Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weldie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:35
Zou mooi zijn om het ook in domoticz te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
IJsbeer schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:17:
[...]

Welkom op het forum. Deze vraag is al meermalen voorbij gekomen en beantwoord.
Ik heb gezocht op meerdere zoektermen, maar kan geen antwoord vinden. Heb je misschien een link naar het juiste antwoord? Ik ben hier zelf namelijk ook wel benieuwd naar (uit nieuwsgierigheid. Gasverbruik op de seconde vind ik minder interessant dan elektriciteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:31

[ Voor 31% gewijzigd door HomeWizard_NL op 15-11-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
gerthallink schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:50:
Ik heb de P1 meter inmiddels ook een week zonder problemen in gebruik.
Waarom staat er een live gasverbruik in het beginscherm? Ik heb er nog nooit een grafiek in gezien.
In het de dag tab werkt het gasverbruik prima.[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Om het weg te laten op het live scherm leek ons vreemd, vandaar de niet toepasbaar melding. Je gasmeter geeft maximaal per 5 minuten gas standen door. Wij vinden deze frequentie niet toepasbaar op de term ‘live’. In de toekomst zullen we de weergave in de app wel verbeteren.

https://energy.homewizard...gas-verbruik-in-nu-scherm

[ Voor 11% gewijzigd door HomeWizard_NL op 15-11-2020 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:13

Y10

@HomeWizard_NL, is er al bekend wanneer de watermeter uitkomt, en wat ie ongeveer gaat kosten?
Ik heb nu de P1 meter en twee kWh meters voor m'n PV-panelen en airco(verwarming) en met de watermeter kan ik al m'n verbruik monitoren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Y10 schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:11:
@HomeWizard_NL, is er al bekend wanneer de watermeter uitkomt, en wat ie ongeveer gaat kosten?
Ik heb nu de P1 meter en twee kWh meters voor m'n PV-panelen en airco(verwarming) en met de watermeter kan ik al m'n verbruik monitoren.
Ik denk dat we dit al eens eerder hebben vermeld, maar voor de zekerheid nogmaals. Ontwikkeling is iets wat zeker in deze tijden lastig te plannen is. We proberen zo transparant mogelijk te zijn, maar willen ook geen loze beloftes geven. Voor de 3 fase kwh meter ziet het er naar uit dat deze begin komende maand beschikbaar is. We hebben ook nog een nieuw product (onaangekondigd) voor januari. Watermeter lijkt te verschuiven naar Q1 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:32
HomeWizard_NL schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:28:
[...]

Ik denk dat we dit al eens eerder hebben vermeld, maar voor de zekerheid nogmaals. Ontwikkeling is iets wat zeker in deze tijden lastig te plannen is. We proberen zo transparant mogelijk te zijn, maar willen ook geen loze beloftes geven. Voor de 3 fase kwh meter ziet het er naar uit dat deze begin komende maand beschikbaar is. We hebben ook nog een nieuw product (onaangekondigd) voor januari. Watermeter lijkt te verschuiven naar Q1 2021.
Dan ben ik aardig nieuwsgierig aan het worden... nieuw product .....

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Toch mooi, hoe hier op zondag gewoon technisch inhoudelijke vragen worden beantwoord door de leverancier achter deze producten.

En dan krijgen we op zondagavond nog even een kleine scoop door!

Mijn complimenten voor HomeWizard 👍💪

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dappzor
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:51
Ik heb er ook maar een besteld! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
HomeWizard_NL schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:11:
[...]

Hoi Artintel,

Zoals hieboven ook geschreven is Energy volledig modulair, het maakt dus niet uit waar je meters zich bevinden, of op welk netwerk. Als er maar een wifi verbinding is _/-\o_
Goedenavond, vandaag een extra wifi kwh meter ontvangen en gelijk gemonteerd. Maar nu krijg ik hem met geen mogelijkheid aangemeld in de app, de meeste stappen doorloopt hij zonder problemen, maar blijft op het volgende scherm hangen. Wat kan het zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjI5NA8joNKokin9WuP_P3H4MBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCiiMynUmr3sFTdkGRNsy8R5.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: verkeerde opmaak foto

[ Voor 40% gewijzigd door Artintel op 17-11-2020 20:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EQ5WdsIP3ojOHZ90NILXsX3iRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5kyvEGhNWLGtL7LEfZZl2StL.png?f=fotoalbum_large

Energy 1.2.0 is er!
Dit zijn de belangrijkste nieuwtjes:

Widgets voor iOS 14
Energy voor iPad
Offline status indicator
Versnelde grafieken
Verschillende stabiliteit verbeteringen

Widgets voor iOS
Altijd je grafieken bij de hand. Wil je de hele dag weten hoeveel je zonnepanelen opwekken? Of heb je liever jouw jaaroverzicht op je telefoon? Pas jouw widget op jouw wensen aan met keuze uit formaat, grafiek en periode. Ook is het mogelijk om meerdere widgets op elkaar te stapelen.

Energy voor iPad
Bekijk nu je energiegebruik in prachtig detail op de iPad! Door de vernieuwde grote grafieken heb je nu vanaf het overzichtsscherm dezelfde grafiek interactie als je gewend bent van de volledig scherm weergave op je telefoon. Ook kun je de app in zowel portret als landschap modus gebruiken. De volledige HomeWizard Energy ervaring, geoptimaliseerd voor de iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 20:38
Ik zal wel iets verkeerd doen, maar op de iPhone 8 met iOS14.2 krijg ik met geen mogelijkheid een widget op het scherm. Op de iPad wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:50
HomeWizard_NL schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:57:
[Afbeelding]

Energy 1.2.0 is er!

Widgets voor iOS 14
Energy voor iPad
Offline status indicator
Versnelde grafieken

Widgets voor iOS
Altijd je grafieken bij de hand. Wil je de hele dag weten hoeveel je zonnepanelen opwekken? Of heb je liever jouw jaaroverzicht op je telefoon? Pas jouw widget op jouw wensen aan met keuze uit formaat, grafiek en periode. Ook is het mogelijk om meerdere widgets op elkaar te stapelen.

Energy voor iPad
Bekijk nu je energiegebruik in prachtig detail op de iPad! Door de vernieuwde grote grafieken heb je nu vanaf het overzichtsscherm dezelfde grafiek interactie als je gewend bent van de volledig scherm weergave op je telefoon. Ook kun je de app in zowel portret als landschap modus gebruiken. De volledige HomeWizard Energy ervaring, geoptimaliseerd voor de iPad.
De Widget is nice, thanks. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 22:47
HomeWizard_NL schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:57:
[Afbeelding]

Energy 1.2.0 is er!

Widgets voor iOS 14
Energy voor iPad
Offline status indicator
Versnelde grafieken

Widgets voor iOS

Energy voor iPad
Mooie update en toevoeging, is het ook mogelijk om op iOS een widget van je gasverbruik in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Dashlane schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:38:
[...]

Mooie update en toevoeging, is het ook mogelijk om op iOS een widget van je gasverbruik in te stellen?
zekerweten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gramser schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:11:
Ik zal wel iets verkeerd doen, maar op de iPhone 8 met iOS14.2 krijg ik met geen mogelijkheid een widget op het scherm. Op de iPad wel...
Dus dit lukt jou niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpdDc75okziTz7sUOUZkc-WIVr8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UK9SlXNwtFMS5qeYOlwOeRGz.png?f=user_large

Ook iPhone 8 hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 22:47
Top, ik moest even puzzelen. Ik moet nog een beetje wennen aan de widget functie binnen Ios, maar het is gelukt. Twee kleine widgets gas en elektra naast elkaar!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
BlakHawk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:29:
[...]

Dus dit lukt jou niet:

[Afbeelding]

Ook iPhone 8 hier...
Klopt! Ik probeer op het widgetscherm “Energy” toe te voegen met het plusje, maar de app wordt dan niet eens gevonden... hoe heb jij het gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gramser schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:43:
[...]

Klopt! Ik probeer op het widgetscherm “Energy” toe te voegen met het plusje, maar de app wordt dan niet eens gevonden... hoe heb jij het gedaan?
Het plasje inderdaad en dan zoeken naar “energy”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkl-Awt_60ca16N5l7qrvK72-xI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GBrldHTdkv8CrHmlSrE82fKq.png?f=user_large

Heb jij wel zeker weten versie 1.2.0 draaien?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p__VJqQG2QowL3V-_k9a6ivBbBw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ucP9UQFtZKquNKv7ew0aWQXm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Hahaha, dat was m @BlakHawk ! Op de iPad was-ie al wel naar de juiste versie. Gelukt nu!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:13

Y10

Misschien heb ik het gemist, maar komt er ook een mogelijkheid voor widgets op Android toestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Y10 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:35:
Misschien heb ik het gemist, maar komt er ook een mogelijkheid voor widgets op Android toestellen?
Nog niet, toevallig gisteren gehoord van een Android beta tester.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:18

amphora

Websites & Fotografie

Heb sinds vandaag de P1 meter en twee dingen vielen me op:
  • Omdat hij pas een paar uur is aangesloten zou je verwachten dat dag en week weergave hetzelfde verbruik moeten laten zien, echter geeft de weekweergave 1ct lager elektriciteit verbruik aan (0,13 ct vs 0,14 ct).
  • Het invoeren van tarieven werkt niet lekker (iOS 14). Je moet om 0,23 in te voeren een comma gebruiken en daarvoor moet je de . knop ingedrukt houden. Duurde ff voordat ik dit doorhad. Ook een OK knop zou wel fijn zijn ipv linksboven op < te moeten klikken. Op < klikken is namelijk ook opslaan dus als je per ongeluk een bedrag had veranderd kan je dit niet ongedaan maken.
  • Als je een grafiek aanklikt krijg je landscape modus, maar om weer terug te kaan naar portret moet ik telefoon eerst in landscape houden en dan weer terug. Logischer zou ik vinden dat er op klikken de grafiek alleen in de hoogte vergroot (dus klik op stroom dan verdwijnt gas) en in landscape modus houden als je dat wil.
  • De 'Nu' weergave laat geen gas zien (niet van toepassing) want dat is niet realtime beschikbaar, begrijp ik, maar laat het dan helemaal weg en laat een grotere (hogere) stroom grafiek zien dan
Zou mooi zijn als dat in een toekomstige update verbeterd is :)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
amphora schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:47:
Heb sinds vandaag de P1 meter en twee dingen vielen me op:
  • Omdat hij pas een paar uur is aangesloten zou je verwachten dat dag en week weergave hetzelfde verbruik moeten laten zien, echter geeft de weekweergave 1ct lager elektriciteit verbruik aan (0,13 ct vs 0,14 ct).
  • Het invoeren van tarieven werkt niet lekker (iOS 14). Je moet om 0,23 in te voeren een comma gebruiken en daarvoor moet je de . knop ingedrukt houden. Duurde ff voordat ik dit doorhad. Ook een OK knop zou wel fijn zijn ipv linksboven op < te moeten klikken. Op < klikken is namelijk ook opslaan dus als je per ongeluk een bedrag had veranderd kan je dit niet ongedaan maken.
  • Als je een grafiek aanklikt krijg je landscape modus, maar om weer terug te kaan naar portret moet ik telefoon eerst in landscape houden en dan weer terug. Logischer zou ik vinden dat er op klikken de grafiek alleen in de hoogte vergroot (dus klik op stroom dan verdwijnt gas) en in landscape modus houden als je dat wil.
  • De 'Nu' weergave laat geen gas zien (niet van toepassing) want dat is niet realtime beschikbaar, begrijp ik, maar laat het dan helemaal weg en laat een grotere (hogere) stroom grafiek zien dan
Zou mooi zijn als dat in een toekomstige update verbeterd is :)
Ik heb op iOS 14 wel gewoon een komma:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiZzz_HjnCOpWGWJRlbiiVxv0Ik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/buKmo63KvVVziw5zjWf0nH58.png?f=user_large

Staat jouw taal misschien op Engels? In het Engels is het een punt ipv komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Percy70
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-01-2021
Hallo, vraagje voordat ik deze meter wil gaan aanschaffen. Past de P1 meter op mijn digitale meter in de meterkast?

[ Voor 63% gewijzigd door Percy70 op 24-11-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Percy70 schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:22:
Hallo, vraagje voordat ik deze meter wil gaan aanschaffen. Past de P1 meter op mijn digitale meter in de meterkast? Grt Percy[Afbeelding]
Zit er een P1 port op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Percy70 Eerste hit in Google op typenummer:

https://www.enexis.nl/con...eter-sagemcom-xs210-esmr5

Nuf said. ESMR5 is ook prettig, geen extra voeding nodig (in theorie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hallo, vraagje voordat ik deze meter wil gaan aanschaffen. Past de P1 meter op mijn digitale meter in de meterkast? Grt Percy[Afbeelding]
Even gegoogled op je type nummer:

Daar zit je P1 poort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXIEPvwD41oFY5DpE34-qazOQRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LCARXuisU0py9bOuhwfJzr69.png?f=user_large

Dus, ja, je kunt de P1 meter bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Percy70
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-01-2021
Helemaal top, bedankt iedereen voor de info. Bestellen is het volgende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Voor degene die dit product overwegen of gebruiken, hou in je achterhoofd dit verhaal in gedachte:
reviews: TP-Link sluit lokale toegang voor slimme stekkers af

Ik heb mijn zorgen daar al eerder over ge-uit in dit product. En HomeWizard heeft vaker producten rucksichloos de nek omgedraaid.
Lokale API is leuk voor zolang het er is, de cloud oplossing en APP's kost bakken met geld, daar moet (uiteindelijk) een keer wat tegenoverstaan.

//Edit: I stand corrected, zie de reactie van @BlakHawk 4 posts hieronder!

[ Voor 6% gewijzigd door IJsbeer op 24-11-2020 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:42
Een paar vraagjes en opmerkingen:

* Kun je ook inzoomen in de app?
Ik zie nu energieverbruik vanaf 0:00 uur, een Grafana-achtige inzoom of selectie zou fijn zijn.

* Tevens zijn deze gevens ook via een website oid beschikbaar? Of een manier om ze in influxdb te importeren, wie heeft er een pythonscript beschikbaar?

* Laatste vraag, kun je misschien laatste uur van het gasverbruik tonen op het hoofdscherm. Nu is die leeg? Mijn meter geeft elk uur een update ipv 5 minuten.

* Gasverbruik heeft de punt verkeerd. Er staat bijvoorbeeld op de Y as rechts 0.05, maar moet zijn 0.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandorian
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-09 11:10
Die werkt prima!
Hallo, vraagje voordat ik deze meter wil gaan aanschaffen. Past de P1 meter op mijn digitale meter in de meterkast? Grt Percy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZrLimsnwF7wAa-VIl7cylwmzPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emH7YUvv7hECQEzC6R4d9xUp.jpg?f=fotoalbum_large

Is wel een nieuwere versie, maar dat zal waarschijnlijk niets uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
mduran schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:22:
Een paar vraagjes en opmerkingen:

* Tevens zijn deze gevens ook via een website oid beschikbaar? Of een manier om ze in influxdb te importeren, wie heeft er een pythonscript beschikbaar?
Zoals je in dit topic hebt kunnen lezen is er een lokale API. Er zijn nog geen scripts voorbij gekomen, maar data ophalen van een URL en opslaan in een DB lijkt me ook niet echt een issue.
mduran schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:22:
* Laatste vraag, kun je misschien laatste uur van het gasverbruik tonen op het hoofdscherm. Nu is die leeg? Mijn meter geeft elk uur een update ipv 5 minuten.
Die vraag is al heeeeeel vaak voorbij gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
IJsbeer schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:53:
Voor degene die dit product overwegen of gebruiken, hou in je achterhoofd dit verhaal in gedachte:

Ik heb mijn zorgen daar al eerder over ge-uit in dit product. En HomeWizard heeft vaker producten rucksichloos de nek omgedraaid.
Lokale API is leuk voor zolang het er is, de cloud oplossing en APP's kost bakken met geld, daar moet (uiteindelijk) een keer wat tegenoverstaan.
Ik herken totaal niet wat je zegt.

Ze hebben een oude HomeWizard die ze veel langer hebben ondersteund dan ieder ander bedrijf zou doen. Sterker nog, volgens mij reageert support nog steeds op issues.

Dat is een apparaat dat al sinds 2011 op de markt is. Daar zijn een aantal nadelen mee ondervonden, grootste ergernissen waren WiFi en 433mhz.

Persoonlijk heb ik dat echt vervloekt met al die KAKU “rommel”.

Toen kwam een aantal jaar geleden de opvolger: de Link. Die heb ik nu volgens mij een jaar of 3 draaien (ik ben niet bij introductie over gegaan, maar later). En ik moet zeggen dat ik nooit meer schakelelementen mis en dat de UTP aansluiting top is.

Ik hoor nog steeds veel mensen klagen over dat de HomeWizard verlaten wordt als ontwikkelplatform. De feiten waren:
- hardware was zwaar verouderd en niet krachtig genoeg voor nieuwe technieken.
- bijna 10 jaar oud, dus het is wel mooi geweest.

In de wereld van IT en apparatuur is 10 jaar gewoon een eeuwigheid.

Laten we voorop stellen: ik vond het ook niet leuk, ik had veel 433Mhz spul.

Ik ben 2 jaar bezig geweest met een hybride setup (link en HW naast elkaar).

Nu is alles over naar de link en alles werkt beter dan het ooit met de HomeWizard deed.

Deze Energy is ook een beetje de opvolger van de oude energylink volgens mij (heb ik nooit gehad).

Maar volgens mij werkt dit ook 10 keer beter dan de oude Energylink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Dat hoeft niet, ieder zijn eigen mening erover.
Daarnaast kan ik begrijpen dat oude HomeWizard gebruikers niet blij zijn met het stoppen van de ontwikkeling.

Ik keek er iets zakelijker tegenaan en heb eigenlijk pas met de overstap naar de link de kracht ervan ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL

Hoi ijsbeer, wij begrijpen heel goed je gereserveerdheid. Er is echter een verschil tussen bedrijven die moedwillig functionaliteit weghalen (zoals hierboven het voorbeeld met tplink) en bedrijven welke na lange tijd stoppen met het ondersteunen van een product. HomeWizard gateway als voorbeeld genomen.

De HomeWizard gateway kon na 10 jaar niet meer mee met zijn tijd, het product en concept van de 433 gateway was in onze optiek niet meer houdbaar in de markt. Ook de beveiliging en technieken konden niet mee. In onze optiek betekend stoppen met ondersteuning ''geen software updates meer''. De cloud voor HomeWizard is nog steeds online.Er zullen altijd gebruikers zijn die ontevreden blijven over deze beslissing om niet door te ontwikkelen. Echter is dit topic al meermaal besproken en gaat het hier over Energy en niet over HomeWizard gateway. O+

Energy staat eigenlijk nog in de startblokken, het is nu net een half jaar oud (juli 2020). En maakt gebruik van de aller nieuwste technieken. Wij zien dat Energy op dit moment enorm populair/succesvol is. En er zitten meerdere nieuwe ontwikkelingen in de planning. Wij hopen met Energy+ tegen een relatief laag bedrag kwalitatieve extra functionaliteit aan onze klanten te bieden bovenop een zeer uitgebreide gratis basis functionaliteit (win win? O-) ). Wij verkopen geen data, dus hebben ook geen behoefte aan dat mensen ''onze cloud'' verplicht gebruiken. Echter is voor Energy de cloud cruciaal. Daarom willen we ook voor de gebruikers welke niet afhankelijk willen zijn van onze cloud of zelf willen tweaken een lokale API bieden over de gehele Energy range.

Bij IoT apparatuur is het inderdaad dat er in bijna alle gevallen een service aan vast hangt die onderhouden moet worden door een fabrikant (een app, server, backend, beveiliging). Daar waar Nokia en Blackberry totaal de markt uit geduwd kunnen worden zonder verplichtingen, of samsung na 2 jaar al kan stoppen met updates is dit voor ioT apparatuur anders (en is er ook menig voorbeeld te vinden waar dit mis gaat). Er is namelijk ook geen garantie op succes bij ontwikkeling. Vaak zijn er in dit soort omstandigheden dan ook geen winnaars, zowel de fabrikant als de consument verliest. Echter mag dit in onze optiek de ontwikkeling van nieuwe innovatieve ioT niet in de weg zitten (zolang er nagedacht is over hoe het product houdbaar is).

Feit is dat Energy er heel sterk voor staat richting de toekomst. :)

Wij streven er naar om mooie veilige producten te maken waar onze klanten blij van worden. (inclusief zorgeloze jarenlange ondersteuning :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:51
Is hier iemand op de hoogte over een mogelijke Black Friday korting? Ik sta op het punt om de energy aan te schaffen maar aangezien de levertijd toch op 8 dagen staat kan ik die 3 dagen extra ook nog wel wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
.

[ Voor 99% gewijzigd door HomeWizard_NL op 24-11-2020 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
KevinT schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:10:
Is hier iemand op de hoogte over een mogelijke Black Friday korting? Ik sta op het punt om de energy aan te schaffen maar aangezien de levertijd toch op 8 dagen staat kan ik die 3 dagen extra ook nog wel wachten.
Voor Energy zal er geen Black friday aanbieding zijn. Vanaf morgen is er weer nieuwe voorraad beschikbaar. Dus verwachte levertijd is donderdag/vrijdag (afhankelijk van de blackfriday drukte bij de postbezorger :/ )

[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 24-11-2020 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:51
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:16:
[...]

Voor Energy zal er geen Black friday aanbieding zijn. Vanaf morgen is er weer nieuwe voorraad beschikbaar. Dus verwachte levertijd is donderdag/vrijdag (afhankelijk van de blackfriday drukte bij de postbezorger :/ )
Top, direct besteld. Ben erg benieuwd naar de werking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Zou er ook een optie gemaakt kunnen worden om het actuele verbruik op het wattcher display te tonen?

Mijn sensor van de wattcher is voor de 2de keer ter ziele gegaan dus mis mijn display eigenlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Crxtreem schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:00:
Zou er ook een optie gemaakt kunnen worden om het actuele verbruik op het wattcher display te tonen?

Mijn sensor van de wattcher is voor de 2de keer ter ziele gegaan dus mis mijn display eigenlijk wel.
De wattcher gebruikt geen wifi, er is geen manier om deze aan de p1 etc te koppelen.

[ Voor 29% gewijzigd door HomeWizard_NL op 25-11-2020 22:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:13
Afgelopen tijd heb ik gewerkt aan een integratie voor de P1 meter binnen Home Assistant. Sinds kort is deze integratie beschikbaar via de HA Community Store (HACS). Als jullie Home Assistant (willen) gebruiken, probeer deze integratie dan zeker even uit!

Zijn er mede-tweakers (met Python ervaring) die willen helpen om de integratie uit te breiden? Ik heb een hoop ideeën, maar niet de tijd om er te veel aandacht aan te besteden. Ik zou het gaaf vinden als we de integratie op zo'n niveau dat hij tussen de officiële integraties terecht komt!

Check hier thread binnen het Home Assistant forum en de daadwerkelijke Github pagina van de integratie.

[ Voor 0% gewijzigd door DCSBL op 14-01-2021 23:53 . Reden: Updated URL ]

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:49:
[...]

De wattcher gebruikt geen wifi, er is geen manier om deze aan de p1 etc te koppelen.
Ok jammer.

Komt er misschien zo iets van Homewizard?

Ik heb gemerkt dat het een goede bewustwording is als je op een centraal plek in huis af kan lezen wat het huidige verbruik is.
Net als dat er een klok aan de muur hang kan je even snel kijken ipv weer de telefoon erbij pakken en naar de app te gaan.

• BlakHawk
Crxtreem schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:35:
[...]

Ok jammer.

Komt er misschien zo iets van Homewizard?

Ik heb gemerkt dat het een goede bewustwording is als je op een centraal plek in huis af kan lezen wat het huidige verbruik is.
Net als dat er een klok aan de muur hang kan je even snel kijken ipv weer de telefoon erbij pakken en naar de app te gaan.
Dat herken ik op zich wel van de watcher.
Je gaat zaken uitzetten.

Next step is schakelaars tussen stekkerblokken en die op basis van voorwaarden schakelen.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
Sinds de update van de firmware van de P1 meter en update van de app geen vastlopers meer gehad. Wel meldt de app af en toe dat de P1 meter geen verbinding heeft. Gek genoeg zie je de grafieken dan nog wel lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H2vWOG4AO1SLwKFlKtHHyU_R9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3B5BpjA9sYv8A3RUyNBiaL5q.jpg?f=fotoalbum_large

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• IJsbeer
  • Niet online
BlakHawk schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:43:
[...]

Next step is schakelaars tussen stekkerblokken en die op basis van voorwaarden schakelen.
Die fase toch allang gehad? :) Stekkerblok met schakelaar bij thuiswerkplek. Ikea tradfiri tussenstekker om de complete TV hoek mee aan en uit te schakelen en een losse afstandsbediening om hem te bedienen. En HUE om tijdgeschakelde (of eigenlijk zonlicht geschakelde) zaken te regelen.
DCSBL schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:54:
Afgelopen tijd heb ik gewerkt aan een integratie voor de P1 meter binnen Home Assistant. Sinds kort is deze integratie beschikbaar via de HA Community Store (HACS). Als jullie Home Assistant (willen) gebruiken, probeer deze integratie dan zeker even uit!

Zijn er mede-tweakers (met Python ervaring) die willen helpen om de integratie uit te breiden? Ik heb een hoop ideeën, maar niet de tijd om er te veel aandacht aan te besteden. Ik zou het gaaf vinden als we de integratie op zo'n niveau dat hij tussen de officiële integraties terecht komt!

Check hier thread binnen het Home Assistant forum en de daadwerkelijke Github pagina van de integratie.
Goed je hier te zien! Ik heb (nog) geen HomeAssistant en ook geen Python kennis :(

• BlakHawk
IJsbeer schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:48:
[...]

Die fase toch allang gehad? :) Stekkerblok met schakelaar bij thuiswerkplek. Ikea tradfiri tussenstekker om de complete TV hoek mee aan en uit te schakelen en een losse afstandsbediening om hem te bedienen. En HUE om tijdgeschakelde (of eigenlijk zonlicht geschakelde) zaken te regelen.
Ja ik doe dat met de link, maar ik heb een aantal zaken eraf moeten halen en merk dat ik andere zaken niet helemaal goed schakel.

Lastige is de vrouw :+
Die vindt het maar vervelend om zaken via een app t moeten bedienen, terwijl het 99% van de tijd niet aan hoeft..

Hoe schakel je die stekkerblokken handmatig?

• IJsbeer
  • Niet online
Stekkerblok bij de werkplek is idd handmatig, verdeeldoos met schakelaar. Werkt altijd.
Bij de TV inderdaad bewust een losse schakelaar naast geplaatst, dat hielp voor de WAF, deze https://www.ikea.com/nl/n...loze-dimmer-wit-70408595/

Dus ja, je moet 'opstaan' om de TV aan te zetten (of je moet de AB gewoon naast de bank plaatsen :) ) Werkt als een trein en scheelt tientallen kWh's per jaar gezien al het apparatuur wat daarachter zit. (voor de Ikea oplossing dus 15 euro, https://www.ikea.com/nl/n...t-met-contacten-40364748/)

[ Voor 6% gewijzigd door IJsbeer op 26-11-2020 10:56 ]

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
@HomeWizard_NL ik ben er net achter gekomen dat de API outout is veranderd. Voorheen was fase 2 en 3 in de output NULL en krijg ik een 0 waarde. Had fijn geweest voor ontwikkelaars dat dit in de changelog vermeld zou zijn. :'(

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Tebbie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:26:
@HomeWizard_NL ik ben er net achter gekomen dat de API outout is veranderd. Voorheen was fase 2 en 3 in de output NULL en krijg ik een 0 waarde. Had fijn geweest voor ontwikkelaars dat dit in de changelog vermeld zou zijn. :'(
Hoi Tebbie,

Dit is geen bewuste verandering, we zullen morgen even kijken waarom dit mis gaat. uiteraard komen alle aanpassingen in de api in een v2 van de api en niet in de bestaande api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Ok @HomeWizard_NL bedankt. Ik check namelijk in mijn HomeWizard Energy Homey app code of het een fase 1 of 3 aansluiting is dmv de NULL output. Een 0 waarde geeft aan het dat een fase 3 met geen belasting op die fase. En bij NULL betekend het juist dat deze fase niet beschikbaar is. Lijkt mij nogal logisch maar goed ik hoor het wel ik ga mijn code nog niet aanpassen in Homey.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Tebbie schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:59:
Ok @HomeWizard_NL bedankt. Ik check namelijk in mijn HomeWizard Energy Homey app code of het een fase 1 of 3 aansluiting is dmv de NULL output. Een 0 waarde geeft aan het dat een fase 3 met geen belasting op die fase. En bij NULL betekend het juist dat deze fase niet beschikbaar is. Lijkt mij nogal logisch maar goed ik hoor het wel ik ga mijn code nog niet aanpassen in Homey.
Zo is het bij onze kant ook daarvoor gebouwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsr9500
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:53
in HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter de HARDWARE foto's gezien.

al iemand een firmware-dump gemaakt ?`

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Vandaag de P1 meter ontvangen. Ik zie wel mijn stroomverbruik maar gas wordt niet weergegeven en blijft leeg. Hoe lang duurt het voordat het gasverbruik zichtbaar is in de app? We hebben de verwarming zelfs al wat hoger gezet om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:07
Dennepen schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:49:
Vandaag de P1 meter ontvangen. Ik zie wel mijn stroomverbruik maar gas wordt niet weergegeven en blijft leeg. Hoe lang duurt het voordat het gasverbruik zichtbaar is in de app? We hebben de verwarming zelfs al wat hoger gezet om het te testen.
Even bij je "dag" verbruik kijken. Als je hem op "nu" hebt staan zie je inderdaad niks bij het gasverbruik. Had het zelfde probleem namelijk😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BlakHawk Gelet op het onderwerp wat telkens weer terugkomt (zie hier) zou het niet zinvol zijn om dit en de verklaring in de OP op te nemen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
Robje1244 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:37:
[...]

Even bij je "dag" verbruik kijken. Als je hem op "nu" hebt staan zie je inderdaad niks bij het gasverbruik. Had het zelfde probleem namelijk😉
Dank voor de tip. Helaas zie ik daar ook niks staan. Zou het kunnen zijn dat het 24 uur duurt? Na plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Dennepen schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:27:
[...]

Dank voor de tip. Helaas zie ik daar ook niks staan. Zou het kunnen zijn dat het 24 uur duurt? Na plaatsing.
Hoi dennepen, kun je in een privebericht het id van je p1 meter delen? Staat bij in stellingen, meters, ‘p1 meter, id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:55:
[...]

Hoi dennepen, kun je in een privebericht het id van je p1 meter delen? Staat bij in stellingen, meters, ‘p1 meter, id.
Dank PB gestuurd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
dunklefaser schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:46:
@BlakHawk Gelet op het onderwerp wat telkens weer terugkomt (zie hier) zou het niet zinvol zijn om dit en de verklaring in de OP op te nemen?
API uitleg en “veel gestelde vragen” toegevoegd aan de OP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linker
  • Laatst online: 05-04 15:36
woensdag 2 december is er een webinar over de Homewizard energy

de tekst uit de aankondiging:
Energy Live Event
'Het vermogen om alles te monitoren'
Eerder dit jaar introduceerde HomeWizard met trots de energie oplossing voor het inzichtelijk maken van de slimme meter, elektrische auto, zonnepanelen en meer. Dit ging gepaard met het succesvolle Energy Live event ''Meten is weten'', gevolgd door enthousiaste reacties van jullie allen. Tijdens dit nieuwe event vertellen we opnieuw de basis van Energy, het succes en de ontwikkeling, maar ook gaan we dieper in op de mogelijkheden. Wil jij de aanstaande exclusieve webinar live bijwonen? Schrijf je dan snel in, want er zijn een beperkt aantal plekken beschikbaar.

Energy Live Event: ''Het vermogen om alles te monitoren'' zal plaatsvinden op woensdag 2 december om 16:00 uur.

[ Voor 86% gewijzigd door linker op 30-11-2020 20:19 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrtn1988
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-07 10:29
Heeft iemand dit dingetje al een open gemaakt? Ben benieuwd naar de ingewanden! Op welke chip is die gebaseerd en hoe wordt de voeding geregeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Mrtn1988 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:02:
Heeft iemand dit dingetje al een open gemaakt? Ben benieuwd naar de ingewanden! Op welke chip is die gebaseerd en hoe wordt de voeding geregeld?
Ja ik, even terugzoeken op foto’s in dit topic, anders kijk ik straks even als de kinderen naar school zijn.

Morgen energy event!

Inschrijven kan volgens mij alleen vandaag nog
https://www.eventbrite.nl...5ffcbce&mc_eid=5c6d7ce4bf

[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 01-12-2020 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

@Mrtn1988 nog geen 10 posts eerder staat een link naar foto's van de ingewanden.

[ Voor 38% gewijzigd door 7o9 op 01-12-2020 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
BlakHawk schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:24:
[...]

Ja ik, even terugzoeken op foto’s in dit topic, anders kijk ik straks even als de kinderen naar school zijn.

Morgen energy event!

Inschrijven kan volgens mij alleen vandaag nog
https://www.eventbrite.nl...5ffcbce&mc_eid=5c6d7ce4bf
Helaas, ben al bezet anders was ik zeker even een kijkje komen nemen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:58

ErikVers

e-Duurzaam

HomeWizard_NL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:09:
[...]

Hoi ijsbeer, wij begrijpen heel goed je gereserveerdheid. Er is echter een verschil tussen bedrijven die moedwillig functionaliteit weghalen (zoals hierboven het voorbeeld met tplink) en bedrijven welke na lange tijd stoppen met het ondersteunen van een product. HomeWizard gateway als voorbeeld genomen.

De HomeWizard gateway kon na 10 jaar niet meer mee met zijn tijd, het product en concept van de 433 gateway was in onze optiek niet meer houdbaar in de markt. Ook de beveiliging en technieken konden niet mee. In onze optiek betekend stoppen met ondersteuning ''geen software updates meer''. De cloud voor HomeWizard is nog steeds online.Er zullen altijd gebruikers zijn die ontevreden blijven over deze beslissing om niet door te ontwikkelen. Echter is dit topic al meermaal besproken en gaat het hier over Energy en niet over HomeWizard gateway. O+

Energy staat eigenlijk nog in de startblokken, het is nu net een half jaar oud (juli 2020). En maakt gebruik van de aller nieuwste technieken. Wij zien dat Energy op dit moment enorm populair/succesvol is. En er zitten meerdere nieuwe ontwikkelingen in de planning. Wij hopen met Energy+ tegen een relatief laag bedrag kwalitatieve extra functionaliteit aan onze klanten te bieden bovenop een zeer uitgebreide gratis basis functionaliteit (win win? O-) ). Wij verkopen geen data, dus hebben ook geen behoefte aan dat mensen ''onze cloud'' verplicht gebruiken. Echter is voor Energy de cloud cruciaal. Daarom willen we ook voor de gebruikers welke niet afhankelijk willen zijn van onze cloud of zelf willen tweaken een lokale API bieden over de gehele Energy range.

Bij IoT apparatuur is het inderdaad dat er in bijna alle gevallen een service aan vast hangt die onderhouden moet worden door een fabrikant (een app, server, backend, beveiliging). Daar waar Nokia en Blackberry totaal de markt uit geduwd kunnen worden zonder verplichtingen, of samsung na 2 jaar al kan stoppen met updates is dit voor ioT apparatuur anders (en is er ook menig voorbeeld te vinden waar dit mis gaat). Er is namelijk ook geen garantie op succes bij ontwikkeling. Vaak zijn er in dit soort omstandigheden dan ook geen winnaars, zowel de fabrikant als de consument verliest. Echter mag dit in onze optiek de ontwikkeling van nieuwe innovatieve ioT niet in de weg zitten (zolang er nagedacht is over hoe het product houdbaar is).

Feit is dat Energy er heel sterk voor staat richting de toekomst. :)

Wij streven er naar om mooie veilige producten te maken waar onze klanten blij van worden. (inclusief zorgeloze jarenlange ondersteuning :))
@HomeWizard_NL Ik ben tijdelijk van huis vol HomeWizard spullen overgestapt naar Domoticz, maar ben wel beetje klaar met al het programmeren, dus vandaar mijn vraag:

Kunnen jullie in de toekomst ook kwh meters de S0 uitlezen?
Mij warmtepomp(2x) - laadpaal - zonnepanelen set (2x) zitten alle 5 op een losse kwh meter met S0 uitgang, deze lees ik nu keurig uit via geschikte usb lezer met 5 ingangen en dit gaat momenteel mijn raspberry in, maar nogmaals: beetje klaar met programmeren dus als jullie ook met S0 van minimaal 5 stuks overweg kunnen, ligt daar een serieuze doelgroep en ben ik één van de eerste _/-\o_

Tot morgen in ieder geval online :)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrtn1988
7o9 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:34:
@Mrtn1988 nog geen 10 posts eerder staat een link naar foto's van de ingewanden.
Thanks, was even benieuwd, had al eens zitten zoeken naar foto's, niet lettende op tekst. Ik had in januari van dit jaar zelf een dergelijk printje ontworpen en het concept en schema gedeeld hier. Vond het wel bijzonder om te zien dat er 5 maand later een commerciële versie uit kwam :P De datum op de print op de foto's zegt januari 2020, dus denk dat we tegelijk aan het tekenen waren...

De ESP32 is iets uitgebreider dan de ESP12S die ik gebruik, maar het gehele concept met een buck converter als voeding om niet extern te hoeven voeden is het zelfde. Tot de lancering van deze HW P1 meter had ik dit nog niemand zien doen. Wel een aantal anderen, bijvoorbeeld, maar niet gelimiteerd tot: link 1, link2

[ Voor 9% gewijzigd door Mrtn1988 op 01-12-2020 20:27 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ErikVers schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:17:
[...]

@HomeWizard_NL Ik ben tijdelijk van huis vol HomeWizard spullen overgestapt naar Domoticz, maar ben wel beetje klaar met al het programmeren, dus vandaar mijn vraag:

Kunnen jullie in de toekomst ook kwh meters de S0 uitlezen?
Mij warmtepomp(2x) - laadpaal - zonnepanelen set (2x) zitten alle 5 op een losse kwh meter met S0 uitgang, deze lees ik nu keurig uit via geschikte usb lezer met 5 ingangen en dit gaat momenteel mijn raspberry in, maar nogmaals: beetje klaar met programmeren dus als jullie ook met S0 van minimaal 5 stuks overweg kunnen, ligt daar een serieuze doelgroep en ben ik één van de eerste _/-\o_

Tot morgen in ieder geval online :)
Misschien ;) , echter zijn pulsen wel een stuk minder mooi / betrouwbaar voor live weergave in vergelijking met de wifi kwh meters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Mrtn1988 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:21:
[...]

Thanks, was even benieuwd, had al eens zitten zoeken naar foto's, niet lettende op tekst. Ik had in januari van dit jaar zelf een dergelijk printje ontworpen en het concept en schema gedeeld hier. Vond het wel bijzonder om te zien dat er 5 maand later een commerciële versie uit kwam :P De datum op de print op de foto's zegt januari 2020, dus denk dat we tegelijk aan het tekenen waren...

De ESP32 is iets uitgebreider dan de ESP12S die ik gebruik, maar het gehele concept met een buck converter als voeding om niet extern te hoeven voeden is het zelfde. Tot de lancering van deze HW P1 meter had ik dit nog niemand zien doen. Wel een aantal anderen, bijvoorbeeld, maar niet gelimiteerd tot: link 1, link2
Leuk om te zien! Echter waren wij in januari al bijna richting massa productie 😋 we hadden al meerdere iteraties hiervoor. Ben benieuwd of jij dezelfde uitdagingen bent tegengekomen als wij 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrtn1988
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:05:
[...]

Leuk om te zien! Echter waren wij in januari al bijna richting massa productie 😋 we hadden al meerdere iteraties hiervoor. Ben benieuwd of jij dezelfde uitdagingen bent tegengekomen als wij 😁
Dat geloof ik wel. Ik heb één gaatjes print proto gehad en daarna één PCB gemaakt. Die was eigenlijk meteen werkend. Alleen het programmeren via UART ging niet direct lekker, daarvoor moest een kleine aanpassing gedaan worden. Verder maak ik geen app of software. Ik draai op ESP Easy met Domoticz op de NAS.

Voor mij was het puur hobby. Er was nog geen 'voedingsloze' P1 meter voor DSMR5 en ik zag mogelijkheden ;-)

Mocht je er verder nog eens in meer detail over willen sparren, dan mag je altijd even een PB sturen :-)

Edit:
Verkoop heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Ik had wel even een kosten berekening gemaakt voor grotere productie en kwam op een mooi bedrag (zal dat hier niet delen). Een paar mensen hebben de PCB als hobby, maar that's it. Ik liep meer aan tegen: "wie is er aansprakelijk als de slimme meter stuk gaat". Ik had geen zin om dat uit te zoeken :P

[ Voor 17% gewijzigd door Mrtn1988 op 02-12-2020 07:56 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Laatst online: 21:13
Voor de geïnteresseerde: Volg hier het HomeWizard live event https://zoom.us/j/98973134926 (vandaag om 16:00)

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsr9500
Leuk en dankje. Ga ik zo ff kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:37
Ik heb deze meter gekocht en vandaag binnen gekregen. Super simpele installatie tot mijn verbazing.
Ook de integratie met Home Asisstant werkt perfect :)

Nu heb ik alleen nog wel een vaagje:

1. kan ik ook ergens het gasverbruik live inzien?
2. Ik heb zonnepanelen op mijn dak liggen, hoe kan ik de terug levering zien in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Beide vragen worden beantwoord in het startpost

[ Voor 7% gewijzigd door IJsbeer op 02-12-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
marcel19 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:58:

2
Hoi Marcel19,
dit is ongeveer de meest geselde vraag.
doordat de slimme meter een keer per 5 minuten de gasstand binnenkrijgt, is de "live grafiek" voor gas leeg. deze kan je goed volgen binnen de "dag grafiek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
ik zit nu in die zoommeeting te kijken.
Er wordt gesproken over SMR5 dat ik geen extra stroom nodig heb.

maar ik moest toch echt een extra micro USB lader erin steken want anders ging die niet aan.
Meter: Landis + Gyr E360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
@HomeWizard_NL is het technisch mogelijk om met de P1 meter het verbruik per fase (bij een 3 fase aansluiting) uit de meter te lezen? Nog even los van de integratie in de app.

Dit zou ik een toffe functie vinden, mocht dit technisch tussen meter en dongel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsr9500
Gas gaat per 5 minuten (of per 10 minuten voor meter < versie 5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsr9500
Verbruik wordt voor alle 3 de fases gemeten en doorgegeven.
Gebruik je maar 1 fase. Dan geven de 2 andere gewoon waarde 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
marcel19 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:58:

2
Hoi Marcel19,
dit is ongeveer de meest gesþelde vraag.
doordat de slimme meter een keer per 5 minuten de gasstand binnenkrijgt, is de "live grafiek" voor gas leeg. deze kan je goed volgen binnen de "dag grafiek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
marcel19 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:07:
ik zit nu in die zoommeeting te kijken.
maar ik moest toch echt een extra micro USB lader erin steken want anders ging die niet aan.
Meter: Landis + Gyr E360
Ik heb dezeflde meter, doet hier prima zonder USB kabel :)
B-lex schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:08:
@HomeWizard_NL is het technisch mogelijk om met de P1 meter het verbruik per fase (bij een 3 fase aansluiting) uit de meter te lezen? Nog even los van de integratie in de app.

Dit zou ik een toffe functie vinden, mocht dit technisch tussen meter en dongel mogelijk zijn.
Dat kan via de API

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
IJsbeer schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:39:
[...]

Ik heb dezeflde meter, doet hier prima zonder USB kabel :)

[...]

Dat kan via de API
Aha, dus technisch kan het. Dan zou ik dat graag in de App terug zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
B-lex schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:08:

Hoi B-Lex, op veel modernere slimme meters is het inderdaad mogelijk om stroom per fase uit te lezen met de p1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
HomeWizard_NL schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:46:
[...]

Hoi B-Lex, op veel modernere slimme meters is het inderdaad mogelijk om stroom per fase uit te lezen met de p1 meter.
is dat dan ook uit te lezen in de app zelf?
want ik zie alleen een totaal verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsr9500
@ijsbeer: Gewoon nog eens proberen

[ Voor 17% gewijzigd door dsr9500 op 02-12-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsr9500
marcel19 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:52:
[...]
Was zonet in de zoom-demo besproken. De Energy-app kan dit nog niet. Maar die uitbreiding komt vast nog wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
marcel19 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:52:
[...]

Op dit moment enkel in de api, nog niet in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptrvb
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-09-2021
@HomeWizard_NL

Berekening stroomkosten klopt nog steeds niet:
Als voorbeeld de jaargrafiek, maar dezelfde fouten zitten ook in de andere grafieken
Er is 589 kWh gebruikt
Er is 522 kWh van zonnepanelen afgenomen
Er is 66,7 kWh per saldo uit het net gekomen

Uitgaande van € 0,21 per kWh, (zoals ingevoerd in de Energy app) zou het bedrag dat ik moet betalen voor stroom uit het net moeten zijn 66,7x0,21= € 14,00 in plaats van €80,37

De stroomkosten voor de gebruikte stroom zouden moeten zijn (522 (zonnepanelen) x € 0,07)+(66,7 (uit net) x € 0,21)= € 36,56 + € 14,00 = € 50,56 in plaats van € 116,93

Zie screenshot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToJlQsLSX7eEcqlpaSWKP43g0XM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9hafUKDZaXfJ9tCOGSxi244.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Ptrvb op 02-12-2020 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
En zojuist geintroduceerd: de 3-fase kWh-meter! Althans, volgens de mail die ik net kreeg 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@Ptrvb

Hoe heb jij die zonnepanelen er zo in gekregen?
Of heb jij nog een extra meter erin zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
marcel19 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:00:
@Ptrvb

Daarvoor heb je de kWh-meter nodig. Die zet je voor de zonnepanelengroep en dan kun je je exacte eigenverbruik van de panelen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Ptrvb schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:07:
@HomeWizard_NL

Berekening stroomkosten klopt nog steeds niet:
Als voorbeeld de jaargrafiek, maar dezelfde fouten zitten ook in de andere grafieken
Er is 589 kWh gebruikt
Er is 522 kWh van zonnepanelen afgenomen
Er is 66,7 kWh per saldo uit het net gekomen

Uitgaande van € 0,21 per kWh, (zoals ingevoerd in de Energy app) zou het bedrag dat ik moet betalen voor stroom uit het net moeten zijn 66,7x0,21= € 14,00 in plaats van €80,37

De stroomkosten voor de gebruikte stroom zouden moeten zijn (522 (zonnepanelen) x € 0,07)+(66,7 (uit net) x € 0,21)= € 36,56 + € 14,00 = € 50,56 in plaats van € 116,93

Zie screenshot

[Afbeelding]
https://energy.homewizard...00119569-kosten-weergaven

Ik zie dat de berekening in jouw app niet goed gaat naar je rekenvoorbeeld, als je je tarieven correct invult. Rekent de app de met hetzelfde resultaat uit als jouw voorbeeld. Andere som, zelfde resultaat.

Zoals vorige keer ook uigebreid besproken kun je geen kwh x 0,07 doen omdat dit enkel op jaarbasis van toepassing is. :| Dit is de reden waarom we dit niet ondersteunen. Volgens jouw voorbeeld zou je op een dag waar je 10kWh teruglevert en niets gebruikt 10x 0,07 cent opbrengen, dit is geen realistische afspiegeling omdat je met de saldering aan het eind van het jaar in 99% van de gevallen de volle 10x 21ct terug krijgt. De berekening die in de app staat zou inderdaad volgens een andere formule kunnen, Echter blijft het eindresultaat hetzelfde indien je de tarieven invult zoals wij aangeven O-). Het is onmogelijk om op dag niveau rekening te houden met of je over een heel jaar meer terug levert dan gebruikt (Dit weet je namelijk pas na een jaar :P).

Ja, de berekening die jij gebruikt is correcter. Maar als de uitkomst van de som identiek blijft heeft dit op dit moment geen voordelen voor de gebruiker. :/

[ Voor 13% gewijzigd door HomeWizard_NL op 02-12-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
marcel19 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:00:
@Ptrvb

Dat kan met een kwh meter op de zonnepanelen. Je krijgt er dan ook gratis een huis gebruik grafiek bij oOo deze laat zien hoeveel stroom je in huis gebruikt. Zelfs als je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
HomeWizard_NL schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:28:
[...]

https://energy.homewizard...00119569-kosten-weergaven

Zoals vorige keer ook uigebreid besproken kun je geen kwh x 0,07 doen omdat dit enkel op jaarbasis van toepassing is. :| Dit is de reden waarom we dit niet ondersteunen. Volgens jouw voorbeeld zou je op een dag waar je 10kWh teruglevert en niets gebruikt 10x 0,07 cent opbrengen, dit is geen realistische afspiegeling omdat je met de saldering aan het eind van het jaar in 99% van de gevallen de volle 10x 21ct terug krijgt. De berekening die in de app staat zou inderdaad volgens een andere formule kunnen, Echter blijft het eindresultaat hetzelfde indien je de tarieven invult zoals wij aangeven. O-) Het is onmogelijk om op dag niveau rekening te houden met of je over een heel jaar meer terug levert dan gebruikt (Dit weet je namelijk pas na een jaar). :P

Ja, de berekening die jij gebruikt is correcter. Maar als de uitkomst van de som identiek blijft heeft dit op dit moment geen voordelen voor de gebruiker. :/

Ik zie echter dat de berekening in je app inderdaad niet klopt. Echter, als je tarieven in zou vullen zoals wij verwachten is de uitkomst zoals in je voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
Gramser schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:07:
[...]

Daarvoor heb je de kWh-meter nodig. Die zet je voor de zonnepanelengroep en dan kun je je exacte eigenverbruik van de panelen zien.
Dus bij mijn situatie plaats ik hem links in de kast.
Van de zonnepanelen eerst in die meter en daarna door naar de hoofd meter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hs9yF1uR9fLWozglvByvchcdBsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEn6IX3OyHYZrlfaYx28xXt9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
marcel19 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:52:
[...]

Dus bij mijn situatie plaats ik hem links in de kast.
Van de zonnepanelen eerst in die meter en daarna door naar de hoofd meter?

[Afbeelding]
Exact! B)
Pagina: 1 ... 8 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic