Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:21
Lijkt iets te zijn met de start van dit jaar. Registratie van data loopt gewoon door. Ik verwacht dat dit met terugwerkende kracht vandaag / morgen is opgelost.

Update 13:17 - opgelost

[ Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 03-01-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:19
Heeft iemand een idee wat er, naast een defecte meter, mis kan gaan als de kWh meter niks meet? Deze geeft bij mij altijd 0 watt aan, zowel op de meter zelf als in de app.
App van de zonnepanelen geeft netjes vermogen aan en de verlichting in de garage waar de zonnepanelen zijn aangesloten brandt gewoon (deze zijn via de PV verdeler op dezelfde groep aangesloten als de zonnepanelen). Aansluiting is met de inkomende stroomkabels vanuit de meterkast op de linker kant (IN) en de kant van de PV verdeler met de zonnepanelen op de rechterkant (OUT).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mac1987 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:02:
Heeft iemand een idee wat er, naast een defecte meter, mis kan gaan als de kWh meter niks meet? Deze geeft bij mij altijd 0 watt aan, zowel op de meter zelf als in de app.
App van de zonnepanelen geeft netjes vermogen aan en de verlichting in de garage waar de zonnepanelen zijn aangesloten brandt gewoon (deze zijn via de PV verdeler op dezelfde groep aangesloten als de zonnepanelen). Aansluiting is met de inkomende stroomkabels vanuit de meterkast op de linker kant (IN) en de kant van de PV verdeler met de zonnepanelen op de rechterkant (OUT).
Stuur even een pb met het serienummer van je kwh meter. Dan kan ik kijken of ik wat raars zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
HomeWizard_NL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Stuur even een pb met het serienummer van je kwh meter. Dan kan ik kijken of ik wat raars zie.
Pb is verstuurd. Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:38
@HomeWizard_NL zou de RS485 connectie van de kwh meter gewoon moeten werken?
Want ik wil graag ook het verbruik van mijn warmtepomp in Grafana kunnen tonen. Ik heb een goedkope chinese RS485 naar USB adapter aangesloten op aansluitingen A en B. Echter ik krijg geen goede respons na het doorlopen van de stappen zoals hier beschreven:

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=27015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
rykers158 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:59:
@HomeWizard_NL zou de RS485 connectie van de kwh meter gewoon moeten werken?
Want ik wil graag ook het verbruik van mijn warmtepomp in Grafana kunnen tonen. Ik heb een goedkope chinese RS485 naar USB adapter aangesloten op aansluitingen A en B. Echter ik krijg geen goede respons na het doorlopen van de stappen zoals hier beschreven:

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=27015
De enige aansluitingen die de kwh meter heeft zijn puls aansluitingen. Rs485 is niet ondersteund. Nog even geduld tot de http api :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mac1987 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:28:
[...]

Pb is verstuurd. Bedankt alvast.
Hoi marcel, er word inderdaad amper gebruik/teruglevering geregistreert door de meter. Het meet gedeelte van de kwh meter is wel in orde. Weet je zeker dat je zonnepanelen iets doen? Je p1 meter/ slimme meter registreert namelijk ook amper teruggave (11 kwh totaal ooit). Ik vrees dat er iets aan je zonnepanelen defect is.( en waarschijnlijk altijd al geweest gezien je meterstanden)

[ Voor 12% gewijzigd door HomeWizard_NL op 03-01-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
HomeWizard_NL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:36:
[...]

Hoi marcel, er word inderdaad amper gebruik/teruglevering geregistreert door de meter. Het meet gedeelte van de kwh meter is wel in orde. Weet je zeker dat je zonnepanelen iets doen? Je p1 meter/ slimme meter registreert namelijk ook amper teruggave (11 kwh totaal ooit). Ik vrees dat er iets aan je zonnepanelen defect is.( en waarschijnlijk altijd al geweest gezien je meterstanden)
In de winter is het verbruik hoger dan de productie. Vandaar dat er weinig wordt teruggeleverd. Vandaag is er bijvoorbeeld iets meer dan een halve kWh opgewekt, maar 9.5 kWh verbruikt. Aangezien de kWh meter direct op de groep van de zonnepanelen is gezet (de garage waar de panelen op zijn geplaatst), had deze dus ook een halve kWh moeten meten. De meting is echter 0.0 kWh.
Bovendien gaf de meter ook 0.0 watt momenteel verbruik aan toen de 1500 watt luchtcompressor in de garage aan stond (de P1 meter registreerde dit verbruik overigens wel, waarmee de stroom dus ook door de kWh meter naar de meterkast is gelopen).
Als ik het goed begrijp zou deze gewoon 1500 watt momenteel verbruik hebben moeten registreren en ruim een halve kWh stroom export afgelopen dag.

Ter illustratie de directe uitlezing van de zonnepanelen zelf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSBM-gFYgmY6MS2Q_53Km7Y0Xw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRNv8avFMuXlDHftmsvB3Z82.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door mac1987 op 03-01-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mac1987 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:01:
[...]

In de winter is het verbruik hoger dan de productie. Vandaar dat er weinig wordt teruggeleverd. Vandaag is er bijvoorbeeld iets meer dan een halve kWh opgewekt, maar 9.5 kWh verbruikt. Aangezien de kWh meter direct op de groep van de zonnepanelen is gezet (de garage waar de panelen op zijn geplaatst), had deze dus ook een halve kWh moeten meten. De meting is echter 0.0 kWh.
Bovendien gaf de meter ook 0.0 watt momenteel verbruik aan toen de 1500 watt luchtcompressor in de garage aan stond (de P1 meter registreerde dit verbruik overigens wel, waarmee de stroom dus ook door de kWh meter naar de meterkast is gelopen).
Als ik het goed begrijp zou deze gewoon 1500 watt momenteel verbruik hebben moeten registreren en ruim een halve kWh stroom export afgelopen dag.

Ter illustratie de directe uitlezing van de zonnepanelen zelf
[Afbeelding]
Enig idee waarom je slimme meter nooit meer dan 11kwh heeft teruggeleverd aan het net?
Begrijp ik goed dat je een luchtcompressor en zonnepanelen op een kwh meter hebt aangesloten? Mag ik vragen waarom je niet enkel de zonnrpanelen hebt aangesloten :)?

[ Voor 6% gewijzigd door HomeWizard_NL op 03-01-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
HomeWizard_NL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:24:
[...]

De enige aansluitingen die de kwh meter heeft zijn puls aansluitingen. Rs485 is niet ondersteund. Nog even geduld tot de http api :)?
Dat wordt dan inderdaad geluld hebben tot de kwh meters ook in de api worden geleverd. Is ook wel een stuk fijner al dat het geval is, maar ik was wat ongeduldig om mijn warmtepomp nu geheel goed te kunnen monitoren ;)

Maar bedankt voor de info dat dit (op termijn) wel in de api gaat komen :)

[ Voor 7% gewijzigd door rykers op 04-01-2021 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
HomeWizard_NL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:41:
[...]

Enig idee waarom je slimme meter nooit meer dan 11kwh heeft teruggeleverd aan het net?
Begrijp ik goed dat je een luchtcompressor en zonnepanelen op een kwh meter hebt aangesloten? Mag ik vragen waarom je niet enkel de zonnrpanelen hebt aangesloten :)?
Op ons huis passen vanwege een oude dakkapel te weinig zonnepanelen om het rendabel te maken. Na overleg met SolarNRG is er besloten 6 panelen op de garage te plaatsen. Meer passen er ook daar niet op (garage is 6x3 meter).
Dit is ook meteen het antwoord op beide vragen: vanwege de beperkte capaciteit is er niet vaak meer productie dan verbruik. Bovendien liggen de panelen er pas sinds het laatste kwartaal van 2020. Een lente of zomer is er dus nog niet geweest.
Voor de aansluiting op de meterkast is de bestaande groep voor de garage hergebruikt. Een nieuwe groep was niet kostenefficiënt, aangezien er dan een extra leiding onder het pad tussen huis en garage gegraven moest worden. In die garage staat ook een luchtcompressor. Om te voorkomen dat er teveel stroom door de leiding gaat is er een verdeler geplaatst, zodat de compressor eerst direct de stroom van de panelen gebruikt alvorens stroom van het net te gebruiken.

Ik zie echter niet wat de beperkte overproductie van de panelen te maken heeft met een kWh meter die continu exact 0 watt meet? De kWh meter staat direct op de groep van de garage. Bovendien is de kWh meter juist aangeschaft om productie en zuiver verbruik te meten. De P1 meter meet al het totaal resultaat van verbruik + productie.

Als de panelen 250 watt opwekken op de groep van de garage en alle groepen bij elkaar gebruiken 1000 watt, dan zou ik toch het volgende moeten zien:
  • kWh meter: 250 watt
  • Stroom gebruik: 1000 watt
  • Stroom totaal: 750 watt
Ik zie echter het volgende:
  • kWh meter: 0 watt
  • Stroom gebruik: 750 watt
Dit is ook precies wat ik zag in deze situatie voordat de kWh meter was geïnstalleerd .

De vraag is eigenlijk simpel: of er nu 250 watt export (zonnepanelen overdag) of 1500 watt import (luchtcompressor 's avonds) plaatsvindt, de kWh meter geeft altijd 0 watt op de aangesloten groep weer. Aan het eind van de dag is zowel import als export 0 kWh. Ergo, de meter meet niks. Is deze dus kapot of is er een installatiefout?
De meter is tussen de meterkast en PV verdeler geplaatst met de (vanuit de meterkast) inkomende draden op de linkerzijde en (vanuit de PV verdeler) uitgaande draden op de rechterzijde.
Voorheen: meterkast - PV verdeler
Nu: meterkast - kWh meter - PV verdeler

[ Voor 25% gewijzigd door mac1987 op 04-01-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mac1987 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:28:
[...]

Op ons huis passen vanwege een oude dakkapel te weinig zonnepanelen om het rendabel te maken. Na overleg met SolarNRG is er besloten 6 panelen op de garage te plaatsen. Meer passen er ook daar niet op (garage is 6x3 meter).
Dit is ook meteen het antwoord op beide vragen: vanwege de beperkte capaciteit is er niet vaak meer productie dan verbruik. Bovendien liggen de panelen er pas sinds het laatste kwartaal van 2020. Een lente of zomer is er dus nog niet geweest.
Voor de aansluiting op de meterkast is de bestaande groep voor de garage hergebruikt. Een nieuwe groep was niet kostenefficiënt, aangezien er dan een extra leiding onder het pad tussen huis en garage gegraven moest worden. In die garage staat ook een luchtcompressor. Om te voorkomen dat er teveel stroom door de leiding gaat is er een verdeler geplaatst, zodat de compressor eerst direct de stroom van de panelen gebruikt alvorens stroom van het net te gebruiken.

Ik zie echter niet wat de beperkte overproductie van de panelen te maken heeft met een kWh meter die continu exact 0 watt meet? De kWh meter staat direct op de groep van de garage. Bovendien is de kWh meter juist aangeschaft om productie en zuiver verbruik te meten. De P1 meter meet al het totaal resultaat van verbruik + productie.

Als de panelen 250 watt opwekken op de groep van de garage en alle groepen bij elkaar gebruiken 1000 watt, dan zou ik toch het volgende moeten zien:
  • kWh meter: 250 watt
  • Stroom gebruik: 1000 watt
Ik zie echter het volgende:
  • kWh meter: 0 watt
  • Stroom gebruik: 750 watt
Dit is ook precies wat ik zag in deze situatie voordat de kWh meter was geïnstalleerd .

De vraag is eigenlijk simpel: of er nu 250 watt export (zonnepanelen overdag) of 1500 watt import (luchtcompressor 's avonds) plaatsvindt, de kWh meter geeft altijd 0 watt op de aangesloten groep weer. Aan het eind van de dag is zowel import als export 0 kWh. Ergo, de meter meet niks. Is deze dus kapot of is er een installatiefout?
De meter is tussen de meterkast en PV verdeler geplaatst met de (vanuit de meterkast) inkomende draden op de linkerzijde en (vanuit de PV verdeler) uitgaande draden op de rechterzijde.
Voorheen: meterkast - PV verdeler
Nu: meterkast - kWh meter - PV verdeler
Bovenstaande verklaard het lage terugleveren tot nu toe.
Neem even contact op met onze klantenservice via de website om de kwh meter te laten vervangen. Als deze zit aangesloten zoals je zegt zou deze wel moeten meten.
Let er wel op dat je met de luchtcompressor geen zuivere meting van je zonnepanelen kunt doen, tenzij deze enkel aan staat als de zon niet schijnt :P anders kun je hem altijd nog in de verdeler plaatsen bij de kwh meter, indien je daar wifi hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rebecca
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 03:37
HomeWizard_NL schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:28:
[...]

We hebben ook nog een nieuw product (onaangekondigd) voor januari. Watermeter lijkt te verschuiven naar Q1 2021.
Zou graag mijn nieuwsgierigheid bevredigd zien! Hoop stiekem op een Energy-meter voor het stopkontakt!

[ Voor 3% gewijzigd door Rebecca op 05-01-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Rebecca schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:50:
[...]

Zou graag mijn nieuwsgierigheid bevredigd zien! Hoop stiekem op een Energy-meter voor het stopkontakt!
Daar hoop ik ook op 🤗

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 17:08
ben erg benieuwd,..

sinds vandaag gebruiker van de dongle. Nog even in dubio tbv inzet vd kwh meter. Is deze ineens met €10 omhoog gegaan in prijs en nu €59,95 of ben ik abuis?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomax
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 06:55
mistercage schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:01:
[...]

ben erg benieuwd,..

sinds vandaag gebruiker van de dongle. Nog even in dubio tbv inzet vd kwh meter. Is deze ineens met €10 omhoog gegaan in prijs en nu €59,95 of ben ik abuis?
Klopt, is €10,- duurder geworden😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
Thermomax schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:35:
[...]

bijzonder hoor..20% omhoog in prijs... :N

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij nog steeds geen geld. De dongle mag ook wel in prijs omhoog. Houdt er rekening mee dat die apparaten ook een cloud nodig hebben met doorlopende kosten voor HomeWizard. Die moet ook ergens van betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
persoonlijk had ik dan de introductie op het juiste prijspunt gesteld, maar dat terzijde...
Cloud kost idd gewoon geld en dat vind ik geen probleem.

speaking of cloud..
Ben benieuwd naar de laatste stand van zaken tav het Energy+ concept en de diensten daaromtrent.
Is daar al wat meer bekend over? Welke extra's gaat dit bijvoorbeeld bieden? En wat heb je daar als hardware voor benodigd?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mistercage schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:33:
persoonlijk had ik dan de introductie op het juiste prijspunt gesteld, maar dat terzijde...

speaking of cloud..
Ben benieuwd naar de laatste stand van zaken tav het Energy+ concept en de diensten daaromtrent.
Is daar al wat meer bekend over? Welke extra's gaat dit bijvoorbeeld bieden? En wat heb je daar als hardware voor benodigd?
Energy+ kan gewoon met de huidige hardware lijkt mij.
Ik verwacht persoonlijk pas een indroductie wanneer het jaar nadert. Dan pas zit er echt meerwaarde in voor HomeWizard. Mensen die langer dan 12 maanden willen bewaren op de servers van HW.

Nu zit iedere gebruiker nog in de gratis termijn van 12 maanden.

Als ze een beetje Agile werken, zouden ze zich nu op zaken als "stopcontact meters" en "watermeters" richten. Wanneer je dichter bij juni komt, wil je Energy+ gereed hebben.

Was de marktintroductie in juni? Ik was er vrij vroeg bij en heb in juni dit topic aangemaakt.

Als gebruiker van de kWh meter: hij is iedere euro waard, er bestaat geen andere kWh meter die je zo met WiFi kunt uitlezen en MID gekeurd is.

Menig niet WiFi, maar wel MID gekeurde kWh meter kost hetzelfde.

Ik ben blij dat ik de mijne nog voor €49,95 heb kunnen kopen, maar toekomstige plannen staan dat tientje echt niet in de weg. (persoonlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 06-01-2021 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistercage
BlakHawk schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Energy+ kan gewoon met de huidige hardware lijkt mij.
Ik verwacht persoonlijk pas een indroductie wanneer het jaar nadert. Dan pas zit er echt meerwaarde in voor HomeWizard. Mensen die langer dan 12 maanden willen bewaren op de servers van HW.

Nu zit iedere gebruiker nog in de gratis termijn van 12 maanden.

Als ze een beetje Agile werken, zouden ze zich nu op zaken als "stopcontact meters" en "watermeters" richten. Wanneer je dichter bij juni komt, wil je Energy+ gereed hebben.

Was de marktintroductie in juni? Ik was er vrij vroeg bij en heb in juni dit topic aangemaakt.

Als gebruiker van de kWh meter: hij is iedere euro waard, er bestaat geen andere kWh meter die je zo met WiFi kunt uitlezen en MID gekeurd is.

Menig niet WiFi, maar wel MID gekeurde kWh meter kost hetzelfde.

Ik ben blij dat ik de mijne nog voor €49,95 heb kunnen kopen, maar toekomstige plannen staan dat tientje echt niet in de weg. (persoonlijk)
Het tientje is niet een reden hem wel of niet te kopen hoor.. :)
Vraag mijzelf nu alleen af om mijn pv Enphase box ( enovoy standard ) te upgraden naar een metered of een KWH meter er tussen te plaatsen..
Mijn EV moet ik toch laden aan de publieke paal helaas, dus daar zal de Kwh meter niet interessant voor zijn.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mistercage schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:26:
[...]

Vraag mijzelf nu alleen af om mijn pv Enphase box ( enovoy standard ) te upgraden naar een metered of een KWH meter er tussen te plaatsen..
Mijn EV moet ik toch laden aan de publieke paal helaas, dus daar zal de Kwh meter niet interessant voor zijn.
Het één sluit het ander niet uit :+
Ondanks dat mijn slimme laadpaal mooie data oplevert en mijn laadpas dit ook apart registreert, ben ik blij met mijn kWh meter erachter.

Nu heb ik al die data in de energy app, samen met de slimme meter data.

Is het hoognodig? Nee.

Maar het is wel handigh, leuk en erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06
Sinds vandaag een slimme meter EN de homewizard. Leuke inzichten. Helaas geen gas realtime. Maar dat is nooit begreep ik.

Wat betreft het verbruik NU. Dat geeft een mooi overzicht wat je nu aan vermogen gebruikt. Kun je dit ook terugkijken zodat je kan zien wanneer en hoeveel PIEK je gebruikt tegelijkertijd op de Max?

Edit: nevermind. Op dag niveau zie ik het nu wel. Was te ongeduldig :-)

[ Voor 10% gewijzigd door meermarco op 06-01-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 12:58
Thermomax schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:35:
[...]

Eigenlijke 6,50 duurder, toen hij 49,95 was kwam er 3,95 verzendkosten bij, boven de 50 euro gratis.
Ik heb er zelf 2 voor oude prijs, waar ik zeer tevreden mee ben, een voor monitoren pv, en een voor mijn airco, waar ik ook mee verwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ckriek schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Eigenlijke 6,50 duurder, toen hij 49,95 was kwam er 3,95 verzendkosten bij, boven de 50 euro gratis.
Ik heb er zelf 2 voor oude prijs, waar ik zeer tevreden mee ben, een voor monitoren pv, en een voor mijn airco, waar ik ook mee verwarm.
Scherp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
De 12 maanden zouden eigenlijk 13 maanden moeten zijn zodat je een jaaroverzicht kan maken van de afgelopen 12 maanden want je krijgt ook de rekening van je energieleverancier over 12 maanden.
Mijn contract loopt van 1 nov tot 1 nov, bij een overzicht na 1 nov mis ik dus wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
[...]

8)

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesvd
  • Laatst online: 08-01 08:09
mistercage schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:26:
[...]

Als de keuze tussen een Envoy-S Metered en een een HomeWizard kWh-meter is, zou ik voor de kWh-meter gaan. Zelf heb ik ze beide, maar de kWh-meter is nauwkeuriger dan de CT's (meetspoelen) van Enphase en de (elektra)grafieken van HomeWizard zijn real-time. Voordeel van de Envoy is dat er een API beschikbaar is, voor de kWh-meter (nog?) niet.

PV 3195Wp op ZO & 2130Wp op NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
andriesvd schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:25:
[...]

Als de keuze tussen een Envoy-S Metered en een een HomeWizard kWh-meter is, zou ik voor de kWh-meter gaan. Zelf heb ik ze beide, maar de kWh-meter is nauwkeuriger dan de CT's (meetspoelen) van Enphase en de (elektra)grafieken van HomeWizard zijn real-time. Voordeel van de Envoy is dat er een API beschikbaar is, voor de kWh-meter (nog?) niet.
Thanks !
Dat is fijne info om te horen.
Mocht er ook een API komen op de kWh meter dan is t helemaal een no brainer.

Toch maar een kWh meter bestellen dan..

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mistercage schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:34:
[...]

Thanks !
Dat is fijne info om te horen.
Mocht er ook een API komen op de kWh meter dan is t helemaal een no brainer.

Toch maar een kWh meter bestellen dan..
Die komt zeker!
Ze zijn er nog mee bezig:
HomeWizard_NL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:24:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mistercage schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:33:

speaking of cloud..
Hoi mistercage,

Wij spreken altijd over introductie prijzen bij nieuwe producten. De kwh meter is inderdaad in prijs omhoog gegaan.

Heel eerlijk gezegd zijn we zelfs nu nog heel concurrerent. Elke andere mid gekeurde meter met een uitlees protocol zoals modbus bijv. Is veel duurder dan onze meter. En dan hebben we het nog niet over de software ontwikkeling apps, cloud etc. Vaak starten we met lagere prijzen om de adoptie van de producten aan het begin te versnellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebecca
  • Laatst online: 28-05 03:37
[...]

Deze vlieger gaat helaas niet op! Gratis verzenden is aangepast naar € 75,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 16:15

killercow

eth0

Vast een stomme vraag, en ik zie dat in het begin van dit topic er wel iets over gebabbeld is.
Kun je deze hardware laten rapporteren naar een eigen server? Al dan niet pollen vanaf een API op de apparaatjes zelf?
Alle door @BlakHawk geopperde nadelen zijn in mijn ogen eerder voordelen op de lange termijn, en ik houdt mn data graag in eigen beheer als dat ook maar enigsinds mogelijk is.
Heck, maak het apparaat wat goedkoper als er geen cloud-account en app rommel bij nodig is ;)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
killercow schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:42:
Vast een stomme vraag, en ik zie dat in het begin van dit topic er wel iets over gebabbeld is.
Kun je deze hardware laten rapporteren naar een eigen server? Al dan niet pollen vanaf een API op de apparaatjes zelf?
Alle door @BlakHawk geopperde nadelen zijn in mijn ogen eerder voordelen op de lange termijn, en ik houdt mn data graag in eigen beheer als dat ook maar enigsinds mogelijk is.
Heck, maak het apparaat wat goedkoper als er geen cloud-account en app rommel bij nodig is ;)
Je kunt hem aanspreken met een locale api, maar de P1 meter kun je niet zelf output laten genereren.

Als je alles in eigen beheer wil houden is dan een Pi met Domoticz niet wat voor je?

Ik heb het een half jaartje gedraaid, kon erg veel. Alleen bij ieder probleempje ben je weer er avond aan tijd kwijt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 21:18

Haan

dotnetter

@killercow http://<lokale ip-adres van de P1 meter>/api/v1/data
Hier kan je de data ophalen, dus daar kan je zelf een script voor maken die dat uitleest en ergens wegschrijft.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Kanttekening dat het (nog) niet mogelijk is om de HomeWizard cloud uit te schakelen (of je moet zelf internetverkeer gaan blokken). Dus ondanks dat jezelf uitleest blijf hij data versturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Net besteld! Ik zocht een simpele oplossing om voorbereidend op eventuele zonnepanelen even het verbruik wat beter te kunnen bepalen (qua tijd ook). De kosten en de schijnbaar uitgebreide opties sprak mij erg aan, dus ben benieuwd. Voorheen weleens zelf zitten klooien met de P1 en een Raspberry maar dit ziet er lekker plug en play uit wat precies bij het doel past.

En al onderweg ook, thanks @HomeWizard_NL. Wel via Bol.com gedaan, was de enige hit op pricewatch ook. Werd max. 14 dagen levertijd aangegeven dus leuke verassing dit :*)

[ Voor 19% gewijzigd door Ebayzo op 07-01-2021 11:35 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Haan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:20:
@killercow http://<lokale ip-adres van de P1 meter>/api/v1/data
Hier kan je de data ophalen, dus daar kan je zelf een script voor maken die dat uitleest en ergens wegschrijft.
Tof! en (gezien ik gewoon android/Ios heb,) kun je hem ook koppelen aan de wifi zonder app? Een paar hostnames anders resolven is prima om de cloud buiten de deur te houden. :)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 12:58
Rebecca schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:20:
[...]

Deze vlieger gaat helaas niet op! Gratis verzenden is aangepast naar € 75,00
Nou dat valt me dan inderdaad tegen van Home Wizzard , gratis verzenden verhoogd van 50 naar 75 euro, staaltje prijspolitiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
killercow schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:18:
[...]

Tof! en (gezien ik gewoon android/Ios heb,) kun je hem ook koppelen aan de wifi zonder app? Een paar hostnames anders resolven is prima om de cloud buiten de deur te houden. :)
Je kan onze apparaten niet op de wifi configureren zonder app. Na de initiële configuratie kun je de API gebruiken en verkeer naar/van onze cloud is niet noodzakelijk voor het gebruiken van de API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Ckriek schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:00:
[...]

Nou dat valt me dan inderdaad tegen van Home Wizzard , gratis verzenden verhoogd van 50 naar 75 euro, staaltje prijspolitiek
De introductie prijzen die wij hanteren is zoals hierboven gezegd om adoptie te versnellen. Bestaande gebruikers krijgen zo ook een klein voordeel in prijs omdat zij vroeg kunnen instappen.

vroeger was het zo dat de retailer (coolblue, gamma etc) de prijs bepaald. Doordat wij enkel direct verkopen kunnen wij de prijs laag houden (en dus ook flexibel hierin zijn). Je koopt bij ons altijd direct bij de bron. En de elektronica in een kWh meter/keuringen etc zijn jammergenoeg niet goedkoop. We zijn er van overtuigd dat we voor deze prijs nog steeds een ontzettend mooi/betaalbaar product aanbieden in vergelijking met de concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
HomeWizard_NL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:30:
[...]

De introductie prijzen die wij hanteren is zoals hierboven gezegd om adoptie te versnellen. Bestaande gebruikers krijgen zo ook een klein voordeel in prijs omdat zij vroeg kunnen instappen.

vroeger was het zo dat de retailer (coolblue, gamma etc) de prijs bepaald. Doordat wij enkel direct verkopen kunnen wij de prijs laag houden (en dus ook flexibel hierin zijn). Je koopt bij ons altijd direct bij de bron. En de elektronica in een kWh meter/keuringen etc zijn jammergenoeg niet goedkoop. We zijn er van overtuigd dat we voor deze prijs nog steeds een ontzettend mooi/betaalbaar product aanbieden in vergelijking met de concurrentie.
Tuurlijk is iedere prijsverhoging voor de klant jammer.
Maar aan de andere kant is het zelfs met een tientje extra gewoon nog steeds een erg goede deal, zoals @HomeWizard_NL aangeeft.

Ik zou aandelen moeten kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

HomeWizard_NL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:18:
[...]

Je kan onze apparaten niet op de wifi configureren zonder app. Na de initiële configuratie kun je de API gebruiken en verkeer naar/van onze cloud is niet noodzakelijk voor het gebruiken van de API.
Jammer, dan gaat het over.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:24
@HomeWizard_NL
Begrijp ik het goed dat er later betaald moet gaan worden voor de clouddiensten van Homewizard Energy? Bijvoorbeeld voor het terug zien van data ouder dan 1 jaar?

Daarnaast een vraagje. Ik heb een Homewizard P1 meter voor mijn buurman gekocht omdat ik er zelf zo blij mee ben en we een gezamenlijke interesse hebben voor duurzaam wonen en bijhouden van ons energie
verbruik. Hij gebruikt een Samsung telefoon met Android als OS. Nu heeft hij regelmatig de melding "P1 meter is offline" bij het openen van de app. Na reboot van telefoon of het geforceerd afsluiten / openen van de app is deze melding weg en is de meter + data weer zichtbaar.

Zowel de meter als telefoon zijn met (hetzelfde) Wi-Fi netwerk verbonden. Betreft een type 5 slimme meter, dus voeding via P1 poort. Ook tijdje geprobeerd met een losse voedingsadapter zonder resultaat.

Iemand bekend met dit probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8N6R28e2jQJuydzPmy4wR4VpUAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQAQWbbRwgUGSKRxsVhutZV8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door nMad op 07-01-2021 14:04 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 21:58
Voor zover ik begrijp, blijft de gratis inzage in gegevens inderdaad beperkt tot 1 jaar terug. Dat is wel jammer, maar voor gas zou je eenvoudig een excelletje kunnen bijhouden. Of een aantal screenshots maken om later te kunnen vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
nMad schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:02:
@HomeWizard_NL
Begrijp ik het goed dat er later betaald moet gaan worden voor de clouddiensten van Homewizard Energy? Bijvoorbeeld voor het terug zien van data ouder dan 1 jaar?

Daarnaast een vraagje. Ik heb een Homewizard P1 meter voor mijn buurman gekocht omdat ik er zelf zo blij mee ben en we een gezamenlijke interesse hebben voor duurzaam wonen en bijhouden van ons energie
verbruik. Hij gebruikt een Samsung telefoon met Android als OS. Nu heeft hij regelmatig de melding "P1 meter is offline" bij het openen van de app. Na reboot van telefoon of het geforceerd afsluiten / openen van de app is deze melding weg en is de meter + data weer zichtbaar.

Zowel de meter als telefoon zijn met (hetzelfde) Wi-Fi netwerk verbonden. Betreft een type 5 slimme meter, dus voeding via P1 poort. Ook tijdje geprobeerd met een losse voedingsadapter zonder resultaat.

Iemand bekend met dit probleem?

[Afbeelding]
Beste nMad,

We zien dit probleem soms voorkomen bij bepaalde telefoon toestellen+instellingen (voornamelijk samsung). Het herstarten van de app is op dit moment de enige oplossing, overigens is het apparaat zelf niet offline dus alles werkt gewoon, alleen de app werkt op dat moment niet totdat je de app herstart.

Je hebt de afgelopen 12 maanden altijd inzichtelijk zonder Energy+. Je bent dus niet verplicht aan een dienst. Als je langer terug wilt kijken heb je straks Energy+ nodig. Energy+ zal ongeveer een euro per maand kosten. Het is echter niet alleen opslag, er komen ook bepaalde features bij. Aangezien Energy+ nog niet beschikbaar is kan ik niet exact vertellen wat er in de release zit van Energy+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Laatst online: 21:24
HomeWizard_NL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:19:
[...]

Beste nMad,

We zien dit probleem soms voorkomen bij bepaalde telefoon toestellen+instellingen (voornamelijk samsung). Het herstarten van de app is op dit moment de enige oplossing, overigens is het apparaat zelf niet offline dus alles werkt gewoon, alleen de app werkt op dat moment niet totdat je de app herstart.

Je hebt de afgelopen 12 maanden altijd inzichtelijk zonder Energy+. Je bent dus niet verplicht aan een dienst. Als je langer terug wilt kijken heb je straks Energy+ nodig. Energy+ zal ongeveer een euro per maand kosten. Het is echter niet alleen opslag, er komen ook bepaalde features bij. Aangezien Energy+ nog niet beschikbaar is kan ik niet exact vertellen wat er in de release zit van Energy+.
Hartelijk dank voor je vlotte reactie. Fijn om te horen dat mijn buurman niet de enige is en dat het een bekend probleem is. Weet je of dit op de backlog staat om gefixed te worden?

Wat betreft verplicht abonnement voor oudere data: jammer voor ons maar begrijpelijk dat jullie ook maandelijkse inkomsten willen genereren.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
nMad schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:04:
[...]

Hartelijk dank voor je vlotte reactie. Fijn om te horen dat mijn buurman niet de enige is en dat het een bekend probleem is. Weet je of dit op de backlog staat om gefixed te worden?

Wat betreft verplicht abonnement voor oudere data: jammer voor ons maar begrijpelijk dat jullie ook maandelijkse inkomsten willen genereren.
Met elke versie rollen we weer nieuwe fixes uit en hij staat zeker op de backlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:24
Even een vraagje.. onze slimme meter geeft geen meterstanden meer door aan de netbeheerder en wordt daarom vandaag vervangen. De homewizard heeft altijd goed gewerkt. Moet ik nog iets doen om mijn data veilig te stellen? Aangezien het telwerk op de nieuwe meter op 0 begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Naafkap schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:54:
Even een vraagje.. onze slimme meter geeft geen meterstanden meer door aan de netbeheerder en wordt daarom vandaag vervangen. De homewizard heeft altijd goed gewerkt. Moet ik nog iets doen om mijn data veilig te stellen? Aangezien het telwerk op de nieuwe meter op 0 begint.
Neehoor, hier hebben we rekening mee gehouden bij de ontwikkeling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:24
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Neehoor, hier hebben we rekening mee gehouden bij de ontwikkeling. :)
Geweldig, dankjewel voor de snelle reactie. Betekent dit dat ik niks hoef te doen of in te stellen? P1 uit de oude meter en vervolgens p1 in de nieuwe meter en klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Naafkap schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:34:
[...]

Geweldig, dankjewel voor de snelle reactie. Betekent dit dat ik niks hoef te doen of in te stellen? P1 uit de oude meter en vervolgens p1 in de nieuwe meter en klaar?
dat klopt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Binnen en geïnstalleerd! Eitje :) Vanavond eens aan de slag met de API.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 12:54
Iemand ervaring met het koppelen van de Homewizard P1 met Homey?

Ik heb hem ook zonet binnen en geinstalleerd (super makkelijk inderdaad), maar het lukt mij nog niet om hem te koppelen. Ik moet een IP adres invullen, maar bij mij werkt de save knop niet, dus ik kom niet verder in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
HomeWizard_NL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:19:
[...]
...
Is er al bekend wanneer Energy+ beschikbaar komt? En wat gebeurt er met de data als deze een jaar oud is voordat de dienst beschikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mac1987 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:11:
[...]

Is er al bekend wanneer Energy+ beschikbaar komt? En wat gebeurt er met de data als deze een jaar oud is voordat de dienst beschikbaar is?
Ons streven is uiteraard om het beschikbaar te hebben voordat de eerste gebruikers over een jaar heen gaan (7 juli). Mocht dit niet zo zijn dan wordt de data uiteraard niet verwijderd tot de eerste maand na de lancering van Energy+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi.Maal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 09:41
Volgende week worden er bij mij zonnepanelen geïnstalleerd. Om het verbruik goed te meten heb ik de P1 en de kwh meter besteld van HomeWizard. Ik heb nog wel een vraag omtrent de installatie;

In de meterkast zal een nieuwe groep worden bijgeplaatst voorzien van een aardlek-automaat. Moet de kwh meter voor of na de aardlek-automaat geïnstalleerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Heb de P1 meter nu een krap weekje.
Vragen/opmerkingen:

Kun je piek vermogen zien over de afgelopen periode? Dus hoeveel Max verbruik tegelijkertijd.

Bij gebruik NU zag ik een keer 5800. Maar daarna bij de dag kwam ie niet boven de 4600. Is dat omdat de piek dan te kort was?

Kun je ook op een datum klikken en kijken wat de meterstand op dat moment was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
@Maxi.Maal Dat maakt niet uit. Gebruikelijk is de meter dan de aardlek-automaat, maar andersom kan ook gewoon prima. Maakt voor de werking niet uit. Verbruik van de aardlek-automaat is 0.

@meermarco Los je max-piek terugzien kan volgens mij niet. De schaal van de grafiek is voor de schaal van die dag. Anders zou het zo zijn dat je 1 keer een piek hebt gehad van 5800 en een dag later amper wat verbruikt je de grafiek alleen een rechte lijn is, omdat dat wegvalt tegen de schaal.
Wat je wel kan doen is naar dag grafieken gaan en daar pijljte naar links klikken om de vorige dag te bekijken. Zo kun je dat dus wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Dankjewel. Ja dat is goed genoeg.

Nog een verklaring dat ik bij NU een hogere piek had dan ik terugzie op DAG? Ik begrijp het idee van de schaal. Maar als ik een piek had die dag moet ie dat toch in het dagoverzicht tonen? En het niet maar ‘verlagen’ voor de schaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Verbruik meet je per tijdseenheid (hint, vandaar ook de h van hour bij kWh ;) ). Dan zit daar verschil in tussen de 'nu' weergave en de 'dag' weergave. Dus de 'nu' zou verbruik per seconde zijn en dan de dag verbruik per minuut, dat levert dus een lagere piek op. Dat zal zijn om het aantal 'punten' van de grafiek beheersbaar te houden (anders krijg je dus 60*60*24=86400 meetpunten voor een daggrafiek).

Maar daar zou @HomeWizard_NL het fijne van weten :)

[ Voor 7% gewijzigd door IJsbeer op 11-01-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Duidelijk. Dus bij het dagoverzicht krijg je het gemiddelde van 60 seconden te zien? Als die piek 60sec was zou ik hem zien. Is het 30sec 10.000 en 30 sec 2.000 zie ik bij de dag als Max piek 6.000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
meermarco schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:51:
Duidelijk. Dus bij het dagoverzicht krijg je het gemiddelde van 60 seconden te zien? Als die piek 60sec was zou ik hem zien. Is het 30sec 10.000 en 30 sec 2.000 zie ik bij de dag als Max piek 6.000?
Hoi Meermarco,

Wat Ijsbeer zegt klopt. Om de leesbaarheid, laadsnelheid en om het beheersbaar te houden word een dag ingedeeld in blokken van 5 minuten (je ziet dit ook als je met je vinger over het scherm beweegt). Je piek moet dus 5 minuten constant blijven wil je deze exact terug zien in de app. Bij lager dan 5 minuten in een onrustig huis (elektrische verwarmingen, boilers etc) worden grafieken zo goed als onleesbaar omdat je continue pieken hebt omdat er een paar seconde even veel vermogen door een apparaat wordt gevraagd. De 5 minuten verdeling geeft je imho het beste overzicht van wat er in huis gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Duidelijk. En bedankt 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Het zou toch wel erg prettig zijn als je ergens kan zien welke piek er is geweest en hoe lang die duurde.
Zeker nu we meer en meer elektrische apparaten krijgen die soms veel verbruiken is dat handig om te voorkomen dat je hoofd zekering eruit gaat. Op dit moment laat ik via de API Homey waarschuwingen geven als ik op een fase meer dan 5000 watt gebruik. Dat is een prima workaround, maar het zou natuurlijk nog mooier zijn als je dit in de Homewizard Energy app ook kan zien.

Dus een soort van meer inzoomen op een periode met een piek.

[ Voor 6% gewijzigd door rykers op 11-01-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Als je zekeringen er regelmatig uitklappen zou ik me meer zorgen maken over je installatie. Blijkbaar heb je dan teveel / te zware apparaten op een groep zitten en lijkt het me verstandiger om een installateur te laten komen om te laten onderzoeken of extra groepen een haalbare optie is voor de veelverbruikers.

Overigens verwacht ik dat je melding nooit afgaat. De meeste groepen in huisinstallaties zijn gezekerd op 16A, dus maximaal 3680 Wh. Dus bij 5000 Wh hoort er al niets meer te doen.

/Edit: Laat maar: Liep te slapen: De p1 meter hangt aan de andere kant van de groepenkast. Had de kWh meter in mijn hoofd zitten. Standaard huisaansluiting is afgzekerd 35A (of 3x25A) dus ruimt 7,5 kWh.

[ Voor 17% gewijzigd door IJsbeer op 11-01-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:15
IJsbeer schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:33:
Overigens verwacht ik dat je melding nooit afgaat. De meeste groepen in huisinstallaties zijn gezekerd op 16A, dus maximaal 3680 Wh. Dus bij 5000 Wh hoort er al niets meer te doen.
5000 W per fase dus hij 3x 25A hebben, dus is de 5000 logisch gekozen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
rykers158 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:21:
Het zou toch wel erg prettig zijn als je ergens kan zien welke piek er is geweest en hoe lang die duurde.
Zeker nu we meer en meer elektrische apparaten krijgen die soms veel verbruiken is dat handig om te voorkomen dat je hoofd zekering eruit gaat. Op dit moment laat ik via de API Homey waarschuwingen geven als ik op een fase meer dan 5000 watt gebruik. Dat is een prima workaround, maar het zou natuurlijk nog mooier zijn als je dit in de Homewizard Energy app ook kan zien.

Ik begrijp de wens, op dit moment is dit niet mogelijk. Er zou dan ook vele malen meer data opgeslagen moeten worden. Dan komen er vragen als hoevaak moet data dan opgeslagen worden? Wij tonen nu elke 5 minuten, naar elke minuut zou dus al x5 de hoeveelheid data gaan en de traffic kosten gaan ook omhoog want je gaat meer data opvragen. Hoelang moet deze data bewaard blijven? Als de data x5 gaat moet de kosten van de hardware omhoog om dit te kunnen aanbieden? Hoeveel mensen gebruiken dit etc.

Tot nu toe krijgen we zeer weinig aanvragen voor een hogere resolutie. Dus voor nu staat het niet hoog op de prioriteiten lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 12:35
rykers158 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:21:

Als je echt op zoek bent naar pieken en een gedetailleerd overzicht dan zou ik investeren in een P1 splitter en een BeeClear. HomeWizard en BeeClear vullen elkaar wat dat betreft fijn aan. HomeWizard voor de app, de meters en het makkelijke inzicht, en de BeeClear voor het vergelijken van meerdere jaren aan data, gedetailleerdere grafieken en lokale opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
IJsbeer schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:33:
Als je zekeringen er regelmatig uitklappen zou ik me meer zorgen maken over je installatie. Blijkbaar heb je dan teveel / te zware apparaten op een groep zitten en lijkt het me verstandiger om een installateur te laten komen om te laten onderzoeken of extra groepen een haalbare optie is voor de veelverbruikers.

/Edit: Laat maar: Liep te slapen: De p1 meter hangt aan de andere kant van de groepenkast. Had de kWh meter in mijn hoofd zitten. Standaard huisaansluiting is afgzekerd 35A (of 3x25A) dus ruimt 7,5 kWh.
Valt wel mee hoor, maar ik heb hier een enkel fase 9 kw warmtepomp op een 3*25A aansluiting. De fase waarop die zit wel redelijk leeg gehouden en de andere zware verbruikers op andere fasen. Is heb tot nu toe nog altijd voldoende marge gehad.

@TigerXtrm Ik heb nu ook nog DSRM reader erbij draaien op een pi, daarmee gaat het ook, maar ik vind alles in 1 oplossingen die zelf weinig tijd aan beheer kosten ook wel fijn. Vandaar dat ik de Energy erbij heb gekocht. De beeclear is dan toch weer iets meer van hetzelfde tov wat ik nu al heb. Mogelijk dat er wel mooie functionaliteit bijkomt in de abonnement versie. Ik wacht het even af ;)

[ Voor 15% gewijzigd door rykers op 11-01-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
HomeWizard_NL schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:56:
[...]

Ik begrijp de wens, op dit moment is dit niet mogelijk. Er zou dan ook vele malen meer data opgeslagen moeten worden. Dan komen er vragen als hoevaak moet data dan opgeslagen worden? Wij tonen nu elke 5 minuten, naar elke minuut zou dus al x5 de hoeveelheid data gaan en de traffic kosten gaan ook omhoog want je gaat meer data opvragen. Hoelang moet deze data bewaard blijven? Als de data x5 gaat moet de kosten van de hardware omhoog om dit te kunnen aanbieden? Hoeveel mensen gebruiken dit etc.

Tot nu toe krijgen we zeer weinig aanvragen voor een hogere resolutie. Dus voor nu staat het niet hoog op de prioriteiten lijst.
Wat mij betreft zou het dan gaan om direct inzicht, niet met terugwerkende kracht. Dus alleen de dag zelf en eventueel de dag ervoor maar zeker niet meer. Dat is ook niet reëel gezien de data opslag zoals je ook al aangeeft.

Als je alleen de detail info in bijvoorbeeld 1 uur of 30 minuten rond de piek weergeeft,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
[...]

Wat mij betreft zou het dan gaan om direct inzicht, niet met terugwerkende kracht. Dus alleen de dag zelf en eventueel de dag ervoor maar zeker niet meer. Dat is ook niet reëel gezien de data opslag zoals je ook al aangeeft.

Als je alleen de detail info in bijvoorbeeld 1 uur of 30 minuten rond de piek weergeeft, dan valt de hoeveelheid traffic ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:27
Kun je met de Homewizard p1 gecombineerd met de kWh meter ook het echte verbruik in huis zien terwijl er zon opwek is?

Dus bijv. Ik heb 100Watt gebruik in huis. Zonnepanelen wekken 200Watt op. Zie ik dat dan in een gecombineerde weergave? Of moet ik dat zelf gaan uitrekenen met de waardes van de verschillende meters.

Dus dit idee (concurrerend product)

rood is afgenomen van grid, groen is zelf opgewekt en verbruikt, geel is teruggeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsT_JynLO6iDH-iwssCizOmNe6Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eVnNW71A5RXrAb6epaxUMdmg.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door RaymondD op 11-01-2021 21:52 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-05 09:06
RaymondD schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:48:
Kun je met de Homewizard p1 gecombineerd met de kWh meter ook het echte verbruik in huis zien terwijl er zon opwek is?

Dus bijv. Ik heb 100Watt gebruik in huis. Zonnepanelen wekken 200Watt op. Zie ik dat dan in een gecombineerde weergave? Of moet ik dat zelf gaan uitrekenen met de waardes van de verschillende meters.

Dus dit idee (concurrerend product)

rood is afgenomen van grid, groen is zelf opgewekt en verbruikt, geel is teruggeleverd.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad precies wat mogelijk is, je krijgt 2 extra grafieken.

1 is de afname/teruglevering die geregistreerd wordt door de p1 meter (dus niet je echte actuele verbruik)

2 is wat de zonnepanelen opwekken, via de kWh meter.

3 is een optelsom van (opwek zonnepanelen kWh meter - teruglevering, dus je eigen verbruik) PLUS afname uit het net volgens p1 meter. Wat dus je ‘echte’ verbruik is in huis.

Als je wat rondzoekt in dit topic kom je grafiekjes tegen hoe het eruit ziet geloof ik

[ Voor 4% gewijzigd door Penait1 op 11-01-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:27
Penait1 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:56:
[...]
Als je wat rondzoekt in dit topic kom je grafiekjes tegen hoe het eruit ziet geloof ik
Inmiddels gezien idd. Iets anders dan ik me had voorgesteld maar wel bruikbaar denk ik. Ik heb helaas een oude slimme meter die slechts 1x per 10sec. data geeft terwijl zo'n WIFI kWh meter wel direct data geeft denk ik. Ik ben benieuwd of dat nog rare pieken gaat opleveren. Ik heb nu domoticz met p1 kabel en pulsmeter. Ik denk erover om dat te gaan vervangen door de HomeWizard. Niet dat domoticz niet werkt maar het blijft af en toe wat geknutsel mbt onderhoud en updaten van mijn raspberry pi e.d.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
[...]

Je zou ook alleen de hoogste piek per dag kunnen opslaan? Dat doen bijvoorbeeld de apps van de zonnepanelen omvormers vaak.

Zou het overigens ook mogelijk zijn om per dag de totale teruglevering te zien? Nu zie ik wel het saldo per dag, maar niet los verbruik en teruglevering. Nu is dat prima (het maakt immers niet uit of er op enig moment meer productie dan verbruik was), maar met afbouw van de salderingsregeling wordt dit verschil steeds belangrijker. 10 kWh verbruik en 2 teruglevering is dan niet meer 8 kWh betalen. Nu zie ik echter alleen het saldo van 8 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mac1987 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:19:
[...]

Je zou ook alleen de hoogste piek per dag kunnen opslaan? Dat doen bijvoorbeeld de apps van de zonnepanelen omvormers vaak.

Zou het overigens ook mogelijk zijn om per dag de totale teruglevering te zien? Nu zie ik wel het saldo per dag, maar niet los verbruik en teruglevering. Nu is dat prima (het maakt immers niet uit of er op enig moment meer productie dan verbruik was), maar met afbouw van de salderingsregeling wordt dit verschil steeds belangrijker. 10 kWh verbruik en 2 teruglevering is dan niet meer 8 kWh betalen. Nu zie ik echter alleen het saldo van 8 kWh.
Dat kun je zien in de fullscreen view? In de weekview zie je de teruglevering per dag. De maandview de teruglevering per week. Etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:03:
[...]

Dat kun je zien in de fullscreen view? In de weekview zie je de teruglevering per dag. De maandview de teruglevering per week. Etc
Excuus, je hebt gelijk. Ik keek niet verder dan de dag view. Is er een reden dat hij hier ontbreekt maar bij de week en maand view wel is opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Maxi.Maal schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:14:
Volgende week worden er bij mij zonnepanelen geïnstalleerd. Om het verbruik goed te meten heb ik de P1 en de kwh meter besteld van HomeWizard. Ik heb nog wel een vraag omtrent de installatie;

In de meterkast zal een nieuwe groep worden bijgeplaatst voorzien van een aardlek-automaat. Moet de kwh meter voor of na de aardlek-automaat geïnstalleerd worden?
Vandaag hebben ze panelen bij ons geïnstalleerd. Eerst de aardlek-automaat, dan de meter. Redenatie van de installateur: Als de meter dan problemen geeft klapt alleen de zonnepaneel groep eruit, niet de hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi.Maal
IJsbeer schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Vandaag hebben ze panelen bij ons geïnstalleerd. Eerst de aardlek-automaat, dan de meter. Redenatie van de installateur: Als de meter dan problemen geeft klapt alleen de zonnepaneel groep eruit, niet de hoofdzekering.
Dus je bedoeld dit:

ZONNEPANELEN --> KWH METER --> AARDLEKAUTOMAAT --> HOOFDAANSLUITING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ja. Ik bekeek het vanaf de hoofdaansluiting. Jij vanaf de panelen... Dan is zo'n woordje eerst wat verwarrend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi.Maal
IJsbeer schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:03:
Ja. Ik bekeek het vanaf de hoofdaansluiting. Jij vanaf de panelen... Dan is zo'n woordje eerst wat verwarrend :)
Bedankt. Volgende week vrijdag komen ze bij ons de zonnepanelen installeren. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 11:32
@HomeWizard_NL

Is het ook mogelijk om in de app de meting van drie afzonderlijke kWh meters, die ieder één PV installatie meten, bij elkaar op te tellen zodat je de totaal opbrengst van je PV installaties inzichtelijk kan maken?

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 23:25
@HomeWizard_NL

Ik zal er wel overheen lezen maar hoe kan ik de P1 (en andere kWh meters) toevoegen aan de homewizard app.

Ik zou dan graag een regel willen maken als de zonnepanelen stroom overschot produceren dat de warmtepomp heet water gaat produceren.

Het zou moeten kunnen lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
@Cees-JanH Daar is de meter (nu) niet geschikt voor. In het verleden is ook al aangegeven dat data pushen vanaf de meter niet gewenst is (komt meer bij kijken dan je verwacht). Tevens zou dat alleen maar een post van data zijn, daar kan je warmtepomp waarschijlijk nog niets mee ..

De workaround voor jou is zelf de API gaan pollen en dan op basis daarvan de warmtepomp aan gaan sturen.
De frequentie is dan afhankelijk van je meter, of 1 of 10 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 00:53
Ik heb de laatste paar dagen dat de gasstand van een bepaald uur ontbreekt. Iemand anders deze ervaring. Dan is het opvolgende uur opeens twee keer zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-04 15:36
@medu80 Hier werkt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mac1987 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:08:
[...]

Excuus, je hebt gelijk. Ik keek niet verder dan de dag view. Is er een reden dat hij hier ontbreekt maar bij de week en maand view wel is opgenomen?
Omdat de dag view punten toont per 5 minuten dat meet je niet in kWh maar in Wh. Het heeft niet veel zin om de kWh per 5 minuten te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
IJsbeer schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:27:
[...]

De kWh meter doet een “unobtrusive” meting. Zelfs als de kWh meter stuk gaat werkt de stroom doorgifte nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
avandermeulen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:18:
@HomeWizard_NL

Is het ook mogelijk om in de app de meting van drie afzonderlijke kWh meters, die ieder één PV installatie meten, bij elkaar op te tellen zodat je de totaal opbrengst van je PV installaties inzichtelijk kan maken?
Op dit moment niet, we beogen dit wel in de toekomst toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:05:
[...]

Omdat de dag view punten toont per 5 minuten dat meet je niet in kWh maar in Wh. Het heeft niet veel zin om de kWh per 5 minuten te tonen.
Dat snap ik en ben ik ook met jullie eens. Ik bedoelde meer het totaal dat boven in beeld wordt getoond. Daar zou je de teruglevering naast kunnen zetten. Voor de momentopnames heeft het inderdaad weinig zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Cees-JanH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:38:
@HomeWizard_NL

Ik zal er wel overheen lezen maar hoe kan ik de P1 (en andere kWh meters) toevoegen aan de homewizard app.

Ik zou dan graag een regel willen maken als de zonnepanelen stroom overschot produceren dat de warmtepomp heet water gaat produceren.

Het zou moeten kunnen lijkt mij.
De p1 meter en kWh meter werken alleen in de Energy app. Regels om je warmtepomp boiler aan te schakelen zijn meestal niet heel lucratief. Er is namelijk ook nog gewoon saldering. Zodra deze er niet meer is is het nog steeds moeilijk rendabel te maken. A: hoe stuur je de warmtepomp aan. B: je warmtepomp vraagt meteen 2000W+ vermogen. En is waarschijnlijk binnen korte tijd warm en slaat weer af. C: wanneer leveren je zonnepanelen genoeg op om dit rendabel op te vangen? Je warmtepomp heb je meestal nodig als je amper teruglevert op een dag (meeste gevallen) zelfs voor warm tapwater (wat ook een minimaal bedrag is per maand). Kortom, maximale winst is nihil. Als je al de warmtepomp kan schakelen is load balancing om binnen je 3x 25A te blijven een heel stuk gunstiger kwa opbrengst.

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-01-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mac1987 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:12:
[...]

Dat snap ik en ben ik ook met jullie eens. Ik bedoelde meer het totaal dat boven in beeld wordt getoond. Daar zou je de teruglevering naast kunnen zetten. Voor de momentopnames heeft het inderdaad weinig zin.
Om de app ervaring overzichtelijk te houden hebben we er huidig voor gekozen om een totaal weer te geven per grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ook ik heb een P1 in gebruik genomen. Werkt prima zo op het eerste oog.

Paar m.i. onnodige minor minpuntjes (of mag ik dat niet zeggen en moet ik "verbeterpuntjes" zeggen ;)), lees je mee @HomeWizard_NL? :)

Ten eerste: de live grafiek voor gas.
Ik zou bij de live grafiek voor gas (waarbij live weergave dus niet ondersteund wordt) niet "Niet van toepassing" zetten maar iets als "Gas niet beschikbaar in live weergave" of "Alleen beschikbaar in dag/week/maand/jaar weergave". Dat is veel duidelijker en zo zal het gros van de nieuwe gebruikers niet denken dat hun gasweergave niet werkt.

Ten tweede, het aansluitkabeltje.
- Op mijn Landis + Gyr E350 SMR versie 5 slimme meter (toch een zeer vaak voorkomende meter volgens mij) is het kabeltje van de P1 zo kort dat ie (dankzij de diepliggende aansluiting met lange sleuf naar onder) niet lekker onder de meter valt maar wat knullig vooruitstekend blijft "hangen" op de voorkant. Een 3 cm langer kabeltje had dat voorkomen, dat hing ie netjes onder de meter.
- De kabel is op deze meter ook nog eens "verkeerd om", met als gevolg dat de kant met de knop en de indicatie LED naar onderen / naar de meter wijst in plaats van naar de gebruiker. Doordat het kabeltje zo kort is dat ie niet onder de meter uit komt, is een draai van 180 graden ook niet mogelijk.

Je zit dus als nieuwe gebruiker altijd met de knop/LEDs aan de verkeerde kant te pielen, en veel zullen denken dat hun gas niet werkt. Niet onoverkomelijk maar ook niet echt de optimale user experience voor de nieuwe klant, wat volgens mij gemakkelijk te voorkomen is met wat simpele aanpassingen. ;)

Plaatje gepikt uit dit topic om e.e.a. te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww9eLFASN4zyOCyrvdYrDFJ7I6s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N7MxS7vxO2sRGh8wOwKJ7TrB.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 13-01-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Benieuwd welke meter ik in mijn nieuwe huis krijg. Begreep dat de "domme" binnen enkele weken vervangen gaat worden door een slimme. Zou lekker zijn als ik de extra voeding voor de plug niet meer nodig heb.

Verder inmiddels een kleine week verder zonder problemen met de plug. Ik ga nu geen tijd/moeite meer steken in reductie van stroom/gas verbruik in dit huis maar het bied wel inzicht voor de nieuwe situatie!

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-05 15:48
Weet iemand hoe ik het wifi-netwerk kan veranderen van een reeds ingestelde P1 en 3fase-KWH meter, zonder data te verliezen? Ik wil m'n SSID/wachtwoord veranderen, maar vind nergens de mogelijkheid dit door te geven aan de meters.

Oh, en als feedbackpuntje voor @HomeWizard_NL , het wisselen tussen woningen was ergens lastig te vinden. Blijkbaar kan je linksboven op de naam van je woning drukken, maar dat heeft me wel even wat tijd gekost om te vinden. Misschien logischer om ook via het instellingen menu bij je woningen uit te kunnen komen. Verder top apparaten! _/-\o_

[ Voor 48% gewijzigd door brentnl op 13-01-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesvd
  • Laatst online: 08-01 08:09
brentnl schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:43:
Weet iemand hoe ik het wifi-netwerk kan veranderen van een reeds ingestelde P1 en 3fase-KWH meter? Ik wil m'n SSID/wachtwoord veranderen, maar vind nergens de mogelijkheid dit door te geven aan de meters.
Ik heb het gedaan door het product te verwijderen en opnieuw toe te voegen. Een andere optie kon ik ook niet vinden. Maar of dat dat juiste manier is?

PV 3195Wp op ZO & 2130Wp op NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

andriesvd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:47:
[...]

Ik heb het gedaan door het product te verwijderen en opnieuw toe te voegen. Een andere optie kon ik ook niet vinden. Maar of dat dat juiste manier is?
Ik heb hetzelfde gedaan.

Data lijkt gekoppeld aan het serienummer van de meter en alles was meteen weer zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-05 15:48
7o9 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:50:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan.

Data lijkt gekoppeld aan het serienummer van de meter en alles was meteen weer zichtbaar.
Ok, klinkt 'eng', maar als jullie data behouden is gebleven dan is dat op zich prima te doen. :) Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 15:04
brentnl schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Ok, klinkt 'eng', maar als jullie data behouden is gebleven dan is dat op zich prima te doen. :) Dank!
De meter ‘toevoegen’ zonder verwijderen werkt ook. Doet hetzelfde maar voelt misschien wat veiliger! (y)

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Pagina: 1 ... 12 ... 139 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic