Die inderdaad, maar ook 'Din Rail Klemmenblok' (zoeken op aliexpress). Met accu/zonnepaneel/iot ben ik van 1 stuks (eaton system 55) naar 3 stuks overgestapt, meters, zekeringen, bekabelingen, krachtstroom en 'gewoon'. Als je de luxe hebt zou ik een uitbreiding of grotere meterkast adviseren ipv priegelen op de vierkante mm met 230V.. (had ik maar een eaton medusa geplaatst in het begint3q schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:38:
Met de din rail blocks bedoel je die rij onderaan op deze foto?
Goedemorgen. Heb met Anker en mijn (woon)verzekeraar contact opgenomen over de manier van aansluiten. Maar het idee wat ik had over gebruik CEE stekker (al dan niet doorknippen bijgeleverde kabel of met los verkrijgbare ac-connector) wordt niet ondersteund en daardoor ben je niet verzekerd in geval van brand (door de accu). Ook het doorknippen van de meegeleverde kabel en dan vast aansluiten wordt niet ondersteund (moet echt met die losse ac-connector).
Houdt er ook rekening mee dat wanneer je kiest voor een vaste aansluiting de accu onder opstalverzekering valt en bij de meeste verzekeraars dien je het te melden. Voor mijn verzekeraar moet ik ook aantoonbaar maken dat het door een professionele elektricien is gedaan.
Dacht deel het even.
Houdt er ook rekening mee dat wanneer je kiest voor een vaste aansluiting de accu onder opstalverzekering valt en bij de meeste verzekeraars dien je het te melden. Voor mijn verzekeraar moet ik ook aantoonbaar maken dat het door een professionele elektricien is gedaan.
Dacht deel het even.
[ Voor 8% gewijzigd door Hansjoh op 18-06-2026 08:51 ]
t3q schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:32:
Thanks for the support, Het werkt![]()
[Afbeelding]
Wel vreemd, moest CT3 omdraaien. Naja hij doet het
Life goes as it goes.
wow, dit is inderdaad goede informatie. Uiteraard kan je dit, net als bij een WP bijvoorbeeld, 99% zelf doen en laten keuren / ingebruikname door een elektricien. Maar toch, goed te weten inderdaad.Hansjoh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:43:
Goedemorgen. Heb met Anker en mijn (woon)verzekeraar contact opgenomen over de manier van aansluiten. Maar het idee wat ik had over gebruik CEE stekker (al dan niet doorknippen bijgeleverde kabel of met los verkrijgbare ac-connector) wordt niet ondersteund en daardoor ben je niet verzekerd in geval van brand (door de accu). Ook het doorknippen van de meegeleverde kabel en dan vast aansluiten wordt niet ondersteund (moet echt met die losse ac-connector).
Houdt er ook rekening mee dat wanneer je kiest voor een vaste aansluiting de accu onder opstalverzekering valt en bij de meeste verzekeraars dien je het te melden. Voor mijn verzekeraar moet ik ook aantoonbaar maken dat het door een professionele elektricien is gedaan.
Dacht deel het even.
De AC-connector is slechts 13euro zie ik, maar wel bijzonder dat dus stekker afknippen een no-go is (aangegoten aansluiting aan de Anker-zijde, lijkt mij altijd veiliger) en een losse kabel + aansluiting (waarbij dus meer verbindingen met de hand zijn gemaakt) wél.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
update vanuit Anker:stevenP schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:01:
Wij zijn nog aan het rekenen/overwegen, maar weet iemand tot wanneer die introductieprijs loopt van de AC max? Zou zonde zijn als ik net die paar honderd euro misloop (en daarmee TVT makkelijk een jaar verschuif..)
De eerste verkoopperiode voor de Anker SOLIX Solarbank Max AC loopt tot 28 juni, en de bijbehorende kortingen zijn eveneens tot die datum geldig. Dus nog 10dagen voor het introductietarief te bestellen.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Betreft dit België of Nederland? Mijn elektricien stelde ook voor om CEE toe te passen om 3500W te ondersteunen... Ook maar eens contact openemen dan.Hansjoh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:43:
Goedemorgen. Heb met Anker en mijn (woon)verzekeraar contact opgenomen over de manier van aansluiten. Maar het idee wat ik had over gebruik CEE stekker (al dan niet doorknippen bijgeleverde kabel of met los verkrijgbare ac-connector) wordt niet ondersteund en daardoor ben je niet verzekerd in geval van brand (door de accu). Ook het doorknippen van de meegeleverde kabel en dan vast aansluiten wordt niet ondersteund (moet echt met die losse ac-connector).
Houdt er ook rekening mee dat wanneer je kiest voor een vaste aansluiting de accu onder opstalverzekering valt en bij de meeste verzekeraars dien je het te melden. Voor mijn verzekeraar moet ik ook aantoonbaar maken dat het door een professionele elektricien is gedaan.
Dacht deel het even.
[ Voor 56% gewijzigd door HannesB op 18-06-2026 10:31 ]
Dit is voor Nederland. Maar ik kan mij niet voorstellen dat Anker voor België dit wel gaat ondersteunen. Heb ook geprobeerd uit te leggen dat in mijn optiek CEE beter/veiliger is dan Wieland, maar daar gaan ze niet in mee. De 3 voorgeschreven manieren van aansluiten zijn getest en goed bevonden en alleen dan wordt het ondersteund.HannesB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:29:
[...]
Betreft dit België of Nederland? Mijn elektricien stelde ook voor om CEE toe te passen om 3500W te ondersteunen... Ook maar eens contact openemen dan.
[ Voor 4% gewijzigd door Hansjoh op 18-06-2026 11:05 ]
Voor belgie is het (helaas) nog eenvoudiger. De enige wettelijke manier om de Anker Max AC aan te sluiten in Belgie is met de standaard meegeleverde E/F-stekker (CEE 7/7). De alternatieven die je bij Anker kan bestellen of die je zelf kan op de kabel monteren zijn niet toegestaan.
Maar dan kan je enkel maar tot ongeveer max 2500 watt, gezien al de discussies eerder over schuko en 3500 watt. In mijn situatie zou dit kunnen voorvallen dat 2 uur lang de batterij ontlaadt aan 3500 W wanneer ik mijn wagen oplaad.quizzical schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:12:
Voor belgie is het (helaas) nog eenvoudiger. De enige wettelijke manier om de Anker Max AC aan te sluiten in Belgie is met de standaard meegeleverde E/F-stekker (CEE 7/7). De alternatieven die je bij Anker kan bestellen of die je zelf kan op de kabel monteren zijn niet toegestaan.
Is de aansluiting daadwerkelijk 'vast' als het eigenlijk nog steeds een stekker is (aan invertor zijde), en het product ook als stekker accu verkocht wordt?Hansjoh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:43:
Goedemorgen. Heb met Anker en mijn (woon)verzekeraar contact opgenomen over de manier van aansluiten. Maar het idee wat ik had over gebruik CEE stekker (al dan niet doorknippen bijgeleverde kabel of met los verkrijgbare ac-connector) wordt niet ondersteund en daardoor ben je niet verzekerd in geval van brand (door de accu). Ook het doorknippen van de meegeleverde kabel en dan vast aansluiten wordt niet ondersteund (moet echt met die losse ac-connector).
Houdt er ook rekening mee dat wanneer je kiest voor een vaste aansluiting de accu onder opstalverzekering valt en bij de meeste verzekeraars dien je het te melden. Voor mijn verzekeraar moet ik ook aantoonbaar maken dat het door een professionele elektricien is gedaan.
Dacht deel het even.
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Had ook een idee om CEE stekker met doos te gebuiken ipv werkschakelaar, maar is niet zn probleem als dit niet mag. Meegeleverde kabel is waarschijnlijk door zachte kern niet geschikt voor vaste aansluting, maar ben ik niet zeker.Hansjoh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:43:
Goedemorgen. Heb met Anker en mijn (woon)verzekeraar contact opgenomen over de manier van aansluiten. Maar het idee wat ik had over gebruik CEE stekker (al dan niet doorknippen bijgeleverde kabel of met los verkrijgbare ac-connector) wordt niet ondersteund en daardoor ben je niet verzekerd in geval van brand (door de accu). Ook het doorknippen van de meegeleverde kabel en dan vast aansluiten wordt niet ondersteund (moet echt met die losse ac-connector).
Houdt er ook rekening mee dat wanneer je kiest voor een vaste aansluiting de accu onder opstalverzekering valt en bij de meeste verzekeraars dien je het te melden. Voor mijn verzekeraar moet ik ook aantoonbaar maken dat het door een professionele elektricien is gedaan.
Dacht deel het even.
daar heb je toch aderhulzen voor? zo heb ik dat met de zendure originele kabel gedaan op een werkschakelaar.3ym schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:55:
[...]
Had ook een idee om CEE stekker met doos te gebuiken ipv werkschakelaar, maar is niet zn probleem als dit niet mag. Meegeleverde kabel is waarschijnlijk door zachte kern niet geschikt voor vaste aansluting, maar ben ik niet zeker.
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Mijn verzekeraar was daar duidelijk in;ctrl-tab schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:55:
[...]
Is de aansluiting daadwerkelijk 'vast' als het eigenlijk nog steeds een stekker is (aan invertor zijde), en het product ook als stekker accu verkocht wordt?
- Batterij vast aangesloten in de meterkast -> vaste installatie (gebouwgebonden)
- Batterij met stekker in een wandcontactdoos -> verplaatsbaar apparaat (inboedel)
Beetje vergelijkbaar met zonnepanelen, wij hebben een aantal 'los' op het dak (staand), zitten niet vast aan het gebouw, echter wordt gezien als gebouwgebonden en valt onder opstalverzekering (terwijl de draden aan de panelen vast zitten met 'stekkers'). Maar goed, kan mij voorstellen dat het niet bij elke verzekeraar hetzelfde is, dus checken!
[ Voor 3% gewijzigd door Hansjoh op 18-06-2026 12:11 ]
Ik heb maar 1 mogelijkheid om wettelijk en veilig de volle 3500W te gebruiken in Belgie. Lees mijn eerdere posts in dit topic voor meer info.HannesB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:53:
[...]
Maar dan kan je enkel maar tot ongeveer max 2500 watt, gezien al de discussies eerder over schuko en 3500 watt. In mijn situatie zou dit kunnen voorvallen dat 2 uur lang de batterij ontlaadt aan 3500 W wanneer ik mijn wagen oplaad.
Legrand green’upquizzical schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:14:
[...]
Ik heb maar 1 mogelijkheid om wettelijk en veilig de volle 3500W te gebruiken in Belgie. Lees mijn eerdere posts in dit topic voor meer info.
Bij Unive meeverzekerd, behalve als het door installatie fout komt.Hansjoh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Mijn verzekeraar was daar duidelijk in;
- Batterij vast aangesloten in de meterkast -> vaste installatie (gebouwgebonden)
- Batterij met stekker in een wandcontactdoos -> verplaatsbaar apparaat (inboedel)
Beetje vergelijkbaar met zonnepanelen, wij hebben een aantal 'los' op het dak (staand), zitten niet vast aan het gebouw, echter wordt gezien als gebouwgebonden en valt onder opstalverzekering (terwijl de draden aan de panelen vast zitten met 'stekkers'). Maar goed, kan mij voorstellen dat het niet bij elke verzekeraar hetzelfde is, dus checken!
eens, maar Anker denkt daar blijkbaar anders over.ctrl-tab schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:57:
[...]
daar heb je toch aderhulzen voor? zo heb ik dat met de zendure originele kabel gedaan op een werkschakelaar.
Hier ook voorbereiding voor Anker Solarmax AC. Meterkast 20A gezekerde groep en CEE stekker 32A. Volgens mijn electricien okay. Had een 6mm2 en een 2.5mm2 kabel liggen. Alles wordt aangesloten op 2.5mm2 van schuur naar meterkast. Ik knip, wanneer het systeem wordt geleverd gewoon de stekker eraf en maak de CEE stekker eraan. Lijkt me veilig genoeg.
Vraag me af of iemand al de AI implementatie van Anker heeft getest voor een wat langere periode. Kan onlin nergens vinden, alleen de basale informatie en basic tests.
Vraag me af of iemand al de AI implementatie van Anker heeft getest voor een wat langere periode. Kan onlin nergens vinden, alleen de basale informatie en basic tests.
@vicco101 een week.
Omdat mijn Pv allemaal third party is en ik geen slimme stekkers van Anker gebruik kan die alleen totaal in- output op de P1 zien en schakelde die zelf al snel op dynamisch contract modus met een zo-zo laad- en ontlaadschema. Zelf wat inregelen werkte dus beter voor mij.
Dat is van een maand of 4 terug en dus wellicht gaat het met meer data inmiddels beter.
Omdat mijn Pv allemaal third party is en ik geen slimme stekkers van Anker gebruik kan die alleen totaal in- output op de P1 zien en schakelde die zelf al snel op dynamisch contract modus met een zo-zo laad- en ontlaadschema. Zelf wat inregelen werkte dus beter voor mij.
Dat is van een maand of 4 terug en dus wellicht gaat het met meer data inmiddels beter.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Hier alle voorbereidingen voor 14kw klaar, ga hem vast aan sluiten met de losse stekker van Anker. Omdat hij bij de fietsen in de buurt staat een eigen 'kooi' gemaakt ter bescherming.
Vanaf de huis meterkast 10mm2 naar de schuur, 3 fasen. 6mm2 in de meterkast schuur, b20 automaat naar veiligheidsschakelaar met 4mm2 ymvk, en door met 4mm2 neopreen naar de stekker. Batterij op fase 2, zonnepanelen met Enphase zitten op fase 1 en 2.
Losse aardklem voor losse aarde batterij en er komt nog een hittemelder boven, rookmelder zit al vlak bij
Volgens mij zitten we zo goed.
Toekomst, nog noodaansuiting maken naar huis, voorkeur met ats, maar dat gaan we later bekijken. En misschien Enphase die op de schuur liggen op de nood AC aansluiten voor rechtstreeks laden.
Vanaf de huis meterkast 10mm2 naar de schuur, 3 fasen. 6mm2 in de meterkast schuur, b20 automaat naar veiligheidsschakelaar met 4mm2 ymvk, en door met 4mm2 neopreen naar de stekker. Batterij op fase 2, zonnepanelen met Enphase zitten op fase 1 en 2.
Losse aardklem voor losse aarde batterij en er komt nog een hittemelder boven, rookmelder zit al vlak bij
Volgens mij zitten we zo goed.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door WHF163 op 18-06-2026 18:03 ]
Is 16A niet voldoende?vicco101 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:09:
Hier ook voorbereiding voor Anker Solarmax AC. Meterkast 20A gezekerde groep en CEE stekker 32A. Volgens mijn electricien okay. Had een 6mm2 en een 2.5mm2 kabel liggen. Alles wordt aangesloten op 2.5mm2 van schuur naar meterkast. Ik knip, wanneer het systeem wordt geleverd gewoon de stekker eraf en maak de CEE stekker eraan. Lijkt me veilig genoeg.
Vraag me af of iemand al de AI implementatie van Anker heeft getest voor een wat langere periode. Kan onlin nergens vinden, alleen de basale informatie en basic tests.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV
Zie elders in dit forum al door @Taro aangegeven. Bij langdurig vol vermogen met extra batterij 3680w zit je met b16 continu op de max van de automaat waardoor hij erg warm kan worden, waardoor hij uit veiligheid uit kan slaan
Misverstand en dat wist ik. Ik bedoelde 16A over een robuuste CEE 16A connector.WHF163 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:57:
[...]
Zie elders in dit forum al door @Taro aangegeven. Bij langdurig vol vermogen met extra batterij 3680w zit je met b16 continu op de max van de automaat waardoor hij erg warm kan worden, waardoor hij uit veiligheid uit kan slaan
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV
Dit is natuurlijk een klein beetje onzin. Wij als elektriciens sluiten het hele huis aan met o.a. wagos en las klemmen. Waarom zou dat bij een thuisbatterij niet mogen? Van rolluiken (ok minder vermogen, maar toch) knip ik regelmatig de stekkers af en zet deze flexibele draden aan vaste bedrading. Zolang de las klemmen netjes gecertificeerd, aanraakveilig en met trekontlasting aangesloten zijn, zou ik niet weten waarom dit verzekeringstechnisch niet mag. Dit is in feite gewoon volgens de normen, behalve dat een fabrikant het met een gegoten stekker misschien niet helemaal zo bedoeld heeftHansjoh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:43:
Goedemorgen. Heb met Anker en mijn (woon)verzekeraar contact opgenomen over de manier van aansluiten. Maar het idee wat ik had over gebruik CEE stekker (al dan niet doorknippen bijgeleverde kabel of met los verkrijgbare ac-connector) wordt niet ondersteund en daardoor ben je niet verzekerd in geval van brand (door de accu). Ook het doorknippen van de meegeleverde kabel en dan vast aansluiten wordt niet ondersteund (moet echt met die losse ac-connector).
Nee, je moet een WCD zoeken die rated is voor 16A Inom. Zie posts van gebruiker Keebrev in deze circuitsonline discussie.
Terzijde: ik zie in dit topic met enige regelmaat slecht onderbouwd advies tegenkomen over aderdiktes om thuisaccu's aan te sluiten (4mm2, 6mm2). Aderdiktes gok je niet, die bereken je. Welke dikte je nodig hebt hangt (mede) af van de lengte. Zelfs bij Elektramat staat er nu een handig tooltje op de website, zag ik. Je zult verbaasd zijn bij welke lengtes er pas > 2.5mm2 uit zo'n calculator rolt (uitgangspunt is < 1% spanningsval) Dus geen excuses meer voor onnozel (maar uiteraard goedbedoeld) advies
Tip: gebruik na het knippen/strippen een adereindhuls op de losse koperdraadjes voor een betere aansluiting ...vicco101 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:09:
Ik knip, wanneer het systeem wordt geleverd gewoon de stekker eraf en maak de CEE stekker eraan. Lijkt me veilig genoeg.
Er is een norm, wat natuurkundig kan en wat sommige mensen peace of mind geeft. Die drie zijn niet altijd het zelfde
Laten we hier altijd de norm als basis nemen en hooguit peace of mind extra’s als persoonlijk advies meegeven.
Laten we hier altijd de norm als basis nemen en hooguit peace of mind extra’s als persoonlijk advies meegeven.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Je mag technisch maar 80%=3000W afzekeren op 16A. Voor de Anker Solarmax AC is dit hoger, 3500W dus het is beter om dit op 20A af te zekeren.cville schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:59:
[...]
Misverstand en dat wist ik. Ik bedoelde 16A over een robuuste CEE 16A connector.
Als je in de meterkast op de aansluting een 20A automaat zet kun je technisch dus 20A over die aansluting trekken en dus kun je beter geen 16A CEE stekker monteren. Natuurlijk trekt het apparaat maar 3500W maar een 32A CEE aansluiting is dan beter en veiliger. En t kost niet zoveel meer.
Veelgenoemde reden om dikkere aders te gebruiken is bij lange bekabeling om een beetje spanningsverlies op te vangen, zodat als de wijk al tegen de 253v zit, minder risico hebt dat je omvormer stopt met terugleveren. Al zou je zeggen dat een accu op die momenten dan staat te laden, dus of ie dan ook doorgaat weet ik niet. Maar hoe dan ook, marginal gains.TCMR schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:28:
[...]
Nee, je moet een WCD zoeken die rated is voor 16A Inom. Zie posts van gebruiker Keebrev in deze circuitsonline discussie.
Terzijde: ik zie in dit topic met enige regelmaat slecht onderbouwd advies tegenkomen over aderdiktes om thuisaccu's aan te sluiten (4mm2, 6mm2). Aderdiktes gok je niet, die bereken je. Welke dikte je nodig hebt hangt (mede) af van de lengte. Zelfs bij Elektramat staat er nu een handig tooltje op de website, zag ik. Je zult verbaasd zijn bij welke lengtes er pas > 2.5mm2 uit zo'n calculator rolt (uitgangspunt is < 1% spanningsval) Dus geen excuses meer voor onnozel (maar uiteraard goedbedoeld) advies
Ik heb zelf wél 4mm gekozen omdat ik toch bekabeling moest leggen, en het prijsverschil was zo klein en voor de kabeldikte had ik toch de ruimte. (Hier overigens geen Anker, ik heb 2400W max per fase op 2 Zendures)
De overgangen tussen bekabeling blijft in mijn ogen inderdaad altijd een veel belangrijker punt.
Dat is geen tip maar een eis; als je een schtroefklem gebruikt. Bij een veerklem of kooiklem niet.tweazer schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:00:
[...]
Tip: gebruik na het knippen/strippen een adereindhuls op de losse koperdraadjes voor een betere aansluiting ...
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik heb de vraag blijkbaar nog steeds niet duidelijk gesteld: ik heb het niet over de alamat (B20) maar over de WCD. Ik wil een WCD die veilig en langdurig 16A aan kan en denk daarbij aan een 16A CEE connector. Die moet dit toch gemakkelijk aankunnen?vicco101 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:58:
[...]
Je mag technisch maar 80%=3000W afzekeren op 16A. Voor de Anker Solarmax AC is dit hoger, 3500W dus het is beter om dit op 20A af te zekeren.
Als je in de meterkast op de aansluting een 20A automaat zet kun je technisch dus 20A over die aansluting trekken en dus kun je beter geen 16A CEE stekker monteren. Natuurlijk trekt het apparaat maar 3500W maar een 32A CEE aansluiting is dan beter en veiliger. En t kost niet zoveel meer.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV
Vandaag bedrijf over de vloer gehad die 80% batterijen aansluit en de rest o.a. airco's. Doet veel voor VvE's. Hij had het erover als je batterijen aansluit met (meer dan) 20kWh (het kantelpunt voor verzekeraars) dan zouden ze vallen onder een bouwbesluit en een vd voorwaarden is dat je je verzekeraar verplicht moet inlichten. Het bouwbesluit behelst nog meer zoals aanrij-bescherming etc. Qua wetgeving is dit nog overigens niet rond.
Ik heb ook eerlijk gezegd geen idee of wij nu straks met die 21kWh ons van alles op de hals halen? We zetten ze in de woonkamer. Aparte groep. Wieland of CCE. 🤷
Fragment: Veiligheidsrichtlijnen (PGS 37-1)
Vanaf een opslagcapaciteit van 20 kWh of meer (Lithium-ion) wordt een thuisbatterij door de overheid gezien als een Energie Opslag Systeem (EOS). [1, 2]
Ik heb ook eerlijk gezegd geen idee of wij nu straks met die 21kWh ons van alles op de hals halen? We zetten ze in de woonkamer. Aparte groep. Wieland of CCE. 🤷
Fragment: Veiligheidsrichtlijnen (PGS 37-1)
Vanaf een opslagcapaciteit van 20 kWh of meer (Lithium-ion) wordt een thuisbatterij door de overheid gezien als een Energie Opslag Systeem (EOS). [1, 2]
- Voor zakelijke installaties is de PGS 37-1 Richtlijn van toepassing. [1, 2]
- Hoewel deze richtlijn formeel niet direct verplicht is voor particulieren, wordt het sterk aanbevolen om deze bouwblokken (zoals brandscheiding, ventilatie en afstand tot ontstekingsbronnen) toe te passen. [1]
- De overheid werkt momenteel aan wetgeving om grotere thuis- en buurtbatterijen definitief onder het Bbl en het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) te scharen. [1, 2]
Als je heel veel op vol vermogen laad/ontlaadt dan zou het voor energieverlies wel gunstiger kunnen zijn om voor 4mm2 te kiezen, maar dat zal bij de meeste niet uit kunnen.TCMR schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:28:
[...]
Dus geen excuses meer voor onnozel (maar uiteraard goedbedoeld) advies
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
@BOEFJE_NL huiskamer lijkt mij niet ideaal, al is het alleen al vanwege het geluid & zoals nu de warmte?
Ik ken de richtlijnen die je noemt alleen op welk moment geldt dit voor particulieren? Ik blijf uitkomen op zakelijke installaties voor deze richtlijnen?
Al is melden bij netbeheer wel/ook al verplicht.
Ben overigens niet tegen richtlijnen, al is het wel fijn als het duidelijk en uitvoerbaar is.
Ik ken de richtlijnen die je noemt alleen op welk moment geldt dit voor particulieren? Ik blijf uitkomen op zakelijke installaties voor deze richtlijnen?
Gek genoeg kan Jantje dus 21kWh batterijen kopen en in de gangkast zetten en is er niets aan de hand?Wie een batterijproject van boven de 20 kWh oplevert zonder PGS-bewuste documentatie, loopt het risico dat de polis niet uitkeert of dat de gemeente de installatie achteraf onbruikbaar verklaart.
Al is melden bij netbeheer wel/ook al verplicht.
Ben overigens niet tegen richtlijnen, al is het wel fijn als het duidelijk en uitvoerbaar is.
[ Voor 52% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-06-2026 12:56 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Oke, ik ben me ook maar eens gaan verdiepen in deze wereld.
Ik heb redelijk wat overproductie op de zonnepanelen, helaas met een SolarEdge omvormer die geen DC batterij ondersteund, het moet dus een AC oplossing worden. Ik heb op zolder nog een lege groep over (wasmachine en droger groepen die naar de zolder gingen). Ik zou dus in principe de accu rechtstreeks op een groep kunnen aansluiten (kwestie van stopcontact weghalen en vervangen voor een werkschakelaar/doos). Ik weet alleen niet goed of de meterkast ook onderhanden genoemen moet worden (andere zekeringautomaat?)
Ook heb ik een P1 meter al in gebruik om zelf de meterstanden live in HA in te zien. Eigenlijk niet meer dan een RJ11 naar MQTT converter voor de telegrammen (op basis van ESP32, dus kan ze naar elk ander protocol omvormen). Ik wil dit het liefste niet vervangen maar de berichten naar de batterij routen.
Ook (denk ik) dat ik het belangrijk vind om de batterij lokaal aan te sturen.
Dan nu een aantal vragen:
- Is het mogelijk om de P1 protocollen bij de batterij af te leveren zonder de dedicated P1 meter te moeten gebruiken
- Wat is de terugverdientijd in '27? Hoe kan ik die voor mijn situatie het beste berekenen? Zijn er misschien calculators
- Moet ik de automaat laten vervangen?
Ik heb redelijk wat overproductie op de zonnepanelen, helaas met een SolarEdge omvormer die geen DC batterij ondersteund, het moet dus een AC oplossing worden. Ik heb op zolder nog een lege groep over (wasmachine en droger groepen die naar de zolder gingen). Ik zou dus in principe de accu rechtstreeks op een groep kunnen aansluiten (kwestie van stopcontact weghalen en vervangen voor een werkschakelaar/doos). Ik weet alleen niet goed of de meterkast ook onderhanden genoemen moet worden (andere zekeringautomaat?)
Ook heb ik een P1 meter al in gebruik om zelf de meterstanden live in HA in te zien. Eigenlijk niet meer dan een RJ11 naar MQTT converter voor de telegrammen (op basis van ESP32, dus kan ze naar elk ander protocol omvormen). Ik wil dit het liefste niet vervangen maar de berichten naar de batterij routen.
Ook (denk ik) dat ik het belangrijk vind om de batterij lokaal aan te sturen.
Dan nu een aantal vragen:
- Is het mogelijk om de P1 protocollen bij de batterij af te leveren zonder de dedicated P1 meter te moeten gebruiken
- Wat is de terugverdientijd in '27? Hoe kan ik die voor mijn situatie het beste berekenen? Zijn er misschien calculators
- Moet ik de automaat laten vervangen?
Mess with the best, die like the rest
Ligt aan je automaat. Zit er een moderne B16 in?ThaStealth schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:58:
Ik weet alleen niet goed of de meterkast ook onderhanden genoemen moet worden (andere zekeringautomaat?)
....
Dan nu een aantal vragen:
- Moet ik de automaat laten vervangen?
*knip*
[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 19-06-2026 15:39 ]
Voor de zekerheid wordt een B20 automaat geadviseerd hier omdat de Anker tegen de 3,5Kw kan terug leveren. Stel dat je dit 2 uur lang zou doen (auto laden oid) dan loop je tegen de grens van de 16A unit aan.ThaStealth schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:58:
Oke, ik ben me ook maar eens gaan verdiepen in deze wereld.
Ik heb redelijk wat overproductie op de zonnepanelen, helaas met een SolarEdge omvormer die geen DC batterij ondersteund, het moet dus een AC oplossing worden. Ik heb op zolder nog een lege groep over (wasmachine en droger groepen die naar de zolder gingen). Ik zou dus in principe de accu rechtstreeks op een groep kunnen aansluiten (kwestie van stopcontact weghalen en vervangen voor een werkschakelaar/doos). Ik weet alleen niet goed of de meterkast ook onderhanden genoemen moet worden (andere zekeringautomaat?)
Ook heb ik een P1 meter al in gebruik om zelf de meterstanden live in HA in te zien. Eigenlijk niet meer dan een RJ11 naar MQTT converter voor de telegrammen (op basis van ESP32, dus kan ze naar elk ander protocol omvormen). Ik wil dit het liefste niet vervangen maar de berichten naar de batterij routen.
Ook (denk ik) dat ik het belangrijk vind om de batterij lokaal aan te sturen.
Dan nu een aantal vragen:
- Is het mogelijk om de P1 protocollen bij de batterij af te leveren zonder de dedicated P1 meter te moeten gebruiken
- Wat is de terugverdientijd in '27? Hoe kan ik die voor mijn situatie het beste berekenen? Zijn er misschien calculators
- Moet ik de automaat laten vervangen?
De Anker is volledig via Home Assistent aan te sturen dus als de P1 data in HA loopt kan je die gebruiken voor de aansturing van de batterij.
![]() | ![]() | ![]() |
Welke strategie hanteren jullie voor deze? Tis irritant dat het remote niet te fixen is en ook zichzelf niet fixt. En toch af en toe lijkt te gebeuren. Had geforceerd opladen aangezet omdat de accu’s niets meer wilden, maar daarna weer P1 meter error.
[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-06-2026 15:46 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Ow hier ook al de zelfde problemem als bij andere merken.NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:45:Een drieluik: foutmelding, niet opladen, P1 meter opnieuw verbinden, helpt niet, uiteindelijk alle apparaten verwijderd en opnieuw toegevoegd.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Welke strategie hanteren jullie voor deze? Tis irritant dat het remote niet te fixen is en ook zichzelf niet fixt. En toch af en toe lijkt te gebeuren. Had geforceerd opladen aangezet omdat de accu’s niets meer wilden, maar daarna weer P1 meter error.
Mmmm jammer dacht dat anker beter was
Heb het niet vaak maar irritant is het wel.Maxwp schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:56:
[...]
Ow hier ook al de zelfde problemem als bij andere merken.
Mmmm jammer dacht dat anker beter was
Heb je soortgelijke ervaringen met andere merken?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
snap de B20 overweging niet helemaal, B16 moet langdurig 16A stroom prima aankunnen, ik heb liever dat automaat uitklapt dan dat de accu uit elkaar smelt omdat belasting op b20 niet hoog genoeg is.
[ Voor 12% gewijzigd door 3ym op 19-06-2026 16:05 ]
80% uitleg: vicco101 in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"3ym schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:03:
snap de B20 overweging niet helemaal, B16 moet langdurig 16A stroom prima aankunnen, ik heb liever dat automaat uitklapt dan dat de accu uit elkaar smelt omdat belasting op b20 niet hoog genoeg is.
Ik gok dat wifi er even uit is geweest. Heb hier een eigen wifi netwerk/kanaal aangelegd voor de anker spullen. Ook kun je via bluetooth de solarbank weer aktiveren maar als je een sterke wifi stoorzender(s) hebt, tja ...NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:45:Welke strategie hanteren jullie voor deze? Tis irritant dat het remote niet te fixen is en ook zichzelf niet fixt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Heb 1 AP die soms hapert, wellicht door warmte, ik weet dat nog niet zo goed. Maar heb 5 AP's om uit te kiezen en Anker kiest altijd de meest verretweazer schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:30:
[...]
Ik gok dat wifi er even uit is geweest. Heb hier een eigen wifi netwerk/kanaal aangelegd voor de anker spullen. Ook kun je via bluetooth de solarbank weer aktiveren maar als je een sterke wifi stoorzender(s) hebt, tja ...
Maar dan nog: na een onderbreking zou een herstel prima moeten kunnen maar dat gebeurt gewoon niet.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Misschien een domme vraag, maar geldt dit voor zowel laden als ontladen? Van wat ik zie/lees is dat de instellingen van de batterij op standaard 3500 watt laden en 800 watt ontladen staat. Maar als de belasting hetzelfde is snap ik dat vanuit veiligheidsredenen niet.
Zie bijv:Hansjoh schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:47:
[...]
Misschien een domme vraag, maar geldt dit voor zowel laden als ontladen? Van wat ik zie/lees is dat de instellingen van de batterij op standaard 3500 watt laden en 800 watt ontladen staat. Maar als de belasting hetzelfde is snap ik dat vanuit veiligheidsredenen niet.
https://iotdomotica.nl/th...n-de-mythe-en-jouw-opties
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Mooi stukje uitleg waarom het ontladen begrensd is op 800 watt, maar het beantwoord niet echt mijn vraag. Het gaat mij om de automaat of de belasting voor laden als ontladen hetzelfde is. De kans dat er continue op volle kracht geladen wordt (zonnepanelen) is natuurlijk een stuk groter dan continue ontladen (wij hebben geen EV).
Ja de richting van de stroom maakt niet uit, maar ontladen en gebruiken binnen 1 groep is riskanter dan laden & gebruikers binnen 1 groep.Hansjoh schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:56:
[...]
Mooi stukje uitleg waarom het ontladen begrensd is op 800 watt, maar het beantwoord niet echt mijn vraag. Het gaat mij om de automaat of de belasting voor laden als ontladen hetzelfde is. De kans dat er continue op volle kracht geladen wordt (zonnepanelen) is natuurlijk een stuk groter dan continue ontladen (wij hebben geen EV).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Waarschijnlijk zit hier ook gewoon een esp32 in?tweazer schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:30:
[...]
Ik gok dat wifi er even uit is geweest. Heb hier een eigen wifi netwerk/kanaal aangelegd voor de anker spullen. Ook kun je via bluetooth de solarbank weer aktiveren maar als je een sterke wifi stoorzender(s) hebt, tja ...
Heb al zitten googlen maar kreeg het niet gevonden.
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Bedoel je met 1 groep de aansluitingen achter een B16 automaat of achter 1 van de drie (bij 3 fases) aardlek schakelaars? Dus kan ik inderdaad een bestaande droger aansluiting met een eigen b16, maar wel met 3 andere b16 automaten achter 1 aardlek automaat gebruiken, of moet de Anker een eigen aardlek b16 met aardlek automaat. Installatie bij mij is 5 jaar oud.
Wat als die 20+kw verspreid zijn over 2 systemen, en die systemen ook ver van elkaar af staan?BOEFJE_NL schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:24:
Vandaag bedrijf over de vloer gehad die 80% batterijen aansluit en de rest o.a. airco's. Doet veel voor VvE's. Hij had het erover als je batterijen aansluit met (meer dan) 20kWh (het kantelpunt voor verzekeraars) dan zouden ze vallen onder een bouwbesluit en een vd voorwaarden is dat je je verzekeraar verplicht moet inlichten. Het bouwbesluit behelst nog meer zoals aanrij-bescherming etc. Qua wetgeving is dit nog overigens niet rond.
Ik heb ook eerlijk gezegd geen idee of wij nu straks met die 21kWh ons van alles op de hals halen? We zetten ze in de woonkamer. Aparte groep. Wieland of CCE. 🤷
Fragment: Veiligheidsrichtlijnen (PGS 37-1)
Vanaf een opslagcapaciteit van 20 kWh of meer (Lithium-ion) wordt een thuisbatterij door de overheid gezien als een Energie Opslag Systeem (EOS). [1, 2]3. Eisen van Verzekeraars
- Voor zakelijke installaties is de PGS 37-1 Richtlijn van toepassing. [1, 2]
- Hoewel deze richtlijn formeel niet direct verplicht is voor particulieren, wordt het sterk aanbevolen om deze bouwblokken (zoals brandscheiding, ventilatie en afstand tot ontstekingsbronnen) toe te passen. [1]
- De overheid werkt momenteel aan wetgeving om grotere thuis- en buurtbatterijen definitief onder het Bbl en het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) te scharen. [1, 2]
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
lees dit artikel eens door over terugverdientijdThaStealth schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:58:
Oke, ik ben me ook maar eens gaan verdiepen in deze wereld.
Ik heb redelijk wat overproductie op de zonnepanelen, helaas met een SolarEdge omvormer die geen DC batterij ondersteund, het moet dus een AC oplossing worden. Ik heb op zolder nog een lege groep over (wasmachine en droger groepen die naar de zolder gingen). Ik zou dus in principe de accu rechtstreeks op een groep kunnen aansluiten (kwestie van stopcontact weghalen en vervangen voor een werkschakelaar/doos). Ik weet alleen niet goed of de meterkast ook onderhanden genoemen moet worden (andere zekeringautomaat?)
Ook heb ik een P1 meter al in gebruik om zelf de meterstanden live in HA in te zien. Eigenlijk niet meer dan een RJ11 naar MQTT converter voor de telegrammen (op basis van ESP32, dus kan ze naar elk ander protocol omvormen). Ik wil dit het liefste niet vervangen maar de berichten naar de batterij routen.
Ook (denk ik) dat ik het belangrijk vind om de batterij lokaal aan te sturen.
Dan nu een aantal vragen:
- Is het mogelijk om de P1 protocollen bij de batterij af te leveren zonder de dedicated P1 meter te moeten gebruiken
- Wat is de terugverdientijd in '27? Hoe kan ik die voor mijn situatie het beste berekenen? Zijn er misschien calculators
- Moet ik de automaat laten vervangen?
https://tw.nl/dit-is-hoe-rendabel-een-thuisbatterij-echt-is-volgens-1300-nederlandse-huishoudens/
Er wordt vooral gerekend met handelen maar icm zonnepanelen en het vergroten van eigen gebruik kan dit nog steeds interessant zijn. In de winter kan je de kostprijs verlagen. Zelf verwacht ik op 40 euro per maand te komen.MijnCommentaar schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:41:
[...]
lees dit artikel eens door over terugverdientijd
https://tw.nl/dit-is-hoe-rendabel-een-thuisbatterij-echt-is-volgens-1300-nederlandse-huishoudens/
ik denk dat de je alleen de eerste paragraaf heb gelezen. alle opties worden vermeld.Spekkie99 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:54:
[...]
Er wordt vooral gerekend met handelen maar icm zonnepanelen en het vergroten van eigen gebruik kan dit nog steeds interessant zijn. In de winter kan je de kostprijs verlagen. Zelf verwacht ik op 40 euro per maand te komen.
MarstekNiGeLaToR schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:58:
[...]
Heb het niet vaak maar irritant is het wel.
Heb je soortgelijke ervaringen met andere merken?
Ziet er ook netjes uit! Ook 10mm2 als hoofdkabel ?😊Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo, tuinhuisje veranda Anker Solix 4 pro Ready!!
Nee 6mm2, maar is maar 20m ofzo naar de meterkast. Liever wat dikker maar het is goed zo.WHF163 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:10:
[...]
Ziet er ook netjes uit! Ook 10mm2 als hoofdkabel ?😊
Is idd prima, heb alleen maar 10mm2 omdat ik daar goedkoper aankon komen dan 6mm2 😉. Is wel 45mWhiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:29:
[...]
Nee 6mm2, maar is maar 20m ofzo naar de meterkast. Liever wat dikker maar het is goed zo.
Nee hoor maar als je advies is nacht verbruik maal 1,5 mis je al de optie om je kostprijs van je hele dagverbruik in de winter te verlagen met een dynamisch contract. Ben het wel eens met de strekking dat handelen niet meer interessant is hoor maar er zijn zeker voor huishoudens met zonnepanelen genoeg mogelijkheden.MijnCommentaar schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:58:
[...]
ik denk dat de je alleen de eerste paragraaf heb gelezen. alle opties worden vermeld.
Tot of tot en met? M.a.w. kan ik op 28 juni nog met korting bestellen?stevenP schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:24:
[...]
update vanuit Anker:
De eerste verkoopperiode voor de Anker SOLIX Solarbank Max AC loopt tot 28 juni, en de bijbehorende kortingen zijn eveneens tot die datum geldig. Dus nog 10dagen voor het introductietarief te bestellen.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV
Als je twijfelt of je wilt bestellen, kun je die keus toch ook uiterlijk de 27e maken?cville schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:33:
[...]
Tot of tot en met? M.a.w. kan ik op 28 juni nog met korting bestellen?
Je kunt niet je hele winterdagverbruik uit een "kleine" accu halen. Maar je kunt in de winter wel in de paar goedkoopste uren laden en dat in de paar duurste uren weer gebruiken, dan heb je ca. 80% winst we te pakken.Spekkie99 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:39:
[...]
Nee hoor maar als je advies is nacht verbruik maal 1,5 mis je al de optie om je kostprijs van je hele dagverbruik in de winter te verlagen met een dynamisch contract. Ben het wel eens met de strekking dat handelen niet meer interessant is hoor maar er zijn zeker voor huishoudens met zonnepanelen genoeg mogelijkheden.
Als je rekening houdt met de verliezen moet je een behoorlijke spread hebben (zeker als er straks ook EB over dat verlies betaald moet worden), dan blijven er vaak maar enkele uren over waarbij het rendabel is.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
dit staat in het artikel, muv warmtepompen e.d.... kun je deze formule gebruiken.HandyLumberjack schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:02:
[...]
Je kunt niet je hele winterdagverbruik uit een "kleine" accu halen. Maar je kunt in de winter wel in de paar goedkoopste uren laden en dat in de paar duurste uren weer gebruiken, dan heb je ca. 80% winst we te pakken.
Als je rekening houdt met de verliezen moet je een behoorlijke spread hebben (zeker als er straks ook EB over dat verlies betaald moet worden), dan blijven er vaak maar enkele uren over waarbij het rendabel is.
Jammer dat mensen niet het hele artikel lezen en losse stukken als waarheid beschouwen
De praktische berekening ziet er als volgt uit:
Gemiddeld nachtverbruik (maart–september) * 1,5 = aanbevolen batterijcapaciteit (kWh
Toch even uit interesse, wat doen de meesten jullie nu en vanaf 1-1-27 mbt een energiecontract? Vast, variabel of dynamisch. Met name benieuwd naar de huishoudens die verwarmen met L\L in de winter en zonnepanelen hebben qua referentie. En verandert jullie keuze na aanschaf van een Anker accu gezien de oplaadmogelijkheden?
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
@KoningPaulus dynamisch. Er verandert niet zoveel, door gebrek aan opbrengst was de winter al wat die was en met L/L beter dan met gas (al heb ik nog wel gas voor douche & koken ~ 240m3/jaar).
Zomerse maanden zal ik meer focus op eigen verbruik hebben dan terugleveren. En verder beetje als Bear Grills: adapt & overcome. Heb nog wat naakte pannen op oost en west
Die gaan we maar wat aankleden.
Zomerse maanden zal ik meer focus op eigen verbruik hebben dan terugleveren. En verder beetje als Bear Grills: adapt & overcome. Heb nog wat naakte pannen op oost en west
Die gaan we maar wat aankleden.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Ik heb nu een vast contract zonder teruglever kosten, dus hoef (vanuit financieel oogpunt) niet op te letten of ik wel of niet teruglever. Gasloos huis, 1 EV, en neig op dit moment om naar dynamisch te gaan. Thuis accu ga ik later in kiezen, maar neig op dit moment naar de Max ACKoningPaulus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:41:
Toch even uit interesse, wat doen de meesten jullie nu en vanaf 1-1-27 mbt een energiecontract? Vast, variabel of dynamisch. Met name benieuwd naar de huishoudens die verwarmen met L\L in de winter en zonnepanelen hebben qua referentie. En verandert jullie keuze na aanschaf van een Anker accu gezien de oplaadmogelijkheden?
Ik had een tweejarig vast contract zonder terugleverkosten, maar dat liep 14 juni af. Ben overgestapt naar een eenjarig vast contract voor gas en een dynamisch contract voor elektriciteit. Verder: hybride warmtepomp, zonnepanelen op Oost (15) en West (13), EV6. Anker Solix Max AC (14 kWh) is besteld; werkschakelaar, B20 en 3x4 mm2 zijn al binnen en wachten op installatie. Warmtepomp lust aardig wat in de koude periode (huis uit 1925). Ik hoop straks de duurste uren met de Solix Max te kunnen vermijden……KoningPaulus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:41:
Toch even uit interesse, wat doen de meesten jullie nu en vanaf 1-1-27 mbt een energiecontract? Vast, variabel of dynamisch. Met name benieuwd naar de huishoudens die verwarmen met L\L in de winter en zonnepanelen hebben qua referentie. En verandert jullie keuze na aanschaf van een Anker accu gezien de oplaadmogelijkheden?
Hm bijzonder. Ik heb mijn kwartierdata van 2025 (solar & P1) met ai geanalyseerd en we kwamen al snel tot de conclusie dat, zeker met een accu, er een aantal maanden zijn met nihil energie afname. Bij variabele tarieven zijn dat ook de maanden met heule goedkope daguren.
In de winter, wanneer solar bijna niks doet en de WP (L/W) staat te brullen is het laagste tarief nog steeds een stuk boven het vaste tarief, om maar te zwijgen over de pieken. Kortom: beter een vast contract.
Voelt tegenstrijdig maar nu ik het weer uitschrijf begint het logischer te klinken.
Het "goedkoop inkopen voor later op de dag" scenario lijkt met een 7kwh nog geen euro per dag aan winst (terugkijkend naar Tibber 2025 tarieven), dus daar moet je je niet te rijk mee rekenen.
In de winter, wanneer solar bijna niks doet en de WP (L/W) staat te brullen is het laagste tarief nog steeds een stuk boven het vaste tarief, om maar te zwijgen over de pieken. Kortom: beter een vast contract.
Voelt tegenstrijdig maar nu ik het weer uitschrijf begint het logischer te klinken.
Het "goedkoop inkopen voor later op de dag" scenario lijkt met een 7kwh nog geen euro per dag aan winst (terugkijkend naar Tibber 2025 tarieven), dus daar moet je je niet te rijk mee rekenen.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Zal in september weer gaan voor vaste prijs gas en electra. Heb 9*360Wp op het dak, opbrengst tot 22-24KW per dag. Grootverbruikers - dual split airco en sinds kort een elektrische boiler (2KW/h) dat gasverbruik naar verwachting van 1000m3 tot ongeveer 650-700m3 terug zou moeten brengen en met 7kW max ac hoop ik min of meer "0 op de meter" te kunnen realiseren. Geen eigen oprit, geen EV en dus geen behoefte aan max vermogen, accu zal in de schuur zitten aangezien die aan eigen B16 hangt. Ben van plan om vermogen te begrenzen tot 2.4kW, zou voor mijn thuisbehoeftes voldoende moeten zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door 3ym op 21-06-2026 13:37 ]
@stevenP dat is helemaal waar: helaas waren de vaste tarieven zó hoog toen ik kon oversluiten ( ~ 0,28€ per kWh en forse terugleverkosten) dat ik het erop gegokt heb met dynamisch. En het lot bepaalde dat die accu er eerder kwam dan verwacht: gemiddelde kWh prijs in de winter werd nu lager én in de zomer is het nog beter.
Vermijden van hoge prijzen in de winter is bijzaak, maar toch fijn als het ding er toch staat
Vermijden van hoge prijzen in de winter is bijzaak, maar toch fijn als het ding er toch staat
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Duurt lang eer de Anker solix max op de synergrid lijst komt , de lever datum komt korter bij . Laat ons hopen dat de beloftes waargemaakt worden . Intussen wel al alles klaar gemaakt , nieuwe zekering kring 20amp vandaag 3g4 tot een verdeeldoos , wagos erin en dan een flexibele rubber kabel 3g4 aangesloten op de bat , het stekkertje ervoor ook al 3 weken geleden besteld deze zouden ook pas geleverd worden vanaf de uitlevering van de bats beginnen .
Nu nog vast, Q3 2026 stap ik over op dynamisch. Belangrijkste reden is omdat dat de enige manier is om nog een fatsoenlijke vergoeding voor mijn PV overschotten te krijgen. Mijn afname van het net is erg laag als de SB3's hun werk doen, dus prijs daarvan is voor mij niet zo relevant.KoningPaulus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:41:
Toch even uit interesse, wat doen de meesten jullie nu en vanaf 1-1-27 mbt een energiecontract? Vast, variabel of dynamisch. Met name benieuwd naar de huishoudens die verwarmen met L\L in de winter en zonnepanelen hebben qua referentie. En verandert jullie keuze na aanschaf van een Anker accu gezien de oplaadmogelijkheden?
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Mg ik vragen waar je die contactdoos hebt gekocht. Ik kan ze nergens vinden.Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo, tuinhuisje veranda Anker Solix 4 pro Ready!!
To boldly go where no man has gone before...
nvm verkeerd gelezen
[ Voor 92% gewijzigd door ArcticWolf op 21-06-2026 18:28 ]
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Klopt het dat de SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro enkel via aangesloten zonnepanelen (kort) geladen kan worden? Ik was in de veronderstelling dat dit allebei kon, zowel via het stopcontact laden alsmede panelen. Ik zou bv. de solarbank 4 willen, als verzekering voor het kapot gaan van m’n huidige zonnepanelen omvormer… en dus voor de time being laden via AC.
Verwarring ontstaat door wat Anker zelf weergeeft op de site en wat hun ai antwoord:
5024Wh hoge
opslagcapaciteit
0W Maximaal
AC-laadvermogen
10.000 cycli
Verwarring ontstaat door wat Anker zelf weergeeft op de site en wat hun ai antwoord:
5024Wh hoge
opslagcapaciteit
0W Maximaal
AC-laadvermogen
10.000 cycli
[ Voor 40% gewijzigd door fissa op 21-06-2026 20:30 ]
Heb nu de disconnect issues dagelijks zonder hele duidelijke reden. Erg vervelend, want herstellen is enorm omslachtig én werkt niet altijd.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Alle hybride thuisaccu's kunnen zowel via DC als via AC laden. De Solarbank 4 kan dus zowel via direct aangesloten zonnepanelen áls via stekker en stopcontact laden.fissa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:03:
Klopt het dat de SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro enkel via aangesloten zonnepanelen (kort) geladen kan worden? Ik was in de veronderstelling dat dit allebei kon, zowel via het stopcontact laden alsmede panelen. Ik zou bv. de solarbank 4 willen, als verzekering voor het kapot gaan van m’n huidige zonnepanelen omvormer… en dus voor de time being laden via AC.
Verwarring ontstaat door wat Anker zelf weergeeft op de site en wat hun ai antwoord:
5024Wh hoge
opslagcapaciteit
0W Maximaal
AC-laadvermogen
10.000 cycli
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Oké, dan is de weergave van Anker zelf wel heel erg strange toch, of ligt dit aan mij?:Taro schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:31:
[...]
Alle hybride thuisaccu's kunnen zowel via DC als via AC laden. De Solarbank 4 kan dus zowel via direct aangesloten zonnepanelen áls via stekker en stopcontact laden.
:strip_exif()/f/image/CvXhZ0EPrmdb6i5bgn243QnG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was voornemens om hem in de earlier bird te bestellen tot Anker Ai ook “het verkeerde antwoord” gaf.
[ Voor 6% gewijzigd door fissa op 21-06-2026 20:38 ]
Deze oplossing is veilig maar niet toegelaten voor de max ac in België. Maar ik veronderstel dat je dat wel al weet.zorazori schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:04:
Duurt lang eer de Anker solix max op de synergrid lijst komt , de lever datum komt korter bij . Laat ons hopen dat de beloftes waargemaakt worden . Intussen wel al alles klaar gemaakt , nieuwe zekering kring 20amp vandaag 3g4 tot een verdeeldoos , wagos erin en dan een flexibele rubber kabel 3g4 aangesloten op de bat , het stekkertje ervoor ook al 3 weken geleden besteld deze zouden ook pas geleverd worden vanaf de uitlevering van de bats beginnen .
Neen dat wist ik niet , meer info aub dit heb ik ergens gemist dan ?quizzical schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:52:
[...]
Deze oplossing is veilig maar niet toegelaten voor de max ac in België. Maar ik veronderstel dat je dat wel al weet.
[ Voor 4% gewijzigd door zorazori op 21-06-2026 20:57 ]
Jup, die gaat niet meer werken. Zal Anker support maar afwachten. Komt online en met paar minuten afgelopen en weer Error 32.NiGeLaToR schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:15:
Heb nu de disconnect issues dagelijks zonder hele duidelijke reden. Erg vervelend, want herstellen is enorm omslachtig én werkt niet altijd.
Edit: ms is 1 vd headunits stuk.
Edit2: de P1 meter werkt na een koude herstart weer. Anker eco systeem met p1 meter voelt erg fragiel: p1 meter doet gek, accu’s flippen en krijgen de schuld en zonder fysieke toegang niet te fixen. Er is geen herstart-systeem-knop.
[ Voor 26% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-06-2026 22:55 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Kijk is naar mijn vorige posts in dit topic.zorazori schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:55:
[...]
Neen dat wist ik niet , meer info aub dit heb ik ergens gemist dan ?
Het komt erop neer dat Anker de Max AC (zoals al hun andere batterijen in de solarbank reeks) enkel bij Synergrid laat homologeren als plug&play apparaat. Daarom mag het dan in België ook alleen op die manier gebruikt worden (met de standaard meegeleverde stekker dus).
Als je toch 3500W wil gebruiken is de enige oplossing die ik heb gevonden om een stopcontact te gebruiken dat dat aankan zoals de Legrand Green'Up.
Of je kan de aparte stekker meebestellen, toch netjes "vast" aansluiten en de originele kabel achterop tapen voor wanneer je ooit controle of keuring krijgtquizzical schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:38:
[...]
Kijk is naar mijn vorige posts in dit topic.
Het komt erop neer dat Anker de Max AC (zoals al hun andere batterijen in de solarbank reeks) enkel bij Synergrid laat homologeren als plug&play apparaat. Daarom mag het dan in België ook alleen op die manier gebruikt worden (met de standaard meegeleverde stekker dus).
Als je toch 3500W wil gebruiken is de enige oplossing die ik heb gevonden om een stopcontact te gebruiken dat dat aankan zoals de Legrand Green'Up.
[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 21-06-2026 23:53 ]
Precies. Je kan de Wieland aansluitingen toch meebestellen. Wordt door Anker aangeboden als een van de twee standaarden?Slonzo schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:52:
[...]
Of je kan de aparte stekker meebestellen, toch netjes "vast" aansluiten en de originele kabel achterop tapen voor wanneer je ooit controle of keuring krijgtHet is toch echt te gek voor woorden dat mensen naar een onveiliger alternatief geduwd worden door overijverige regelneverij
voor de nieuwe Anker Solix Solarbank MAX AC, lees ik verschillende aansluit opties.
Ik wil deze direct op een eigen stopcontact met een eigen groep zetten. Is deze dan voldoende: 1P+N B16 RCBO 30 mA type A
Ik wil deze direct op een eigen stopcontact met een eigen groep zetten. Is deze dan voldoende: 1P+N B16 RCBO 30 mA type A
Water-Escape
Denk dat de Wieland aansluiting niet meteen goedgekeurd zou worden in België, standaard stopcontact is met penaarde. Had zelfs eens ergens gelezen dat CEE niet OK is want niet voldoende kindveilig..fissa schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:09:
[...]
Precies. Je kan de Wieland aansluitingen toch meebestellen. Wordt door Anker aangeboden als een van de twee standaarden?
Hier is al genoeg over geschreven. De consensus is volgens mij dat (potentieel) constant 3500W over een stopcontact te warm kan worden, en constant 3500W (meer dan 80% van 16A) over een 16A groep ook teveel is. Limiteren op 3000W bijv op een 16A groep is dan een optie, al is dan het stopcontact nog steeds niet de beste aansluitmethode maar is een wieland stekker of vaste aansluiting de betere optie.water_escape schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:23:
voor de nieuwe Anker Solix Solarbank MAX AC, lees ik verschillende aansluit opties.
Ik wil deze direct op een eigen stopcontact met een eigen groep zetten. Is deze dan voldoende: 1P+N B16 RCBO 30 mA type A
Volle 3500W kan beter op een 20A groep vast aangesloten, maar met een 3x25A aansluiting is dat eigenlijk weer teveel voor de selectiviteit...
Dank, ik had een en ander al terug gelezen. Maar maakte het niet altijd makkelijker. Ik begrijp namelijk ook dat je de stekker niet mag "afknippen" om hem direct vast aan te sluiten ipv stopcontact. Ook qua garantie. Dus om garantie te houden moet je de stekker gebruiken? Dus in de software afknijpen naar 3000w?Loen schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:39:
[...]
Hier is al genoeg over geschreven. De consensus is volgens mij dat (potentieel) constant 3500W over een stopcontact te warm kan worden, en constant 3500W (meer dan 80% van 16A) over een 16A groep ook teveel is. Limiteren op 3000W bijv op een 16A groep is dan een optie, al is dan het stopcontact nog steeds niet de beste aansluitmethode maar is een wieland stekker of vaste aansluiting de betere optie.
Volle 3500W kan beter op een 20A groep vast aangesloten, maar met een 3x25A aansluiting is dat eigenlijk weer teveel voor de selectiviteit...
Of is daar de AC connector vaste bedrading voor?
Water-Escape
Ik kies voor veiligheid en zou hem aansluiten zoals ik het heb gedaan, losse connector bij Anker bestellen. Het vermogen terugschroeven is in uw nadeel en zou ik dus zeker niet doen , het is verleidelijk om later dan toch eens te proberen om het vermogen op te drijven en kijken of het lukt met een stopcontact ....water_escape schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:52:
[...]
Dank, ik had een en ander al terug gelezen. Maar maakte het niet altijd makkelijker. Ik begrijp namelijk ook dat je de stekker niet mag "afknippen" om hem direct vast aan te sluiten ipv stopcontact. Ook qua garantie. Dus om garantie te houden moet je de stekker gebruiken? Dus in de software afknijpen naar 3000w?
Of is daar de AC connector vaste bedrading voor?
Met Woolsocks (die app gebruik ik al jaren) krijg je 5% cashback als je een Anker Solix koopt (via de officiele website). Wellicht wel interessant.
@zorazori via stopcontact gaat prima werken - tot het het niet meer doet.
Probleem met de connector is dat er na een tijd wat corrosie kan volgen, weerstand toeneemt en kans op problemen toeneemt. Tis er gewoon niet voor bedoeld.
Spreek helaas uit ervaring en heb de gesmolten zooi al 's moeten vervangen. En als je nu toch bezig gaat met zo'n mooie doch forse investering, is een knappere aansluiting wellicht niet zo'n groot probleem om meteen even te regelen.
Zeker met zo'n AC zou ik gewoon stekker afknippen en goed monteren. Gaat toch nergens heen. Belgische perikelen daargelaten natuurlijk, maar toch. Garantie blijft bestaan hebben we van Anker begrepen, behalve op de kabel
Probleem met de connector is dat er na een tijd wat corrosie kan volgen, weerstand toeneemt en kans op problemen toeneemt. Tis er gewoon niet voor bedoeld.
Spreek helaas uit ervaring en heb de gesmolten zooi al 's moeten vervangen. En als je nu toch bezig gaat met zo'n mooie doch forse investering, is een knappere aansluiting wellicht niet zo'n groot probleem om meteen even te regelen.
Zeker met zo'n AC zou ik gewoon stekker afknippen en goed monteren. Gaat toch nergens heen. Belgische perikelen daargelaten natuurlijk, maar toch. Garantie blijft bestaan hebben we van Anker begrepen, behalve op de kabel
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Selectiviteit is niet verplicht in een woonhuis. Is wel advies indien mogelijk, maar zelfs 16A achter 25A niet eens 100% selectief volgens de 1,6 regel.Loen schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:39:
[...]
Hier is al genoeg over geschreven. De consensus is volgens mij dat (potentieel) constant 3500W over een stopcontact te warm kan worden, en constant 3500W (meer dan 80% van 16A) over een 16A groep ook teveel is. Limiteren op 3000W bijv op een 16A groep is dan een optie, al is dan het stopcontact nog steeds niet de beste aansluitmethode maar is een wieland stekker of vaste aansluiting de betere optie.
Volle 3500W kan beter op een 20A groep vast aangesloten, maar met een 3x25A aansluiting is dat eigenlijk weer teveel voor de selectiviteit...
Een groep 100% belasten is risicovoller ivm de te verwachten warmte ontwikkeling. Dus dan laat je je selectiviteit vallen, want dat is vanuit praktische overwegingen.
Volgens mij mag je wel hoger dan de 80% maar dan moet er met een praktijktest aangetoond worden dat de warmteontwikkeling binnen normen blijft. Hier wordt redenatie cq berekening toegepast en geldt de 80%. Ik weet hier ook niet het fijne van, maar dit komt uit de NEN-EN-IEC 61439. Lijkt me ook met boerenverstand een prima optie om een B20 te kiezen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Het is toch de originele connector die je bij anker besteld en aan sluit op de uitgang van de bat , daaraan maak je een soepele 3g4 kabel en verbind deze in een aftakdoos met een stijve kabel die uit een zekering 20amp komt . Volgens mij is dit een veilige opstelling ?NiGeLaToR schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:31:
@zorazori via stopcontact gaat prima werken - tot het het niet meer doet.
Probleem met de connector is dat er na een tijd wat corrosie kan volgen, weerstand toeneemt en kans op problemen toeneemt. Tis er gewoon niet voor bedoeld.
Spreek helaas uit ervaring en heb de gesmolten zooi al 's moeten vervangen. En als je nu toch bezig gaat met zo'n mooie doch forse investering, is een knappere aansluiting wellicht niet zo'n groot probleem om meteen even te regelen.
Zeker met zo'n AC zou ik gewoon stekker afknippen en goed monteren. Gaat toch nergens heen. Belgische perikelen daargelaten natuurlijk, maar toch. Garantie blijft bestaan hebben we van Anker begrepen, behalve op de kabel
Het bijzondere is dat bijv. Zendure dit letterlijk in de handleiding schrijft. Als je een Zendure vast wilt aansluiten dien je de CEE7/7 (gewone schuko stekker) af te knippen. (En adereindhulzen toe te passen indien schroefklemverbinding)water_escape schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:52:
[...]
Dank, ik had een en ander al terug gelezen. Maar maakte het niet altijd makkelijker. Ik begrijp namelijk ook dat je de stekker niet mag "afknippen" om hem direct vast aan te sluiten ipv stopcontact. Ook qua garantie. Dus om garantie te houden moet je de stekker gebruiken? Dus in de software afknijpen naar 3000w?
Of is daar de AC connector vaste bedrading voor?
Ergens snap ik het wel, vermoedelijk levert Anker een kabel waar al adereindhulzen op zitten. Met het afknippen en strippen van kabels kan immers isolatie en koperaders beschadigd worden als het niet met zorg gedaan wordt.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dat kan, maar als het goed is is het afknippen van de stekker en aansluiten zoals het blijkbaar bij Zendure ook wordt aanbevolen (post hierboven) ook een optie.zorazori schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:35:
[...]
Het is toch de originele connector die je bij anker besteld en aan sluit op de uitgang van de bat , daaraan maak je een soepele 3g4 kabel en verbind deze in een aftakdoos met een stijve kabel die uit een zekering 20amp komt . Volgens mij is dit een veilige opstelling ?
Doorgaans is de dikte van de kabel niet het probleem, maar verlies van contact in de connector. Die wil je vooral verbeteren/optimaal maken. Dikte vd kabel kan natuurlijk ook nog, voor minder verlies en meer overhead, etc.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Via CashbackXL 8%Mimbosaa schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:30:
Met Woolsocks (die app gebruik ik al jaren) krijg je 5% cashback als je een Anker Solix koopt (via de officiele website). Wellicht wel interessant.
Water-Escape
:strip_exif()/f/image/OcP8seAY2X9NL1ocu8zkX0UN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qfw4E3fvicM4fwioCBFjE8gq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LKjxT4LjsfTlultWXdW4vk6F.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DFCyM0mR5TTyydwzPs63kBRd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5kbbJeK5tVPqCMZR8cYQCTQg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ezhzT25JOGmXWYizNo5Kc5T3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mrq2Fk1xdwBLzRihq2hybi2O.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/p2rFygSkcqjty8x8Ug96oNgo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/X3DNP0LwUbsMilwYRlChgjVr.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/w8tuZHkg6Rs5WB3MjXpkrTNi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C8sx91c9ftzueawvWpWV2iYv.jpg?f=fotoalbum_large)