• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:44
martinenjohn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:15:
die smart meter moet je dan installeren in je meterkast toch, ik heb liever een p1 meter... Erin klikken en klaar.
Heeft de Smart meter nog voordelen qua logging? Hij kan bijvoorbeeld met 6 CT klemmen PV OUT onderschuiden van NET IN, volgen smij doet je P1 meter alleen het verschill tussen beide.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:29
duderuud schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:11:
Ik vind €400 extra korting wel de moeite.
Daarnaast, ik rij momenteel voor niks, mijn zonnepanelen leveren voldoende om mijn auto gratis op te laden.
In NL krijg je een P1 meter (€50), in Duitsland de smart meter (€100). Die zou je nog kunnen verkopen. Enige wat je mogelijk mist zijn de smart plugs dan.
Ik zit een beetje met de introduktieprijs; in het verleden was dat even goedkoper, dan weer adviesprijs en een maandje of 4 verder zakte de adviesprijs. Ik heb hier 5 anker smartmeters (zowel schuko als p1) teveel, een gen2 is hier welkom :). Keuzes ....

[ Voor 6% gewijzigd door tweazer op 27-05-2026 15:34 ]

• tweazer
BasvanS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:21:
[...]
Heeft de Smart meter nog voordelen qua logging? Hij kan bijvoorbeeld met 6 CT klemmen PV OUT onderschuiden van NET IN, volgen smij doet je P1 meter alleen het verschill tussen beide.
Qua stabiliteit & wifi hebben beiden hun nukken. De smartmeter kun je van een grotere antenne voorzien. Voor de kosten hoef je de p1 meter niet te laten (ze gaan voor ~E20..25). Je p1 meter toont enkel de waarden die je stedin (of andere) meter geeft via de p1 bus. Hier heb ik en p1 meter en smart meter en ook shelly apparatuur. De EM3 kun je ook gebruiken/koppelen; naast het gebruiken met je anker setup kun je die ook rechtstreeks zelf benaderen (phase meetwaarden etc), buiten de anker app om.. En last but not least heeft deze naast wifi ook ethernet rj45 mogelijkheid...

[ Voor 10% gewijzigd door tweazer op 27-05-2026 15:44 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:18
BasvanS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:21:
[...]

Ja deze heb je nodig voor de ATS resolutie is veel hoger dan een P1 meter (5). De P1 meter is dus te langzaam voor echte noodstroom.

• tweazer
Vaevictis_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:44:
[...]
Ja deze heb je nodig voor de ATS resolutie is veel hoger dan een P1 meter (5). De P1 meter is dus te langzaam voor echte noodstroom.
Beiden zijn te langzaam; een noodstroom omschakeling staat los van de smartmeters .... Sterker nog beiden werken niet bij grid uitval: de p1 wordt gevoed uit de "stedin meter" (wat dan mogelijk uit staat) en de smartmeter uit de grid aansluiting (die tegelijk gemeten wordt). De p1 heeft overigens wel een usb-c aansluiting die je zou kunnen gebruiken, maar ja, dan geen p1 data te versturen, oftewel geen communicatie ...

[ Voor 33% gewijzigd door tweazer op 27-05-2026 15:47 ]

• WHF163
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:48
martinenjohn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:10:
@WHF163 nou ja mijn partner komt er langs dus dat kost mij geen extra brandstof. Gratis producten heb ik eigenlijk niet nodig en dan is het dus zo'n €400 goedkoper. Best veel. Enige waarmee ik zou zitten is garantie. Kans zal niet groot zijn dat je die nodig hebt maar stel je hebt pech, dan is dat wel gezeik...
Gratis producten verkopen, dan is het verschil nog ca €200. Daar wil ik geen gezeur om hebben, als er wel garantie nodig is. Maar uiteraard iedereen zijn eigen afweging, ik moet een tank brandstof extra rekenen met mijn 1:10km😂

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:08

CR1992

Thor

duderuud schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Ik vind €400 extra korting wel de moeite.
Daarnaast, ik rij momenteel voor niks, mijn zonnepanelen leveren voldoende om mijn auto gratis op te laden.
In NL krijg je een P1 meter (€50), in Duitsland de smart meter (€100). Die zou je nog kunnen verkopen. Enige wat je mogelijk mist zijn de smart plugs dan.

Uiteindelijk moet ieder het voor zich beslissen. ..
Jammer dat je niet in Belgisch Limburg woont anders konden we samen gaan .

Ik zoek nog een goedkope bestelwagen voor de zonnepanelen mee te bestellen in Duitsland.

Voor 3750 euro heb je 10 KW batterij en 6000 Watt aan zonnepanelen erbij .

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:47
duderuud schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:16:
Update mbt kopen zonder BTW bij solarhandel.de. Mail gekregen van verkoper daar:

[...]

Dat durf ik wel aan. Denk dat ik daar ga bestellen en ophalen in Düsseldorf.

Basis set (inclusief smart meter en powerbank): €1899
Extra accu BP7000: €1499

€3400 voor een 14kw set is wel een goede deal. Je krijgt nog 2% extra korting als je vooruit betaald.
Ik zou eens opzoeken wat de wettelijke eisen volgens §12 lid 3 van de Duitse btw-wet (UStG) precies zijn. Waarschijnlijk zal daar in staan dat de levering dient te gebeuren aan de eigenaar van een gebouw of een opstellingslocatie in Duitsland. Als dat zo is, dan ben je in overtreding. Net als met te hard rijden: dat gaat prima en zonder problemen, totdat je geflitst wordt!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:53
Nog meer info:
Hartelijk dank voor uw geduld.

Wij waarderen uw vervolgvraag ten zeerste, evenals de zorgvuldigheid waarmee u het voorgestelde installatieplan heeft beoordeeld.

Wat betreft de specifieke configuratie die u noemde — het installeren van een afzonderlijke Solarbank MAX AC-unit per fase en het integreren van meerdere units in één systeem voor gecentraliseerd beheer — begrijpen wij volledig dat u de compatibiliteit en de praktische uitvoeringsdetails vooraf wilt verifiëren.

Op dit moment wordt deze specifieke configuratie voor parallelle werking nog niet ondersteund.
U kunt er echter op vertrouwen dat, volgens onze huidige productroadmap, de ondersteuning voor deze functionaliteit gepland staat voor het vierde kwartaal van dit jaar.

Met andere woorden: het door u beschreven gebruiksscenario — het installeren van één Solarbank MAX AC-unit per fase en het samenvoegen hiervan tot één geïntegreerd systeem — is inderdaad al opgenomen in onze plannen voor toekomstige ondersteuning. De betreffende functionaliteiten zijn simpelweg nog niet officieel gelanceerd; zodoende kan deze configuratie in het huidige stadium nog niet worden gerealiseerd. Wij raden u aan onze officiële website in de gaten te houden voor toekomstige updates.

Wij bieden onze oprechte excuses aan voor eventueel ongemak dat dit met zich meebrengt en danken u voor uw geduld en interesse. Uw proactieve houding bij het verifiëren van de uitvoerbaarheid van de installatie getuigt van grote professionaliteit en zal ongetwijfeld bijdragen aan een soepelere implementatie van het systeem in de toekomst.

Mocht u nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om op elk gewenst moment contact met ons op te nemen; wij zullen ons uiterste best doen om u van gedetailleerde assistentie en toelichting te voorzien.
Dus je kunt momenteel nog niet 3 systemen op 3 fases gebruiken aldus support.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• tweazer
CR1992 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:23:
[...]
Voor 3750 euro heb je 10 KW batterij en 6000 Watt aan zonnepanelen erbij .
Ik denk dat je goedkoper uit komt, de 4 pro gaat daar voor 1499E, een accu 1049E. 500W zonnepanelen E 75 p/s ..

Het hele frustrerend is dat je in NL ook 0% kan betalen, dan wellicht nog goedkoper uit bent, alleen zit daar in verhouding best wel wat rompslomp bij. Een besparing (rompslomp en kosten belastingdienst) zou zijn dat de regering 0% tarief toepasbaar laat zijn, vrij makkelijk te besluiten ...

• tweazer
sdk1985 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:27:
Nog meer info:
[...]
Dus je kunt momenteel nog niet 3 systemen op 3 fases gebruiken aldus support.
Ik lees eerder een software probleem. Ik weet bijna zeker dat je het met homeassistant zelf kunt regelen, zelfs zonder cloud ...

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:53:
[...]

Volgens de handleiding heeft de SB 3 trouwens ook een "isolated topology". Ik ben dan toch wel benieuwd welke merken dit niet doen. Wil je dat delen? Of is dat binnenkort ergens terug te lezen?
Zal er misschien een keer een artikel aan besteden, maar die moet ik dan direct heel officieel, correct en volledig insteken.

Het simpele antwoord is: Tot nu toe lijkt Anker SOLIX dit als enige op orde te hebben.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
martinenjohn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:05:
ja die powerbank is ook weg. Ik heb dit ding pas nodig vanaf zeg 1 juli 2027 want tot die tijd heb ik een vast contract bij GC dus ik zit te overweg of ik nu moet toehappen bij de Early Bird deal. Iemand daar ideeën over? Of zou de prijs later ook wel weer (meer) gaan zakken?
Ik twijfel om exact dezelfde reden.

Tot eind oktober 2027 vast contract bij GC zonder terugleverkosten.

Je kan wel voortijdig je contract opzeggen dat kwam bij mij op 110 euro. En cashback bij Frank energie van 160 euro als je een jaar blijft plakken.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:18
tweazer schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:45:
[...]

Beiden zijn te langzaam; een noodstroom omschakeling staat los van de smartmeters .... Sterker nog beiden werken niet bij grid uitval: de p1 wordt gevoed uit de "stedin meter" (wat dan mogelijk uit staat) en de smartmeter uit de grid aansluiting (die tegelijk gemeten wordt). De p1 heeft overigens wel een usb-c aansluiting die je zou kunnen gebruiken, maar ja, dan geen p1 data te versturen, oftewel geen communicatie ...
Dat klopt, noodstroom kijkt naar net frequentie als die wegvalt gaat ie in eilandbedrijf. Maar de smartmeter (Solix kWh meter) is wel nodig i.c.m. een eigen aansluiting op een aardlek automaat.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:08

CR1992

Thor

tweazer schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:28:
[...]

Ik denk dat je goedkoper uit komt, de 4 pro gaat daar voor 1499E, een accu 1049E. 500W zonnepanelen E 75 p/s ..

Het hele frustrerend is dat je in NL ook 0% kan betalen, dan wellicht nog goedkoper uit bent, alleen zit daar in verhouding best wel wat rompslomp bij. Een besparing (rompslomp en kosten belastingdienst) zou zijn dat de regering 0% tarief toepasbaar laat zijn, vrij makkelijk te besluiten ...
Ik ben van België en ik heb de anker solix 4 met 10 KW en 6000 Watt hier nog niet onder de 4000 euro gevonden. Enkel in Duitsland
Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:35:
[...]

Zal er misschien een keer een artikel aan besteden, maar die moet ik dan direct heel officieel, correct en volledig insteken.

Het simpele antwoord is: Tot nu toe lijkt Anker SOLIX dit als enige op orde te hebben.
Lijkt me een belangrijk aspect.

Want daarmee ontstaat dus bij alle andere PIB's een risico dat door verzadiging van de meetspoel de aardlekschakelaar niet meer goed functioneert, waardoor deze veiligheid wegvalt voor ALLE groepen/apparaten achter de aardlekschakelaar.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:40
ik wacht het toch nog maar even af. heb het volgend jaar pas nodig. Ik zou ook liever drie losse 5,12 kWh op drie aparte fases en groepen hebben ipv alles op 1 groep en fase. Dat staat dan continu onder veel stroom. Wilde eigenlijk de Marsteks maar heb twijfels over de verbinding en kwaliteit vd software enzo... Dan heeft de Anker een betere betrouwbaarheid voor mijn gevoel.

[ Voor 9% gewijzigd door martinenjohn op 27-05-2026 18:40 ]

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste