Ik twijfel zelf nog wel erg, deze of een Jackery (en dan beginnen met 5kwh en evt uitbreiden)
wat is jullie reden om voor deze te gaan?
Dit is puur persoonlijk, maar over het algemeen komt mij Anker professioneler over, groter merk, meer bereik, lange ervaring in accu land, etc.Dirk0s schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:06:
Ik twijfel zelf nog wel erg, deze of een Jackery (en dan beginnen met 5kwh en evt uitbreiden)
Ik ben geen Electricien, maar een B20 is volgens mij gewoon een B16, maar dan op max 20A ipv 16A. De bekabeling is dan volgens mij standaard 4mm2 ipv 2,5mm2. Vooral gedoe omdat de kabels behoorlijk stug zijn (vaste kern). Ik vraag me wel af, bij Anker hebben ze zelf een 'verlengsnoer' van 15m. Dit zal nooit 4mm2 zijn en dan is de toegevoegde waarde (vanuit de bril van Anker) van B20 ook niet groot. B16 gaat tot max 3,7kW, dus dan is 3,5kW niet ruim bemeten als je een B16 neemt. Als je hem terug schroeft naar max 3kW of als je zonnepanelen niet zoveel op kunnen wekken en je gebruikt het alleen voor de overschotten, dan is een 16A denk ik wel prima.pretmark schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:14:
Kan iemand een link delen van een B20, bv op https://www.elektrototaalmarkt.nl/ > :-)
Klopt, kleiner en goedkoper en dat ze het niet kunnen verantwoorden om nu eerst de duurdere versie te verkopen en dan enkele maanden later met een product te komen die hetzelfde kan maar de helft goedkoper is.pretmark schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:42:
[...]
Dus de powerdock pro komt niet voor de MAX maar een kleiner product die hetzelfde kan?
Mine Engels is not so goed
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
[ Voor 9% gewijzigd door BasvanS op 26-05-2026 16:28 ]
Als ik het goed begrepen heb heeft de Powerdock een PV ingang. Die zul je er dan dus tussen moeten zetten.BasvanS schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:24:
Wat ik me af vraag is of de Solarbank Max AC op dezelfde groep als mijn omvormer kan worden aangesloten? De Solar Bank wil ik onder. Mijn ID was om de omvormer op de Solarbank aan te sluiten en daarna de Solarbank op de bestaande Omvormer groep.
Kan dat voor de Solarbank? Kan nergens de aansluit schema's vinden die dit bevestigen.
Ja het verbaasd me dat ze die verkopen zonder Bebat aan te rekenen terwijl dat op de website van Anker zelf wel het geval is.dodgefreak5 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:38:
hier een Solarbank Max AC gekocht in de Hubo (België) deze week, waren er 200 en zijn allemaal in 2 uur verkocht. Levering 11/07
[ Voor 13% gewijzigd door quizzical op 26-05-2026 16:43 ]
Kan helaas niet, je kan geen korting op korting stapelen bij solarhandel24Martijn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:48:
[...]
Als je vooruit betaald 2% extra korting, dus ook weer 70 euro. En vriend van me wil er ook een, dus dan rij je al voor ongeveer 1000 euro die kant op (met gratis lease auto).
Enige is dat ik nog geen 100% bevestiging heb dat je idd geen BTW betaald als Nederlander. Mocht je daar daarmee geconfronteerd worden, dan is het uiteraard niet meer interessant.
Simpel, anker solix 4.Martijnvdb schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:06:
Ik twijfel erg tussen de:
Anker SOLIX Solarbank Max AC,
Zendure SF 2400+
Jackery SolarVault 3 Pro Max AC
Neig naar Anker, maar 7 kWh, maar daar heb ik niet voldoende aan. Dan direct weer uitbreidingsaccu met 7kWh is weer teveel:).
Zendure en Jackery zijn makkelijker stapelbaar en met kleinere stapjes uit te breiden.
Meer mensen deze twijfel gehad?
Ik hoop de omvormer op de AC zijde van de Max AC te gooien? Er zijn wel meerdere aansluitingen beschikbaar. Er werd ook aangegeven dat hij met 3500 kon laden en daarnaast nog 1500 watt kon doorgeven aan verbruik. je kan dus tot 5000 watt PV aansluiten?digital-IMEI schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:39:
[...]
Als ik het goed begrepen heb heeft de Powerdock een PV ingang. Die zul je er dan dus tussen moeten zetten.
je PV direct op de Solarbank gaat om verschillende redenen niet werken, tenzij je een Solarbank 3/4 hebt en de panelen direct op de MPPT ingangen prikt.
De Solarbank 3/4/Max heeft maar 1 aansluiting wat wordt gebruikt als in- en uitgang.
Dan zou je een eiland maken?BasvanS schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:21:
[...]
Ik hoop de omvormer op de AC zijde van de Max AC te gooien? Er zijn wel meerdere aansluitingen beschikbaar. Er werd ook aangegeven dat hij met 3500 kon laden en daarnaast nog 1500 watt kon doorgeven aan verbruik. je kan dus tot 5000 watt PV aansluiten?
[ Voor 16% gewijzigd door digital-IMEI op 26-05-2026 17:32 ]
Anker heeft wel het voordeel dat deze tot 0% kan ontladen, dan heb je alweer iets capaciteit gewonnenMartijnvdb schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:06:
Ik twijfel erg tussen de:
Anker SOLIX Solarbank Max AC,
Zendure SF 2400+
Jackery SolarVault 3 Pro Max AC
Neig naar Anker, maar 7 kWh, maar daar heb ik niet voldoende aan. Dan direct weer uitbreidingsaccu met 7kWh is weer teveel:).
Zendure en Jackery zijn makkelijker stapelbaar en met kleinere stapjes uit te breiden.
Meer mensen deze twijfel gehad?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Die Marsteks zijn wel van een heel ander kaliber dan de Antek batterijen hoor. Ze werken ook niet echt lekker samen als één geheel (volgens mij).martinenjohn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:40:
Is er iemand die deze aanbieding vergelijkt met bijvoorbeeld de Marstek Venus 5,12? Als je er daar drie van koopt heb je 3x 5,12 is 15 kWh en nog goedkoper ook?
En is die early bird korting geen wassen neus? Misschien is dat ding over 3 maanden nóg goedkoper?
Ik heb de support maar gemaild of ze die bescherming ingebouwd hebben.quizzical schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:43:
Voor al degenen die nu al de Anker Max AC hebben besteld: hebben jullie allemaal zo een dure (>€600) differentieel type-B in jullie zekeringenkast zitten?
Zoals ik het heb begrepen op basis van @Taro's artikel kan zo een batterij dus je aardlekschakelaar buiten werking stellen. Dus kan eender welk toestel in je woning dat zijn omhulzing op de aarding heeft aangesloten levensgevaarlijk worden.
Zie deze discussie:
[ Voor 7% gewijzigd door martinenjohn op 26-05-2026 18:41 ]
Als ik het goed lees is het antwoord op je vraag: neepretmark schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:42:
[...]
Dus de powerdock pro komt niet voor de MAX maar een kleiner product die hetzelfde kan?
Mine Engels is not so goed
Allemaal valide punten, maar ze adverteren ook met 5000 watt AC vermogen als output. Daarvan zou 1500 watt worden doorgegeven vanuit de PV en dus 3500 vanuit de cellen van je Solarbank komen dan toch? Hoe komen ze anders op 5000 watt AC?digital-IMEI schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:29:
[...]
Dan zou je een eiland maken?
Ook daar heb je de Powerdock (pro?) voor nodig. Ik weet er het fijne niet van maar er moet een pulse worden afgegeven om je PV actief te houden. Dit doet de Max niet voor zover ik weet.
Het gebruik van de backup poort is hier recent uitgebreid besproken en ook afgeraden om structureel te doen.
tenzij ik iets over het hoofd zie?
Edit, een paar dingen die verder in me op komen; wat als de accu vol is maar je PV stroom blijft leveren? Geen idee wat dan gebeurd?
En wat ga je op de backup poort aansluiten wat 7kWh per dag gebruikt maar zonder problemen mag uitvallen als de accu leeg is? Of ga je die naar je meterkast toe brengen?!
[ Voor 13% gewijzigd door BasvanS op 26-05-2026 19:02 ]
Je komt sowieso al op 13.8 omdat je ze niet 100% mag ontladen. Daarnaast is de RTE een stukje slechter en hou je dus nog minder over van wat je er in stopt. En kom je duurder uit bij 3 units. En is de overall kwaliteit schijnbaar een stukje slechter op alle fronten. Hij viel bij mij al snel af in elk geval.martinenjohn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:40:
Is er iemand die deze aanbieding vergelijkt met bijvoorbeeld de Marstek Venus 5,12? Als je er daar drie van koopt heb je 3x 5,12 is 15 kWh en nog goedkoper ook?
En is die early bird korting geen wassen neus? Misschien is dat ding over 3 maanden nóg goedkoper?
Een type B Alamat kost toch geen 600 piek? Of gaat het hier om de prijs + belgische keuring ofzo?emcore schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:38:
[...]
Ik heb de support maar gemaild of ze die bescherming ingebouwd hebben.
Wel zuur dat ik dit nu pas zie, anders had ik de elektricien bij het aanleggen van de dedicated groep meteen gevraagd dit toe te voegen. Nu gaat ie potentieel weer terug moeten komen.
Het schijnt dat de Shelly CT klemmen beter werken ( zie review energienerds ) :WHF163 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:28:
Heeft de smartmeter gen2, 3 fasen nog een meerwaarde, nu of in de toekomst? Je krijgt natuurlijk al een p1 meter erbij, maar dan heb je wel een actieve splitter nodig. Die kost ook ca €30 van hw
[ Voor 21% gewijzigd door pjotter1965 op 26-05-2026 19:38 ]
Nee de Belgische keuring komt daar nog bovenop.BasvanS schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:12:
[...]
Een type B Alamat kost toch geen 600 piek? Of gaat het hier om de prijs + belgische keuring ofzo?
Als ik het nalees, is de p1 dus nog beter voor NOM dan de gen2. Dan proberen we dat denk ik maar eerst. Denk dat het deze wel gaat worden. Voor de smart ben ik er nog niet uit waar toe te passen.pjotter1965 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:35:
[...]
Het schijnt dat de Shelly CT klemmen beter werken ( zie review energienerds ) :
https://energienerds.nl/index.php/2026/05/16/anker-solix-solarbank-max-ac-review
Vooral bij NOM zijn CT klemmen een meerwaarde tov een P1 meter mbt snelle reactie ( weet ook niet of je een snelle slimme meter hebt )
Die 5000W ga je niet op 1 poort halen.BasvanS schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:57:
[...]
Allemaal valide punten, maar ze adverteren ook met 5000 watt AC vermogen als output. Daarvan zou 1500 watt worden doorgegeven vanuit de PV en dus 3500 vanuit de cellen van je Solarbank komen dan toch? Hoe komen ze anders op 5000 watt AC?
[Afbeelding]
@Taro enig idee op welke termijn ze hier iets zinnigs over kunnen zeggen?Taro schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:58:
[...]
Je kunt bij Anker officieel de noodstroomuitgang niet gebruiken om micro-omvormers op aan te sluiten. Dat is dus wel een duidelijk verschil met Zendure.
Edit: Begrijp dat het wel werkt, maar niet officieel ondersteund wordt.
Bespaar jezelf 100 euro en gebruik de bijgeleverde kabel en zet er een wieland stekker op. Had anker gemaild en eerder deze reactie ontvangen:Dennahz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:17:
Zo te zien hebben ze bij Anker ook gewoon kant en klare Wieland kabels te koop: AC-kabel met Wieland-stekker (15m) - Anker SOLIX NL. Weet niet of deze dan ook werkt op de AC Max (wacht nog op antwoord van support), maar dat zou wel ideaal zijn dan!Dan laat ik de elektricien gewoon zo'n aansluiting installeren in plaats van de Schuko WCD.
Is een wago 221 in een lasdoos niet veel simpeler?RebornVampie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:31:
[...]
Bespaar jezelf 100 euro en gebruik de bijgeleverde kabel en zet er een wieland stekker op. Had anker gemaild en eerder deze reactie ontvangen:
Garantie: Het gebruik van een Wieland GST18-connector (apart verkrijgbaar) heeft geen invloed op de garantie, mits de installatie correct wordt uitgevoerd door een erkende elektricien. De standaard meegeleverde Schuko-kabel van 3 meter kan worden vervangen door een Wieland-aansluiting.
- Let op: Voor langdurige of vaste installaties raden wij Wieland of harde bedrading (klemmenblok) aan, vooral in markten zoals Duitsland waar strengere eisen gelden voor installaties >800W. Conformiteit/certificeerbaarheid: De installatie blijft conform de geldende normen wanneer de Wieland-connector wordt gebruikt. De officiële documentatie met installatie-instructies (inclusief Wieland en harde bedrading) zal bij de marktlancering beschikbaar zijn op onze website. Wij adviseren u de installatie te laten uitvoeren door een erkende elektricien en het systeem te registeren.
Denk het wel. Qua belasting in ieder geval geen probleem. Ik heb er liever een stekker aan om hem te kunnen verplaatsen. Hij komt nu (helaas) op zolder op een eigen groep, maar zodra de kabels naar de schuur klaar liggen verplaats ik hem daarheen.dangerousp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:56:
[...]
Is een wago 221 in een lasdoos niet veel simpeler?
Een B alamat kost volgens mij rond de €250-€300BasvanS schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:12:
[...]
Een type B Alamat kost toch geen 600 piek? Of gaat het hier om de prijs + belgische keuring ofzo?
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
In Nederland toch ook wel?replica17 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:54:
En voor België is het dus toegestaan direct op een aparte groep aan te sluiten (stekker eraf)?
Ik heb eens zitten zoeken op Elektramat en de site van Hager zelf, maar daar zie ik dus gewoon geen alamats van 20A type B. Waar moet je dan naar uitwijken? Ik heb alles van Hager, of zoek ik niet goed...duderuud schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:41:
[...]
Een B alamat kost volgens mij rond de €250-€300
Ik heb Google AI even geraadpleegd, en ja, we moeten zeker op Anker wachten maar google kan in de technische datasheets nergens vinden dat Anker het technisch zo heeft opgelost dat een Type A voldoende is.jurjen_g schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:31:
Volgens mij praat iedereen elkaar nogal na met aannames dat type b aardlek nodig zou zijn. Ik verwacht eigenlijk dat Anker gewoon galvanisch gescheiden trafo's heeft waardoor geen dc lekstroom te verwachten is Zolang niets bevestigd of ontkracht wordt, zou ik nog niet onnodig investeren in type b aardleks...
Ik heb zelf maar even de specsheet onderaan deze pagina geraadpleegd (AI vertrouw ik niet op in mijn meterkast) en lees dat de inverter topology inderdaad isolated is, zoals ik al verwachtte. Als ie non-isolated zou zijn dan begrijp ik de roep om een 6mA verklaring, maar volgens mij dus hier overbodig.Martijn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:35:
[...]
Ik heb Google AI even geraadpleegd, en ja, we moeten zeker op Anker wachten maar google kan in de technische datasheets nergens vinden dat Anker het technisch zo heeft opgelost dat een Type A voldoende is.
In mijn situatie denk ik dat ik het goedkoopste uit ben met een 25/40A aardlek type B in combinatie met een gewone 20A installatie automaat. Een combinatie alamat lijkt er niet (normaal geprijst) te zijn (van Hager). En een ander merk komt er niet in.
[ Voor 5% gewijzigd door jurjen_g op 27-05-2026 16:49 ]
Ik denk dat je dan een herkeuring moet doen. In België zal dit toestel op de lijst komen van Synergrid van toegelaten plug&play batterijen (verwacht tegen eind Juni). Maar als je de stekker afknipt en een vaste verbinding gaat het om een nieuw vast toestel en moet je een Keurder laten komen volgens mij. Stop want wel veiliger... Vandaar dat ik voor de Legrand Green'Up zou gaan.replica17 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:54:
Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen waarom ik een b alamat nodig heb? (België)
Ik wilde bijna de trekker overhalen voor 14 kWh maar nu twijfel ik weer...
En voor België is het dus toegestaan direct op een aparte groep aan te sluiten (stekker eraf)?
Volgens mij is de Anker solar max nog niet toegevoegd aan de synergrid lijst. Ik vond het dus vreemd dat hubo belgië deze verkoopt.dodgefreak5 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:38:
hier een Solarbank Max AC gekocht in de Hubo (België) deze week, waren er 200 en zijn allemaal in 2 uur verkocht. Levering 11/07
Goed gevonden! Van wat ik begrijp betekent dit dat hij galvanisch gescheiden is, wat de eerste van de drie routes is genoemd in het artikel waarbij type A wel zou kunnen:jurjen_g schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:02:
[...]
Ik heb zelf maar even de specsheet onderaan deze pagina geraadpleegd (AI vertrouw ik niet op in mijn meterkast) en lees dat de inverter topology inderdaad isolated is, zoals ik al verwachtte. Als ie non-isolated zou zijn dan begrijp ik de roep om een 6mA verklaring, maar volgens mij dus hier overbodig.
Dus dat zou mooi zijn. Ik heb sowieso de vraag bij support nog uitstaan, maar dit stemt hoopvol.De fabrikant past galvanische scheiding toe, bijvoorbeeld via een scheidingstransformator.
Ik snap niet waarom ze dat schrijven. Tenzij je je binneninstallatie aanpast (bvb door een extra automaat te plaatsen of de plug van de anker afknipt om een 'vaste' verbinding te maken) is er geen keurder nodig voor zover ik begrijp.Is Anker SOLIX Solarbank Max AC legal to use in Belgium, and are any certifications or permits required?
Yes, it is completely legal to use. Installation requires two steps. First, engage a certified inspection body to conduct an on-site inspection and issue a compliance report based on AREI / RGIE standards. Once the report has been issued, register your system on the website of your regional grid operator, which varies depending on your location within Belgium.
Heb wel begrepen dat die synergrid lijst enkel is voor als je het echt plug en play aansluit, in een stopcontactje. Als je hem vast aansluit moet het wel gecontroleerd worden door een bevoegde instantie.Bakker87 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:51:
[...]
Volgens mij is de Anker solar max nog niet toegevoegd aan de synergrid lijst. Ik vond het dus vreemd dat hubo belgië deze verkoopt.
Dat lijkt me een problematisch antwoord, want ze hebben het over een Ground Fault Circuit Interrupter, die dus de noodstroompoort uitschakeld wanneer die detecteerd dat er meer stroom door de phasedraad wordt gestuurd dan er terugkeert via de nuldraad.De Solarbank MAX AC beschikt over een ingebouwde GFCI-detectiemodule.
Wanneer het systeem afwijkingen detecteert — zoals kortsluiting in de aangesloten belasting — zal het apparaat de uitgang automatisch en razendsnel uitschakelen, waarmee de noodzakelijke beveiliging wordt gewaarborgd.
Met andere woorden: in het geval van een kortsluiting is het apparaat zelf uitgerust met een beveiligingsmechanisme om de uitgang snel af te sluiten, waardoor de veiligheid tijdens het gebruik wordt verhoogd.
Ik heb inmiddels officiële reactie van Anker SOLIX mbt Type A of Type B:quizzical schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:43:
Voor al degenen die nu al de Anker Max AC hebben besteld: hebben jullie allemaal zo een dure (>€600) differentieel type-B in jullie zekeringenkast zitten?
Zoals ik het heb begrepen op basis van @Taro's artikel kan zo een batterij dus je aardlekschakelaar buiten werking stellen. Dus kan eender welk toestel in je woning dat zijn omhulzing op de aarding heeft aangesloten levensgevaarlijk worden.
Zie deze discussie:
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Een Hager B16 is bedoeld voor 16A x 230V = max 3680 Watt. Het advies is doorgaans om langdurige belasting op max 80% te doen, dus een B20 met de juiste kabeldiameter is mijn persoonlijke keuze. Maar ja, het kan op een B16 als dat een eigen groep betreft en bij voorkeur met de stekker afgeknipt en direct aangesloten.erik113 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:20:
Misschien is het al gevraagd en beantwoord, alleen deze tread is zo groot..... :-)
De Anker solarbank max AC is deze aan te sluiten op een aparte groep in de meterkast met een Haper B16 zekering? met een stopcontact in de garage welek alleen op deze groep (zekering) is aangesloten?
Nogmaals het is misschien al eregns beantwoord maar ik zie door de bomen het bos niet meer......
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
stekker afgeknipt? bedoeld u dan de kabel die nu aangelsoten zit op het stopcontact direct op de batterij? Sorry ben een leek,Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:23:
[...]
Een Hager B16 is bedoeld voor 16A x 230V = max 3680 Watt. Het advies is doorgaans om langdurige belasting op max 80% te doen, dus een B20 met de juiste kabeldiameter is mijn persoonlijke keuze. Maar ja, het kan op een B16 als dat een eigen groep betreft en bij voorkeur met de stekker afgeknipt en direct aangesloten.
Niet aan de kant van de Anker afknippen, maar de schuko afknippen en direct via een lasdoos met bijv. Wago 221 naar de meterkast. Een 'vaste' verbinding heeft de voorkeur bij een continue hoog vermogen.erik113 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:25:
stekker afgeknipt? bedoeld u dan de kabel die nu aangelsoten zit op het stopcontact direct op de batterij? Sorry ben een leek,
Op basis van je schrijfstijl vermoet ik dat je in Belgie woont? Als je de kabel afknipt en dus een vaste aansluiting maakt moet je volgens mij je binneninstallatie laten herkeuren. Als je toch al een nieuwe automaat gaat zetten is dat geen probleem want dan moet je toch herkeuren.erik113 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:25:
stekker afgeknipt? bedoeld u dan de kabel die nu aangelsoten zit op het stopcontact direct op de batterij? Sorry ben een leek,
Je kunt ook een losse stekker bestellen voor 'vaste' aansluiting. Dan kun je altijd de originele weer gebruiken.quizzical schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:34:
[...]
Op basis van je schrijfstijl vermoet ik dat je in Belgie woont? Als je de kabel afknipt en dus een vaste aansluiting maakt moet je volgens mij je binneninstallatie laten herkeuren. Als je toch al een nieuwe automaat gaat zetten is dat geen probleem want dan moet je toch herkeuren.
Maar als je keuring wil vermijden: je kan hem limiteren tot 2600W, of een Legrand Green'up stopcontact plaatsen (zie een eerdere reactie van mij).
Staat die ook op de anker website? Kan hem namelijk niet vindenWHF163 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:38:
[...]
Je kunt ook een losse stekker bestellen voor 'vaste' aansluiting. Dan kun je altijd de originele weer gebruiken.
verkeerde vermoedens, gewoon Nederland :-)quizzical schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:34:
[...]
Op basis van je schrijfstijl vermoet ik dat je in Belgie woont? Als je de kabel afknipt en dus een vaste aansluiting maakt moet je volgens mij je binneninstallatie laten herkeuren. Als je toch al een nieuwe automaat gaat zetten is dat geen probleem want dan moet je toch herkeuren.
Maar als je keuring wil vermijden: je kan hem limiteren tot 2600W, of een Legrand Green'up stopcontact plaatsen (zie een eerdere reactie van mij).
Stekker van de batterij die je normaal in een stopcontact steekt, eraf knippen en dan met een lasdoos verbinden met de kabel naar de meterkast.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ja staat erop, even via menu rechtsboven naar thuisbatterij en dan zie je een menu met onderaan bekabelingfeddesman schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:39:
[...]
Staat die ook op de anker website? Kan hem namelijk niet vinden
Kun je die link delen? Ik heb rechtsboven geen menu, wel links maar kom het daar niet tegenWHF163 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:46:
[...]
Ja staat erop, even via menu rechtsboven naar thuisbatterij en dan zie je een menu met onderaan bekabeling
https://www.ankersolix.com/nl/products/ae1033z1-82pretmark schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:55:
[...]
Kun je die link delen? Ik heb rechtsboven geen menu, wel links maar kom het daar niet tegen
Dat is heel mooi, dan wordt het gewoon een Hager ADA920G alamat. Neem aan dat we dit voor waarheid aan mogen nemen, toch?Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:06:
[...]
Ik heb inmiddels officiële reactie van Anker SOLIX mbt Type A of Type B:
Our AC energy storage system features an isolated topology with a built-in transformer that physically blocks leakage currents. This means a Type A RCD is fully sufficient for complete protection. This design is fully compliant with international safety standards (IEC 60364-7-712) and ensures maximum safety without unnecessary complexity.
Er van uitgaande dat dat dus daadwerkelijk zo is, dan is dat mooi en goed nieuws! En dan onderscheidt Anker SOLIX zich daarmee positief tov heel veel andere merken.
Wat gaf voor jou de doorslag? Edit las in het Zendure forum dat je het stapelen van de Anker als voordeel ziet.WHF163 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:42:
Ik heb mijn bestelling ook geplaatst bij anker. 14kw was ook zeker aan het kijken naar Zendure, maar het stappen van anker heeft mijn voorkeur. Hopelijk komt de ondersteuning van een micro omvormers nog op de ac.
[ Voor 10% gewijzigd door Spekkie99 op 27-05-2026 11:51 ]
Ja ben ook benieuwd, ben zelf wel aan het twijfelen gegaan.......... veel verschillende en wisselende reacties, of twijfel ik teveel en moet ik het gewoon doen voor de 2100euro?
Iedereen moet voor zichzelf beslissen. Ik zie meer in het stapelen, een goed aanvullend programma, montage voet, losse stekker (ziet er deugdelijk uit) vaste montage erbij besteld, veel vermogen, mooi design. Goede NOM op de meter en dat is wat ik zoek.heb de p1 meter en de 3 fase smartmeter besteld. Kan ik kijken wat beter werkt. En goede actie met kw prijs. Maar ik kijk dan ook niet specifiek naar een terugverdientijd, maar meer om de maandlasten laag te houden. De investering ben ik na de vakantie 'vergeten'erik113 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:47:
[...]
Ja ben ook benieuwd, ben zelf wel aan het twijfelen gegaan.......... veel verschillende en wisselende reacties, of twijfel ik teveel en moet ik het gewoon doen voor de 2100euro?
Briljant deze! Ik had er nog naar gezocht maar niet gevonden, zo kan ie meteen op de harde XMVK bekabeling zonder lasdoos ertussen. Dank, ik ga 'm bestellen.
'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne
Precies wat ik dacht.goudvisblub schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:58:
[...]
Briljant deze! Ik had er nog naar gezocht maar niet gevonden, zo kan ie meteen op de harde XMVK bekabeling zonder lasdoos ertussen. Dank, ik ga 'm bestellen.
Uhm, dit is toch een kabel, geen stekker? Je moet nog altijd of een lasdoos of een werkschakelaar hebben waar je de aansluiting regelt...goudvisblub schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:58:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Martijn op 27-05-2026 12:24 ]
Zeker, dat hebben wij ook bevestigd gekregen. Anker SOLIX is goed bezigMartijn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:36:
[...]
Dat is heel mooi, dan wordt het gewoon een Hager ADA920G alamat. Neem aan dat we dit voor waarheid aan mogen nemen, toch?
[ Voor 4% gewijzigd door Mediacj op 27-05-2026 12:30 ]
Dan had er een lengte van de kabel bij gestaan. Dat zijn andere artikelenMartijn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:23:
[...]
Uhm, dit is toch een kabel, geen stekker? Je moet nog altijd of een lasdoos of een werkschakelaar hebben waar je de aansluiting regelt...
Volgens mij is dit gewoon de kabel zonder schuko stekker...
Ok, zit wat in, echter zou ik zo'n stekker niet zo snel op zo'n stugge YMVK kabel zetten...WHF163 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:42:
[...]
Dan had er een lengte van de kabel bij gestaan. Dat zijn andere artikelen
In 1 systeem bedoel je?Snoekebeest schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:45:
Volgens de Anker chat kan de Max AC gewoon zonder problemen met de E2700, Solix V1 wallbox en Shelly EM3 pro toegevoegd worden aan de setting. Dus ook besteld met extra accu dan heb ik totaal 24KW aan opslag capaciteit. Nu nog wat extra zonnepanelen in de nabije toekomst voor de E2700 en dan ben ik hopelijk klaar...
Volgens de handleiding heeft de SB 3 trouwens ook een "isolated topology". Ik ben dan toch wel benieuwd welke merken dit niet doen. Wil je dat delen? Of is dat binnenkort ergens terug te lezen?Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:06:
[...]
Our AC energy storage system features an isolated topology with a built-in transformer that physically blocks leakage currents. This means a Type A RCD is fully sufficient for complete protection. This design is fully compliant with international safety standards (IEC 60364-7-712) and ensures maximum safety without unnecessary complexity.
Er van uitgaande dat dat dus daadwerkelijk zo is, dan is dat mooi en goed nieuws! En dan onderscheidt Anker SOLIX zich daarmee positief tov heel veel andere merken.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Anker support heeft aan mij een paar dagen geleden ook bevestigd dat de SB3 en SB4 gewoon kunnen samenwerken, wel énkel door middel van de Powerdock.NiGeLaToR schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:47:
[...]
In 1 systeem bedoel je?
De SB3 pro en 4 pro zouden initieel namelijk niet samenwerken in 1 systeem maar evt pas in Q3.
Nee een neopreen kabel met flexibele draden en adereindhulzen is dan handiger.Martijn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:47:
[...]
Ok, zit wat in, echter zou ik zo'n stekker niet zo snel op zo'n stugge YMVK kabel zetten...
Ah!Z-Marnix schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:00:
[...]
Anker support heeft aan mij een paar dagen geleden ook bevestigd dat de SB3 en SB4 gewoon kunnen samenwerken, wel énkel door middel van de Powerdock.
Ik denk dat de AC MAX niet zomaar kan samenwerken met de andere modellen van het werk, dat zou pas voor binnen een paar maand zijn (en eerst de vernieuwde Powerdock afwachten)
Voor dat geld zal het echt alleen een kabel zijn hoorWHF163 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:42:
[...]
Dan had er een lengte van de kabel bij gestaan. Dat zijn andere artikelen
Nog even een extra vraagje, ik ben geen elektricien hoor. Een 20A alamat lijkt een logische keuze.( ivm 3600W ) Maar mag een 20A alamat in een 3x25A groepenkast ?? ( icm selectiviteit / 1,6 regel )Martijn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:36:
[...]
Dat is heel mooi, dan wordt het gewoon een Hager ADA920G alamat. Neem aan dat we dit voor waarheid aan mogen nemen, toch?
Goed punt idd, installeert ook makkelijker, ga ik dat doen.Mediacj schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:00:
[...]
Nee een neopreen kabel met flexibele draden en adereindhulzen is dan handiger.
'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne
[ Voor 6% gewijzigd door Dreamer op 27-05-2026 13:48 ]
specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt
Benieuwd naar de reactie. Ik en een collega hebben ons er ook aan laten vangen. Leek erop dat de "early bird" korting niet meer van toepassing was en hebben dan maar besteld om 9u30 zonder gratis powerbank. En die early bird mail komt dan om 10u31 aan met dan extra 3 gratis smartplugs, aarghh. We voelen ons "gepakt".BOEFJE_NL schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:55:
[...]
Maar ja, hoe snel krijg / kreeg je dan je geld terug bij annuleren op de Anker Solix site? Overigens als ik goed lees in de Scoupy-app staat er een aparte banner voor de Max AC (tot 5% cashback) en daarboven de reguliere knop. De tekst eronder zegt: profiteer van de aanbieding en ontvang daarbovenop cashback bij het winkelen. Zou je dan toch tot 10% terugkrijgen dan?
Vond het echt rommelig gaan de lancering via Anker zelf. Geen kortingscodes VOORAF aan de lancering zoals beloofd was, toen kwamen automagisch de kortingscodes online om 9u45 en pas om 10.30 kreeg ik de e-mail met de link voor de exta powerbank en 3 smart plugs. Maar ja, ik had voor de zekerheid al besteld...
Heb hiervan wel melding gedaan bij de klantenservice van Anker. Kijken wat ze nog kunnen doen voor die extra's
dK
[ Voor 11% gewijzigd door martinenjohn op 27-05-2026 14:12 ]
Dat durf ik wel aan. Denk dat ik daar ga bestellen en ophalen in Düsseldorf.Hallo duderuud,
Bedankt voor je bericht!
Voor Nederlandse particuliere klanten geldt het 0% btw-tarief in veel gevallen ook voor zonnepanelen/accu's in Duitsland.
De doorslaggevende factor is niet de nationaliteit, maar wel dat:
- het systeem bestemd is voor particulier gebruik
- aan de wettelijke eisen volgens §12 lid 3 van de Duitse btw-wet (UStG) wordt voldaan (bijv. zonnepanelen tot 30 kWp)
- de levering in Duitsland plaatsvindt of het systeem in Duitsland wordt afgehaald
Kevin
Service solago & Solarhandel24
Google AI zegt van welpjotter1965 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:16:
[...]
Nog even een extra vraagje, ik ben geen elektricien hoor. Een 20A alamat lijkt een logische keuze.( ivm 3600W ) Maar mag een 20A alamat in een 3x25A groepenkast ?? ( icm selectiviteit / 1,6 regel )
Het gaat in mijn geval om een aansluiting in NL
Dat is goed nieuws zouden alle fabrikanten moeten verklaren toch ?Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:06:
[...]
De kans bestaat dat je terug moet naar die winkel/webshop ja. Risico van het vak...martinenjohn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:37:
@duderuud Garantie dan ook alleen in Duitsland...
Precies en met de brandstof, Early Bird korting en de gratis producten is het verschil te klein voor garantie in Duitslandmartinenjohn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:37:
@duderuud Garantie dan ook alleen in Duitsland...
Ik vind €400 extra korting wel de moeite.WHF163 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:01:
[...]
Precies en met de brandstof, Early Bird korting en de gratis producten is het verschil te klein voor garantie in Duitsland