Martinierius schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 02:16:
[...]
De setting equiment feeds to power grid vind ik niet terug.
Die staat hier bij de 2 pro (als device, niet het systeem). Heb je de laatste firmwares (hier 1.0.8.4) voor de 2 pro ? Heb je een anker p1 (fw 2.8.0.0) of anker smart meter (fw 0.0.0.36) of shelly em3 (fw 20260311-095913/1.7.5) ?

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:12
Maurice- schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:36:
[...]Binnen hoeveel uur kun je nog zelf annuleren?
Tot 14 dagen na ontvangst bij kopen op afstand ...

• juliantje15
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-07 16:55
Gister besteld denkende dat €2112 (inc. vaste kabel) de beste deal is de komende tijd :+ net geannuleerd en opnieuw besteld met kortingscode van de nieuwsbrief voor €1990 . Toch weer lekker bespaard zo

• NiGeLaToR
Ik heb toch ook wel respect voor bedrijven die gewoon zeggen: kost x en das dan ook de prijs de komende tijd.

Dat gevogel met kortingscodes en aanbiedingen en early bird onzin is uiteindelijk dus gewoon een fomo-instrument, want de dag na de early bird ben je al weer iets goedkoper uit..

• juliantje15
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-07 16:55
NiGeLaToR schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:04:
Ik heb toch ook wel respect voor bedrijven die gewoon zeggen: kost x en das dan ook de prijs de komende tijd.

Dat gevogel met kortingscodes en aanbiedingen en early bird onzin is uiteindelijk dus gewoon een fomo-instrument, want de dag na de early bird ben je al weer iets goedkoper uit..
Ja en al helemaal als je zo'n timer op je site zet die aftelt, met het idee dat hij daarna toch echt duurder gaat worden. Lijkt mij niet helemaal zuivere koffie...

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:55
Voor degenen die in Belgie wonen: in afwachting van de batterij heb ik deze code voor een Function Node in Node Red gevibecode: https://pastebin.com/8QHgnP6x

Deze tracht nul-op-de-meter en peak-shaving te combineren. Het verdeelt de werking in 4 States (Toestanden):

1. Native Zelfverbruik (Default)
Zolang de batterij voldoende reservecapaciteit heeft, bemoeit Node-RED zich er niet mee. De batterij handelt het gewone huisverbruik en zonne-overschotten autonoom af. Dit minimaliseert nodeloos commandos sturen naar de batterij.

2. Peak Shaving (Noodingreep)
Dit is de kern. Het script berekent continu of we het doel-capaciteitstarief (bv. 2500W) dreigen te overschrijden in het huidige Fluvius-kwartier.
Hier zit een slim voorspellingsalgoritme in:
In de eerste minuten van een kwartier wordt het actuele verbruik gedempt met het gekende sluipverbruik (een sensor in Home Assistant die het 5e percentiel qua verbruik in het laatste half uur berekent op een manier alsof er geen batterij zou zijn). Als je in minuut 1 een waterkoker aanzet, schiet de code niet in paniek (anders zou hij onnodig batterijcapaciteit dumpen). Hoe verder in het kwartier, hoe strakker het algoritme de werkelijke cijfers volgt. Dreigt er een piek? Dan pakt Node-RED de controle en berekent exact hoeveel Watt de batterij moet ontladen om nét onder de drempel te blijven.

3. Veilig Opladen
Als de batterijreserve onder een bepaald niveau zakt (dynamisch op basis van het uur van de dag, ik heb vooral voor het avondmaal veel reservecapaciteit nodig), forceert de code de batterij om op te laden uit het net of de zon. Het algoritme berekent de "veilige laadruimte" (de marge onder je capaciteitstarief-drempel), zodat de batterij zélf nooit een nieuwe kwartierpiek veroorzaakt tijdens het laden.

4. Standby Waakhond (0W Modus)
Dit voorkomt dat de minimum reservecapaciteit (voor peakshaving) opgebruikt word door de nul-op-de-meter-modus. De batterij wordt gepauzeerd en de energie wordt "vastgehouden" totdat er ofwel Piekgevaar is, of de zon weer doorbreekt.

Beveiligingen in de code:
  • Anti-Spam Bouncer: Om de omvormer niet gek te maken met commando's voor 10W verschil, worden kleine schommelingen gefilterd en gebatcht per 30 seconden, behalve bvb bij grote veranderingen.
  • Worst-Case Noodsignaal: Als de FSM mathematisch berekent dat de hardwarelimiet van de batterij de piek niet meer kán afvangen, stuurt het via een tweede output een notificatie (bijv. naar de HA app) zodat je menselijk kunt ingrijpen (bijv. inductiekookplaat uitzetten).
Ik heb de batterij nog niet dus het is allemaal nogal theoretisch momenteel :-)
Sommige sensors die ik ophaal met de code zijn er uiteraard nog niet bvb.

• Maurice-
NiGeLaToR schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:04:

Toch gebruikelijke Chinese marketing? Er zijn alternatieven waarbij je een vaste, te hoge, prijs blijft betalen.

• NiGeLaToR
Maurice- schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Toch gebruikelijke Chinese marketing? Er zijn alternatieven waarbij je een vaste, te hoge, prijs blijft betalen.
Er zijn alternatieven waar je gewoon de prijs betaalt :+

Maargoed, tis wat het is - we wisten het en weten het, maar als je net de hele early bird toestand heb afgewacht en dan het 2 dagen later met een nieuwsbrief korting voor paar tientjes goedkoper kan krijgen is het toch jammer.

Laat onverlet dat het een prima investering is en dat het voor de lange termijn niet aan een paar tientjes hangt, ben alleen de overvloed aan FUD-marketing zat.

• Martinierius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-07 15:00
tweazer schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Die staat hier bij de 2 pro (als device, niet het systeem). Heb je de laatste firmwares (hier 1.0.8.4) voor de 2 pro ? Heb je een anker p1 (fw 2.8.0.0) of anker smart meter (fw 0.0.0.36) of shelly em3 (fw 20260311-095913/1.7.5) ?
Ik gebruik geen p1, smart meter of shelly em3 en zo heeft het systeem ook gewerkt tot de foutmelding 25 is opgetreden. Mijn elektriciteitsteller is voorlopig nog een analoog model dus de meegeleverde p1 zit nog in de doos. Anker heeft ondertussen wel terug geantwoord en gevraagd om de logs door te sturen.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-08 20:12
[...]

Hoe moet Anker dit weten?

• digital-IMEI
Spekkie99 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:20:
[...]

Hoe moet Anker dit weten?
De volledige opwek zien ze niet. Maar ze zouden wel kunnen weergeven wat je teruglevert/ zou terug leveren. Zoals dit nu ook wordt weergegeven boven het huis als solar.

• JBS
  • Niet online

JBS

[...]

Ah. Mijn nieuwsbrief code was van pakweg een week of 4 geleden. Zojuist een nieuwe aangevraagd, en daarmee kom ik ook op jouw bedragen.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-08 20:12
digital-IMEI schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:00:
[...]

De volledige opwek zien ze niet. Maar ze zouden wel kunnen weergeven wat je teruglevert/ zou terug leveren. Zoals dit nu ook wordt weergegeven boven het huis als solar.
Lastig om dan te zien wat je eigen gebruik dan is, die mis je en je hebt zeker niet het complete plaatje.

Dus of de zonnepanelen koppelen in de app of een extra sensor in de meterkast op de PV groep.

• pretmark
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:43
De opwek kun je meten met de Smart meter gen 2 met extra CT klemmen (los bijkopen)

• Dennahz

Dennahz

Spekkie99 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Lastig om dan te zien wat je eigen gebruik dan is, die mis je en je hebt zeker niet het complete plaatje.

Dus of de zonnepanelen koppelen in de app of een extra sensor in de meterkast op de PV groep.
Gewoon alles koppelen via Home Assistant en je kan alles tot in detail volgen :)
[...]

Is dat inclusief alle extra's die je kreeg bij de presale? Tja, een beetje zuur is het wel natuurlijk. Echt veel voordeel heb je dan niet als vroege koper (behalve dan misschien eerdere uitlevering)

Maar € 100,- is op de hele levensduur van die accu natuurlijk peanuts. Dus ach... kan me er niet (lang) druk over maken

[ Voor 40% gewijzigd door Dennahz op 29-06-2026 14:10 ]

Twitter

• Principis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:57
zorazori schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:48:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie , vandaag bericht ontvangen dat de connectors verstuurd zijn .En normaal ontvang ik de bat midden volgende maand , gaan we ze dan aan de kant laten staan tot eind August of langer ? Heb net een mail verstuurd naar synergrid , eens horen wat ervan klopt allemaal ...
Hier van hetzelfde. Ik heb momenteel voor optie A (Direct verzenden) gekozen, met de verwachting dat de batterij toch goedgekeurd zou worden, maar ben nu toch aan het twijfelen.

Hou je ons op de hoogte van de reactie van synergrid?

• quizzical
Principis schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:12:
[...]

Hier van hetzelfde. Ik heb momenteel voor optie A (Direct verzenden) gekozen, met de verwachting dat de batterij toch goedgekeurd zou worden, maar ben nu toch aan het twijfelen.

Hou je ons op de hoogte van de reactie van synergrid?
Lastige is dat je hem binnen de dertig dagen moet aanmelden bij Fluvius. Dus wanneer neem je hem dan in gebruik? Of ga je hem in de doos laten zitten?
Ik heb offgridpowerstation (waar ik de batterij heb gekocht) een bericht gestuurd om te vragen hoe zij het aanpakken.

Er is nog nooit een plug&play toestel gehomologeerdmet een aangesloten vermogen >2400W dus het zou ook kunnen dat de problemen hieraan te wijten zijn (pure speculatie van mijn kant).

• Principis
quizzical schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:28:
[...]

Lastige is dat je hem binnen de dertig dagen moet aanmelden bij Fluvius. Dus wanneer neem je hem dan in gebruik? Of ga je hem in de doos laten zitten?
Ik heb offgridpowerstation (waar ik de batterij heb gekocht) een bericht gestuurd om te vragen hoe zij het aanpakken.

Er is nog nooit een plug&play toestel gehomologeerdmet een aangesloten vermogen >2400W dus het zou ook kunnen dat de problemen hieraan te wijten zijn (pure speculatie van mijn kant).
Ik wou de installatie al voorbereiden, maar verder wachten op de goedkeuring voor ik hem echt in gebruik neem (ivm brandverzekering).

Je speculatie lijkt me wel terecht. Er is een groot verschil tussen 2400 en 3500 Watt... Ik ga een CEE stekker plaatsen, omdat ik schuko niet vertrouw, en een vaste installatie lijkt niet te mogen voor een Plug&play toestel.

• quizzical
Principis schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Ik ga een CEE stekker plaatsen, omdat ik schuko niet vertrouw, en een vaste installatie lijkt niet te mogen voor een Plug&play toestel.
Mooie en veilige oplossing, alleen lijkt het me niet wettelijk. Voor hoever ik het begrijp is er maar 1 wettelijke manier om deze specifieke batterij in België aan te sluiten (wanneer de homologatie erdoor is) en dat is met de meegeleverde standaard-stekker.
Je hebt vast al mijn suggestie gezien om met een wandcontactdoos te werken die 16A langdurig mag leveren zoals de Legrand Green'Up.

Verder zou het me niet verbazen (maar ik heb er niks over kunnen terugvinden) dat het plaatsen van zo een CEE stekker een herkeuring van je binneninstallatie vereist.

• Principis
quizzical schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Mooie en veilige oplossing, alleen lijkt het me niet wettelijk. Voor hoever ik het begrijp is er maar 1 wettelijke manier om deze specifieke batterij in België aan te sluiten (wanneer de homologatie erdoor is) en dat is met de meegeleverde standaard-stekker.
Je hebt vast al mijn suggestie gezien om met een wandcontactdoos te werken die 16A langdurig mag leveren zoals de Legrand Green'Up.

Verder zou het me niet verbazen (maar ik heb er niks over kunnen terugvinden) dat het plaatsen van zo een CEE stekker een herkeuring van je binneninstallatie vereist.
Er staat nergens iets vermeld over wat voor stekker het moet zijn (niet in C10/11 en niet in AREI). Het gaat synergrid ook om de omvormer, niet over de stekker. Een CEE stekker is nog steeds geen vaste aansluiting, dus dat lijkt mij ok.

Het plaatsen van een CEE stopcontact, of eender welk ander stopcontact is een uitbreiding van de installatie, dus dat moet inderdaad gekeurd worden. Gelukkig moet heel onze installatie sowieso nog gekeurd worden ;) .

• quizzical
Op basis van wat ik heb onderzocht mag ik best een extra normaal stopcontact plaatsen zonder dat dit een herkeuring vereist. Als ik maar binnen de limieten blijf van water op 1 zekering mag (hetgeen best flexibel is in Belgie). Ik moet wel het eendraadschema enz dan even aanvullen maar niet herkeuren.

Ik heb ook geen informatie gevonden over welk soort stopcontact dat dat moet zijn, dus ik kan je niet zwart-op-wit tegenspreken dat de CEE stekker niet is toegestaan. Synergrid vertelde mij "Als een toestel gehomologeerd is met een stekker, geldt de homologatie voor die uitvoering, en in principe niet voor andere varianten."
Mijn vraag aan Synergrid was "Klopt het dus dat aansluiting via een Wieland-verbinding of via een vaste aansluiting momenteel niet toegelaten is voor deze Plug&Play-gehomologeerde Anker Solarbank-toestellen? Ze zouden daarvoor een  homologatie moeten aanvragen voor een vaste verbinding en een variant van de batterij uitbrengen met een apart productnummer op het typeplaatje?"

• Principis
quizzical schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:18:
Op basis van wat ik heb onderzocht mag ik best een extra normaal stopcontact plaatsen zonder dat dit een herkeuring vereist. Als ik maar binnen de limieten blijf van water op 1 zekering mag (hetgeen best flexibel is in Belgie). Ik moet wel het eendraadschema enz dan even aanvullen maar niet herkeuren.
Dat kan, maar aangezien die batterij 3500W kan leveren zet ik het toch liever op een aparte zekering.
Ik heb ook geen informatie gevonden over welk soort stopcontact dat dat moet zijn, dus ik kan je niet zwart-op-wit tegenspreken dat de CEE stekker niet is toegestaan. Synergrid vertelde mij "Als een toestel gehomologeerd is met een stekker, geldt de homologatie voor die uitvoering, en in principe niet voor andere varianten."
Mijn vraag aan Synergrid was "Klopt het dus dat aansluiting via een Wieland-verbinding of via een vaste aansluiting momenteel niet toegelaten is voor deze Plug&Play-gehomologeerde Anker Solarbank-toestellen? Ze zouden daarvoor een  homologatie moeten aanvragen voor een vaste verbinding en een variant van de batterij uitbrengen met een apart productnummer op het typeplaatje?"
Lekker vaag antwoord. Dit had ik inderdaad al eens gelezen. Ik interpreteer het als "we weten het zelf ook niet". De stekker is sowieso afneembaar op de MAX AC en er wordt ook al een kabel met wieland aansluiting verkocht, dus ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt welke stekker het nu is. Wat wel uitmaakt is het verschil tussen Plug&play en vaste installatie, dat staat ook expliciet in de plug&play pdf.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:37
Na meerdere offertes voor een thuisbatterij (veelal erg duur! >500-600 euro per kWh) en veel mooie verhalen van de installateurs over terugverdientijd toch besloten om voor de Solarbank Max AC te gaan. Ik ga voor maximaal zelfverbruik en een zo laag mogelijk prijs/kWh.

Helaas is er nog steeds geen duidelijk antwoord over hoe aan te sluiten in Belgie. Met mijn gezonde boerenverstand en gezien mijn zonnepanelen toch worden uitgebreid met bijbehorende verplichte keuring ga ik alles gewoon veilig, vast aanleggen. Zoals @Principis al zegt 3500W langduring echt no-go op een stopcontact, ook al is dit een legrand green up, het blijft een stopcontact met de bijkomende nadelen. Om dat te limiteren op 2500W of minder is gewoon verspilling en dan kan ik net zo goed niks aansluiten. De Synergrid lijst is op basis van de omvormer, en gezien de antwoorden die ze geven hebben ze zelf ook geen idee. Net als dat de regels mbt >10 kVa omvormer vermogen onduidelijk zijn met de belastingen.... Zolang de omvormer maar voor komt op de lijst denk ik dat het wel door de keuring geraakt.

Ik heb inmiddels een 3g4 kabel van meterkast in PVC buis gelegd uitkomende op een werkschakelaar. Vanuit daar direct met een 3g4 aan sluiten op de Anker. Simpel en veilig.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• quizzical
Ik reken erop dat zowel Legrand als Anker veiligheidsmarges inrekenen, en dat als Anker hun stekker heeft gemaakt om continu 16A aan te kunnen, en Legrand hun wandcontactdoos heeft gemaakt om continu 16A aan te kunnen, dat dit dat ook moet kunnen.

Bovendien weet ik dat ik in de praktijk nooit een uur lang 16A nodig heb, en dat de batterij in het allerslechtste geval dat 4 u zou kunnen doen (2u lang laden aan 3500W m - Dan zit de batterij vol - gevolgd door 2u lang ontladen aan 3500W - dan is de batterij leeg).

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:06
Wat is er toch mis met de wieland stekker ?

Wandcontactdoos met een wieland aansluiting en deze aansluiten direct op je meterkast.

zo simpel kan het zijn.

• Panamon
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:40
Ik zou graag een Anker Solix Max AC willen bestellen en zie dat de units nu vanaf 17 juli geleverd gaan worden.

Precies rond de zomervakanties. Hoe hebben jullie dat geregeld zodat als ze bezorgen niet voor een gesloten deur staan en de accu terug gaat naar Anker?

Ben benieuwd naar jullie oplossingen!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:39
MaXeRs schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:19:

Wandcontactdoos met een wieland aansluiting en deze aansluiten direct op je meterkast.

zo simpel kan het zijn.
Ja idd.

https://www.klusspullen.nl/wieland-96-031-5054-3-401623.html

https://www.klusspullen.nl/spelsberg-abox-040-l-577244.html

• Principis
MaXeRs schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:19:

zo simpel kan het zijn.
Wieland lijkt niet echt een ding te zijn in België voor zover ik weet.

• replica17
Principis schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Wieland lijkt niet echt een ding te zijn in België voor zover ik weet.
Dit.

Kan er ook niks over vinden in het AREI -> dat gaat sowieso problemen geven bij een keuring.

• MaXeRs
ai pulp

[ Voor 118% gewijzigd door teacher op 30-06-2026 12:50 ]

• replica17
MaXeRs schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Bij een AREI-keuring zijn Wieland connectoren (zoals de bekende gesis CLASSIC GST18 serie en Wieland RST systemen voor buiten) in België toegestaan, mits ze correct worden gebruikt. Omdat het modulaire en stekerbare installatiesystemen betreft, gelden er specifieke richtlijnen volgens het A.R.E.I. en de geldende productnormen

Richtlijnen voor AREI-conformiteit
  • Stekkerbare aansluitingen: Wieland installatieconnectoren (gesis GST18) zijn gecertificeerd volgens de harmoniserende norm EN IEC 61535. Deze norm is specifiek bedoeld voor permanente, stekerbare installaties in gebouwen
Is dit een AI antwoord? Kan je mij de referentie in het AREI geven :)

• MaXeRs
replica17 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Is dit een AI antwoord? Kan je mij de referentie in het AREI geven :)
https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Publications/files/AREI-Bijlage-Boek-1-installaties-op-laagspanning-en-op-zeer-lage-spanning-2026.pdf

https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Publications/files/AREI-Bijlage-Boek-2-installaties-op-hoogspanning-2026.pdf

Aangezien ik niet bekend ben met de wellicht strengere Belgische wetgeving wat betreft kleine technische installaties ,zou ik maar dat is mijn persoonlijke mening de installatie van de thuisbatterij in zijn geheel dus ook de aanschaf en de installatie overlaten aan de verkopende partij.

Maar aangezien je een vaste verbinding maakt van jou "meterkast" naar de thuisbatterij die vervolgens vast zit doormiddel van de Anker "stekker" en deze ook vastgeschroefd moet worden.Komt dit in grote lijnen overeen met wat er besproken wordt in boek 1 en 2.

Wetgeving thuisbatterij: Arei keuring en veranderingen 2026 https://share.google/d74Rd9aawA66i3guI

Succes.

[ Voor 9% gewijzigd door MaXeRs op 30-06-2026 06:09 ]

• stevenP
  • Nu online
Panamon schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:38:
Ik zou graag een Anker Solix Max AC willen bestellen en zie dat de units nu vanaf 17 juli geleverd gaan worden.

Precies rond de zomervakanties. Hoe hebben jullie dat geregeld zodat als ze bezorgen niet voor een gesloten deur staan en de accu terug gaat naar Anker?

Herkenbaar. Heb de gok genomen ivm aflopende actie maar lees nu dat het dus voordeliger is te annuleren en opnieuw te bestellen. :X bijkomend voordeel: dan bestel ik pas nieuw over 2w en zal er - hopelijk - ook 2w later geleverd gaan worden.

• Maxwp
  • Laatst online: 22:56
stevenP schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:05:
[...]

Herkenbaar. Heb de gok genomen ivm aflopende actie maar lees nu dat het dus voordeliger is te annuleren en opnieuw te bestellen. :X bijkomend voordeel: dan bestel ik pas nieuw over 2w en zal er - hopelijk - ook 2w later geleverd gaan worden.
Beter te annuleren en later te bestellen ?

Zie wel dat die actie van 400 euro voorbij is maar men is overgestapt op een normale actie van alsnog 300 euro.

Denk je een goede deal te hebben want trommel trommel hij zou weer naar 2499 gaan is het maar 100 euro duurder geworden.

• Maxwp
  • Laatst online: 22:56
juliantje15 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:58:
Gister besteld denkende dat €2112 (inc. vaste kabel) de beste deal is de komende tijd :+ net geannuleerd en opnieuw besteld met kortingscode van de nieuwsbrief voor €1990 . Toch weer lekker bespaard zo
Nieuwsbrief van ?

• Principis
De nieuwsbrief van Anker. Als je de popup niet krijgt, helemaal onderaan rechts op de website van Anker Nederland.

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-08 22:31
Panamon schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:38:

Waar lees je dit?

Ik zie op de site van Anker zelf nog dit staan:

1. Bestellingen vóór 1 juni worden naar verwachting vanaf 6 juli verzonden.
2. Bestellingen na 2 juni worden naar verwachting vanaf 19 juli verzonden.

• pretmark
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:43
Je krijgt een mail van hoogstwaarschijnlijk Dachser Logistics met een voorgestelde afleverdatum, je kunt die datum zelf wijzigen.
Pagina: 1 ... 29 ... 44 Laatste