Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-11 15:58

HHF

tweazer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:47:
Hier zie ik de homewizard p1 "teardown". IMHO een veel schoner ontwerp, dual core, energiezuiniger. Compliment aan de designer. Nu nog "even" anker zover krijgen dat ze die supporten..
Ja jammer dat zoveel producenten van stekkerbatterijen energie steken in het ontwikkelen van een eigen P1 meter terwijl er goede "off the shelf" opties zijn (Homewizard, Everhome).

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
HHF schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:44:
[...]

Ja jammer dat zoveel producenten van stekkerbatterijen energie steken in het ontwikkelen van een eigen P1 meter terwijl er goede "off the shelf" opties zijn (Homewizard, Evergreen).
EcoTracker van everHome is ook een goede, mogelijk bedoel je die?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Iemand een idee waarom ik deze melding krijg. De batterijen staan gewoon in een ruimte die iets van 16 graden is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNupm2jV0qprWfO0tGayyW1Ysmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ff9AbZlOgzXcOJIzy2gxQ66s.png?f=fotoalbum_large

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• HHF

HHF

Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:44:
[...]

EcoTracker van everHome is ook een goede, mogelijk bedoel je die?
Klopt, ik zal het aanpassen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
mrme12345 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:08:
Iemand een idee waarom ik deze melding krijg. De batterijen staan gewoon in een ruimte die iets van 16 graden is.
[Afbeelding]
Kreeg vandaag en eerder deze week dezelfde melding bij +-14 graden. Vermoed dat het alleen bedoeld is voor als je zonnepanelen DC hebt aangesloten die veel opleveren. Een koudere accu moet je niet té snel laden en dus zal dan een deel richting het net ipv in de accu worden gestuurd.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:57:
[...]

Kreeg vandaag en eerder deze week dezelfde melding bij +-14 graden. Vermoed dat het alleen bedoeld is voor als je zonnepanelen DC hebt aangesloten die veel opleveren. Een koudere accu moet je niet té snel laden en dus zal dan een deel richting het net ipv in de accu worden gestuurd.
Maar er zitten geen zonnepanelen aan verbonden op dit moment, dus moet toch iets anders zijn. En vandaag kunnen zonnepanelen sowieso niet veel opleveren ;-) maar heb hem even bijgeladen via noodmodus en nu is melding gelukkig weer weg.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Vanochtend is de Anker P1-meter binnengekomen. Wel in de app kunnen koppelen, maar blijft daarna helaas op offline staan, dus nu weer de Shelly in gebruik. Zal het doorgeven aan Anker, hopelijk kunnen ze er iets mee.
mrme12345 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:34:
[...]

Maar er zitten geen zonnepanelen aan verbonden op dit moment, dus moet toch iets anders zijn. En vandaag kunnen zonnepanelen sowieso niet veel opleveren ;-) maar heb hem even bijgeladen via noodmodus en nu is melding gelukkig weer weg.
Is denk ik ook gewoon een algemene melding.

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:28:

Ja maar wel gek als dit al bij deze milde temperaturen optreedt. Maar hopelijk iets eenmaligs dan.

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16
tweazer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:47:
De prijzen voor de 2 AC duiken onder de 500E. Met 2 stuks heb je evenveel mptt, alleens 3,2kWh capaciteit en 2400W vermogen....
Dat is volgens mij goedkoper dan de bp1600 losse batterij toch?

• tweazer
  • Laatst online: 27-11 23:03
whazaaaa schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:00:
[...]
Dat is volgens mij goedkoper dan de bp1600 losse batterij toch?
Via geizhals.de.gaat die al voor E 399 . Toch is de bp2700 per kw goedkoper, ook wannneer je tot max 5 accus wordt beperkt.. ....
Met meerdere 2ac's kun je vooral pieken en dalen nemen bij een dynamisch kontrakt

• Brockhaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-11 16:01
mrme12345 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:36:
[...]

Ja maar wel gek als dit al bij deze milde temperaturen optreedt. Maar hopelijk iets eenmaligs dan.
Vanuit ervaring kan ik je zeggen dat dit niet een malig is ;-) ik heb er geen moeite mee, accus hebben een bepaalde temperatuur nodig om goed te functioneren. De Anker Solix regelen dit door stroom weer terug te leveren om warm te worden. Dus ja, het heeft verlies, maar het is hoe de levensduur van de cellen wordt verlengd. Remember de eerste Nissan Leaf zonder batterij conditioning ... Niet al te best.

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-11 12:45
@mrme12345 ga je het in de review ook hebben over de rte? Ik ben ook heel benieuwd naar hoe Anker dit in hun app berekent. Naar mijn gevoel is hun charge/discharge getal als je naar het dagoverzicht kijkt veel te rooskleurig. Ik heb er een homewizard socket tussen hangen om de stroomlevering te meten en zo heb ik b.v. een paar dagen terug gezien dat anker 0.19kwh ontlading aangaf, terwijl de socket maar 0.10kwh ontlading aangaf. Dat is een behoorlijk verschil

• mrme12345
  • Niet online
ixrobin schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:50:
@mrme12345 ga je het in de review ook hebben over de rte? Ik ben ook heel benieuwd naar hoe Anker dit in hun app berekent. Naar mijn gevoel is hun charge/discharge getal als je naar het dagoverzicht kijkt veel te rooskleurig. Ik heb er een homewizard socket tussen hangen om de stroomlevering te meten en zo heb ik b.v. een paar dagen terug gezien dat anker 0.19kwh ontlading aangaf, terwijl de socket maar 0.10kwh ontlading aangaf. Dat is een behoorlijk verschil
De review staat al tijdje online inclusief de RTE van kleine 80% op 800W laden en ontladen. We gaan nog wel een aparte review plaatsen voor het parallelle systeem en dat testen met 3 x Anker Solix 3 E2700 Pro's.

• mrme12345
  • Niet online
Brockhaus schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:42:
[...]

Vanuit ervaring kan ik je zeggen dat dit niet een malig is ;-) ik heb er geen moeite mee, accus hebben een bepaalde temperatuur nodig om goed te functioneren. De Anker Solix regelen dit door stroom weer terug te leveren om warm te worden. Dus ja, het heeft verlies, maar het is hoe de levensduur van de cellen wordt verlengd. Remember de eerste Nissan Leaf zonder batterij conditioning ... Niet al te best.
Ok zou me wel verbazen, want bij mijn zendure devices heb ik dit nog nooit gehad. Ook niet bij degene die in dezelfde ruimte staat. En als het nu rond de nul graden zou zijn, zou ik het begrijpen. Maar in de ruimte waar die stond was het 15 a 16 graden vanmorgen.....

• ixrobin
mrme12345 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:33:
[...]

De review staat al tijdje online inclusief de RTE van kleine 80% op 800W laden en ontladen. We gaan nog wel een aparte review plaatsen voor het parallelle systeem en dat testen met 3 x Anker Solix 3 E2700 Pro's.
Hoe ben je op de 80% gekomen? Heb je deze data uit hun app gehaald?
Als ik bijvoorbeeld naar de totale energy import/export van de bij mij ertussen gekoppelde HW socket kijk, kom ik uit op een RTE van 65%. Dit kun je niet letterlijk nemen (denk ik), omdat de SB2700 in idle tussen de 0-9w verbruikt.
In HomeAssistant heb ik meters gemaakt op basis van de HW socket die dit idle verbruik niet als import meerekent, maar zelfs dan kom ik maar op 69% RTE uit als ik puur kijk naar wat er door die socket in en uit gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door ixrobin op 02-11-2025 07:44 ]

• mrme12345
  • Niet online
ixrobin schreef op zondag 2 november 2025 @ 07:42:
[...]
Hoe ben je op de 80% gekomen? Heb je deze data uit hun app gehaald?
Als ik bijvoorbeeld naar de totale energy import/export van de bij mij ertussen gekoppelde HW socket kijk, kom ik uit op een RTE van 65%. Dit kun je niet letterlijk nemen (denk ik), omdat de SB2700 in idle tussen de 0-9w verbruikt.
In HomeAssistant heb ik meters gemaakt op basis van de HW socket die dit idle verbruik niet als import meerekent, maar zelfs dan kom ik maar op 69% RTE uit als ik puur kijk naar wat er door die socket in en uit gaat.
Staat in review onder hoofdstuk round trip efficiency. En met HW socket gemeten natuurlijk. Maar de 80% is bij 800W laden en ontladen en bij NOM met lagere wisselende load zal de RTE lager zijn, maar dat geldt voor elke batterij.

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:17
HHF schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:44:
[...]

Ja jammer dat zoveel producenten van stekkerbatterijen energie steken in het ontwikkelen van een eigen P1 meter terwijl er goede "off the shelf" opties zijn (Homewizard, Everhome).
Eens, EcoFlow heeft bijvoorbeeld ondersteuning voor de tibber pulse. Deze combo draait al 6 maanden stabiel bij mijn moeder.

is alleen jammer dat de tibber pulse p1 best wel aan de prijs is.

Oja ik heb een feedback verzoek ingediend om andere p1 meters te gaan onderzoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Riddler85 op 02-11-2025 09:20 ]

• Astg
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-11 17:05
Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:28:
Vanochtend is de Anker P1-meter binnengekomen. Wel in de app kunnen koppelen, maar blijft daarna helaas op offline staan, dus nu weer de Shelly in gebruik. Zal het doorgeven aan Anker, hopelijk kunnen ze er iets mee.

[...]

Staat de "unit timeout" setting van je batterij nog op 12u? Indien ja, kun je die best op "never" instellen.
Bij mij heeft dat alle problemen met de p1 meter opgelost. Hij ging ook offline en als hij dan terug online kwam, weken de waardes sterk af van mijn homewizard p1 meter.
Als ik ze nu naast elkaar open zet, lopen ze wel mooi gelijk.
Het is trouwens een zinloze setting volgens mij, want gisteren was er totaal geen zon en mijn batterijen blijven gewoon op 5% staan. Dus zie geen nadeel van het uitschakelen van de time-out.

• Astg
mrme12345 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:36:
[...]

Mss zit er minder intelligentie in en geven ze de melding gewoon vanaf een bepaalde datum.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Astg schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:54:
[...]

Staat de "unit timeout" setting van je batterij nog op 12u? Indien ja, kun je die best op "never" instellen.
Bij mij heeft dat alle problemen met de p1 meter opgelost. Hij ging ook offline en als hij dan terug online kwam, weken de waardes sterk af van mijn homewizard p1 meter.
Als ik ze nu naast elkaar open zet, lopen ze wel mooi gelijk.
Het is trouwens een zinloze setting volgens mij, want gisteren was er totaal geen zon en mijn batterijen blijven gewoon op 5% staan. Dus zie geen nadeel van het uitschakelen van de time-out.
Die had ik al aangepast inderdaad, maar, ik ga er vanuit dat die timeout het moment is waarop het mis gaat? Want hier komt ie zelfs niet meer online direct na het toevoegen.

• Astg
Taro schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:58:
[...]

Die had ik al aangepast inderdaad, maar, ik ga er vanuit dat die timeout het moment is waarop het mis gaat? Want hier komt ie zelfs niet meer online direct na het toevoegen.
Kun je in je router/access point ook zien dat hij effectief zijn verbinding verliest? Welke firmware versie heeft je p1 meter?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Astg schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:02:
[...]

Kun je in je router/access point ook zien dat hij effectief zijn verbinding verliest? Welke firmware versie heeft je p1 meter?
Ik kan de firmware niet eens zien, de productpagina is helemaal grijs en de variabelen zijn allemaal --.

Hierbij de Wifi log:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kf5J14dtNEEpr6CHO3A294K--NU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dHvfiJGBqSBlraUv41v40ADB.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard ook een aantal keren gebeurd doordat ik de P1-meter fysiek uit de HW Actieve splitter heb gehaald. Heb er overigens ook een USB-C voeding op gedaan voor de zekerheid.

• Astg
Taro schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:14:
[...]

Ik kan de firmware niet eens zien, de productpagina is helemaal grijs en de variabelen zijn allemaal --.

Hierbij de Wifi log:
[Afbeelding]

Uiteraard ook een aantal keren gebeurd doordat ik de P1-meter fysiek uit de HW Actieve splitter heb gehaald. Heb er overigens ook een USB-C voeding op gedaan voor de zekerheid.
Hij lijkt toch voldoende sterk signaal te hebben. Heb je een digitale meter van Landis+Gyr?
Indien ja, werkt het sowieso enkel met de laatste versie van de P1 meter (firmware versie 1.5.0.3)

Je kunt hem proberen te updaten door 5x op de knop van de P1 meter te drukken.

Wat je verder nog kunt testen is:
P1 meter resetten (als ik me niet vergis 10s de knop ingedrukt houden)
Vervolgens de P1 meter terug toevoegen, maar dan vanuit het bestaande systeem. Dit doe je via "manage devices" en dus niet met de "+" knop.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Astg schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:32:
[...]

Hij lijkt toch voldoende sterk signaal te hebben. Heb je een digitale meter van Landis+Gyr?
Indien ja, werkt het sowieso enkel met de laatste versie van de P1 meter (firmware versie 1.5.0.3)
Ja
Je kunt hem proberen te updaten door 5x op de knop van de P1 meter te drukken.
Al 25x gedaan, werkt niet.
Wat je verder nog kunt testen is:
P1 meter resetten (als ik me niet vergis 10s de knop ingedrukt houden)
Vervolgens de P1 meter terug toevoegen, maar dan vanuit het bestaande systeem. Dit doe je via "manage devices" en dus niet met de "+" knop.
Ook al tig keer gedaan. Ding blijft offline staan en snel blauw knipperen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6VSX1lCP1Gjn99axLnXRwPCanU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d8G5A69pqLfxJ502oAzLIL2p.png?f=fotoalbum_large

De E2700 staat overigens in een ruimte met een Ubiquiti AP, waar de Zendure omvormers 100% bereik hebben, doet de Anker nu ook ineens moeilijk over de Wifi zie ik :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2YBqalIhgD_nv08iM02gyzlRWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cPcEviMhkvV2pHSkSK0xYHX9.png?f=fotoalbum_large

En heb je de antenne in de P1-meter zitten?

• Astg
Taro schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:00:
[...]

Ja

[...]

[...]

[Afbeelding]

De E2700 staat overigens in een ruimte met een Ubiquiti AP, waar de Zendure omvormers 100% bereik hebben, doet de Anker nu ook ineens moeilijk over de Wifi zie ik :)
[Afbeelding]

Ja ik gebruik de antenne ook.

Zie de lampjes ook af en toe groen knipperen voordat ze snel blauw gaan knipperen?

Indien ja, dan heb je identitiek hetzelfde probleem als ik had met de oude P1 meter. Best vragen aan Anker dat ze je een nieuwe P1 meter bezorgen die al op firmware versie 1.5.0.3 zit.
Vraag ook meteen dat ze hem niet via DPD opsturen, anders mag je 2 weken wachten...
Als je ze via DPD versturen gaat hij vlot naar Krostitz en blijft daar dan 7-10 dagen liggen en niemand weet waarom ☺️

Als je de lampjes niet groen ziet knipperen en de batterij ook van het netwerk valt, komt het mss omdat het netwerk waarmee je verbonden bent ook 5Ghz uitzendt en ubiquiti hem naar de 5Ghz probeert te duwen. Best 5Ghz even disablen dan als test. Als dat het issue oplost kun je best een dedicated 2.4ghz netwerk maken voor de IOT devices die geen 5Ghz ondersteunen

[ Voor 15% gewijzigd door Astg op 02-11-2025 11:12 ]

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
Taro schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:00:
[...]

Ja

[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo ging het bij mij ook. Ik gebruik de HomeWizard-splitter. Rechtstreeks op de P1-poort werkte alles zonder problemen. Uiteindelijk weer aangesloten op de splitter, en toen kwamen de problemen terug. Vervolgens de volgorde aangepast: eerst de Anker-P1, en de HomeWizard-P1 als laatste. Sindsdien blijft het goed werken. Ook gebruik ik de USB-C voeding, zonder gaf ook problemen.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• vincentkok
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11 15:29
Taro schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:14:
[...]

Hierbij de Wifi log:
[Afbeelding]

Heb je in de splitter ook een homewizzard p1 meter zitten. Die kan de boel ook soms dwars zitten. Mss installatie van de p1 meter van Anker zonder de p1 van homewizzard in je splitter. Bij mij hield hij de firmware update tegen. Na dat ik de homewizzard had verwijderd liep hij zo door in zijn installatie van de firmware.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Ik heb 2x HomeWizard actieve splitter en heb nu voor de Anker P1 een andere P1-meter moeten verwijderen. Heb dus eigenlijk al een 3e splitter nodig, of ik moet maar overstappen naar een 10x splitter. En ja, daar zit ook een HomeWizard P1-meter bij.

Als ik de Anker direct in de slimme meter plaats dan heb ik heel veel andere P1-meters die ineens niet meer werken. Maar goed, zal het even proberen. Als ik de firmware kan updaten is dat misschien al voldoende.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Inmiddels een poging gedaan: Direct op de slimme meter aangesloten. Na een reset, tig keer 5x indrukken van de knop binnen 3 seconden, opnieuw toevoegen, etc. knippert het lampje nu al de hele avond enorm snel groen. Volgens de handleiding iets met de firmware, maar verder nog steeds hetzelfde resultaat: Offline in de app. Wel heb ik hem nu bij het huishouden als meter gekoppeld ipv de Shelly en ik zie bij het huis wel de waarde van het stroomnet terwijl de P1 als offline wordt getoond?

Afijn, een snel groen knipperend lampje ipv snel blauw knipperend lampje, maar nog steeds offline in de app. Zal Anker een berichtje sturen.

• Brockhaus
Taro schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:51:
Inmiddels een poging gedaan: Direct op de slimme meter aangesloten. Na een reset, tig keer 5x indrukken van de knop binnen 3 seconden, opnieuw toevoegen, etc. knippert het lampje nu al de hele avond enorm snel groen. Volgens de handleiding iets met de firmware, maar verder nog steeds hetzelfde resultaat: Offline in de app. Wel heb ik hem nu bij het huishouden als meter gekoppeld ipv de Shelly en ik zie bij het huis wel de waarde van het stroomnet terwijl de P1 als offline wordt getoond?

Afijn, een snel groen knipperend lampje ipv snel blauw knipperend lampje, maar nog steeds offline in de app. Zal Anker een berichtje sturen.
Groen snel knipperend lampje is goed. Dat betekent dat die data naar de Solarbank stuurt. Hier ook vaak dat die P1 meter zegt dat die offline is maar gewoon data deelt met de Solarbank. Want ik zie in de tibber app dat het NOM is. Dus ik let er niet eens meer op of die wel of niet online is. Zolang de tibber app NOM aangeeft geloof ik het wel! 😄

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Brockhaus schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:35:
[...]

Groen snel knipperend lampje is goed. Dat betekent dat die data naar de Solarbank stuurt. Hier ook vaak dat die P1 meter zegt dat die offline is maar gewoon data deelt met de Solarbank. Want ik zie in de tibber app dat het NOM is. Dus ik let er niet eens meer op of die wel of niet online is. Zolang de tibber app NOM aangeeft geloof ik het wel! 😄
Het vreemde is dat bij "Huis" ik wel de waardes zie, dus hij lijkt inderdaad wel iets te doen, ondanks op offline te staan.

Morgenochtend komt of de 2e E2700 Pro (=wat ik verwacht) binnen of 2e BP2700 (verwacht ik later, net als de vorige keer). Inmiddels 3 extra Ubiquiti Accesspoints besteld, ben helemaal klaar met dat suboptimale gedoe, of de oprit, of de achtertuin, of de garage werkt niet lekker, later deze week moet alles perfect zijn en dan mag geen enkel apparaat meer klagen :)

• mrme12345
  • Niet online
Wij hebben de review over het parallel systeem van Anker afgerond. We hebben dit met 3 x Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro's getest (gezamenlijk 16,2 kWh). En zoals al eerder aangegeven hier was het creeren van het systeem nog een uitdaging (niet erg intuitief, maar dat wordt door Anker in november opgepakt met app update). En verder werkte het eigenlijk foutloos (na de problemen met de P1 opgelost te hebben door time-out op 24 uur te zetten, die is nu heel stabiel). Mooie functionaliteit als je 2 of 3 devices hebt en die wil combineren.

• HHF

HHF

mrme12345 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:58:
Wij hebben de review over het parallel systeem van Anker afgerond. We hebben dit met 3 x Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro's getest (gezamenlijk 16,2 kWh). En zoals al eerder aangegeven hier was het creeren van het systeem nog een uitdaging (niet erg intuitief, maar dat wordt door Anker in november opgepakt met app update). En verder werkte het eigenlijk foutloos (na de problemen met de P1 opgelost te hebben door time-out op 24 uur te zetten, die is nu heel stabiel). Mooie functionaliteit als je 2 of 3 devices hebt en die wil combineren.
Een tip, in Duitsland wordt de Anker Solix E2700 met batterij op dit moment voor rond de 1470 aangeboden. Met BTW erbij is dat ~1780 euro. Scheelt nogal met de Nederlandse prijs van 2195. (> 400 euro verschil). Op Idealo.de kun je verschillende aanbieders vinden.

• whazaaaa
Wat ik me nog wel steeds afvraag
Werkt de “ ‘Prijsstrategie’-modus“ ook als je zonnepalen koppel aan de ingebouwde omvormer?

• mrme12345
  • Niet online
whazaaaa schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:48:
[...]
Wat ik me nog wel steeds afvraag
Werkt de “ ‘Prijsstrategie’-modus“ ook als je zonnepalen koppel aan de ingebouwde omvormer?
We hebben dit met 1 x Anker Solix getest en toen werkten gewoon alle modi. Dat is gewoon standaard functionaliteit. Waarom denk je dat dit niet zou werken? De modus beslist gewoon op basis van prijs of er geladen of ontladen moet worden (afhankelijk van je instellingen). En houdt daarbij rekening met de actuele pv productie (want kan niet verder dan zijn max laden).

• whazaaaa
mrme12345 schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:50:
[...]

We hebben dit met 1 x Anker Solix getest en toen werkten gewoon alle modi. Dat is gewoon standaard functionaliteit. Waarom denk je dat dit niet zou werken? De modus beslist gewoon op basis van prijs of er geladen of ontladen moet worden (afhankelijk van je instellingen). En houdt daarbij rekening met de actuele pv productie (want kan niet verder dan zijn max laden).
Oh dat is mooi

Dan heb ik daar in die enkele test overheen gelezen denk ik
Aangezien het merendeel van de mensen hier er volgens mij ook geen panelen aan hebben hangen.
Twijfelde ik of dat überhaupt wel een beetje goed werkte.

Toch maar eens kijken of ik de 1600 pro kan inruilen voor een of twee 2700’s

• aGraPusher
Mijn systeem laadt niet meer op. Iemand enig idee? Ook is mijn minimale output nog steeds 800watt. Anker lijkt geen oplossing te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tR8L4-0dXEEaW8r76T0HluJdPY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HSEnyfWv9tkmAdAkyXBjNlm8.png?f=fotoalbum_large

Als ik handmatige noodvoeding aanzet dan laadt hij ook niet op.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• mrme12345
  • Niet online
aGraPusher schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:49:
Mijn systeem laadt niet meer op. Iemand enig idee? Ook is mijn minimale output nog steeds 800watt. Anker lijkt geen oplossing te hebben.

[Afbeelding]

Als ik handmatige noodvoeding aanzet dan laadt hij ook niet op.
Wat is de soc en hangen er panelen aan? Ik had toen ik er geen panelen aan had hangen hetzelfde, maar kreeg de melding dat systeem in diepe slaap was. En toen aan panelen gehangen en daarna deed die het weer enkom ik de noodvoeding ook weer aan zetten. Waarom anker er niet voor gekozen heeft in zon situatie gewoon ac voeding toe te staan weet ik niet.

• aGraPusher
mrme12345 schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:58:
[...]

Wat is de soc en hangen er panelen aan? Ik had toen ik er geen panelen aan had hangen hetzelfde, maar kreeg de melding dat systeem in diepe slaap was. En toen aan panelen gehangen en daarna deed die het weer enkom ik de noodvoeding ook weer aan zetten. Waarom anker er niet voor gekozen heeft in zon situatie gewoon ac voeding toe te staan weet ik niet.
Ik heb er geen panelen op aangesloten en ben dat ook niet van plan. Soc is 10%. Ik ga maar eens kijken of een reset helpt.

• mrme12345
  • Niet online
aGraPusher schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:12:
[...]

Ik heb er geen panelen op aangesloten en ben dat ook niet van plan. Soc is 10%. Ik ga maar eens kijken of een reset helpt.
En heb je geen melding gehad dat de batterij in diepe slaap is? In het hoofdscherm van de app.

• aGraPusher
mrme12345 schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:27:
[...]

En heb je geen melding gehad dat de batterij in diepe slaap is? In het hoofdscherm van de app.
Die melding heb ik een paar dagen geleden wel gehad inderdaad. Is het rechtstreeks aansluiten van zonnepanelen verplicht? Het systeem heeft wel een tijdje goed gewerkt zonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhSgK8xMOQgT8W-docVB5v2Ghwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRh8CsKAC41povpE8ri3WJMK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door aGraPusher op 03-11-2025 20:39 ]

• mrme12345
  • Niet online
aGraPusher schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:37:
[...]
Die melding heb ik een paar dagen geleden wel gehad inderdaad. Is het rechtstreeks aansluiten van zonnepanelen verplicht? Het systeem heeft wel een tijdje goed gewerkt zonder.
Ik heb dat uiteindelijk wel gedaan, omdat ik er geen leven meer in kreeg (maar heb niet het systeem verwijderd en opnieuw toegevoegd, misschien helpt dat nog). En anders zou ik als ik jou was even bericht aan Anker sturen met vraag hoe dit op te lossen zonder zonnepanelen.

• Brockhaus
aGraPusher schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:37:
[...]

[Afbeelding]
Wat ik dan doen is hem op manual power zetten met een planning in de toekomst (bijv. als de stroom prijs laag is in de nacht) en dan komt die weer uit de deep sleep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qw05oxq6Zi_xONKKGoulsNC7yjE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zTPxL39qakRVQJuUB43zgKFh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y69Dmy3Y4upmHv52RPqSmQlXrak=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/75utOQIaeZXrLKFltXLfVGvL.png?f=fotoalbum_tile

• aGraPusher
Brockhaus schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:49:
[...]

Wat ik dan doen is hem op manual power zetten met een planning in de toekomst (bijv. als de stroom prijs laag is in de nacht) en dan komt die weer uit de deep sleep.
[Afbeelding][Afbeelding]
Manual power werkte net ook niet. Nu ik alles gereset heb wel. Ticket loopt nog bij Anker dus ik ben benieuwd wat eruit komt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Als ze hier in slaap vallen helpt het om even het knopje op het apparaat in te drukken, dan lichten de schema's/opties/modi heel even op in de app en kan je snel een keuze maken. Daarna start het AC-laden gewoon weer.

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-11 16:31
Een hele mooie review en een goede aanvulling met alle informatie voor alle geïnteresseerden! :)

• mrme12345
  • Niet online
Ultimate-Dennus schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:21:
[...]

Een hele mooie review en een goede aanvulling met alle informatie voor alle geïnteresseerden! :)
Dank je wel voor het compliment @Ultimate-Dennus !

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:47
Ik heb nu ook issues, mijn nieuwe p1 meter stuurt geen data meer. Ik heb het een paar keer verwijderd uit de app en opnieuwe toegevoegd, helaas zonder resultaat.

Mijn youless p1 meter werkt wel gewoon, ik snap niet hoe dit opeens van normaal werkend, naar niet versturen van data is gegaan. Ik probeer nog wat ff, maar het wordt waarschijnlijk weer een support ticket aanmaken.

Update: het werkt weer, via de app moest ik de p1 meter toevoegen als aparte extra actie toevoegen en nu zie ik weer data

[ Voor 14% gewijzigd door aryan op 04-11-2025 12:28 ]

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
Riddler85 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:13:
Leuk! Ik had een nieuwe ontvangen, deze heeft het 6 dagen vol gehouden en is nu zo dood als een pier 😕.

Zojuist anker support maar weer gemaild.
Ok, draait weer. Harde reset kan je uitvoeren door de knop 10 sec ingedrukt te houden. P1 weer toevoegen & hem toevoegen aan de setup met de batterij! (Dit laatste was ik natuurlijk vergeten..)

• tweazer
aGraPusher schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:01:
[...]
Manual power werkte net ook niet. Nu ik alles gereset heb wel. Ticket loopt nog bij Anker dus ik ben benieuwd wat eruit komt.
Ik heb hier voor noodgevallen een 48v voeding met mc4 stekkers, even aansluiten en de solarbank wordt weer wakkker, onhandig, inefficient, maar het werkt.
Raar is overigens wel dat ook al staat 'ie in slaapmodus, nog steeds zo'n 9 watt verbruikt. Als het beestje toch iets aan het doen is, laat in ieder geval de settings zichtbaar/instelbaar ipv winterslaap ..

• ixrobin
tweazer schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:58:
[...]

Ik heb hier voor noodgevallen een 48v voeding met mc4 stekkers, even aansluiten en de solarbank wordt weer wakkker, onhandig, inefficient, maar het werkt.
Raar is overigens wel dat ook al staat 'ie in slaapmodus, nog steeds zo'n 9 watt verbruikt. Als het beestje toch iets aan het doen is, laat in ieder geval de settings zichtbaar/instelbaar ipv winterslaap ..
Het grappige is dat je de settings dus wel nog in homeassiatant kan wijzigen. Als het daar kan, waarom dan niet in de app

• mrme12345
  • Niet online
Er zijn vandaag op allerlei sites black friday aanbiedingen te vinden voor de anker solix zie ik. Dat is mooi voor de prijs per kWh. Bij de meeste sites is er een paar honderd euro vanaf gegaan voor de 3 E 2700 Pro :-)

• HHF

HHF

mrme12345 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:06:
Er zijn vandaag op allerlei sites black friday aanbiedingen te vinden voor de anker solix zie ik. Dat is mooi voor de prijs per kWh. Bij de meeste sites is er een paar honderd euro vanaf gegaan voor de 3 E 2700 Pro :-)
Inderdaad. Op een aantal sites nu 1099 incl. btw voor de Anker Solix E2700. Gaat de goede kant op. De prijs is in Ned. nu ongeveer gelijk aan Dld, als je de btw meerekend.

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:09
HHF schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:21:
[...]

Inderdaad. Op een aantal sites nu 1099 incl. btw voor de Anker Solix E2700. Gaat de goede kant op. De prijs is in Ned. nu ongeveer gelijk aan Dld, als je de btw meerekend.
Heb je toevallig een linkje voor mij? Ik kan het niet vinden :'(

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• HHF

HHF

White_Collar schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:43:
[...]

Heb je toevallig een linkje voor mij? Ik kan het niet vinden :'(
https://solarpowersupply....3TeDptEAQYAiABEgKEB_D_BwE

en

https://thuisbatterij.nl/...3TeDptEAQYBSABEgIYH_D_BwE

Niet verder gezocht of er nog meer aanbieders zijn maar deze twee adverteren beiden met 1099.

• tweazer
HHF schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:54:
[...]
Niet verder gezocht of er nog meer aanbieders zijn maar deze twee adverteren beiden met 1099.
Ik zie daar zelfs 2 stuks voor 1999 staan...

In duitsland al rond de E 890

[ Voor 17% gewijzigd door tweazer op 06-11-2025 21:57 ]

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:09
HHF schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:54:
[...]

https://solarpowersupply....3TeDptEAQYAiABEgKEB_D_BwE

en

https://thuisbatterij.nl/...3TeDptEAQYBSABEgIYH_D_BwE

Thanks!

ik kwam deze zelf tegen: €1.799,00
Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1 x BP2700 uitbreidingsbatterij (5,4 kWh)

https://shop.thuisbatteri...-pro-5-4-kwh-black-friday

Volgens mij is deze ook wel aardig scherp te noemen?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• HHF

HHF

tweazer schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:56:
[...]

Ik zie daar zelfs 2 stuks voor 1999 staan...

In duitsland al rond de E 890
De 890 euro Duitse prijs is met 0% BTW. Dat is ongeveer gelijk aan de huidige Nederlandse prijs van 1099.

• tweazer
Als een sidenote lees ik over firmware updates voor de 2 pro naar 1.0.6.4 (en de daaraan gekoppelde accus naar 0.3.3 tbv compatibiliteit met de power dock.

• HHF

HHF

White_Collar schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:57:
[...]

Thanks!

ik kwam deze zelf tegen: €1.799,00
Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1 x BP2700 uitbreidingsbatterij (5,4 kWh)

https://shop.thuisbatteri...-pro-5-4-kwh-black-friday

Volgens mij is deze ook wel aardig scherp te noemen?
Dat klopt. Of het een scherpe prijs is laat ik geheel aan jou over. :) :)
Hoe meer batterijen hoe lager de prijs per kWh.
Overigens zit er op de site van thuisbatterij iets merkwaardigs, Als je van 1 naar 2 extra batterijen gaat, gaat de prijs opeens met 1200 euro omhoog. Kun je beter een losse batterij bij bestellen a 799 euro. Zal wel een foutje op de website zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door HHF op 06-11-2025 22:19 ]

• whazaaaa
tweazer schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:03:
Als een sidenote lees ik over firmware updates voor de 2 pro naar 1.0.6.4 (en de daaraan gekoppelde accus naar 0.3.3 tbv compatibiliteit met de power dock.
Klopt, draai ik al een tijdje

Maar nog geen compatibiliteit voor de P1 meter op de 1600pro versie, alleen de 1600 AC werkt met de p1 meter helaas

Krijgt die powerdock ook p1 compatibiliteit dat jij weet?
Want dan zou dat ook voor de 1600pro moeten komen

[ Voor 9% gewijzigd door whazaaaa op 07-11-2025 10:17 . Reden: Extra vraag ]

• whazaaaa
HHF schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:03:
[...]

Dat klopt. Of het een scherpe prijs is laat ik geheel aan jou over. :) :)
Hoe meer batterijen hoe lager de prijs per kWh.
Overigens zit er op de site van thuisbatterij iets merkwaardigs, Als je van 1 naar 2 extra batterijen gaat, gaat de prijs opeens met 1200 euro omhoog. Kun je beter een losse batterij bij bestellen a 799 euro. Zal wel een foutje op de website zijn.
Dan is de aanbieding bij Anker zelf ook wel prima:

2 x Solarbank 3 E2700 Pro+ 2 x BP2700 uitbreidingsaccu
10,8 kWh voor 2.999 euro

Anker aanbieding

• AEN77
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-11 16:34
mrme12345 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:06:
Dank. Mooie deal zo per kWh!

Zijn er nog aanraders voor wat betreft zonnepanelen in combinatie met de solarbank? Wil graag 10 zonnepanelen aansluiten over 2 systemen.

Heb nu JA-solar al liggen met 450wp.

[ Voor 70% gewijzigd door AEN77 op 07-11-2025 12:31 ]

• HHF

HHF

AEN77 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:02:
[...]

Dank. Mooie deal zo per kWh!

Zijn er nog aanraders voor wat betreft zonnepanelen in combinatie met de solarbank? Wil graag 10 zonnepanelen aansluiten over 2 systemen.

Heb nu JA-solar al liggen met 450wp.
Zolang je per paneel onder de 60v blijft kun je per mppt 2 panelen in parallel aansluiten. Dan is er keuze genoeg in panelen.

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 16:26
whazaaaa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:59:
[...]

Dan is de aanbieding bij Anker zelf ook wel prima:

2 x Solarbank 3 E2700 Pro+ 2 x BP2700 uitbreidingsaccu
10,8 kWh voor 2.999 euro

Anker aanbieding
Is er een verklaring waarom die versie met 3 units of 3 units + uitbreiding een hogere prijs per kWh heeft t.o.v. die 2x2?

Ik neig ernaar om deze te kopen:
Complete set 2400W AC-vermogen + 10,8 kWh opslag (2x + 2)

Ik heb thuis een 3 fase aansluiting met mijn PV systeem op 1 van de fases.
Wil de PV houden zoals hij nu is op de eigen omvormer op zolder. Anker komt in de garage te staan met eigen groep per unit.
Mijn grootste verbruik zit op fase L1 & L2, PV zit op L3.

Ik snap nog niet helemaal wat dan de beste optie is, aan L1 & L2 hangen of juist aan L3 & L1 of L2?

Kan dit werken met enkel de P1 dongle van Anker? Of heb je in een 3 fase systeem juist die Smart meter nodig?

[ Voor 45% gewijzigd door Rudoo op 08-11-2025 20:00 ]

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:16
Ik ben wel benieuwd waar iedereen zijn set heeft neergezet?
Bij ons staat deze nog even geparkeerd im de gang bij de meterkast. Maar we willen deze of in de schuur of buiten hebben.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
rem_hopster schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:48:
Ik ben wel benieuwd waar iedereen zijn set heeft neergezet?
Bij ons staat deze nog even geparkeerd im de gang bij de meterkast. Maar we willen deze of in de schuur of buiten hebben.
Heel bewust in de garage.

• MSmunt
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-11 21:22
Goedemorgen,

Voor ons huis ben ik geïnteresseerd in de solarbank 3. Vanwege het laadvermogen van 2400w lijkt mij deze het meest passend voor onze situatie icm de zonnepanelen.

https://www.ankersolix.co...Wz1HVzyMOinxoC4lIQAvD_BwE

zijn dit gewoon twee losse modules of zie ik iets over het hoofd? en kan je deze combi aansluiten op 1 groep?

groet

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
MSmunt schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:03:
Goedemorgen,

Voor ons huis ben ik geïnteresseerd in de solarbank 3. Vanwege het laadvermogen van 2400w lijkt mij deze het meest passend voor onze situatie icm de zonnepanelen.

https://www.ankersolix.co...Wz1HVzyMOinxoC4lIQAvD_BwE

zijn dit gewoon twee losse modules of zie ik iets over het hoofd? en kan je deze combi aansluiten op 1 groep?

groet
Dit betreft 2x de E2700 omvormer, samen 2 x 2.7 kWh = 5.4 kWh.

De omvormer zet je op de uitbreidingsaccu, de omvormer heeft een stekker en je sluit dit dus inderdaad aan op 1 groep. Maar je kiest met deze set voor 2x omvormer, zonder uitbreidingsaccu's en dus heb je 2 groepen nodig OF 1 dedicated groep.

Wil je 2400/2=1200 per omvormer gebruiken, dan ga je sowieso al over de 800 Watt heen en zou ik je aanraden een goede oplossing in te zetten met bijv. 2 kwalitatief goede stopcontacten en de omvormers netjes over de fases te verdelen en dan ieder een eigen groep te geven. In theorie kunnen ze ieder ook op een gedeelde groep, maar pas daar mee op, dat kan gevaarlijk zijn, je verzekering zal er iets van vinden, etc. dus doe dat niet.

Heb je een 3-fase netaansluiting en wil je mogelijk in de toekomst met een 3e opschalen, dan kan het zelfs een optie zijn om alvast 3 stopcontacten aan te laten leggen.

[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 09-11-2025 08:05 ]

• MSmunt
Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:55:
[...]

Dit betreft 2x de E2700 omvormer, samen 2 x 2.7 kWh = 5.4 kWh.

De omvormer zet je op de uitbreidingsaccu, de omvormer heeft een stekker en je sluit dit dus inderdaad aan op 1 groep. Maar je kiest met deze set voor 2x omvormer, zonder uitbreidingsaccu's en dus heb je 2 groepen nodig OF 1 dedicated groep.

Wil je 2400/2=1200 per omvormer gebruiken, dan ga je sowieso al over de 800 Watt heen en zou ik je aanraden een goede oplossing in te zetten met bijv. 2 kwalitatief goede stopcontacten en de omvormers netjes over de fases te verdelen en dan ieder een eigen groep te geven. In theorie kunnen ze ieder ook op een gedeelde groep, maar pas daar mee op, dat kan gevaarlijk zijn, je verzekering zal er iets van vinden, etc. dus doe dat niet.

Heb je een 3-fase netaansluiting en wil je mogelijk in de toekomst met een 3e opschalen, dan kan het zelfs een optie zijn om alvast 3 stopcontacten aan te laten leggen.
Geldt de 800 watt als wettelijk maximale op 1 groep ook voor het opladen van de accu via de zonnepanelen? of is dat alleen de stroomafgifte van de batterij aan het huis?
het is dus sowieso een goed idee om ze dan te verdelen over twee groepen (en dan bij voorkeur groepen waar niet de grote energieverbruikers op zitten)?

Het huis is in juli 2024 opgeleverd, ik ga er vanuit dat de stopcontacten goed zijn. Maar heb je suggesties voor goede stopcontacten?

dank voor je reactie!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
MSmunt schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:38:
[...]

Geldt de 800 watt als wettelijk maximale op 1 groep ook voor het opladen van de accu via de zonnepanelen? of is dat alleen de stroomafgifte van de batterij aan het huis?
het is dus sowieso een goed idee om ze dan te verdelen over twee groepen (en dan bij voorkeur groepen waar niet de grote energieverbruikers op zitten)?

Het huis is in juli 2024 opgeleverd, ik ga er vanuit dat de stopcontacten goed zijn. Maar heb je suggesties voor goede stopcontacten?

dank voor je reactie!
De afname wordt beveiligd door de groep, bijv. een B16 automaat van 16A die ingrijpt als je teveel afneemt. Daar gaat eerder de hitte van de stekker een risico vormen dan dat je bijv. 1200 Watt laadt. Dus 1200 Watt laden moet, los van de belasting van de groep, wel kunnen.

Terugvoeden in een groep brengt altijd risico's met zich mee. Door dat vermogen tot 800 Watt te beperken verklein je het risico, maar het blijft alsnog aanwezig. 800 Watt wordt in het algemeen aangehouden als grens, al moet ik eerlijk zeggen dat ik je nu niet direct kan verwijzen naar een bepaling waarin dat staat. Het wordt in ieder geval door heel veel fabrikanten en partijen aangehouden als grens. Daarboven wordt ook vaak geadviseerd de stekker af te knippen en de omvormer direct op een eigen automaat aan te sluiten.

Heb zelf goede ervaringen met bijv. ABB stopcontacten.

Heb het hier als volgt opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2EDGx93klH4AL4FsBMkpW5Qcgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXVEY0MTrV0qRaRK9xaMeOeh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAC9UDQKcZW4cOfwTV21Y1NexBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rf17sltpdQlZhYeSt3z3N4gS.jpg?f=fotoalbum_large

Let op: Ik gebruik de HW Energy Sockets op dit moment alleen voor het berekenen van de RTE van 2x E2700, ik adviseer iedereen om geen slimme stekkers te gebruiken als je langdurig accu's gaat laden en ontladen ivm warmteontwikkeling.

De 3 Zendure omvormers zitten allemaal direct op een eigen B16 automaat aangesloten.

• MSmunt
ah duidelijk, dank voor je heldere uitleg! ziet er erg netjes uit hoe je dat hebt gedaan.

Mijn plan is dan als ik ze ga aanschaffen om dan twee losse omvormers te kopen en ze separaat op een reeds bestaande groep te zetten. Dan kan ik dus wel als de zon goed schijnt met 2400 watt in totaal de stroom opslaan.

Betekent dat ook dat ik dan 2 keer 800 watt stroom kan leveren `s avonds en `s nachts? of limiteren ze dan tot 800 watt in totaal (voor het hele huis).

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
MSmunt schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:31:
Betekent dat ook dat ik dan 2 keer 800 watt stroom kan leveren `s avonds en `s nachts? of limiteren ze dan tot 800 watt in totaal (voor het hele huis).
Ja, dat kan. Je kunt ze gezamenlijk aansturen en de gezamenlijke output instellen. Dus bijv. 800 Watt samen, tot 3600 Watt samen.

Bij 2 of meer devices in je huishouden kan je ze hetzelfde schema laten volgen en als 1 geheel bedienen.

• MSmunt
Klinkt goed, dank voor je hulp!

• rem_hopster
@Taro ik kende ABB stopcontacten niet. Maar lees dat deze beechermen tegen oververhitting. Precies wat ik zocht. Zijn er nog andere die aanbevolen worden?
Mooi voor in de schuur en vrouw blijer en gerust gestelder.

[ Voor 10% gewijzigd door rem_hopster op 09-11-2025 15:15 ]

• AEN77
Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:07:
[...]

De afname wordt beveiligd door de groep, bijv. een B16 automaat van 16A die ingrijpt als je teveel afneemt. Daar gaat eerder de hitte van de stekker een risico vormen dan dat je bijv. 1200 Watt laadt. Dus 1200 Watt laden moet, los van de belasting van de groep, wel kunnen.

Terugvoeden in een groep brengt altijd risico's met zich mee. Door dat vermogen tot 800 Watt te beperken verklein je het risico, maar het blijft alsnog aanwezig. 800 Watt wordt in het algemeen aangehouden als grens, al moet ik eerlijk zeggen dat ik je nu niet direct kan verwijzen naar een bepaling waarin dat staat. Het wordt in ieder geval door heel veel fabrikanten en partijen aangehouden als grens. Daarboven wordt ook vaak geadviseerd de stekker af te knippen en de omvormer direct op een eigen automaat aan te sluiten.

Heb zelf goede ervaringen met bijv. ABB stopcontacten.

Heb het hier als volgt opgelost:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let op: Ik gebruik de HW Energy Sockets op dit moment alleen voor het berekenen van de RTE van 2x E2700, ik adviseer iedereen om geen slimme stekkers te gebruiken als je langdurig accu's gaat laden en ontladen ivm warmteontwikkeling.

De 3 Zendure omvormers zitten allemaal direct op een eigen B16 automaat aangesloten.
@Taro mooie nette setup zeg!

Ik was eigenlijk van plan om op een aparte groep in de schuur 2 sets aan te sluiten en deze allebei op 1200 terug te laten leveren (vergelijkbaar output als bv 1 marstek/zendure). Dit was een krachtstroom aansluiting die ik terug laat bouwen omdat ik de bekabeling vrij krap vind (2.5mm over een 30-40 meter).

Nu zit er een laadpaal op deze groep en laad ik op 12a 3-fase. Eerder op 16a maar toen vond ik de automaat en kabel toch wel een beetje warm worden. Locatie was ook niet goed dus laat ik meteen aanpassen (kortere afstand en 6mm).

Naar aanleiding van je post toch wat twijfels nu.

Wat is wijsheid?
- Verdelen over 2 groepen in de schuur waarbij 1 groep al belast is. 2x800
- Verdelen maar wel output verhogen van ongebruikte groep. 1x1200 en 1x800
- ‘Risico’ nemen en toch op 2400 op 1 groep

Ik ga een EV (82kwh) laden dus het kan best zijn dat hij langdurig de batterij (10kwh) gaat leegtrekken/zonne-energie (10/12 panelen-direct aangesloten) gaat gebruiken. Voornamelijk inzet is echter dagelijks en vooral nacht verbruik te verminderen en mijn vrouw niet na te hoeven laten denken wanneer ze de was aanzet ;).

Heeft het nog toegevoegde waarde om de kabels af te knippen en ze direct te verbinden aan de groep? Of heeft dit enkel nut direct op de automaat.

• Astg
Rudoo schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:33:
[...]

Is er een verklaring waarom die versie met 3 units of 3 units + uitbreiding een hogere prijs per kWh heeft t.o.v. die 2x2?

Ik neig ernaar om deze te kopen:
Complete set 2400W AC-vermogen + 10,8 kWh opslag (2x + 2)

Ik heb thuis een 3 fase aansluiting met mijn PV systeem op 1 van de fases.
Wil de PV houden zoals hij nu is op de eigen omvormer op zolder. Anker komt in de garage te staan met eigen groep per unit.
Mijn grootste verbruik zit op fase L1 & L2, PV zit op L3.

Ik snap nog niet helemaal wat dan de beste optie is, aan L1 & L2 hangen of juist aan L3 & L1 of L2?

Kan dit werken met enkel de P1 dongle van Anker? Of heb je in een 3 fase systeem juist die Smart meter nodig?
Meerdere batterijen werken idd op 1 P1 meter.

De hoofdunit is duurder dan de uitbreidingsbatterijen, waardoor de set met 3 hoofdunits duurder is.
Wat de beste keuze is, hangt af van hoeveel je zonnepanelen max leveren. Als ze bvb 4000w leveren en je hebt 2 hoofdunits kun je max 2400w laden. Dit betekent dat er dus 1600w in het net geïnjecteerd wordt als je geen ander verbruik hebt op dat moment.
Als je zonnepanelen slechts 3000w zouden leveren, heeft het weinig zin om meer dan 2 hoofdunits aan te kopen. (tenzij je extra panelen aansluit op je batterijen rechtstreeks)

Ik heb idem setup hier. Ook 3 fase aansluiting en mijn zonnepanelen staan enkel op 1 fase.

Op welke fase je de batterijen aansluit maakt niet zoveel uit.
- Als je ze op de fase van de zonnepanelen zet, wordt de batterij rechtstreeks op die fase opgeladen en ziet je meter de batterij en zonnepanelen niet apart. Als bvb de zonnepanelen 3000w leveren en de batterij 1200w laadt geeft je meter -1800W aan voor die fase.
- Als je ze op een andere fase zet gaat de saldering gebeuren in je meter en is het eindresultaat hetzelfde. Fase zonnepanelen geeft dan -3000W en de die fase van de batterij geeft dan 1200W -> - 3000+1200= -1800W.

Het is wel belangrijk dat je elke batterij op een aparte automaat zet, zodat je 1200w kunt laden en ontladen per batterij.

Ik heb nu ondertussen 3 solarbanks en dus 1 per fase. Hierdoor kan ik 3600W laden en ontladen. (zonnepanelen geven ca 4000W max).
Werkt perfect tot hiertoe.

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 16:26
Astg schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:43:
[...]

Meerdere batterijen werken idd op 1 P1 meter.

De hoofdunit is duurder dan de uitbreidingsbatterijen, waardoor de set met 3 hoofdunits duurder is.
Wat de beste keuze is, hangt af van hoeveel je zonnepanelen max leveren. Als ze bvb 4000w leveren en je hebt 2 hoofdunits kun je max 2400w laden. Dit betekent dat er dus 1600w in het net geïnjecteerd wordt als je geen ander verbruik hebt op dat moment.
Als je zonnepanelen slechts 3000w zouden leveren, heeft het weinig zin om meer dan 2 hoofdunits aan te kopen. (tenzij je extra panelen aansluit op je batterijen rechtstreeks)

Ik heb idem setup hier. Ook 3 fase aansluiting en mijn zonnepanelen staan enkel op 1 fase.

Op welke fase je de batterijen aansluit maakt niet zoveel uit.
- Als je ze op de fase van de zonnepanelen zet, wordt de batterij rechtstreeks op die fase opgeladen en ziet je meter de batterij en zonnepanelen niet apart. Als bvb de zonnepanelen 3000w leveren en de batterij 1200w laadt geeft je meter -1800W aan voor die fase.
- Als je ze op een andere fase zet gaat de saldering gebeuren in je meter en is het eindresultaat hetzelfde. Fase zonnepanelen geeft dan -3000W en de die fase van de batterij geeft dan 1200W -> - 3000+1200= -1800W.

Het is wel belangrijk dat je elke batterij op een aparte automaat zet, zodat je 1200w kunt laden en ontladen per batterij.

Ik heb nu ondertussen 3 solarbanks en dus 1 per fase. Hierdoor kan ik 3600W laden en ontladen. (zonnepanelen geven ca 4000W max).
Werkt perfect tot hiertoe.
Dankjewel voor de extra uitleg!

Heb vandaag even met mijn homeassistant zitten spelen. Hieronder een moment opname van 15:47.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCChulNLEHjk_H4vPvHq2btBD1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdS8CtHk4gSUbIsyeXnj1Vox.jpg?f=fotoalbum_large

Heb vanmiddag zelf een nieuwe entiteit toegevoegd die consumption - production doet = Netto verbruik op huis niveau.
Begrijp ik het goed dat de Anker dus a.d.h.v. die waarde bepaald of hij moet laden of ontladen als ik de P1 dongle gebruik? Grafiek rechts onder:
  • < 0 = laden
  • > 0 = ontladen
Klopt dit? Tussen 1 en 3 zou hij dus de batterij bijgeladen hebben?

Hieronder een gemiddeld avond/nacht verbruik wat ik zo veel mogelijk wil opvangen met een batterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIxbqr7cm-1imS59paqKeb__gSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWMZKz4ev4dEWJrtfq3vBr6M.jpg?f=fotoalbum_large

Meest logische keuze zou dus zijn om een batterij op L1 te hangen, en mogelijk een 2e batterij op L2.

Als er in de avond op L3 stroom gebruikt wordt, ontladen de batterijen dan ook via het net naar L3?
Dit stukje is mij nog niet helemaal duidelijk

• mrme12345
  • Niet online
Rudoo schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:55:
[...]

Dankjewel voor de extra uitleg!

Heb vandaag even met mijn homeassistant zitten spelen. Hieronder een moment opname van 15:47.

[Afbeelding]

Heb vanmiddag zelf een nieuwe entiteit toegevoegd die consumption - production doet = Netto verbruik op huis niveau.
Begrijp ik het goed dat de Anker dus a.d.h.v. die waarde bepaald of hij moet laden of ontladen als ik de P1 dongle gebruik? Grafiek rechts onder:
  • < 0 = laden
  • > 0 = ontladen
Klopt dit? Tussen 1 en 3 zou hij dus de batterij bijgeladen hebben?

Hieronder een gemiddeld avond/nacht verbruik wat ik zo veel mogelijk wil opvangen met een batterij.
[Afbeelding]

Meest logische keuze zou dus zijn om een batterij op L1 te hangen, en mogelijk een 2e batterij op L2.

Als er in de avond op L3 stroom gebruikt wordt, ontladen de batterijen dan ook via het net naar L3?
Dit stukje is mij nog niet helemaal duidelijk
Niet fysiek op L3 maar wel op totaal. Als je het Anker Solix parallel systeem gebruikt (dus eigenlijk de batterijen als een soort virtuele eenheid samenpakt) dan gaan de batterijen Nul-op-de-Meter verzorgen met input van de Anker Solix P1 meter en doen dat op de fses waar de batterijen op aangesloten zitten (fysiek). Daar hebben wij ook een review over geschreven (zie ook link in topic start). Dus gesommeerd over de fases is het dan weer nul.

Dus stel:
fase 1 200w
fase 2 300w
fase 4 300w
Totaal 800w

En batterijen zitten op fase 1 en 2 en die gaan dan voor in totaal 800W ontladen op fase 1 en 2. Dat systeem werkt perfect bij Anker Solix. Je krijgt gewoon 1 grote batterij die het huishouden op nul zet.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Thx!

Ziet er volledig zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skzgJDa6ZoSc2UM8bgBgngn-TtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIAItTIYr1TkAI2g4XBmGyoj.jpg?f=fotoalbum_large

En op dit moment zo :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC6g4RQb-40MhM7ywj2_t-XgFq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sca4b24OGfEW35iWnsenUFEO.jpg?f=fotoalbum_large
Ik was eigenlijk van plan om op een aparte groep in de schuur 2 sets aan te sluiten en deze allebei op 1200 terug te laten leveren (vergelijkbaar output als bv 1 marstek/zendure). Dit was een krachtstroom aansluiting die ik terug laat bouwen omdat ik de bekabeling vrij krap vind (2.5mm over een 30-40 meter).

Nu zit er een laadpaal op deze groep en laad ik op 12a 3-fase. Eerder op 16a maar toen vond ik de automaat en kabel toch wel een beetje warm worden. Locatie was ook niet goed dus laat ik meteen aanpassen (kortere afstand en 6mm).

Naar aanleiding van je post toch wat twijfels nu.

Wat is wijsheid?
- Verdelen over 2 groepen in de schuur waarbij 1 groep al belast is. 2x800
- Verdelen maar wel output verhogen van ongebruikte groep. 1x1200 en 1x800
- ‘Risico’ nemen en toch op 2400 op 1 groep

Ik ga een EV (82kwh) laden dus het kan best zijn dat hij langdurig de batterij (10kwh) gaat leegtrekken/zonne-energie (10/12 panelen-direct aangesloten) gaat gebruiken. Voornamelijk inzet is echter dagelijks en vooral nacht verbruik te verminderen en mijn vrouw niet na te hoeven laten denken wanneer ze de was aanzet ;).

Heeft het nog toegevoegde waarde om de kabels af te knippen en ze direct te verbinden aan de groep? Of heeft dit enkel nut direct op de automaat.
Het beste is om een eigen groep voor de accu's te gebruiken als je met 2400 Watt wil laden en ontladen én je wil de EV niet belemmeren. Heb je een loadbalancer op de laadpaal?

Zou met accu's geen enkel risico nemen. Je kunt ook nog een en ander automatiseren, heb hier o.a. de laadpaal en accu's via Home Assistant op elkaar afgestemd zodat ze elkaar niet meer in de weg zitten.

Heb een tijdje geleden met een Flir wat foto's gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkB3Q3C7SNYO4uogKbFeWUO3JD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10oXstTTAkktuFtHfozAS3bw.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts nog de Marstek Venus E 3 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtjqf6ASirB3rn8pHOE8tlVBZws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ULxVIPhTAVF4mcEPzUdQ2hh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhwo9hJNqz_OnnMW-9Gd22dkH24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9rRtSp5OklSZRbMMnGjaZl1.jpg?f=fotoalbum_large

Echt mee oppassen. Dus daarom de stekkers afgeknipt en iedere omvormer op een eigen B16 automaat gezet.

Persoonlijk zou ik daarom altijd kiezen voor direct een goede oplossing ipv risico's nemen...

• AEN77
Jaloersmakend @Taro ;)

Mogelijk onduidelijk maar zou idd een compleet eigen groep zijn waar ik de ankers op zet. 1 kabel direct vanuit de b16 automaat in de meterkast naar een ABB doos in de schuur waar enkel de accu’s op zitten. Direct op de automaat dus niet mogelijk maar wel helemaal geïsoleerd. Extra kabel trekken met nog een extra groep is helaas geen oplossing. Redelijke oplossing of toch ook nog potentieel beter om terug te schalen?

De laadpaal aansluiting wordt verplaatst en krijgt een nieuwe 3-fase kracht groep. Ik heb de peblar home laadpaal nu boven aan de lijst staan icm de homewizard p1 voor load balancing.

[ Voor 9% gewijzigd door AEN77 op 09-11-2025 17:25 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Zelf ook heel erg happy mee d:)b
Mogelijk onduidelijk maar zou idd een compleet eigen groep zijn waar ik de ankers op zet. 1 kabel direct vanuit de b16 automaat in de meterkast naar een ABB doos in de schuur waar enkel de accu’s op zitten. Direct op de automaat dus niet mogelijk maar wel helemaal geïsoleerd. Redelijke oplossing of toch terugschalen de output?
2400 Watt op 1 groep en de juiste stopcontacten kan, maar, zou in hindsight je adviseren dan geen stopcontacten te plaatsen, maar de kabels direct op een B16 aan te sluiten. Heb dat hier nu ook, temp zit tussen de 22-34 graden ipv 48+ graden met stekkers & stopcontacten.

Bespaar je ook nog wat materiaal. En ik heb gebruikgemaakt van speciale koppelstukken (kan de details wel even opzoeken als je wil), waardoor je de omvormer toch nog los kunt koppelen en verplaatsen. Die wordt +-25 graden bij langdurig 2400 Watt belasting, voelt veel beter dan losse stekkers.
De laadpaal aansluiting wordt verplaatst en krijgt een nieuwe 3-fase kracht groep. Ik heb een peblar home laadpaal nu boven aan de lijst staan icm de homewizard p1 voor load balancing.
Dan voorkom je idd overbelasting. Laadpaal en accu's op dezelfde groep gebruiken ook vaak stroom op het moment dat die goedkoop OF er PV overschot is. Dus ze belasten op hetzelfde moment dezelfde groep, geeft gedoe, dus beter scheiden van elkaar.

• rem_hopster
@Taro wat een setup!

Ik wil de anker set gewoon in schuur zetten en laten ontladen met 800w. Is dan een ABB wandcontactdoos het eerste wat je kan doen voor een stukje zekerheid? De set komt op een groep met een b16na. Zou dus ongveer 3680 watt moeten aankunnen. Hou ik bij teruglevering ongeveer 2.880 watt over, wanneer de rest van de apparaten aan zou staan.
Maar ik twijfel of de vorige bewoner alles netjes en juist heeft genoteerd. Lijkt namelijk dat de zolder op dezelfde groep zit als de schuur en daar staan 2 pc's en de wasmachine.Ga maar eens op onderzoek uit.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
rem_hopster schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:31:
@Taro wat een setup!

Ik wil de anker set gewoon in schuur zetten en laten ontladen met 800w. Is dan een ABB wandcontactdoos het eerste wat je kan doen voor een stukje zekerheid? De set komt op een groep met een b16na. Zou dus ongveer 3680 watt moeten aankunnen. Hou ik bij teruglevering ongeveer 2.880 watt over, wanneer de rest van de apparaten aan zou staan.
Maar ik twijfel of de vorige bewoner alles netjes en juist heeft genoteerd. Lijkt namelijk dat de zolder op dezelfde groep zit als de schuur en daar staan 2 pc's en de wasmachine.Ga maar eens op onderzoek uit.
Persoonlijk zou ik een extra kabel trekken en een dedicated groep maken. Hoef je nergens meer rekening mee te houden, ook niet met de evt. fouten die je voorganger heeft gemaakt.

Heb hier 1,5 jaar geleden een verbouwing aan de garage laten uitvoeren door achteraf gezien 2 beunhazen. Nu vertrouw ik de stopcontacten daar ook onvoldoende om er thuisaccu's op aan te sluiten. Gelukkig heb ik een set-up die er wél geschikt voor is, maar terugvoeden op een gedeelde groep brengt 2 risico's met zich mee:
  1. Kabels die in de fik vliegen
  2. Kortsluiting achter de aardlekautomaat
Als je besluit er alsnog voor te gaan vraag dan aan niemand goedkeuring, maar ga ervoor en wees kritisch richting jezelf. Anders los je het direct goed en netjes op door een eigen groep in de meterkast, een hoofdschakelaar in de 2e ruimte + selectiviteit en dan kan je daar relatief veilig je gang gaan.

• AEN77
Vrijdagmiddag bij anker besteld, dinsdagochtend een Duitse vervoerder aan de lijn voor een levertijd-slot en woensdag om 9 uur s’ochtends afgeleverd.

Na wat P1 issues (offline na koppelen) heb ik alles uit de app verwijdert, eerst de solarbank geïnstalleerd en deze laten zoeken naar apparaten om mee samen te werken. Hij zag direct de P1 die na koppelen opnieuw direct weer verdwenen was maar na nog maar eens een keer op koppelen te drukken deed hij het en draait het nu stabiel.

Heb 1 Solarbank nu aangesloten omdat huidige opwek minimaal is (2-3kwh per dag). De 2 batterijen en solarbank zou ik nog tot februari in doos willen laten staan - dan pas komt het extra zonnedak. Is dit een probleem? temperatuur zakt wel op opslag locatie tot rond vriespunt. Of toch gewoon binnen opslaan - in rust kan er weinig gebeuren neem ik aan?

• tweazer
Ik zou de batterijen aansluiten; als je een dynamisch tarief hebt kun je laden op lage tarieven en NOM of terugleveren op piektijden. Ook aansluiten om een DOA uit te sluiten.
Wel opletten bij die schroef onder op de ac, de rubberdop, voorzichtig & rustig los schroeven, die wil wel eens de koperen huls uit het rubber losdraaien waardoor je met (knip)tang het spul uit elkaar moet krijgen

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07:23
AEN77 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:59:
Vrijdagmiddag bij anker besteld, dinsdagochtend een Duitse vervoerder aan de lijn voor een levertijd-slot en woensdag om 9 uur s’ochtends afgeleverd.

Na wat P1 issues (offline na koppelen) heb ik alles uit de app verwijdert, eerst de solarbank geïnstalleerd en deze laten zoeken naar apparaten om mee samen te werken. Hij zag direct de P1 die na koppelen opnieuw direct weer verdwenen was maar na nog maar eens een keer op koppelen te drukken deed hij het en draait het nu stabiel.

Heb 1 Solarbank nu aangesloten omdat huidige opwek minimaal is (2-3kwh per dag). De 2 batterijen en solarbank zou ik nog tot februari in doos willen laten staan - dan pas komt het extra zonnedak. Is dit een probleem? temperatuur zakt wel op opslag locatie tot rond vriespunt. Of toch gewoon binnen opslaan - in rust kan er weinig gebeuren neem ik aan?
Ik had eenzelfde ervaring, maar dat kwam omdat de p1 meter koppelde met het 5 GHz netwerk. Zou mooi zijn als deze automatisch niet getoond werden als je de P1 meter en batterijen gaat verbinden. Na koppeling met 2,4 GHz was het een fluitje van een cent.

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
P1Meter.nl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:21:
[...]

Ik had eenzelfde ervaring, maar dat kwam omdat de p1 meter koppelde met het 5 GHz netwerk. Zou mooi zijn als deze automatisch niet getoond werden als je de P1 meter en batterijen gaat verbinden. Na koppeling met 2,4 GHz was het een fluitje van een cent.
Hier helaas nog steeds offline, ook op alleen een 2.4 GHz netwerk. Anker gaat even live op afstand meekijken, hopelijk kunnen ze het probleem vinden. De import/export waarde komt overigens wel gewoon door.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
AEN77 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:59:
Na wat P1 issues (offline na koppelen) heb ik alles uit de app verwijdert, eerst de solarbank geïnstalleerd en
Je moet voorkomen dat ze volledig leegraken. Aangezien je de minimale SoC alleen op 5-10% kunt instellen en niet op 50% zou ik de accu's eenmaal tot 50-60% opladen en het systeem daarna uitschakelen. Voor de zekerheid kan je af en toe even controleren of dat % niet te hard daalt, maar normaal gesproken gaat daar wel enige tijd (maanden) overheen.

• dannycnl
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:53
Goedeavond,

Ik heb me al flink ingelezen in deze thuisbatterij, echter wilde ik 3 units aanschaffen met daarop 1 extra accu.
Dit vanwege de 15 panelen die op mijn dak liggen.
Kan ik deze gewoon aansluiten op een stopcontact, zonder dat dit onnodige risico's oplevert?
Aangezien ik geen verstand heb verder van meterkast gebeuren, en het graag simpel wil houden.
Maar nu lees ik dat je een schone groep nodig zou hebben hiervoor of heb ik dit verkeerd begrepen, want die nu aanleggen is een onderneming.
Helaas heb ik hier geen rekening mee gehouden ten tijde van de bouw van ons huis, aangezien toen salderen nog gewoon van toepassing was en niet ineens zou worden afgeschaft.
Ondanks dat mijn energiecontract (zonder terugleverkosten) nog loopt tot Augustus is de BF actie bij Anker nu wel aantrekkelijk.

Mijn doel is simpel, stroom gebruiken voor het huis en opladen van de accu's, en avonds de stroom van de accu's weer gebruiken voor oa de warmtepomp te laten draaien aangezien die dan het water weer gaat opwarmen.
Verder klopt het als ik het goed heb, dat als je accu's bijvoorbeeld 2000w uit de accu's trekken, en je 3000w zou gebruiken dat dan de accu's lopen en er 1000w van het net getrokken word? Klopt dit

We hebben een warmtepomp, onze meterkast is 2 jaar oud vanwege nieuwbouw.

[ Voor 45% gewijzigd door dannycnl op 12-11-2025 20:46 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
dannycnl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:43:
Kan ik deze gewoon aansluiten op een stopcontact, zonder dat dit onnodige risico's oplevert?
Aangezien ik geen verstand heb verder van meterkast gebeuren, en het graag simpel wil houden.
Maar nu lees ik dat je een schone groep nodig zou hebben hiervoor of heb ik dit verkeerd begrepen, want die nu aanleggen is een onderneming.
Helaas heb ik hier geen rekening mee gehouden ten tijde van de bouw van ons huis, aangezien toen salderen nog gewoon van toepassing was en niet ineens zou worden afgeschaft.
Ondanks dat mijn energiecontract (zonder terugleverkosten) nog loopt tot Augustus is de BF actie bij Anker nu wel aantrekkelijk.

Mijn doel is simpel, stroom gebruiken voor het huis en opladen van de accu's, en avonds de stroom van de accu's weer gebruiken voor oa de warmtepomp te laten draaien aangezien die dan het water weer gaat opwarmen.
Verder klopt het als ik het goed heb, dat als je accu's bijvoorbeeld 2000w uit de accu's trekken, en je 3000w zou gebruiken dat dan de accu's lopen en er 1000w van het net getrokken word? Klopt dit

We hebben een warmtepomp, onze meterkast is 2 jaar oud vanwege nieuwbouw.
Terugleveren op een gedeelde groep levert altijd risico's op. 3 sets kan je beter netjes verdelen over 3 eigen groepen OF allemaal samen op 1 gedeelde groep, maar dan krijg je bij een 3-fase huishouden fase onbalans, dat is vaak niet wenselijk voor bijv. EV laders met loadbalancers of verschuivende nul. Daarnaast zou ik altijd maximaal 80% van een groep aanhouden, dus bij een 16A groep met max van 3680 Watt (3 Anker sets = 3600 Watt max), zou ik nooit meer dan 2950 Watt laden en ontladen. Stopcontacten zijn daar ook niet langdurig voor geschikt.

Of je het risico acceptabel vindt is aan jou, maar ik zou het zelf niet zomaar aansluiten op bestaande groepen én ik denk dat je verzekering daar ook wel iets van vindt als het misgaat. Dus: Nee, niet doen en goed en netjes oplossen.

En het klopt: Als er 3000 Watt wordt gevraagd en maar 2000 Watt uit de accu's kan komen, dan komt er 1000 Watt uit het net.

• dannycnl
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:53
Beste Taro,

Dank voor je reactie en misschien heb ik het niet helemaal goed omschreven.
Als ik de kaart erbij pak zoals de meterkast isn ingedeeld ben ik niet van plan de accu's allemaal op 1 groep te prikken.
Echter zijn er groepen waarvan ik zeker weet dat ze ruim onder de 3600w blijven.
Bijvoorbeeld een groep waar de zolder en de slaapkamers opzitten, de wasmachine is losgekoppeld en de computer die bovenstaat gebruik ik nauwelijks maar is ongeveer 100w.
Alle overige zaken die zijn aangesloten is allemaal LED verlichting en verdeeld over deze vloeren een Antal wifi punten en 1 OLED TV.

Echter is bij mij de kaart als volgt ingedeeld

Op basis van aardlek en daaronder verdeeld de verschillende verdiepingen of ruimtes.
Vervolgens hebben deze allemaal een losse ABB Automaat eropaangesloten.
Als ik weet dat ik ruim onder de max belasting zit, is het dan nog steeds af te raden?

Want eerlijk gezegd was dat juist het idee, plug en play en gaan. Waarbij ik natuurlijk begrijp dat er ergens een max is aan een bepaalde zekering/groep wat je kan aansluiten maar dat is natuurlijk niet anders met andere apparaten.
Ik hoor het heel graag

groeten en nogmaals bedankt

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11 21:24
Goedemiddag,

ik zit met iets in mijn hoofd en vraag me af of ik goed denk..
Ik heb thuis 21 zonnepanelen en zoek iets waarmee ik (in het begin) vooral mijn verbruik 's nachts wil opvangen. Misschien later uitbreiden naar meer opslag..
Tevens zoek ik iets waarmee ik een backup heb ik geval van (langdurige) stroomuitval, om in die situaties toch iets van licht te hebben, koelkastje, misschien cv-ketel, etc..geen al te zware apparaten. In mijn gedacht moet 800W ontladen genoeg zijn.
Dus mijn gedachte is om zo'n Anker aan te sluiten gewoon in stopcontact en in normale situatie laad die dus op als zon schijnt en in de nacht ontlaad die om het standaard verbruik op te vangen.
Echter in geval van langdurige stroomuitval wil ik zonnepanelen los koppelen van omvormer en die in de Anker aansluiten om zo toch opwek te hebben en een geringe voorraad electra te hebben en houden (zolang de zon schijnt) voor noodzakelijke dingen..
Werkt dat inderdaad zo of denk ik helemaal verkeerd?
Ik zit ook met schuin ook naar de ecoflow te kijken..is redelijk vergelijkbaar lijkt me.

Alvast bedankt. Ties

[ Voor 9% gewijzigd door tiesvts op 13-11-2025 13:09 ]

• HHF

HHF

tiesvts schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:42:
Goedemiddag,

ik zit met iets in mijn hoofd en vraag me af of ik goed denk..
Ik heb thuis 21 zonnepanelen en zoek iets waarmee ik (in het begin) vooral mijn verbruik 's nachts wil opvangen. Misschien later uitbreiden naar meer opslag..
Tevens zoek ik iets waarmee ik een backup heb ik geval van (langdurige) stroomuitval, om in die situaties toch iets van licht te hebben, koelkastje, misschien cv-ketel, etc..geen al te zware apparaten. In mijn gedacht moet 800W ontladen genoeg zijn.
Dus mijn gedachte is om zo'n Anker aan te sluiten gewoon in stopcontact en in normale situatie laad die dus op als zon schijnt en in de nacht ontlaad die om het standaard verbruik op te vangen.
Echter in geval van langdurige stroomuitval wil ik zonnepanelen los koppelen van omvormer en die in de Anker aansluiten om zo toch opwek te hebben en een geringe voorraad electra te hebben en houden (zolang de zon schijnt) voor noodzakelijke dingen..
Werkt dat inderdaad zo of denk ik helemaal verkeerd?
Ik zit ook met schuin ook naar de ecoflow te kijken..is redelijk vergelijkbaar lijkt me.

Alvast bedankt. Ties
Bedenk wel dat je panelen nu in serie liggen en voor een stekkerbatterij moeten ze per paneel of per 2 panelen parallel geschakeld worden. Ik weet niet waar je panelen liggen, maar je zult dan wel het dak op moeten om de omschakeling te maken. Nogal wat werk voor een (nu nog meestal korte) stroomuitval.
Je kunt wel een deel van je panelen permanent op de thuisaccu aansluiten.
Momenteel komen er zoveel verschillende merken op de markt dat je nog even kunt wachten. Naast Anker heb je nog Zendure, Sunpura, Marstek A-D-E, Lunergy. Maakt de keuze niet eenvoudiger :)
Taro komt de komende weken met een aantal reviews, ik zou deer even op wachten dan kun je een betere keuze maken. In de winter heb je (afhankelijk van je energiecontract) toch niet zoveel voordeel van je batterijen. En alle Chinese aanbieders komen in het voorjaar wel weer met een "Spring Sale" o.i.d.

• tweazer
HHF schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:15:
[...]Bedenk wel dat je panelen nu in serie liggen en voor een stekkerbatterij moeten ze per paneel of per 2 panelen parallel geschakeld worden.
Ja voor de kleine batterijoplossingen, nee geen aanpassing nodig bij de grotere oplossingen. Kijk eens naar de Anker X1 of de Tesla powerwall ...

• HHF

HHF

De vraag ging over een Anker Solix. Bij de veel grotere systemen, waar ook een ander prijskaartje aan hangt kun je de panelen serieel aansluiten. Als je naar grotere systemen wilt kijken zijn er heel veel opties. (Solaredge, BYD, Growatt, ......). Bijna iedere leverancier van omvormers heeft ook hybride omvormers met de optie die uit te breiden met hun eigen batterijen.
Bij bijna alle stekkerbatterijen zul je de bekabeling van je zonnepanelen (deels) moeten vervangen van serieel naar parallel.

[ Voor 19% gewijzigd door HHF op 13-11-2025 15:05 ]

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11 21:24
Dank voor antwoorden. Inderdaad panelen liggen op het dak..en liggen in 2 strings..serie. Dus mijn gedachte om bij stroomuitval simpel de stekker uit de omvormer te halen en die in de anker is wat te makkelijk gedacht. Op mijn plat dak liggen wel.panelen waar ik makkelijk bij kan. In geval van nood zou ik 1 of meerdere panelen los kunnen koppelen uit de string en die per stuk aansluiten op anker? Als ik zorg dat ik daar de juiste kabels voor heb is dat geen probleem om te doen. Er is inderdaad genoeg op de markt en ik ben er net niet genoeg in thuis om goede keuze te maken..helaas.
En een batterijsysteem van 10k is nu niet echt iets wat ik (op dit moment) zoek. Voor nu een "goedkoop" systeem, plug and play. Met een noodfunctie om in geval van stroomuitval iets te hebben wat ook tijdens stroomuitval opgeladen kan worden. Ook een aggregaat is voorbij gekomen..

[ Voor 19% gewijzigd door tiesvts op 13-11-2025 15:56 ]

• HHF

HHF

tiesvts schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:51:
Dank voor antwoorden. Inderdaad panelen liggen op het dak..en liggen in 2 strings..serie. Dus mijn gedachte om bij stroomuitval simpel de stekker uit de omvormer te halen en die in de anker is wat te makkelijk gedacht. Op mijn plat dak liggen wel.panelen waar ik makkelijk bij kan. In geval van nood zou ik 1 of meerdere panelen los kunnen koppelen uit de string en die per stuk aansluiten op anker? Als ik zorg dat ik daar de juiste kabels voor heb is dat geen probleem om te doen. Er is inderdaad genoeg op de markt en ik ben er net niet genoeg in thuis om goede keuze te maken..helaas.
En een batterijsysteem van 10k is nu niet echt iets wat ik (op dit moment) zoek. Voor nu een "goedkoop" systeem, plug and play. Met een noodfunctie om in geval van stroomuitval iets te hebben wat ook tijdens stroomuitval opgeladen kan worden. Ook een aggregaat is voorbij gekomen..
Inderdaad dat kan. Maar dan zou ik nog een paar panelen bijplaatsen (als je nog ruimte hebt) en die dan permanent aan de Anker verbinden en de panelen van je huidige installatie lekker laten liggen. Panelen kosten tegenwoordig ~50 euro voor 400wp+ panelen, en de omvormer krijg je "gratis" bij de stekkerbatterij. (Komen nog wel de kosten voor de bevestigingsrails bij natuurlijk, Kabels moet je toch al maken/kopen).
Voordeel is dat je minder verliezen hebt als de panelen direct aan de stekkerbatterij hangen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Anker heeft meegekeken, omdat ik de P1-meter nog niet binnen had heb ik eerst mijn Shelly Pro 3EM gekoppeld. Er zit een bugje in de firmware waardoor die op de achtergrond benaderd blijft worden ondanks dat de P1-meter is geselecteerd. Morgen krijg ik een nieuwe E2700 firmware om dat te testen en dan wordt hopelijk de Anker P1 als online getoond.

Ze reageren netjes en dagelijks, goed om te zien.

• PanaLover
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 22:57
Heeft iemand al eens geprobeerd om de DC uitgang van een Anker E1600 1e gen. te koppelen aan de DC ingang van een Anker E2700 Pro?
Pagina: 1 2 3 Laatste