WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Als het enige doel is om de meterstanden uit te lezen voor de energie leverancier (die is immers de enige die er om zou kunnen vragen), dan zou ik eigenlijk aanraden om je energie leverancier toestemming te geven om je meter op afstand uit te lezen. Gezien je blijkbaar een P1 poort hebt heb je blijkbaar een slimme meter, en dus zou dit prima mogelijk moeten zijn (en mogelijk gebeurt dat ook al).RobAkm schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:41:
@HomeWizard_NL
Ik heb geen idee waar over gepraat wordt wat betreft API (?), zal ouderdom wel zijn...
Door een verbouwing (trap verplaatst ivm stoeltjes lift) is de meter op een plaats komen te zitten die voor mij nagenoeg onbereikbaar is en de meter nog slechter te bedienen is (knopje indrukken en bladeren).
Ik heb lang gezocht naar een oplossing waarbij ik niet op mijn knieën onder een trap hoef te schuiven om de meter uit te lezen en de standen op te schrijven.
Het is voor mij van geen belang om de meter realtime te monitoren, het gaat om de huidige waarden op het moment van opname.
Als de dongle mij de huidige waarden kan geven op het moment dat daarom gevraagd wordt meer dan genoeg en als deze dat kan wil ik hem graag houden.
Het blijft echter wel dat ik geen WiFi heb naar buiten (internet) alleen van apparaten onderling zoals tablet/pc met mijn zonnepaneel.
Mijn Arduino leest de waarden uit via een WiFi Putty verbinding, heeft ook geen geheugen en kan ook geen grafiekjes maken, maar daar zit ik niet mee.
Ook mijn WiFi voordeurcamera heeft geen verbinding met internet, alleen (weer) met de tablet en die werkt ook goed, dus ik snap dat internet gebeuren niet helemaal.
Mvg, Rob
Mijn advies zou zijn om je energie leverancier eens te bellen en te vragen of zij op afstand bij je meter kunnen. Als dat kan hoef je namelijk nooit meer meterstanden op te schrijven, en hoef je dus ook nooit meer op je knieën naar een onmogelijke plek. De grotere leveranciers hebben daarbij ook nog eens de mogelijkheid om je meterstanden gewoon online te bekijken. Die worden dan ieder kwartier ofzo opgehaald en kun je in een online omgeving bekijken.
Op de oude meter zat een (WiFi) camera'tje welke mij op een display de waarden liet zien als ik deze activeerde.
Bij de huidige meter moet ik op een knopje drukken, door een menu bladeren en op mijn buik deze waarden met een zaklantaarn in de mond opschrijven...maw, waardeloos waar ik telkens tegen op zie om het te doen.
Een dongle of kabel naar pc welke mij de waarde laat uitlezen zonder dat ik twee dagen last van mijn rug heb zou de oplossing zijn.
Ik dacht deze gevonden te hebben met deze dongle, maar als deze internet nodig heeft geen het geen toevoeging omdat ik geen WiFi naar buiten heb.
@TigerXtrm Ik heb geen idee of mijn energieleverancier dat doet of kan want ik moet nu ook twee keer per jaar de standen doorgeven.
Als ze mijn meter konden uitlezen zouden ze dat wel doen neem ik aan (?), ik heb het ze niet verboden.
Online kan ik ook alleen maar de standen zien die ik heb opgegeven en zie geen grafiekjes.
Algemeen,
Kan ik niet met een kabeltje naar mijn pc of tablet (meter zit achter het muurtje waar de pc staat) om de standen van dat moment dat ik verbinding maak opvragen met bv Putty ?
Mijn zonnepaneel of camera geeft ook alleen maar de waarden/beeld weer die op dat moment actueel zijn, ik kan niet in het verleden kijken omdat beide geen geheugen hebben.
Eea is voor mij ook niet van belang, het gaat alleen om het haast voor mij ontoegankelijk zijn van die meter of de zonnepaneelregelaar.
Is er een specifieke reden waarom je WiFi uit hetb laten schakelen?RobAkm schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:41:
@HomeWizard_NL
Ik heb geen idee waar over gepraat wordt wat betreft API (?), zal ouderdom wel zijn...
Door een verbouwing (trap verplaatst ivm stoeltjes lift) is de meter op een plaats komen te zitten die voor mij nagenoeg onbereikbaar is en de meter nog slechter te bedienen is (knopje indrukken en bladeren).
Ik heb lang gezocht naar een oplossing waarbij ik niet op mijn knieën onder een trap hoef te schuiven om de meter uit te lezen en de standen op te schrijven.
Het is voor mij van geen belang om de meter realtime te monitoren, het gaat om de huidige waarden op het moment van opname.
Als de dongle mij de huidige waarden kan geven op het moment dat daarom gevraagd wordt meer dan genoeg en als deze dat kan wil ik hem graag houden.
Het blijft echter wel dat ik geen WiFi heb naar buiten (internet) alleen van apparaten onderling zoals tablet/pc met mijn zonnepaneel.
Mijn Arduino leest de waarden uit via een WiFi Putty verbinding, heeft ook geen geheugen en kan ook geen grafiekjes maken, maar daar zit ik niet mee.
Ook mijn WiFi voordeurcamera heeft geen verbinding met internet, alleen (weer) met de tablet en die werkt ook goed, dus ik snap dat internet gebeuren niet helemaal.
Mvg, Rob
Zie je het niet zitten om dat weer aan te zetten en de P1 meter gewoon te laten doen war hij goed in is?
Dan zou je ook direct met je telefoon de app kunnen gebruiken.
Als je dat niet wil, kun je denk ik beter voor een andere oplossing gaan. De kracht van de P1 meter zit vooral in modulairiteit, gemak en een gebruiksvriendelijke app die op ieder moment inzicht geeft in verbruik..
De API info kun je hier terugvinden:
https://energy.homewizard...p1-meter-lokale-api-beta-
Wij hebben deze getest, maar het zijn geen actieve splitters, dus werken niet.dunklefaser schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:33:
Zijn er hier gebruikers met een Huisbaasje van Aurum welke de HomeWizardEnergy P1-dongle
via een splitter parallel aangesloten en werkend hebben?
Werkt behalve de dure actieve splitter ook de goedkopere splitter van Cedel? Deze werkt namelijk samen met Toon wat de simpele splitters niet kunnen.

Moet ik zelf gaan programmeren om de waarden uit te kunnen lezen, kan dat dan niet met die app (ENERGY) van die dongle zelf ?
Ik ben maar een gebruiker en totaal geen programmeur, dus dit gaat me boven het hoofd.
De WiFi van het modem verstoorde mijn cameraverbinding, ook de monteur kon dat niet oplossen en heeft WiFi toen uit gezet in het modem.
Ik heb geen telefoon met internet alleen een pc met kabeltje aan het modem.
De tablet ligt op tafel en daarop kan ik zien wie er aan de deur staat en mee kan spreken zonder naar de deur te lopen want ik ben alleen en ook nog eens slecht ter been (TIA).
Het is geen onwil, maar ik begrijp het niet en eea word me ook nog steeds niet duidelijk waarom ik die dongle net zoals mijn Arduino voor het zonnepaneel of camera kan gebruiken op mijn tablet (cq pc).
Maar ik zeg: Deze meter is niet voor jou geschikt.
Als je een slimme meter hebt (wat ws. wel zo is omdat je anders toch al niets aan dit apparaat hebt) zou ik gewoon je energielevrancier toestemming geven je meter uit te lezen is. Is voor jou je doelstelling behaald.
Meestal kun je dat in je eigen omgeving als je inlogt bij je provider wel ergens aan en uit zetten.
Verder lijkt me dit allemaal teveel offtopic te worden.
Denk dat dit inderdaad beter is:RobAkm schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:11:
Nu ga je toch wel heel ver....wat is SJON waar ze het over hebben op die link ?
Moet ik zelf gaan programmeren om de waarden uit te kunnen lezen, kan dat dan niet met die app (ENERGY) van die dongle zelf ?
Ik ben maar een gebruiker en totaal geen programmeur, dus dit gaat me boven het hoofd.
De WiFi van het modem verstoorde mijn cameraverbinding, ook de monteur kon dat niet oplossen en heeft WiFi toen uit gezet in het modem.
Ik heb geen telefoon met internet alleen een pc met kabeltje aan het modem.
De tablet ligt op tafel en daarop kan ik zien wie er aan de deur staat en mee kan spreken zonder naar de deur te lopen want ik ben alleen en ook nog eens slecht ter been (TIA).
Het is geen onwil, maar ik begrijp het niet en eea word me ook nog steeds niet duidelijk waarom ik die dongle net zoals mijn Arduino voor het zonnepaneel of camera kan gebruiken op mijn tablet (cq pc).
IJsbeer schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:13:
Wel een Arduino maar geen idee wat JSON en API is![]()
Maar ik zeg: Deze meter is niet voor jou geschikt.
Als je een slimme meter hebt (wat ws. wel zo is omdat je anders toch al niets aan dit apparaat hebt) zou ik gewoon je energielevrancier toestemming geven je meter uit te lezen is. Is voor jou je doelstelling behaald.
Meestal kun je dat in je eigen omgeving als je inlogt bij je provider wel ergens aan en uit zetten.
Verder lijkt me dit allemaal teveel offtopic te worden.
Ik denk dat vele (waarschijnlijk oudere en/of minder technische) mensen eea niet begrijpen waarom je internet nodig hebt bij deze WiFi dongle.
Op mijn vroegere werk hadden we ook een interne WiFi waarmee je beslist niet op internet kon komen, maar wel contact kon maken met sommige servers waar de bestanden (tekeningen) op stonden.
In je WiFi lijstje van je tablet stonden de servers en die klikte je aan om daar de bestanden van te kunnen inzien.
Op zich vind ik de dongle nog steeds goed als hij zonder internet zou kunnen werken, maar gewoon op bv een tablet of pc uitgelezen zou kunnen worden.
Niet iedereen heeft behoefte aan grafiekjes of om de meterstanden van dagen/weken/maanden terug te zien.
De instelling slimme meter aanzetten heb ik tot op heden (nog) niet gevonden op de website van de energieleverancier, misschien moet ik ze daarvoor bellen zodat zij dat doen (?).
[ Voor 18% gewijzigd door RobAkm op 11-12-2020 13:30 ]
Het kan zijn dat niet iedere leverancier het ondersteund, dat durf ik niet te zeggen. Vanuit privacy oogpunt moet je inderdaad wel toestemming geven voor ze op afstand mogen uitlezen. Ik zou er een telefoontje aan wagen, dan kunnen ze het je ongetwijfeld vertellen. Mocht het niet kunnen, is het je misschien de moeite waard om over te stappen naar een leverancier die dat wel kan (Vattenfal kan het sowieso, weet ik uit ervaring).RobAkm schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:26:
Te veel offtopic lijkt me niet, het gaat om de toepassing van die dongle en het gebruik daarvan.
Ik denk dat vele (waarschijnlijk oudere en/of minder technische) mensen eea niet begrijpen waarom je internet nodig hebt bij deze WiFi dongle.
Op mijn vroegere werk hadden we ook een interne WiFi waarmee je beslist niet op internet kon komen, maar wel contact kon maken met sommige servers waar de bestanden (tekeningen) op stonden.
In je WiFi lijstje van je tablet stonden de servers en die klikte je aan om daar de bestanden van te kunnen inzien.
Op zich vind ik de dongle nog steeds goed als hij zonder internet zou kunnen werken, maar gewoon op bv een tablet of pc uitgelezen zou kunnen worden.
Niet iedereen heeft behoefte aan grafiekjes of om de meterstanden van dagen/weken/maanden terug te zien.
De instelling slimme meter aanzetten heb ik tot op heden (nog) niet gevonden op de website van de energieleverancier, misschien moet ik ze daarvoor bellen zodat zij dat doen (?).
In principe kan het wel maar dan krijg je P1 telegrammen binnen die je dan zelf moet ontcijferen. Misschien zijn er ook PC programma's die dat kunnen? Ik ken die verder niet, de meeste mensen sluiten dit juist aan op een Arduino of PI om die gegevens dan weer door te sturen zodat er wel mooie grafieken te maken zijn.RobAkm schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:27:
Kan ik niet met een kabeltje naar mijn pc of tablet (meter zit achter het muurtje waar de pc staat) om de standen van dat moment dat ik verbinding maak opvragen met bv Putty ?
Volgens mij kan wat jij wil ook wel met de P1 meter, mits die dus een keertje wel op internet is aangesloten (via de wifi van je PC dus) zodat hij de laatste firmware heeft gekregen.
Daarna heb je internet niet per se meer nodig, je kan dan een wifi netwerk tussen de P1 meter en je PC of tablet maken. Dan ga je op je PC of tablet in de browser naar je P1 meter toe. Stel het ip-adres van je P1 meter is 192.168.123.45 dan ga je naar
1
| http://192.168.123.45/api/v1/data |
Op die manier maak je gebruik van de lokale API van de P1 meter die een antwoord in JSON formaat geeft. Dat is een specifieke manier van gegevens oversturen die heel veel accolades, blokhaken, dubbele punten en komma's kan gebruiken. Vaak staat het allemaal achter elkaar op 1 lange regel. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe de P1 meter dat precies doet, volgens hun voorbeeld staat het al netjes onder elkaar zodat je dit makkelijk kan lezen.
In bijvoorbeeld firefox zal een JSON bestand dit altijd netjes zien als een rijtje met velden en waarden en inspringen zodat je kan zien wat bij elkaar hoort. De gegevens die de P1 meter stuurt zijn echter helemaal niet zo complex, dus het zal een simpel rijtje zijn met velden en waardes zijn.
Op afstand is het natuurlijk lastig beoordelen, maar bij veel huizen zit de meterkast vlak bij de voordeur. Je zou dus juist verwachten dat het vrij simpel is om de camera op de wifi van het modem aan te sluiten, net zoals je tablet. Maar dat valt natuurlijk allemaal niet onder de taakomschrijving van die monteur dus die heeft de simpele weg gekozen en op het modem de wifi uitgezet.RobAkm schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:11:
Met alle respect, ik ken weinig ouderen die geen WiFi hebben.RobAkm schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:26:
Te veel offtopic lijkt me niet, het gaat om de toepassing van die dongle en het gebruik daarvan.
Zelfs mijn schoonouders van 70+ die echt niets met computers hebben. Die hebben WiFi met internet.
Werkelijk iedere internetprovider levert standaard een modem/router, inclusief WiFi mee.
Volgens mij moet je dit bij je netbeheerder laten activeren.
Je hebt een exotische situatie. Kijk anders eens bij slimmemeterportaal.nl.
HomeWizard Energy is niet ontworpen voor jouw situatie.
Het zou met de lokale api wel kunnen werken, maar of het ideaal is, weet ik niet.
De kracht van HomeWizard Energy is dat ik het aan mijn schoonouders (digibeten pur sang) kan geven. En ze hebben daarna een werkende app met inzichtelijke data uit hun slimme meter.
Het is gebruiksvriendelijk, marcheert dus wel internet daarvoor nodig. Mijn schoonouders hoef ik niet lastig te vallen met een lokale api 😉
[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 11-12-2020 14:36 ]
De energieleverancier krijg ik op dit moment even niet te pakken....meer dan 15 minuten wachttijd en werd verbroken
Dat ik een "uitzondering" ben (of heb) realiseer ik me nu ook, maar ik ontken dat iedere oudere WiFi gebruikt.
De meeste ouderen om mij heen hebben gewoon een pc staan met een kabeltje aan het modem en het gebruik van een tablet met WiFi is nog vele malen minder.
Net zomin dat iedereen (vooral ouderen) een GSM met internet bundel heeft, dat schermpje is amper uit te lezen voor ouderen zonder leesbril / vergrootglas
Ik erken dat het voor jongeren iets ongelooflijks is dat niet iedereen dat heeft, maar als je wat ouder bent en niet opgegroeid / meegegaan bent met de huidige techniek is het allemaal abracadabra.
Om de meter van het zonnepaneel uit te lezen kan ik ook naar zolder lopen en de standen zijn niet echt relevant, maar de camera is een ander verhaal.
Ik ben niet zo snel meer te been (TIA) en de postbestellers zijn vertrokken eer ik bij de deur ben, waardoor ik weer naar een afhaalpunt aan de andere kant van de stad moet.
Als ik ze even kan toespreken dat ik eraan kom scheelt mij (en de postbezorgers) een zee van tijd en ergernis.
Nogmaals, het is geen onwil of zoeken naar het uiterste maar naar een oplossing....die ik met deze dongle dacht te hebben gevonden.
Met aanmelden via slimmemeterportaal ed heb ik slechte ervaring, ik werd plat gebeld door aanbieders die me een goedkopere energieleverancier wilden aansmeren.....ze geven / verkopen waarschijnlijk je gegevens door en dat is het laatste wat ik wil, zowel het gebeld worden als mijn gegevens doorgeven.
Kan het via mijn energieleverancier dan is het een andere verhaal omdat ik dan deze daarop kan aanspreken omdat in mijn contract staat dat er geen persoonlijke gegevens aan derden verstrekt worden.
Ik wacht nog even af wat HomeWizzard mij te melden heeft via e-mail en de energieleverancier, dan zien hoe het balletje gaat rollen.
Ook met het verhal over Energy+ lijkt het me logisch dat het via de servers van HomeWizard gaat.
Toegeven het staat niet concreet op de website, maar ook in dit topic is het al meermalen voorbij gekomen dat dat zo is. En HomeWizard heeft hier al meermalen op gereageerd wat ze met de data doen (en dat dat dus geen verdienmodel is)
Je had dus zelf ook wat meer onderzoek mogen doen voordat je lukraak wat aanschaft, zeker in het geval dat je echt wel een afwijkend iets hebt. Ik ken in ieder geval niemand die WEL wifi heeft maar dit niet met internef heeft verbonden.
Klopt, je schijnt overigens wel een internet verbindiong nodig te hebbenDJ-Promo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:34:
Mijn ouders hebben een aparte groep met een set zonnepanelen. Nog uit de tijd dat je ze niet kon uitlezen. Nu lijkt mij de din rail meter ideaal. Dat is toch installeren en via wifi kunnen ze kijken wat ze opwekken? Zit te denken om dit als kerst cadeau te geven.
En ik zou er dan ook een P1 meter bij aanschaffen (als ze een slimme meter hebben en het budget het toelaat). Dan kun je naast de opwek, ook je verbruik zien EN inzien welke gedeelte van je verbruik jezelf hebt opgewekt.
Ik ben van hetzelfde bouwjaar als jij. Gelukkig gezond in tegenstelling van jou. Echter ik heb heel veel gemak van het internet. Juist als je ouder wordt kan het heel veel voor je betekenen. Ik denk dat de producten van HomeWizard juist een zegen voor jou kunnen zijn. Denk hierbij aan de Link waarmee je erg veel zaken uit je stoel kunt regelen. Ook als je, zoals jouw probleem met de meter, dit vanuit je (luie) stoel kunt oplossen.
Ik zou zelfs op jouw leeftijd juist meer gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn. Maar dat is mijn mening, die niet zalig is.
Men moet hooien als de zon schijnt. 19 panelen a 260 WP = 4940 WP
Rob, kijk eens naar een Youless.RobAkm schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:30:
Ik heb van HomeWizzard een terugstuur bericht gehad, dus dat is geen probleem meer mocht ik er niet uitkomen.
De energieleverancier krijg ik op dit moment even niet te pakken....meer dan 15 minuten wachttijd en werd verbroken
Dat ik een "uitzondering" ben (of heb) realiseer ik me nu ook, maar ik ontken dat iedere oudere WiFi gebruikt.
De meeste ouderen om mij heen hebben gewoon een pc staan met een kabeltje aan het modem en het gebruik van een tablet met WiFi is nog vele malen minder.
Net zomin dat iedereen (vooral ouderen) een GSM met internet bundel heeft, dat schermpje is amper uit te lezen voor ouderen zonder leesbril / vergrootglas
Ik erken dat het voor jongeren iets ongelooflijks is dat niet iedereen dat heeft, maar als je wat ouder bent en niet opgegroeid / meegegaan bent met de huidige techniek is het allemaal abracadabra.
Om de meter van het zonnepaneel uit te lezen kan ik ook naar zolder lopen en de standen zijn niet echt relevant, maar de camera is een ander verhaal.
Ik ben niet zo snel meer te been (TIA) en de postbestellers zijn vertrokken eer ik bij de deur ben, waardoor ik weer naar een afhaalpunt aan de andere kant van de stad moet.
Als ik ze even kan toespreken dat ik eraan kom scheelt mij (en de postbezorgers) een zee van tijd en ergernis.
Nogmaals, het is geen onwil of zoeken naar het uiterste maar naar een oplossing....die ik met deze dongle dacht te hebben gevonden.
Met aanmelden via slimmemeterportaal ed heb ik slechte ervaring, ik werd plat gebeld door aanbieders die me een goedkopere energieleverancier wilden aansmeren.....ze geven / verkopen waarschijnlijk je gegevens door en dat is het laatste wat ik wil, zowel het gebeld worden als mijn gegevens doorgeven.
Kan het via mijn energieleverancier dan is het een andere verhaal omdat ik dan deze daarop kan aanspreken omdat in mijn contract staat dat er geen persoonlijke gegevens aan derden verstrekt worden.
Ik wacht nog even af wat HomeWizzard mij te melden heeft via e-mail en de energieleverancier, dan zien hoe het balletje gaat rollen.
Steek je net als een HomeWizard in je slimme meter. Daarnaast verbind je hem bedraad met je netwerk router. Het heeft een ingebouwde webserver. Via iedere browser op je computer op ander apparaat lees je de huidige meterstanden uit. Daarnaast kun je historische waarden in een Excel spreadsheet downloaden als je daar behoefte aan hebt.
Is wel een slagje duurder (+/- 80 euro) maar je hebt niks te maken met API's, wifi, JSON, etc. Leest ook je 'slimme' gasmeter uit via je 'slimme' electriciteitsmeter.
Als webdeveloper ben ik dagelijks bezig met het koppelen van diverse API's, en dit was voor mij ook een eis bij de aanschaf van een P1 meter. Binnenkort even kijken of ik een simpele webinterface kan bouwen om e.e.a. uit te lezen en te bekijken op de PC.
Voor wie want ik ben maar alleen en mijn kleine auto'tje met hoge instap bevalt mij uitstekend, kan al mijn boodschappen erin kwijt en kom altijd op de plaats van bestemming....zonder digitale display waarop je youtube oid kan kijken terwijl je autorijdt (....).
Ik heb geen WiFi naar buiten nodig want mijn pc zit met een kabeltje van 1 meter op het modem aangesloten en met een niets langer kabeltje op de stekkerdoos waar ook de tv op zit..
De enige WiFi is voor mijn deurcamera op de tablet en als extra'tje kan ik mijn zonnepaneel zien wat hij produceert, maar dit is geen must.
Maar blijkbaar ben ik te oud of te onnozel om dingen aan te schaffen waarvan je mag verwachten dat als er staat WiFi dat ze dan bedoelen WiFi om te internetten.
Zeer vreemd want je kan ook bewakingscamera's kopen welke via WiFi op je pc kan zien en waar je beslist geen internet voor nodig hebt.
Ik heb het wel gehad, ik wacht de levering en het antwoordt van HomeWizzard af en zie wel of ik het terug stuur en dan LOWI koop welke wel zonder internet kan werken of dat de energieleverancier de uitlezing aan kan zetten.
@Strontvlieg Bedankt, ik ga even de beschrijving lezen.
@kok36935 Ik ben niet zo voor nieuwe snufjes vooral als ik ze (nog) niet nodig heb en af en toe uit me (luie) stoel komen is juist goed voor de broodnodige beweging om mijn de bloeddruk laag te houden....ook weer een gevolg van de TIA.
Als ze zeggen ouderdom komt met gebreken dan heb ik de hoofdprijs gewonnen, hoge bloeddruk, achteruitgang van ogen/gehoor en coördinatie verlies deel lichaam.
@Vinze Als je dat voor elkaar krijgt houd ik me aanbevolen en de HomeWizzard behouden.
Geld is toch al uit gegeven en zoals ik begrijp (lees op internet) zijn er toch meerdere die het nut van een internetverbinding niet zien.
Iedere laptop, tablet, pc heeft genoeg opslagruimte om daar jaren data op te slaan, dus een externe webopslag is bij vele een onnodig iets.
Als je ook je huis hebt geautomatiseerd staat sowieso wel ergens een pc op de achtergrond te draaien welke als backup kan dienen.
Kijk eens bij "Enelogic". Kost niets, geen vervelende telefoontjes en elke dag de meterstanden van de vorige dag /week/maand op je pc.
Ik ben/was een zeer tevreden gebruiker, maar omdat ik live wilde kijken ben ik overgestapt op Homewizard. Nu gebruik ik Enelogic nauwelijks meer.
Edit: online zie ik 100a als maximale belasting, misschien heeft de installateur het niet helemaal goed aangesloten of is er iets anders mee aan de hand
[ Voor 33% gewijzigd door Penait1 op 11-12-2020 19:04 ]
De kWh ondersteund inderdaad tot 100A. 22A op een 1 fase installie lijkt ons wel aan de grove kant....Penait1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:02:
Bij het installeren vandaag van de kwh meter klapte de hoofdgroep eruit. Volgens de installateur kwam het omdat de meter maar is bestemd voor 10a terwijl er door mijn 1 fase installatie tot 22a opgewekt kan worden. Jammer dat deze kwh meter niet gaat werken en ook iets om je goed te beseffen want als je er geen verstand van hebt kijk je er snel overheen.
Edit: online zie ik 100a als maximale belasting, misschien heeft de installateur het niet helemaal goed aangesloten of is er iets anders mee aan de hand
Het is veel maar mag nog net, een 5kW omvormer zie ik relatief vaak hier voorbij komen op Tweakers,1 fase. Ben benieuwd wat er dan is misgegaan dat alle stoppen eruit gingen en alleen opgelost was toen de meter ertussen uit ging. En natuurlijk of ik het zelf nog een keer durf te proberen, misschien heeft ie kabels omgewisseld oidHomeWizard_NL schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:10:
[...]
De kWh ondersteund inderdaad tot 100A. 22A op een 1 fase installie lijkt ons wel aan de grove kant....
[ Voor 27% gewijzigd door Penait1 op 11-12-2020 19:22 ]
Zeker niet toevallig gecontroleerd hoe deze was aangesloten ?Penait1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:20:
[...]
Het is veel maar mag nog net, een 5kW omvormer zie ik relatief vaak hier voorbij komen op Tweakers,1 fase. Ben benieuwd wat er dan is misgegaan dat alle stoppen eruit gingen en alleen opgelost was toen de meter ertussen uit ging. En natuurlijk of ik het zelf nog een keer durf te proberen, misschien heeft ie kabels omgewisseld oid
Helaas niet! Heb er zelf niet echt verstand van. Moet hem toch een berichtje sturen met een terugkoppeling dus ga dan meteen even dit navragen met een foto van het bijgeleverde schema of hij dat zich nog kan herinneren.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:03:
[...]
Zeker niet toevallig gecontroleerd hoe deze was aangesloten ?
Die 10A is de nominale stroom (niet de maximale). De nominale stroom heeft te maken met de stroom waar de ijking is gedaan.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Even voor onze verdedigingWVL_KsZeN schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:46:
@Penait1 Die kWh meter heeft een beetje 'aparte' aansluitingen. Normaal (bij aardlekschakelaars of automaten e.d.) zitten deze in of uit boven of beneden, maar hier links en rechts. Als je de handleiding niet leest kun je makkelijk iets kortsluiten door het verkeerd aan te sluiten.
Die 10A is de nominale stroom (niet de maximale). De nominale stroom heeft te maken met de stroom waar de ijking is gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 11-12-2020 22:08 ]
Ik raad je aan om contact op te nemen met onze support via de website, vermeld hierbij het serienummer van je p1 meter onder instellingen > meters > ‘p1 meter’ > serienummerJan Workum schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:19:
Eergisteren HomeWizard P1 ingeplugd, app geïnstalleerd etc. Krijg wèl de meterstanden door (electra en gas) maar geen grafieken (alleen draaiende wachtrondjes) De hele procedure nog een keer doorlopen maar dit bood geen soelaas. Verder dit topic doorgenomen maar kom dit issue niet tegen. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Ik bedoel niets negatiefs, maar je moet gewoon wel even opletten dat de energie van links<->rechts door de meter gaat in plaats van boven<->beneden. Bij de 3 fase kWh meter gaat de energie bijvoorbeeld wel van boven naar beneden.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:06:
[...]
Even voor onze verdediging, deze aansluitvorm is de standaard voor kWh meters. Het enige verschil met onze kWh meters in vergelijking met de meeste andere kWh meters is dat ze aansluitrichting gevoelig zijn omdat ze stroom in twee richtingen meten ipv een. Als de installateur het schema in de handleiding volgt is het een fluitje van een cent.
:strip_exif()/f/image/ZzZqfaxTFg1ENs3UwiOggWzF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/10fgGK7gLQACsNdmUjYPle2T.jpg?f=fotoalbum_large)
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Bedankt voor je reactie, zal ik doen.HomeWizard_NL schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:01:
[...]
Ik raad je aan om contact op te nemen met onze support via de website, vermeld hierbij het serienummer van je p1 meter onder instellingen > meters > ‘p1 meter’ > serienummer
In de reguliere handleiding bij de kWh meter, op de zijkant van de meter, bij de product afbeeldingen in de webwinkel en bovenin het artikel is deze wel correct vermeld. Ik heb het support artikel na jouw terechte opmerking direct gereviseerd.Thermomax schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 07:41:
[Afbeelding]
HomeWizard, kijken jullie nog eens goed naar de afbeelding rood omcirkeld? N moet L zijn
[ Voor 14% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-12-2020 11:20 ]
Het kan zijn dat je telefoon onvoldoende geheugen heeft om de grafieken te kunnen laden, kan het zijn dat u een oud Android toestel heeft? Bijvoorbeeld van 2008-2012? We zien dat sommige gevallen dat echt oude toestellen niet genoeg grafisch vermogen hebben om dit te kunnen. Heeft u de mogelijkheid om dit te testen op een ander toestel of tablet? U hoeft enkel in te loggen met uw HomeWizard account op een ander toestel, u hoeft het apparaat niet opnieuw te installeren.Jan Workum schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:19:
Eergisteren HomeWizard P1 ingeplugd, app geïnstalleerd etc. Krijg wèl de meterstanden door (electra en gas) maar geen grafieken (alleen draaiende wachtrondjes) De hele procedure nog een keer doorlopen maar dit bood geen soelaas. Verder dit topic doorgenomen maar kom dit issue niet tegen. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Inloggen op een ander toestel is het daar niet nodig de app te installeren?
Uiteraard heb je dan wel de app nodigJan Workum schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:37:
Daar zat ik ook aan te denken maar het toestel is uit 2016, Android 5.0.2
Inloggen op een ander toestel is het daar niet nodig de app te installeren?
[ Voor 18% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-12-2020 18:06 ]
Was er al bang voorHomeWizard_NL schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:00:
[...]
Uiteraard heb je dan wel de app nodigprobeer als het kan een ander toestel, om het toestel zelf in ieder geval uit te sluiten. Android 5 komt zeer weinig meer voor tegenwoordig.
Heb je een slimme meter? Zo nee, einde verhaal of bellen voor een nieuwe maar indien op eigen verzoek dan kost het wel geld.
Zo ja:
Bij welke energie leverancier zit je? Bij de meeste kun je uitlezen op afstand aan zetten. Dan ben je bij sommige grote zoals Essent nog geen steek verder want die laten slechts één keer per maand na afloop de meterstand zien.
Maar daarvoor heb ik dan een gratis account bij Umeter.nl Die tonen dan jouw meterstanden met een dag vertraging. Lijkt me prima voor af en toe checken en je hoeft niet meer onder de trap te kruipen.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Dat terugleveren vind ik vreemd, hoe kan dat?Ruben E schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:39:
Gister de 3 fase kwh meter geplaatst achter de 3 fase automaat voor het laadpunt. Ik heb de auto nog niet, dus kan volle belasting nog niet testen, maar standby evbox elvi laadpaal die via wifi verbonden is komt op een netto verbruik van 0 uit. Enig idee waardoor dit kan komen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat zie je bij "nu"?
Op een hele dag zie ik pas echt verbruik terug in stand-by. Op een halve dag staat er ook 0,0, omdat het aantal te laag is.
/f/image/1GpvJDEwehTmWgL7qjUfNC2C.png?f=fotoalbum_large)
Op nu zie ik dit:
/f/image/J0DWD3c0L4Zch8ECqdzIYi8B.png?f=fotoalbum_large)
Ik vind de terug levering bij jou vreemd. Misschien omdat de zappi dit ondersteund? Mijn TNM paal ondersteunt dit niet.
[ Voor 35% gewijzigd door BlakHawk op 14-12-2020 10:09 ]
Ik zie dit bij nu;BlakHawk schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:04:
[...]
Dat terugleveren vind ik vreemd, hoe kan dat?
Wat zie je bij "nu"?
Op een hele dag zie ik pas echt verbruik terug in stand-by. Op een halve dag staat er ook 0,0, omdat het aantal te laag is.
[Afbeelding]
Op nu zie ik dit:
[Afbeelding]
Ik vind de terug levering bij jou vreemd. Misschien omdat de zappi dit ondersteund? Mijn TNM paal ondersteunt dit niet.
/f/image/B7F6fyULQnhW0MJI76OYCUpX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SQEWdqqe9uRvNjyMFOf0hl4V.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Ruben E op 14-12-2020 10:15 ]
Die teruglevering kan niet kloppen toch?Ruben E schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:11:
[...]
Ik zie dit bij nu;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@HomeWizard_NL, hebben jullie een idee?
Er zit dus niets aangesloten op de zappi?
Idd niets aangesloten; is Evbox Elvi (niet zappi 😉)BlakHawk schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:17:
[...]
Die teruglevering kan niet kloppen toch?
@HomeWizard_NL, hebben jullie een idee?
Er zit dus niets aangesloten op de zappi?
Lol waar haal ik zappi nou vandaan 🤔Ruben E schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:22:
[...]
Idd niets aangesloten; is Evbox Elvi (niet zappi 😉)
Kater? Eerst water, de rest komt later
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Hoi haan, bij ons wordt elke bestelling voor 5u op werkdagen dezelfde dag verstuurd. Het probleem is dat deze pakketten in karren worden opgehaald door postnl. Pas als ze bij het sorteercentrum gescand worden voor levering worden deze digitaal door postnl “ontvangen”. Probleem is dat de drukte bij de sorteercentra oploopt, waardoor inkomende pakketten niet worden gescand tot net voordat ze verzonden gaan worden.Haan schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:44:
@HomeWizard_NL Ik heb donderdag de P1 meter besteld, deze zou eerst netjes op vrijdag geleverd worden, toen werd het zaterdag en nu is het dinsdag geworden. Maar het pakket is nog steeds alleen aangemeld en niet ontvangen/verwerkt bij PostNL. Hoe zit dit?
ron321 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:56:
Hier hetzelfde met kWh meter. Drukte bij de post denk ik.
Dit dus gedaan, de 3 fase teruggezonden etc. netjes gecrediteerd door jullie primaHomeWizard_NL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:56:
[...]
hoi cees, dit soort dingen zul je echt via onze support moeten doen![]()
https://energy.homewizard.net/nl/support/tickets/new
Nieuwe P1 meter en enkelfase meter besteld, en P1 meter en USB snoer en adapter ontvangen
Weer extra werk, voor mij, voor jullie. en ik voorzie een welles nietes discussie.
Even afwachten op de reactie van Support
Maar wat ziet de P1 meter er raar uit bij jou, wat is dat blokje met 'P1' , die heb ik helemaal niet en het kabeletje uit de P1 meter is ook langer bij mij (zie fotos eerder in het topic).
Verder lijkt me dit een gevalletje RTFM. Ondanks dat de meter wel DSM5 lijkt te zijn, wilt het nog lang niet altijd lukken zonder externe voeding (sterker nog: we hebben voorbeelden met vrijwel dezelfde meters waarbij de 1 zegt wel et werken en de ander neit). Staat ook duidelijk omschreven mijns inziens.
Probeer eens een voeding aan te sluiten.RobAkm schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:56:
Mijn zoon heeft de P1 aan de meter gehangen, maar de P1 doet helemaal niets....geen gekleurde behuizing en ook bij drukken gebeurd er helemaal niets.
Kan de P1 niet met deze meter werken ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vaak heeft hij die even nodig om op te starten en daarna werkt het mogelijk zonder.
Ik zal zo de stekker eens uit het stopcontact trekken en zien of hij blijft werken.
De app werkt wel zoals mijn zoon het nu aangesloten heeft, dus dat is geen probleem.
@IJsbeer Wat er vreemd is aan mijn meter weet ik niet want hij ziet er precies zo uit als op de HomeWizzard website, dus zonder extra usb-snoertje en precies op de zelfde plaats gemonteerd als mijn meter.
https://www.homewizard.nl...homewizard-wi-fi-p1-meter
:strip_exif()/f/image/S4LhDTz1Br4PQCeJOpB49DVe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door RobAkm op 15-12-2020 19:03 ]
Doe hem eens aan een adapter in een normaal stopcontact, dus niet in de slimme meter.RobAkm schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:51:
Usb-stekker uit de P1 gehaald en het is gelijk een dood vogeltje, dus zonder extra usb-voeding doet dat ding niks.....verkeerde informatie op de website zoals op de foto te zien is.
@IJsbeer Wat er vreemd is aan mijn meter weet ik niet want hij ziet er precies zo uit als op de HomeWizzard website, dus zonder extra usb-snoertje en precies op de zelfde plaats gemonteerd als mijn meter.
https://www.homewizard.nl...homewizard-wi-fi-p1-meter
[Afbeelding]
Configureer dan de WiFi en stop hem daarna in de slimme meter.
Haal ik hem uit de meter en sluit hem weer aan op de usb-adapter krijgt dat ding wel weer kleurtjes.
Met een verlengsnoer en een usb-adapter aangesloten op de meter doet hij het weer wel, maar een los snoer door de hal zie ik toch echt niet zitten....helemaal niet als op de website staat dat dit onnodig is, op een 5.0 meter zou hij het MOETEN doen zonder extra voeding.
Let erop dat concurrenten als Youless sowieso een adapter nodig hebben met stroom.RobAkm schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:00:
Is zo door mijn zoon gedaan op tafel, maar daarna in de meter zonder usb-adapter doet hij niets meer....geen kleurtjes meer op die P1.
Haal ik hem uit de meter en sluit hem weer aan op de usb-adapter krijgt dat ding wel weer kleurtjes.
Met een verlengsnoer en een usb-adapter aangesloten op de meter doet hij het weer wel, maar een los snoer door de hal zie ik toch echt niet zitten....helemaal niet als op de website staat dat dit onnodig is, op een 5.0 meter zou hij het MOETEN doen zonder extra voeding.
Misschien toch de optie via de energieleverancier?
Als er geen oplossing is dan boor ik een gaatje in de muur en sluit ik een P1 kabeltje met usb-adapter aan op de pc en lees ik de meter wel uit met Putty.
Mijn pc staat aan de andere kant van het muurtje, dus ik hoef dan geen 220 Volt aan te leggen op een plaats welke nauwelijks begaanbaar is om te werken of 24/7 een usb-adapter te voeden.
Morgen zal ik de dongle nog even bij de buren in de meters prikken, we hebben in de straat allemaal de zelfde meters, en als de dongle daar ook niet werkt zonder usb-voeding is het voor mij eigenlijk wel klaar.
En waar zijn de 3 andere aansluitingen voor?
[ Voor 0% gewijzigd door ron321 op 16-12-2020 12:28 . Reden: taalfout ]
Waarom alles zo letterlijk nemen en waarom lees je gewoon niet wat voor apparaat het is en wat doet. De data wordt in de cloud opgeslagen dus hoe kun je dan zonder internet hier bij. Ook de meter uitlezen met putty kun je wel?
Koop een raspberry pi 2de hands, koop online een juiste p1 kabel -> usb en lees het zelf lokaal uit. Zonder internet. Dit gebruik ik zelf ook en werkt prima.
Daar heb je een stroomkabel voor nodigDJ-Promo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:31:
Moet echt op mijn handen zitten over de bevindingen van deze meneer.
Waarom alles zo letterlijk nemen en waarom lees je gewoon niet wat voor apparaat het is en wat doet. De data wordt in de cloud opgeslagen dus hoe kun je dan zonder internet hier bij. Ook de meter uitlezen met putty kun je wel?
Koop een raspberry pi 2de hands, koop online een juiste p1 kabel -> usb en lees het zelf lokaal uit. Zonder internet. Dit gebruik ik zelf ook en werkt prima.
Via de leverancier is in zijn geval echt het beste... (Naar mijn mening)
Putty heeft mijn zoon op de tablet gezet en ik hoef alleen maar op zonnepanneel te klikken in het menu om de waarden te zien, zo kan dat ook met andere dingen...maar waarschijnlijk snap je niet wat Putty is.
Ik zal het nogmaals proberen uit te leggen (hoewel ik het idee heb dat je het toch niet wil snappen), ik heb alleen de meterstanden nodig.....GEEN GRAFIEKJES en GEEN CLOUD (wat dat ook mag zijn) !!!!!
Ik snap zeker wat putty is. Snap wel dat je meterstanden wil. Dat is met heel dingen mogelijk die in eigen beheer kan hebben zonder cloud etc. daarom snap ik niet waarom je met dit product door wil gaan. Ik gebruik ook geen fietsband voor onder mijn auto.RobAkm schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:49:
@DJ-Promo Ook voor iedere andere oplossing (behalve een enkel datakabeltje) heb je stroom nodig welke niet aanwezig is.
Putty heeft mijn zoon op de tablet gezet en ik hoef alleen maar op zonnepanneel te klikken in het menu om de waarden te zien, zo kan dat ook met andere dingen...maar waarschijnlijk snap je niet wat Putty is.
Ik zal het nogmaals proberen uit te leggen (hoewel ik het idee heb dat je het toch niet wil snappen), ik heb alleen de meterstanden nodig.....GEEN GRAFIEKJES en GEEN CLOUD (wat dat ook mag zijn) !!!!!
Nee, hoofdletters staan nooit leuk. Laat de meterstanden nou gewoon maandelijks door je energieleverancier doorgeven, of gebruik de P1-meter zoals en waarvoor deze bedoeld is.
Nee, meterkast links, zonnepanelen rechts.ron321 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:20:
Als de kWh meter gebruikt wordt voor zonnepanelen moet je hem dan andersom aansluiten dus zonnepanelen links groepenkast rechts?
En waar zijn de 3 andere aansluitingen voor?
Hij telt ook de teruggeleverde energie.
Op android toestellen is het triviaal dit via instellingen op te vragen,Tebbie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:41:
@HomeWizard_NL verzoekje voor de app. Kunnen jullie bij de meter gegevens (wifi etc) ook het huidige ip (lokale) tonen? Het is voor sommige gebruikers moeilijk om dit uit hun internet router te halen en via de app makkelijker/toegankelijker.
ik heb geen behoefte aan deze (overbodige) informatie.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Helaas voor Iphones dus niet, maar goed het is een verzoek dus voir de developers of ze het doen of niet.dunklefaser schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:45:
[...]
Op android toestellen is het triviaal dit via instellingen op te vragen,
ik heb geen behoefte aan deze (overbodige) informatie.
Is dit normaal?
Hoi Tebbie,Tebbie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:41:
@HomeWizard_NL verzoekje voor de app. Kunnen jullie bij de meter gegevens (wifi etc) ook het huidige ip (lokale) tonen? Het is voor sommige gebruikers moeilijk om dit uit hun internet router te halen en via de app makkelijker/toegankelijker.
De bug in de api is trouwens nu verholpen betreft de meerdere fases. We zijn wel bezig met methodes om devices te ‘discoveren’ in een netwerk ongeacht het ip adres. Dan hoeven gebruikers het ip adres niet meer te weten.
[ Voor 12% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-12-2020 19:36 ]
Enig idee of dit ergens door kan komen? Hangt specifiek een standby laadpaal achter, staat gewoon aan en is online via WiFi. Verbruik is extreem laag en hij meet ook teruglevering. Is de 3 fase kwh meter serienummer is 3c39e722def2
/f/image/2eu11Q3VHcQ6FJtB1jVRxMdU.png?f=fotoalbum_large)
Waar zijn de 3 extra aansluitingen voor op de 1 fase kWh meter?
De meter geeft enkel de meting aan. Hoe deze waardes ontstaan is aan het aangesloten apparaat. Feit is dat uw meter stroom afneemt en teruglevert in standby. Dit kan te maken hebben met verschillende factoren (fase afwijkingen/capacitoren ) maar om hier een antwoord op te geven is voor ons ook enkel gokken. Als je hier echt uitsluitsel over wilt dan zou ik dit vragen aan de fabrikant van de laadpaal.Ruben E schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:38:
@HomeWizard_NL
Enig idee of dit ergens door kan komen? Hangt specifiek een standby laadpaal achter, staat gewoon aan en is online via WiFi. Verbruik is extreem laag en hij meet ook teruglevering. Is de 3 fase kwh meter serienummer is 3c39e722def2
[Afbeelding]
Puls aansluitingen (deze vindt je terug op veel kWh meters) deze geven een ‘hoog’ signaal bij elke 2000ste van een kWh. In principe gebruik je deze niet tenzij je een ander apparaat hebt waarmee je het stroomverbruik wilt tellen buiten Energy om.ron321 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:49:
@HomeWizard_NL
Waar zijn de 3 extra aansluitingen voor op de 1 fase kWh meter?
Dankjewel ik had gehoopt op een instelbaar alarmcontact.HomeWizard_NL schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:52:
[...]
Puls aansluitingen (deze vindt je terug op veel kWh meters) deze geven een ‘hoog’ signaal bij elke 2000ste van een kWh. In principe gebruik je deze niet tenzij je een ander apparaat hebt waarmee je het stroomverbruik wilt tellen buiten Energy om.
@HomeWizard_NLHomeWizard_NL schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:15:
[...]
Hoi Tebbie,
De bug in de api is trouwens nu verholpen betreft de meerdere fases. We zijn wel bezig met methodes om devices te ‘discoveren’ in een netwerk ongeacht het ip adres. Dan hoeven gebruikers het ip adres niet meer te weten.
Use case is voor integratie met andere middelen. Bijv Homey, mensen moeten ip adres invoeren anders kan de API call niet gedaan worden. Ik ben nog aan het kijken of daar nog een discovery mogelijkheid is die werkt. Geldt alleen niet voor alternatieve SSID bijv IoT doeleinden waardoor het lastig discoveren is als er verschillende netwerken zijn.
Andere reden hiervoor is dat niet iedereen weet waar het ipadres van de dongle in hun internet router (ziggo, kpn, etc) te vinden is.
Maar goed het is een verzoek/vraag zodat het wellicht iets makkelijker wordt voor integratie doeleinden.
Bedankt voor de bug fix, vanaf welke firmware is dat actief dan kan ik dat in de code checken van de Homey app hiervoor.
Dit heb ik ook in de TS opgenomen omdat de vraag iedere pagina wel een keer gesteld wordt.Haan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:05:
Vandaag eindelijk de P1 meter binnen, aan de meter gehangen en werkt meteen, zonder adapterNu valt me alleen op in de app (iOS) dat ik bij 'Nu' alleen het huidige stroomverbruik kan zien, bij gas staat 'niet van toepassing'. Bij 'dag' zie ik wel gasverbruik.
Is dit normaal?
De slimme meter geeft dat maar maximaal 1x in de 5 minuten door en oudere meters zelfs 1x per 10 minuten.
Live gas is dus niet mogelijk door de inrichting van de slimme meters.
Wij begrijpen je vraag helemaal. Ik denk echter niet dat dit op kort termein gaat komen, wij hebben nu geen data betreft het interne ip (bewust). Het is nu dan ook niet mogelijk om dit in de app te tonen etc. De fix voor 3 fasen is beschikbaar vanaf 2.11Tebbie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:09:
[...]
@HomeWizard_NL
Use case is voor integratie met andere middelen. Bijv Homey, mensen moeten ip adres invoeren anders kan de API call niet gedaan worden. Ik ben nog aan het kijken of daar nog een discovery mogelijkheid is die werkt. Geldt alleen niet voor alternatieve SSID bijv IoT doeleinden waardoor het lastig discoveren is als er verschillende netwerken zijn.
Andere reden hiervoor is dat niet iedereen weet waar het ipadres van de dongle in hun internet router (ziggo, kpn, etc) te vinden is.
Maar goed het is een verzoek/vraag zodat het wellicht iets makkelijker wordt voor integratie doeleinden.
Bedankt voor de bug fix, vanaf welke firmware is dat actief dan kan ik dat in de code checken van de Homey app hiervoor.
Ik denk dat ik je verkeerd heb begrepen, je wil dus het IP-adres van de dongle weten en niet zoals ik eerst las het IP-adres van je Iphone.Tebbie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:52:
[...]
Helaas voor Iphones dus niet, maar goed het is een verzoek dus voir de developers of ze het doen of niet.
- Maar ook voor een netwerkscan zijn er tooltjes, ik gebruik bijvoorbeeld het gratis "Fing" onder android.
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Klopt. Maar ik weet dat wel maar sommige gebruikers die dongle gebruiken en OOK nog aan Homey willen koppelen weten dat niet. En vragen dan mij als ontwikkelaar van de Homey HomeWizard Energy app hoe ze het ip adres van de dongle kunnen vinden. Dongle geeft wel aan welk WiFi het is verbonden maar dus geen ip. Maar goed ik weet ook niet hoe een gebruiker zijn/haar netwerk in elkaar steekt.dunklefaser schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:59:
[...]
Ik denk dat ik je verkeerd heb begrepen, je wil dus het IP-adres van de dongle weten en niet zoals ik eerst las het IP-adres van je Iphone.
- Maar ook voor een netwerkscan zijn er tooltjes, ik gebruik bijvoorbeeld het gratis "Fing" onder android.
YMMV
Even een terugkoppeling; excuses voor het verwijt dat hij niet geschikt was voor zwaardere installaties. Heb hem ondertussen met behulp van jullie handleiding en stappenplannen in dit topic weten aan te sluiten en hij draait helemaal prima! Fout lag dus bij de installateur.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:03:
[...]
Zeker niet toevallig gecontroleerd hoe deze was aangesloten ?
http://192.168.178.xxx/api/v1/data
:fill(white):strip_exif()/f/image/sMBLdxV5Mdde2cBtyjUw4T6H.png?f=user_large)
Snappen deze mensen niet dat andere niet zo technisch zijn of voelen ze zich te "goed" om een normaal antwoord te geven ?
Er werd een vraag gesteld of het ip-adres zichtbaar gemaakt kon worden zodat de p1 via een api uitgelezen kon worden, maar als je dat wilt doen moet je wel een ip-adres hebben en (helaas) is niet iedereen zo slim als een ijsbeer.
Er zijn gebruikers, zoals ik die gewoon wat intypen of uitlezen en je hebt (ijsbeer) knutselaars die wat technischer zijn en in modems ed gaan wroeten.....wat voor mij en vele andere niet is weggelegd.
HomeWizzard heeft zelf aangegeven dat je via je browser een ip-adres moet ingeven wil je hem kunnen uitlezen, maar verstoppen het ip-adres of laten dit in ieder geval niet zien.
--------------------------antwoord van HomeWizzard------------------------------------------------------------
Zodra uw p1 meter geüpdatet is kan deze met een telefoon met wifi en een internet verbinding, gekoppeld worden aan uw ''desktop hotspot''. Zolang u met de tablet met de desktop verbonden bent of met de desktop zelf in een browser het volgende web adres zoekt (hier beneden) krijg u data terug van de P1 meter. Op een zelfde manier als u normaal gesproken een website ''bezoekt''.
Web adres: http://{IP address}/api/v1/data
Voorbeeld: http://192.168.11/api/v1/data
Vervolgens ziet u in de webpagina het volgende resultaat:
hier zijn de total power import 1 en 2 de laag en hoog tarief meterstand voor gebruik, en de export 1 en 2 de teruglevering. De total gas, is uw gas meter stand.
HTTP/1.1 200 OK
Content-Type: application/json
Content-Length: 476
{
"smr_version": 50,
"meter_model": "ISKRA 2M550T-101",
"wifi_ssid": "My Wi-Fi",
"wifi_strength": 100,
"total_power_import_t1_kwh": 10830.511,
"total_power_import_t2_kwh": 2948.827,
"total_power_export_t1_kwh": 1285.951,
"total_power_export_t2_kwh": 2876.514,
"active_power_w": -543,
"active_power_l1_w": -676,
"active_power_l2_w": 133,
"active_power_l3_w": 0,
"total_gas_m3": 2569.646,
"gas_timestamp": 210606140010
}
Zelfs met bovenstaande, raden wij u toch aan om met een echte wifi internet verbinding te werken, dit geeft in onze optiek een veel betere ervaring dan via de webbrowser en Ip adres data op te vragen in uw geval. Misschien kan een van u zonen u wel helpen om een wifi internet verbinding te realiseren
[ Voor 54% gewijzigd door RobAkm op 17-12-2020 12:34 ]
Maar dat is wat wij al dagen tegen je zeggen.RobAkm schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:31:
Ik snap niet waarom sommige gelijk zo hoog van de toren gaan blazen op een normaal gestelde vraag ?
Snappen deze mensen niet dat andere niet zo technisch zijn of voelen ze zich te "goed" om een normaal antwoord te geven ?
Er werd een vraag gesteld of het ip-adres zichtbaar gemaakt kon worden zodat de p1 via een api uitgelezen kon worden, maar als je dat wilt doen moet je wel een ip-adres hebben en (helaas) is niet iedereen zo slim als een ijsbeer.
Er zijn gebruikers, zoals ik die gewoon wat intypen of uitlezen en je hebt (ijsbeer) knutselaars die wat technischer zijn en in modems ed gaan wroeten.....wat voor mij en vele andere niet is weggelegd.
HomeWizzard heeft zelf aangegeven dat je via je browser een ip-adres moet ingeven wil je hem kunnen uitlezen, maar verstoppen het ip-adres of laten dit in ieder geval niet zien.
--------------------------antwoord van HomeWizzard------------------------------------------------------------
Zodra uw p1 meter geüpdatet is kan deze met een telefoon met wifi en een internet verbinding, gekoppeld worden aan uw ''desktop hotspot''. Zolang u met de tablet met de desktop verbonden bent of met de desktop zelf in een browser het volgende web adres zoekt (hier beneden) krijg u data terug van de P1 meter. Op een zelfde manier als u normaal gesproken een website ''bezoekt''.
Web adres: http://{IP address}/api/v1/data
Voorbeeld: http://192.168.11/api/v1/data
Vervolgens ziet u in de webpagina het volgende resultaat:
hier zijn de total power import 1 en 2 de laag en hoog tarief meterstand voor gebruik, en de export 1 en 2 de teruglevering. De total gas, is uw gas meter stand.
HTTP/1.1 200 OK
Content-Type: application/json
Content-Length: 476
{
"smr_version": 50,
"meter_model": "ISKRA 2M550T-101",
"wifi_ssid": "My Wi-Fi",
"wifi_strength": 100,
"total_power_import_t1_kwh": 10830.511,
"total_power_import_t2_kwh": 2948.827,
"total_power_export_t1_kwh": 1285.951,
"total_power_export_t2_kwh": 2876.514,
"active_power_w": -543,
"active_power_l1_w": -676,
"active_power_l2_w": 133,
"active_power_l3_w": 0,
"total_gas_m3": 2569.646,
"gas_timestamp": 210606140010
}
Zelfs met bovenstaande, raden wij u toch aan om met een echte wifi internet verbinding te werken, dit geeft in onze optiek een veel betere ervaring dan via de webbrowser en Ip adres data op te vragen in uw geval. Misschien kan een van u zonen u wel helpen om een wifi internet verbinding te realiseren?
Regel WiFi met internet.
Of ga voor de leverancier als oplossing, daar heb je geen dongel voor nodig.
Sorry dat ik het zeg, maar de afgelopen dagen kom je een beetje eigenwijs over. Je wil iets waar de P1 meter niet voor bedoeld is. Het kan met een omweg misschien wel, maar de vraag is nog steeds of dit de beste oplossing voor jou is.
Het is nu al zo vaak gezegd: veel hier denken niet dat dit de beste oplossing is voor je. Als je vervolgens allemaal nieuwe problemen noemt en "hobbels" in de weg, kan ik niets anders dan zeggen: We hebben het gezegd.
Nogmaal: het lijkt mij leuk als je het aan de praat weet te krijgen met de API, maar het is niet de kracht van dit apparaatje. Ik heb verder geen verstand van de API, verreweg het merendeel hier gebruik de API niet. Je gaat met je keuze van de standaard oplossing af en komt in het gebied van hobbien, maatwerk en knutselen. Dat moet je leuk vinden.
Ik heb bewust voor de P1 eter gekozen omdat het "out of the box" met wifi en internet in de cloud echt perfect werkt voor mij. Ik kan je helaas niet verder helpen met jouw oplossing.
Heel veel succes!
1) Er is geen webinterface voor de browser. Je kan er wel bij maar krijgt dan de API te zien waar je een request kan doen en waarbij je een actuele JSON response krijgt. Deze data kan je parsen inladen zodat je b.v. Grafana erboven kan zetten, maar dat vereist wel enig kluswerk.
2) je kan de data niet exporteren vanuit de app zodat je er wat mee kan op je laptop.
Volgens mij is dit een app only meter of mis ik iets? Heel leuk om te zien, maar te beperkt voor mijn gebruik. Ik wil juist meer doorsnedes maken en niet alles op een (onhandige) telefoon doen.
Kan iemand dit bevestigen?
Dit zou ik ook wel makkelijk vinden! Hoeft niet prominent in beeld maar kan volgens mij prima in de instellingen van de app. Op die manier hoef je ook niet in je router naar het ip adres te zoeken, in mijn netwerk zitten bijvoorbeeld meerdere "espressif" apparaten. Als daar dan ook het MAC adres vermeld staat kun je bijvoorbeeld ook eenvoudig een DHCP reservatie in je router te zetten.Tebbie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:41:
Ik weet dat dit meer voor de gevorderde gebruiker is, maar aangezien HomeWizard een API aanbied lijkt het mij dat dit ook een deel van de doelgroep is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mU9hsdgAsS2kgwC3ioNxfDRt.jpg?f=user_large)
Klopt, de dingen die jij ermee wilt zou je dan zelf moeten ontwikkelen op basis van de API maar dit is standaard niet mogelijk voor zover ik kan zien.ID-College schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:59:
Ik zit te orienteren op ook een dergelijke WiFi meter om te meten hoe het verbruik is, maar volgens mij missen er 2 (voor mij cruciale) elementen:
1) Er is geen webinterface voor de browser. Je kan er wel bij maar krijgt dan de API te zien waar je een request kan doen en waarbij je een actuele JSON response krijgt. Deze data kan je parsen inladen zodat je b.v. Grafana erboven kan zetten, maar dat vereist wel enig kluswerk.
2) je kan de data niet exporteren vanuit de app zodat je er wat mee kan op je laptop.
Volgens mij is dit een app only meter of mis ik iets? Heel leuk om te zien, maar te beperkt voor mijn gebruik. Ik wil juist meer doorsnedes maken en niet alles op een (onhandige) telefoon doen.
Kan iemand dit bevestigen?
[ Voor 31% gewijzigd door Vinze op 17-12-2020 15:30 ]
Er is hier vooral meermaals de vraag op Tweakers gesteld, die hebben ze aan de hand van die vraag ingevuld.Vinze schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:28:
[...]
Dit zou ik ook wel makkelijk vinden! Hoeft niet prominent in beeld maar kan volgens mij prima in de instellingen van de app. Op die manier hoef je ook niet in je router naar het ip adres te zoeken, in mijn netwerk zitten bijvoorbeeld meerdere "espressif" apparaten. Als daar dan ook het MAC adres vermeld staat kun je bijvoorbeeld ook eenvoudig een DHCP reservatie in je router te zetten.
Ik weet dat dit meer voor de gevorderde gebruiker is, maar aangezien HomeWizard een API aanbied lijkt het mij dat dit ook een deel van de doelgroep is.
Ik vind dat echt cool, bedrijf dat hier meeleest en dit soort zaken daarom invoert.
Lees vooral even "Veilig en eenvoudig in gebruik" en "Opnemen, bewegingsdetectie en terugkijken"
Ik snap dat zo iets meer gaat kosten dan de huidige dongle, maar het opent wel meer perspectieven in het gebruik van de dongle.
Dat is ook al uitgelegd.RobAkm schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:46:
Wat ik echt cool zou vinden is het volgende in een dongle: https://www.homewizard.nl/cameras
Lees vooral even "Veilig en eenvoudig in gebruik" en "Opnemen, bewegingsdetectie en terugkijken"
Ik snap dat zo iets meer gaat kosten dan de huidige dongle, maar het opent wel meer perspectieven in het gebruik van de dongle.
Zou leuk zijn met alleen een p1 meter. Maar het is een modulair systeem dat onderling met elkaar samenwerkt en berekeningen doet met verschillende data.
Je kunt een kWh meter plaatsen zonder een P1 meter te gebruiken, maar ook beide. Of alleen een P1 meter. Maar samen gebruiken ze elkaars data. Dat kan niet als je het lokaal opslaat.
Wie weet wat voor uitbreidingen de toekomst nog kent.
Tijdens eerdere events is de wens voor een watermeter doorgekomen, maar tijdens de enquête zijn er stopcontact meters ter sprake gekomen.
Het wordt dan allemaal zo uitgebreid dat je het alleen vanuit de cloud kunt regelen, zonder ieder device met forse rekenkracht en geheugen uit te voeren.
De WiFi -watermeter meter zou dan voorzien moeten zijn van een soort dynamo welke je dan weer in de waterleiding moet plaatsen om de WiFi-watermeter van spanning te voorzien want in waterputten zit 99 van de 100x geen stopcontact.
Maar even terug komen op dat camera verhaal, bij Ali verkopen ze WiFi-camera's voor 20€ met geheugenkaartje waarop je toch zeker een maand filmpjes kan opslaan welke veel groter van bestand zijn dan dat kleine beetje data wat uit die p1 komt.
Nu ben ik op dat gebied geen techneut, maar als een Arduino of Raspirie dat wel kan doen, dan zie ik niet in waarom een p1 dat niet zou kunnen....dat opslaan bedoel ik (weer onkunde van mij, sorry).
Daarnaast scheelt het HomeWizzard het huren (?) en onderhouden (?) van een cloudserver, want ik neem aan dat je die niet voor niets mag gebruiken.
Waterputten?!RobAkm schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:38:
Een watermeter zou ook leuk zijn want mijn watermeter zit 10 meter van huis onder een grote tegel in een put.
De WiFi -watermeter meter zou dan voorzien moeten zijn van een soort dynamo welke je dan weer in de waterleiding moet plaatsen om de WiFi-watermeter van spanning te voorzien want in waterputten zit 99 van de 100x geen stopcontact.
Maar even terug komen op dat camera verhaal, bij Ali verkopen ze WiFi-camera's voor 20€ met geheugenkaartje waarop je toch zeker een maand filmpjes kan opslaan welke veel groter van bestand zijn dan dat kleine beetje data wat uit die p1 komt.
Nu ben ik op dat gebied geen techneut, maar als een Arduino of Raspirie dat wel kan doen, dan zie ik niet in waarom een p1 dat niet zou kunnen....dat opslaan bedoel ik (weer onkunde van mij, sorry).
Daarnaast scheelt het HomeWizzard het huren (?) en onderhouden (?) van een cloudserver, want ik neem aan dat je die niet voor niets mag gebruiken.
Ik weet niet waar jij woont, maar in Nederland hebben we gewoon meterkasten met watermeters. Maar goed het is geen zekerheid dat die (snel) komt. De wens in uitgesproken.
Camera’s gaat hier wat offtopic.
HomeWizard heeft eerder uitgelegd waarom de cloud nodig is.
Ik heb het net geprobeerd, maar volgens mij lees je gewoon niet wat er gezegd wordt.
Met Energy komt er zo veel data binnen en ook wordt die data onderling gebruikt om te rekenen, of verrekenen.
Dan kun je toch niet alle apparaten met dikke reken cpu’s uitrusten? En vervolgens ga je dat hoe precies samenbrengen?
Gaat de P1 meter leidend zijn?
Maar wat als je alleen een kWh meter hebt en geen P1 meter.
Het zou nodeloos ingewikkeld worden, zo niet bijna onmogelijk.
Maar het is nu echt al 100 keer uitgelegd aan je.
Beste optie: regel WiFi met internet.
Optie 2: stuur de P1 meter terug en bel je Energiemaatschappij voor een maandelijks overzicht.
Optie 3: ga zelf proberen te knutselen en ga met de api aan de slag.
Die laatste optie is sowieso een beta functionaliteit en je gaat er tijd aan kwijt zijn en wie-weet kom je nog wat beren op de weg tegen.
Het is je eigen keuze om nu toch door te zetten met de api zonder internet.
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic