HomeWizard_NL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:41:
[...]
Enig idee waarom je slimme meter nooit meer dan 11kwh heeft teruggeleverd aan het net?
Begrijp ik goed dat je een luchtcompressor en zonnepanelen op een kwh meter hebt aangesloten? Mag ik vragen waarom je niet enkel de zonnrpanelen hebt aangesloten

?
Op ons huis passen vanwege een oude dakkapel te weinig zonnepanelen om het rendabel te maken. Na overleg met SolarNRG is er besloten 6 panelen op de garage te plaatsen. Meer passen er ook daar niet op (garage is 6x3 meter).
Dit is ook meteen het antwoord op beide vragen: vanwege de beperkte capaciteit is er niet vaak meer productie dan verbruik. Bovendien liggen de panelen er pas sinds het laatste kwartaal van 2020. Een lente of zomer is er dus nog niet geweest.
Voor de aansluiting op de meterkast is de bestaande groep voor de garage hergebruikt. Een nieuwe groep was niet kostenefficiënt, aangezien er dan een extra leiding onder het pad tussen huis en garage gegraven moest worden. In die garage staat ook een luchtcompressor. Om te voorkomen dat er teveel stroom door de leiding gaat is er een verdeler geplaatst, zodat de compressor eerst direct de stroom van de panelen gebruikt alvorens stroom van het net te gebruiken.
Ik zie echter niet wat de beperkte overproductie van de panelen te maken heeft met een kWh meter die continu exact 0 watt meet? De kWh meter staat direct op de groep van de garage. Bovendien is de kWh meter juist aangeschaft om productie en zuiver verbruik te meten. De P1 meter meet al het totaal resultaat van verbruik + productie.
Als de panelen 250 watt opwekken op de groep van de garage en alle groepen bij elkaar gebruiken 1000 watt, dan zou ik toch het volgende moeten zien:
- kWh meter: 250 watt
- Stroom gebruik: 1000 watt
- Stroom totaal: 750 watt
Ik zie echter het volgende:
- kWh meter: 0 watt
- Stroom gebruik: 750 watt
- Stroom totaal: 750 watt
Dit is ook precies wat ik zag in deze situatie voordat de kWh meter was geïnstalleerd .
De vraag is eigenlijk simpel: of er nu 250 watt export (zonnepanelen overdag) of 1500 watt import (luchtcompressor 's avonds) plaatsvindt, de kWh meter geeft altijd 0 watt op de aangesloten groep weer. Aan het eind van de dag is zowel import als export 0 kWh. Ergo, de meter meet niks. Is deze dus kapot of is er een installatiefout?
De meter is tussen de meterkast en PV verdeler geplaatst met de (vanuit de meterkast) inkomende draden op de linkerzijde en (vanuit de PV verdeler) uitgaande draden op de rechterzijde.
Voorheen: meterkast - PV verdeler
Nu: meterkast - kWh meter - PV verdeler
[
Voor 25% gewijzigd door
mac1987 op 04-01-2021 09:40
]