De handleiding staat ondertussen ook online voor degenen die dat nog niet hadden ontdekt.
Ik vind het deel over de aarding verwarrend. De drie mogelijke aanslutingsmethodes (pluig-in; wieland; vast) zorgen allemaal al voor een verbinding met de aarde. Waarom is hoofdstuk 6.3 (zie foto onder) dan nog nodig? Er staat nergens bij dat dit optioneel is dus het lijkt verplicht.
/f/image/bVu9dtfPleYkoAwQPfrxs47K.png?f=fotoalbum_large)
Taro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:33:
[...]
HA artikel staat overigens inmiddels live. Ben nog bezig met een aantal HA blueprints enzo te maken, iemand die ik ken wordt het proefkonijn om te zien of dat goed werkt. Maar eerst een leuk ander projectje afmaken.
Bedankt! Om de lange levensduur van het toestel niet in gevaar te brengen moet ik dus het de intelligentie in home Assitant voor nul-op-de-meter zo maken: 150W injectie op het net: begin batterij te laden, 150W afhalen van het net: begin batterij te ontladen. Tussen die 2 waarden: verander niet tussen laden en ontladen.
Het andere aspect is uiteraard met hoeveel W hij laad of ontlaad. Dat mag ik dus wel elke keer elke 5 seconden (de frequentie waarmee ik in Home Assistant data binnenkrijg van de P1 meter) aanpassen? Dus in een periode van 35 seconden zou ik dan deze 7 opeenvolgende waarden kunnen krijgen van de P1 meter en op basis daarvan deze instructies aan de Anker Max AC kunnen geven:
| P1 Meter | Instructie Batterij |
|---|
| -314W | Laad 314W |
| -100W | Laad 100W |
| 51W | Laad ???W (om relais te sparen) |
| -57W | Laad 57W |
| 114W | Laad ???W (om relais te sparen) |
| 229W | Ontlaad 229W |
| 744W | Ontlaad 744W |
Klopt het hoe ik het begrijp? Welk wattage moet ik invullen bij de ???W om de levensduur van de batterij niet onnodig in te korten? Hoe lager hoe liever uiteraard voor mij omdat ik helemaal niet wil laden wanneer ik electriciteit van het net aan het halen ben.
is je uitleg dat er wel nog saldering is binnen het kwartier specifiek voor Nederland? Hier is een voorbeeldje van mijn gegevens bij mijn netbeheerder in Belgie en daar lijkt het me toch vrij duidelijk dat er geen saldering binnen het kwartier is:
Klopt het dat de eigen nul-op-de-meter functionaliteit van de Anker (die als erg goed beschreven wordt) zelf WEL om de paar seconden aanpast op basis van de meetwaarden die die van zijn eigen P1 meter krijgt zonder dat de batterij daar schade van kan oplopen? Dus dan is de nul-op-de-meter functie van de batterij zelf voor Belgen superieur ten opzichte van wat we zelf in Home Assistant kunnen bouwen?
Ik veronderstel dat de nul-op-de-meter van de batterij zelf ook sneller reageert op de info die die van zijn P1 meter ontvangt dan wanneer Home Assistant de P1 meter uitleest, de autoamtie beslist wat er moet gebeuren, het juiste commando stuurt naar de batterij, en de batterij er op reageert?