Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-09-2021
HomeWizard_NL schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:28:
[...]

https://energy.homewizard...00119569-kosten-weergaven

Ik zie dat de berekening in jouw app niet goed gaat naar je rekenvoorbeeld, als je je tarieven correct invult. Rekent de app de met hetzelfde resultaat uit als jouw voorbeeld. Andere som, zelfde resultaat.

Zoals vorige keer ook uigebreid besproken kun je geen kwh x 0,07 doen omdat dit enkel op jaarbasis van toepassing is. :| Dit is de reden waarom we dit niet ondersteunen. Volgens jouw voorbeeld zou je op een dag waar je 10kWh teruglevert en niets gebruikt 10x 0,07 cent opbrengen, dit is geen realistische afspiegeling omdat je met de saldering aan het eind van het jaar in 99% van de gevallen de volle 10x 21ct terug krijgt. De berekening die in de app staat zou inderdaad volgens een andere formule kunnen, Echter blijft het eindresultaat hetzelfde indien je de tarieven invult zoals wij aangeven O-). Het is onmogelijk om op dag niveau rekening te houden met of je over een heel jaar meer terug levert dan gebruikt (Dit weet je namelijk pas na een jaar :P).

Ja, de berekening die jij gebruikt is correcter. Maar als de uitkomst van de som identiek blijft heeft dit op dit moment geen voordelen voor de gebruiker. :/
Ik begrijp helemaal niet wat jullie redenering is. Echt ik snap het niet (gaat me boven de pet, ik ben maar een eenvoudige alpha-opgeleide ;-)) Ik zet alle tarieven maar weer op 0....
Mijn idee is, zeker uitgaande van de jaargrafiek, dat het beeld en mijn berekening en bewering heel realistisch tot op dat moment is en steeds realistischer wordt naarmate het jaar vordert. Maar ik zal wel iets over het hoofd zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptrvb
  • Laatst online: 01-09-2021
@marcel19 Ja zo gaat het. Volg het schema dat bij de meter zit. Heel eenvoudig:
Kabels van de zonnepanelen aan de ene kant (L-out en N-out!!) van de meter, nieuwe kabeltjes van de meter (L-in en N-in!!) naar de aardlekschakelaar/automaat waar de zonnepaneel-kabels eerst aan gemonteerd waren.
Voor die montage hoef je alleen de aardlekschakelaar van de zonnepanelen maar uit te schakelen.

L draad is bruin
N draad is blauw

[ Voor 79% gewijzigd door Ptrvb op 02-12-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 13:37
@HomeWizard_NL

Wanneer zou ik de 3 fasen unit nemen?
Ik heb dan wel is waar 3 fasen in huis. maar wat heeft dat voor extra nut ten opzichte van de standaard P1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:31
marcel19 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:37:
@HomeWizard_NL

Wanneer zou ik de 3 fasen unit nemen?
Ik heb dan wel is waar 3 fasen in huis. maar wat heeft dat voor extra nut ten opzichte van de standaard P1 meter?
De p1 meter meet altijd je slimme meter, 3 of een fase hoofdaansluiting. Een 3 fase kwh meter gebruik je bijvoorbeeld om los een krachtstroom (3 fase) zonnepanelen installatie te meten, autolader of andere grootgebruiker. De toepassing is dus anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
HomeWizard_NL schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:50:
[...]

De p1 meter meet altijd je slimme meter, 3 of een fase hoofdaansluiting. Een 3 fase kwh meter gebruik je bijvoorbeeld om los een krachtstroom (3 fase) zonnepanelen installatie te meten, autolader of andere grootgebruiker. De toepassing is dus anders
ok top dan heb ik die dus niet nodig :)
Ga ik binnenkort de meter bestellen voor me zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Ptrvb schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:18:
[...]

Ik begrijp helemaal niet wat jullie redenering is. Echt ik snap het niet (gaat me boven de pet, ik ben maar een eenvoudige alpha-opgeleide ;-)) Ik zet alle tarieven maar weer op 0....
Mijn idee is, zeker uitgaande van de jaargrafiek, dat het beeld en mijn berekening en bewering heel realistisch tot op dat moment is en steeds realistischer wordt naarmate het jaar vordert. Maar ik zal wel iets over het hoofd zien
Hoi ptrvb, maar dan ga je er neem ik aan van uit dat wij ook moeten weten wanneer je energie contract begint of eindigd? Of per kalender jaar? In nederland betekend dit dat de eerste dagen in het jaar dan relatief goedkoper zijn dan de laatste dagen in een jaar als je meer terug levert? Je januari kan dan een stuk goedkoper zijn dan je september, ook al is je gebruik in kWh hetzelfde. begrijp ons goed. Wij zouden graag een goede oplossing bieden. Echter brengt bovenstaande waarschijnlijk meer verwarring dan deze oplost. Om tarieven beter te begrijpen zou ik even al je tarief opties voor stroom op 0,21ct zetten. Dan krijg je namelijk dezelfde berekening als die je als eerste schetste in je vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
marcel19 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:54:
[...]

ok top dan heb ik die dus niet nodig :)
Ga ik binnenkort de meter bestellen voor me zonnepanelen.
He enphase module lijkt in ons opzicht wel op een drie fase groep? Dan zou je wel een drie fase meter nodig hebben. (Mocht onze aanname kloppen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
HomeWizard_NL schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:00:
[...]

He enohase module lijkt in ons opzicht wel op een drie fase groep? Dan zou je wel een drie fase meter nodig hebben. (Mocht onze aanname kloppen)
Voor zover ik weet is dat een 1 fase.

Ik heb wel een 3 fase groep in de meterkast zitten maar dat komt ook omdat ik Airco en een inductie kookplaat heb.

Airco zit op 1 face
inductie zit op 1 fase
de rest van het huis op de laatste fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
@HomeWizard_NL Ik wil graag subsidie aanvragen voor aanvullende energiebesparende maatregelen binnen de Subsdieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH). - Dan kunt u kiezen voor het plaatsen van een energiedisplay of een slimme thermostaat. - aldus de SEEH. U kunt kiezen voor een energiedisplay die u kunt aansluiten op een slimme meter. Daardoor kan deze uw actuele energieverbruiksgegevens tonen. Tot nog toe voldoet de energy meter. Maar dan komt het: Het gaat hier om een apart beeldschermpje dat u in uw woonkamer kunt neerzetten of ophangen. Dus met de homewizardenergy vanwege geen schermpje geen recht op € 160,00 subsidie? En zo nee, is dit op te lossen met een oude android pad of iets anders? Of mag ik mijn telefoon aan de muur ophangen? En als het wel onder de regels valt, vallen KWH-meters er dan ook onder? De homewizard energy wordt wel vermeld bij de energieverbruiksmanagers van Milieu Centraal. Misschien dat deze vraag al eerder gesteld is. In verband met de afloop van deze subsidie eind deze maand hoop ik gauw op een bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
M.B.te L. schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:16:
@HomeWizard_NL Ik wil graag subsidie aanvragen voor aanvullende energiebesparende maatregelen binnen de Subsdieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH). - Dan kunt u kiezen voor het plaatsen van een energiedisplay of een slimme thermostaat. - aldus de SEEH. U kunt kiezen voor een energiedisplay die u kunt aansluiten op een slimme meter. Daardoor kan deze uw actuele energieverbruiksgegevens tonen. Tot nog toe voldoet de energy meter. Maar dan komt het: Het gaat hier om een apart beeldschermpje dat u in uw woonkamer kunt neerzetten of ophangen. Dus met de homewizardenergy vanwege geen schermpje geen recht op € 160,00 subsidie? En zo nee, is dit op te lossen met een oude android pad of iets anders? Of mag ik mijn telefoon aan de muur ophangen? En als het wel onder de regels valt, vallen KWH-meters er dan ook onder? De homewizard energy wordt wel vermeld bij de energieverbruiksmanagers van Milieu Centraal. Misschien dat deze vraag al eerder gesteld is. In verband met de afloop van deze subsidie eind deze maand hoop ik gauw op een bericht.
Hoi Menno,

Onze oplossing voldoet niet aan de SEEH, omdat er dus scherm scherm bij moet zitten volgens de regering. Volgens ons enorme kolder, want dat schermpje heb je altijd in je broekzak. :) Jammergenoeg is dit hoe nu de regeling is ingestoken. Enkel een product dat geinstalleerd wordt door een installateur waar een scherm bij inbegrepen is voldoet aan de SEEH. Onze oplossing is natuurlijk veel mooier (vinden wij) dan de enige andere p1 meter met scherm die voldoet aan de SEEH die in onze ogen veel te duur is, geen app heeft, en geen andere meters kan dan enkel p1. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
En hoe moeilijk is dat voor jullie om er een scherm als optie bij aan te sluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat heeft helemaal geen zin. De ontwikkelingskosten zijn te hoog, de meeste mensen zijn tevreden met de app. Om een 'schermpje' in massa productie te krijgen is reteduur, de vraag is er niet naar. Tevens moet daar weer software voor gescrheven worden (al is het om de android app er bijvoorbeeld op te krijgen), dan nog zou ik liever zien dat ze die tijd in de huidige app stoppen :) Denk dat meer gebruikers daarbij voordeel van hebben dan een enkeling die een scherm in de kamer zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
IJsbeer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:21:
Dat heeft helemaal geen zin. De ontwikkelingskosten zijn te hoog, de meeste mensen zijn tevreden met de app. Om een 'schermpje' in massa productie te krijgen is reteduur, de vraag is er niet naar. Tevens moet daar weer software voor gescrheven worden (al is het om de android app er bijvoorbeeld op te krijgen), dan nog zou ik liever zien dat ze die tijd in de huidige app stoppen :) Denk dat meer gebruikers daarbij voordeel van hebben dan een enkeling die een scherm in de kamer zou willen.
Dat denk ik ook. Hoe jammer het ook is voor de aanvraag van @M.B.te L.

Aan de andere kant, die €29,95... Heb je daar echt subsidie voor nodig?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25
HomeWizard_NL schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:48:
[...]

Hoi Menno,

Onze oplossing voldoet niet aan de SEEH, omdat er dus scherm scherm bij moet zitten volgens de regering. Volgens ons enorme kolder, want dat schermpje heb je altijd in je broekzak. :) Jammergenoeg is dit hoe nu de regeling is ingestoken. Enkel een product dat geinstalleerd wordt door een installateur waar een scherm bij inbegrepen is voldoet aan de SEEH. Onze oplossing is natuurlijk veel mooier (vinden wij) dan de enige andere p1 meter met scherm die voldoet aan de SEEH die in onze ogen veel te duur is, geen app heeft, en geen andere meters kan dan enkel p1. 8)7
Side note: Ik zou trouwens de handigheid van een schermpje op een mooie plek in de woonkamer niet onderschatten. Ik heb een schermpje in de woonkamer staan met zowel P1 als zonnepaneleninformatie en ik kijk er best vaak op. En als ik dan zie dat mijn actuele verbruik hoog is dan ga ik wel even kijken waarom dan.

Mijn schermpje toont ook lopende gemiddelden van laatste 7 dagen, laatste 30 dagen, 3 maanden en jaar dus ik kan ook snel zien of mijn verbruik opeens afwijkt van langlopende gemiddelden. In 1 oogopslag, zonder dat ik een app hoef te openen.

Voor mij werkt het beter dan een app, omdat het veel makkelijker in gebruik is. Ik denk zelfs, als energiebewustzijn je doel is, een schermpje beter werkt dan een app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
IJsbeer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:21:
Bovenstaande inderdaad. Overigens is android app niet haalbaar omdat je dan een google account in de achtergrond moet hebben draaien, updates moet kunnen uitvoeren zonder achtergrond info, aan internet koppelen met eigen GUI. Android is hiervoor niet geschikt. Je zal dus al snel ondersteuning moeten bouwen voor een ander OS om het schermpje van data te kunnen voorzien.

Wij begrijpen wel dat een scherm toegevoegde waarde heeft om 'inzicht' als je er langs loopt. Maar reken er op dat deze gemakkelijk meer dan €100 kost. En dat is het in onze optiek niet waard als het doel is om te besparen. Wij zien er dan meer in om het gebruik 'vaker' te zien door middel van notificaties en widgets op de scherm(en) dat je al hebt. (telefoons/google home hub/alexa show) echter hebben deze nog geen goede ondersteuning voor custom GUI's :/ . Als het scherm volledig gesponsord wordt door de overheid is het natuurlijk leuk. Maar op dit moment achten wij onze andere ontwikkelingen een hogere prioriteit dan de ontwikkeling van een scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Kalentum schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:31:
[...]

Side note: Ik zou trouwens de handigheid van een schermpje op een mooie plek in de woonkamer niet onderschatten. Ik heb een schermpje in de woonkamer staan met zowel P1 als zonnepaneleninformatie en ik kijk er best vaak op. En als ik dan zie dat mijn actuele verbruik hoog is dan ga ik wel even kijken waarom dan.

Mijn schermpje toont ook lopende gemiddelden van laatste 7 dagen, laatste 30 dagen, 3 maanden en jaar dus ik kan ook snel zien of mijn verbruik opeens afwijkt van langlopende gemiddelden. In 1 oogopslag, zonder dat ik een app hoef te openen.

Voor mij werkt het beter dan een app, omdat het veel makkelijker in gebruik is. Ik denk zelfs, als energiebewustzijn je doel is, een schermpje beter werkt dan een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 22:15
@HomeWizard_NL

Ik heb zojuist de 3 fase unit besteld maar lees hierboven dat de P1 ook 3 fase bijhoud. Ik heb ook de enkelfase besteld om de zonnepanelen te monitoren.

Kan ik de drie fase unit omruilen voor nog een enkel fase om de warmte pomp uit te lezen?

Ik kan ordernummer via PB sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
@Cees-JanH De P1 kan via de API wel 3 fase uitlezen, maar in de app laat hij er maar 1 zien. Daarnaast heeft een kWh meter en een P1 wel een andere werking. De p1 pakt alleen stroom wat in en uit de meter gaat.

Een losse kWh meter meet aparte stromen binnen je meterkast. Dus idd je opbrengst van je panelen en zo je echte verbruik te kunnen laten zien. Wat was je doel van de 3fase meter, heb je een 3 fase apparaat in je meterkast zitten?
Zo nee, dan heeft die idd niet veel toegevoegde waarde (tenzij je echt het verschil wilt kunnen zien tussen de fases, maar gezien de facturatie ook gewoon het op 1 hoop plempt kan ik me vorostellen dat dat inzicht niet zo belangrijk is)

Bij wisselen zou ik ze gewoon even bellen trouwens, lijkt me sneller dan via een forum waar een medewerker af en toe is.

[ Voor 8% gewijzigd door IJsbeer op 04-12-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.B.te L.
@HomeWizard_NL @Kalentum @BlakHawk Als digibeet heb ik geen voorstelling wat er allemaal bij te kijken komt. Vandaar mijn vragen. Voor hetzelfde was het een goed idee, zoals Kalentum schrijft over zijn schermpje aan de muur. De kosten van € 29,95 -10 % zijn natuurlijk peanuts. Met 2 KWH-meters erbij en een schermpje zou, als de Homewizardeneregy dan wel voor die extra maatregelsubsidie in aanmerking zou komen, de extra kosten minus € 160,00 subsidie nog steeds aantrekkelijk zijn. O-) In ieder geval bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:30

amphora

Websites & Fotografie

@HomeWizard_NL Wat ik eigenlijk mis in de app is een meer gedetailleerde maandweergave, nu zie je alleen de weken van de maand maar ik wil eigenlijk iedere dag zien. Er is ruimte zat voor, zeker in landschap modus. Eventueel ipv. staafgrafiek een lijngrafiek zoals dag?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
Voor degenen die het event gemist hebben:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:04
@HomeWizard_NL al info over de API (3 fase met 0 waarden ipv NULL)?

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Cees-JanH schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:58:
@HomeWizard_NL

Ik heb zojuist de 3 fase unit besteld maar lees hierboven dat de P1 ook 3 fase bijhoud. Ik heb ook de enkelfase besteld om de zonnepanelen te monitoren.

Kan ik de drie fase unit omruilen voor nog een enkel fase om de warmte pomp uit te lezen?

Ik kan ordernummer via PB sturen
hoi cees, dit soort dingen zul je echt via onze support moeten doen :)
https://energy.homewizard.net/nl/support/tickets/new

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
amphora schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:43:
@HomeWizard_NL Wat ik eigenlijk mis in de app is een meer gedetailleerde maandweergave, nu zie je alleen de weken van de maand maar ik wil eigenlijk iedere dag zien. Er is ruimte zat voor, zeker in landschap modus. Eventueel ipv. staafgrafiek een lijngrafiek zoals dag?
Hoi Amphora, hier bewust niet voor gekozen omdat je in de week view al losse dagen ziet. Waar je in de maand dan de weken kan vergelijken. Ik zie niet dat we dit voorlopig aan gaan passen. Maar dit komt ook omdat er op heel veel telefoons simpelweg geen ruimte voor is. en we willen niet in portrait mode andere grafieken laten zien dan in landscape mode. (want dat zou de ervaring wel raar maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Tebbie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:17:
@HomeWizard_NL al info over de API (3 fase met 0 waarden ipv NULL)?
Hoi Tebbie,

wordt op dit moment aan gewerkt, vanaf versie 2.0.0 van de P1 meter zijn veel taken ''asynchroon''. Het uitlezen en het parsen gebeurd nu los van elkaar. In versie 1.X was dit nog synchroon en bestond dit probleem niet. Het kost nu meer werk om dit weer recht te trekken omdat we nu dus met asynchrone processen te maken hebben :+

In de volgende release wordt dit dus wel verholpen, echter moet deze nog door interne beta en externe beta heen. Ik kan daarom nog geen datum noemen wanneer deze publiek gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpS4TJ4Ig6rBFLe-QXHE5PoSdho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IGpm67nhZTRKjXvMxyVv06kE.png?f=fotoalbum_large

Zo veel ruimte heb je in portrait niet nodig om een hele maand op dag niveau te laten zien. Zelfs niet met teruglevering en verbruik. Goed, het wordt inderdaad wel wat propperig dan om 2 staven/dag te laten zien.

Ik vind een maand weergave op dagniveau ook duidelijker dan op weekniveau. Maar goed, zo erg is het ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 04-12-2020 14:19 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:18:
[Afbeelding]

Zo veel ruimte heb je in portrait niet nodig om een hele maand op dag niveau te laten zien. Zelfs niet met teruglevering en verbruik. Goed, het wordt inderdaad wel wat propperig dan om 2 staven/dag te laten zien.

Ik vind een maand weergave op dagniveau ook duidelijker dan op weekniveau. Maar goed, zo erg is het ook niet.
Je mist hier dat er nog steeds telefoons zijn die we moeten ondersteunen met schermen van 3.5'' (ja ze bestaan nog 8)7 )

en de afbeelding schetst inderdaad 1 bron. maar wat als we dingen gaan laten zien met 3 bronnen ;)? zoals bijvoorbeeld 3 fasen.

[ Voor 10% gewijzigd door HomeWizard_NL op 04-12-2020 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
OP aangevuld met streaming events.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:07
Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om de meterstand automatisch door te sturen naar mindergas.nl via home assistant?
Ik heb niet heel veel kennis van JSON taal maar het wil nog niet erg lukken.

Is het überhaupt mogelijk aangezien de HomeWizard Energy P1 meter gebruik maakt van een komma en dit mag niet bij mindergas.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Is er iemand die de Toon meteradapter via de datasplittter parallel met de Homewizard P1-dongle gebruikt?

Mijn zoon heeft een vraag i.c.m. de api: Moet je altijd de webpagina pollen of bestaan er plannen om via een
(beveiligde) websocket lokaal een connectie beschikbaar te maken? Tenslotte gaat de dongle ook zo naar buiten, of niet? (Sorry als ik het niet correct formulier)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
dunklefaser schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:43:
Is er iemand die de Toon meteradapter via de datasplittter parallel met de Homewizard P1-dongle gebruikt?

Mijn zoon heeft een vraag i.c.m. de api: Moet je altijd de webpagina pollen of bestaan er plannen om via een
(beveiligde) websocket lokaal een connectie beschikbaar te maken? Tenslotte gaat de dongle ook zo naar buiten, of niet? (Sorry als ik het niet correct formulier)
Ik weet dat er iets was met Toon en splitter.
@HomeWizard_NL kan dit wel uitleggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
dunklefaser schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:43:

Toon gebruikt een techniek om het 5v data signaal te verstoren waardoor andere meters niet meer parallel aangesloten kunnen worden op de p1. Als je p1 en toon samen wilt gebruiken heb je een actieve splitter nodig. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Er zijn geen plannen om de werking van de API aan te passen. Je dient voor nu dus een webpagina te pollen. Naar de servers praat de p1 meter via websockets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Edit

[ Voor 98% gewijzigd door HomeWizard_NL op 06-12-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:32
Er is blijkbaar een storing, mijn meters staan offline.

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:32
Hier ook de melding "P1 meter is offline".

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 20:38
Bij mij gewoon online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:32
En weer online blijkbaar server werkzaamheden....

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien kan in de app een extra statusmelding "ca. xx minuten onderhoud" o.i.d. toegevoegd worden?
Volgens mij moet dit via de front-end bij een servicebeurt mogelijk zijn. - Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomax
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:05
Hier ook de kWh meter een tijdje op offline

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Hoi allen, in principe gebeurd er nooit live server onderhoud. (zeker niet op zondag ochtend ;) ) De server die de statussen van de apparaten bijhoud had vanochtend wat problemen. Probleem was binnen zeer korte tijd verholpen.

Als er echt een server onderhoud moment is waarbij de servers tijdelijk niet beschikbaar zijn dan worden jullie hiervan van te voren op de hoogte gebracht. In principe doen we dit nooit. Maar zeg nooit nooit O+

De apparaten leken alleen maar offline in de apps, maar waren gewoon verbonden.

[ Voor 45% gewijzigd door HomeWizard_NL op 06-12-2020 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
dunklefaser schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:52:
Misschien kan in de app een extra statusmelding "ca. xx minuten onderhoud" o.i.d. toegevoegd worden?
Volgens mij moet dit via de front-end bij een servicebeurt mogelijk zijn. - Just my 2 cts
Dit zou alleen werken bij geplande onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HomeWizard_NL Het huisbaasje van Aurum werkt blijkbaar ook niet via de splitter van HomeWizard.
Misschien ook hetzelfde 5V probleem als met de Toon meetadapter?
Iemand al een "actieve" splitter in gebruik om dit probleem te omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VNC-BlHof
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-01-2024
Vandaag gemerkt dat, als de dongel via de verlengkabel + splitter wordt aangesloten, de dongel NIET werkt. Bij rechtstreeks aansluiten doet-ie het wél.
Bovendien: de connector van Huisbaasje heeft 4 pinnetjes en die van de HomeWizard 6.
Beide connectoren (Huisbaasje én HomeWizard) werken zonder problemen op de P1-poort (mits rechtstreeks op P1, dus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
dunklefaser schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:32:
@HomeWizard_NL Het huisbaasje van Aurum werkt blijkbaar ook niet via de splitter van HomeWizard.
Misschien ook hetzelfde 5V probleem als met de Toon meetadapter?
Iemand al een "actieve" splitter in gebruik om dit probleem te omzeilen?
Wij hebben inderdaad al een aardig groepje aan gebruikers met een actieve splitters, voor alle gevallen lijkt dit direct de problemen op te lossen. Nadeel is dat deze erg duur zijn relatief tot de p1 meter. En voor veel mensen de simpele splitter ook werkt voor hun toepassing. Van te voren is niet te zeggen of de actieve splitter nodig gaat zijn tenzij met Toon, huisbaasje hebben wij geen testers van met splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:11

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Vandaag ook mijn P1 meter ontvangen. En op Android krijg ik de app niet werkend vanwege een beperking van het in te voeren karakters. Gebruik een wachtwoord met 32 karakters. Op iOS is dit geen probleem. @HomeWizard_NL

[ Voor 12% gewijzigd door Pjottski op 07-12-2020 16:55 ]

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
IJsbeer schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:39:

Ik heb dezeflde meter, doet hier prima zonder USB kabel :)
Als ik letterlijk de usb kabel los trek valt de p1 meter uit.

@HomeWizard_NL hebben jullie enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Ptrvb schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:19:
@marcel19 Ja zo gaat het. Volg het schema dat bij de meter zit. Heel eenvoudig:
Kabels van de zonnepanelen aan de ene kant (L-out en N-out!!) van de meter, nieuwe kabeltjes van de meter (L-in en N-in!!) naar de aardlekschakelaar/automaat waar de zonnepaneel-kabels eerst aan gemonteerd waren.
Voor die montage hoef je alleen de aardlekschakelaar van de zonnepanelen maar uit te schakelen.

L draad is bruin
N draad is blauw
Ik heb voor de zekerheid even een foto gemaakt. Kun jij kijken of het dan zo moet:
De dikke grijze kabel links onderin is de kabel die van het dak af komt met de zonnepanelen.
Beide kabels moeten dus aan de rechterkant van de unit beide op de OUT aansluiting.

Dan vanuit de unit aan de linkerkant van IN naar de plek waar ik juist de kabels van de zonnepanelen vandaan heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0eWD3T13y9jz_ByKIxnJm3C3ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znxKj73hzjisT0f0xsn4BToY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maMCUdx_jxN0S66A-FEEga2_s0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfIMvheircWrKrzBNuY2YJNM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
marcel19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:11:
[...]

Ik heb voor de zekerheid even een foto gemaakt. Kun jij kijken of het dan zo moet:
De dikke grijze kabel links onderin is de kabel die van het dak af komt met de zonnepanelen.
Beide kabels moeten dus aan de rechterkant van de unit beide op de OUT aansluiting.

Dan vanuit de unit aan de linkerkant van IN naar de plek waar ik juist de kabels van de zonnepanelen vandaan heb?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vergeet wat ik zeg, hier reactie van @HomeWizard_NL

HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 07-12-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
BlakHawk schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:24:
[...]

Nee dat gaat verkeerd.

Onderin komt blauw erin van de zonnepanelen en de bruine vanuit de panelen moet boven links.

Linkerkant is IN
Rechterkant is OUT

Onderin is blauw
Bovenin is bruin.
Dan snap ik je eerste post niet:

"Kabels van de zonnepanelen aan de ene kant (L-out en N-out!!) van de meter, nieuwe kabeltjes van de meter (L-in en N-in!!) naar de aardlekschakelaar/automaat waar de zonnepaneel-kabels eerst aan gemonteerd waren."

Hierin zeg je dus dat de zonnepanelen allebei op OUT moeten.
En vanuit de IN nieuwe kabels naar de plek waar eerst de kabels zaten van de zonnepanelen.

Wat je nu zegt is:
is dat ze juist links moeten, maar dat is IN.
in de beschrijving staat ook: Fase kabel moet op aansluiting 1 en 3 dus links van de unit
En de lijn van de bron welke je wilt meten moet op 2 en 4 dus rechts van de unit.

Dus als ik het volgens de beschrijving goed snap:

Zonnepanelen draad gaat rechts Bruin onder en Blauw boven
Nieuwe draden links Bruin onder en Blauw boven naar de plek waar eerst de draden van de zonnepanelen zaten.

De draden van de zonnepanelen zijn trouwens de blauwe en bruine welke bovenin die enphase zitten.
Ik dacht dat het die grijze kabel van linksonder was, maar dat is van een unit die eronder hangt.

[ Voor 7% gewijzigd door marcel19 op 07-12-2020 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
marcel19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:37:
[...]

Als ik letterlijk de usb kabel los trek valt de p1 meter uit.

@HomeWizard_NL hebben jullie enig idee?
Hoi Marcel, Dat de P1 meter uitvalt bij het verwijderen van de USB is een beveiliging mechanisme om niet zowel de stroom van de USB als de meter toe te laten. De stroom van de P1 word afgesloten zodra de P1 op usb wordt verbonden, zodat verzekerd kan worden dat de P1 meter vanaf dat moment op de USB werkt en niet op de slimme meter voorziening. De USB is dus niet ''hot swappable''.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
marcel19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:46:
[...]

"Kabels van de zonnepanelen aan de ene kant (L-out en N-out!!) van de meter, nieuwe kabeltjes van de meter (L-in en N-in!!) naar de aardlekschakelaar/automaat waar de zonnepaneel-kabels eerst aan gemonteerd waren."

En vanuit de IN nieuwe kabels naar de plek waar eerst de kabels zaten van de zonnepanelen.

Wat je nu zegt is:
in de beschrijving staat ook: Fase kabel moet op aansluiting 1 en 3 dus links van de unit
En de lijn van de bron welke je wilt meten moet op 2 en 4 dus rechts van de unit.

Nieuwe draden links Bruin onder en Blauw boven naar de plek waar eerst de draden van de zonnepanelen zaten.

De draden van de zonnepanelen zijn trouwens de blauwe en bruine welke bovenin die enphase zitten.
Ik dacht dat het die grijze kabel van linksonder was, maar dat is van een unit die eronder hangt.
Even zonder dollen, links is inderdaad in en rechts is uit. echter bij zonnepanelen, omdat deze stroom terug leveren sluit je deze aan op de UIT. Links zit dus je 230v aansluiting en rechts de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Pjottski schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:52:
Vandaag ook mijn P1 meter ontvangen. En op Android krijg ik de app niet werkend vanwege een beperking van het in te voeren karakters. Gebruik een wachtwoord met 32 karakters. Op iOS is dit geen probleem. @HomeWizard_NL
bedankt voor de headsup, ik zal deze op onze bugfix lijst zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesvd
  • Laatst online: 00:18
marcel19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:46:
[...]

Wat je nu zegt is:

Nee, bruin/fase altijd boven, blauw/nul altijd onder. Rechts zonnepanelen, links richting stroomnet. Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPslDaPa5RoJJIuac-47aml06Mc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kZD465YKUkDxELGg1pUkwBWl.jpg?f=user_large

Heb je trouwens een 3-fase Q Relay gebruikt bij een 1-fase aansluiting?

PV 3195Wp op ZO & 2130Wp op NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
andriesvd schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:18:
[...]

Nee, bruin/fase altijd boven, blauw/nul altijd onder. Rechts zonnepanelen, links richting stroomnet. Zo dus:

[Afbeelding]

Heb je trouwens een 3-fase Q Relay gebruikt bij een 1-fase aansluiting?
Ik heb de installatie niet zelf gedaan maar de zonnepanelen installateur.
Maar als ik de kabels volg vanuit mijn zonnepanelen van het dak ( 2 draden bruin en blauw )
Dan moeten deze aan de rechterkant aangesloten worden. ( op de UIT )

Dan vanuit links ( op de IN ) moet ik weer 2 kabels ( bruin en blauw ) op de plek aansluiten waar origineel de zonnepanelen bekabeling zat toch?

Het is toch simpelweg ertussen plaatsen en meer niet?

En dan rekening houden met dat Bruin boven moet en blauw onder moet.

[ Voor 3% gewijzigd door marcel19 op 07-12-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
HomeWizard_NL schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:03:
[...]

Hoi Marcel, Dat de P1 meter uitvalt bij het verwijderen van de USB is een beveiliging mechanisme om niet zowel de stroom van de USB als de meter toe te laten. De stroom van de P1 word afgesloten zodra de P1 op usb wordt verbonden, zodat verzekerd kan worden dat de P1 meter vanaf dat moment op de USB werkt en niet op de slimme meter voorziening. De USB is dus niet ''hot swappable''.
Ok duidelijk. ik zie nu dat de P1 meter wel online is als ik e USB verwijder.
Maar dan brand het groene ring lampje niet..
Is het zo dat als hij stroom pakt via de slimme meter dat de ring niet groen oplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
marcel19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:03:
[...]

Ok duidelijk. ik zie nu dat de P1 meter wel online is als ik e USB verwijder.
Maar dan brand het groene ring lampje niet..
Is het zo dat als hij stroom pakt via de slimme meter dat de ring niet groen oplicht?
De p1 meter zelf zou in alle gevallen groen moeten oplichten. Echter dien je de P1 meter even los te halen van de slimme meter en USB, en vervolgens terug te plaatsen in de meter. Dit werkt uiteraard wel alleen bij een SMR 5.0 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesvd
marcel19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:57:
[...]

Ik heb de installatie niet zelf gedaan maar de zonnepanelen installateur.
Maar als ik de kabels volg vanuit mijn zonnepanelen van het dak ( 2 draden bruin en blauw )
Dan moeten deze aan de rechterkant aangesloten worden. ( op de UIT )

Dan vanuit links ( op de IN ) moet ik weer 2 kabels ( bruin en blauw ) op de plek aansluiten waar origineel de zonnepanelen bekabeling zat toch?

Het is toch simpelweg ertussen plaatsen en meer niet?

En dan rekening houden met dat Bruin boven moet en blauw onder moet.
Ja, het is simpelweg er tussen plaatsen, dat kan zoals je nu omschrijft. Dan plaats je de kWh meter tussen de zonnepanelen en de Q Relay.

Een andere optie (zo heb ik het gedaan) is de kWh meter plaatsen tussen de aardlekautomaat van de zonnepanelen (schakelaar rechts op jouw foto?) en de kabel richting de hoofdschakelaar (grijze kabel links op jouw foto?).

Dan wel (bij voorkeur altijd) eerst de hoofdschakelaar uitzetten. En bij twijfel door een professional laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
HomeWizard_NL schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:18:
[...]

De p1 meter zelf zou in alle gevallen groen moeten oplichten. Echter dien je de P1 meter even los te halen van de slimme meter en USB, en vervolgens terug te plaatsen in de meter. Dit werkt uiteraard wel alleen bij een SMR 5.0 meter.
Helaas, ik heb de P1 meter los gemaakt en eruit gehaald.
Daarna terug in de slimme meter gestoken maar helaas zonder resultaat. 10 minuten zelfs gewacht maar er brand niks en hij geeft ook geen metingen door. Mijn meter is een SMR 5.0.

Hij doet het alleen bij het aansluiten van een usb kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
andriesvd schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:40:
[...]

Ja, het is simpelweg er tussen plaatsen, dat kan zoals je nu omschrijft. Dan plaats je de kWh meter tussen de zonnepanelen en de Q Relay.

Een andere optie (zo heb ik het gedaan) is de kWh meter plaatsen tussen de aardlekautomaat van de zonnepanelen (schakelaar rechts op jouw foto?) en de kabel richting de hoofdschakelaar (grijze kabel links op jouw foto?).

Dan wel (bij voorkeur altijd) eerst de hoofdschakelaar uitzetten. En bij twijfel door een professional laten doen.
Wat zou het voor extra effect hebben om deze NA de schakelaar te zetten in plaats van ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
marcel19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:08:
[...]

Helaas, ik heb de P1 meter los gemaakt en eruit gehaald.
Daarna terug in de slimme meter gestoken maar helaas zonder resultaat. 10 minuten zelfs gewacht maar er brand niks en hij geeft ook geen metingen door. Mijn meter is een SMR 5.0.

Hij doet het alleen bij het aansluiten van een usb kabel.
2 opties, of je meter voldoet niet aan de 5v 250ma dsmr eis. Of de 5v aansluiting van je p1 heeft problemen (connector of aanhechting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesvd
marcel19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:09:
[...]

Wat zou het voor extra effect hebben om deze NA de schakelaar te zetten in plaats van ervoor?
Dan is de kans groter dat je kWh meter niet beschadigd raakt als je aardlekautomaat of je Q relay, om wat voor reden dan ook, je zonnepanelen uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
HomeWizard_NL schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:10:
[...]

2 opties, of je meter voldoet niet aan de 5v 250ma dsmr eis. Of de 5v aansluiting van je p1 heeft problemen (connector of aanhechting)
Ik heb de volgende meter: Landis + Gyr E360.
iemand anders hier heeft exact de zelfde meter. @IJsbeer en bij hem werkt het wel.

Dus ik denk dat er ook een 3de optie is, en dat deze P1 meter defect is op de P1 stekker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Pics or it did not happen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCILy_3Xu3woIC4xIASRI8PKXR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDw4cvrnMNEJykKcP1N9QRA3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
marcel19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:21:
[...]

Ik heb de volgende meter: Landis + Gyr E360.
iemand anders hier heeft exact de zelfde meter. @IJsbeer en bij hem werkt het wel.

Dus ik denk dat er ook een 3de optie is, en dat deze P1 meter defect is op de P1 stekker?
Dat is inderdaad wat ik bedoelde met optie 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igWQ3CfKyeCIndOZ2iEEwSr5GXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQyTSHeWH6IS4u0QeWXrS2iI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyZZtsEjQqilYT51UfHo5wXeblg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXV2tt0N1AsR8PQIam4UywrR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door marcel19 op 08-12-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Nog geprobeerd om de P1 meter eruit te halen en dan er (zonder usb) weer in te prikken wat HomeWizard voorstelde?
Anders dus de helpdesk bellen / mailen als je het opgelost wilt hebben.

/Edit: ik zie dat je wel een andere versie van de meter heb.. De mijne is een nieuwere en die van jou wordt de komende jaren nog een keer omgewisseld. Die van mij heeft een GPRS modem, en die van jou een CDMA, dat is ook wel bekend onder 2G, dat wordt in de loop de jaren uitgefaseerd...

[ Voor 43% gewijzigd door IJsbeer op 08-12-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:51
Ik heb interesse in de P1-meter en in een twee- of drietal 3-fasen kWh-meters. Weet iemand of er een packagedeal komt? Dit zou een mooi kerstcadeau zijn. Ik heb het 'HomeWizard Energy Live Event 2' teruggekeken maar er lijkt een knip te zitten na het vermelden van de prijs van € 129,95.

Ik zie dat de meter van Eastron (SDM630-WIFI) nu bij HomeWizard € 129,00 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
IJsbeer schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:48:
Nog geprobeerd om de P1 meter eruit te halen en dan er (zonder usb) weer in te prikken wat HomeWizard voorstelde?
Anders dus de helpdesk bellen / mailen als je het opgelost wilt hebben.

/Edit: ik zie dat je wel een andere versie van de meter heb.. De mijne is een nieuwere en die van jou wordt de komende jaren nog een keer omgewisseld. Die van mij heeft een GPRS modem, en die van jou een CDMA, dat is ook wel bekend onder 2G, dat wordt in de loop de jaren uitgefaseerd...
Helaas ook geprobeerd maar zonder succes.
Ik zal wel even contact opnemen met de supportdesk van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Zijn er hier gebruikers met een Huisbaasje van Aurum welke de HomeWizardEnergy P1-dongle
via een splitter parallel aangesloten en werkend hebben?

Werkt behalve de dure actieve splitter ook de goedkopere splitter van Cedel? Deze werkt namelijk samen met Toon wat de simpele splitters niet kunnen.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28

Haan

dotnetter

Het lijkt mij ook wel interessant om dit apparaat aan te schaffen, maar als ik mijn meter bekijk lijkt het alsof er een zegel zit op de plek waar ik de meter aan zou moeten sluiten:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxAf7_1FVC4Sg8TJN8zLtw_bR-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nb3tyXD3s1JMkdaJrXSjVCeJ.jpg?f=fotoalbum_large
Rechtsonder zit P1, maar dat staat dus op een klepje dat ik alleen open kan maken door dat zegel door te knippen. Iemand een idee hoe dat zit?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Haan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:27:
Het lijkt mij ook wel interessant om dit apparaat aan te schaffen, maar als ik mijn meter bekijk lijkt het alsof er een zegel zit op de plek waar ik de meter aan zou moeten sluiten:[Afbeelding]
Rechtsonder zit P1, maar dat staat dus op een klepje dat ik alleen open kan maken door dat zegel door te knippen. Iemand een idee hoe dat zit?
Schuift dat klepje niet gewoon omlaag zonder dat het zegel in de weg zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28

Haan

dotnetter

TigerXtrm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:48:
[...]

Schuift dat klepje niet gewoon omlaag zonder dat het zegel in de weg zit?
Dat had ik geprobeerd, maar nu met wat meer overtuiging gedaan en het is inderdaad een klepje dat naar beneden kan schuiven, opgelost!

Kater? Eerst water, de rest komt later

• BlakHawk
Haan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:27:
Het lijkt mij ook wel interessant om dit apparaat aan te schaffen, maar als ik mijn meter bekijk lijkt het alsof er een zegel zit op de plek waar ik de meter aan zou moeten sluiten:[Afbeelding]
Ik heb dezelfde, dat schuifje kan weg.

• RobAkm
  • Laatst online: 12-08-2022
@HomeWizard_NL, begrijp ik nu goed dat je internet moet hebben wil dit apparaatje werken ? (heb hem net besteld)
Op mijn GSM en tablet heb ik geen internet bundel, ik moet mijn pc gebruiken als hotspot wil ik ermee op internet komen.

• Gramser
Thuis heb je aan WiFi voldoende hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Dus de app welke ik op mijn tablet heb geïnstalleerd werk naar behoren zonder dat de tablet op internet kan maar wel met de dongle kan communiceren en gegevens kan ophalen/opslaan ?

• Gramser
Nou je hebt wel een internetverbinding nodig. Op mijn tablet zit geen 4G, maar is gewoon via WiFi verbonden met mijn eigen modem. En de Energy app werkt dus ook. Als jij thuis geen WiFi hebt, of 4G ofzo, werkt de app ook niet, is mijn sterke vermoeden.

[ Voor 26% gewijzigd door Gramser op 10-12-2020 19:27 ]

• BlakHawk
RobAkm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:03:
@HomeWizard_NL, begrijp ik nu goed dat je internet moet hebben wil dit apparaatje werken ? (heb hem net besteld)
Op mijn GSM en tablet heb ik geen internet bundel, ik moet mijn pc gebruiken als hotspot wil ik ermee op internet komen.
Je sluit de P1 meter aan op je WiFi netwerk thuis.
Deze stuurt data uit via die wifi verbinding.

Met je mobiel open je de Energy app. Deze heeft een internetverbinding nodig om de data op te halen.

Als je geen data hebt op je toestel, doet hij dat overal waar je gewoon WiFi hebt.
Data gaat uiteraard niet verloren, want je P1 meter stuurt alle data door.

Voor je app op je toestel maakt het niet uit of je thuis een WiFi verbinding hebt, of aan de andere kant van de wereld. Als je maar internet hebt.

Zonder data, kun je alleen onderweg de app niet raadplegen, maar dat is logisch.

• BlakHawk
RobAkm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:18:
Dus de app welke ik op mijn tablet heb geïnstalleerd werk naar behoren zonder dat de tablet op internet kan maar wel met de dongle kan communiceren en gegevens kan ophalen/opslaan ?
Hoe communiceer je met zo’n tablet dan?
Alles op een tablet werkt toch op basis van internet?

Netflix, apps downloaden etc

Ik snap het dongel gedeelte niet helemaal.
Kun jij op de tablet geen WiFi koppelen?

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 10-12-2020 19:47 ]

• RobAkm
Ik heb geen WiFi netwerk, ik heb een Wifi dongle in mijn PC zodat ik mijn pc als hotspot kan gebruiken naar mijn bedraad netwerk, dus tablet communiceert alleen met mijn pc en niet met de buiten wereld.
Als ik de pc uit zet heb ik dus geen WiFi op mijn tablet, maar dat heb ik ook niet nodig omdat ik de tablet voor andere dingen gebruik dan internetten.
Zoals ik het nu snap heb ik dus een kat in de zak gekocht ?

• Gramser
Op die manier wel ja. Geen WiFi... bewuste keuze?

• RobAkm
Ik heb geen andere dingen die WiFi gebruiken dus uit laten zetten door mijn provider.
Kan ik dat ding nu echt helemaal niet gebruiken....dan zeg ik de order snel af.
Ik had het idee gekregen dat ik gewoon met dat ding kon "babbelen" en mijn meter die wat ongelukkig zit kon uitlezen.
Nergens wordt er ook maar geopperd dat er een internet verbinding voor dat ding moet zijn....slechte zaak.
Ga eens kijken naar een Lowi oid, die kan je wel gewoon op de pc of tablet uitlezen zonder internet.
Kost iets meer, maar dat een producent MIJN gegevens gaat beheren vind ik toch wel verontrustend.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:32
Het heet een WIFI P1 meter. Waarom denk je dan dat het zonder wifi zou werken?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrcDbufjARfnU1TKRqaWgUxYskk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YFYYBLcfCuu7MvPcK0kVzXDe.jpg?f=user_large
Nérgens geopperd...?

Dat is niet helemaal waar he. Staat er gewoon bij. En was je zelf niet ietwat naïef? Ik snap dat je baalt maar @HomeWizard_NL treft m.i. geen blaam hier.

• RobAkm
Mijn Arduino werkt ook met WiFi, maar heeft beslist geen internet nodig om data van de Arduino naar het tablet te versturen.
Er staat ook "VERBIND MET WIFI" en WiFi verbinding met internet noodzakelijk....ik ben dus gewoon gepiemeld door onduidelijke beschrijvingen al dan niet bewust weg gelaten.

• Gramser
Ik zou maar stoppen nu joh, we snappen dat je baalt maar je doet nu ongegronde insinuaties.

Stuur eens een berichtje aan hun klantenservice. Voor wat ik begrijp zijn ze best schappelijk.

• RobAkm
Dat heb ik zo juist gedaan en heb om opheldering gevraagd over het gebruik zonder internet.
Oja, dit _ joh_ is ruim 66 jaar en ik denk niet dat ik met je op school heb gezeten.

• BlakHawk
RobAkm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:19:
Mijn Arduino werkt ook met WiFi, maar heeft beslist geen internet nodig om data van de Arduino naar het tablet te versturen.
Er staat ook "VERBIND MET WIFI" en WiFi verbinding met internet noodzakelijk....ik ben dus gewoon gepiemeld door onduidelijke beschrijvingen al dan niet bewust weg gelaten.
Theoretisch heb je ook geen internet nodig en kun je met de lokale api wel uitlezen.

Maar dan moet hij nog wel aan een WiFi netwerk hangen om hem te benaderen.

De vraag is wel, is dat de meest handige manier? Je krijgt dan ruwe data.

Voor de mooie grafieken heb je echt internet nodig.

Misschien denk ik te simpel, maar de provider bellen met het verzoek WiFi aan te zetten geen optie?

[ Voor 16% gewijzigd door BlakHawk op 10-12-2020 21:54 ]

• BlakHawk
RobAkm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:47:
Ik heb geen andere dingen die WiFi gebruiken dus uit laten zetten door mijn provider.
Kan ik dat ding nu echt helemaal niet gebruiken....dan zeg ik de order snel af.
Ik had het idee gekregen dat ik gewoon met dat ding kon "babbelen" en mijn meter die wat ongelukkig zit kon uitlezen.
Nergens wordt er ook maar geopperd dat er een internet verbinding voor dat ding moet zijn....slechte zaak.
Ga eens kijken naar een Lowi oid, die kan je wel gewoon op de pc of tablet uitlezen zonder internet.
Kost iets meer, maar dat een producent MIJN gegevens gaat beheren vind ik toch wel verontrustend.
Zij gaan iets beheren voor jou?! Dat lijkt mij sterk.

Misschien moet je de live events uit de OP eens terugkijken.

Daarin geeft HW ook aan dat je prima de verbinding mag dichtzetten en enkel lokaal uitlezen.
Maar ik adviseer mensen die dat willen eens na te denken waarom.

Je mist dan een mooie app met een gebruiksvriendelijke interface.
RobAkm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:34:
Dat heb ik zo juist gedaan en heb om opheldering gevraagd over het gebruik zonder internet.
Oja, dit _ joh_ is ruim 66 jaar en ik denk niet dat ik met je op school heb gezeten.
Waarom zo geïrriteerd?
Je hebt een best uitzonderlijke situatie. Zelfs voor je leeftijd.

• RobAkm
Dat WiFi zit op mijn tablet en pc (die niet altijd aanstaat).
Ik wil alleen de meterstanden uitlezen van de meter die op een onmogelijke plek is geïnstalleerd.
Ik moet op handen en knieën in een kast kruipen onder een trap wil ik dat ding kunnen uitlezen om nog maar te zwijgen dat ik ze op moet schrijven bij een zaklampje.
Als je wat ouder wordt en een gare rug hebt is dat een aardige opgave waar ik niet blij van word, vandaar dat ik dit als een oplossing zag.
Ik heb helemaal geen behoefte om dagelijks iedere 10 seconden de meterstanden te zien, twee keer per jaar is genoeg of als ik eens een tussendoor check wil doen van het verbruik.

• BlakHawk
RobAkm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:05:
Dat WiFi zit op mijn tablet en pc (die niet altijd aanstaat).
Ik wil alleen de meterstanden uitlezen van de meter die op een onmogelijke plek is geïnstalleerd.
Ik moet op handen en knieën in een kast kruipen onder een trap wil ik dat ding kunnen uitlezen om nog maar te zwijgen dat ik ze op moet schrijven bij een zaklampje.
Als je wat ouder wordt en een gare rug hebt is dat een aardige opgave waar ik niet blij van word, vandaar dat ik dit als een oplossing zag.
Ik heb helemaal geen behoefte om dagelijks iedere 10 seconden de meterstanden te zien, twee keer per jaar is genoeg of als ik eens een tussendoor check wil doen van het verbruik.
Dan nog moet de meter op een WiFi netwerk zitten om hem te benaderen.

Je kunt hem naar buiten dicht zetten, zodat hij geen meterstanden doorgeeft naar buiten.

Maar dan zul je met de lokale api moeten prutsen om ruwe data netjes weer te geven.

Theoretisch kan het, maar daar zit niet de kracht van HomeWizard Energy: goedkoop, makkelijk inzicht en zeer gebruiksvriendelijk in een mooie app.

• RobAkm
Mijn Arduino (zonnepaneel) heeft ook WiFi en daar communiceer ik ook mee met de tablet, dan zou ik toch ook gewoon die dongle kunnen aanspreken met de WiFi van de tablet ?
Ik ben waarschijnlijk niet zo "gehaaid" als jullie met de huidige techniek, maar ik probeer het te snappen en er minimaal gebruik van te maken zover als ik het nodig heb.
Voor mij is die dongle gewoon een stukje gereedschap om de meterstanden op het huidige moment te kunnen uitlezen, niet meer en niet minder.

Dat zonnepaneel geeft ook alleen maar de huidige waarden weer vanaf het moment dat ik hem koppel en een tabel met iedere 10 minuten de waarden als ik de tablet of pc langer aan laat staan.

• Gramser
RobAkm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:34:
Waarschijnlijk niet nee 🤭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
BlakHawk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:52:
[...]
Voor de mooie grafieken heb je echt internet nodig.
Waarom, eigenlijk? Ik zie echt 0,0 reden waarom deze data überhaupt via een externe server zou moeten lopen. Ja, lekker makkelijk als je onderweg bent, I guess. Maar waarom zou de app niet kunnen werken via een lokale netwerk verbinding, als iemand dat zou willen? Vind ik een tikkeltje vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
RobAkm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:22:
Mijn Arduino (zonnepaneel) heeft ook WiFi en daar communiceer ik ook mee met de tablet, dan zou ik toch ook gewoon die dongle kunnen aanspreken met de WiFi van de tablet ?
Ik ben waarschijnlijk niet zo "gehaaid" als jullie met de huidige techniek, maar ik probeer het te snappen en er minimaal gebruik van te maken zover als ik het nodig heb.
Voor mij is die dongle gewoon een stukje gereedschap om de meterstanden op het huidige moment te kunnen uitlezen, niet meer en niet minder.

Dat zonnepaneel geeft ook alleen maar de huidige waarden weer vanaf het moment dat ik hem koppel en een tabel met iedere 10 minuten de waarden als ik de tablet of pc langer aan laat staan.
Hoi Rob,

Laat ik als eerste stellen dat Energy niet ‘gemaakt’ is om offline te werken. Echter werkt het voor uw toepassing misschien prima. De p1 meter moet wel eenmaal met wifi geconfigureerd worden zodat u de laatste update kunt krijgen voor de update met API. Vervolgens kunt u via de api op het ip adres van de p1 meter de meterstanden opvragen (zie start topic hoe dit werkt/ of onze support paginas) zonder internet verbinding. Er is wel altijd een lokaal wifi netwerk nodig om overheen te praten. Dus je zou de p1 meter dan moeten koppelen aan de hotspot van je desktop.

Betreft uw opmerking over dat wij niet duidelijk genoeg zijn op de website. Tegenwoordig mag men met een Wifi apparaat wel verwachten dat deze mogelijk ook een werkende internet verbinding nodig heeft om te kunnen werken. En is het meer uitzondering dan regel als deze niet benodigd is. Wij vinden onze informatie daarom zeker niet misleidend te noemen.

Is het apparaat toch niets voor u, kunt u de bestelling gewoon annuleren/retourneren en uw geld terug krijgen. Ook hiervoor kunt u contact opnemen met onze support, or reageren op de mail van uw bestelling.

De p1 meter is dus server onafhankelijk als je de huidige data wilt uitlezen via api.

Algemeen:

De app zal niet werken offline omdat de energy devices zelf geen geschiedenis bijhouden. En je authenticeerd met de servers waar de data staat. Zoals vaker gezegd is data bij ons geen verdienmodel, en word dus ook niet gedeeld of verkocht.

Waarom slaat de p1 meter geen data lokaal op?
A: teveel data, je kan elke dag volledig terugkijken. Corruptie van data als deze tevaak overschreven wordt. Sd kaarten zijn onbetrouwbaar, flash geheugen is beperkt.
B: er geen synchronisiteit tussen de meters kan bestaan bij verrekeningen (meters combineren in geschiedenis en realtime) je kan ook geen logica toepassen tussen verschillende meters, omdat deze meters anders realtime hun geschiedenis continue met elkaar moeten uitdelen. Meter overkoepelende processen zijn zo goed als onmogelijk.
C: Je op de p1 meter/app dan ook alle grafiek concatenation, utc/dst conversies, ntp servers, data binning, write cycles moet afhandelen.

Bovenstaande zal resulteren in een traag, gelimiteerd en duur product door complexiteit in zowel hardware als ontwikkeling. :|

Als je opzoek bent naar iets wat offline volledig functioneel is dan is Energy misschien niet de beste oplossing (tenzij je de api gebruikt). De hoeveelheid enthousiaste grbruikers spreekt echter boekdelen over waar Energy wel excellereerd, zowel kwa modulareit, functies, prijs als gebruiksgemak. :)

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 11-12-2020 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
TigerXtrm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:25:
[...]

Waarom, eigenlijk? Ik zie echt 0,0 reden waarom deze data überhaupt via een externe server zou moeten lopen. Ja, lekker makkelijk als je onderweg bent, I guess. Maar waarom zou de app niet kunnen werken via een lokale netwerk verbinding, als iemand dat zou willen? Vind ik een tikkeltje vreemd.
Dan moet je data dus lokaal gaan opslaan, met alle nadelen van dien. Moet de consument dan ook zelf backups draaien? Moet het geheugen vervangbaar worden? Het zal de prijs allemaal opdrijven.

Ik heb zelf wat negatieve ervaringen met een pi en p1 kabel met betrekking tot sd kaartjes die snel onbruikbaar werden. Een dergelijk systeem schrijft continu data weg.

Persoonlijk vind ik de lokale API een mooi compromis. Als je zou willen, kun je daarmee zelf als server gaan spelen en geen enkele data naar buiten laten gaan. Dan is het deel “gemak” alleen volledig weg. Daarnaast kan ik zelf nooit zo’n mooie weergave bouwen als HW heeft gedaan met hun Energy app.

Mensen die er een bezwaar tegen hebben kunnen volgens mij beter iets met Domoticz. Dan ben je wel een veelvoud van het bedrag kwijt en heb je totaal geen gebruiksvriendelijke grafieken of een app. Maar je hebt wel je data lokaal.

Het brengt wel avonden aan tijdverspilling met zich mee om in te richten en draaiend te houden.
Persoonlijk heb ik daar helemaal geen zin in. Ik werk overdag en in de avond wil ik mij niet bezig moeten houden met of een systeem wel of niet werkt.

Edit:
Dan vergeet ik nog het belangrijkste inderdaad, wat HomeWizard hierboven zegt:
Als je meerdere devices wil toevoegen, we hebben nu kWh meters en P1 meters. Maar wie weet wat de toekomst brengt.

Het is nu volledig modulair. Je kunt een kWh meter kopen en in gebruik nemen zonder dat je een P1 meter koopt. Dat werkt allemaal prima. Maar je kunt ze ook beide nemen en grafieken op basis van informatie van beide devices (zonnepanelen) weergeven.

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 11-12-2020 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverheijen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-10-2024
Iemand enig idee of je de gegevens van de homewizard energie ook via een browser kunt inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
silverheijen schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:49:
Iemand enig idee of je de gegevens van de homewizard energie ook via een browser kunt inzien?
Nog niet, is wel ter sprake gekomen tijdens het live event, dacht ik. Filmpje staat in de OP.

Kwam erop neer dat de wens er is, maar nog geen hoge prioriteit heeft, vanwege andere onderdelen en wensen.

Ze werken redelijk via agile, dus waar het meeste vraag naar is wordt als eerste opgepakt. Daarom ik S het lastig een echte roadmap te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 11-12-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
@HomeWizard_NL

Ik heb geen idee waar over gepraat wordt wat betreft API (?), zal ouderdom wel zijn...
Door een verbouwing (trap verplaatst ivm stoeltjes lift) is de meter op een plaats komen te zitten die voor mij nagenoeg onbereikbaar is en de meter nog slechter te bedienen is (knopje indrukken en bladeren).
Ik heb lang gezocht naar een oplossing waarbij ik niet op mijn knieën onder een trap hoef te schuiven om de meter uit te lezen en de standen op te schrijven.
Het is voor mij van geen belang om de meter realtime te monitoren, het gaat om de huidige waarden op het moment van opname.
Als de dongle mij de huidige waarden kan geven op het moment dat daarom gevraagd wordt meer dan genoeg en als deze dat kan wil ik hem graag houden.
Het blijft echter wel dat ik geen WiFi heb naar buiten (internet) alleen van apparaten onderling zoals tablet/pc met mijn zonnepaneel.

Mijn Arduino leest de waarden uit via een WiFi Putty verbinding, heeft ook geen geheugen en kan ook geen grafiekjes maken, maar daar zit ik niet mee.
Ook mijn WiFi voordeurcamera heeft geen verbinding met internet, alleen (weer) met de tablet en die werkt ook goed, dus ik snap dat internet gebeuren niet helemaal.

Mvg, Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Die deurbel en tablet werken dan via hun “eigen” WiFi. Beetje zoals je tegenwoordig ook foto’s van een digitale camera overseint naar je tablet zonder internet.

Ik begin je punt een beetje te begrijpen. Mijn excuses voor mijn eerdere posts, ik snap je situatie nu beter. Ben alleen bang dat de P1-meter net niet kan wat jij zoekt.
Pagina: 1 ... 9 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic