• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:25
RoelWW schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:38:
@NiGeLaToR Moet je die tijdvakken iedere dag handmatig instellen? Of stel je die globaal in en bepaalt de anker dan zelf binnen die tijdvakken de beste momenten?
Eenmaal ingesteld.

Vermoed dat ik het twee keer per jaar zal doen: winter vergt andere verdeling ivm gebrek aan zon.

Edit: ja hij kiest zelf binnen je schema de ingestelde laad- en ontlaaduren:

1. Schema
2 hoeveel uur mag hij laden en ontladen binnen dat schema
3. Koppelen met je leverancier voor de prijzen

Die drie werken goed: ik laad elke dag helemaal vol in goedkoopste blok en ontlaad op duurste momenten. Dat kan alles in de avond zijn maar soms deels in de ochtend.

@Taro AI in de hele breedte desinteresse en veel aannames :+

Maargoed als je geen idee hebt en niets wilt doen is het een soort last resort. Denk dat het beter kan met de smartmeter en aansluiting op PV opbrengst. Hiij ziet bij mij ook alleen maar de P1 resultaten en niet wat er aan PV binnenkomt. Verder: lekker dynamic of self consumption kiezen, lijkt mij.

[ Voor 51% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-06-2026 15:31 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:35
Taro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:18:
Ik heb bij nog geen enkel merk een AI-mode gezien die goed werkt. Het vreemde is ook dat vooralsnog vooraf niet/nauwelijks wordt gevraagd wat je doelen of kaders zijn: Maximaal zelfverbruik, winstmaximalisatie, etc. En dat is ook lastig als je in China programmeert voor Nederlander A die zonnepanelen op zuid heeft en een vast contract zonder EV en tegelijkertijd Nederlander B ook een optimale werking verwacht met dynamische tarieven, een laadpaal en panelen op Noord-West.

Het zijn gewoon domme regels die elkaar afwisselen: stroomoverschot, dan laden. Lage tarieven, dan laden en vooral niet wachten totdat ze nog lager zijn.

Been there, done that, 2 jaar met al die fabrikant opties zitten kloten, maar werd pas happy met een eigen HA automatisering. Uiteindelijk weet je zelf toch het beste wat je wil.
De verkopers van fixed batterijen gebruiken dit naar mij vaak als argument tov de stekker batterijen maar ze lopen na een paar vragen vast op wat je dan kan verwachten van de ai functie. Voor.mij is dan ook vooral de home assistent integratie heel belangrijk.

• NiGeLaToR
Spekkie99 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:30:
[...]

De verkopers van fixed batterijen gebruiken dit naar mij vaak als argument tov de stekker batterijen maar ze lopen na een paar vragen vast op wat je dan kan verwachten van de ai functie. Voor.mij is dan ook vooral de home assistent integratie heel belangrijk.
Heel eerlijk: we zijn geen doorsnee gebruikers natuurlijk. AI functie kan voor veel mensen beter werken dan zelf prutsen. Tweakers weer beter dan AI. For the time being.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Spekkie99 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:30:
[...]

Ik hoor ook regelmatig problemen ivm Sigenergy AI. En vooral mensen met complexe set-ups balen er altijd van.

HA artikel staat overigens inmiddels live. Ben nog bezig met een aantal HA blueprints enzo te maken, iemand die ik ken wordt het proefkonijn om te zien of dat goed werkt. Maar eerst een leuk ander projectje afmaken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:06
geerttttt schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:49:
Nou, eerste tests met de Solarbank Max AC. Qua hardware is het gewoon super degelijk. Wordt niet heel warm, alle onderdelen voelen gewoon echt solide aan. Mooi product. Softwarematig kan het wel beter.
Ik ben ook een van de gelukkigen die deze accu mag testen via Tweakers. Ik ben het volledig eens met de jouw zinnen die hierboven gequote zijn. Ik heb een vast contract en heb 'm daarom ingesteld op "0 op de meter" oftewel de Zelfverbruikmodus in de App.

De App is nog in beta fase en ik hoop wel dat die beter gaat werken. Die geeft al de hele dag aan dat Solar op 0 staat, terwijl er toch al ruim 8 kWh van het dak gekomen is.

Gisteren avond rond 22.00 in gebruik genomen en daar zat af fabriek blijkbaar nog 28% energie in, dus is de accu leeg getrokken vannacht. Waarbij die het nog volgehouden heeft tot bijna 03.00 uur.

Voor vandaag tot nu toe is dit het beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNqSaUKvjACcOzn8Q1bPe0il3IY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W7LI1nJ8ksrELovUqtzX7lpH.png?f=user_large
Dus nog maar 440 Watt terug geleverd en 2,18 kWh uit het net gehaald. Dat vind ik met alles wat we erbij hebben gedaan, wasjes, strijken, vaatwasser en stofzuigen nog niet zo slecht. Ben benieuwd hoe vol de accu gaat komen vandaag; deze zit nu op 42% en wordt steeds meer bewolkt buiten...

Maar tot nu toe ben ik er heel positief over!

Arriving Somewhere but not here....

• Taro
  • Niet online
Joop_Klepzeiker schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:44:
[...]
De App is nog in beta fase en ik hoop wel dat die beter gaat werken. Die geeft al de hele dag aan dat Solar op 0 staat, terwijl er toch al ruim 8 kWh van het dak gekomen is.
Maar hoe moet de app weten hoeveel solar jij hebt? Hij kan via de P1 Meter alleen zien hoeveel import/export er naar het net is. Of heb je extra CT-klemmen op de Smart Meter aangesloten en die om de zonnepanelen groep gedaan?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

[...]

Bij de oude app moest je instellen dat je "third party solar" had anders gaf die dat niet weer, misschien is dat bij de nieuwe app ook het geval?

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Joop_Klepzeiker
Ik heb deze op Third Party Solar staan. En nee ik heb nergens CT Klemmen.
Ik kijk net weer en nu staat er wel Solar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atNeXn53R3gfKSjAfE7JFO7UyFU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ee1B0u5VEdPsqc9l4HTpnGib.png?f=user_large

Dus blijkbaar haalt de App dit uit de Export op.

[ Voor 64% gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 13-06-2026 16:04 ]

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:13
[...]

Ik ben ook een van de gelukkigen die deze accu mag testen via Tweakers. Ik ben het volledig eens met de jouw zinnen die hierboven gequote zijn. Ik heb een vast contract en heb 'm daarom ingesteld op "0 op de meter" oftewel de Zelfverbruikmodus in de App.

Gisteren avond rond 22.00 in gebruik genomen en daar zat af fabriek blijkbaar nog 28% energie in, dus is de accu leeg getrokken vannacht. Waarbij die het nog volgehouden heeft tot bijna 03.00 uur.

Voor vandaag tot nu toe is dit het beeld:
[Afbeelding]
Dus nog maar 440 Watt terug geleverd en 2,18 kWh uit het net gehaald. Dat vind ik met alles wat we erbij hebben gedaan, wasjes, strijken, vaatwasser en stofzuigen nog niet zo slecht. Ben benieuwd hoe vol de accu gaat komen vandaag; deze zit nu op 42% en wordt steeds meer bewolkt buiten...

Maar tot nu toe ben ik er heel positief over!
Leuk! Heb je hem aan een eigen groep hangen? Met andere woorden, heb je 3500w beschikbaar?

als je je verbruik een beetje kunt afstemmen op het vermogen van de Anker kun je hele leuke resultaten halen. Mijn verbruik deze maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKYnHZKjfdeGU9wouWB-6t2xVhc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CeJRapY86Whwa1g0ceI6vu4Y.jpg?f=user_large

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
geerttttt schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:49:
En je moet verplicht hun P1 meter gebruiken
Zeer waarschijnlijk werkt de shelly em3 ook

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-07 19:15

geerttttt

Manisch positief

Ik heb bij nog geen enkel merk een AI-mode gezien die goed werkt. Het vreemde is ook dat vooralsnog vooraf niet/nauwelijks wordt gevraagd wat je doelen of kaders zijn: Maximaal zelfverbruik, winstmaximalisatie, etc. En dat is ook lastig als je in China programmeert voor Nederlander A die zonnepanelen op zuid heeft en een vast contract zonder EV en tegelijkertijd Nederlander B ook een optimale werking verwacht met dynamische tarieven, een laadpaal en panelen op Noord-West.

Het zijn gewoon domme regels die elkaar afwisselen: stroomoverschot, dan laden. Lage tarieven, dan laden en vooral niet wachten totdat ze nog lager zijn.

Been there, done that, 2 jaar met al die fabrikant opties zitten kloten, maar werd pas happy met een eigen HA automatisering. Uiteindelijk weet je zelf toch het beste wat je wil.
Nou ik heb het bij wijze van test nu 1 dag aangekeken, maar ik loop me gewoon bijna op te vreten hoe dom hij loopt te doen. Hij laad op heel vreemde momenten op, lijkt nu vooral nul op de meter te willen realiseren maar was dus vanmorgen te vroeg vol en nu al weer half leeg terwijl de prijs bijna even duur is als toen hij oplaadde. En toch beweren in de app dat hij een euro bespaard heeft. Geloof je het zelf?

Laten we maar zo zeggen. De app/sturing werkt anker slecht.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:35
geerttttt schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:39:
[...]

Nou ik heb het bij wijze van test nu 1 dag aangekeken, maar ik loop me gewoon bijna op te vreten hoe dom hij loopt te doen. Hij laad op heel vreemde momenten op, lijkt nu vooral nul op de meter te willen realiseren maar was dus vanmorgen te vroeg vol en nu al weer half leeg terwijl de prijs bijna even duur is als toen hij oplaadde. En toch beweren in de app dat hij een euro bespaard heeft. Geloof je het zelf?

Is het niet zo dat je de ai wat tijd moet geven om je patroon te laten leren?
Spekkie99 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:40:
[...]

Als de AI niet weet wat zijn acties voor financiële gevolgen hebben kan die toch nauwelijks leren? En daar zit het probleem mijns inziens.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

[...]

Tja wat valt er aan mijn patroon te leren? Tot 1 januari 2027 is er bijna geen enkele reden met een dynamisch contract om gewoon te laden op goedkope tijden en terugleveren op dure tijden. Je kunt nog de winst maximaliseren door bij het ontladen proberen zoveel mogelijk eigen gebruik weg te strepen, maar dat is maar heel beperkt mogelijk.

En die AI bot is ook mooi. Die vroeg om een screenshot van mijn settings. Wat blijkt: je kunt geen bijlagen toevoegen in de AI chat :')

Nou ja, ze hebben nog een tijdje tot 1 januari 2027, vanaf dan wordt winstmaximalisatie een stukje ingewikkelder dan nu, ik hoop dat ze dan de app dusdanig verbeterd hebben dat hij daadwerkelijk helpt. Tot die tijd heb ik home assistant.

• Taro
  • Niet online
tweazer schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:35:
[...]

Zeer waarschijnlijk werkt de shelly em3 ook
Klopt, Shelly werkt ook.

• Taro
  • Niet online
geerttttt schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:39:
[...]

Daarom adviseer ik doorgaans ook iedereen om een thuisaccu uit te zoeken met lokale aansturing en Home Assistant ondersteuning OF gewoon een nul op de meter mode te kiezen. Een AI mode of Auto mode doet vaak maar wat. Wil je alleen nul op de meter, kies dan ook een nul op de meter mode en geen andere optie. En als je al HA hebt draaien: Zet het daarmee gewoon 100% naar je eigen hand.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Taro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Daarom adviseer ik doorgaans ook iedereen om een thuisaccu uit te zoeken met lokale aansturing en Home Assistant ondersteuning OF gewoon een nul op de meter mode te kiezen. Een AI mode of Auto mode doet vaak maar wat. Wil je alleen nul op de meter, kies dan ook een nul op de meter mode en geen andere optie. En als je al HA hebt draaien: Zet het daarmee gewoon 100% naar je eigen hand.
Dat ga ik nu ook doen, maar soms is het wel lekker als je een premium product koopt dat je niet meer zoveel moet prutsen. Neem een willekeurige 3d printer van jaren geleden of een bambu printer. Het kost even wat euros, maar het is toch wel lekker om te zien dat het dan gewoon goed werkt zonder dat je dagen moet tweaken en vage constructies gaat bouwen die je jaren later totaal niet meer kunt begrijpen.

Ik had de hoop dat dit gewoon zou werken, en hopelijk nog iets beter of optimaler dan mijn eigen oplossing. Blijkbaar dus niet.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:02

Care to share die automatisering? Asking for a friend >:)

• Taro
  • Niet online
Cloclo100 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:35:
[...]

Care to share die automatisering? Asking for a friend >:)
Zie de link in mijn handtekening.

• Joop_Klepzeiker
digital-IMEI schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:36:
[...]

Leuk! Heb je hem aan een eigen groep hangen? Met andere woorden, heb je 3500w beschikbaar?

als je je verbruik een beetje kunt afstemmen op het vermogen van de Anker kun je hele leuke resultaten halen. Mijn verbruik deze maand:

[Afbeelding]
Ja hangt aan eigen groep, maar heb 'm begrensd op 2500 Watt omdat er nog steeds een stekker aanzit. Bij 3500 Watt heb ik qua veiligheid geen lekker gevoel. Ben benieuwd hoe het de komende weken gaat verlopen.

• NiGeLaToR
[...]

Jup, die moet wel een paar weekjes kunnen leren.

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06:28
NiGeLaToR schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:21:
[...]

Jup, die moet wel een paar weekjes kunnen leren.
Heeft iemand hier dan genoeg ervaring om te kunnen bevestigen dat het wel goed komt met AI na een fatsoenlijke periode van inleren?

Of zijn er hier te veel tweakers die maar al te graag alles tot in de puntjes willen instellen.🤭😁

• NiGeLaToR
MaXeRs schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:28:
[...]

Heeft iemand hier dan genoeg ervaring om te kunnen bevestigen dat het wel goed komt met AI na een fatsoenlijke periode van inleren?

Of zijn er hier te veel tweakers die maar al te graag alles tot in de puntjes willen instellen.🤭😁
Het werd bij mij beter, heb het ruim een week geprobeerd. Maar werd niet zo goed als dat ik het nu zelf instel.

Voor mensen met 0 idee zou het een minder slechte optie zijn dan het slecht in te stellen :)

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:19
De handleiding staat ondertussen ook online voor degenen die dat nog niet hadden ontdekt.

Ik vind het deel over de aarding verwarrend. De drie mogelijke aanslutingsmethodes (pluig-in; wieland; vast) zorgen allemaal al voor een verbinding met de aarde. Waarom is hoofdstuk 6.3 (zie foto onder) dan nog nodig? Er staat nergens bij dat dit optioneel is dus het lijkt verplicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRFZc_ViQLUVrACXHyqS2mxNq1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bVu9dtfPleYkoAwQPfrxs47K.png?f=fotoalbum_large
Taro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:33:
[...]

HA artikel staat overigens inmiddels live. Ben nog bezig met een aantal HA blueprints enzo te maken, iemand die ik ken wordt het proefkonijn om te zien of dat goed werkt. Maar eerst een leuk ander projectje afmaken.
Bedankt! Om de lange levensduur van het toestel niet in gevaar te brengen moet ik dus het de intelligentie in home Assitant voor nul-op-de-meter zo maken: 150W injectie op het net: begin batterij te laden, 150W afhalen van het net: begin batterij te ontladen. Tussen die 2 waarden: verander niet tussen laden en ontladen.
Het andere aspect is uiteraard met hoeveel W hij laad of ontlaad. Dat mag ik dus wel elke keer elke 5 seconden (de frequentie waarmee ik in Home Assistant data binnenkrijg van de P1 meter) aanpassen? Dus in een periode van 35 seconden zou ik dan deze 7 opeenvolgende waarden kunnen krijgen van de P1 meter en op basis daarvan deze instructies aan de Anker Max AC kunnen geven:
P1 MeterInstructie Batterij
-314WLaad 314W
-100WLaad 100W
51WLaad ???W (om relais te sparen)
-57WLaad 57W
114WLaad ???W (om relais te sparen)
229WOntlaad 229W
744WOntlaad 744W
Klopt het hoe ik het begrijp? Welk wattage moet ik invullen bij de ???W om de levensduur van de batterij niet onnodig in te korten? Hoe lager hoe liever uiteraard voor mij omdat ik helemaal niet wil laden wanneer ik electriciteit van het net aan het halen ben.

is je uitleg dat er wel nog saldering is binnen het kwartier specifiek voor Nederland? Hier is een voorbeeldje van mijn gegevens bij mijn netbeheerder in Belgie en daar lijkt het me toch vrij duidelijk dat er geen saldering binnen het kwartier is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fA810A45-3D3uxA1Jg1piRumw1s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lFVHMqWybb6w7VI5yPVhpe7V.png?f=user_large

Klopt het dat de eigen nul-op-de-meter functionaliteit van de Anker (die als erg goed beschreven wordt) zelf WEL om de paar seconden aanpast op basis van de meetwaarden die die van zijn eigen P1 meter krijgt zonder dat de batterij daar schade van kan oplopen? Dus dan is de nul-op-de-meter functie van de batterij zelf voor Belgen superieur ten opzichte van wat we zelf in Home Assistant kunnen bouwen?

Ik veronderstel dat de nul-op-de-meter van de batterij zelf ook sneller reageert op de info die die van zijn P1 meter ontvangt dan wanneer Home Assistant de P1 meter uitleest, de autoamtie beslist wat er moet gebeuren, het juiste commando stuurt naar de batterij, en de batterij er op reageert?

• NiGeLaToR
@quizzical wellicht voor de eilandmodus?

Tuurlijk gaat aarde nog via de stop, maar eiland mode kan ook werken zonder stop?

• HHF
  • Laatst online: 18:53

HHF

NiGeLaToR schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:40:
@quizzical wellicht voor de eilandmodus?

Tuurlijk gaat aarde nog via de stop, maar eiland mode kan ook werken zonder stop?
Volgens mij mag de aardedraad nooit via een zekering lopen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:05
HHF schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:30:
[...]

klopt inderdaad. een groep of werkschakelaar zal nooit de aaredraad schakelen. Ik vermoed ook dat hij bedoelde 'via de meterkast' ipv fysiek de stop.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• vmb
  • Registratie: November 2004

vmb

quizzical schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:14:
De handleiding staat ondertussen ook online voor degenen die dat nog niet hadden ontdekt.
Wil je even laten weten waar de handleiding van de max ac staat? Kon 'm zelf niet vinden

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
HHF schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Aarde loopt via de aarde draden (officieel: beschermingsleiding) waar deze op de aardrail in de groepenkast is aangesloten. Van daaruit loopt het naar de aardpen onder je woning.

Waar de fase (bruin) en de nul draad (blauw) via een automaat lopen, doet de aarde dat nooit (die mag nooit onderbroken zijn, en loopt rechtstreeks naar de aarde).

Ipv dat oogje er aan te krimpen, kan je ook een oogje rechtsom aan een draad met vaste kern buigen en daar op schroeven. Tis niet heel mooi, maar als het goed vast zit wel net zo effectief :)

[ Voor 15% gewijzigd door hiljolodewijk op 14-06-2026 13:13 ]

• NiGeLaToR
hiljolodewijk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Aarde loopt via de aarde draden (officieel: beschermingsleiding) waar deze op de aardrail in de groepenkast is aangesloten. Van daaruit loopt het naar de aardpen onder je woning.

Waar de fase (bruin) en de nul draad (blauw) via een automaat lopen, doet de aarde dat nooit (die mag nooit onderbroken zijn, en loopt rechtstreeks naar de aarde).

Ipv dat oogje er aan te krimpen, kan je ook een oogje rechtsom aan een draad met vaste kern buigen en daar op schroeven. Tis niet heel mooi, maar als het goed vast zit wel net zo effectief :)
Aanvullend vraagje: als je de anker loskoppelt van je stopcontact kun je deze dan aanzetten voor noodstroom?

Ergo: verlies je dan het contact met je aarde?

Daar doelde ik in ieder geval op: het scenario waarop de aardlek bescherming van de meterkast er niet meer is :)

Met groot vraagteken - ik weet nog onvoldoende hoe dat exact werkt :)

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:23
vmb schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:04:
[...]

Wil je even laten weten waar de handleiding van de max ac staat? Kon 'm zelf niet vinden
Hier: https://support.ankersolix.com/s/articlemanual?pn=A17E2

Daar is ook een PDF te downloaden

• Taro
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:22:
[...]

Aanvullend vraagje: als je de anker loskoppelt van je stopcontact kun je deze dan aanzetten voor noodstroom?

Ergo: verlies je dan het contact met je aarde?

Daar doelde ik in ieder geval op: het scenario waarop de aardlek bescherming van de meterkast er niet meer is :)

Met groot vraagteken - ik weet nog onvoldoende hoe dat exact werkt :)
Dat is inderdaad waarvoor aanvullende aarde nodig is. Als je de stekker niet in het stopcontact hebt zitten moet je dus een aparte aarde toevoegen.

Had hier daarom een aparte aarderail bij de accu's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HLZmjWxQQapKylbd2fnAshsQyw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zLJWdA0bWlGnxS2bWqmJvA3j.png?f=user_large

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Nou, ik heb hem nu zelf ingesteld via home assistant. Ik denk dat ik (uit luiheid) er daadwerkelijk zelf maar eens een AI aan ga koppelen. Oftewel een llm (gratis of Gemini ofzo) die een keer per dag alle data krijgt, de verwachte zonopbrengst, de stroomprijs per kwartier, de info over de accu, en dan een schema mag maken voor den komende 24 uur. Daarbij ook rekening houdend met bijvoorbeeld als de prijs 8 uur lang het goedkoopst is, dat hij dan zijn laadsnelheid minder hoog doet zodat hij in precies 8 uur vol is, en ik zo dus meer zelfverbruik heb.

Ik vind het tevens zelf ook wel spannend om hem uren op 3500w te laten laden. Het is toch een gamma stopcontact aan een xvmk kabeltje die naar een meterkast loopt die ik zelf in elkaar gezet heb.. dus als dat niet nodig is, dan graag.

• Joop_Klepzeiker
geerttttt schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:41:
Ik vind het tevens zelf ook wel spannend om hem uren op 3500w te laten laden. Het is toch een gamma stopcontact aan een xvmk kabeltje die naar een meterkast loopt die ik zelf in elkaar gezet heb.. dus als dat niet nodig is, dan graag.
Dat is dus precies de reden dat ik de 2500W begrenzing gebruik. ;)
De Anker Solix SolarMax nu bijna 2 dagen in gebruik, maar nog niet verder gekomen dan 70% geladen in de "0 op de meter mode". De zon moet meer gaan schijnen 8)

• NiGeLaToR
@Joop_Klepzeiker heb je geen dynamisch energie contract?

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:33
Taro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Bedankt voor deze wijze woorden van de specialist.

Heb de AC max gekozen voor zijn prima nul op de meter mode.

Ga dus niet experimenteren met andere AI modes.

Wellicht later hulp inroepen van ervaren HA tweakers.

Laat die AC Max maar komen

Heb geen ervaring met HA en ga dus geen

• tweazer
  • Nu online
Ik zag dat de 15m verlenkabel voor de MAX en 4 te bestellen is bij Anker, evenals een communicatie module. Eens kijken hoe die uitpakken...
De 3m kabel heeft 'maar' 2.5mm aders volgens het opschrift

[ Voor 17% gewijzigd door tweazer op 14-06-2026 20:34 ]

• stevenP
Ik snap de angst van sommigen hier niet zo voor 3500W. Een beetje inductieplaat op kookgroep heeft ook aansluitwaardes die tegen de 7kw aanzitten.

Kabelhaspels met 3g1.5 zijn vaak ook al max 3500w (mits afgerold), ik maak me dan ook geen zorgen over een metertje neopreensnoer vanaf een werkschakelaar. bron

Vaste kabels / YMVK mag zelfs naar 23A, waardoor je dus ruim binnen de marge zit. bron

Uiteraard, met dikkere kabel heb je minder weerstand en dus minder warmteopbouw, maar die max belastingen worden niet voor niks afgegeven lijkt mij. Als je met max 2500w (ont)laad vind ik dat je jezelf tekort doet met zo'n apparaat.

• Joop_Klepzeiker
NiGeLaToR schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:03:
@Joop_Klepzeiker heb je geen dynamisch energie contract?
Nee, vast contract. En daar zit ik nog een tijd aan vast.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 11:45
quizzical schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:14:

Ik vind het deel over de aarding verwarrend. De drie mogelijke aanslutingsmethodes (pluig-in; wieland; vast) zorgen allemaal al voor een verbinding met de aarde. Waarom is hoofdstuk 6.3 (zie foto onder) dan nog nodig? Er staat nergens bij dat dit optioneel is dus het lijkt verplicht.
Ik denk hetzelfde idee als bij een PV omvormer? De mijne heeft een plug waarmee hij aan de werkschakelaar vast zit. En technisch gezien kan die eruit. Dus mijn omvormer heeft OOK nog een extra aarddraad.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
stevenP schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:57:
Ik snap de angst van sommigen hier niet zo voor 3500W. Een beetje inductieplaat op kookgroep heeft ook aansluitwaardes die tegen de 7kw aanzitten.

Kabelhaspels met 3g1.5 zijn vaak ook al max 3500w (mits afgerold), ik maak me dan ook geen zorgen over een metertje neopreensnoer vanaf een werkschakelaar. bron

Vaste kabels / YMVK mag zelfs naar 23A, waardoor je dus ruim binnen de marge zit. bron

Uiteraard, met dikkere kabel heb je minder weerstand en dus minder warmteopbouw, maar die max belastingen worden niet voor niks afgegeven lijkt mij. Als je met max 2500w (ont)laad vind ik dat je jezelf tekort doet met zo'n apparaat.
Die discussie is al talloze keren, in vele fora gevoerd. Het gaat niet om de kabel maar de overgangsweerstand in de schuko. Na vele uren vollast degradeert mogelijk het kunststof en dan is er kans op problemen.
Een inductiekookplaat zit overigens ook niet op een schuko natuurlijk maar een perilex.

En meet hem maar eens, dat peakusage waar je het over hebt is slechts in boost mode en dat is dus maar heel kort. Geen uren aan een stuk.

Met NOM draaien gaat het dus ook slechts over pieken, maar velen willen volle bak handelen met dynamisch tarief. En dan wordt het een ander verhaal.

Maar draai gewoon een uur vollast. Trek de stekker eruit. Voel aan de pennen. Heet? problematisch en een andere oplossing kiezen. Koud, of hooguit ietsje warm? Schuko is prima.

Maar check dat wel na een jaar nog eens.

---------------

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06:28
Mistraller schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:08:
[...]

Die discussie is al talloze keren, in vele fora gevoerd. Het gaat niet om de kabel maar de overgangsweerstand in de schuko. Na vele uren vollast degradeert mogelijk het kunststof en dan is er kans op problemen.
Een inductiekookplaat zit overigens ook niet op een schuko natuurlijk maar een perilex.

En meet hem maar eens, dat peakusage waar je het over hebt is slechts in boost mode en dat is dus maar heel kort. Geen uren aan een stuk.

Met NOM draaien gaat het dus ook slechts over pieken, maar velen willen volle bak handelen met dynamisch tarief. En dan wordt het een ander verhaal.

Maar draai gewoon een uur vollast. Trek de stekker eruit. Voel aan de pennen. Heet? problematisch en een andere oplossing kiezen. Koud, of hooguit ietsje warm? Schuko is prima.

dus een simpele oplossing is dan de batterij met een wieland stekker aansluiten op een wieland contactdoos aan de muur naast de batterij en dan direct naar de meterkast met zijn eigen groep?

[ Voor 4% gewijzigd door MaXeRs op 15-06-2026 08:38 ]

• Mistraller
MaXeRs schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:31:
[...]

dus een simpele oplossing is dan wieland direct naar de meterkast met zijn eigen groep?
Ja, of zoals bekende van mij het doet; vast afmonteren op een werkschakelaar. Dat is immers ook de standaard bij een PV omvormer. 73kg gaat voorlopig toch niet meer verplaatst worden ;)

---------------

• pretmark
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 28-07 22:03
tweazer schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:31:
Ik zag dat de 15m verlenkabel voor de MAX en 4 te bestellen is bij Anker, evenals een communicatie module. Eens kijken hoe die uitpakken...
De 3m kabel heeft 'maar' 2.5mm aders volgens het opschrift
Hoeveel MM heeft die 15 dan? Kan dat zo niet vinden

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:25
Wellicht is de vraag al gesteld maar ik kon het antwoord niet vinden in dit forum. Maar wellicht weten degenen die het apparaat al hebben ontvangen het antwoord.

Is de AC-Connector van de meegeleverde kabel los te koppelen?

Ik heb zelf namelijk ook de SB Max AC besteld en wil het via een vaste aansluiting op een nog te plaatsen groep aansluiten. Ik vraag mij dus af of ik nog de losse AC-connector moet bestellen.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

micebec schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:12:
Wellicht is de vraag al gesteld maar ik kon het antwoord niet vinden in dit forum. Maar wellicht weten degenen die het apparaat al hebben ontvangen het antwoord.

Is de AC-Connector van de meegeleverde kabel los te koppelen?

Ik heb zelf namelijk ook de SB Max AC besteld en wil het via een vaste aansluiting op een nog te plaatsen groep aansluiten. Ik vraag mij dus af of ik nog de losse AC-connector moet bestellen.
Ja die is los te koppelen... Met een schaar. Anders niet.

• Joop_Klepzeiker
geerttttt schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:14:
[...]

Ja die is los te koppelen... Met een schaar. Anders niet.
Je kunt toch aan de ander kant de stekker eraf knippen?
De kabel is 2 meter lang en dik genoeg (3x2.5 mm2). De AC connector aan de Accukant is wel los te halen; die zit er aan vast geklikt.

Dit is de manier waarop ik dit straks ook ga doen; WCD verwijderen en vervangen door Werkschakelaar en dan de stekker eraf en de kabel aan de werkschakelaar vastmaken.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:46
Taro schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:31:
[...]

Dat is inderdaad waarvoor aanvullende aarde nodig is. Als je de stekker niet in het stopcontact hebt zitten moet je dus een aparte aarde toevoegen.

Had hier daarom een aparte aarderail bij de accu's:
[Afbeelding]
Begrijp ik dan goed dat je dus iets aparts / nieuws moet aanleggen om de aarde te regelen bij een vaste aansluiting met de AC connector van Anker?

Ik dacht dat ik alle stappen al had uitgedacht voordat de accu binnenkomt, maar blijkbaar niet(?). Zoals gezegd is het plan rechtstreeks aansluiten met een nieuwe b20 groep icm 4mm2 kabel icm de AC connector van Anker.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• pretmark
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 28-07 22:03
KoningPaulus schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Begrijp ik dan goed dat je dus iets aparts / nieuws moet aanleggen om de aarde te regelen bij een vaste aansluiting met de AC connector van Anker?

Ik dacht dat ik alle stappen al had uitgedacht voordat de accu binnenkomt, maar blijkbaar niet(?). Zoals gezegd is het plan rechtstreeks aansluiten met een nieuwe b20 groep icm 4mm2 kabel icm de AC connector van Anker.
Nee dat begrijp je niet goed. De aarde gaat via de stekker in je stopcontact óf via directe aansluiting op je meterkast.

Je kunt de batterij ook gebruiken zonder hem ergens op aan te sluiten, dan moet je hem dus apart aarden.

• KoningPaulus
pretmark schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Nee dat begrijp je niet goed. De aarde gaat via de stekker in je stopcontact óf via directe aansluiting op je meterkast.

Je kunt de batterij ook gebruiken zonder hem ergens op aan te sluiten, dan moet je hem dus apart aarden.
Ik begon al aan mezelf te twijfelen, heb het niet goed gelezen zie ik nu. Dank.

Zodra de accu binnen is ga ik hem als NOM instellen en ben voornemens om, zodra mn vaste contract afloopt, hem dynamisch te gaan gebruiken met alsnog NOM als "randvoorwaarde" ivm zonnestroom met home assistant. Moet nog beginnen met HA dus tot en met jaareinde de tijd om dat eigen te maken en in te stellen met oog op het aflopen van de salderingsregeling.

pretmark schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:28:
[...]

In veel gevallen is maakt het niet uit of die wel of niet geaard is, en soms is het zelfs veiliger zonder.

[ Voor 17% gewijzigd door HandyLumberjack op 15-06-2026 13:46 ]

• stevenP
Mistraller schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:08:
[...]

Als je mijn post goed leest staat er ook nergens het woord stekker of schuko in :> Ik reageer puur op lui hier die stellen "dat ze slechts 4mm2 of een B20-groep hebben, dus zullen moeten throttlen".

Ik spreek ook over een werkschakelaar; vast aansluiten van de accu dus. Een werkschakelaar met een schuko stopcontact is een absurde combinatie als je het mij vraagt, aangezien "de stekker eruit trekken" al gelijk staat aan direct bij het apparaat kunnen afsluiten.
Overigens is een stekker-aansluiting (CEE, schuko, of bijvoorbeeld Wieland) niet goedgekeurd voor je energielabel dus zou ik alleen daarom al afraden.

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-07 20:47

• KoningPaulus
Las hem ook net toevallig. Iets wat me opviel: "Anker biedt drie opties aan: een eenvoudige P1-meter (alleen voor DSMR 5.x)" Volgens mij werkt de P1 meter ook in combinatie met oudere DSMR meters?

• Bluecross
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:58
Voor de Belgen onder ons:
Weet iemand of een Wieland-connectie, in plaats van een Schuko, ook onder de plug-and-playregels valt?

Ik wacht inmiddels al een maand op een antwoord van Fluvius op deze vraag, maar blijkbaar slagen ze er niet in om dit duidelijk te beantwoorden. Hun reactie luidt simpelweg het volgende:
"Bedankt voor je melding. Alle plug & play toestellen die momenteel gebruikt mogen worden, kan je vinden op de website van Synergrid:Homologatie Plug & Play - SynergridDeze toestellen zijn door Synergrid gehomologeerd en worden dus als veilig beschouwd."

Ik vind hier geen informatie over terug, alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door Bluecross op 15-06-2026 15:12 ]

• tweazer
  • Nu online
FWIW als bevinding: de solarbank 4 kan (nog) niet overweg met lange wifi wachtwoorden (firmware v1.0.1.12). Mocht je wifi koppelproblemen ervaren, even testen met een korter ww...

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:04
Ik vind het gegeven eindcijfer wel bijzonder, een 7. ( cijfer 7 is een voldoende, maar kan nog beter ?? )

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:49
@pjotter1965 Onderaan de review staan de minpunten. Lijkt me een duidelijk verhaal.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:04
Cardinal schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:06:
@pjotter1965 Onderaan de review staan de minpunten. Lijkt me een duidelijk verhaal.
Ja, gelezen. Maar bij een andere review scoort de Max AC 4,5 uit 5 sterren. ( bestempeld als favoriet )
https://energienerds.nl/i...arbank-max-ac-review#eind

• NiGeLaToR
pjotter1965 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:02:
[...]

Ik vind het gegeven eindcijfer wel bijzonder, een 7. ( cijfer 7 is een voldoende, maar kan nog beter ?? )
De weging van min- en pluspunten doe je zelf: ik heb de 3 pro getest mét werkende Tibber integratie én werkende slimme features (hoe relatief dom ook) en heb mijn oordeel geveld op het feit dat alles gewoon goed werkt.

Anderen in de testpanel gaven een ster minder en hadden daar hun redenen voor. Dus tjah, 7 klinkt zo-zo, maargoed, blijkbaar wegen de genoemde nadelen zwaar voor de reviewers. Vind bijvoorbeeld het gewicht suf als nadeel: mijn 2 x 3Pro met 16kWh stond voor 142kg op het pallet. Dat 1 x 7kWh dan 73kg weegt lijkt erg logisch: batterijen zijn zwaar.

• quizzical
Bluecross schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:04:
Voor de Belgen onder ons:
Weet iemand of een Wieland-connectie, in plaats van een Schuko, ook onder de plug-and-playregels valt?

Ik wacht inmiddels al een maand op een antwoord van Fluvius op deze vraag, maar blijkbaar slagen ze er niet in om dit duidelijk te beantwoorden. Hun reactie luidt simpelweg het volgende:
"Bedankt voor je melding. Alle plug & play toestellen die momenteel gebruikt mogen worden, kan je vinden op de website van Synergrid:Homologatie Plug & Play - SynergridDeze toestellen zijn door Synergrid gehomologeerd en worden dus als veilig beschouwd."

Ik vind hier geen informatie over terug, alvast bedankt!
En helder antwoord op je vraag heb ik niet. Ik denk van niet, maar kan dat niet onderbouwen. Er wordt gesproken over stekker, en ik heb niet meteen een definitie van stekker gevonden. Wel is het zo dat in België wanneer we het over een stekker hebben, we normaliter de Type E bedoelen (en Anker levert standaard een stekker type 'E/F-stekker(CEE 7/7)' mee die compatibel is, gelukkig geen pure Schuko want die werkt niet in Belgie). terwijl er over die Wieland-stekker erg weinig informatie te vinden is in een Belgische context.

[ Voor 3% gewijzigd door quizzical op 15-06-2026 17:44 . Reden: Correctie op basis van input Mistraller ]

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Cardinal schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:06:
Vind ik niet. Als je geen Anker spul hebt staan, een Homey hebt of een houten vloer hebt die 73 kg niet aan kan vervallen een groot deel van de minpunten.

En deze: ‘Voor 3.500 watt is een eigen groep nodig’ als minpunt noemen slaat al helemaal nergens op.

Komt op mij over als zoeken naar minpunten.

• Mistraller
quizzical schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:10:
[...]

En helder antwoord op je vraag heb ik niet. Ik denk van niet, maar kan dat niet onderbouwen. Er wordt gesproken over stekker, en ik heb niet meteen een definitie van stekker gevonden. Wel is het zo dat in België wanneer we het over een stekker hebben, we normaliter de Type F bedoelen (wat ook is wat Anker meelevert, gelukkig geen Schuko want die werkt niet in Belgie). terwijl er over die Wieland-stekker erg weinig informatie te vinden is in een Belgische context.
Type F is toch gewoon Schuko...? Misschien zit de verwarring in CEE 7/4 vs 7/7. Waarbij de 7/7 de universele versie is met het extra gat voor de aardpen en daarmee dus ook een ompoolbeveiliging heeft... (en een CEE 7/4 niet past in België/Frankrijk)

Maar volgens mij leveren bijna alle fabrikanten CEE 7/7, en omdat die in grote delen van de EU dus geen ompoolbeveiliging heeft, zijn de apparaten dus ook zo dat ze niet kieskeurig zijn wat de live en neutral wire is. Als die er is, want volgens mij kent België ook dual live wire.

---------------

• quizzical
Mistraller schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:35:
[...]

Type F is toch gewoon Schuko...? Misschien zit de verwarring in CEE 7/4 vs 7/7. Waarbij de 7/7 de universele versie is met het extra gat voor de aardpen en daarmee dus ook een ompoolbeveiliging heeft... (en een CEE 7/4 niet past in België/Frankrijk)

Maar volgens mij leveren bijna alle fabrikanten CEE 7/7, en omdat die in grote delen van de EU dus geen ompoolbeveiliging heeft, zijn de apparaten dus ook zo dat ze niet kieskeurig zijn wat de live en neutral wire is. Als die er is, want volgens mij kent België ook dual live wire.
Excuses ik bedoelde eigenlijk type E (heb mijn bericht aangepast)
Volgens wikipedia is "schuko" Type F, en ik belgie gebruiken we type E. Zoals je correct aangeeft leveren fabrikanten normaliter een type E/F-stekker (CEE 7/7) die compatibel is met beiden.

• dorenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-07 03:27
Sinds 31 Januari hebben we 2 Anker Solix 3 Pro system, elk een basisstation en een BP2700 uitbreiding. 10.8kWh. Heb er sinds begin Maart 2 Shelly Plug S tussenhangen en sindsdien input en output gemeten.

Dus vanaf 1 Maart tot 15 Juni. Totaal erin 914kWh, Totaal eruit, 678 kWh. RTE van 74%. Ik had iets meer verwacht. Maar toch, als ik even kijk met gemiddeld 15cent verschil met het dynamisch contract, toch een 100 euro bespaard denk ik zoiets. Op de dure uren laat ik hem leeglopen als er nog genoeg in de accu zit er er morgen voldoende zon is om ze vol te gooien. Lang leve home assistant.

Hoe zijn jullie ervaringen met RTE?

• digital-IMEI
dorenberg schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:56:
Sinds 31 Januari hebben we 2 Anker Solix 3 Pro system, elk een basisstation en een BP2700 uitbreiding. 10.8kWh. Heb er sinds begin Maart 2 Shelly Plug S tussenhangen en sindsdien input en output gemeten.

Dus vanaf 1 Maart tot 15 Juni. Totaal erin 914kWh, Totaal eruit, 678 kWh. RTE van 74%. Ik had iets meer verwacht. Maar toch, als ik even kijk met gemiddeld 15cent verschil met het dynamisch contract, toch een 100 euro bespaard denk ik zoiets. Op de dure uren laat ik hem leeglopen als er nog genoeg in de accu zit er er morgen voldoende zon is om ze vol te gooien. Lang leve home assistant.

Sinds 1 maart:

751kWh geladen

536kWh ontladen

RTE: 71,3%

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:06

CR1992

Thor

Wat is een gemiddelde RTE van een echte thuisbatterij gelijk die van LG ofzo ?

Weet iemand de RTE al van de anker solix 4 pro ?

• tweazer
  • Nu online
Ik meet met powerdocks en 2ac's tussen de 71 en 73%. Het ligt er een beetje aan hoeveel tijd er zit tussen laden en ontladen. Idle vermindert de lading met 1 tot 7% per dag, Bij een firmware conflict eind Mei tussen powerdock en solarbanks 2 ac's kon ik zo enkel lijdzaam toezien hoe accu's leeg liepen omdat ik ze enkel kon opladen en ze van zichzelf weer ontladen (naar warmte, niet naar grid/home). Een solarbank 2ac heeft een rustverbruik van ~9W, stop er 4 in een powerdock en je bent 56W kwijt.

Onderstaand meetwaarden met een shelly em3t (gekocht in april, anders had ik wat meer te tonen), opstelling met 2 powerdocks, 8 solarbanks 2 ac en pakweg 35kWh (accu's komen en gaan hier, 68%RTE):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpgFmxhzTdf_2Z7v4TEozny97jE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dkxrEgYKTp9aVKf3KZjb4bRE.png?f=fotoalbum_large

Laatste maand met 72.1% rte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLZFy8JYPVE7idTtvY0ScXiojpE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4GXxcn3SYF0BxBpLUE6UbQlV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door tweazer op 15-06-2026 22:54 ]

• quizzical
digital-IMEI schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Sinds 1 maart:

751kWh geladen

536kWh ontladen

RTE: 71,3%
Dat is flink lager dan de 84% van de max ac.

Is er dan technisch zo een groot verschil tussen de solarbank 3 en de max ac?

• tweazer
  • Nu online
quizzical schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:44:
[...]
Dat is flink lager dan de 84% van de max ac.
Ik ga het hier ook naspelen met een 4 pro; cruciaal is ook wat je meet, direkt laden en daarna meteen ontladen, of een maand achter elkaar, met tussenpozen tussen laden en ontladen (soms geen lading door weinig zon/slechte grid prijzen). Groot verschil maakt ook of je op vol vermogen teruglevert of minder in het kader van NOM: de inverter is het meest efficient op vol vermogen. Bij lager dan zeg 15C ben je ook vermogen kwijt om de accu's 'voor te verwarmen'.

IRL denk ik dat je snel 10% lager uitkomt dan de labwaardes ...

[ Voor 16% gewijzigd door tweazer op 15-06-2026 23:01 ]

• NiGeLaToR
@quizzical of het was kouder en verwarmde bij?

Ligt er dan ook aan waar die staat.

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-07 17:16

t3q

Say yes to teq

Iemand ervaring met de combinatie :

- powerdock incl smart meter.

En drie Sb3 op de powerdock, ik blijf error 35 krijgen als alle 3 aanstaan en error 1012 als ik er 2 uitzet cq verwijder maar aanslaat.

Alsof hij maar met 1 SB wil werken.

De SB's waren voorheen gekoppeld via een p1, werkte prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpsXNl8Lp-kt0TovAJYpUUF0cXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/580jxjaT9ExBmcfs43dZFm6K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door t3q op 16-06-2026 05:59 ]

Life goes as it goes.

• t3q

t3q

Say yes to teq

App update! Met nieuwe gui. :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJtJuSjvpm95mIUM40i1nSfjTmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZuDb1DR1G6oCsqIpiay5vVw.jpg?f=fotoalbum_large

Life goes as it goes.

• digital-IMEI
Hier op iPhone wel een update maar geen direct zichtbare wijzigingen. Versie 3.20.2

Zijn er functionele wijzigingen in de nieuwe versie of enkel grafisch?

• NiGeLaToR
Ook geen nieuwe GUI hier: hangt het plaatje niet samen met je powerbank type?

Aangezien die wijzigde bij @t3q wellicht niet.

• rorie
Extra 100 euro korting, https://thuisbatterijkorting.com

• t3q

t3q

Say yes to teq

Lijkt vooralsnog alleen een grafische update.

Life goes as it goes.

• digital-IMEI
Voelt heel sketchy. Ervaringen met deze website?

• tweazer
  • Nu online
t3q schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 05:53:
Iemand ervaring met de combinatie :
- powerdock incl smart meter.
Hier ook wat gedoetjes met powerdocks en solarbanks. Uiteindelijk de beste oplossing bleek een dedicated wifi router ipv een wifi mesh (10 solarbanks, waarvan 8 in 2 powerdocks, smartmeters, shellys). Het aanmaken van je powerdock systeem kun je het beste stapsgewijs doen. Eerst blanko systeem, dan powerdock. Een paar minuutjes wachten, dan smartmeter. Dan solarbanks per stuk toevoegen, wel steeds wachten tot de selftest compleet is. Zorg wel dat de solarbanks niet helemaal leeg zijn: bij de zelftest wordt kortstondig op-/ontladen.
Ik lees ook dat de rechtse knop 10 sekonden ingedrukt houden de wifi/bluetooth settings reset, ook een optie om te proberen.

PS errror 35 error smart meter, correct wiring? Wellicht een ferriet kraal omgedraaid of niet alle fasen aangesloten (bij 1 fase meter slechts 1 of alle 3 fases doorlussen), vooral slechts 1 kraal gebruiken).
1012 is als er apparatuur is aangesloten op de powerdock (stekker er in) die niet geconfigueerd/bekend is in de powerdock. Stekkers er uit, self test en per stuk toevoegen...

[ Voor 23% gewijzigd door tweazer op 16-06-2026 22:58 ]

• rorie
digital-IMEI schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:21:
[...]

Nee, was even benieuwd of iemand hier wel ervaring mee heeft

• t3q

t3q

Say yes to teq

tweazer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:57:
[...]

Hier ook wat gedoetjes met powerdocks en solarbanks. Uiteindelijk de beste oplossing bleek een dedicated wifi router ipv een wifi mesh (10 solarbanks, 8 powerdocks, smartmeters, shellys). Het aanmaken van je powerdock systeem kun je het beste stapsgewijs doen. Eerst blanko systeem, dan powerdock. Een paar minuutjes wachten, dan smartmeter. Dan solarbanks per stuk toevoegen, wel steeds wachten tot de selftest compleet is. Zorg wel dat de solarbanks niet helemaal leeg zijn: bij de zelftest wordt kortstondig op-/ontladen.
Ik lees ook dat de rechtse knop 10 sekonden ingedrukt houden de wifi/bluetooth settings reset, ook een optie om te proberen.

PS errror 35 error smart meter, correct wiring? Wellicht een ferriet kraal omgedraaid of niet alle fasen aangesloten (bij 1 fase meter slechts 1 of alle 3 fases doorlussen), vooral slechts 1 kraal gebruiken).
1012 is als er apparatuur is aangesloten op de powerdock (stekker er in) die niet geconfigueerd/bekend is in de powerdock. Stekkers er uit, self test en per stuk toevoegen...
Top!

Gebruik de Wifi 6 repeaters van KPN, heb al een eigen 2.4 ghz Anker wifi net aangemaakt om zo alles daarop te forceren.

ok stap voor stap, ga ik nog eens doen dan.Jij hebt de smartmeter via RS485 op dat 10pin block, contact 3 & 4?

Afbeeldingslocatie: https://attachments.sellersone.com/file_asset/1/a-251790485-b/file/98ae75de6643adae5852c7a0a5e1ffc2.jpg

Error 35: smart meter met 3 CT's aangesloten op de 3 hoofdkabels uit de hoofdaansluting (heb 3x25A) pijl richting aansluiting zoals anker voorschrijft (rare is dat bij de vorige laadpaal de ct's met pijl richting meterkast gingen, bij buurman idem dito) maar als ik de waardes uit de smart meter vergelijk met de P1 waardes uit de slimme meter (aangesloten op ics-2000 van KikA) dan kloppen die.

Rare is het volgende: de smart meter meet niet altijd de correcte Solar opbrengst. als ik dan ga laden via de V1 op 3 fases dan gaat ineens de solar opbrengst omhoog. Alsof de smartmeter niet constant meet op alle fases maar wel bij 3 fase gebruik ofzoiets.

Error 1012: ok top, ga ik proberen

Life goes as it goes.

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53
Ik heb een SB3. Mijn opgewekte stroom dit jaar is volgend de Anker app 1019 kWh. Met een HomeWizzard kWh meter kan ik meten wat het verbruik van de garage is. De garagegroep heeft 918 kWh teruggeleverd. In de garage hangt ook een accespoint, ik zet er soms het licht aan en er staat een fietstrainer inclusief beamer. Dit verbruik zou ik nog kunnen optellen bij het verbruik van de garagegroep. De garage is ongeïsoleerd en zit niet aan het huis vast.

Met verschillende meetinstrumenten/ merken meten is lastig, maar goed. Ik kom dus op een RTE van 90%

Ook handig hierbij is dat ik NOM probeer te draaien en dat ik de batterij alleen maar vul met direct zonnestroom.

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:25
micebec schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Nee, maar ik heb wel een claim ingediend. Maar blijkbaar kan dat ook al niet meer bij CBXL.
Vanochtend bericht gehad dat mijn claim geaccepteerd is. Ben benieuwd of het uiteindelijk ook wordt uitbetaald.

• digital-IMEI
Revodrone schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Ik heb een SB3. Mijn opgewekte stroom dit jaar is volgend de Anker app 1019 kWh. Met een HomeWizzard kWh meter kan ik meten wat het verbruik van de garage is. De garagegroep heeft 918 kWh teruggeleverd. In de garage hangt ook een accespoint, ik zet er soms het licht aan en er staat een fietstrainer inclusief beamer. Dit verbruik zou ik nog kunnen optellen bij het verbruik van de garagegroep. De garage is ongeïsoleerd en zit niet aan het huis vast.

Met verschillende meetinstrumenten/ merken meten is lastig, maar goed. Ik kom dus op een RTE van 90%

Ook handig hierbij is dat ik NOM probeer te draaien en dat ik de batterij alleen maar vul met direct zonnestroom.
Ik vraag me af hoe betrouwbaar de data in de Anker app is. Als ik daar kijk zegt hij een verbruik van ~615kWh. Dat is grofweg 15% meer dan Shelly aangeeft.

waar halen jullie de opgewekte stroom uit de Anker app? Mijn solar production grafiek heeft nog nooit data getoond. Thirst party PV is geselecteerd.

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-07 22:29
digital-IMEI schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:21:
[...]

Ik vraag me af hoe betrouwbaar de data in de Anker app is. Als ik daar kijk zegt hij een verbruik van ~615kWh. Dat is grofweg 15% meer dan Shelly aangeeft.

waar halen jullie de opgewekte stroom uit de Anker app? Mijn solar production grafiek heeft nog nooit data getoond. Thirst party PV is geselecteerd.
Ik denk dat Revodrone net als ik er direct pv op heeft aangesloten

Dit jaar zit ik met de SB2 pro op 88% als ik pv opbrengst vergelijk met de homewizard 1-fase meting

Als ik de batterij statistieken uit de app moet geloven is de rte van de geladen pv stroom 80,7%

Verschil in rte komt doordat een deel van de zonnestroom direct wordt gebruikt en niet eerst in de accu gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otMgoOKmvefETj2Y0QShbFnE6ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzgRoDXA1yYrTFNcdwvsXrvJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53
Klopt. Ik heb er direct PV op aangesloten. Ik kan dan ook geen andere manier verzinnen om dit te meten anders dan de Anker app zelf. Bij mij is 56% van de energie direct verbruikt. Wanneer ik er voor kies om (in de winter) eerst mijn accu vol te laden en dan pas te ontladen, dan wordt mijn RTE ook lager. Geeft alleen maar aan dat RTE op zich niet veel zegt, maar dat je alle variabelen ook moet meenemen (je kan dit alleen vergelijken met mensen die hetzelfde apparaat hebben en dezelfde opstelling). Ook bij een Max AC zal het veel uitmaken of die in de schuur staat of binnen.

• digital-IMEI
Revodrone schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:03:
Klopt. Ik heb er direct PV op aangesloten. Ik kan dan ook geen andere manier verzinnen om dit te meten anders dan de Anker app zelf. Bij mij is 56% van de energie direct verbruikt. Wanneer ik er voor kies om (in de winter) eerst mijn accu vol te laden en dan pas te ontladen, dan wordt mijn RTE ook lager. Geeft alleen maar aan dat RTE op zich niet veel zegt, maar dat je alle variabelen ook moet meenemen (je kan dit alleen vergelijken met mensen die hetzelfde apparaat hebben en dezelfde opstelling). Ook bij een Max AC zal het veel uitmaken of die in de schuur staat of binnen.
Right, dan is het inderdaad logisch. Bij een third party PV alles 2x extra door de omvormer (PV en AC naar accu). Vanzelfsprekend dat de RTE dan lager is.

• stevenP
Wij zijn nog aan het rekenen/overwegen, maar weet iemand tot wanneer die introductieprijs loopt van de AC max? Zou zonde zijn als ik net die paar honderd euro misloop (en daarmee TVT makkelijk een jaar verschuif..)

• rorie
Anker claimt dat de AC Max 10 jaar mee zou moeten gaan. Maar hoe zit het met de software. Blijven ze die 10 jaar ondersteunen, zo niet werkt de accu dan nog?

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
rorie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:37:
Anker claimt dat de AC Max 10 jaar mee zou moeten gaan. Maar hoe zit het met de software. Blijven ze die 10 jaar ondersteunen, zo niet werkt de accu dan nog?
Anker SOLIX heeft de Solarbank MAX-serie voorzien van een officiële lokale Home Assistant-integratie, beschikbaar via HACS. Deze koppeling maakt het mogelijk om de batterij niet alleen uit te lezen, maar ook volledig aan te sturen (ook in geval Anker SOLIX op enig moment niet meer zou bestaan).

energienerds.nl

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16
digital-IMEI schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:21:
[...]

Volgens mij zit je nergens aan vast als je je inschrijft. Een reservering is vrijblijvend en je krijgt een kortingscode bij sluiting. Pas als je besteld met de kortingscode zit je ergens aan vast. Bestelling zelf loopt via erkende dealer dus ik zie tot nu toe niet echt sketchy dingen.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• t3q

t3q

Say yes to teq

tweazer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:57:
[...]

Hier ook wat gedoetjes met powerdocks en solarbanks. Uiteindelijk de beste oplossing bleek een dedicated wifi router ipv een wifi mesh (10 solarbanks, 8 powerdocks, smartmeters, shellys). Het aanmaken van je powerdock systeem kun je het beste stapsgewijs doen. Eerst blanko systeem, dan powerdock. Een paar minuutjes wachten, dan smartmeter. Dan solarbanks per stuk toevoegen, wel steeds wachten tot de selftest compleet is. Zorg wel dat de solarbanks niet helemaal leeg zijn: bij de zelftest wordt kortstondig op-/ontladen.

Ok alles verwijderd en stap voor stap toegevoegd, error 1012 is weg.

Maar eigenlijk direct na het toevoegen van de 2e SB krijg ik error 35.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMB0cl7sGMt3rfl6iuOXXMgfyHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtqsqsnQUTePr7sKAuWKGYGR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONjephwjeZUgMctzaRA4W788wNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9Ot714n8f2dkklp3rvqdYEf.jpg?f=fotoalbum_large Zo zitten de CT's aangesloten, zou correct moeten zijn toch. Gekke is dat die 1e kabel zoveel dikker is als de andere 2.

Maar als test ct 2 & 3 los gehaald en dat maakt geen verschil in de grid load in de anker app. Haal ik ct 1 los en ct2&3vast en gridload is gelijk 0.

Dus iets gaat er niet goed, ideeën?

Life goes as it goes.

• tweazer
  • Nu online
t3q schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:25:
[...]
Jij hebt de smartmeter via RS485 op dat 10pin block,
Nee, die seriele interface wordt niet ondersteund, enkel via wifi gekoppeld. De pijlen moeten naar intern, verbruik wijzen, niet naar grid aansluiting. Sluit eens alles aan, kijk naar de meetwaarden en zet een grootverbruiker aan (airfryer?). Gaan de meetwarden op het smartmeter device de goede richting op?

Zeer waarschijnlijk moet je de 3 bruine draden hebben, niet l3 op blauw. Ik zou eerlijk gezegd NA de hoofdschakelaar meten

[ Voor 11% gewijzigd door tweazer op 16-06-2026 21:14 ]

• t3q

t3q

Say yes to teq

tweazer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:10:
[...]

Nee, die seriele interface wordt niet ondersteund, enkel via wifi gekoppeld. De pijlen moeten naar intern, verbruik wijzen, niet naar grid aansluiting. Sluit eens alles aan, kijk naar de meetwaarden en zet een grootverbruiker aan (airfryer?). Gaan de meetwarden op het smartmeter device de goede richting op?
Serieel heb ikzo aangesloten op advies van anker support, vond het al raar. Had die eerst op de V1 voor load balancing.

Ok ga ze omdraaien

Life goes as it goes.

• t3q

t3q

Say yes to teq

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8p84ESk6bqafLNbUzlAEgaybMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiugz6aRjSLPN44t15xSSZpe.jpg?f=fotoalbum_large nu heb ik opbrengst dus dat kan niet als ik de waarde uit mijn p1 meter vergelijk, die geeft namelijk verbruik aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFscIjXu-2uSul2XKjlLTqZpx5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IzBEQgf5DeBAe9lAyke1urO.jpg?f=fotoalbum_large

Life goes as it goes.

• t3q

t3q

Say yes to teq

Ct omgedraaid met pijlen down en nu klopt de load.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCt-6DAj7iiNY-Mx2wDZbhKrD2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c70F7kOUmUZmltTlinS9Qx02.jpg?f=fotoalbum_large

Life goes as it goes.

t3q schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Ok alles verwijderd en stap voor stap toegevoegd, error 1012 is weg.

Maar eigenlijk direct na het toevoegen van de 2e SB krijg ik error 35.

[Afbeelding]

[Afbeelding] Zo zitten de CT's aangesloten, zou correct moeten zijn toch. Gekke is dat die 1e kabel zoveel dikker is als de andere 2.

Maar als test ct 2 & 3 los gehaald en dat maakt geen verschil in de grid load in de anker app. Haal ik ct 1 los en ct2&3vast en gridload is gelijk 0.

Dus iets gaat er niet goed, ideeën?

Heb je de juiste CT-klem op de juiste fase? Of zitten ze in een andere volgorde in de powerdock?

• t3q

t3q

Say yes to teq

Maar heb (denk ik) de oorzaak gevonden.

Volgens aansluit tekening moet smart meter L1/2/3 ieder op een breaker aangesloten worden?

De electrician heeft alleen L1 en N aangesloten op een breaker uit mijn blauwe groep.

Dus L2 en L3 worden niet gemeten? Verklaard ook waarom als ik CT 2 en 3 loshaal er geen verschil in load is.

Kan ik gewoon L2 en L3 van de smart meter aansluiten vanaf een breaker uit de andere groepen (wit en groen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7iXS5XG7Qauk_7RWigZjUwtx_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5Cjw75VJdmOZvsWTUaXDuH2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yf8oMwCQnr1Hkzob9d5Ckno7zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQueaPj3o28GJdRsaKi0q0jG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIQMYVP41lyyfJhA06eRJeUGYGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwTl0GOmeO5KhVBuE3I54XJY.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl4C63UOWibnHzY2XkwvowfoaZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdBkzIKj4635JKC8Gq4TiU4r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door t3q op 16-06-2026 22:09 ]

Life goes as it goes.

• tweazer
  • Nu online
Een issue bij die anker smart meters is dat de kabelaansluitingen vrij klein zijn, iets van 1.5mm. Die combineren met 2.5mm of dikkere draden in een zekering is IMHO niet aan te raden. Als je plek hebt zou ik 3 aparte din smeltzekeringen (met zeg 100mA) om een overgang te krijgen van 1.5mm naar grotere draad en deze meter niet tot 16A vermogen over 1.5mm draad te voorzien (brandgevaarlijk). Ook kun je din railbloks plaatsen die van 1 naar meer aansluitingen gaan om niet meer dan 2 draden in een automaat te plaatsen...

• t3q

t3q

Say yes to teq

tweazer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:32:
Een issue bij die anker smart meters is dat de kabelaansluitingen vrij klein zijn, iets van 1.5mm. Die combineren met 2.5mm of dikkere draden in een zekering is IMHO niet aan te raden. Als je plek hebt zou ik 3 aparte din smeltzekeringen (met zeg 100mA) om een overgang te krijgen van 1.5mm naar grotere draad en deze meter niet tot 16A vermogen over 1.5mm draad te voorzien (brandgevaarlijk). Ook kun je din railbloks plaatsen die van 1 naar meer aansluitingen gaan om niet meer dan 2 draden in een automaat te plaatsen...
Dat dubbel bedraden heb ik inderdaad begrepen als foutief, zonnepaneel boer heeft dit ook foutief aangesloten.

Met de din rail blocks bedoel je die rij onderaan op deze foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfZZlvCETWPPKSb4QtfZWQgPmEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDc7TVu9t8E4eKDcwSVGXr9x.jpg?f=fotoalbum_large

Life goes as it goes.

Pagina: 1 ... 26 ... 43 Laatste