Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
brentnl schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:43:
Weet iemand hoe ik het wifi-netwerk kan veranderen van een reeds ingestelde P1 en 3fase-KWH meter, zonder data te verliezen? Ik wil m'n SSID/wachtwoord veranderen, maar vind nergens de mogelijkheid dit door te geven aan de meters.

Oh, en als feedbackpuntje voor @HomeWizard_NL , het wisselen tussen woningen was ergens lastig te vinden. Blijkbaar kan je linksboven op de naam van je woning drukken, maar dat heeft me wel even wat tijd gekost om te vinden. Misschien logischer om ook via het instellingen menu bij je woningen uit te kunnen komen. Verder top apparaten! _/-\o_
Hoi Brentnl, bedankt voor je compliment :) Het wisselen van woningen en aanmaken van extra woningen is bewust niet heel erg op de voorgrond, maar wel snel toegankelijk als je weet waar het zit. Wij schatten in dat maar een miniem aantal gebruikers daadwerkelijk verschillende huizen gebruikt. Deze is ook bewust niet in het instellingen menu ontworpen omdat het menu enkel instellingen en info heeft over het gekozen huis (en niet ook nog andere huizen).

Je data zit zoals hier boven al genoemd vast aan het serienummer van je meter. We begrijpen dat de duidelijkheid hierover beter kan, hier ligt echter voor ons nu niet de prioriteit. Je kunt de data daarom ook niet zomaar verliezen.

Wij ontwikkelen heel erg op use cases. Dus welke fenomenen lopen gebruikers het meest tegen aan etc. Daar stoppen wij de meeste ontwikkeltijd in. Features die wij verwachten dat weinig gebruikt worden krijgen hierdoor minder hoge prioriteit.

[ Voor 15% gewijzigd door HomeWizard_NL op 14-01-2021 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Nu online
Cap schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:55:
Ook ik heb een P1 in gebruik genomen. Werkt prima zo op het eerste oog.

Paar m.i. onnodige minor minpuntjes (of mag ik dat niet zeggen en moet ik "verbeterpuntjes" zeggen ;)), lees je mee @HomeWizard_NL? :)

Ten eerste: de live grafiek voor gas.
Ik zou bij de live grafiek voor gas (waarbij live weergave dus niet ondersteund wordt) niet "Niet van toepassing" zetten maar iets als "Gas niet beschikbaar in live weergave" of "Alleen beschikbaar in dag/week/maand/jaar weergave". Dat is veel duidelijker en zo zal het gros van de nieuwe gebruikers niet denken dat hun gasweergave niet werkt.

Ten tweede, het aansluitkabeltje.
- Op mijn Landis + Gyr E350 SMR versie 5 slimme meter (toch een zeer vaak voorkomende meter volgens mij) is het kabeltje van de P1 zo kort dat ie (dankzij de diepliggende aansluiting met lange sleuf naar onder) niet lekker onder de meter valt maar wat knullig vooruitstekend blijft "hangen" op de voorkant. Een 3 cm langer kabeltje had dat voorkomen, dat hing ie netjes onder de meter.
- De kabel is op deze meter ook nog eens "verkeerd om", met als gevolg dat de kant met de knop en de indicatie LED naar onderen / naar de meter wijst in plaats van naar de gebruiker. Doordat het kabeltje zo kort is dat ie niet onder de meter uit komt, is een draai van 180 graden ook niet mogelijk.

Je zit dus als nieuwe gebruiker altijd met de knop/LEDs aan de verkeerde kant te pielen, en veel zullen denken dat hun gas niet werkt. Niet onoverkomelijk maar ook niet echt de optimale user experience voor de nieuwe klant, wat volgens mij gemakkelijk te voorkomen is met wat simpele aanpassingen. ;)

Plaatje gepikt uit dit topic om e.e.a. te verduidelijken:
[Afbeelding]
Wij hebben na veel testen, beta programmas en onderzoek bewust gekozen voor de huidige orientatie en lengte. de E350 is een meter die vaak voor komt, maar zeker niet meest voorkomende. Kabel lengte aanpassen is ook niet ‘simpel’ ook al lijkt het klein ;) je machines moeten anders afgesteld worden, je verpakkingen groter /anders. Grotere verpakking betekent meer volume dus opslag en verzending worden duurder. Je CE keuring moet aangepast worden etc.

Betreft je opmerking over het verbeteren van de geen gas in live zitten we helemaal op een lijn. Ik ben het eens met dat dit beter moet worden dan huidig. De invulling hiervan is nog niet duidelijk. (Tonen we de meest recente gas data, tonen we niets, tonen we een langer bericht zoals jij voorstelt etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey.jansen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-02 09:27
Ik kan bevestigen dat de data gekoppeld blijft aan de P1 als je deze verwijderd en daarna weer toevoegt via een ander wifi netwerk.

Ik heb ook een vraagje.
Ik heb een Unifi netwerk met meerdere wifi SSID's Een basis netwerk met iprange 192.168.1.0/24 waar een tijdschema aan is gekoppeld (ik wil niet dat mijn kinderen 's nachts wifi hebben, dus dan staat deze uit)
Verder heb ik ook een separaat netwerk voor mijn Smarthome (IoT) met een Ip range van 192.168.4.0/24
Nu gebruik ik Home Assistant die in de Iprange 192.168.1.0/24 zit (omdat ik deze via mijn normale netwerk moet kunnen benaderen o.a. dmv samba)
Als ik nu de P1 in het Smarthome netwerk zet, kan ik deze niet bereiken vanuit mijn Home Assistant (alle andere smarthome dingen zoals Sonoff,Tado,Tuya enz, wel)
Is er een manier om de P1 wel in mijn smarthome te houden en toch te bereiken vanuit de Home Assistant ?
Any help is greatly appreciated ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat is wel heel offtopic, ik zou het in het Unifi topic proberen. Maar het is wel mogelijk om verkeer van het ene VLAN toe te staan naar het andere VLAN. Hier doen ze hetzelfde concept met een ChromeCast: https://help.ui.com/hc/en...gle-Home-on-UniFi-Network of een oud topic op hun forum (maar gezien hoevaak de UI veranderd, geen idee hoe actueel het is) https://community.ui.com/...93-4d2c-a58c-bb629b109a07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

HomeWizard_NL schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 00:52:
[...]

Kabel lengte aanpassen is ook niet ‘simpel’ ook al lijkt het klein ;) je machines moeten anders afgesteld worden, je verpakkingen groter /anders. Grotere verpakking betekent meer volume dus opslag en verzending worden duurder. Je CE keuring moet aangepast worden etc.
Ik snap dat het moeite kost om je productie te veranderen / CE keuring aan te vragen. Het argument van de verpakking vind ik wel wat mager, ik heb het doosje hier voor me en het lukt prima om het kabeltje een bochtje te laten maken en in de doos te laten passen, die hoeft niet groter. Een beetje schuim weghalen schept genoeg ruimte voor de kabel, maar ja dat is inderdaad een aanpassing.

Het is ook een gedoe natuurlijk, iets veranderen in je productielijn, dat ontken ik niet. Maar als dit de bewuste is geweest wetende dat meters deels een te kort kabeltje en de user interface aan de verkeerde kant zullen hebben dan vind ik het toch geen logische ontwerpkeuze. Toen gold het argument van afstellen machines, verpakking en CE keuring immers nog niet. :P Er komt een omkeerbaar kabeltje in mij op maar dat wordt vast gecounterd met dezelfde argumenten. ;)

Kortom, misschien iets om aan te denken bij V2. Jullie gaan immers duidelijk voor een gepolijst product met dito uitstraling, installatie en bediening. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-05 15:48
DCSBL schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:41:
[...]

De meter ‘toevoegen’ zonder verwijderen werkt ook. Doet hetzelfde maar voelt misschien wat veiliger! (y)
Ah klopt, al ging dat alleen op voor de KWH-meter kwam ik achter, een P1 mag er maar 1 per huishouden zijn, dus die moest ik wel eerst verwijderen. Maar het is in ieder geval gelukt. Als @HomeWizard_NL dit op hun FAQ op de site opneemt dan is dat ook gelijk duidelijk voor derden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 10:06
Cap schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Maar als dit de bewuste is geweest wetende dat meters deels een te kort kabeltje en de user interface aan de verkeerde kant zullen hebben dan vind ik het toch geen logische ontwerpkeuze.
Dit is bij mij niet het geval, ik heb ISKRA AM550 slimme meter en de interface zit wel aan de goede kant. Je zou dus ook kunnen stellen dat de P1 ingang bij jou meter verkeerd om zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ja dat snap ik, ik zeg daarom bij de meters ook deels. ;) En lees even verder terug, daarom zeg ik dus maak het kabeltje lang genoeg zodat je er met een 180 graden draai in de kabel komt, nu kan dat niet wegens... te kort icm de diepliggende aansluiting. Dat was dus het hele punt. :P

En mijn andere idee was dus een omkeerbare connector. Maar goed, elektrisch moet de aansluiting natuurlijk niet meedraaien dus daarvoor moet men terug naar de tekentafel. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 14-01-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Ik weet dat er draaibare RJ10 connectors bestaan voor je telefoonsnoer, misschien bestaan ze ook wel voor de RJ11/12 connectors ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ben ik de enige die zich irriteert aan het gebruik van het woord 'Stroom' door HomeWizard zowel in de app als in foldertjes, etc.?

Stroom druk je uit in Ampere en is toch echt iets anders dan bedoeld wordt. Het zou beter zijn dat het woord stroom in de grafiek 'Nu' vervangen wordt door Vermogen (uitgedrukt in Watt). Op andere plekken zou ik het vervangen door "Electriciteit"

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 10:22
Je ergert je eraan, of het irriteert je. Je irriteert je er niet aan 😉

Maar, je weet dat je de naam van de grafiek in de app kunt wijzigen? Het kan alleen niet per “tabje”, dus dan is “stroom” misschien niet eens zo gek, als laagdrempelige term. Of “elektriciteit”..?

Edit: elektriciteit stelde jij al voor 👍🏻

[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 14-01-2021 20:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DenialOfSan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-10-2022
Ik heb net een pull request ingediend voor mijn openHAB binding voor de P1 meter:

https://github.com/openhab/openhab-addons/pull/9831

Link naar een gecompileerde JAR staat in de link hierboven (snapshot 3.1.0 maar hij doet het hier prima in de openHab 3.0.0 release)

D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:47
RaymondD schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:56:
Ben ik de enige die zich irriteert aan het gebruik van het woord 'Stroom' door HomeWizard zowel in de app als in foldertjes, etc.?

Stroom druk je uit in Ampere en is toch echt iets anders dan bedoeld wordt. Het zou beter zijn dat het woord stroom in de grafiek 'Nu' vervangen wordt door Vermogen (uitgedrukt in Watt). Op andere plekken zou ik het vervangen door "Electriciteit"
Ik deel je irritatie, maar we danken deze term waarschijnlijk aan de energieleveranciers zelf, die het continu over 'groene stroom' of 'goedkope stroom' hebben. Dit is in het dagelijks taalgebruik de standaard term geworden voor energie.
Ergens klopt het ook wel weer, want de spanning is semi-vast. Wat er wisselt bij verbruik is dus het amperage, al zal een ampère grafiek weer verwarrend werken (moet je je ampère-uren met 0,23 vermenigvuldigen om te weten hoeveel kWh je verbruikt hebt...).
Het lijkt een beetje op de internetproviders die adverteren met '100 embee internet'. Ik vraag dan altijd wat er gebeurt als die 100 MB is verbruikt :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Nu online
mac1987 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:53:
[...]

Ik deel je irritatie, maar we danken deze term waarschijnlijk aan de energieleveranciers zelf, die het continu over 'groene stroom' of 'goedkope stroom' hebben. Dit is in het dagelijks taalgebruik de standaard term geworden voor energie.
Ergens klopt het ook wel weer, want de spanning is semi-vast. Wat er wisselt bij verbruik is dus het amperage, al zal een ampère grafiek weer verwarrend werken (moet je je ampère-uren met 0,23 vermenigvuldigen om te weten hoeveel kWh je verbruikt hebt...).
Het lijkt een beetje op de internetproviders die adverteren met '100 embee internet'. Ik vraag dan altijd wat er gebeurt als die 100 MB is verbruikt :+ .
We hadden het zelf niet beter kunnen verwoorden. Dit is waarom we ‘stroom’ gebruiken en niet ‘elektriciteit’. In de volksmond hebben we het over stroom prijzen, stroom gebruik etc. We gebruiken dus ook deze termen in de app om meer aansluiting te vinden bij de algemene gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
Is het mogelijk om te zien op dag niveau wat je verbruik was op een bepaalde tijd. Ik ben aan het ‘spelen’ met de aanvoertemperatuur van water voor de cv. Graag wil ik mijn verbruik dan zien voordat de douches aangaan etc. Nu moet ik dan voordat iedereen gaat douchen een printscreen van huidige dag maken. En dan foto’s vergelijken. Kan ik ook op dag terug en over de tijd gaan en het verbruik tot dan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Je kan op de grafiek klikken dan krijg je een detail scherm met alleen die grafiek. Daar kun je dan ook 'slepen' naar tijdstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
IJsbeer schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:45:
Je kan op de grafiek klikken dan krijg je een detail scherm met alleen die grafiek. Daar kun je dan ook 'slepen' naar tijdstippen.
Klopt. Maar dan zie je niet het verbruik (totaal) tot dat moment. En die 5 minuten piekjes bij elkaar optellen lijkt niet nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Maxi.Maal schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:14:
Volgende week worden er bij mij zonnepanelen geïnstalleerd. Om het verbruik goed te meten heb ik de P1 en de kwh meter besteld van HomeWizard. Ik heb nog wel een vraag omtrent de installatie;

In de meterkast zal een nieuwe groep worden bijgeplaatst voorzien van een aardlek-automaat. Moet de kwh meter voor of na de aardlek-automaat geïnstalleerd worden?
En wat is het geworden, voor of na de aardlek-automaat?
En kicken te zien he, die groene cijfertjes in de app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:55

Haan

dotnetter

@HomeWizard_NL Ik weet niet of ik de enige ben, maar het valt me al een aantal dagen op dat het tonen van grafieken niet helemaal lekker werkt. Uitgerekend nu ik dit typ werkt het natuurlijk wel 8)7 maar het is heel vaak zo dat je -bijvoorbeeld op scherm vandaag - alleen twee loadertjes ziet voor elektra en gas, en pas de grafiek zelf als je op een van de grafieken klikt.
(iPhone X, app versie 1.3)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 07:12
@HomeWizard_NL Ik zie dat in dit forum nog maar 1 maal de wens is geweest om ook de Graaddagen bij te houden (Oktober 2020) voor het gasverbruik. Heb je een update over of, of wanneer, dit zal geïntegreerd worden in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 17:08
sn33ky schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:32:
@HomeWizard_NL Ik zie dat in dit forum nog maar 1 maal de wens is geweest om ook de Graaddagen bij te houden (Oktober 2020) voor het gasverbruik. Heb je een update over of, of wanneer, dit zal geïntegreerd worden in de app?
Zou een mooie feature zijn om toe te voegen ( en vrij eenvoudig ook, denk ik)

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ja dat zou handig zijn. Dan zie je je verbruik echt tov de condities. Nu moet je alsnog eens in de zoveel tijd het op MinderGas.Nl zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Of uMeter.nl daar zit het ook in, en hoef je niet over te typen (die halen de data vanaf de netbeheerder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Nu online
sn33ky schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:32:
Je geeft het zelf al aan :) de vraag is niet heel groot, dus het heeft geen hoge prio. We zijn continu hard aan het werken aan nieuwe features, elke feature kost tijd, of ze nou “simpel” zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Lijkt mij ook wel iets. Vooral voor gebruikers van MinderGas.nl interessant, maar misschien ook wel iets voor in Energy+, op termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-01 21:46
@HomeWizard_NL
Volgens mij zit er een ‘bug’ in de 3 fase meter:
Bij ‘meters’ zie je wel de juiste afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsOSXFmFaWOxQ1_lCvDj5sT-MFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/916G075oIVN3pwclQVl98SPW.png?f=fotoalbum_large

Maar zodra je er op klikt zie je een 1-fase meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAw-Lz6DWRlIjKr2-GYKVZ9n1fw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8mJgrF4CZJFkGK4v5YDeDN6y.png?f=fotoalbum_large

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Nu online
martgom schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:44:
@HomeWizard_NL
Volgens mij zit er een ‘bug’ in de 3 fase meter:
Bij ‘meters’ zie je wel de juiste afbeelding:
[Afbeelding]

Maar zodra je er op klikt zie je een 1-fase meter:
[Afbeelding]
Wordt gefixt in 1.4.0 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxi.Maal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 09:41
IJsbeer schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:53:
[...]

En wat is het geworden, voor of na de aardlek-automaat?
En kicken te zien he, die groene cijfertjes in de app :)
Hij is vandaag geïnstalleerd door de monteur, de volgorde die ik heb aangehouden is zoals je had geadviseerd:

NET --> AARDLEK --> kWh meter --> Zonnepanelen

Echt vet om te zien die groene grafieken in de App. Ben er erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
Maxi.Maal schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:07:
[...]

Hij is vandaag geïnstalleerd door de monteur, de volgorde die ik heb aangehouden is zoals je had geadviseerd:

NET --> AARDLEK --> kWh meter --> Zonnepanelen

Echt vet om te zien die groene grafieken in de App. Ben er erg blij mee!
Heb je tussen de Aardlek en de kWh meter geen automaat zitten? Of heb je een aardlekautomaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Waarschijnlijk bedoeld hij:

Net - Hoofzekering - AardlekAutomaat - kWh meter - Omvormer

Je mag niets ongezekerd op de hoofdzekering aansluiten as far as I know. En teruglevering > 400 of 600 Watt moet ook op een eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxi.Maal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 09:41
martgom schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:11:
[...]

Heb je tussen de Aardlek en de kWh meter geen automaat zitten? Of heb je een aardlekautomaat?
Het is een aardlek automaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
Maxi.Maal schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Het is een aardlek automaat
Ok gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathske1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-05 00:12
Vraagje, momenteel monitor ik de opbrengst van mijn PV installatie via de SolarEdge app. Heeft het een meerwaarde om dit via de kWh meter te doen? Daarnaast lijkt het me wel interessant om de kWh meter te gebruiken om totaal verbruik & verbruik van de WP te zien, maar ik vermoed dat ik dan 2 kWh meters nodig heb? #leek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Klopt, je hebt er dan twee nodig. En bestel dan ook gelijk de P1 meter erbij. Die laatste heeft als voordeel dat je daardoor ook je echte verbruik kan meten en dus kan achterhalen welk gedeelte van je zonnepanelen je daadwerkelijk verbruikt (dus het verschil tussen terugleveren en wat je zonnepanelen opwekken).

Hier ook een SE omvormer, maar ik ben maar wat blij dat ik er een kWh meter tussen heb zitten. Los van de combi met de P1 meter vind ik het ook een stuk prettiger om het verbruik direct te zien. De SE app loopt minstens 5/10 minuten achter. In de homewizard app kan ik met de kWh meter zien dat als er een wolk voorbij komt, zie ik binnen 5 seconde mijn opwek inkakken.

Als je twee kWh meteres en een p1 meter hebt dan heb je gewoon een compleet beeld van wat er met je energie verbruik/opwek gebeurd. Ik blijf het leuk vinden iom door het huis te lopen en willekeurige stekkers eruit te trekken en te kijken wat het verbruik van dat apparaat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathske1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-05 00:12
IJsbeer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:43:
Klopt, je hebt er dan twee nodig. En bestel dan ook gelijk de P1 meter erbij. Die laatste heeft als voordeel dat je daardoor ook je echte verbruik kan meten en dus kan achterhalen welk gedeelte van je zonnepanelen je daadwerkelijk verbruikt (dus het verschil tussen terugleveren en wat je zonnepanelen opwekken).

Hier ook een SE omvormer, maar ik ben maar wat blij dat ik er een kWh meter tussen heb zitten. Los van de combi met de P1 meter vind ik het ook een stuk prettiger om het verbruik direct te zien. De SE app loopt minstens 5/10 minuten achter. In de homewizard app kan ik met de kWh meter zien dat als er een wolk voorbij komt, zie ik binnen 5 seconde mijn opwek inkakken.

Als je twee kWh meteres en een p1 meter hebt dan heb je gewoon een compleet beeld van wat er met je energie verbruik/opwek gebeurd. Ik blijf het leuk vinden iom door het huis te lopen en willekeurige stekkers eruit te trekken en te kijken wat het verbruik van dat apparaat is :)
Heb de P1 meter sinds gisteren binnen. Ervoor liggen klommelen met HA, maar SD corrupt & blijkbaar geen backup gemaakt 🙈 tevens 1 kWh meter meebesteld. Maar dan zou ik er nog 2 nodig hebben (totaal / warmtepomp / zonnepanelen) & aangezien het de driefasige zijn die ik nodig heb best prijzig. Wat zou je voorlopig aanraden ivm waarop aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Totaal heb je de p1 meter voor, dus je hebt er nog maar 1 extra nodig als je je warmtepomp ook apart wilt monitoren... Je SolarEdge 3 fase, ja, dan is die duur idd.
Mijn huisaansluiting is wel 3 fase, maar heb maar een 1 fase omvormer, dus ook maar een 1 fase kWh meter nodig. Een een p1 meter en heb dus alles in beeld.

De keuze of panelen of pomp is een lastige. Het is tof om te zien wat je van je opwerk daadwerkelijk verbruikt. Aan de andere kant heb je dat inzicht al wel, als je bijvoorbeeld per maand je teruglevering in de HomeWizard vergelijkt met de opwek van je SE app... Maar direct dat inzicht ind e homewizard app is ook tof.
Ik kan me voorstellen dat je ook graag wilt weten wat je pomp verbruikt..Is in de meeste gevallen toch DE verbruiker in je huis...
Kwestie van voorkeur of gewoon nog een keer op de bestelknop rossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
mathske1 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:57:
[...]

Heb de P1 meter sinds gisteren binnen. Ervoor liggen klommelen met HA, maar SD corrupt & blijkbaar geen backup gemaakt 🙈 tevens 1 kWh meter meebesteld. Maar dan zou ik er nog 2 nodig hebben (totaal / warmtepomp / zonnepanelen) & aangezien het de driefasige zijn die ik nodig heb best prijzig. Wat zou je voorlopig aanraden ivm waarop aan te sluiten?
Ik heb ook de 3 fase SE, ik heb de SE in Home Assistant toegevoegd, nu wachten op API ondersteuning van de 3 fase kWh meter. De P1 meter kun je al toevoegen. Zo kun je middels bijv Grafana zeg grafieken maken van opbrengst en verbruik. De 3 fase meters gebruik ik voor beide warmtepompen, zo kun je hier het specifieke gebruik van zien. Een extra 3 fase voor SE voegt volgens mij in deze situatie niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
mathske1 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:33:
Vraagje, momenteel monitor ik de opbrengst van mijn PV installatie via de SolarEdge app. Heeft het een meerwaarde om dit via de kWh meter te doen? Daarnaast lijkt het me wel interessant om de kWh meter te gebruiken om totaal verbruik & verbruik van de WP te zien, maar ik vermoed dat ik dan 2 kWh meters nodig heb? #leek
De meting van de kWh meter is sneller (1x per seconde) en dus meer up-to-date. Verder kun je dan meteen in één app je productie, daadwerkelijk verbruik en netto verbruik zien. Ook gaf bij mij de app van de omvormer (AP Systems) een hogere opbrengst dan volgens de kWh meter. Omdat die laatste gekalibreerd is en die eerste er baat bij heeft om eerder teveel dan te weinig productie te tonen, ga ik ervan uit dat de kWh meter klopt. Wel vreemd is dat de AP Systems app al een tijdje iets minder dan 10 watt toont voordat de kWh meter iets begint te meten.

Voor verdere uitsplitsing van het verbruik zul je inderdaad een aparte kWh meter moeten installeren per apparaat of groep die je separaat wil meten (bijv. voor warmtepomp, elektrische auto of airco).

[ Voor 14% gewijzigd door mac1987 op 29-01-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Nu online
mac1987 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:02:
[...]

De meting van de kWh meter is sneller (1x per seconde) en dus meer up-to-date. Verder kun je dan meteen in één app je productie, daadwerkelijk verbruik en netto verbruik zien. Ook gaf bij mij de app van de omvormer (AP Systems) een hogere opbrengst dan volgens de kWh meter. Omdat die laatste gekalibreerd is en die eerste er baat bij heeft om eerder teveel dan te weinig productie te tonen, ga ik ervan uit dat de kWh meter klopt. Wel vreemd is dat de AP Systems app al een tijdje iets minder dan 10 watt toont voordat de kWh meter iets begint te meten.
Waarschijnlijk dat de omvormer zijn eigen gebruikte vermogen niet meerekend :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:40
IJsbeer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:43:
...Ik blijf het leuk vinden iom door het huis te lopen en willekeurige stekkers eruit te trekken en te kijken wat het verbruik van dat apparaat is :)
Ik heb dit ding nu een paar weken en heb me ook al op dat gedrag betrapt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 13:38
mathske1 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:33:
Ik heb ook een SolarEdge en merk dat er een vertraging zit in de waardes die ik via de app uitlees. Zelf lees ik mijn slimme meter uit met de P1 monitor. Ook als ik thuis op de app en op de omvormer zelf kijk zit er verschil in. Ik ga binnenkort een 2de kWh meter plaatsen om zo de daadwerkelijk opbrengst van de panelen inzichtelijk te maken in de P1 monitor.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-05 09:02
mac1987 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:02:
[...]

Voor verdere uitsplitsing van het verbruik zul je inderdaad een aparte kWh meter moeten installeren per apparaat of groep die je separaat wil meten (bijv. voor warmtepomp, elektrische auto of airco).
Ik denk niet dat de omvormer doelbewust een te hoge waarde weergeeft. Vergeet niet dat er verliezen optreden in het transport richting meterkast: de zogenaamde kabelverliezen. Afhankelijk van aderdiktes, kabellengte en het actuele vermogen kan het verlies meer dan een procent bedragen. In mijn persoonlijke situatie is het kabelverlies 0.94% (~46W) bij een aderdikte van 4 mm2 en zou het zelfs 1.50% (74W) zijn bij een standaard aderdikte van 2.5 mm2.
Bovenstaande is natuurlijk de extreem bij het draaien op piekvermogen. Bij lagere vermogens dalen ook de relatieve verliezen.

Hetzelfde geld natuurlijk ook als je het verbruik van een stroomvreter zoals je stofzuiger meet. Meten bij het stopcontact geeft een ander resultaat dan als je direct op de motor zou meten of in de meterkast.

De beste plek om te meten is zo dicht mogelijk bij de energiemeter van het energiebedrijf. Daar wordt je immers op afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Strontvlieg schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Ik denk niet dat de omvormer doelbewust een te hoge waarde weergeeft. Vergeet niet dat er verliezen optreden in het transport richting meterkast: de zogenaamde kabelverliezen. Afhankelijk van aderdiktes, kabellengte en het actuele vermogen kan het verlies meer dan een procent bedragen. In mijn persoonlijke situatie is het kabelverlies 0.94% (~46W) bij een aderdikte van 4 mm2 en zou het zelfs 1.50% (74W) zijn bij een standaard aderdikte van 2.5 mm2.
Bovenstaande is natuurlijk de extreem bij het draaien op piekvermogen. Bij lagere vermogens dalen ook de relatieve verliezen.

Hetzelfde geld natuurlijk ook als je het verbruik van een stroomvreter zoals je stofzuiger meet. Meten bij het stopcontact geeft een ander resultaat dan als je direct op de motor zou meten of in de meterkast.

De beste plek om te meten is zo dicht mogelijk bij de energiemeter van het energiebedrijf. Daar wordt je immers op afgerekend.
Ik snap je punt, maar momenteel is de opbrengst minimaal. Bovendien is de kWh meter niet in de meterkast geplaatst, maar direct voor de PV-verdeler. Verschillen in dagproductie tussen kWh meter en AP Systems app zijn meestal rond de 20%. Dat is wel erg veel voor wat hooguit een meter of 2 aan kabelverlies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Laatst online: 14-05 09:02
mac1987 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:13:
[...]

Ik snap je punt, maar momenteel is de opbrengst minimaal. Bovendien is de kWh meter niet in de meterkast geplaatst, maar direct voor de PV-verdeler. Verschillen in dagproductie tussen kWh meter en AP Systems app zijn meestal rond de 20%. Dat is wel erg veel voor wat hooguit een meter of 2 aan kabelverlies is.
Mee eens, dat verschil is veel te groot. Dan moet het meer gezocht worden in het eigenverbruik van de omvormer, omzettingsverliezen in de omvomer en meetonnauwkeurigheid. Als het verschil in de zomermaanden ook zo groot is dan blijft er weinig anders dan meetonnauwkeurigheid over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:02
Ik ben bezig met de API van dit apparaatje en heb een Windows programma gemaakt die informatie rechtstreeks uit dit apparaat haalt (werkt alleen op huidige LAN netwerk).
Het programma laat een popup zien zodra je over het icoontje in de systray hovert (systray zijn die icoontjes naast je klok rechts onderin je scherm).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7Cr5nUN3kR4xOzP3wEgHo1eV7Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K6HaZdxnfQcjkU6vvTrLSxxV.png?f=user_large

Het programma werkt alleen in deze omstandigheden:
- Windows 10 64Bit
- Taakbalk onderaan of boven aan het scherm.

Zijn er gebruikers die hier interesse in hebben, zo ja dan heb ik over een paar dagen wat testers nodig voor dit programma.

[ Voor 8% gewijzigd door Daveth op 30-01-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:57
Daveth schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:38:
Ik ben bezig met de API van dit apparaatje en heb een Windows programma gemaakt die informatie rechtstreeks uit dit apparaat haalt (werkt alleen op huidige LAN netwerk).
Het programma laat een popup zien zodra je over het icoontje in de systray hovert (systray zijn die icoontjes naast je klok rechts onderin je scherm).

[Afbeelding]

Zijn er gebruikers die hier interesse in hebben, zo ja dan heb ik over een paar dagen wat testers nodig voor dit programma.
Geweldig idee, ik heb zeker interesse. Momenteel gebruik ik een android emulator.

Trouwens Nend software van de radio software? Ook een stukje software wat ik veel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@prakka Klopt ook van Tray Radio.
Zodra ik ver genoeg ben om andere te laten testen dan laat ik je het weten, alvast bedankt!

Het programma werkt alleen in deze omstandigheden:
- Windows 10 64Bit
- Taakbalk onderaan of boven aan het scherm.

Het beste effect krijg je als je je kleur van je taakbalk aanpast dan past het programma de kleuren ook automatisch aan.
Helaas moet je nu nog het IP adres van het device zelf zoeken maar ik heb contact gehad met Home Wizard en in een nieuwe firmware komt de optie MDNS dan hoef dat niet meer en vind dit programma zelf het device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[Afbeelding]

Ik heb hier ook zeker interesse in! Lijkt me heel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 12:35

[Afbeelding]

Gimme gimme gimme :o

Ik vind het concept van Energy heel fijn, maar mijn god wat is de app een bende. Zou heel blij zijn als ik dit op mijn bureaublad kan bekijken _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
Ik heb een Alfa/Beta versie klaar, dit is een test versie en kan zijn dat niet alles perfect werkt.
Ik heb geen software certificaat en kan er niets aan doen als Windows een melding geeft, klik dan op "toch uitvoeren".
http://trayradio.com/HWS.zip

EDIT: versie geupdate naar V0.4.1.

Letop dit programma is gemaakt voor Windows 10 en is 64 bit, op 32 bit zal hij niet werken.
Als er een officiële versie uitkomt dan zal ik hem door Virustotal halen en alle virusscanners aan schrijven om deze te white listen.

Ik hoor graag van jullie wat je er van vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Daveth op 31-01-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
TigerXtrm schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:29:
[...]

Gimme gimme gimme :o

Ik vind het concept van Energy heel fijn, maar mijn god wat is de app een bende. Zou heel blij zijn als ik dit op mijn bureaublad kan bekijken _/-\o_
Beeeeeetje neerbuigend hoor... niet nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Daveth ik test graag mee :), een desktop programma is zeer welkom, het is mij een raadsel waarom steeds meer smart fabrikanten daarvan afzien, zeker bij een toepassing waarbij je juist de data wilt kunnen analyseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
@cap een paar berichten terug staat de download link, laat even weten hoe het werkt bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:32
@Daveth werkt dit ook voor enkel kWh tellers? Heb (nog) geen digitale meter, maar kga wel setup maken met 3 fase kWh achter mijn hoofd differentiaal en dan nog een apart voor zonpanelen en eentje voor warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@Leffunk Ik heb geen idee, ik heb alleen die P1 meter geval en daar heb ik dit voor gemaakt, je zal het moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Laatst online: 11:46
@Daveth
Die P1 meter API lees ik ook uit via een scriptje, echter kom ik niet tot een normale waarde van de gas_timestamp. Hoe heb jij dit opgelost? is dit een timestamp in microseconden sinds de installatiedatum of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Laatst online: 11:46
Dat kan natuurlijk ook. En ik maar moeilijk doen met conversie van een epoch timestamp.
Bedankt Daveth

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daveth
Aangezien ik zeer weinig feedback gekregen heb ga ik er van uit dat het goed werkt en heb ik nu versie 1 uit gebracht.

Het programma laat een icoontje zien in je systray (systray zijn die icoontjes naast je klok rechts onderin), als je hier met je muis op gaat staan (zonder te klikken) laat hij een popup zien met de gegevens van je slimme meter.
Het programma is zo gemaakt dat de kleur altijd aanpast aan de kleur van je taakbalk.

Bij de eerste keer het programma opstarten moet je het IP adres op geven van het device, weet je deze niet laat het programma dan automatisch zoeken.

Let op! dit programma werkt alleen onder Windows 10 64 bit.
Voor dit programma moet je taakbalk onder of boven aan je scherm staan, taakbalk aan de linker of rechter kant werkt niet.

Download link http://trayradio.com/HWS.zip

Screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7Cr5nUN3kR4xOzP3wEgHo1eV7Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K6HaZdxnfQcjkU6vvTrLSxxV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PejSWRcTZyQqpzLdL6rBWyrmWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r0Tsr5vlfNxjMRFPXL6bLgQG.png?f=user_large

Aangezien ik dit programma als een hobby project gemaakt hebt en toch wel aardig wat tijd aan kwijt ben geweest vind ik het wel fijn als er feedback terug komt.

[ Voor 24% gewijzigd door Daveth op 01-02-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Daveth goed bezig! :)

Ik zou het wel willen testen maar ik vrees dat ik momenteel geen goed testgeval ben. Mijn vriendin is op de windows laptop aan het werk, ik werk zelf op een macbook. Daar draait op dit moment wel windows 10 64-bit op, maar virtueel via Parallels.

Als ik HomeWizard Stats installeer dan gaat verloopt dat prima, ook het IP adres invullen gaat zonder problemen en het programma verschijnt in de systray van de taakbalk, die onderin het scherm staat (default). Echter bij hoveren over het icoon gebeurt er niets. Het is niet dat hover geforceerd uit staat ofzo, bij andere iconen in de systray komt de naam / status wel in beeld.

Ik vermoed dat het te maken zal hebben met hoe Parallels omgaat met de muis (trackpad). Of misschien met het feit dat Parallels een eigen IP range aanmaakt voor Windows: 10.211.55.x terwijl de rest van het netwerk 192.168.1.x is. Hoewel ik dan wel een hover actie zou verwachten maar dan zonder data erin. Maar het lijkt me te ver voeren om dit verder te gaan debuggen. Je maakt het immers voor windows gebruikers en niet voor macgebruikers met parallels windows. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:32:
Aangezien ik dit programma als een hobby project gemaakt hebt en toch wel aardig wat tijd aan kwijt ben geweest vind ik het wel fijn als er feedback terug komt.
Extra linkje waar het te vinden is was praktisch geweest.

TrendMicro blokkeert de installer helaas met nogal wat geweld als 'potential ransomware'. Lijkt me wat overdreven, maar ik vraag me wel af wat die installer probeert te doen.

Kun je misschien ook een portable versie maken met alleen het programma zonder installer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:38
Hier ook net geïnstalleerd. Automatisch zoeken vindt niets. Als ik zelf het ip nummer toevoeg dan zit hij in mijn tray zonder iets te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En bij mij lukt het downloaden wel, maar installeren (als administrator) doet niks. Heb een 64-bit Windows 10-versie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@7o9 Ja dat was een goede, ik was helemaal vergeten de download link er bij te zetten, ik heb deze er nu bij staan.
False Positive meldingen blijf je altijd houden met nieuwe software, en zeker met software die in AutoIt gemaakt is, hier kan ik helaas niets aan doen.
Je kan je virusscanner een mail sturen en dan white listen zij hem.
Virustotal geeft zo goed als geen False Positive
Virustotal -> installer https://www.virustotal.co...29889fe03221dc7/detection
Virustotal -> exe https://www.virustotal.co...c8e2a434bc30eae/detection

Losse exe kan ook wel maar dan kan je hem niet automatisch opstarten met Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@Akemi probeer eens de taakbalk kleur aan te passen en dan het programma opnieuw te starten.
Ik ben benieuwd of het daaraan kan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
@Akemi laat hij met het automatisch zoeken wel de ip adressen zien die hij aan het scannen is?
en zo ja kloppen deze dan ook met jou IP range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@Gramser Ik zou toch wat meer informatie moeten hebben, wat gaat er precies fout?
Gaat bijv. het installeren niet goed, zo ja heb je daar iets van een screenshot van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@Cap kan je eens proberen je taakbalk kleur aan te passen en dan opnieuw starten van het programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ha @Daveth , het is eigenlijk heel simpel: ik download 'm naar m'n bureaublad, ik pak 'm daar uit zodat het exebestand daar staat, ik dubbelklik... en niks. Rechtermuisknop, als administrator uitvoeren, ook niks. Kan dus ook geen screenshot maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@Gramser Kan het zijn dat je virusscanner hem blokkeert?
Normaal zal de installer altijd moeten werken, deze word door een extern programma bij jou geblokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Daveth Ik zal eens kijken, heb daar eigenlijk nooit issues mee.... wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wifikabelhuren
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-11-2021
Gramser schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:10:
Ha @Daveth , het is eigenlijk heel simpel: ik download 'm naar m'n bureaublad, ik pak 'm daar uit zodat het exebestand daar staat, ik dubbelklik... en niks. Rechtermuisknop, als administrator uitvoeren, ook niks. Kan dus ook geen screenshot maken :).
Er is een reden dat een virusscanner iets blokkeert. Waarom dan ook nog uitvoeren, en zelfs als administrator uitvoeren. Ik vraag mij dan af waarom je uberhaupt dan een virusscanner hebt.. |:(

Straks niet huilen dat je hardeschijf encrypted is of je banksaldo 0 is. En een tweaker kun je niet op zijn/haar blauwe ogen vertrouwen of iets wel veilig is of niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@wifikabelhuren Je zal het best wel goed bedoelen maar als je een beetje weet hoe een virusscanner werkt weet je ook dat deze heel snel False Positive maakt.
En waarom zal ik van alles uit halen met computers van andere gebruikers, ik heb al meer dan 15 jaar een eigen software bedrijf en heb geen reden omdat in gevaar te brengen.

En nog beter als mensen het niet vertrouwen ben ik zelfs bereid om de source code te delen.

[ Voor 12% gewijzigd door Daveth op 01-02-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
@Daveth Helaas hier ook nog steeds het probleem dat hij geen werkend IP kan vinden. Hij scant wel in de juiste range, maar komt niets naar voren. Verder geen meldingen van firewalls of iets dergelijks gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@TigerXtrm buiten het scannen om, werkt het programma wel goed bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
wifikabelhuren schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:16:
[...]

Er is een reden dat een virusscanner iets blokkeert. Waarom dan ook nog uitvoeren, en zelfs als administrator uitvoeren. Ik vraag mij dan af waarom je uberhaupt dan een virusscanner hebt.. |:(

Straks niet huilen dat je hardeschijf encrypted is of je banksaldo 0 is. En een tweaker kun je niet op zijn/haar blauwe ogen vertrouwen of iets wel veilig is of niet..
En niet iets lezen dat er niet staat he. Ik zei dat het zou kúnnen dat een virusscanner het blokkeert. Is niet het geval. Maar ik waardeer je onverschillige bezorgdheid om mijn banksaldo.

Inmiddels heb ik 'm door een compatibiliteitscheck gehaald, en wat het nu precies is geweest weet ik niet maar hij werkt. Hij vindt met automatisch zoeken alleen nog niet de P1-meter. Moet ik even op zoek naar het IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:23:
@TigerXtrm buiten het scannen om, werkt het programma wel goed bij jou?
Voor zover ik kan zien wel. Alleen de verbinding is blijkbaar een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@TigerXtrm Met de verbinding bedoel je het automatisch zoeken?
Maar als je zelf het IP adres invult werkt het dan voor de rest wel zoals het moet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:28:
@TigerXtrm Met de verbinding bedoel je het automatisch zoeken?
Maar als je zelf het IP adres invult werkt het dan voor de rest wel zoals het moet werken?
Nee, hij kan de meter nog steeds helemaal niet vinden. Handmatig of automatisch. Inmiddels ook firewall regel toegevoegd, maar dat mocht ook niet baten. Durf niet te zeggen waar het aan ligt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@TigerXtrm ik heb zelf niet de windows firewall maar maak gebruik van de F-Secure die Ziggo mee levert en daar heb ik geen problemen mee, wil jij eens kijken als je je firewall tijdelijk uitzet of hij het device wel kan vinden met "Automatisch zoeken".
Alvast bedankt voor het mee helpen met testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Stingray.nl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:57:
[...]

Ik heb inmiddels voor elkaar dat de homewizard energy zijn data elke 5 minuten naar PVOutput post.
Ik heb nu in 1 overzicht mijn opbrengst van mijn PV installatie en mijn import aan elektriciteit uit het net.
Hieronder een paar voorbeelden van vandaag ter illustratie.

[...]

Ik hoop dat ik hier weer een paar mensen op ideeen heb gebracht met een implementatie voor de API van de HW Energy.
Top idee! d:)b

Ik heb met behulp voor jouw scriptje een shellscript gemaakt voor mijn Asus RT-AC86U router (Merlin firmware). Ik heb ook een Diskstation maar die staat niet 24/7 aan maar op een 6u per dag schedule, die is voor deze toepassing dus niet geschikt. De router wel. :)

Het scriptje draait elke 5 minuten (de maximale verversingsfrequentie die de PVoutput site ondertsteunt) via een cron job op de router. Hieronder simpelweg het wattage en verbruik van mijn meter, dus zonder de zonnepanelen.

Let wel, het wattage wordt goed doorgegeven, maar het energieverbruik in kWh (Energy Used) is maar een benadering. Immers je geeft maar eens per 5 min een instant wattage door terwijl dit wattage in die 5 minuten behoorlijk kan fluctueren. Dat instant wattage gebruikt PVoutput als gemiddelde waarde voor de kWh berekening van de afgelopen 5 minuten.

Voor het exacte aantal kWh moet je eigenlijk elke seconde een waarde doorgeven of beter nog bij elke meting de kWh meterstand ook doorgeven. Maar kan PVoutput ook doorgegeven kWh meterstanden van elkaar aftrekken en op basis daarvan het aantal kWh per periode tonen? Ik denk het helaas niet. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kihhKc0azAqX5hQosnSbJjiksdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Isdcfh46xda0ra57PichtVPu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wifikabelhuren
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-11-2021
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:19:
@wifikabelhuren Je zal het best wel goed bedoelen maar als je een beetje weet hoe een virusscanner werkt weet je ook dat deze heel snel False Positive maakt.
En waarom zal ik van alles uit halen met computers van andere gebruikers, ik heb al meer dan 15 jaar een eigen software bedrijf en heb geen reden omdat in gevaar te brengen.

En nog beter als mensen het niet vertrouwen ben ik zelfs bereid om de source code te delen.
Dat zegt een malware maker ook dat die niks verkeerds doet. Mensen zijn echt laks als het hier om gaat met veiligheid. Maar straks wel de rabobank bellen dat hun saldo 0 is. Want als mensen zo eenvoudig de virusscanner uitzetten bij elke viruswaarschuwing, dan waarom heb je dan nog een virusscanner. Ik wil niet zeggen dat je slechte bedoelingen hebt, maar het is wel slecht om mensen te adviseren om de virusmelding te negeren! Er moet een hele duidelijke disclaimer komen wil je dit soort uitspraken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Daveth Hier ook geen geluk bij automatisch vinden van IP-adres. Later ff verder stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

wifikabelhuren schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Ik wil niet zeggen dat je slechte bedoelingen hebt, maar het is wel slecht om mensen te adviseren om de virusmelding te negeren!
Voor standaard werkzaamheden is het zeker niet aan te raden, zeker niet voor iemand die wat minder technisch onderlegd is en met beperkt begrip van wat er achter de schermen allemaal gebeurt.
Bij een doorgewinterde ontwikkelaar / tester ligt de afweging wel anders dan bij de leek. We testen nu in klein tweakers gezelschap een programma, voor mij is dit een low risk situatie. Bovendien test ik in een windows omgeving waar ik geen vertrouwelijke informatie deel, het is een schone, basic setup. Mijn privegegevens zal je er niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Daveth De taalbalk is bij mij volledig standaard zonder kleur. Ik heb middels instellingen, accentkleur mijn taakbalk een kleur gegeven maar dit maakt geen verschil.

Het IP adres heb ik overigens handmatig ingevuld, zoeken werkt sowieso niet omdat ik met de windows machine op een ander subnet zit. Maar dat er helemaal niets verschijnt bij het hoveren over het systray icoon ligt daar volgens mij niet aan, correct?

Het lijkt me handig het "hover" probleem en "IP-scan" probleem even uit elkaar te trekken, voor zover mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UC3u47GDmkmdylF_oG550ze9Ws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4MZKaFJjxY3niXab2qotSqOG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 01-02-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:08:
@Akemi laat hij met het automatisch zoeken wel de ip adressen zien die hij aan het scannen is?
en zo ja kloppen deze dan ook met jou IP range?
Yep, even met de kleuren zitten spelen maar helaas geen resultaat. Light modus, dark modes, andere kleuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daveth
@Cap @Akemi Dank voor het proberen/testen, ik ga het nog even verder testen en kom er op terug.
Het automatisch zoeken heb ik gevonden wat het is maar nu nog oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Prima. Scannen zie je inderdaad gebeuren obv de huidige IP range, maar dat is in mijn geval dus zinloos omdat de energiemeter op een ander subnet zit. Maar het scannen op zich lijkt dus wel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@Gramser @Cap @Akemi @TigerXtrm

Kleine update (V1.0.1) gemaakt voor het probleem met het automatisch zoeken naar het apparaat. als het goed is moet dit nu bij iedereen werken zolang het apparaat op het zelfde netwerk zit met het zelfde subnet als van je pc.
Ik heb het zelf op mijn desktop en op mijn laptop van mijn werk getest, en daar werkt het beide goed op.
Ik hoor graag van jullie of het probleem verholpen is.

[ Voor 18% gewijzigd door Daveth op 01-02-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:04:
@Gramser @Cap @Akemi @TigerXtrm

Kleine update (V1.0.1) gemaakt voor het probleem met het automatisch zoeken naar het apparaat. als het goed is moet dit nu bij iedereen werken zolang het apparaat op het zelfde netwerk zit met het zelfde subnet als van je pc.
Ik heb het zelf op mijn desktop en op mijn laptop van mijn werk getest, en daar werkt het beide goed op.
Ik hoor graag van jullie of het probleem verholpen is.
Dat klopt, nu werkt hij wel ! Is het overigens niet handiger hier een apart topic voor te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Top, hij doet het! Leuk hoor! Je zou nog kunnen overwegen om, bij teruglevering aan het het net, de kleur groen te behouden maar het min-teken te verwijderen. Dat wekt mogelijk wat verwarring. In de app wordt een pijltje gebruikt: omlaag bij afname, omhoog bij teruglevering aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
@Akemi Ik zal zo kijken hoe ik een nieuw topic kan aanmaken voor dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
@Gramser Goed idee van de pijl omhoog/omlaag, ik ga hier naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Ik heb een nieuwe topic aangemaakt wat @Akemi mij had aangeraden.
Zie HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma
Graag alle reacties daar verder zo dat het gescheiden blijft van deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

*knip* :)

[ Voor 99% gewijzigd door Cap op 01-02-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steelo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 22:29

Steelo

040 - Ole Ole Ole

Ik heb dus de landis e360 DSRM 5.0 ding en gisteren de homewizard p1 meter binnengekregen.
Hij zou dus voldoende stroom moeten krijgen, maar helaas merk ik na een paar minuten tot een half uur dat het ding ermee kapt. Tot die tijd doet hij het perfect en geeft hij realtime het verbuik aan op de app.
Maar na verloop van tijd dus geen connectie meer en geen verlichting op het apparaatje. (alsof hij uit staat)
Ik moet de stekker uit de p1 poort halen en weer aansluiten zodat het ding weer aan gaat.
Kan het zijn dat het apparaat op de 1 of ander manier onvoldoende stroom krijgt?

Ltrz,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Steelo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:36:
Ik heb dus de landis e360 DSRM 5.0 ding en gisteren de homewizard p1 meter binnengekregen.
Hij zou dus voldoende stroom moeten krijgen, maar helaas merk ik na een paar minuten tot een half uur dat het ding ermee kapt. Tot die tijd doet hij het perfect en geeft hij realtime het verbuik aan op de app.
Maar na verloop van tijd dus geen connectie meer en geen verlichting op het apparaatje. (alsof hij uit staat)
Ik moet de stekker uit de p1 poort halen en weer aansluiten zodat het ding weer aan gaat.
Kan het zijn dat het apparaat op de 1 of ander manier onvoldoende stroom krijgt?
Ik zou even de HomeWizard support daarvoor benaderen. Misschien maandagmorgen gevalletje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Steelo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:36:
DIe meter is vaker voorbij gekomen in dit topic. Voorlopige conclusie lijkt te zijn dat de CSDMA versie niet voldoende vermogen levert, maar de GRPS versie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Nu online
IJsbeer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:54:
[...]

DIe meter is vaker voorbij gekomen in dit topic. Voorlopige conclusie lijkt te zijn dat de CSDMA versie niet voldoende vermogen levert, maar de GRPS versie wel.
iemand toevallig de mogelijkheid om van deze meter het voltage te meten :)? dan kunnen wij wel nabootsen of deze goed zou moeten werken. Wij hebben de P1 meter met alle meters getest, uiteraard kunnen er wel kleine afwijkingen tussen meters zijn.

In principe is de eis van elke 5.0 meter dat deze 250mA of 5V minimaal beschikbaar heeft volgens de Dutch Smart Meter Requirements

[ Voor 8% gewijzigd door HomeWizard_NL op 02-02-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
In de app van @Daveth kan je per fase zien wat het verbruik is. Verdomd handig om toch een beetje te kunnen kijken waar het verbruik vandaan komt. Ideetje voor jullie @HomeWizard_NL ?
Pagina: 1 ... 13 ... 139 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic