• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
RoelWW schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:38:
@NiGeLaToR Moet je die tijdvakken iedere dag handmatig instellen? Of stel je die globaal in en bepaalt de anker dan zelf binnen die tijdvakken de beste momenten?
Eenmaal ingesteld.

Vermoed dat ik het twee keer per jaar zal doen: winter vergt andere verdeling ivm gebrek aan zon.

Edit: ja hij kiest zelf binnen je schema de ingestelde laad- en ontlaaduren:

1. Schema
2 hoeveel uur mag hij laden en ontladen binnen dat schema
3. Koppelen met je leverancier voor de prijzen

Die drie werken goed: ik laad elke dag helemaal vol in goedkoopste blok en ontlaad op duurste momenten. Dat kan alles in de avond zijn maar soms deels in de ochtend.

@Taro AI in de hele breedte desinteresse en veel aannames :+

Maargoed als je geen idee hebt en niets wilt doen is het een soort last resort. Denk dat het beter kan met de smartmeter en aansluiting op PV opbrengst. Hiij ziet bij mij ook alleen maar de P1 resultaten en niet wat er aan PV binnenkomt. Verder: lekker dynamic of self consumption kiezen, lijkt mij.

[ Voor 51% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-06-2026 15:31 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:18:
Ik heb bij nog geen enkel merk een AI-mode gezien die goed werkt. Het vreemde is ook dat vooralsnog vooraf niet/nauwelijks wordt gevraagd wat je doelen of kaders zijn: Maximaal zelfverbruik, winstmaximalisatie, etc. En dat is ook lastig als je in China programmeert voor Nederlander A die zonnepanelen op zuid heeft en een vast contract zonder EV en tegelijkertijd Nederlander B ook een optimale werking verwacht met dynamische tarieven, een laadpaal en panelen op Noord-West.

Het zijn gewoon domme regels die elkaar afwisselen: stroomoverschot, dan laden. Lage tarieven, dan laden en vooral niet wachten totdat ze nog lager zijn.

Been there, done that, 2 jaar met al die fabrikant opties zitten kloten, maar werd pas happy met een eigen HA automatisering. Uiteindelijk weet je zelf toch het beste wat je wil.
De verkopers van fixed batterijen gebruiken dit naar mij vaak als argument tov de stekker batterijen maar ze lopen na een paar vragen vast op wat je dan kan verwachten van de ai functie. Voor.mij is dan ook vooral de home assistent integratie heel belangrijk.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Spekkie99 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:30:
[...]

De verkopers van fixed batterijen gebruiken dit naar mij vaak als argument tov de stekker batterijen maar ze lopen na een paar vragen vast op wat je dan kan verwachten van de ai functie. Voor.mij is dan ook vooral de home assistent integratie heel belangrijk.
Heel eerlijk: we zijn geen doorsnee gebruikers natuurlijk. AI functie kan voor veel mensen beter werken dan zelf prutsen. Tweakers weer beter dan AI. For the time being.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Spekkie99 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:30:
[...]

Ik hoor ook regelmatig problemen ivm Sigenergy AI. En vooral mensen met complexe set-ups balen er altijd van.

HA artikel staat overigens inmiddels live. Ben nog bezig met een aantal HA blueprints enzo te maken, iemand die ik ken wordt het proefkonijn om te zien of dat goed werkt. Maar eerst een leuk ander projectje afmaken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:26
geerttttt schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:49:
Nou, eerste tests met de Solarbank Max AC. Qua hardware is het gewoon super degelijk. Wordt niet heel warm, alle onderdelen voelen gewoon echt solide aan. Mooi product. Softwarematig kan het wel beter.
Ik ben ook een van de gelukkigen die deze accu mag testen via Tweakers. Ik ben het volledig eens met de jouw zinnen die hierboven gequote zijn. Ik heb een vast contract en heb 'm daarom ingesteld op "0 op de meter" oftewel de Zelfverbruikmodus in de App.

De App is nog in beta fase en ik hoop wel dat die beter gaat werken. Die geeft al de hele dag aan dat Solar op 0 staat, terwijl er toch al ruim 8 kWh van het dak gekomen is.

Gisteren avond rond 22.00 in gebruik genomen en daar zat af fabriek blijkbaar nog 28% energie in, dus is de accu leeg getrokken vannacht. Waarbij die het nog volgehouden heeft tot bijna 03.00 uur.

Voor vandaag tot nu toe is dit het beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNqSaUKvjACcOzn8Q1bPe0il3IY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W7LI1nJ8ksrELovUqtzX7lpH.png?f=user_large
Dus nog maar 440 Watt terug geleverd en 2,18 kWh uit het net gehaald. Dat vind ik met alles wat we erbij hebben gedaan, wasjes, strijken, vaatwasser en stofzuigen nog niet zo slecht. Ben benieuwd hoe vol de accu gaat komen vandaag; deze zit nu op 42% en wordt steeds meer bewolkt buiten...

Maar tot nu toe ben ik er heel positief over!

Arriving Somewhere but not here....

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Joop_Klepzeiker schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:44:
[...]
De App is nog in beta fase en ik hoop wel dat die beter gaat werken. Die geeft al de hele dag aan dat Solar op 0 staat, terwijl er toch al ruim 8 kWh van het dak gekomen is.
Maar hoe moet de app weten hoeveel solar jij hebt? Hij kan via de P1 Meter alleen zien hoeveel import/export er naar het net is. Of heb je extra CT-klemmen op de Smart Meter aangesloten en die om de zonnepanelen groep gedaan?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Joop_Klepzeiker schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Bij de oude app moest je instellen dat je "third party solar" had anders gaf die dat niet weer, misschien is dat bij de nieuwe app ook het geval?

Klimaatkarma zuivering: PV, EV, WP, LFP en WPB

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:26
Ik heb deze op Third Party Solar staan. En nee ik heb nergens CT Klemmen.
Ik kijk net weer en nu staat er wel Solar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atNeXn53R3gfKSjAfE7JFO7UyFU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ee1B0u5VEdPsqc9l4HTpnGib.png?f=user_large

Dus blijkbaar haalt de App dit uit de Export op.

[ Voor 64% gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 13-06-2026 16:04 ]

Arriving Somewhere but not here....

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste