Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:14
BlakHawk schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:29:
[...]

Waterputten?!
Ik weet niet waar jij woont, maar in Nederland hebben we gewoon meterkasten met watermeters. Maar goed het is geen zekerheid dat die (snel) komt. De wens in uitgesproken.
Mwah, komt nog genoeg voor hoor bij oude huizen van voor ca. 1940.
Bij mij zit bijvoorbeeld de watermeter in de kelder tegen de buitenmuur, de gasmeter in de kelder bij de trap aan de andere zijde van de kelder en de elektra meter halverwege het huis onder de trap naar de verdieping. Meterkast hadden ze nog niet van gehoord in 1924...

Een watermeter zou ik ook een interessante optie vinden. Nu kijk ik alleen bij het jaarlijkse meter opnemen.

[ Voor 7% gewijzigd door rykers op 17-12-2020 20:48 ]

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Als je 67 jaar bent en geen affiniteiten hebt met elektronica en dat soort geneuzel kan je toch wel snappen dat ik vragen heb en eea niet gelijk begrijp / snap ?
Cloud heb ik moeten opzoeken en aan me moeten uitleggen door mijn zoon, maar het kwam erop neer dat het een server is waar je bestanden op kan zetten....een harde schijf dus.
Die zgn rekencapaciteit heb ik ook in mijn computer, net zoals 1TB aan geheugen of 16GB kaartje in mijn deurcamera.
Maw, ik snap het niet en blijkbaar is hier niemand die het op een normale manier kan uitleggen zodat deze "onbenul" het ook kan snappen.

En wat betreft die watermeter, in onze wijk zitten er 254 stuks op de zelfde plaats buiten, in Castricum (mijn vorige woonplaats) zitten er waarschijnlijk ook meer dan 10.000 buiten huis en als je op het platteland komt zitten er misschien wel een miljoen op 10 meter en verder van huis af, maar blijkbaar ontgaat je zulk soort dingen....zit je soms in de regering want die zijn ook niet meer van deze planeet.

[ Voor 25% gewijzigd door RobAkm op 17-12-2020 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:25
@RobAkm Zullen we het leuk houden hier? Geen waterputten, geen politiek, geen leeftijdskaarten uitspelen graag. Ik ben een veertiger en ik heb geen idee hoe een api werkt, of putty of wat dan ook. Ik weet wèl dat als ik een boterham wil roosteren, ik daar een broodrooster voor pak en geen strijkijzer. Het effect kan hetzelfde zijn maar het is gewoon niet handig.

• RobAkm
Dit soort techniek daar word je heden ten dagen mee geconverteerd, maar dat wil niet zeggen dat we dat allemaal maar direct moeten snappen of ermee om kunnen gaan.

Dan weer terug naar de p1, ik heb er nu twee, en beide doen het niet.....ook niet bij mijn 3 buren.
HomeWizzard is me ten willen en laat me de p1 ook mijn mijn zoon thuis en zijn buren testen.
Het is dus niet zo dat alles maar van zelf sprekend is...de p1 werkt op iedere meter 5.0 zonder usb-voeding....dus niet !
Liander kan best de voeding van die p1-stekker in de meter hebben afgesloten omdat iedereen er van alles aan knoopt en gebruik maakt van gratis (?) Liander stroom of er worden teveel meters opgeblazen door al het geknutsel.
Ligt dat nu aan mij, aan dat apparaat of aan Linader dat die p1's het in 4 verschillende huizen het niet doen....en dan mij de schuld geven dat ik het niet snap....kort door de bocht hè want ook HomeWizzard heeft hier geen antwoordt op.

• Gramser
Ik geef je niet de schuld dat je het niet snapt. Waar ik me wel aan stoor is de beschuldigende toon waarmee je ons verwijt dat wij het je niet kunnen uitleggen.

Ik snap ook niet dat die P1meters het op al die meters het niet doen. Heb je al eens aan Liander gevraagd of ze iets hebben uitgezet? Laten die andere huishoudens hun meter wel door de leverancier op afstand uitlezen, bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:17
Ik ben een zeer tevreden gebruiker van @HomeWizard_NL . Ik heb al het oude spul en nu de link. Ik volg dit topic omdat ik in ons nieuw te bouwen huis graag een p1 meter wil met diverse kWh-meters. Ik leer erg veel hier van bijna iedereen. @BlakHawk veel dank voor dit interessante topic. Ga zo door!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
@Gramser Eén persoon laat de meter uitlezen de drie (waaronder ik) niet.
Ik heb Liander nog niets gevraagd omdat ik vanmorgen de tweede P1 van HomeWizzard heb gekregen om deze te testen....het zou natuurlijk aan de eerste P1 kunnen liggen.
Nu gaat mijn zoon de P1's bij hem thuis testen (andere wijk - ook een 5.0 meter) en het is daarop wachten wat de P1's bij hem doen zonder extra voeding.
Tevens wil mijn zoon, die wel van elektronica verstand heeft meten of er op pen 1 en 6 de 5 Volt wel aanwezig is in het P1-stekkerdoosje van de meter.
Mocht dat niet zo zijn, dan zal geen enkele P1 hier werken want de hele wijk heeft een paar maanden geleden allemaal een nieuwe (de zelfde) meter gekregen.
Bij de buren waar ik getest heb woont er één in een andere straat, dus het kan niet aan onze rijtje huizen liggen, eerder aan de meters.

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:45
Is er een mogelijkheid tot het zien van het % eigen verbruik? Met het zicht op einde saldering is dit interessant om dit percentage zo hoog mogelijk zien te krijgen en pieken op het lichtnet te verkleinen. Met de kWh meter voor de zonnepanelen heb ik drie grafieken.

- opwek zonnepanelen
- totaal overschot/tekort aan kWh op een dag
- Stroomverbruik incl direct verbruik van zonnepanelen.

Om het % direct verbruik te kunnen berekenen heb je eigenlijk het verschil nodig tussen hoeveel er volgens de p1 meter is teruggeleverd aan het net en de opbrengst van de kWh meter (dat is blijkbaar direct verbruikt want niet langs de p1 meter gevlogen). Omdat de teruglevering in de grafiek ‘stroom totaal’ als een som wordt weergeven van (vraag kWh p1 meter - teruglevering p1 meter) ipv beide waardes apart kan ik deze som niet zelf maken.

Of zie ik iets over het hoofd en kan de vraag en teruglevering van de p1 meter wel apart weergeven worden?

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Om het percentage te berekenen moet je idd weten wat je panelen opwekken en wat je P1 meter teruglevert. Dus twee meetpunten, anders mis je de stroom jezelf verbruikt hebt.

De kWh meter al wel liggen, maar de panelen volgen pas over een paar weken.. Dus nog geen idee wat de app laat zien :) Maar HomeWizard heeft wel voldoende info om het te berekenen. Gezien het een product is wat nog in de kinderschoenen staat en ze zelf nog veel meer plannen hebben, en gezien inderdaad de salderingsregeling lijkt het me wel iets wat meer mensen er graag in willen zien.
Komt vast.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:33
rykers158 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:46:
[...]

Mwah, komt nog genoeg voor hoor bij oude huizen van voor ca. 1940.
Bij mij zit bijvoorbeeld de watermeter in de kelder tegen de buitenmuur, de gasmeter in de kelder bij de trap aan de andere zijde van de kelder en de elektra meter halverwege het huis onder de trap naar de verdieping. Meterkast hadden ze nog niet van gehoord in 1924...

Een watermeter zou ik ook een interessante optie vinden. Nu kijk ik alleen bij het jaarlijkse meter opnemen.
Ik denk zelf bij de meeste huizen met kelder dat de watermeter op een andere plek zit dan de electra. Alleen is een kelder vaak ook al exotisch tegenwoordig..

@RobAkm ik zou inderdaad wel eens serieus kijken naar een oplossing als Enelogic. Heb je vaak meer inzicht dan bij je leverancier met maar een dag vertraging, dus helaas niet real time ( voor zover nodig). Daarvoor moet je meter dus wel op afstand uit te lezen zijn, maar dan is het eenvoudig in te stellen. Als je een nieuwe meter heb, en die heb je, kan ik me niet voorstellen dat op afstand uitlezen niet kan. Je moet dus alleen even achterhalen hoe je het aan zet (netbeheerder?)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Volgens mijn energieleverancier krijg ik dan ipv 2x per jaar 1x per maand de meterstanden achteraf te zien.
Dus als ik in november kijk zie ik de standen van september/oktober en de (eindaf) rekening krijg je 1 november zonder te weten wat de meterstand op dat moment is.
Daarnaast vind ik nu ik de grafiekjes heb gezien ook wel interessant, hoewel het me in de eerste instantie alleen ging om de meterstanden uit te lezen zonder op mijn buik onder de trap te hoeven schuiven met een zaklantaarn, bloknoot en pen.
Maar laat ik eerst mijn zoon maar eens meten en de P1's bij hem in de buurt laten proberen, dan weet ik of het hier aan onze meters in de wijk ligt of dat het een algemeen "probleem" is (Liander) dat ze niet (meer) werken zonder extra voeding.
Hier heeft HomeWizzard ook baat bij (heb ze beloofd mijn ervaring met ze te delen) en zouden misschien het snoertje iets langer kunnen maken (of verlengsnoer leveren indien mogelijk) zodat de dongle op een plaats kan hangen waar wel een usb-voeding geplaatst kan worden, want met de huidige 5cm van de dongle en 1 meter van de usb-adapter kom je niet ver in mijn geval.
Bij mij zou ik een gaatje in de muur kunnen boren zonder dat je het ziet aan de andere kant en aan dat verlengkabeltje de dongle kunnen hangen met usb-voeding vanuit mijn desktop / usb-adapter.
Ik denk echt wel mee en die 30€ zie ik als leer geld, maar het moet geen weggegooid geld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
IJsbeer schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:57:
Om het percentage te berekenen moet je idd weten wat je panelen opwekken en wat je P1 meter teruglevert. Dus twee meetpunten, anders mis je de stroom jezelf verbruikt hebt.

De kWh meter al wel liggen, maar de panelen volgen pas over een paar weken.. Dus nog geen idee wat de app laat zien :) Maar HomeWizard heeft wel voldoende info om het te berekenen. Gezien het een product is wat nog in de kinderschoenen staat en ze zelf nog veel meer plannen hebben, en gezien inderdaad de salderingsregeling lijkt het me wel iets wat meer mensen er graag in willen zien.
Komt vast.
Je krijgt een extra tabel met werkelijk verbruik (p1 meter verbruik - kWh meter).

Dus je ziet straks:
Grafiek met wat je panelen opleveren
Grafiek met wat je slimme meter registreert, verbruik waar je terug levering verrekend is.
Grafiek met werkelijk verbruik van je huishouden. Die wordt aan de hand van je kWh meter berekend en live weergegeven.

Kan iemand met zonnepanelen dit bevestigen? 😅

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:35
BlakHawk schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 06:02:
[...]

Klopt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:45
BlakHawk schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 06:02:
[...]

Je krijgt een extra tabel met werkelijk verbruik (p1 meter verbruik - kWh meter).

Dus je ziet straks:
Grafiek met wat je panelen opleveren
Grafiek met wat je slimme meter registreert, verbruik waar je terug levering verrekend is.
Grafiek met werkelijk verbruik van je huishouden. Die wordt aan de hand van je kWh meter berekend en live weergegeven.

Dit klopt, en helaas is de grafiek wat de slimme meter registreert de som van twee getallen, als ze de twee waardes ook apart weergaven kon ik mijn % eigen verbruik berekenen.

Nu laten ze bijvoorbeeld alleen zien als je 5kWh hebt teruggeleverd aan het net en 6kWh hebt verbruikt van het net +1 kWh zien in de grafiek ipv beide waardes apart.

In de omgeving van mij energieleverancier zie ik deze twee waardes wel apart dus zou er achteraf achter kunnen komen maar zou mooi zijn als dit in de app komt

[ Voor 9% gewijzigd door Penait1 op 18-12-2020 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 21:16
Penait1 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:22:
[...]

Dit klopt, en helaas is de grafiek wat de slimme meter registreert de som van twee getallen, als ze de twee waardes ook apart weergaven kon ik mijn % eigen verbruik berekenen.

Nu laten ze bijvoorbeeld alleen zien als je 5kWh hebt teruggeleverd aan het net en 6kWh hebt verbruikt van het net +1 kWh zien in de grafiek ipv beide waardes apart.

In de omgeving van mij energieleverancier zie ik deze twee waardes wel apart dus zou er achteraf achter kunnen komen maar zou mooi zijn als dit in de app komt
Hoi Penait, in de jaar tab op volledig scherm staan hier gewoon per kWh de getallen boven de balken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 15:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Die had ik ook al aangeraden, maar hij gaf aan reclame te krijgen sinds aanmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Gisteren werd ik ook weer gebeld door een aanbieder terwijl ik ingeschreven sta in "bel mij niet".
Spreek ik met Mr Xxxxx op postcode 1817XX wij willen U een aanbieding doen voor goedkopere energie, wat is Uw huidige leverancier dan doen we even een check enz.....
Ik heb een drie jarig contract welke vorig jaar is afgesloten met mijn huidige leverancier.
Dus nog steeds maken ze gebruik van mijn gegevens die ik zo'n 2 jaar geleden bij zo'n onlineslimmemetersite heb moeten ingeven......dus mijn gegevens worden nog steeds gebruikt/verspreid/verkocht en daar heb ik geen behoefte aan.

Als ik op slimmemeterportaal kijk zie ik ook dat ze wijken, steden enz aan elkaar koppelen en dat er een zgn "verdienmodel" achter zit van 45€, maar ook dat er storingen zijn die 2 maanden (!!) mogen duren.
-----------------
Weer een storing geweest bij Enexis. Dat heeft als gevolg dat u enkele dagen data mist. Ze zijn er op dit moment mee bezig om het probleem op te lossen. De melding die Enexis geeft bij de storing is als volgt:
De afspraak is dat de doorlooptijd voor het oplossen van de uitleesstoring maximaal 2 maanden mag duren. Wanneer we de klant moeten bezoeken kan dit vanwege het coronavirus langer duren helaas.
Wij als SlimmeMeterPortal vragen in een constant proces van 10 dagen de data op bij netbeheerders, in dit geval Enexis. Vervolgens monitoren wij dat dan op de portal. Het kan dus zijn dat de data zich nog herstelt. Zo niet dan moet u de data als verloren beschouwen.
-----------------
Zover ik heb begrepen staat de P1 staat los van dit alles, alleen je meternummer is waarschijnlijk bekent en daar doet HomeWizzard weinig mee heb ik begrepen.
Daarnaast kan je met de api toch nog je meter uitlezen bij storing wat bij zo'n online site niet kan....dat zou voor mij weer buikschuiven worden.
Met de minimale gegevens (e-mailadres) welke HomeWizzard van mij heeft lijkt het mij onmogelijk dat ze deze zou (kunnen) koppelen aan het verbruikersadres, tenzij de netbeheerder de meternummers verkoopt aan derden en ik heb ook aan niemand toestemming gegeven om de meter op afstand uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thermomax
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 16:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xNPpVDj-TxIDOdo0CW59XdJHxs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OHUco2WC91P6JJ5RACwjyTF0.png?f=fotoalbum_large

3x kWh meter op 3 PV omvormers en 1 kWh meter op de boiler. Géén “slimme” meter maar de vertrouwde Ferrari’s meter. PV woning en PV tuin op het zuiden en PV schuur op het oosten en westen. Zojuist deze foto gemaakt van de opbrengst van deze zonnige dag in december😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-06 13:32
RobAkm schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:38:
Een watermeter zou ook leuk zijn want mijn watermeter zit 10 meter van huis onder een grote tegel in een put.
Een watermeter uitlezen, dat is iets wat gewoon bestaat.
https://www.iungo.nl/nl/w...nelen-waterverbruik-meten

Je hebt een energiemeter met een S0 poort hievoor nodig zoals iungo of youless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Strontvlieg schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:48:
[...]

Een watermeter uitlezen, dat is iets wat gewoon bestaat.
https://www.iungo.nl/nl/w...nelen-waterverbruik-meten

Je hebt een energiemeter met een S0 poort hievoor nodig zoals iungo of youless
De wens is in het begin ook uitgesproken bij de HomeWizard Energy.
Dat zou een WiFi meter betekenen. Ideaal!

Nu werken ze redelijk Agile, wat volgens mij iedere software ontwikkelaar doet.

Daardoor zijn er veel wensen, maar niet vooraf bekend in welke tijd en prio zaken opgepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
BlakHawk schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:02:
[...]

De wens is in het begin ook uitgesproken bij de HomeWizard Energy.
Dat zou een WiFi meter betekenen. Ideaal!

Nu werken ze redelijk Agile, wat volgens mij iedere software ontwikkelaar doet.

Daardoor zijn er veel wensen, maar niet vooraf bekend in welke tijd en prio zaken opgepakt worden.
Zowel iungo als youless werken zonder internet en zonder wifi. Wel met een LAN aansluiting. Beide hebben een ingebouwde webserver die lokaal de data opslaat en die ook te exporteren is naar Excel of wat dan ook.
Bij allebei kan er ook nog een watermeter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Strontvlieg schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:06:
[...]

Zowel iungo als youless werken zonder internet en zonder wifi. Wel met een LAN aansluiting. Beide hebben een ingebouwde webserver die lokaal de data opslaat en die ook te exporteren is naar Excel of wat dan ook.
Bij allebei kan er ook nog een watermeter op.
Hahaha, ja dat snap ik, maar dit is niet het Youless of Iungo topic ;)
Ik heb ooit nog een youless overwogen, achteraf blij dat ik dat nooit gedaan heb en voor de HW Energy ben gegaan.

Dit werkt zo prettig zonder kabels te trekken.
Een simpele gebruiksvriendelijke app, dat is de kracht hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strontvlieg
Tebbie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:09:
[...]

@HomeWizard_NL
Use case is voor integratie met andere middelen. Bijv Homey, mensen moeten ip adres invoeren anders kan de API call niet gedaan worden. Ik ben nog aan het kijken of daar nog een discovery mogelijkheid is die werkt. Geldt alleen niet voor alternatieve SSID bijv IoT doeleinden waardoor het lastig discoveren is als er verschillende netwerken zijn.

Andere reden hiervoor is dat niet iedereen weet waar het ipadres van de dongle in hun internet router (ziggo, kpn, etc) te vinden is.

Maar goed het is een verzoek/vraag zodat het wellicht iets makkelijker wordt voor integratie doeleinden.

Bedankt voor de bug fix, vanaf welke firmware is dat actief dan kan ik dat in de code checken van de Homey app hiervoor.
Als het niet lukt om een ip adres van een apparaat te achterhalen: En je hebt geen verstand van je router instellingen

Kijk fysiek op het aparaat (of de verpakking) wat het MAC adres is : iets zoals ab:12:cd:34:ef:56
Soms staan alleen de laatste 4 of 6 karakters vermeld.

Op een Window computer:
druk windows toets, type 'CMD' , klik op 'Command Prompt'. type ARP -A en druk op enter.
Je krijgt een lijst van alle IP-adressen en MAC adressen op je netwerk.
Zoek je MAC adres op en kijk wat het bijhorende IP adres is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Gedaan, maar de HomeWizzard staat er niet tussen.....die heeft 192.168.178.115

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KglD9vY0ZpuE-K3T0JGBS8jcF68=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ISLBOgMqUczK8kTxUpV9650j.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8dU5YjY_J623kZsyOc5ApbQDfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VfzXLPBmJPvzOA1Bi20uRZll.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door RobAkm op 18-12-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
RobAkm schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:59:
Gedaan, maar de HomeWizzard staat er niet tussen.....die heeft 192.168.178.115

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben geen netwerkspecialist, maar even googlen levert op dat als je eerst een ping commando stuurt naar je broadcast adres en daarna het arp - a commando, dat de lijst dan wel compleet zou moeten zijn.
Het resultaat van het ping command levert 4x een time out response op.

In jouw geval
ping 192.168.178.255
arp -a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:24

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Strontvlieg schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:28:
[...]

Als het niet lukt om een ip adres van een apparaat te achterhalen: En je hebt geen verstand van je router instellingen

Kijk fysiek op het aparaat (of de verpakking) wat het MAC adres is : iets zoals ab:12:cd:34:ef:56
Soms staan alleen de laatste 4 of 6 karakters vermeld.

Op een Window computer:
druk windows toets, type 'CMD' , klik op 'Command Prompt'. type ARP -A en druk op enter.
Je krijgt een lijst van alle IP-adressen en MAC adressen op je netwerk.
Zoek je MAC adres op en kijk wat het bijhorende IP adres is.
Ja dat weet ik. Ik ben de ontwikkelaar van de Homey Homewizard app, maar ik probeer juist voor die mensen die er geen verstand van hebben een eenvoudige oplossing mogelijk te maken. Je hoeft mij, zoals ik al eerder berichtte in dit forum niet te vertellen hoe ik een ip adres kan vinden. Alleen ik krijg iedere keer mensen op mijn hulp/vraag baak van de app dat ze niet weten hoe ze het in hun eigen router kunnen vinden (en voor de gein er ook niet bij vertellen WAT voor internet router ze hebben). Dus hoop dat ik nu een keer helder ben en niet nog een keer hier dit voor mijn kiezen krijg. De vraag was simpel naar Homewizard zelf of het mogelijk is in hun app of dit kunnen doen. Zelfs je uitleg hierboven kan voor dergelijke gebruikers te moeilijk zijn.
De kracht van de homewizard wifi dongle is dat het juist zo laagdrempelig is dan bijvoorbeeld klooien met arduino’s etc.

Ik begrijp en waardeer de goede bedoelingen maar ik heb hier geen boodschap aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Tebbie schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:15:
[...]

Ja dat weet ik. Ik ben de ontwikkelaar van de Homey Homewizard app, maar ik probeer juist voor die mensen die er geen verstand van hebben een eenvoudige oplossing mogelijk te maken. Je hoeft mij, zoals ik al eerder berichtte in dit forum niet te vertellen hoe ik een ip adres kan vinden. Alleen ik krijg iedere keer mensen op mijn hulp/vraag baak van de app dat ze niet weten hoe ze het in hun eigen router kunnen vinden (en voor de gein er ook niet bij vertellen WAT voor internet router ze hebben). Dus hoop dat ik nu een keer helder ben en niet nog een keer hier dit voor mijn kiezen krijg. De vraag was simpel naar Homewizard zelf of het mogelijk is in hun app of dit kunnen doen. Zelfs je uitleg hierboven kan voor dergelijke gebruikers te moeilijk zijn.
De kracht van de homewizard wifi dongle is dat het juist zo laagdrempelig is dan bijvoorbeeld klooien met arduino’s etc.

Ik begrijp en waardeer de goede bedoelingen maar ik heb hier geen boodschap aan.
Maar zou een DM aan @HomeWizard_NL dan niet verstandiger zijn? Dan word je niet gestoord door de mindere goden 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:24

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Gramser schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:43:
[...]

Maar zou een DM aan @HomeWizard_NL dan niet verstandiger zijn? Dan word je niet gestoord door de mindere goden 🙃
Ik had eerder ook gereageerd dus had er geen erg in. Maar goed, ik weet genoeg nu en zal geen input meer geven hier en beperken tot DM’s of e-mail naar support.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Was geen commentaar hoor, gewoon goedbedoelde tip 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 15:44
Ik heb ondertussen door veel tips en posts te lezen zowel hier als op de Home Assistant server een mooie verbruik monitor geknutseld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXIlbM4pGB48yr67R0_xwcbJW0Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/U2F70q2anD1grBlnIYmNIZpt.png?f=fotoalbum_medium

Echter mis ik nog iets wat ik er graag bij zou willen hebben:
- Weekverbruik in euro, maandverbruik in euro, jaarverbruik in euro.
- En liefst met een historiek grafiek waar je de vorige weken en maanden kan bekijken in zowel euro, m3 en kWh

Weet iemand of dit mogelijk is in Home Assistant (zonder hack), ik weet dat dit in domoticz te doen was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
sn33ky schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:36:
Ik heb ondertussen door veel tips en posts te lezen zowel hier als op de Home Assistant server een mooie verbruik monitor geknutseld.
[Afbeelding]

Echter mis ik nog iets wat ik er graag bij zou willen hebben:
- Weekverbruik in euro, maandverbruik in euro, jaarverbruik in euro.
- En liefst met een historiek grafiek waar je de vorige weken en maanden kan bekijken in zowel euro, m3 en kWh

Weet iemand of dit mogelijk is in Home Assistant (zonder hack), ik weet dat dit in domoticz te doen was?
Die zit toch standaard in de Energy app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 15:44
Klop.Maar dat was mijn vraag niet.
Het zou handig zijn als die in home assistant ook weergegeven kunnen worden. Daar heb ik sowieso al mijn automation, apperaten, sensors, etc samenzitten. Samen in één enkele app.En niet voor verschillende apparaten verschillende Apps.

Binnenkort heb ik energiemeters op de grootste verbruikers in huis zitten en zou ik willen zien wat de verdeling is van het stroomverbruik. (Ketel, Vriezer, koelkast, wasmachine, droger, etc.)
En zou het wenselijk zijn als dat door middel van (stacked) bar chart grafieken kan.

En wou eens horen of dat nu al mogelijk is in Home assistant met de HomeWizard P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomax
Wie weet een goede oplossing voor het volgende:
Mijn 4 kWh-meters zijn verdeeld over, 1 in de woning op zolder en 3 stuks in het schuurtje zo’n 10 meter van mijn router vandaan. Hierbij gebeurd het wel eens dat de verbinding wordt verbroken tussen de extender en één van de kWh-meters in het schuurtje. Hoe kan ik dat draadloos het beste oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Een extender over de 220 Volt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Vandaag is bij mij de kWh meter aangesloten bij de zonnepanelen d:)b Wel een paar vragen en opmerkingen, ook voor @HomeWizard_NL .

1. Zelfs de gecertificeerde elektricien sloot de meter in de eerste instantie verkeerd aan omdat de handleiding spreekt over een 'in' en een 'uit'. Hij had dus eerst de zonnepanelen links en de meterkast rechts. Ik wist toevallig dankzij dit topic dat het dus andersom hoorde, maar ik zie deze verwarring vaker voorbij komen hier. Misschien een idee om dit specifiek te benoemen in een volgende iteratie van de handleiding ;)

2. Het display op de meter geeft standen aan voor 'import' en 'export'. Op basis van bovenstaande zou je dan zeggen dat 'import' verbruik is vanaf het net, en export de aanlevering vanaf de panelen. Klopt die aanname? (Ben nog aan het verbouwen in een nieuwe woning, en heb nog geen wifi om de meter in de app te hangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
TigerXtrm schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:12:
Vandaag is bij mij de kWh meter aangesloten bij de zonnepanelen d:)b Wel een paar vragen en opmerkingen, ook voor @HomeWizard_NL .

1. Zelfs de gecertificeerde elektricien sloot de meter in de eerste instantie verkeerd aan omdat de handleiding spreekt over een 'in' en een 'uit'. Hij had dus eerst de zonnepanelen links en de meterkast rechts. Ik wist toevallig dankzij dit topic dat het dus andersom hoorde, maar ik zie deze verwarring vaker voorbij komen hier. Misschien een idee om dit specifiek te benoemen in een volgende iteratie van de handleiding ;)

2. Het display op de meter geeft standen aan voor 'import' en 'export'. Op basis van bovenstaande zou je dan zeggen dat 'import' verbruik is vanaf het net, en export de aanlevering vanaf de panelen. Klopt die aanname? (Ben nog aan het verbouwen in een nieuwe woning, en heb nog geen wifi om de meter in de app te hangen).
1. Staat in principe al in de handleiding (Letterlijk). :)
2. Dat is helemaal correct d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Thermomax schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:14:
Wie weet een goede oplossing voor het volgende:
Mijn 4 kWh-meters zijn verdeeld over, 1 in de woning op zolder en 3 stuks in het schuurtje zo’n 10 meter van mijn router vandaan. Hierbij gebeurd het wel eens dat de verbinding wordt verbroken tussen de extender en één van de kWh-meters in het schuurtje. Hoe kan ik dat draadloos het beste oplossen?
Het beste is een extra of betere access point natuurlijk.
Als dit niet mogelijk is een repeater het meest voor de hand liggende. Of een wifi mesh systeem met een ‘wireless backhaul’ waarvan een plethora van merken er een beschikbaar heeft.
Als laatste oplossing voor lange afstanden is een eop oplossing (ethernet over power). Echter deze zijn niet altijd even stabiel, als ze werken heb je wel vrij goed signaal, het is een beetje alles of niets met eop is onze ervaring. Meest gangbare merk hiervan is devolo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TigerXtrm
HomeWizard_NL schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:19:
[...]

1. Staat in principe al in de handleiding (Letterlijk). :)
Je hebt gelijk, in principe. Heel technisch bekeken staat het goed beschreven in de tekst, maar de illustratie zorgt dan weer voor verwarring (in - out, in plaats van bijvoorbeeld mains - device/source).

De natuurlijke gedachte die veel mensen blijkbaar hebben is; "Oh, zonnepanelen leveren terug (in), dus dan zal het ook wel andersom moeten worden aangesloten." Gewoon een stukje feedback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
TigerXtrm schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:02:
[...]

Je hebt gelijk, in principe. Heel technisch bekeken staat het goed beschreven in de tekst, maar de illustratie zorgt dan weer voor verwarring (in - out, in plaats van bijvoorbeeld mains - device/source).

De natuurlijke gedachte die veel mensen blijkbaar hebben is; "Oh, zonnepanelen leveren terug (in), dus dan zal het ook wel andersom moeten worden aangesloten." Gewoon een stukje feedback :)
Je vergeet alleen dat zo’n meter niet alleen voor zonnepanelen wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
BlakHawk schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:24:
[...]

Je vergeet alleen dat zo’n meter niet alleen voor zonnepanelen wordt gebruikt.
Nee, daar komt juist de verwarring vandaan :P Stroomrichting is andersom dan 'normaal', dus dan is het andersom aansluiten een makkelijke denkfout om te maken, die ook makkelijk voorkomen kan worden door het expliciet te vermelden in de handleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
TigerXtrm schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:41:
[...]

Nee, daar komt juist de verwarring vandaan :P Stroomrichting is andersom dan 'normaal', dus dan is het andersom aansluiten een makkelijke denkfout om te maken, die ook makkelijk voorkomen kan worden door het expliciet te vermelden in de handleiding.
De in /out aanduiding voor installatie apparaten is DE standaard in de wereld. Om hiervan af te wijken lijkt ons niet handig. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 11:46
Binnenkort ‘krijg’ ik 3 fase en ook een nieuwe slimme meter (nu nog analoog). Nooit gewild maar nu ‘moet’ het en dan maar meteen slim zodat ik de p1 Port krijg. Ik zet WEL de comm module administratief uit.

Mijn vraag is: de homewizard p1 is dan toch wel een van de beste kopen? Zowel qua prijs als
Mogelijkheden? Ik heb geen vrije wandcontactdoos over. Is elke slimme meter geplaatst in 2021 sowieso versie 5 en dus geen stroom nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
meermarco schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:37:
Binnenkort ‘krijg’ ik 3 fase en ook een nieuwe slimme meter (nu nog analoog). Nooit gewild maar nu ‘moet’ het en dan maar meteen slim zodat ik de p1 Port krijg. Ik zet WEL de comm module administratief uit.

Mijn vraag is: de homewizard p1 is dan toch wel een van de beste kopen? Zowel qua prijs als
Mogelijkheden? Ik heb geen vrije wandcontactdoos over. Is elke slimme meter geplaatst in 2021 sowieso versie 5 en dus geen stroom nodig?
Ja het blijft een koopje voor wat het kan en doet.
Het is wel cloud based, voor het geval je dat gemist hebt ;)
Ik ben ook zeer gecharmeerd van de uitbreidingen. Jij rijdt toch ook elektrisch? KWh metertje erachter (of ervoor) en je hebt een leuk inzicht.

Idd versie 5 heeft in principe geen stroom nodig. Hier en daar zien we in dit topic nog wel eens dat dit niet werkt, dit kan dan liggen aan:
- slimme meter
- p1 meter

Misschien kan @HomeWizard_NL aangeven of dit soort gevallen vaak worden opgelost of dat er toch moet worden uitgeweken naar een voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ja wel belangrijk. Meter wordt geplaatst januari 2021. Dus mag aannemen de meest recente. En idd een phev dus Max 10a. Die groep heeft zijn eigen kWh meter al. Maar bedankt voor de suggestie.

Cloudbased ja. Je bedoelt als in je gegevens staan ergens anders en wellicht bij overname/crash ben je alles kwijt tov lokaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
meermarco schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:57:
Ja wel belangrijk. Meter wordt geplaatst januari 2021. Dus mag aannemen de meest recente. En idd een phev dus Max 10a. Die groep heeft zijn eigen kWh meter al. Maar bedankt voor de suggestie.

Cloudbased ja. Je bedoelt als in je gegevens staan ergens anders en wellicht bij overname/crash ben je alles kwijt tov lokaal?
Hahaha, er was eerder in dit topic een discussie dat iemand niet wist dat het Claud based was en dat er geen WiFi beschikbaar was, dus werkte het niet.

Sorry flauw grapje :+

Ja kWh meter had ik ook al, toch vond ik het overzicht in één app wel leuk. Was eenmalig €49,95.

Voor sommigen werkt het verslavend, het meten van energie 😉

Gewoon omdat het kan en leuk is:

Inzicht in de kosten per maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1EaxPa1Rt-LiwAthIlYLlVg3r0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QTypGdB3Rj3OLZyLgNWpMrBl.png?f=fotoalbum_large

Of gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOihzE1xNY3G0XKTf7BNlgpjQtI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DioBHJyYFBPfDqMBqc0JuU9c.png?f=fotoalbum_large

Terwijl ik gewoon een slimme laadpaal heb waar ik ook een uitdraai kan genereren, vond ik dit toch handig en leuk voor erbij.

[ Voor 36% gewijzigd door BlakHawk op 25-12-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09-2023
Sinds kort een aantal keer dat de kwh meter geen verbinding meer heeft met het wifi netwerk en normaal even opnieuw aanmelden en hij gaat weer verder. Maar krijg nu steeds de volgende foutmelding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-N2LymoB40TZ_B6c2e5oEFJlXNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dn6l1YF7g3U8erhnIPOwloyw.jpg?f=fotoalbum_large

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Bedankt @BlakHawk voor die prijs ga ik Dede gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrienator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-04-2023
Sinds vanmorgen valt het mij op dat ik in de iOS Energy app geen week resultaten meer heb (op meerdere devices), ook niet van eerdere weken. Nu, Dag, Maand, Jaar werkt gewoon normaal. Ik heb de P1 meter al eens een losgekoppeld van de slimme meter maar dat heeft niet geholpen. Enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Ik heb de P1 meter nog niet opnieuw gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:35
Hier op android hetzelfde.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomax
Hier ook geen data van de week resultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:42

Haan

dotnetter

Hier ook hetzelfde (iOS), ik weet vrij zeker dat het gisteren nog wel werkte.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Ik vind het leuk speelgoed, en kijk graag naar wat de zonnepaneeltjes opbrengen als de zon schijnt, maar ik ga er toch echt een splitter tussen zetten om mijn BeeClear aan te hangen voor de lange termijn logging. Juist om dit soort redenen wil ik niet alleen maar afhankelijk zijn van de grote mysterieuze wolk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Heb je wel WiFi.....want de data staat blijkbaar in een claud (met een O) en niet op je eigen pc of NAS (je eigen cloud).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Het ziet er naar uit dat de weergave niet goed werkt van deze week weergave (dag/maand/jaar werken als normaal). Vermoedelijk doordat het de laatste week van het jaar is. De registratie loopt echter gewoon door. We onderzoeken nu wat dit veroorzaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 27-12-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
TigerXtrm schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:56:
Ik vind het leuk speelgoed, en kijk graag naar wat de zonnepaneeltjes opbrengen als de zon schijnt, maar ik ga er toch echt een splitter tussen zetten om mijn BeeClear aan te hangen voor de lange termijn logging. Juist om dit soort redenen wil ik niet alleen maar afhankelijk zijn van de grote mysterieuze wolk.
Het grote voordeel (persoonlijk) vind ik dat ik vroeger met Domoticz avonden kwijt was om iets te fixen.

Het voordeel (voor mij) van de cloud, is dat HW dit soort zaken fixed.

Ze hebben de ruwe data. Ze kunnen er allemaal berekeningen aan toevoegen en dat werkt dan met terugwerkende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
De mogelijkheid om de data vanaf de cloud terug te halen of bv naar een (eigen) ftp/NAS te sturen zou niet alleen een leuke extra zijn, maar de gebruikers kunnen dan ook wat iets met die data doen zoals het verwerken in spreadsheets ed, ipv alleen uitlezen op je tablet/gsm.
Daarnaast kan er ook geen data verloren gaan als men regelmatig een backup draait, nu is men geheel afhankelijk is van de cloud en van de tablet/gsm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
RobAkm schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:07:
De mogelijkheid om de data vanaf de cloud terug te halen of bv naar een (eigen) ftp/NAS te sturen zou niet alleen een leuke extra zijn, maar de gebruikers kunnen dan ook wat iets met die data doen zoals het verwerken in spreadsheets ed, ipv alleen uitlezen op je tablet/gsm.
Daarnaast kan er ook geen data verloren gaan als men regelmatig een backup draait, nu is men geheel afhankelijk is van de cloud en van de tablet/gsm.
Waarom zou ik in hemelsnaam een spreadsheet willen bijhouden of zelf een backup maken 🤣

Mensen die voor de HWE kiezen, kiezen voor gemak en de app. Al het bijkomstige is voor een zeer klein gedeelte van de gebruikers leuk, maar de meesten gebruiken dat echt nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
RobAkm schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:07:
Cloud data die ''verloren'' gaat gebeurd nagenoeg nooit in de realiteit. De kans dat je eigen ftp er mee stopt of corrupt raakt is heel veel groter. In die optiek zou de bank ook kunnen verliezen hoeveel er op je rekening staat. In dit geval gaat het enkel om een weergave probleem. We zijn nog nooit data ''verloren''.

Veel mensen lijken ook te vergeten dat de cloud meer doet dan enkel een beetje ''opslag''. Die grafieken komen niet zomaar op je telefoon :X

Het data uit de cloud halen is een functie die wij wel verwachten te introduceren in 2021. Data terugplaatsen zullen we echter niet gaan ondersteunen.

EDIT: weekoverzicht werkt weer

[ Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 27-12-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
@BlakHawk Of ze kiezen bewust voor een ander product omdat de mogelijkheid niet aanwezig is ?
Een product verkoopt zich door de mogelijkheden, niet voor de leuk of als hebbedingetje want dan is het een gadget.

@HomeWizard_NL Hoe bedoel je terug halen uit de cloud....opslaan / versturen naar / op eigen opslag ?
Ik kan me voorstellen dat mensen na bv een jaar willen zien (bestuderen) wat ze hebben verbruikt en waar ze verbeteringen in aan kunnen brengen.
Ook het combineren van verschillende data zoals bv het weer met stookkosten / energieverbruik lijkt mij bv zeer nuttige data om te zien over de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linker
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-04 15:36
Ik heb al een database van meerdere jaren, met energie gegevens.
Hiervoor haal ik (nog steeds) de meterstanden uit de verschillende meters. Ik merk dat ik hiervoor steeds meer de gegevens van de energie-app ga gebruiken. Ik zit er dan ook hard aan te denken om mijn "excel" aan te passen naar het invoeren van verbruiksgegevens uit de app i.p.v. op basis van meterstanden.

Dit scheelt een berekeningsstap. Het mooie is dat dit nauwkeuriger is dan het uitlezen van de meterstanden. Dit komt omdat ik niet altijd (exact) op hetzelfde tijdstip de meters uitlees. En dan ga ik soms ook nog met vakantie. Dan heb ik dus ook geen betrouwbare uitlezing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL

Update: week overzicht werkt weer voor deze week.

:)
RobAkm schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:31:
@BlakHawk Of ze kiezen bewust voor een ander product omdat de mogelijkheid niet aanwezig is ?
Een product verkoopt zich door de mogelijkheden, niet voor de leuk of als hebbedingetje want dan is het een gadget.

@HomeWizard_NL Hoe bedoel je terug halen uit de cloud....opslaan / versturen naar / op eigen opslag ?
Ik kan me voorstellen dat mensen na bv een jaar willen zien (bestuderen) wat ze hebben verbruikt en waar ze verbeteringen in aan kunnen brengen.
Ook het combineren van verschillende data zoals bv het weer met stookkosten / energieverbruik lijkt mij bv zeer nuttige data om te zien over de lange termijn.
Ik had het nergens over terughalen. Ik het het over data uit de cloud halen en data terugplaatsen.

Voor data uit de cloud halen verwachten wij dat dit gaat werken in de vorm van een export als csv file (in te laden in bijvoorbeeld excel). Welke data hier exact in komt en hoe deze geformatteerd wordt is nog nader te bepalen.

Data terugplaatsen (vanuit een csv naar de cloud toe) gaan wij waarschijnlijk niet ondersteunen mede doordat hier met de data geknoeid kan worden. (En dan is het hek van de dam voor support, wie is er verantwoordelijk als jij je eigen database sloopt etc)

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 27-12-2020 13:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thermomax
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA3zY11c6ihJXAQ2S-Eq2Vq-HfE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fzYoJUga9tMmAIMoBZCzMQNv.png?f=fotoalbum_large

Week data zie ik weer terug verschijnen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
RobAkm schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:31:

Maar dat hebben we al heel vaak gezegd, als je volledig zelf in controle wil zijn, moet je een Youless achtste oplossing kopen.

Gezien de populariteit van HWE, lijkt het erop dat de meeste mensen voor gemak kiezen en niet voor eigen beheer.

Vroeger moest en zou ik film zelf hebben staan en downloaden en kopen in fysiek media.

Tegenwoordig heb ik Netflix, Disney+ en Videoland.

De maatschappij gaat steeds meer voor gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Ik heb ook video on command, maar ik wil wel terug kunnen zien wat ik wel en niet heb gekeken want daar betaal ik voor.
Zo ook met mijn energie, aan het eind van het jaar krijg ik de rekening en dan wil ik wel zien wat ik heb verbruikt, waaraan en op wel tijdstip.....dat is nu niet mogelijk, alleen bij dagverbruik.
Net als @linker lees ik elke maand de meters uit en als er een (te) grote afwijking is wil ik dat wel weten en noteren voor "later".
Ook wil ik over de jaren heen weten wat ik verbruik, bv door plaatsen van andere cv-ketel, ijskast/vriezer of bv verhuizen of de data combineren met bv een weerstation.
Ik zeg niets over de app, die ziet er gelikt uit, maar wel over het ontbreken van (eigen) opslag voor verdere verwerking.
Als je blijft verwijzen naar andere apparatuur dan wil je eigenlijk zeggen dat de apparaten van HWE te kort schieten.
Persoonlijk zou ik de "kritiek" oppakken en (proberen te) verwerken in het huidige programma en niet blijven hangen in Win3.11 als je begrijpt wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Je begrijpt het volgens mij nog steeds niet? HomeWizard beoogt helemaal niet te bieden wat jij wil. Dus je kunt je pijlen blijven afvuren op HW en degenen die jou op alternatieven proberen te wijzen, maar op enig moment zal ook niemand meer reageren. Ik vind de reacties van HW wat dat betreft echt lovenswaardig.

Neem je eigen advies eens ter harte en doe iets met de tips ("kritiek") die JOU gegeven worden. En laat HW lekker HW zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Ik uit geen kritiek op HW, ik probeer met ze mee te denken hoe het beter kan....dat noemen ze oplossingen/voorstellen of hoe je het maar noemen wilt.
Als er vraag naar is vanuit de markt moet je daar op inspelen anders verlies je je positie tov andere producenten die wel aan de vraag kunnen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

RobAkm schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:56:
Als er vraag naar is vanuit de markt moet je daar op inspelen anders verlies je je positie tov andere producenten die wel aan de vraag kunnen voldoen.
Daar ben ik het niet mee eens.

HW kiest een richting en probeert dat zo goed mogelijk te doen. Dat heeft mijn voorkeur over anderen die alles proberen te doen maar weinig daar van echt goed.

Er is ruimte voor meerdere oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-06 20:57
Ik uit geen kritiek op HW, ik probeer met ze mee te denken hoe het beter kan....dat noemen ze oplossingen/voorstellen of hoe je het maar noemen wilt.
Zoals als eerder genoemd lijkt dat niet de markt voor HWE. Vriendelijk geprijsd, makkelijk toegankelijk waarbij je met plug and play inzicht hebt in je energie. Het lijkt dat jij wilt dat de groenteboer ook brood moet verkopen omdat dat gemakkelijker is voor jou. Echter moet de groenteboer zijn gehele winkel omgooien en is het onduidelijk voor de rest van de consumenten of het een groenteboer of een bakker is. HWE is duidelijk in wat het biedt en daar kun je mee in zee gaan of verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
BlakHawk schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:15:
[...]

Waarom zou ik in hemelsnaam een spreadsheet willen bijhouden of zelf een backup maken 🤣

Mensen die voor de HWE kiezen, kiezen voor gemak en de app. Al het bijkomstige is voor een zeer klein gedeelte van de gebruikers leuk, maar de meesten gebruiken dat echt nooit.
Een backup kunnen maken van je eigen data (ook al is dat in dit geval iets simpels zoals de historie van je energiegebruik) lijkt me een vrij basale functie. Spreadsheet bijhouden of de data in een externe applicatie verwerken zijn ook prima denkbare scenarios, zeker als de app/dienst van HomeWizard een limiet stelt aan hoe lang je data wordt bewaard. Meerdere jaren kunnen vergelijken is gewoon handig (en leuk, we zijn immers Tweakers).

Maar goed, ik lees dat HomeWizard een backup/download functie al in de pijplijn heeft zitten dus dat is wat mij betreft een prima vooruitzicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Uiteraard zijn wij het hier gedeeltelijk mee eens. Echter zal het altijd zo blijven dat wij een balans zoeken tussen consumenten gebruik/ voor installateurs en voor hobbyisten/tweakers.

De meeste concurrentie die in de markt is, is vaak duur en technisch. Wij zijn gaan zoeken naar een weg om zo gebruiksvriendelijk mogelijk een beter en betaalbaar alternatief te bieden voor iedereen ipv enkel technische gebruikers. In onze ogen is onze oplossing veel omvattender, doordat je met kWh meters elke bron inzichtelijk kan krijgen zonder limitaties, en met P1 laagdrempelig kan starten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de toekomstige uitbreidingen in software en producten. Uiteraard zijn er heel veel wensen, maar vergeet niet dat HomeWizard Energy pas een half jaar op de markt is. Waar de concurrentie al jaren ''verouderd'' is.

Misschien dat er later wel meer ''niche'' functies komen voor de technische doelgroep onder de Energy+ dienst om op deze manier de ontwikkeling te bekostigen. Een groot gedeelte van de ''gunstige'' kosten van Energy is omdat we een hele grote groep aanspreken met Energy (schaalvoordeel). Het heeft hierom ook weinig prioriteit om functies te ontwikkelen waar een klein deel van de gebruikers om vraagt. Die tijd stoppen we liever in functies waar alle/meer gebruikers iets aan hebben.

Wij zullen nooit alle gebruikers 100% tevreden kunnen stellen, maar zullen met elke keuze wel proberen om een zo groot mogelijk deel van onze gebruikers iets nieuws te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
VOOR JOU beter.
Voor mij zou dat helemaal niet beter zijn en zie zie liever dat ze hun energie stoppen in nieuwe modulaire systemen.

Ze moeten doen waar het meeste vraag naar is! Niet waar vraag naar is.
TigerXtrm schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:54:
[...]

Een backup kunnen maken van je eigen data (ook al is dat in dit geval iets simpels zoals de historie van je energiegebruik) lijkt me een vrij basale functie. Spreadsheet bijhouden of de data in een externe applicatie verwerken zijn ook prima denkbare scenarios, zeker als de app/dienst van HomeWizard een limiet stelt aan hoe lang je data wordt bewaard. Meerdere jaren kunnen vergelijken is gewoon handig (en leuk, we zijn immers Tweakers).

Maar goed, ik lees dat HomeWizard een backup/download functie al in de pijplijn heeft zitten dus dat is wat mij betreft een prima vooruitzicht.
Ja -voor jou- is dat belangrijk.
Als ze straks met Energy+ komen voor een euro per maand, ga ik echt zelf niet zitten hannussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linker
ik ben uitermate tevreden met Energy.
Ik houd nu nu nog een eigen registratie bij. Puur omdat ik dat al jaren heb gedaan. Of ik dat blijf doen, hangt af van de meerwaarde van Energy+. Ik ben vooral geholpen met energieverbruik per tijdseenheid. Nu kan ik eenvoudig de week- en maandverbruiken overnemen uit de app. En de opbrengst van de zonnepanelen. Als dit later ook nog via een export naar CSV kan, dan is dat wellicht voor mij meer dan voldoende.

Voor het kijken naar sluipverbruik "moet" ik nog een aantal extra kWh-meters plaatsen. Ik heb een "nog niet te verklaren" 50W puls op het net zitten. met de extra kWh-meters kan ik die eenvoudiger lokaliseren. Punt is alleen dat ik dan de meterkast moet uitbouwen. Dit staat alleen nog niet hoog genoeg op de prioriteitenlijst.

Ik hoop dat HW vooral met nieuwe zaken gaat komen of de mogelijkheid om de energyswitch te koppelen aan Energy app.

Verder vind ik het heel erg goed dat zelfs op zondag/3e kerstdag de mensen van HW bezig zijn om zaken op te lossen als er een hikje in het systeem zit. Ga zo door HW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
@HomeWizard_NL Voor een snelle en goedkope oplossing voldoet de P1 prima, je hebt snel je inzicht in je "NU" verbruik, maar als ik kijk naar dag enz dan zie ik alleen staaf grafiekjes van de afgelopen tijd en kan dan bv niet zien wat een apparaat gisteren heeft gedaan (of ik moet nog iets missen in de app).
De ENERGY app is duidelijk, overzichtelijk en gebruikers vriendelijk, daarover totaal geen klagen.
Maar persoonlijk denk ik dat mensen er best nog iets meer voor overhebben (buiten het zelf kopen van een geheugenkaartje) om de data lokaal op te slaan en daar zelf grafiekjes ed mee kunnen maken of zoals ik al genoemd heb met een weerstation te combineren.
Het terug vragen van (NU)data via een csv-file (?) zodat je het bv in Exel kan importeren zou al een hele vooruitgang zijn !
Mijn modem heeft er een week (defect modem) uit gelegen, dus geen internet en ook geen werkende ENERGY-app en dan heb je aan die P1 dus niets meer.
Sommige geven aan dat ik dan maar op een ander type moet overstappen, maar dat is een te eenvoudig antwoord....meedenken aan verbeteringen is betere feedback in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
RobAkm schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:52:
@HomeWizard_NL Voor een snelle en goedkope oplossing voldoet de P1 prima, je hebt snel je inzicht in je "NU" verbruik, maar als ik kijk naar dag enz dan zie ik alleen staaf grafiekjes van de afgelopen tijd en kan dan bv niet zien wat een apparaat gisteren heeft gedaan (of ik moet nog iets missen in de app).
De ENERGY app is duidelijk, overzichtelijk en gebruikers vriendelijk, daarover totaal geen klagen.
Maar persoonlijk denk ik dat mensen er best nog iets meer voor overhebben (buiten het zelf kopen van een geheugenkaartje) om de data lokaal op te slaan en daar zelf grafiekjes ed mee kunnen maken of zoals ik al genoemd heb met een weerstation te combineren.
Het terug vragen van (NU)data via een csv-file (?) zodat je het bv in Exel kan importeren zou al een hele vooruitgang zijn !
Mijn modem heeft er een week (defect modem) uit gelegen, dus geen internet en ook geen werkende ENERGY-app en dan heb je aan die P1 dus niets meer.
Sommige geven aan dat ik dan maar op een ander type moet overstappen, maar dat is een te eenvoudig antwoord....meedenken aan verbeteringen is betere feedback in mijn ogen.
Je weet dat je met de pijltjes links en rechts in de dag/week/maand/jaar navigator ook naar vorige dagen/weken/maanden/jaren etc kan?

Verbeteringen/ feedback is altijd welkom echter heeft elke methode zijn technische limitaties (lokaal of niet lokaal).

Onze ''Nu'' data in een CSV file is iets wat geen enkele fabrikant je biedt als export, dit is namelijk ontzettend veel data. Voor enkel de P1 meter (zonder eventuele andere meters mee te tellen) heb je het dan al over +- 100.000 waardes per dag. Uiteraard slaan wij dit ook niet allemaal op. Los daarvan ben ik heel benieuwd wat je met deze data wilt doen? :+

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 27-12-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nee, je kunt niet zien wat "een apparaat" heeft gedaan. Maar daar heeft @HomeWizard_NL met zijn slimme stekkers weer een andere oplossing voor. Of je moet elk apparaat op een aparte groep gaan aansluiten en op elk van die groepen een kWH-meter aansluiten. Oh wacht, da's een WiFi-kWH-meter, laat maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
@HomeWizard_NL Zoals al eerder vermeld zitten mijn meters op een onmogelijke plaats onder een verplaatste trap en de P1 werkt niet zonder extra usb-voeding, daar zit nu even de bottleneck en natuurlijk het versturen naar jullie voor controle waarom de P1 het niet doet....alles is dicht tot 20 jan 2021, maar dit even terzijde.

Ik had een normale thermostaat voor mijn cv installatie, maar er is nu een binnen-buitenthermostaat geïnstalleerd voor de cv en ik ben benieuwd wat de cv nu eigenlijk doet met die buitentemperatuur aan het stookgedrag.
Ik heb wel een powerstekker tussen de 220 Volt zitten zodat ik kan zien wat de cv verbruikt qua elektra, maar dit zegt eigenlijk nog niets over het gasverbruik.
Via de P1 en mijn weerstation (met geheugen) zou het mooi zijn om te zien wat mijn voor- of nadeel zijn van de nieuwe thermostaat en zou het voordeel hebben om bv "slimme" thermostaatknoppen te kopen welke ik kan aansluiten op de nieuwe thermostaat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Gramser schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:19:
Nee, je kunt niet zien wat "een apparaat" heeft gedaan. Maar daar heeft @HomeWizard_NL met zijn slimme stekkers weer een andere oplossing voor. Of je moet elk apparaat op een aparte groep gaan aansluiten en op elk van die groepen een kWH-meter aansluiten. Oh wacht, da's een WiFi-kWH-meter, laat maar ;)
Die slimme stekker heb ik nu ook, ideaal om zaken uit te schakelen.

Geen idee hoeveel mensen in de enquête paar maanden geleden hebben gekozen voor de optie “Energy stekkers die verbruik meten”, maar ik heb daar toen wél voor gekozen.

Het leek mij ideaal om een aantal van die stekkers achter een wasmachine, droger, vaatwasser en koelkast te hangen.

Zou mij leuk inzicht geven.

Het is natuurlijk de vraag hoeveel mensen in de enquête voor deze optie hebben gekozen en daarnaast moet HW die apparatuur dan nog gaan ontwikkelen en testen.

Maar mocht het ooit komen, sta ik zeker in de rij om ze te kopen 😀
RobAkm schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:52:
Dat is niet waar en een groot voordeel van deze HWE.

De dag en week grafieken zullen niet kloppen, maar je maandgrafiek neemt deze “verloren data” gewoon mee in de grafieken. Je maand en jaar grafieken blijven kloppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
@BlakHawk ik heb ook de optie tot "energy-stekkers" gekozen.
vooral de grote verbruikers (keuken, wasmachine, droger) en de continuverbruikers (koelkast) is het goed om het verbruik te blijven monitoren. Vooral koelkasten/vriezers hebben de eigenschap om steeds meer energie te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
De eind waarden zullen ongetwijfeld kloppen, dit heb ik ook jaren gedaan door de meterstanden zelf op te nemen zonder P1.
Maar in die week dat mijn modem offline was deed de P1 helemaal niets meer, tenminste mijn tablet app gaf niets meer door.....geen WiFi meer.

Eea lag niet aan HW, maar aan Ziggo omdat ze het modem vanuit kantoor (?) niet meer online kregen.
Pas na drie nieuwe modems, twee monteurs versleten te hebben en veel telefoneren met Azië kwam een modem weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:08
HomeWizard_NL schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:16:
[...]

Je weet dat je met de pijltjes links en rechts in de dag/week/maand/jaar navigator ook naar vorige dagen/weken/maanden/jaren etc kan?

Verbeteringen/ feedback is altijd welkom echter heeft elke methode zijn technische limitaties (lokaal of niet lokaal).

Onze ''Nu'' data in een CSV file is iets wat geen enkele fabrikant je biedt als export, dit is namelijk ontzettend veel data. Voor enkel de P1 meter (zonder eventuele andere meters mee te tellen) heb je het dan al over +- 100.000 waardes per dag. Uiteraard slaan wij dit ook niet allemaal op. Los daarvan ben ik heel benieuwd wat je met deze data wilt doen? :+
Wacht.. pijltjes links/rechts? Die kan ik echt niet vinden hoor!

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
WVL_KsZeN schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:34:
[...]

Wacht.. pijltjes links/rechts? Die kan ik echt niet vinden hoor!
Als je op dag/week/maand/jaar gaat staan dan komen er wel pijltjes en kan je terug bladeren, niet bij NU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
RobAkm schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:46:
[...]

Als je op dag/week/maand/jaar gaat staan dan komen er wel pijltjes en kan je terug bladeren, niet bij NU.
Waar dan? Screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb 'm nu iets meer dan een week (bijna twee weken) draaien. Fijn om inzicht te hebben, maar minder fijn om te zien hoe hoog het verbruik is. Ik snap onze kosten nu wel..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcYArFq09BhakkmfoY7G7wgMrQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kah8lAdNcqtgKaJAeu55aEkN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Dan moet ik even de tablet (Samsung TAB S5e) opstarten en uitzoeken hoe je een screenshot maakt want hij is splinter nieuw en heb nog geen weet hoe dit werkt.
Maar onderin staat zo'n balkje met NU / dag / week / maand / jaar en als je op dag klikt dan komt er links een pijltje en als je dat indrukt komt er ook rechts een pijltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Oon schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:51:
Ik heb 'm nu iets meer dan een week (bijna twee weken) draaien. Fijn om inzicht te hebben, maar minder fijn om te zien hoe hoog het verbruik is. Ik snap onze kosten nu wel..

[Afbeelding]
Zo die is inderdaad flink. Gas is ook wel huisafhankelijk, maar je KWH ligt maar net onder wat ik in heel December heb verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Dashlane schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:57:
[...] maar je KWH ligt maar net onder wat ik in heel December heb verbruikt.
Komt vast door die P1 dongle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Dashlane schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:57:
[...]

Zo die is inderdaad flink. Gas is ook wel huisafhankelijk, maar je KWH ligt maar net onder wat ik in heel December heb verbruikt.
Gas is grotendeels omdat we een huis uit 1970 hebben waar nooit iets aan isolatie is gedaan, overal rotte houten kozijnen met enkel glas en flinke gaten ertussen, maar de verhuurder gaat er niks aan doen. Elektriciteit zitten we op zo'n 800w baseline door de dag heen, wat voor een deel komt omdat ik een server heb draaien en mijn eigen PC altijd aan staat. Dat laatste ben ik actief naar aan het kijken (zuinigere PC die constant kan draaien zodat die van mij 's nachts uit kan) maar ik gok dat we dan toch rond de 400 constant blijven verbruiken, als we er al zoveel mee winnen.

Maar goed, ik kan het gelukkig betalen, ben wel aan het kijken wat we op kunnen lossen (en we zijn bezig om te kijken of we dit huis kunnen kopen en dan de nodige renovatie kunnen doen) maar echt haast heeft het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Oon schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:05:
[...]

Gas is grotendeels omdat we een huis uit 1970 hebben waar nooit iets aan isolatie is gedaan, overal rotte houten kozijnen met enkel glas en flinke gaten ertussen, maar de verhuurder gaat er niks aan doen. Elektriciteit zitten we op zo'n 800w baseline door de dag heen, wat voor een deel komt omdat ik een server heb draaien en mijn eigen PC altijd aan staat. Dat laatste ben ik actief naar aan het kijken (zuinigere PC die constant kan draaien zodat die van mij 's nachts uit kan) maar ik gok dat we dan toch rond de 400 constant blijven verbruiken, als we er al zoveel mee winnen.

Maar goed, ik kan het gelukkig betalen, ben wel aan het kijken wat we op kunnen lossen (en we zijn bezig om te kijken of we dit huis kunnen kopen en dan de nodige renovatie kunnen doen) maar echt haast heeft het ook niet.
Dat zal het verklaren, wel zonde van je gasverbruik en bijbehorende kosten.

Ik verbruik nominaal 180w in de nacht. Ik heb een hotfill boiler, twee koelvrieskasten, mechanische ventilatie en wat kleine verbruikers. Soms schiet nominaal iets op bijvoorbeeld extra koelen of verwarmen. Betreft een eengezin eindwoning. Misschien kun je wr wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Dashlane schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:15:
[...]

Dat zal het verklaren, wel zonde van je gasverbruik en bijbehorende kosten.

Ik verbruik nominaal 180w in de nacht. Ik heb een hotfill boiler, twee koelvrieskasten, mechanische ventilatie en wat kleine verbruikers. Soms schiet nominaal iets op bijvoorbeeld extra koelen of verwarmen. Betreft een eengezin eindwoning. Misschien kun je wr wat mee.
Ik denk dat er bij ons ook zeker wel wat te doen is om het verbruik nu al omlaag te krijgen is, maar zolang ons gasverbruik zo hoog blijft (met gewoon normale hoeveelheid douchen, verwarming op 18 graden in de woonkamer die wel dubbel glas heeft) vraag ik me af of het de moeite waard is. Voor nu blijf ik nog even in de gaten houden op welke momenten het gebruik omhoog gaat, een beetje bewust worden van wat nu allemaal energie verbruikt, en dan tzt eens kijken of we niet die 800w naar de 100 of 200 kunnen krijgen.

Wat het ook wel lastig maakt is dat heel veel hier al gewoon weinig energie verbruikt, overal zitten LED lampen in met een laag verbruik en eigenlijk alles gaat gewoon uit als het niet gebruikt wordt, maar stiekem zijn die paar dingen die wel aan blijven staan samen toch nog redelijk wat. Ik heb drie energiemeters die ik plaats op plekken waar ik veel verbruik verwacht (zoals de verlengsnoer waar de TV-meubel met alles erbij op aangesloten is, of het 2000w kacheltje dat ik op kantoor heb staan) om te kijken wat het daadwerkelijke gebruik is, maar dat dekt ook lang niet alles.
Eigenlijk zou je per groep in de meterkast moeten kunnen zien wat het verbruik is, dat zou veel handiger zijn dan één geheel en dan alles los uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Ik heb nu een minimum van 60 watt 's nachts, maar dat zijn geen lange periodes, half uur maximaal. Dat zat eerst nog rond de 110, maar er zit nu een pompschakelaar op de vloerverwarming, dat scheelt fors. Vaatwasser draait ook 's nachts en rond vier uur slaat de verwarming weer aan om de vloer op te warmen. Stroomverbruik zit tegen die tijd op ongeveer 175 watt gemiddeld, schat ik.
Overdag zo rond de 300-400 watt als er geen apparaten gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Gevonden als je weet waar je moet zoeken : de pijltjes zijn bij mij zwart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbHAiDU0wr2peJkUB8TVUXZ4wSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sw7vM3EBetdhzjyfVvcwnHOq.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens ter vergelijk : ons sluipverbruik 's nachts is ongeveer 45w voor een tweekapper van +- 170m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

WVL_KsZeN schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:05:
[Afbeelding]
Ja dan is het wel lastig vinden 8)7 bij mij zijn de pijltjes wit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
WVL_KsZeN schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:05:
[Afbeelding]

Overigens ter vergelijk : ons sluipverbruik 's nachts is ongeveer 45w voor een tweekapper van +- 170m2.
vermoedelijk door dark mode van je toestel |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
HomeWizard_NL schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:46:
[...]

vermoedelijk door dark mode van je toestel |:(
Met dark mode uit zijn de pijltjes er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb ook dark mode aanstaan, maar dan zijn de pijtljes er wel (Android)

• iRob
  • Laatst online: 19:56
Vandaag de P1 meter ontvangen maar ik krijg hem niet verbonden met mijn wifi. Zowel op hoofd als gastnetwerk diverse keren opnieuw geprobeerd... Ik heb Nest wifi dus die zou automatisch moeten kiezen voor het 2.4ghz netwerk. Ontvangst zou ook het probleem niet moeten zijn aangezien ze beide in de meterkast hangen.

Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
iRob schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:08:
Vandaag de P1 meter ontvangen maar ik krijg hem niet verbonden met mijn wifi. Zowel op hoofd als gastnetwerk diverse keren opnieuw geprobeerd... Ik heb Nest wifi dus die zou automatisch moeten kiezen voor het 2.4ghz netwerk. Ontvangst zou ook het probleem niet moeten zijn aangezien ze beide in de meterkast hangen.

Iemand tips?
Ik heb hem in de woonkamer ge-setup, met voeding eraan.

Daarna in de meterkast gehangen toen hij verbinding had.

Het proberen waard.

• iRob
  • Laatst online: 19:56
BlakHawk schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:13:
[...]

Ik heb hem in de woonkamer ge-setup, met voeding eraan.

Daarna in de meterkast gehangen toen hij verbinding had.

Het proberen waard.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomax
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajDwOq1CMk2r7LTQT8uy9e1lT1E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gfvQfuL01UXGBRcuE26swaZN.png?f=fotoalbum_large

Géén weekdata, de rest is wel te zien!
Pagina: 1 ... 11 ... 140 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic