Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twitcha
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-12-2021
HomeWizard_NL schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Hoi twitcha,

Zo te zien laad je grafiek in het algeheel niet. Dit is niet hetzelfde probleem als hierboven beschreven. Heb je dit op alle dagen?
Nee, enkel vandaag. De afgelopen weken deed hij het prima. Op mijn vrouw haar telefoon wordt de grafiek ook niet meer getoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
@HomeWizard_NL
Bij mij is de gasgrafiek sinds vanavond ook leeg zoals bij @Twitcha

Dus zit nog iets niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesvd
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:30
Ook hier sinds vanmiddag geen grafiek voor gas (van vandaag) meer te zien. De grafieken van de afgelopen dagen laden nog wel gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zgAplb2ALNuvWb4YaqjJIBRvow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YMmpmmIbp7ujzNlvXiVnNx5G.jpg?f=user_large

PV 3195Wp op ZO & 2130Wp op NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 22:47
Zelfde hier, wel gasverbruik maar geen grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:44
En hadden jullie ook de eerdere problemen met elektra (en gas)? Want nu lijkt het alsof jullie na de tijdelijke fix van @HomeWizard_NL juist problemen hebben gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesvd
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:30
Gramser schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:15:
En hadden jullie ook de eerdere problemen met elektra (en gas)? Want nu lijkt het alsof jullie na de tijdelijke fix van @HomeWizard_NL juist problemen hebben gekregen.
Klopt, voor de tijdelijke fix was de grafiek van elektra niet correct. Na de tijdelijk fix was gisteren bij mij de grafiek van gas niet meer zichtbaar. Vandaag heb ik overigens wel weer correcte grafieken voor zowel gas als elektra.

PV 3195Wp op ZO & 2130Wp op NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twitcha
  • Laatst online: 26-12-2021
Hier ook weer grafieken in beeld, lijkt dan iets tijdelijks te zijn geweest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 16:46
Hoi tweakers,

Door de problemen gister is er bij sommige gebruikers een of meerdere 'corrupte' waardes weggeschreven in de databases voor gisteren (21 okt 2020) voor de gasgrafiek. Om deze reden kan deze specifieke grafiek voor deze gebruikers niet geladen worden omdat deze corrupte waardes niet te interpreteren zijn voor de grafieken renderer in de apps. Als het goed is werken alle gas grafieken anders dan deze specifieke datum wel. We zijn nu bezig met het optimaliseren van de firmwares en servers zodat dit in de toekomst niet meer voor kan komen op deze schaal.

Met vriendelijke groet,
HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dank voor de toelichting @HomeWizard_NL !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wittertje
  • Laatst online: 16-01-2023
Fantastisch artikel..
Na het lezen zo enthousiast geworden, dat ik gelijk eentje heb besteld.
Ben heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
@BlakHawk Misschien een idee om het begin topic te updaten met de integraties? Bijv. Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
prakka schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:47:
@BlakHawk Misschien een idee om het begin topic te updaten met de integraties? Bijv. Home assistant
Goed plan!
Heb je wat input?

Misschien mensen die de lokale api gebruiken ook nog wat input?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:53
Hier alvast de Homey app/integratie (hoe je het ook wil noemen)

https://homey.app/nl-nl/a...energy/HomeWizard-Energy/

Changelog hier:

https://community.athom.c...-v0-1-6-beta-v0-1-6/34782

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Nu online
BlakHawk schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:23:
[...]

Goed plan!
Heb je wat input?

Hier is de pagina voor Hass te vinden, hier staan ook wat screenshots op :https://community.home-assistant.io/t/wi-fi-p1-dsmr-dongle-homewizard-energy/227441

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
probeer hem werkend te krijgen maar wil nog niet lukken helemaal.
heb de homewizard_energy_p1 in custom_components geplakt .

vervolgens in config/yaml de sensor toegevoegd met mijn ip adres van de homewizard p1 meter en de sensor namen aangepast.
krijg nu een error

Component error: sensor_homewizard_energy_p1 - Integration 'sensor_homewizard_energy_p1' not found.

nu heb ik wel een afvalinfo sensor erboven staan ,zou dat het probleem zijn ?
#afvalinfo

(config,yaml)
sensor:
- platform: afvalinfo
id: bak
resources:
- pbd
- gft
- papier
- restafval
- trash_type_today
- trash_type_tomorrow
postcode: -------
streetnumber: --
dateformat: '%d-%m-%Y'
locale: 'nl'
timespanindays: 365

# HomeWizard P1 meter
sensor_homewizard_energy_p1:
- platform: Template
name: P1 Meter
resource: http://192.---.-.--/api/v1/data
method: GET
value_template: '{{ value_json.active_power_w }}'
json_attributes:
- total_power_import_t1_kwh
- total_power_import_t2_kwh
- total_power_export_t1_kwh
- total_power_export_t2_kwh
- active_power_w
- active_power_l1_w
- platform: template
sensors:
p1_total_power_import_t1_kwh:
friendly_name: "Energy - Low Tarif"
icon_template: mdi:weather-sunset-down
unit_of_measurement: "kWh"
value_template: '{{ states.sensor.p1_meter.attributes.total_power_import_t1_kwh | float }}'
entity_id: sensor.p1_metert1
p1_total_power_import_t2_kwh:
friendly_name: "Energy - High Tarif"
icon_template: mdi:weather-sunset-up
value_template: '{{ states.sensor.p1_meter.attributes.total_power_import_t2_kwh | float }}'
entity_id: sensor.p1_metert2
p1_total_power_import_total:
friendly_name: "Energy - Total import"
icon_template: mdi:weather-sunset-down
value_template: '{{ (states.sensor.p1_meter.attributes.total_power_import_t1_kwh | float + states.sensor.p1_dongle.attributes.total_power_import_t2_kwh | float) | round(3)}}'
entity_id: sensor.p1_metertotaal
p1_active_power_w:
friendly_name: "Energy - Usage"
icon_template: mdi:flash
unit_of_measurement: "W"
value_template: '{{ states.sensor.p1_meter.attributes.active_power_w | int }}'
entity_id: sensor.p1_meterstroomverbruik
daily_energy:
friendly_name: Daily Energy
unit_of_measurement: kWh
value_template: "{{ (states('sensor.daily_energy_offpeak')|float + states('sensor.daily_energy_peak')|float) | round(3)}}"
weekly_energy:
friendly_name: Weekly Energy
value_template: "{{ (states('sensor.weekly_energy_offpeak')|float + states('sensor.weekly_energy_peak')|float) | round(3) }}"
monthly_energy:
friendly_name: Monthly Energy
value_template: "{{ (states('sensor.monthly_energy_offpeak')|float + states('sensor.monthly_energy_peak')|float) | round(3) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Ik heb hier sinds enkele dagen ook de p1 meter in huis. Erg mooi en het uitlezen werkt normaal gesproken perfect. Echter heb ik nu al 3x de p1 meter moeten 'disconnecten', omdat hij rood begon te knipperen. (geen Wi-Fi signaal) Hebben hier meer mensen last van? Hij hangt in de meterkast naast een unifi AP en ik heb normaal gesproken nooit signaal verlies, maar stel dat het wifi wegvalt, zou de p1 meter dan zelf opnieuw verbinding maken of moet ie dan altijd gereset worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb mijn router wel eens de stekker uitgetrokken en de P1 pakt hem daarna vanzelf weer op. Hier blijft hij dus wel connecten. Hierboven had ook al eens iemand die uiteindelijk een nieuwe had gekregen, maar hetzelfde probleem. Daarna externe voeding erop aangesloten en daarna had die persoon geen problemen meer (ondanks dat hij een > 5.0 meter had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenotten
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-12-2020
Is het mogelijk om deze meter via homebridge te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Svenotten schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:19:
Is het mogelijk om deze meter via homebridge te laten lopen?
Hoi Sven, homekit/apple heeft geen opties voor energy meten. HomeKit doet helemaal niets met grafieken of live data.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stingray.nl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-09 17:08
BlakHawk schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:23:
[...]
Ik heb inmiddels voor elkaar dat de homewizard energy zijn data elke 5 minuten naar PVOutput post.
Ik heb nu in 1 overzicht mijn opbrengst van mijn PV installatie en mijn import aan elektriciteit uit het net.
Hieronder een paar voorbeelden van vandaag ter illustratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMsph5ac4sheB1jyoXDpx7z1ATs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RPY9Un0PNKTtm2t4YqCaQfNn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaJFT34yAVc_j88eiMRVX8GGfU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CARwidC6s7WJudoffO39aO78.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dat voor elkaar gekregen door een Unix scriptje te draaien op mijn Synology nas. Dit scriptje draait elke 5 minuten via de taakplanner op de Synology.

Het script maakt eerst een tijdelijke dir aan in een folder op de nas om zijn output op te slaan waarna het
via de API van de HW energy de json data ophaalt. Uit de json string wordt gelijk de juiste waarde gehaald.
Variabelen voor de tijd en datum worden gevuld en hierna wordt alles geüpload naar de PVOutput server. Als laatste wordt de tijdelijke directory weer opgeruimd inclusief tijdelijke bestanden.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# place output on the temp directory (to overcome writing in root folfer)
cd /
cd volume1/homes/YOURDIR/tmp
mkdir pvoutput
cd pvoutput

# get most recent webdata Energy meter
content=$(wget http://YOURIPADRES/api/v1/data -q -O - | sed -e 's/,/\n/g' | grep -e "active_power_w" | cut -d: -f2 | sed 's/"//g')

# Set variables
today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# post power value to pvoutput site
postdatastring="sid=PVOUTPUT_SID_NR&key=YOUR_PVOUTPUT_API_KEY&v4=$content&t=$minute&d=$today"
wget https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring 

# Clear temp dirictory (to remove unwanted disk space)
cd ..
rm -rf pvoutput
cd /

Ik hoop dat ik hier weer een paar mensen op ideeen heb gebracht met een implementatie voor de API van de HW Energy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
@HomeWizard_NL op moment van schrijven is de actueel elektra verbruik grafiek weer raar aan het doen. Erg springerige weergave bij het laden van de grafiek.

21:37 Edit: ik zie nu ook dat de dag-grafiek elektra verkeerde data laat zien (te hoog).

[ Voor 22% gewijzigd door B-lex op 29-10-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Bij mij ook. En ik kan het niet goed zien nu, maar gas doet volgens mij ook wat raar 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
Ik had vandaag voor het eerst dat de momentopname 2200 watt aangaf voor een paar minuten toen de airco op verwarmen ging, maar de dag grafiek maar 900 watt aangaf. Nu later staat die piek van 2200 watt er wel in, maar volgens mij op het verkeerde tijdstip. Ik zal dit morgen eens in de gaten houden.
Meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 08:10
B-lex schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:40:
@HomeWizard_NL op moment van schrijven is de actueel elektra verbruik grafiek weer raar aan het doen. Erg springerige weergave bij het laden van de grafiek.

21:37 Edit: ik zie nu ook dat de dag-grafiek elektra verkeerde data laat zien (te hoog).
Exact hetzelfde probleem. bv. Als je reel verbruik opent opent hij met bv. 300w en dan springt hij direct naar BV 150w. sluit, en open je de app dan is dat weer exact hetzelfde. ik weet natuurlijk niet wat het juiste verbruik is. Maar open je de dagmeter dan houd hij rekening met het hogere verbruik (300w)

Maar er gaat idd iets niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Op dit moment zien wij geen problemen op onze servers, kunnen jullie verifieren of jullie nu nog steeds problemen hebben. En zo ja, dit sturen via het support portaal op onze website zodat we weten welke P1 meters dit gedrag vertonen. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandorian
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-09 11:10
Kan niet zeggen dat ik hetzelfde issue ervaar. Zie geen rare verspringingen in de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Lijkt nu weer goed te gaan. Glitch in The Matrix 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:04:
Op dit moment zien wij geen problemen op onze servers, kunnen jullie verifieren of jullie nu nog steeds problemen hebben. En zo ja, dit sturen via het support portaal op onze website zodat we weten welke P1 meters dit gedrag vertonen. Bedankt!
Momenteel geen gek gedrag. Kan een eenmalig issue zijn geweest. Zal het vanavond nog eens controleren als de airco weer aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Nu online
B-lex schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:40:

@HomeWizard_NL op moment van schrijven weer vreemd gedrag bij het openen van de app en het laden van de actueel verbruik grafiek elektra. Erg springerig met vreemde historische waarden in de actuele grafiek die niet uit mijn woning lijken te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Nu online
B-lex schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

@HomeWizard_NL op moment van schrijven weer vreemd gedrag bij het openen van de app en het laden van de actueel verbruik grafiek elektra. Erg springerig met vreemde historische waarden in de actuele grafiek die niet uit mijn woning lijken te komen.
Ik moet zeggen dat ik nergens last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Nu online
prakka schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:44:
[...]

Ik moet zeggen dat ik nergens last van heb.
Het is ook niet altijd als ik de app open, lijkt random te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:04:
Vanavond weer een piek van de airco die wel in de huidige meting wordt getoond maar niet op de dag grafiek. Melding op de site ingediend. Ben benieuwd. Opvallend ook dat zowel de energieleverancier, uMeter als Homewizard dezelfde meter uitlezen, maar toch tot iets andere dag- en maandtotalen komen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfz02MIraEqnEZDB4xDifkChCZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBTJropryFw3o3y8hkrhRwXk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CvPd7kr8ttp5bKZsvClBz7PzW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dz6YOdltswtfUK86nLQPKfmv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTwclx2HQMy7moHgT8Pniy7aPQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiNZd1uxBtp3vdSBQ2FS1gXC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door mac1987 op 30-10-2020 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mac1987 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:17:
[...]

Vanavond weer een piek van de airco die wel in de huidige meting wordt getoond maar niet op de dag grafiek. Melding op de site ingediend. Ben benieuwd. Opvallend ook dat zowel de energieleverancier, uMeter als Homewizard dezelfde meter uitlezen, maar toch tot iets andere dag- en maandtotalen komen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beste Mac1987,

De dag volledig scherm grafiek word opgedeeld in blokken met gemiddelden van 5 minuten. Een apparaat moet dus gedurende deze 5 minuten continue dit piekvermogen gebruiken wil je deze piek volledig terug kunnen zien op de dag. Als je 2,5 minuut 2000 Watt gebruikt, en daarna 2,5 minuut 0 Watt. Is je 5 minuut gemiddelde dus 1000 Watt. En niet de volledige piek van 2000 Watt. Dit is normaal om te doen, anders komen het aantal punten op een grafiek zo dicht bij elkaar dat grafieken onleesbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Beste Mac1987,

De dag volledig scherm grafiek word opgedeeld in blokken met gemiddelden van 5 minuten. Een apparaat moet dus gedurende deze 5 minuten continue dit piekvermogen gebruiken wil je deze piek volledig terug kunnen zien op de dag. Als je 2,5 minuut 2000 Watt gebruikt, en daarna 2,5 minuut 0 Watt. Is je 5 minuut gemiddelde dus 1000 Watt. En niet de volledige piek van 2000 Watt. Dit is normaal om te doen, anders komen het aantal punten op een grafiek zo dicht bij elkaar dat grafieken onleesbaar worden.
Bedankt voor de toelichting. De airco stond al langer aan, maar mogelijk dat hij in het begin nog vermogen moet opbouwen. Zal hem morgen paar minuten langer op vermogen aan laten staan (zal wel warm worden :p).
Hebben jullie ook ideeën waarom de app, die van uMeter en de energieleverancier (Vandebron) verschillende totalen tonen (geen idee welke er het meest correct is trouwens)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mac1987 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Bedankt voor de toelichting. De airco stond al langer aan, maar mogelijk dat hij in het begin nog vermogen moet opbouwen. Zal hem morgen paar minuten langer op vermogen aan laten staan (zal wel warm worden :p).
Hebben jullie ook ideeën waarom de app, die van uMeter en de energieleverancier (Vandebron) verschillende totalen tonen (geen idee welke er het meest correct is trouwens)?
Vermoedelijk afrondingsverschillen. Je kan voor een berekening bijvoorbeeld de “rest” waarde buiten je decimalen meenemen naar het totaal van de volgende dag En altijd naar beneden afronden of omhoog. Of afronden omhoog/ omlaag afhankelijk van waar je het dichtste bij zit (dit doen wij) Ook kan het liggen aan de frequentie waarmee data word opgeslagen bij de desbetreffende verwerker. Wij kijken naar het eerste en laatste meterstand binnen een dag en berekenen het verschil tussen deze tot op 3 seconden nauwkeurig. Vervolgens ronden we af naar een decimaal omhoog of omlaag omdat dit het beste laat zien wat je op een dag gebruikt. Voor een week kijken we naar de eerst bekende meterstand van de week, en de laatst bekende meterstand van een week etc.

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 30-10-2020 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
Bedankt voor de snelle reactie wederom. Helaas nu een gekke situatie waar de grafiek netjes verandert van waarde maar de indicator op 0 blijft staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5NjNaI7_Q-9KnrE6zWK41MKz7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUBrTagNoyQdP9ntMTywcGAE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmuMtgxLX_uoS1Av5pKYgGhqMQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWbcGGCzJkz3zwyrEpaEv5JP.jpg?f=fotoalbum_large

Update: app geeft ondertussen weer de juiste waarde aan.

[ Voor 3% gewijzigd door mac1987 op 31-10-2020 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:45

aex351

I am the one

De Android app werkt bij het opstarten niet altijd even goed. Het komt regelmatig voor dat de grafieken leeg blijven. Dit is al sinds dag 1 zo. Herstarten van de app lost dit probleem op.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
aex351 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:51:
De Android app werkt bij het opstarten niet altijd even goed. Het komt regelmatig voor dat de grafieken leeg blijven. Dit is al sinds dag 1 zo. Herstarten van de app lost dit probleem op.
Hier was juist het (tijdelijke) probleem dat de grafiek netjes werd bijgewerkt, maar de actuele waarde niet. In de dag grafiek kon deze wel worden opgezocht. App had ik al 3x opnieuw opgestart. Een tijd later werkte hij opeens weer wel correct.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Hoi allemaal, excuus we zijn dit weekend servers aan het migreren. Dit betekend dat sommige servers soms even herstart worden. (En sommige dingen een paar minuten niet werken.) er zou overigens geen data verloren moeten gaan. Na de migratie zou alles een stuk stabieler moeten werken. We werkten al even naar dit moment toe. 😁 Dit is ook de vervanging voor de tijdelijke fix van vorige week.

[ Voor 8% gewijzigd door HomeWizard_NL op 31-10-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Goed werk @HomeWizard_NL !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 00:40
Weet iemand of het mogelijk is om historische data te importeren?
Ik heb 2 jaar data van de beeclear en zou deze graag zien in de historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:13

Y10

Hier is de app nog wel eens in de war:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d45X3QQZ0Uga9GghVXIO46axl44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sA03Zp65VMtMyeuo1WvEoJfb.jpg?f=fotoalbum_large

Even de app herstarten en het is weer goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEVZoRcyFlzKyccta0Jiylv8Fyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWh4t9C5pvWKwjqWVrgnlwWo.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een andere opmerking, zou het mogelijk zijn om de lay-out en de grootte van de grafieken aan te passen, zodat er meer grafieken op een scherm geplaatst kunnen worden?
Ik heb nu de P1 meter die drie grafieken heeft en twee kWh meters met ieder een eigen grafiek. (PV-panelen en airco warmtepompen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Y10 schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:56:
Hier is de app nog wel eens in de war:[Afbeelding]

Even de app herstarten en het is weer goed:

[Afbeelding]

Nog een andere opmerking, zou het mogelijk zijn om de lay-out en de grootte van de grafieken aan te passen, zodat er meer grafieken op een scherm geplaatst kunnen worden?
Ik heb nu de P1 meter die drie grafieken heeft en twee kWh meters met ieder een eigen grafiek. (PV-panelen en airco warmtepompen)
Bekende bug bij ons dat dit soms kan voorkomen, word waarschijnlijk verholpen in de volgende update.

Je kunt de grafieken al naar smaak ordenen onder instellingen > grafieken > wijzig, in de nabije toekomst zullen er meer functies komen om grafieken naar wens te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
nrdnmg schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:06:
Weet iemand of het mogelijk is om historische data te importeren?
Ik heb 2 jaar data van de beeclear en zou deze graag zien in de historie.
Het is op dit moment niet mogelijk om data uit andere platformen te importeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
HomeWizard_NL schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:52:
[...]
Je kunt de grafieken al naar smaak ordenen onder instellingen > grafieken > wijzig, in de nabije toekomst zullen er meer functies komen om grafieken naar wens te tonen.
Dit wist ik niet en direct eens geprobeerd. Ik denk dat ook hier een herstart van de app nodig is. 205w gasverbruik :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ3La03EM7kkgVo9ywlvaR26upo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEHv0C85w7FgI5cViqVafNqG.jpg?f=fotoalbum_large

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
Ik vraag mij af of je bij de tarieven ook niet de netbeheer kosten mee moet nemen?
Dat geeft een beter beeld van de werkelijke kosten, want die komen nog over de verbruikskosten, van gas/stroom per m2, heen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
rimave schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:31:
Ik vraag mij af of je bij de tarieven ook niet de netbeheer kosten mee moet nemen?
Dat geeft een beter beeld van de werkelijke kosten, want die komen nog over de verbruikskosten, van gas/stroom per m2, heen.
Hoi Rimave,

Hier eerder ook op het topic al een uitgebreid besproken. Zie ook deze link :) https://energy.homewizard...00119569-kosten-weergaven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:07
Hier nu 2 dagen dat de metwr af en toe offline is.
Vandaag ook sinds 13u. Gisteren hetzelfde, andere tijd. Sindsdien geen data meer van de P1 meter. Wel de KwH meter.

LED is op zo’n moment ook uit tot je hem herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
ro3lie schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:31:
Hier nu 2 dagen dat de metwr af en toe offline is.
Vandaag ook sinds 13u. Gisteren hetzelfde, andere tijd. Sindsdien geen data meer van de P1 meter. Wel de KwH meter.

LED is op zo’n moment ook uit tot je hem herstart.
Ik moet hier nog contact over opnemen met Homewizard, maar probeer toch eens een USB voeding aan te sluiten.

Nog een bug : als de kWh meter van de zonnepanelen gebruik registreert ipv levering wordt de totale hoeveelheid stroomgebruik verkeerd berekend.

Voorbeeld 1 :
Zonnepanelen leveren 100w
Gebruik uit het net 100w
Stroomverbruik is dan 100+100=200w. OK.

Voorbeeld 2 :
Zonnepanelen leveren -5w (wifi van de omvormer 's nachts)
Gebruik uit het net is 100w
Stroomverbruik is dan volgens de app -5+100=95w. Fout, het gebruik is natuurlijk gewoon 100w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41zinyIEXZjCTgWDZw5DKMRD1pY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZ7NkouSPcwMdU8A8kzyXOaW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door WVL_KsZeN op 04-11-2020 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
WVL_KsZeN schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:44:
[...]

Ik moet hier nog contact over opnemen met Homewizard, maar probeer toch eens een USB voeding aan te sluiten.

Nog een bug : als de kWh meter van de zonnepanelen gebruik registreert ipv levering wordt de totale hoeveelheid stroomgebruik verkeerd berekend.

Voorbeeld 1 :
Zonnepanelen leveren 100w
Gebruik uit het net 100w
Stroomverbruik is dan 100+100=200w. OK.

Voorbeeld 2 :
Zonnepanelen leveren -5w (wifi van de omvormer 's nachts)
Gebruik uit het net is 100w
Stroomverbruik is dan volgens de app -5+100=95w. Fout, het gebruik is natuurlijk gewoon 100w

[Afbeelding]
Hoi! Deze bug is bij ons al bekend, overigens is deze bug enkel aanwezig in de live en dag grafiek, niet in de dag/week/maand/ jaar totalen. Hij staat bij ons al op het lijstje om op te lossen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
WVL_KsZeN schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:44:
[...]

Met stroom eraan geen reactie tot je hem uit de P1 poort haalt. Hierna gaat die ook direct aan, zojuist opnieuw aangesloten met USB voeding.
Ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
ro3lie schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:16:
[...]

Met stroom eraan geen reactie tot je hem uit de P1 poort haalt. Hierna gaat die ook direct aan, zojuist opnieuw aangesloten met USB voeding.
Ben benieuwd..
Bij mij hetzelfde. Hij blijft uit totdat je hem opnieuw aansluit. Met USB voeding daarna geen blackout meer gehad, maar dat is mijn ervaring. Mijn meter is een Langs+Gyr E350 smr5.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
WVL_KsZeN schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:01:
[...]

Bij mij hetzelfde. Hij blijft uit totdat je hem opnieuw aansluit. Met USB voeding daarna geen blackout meer gehad, maar dat is mijn ervaring. Mijn meter is een Langs+Gyr E350 smr5.0.
Helaas. De meter is nu alweer offline. LED ring staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
[...]

Wellicht interessant voor de startpost, maar ik heb de Langs+Gyr E360 en daar werkt het prima op zonder externe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 16:03
Sinds gisteravond doet de P1 meter het niet meer. Met voeding en niet aangesloten is deze wel online. Na aansluiten gaat de meter knipperen. De stroommeter is nieuw van Enexis.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Is dit een defect of is er wat aangepast in de stroommeter van Enexis? Dat knipperen gebeurde eerst alleen als de P1 aansloot zonder externe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
[...]

IJsbeer schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:50:
[...]

Wellicht interessant voor de startpost, maar ik heb de Langs+Gyr E360 en daar werkt het prima op zonder externe voeding.
Hier een Landis+Gyr E350 met SMR 5.0 zonder USB voeding en hier vooralsnog (knock on wood) geen problemen. Misschien ligt het toch aan de P1 Meter zelf die een defect heeft?

[ Voor 29% gewijzigd door mac1987 op 06-11-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Hier ligt de P1 meter er helaas ook weer uit, ondanks aangesloten voeding..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bshSetlpd2gZVL8rvvDcHxnHVCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3PBvjlwDfabQZDgfsbaooYh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Hier ook nog issues. Beta Support geeft aan dat het misschien aan de auto-updater ligt.
Die loopt op ieder heel uur. Dus 12/13/14u.

Ik schijn een oude sw versie te hebben (2.05).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
C0C0 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:57:
Sinds gisteravond doet de P1 meter het niet meer. Met voeding en niet aangesloten is deze wel online. Na aansluiten gaat de meter knipperen. De stroommeter is nieuw van Enexis.

[YouTube: HomeWizard WiFi P1 probleem]

Iemand een idee wat dit kan zijn? Is dit een defect of is er wat aangepast in de stroommeter van Enexis? Dat knipperen gebeurde eerst alleen als de P1 aansloot zonder externe voeding.
Hoi coco, bedankt voor deze duidelijke video. Van de hele update range zien we dat er een heel gering aantal (12) p1 meters niet goed door de update heen zijn gekomen. Wij onderzoeken nu hoe dit kan. Stuur even naar support op de website het probleem zodat we je gegevens in kaart hebben. (P1 ID /account etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ro3lie schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:11:
Hier ook nog issues. Beta Support geeft aan dat het misschien aan de auto-updater ligt.
Die loopt op ieder heel uur. Dus 12/13/14u.

Ik schijn een oude sw versie te hebben (2.05).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:09:
Hier ligt de P1 meter er helaas ook weer uit, ondanks aangesloten voeding..

[Afbeelding]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erik van Andel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Ik weet niet of dit al eens gemeld is hier. Je kan de voeding van de P1-meter ook "aftappen" van de USB aansluiting op de V10 Experiabox van KPN. Aangezien bij veel mensen de Experiabox in de meterkast hangt is er geen extra stopcontact nodig om je P1-meter te voorzien van stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Daar hangt de voeding van mijn HW Link ook aan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:23:
[...]

Hoi coco, bedankt voor deze duidelijke video. Van de hele update range zien we dat er een heel gering aantal (12) p1 meters niet goed door de update heen zijn gekomen. Wij onderzoeken nu hoe dit kan. Stuur even naar support op de website het probleem zodat we je gegevens in kaart hebben. (P1 ID /account etc)
Hier hetzelfde probleem sinds vrijdag. P1 meter blijft online zodra hij niet op de p1 poort is aangesloten, maar zodra ik hem daarop aansluit gaat hij onregelmatig groen knipperen en gaat hij offline. Firmware is 2.06 en serienummer 3c39e722262c. Zou wel toevallig zijn als er hier zoveel personen zijn die van slechts 12 stuks de problemen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
C0C0 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:57:

[YouTube: HomeWizard WiFi P1 probleem]

Hoi C0C0,

we hebben het probleem onderzocht, in dit geval gaat het bij u mis door de nieuwe firmware (2.06) samen met uw type slimme meter (ZIV) en omdat deze P1 meter USB powered is. We zijn nu bezig met een nieuwe firmware die ook met uw ziv meter werkt. We zullen deze vandaag/morgen klaarzetten voor uw p1 meter. (de p1 meter moet dan even tijdelijk los van de meter zijn om normaal te starten zodat deze geupdatet kan worden)

Voor andere gebruikers met een ZIV meter met een P1 meter op USB voeding, neem even contact op met onze support via het homewizard support contact formulier en vermeld hierbij ZIV in je titel.

Als iemand andere problemen ervaart sinds specifiek vorige week donderdag/vrijdag horen wij dit ook graag.

Met vriendelijke groet,
HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
HomeWizard_NL schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:32:
[...]

Hoi C0C0,

we hebben het probleem onderzocht, in dit geval gaat het bij u mis door de nieuwe firmware (2.06) samen met uw type slimme meter (ZIV) en omdat deze P1 meter USB powered is. We zijn nu bezig met een nieuwe firmware die ook met uw ziv meter werkt. We zullen deze vandaag/morgen klaarzetten voor uw p1 meter. (de p1 meter moet dan even tijdelijk los van de meter zijn om normaal te starten zodat deze geupdatet kan worden)

Voor andere gebruikers met een ZIV meter met een P1 meter op USB voeding, neem even contact op met onze support via het homewizard support contact formulier en vermeld hierbij ZIV in je titel.

Als iemand andere problemen ervaart sinds specifiek vorige week donderdag/vrijdag horen wij dit ook graag.

Met vriendelijke groet,
HomeWizard
Mooi ik wacht af tot de update er is, krijg ik bericht mail of het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
HomeWizard_NL schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:32:
[...]

Hoi C0C0,

Met vriendelijke groet,
HomeWizard
Hier inderdaad ook een ZIV meter, heb het doorgegeven aan support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Ruben E schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:16:
[...]

Hier inderdaad ook een ZIV meter, heb het doorgegeven aan support.
C0C0 schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:17:
[...]

Mooi ik wacht af tot de update er is, krijg ik bericht mail of het forum?
Gewoon zowel email als forum :9

Jullie p1 meters zijn zojuist geüpdatet naar beta 2.07 welke het probleem oplost. Zover bij ons bekend zijn jullie de enige via Tweakers. Binnenkort rolt deze update uit voor alle gebruikers.

Voor gebruikers met een Enexis ZIV slimme meter (herkenbaar aan zijn zwarte kleur) met een USB aansluiting waarvan de P1 niet meer reageert kunnen zich hier melden :) (en graag even de P1 meter los halen van de ZIV meter)

[ Voor 18% gewijzigd door HomeWizard_NL op 09-11-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

HomeWizard_NL schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:32:

Jullie p1 meters zijn zojuist geüpdatet naar beta 2.07 welke het probleem oplost. Zover bij ons bekend zijn jullie de enige via Tweakers. Binnenkort rolt deze update uit voor alle gebruikers.
Mijn P1 meter met software version 1.50 lijkt het prima te doen met mijn Enexis ZIV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben E
HomeWizard_NL schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:32:
[...]

[...]

Gewoon zowel email als forum :9

Voor gebruikers met een Enexis ZIV slimme meter (herkenbaar aan zijn zwarte kleur) met een USB aansluiting waarvan de P1 niet meer reageert kunnen zich hier melden :) (en graag even de P1 meter los halen van de ZIV meter)
Top bedankt voor de snelle service. Hij doet het inderdaad weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
7o9 schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:03:
[...]

Mijn P1 meter met software version 1.50 lijkt het prima te doen met mijn Enexis ZIV.
Dit betreft enkel de p1 meters op 2.06 met een ZIV slimme meter en USB voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

HomeWizard_NL schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:46:
[...]
Dit betreft enkel de p1 meters op 2.06 met een ZIV slimme meter en USB voeding.
Goed nieuws, ik had dan ook geen problemen. Loopt mijn P1 meter niet wat ver achter of is de de 2.x range erg nieuw en nog niet voor iedereen beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
Mijn meter doet het nu weer op de ZIV met versie 2.07.

Ik kan deze nu zonder USB-voeding gebruiken. Dat kon eerst niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Bij mij ligt de meter er weer uit sinds 04:00 vanmorgen. Wordt er een beetje moedeloos van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuunj
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 15:35
Mijn p1 meter is vannacht ook uitgevallen.

P1 software: 2.06
Slimme meter: Landis Gyr+ E360

Geen externe voeding voor de p1.

Na opnieuw inprikken werkt alles weer. Worden de dagtotalen automatisch verwerkt of gebeurt dat einde van de week? (Ik mis nu een halve dag zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
yuunj schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:38:
Mijn p1 meter is vannacht ook uitgevallen.

P1 software: 2.06
Slimme meter: Landis Gyr+ E360

Geen externe voeding voor de p1.

Na opnieuw inprikken werkt alles weer. Worden de dagtotalen automatisch verwerkt of gebeurt dat einde van de week? (Ik mis nu een halve dag zeg maar)
Voor dagtotalen gaat hij uit van de meterstanden.
Je mist dus nooit data.

Als hij er een halve dag uitligt, kijkt de meter naar begin en eindstand.
Als hij er een week uitligt, zul je dagstanden (denk ik) niet terugzien, maar de maandstand klopt dan gewoon nog.

@HomeWizard_NL zou misschien technisch kunnen uitleggen hoe dit werkt. Smeert hij het verbruik evenredig uit over de gemiste periode?

Edit:
Vraagje voor de mensen met zonnepanelen en een kWh meter: Jullie zien 3 graffieken toch?
Totaal verbruik
Netto verbruik
Kwh meter verbruik

[ Voor 33% gewijzigd door BlakHawk op 10-11-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Update voor Wi-Fi P1 meter

Beste Energy Tweaker,

De afgelopen maanden hebben wij hard gewerkt aan het verbeteren van de P1 meter. Daarom introduceren we vandaag software versie 2.07.

Normaal gesproken worden P1 meters automatisch voorzien van de nieuwste versie. Echter zien we dat niet alle P1 meters vlekkeloos willen updaten. Dit resulteerde voor sommige gebruikers in het offline gaan van de p1 meter tijdens verschillende update pogingen, met een instabiele ervaring tot gevolg. Onze excuses voor dit ongemak. Om dit probleem in de toekomst te voorkomen is het voor sommige P1 meters vereist om de volgende handelingen uit te voeren om de nieuwe software te installeren.

Hieronder de stappen die je kunt uitvoeren om gebruik te maken van de nieuwe 2.07 software.

Wat moet ik doen?

1. Controleer je P1 meter versie:
Ga in de Energy app naar: Instellingen > Meters > ''P1 meter'' > Software
Misschien heb je al de nieuwste 2.07 versie. In dat geval hoef je niets te doen. Niet de nieuwste versie?  Ga dan door met stap 2.

2. Klaar maken voor de update:
Koppel je P1 meter los van je slimme meter, en verbind deze tijdelijk via de Micro USB aansluiting aan de onderkant met een stroompunt (laptop/computer of usb adapter).
Je P1 meter zal na het aansluiten eerst groen gaan knipperen, en vervolgens rood gaan branden. Zodra de P1 meter rood brand, is deze klaar om een update te ontvangen. In de meeste gevallen zul je binnen 15 minuten automatisch een update ontvangen (afhankelijk van de drukte). Je kunt in je app controleren of je P1 meter al geüpdatet is.

Kom je er niet uit? neem dan gerust contact op met onze klantenservice

Vraag en antwoord

Heeft deze update nieuwe functies?
Deze update bevat geen nieuwe functionaliteiten. Wel bevat deze verbeterde compatibiliteit met verschillende Wi-Fi netwerken. Met name op gebied van stabiliteit is er in de afgelopen tijd veel verbetering geboekt.

Waarom is deze update niet automatisch? 
Omdat uw oude firmware moeite heeft met updaten naar de nieuwe versie op uw specifieke meter. Vandaar dat deze tijdelijk losgekoppeld moet worden.

Moet ik deze handeling uitvoeren bij elke update?
Uiteraard streven wij ernaar om ervoor te zorgen dat dit niet nodig is. Met de vernieuwde software verwachten wij dan ook dat dit niet meer voor zal komen.

Ik heb mijn P1 meter losgehaald, maar deze gaat niet rood branden.
Verwijder de P1 meter uit je Energy app, en voeg deze opnieuw toe. Deze zal vervolgens na de installatie weer rood gaan branden (zolang deze niet verbonden is met een slimme meter).

Dit bericht komt later vandaag ook per mail naar de mensen met P1 meters die nog niet op v2.07 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 21:09
Mijne heren,

Binnenkort start de bouw van onze nieuwe woning. De woning wordt voorzien van zonnepanelen, een warmtepomp en een laadpaal voor de elektrische auto.

Dien ik voor alle 3 systemen een aparte (3-fase) kWh-meter aan te schaffen voor een compleet overzicht?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie.

Groet,

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dat ligt aan wat je wilt zien. Als je van alle 3 losse grafieken/verbruik wilt hebben wel.
Voor de panelen zou ik het zobiezo doen, met alleen de P1 meter mis je dan het verbruik wat je wel opwekt, maar zelf direct verbruikt (en dus de meter niet bereikt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Martin123t schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:56:
Mijne heren,

Binnenkort start de bouw van onze nieuwe woning. De woning wordt voorzien van zonnepanelen, een warmtepomp en een laadpaal voor de elektrische auto.

Dien ik voor alle 3 systemen een aparte (3-fase) kWh-meter aan te schaffen voor een compleet overzicht?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie.

Groet,

Martin
IJsbeer schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:58:
Dat ligt aan wat je wilt zien. Als je van alle 3 losse grafieken/verbruik wilt hebben wel.
Voor de panelen zou ik het zobiezo doen, met alleen de P1 meter mis je dan het verbruik wat je wel opwekt, maar zelf direct verbruikt (en dus de meter niet bereikt)
Waarom ik het persoonlijk wel zou willen doen:

Je hebt energieverbruik, voorheen gas en stroom en daarnaast tankte je vroeger benzine en/of diesel.

In de transitie zien we dat je alles naar het stroomverbruik verplaatst.

Ik houd al jaren mijn stroomverbruik bij, maar een warmtepomp (voorheen gas) en/of een laadpaal (voorheen benzine/diesel) vehogen het verbruik gigantisch.

Vroeger rekende ik mijn tankkosten ook niet bij mijn energierekening, alleen daarom al, vind ik persoonlijk kWh meters heel nuttig. Zo heb ik nog steed inzicht in mijn energie (stroom) verbruik. En het deel wat daarbij is gekomen, namelijk het tanken van de auto.

Dit laatste wordt in de laadpaal al verrekend met de laadpas en krijg ik maandelijks een credit factuur. Toch heb ik het liever in één overzicht en hoop ik dat @HomeWizard_NL het in toekomstige updates mogelijk maakt om een flexibele grafiek te maken (totaal verbruik P1 meter - verbruik laadpaal =) verbruik exclusief laadpaal.

Als ik een warmtepomp zou plaatsen geldt ditzelfde. Mij lijkt het leuk die met voormalig gasverbruik te vergelijken.

Of je het zelf nuttig vind is inderdaad aan jezelf @Martin123t, maar ik snap je vraag helemaal.
Persoonlijk zou ik zeker voor al die zaken een kWh meter kiezen.

Maar goed, ik zit al wel eens te twijfelen om de wasmachine achter een kWh meter te gooien. En/of de droger. Lijk mij leuk om te weten hoe groot het aandeel van die apparaten nu werkelijk is en wat je met een overstap naar een warmtepomp droger nu werkelijk bespaard. Fabrikanten op hun blauwe ogen geloven houd ik niet van en meten is immers weten.

Helaas is mijn meterkast niet grootgenoeg, maar het zou mij zo leuk lijken om alle afzonderlijke apparaten apart te meten:
- Koel vries combi
- Vaatwasser
- Wasmachine
- Droger

Helaas kan ik dit hier thuis enkel voor de wasmachine en voor de droger realiseren met een kWh meter, omdat beide op een hele aparte groep zitten. Komen we terug op de ruimte die beschikbaar is in de meterkast... Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuunj
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 15:35
BlakHawk schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:45:
[...]

Je mist dus nooit data.

Als hij er een week uitligt, zul je dagstanden (denk ik) niet terugzien, maar de maandstand klopt dan gewoon nog.
ah ok, ik snap hem. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
BlakHawk schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:08:

Helaas is mijn meterkast niet grootgenoeg, maar het zou mij zo leuk lijken om alle afzonderlijke apparaten apart te meten:
- Koel vries combi
- Vaatwasser
- Wasmachine
- Droger

Helaas kan ik dit hier thuis enkel voor de wasmachine en voor de droger realiseren met een kWh meter, omdat beide op een hele aparte groep zitten. Komen we terug op de ruimte die beschikbaar is in de meterkast... Helaas...
Tijd dat HomeWizard met tussenstekkers komt dus :P
Wat PlugWise ook al deed. (maar dan duur)

Al vind ik het wel altijd interessand dilemma: je wilt inzicht om te besparen, dat doe je vervolgens door allerlei metertjes standby met dito verbruik aan te sluiten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
IJsbeer schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:14:
[...]

Tijd dat HomeWizard met tussenstekkers komt dus :P
Wat PlugWise ook al deed. (maar dan duur)

Al vind ik het wel altijd interessand dilemma: je wilt inzicht om te besparen, dat doe je vervolgens door allerlei metertjes standby met dito verbruik aan te sluiten....
Ja, inzicht mag iets kosten.
Daarnaast vallen ze echt in het niet als je een laadpaal en/of warmtepomp plaatst.

Ik denk dat ik alleen door de auto (zonder Corona) al richting de 10.000kWh per jaar ga.

Als het energie verbruik van een warmtepompdroger of. Ieder koelkast écht zo veel lager is dan de oude, merk je er ook niets van.

Feit blijft: meten is weten.
En ik vind het meten toevallig leuk 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kok36935
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07-2024

kok36935

Zwolle, Overijssel

BlakHawk schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:45:
[...]

Je mist dus nooit data.

@HomeWizard_NL zou misschien technisch kunnen uitleggen hoe dit werkt. Smeert hij het verbruik evenredig uit over de gemiste periode?

Edit:
Vraagje voor de mensen met zonnepanelen en een kWh meter: Jullie zien 3 graffieken toch?
Totaal verbruik
Netto verbruik
Kwh meter verbruik
Klopt helemaal, Opbrengst zonnepaneel, Netto verbruik en Totaal verbruik

Men moet hooien als de zon schijnt. 19 panelen a 260 WP = 4940 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:53:
Update voor Wi-Fi P1 meter

Beste Energy Tweaker,

De afgelopen maanden hebben wij hard gewerkt aan het verbeteren van de P1 meter. Daarom introduceren we vandaag software versie 2.07.
We gaan het proberen, maar met een kwartier ben je er niet. De meter ligt al een uur los te wachten op een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:27:
[...]

We gaan het proberen, maar met een kwartier ben je er niet. De meter ligt al een uur los te wachten op een update.
kun je je p1 serienummer doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik stuur wel een PM. Wifi ontvangst is goed, 88% volgens de app, dus daar ligt het niet aan.

Update is binnen. De meter is nu weer aangesloten op de meter van Liander zonder externe voeding. Ik had daar net ook een speciaal stopcontact weer geklust, ach ja :F

Update : tot nu toe geen problemen met firmware 2.07!

[ Voor 123% gewijzigd door WVL_KsZeN op 11-11-2020 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:32
Vandaag de kWh meter binnengekregen en gelijk in de groepenkast gezet (de P1 was al een weekje eerder aangesloten). Activeren was simpel en de grafiek staat netjes in het overzicht en wordt online bijgehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WfbMBgHOX_yWFynRTUdc4SNUBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sWpaIOtTz05vFz7M3wPcyvnR.png?f=fotoalbum_large

Wat mij wel opvalt is het verschil tussen bruto geleverde stroom en wat er op de Growatt display als actuele powerlevering wordt opgegeven. Er zit steeds zo'n 10-15w verschil in. Dit is gemeten op verschillende momenten.

Wat ik niet kan bekijken/wijzigen met behulp van de drukknoppen zijn de opties:
4. Vermogensfactor (PF) of frequentie (Hz)
5. Meeteenheden
7. Tijd aanduiding
Is dit alleen zichtinformatie of kun je die ook daadwerkelijk zelf instellen?

De kWh is vanaf de groepenkast na de aardlek en installatieautomaat aangesloten. De kabellengte vanuit daar tot de omvormer is plm 8 meter 2,5m2.
Het betreft een Growatt min 2500 TL/XE.

Update van P1 naar v2.07 is overigens prima verlopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMcNICiDaAOL6OWAmKxX5T5cE8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zp3VmjOAatBLB2aNiDGZOKf4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Gene op 12-11-2020 14:37 ]

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben E
Verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door Ruben E op 11-11-2020 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Goedenavond Allen, vandaag de P1 meter en WiFi kwh ontvangen, installatie ging vlekkeloos. Maar nu wil ik nog een wifi kwh meter plaatsen in mijn garage waar ik een ander wifi netwerk heb dan in mijn woning. Gaat dit werken? Of zijn er alternatieven.

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Artintel schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:34:
Goedenavond Allen, vandaag de P1 meter en WiFi kwh ontvangen, installatie ging vlekkeloos. Maar nu wil ik nog een wifi kwh meter plaatsen in mijn garage waar ik een ander wifi netwerk heb dan in mijn woning. Gaat dit werken? Of zijn er alternatieven.

Alvast bedankt
Goede vraag!
Mij lijkt van wel, omdat het onafhankelijk van elkaar werkt en modulair is.

Maar @HomeWizard_NL kan denk ik wel uitsluitsel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Back in time! Ben wel benieuwd naar het algoritme dat gebruikt wordt om te smoothen, soms gaat het mis.
.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAHcuCKcc3HVmLg0-RQTn4UAeSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHkKFDFZUqnGowRLmW9ZWwQt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
WVL_KsZeN schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:01:
Back in time! Ben wel benieuwd naar het algoritme dat gebruikt wordt om te smoothen, soms gaat het mis.
.[Afbeelding]
Wat zou er gebeuren bij overgang zomertijd-wintertijd? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:42
Na jaren een Qbox te hebben gehad en nu via een alternatief DNS e.d. de Qbox draaiend te hebben. Wordt het toch tijd voor een andere oplossing. Het zou fijn zijn als ik de data ook via een grafana inzichtelijk kan maken, misschien via de API.

Ik ben nav deze topic overtuigd, dus ik bestel ook de P1. Scheelt me weer een stopcontact in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Artintel schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:34:

Alvast bedankt
Hoi Artintel,

Zoals hieboven ook geschreven is Energy volledig modulair, het maakt dus niet uit waar je meters zich bevinden, of op welk netwerk. Als er maar een wifi verbinding is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
WVL_KsZeN schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:01:
.[Afbeelding]
Hoi WVL_KsZeN,

Hoe het nu werkt is als volgt. Bij het openen van de live grafiek word er data uit de database gehaald voor de geschiedenis. vervolgens wordt deze aangevuld met live data direct uit je meter. Echter als de tijd van je telefoon net achterloopt op de echte tijd (server). kan het dus zijn dat deze net naast elkaar lopen bij het openen van de grafiek. Je wilt voor de snelheid namelijk direct van het device naar de telefoon kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 22:40
Ik heb de P1 meter inmiddels ook een week zonder problemen in gebruik.
Waarom staat er een live gasverbruik in het beginscherm? Ik heb er nog nooit een grafiek in gezien.
In het de dag tab werkt het gasverbruik prima.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBl0kXWJUSJ6o830Uy64yVEjbrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvRdmtiFPWHNHGYSCoox0Eht.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
gerthallink schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:50:
Ik heb de P1 meter inmiddels ook een week zonder problemen in gebruik.
Waarom staat er een live gasverbruik in het beginscherm? Ik heb er nog nooit een grafiek in gezien.
In het de dag tab werkt het gasverbruik prima.[Afbeelding]
Welkom op het forum. Deze vraag is al meermalen voorbij gekomen en beantwoord.
Pagina: 1 ... 7 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic