• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:19
martinenjohn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:15:
die smart meter moet je dan installeren in je meterkast toch, ik heb liever een p1 meter... Erin klikken en klaar.
Heeft de Smart meter nog voordelen qua logging? Hij kan bijvoorbeeld met 6 CT klemmen PV OUT onderschuiden van NET IN, volgen smij doet je P1 meter alleen het verschill tussen beide.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:57
duderuud schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:11:
Ik vind €400 extra korting wel de moeite.
Daarnaast, ik rij momenteel voor niks, mijn zonnepanelen leveren voldoende om mijn auto gratis op te laden.
In NL krijg je een P1 meter (€50), in Duitsland de smart meter (€100). Die zou je nog kunnen verkopen. Enige wat je mogelijk mist zijn de smart plugs dan.
Ik zit een beetje met de introduktieprijs; in het verleden was dat even goedkoper, dan weer adviesprijs en een maandje of 4 verder zakte de adviesprijs. Ik heb hier 5 anker smartmeters (zowel schuko als p1) teveel, een gen2 is hier welkom :). Keuzes ....

[ Voor 6% gewijzigd door tweazer op 27-05-2026 15:34 ]

• tweazer
BasvanS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:21:
[...]
Heeft de Smart meter nog voordelen qua logging? Hij kan bijvoorbeeld met 6 CT klemmen PV OUT onderschuiden van NET IN, volgen smij doet je P1 meter alleen het verschill tussen beide.
Qua stabiliteit & wifi hebben beiden hun nukken. De smartmeter kun je van een grotere antenne voorzien. Voor de kosten hoef je de p1 meter niet te laten (ze gaan voor ~E20..25). Je p1 meter toont enkel de waarden die je stedin (of andere) meter geeft via de p1 bus. Hier heb ik en p1 meter en smart meter en ook shelly apparatuur. De EM3 kun je ook gebruiken/koppelen; naast het gebruiken met je anker setup kun je die ook rechtstreeks zelf benaderen (phase meetwaarden etc), buiten de anker app om.. En last but not least heeft deze naast wifi ook ethernet rj45 mogelijkheid...

[ Voor 10% gewijzigd door tweazer op 27-05-2026 15:44 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:26
BasvanS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:21:
[...]

Ja deze heb je nodig voor de ATS resolutie is veel hoger dan een P1 meter (5). De P1 meter is dus te langzaam voor echte noodstroom.

• tweazer
Vaevictis_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:44:
[...]
Ja deze heb je nodig voor de ATS resolutie is veel hoger dan een P1 meter (5). De P1 meter is dus te langzaam voor echte noodstroom.
Beiden zijn te langzaam; een noodstroom omschakeling staat los van de smartmeters .... Sterker nog beiden werken niet bij grid uitval: de p1 wordt gevoed uit de "stedin meter" (wat dan mogelijk uit staat) en de smartmeter uit de grid aansluiting (die tegelijk gemeten wordt). De p1 heeft overigens wel een usb-c aansluiting die je zou kunnen gebruiken, maar ja, dan geen p1 data te versturen, oftewel geen communicatie ...

[ Voor 33% gewijzigd door tweazer op 27-05-2026 15:47 ]

• WHF163
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
martinenjohn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:10:
@WHF163 nou ja mijn partner komt er langs dus dat kost mij geen extra brandstof. Gratis producten heb ik eigenlijk niet nodig en dan is het dus zo'n €400 goedkoper. Best veel. Enige waarmee ik zou zitten is garantie. Kans zal niet groot zijn dat je die nodig hebt maar stel je hebt pech, dan is dat wel gezeik...
Gratis producten verkopen, dan is het verschil nog ca €200. Daar wil ik geen gezeur om hebben, als er wel garantie nodig is. Maar uiteraard iedereen zijn eigen afweging, ik moet een tank brandstof extra rekenen met mijn 1:10km😂

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-07 12:40

CR1992

Thor

duderuud schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Ik vind €400 extra korting wel de moeite.
Daarnaast, ik rij momenteel voor niks, mijn zonnepanelen leveren voldoende om mijn auto gratis op te laden.
In NL krijg je een P1 meter (€50), in Duitsland de smart meter (€100). Die zou je nog kunnen verkopen. Enige wat je mogelijk mist zijn de smart plugs dan.

Uiteindelijk moet ieder het voor zich beslissen. ..
Jammer dat je niet in Belgisch Limburg woont anders konden we samen gaan .

Ik zoek nog een goedkope bestelwagen voor de zonnepanelen mee te bestellen in Duitsland.

Voor 3750 euro heb je 10 KW batterij en 6000 Watt aan zonnepanelen erbij .

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-07 22:39
duderuud schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:16:
Update mbt kopen zonder BTW bij solarhandel.de. Mail gekregen van verkoper daar:

[...]

Dat durf ik wel aan. Denk dat ik daar ga bestellen en ophalen in Düsseldorf.

Basis set (inclusief smart meter en powerbank): €1899
Extra accu BP7000: €1499

€3400 voor een 14kw set is wel een goede deal. Je krijgt nog 2% extra korting als je vooruit betaald.
Ik zou eens opzoeken wat de wettelijke eisen volgens §12 lid 3 van de Duitse btw-wet (UStG) precies zijn. Waarschijnlijk zal daar in staan dat de levering dient te gebeuren aan de eigenaar van een gebouw of een opstellingslocatie in Duitsland. Als dat zo is, dan ben je in overtreding. Net als met te hard rijden: dat gaat prima en zonder problemen, totdat je geflitst wordt!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:32
Nog meer info:
Hartelijk dank voor uw geduld.

Wij waarderen uw vervolgvraag ten zeerste, evenals de zorgvuldigheid waarmee u het voorgestelde installatieplan heeft beoordeeld.

Wat betreft de specifieke configuratie die u noemde — het installeren van een afzonderlijke Solarbank MAX AC-unit per fase en het integreren van meerdere units in één systeem voor gecentraliseerd beheer — begrijpen wij volledig dat u de compatibiliteit en de praktische uitvoeringsdetails vooraf wilt verifiëren.

Op dit moment wordt deze specifieke configuratie voor parallelle werking nog niet ondersteund.
U kunt er echter op vertrouwen dat, volgens onze huidige productroadmap, de ondersteuning voor deze functionaliteit gepland staat voor het vierde kwartaal van dit jaar.

Met andere woorden: het door u beschreven gebruiksscenario — het installeren van één Solarbank MAX AC-unit per fase en het samenvoegen hiervan tot één geïntegreerd systeem — is inderdaad al opgenomen in onze plannen voor toekomstige ondersteuning. De betreffende functionaliteiten zijn simpelweg nog niet officieel gelanceerd; zodoende kan deze configuratie in het huidige stadium nog niet worden gerealiseerd. Wij raden u aan onze officiële website in de gaten te houden voor toekomstige updates.

Wij bieden onze oprechte excuses aan voor eventueel ongemak dat dit met zich meebrengt en danken u voor uw geduld en interesse. Uw proactieve houding bij het verifiëren van de uitvoerbaarheid van de installatie getuigt van grote professionaliteit en zal ongetwijfeld bijdragen aan een soepelere implementatie van het systeem in de toekomst.

Mocht u nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om op elk gewenst moment contact met ons op te nemen; wij zullen ons uiterste best doen om u van gedetailleerde assistentie en toelichting te voorzien.
Dus je kunt momenteel nog niet 3 systemen op 3 fases gebruiken aldus support.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• tweazer
CR1992 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:23:
[...]
Voor 3750 euro heb je 10 KW batterij en 6000 Watt aan zonnepanelen erbij .
Ik denk dat je goedkoper uit komt, de 4 pro gaat daar voor 1499E, een accu 1049E. 500W zonnepanelen E 75 p/s ..

Het hele frustrerend is dat je in NL ook 0% kan betalen, dan wellicht nog goedkoper uit bent, alleen zit daar in verhouding best wel wat rompslomp bij. Een besparing (rompslomp en kosten belastingdienst) zou zijn dat de regering 0% tarief toepasbaar laat zijn, vrij makkelijk te besluiten ...

• tweazer
sdk1985 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:27:
Nog meer info:
[...]
Dus je kunt momenteel nog niet 3 systemen op 3 fases gebruiken aldus support.
Ik lees eerder een software probleem. Ik weet bijna zeker dat je het met homeassistant zelf kunt regelen, zelfs zonder cloud ...

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:53:
[...]

Volgens de handleiding heeft de SB 3 trouwens ook een "isolated topology". Ik ben dan toch wel benieuwd welke merken dit niet doen. Wil je dat delen? Of is dat binnenkort ergens terug te lezen?
Zal er misschien een keer een artikel aan besteden, maar die moet ik dan direct heel officieel, correct en volledig insteken.

Het simpele antwoord is: Tot nu toe lijkt Anker SOLIX dit als enige op orde te hebben.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:52
martinenjohn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:05:
ja die powerbank is ook weg. Ik heb dit ding pas nodig vanaf zeg 1 juli 2027 want tot die tijd heb ik een vast contract bij GC dus ik zit te overweg of ik nu moet toehappen bij de Early Bird deal. Iemand daar ideeën over? Of zou de prijs later ook wel weer (meer) gaan zakken?
Ik twijfel om exact dezelfde reden.

Tot eind oktober 2027 vast contract bij GC zonder terugleverkosten.

Je kan wel voortijdig je contract opzeggen dat kwam bij mij op 110 euro. En cashback bij Frank energie van 160 euro als je een jaar blijft plakken.

• Vaevictis_
tweazer schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:45:
[...]

Beiden zijn te langzaam; een noodstroom omschakeling staat los van de smartmeters .... Sterker nog beiden werken niet bij grid uitval: de p1 wordt gevoed uit de "stedin meter" (wat dan mogelijk uit staat) en de smartmeter uit de grid aansluiting (die tegelijk gemeten wordt). De p1 heeft overigens wel een usb-c aansluiting die je zou kunnen gebruiken, maar ja, dan geen p1 data te versturen, oftewel geen communicatie ...
Dat klopt, noodstroom kijkt naar net frequentie als die wegvalt gaat ie in eilandbedrijf. Maar de smartmeter (Solix kWh meter) is wel nodig i.c.m. een eigen aansluiting op een aardlek automaat.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-07 12:40

CR1992

Thor

tweazer schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:28:
[...]

Ik denk dat je goedkoper uit komt, de 4 pro gaat daar voor 1499E, een accu 1049E. 500W zonnepanelen E 75 p/s ..

Het hele frustrerend is dat je in NL ook 0% kan betalen, dan wellicht nog goedkoper uit bent, alleen zit daar in verhouding best wel wat rompslomp bij. Een besparing (rompslomp en kosten belastingdienst) zou zijn dat de regering 0% tarief toepasbaar laat zijn, vrij makkelijk te besluiten ...
Ik ben van België en ik heb de anker solix 4 met 10 KW en 6000 Watt hier nog niet onder de 4000 euro gevonden. Enkel in Duitsland
Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:35:
[...]

Zal er misschien een keer een artikel aan besteden, maar die moet ik dan direct heel officieel, correct en volledig insteken.

Het simpele antwoord is: Tot nu toe lijkt Anker SOLIX dit als enige op orde te hebben.
Lijkt me een belangrijk aspect.

Want daarmee ontstaat dus bij alle andere PIB's een risico dat door verzadiging van de meetspoel de aardlekschakelaar niet meer goed functioneert, waardoor deze veiligheid wegvalt voor ALLE groepen/apparaten achter de aardlekschakelaar.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-07 22:32
ik wacht het toch nog maar even af. heb het volgend jaar pas nodig. Ik zou ook liever drie losse 5,12 kWh op drie aparte fases en groepen hebben ipv alles op 1 groep en fase. Dat staat dan continu onder veel stroom. Wilde eigenlijk de Marsteks maar heb twijfels over de verbinding en kwaliteit vd software enzo... Dan heeft de Anker een betere betrouwbaarheid voor mijn gevoel.

[ Voor 9% gewijzigd door martinenjohn op 27-05-2026 18:40 ]

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 03:26
@martinenjohn ik deed mee aan de Tweakers testpanel, toen kwam er een mooie aanbieding voor de SB 3 pro, dat was in februari ofzo. Nu is het mei en komt de max AC en de SB 4 pro. Het gaat enorm snel momenteel - zowel met innovaties als aanbiedingen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
WIl de knoop doorhakken voor een 14kWh set.
Zover ik kan vinden lijkt de cashbackXL de beste optie toch?
Waarde van de powerbank en stopcontacten is gelijk aan de cashback waarbij de de powerbank en WCD niet nodig heb.

• WHF163
  • Nu online
Michieas schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:35:
Waarde van de powerbank en stopcontacten is gelijk aan de cashback waarbij de de powerbank en WCD niet nodig heb.
Niet vooraf ingeschreven? Dan krijg je dat erbij

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-07 23:09
ProudElm schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:11:
Ik zit momenteel sterk te denken om de Anker Solarbank Max AC aan te schaffen. Nu komt deze buiten te staan ivm gebruik aan binnen ruimte wat ook gelijk een veilige plek is.

Hoe diefstal gevoelig is dit? Hij komt wel voor te staan, maar uit het zicht. Is deze vast te monteren zodat 'even' weg pakken (niet gelet op het gewicht natuurlijk) er niet bij is? Ik dacht er over na om de montage plaat er bij te kopen en deze vast te zetten?
Tja, als hij niet in het zicht staat, zou ik het ook wel aandurven. Je moet de batterij met minimaal twee personen tillen en er worden ook twee muurbeugels meegeleverd. Als je die ook nog bevestigt, ben je redelijk veilig.

energienerds.nl

• Michieas
  • Nu online
WHF163 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Niet vooraf ingeschreven? Dan krijg je dat erbij
Maar die aanbieding kan je volgens mij niet combineren met de cashback. Het is het één of het ander dacht ik.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:11
Martijn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Google AI zegt van wel ;).

De factor 1.6-regel (16A x 1,6 = 25,6A) is historisch gebaseerd op het in serie schakelen van twee smeltpatronen (smeltzekeringen). Tegenwoordig liggen de kaarten anders:

Overbelasting (Thermisch): Jouw Hager ADA920G is een B20 automaat. Als de batterij onverhoopt overbelast raakt (bijvoorbeeld kortstondig 4500W vraagt/levert), zal de 20A automaat altijd als eerste trippen lang voordat de 25A hoofdzekering oververhit raakt. Thermisch ben je dus volledig selectief.

Kortsluiting (Magnetisch): Bij een harde kortsluiting (fase tegen nul) vliegen de uitschakelkarakteristieken van een 20A automaat en een 25A hoofdzekering elkaar wel in de haren. Heb je een moderne C25 hoofdautomaat van de netbeheerder? Dan zijn de curves op elkaar afgestemd en klapt bij kortsluiting alleen jouw 20A alamat. Heb je nog een oude 25A smeltzekering (draaipatroon)? Dan is er een kans dat bij een zware kortsluiting de hoofdzekering er gelijktijdig uitvliegt.
Tja , ik weet niet of Google AI altijd klopt.

Mocht er in de toekomst iets gebeuren, dan gebruikt een verzekeringsexpert waarschijnlijk geen Google als controle-middel. Maar wel hoe de installatie volgens NEN 1010 aangesloten moet worden.

Of is dit te ver gezocht ?

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-07 20:52
Ik heb de Solar AC Max ook besteld, maar zit nog even te broeden op de beste manier om de bemetering te doen. Ik heb weliswaar de P1 meter erbij gekregen, maar zou ook graag mijn zonnepanelen bemeteren. Alleen: die zitten aangesloten op het distributiepaneel op zolder. Daar wordt de Solix straks ook op aangesloten. De meterkast zit op de benedenverdieping... Ik denk dat er niet echt een optie is, maar zijn er andere ideeen?

twee onder 1 kap (1991), 136m2 oppervlak met radiatoren, Quatt V2 Duo, 6400kWh opwek

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:25
stamppot schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:00:
Ik heb de Solar AC Max ook besteld, maar zit nog even te broeden op de beste manier om de bemetering te doen. Ik heb weliswaar de P1 meter erbij gekregen, maar zou ook graag mijn zonnepanelen bemeteren. Alleen: die zitten aangesloten op het distributiepaneel op zolder. Daar wordt de Solix straks ook op aangesloten. De meterkast zit op de benedenverdieping... Ik denk dat er niet echt een optie is, maar zijn er andere ideeen?
Als je iets van Home Assistant hebt draaien moet dat wel haalbaar zijn. De Anker app zal je helaas nooit een volledig beeld geven, die ziet alleen je overschot en niet hoeveel je werkelijk verbruikt + opwekt.

• stamppot
digital-IMEI schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:03:
[...]

Als je iets van Home Assistant hebt draaien moet dat wel haalbaar zijn. De Anker app zal je helaas nooit een volledig beeld geven, die ziet alleen je overschot en niet hoeveel je werkelijk verbruikt + opwekt.
Ja, dat heb ik uiteraard. Ik weet ook niet in welke mate de Anker app deze gegevens gebruikt voor bijvoorbreeld het maken van AI plannen oid. Ik weet dus niet wat ik aan functionaliteit of resolutie van laad/ontlaad schemaas verlies. Misschein is het alleen maar een display in de Anker app, terwijl ik mijn informatie toch al uit HA haal

twee onder 1 kap (1991), 136m2 oppervlak met radiatoren, Quatt V2 Duo, 6400kWh opwek

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 21:24
RoelWW schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:22:
[...]

Ik zou eens opzoeken wat de wettelijke eisen volgens §12 lid 3 van de Duitse btw-wet (UStG) precies zijn. Waarschijnlijk zal daar in staan dat de levering dient te gebeuren aan de eigenaar van een gebouw of een opstellingslocatie in Duitsland. Als dat zo is, dan ben je in overtreding. Net als met te hard rijden: dat gaat prima en zonder problemen, totdat je geflitst wordt!
Volgens mij is 'slechts' de verkoper daadwerkelijk in overtreding, hij is degene die mogelijk BTW aangifte zou moeten doen.

Moreel kan je er uiteraard van alles van vinden. Ik hoop zelf dat door de EU druk gewoon ook in Nederland de Btw op thuisbatterijen binnenkort naar 0 gaat. Zowel voor level playing field als versnelling voor oplossingen voor net congestie lijkt me dat een prima maatregel.

• digital-IMEI
stamppot schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Ja, dat heb ik uiteraard. Ik weet ook niet in welke mate de Anker app deze gegevens gebruikt voor bijvoorbreeld het maken van AI plannen oid. Ik weet dus niet wat ik aan functionaliteit of resolutie van laad/ontlaad schemaas verlies. Misschein is het alleen maar een display in de Anker app, terwijl ik mijn informatie toch al uit HA haal
Uiteraard… ik was even vergeten dat we op t.net zitten hahaha

Geen idee wat je exact bedoeld met een distributiepaneel maar heb je daar geen ruimte om iets bij te prikken?

Ter referentie, ik heb een HomeWizard kWh meter achter m’n zonnepanelen zitten en een Shelly 4PM Pro achter m’n Solarbank groepen (2 stuks).

De Shelly is niet geschikt voor het vermogen van de Max AC maar een Shelly 3EM zou je hier prima voor moeten kunnen gebruiken mijn inziens.

Maar nogmaals, ik heb geen beeld bij jouw distributiepaneel dus wellicht doe ik aannames die helemaal niet kloppen.

• stamppot
digital-IMEI schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:21:
[...]

Uiteraard… ik was even vergeten dat we op t.net zitten hahaha

Geen idee wat je exact bedoeld met een distributiepaneel maar heb je daar geen ruimte om iets bij te prikken?

Ter referentie, ik heb een HomeWizard kWh meter achter m’n zonnepanelen zitten en een Shelly 4PM Pro achter m’n Solarbank groepen (2 stuks).

De Shelly is niet geschikt voor het vermogen van de Max AC maar een Shelly 3EM zou je hier prima voor moeten kunnen gebruiken mijn inziens.

Maar nogmaals, ik heb geen beeld bij jouw distributiepaneel dus wellicht doe ik aannames die helemaal niet kloppen.
Het is gewoon een extra groepenkast die vanaf de meterkast gekoppeld zit. Daar zit zeker genoeg ruimte om iets bij te prikken, maar dan moet ik dus twee kWh meters plaatsen. Vroeg me af of er een manier was om dat te voorkomen... :-)

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:17
pjotter1965 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:58:
[...]

Tja , ik weet niet of Google AI altijd klopt.

Mocht er in de toekomst iets gebeuren, dan gebruikt een verzekeringsexpert waarschijnlijk geen Google als controle-middel. Maar wel hoe de installatie volgens NEN 1010 aangesloten moet worden.

Of is dit te ver gezocht ?
Google AI zal zeker niet altijd kloppen maar volgens mij is iedereen op dit forum het ermee eens. ;)

• digital-IMEI
stamppot schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:25:
[...]

Het is gewoon een extra groepenkast die vanaf de meterkast gekoppeld zit. Daar zit zeker genoeg ruimte om iets bij te prikken, maar dan moet ik dus twee kWh meters plaatsen. Vroeg me af of er een manier was om dat te voorkomen... :-)
Heel simpel gezegd: voor het gebruik van de Max AC is dat allemaal niet nodig.

De Max AC kijkt naar je overschot en zal op basis daarvan zijn AI programma gaan bepalen. Volgens mij zijn er meerdere mensen in dit topic die dat gebruiken.

Alleen wanneer je zelf meer (volledige) insights wilt zul je moeten uitbreiden. Ik heb m’n energie dashboard in HA redelijk uitgebreid ingericht waardoor dit een mooie aanvulling was.

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:23
Ik zit zelf met een andere uitdaging. Als ik nu bestel gaan ze leveren als ik op vakantie ben. Anker kan dat verder niet sturen.

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-07 20:57

koekjah

Luctor et emergo

Ben wel even nieuwsgierig naar de backup functie. Ze claimen dat alle aangesloten apparaten naadloos overspringen op noodstroom tijdens evt uitval van regulier.

Moet je apparaten niet eerst fysiek in het apparaat pluggen voordat hij ze van stroom kan voorzien?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Taro
  • Niet online
koekjah schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:51:
Ben wel even nieuwsgierig naar de backup functie. Ze claimen dat alle aangesloten apparaten naadloos overspringen op noodstroom tijdens evt uitval van regulier.

Moet je apparaten niet eerst fysiek in het apparaat pluggen voordat hij ze van stroom kan voorzien?
Alleen apparaten die zijn aangesloten op de noodstroomuitgang zullen naadloos overspringen op noodstroom. De rest van je huis dus niet.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
koekjah schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:51:

Ja en nee... je kan inderdaad al je apparaten op de noodstroom uitgang van de batterij aansluiten. Maar je kan ook een ATS installeren en dan schakelt het systeem bij stroomuitval binnenshuis wel om naar de batterij zonder dat de batterij terug begint te leveren aan het net (want dat is het grootste probleem/risico).

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Martijn
Vriend van me heeft er nu ook eentje besteld, vroeg me net of die basis plaat niet nodig is. Twijfel ik ondertussen eigenlijk over. @Taro in jouw review kwam ik die niet tegen, kun je hem met extra BP7000 niet gewoon zo op de grond zetten in de schuur? :P

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:17:
[...]

Alleen apparaten die zijn aangesloten op de noodstroomuitgang zullen naadloos overspringen op noodstroom. De rest van je huis dus niet.
Ja precies, en de meeste mensen hebben niet veel apparaten standaard op de noodstroom uitgang aangesloten (want die doet standaard niks lijkt me), dus heb je weinig aan die automatische omschakeling.

Ik gebruik nu een HW p1 meter, is die compatibel met de Anker max ac of moet ik hun eigen p1 meter gebruiken? Ik gebruik de HW p1 o.a. voor de load balancing voor de laadpaal, zal dan sowieso dus dubbel moeten.

Wat is de meerwaarde van de solix smart meter tov de p1 meter?

• Martijn
koekjah schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:37:
[...]

Ja precies, en de meeste mensen hebben niet veel apparaten standaard op de noodstroom uitgang aangesloten (want die doet standaard niks lijkt me), dus heb je weinig aan die automatische omschakeling.

Ik gebruik nu een HW p1 meter, is die compatibel met de Anker max ac of moet ik hun eigen p1 meter gebruiken? Ik gebruik de HW p1 o.a. voor de load balancing voor de laadpaal, zal dan sowieso dus dubbel moeten.

Wat is de meerwaarde van de solix smart meter tov de p1 meter?
Een klein beetje eigen onderzoek mag ook wel he ;). Alles wat je vraagt is al meermaals besproken, gewoon even zoeken ;).

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 03:26
Andere observatie: m’n garage wordt nu écht heel warm als er twee SB 3 pro’s ontladen. Tis er nog nooit zo warm geweest. Garage is geïsoleerd dus koelt niet erg af ook. De SB’s zijn 42’c volgens de app, valt wel mee op zich.

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-05-2026 23:42 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• tweazer
stamppot schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:00:
Ik denk dat er niet echt een optie is, maar zijn er andere ideeen?
Shelly en andere meters plaatsen op strategische plekken ?
Hier 2 stuks em3t (3 fasen accu's en kookfornuis) een em3 (grid), p1 meters van anker, homewizard en toon. 3 stuks em4 pro voor 12 losse groepen, 4 anker smart meters En dan een stuk wat zwave en wifi schuko's

ps geen aandelen van/belangen bij allle genoemde merken

[ Voor 6% gewijzigd door tweazer op 28-05-2026 00:00 ]

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-07 12:28
Hoi daar. Ik heb mogelijk interesse om een Max AC aan te schaffen.

ik denk al even aan een thuisaccu, maar we zouden deze enkel in onze (betonnen, waterdichte) kelder kunnen plaatsen. Dat is dan wel vlak bij de meterkast maar vooral mijn vrouw is niet zo overtuigd van de veiligheid. Nu ik zie dat je zo een accu eigenlijk zelfs buiten kan plaatsen, is onze tuinberging (gemetseld huisje deels geïsoleerd maar niet verwarmd in de winter) misschien een alternatief. Dat is dan wel een ondergrondse kabel van 20 meter naar de meterkast. Heeft dat een nadelige impact?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 21:44
wat is de prijs voor de Belgen van 14 kwh?

Zodra ik mijn adres toevoeg krijg ik nog ff de bebat (475,58 euro) erbovenop; totaalprijs 4372,58 euro.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-07 09:02
Je kunt de bebat vermijden door bij een van de vele andere webshops in Nederland te bestellen.

Wat dat op lange termijn betekend is me niet zo duidelijk. Ik bedoel dus als je dit ding over x jaar naar het containerpark wil brengen. Het zou kunnen dat je de. Alsnog moet betalen want er is zo te zien iets met een serienummer registratie door bebat.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Martijn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:41:
[...]

Een klein beetje eigen onderzoek mag ook wel he ;). Alles wat je vraagt is al meermaals besproken, gewoon even zoeken ;).
Gedaan, maar vooral de (combi met) HomeWizard kan ik niet veel over vinden.

• O_Tiby
  • Laatst online: 05-07 20:53
Michieas schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:35:
Volgens mij ook, en de welkomskorting van Anker zelf gebruiken (10%) op de extra accu. Dan kom ik op zo'n €3300 (€235 / kWh) (8% cashback en 10% anker korting) bij 14 kWh

• BasvanS
  • Laatst online: 07:19
O_Tiby schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:27:
[...]

Volgens mij ook, en de welkomskorting van Anker zelf gebruiken (10%) op de extra accu. Dan kom ik op zo'n €3300 (€235 / kWh) (8% cashback en 10% anker korting) bij 14 kWh
Die welkomstkorting krijg ik dus niet actief bij bestelling met de korting.

• O_Tiby
  • Laatst online: 05-07 20:53
BasvanS schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:43:
[...]

Die welkomstkorting krijg ik dus niet actief bij bestelling met de korting.
Ik zie het nu ook, tot (eer)gisteren werkte het wel. Verdorie.. Scheelde zo'n €190..

• replica17
quizzical schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:53:
Je kunt de bebat vermijden door bij een van de vele andere webshops in Nederland te bestellen.

Wat dat op lange termijn betekend is me niet zo duidelijk. Ik bedoel dus als je dit ding over x jaar naar het containerpark wil brengen. Het zou kunnen dat je de. Alsnog moet betalen want er is zo te zien iets met een serienummer registratie door bebat.
Hoe dan? Leveren in NL? zodra je Belgie selecteer komt er een leuke 475 euro bij. |:(

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-07 20:48
replica17 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:49:
[...]

Hoe dan? Leveren in NL? zodra je Belgie selecteer komt er een leuke 475 euro bij. |:(
Als je bij anker zelf bestelt niet?

Kunnen meerdere van deze units (1 voor iedere fase) goed met elkaar samenwerken?

Moet de anker p1 module geinstalleerd worden, of werkt het ook met die van homewizard?

• TiMMieJ
  • Laatst online: 11:33

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik ben me aan het orienteren op een stekkerbatterij voor onze nom uitdaging. We hebben niet zo heel veel nodig 3/4 kWh voor een nacht. Ik ben nu vooral aan het kijken naar de solarbank 4 (standaar 5kWh en makkelijk uitbreidbaar). Deze zal ik dan plaatsen in het stopcontact in de garage. Wij hebben 32 zonnepanelen op een enphase systeem zetten. Werkt de P1 meter op de anker dan goed genoeg om mijn overcapaciteit overdag te laden in de anker accu? Of moet ik dan wachten op het hybride systeem zoals in de topicstart staat?

• Martijn
TiMMieJ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:14:
Ik ben me aan het orienteren op een stekkerbatterij voor onze nom uitdaging. We hebben niet zo heel veel nodig 3/4 kWh voor een nacht. Ik ben nu vooral aan het kijken naar de solarbank 4 (standaar 5kWh en makkelijk uitbreidbaar). Deze zal ik dan plaatsen in het stopcontact in de garage. Wij hebben 32 zonnepanelen op een enphase systeem zetten. Werkt de P1 meter op de anker dan goed genoeg om mijn overcapaciteit overdag te laden in de anker accu? Of moet ik dan wachten op het hybride systeem zoals in de topicstart staat?
Waarom geen Max AC dan? Je blijft namelijk gewoon je Enphase gebruiken lijkt me. De Anker P1 zal samen met de Max AC zorgen dat ie alleen oplaadt als je overcapaciteit hebt en dus terug zou leveren...

• quizzical
replica17 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:49:
[...]

Zoals ik zeg: door bij een andere webshop te bestellen en niet bij anker zelf. Het is niet mijn bedoeling om reclame te maken, maar ik herriner me bvb dat bij offgridpowersupply je dus de korting kreeg + de P1 meter + een homewizard splitter + een Anker USB batterij.
Maar zo heeft iedere webshop wel een promotie (thuisbatterij, solago,...).

• TiMMieJ

TiMMieJ

Martijn schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Waarom geen Max AC dan? Je blijft namelijk gewoon je Enphase gebruiken lijkt me. De Anker P1 zal samen met de Max AC zorgen dat ie alleen oplaadt als je overcapaciteit hebt en dus terug zou leveren...
Goeie inderdaad maar die was duurder en ik had de capaciteit niet nodig eigenlijk. Maar die is beter afgestemd op mijn use case inderdaad.

• TiMMieJ

TiMMieJ

foutje

[ Voor 97% gewijzigd door TiMMieJ op 28-05-2026 10:38 ]

• Taro
  • Niet online
Martijn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:33:
Vriend van me heeft er nu ook eentje besteld, vroeg me net of die basis plaat niet nodig is. Twijfel ik ondertussen eigenlijk over. @Taro in jouw review kwam ik die niet tegen, kun je hem met extra BP7000 niet gewoon zo op de grond zetten in de schuur? :P
Ik heb de BP7000 gewoon op de vloer staan, zonder die onderplaat. Heb mij daar ook eigenlijk nog niet verder in verdiept.

• devastator83
Heb me ingeschreven bij offgrid power station. Krijg je straks dan 700 euro korting bovenop de prijzen (incl korting) die nu al op hun website dtaan?

• replica17
duderuud schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:16:
Update mbt kopen zonder BTW bij solarhandel.de. Mail gekregen van verkoper daar:

[...]

Dat durf ik wel aan. Denk dat ik daar ga bestellen en ophalen in Düsseldorf.

Basis set (inclusief smart meter en powerbank): €1899
Extra accu BP7000: €1499

€3400 voor een 14kw set is wel een goede deal. Je krijgt nog 2% extra korting als je vooruit betaald.
Wat is de early bird code in Duitsland?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

devastator83 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:47:
Heb me ingeschreven bij offgrid power station. Krijg je straks dan 700 euro korting bovenop de prijzen (incl korting) die nu al op hun website dtaan?
Nee. 2099 is al inclusief early bird korting.
Tot € 700,- Early Bird korting (€ 700,- bij Main Unit + batterij / € 400,- bij alleen de Main Unit)

Gratis P1-meter om direct je verbruik live te monitoren.

Gratis 220W Powerbank als welkomstcadeau

Nieuw: Gratis splitter voor de perfecte aansluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 28-05-2026 11:14 ]

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-07 22:23
devastator83 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:47:
Wij ook bij off grid extra HWp1 splitter

Wil hem op een B16 plaatsen en in de app het max vermogen tot 3000 watt beperken is dit verstandig .

• tweazer
koekjah schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:41:
Gedaan, maar vooral de (combi met) HomeWizard kan ik niet veel over vinden.
De homewizard werkt niet samen met Anker apparatuur. Sterker nog, kan als je de homewizard splitter gebruikt wat wifi en koppelverstoringen veroorzaken bij het aanmelden van de anker p1 meter. Het beste is om de anker p1 meter in de 1e of 3e -, niet de middelste, uitgangspoort van de splitter te prikken. De homewizard even los te maken totdat de anker p1 meter succesvol is gekoppeld.

• Sargearo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:01
Zal Fluvius aanvaarden dat een Anker SOLIX Solarbank Max AC vast aangesloten wordt eens deze op Synergrid lijst komt te staan? Want die kan tot 3.68Kw gaan...

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-07 19:47
florijn11 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Wij ook bij off grid extra HWp1 splitter

Wil hem op een B16 plaatsen en in de app het max vermogen tot 3000 watt beperken is dit verstandig .
3.000 is ongeveer 80% van 3.700 en lijkt mij daarmee inderdaad een veilige marge voor continu vermogen. Ik weet niet of je vermogen inkomend en uitgaand kunt splitsen. Het is geen ramp als er eventjes op 3.500 op een 16A zit, maar uren continu kan veel warmte opleveren.

Persoonlijk vind ik het nog steeds gek dat Anker zelf in alle communicatie alles in het stopcontact steekt en een verlengkabel van 15m schuko kan meebestellen. Op de Duitse anker site kun je in ieder geval nog een Wieland stekker en contact meebestellen.

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-07 22:32
Mijn elektricien zegt dat 3 kWh terugleveren via een stopcontact onverantwoord is. Ook al staat deze op een eigen groep. Hij zegt dat dat echt heet wordt als je dit uren achter elkaar doet. Hij vond mijn eerdere idee met de drie marstek op elk een eigen fase, groep en stop contact veel beter. Helaas is mijn vertrouwen in de marsteks behoorlijk gedaald na het lezen van veel problemen op het forum.

Op dit moment leveren mijn zonnepanelen 10,48 kWh!

[ Voor 6% gewijzigd door martinenjohn op 28-05-2026 12:59 ]

• quizzical
tweazer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:00:
[...]

De homewizard werkt niet samen met Anker apparatuur. Sterker nog, kan als je de homewizard splitter gebruikt wat wifi en koppelverstoringen veroorzaken bij het aanmelden van de anker p1 meter. Het beste is om de anker p1 meter in de 1e of 3e -, niet de middelste, uitgangspoort van de splitter te prikken. De homewizard even los te maken totdat de anker p1 meter succesvol is gekoppeld.
Oh dat is een belangrijke tip. Dus als ik het goed begrijp is het installatieproces de volgende:
  • Homewizard p1 meter uit de poort van de digitale meter trekken
  • Homewizard p1 splitter in de poort van de digitale meter plaatsen
  • Anker p1 meter in de 1e of 3e poort van de homewizard p1 splitter zetten
  • Configuratie van de Anker p1 meter starten en voltooien.
  • Homewizard p1 meter in één van de vrije poorten van de Homewizard p1 splitter zetten.
Heb ik het zo juist begrepen?
Sargearo schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:06:
Zal Fluvius aanvaarden dat een Anker SOLIX Solarbank Max AC vast aangesloten wordt eens deze op Synergrid lijst komt te staan? Want die kan tot 3.68Kw gaan...
Hoe ik het begrijp: De Anker Max AC zal op de Synergrid lijst komen te staan als plug-in batterij. Hij is dan dus goedgekeurd om met zijn stopcontact in de wandcontactdoos aan te sluiten. Om verwarring te vermijden schrijft synergrid zelfs dat toestellen met meerdere uitvoeringen (vaste aansluiting en plug&play) onderscheiden moeten kunnen worden op basis van hun productreferentie (verschillende kenplaatjes). Degene met de productreferentie voor de plu-in versie komt dan op de plug&play lijst van synergrid met toestellen die je zo mag gebruiken. Er is ook een grotere lijst die eveneens de thuisbatterijen met vaste aansluting bevat, maar daarvan ken ik de voorwaarden niet om ze te mogen gebruiken (waarschijnlijk herkeuring enz).

Anker levert denk ik alleen een plug-in versie. Er is geen aparte versie voor vaste aansluiting. Ze laten het aan jou over om de stekker van de kabel af te knippen om een vaste aansluiting te maken. Mijn indruk is dat je dan op dat moment niet meer met een goedgekeurd toestel zit in Belgie (ook al is deze aanpak eigenlijk de veiligste). Daarom zou ik je aanraden om mijn route te volgen (zie mijn eerdere posts) en de wandcontactdoos te vervangen door een Legrand Green'Up wandcontactdoos als je de volle 3500W wil benutten.

De andere optie is om de batterij te limiteren tot 2600W, wat het maximum is dat normale wandcontactdozen in belgie voor gemaakt zijn om continu te leveren.

• tweazer
quizzical schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:57:
[...]
Heb ik het zo juist begrepen?
Yep. Wat je ook kunt doen is de knop van de anker p1 meter ingedrukt houden voordat je 'em in de splitter stopt, loslaten pas als deze door de anker app herkend wordt. Ik heb 6 van die dingen liggen (op 4 homewizard splitters ooit eens aangesloten voordat ik powerdocks had) maar ben er geen fan van.

• quizzical
Bedankt voor het delen van je ervaring, ik hoop dat me dat de nodige frustratie zal besparen wanneer het zover is!!!
martinenjohn schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:56:
Mijn elektricien zegt dat 3 kWh terugleveren via een stopcontact onverantwoord is. Ook al staat deze op een eigen groep. Hij zegt dat dat echt heet wordt als je dit uren achter elkaar doet. Hij vond mijn eerdere idee met de drie marstek op elk een eigen fase, groep en stop contact veel beter. Helaas is mijn vertrouwen in de marsteks behoorlijk gedaald na het lezen van veel problemen op het forum.

Ik mag hopen dat die elektricien 3kW zei en niet 3 kWh, anders zou ik gelijk op zoek naar een andere.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• replica17
quizzical schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:57:
[...]

[...]

Hoe ik het begrijp: De Anker Max AC zal op de Synergrid lijst komen te staan als plug-in batterij. Hij is dan dus goedgekeurd om met zijn stopcontact in de wandcontactdoos aan te sluiten. Om verwarring te vermijden schrijft synergrid zelfs dat toestellen met meerdere uitvoeringen (vaste aansluiting en plug&play) onderscheiden moeten kunnen worden op basis van hun productreferentie (verschillende kenplaatjes). Degene met de productreferentie voor de plu-in versie komt dan op de plug&play lijst van synergrid met toestellen die je zo mag gebruiken. Er is ook een grotere lijst die eveneens de thuisbatterijen met vaste aansluting bevat, maar daarvan ken ik de voorwaarden niet om ze te mogen gebruiken (waarschijnlijk herkeuring enz).

Anker levert denk ik alleen een plug-in versie. Er is geen aparte versie voor vaste aansluiting. Ze laten het aan jou over om de stekker van de kabel af te knippen om een vaste aansluiting te maken. Mijn indruk is dat je dan op dat moment niet meer met een goedgekeurd toestel zit in Belgie (ook al is deze aanpak eigenlijk de veiligste). Daarom zou ik je aanraden om mijn route te volgen (zie mijn eerdere posts) en de wandcontactdoos te vervangen door een Legrand Green'Up wandcontactdoos als je de volle 3500W wil benutten.

De andere optie is om de batterij te limiteren tot 2600W, wat het maximum is dat normale wandcontactdozen in belgie voor gemaakt zijn om continu te leveren.
Hoezo mag je met een legrand green up wel de volledige 3500w doen? Volgens synergrid mag je 2600w met plug & play. Is dat een uitzondering ergens?

Nieuwe groep plaatsen + direct aansluiten + eendraadschema maken + herkeuring; is toch niet zoveel moeite/kosten?

Tevens op de officiele Anker website staat gewoon dat je het door een elektricien moet aan laten sluiten. Waarom zouden ze dat zeggen als je de stekker er niet af mag halen?

• florijn11
dangerousp schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:55:
[...]

3.000 is ongeveer 80% van 3.700 en lijkt mij daarmee inderdaad een veilige marge voor continu vermogen. Ik weet niet of je vermogen inkomend en uitgaand kunt splitsen. Het is geen ramp als er eventjes op 3.500 op een 16A zit, maar uren continu kan veel warmte opleveren.

Persoonlijk vind ik het nog steeds gek dat Anker zelf in alle communicatie alles in het stopcontact steekt en een verlengkabel van 15m schuko kan meebestellen. Op de Duitse anker site kun je in ieder geval nog een Wieland stekker en contact meebestellen.
Bedankt

Mijn 13 panelen leveren op dit moment 3,33 kw gisteren 26kwh met max 3,43 kw om 12 uur

Daar de de accu maar max 7kwh kan laden is hij al vol voor ik boven de 3kw uitkom.

Wellicht kan ik in de App het max laadvermogen beperken tot 2500 Watt om een minimale thermische belasting te minimaliseren.

In andere seizoenen en donker weer is het paneel vermogen zo wie zo veel lager

Wat is jullie mening

• Ponymaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:12
Ik heb afgelopen dinsdag bij offgridpowerstation de Max AC direct besteld inclusief de early bird actie. Bij de bestelling heb ik aangegeven dat ik heb kom ophalen. Ik heb dan ook direct een ophaalmoment voor volgende week ingepland omdat ik zag dat de producten 'op voorraad' staan. Ik heb offgridpowerstation al een mail gestuurd met de vraag of de producten inderdaad opgehaald kunnen worden, maar ik heb daar helaas nog geen antwoord op gekregen. Weet iemand toevallig hoe nou echt zit, want dit staat ook bij de Max AC op de website van vermeld:

Levering
Vanaf 29 juni 2026 start de officiële verkoop en worden de eerste reguliere bestellingen van de Solarbank Max AC direct uitgeleverd.

Een 'reguliere' bestelling klinkt niet hetzelfde als een 'early bird' bestelling vandaar mijn twijfel.

• Sargearo
replica17 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:29:
[...]

Hoezo mag je met een legrand green up wel de volledige 3500w doen? Volgens synergrid mag je 2600w met plug & play. Is dat een uitzondering ergens?

Nieuwe groep plaatsen + direct aansluiten + eendraadschema maken + herkeuring; is toch niet zoveel moeite/kosten?

Tevens op de officiele Anker website staat gewoon dat je het door een elektricien moet aan laten sluiten. Waarom zouden ze dat zeggen als je de stekker er niet af mag halen?
Ik dacht deze voorlopig op 800w (plug-in) te laten en nadien door een elektricien vast te laten aansluiten op het volledige vermogen. Maar wie zegt dat Synergrid zal toelaten om deze vast te laten aansluiten met het volledige vermogen? Zou wel zonde zijn met een niet-gehomologeerde / afgekeurde thuisbatterij te zitten dan.. Of op max. 800/2500w te laten....

• florijn11
Ponymaster schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:34:
Ik heb afgelopen dinsdag bij offgridpowerstation de Max AC direct besteld inclusief de early bird actie. Bij de bestelling heb ik aangegeven dat ik heb kom ophalen. Ik heb dan ook direct een ophaalmoment voor volgende week ingepland omdat ik zag dat de producten 'op voorraad' staan. Ik heb offgridpowerstation al een mail gestuurd met de vraag of de producten inderdaad opgehaald kunnen worden, maar ik heb daar helaas nog geen antwoord op gekregen. Weet iemand toevallig hoe nou echt zit, want dit staat ook bij de Max AC op de website van vermeld:

Levering
Vanaf 29 juni 2026 start de officiële verkoop en worden de eerste reguliere bestellingen van de Solarbank Max AC direct uitgeleverd.

Een 'reguliere' bestelling klinkt niet hetzelfde als een 'early bird' bestelling vandaar mijn twijfel.
Ik heb daar ook besteld en nog even gebeld over de levering ivm onze vakantie.

Ze zijn flexibel

Afhalen meer dan 70 kg is niet simpel :)

Zou ook even bellen .

• quizzical
[...]

Waar heb je gelezen dat Synergrid een maximum van 2600W oplegd?

Een gewoon stopcontact mag max 10A leveren langdurig, de Legrand Green'Up 16A
[...]

Als je de versie van €2099 koopt zal het toch al snel de helft meer kosten wat je rendement onderuit haalt.

• Sargearo
quizzical schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:03:
[...]

[...]

Als je de versie van €2099 koopt zal het toch al snel de helft meer kosten wat je rendement onderuit haalt.
Quote van de FAQ van Synergrid: 14. Is er een beperking van het vermogen van ‘Plug&Play’ toestellen

In principe wordt het vermogen van Plug&Play toestellen vandaag beperkt tot 2.600 W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI)).

OPGELET: in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘Plug&Play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800 W uit veiligheidsoverwegingen.

De kans bestaat trouwens dat dergelijk vermogen zal worden opgelegd door de overheid.

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:21
... Levering
In de Anker-shop staat in ieder geval levering vanaf 6 juli.

• Martijn

Levering

Zou mij verbazen als je hem volgende week al zou kunnen komen ophalen, aangezien Anker zelf pas vanaf 6 juli begint met uitleveren...

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:32
martinenjohn schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:56:

Misschien handig om te realiseren; de batterij heeft 7 kWh capaciteit en kan met 3500W ontladen/opladen. Dus indien je met 3500W gaat ontladen, is hij binnen 2 uur leeg. Pas wanneer je gaat stapelen met extra units kan het een kwestie van meerdere uren zijn, in dat geval moet er natuurlijk ook meerdere uren een stroomvraag zijn.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Ponymaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:12
Martijn schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Zou mij verbazen als je hem volgende week al zou kunnen komen ophalen, aangezien Anker zelf pas vanaf 6 juli begint met uitleveren...
Klopt inderdaad, ik heb ze zojuist even gebeld. Ze gaan pas eind juni vanuit Anker naar de verkooppunten uitgeleverd worden. Dat ze 'op voorraad' staan op de website is een foutje en gaan ze aanpassen. Helaas moet ik nog een paar weken geduld hebben. :)

• quizzical
Sargearo schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Quote van de FAQ van Synergrid: 14. Is er een beperking van het vermogen van ‘Plug&Play’ toestellen

In principe wordt het vermogen van Plug&Play toestellen vandaag beperkt tot 2.600 W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI)).

OPGELET: in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘Plug&Play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800 W uit veiligheidsoverwegingen.

De kans bestaat trouwens dat dergelijk vermogen zal worden opgelegd door de overheid.
Je heb zelf ook al gemerkt dat ze "in principe" schrijven. Ze bedoelen eigenlijk dat als je hem niet op een eigen stroomkring zet, je niet hoger dan 2600W mag gaan, en geven er tegelijk de terechte waarschuwing bij dat je in dat geval beter niet hoger dan 800W gaat. Het is allemaal wat ongelukkig geformuleerd.

Synergrid is zelf niet bevoegd hiervoor, dat is de FOD economie, die zijn verantwoordelijk voor het AREI.

Wat schrijft de FOD Economie nu zelf?
Check of de betrokken stopcontact en het circuit dat dit stopcontact voedt geschikt zijn, evenals uw elektrische installatie. Wij raden u aan een circuit te voorzien waarop alleen het toestel wordt aangesloten. Bij een vaste plaatsing in een woning, is dit afzonderlijke circuit een verplichting voor plug & play-zonnepanelen en -batterijen vanaf 2600 W.
En als je het AREI er zelf op naleest:
In de huishoudelijke installaties, wordt elk (verplaatsbaar) toestel met vaste standplaats of elke (verplaatsbare) machine met vaste standplaats met een nominaal vermogen groter of gelijk aan 2600 W afzonderlijk gevoed door een toegekende stroombaan. De wasmachine, de afwasmachine, de droogkast, het elektrisch fornuis, de elektrische kookplaat en de elektrische oven worden ook afzonderlijk gevoed door een toegekende stroombaan.
Dus met andere woorden: Hoger dan 2600W mag weldegelijk. Maar een standaard stopcontact in belgie is gemaakt om continu 10A te leveren en kort (max 1 uur) 16A. Vandaar dat ik de Legrand Green'Up zou plaatsen om hoger dan 10A te gaan.

• WHF163
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Ik heb de BP7000 gewoon op de vloer staan, zonder die onderplaat. Heb mij daar ook eigenlijk nog niet verder in verdiept.
Maar jij hebt een hele mooie schone vloer 😂 ik heb hem wel besteld. Dan zijn de aansluiting voor eventuele toekomstige batterijen mooi afgesloten en hij staat stukje van de vloer wat ik ook een prettig idee vind.

• Vaevictis_
quizzical schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:03:
[...]

[...]

Dank die kende ik nog niet, maar meteen de Green'Up besteld, zoals de plug-in batterij nog niet een eigen aardlek automaat is aangesloten.....

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-07 20:23

geerttttt

Manisch positief

Ik krijg zojuist deze mail :)
Hi, 

Onlangs heb je de poll ingevuld onder dit artikel om kans te maken op een plekje in het ANKER Solix Solarbank MAX AC testpanel. Goed nieuws, jij bent als een van de gelukkigen uit de bus gekomen om de Solarbank MAX AC te testen! Van harte gefeliciteerd!

Testpanel bevestigen

Ik ontvang graag uiterlijk zondag 31 mei 2026  een bevestiging dat je ook beschikbaar bent om deel te nemen aan dit testpanel.  We bieden je hiermee de gelegenheid om de ANKER SOLIX Solarbank MAX AC gedurende twee weken uitgebreid te testen en te reviewen. 

Nadat je jouw uitgebreide review gepubliceerd hebt in de Tweakers Pricewatch krijg je de keuze om de Solarbank MAX AC over te nemen tegen 50% van de adviesprijs (€2.499) óf kun je ervoor kiezen de batterij weer op te laten halen en krijg je voor de tijd en moeite die je in je review hebt gestoken een waardebon van €100. 

Eisen testpanel

Je hebt aangegeven dat je beschikt over een aparte, vrije groep om deze thuisbatterij op aan te sluiten. We gaan ervan uit dat dit het geval is. 

Mocht je toch afzien van deelname, dan stel ik het op prijs dat je dat laat weten, zodat ik verder kan met de selectie van dit testpanel. 

We zijn erg benieuwd wat je van de Anker Solix Solarbank MAX AC vindt. Mocht je nog vragen hebben, kun je altijd even mailen.

Met vriendelijke groet,

Robin
Tweakers Partners
Wat leuk! oOo Wil ik graag doen, wel een paar dingen vielen me op. Zo levert Anker deze batterijen pas vanaf 6 juli uit zie ik op hun site. Ik mag toch hopen dat ik mijn accu een stuk eerder ontvang, want in de zomervakantie gaan wij zelf ook op vakantie, anders wordt het ingewikkeld met testen en ook tijdig terugsturen... :D

En tja, je mag hem overnemen voor 50% van de adviesprijs. Dat is leuk, maar de adviesprijs is 2500 euro, dus je kunt hem overnemen voor 1250 euro. Maar zelf adverteren ze hem nu al voor 2099 euro en je kunt ook nog 10% korting krijgen via de nieuwsbrief, dus dan betaal je nog maar 1889 euro. Dan is 1250 euro nog steeds een stuk goedkoper, maar ook weer niet zo extreem als wat ze het eerst doen lijken...

Oost west, 127.0.0.1 best!

• devastator83
Ik kan het niet meteen terugvinden, maar heeft die Max AC een LAN (RJ45) aansluiting?

• Martijn
devastator83 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:47:
Ik kan het niet meteen terugvinden, maar heeft die Max AC een LAN (RJ45) aansluiting?
Nee

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:50
geerttttt schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:34:

[...]

Wat leuk! oOo Wil ik graag doen, wel een paar dingen vielen me op. Zo levert Anker deze batterijen pas vanaf 6 juli uit zie ik op hun site. Ik mag toch hopen dat ik mijn accu een stuk eerder ontvang, want in de zomervakantie gaan wij zelf ook op vakantie, anders wordt het ingewikkeld met testen en ook tijdig terugsturen... :D

En tja, je mag hem overnemen voor 50% van de adviesprijs. Dat is leuk, maar de adviesprijs is 2500 euro, dus je kunt hem overnemen voor 1250 euro. Maar zelf adverteren ze hem nu al voor 2099 euro en je kunt ook nog 10% korting krijgen via de nieuwsbrief, dus dan betaal je nog maar 1889 euro. Dan is 1250 euro nog steeds een stuk goedkoper, maar ook weer niet zo extreem als wat ze het eerst doen lijken...
Wat tof! Gaaf zeg gefeliciteerd. Ik heb er uiteindelijk eentje besteld, en ben niet voor kans op deelname gegaan omdat we midden in een verbouwing zitten.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• JBS
  • Niet online

JBS

geerttttt schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:34:

[...]

10% nieuwsbrief korting werkt niet (meer), toch?

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-07 20:23

geerttttt

Manisch positief

JBS schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:31:
[...]

10% nieuwsbrief korting werkt niet (meer), toch?
Geen idee, ik zag onderaan de site van Anker staan dat je je aan kon melden voor 10% korting, dus ik ging er vanuit dat dat werktte?

Oost west, 127.0.0.1 best!

• JBS
  • Niet online

JBS

geerttttt schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:32:
[...]

Geen idee, ik zag onderaan de site van Anker staan dat je je aan kon melden voor 10% korting, dus ik ging er vanuit dat dat werktte?
Helaas niet meer. Tot voor kort wel las ik.

• devastator83
Je snapt toch niet dat ze er geen RJ45 op voorzien...

• Sargearo
devastator83 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:44:
Is inderdaad het enige minpunt voorlopig :)

Ben wel zwaar aan het twijfelen... Blijkbaar loopt de kortingsactie vandaag af?

• Michieas
  • Nu online
Na flink rekenen toch gegaan voor 1 accu, 7kW.
Met HomeWizard en Copilot mijn nacht verbruik berekend en deze kwam gemiddeld op 8,9 uit.
Dus wellicht met wat slim plannen icm met HA zou ik toch vele dagen/maanden fijn NOM kunnen draaien.
En met het oog op de toekomst kan er altijd nog uitgebreid worden.

• devastator83
Sargearo schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Is inderdaad het enige minpunt voorlopig :)

Ben wel zwaar aan het twijfelen... Blijkbaar loopt de kortingsactie vandaag af?
Zonder de hele thread doorgescand te hebben ... hebben de huidige anker batterijen last van wifi issues ?

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
devastator83 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:44:
Wat?? Geen RJ45?

M'n wifi reikt ver maar haalt de garage toch echt niet |:(

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• digital-IMEI
ArcticWolf schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:24:
[...]

Wat?? Geen RJ45?

M'n wifi reikt ver maar haalt de garage toch echt niet |:(
Eindelijk een excuus om een straalverbinding naar de garage te leggen :Y)

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:00
Ik had Anker gemaild om te vragen of ik enkel de uitbreiding kon annuleren en tot wanneer ik überhaupt kon annuleren gezien de levering begin juli. Resultaat; gehele order geannuleerd. Lol. Dan maar kijken of het nog een keer lukt via de link uit de mail of dit keer wél met cashback.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Taro
  • Niet online
En de volgende is aan de beurt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/086lw94ZH5wmftxcCG48GBMAvYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdlGkZpWfd9nmdJg49Vz2t0Q.jpg?f=fotoalbum_large

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05:59
devastator83 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:47:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltJ4GmfDYYHst4BB5z7mkMfdzbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VZNHIFPzKq9IdFb4rDkcMxSz.png?f=fotoalbum_large

Als ik hier kijk lijken er wel degelijk 2 RJ45 poorten op de zitten.......
Of die ook voor LAN zijn is inderdaad de vraag, want de datasheet heeft het enkel over WLAN & RS485....

• Taro
  • Niet online
awenger schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:30:
[...]

[Afbeelding]

Als ik hier kijk lijken er wel degelijk 2 RJ45 poorten op de zitten.......
Of die ook voor LAN zijn is inderdaad de vraag, want de datasheet heeft het enkel over WLAN & RS485....
Ik heb beide poorten getest, maar doet niets op een switch. De ene is volgens mij Modbus/RS485 en de andere een communicatiepoort voor naar de PowerDock Pro.

• WHF163
  • Nu online
Succes! Deze vind ik ook erg mooi, wellicht nog een keertje naast de max. Maar eerst maar eens beginnen.

• Bluecross
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-07 22:49
Ik heb volgende mail ontvangen van Anker met betrekking tot homologatie Synergrid:

"We sincerely appreciate your interest in and support for the Solarbank MAX AC!

Regarding your inquiry concerning the Synergrid certification, we fully understand your interest in the product's certification progress and shipping schedule. We are pleased to provide the following update:

Currently, the Synergrid certification for the Solarbank MAX AC has been successfully completed. We are now in the process of finalizing the administrative procedures to officially add the product to the Synergrid certified list; this process is expected to be completed by the end of June. Everything is proceeding smoothly, so please rest assured.

As for shipping dates, we currently anticipate that product shipments will begin in July. Should there be any changes to this schedule, we will notify you immediately to ensure you remain fully informed of the latest developments.

Please also be assured that we will not arrange for any shipments until the product has been officially added to the Synergrid certified list, thereby ensuring that all product deliveries fully comply with the relevant regulatory requirements. Therefore, you may place your order with confidence, knowing that we will continue to closely monitor and manage the remaining procedures
."
Pagina: 1 ... 19 ... 31 Laatste