Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Akemi Ik zie niet in waar dat handig voor kan zijn. Als ik weet dat fase2 veel verbruikt, weet ik nog niet welke groepen daarop zitten..

De vraag is overigens al eerder voorbij gekomen en beantwoord door HomeWizard. De reactie was vnl. om de app eenvoudig te houden. Lang niet iedereen begrijpt het concept fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:53
Met die fase kan ik toch niet zien waar het verbruik vandaan komt? Wel over welke fase dat verbruik dan gaat, maar meer toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:23
IJsbeer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:43:
De vraag is overigens al eerder voorbij gekomen en beantwoord door HomeWizard. De reactie was vnl. om de app eenvoudig te houden. Lang niet iedereen begrijpt het concept fases.
Ah dan houdt het op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 18:34
Akemi schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:39:
In de app van @Daveth kan je per fase zien wat het verbruik is. Verdomd handig om toch een beetje te kunnen kijken waar het verbruik vandaan komt. Ideetje voor jullie @HomeWizard_NL ?
De enige reden om fases bij te houden is om te zien of je ergens dicht bij de max zit. In een normaal huis komt dat eigenlijk niet voor. Voor bijv ev rijders die thuisladen kun je inzien of je load balancing werkt als je het hebt. Anders dan dat is 3 fase inzicht wel leuk natuurlijk maar nuttig niet echt. Onze support box staat bom vol met ideeen ;). Meestal zijn ze heel specifiek. Verwachting is dat we losse fases wel in de loop van het jaar gaan ondersteunen. We hebben het ook bewust in de api gestopt voor toepassingen zoals van daveth.

[ Voor 28% gewijzigd door HomeWizard_NL op 02-02-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-05 23:47

amphora

Websites & Fotografie

Is er een storing in de app/cloud dienst? Grafiek van vandaag stopt rond 12:00, live (nu) geeft ook niet de juiste waarde aan. Als ik via lokaal netwerk direct op P1 via API uitlees krijg ik wel actuele waardes dus homewizard dongle lijkt gewoon te werken.

[ Voor 11% gewijzigd door amphora op 02-02-2021 17:59 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
amphora schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:57:
Is er een storing in de app/cloud dienst? Grafiek van vandaag stopt rond 12:00, live (nu) geeft ook niet de juiste waarde aan. Als ik via lokaal netwerk direct op P1 via API uitlees krijg ik wel actuele waardes dus homewizard dongle lijkt gewoon te werken.
Hier ook,, na 12:00 uur geen meting meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:02
Hier geen problemen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steelo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 22:29

Steelo

040 - Ole Ole Ole

HomeWizard_NL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:01:
[...]

iemand toevallig de mogelijkheid om van deze meter het voltage te meten :)? dan kunnen wij wel nabootsen of deze goed zou moeten werken. Wij hebben de P1 meter met alle meters getest, uiteraard kunnen er wel kleine afwijkingen tussen meters zijn.

In principe is de eis van elke 5.0 meter dat deze 250mA of 5V minimaal beschikbaar heeft volgens de Dutch Smart Meter Requirements
ik heb helaas geen meter om het te meten. Ik heb nu een micro USB adapter met kabel aangesloten en hij krijgt daardoor al stroom (groen knipperend lampje) zonder dat ie op de P1 meter is geplugd. Echter kapt ie ook via deze constructie, ook nadat ik het op de P1 poort heb aangesloten, binnen een paar minuten ermee uit. Zit er wellicht een standby modus op of een mini accu? De wifi verbinding (2.4 - 5 GHz mesh setup met amplifi router) is verder prima, dus daar ligt het niet aan? Of is mijn product wellicht defect? De meterkast is het probleem niet en er zat zelfs een brochure (van Liander of van het apparaat) bij dat je er dus een apparaat op kan aansluiten en een vermelding naar de
Energieverbruikmeters.nl website.

Het pairen ging verder prima! En hij draait op versie 1.5

Ik merk wel dat t apparaat 'uit gaat' als ik een poosje (15-30 min) niet in de app ben geweest.

De enige manier om hem weer (tijdelijk) te activeren is de stekker uit de P1 poort en er weer in te steken.

[ Voor 22% gewijzigd door Steelo op 02-02-2021 19:11 ]

Ltrz,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Steelo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:03:
[...]
ik heb helaas geen meter om het te meten. Ik heb nu een micro USB adapter met kabel aangesloten en hij krijgt daardoor al stroom (groen knipperend lampje) zonder dat ie op de P1 meter is geplugd. Echter kapt ie ook via deze constructie, ook nadat ik het op de P1 poort heb aangesloten, binnen een paar minuten ermee uit. Zit er wellicht een standby modus op of een mini accu? De wifi verbinding (2.4 - 5 GHz mesh setup met amplifi router) is verder prima, dus daar ligt het niet aan? Of is mijn product wellicht defect? De meterkast is het probleem niet en er zat zelfs een brochure (van Liander of van het apparaat) bij dat je er dus een apparaat op kan aansluiten en een vermelding naar de
Energieverbruikmeters.nl website.

Het pairen ging verder prima! En hij draait op versie 1.5

Ik merk wel dat t apparaat 'uit gaat' als ik een poosje (15-30 min) niet in de app ben geweest.

De enige manier om hem weer (tijdelijk) te activeren is de stekker uit de P1 poort en er weer in te steken.
Klinkt alsof de automatische update faalt. Je hoort op software 2.11 te zitten. Er wordt een automatische update gestart welke blijkbaar bij jouw niet goed lukt. Neem even contact op met onze klantenservice zodat we je verder kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:44
Hoe geweldig is die app! Heb nog analoge meter en deze morgen vlak na hoofd differentiaal de drie fase kWh geïnstalleerd. Wel wat gesukkel om de meter op de wifi te krijgen maar uiteindelijk gelukt.
Is wel super die real time grafiek. Momenteel wel nog aan het wachten op de backorder van de monofase kWh teller voor de zonnepanelen zodat app volledig correct het huidige gebruik kan weergeven. Maar vind het nu al geweldig om te zien hoe verbruik de hoogte in schiet als je vb oven laat opwarmen, of wanneer electrische boiler in gang schiet. Nounou.

En op termijn zal hier ook wel een digitale meter worden geplaatst (België). Is nu ook wel schrikken als ik die pieken zie. Hou mijn hart al vast voor capaciteitstarief in 2022...

Kan je eigenlijk ook die gemiddelde 15min piek ergens terugvinden in de homewizard app? Of kan je die op termijn vinden in je digitale Belgische meter en bijhorend platvorm van Fluvius?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Leffunk schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:41:
Hoe geweldig is die app! Heb nog analoge meter en deze morgen vlak na hoofd differentiaal de drie fase kWh geïnstalleerd. Wel wat gesukkel om de meter op de wifi te krijgen maar uiteindelijk gelukt.
Is wel super die real time grafiek. Momenteel wel nog aan het wachten op de backorder van de monofase kWh teller voor de zonnepanelen zodat app volledig correct het huidige gebruik kan weergeven. Maar vind het nu al geweldig om te zien hoe verbruik de hoogte in schiet als je vb oven laat opwarmen, of wanneer electrische boiler in gang schiet. Nounou.

En op termijn zal hier ook wel een digitale meter worden geplaatst (België). Is nu ook wel schrikken als ik die pieken zie. Hou mijn hart al vast voor capaciteitstarief in 2022...

Kan je eigenlijk ook die gemiddelde 15min piek ergens terugvinden in de homewizard app? Of kan je die op termijn vinden in je digitale Belgische meter en bijhorend platvorm van Fluvius?
Fluvius zal nooit realtime data gaan aangeven. Op zijn best eens per dag elk kwartier. Hier in nl zien we eerder dat het eens per 3 dagen elk kwartier is. Wij tonen op de dag weergave gemiddelden van 5 minuten. Dus 3x zo hoge resolutie, en dan realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
Nog iets dat me opviel bij installatie: op de 6mm² die vertrokken van de hoofddifferentiaal zit op uiteinde precies zo'n extra plastiek dingetje (zie lichtgroene dingetjes op foto).

Wat zijn dat juist, en waarom dienen ze? Ik kom die enkel tegen op de enkele 6mm² die in zekeringskast gebruikt werden; niet op dunnere kabels? Gezien ik de 3 fase kWh wilde inbouwen in zekeringskast, heb ik extra 6mm² kabels moeten gebruiken, maar die hebben dus standaard niet van die dingetjes op einde? Moeten die alsnog voorzien worden? Of kan dat op zich geen kwaad als die er niet op zitten op de 6mm² kabeltjes van de hoofddifferentiaal naar de kwH-teller? Vanuit de uitgang van de kWh teller vertrekken dan weer de originele 6mm² naar de verdere zekeringen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qks6MMzUkDciiXx3ulfQ5MKDLe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmolANyvE0tELLgyproWgXdt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Leffunk op 03-02-2021 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Leffunk schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:34:
Nog iets dat me opviel bij installatie: op de 6mm² die vertrokken van de hoofddifferentiaal zit op uiteinde precies zo'n extra plastiek dingetje (zie lichtgroene dingetjes op foto).

Wat zijn dat juist, en waarom dienen ze? Ik kom die enkel tegen op de enkele 6mm² die in zekeringskast gebruikt werden; niet op dunnere kabels? Gezien ik de 3 fase kWh wilde inbouwen in zekeringskast, heb ik extra 6mm² kabels moeten gebruiken, maar die hebben dus standaard niet van die dingetjes op einde? Moeten die alsnog voorzien worden? Of kan dat op zich geen kwaad als die er niet op zitten op de 6mm² kabeltjes van de hoofddifferentiaal naar de kwH-teller? Vanuit de uitgang van de kWh teller vertrekken dan weer de originele 6mm² naar de verdere zekeringen?

[Afbeelding]
Kabelschoentjes gebruik je enkel bij kabel met flexibele aders. Als je 6mm kabel gebruikt met een harde kern heb je dit niet nodig. Die kabelschoentjes zorgen voor een stevige verbinding, en zodat je aders goed verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-05 14:34
IJsbeer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:43:
Klopt, je hebt er dan twee nodig. En bestel dan ook gelijk de P1 meter erbij. Die laatste heeft als voordeel dat je daardoor ook je echte verbruik kan meten en dus kan achterhalen welk gedeelte van je zonnepanelen je daadwerkelijk verbruikt (dus het verschil tussen terugleveren en wat je zonnepanelen opwekken).

Hier ook een SE omvormer, maar ik ben maar wat blij dat ik er een kWh meter tussen heb zitten. Los van de combi met de P1 meter vind ik het ook een stuk prettiger om het verbruik direct te zien. De SE app loopt minstens 5/10 minuten achter. In de homewizard app kan ik met de kWh meter zien dat als er een wolk voorbij komt, zie ik binnen 5 seconde mijn opwek inkakken.

Als je twee kWh meteres en een p1 meter hebt dan heb je gewoon een compleet beeld van wat er met je energie verbruik/opwek gebeurd. Ik blijf het leuk vinden iom door het huis te lopen en willekeurige stekkers eruit te trekken en te kijken wat het verbruik van dat apparaat is :)
Onze PV met solaredge wordt over 4 weken geïnstalleerd. Ik wil nu de P1 en kWh bestellen, maar ik begrijp niet helemaal waarom ik 2 kWh meters nodig heb om een compleet beeld te krijgen. Om de PV opbrengst te meten sluit ik de kWh meter aan op de PV groep maar waar moet ik de 2de kWh meter op aansluiten om een compleet beeld te krijgen van verbruik/opwek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesvd
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-01 08:09
klopping schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:52:
[...]

Onze PV met solaredge wordt over 4 weken geïnstalleerd. Ik wil nu de P1 en kWh bestellen, maar ik begrijp niet helemaal waarom ik 2 kWh meters nodig heb om een compleet beeld te krijgen. Om de PV opbrengst te meten sluit ik de kWh meter aan op de PV groep maar waar moet ik de 2de kWh meter op aansluiten om een compleet beeld te krijgen van verbruik/opwek?
Een deel van de energie die je opwekt met je PV wordt direct verbruikt door je apparaten in huis en komt dus nooit langs je slimme meter. Door een 2e meter tussen je PV en de rest van je elektrische installatie te plaatsen, krijg je een compleet beeld hoeveel dat je opwekt met je PV en hoeveel dat je verbruikt in huis.

PV 3195Wp op ZO & 2130Wp op NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steelo

Steelo

040 - Ole Ole Ole

HomeWizard_NL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:31:
[...]

Klinkt alsof de automatische update faalt. Je hoort op software 2.11 te zitten. Er wordt een automatische update gestart welke blijkbaar bij jouw niet goed lukt. Neem even contact op met onze klantenservice zodat we je verder kunnen helpen.
Ik heb de app cache en gegevens verwijderd en de p1 meter opnieuw 'geinstalleerd' en nu werkt ie zonder de usb kabel vlekkeloos en is ie sinds gisterenavond nog niet 1x uitgevallen. Hij draait echter nog wel altijd versie 1.50 en wilt niet automatisch updaten. Ik vond een firmwaretool bestand op jullie website, maar dat programma lijkt niet te werken (ftd2xx library not found in java en hij installeert trouwens een oude versie, maar als ik de nieuwste versie heb geinstalleerd herkent de fwupdate.exe bestand die nieuwste java versie niet) en is waarschijnlijk niet voor de p1 meter bedoeld?

Ltrz,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Steelo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:01:
[...]

Ik heb de app cache en gegevens verwijderd en de p1 meter opnieuw 'geinstalleerd' en nu werkt ie zonder de usb kabel vlekkeloos en is ie sinds gisterenavond nog niet 1x uitgevallen. Hij draait echter nog wel altijd versie 1.50 en wilt niet automatisch updaten. Ik vond een firmwaretool bestand op jullie website, maar dat programma lijkt niet te werken (ftd2xx library not found in java en hij installeert trouwens een oude versie, maar als ik de nieuwste versie heb geinstalleerd herkent de fwupdate.exe bestand die nieuwste java versie niet) en is waarschijnlijk niet voor de p1 meter bedoeld?
Dit is waarschijnlijk toeval, na X aantal keer update error stopt het automatisch updaten. Wij hebben geen tools voor de p1 om te updaten via pc ed. Wij hebben het twee keer eerder gezien dat een p1 meter weigerde te updaten. Koppelen op een andere wifi netwerk voor de update verholp in beide gevallen het probleem. Het is echter nog onbekend wat exact dit veroorzaakt, maar het lijkt in het eigen wifi netwerk te zitten. (vpn/mesh/submetten etc) kans is groot dat het na deze initeele update naar de laatste versie niet meer voorkomt, dit zagen we namelijk bij de voorgaande 2 gevallen ook.

Die firmware update tool is voor een ander product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
klopping schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:52:
[...]

Hoi klopping,

Voor volledig inzicht in je stroomgebruik met zonnepanelen heb je een p1 (of kwh) bij je hoofdaansluiting nodig, en een kwh meter op je zonnepanelrn groep.

De p1 meet teruglevering
De kwh meter meet opbrengst

Stel dat je 2000W opbtengst heb. Dan zul je zien dat je daar bijvoorbeeld 1500W van teruglevert. Het verschil tussen deze getallen is het gebruik in huis. In dit voorbeeld 500W en daar maakt Energy ook een grafiek van als je het zo aansluit. Zo kan je dus zien hoeveel je zelf van je zonne energie gebruikt. En hoeveel je zelf gebruikt.

Bovenstaande is namelijk normaal bij het gebruik van zonnepanelen niet meer inzichtelijk omdat je over je eigen gebruik heen teruglevert. De meter weet niet hoeveel er van de zonne energie gebruikt is voordat het teruggeleverd wordt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leffunk
@klopping : het antwoord van Ijsbeer mbt P1 meter én twee kWh meters was op een vraag waarin vraagsteller zowel zijn zonnepanelen inzichtelijk wilde hebben én verbruik van warmtepomp. Daarvoor heb je effectief twee kWh-meters nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
andriesvd schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:00:
[...]

Een deel van de energie die je opwekt met je PV wordt direct verbruikt door je apparaten in huis en komt dus nooit langs je slimme meter. Door een 2e meter tussen je PV en de rest van je elektrische installatie te plaatsen, krijg je een compleet beeld hoeveel dat je opwekt met je PV en hoeveel dat je verbruikt in huis.
Bedankt Andries, ik ben visueel ingesteld en heb nog niet het volledig plaatje :) . Ik heb een groene en blauwe groep. Op de groene groep wordt schakelaar nr4 mijn PV groep, die wordt rechtstreeks op de omvormer gezet. Als ik daarover een kWh meter plaats meet ik volgens mij de opgewekte stroom. Maar moet ik nu 2 extra kWh meter plaatsen , over de aardlekschakelaars, om de totale verbruikte stroom te meten? Om het te verduidelijken heb ik een foto van mijn meterkast gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcLBZVFArVMUnMk3iYq_kZrbLuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eRtB4PXtGUxFgLs5xB3Rf5B1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
Als je een digitale meter hebt niet --> daar koop je de P1 voor die je daar op aan sluit. De combinatie van die P1 en dan die ene kWh-meter op de groep aangesloten van je zonnepanelen zou voldoende moeten zijn. Zo heb ik het toch steeds begrepen :-).
Mocht je nog een analoge meter hebben (zoals ik): dan heb je inderdaad geen P1 nodig, maar een tweede kWh meter die je plaatst onmiddellijk na je algemene differentiaal / aardlek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klopping
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik had niet goed gelezen dat de vraagsteller zowel zonnepanelen als warmtepomp inzichtelijk wil maken. Ik heb dus 1 P1 meter nodig om volledig verbruik te meten en 1 kWh meter om groep nr4 te meten voor mijn zonnepanelen opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Idd, dat heb je nodig (mits je uiteraard een slimme meter hebt). Nog wel een dingetje. Ik zou de panelen niet op groep 4 plaatsen. Maar een eigen aardlet-automaat laten plaatsen. Als je nu een aarde probleem hebt heeft dat invloed op de rest van je huis (en visa versa).
In jou woorden: Ik zou er dus nog een losse kleur bij plaatsen :)
Je lijkt nog 4 items over te hebben in de bovenste rij, dat zou precies passen (de kwH meter is 2 breed en een aardlekautomaat vaak ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
Bedankt voor de tip.

Nu 4-6 weken wachten op de kWh meter :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
klopping schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:54:
Bedankt voor de tip.

Nu 4-6 weken wachten op de kWh meter :-(
Het ziet er naar uit dat er misschien nog een tussenlevering komt. Als je er eentje besteld hebt is deze er dus misschien al een stuk sneller dan de huidig aangegeven tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
Ik heb besteld. Ik hoop het te ontvangen voordat de zonnepanelen geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard1965
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-05 22:37
Vandaag een P1 meter geïnstalleerd. Heel fraai overzicht en veel beter dan de boks live die ik van Greenchoice gebruikte. Die gaat meteen de deur uit :) .

Nu wil ik ook een kWh meter voor de zonnepanelen, maar vraag mij af of dit bij mij past. Ik heb dit topic doorzocht maar niet het antwoord gevonden. De omvormer hangt in de studio en is aangesloten met een PV-verdeler. Is dit geschikt?

Dan het aansluiten. Ik doe redelijk veel met 'electra' aansluiten in huis maar heb geen ervaring met stoppenkasten enzo. Is er eventueel iemand in de omgeving van Westland om dit voor mij/met mij te installeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK57QdniDGQwoL_V_Ti-SEIDwfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZEBlhvspf8Kh2Ml7kaC9k1a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 12:35
Richard1965 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:42:
Vandaag een P1 meter geïnstalleerd. Heel fraai overzicht en veel beter dan de boks live die ik van Greenchoice gebruikte. Die gaat meteen de deur uit :) .

Nu wil ik ook een kWh meter voor de zonnepanelen, maar vraag mij af of dit bij mij past. Ik heb dit topic doorzocht maar niet het antwoord gevonden. De omvormer hangt in de studio en is aangesloten met een PV-verdeler. Is dit geschikt?

Dan het aansluiten. Ik doe redelijk veel met 'electra' aansluiten in huis maar heb geen ervaring met stoppenkasten enzo. Is er eventueel iemand in de omgeving van Westland om dit voor mij/met mij te installeren?

[Afbeelding]
Om te beginnen heb je geen ruimte in die modulekast. De kwh meter neemt twee module slots in (de 3 fase zelfs 3), en je hebt er maar één over. Je zou dus die hele kast moeten vervangen. Is niet heel ingewikkeld maar wel handig om te weten. Beetje elektricien doet dit in een half uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard1965
Bedankt @TigerXtrm, ik heb dus een Hager miniverdeler kast voor 6 modules nodig. De boel overbouwen en dan kan ik de kWh meter gebruiken. En die elektricien komt wel goed. Heb inmiddels wel een filmpje gezien over het inbouwen van zo'n meter en dat ziet er vrij simpel uit, maar kies toch voor de elektricien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
Gisteren de bestelling gedaan en vandaag de P1 meter binnen gekregen. Installatie ging goed en de P1 meter heeft ook zo’n 30 minuten stroom gemeten. Daarna kreeg ik de melding offline en zie ik dat de P1 meter led rood ipv groen oplicht. Ik heb de P1 meter opnieuw geïnstalleerd maar helaas zonder succes. Geen fijn begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoda747
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-04 16:24
@klopping Ik had dat ook regelmatig, contact gehad met HomeWizard die zeg dat er veel disconnects waren en het aan mijn netwerk lig, ik heb een en ander kunnen monitoren maar ik zie verder geen problemen in mijn netwerk en wifi AP.
Het zou dan evt. een probleem kunnen zijn tussen mijn router van T-Mobile (HG659) en de P1.
Ze gaan nu een nieuwe P1 meter opsturen kijken of dan het probleem opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
Homewizard reageerde snel. Na 2 mails kwam men tot dezelfde conclusie dat het de P1 meter moet zijn. Nu hopen dat de nieuwe P1 meter snel wordt opgestuurd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Update wbt het gebruik van de Home Wizard Energy API naar een idee van Stingray.nl om de output van de P1 energymeter in een webbrowser op willekeurig apparaat naar keuze zichtbaar te krijgen.

Handig als je niet alleen van de app op je smart device afhankelijk wilt zijn. :)

Het voordeel is verder dat je echt kan zien wat je gedurende de dag verbruikt, omdat je per tijdstip de kWh stand kan zien. Helaas ontbreekt dit in de standaard HWE app: je zit daar bij de daggrafiek naar Watts te staren, plus het totale aantal kWh dat er tot dat moment verbruikt is. Dat ziet er leuk uit natuurlijk, maar je wilt uiteindelijk meestal toch het verbruik in kWh zien ipv allemaal scherpe Watt piekjes. Watts zijn leuk om te monitoren of je stoppen er bijna uitvliegen of een snelle indruk te krijgen van wat een bepaald apparaat op dat moment trekt, maar verder niet. :P

Wil je weten wat een wasdroogbeurt nu eigenlijk verbruikt dan kan je dat dus helaas niet zien in de HWE app die zich wat kWh betreft beperkt tot 1 waarde over een hele dag. Met een kWh grafiek gedurende dag kan je dat wel zien, je neemt je begin en eindwaarde, trekt je baseline kWh verbruik er vanaf en je hebt een goed beeld wat die wasdroogbeurt verbruikt.

Goed, de techniek. Hiervoor maak ik gebruik van de gratis service op de PVOutput website waar je je energieverbruik en opwekking van zonnepaneelsystemen kan monitoren in mooie grafieken en data overzichten.

Hieronder een voorbeeldje van de live daggrafiek met het wattage en verbruik, dus zonder zonnepanelen. Uiteraard kan je ook vorige dagen of langere periodes bekijken, en je kan de output van je zonnepanelen toevoegen, daar is de PVoutput site immers voor. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ5F-XMqMgUDOMdSxPbPZrRrgpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AdpbLarg1GiiHi9ELOjbiBA2.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een Linux shellscript gemaakt dat ik draai op een Asus RT-AC86U router (Merlin firmware). Het script draait elke 5 minuten (de maximale verversingsfrequentie die de PVoutput site ondertsteunt) via een cron job op de router. In de nieuwe versie van het script geef ik behalve het actuele wattage (Power) ook de meterstanden door, zodat ook de Energy Consumption 100% accuraat wordt weergegeven. :)

Verder schrijft het script de output elke 5 minuten weg naar een logfile op een aangesloten USB drive.

Dit script is natuurlijk gemakkelijk werkend te krijgen op andere Linux based devices met wat kleine aanpassingen in de paden. Zoek je eigen Linux device dat altijd aan staat. :)

Verder moet je natuurlijk je eigen gegevens toevoegen aan het script: je IP-adres/poortnr, je PVOutput systeem ID, en daar te genereren API key.

Heb je geen behoefte aan logging dan kan je de delen die de output naar een directoy / bestand verzorgen natuurlijk weglaten, dan houd je een kort script over.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
#!/bin/sh
# name: pvoutput-upload
# description: upload  HomeWizard Wi-Fi P1 meter energy data to PVOutput.org website
# location: /jffs/scripts

youripaddress="YOUR_IPADRESS"
yourportnr="YOUR_PORTNR"
yoursid="YOUR_PVOUTPUT_SID_NR"
yourapikey="YOUR_PVOUTPUT_APIKEY"
logfile="pvoutput.log"

# place logfile output in the pvoutput directory of the first USB drive partition
# if no USB drive output goes to /tmp
usbdrive=$(grep "/dev/sda1" /proc/mounts | cut -d ' ' -f 2)
if [ "$usbdrive" ]; then
  test -d $usbdrive/pvoutput || mkdir $usbdrive/pvoutput #create directory if not present
  cd $usbdrive/pvoutput
else
  cd /tmp
fi

# get current energy data from P1 Meter, convert kWh meter data to Wh (remove decimal point)
energydata=$(wget http://"$youripaddress:$yourportnr"/api/v1/data -qO-)
currentpower=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "active_power_w"| cut -d: -f2)
meter1=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_power_import_t1_kwh" | cut -d: -f2 | tr -d '.')
meter2=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_power_import_t2_kwh" | cut -d: -f2 | tr -d '.')

# P1 Meter drops trailing decimal zero's, so add them back and after cut excess zero's if preset (cut to 7 digits)
meter1="$meter1"000
meter1="${meter1:0:7}"
meter2="$meter2"000
meter2="${meter2:0:7}"

# calculate total energy consumed
let metertotal=$meter1+$meter2

# set date and time variables
datestamp=`date '+%Y%m%d'`
timestamp=`date '+%H:%M'`

# save output to logfile
echo date: $datestamp, time: $timestamp, meter1: $meter1, meter2: $meter2, metertotal: $metertotal, power: $currentpower >> $logfile 2>&1

# post energy and power value to PVOutput site, save response to logfile and add linefeed
# the c1=1 flag sets energy as lifetime value, consumption and generation energy is reset to 0 at the start of the day
postdatastring="sid=$yoursid&key=$yourapikey&d=$datestamp&t=$timestamp&v3=$metertotal&v4=$currentpower&c1=1"
wget https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring --no-hsts -qO- >> $logfile 2>&1
echo >> $logfile 2>&1

Toevoegen aan cron voor het eens per 5 min draaien gebeurt dmv toevoegen van iets als onderstaande (pad aanpassen) aan bijv Linux startscripts init-start of services-start:

Bash:
1
cru a pvoutput-upload "*/5 * * * * /PADNAARJOUWSCRIPT/pvoutput-upload" #per 5-minute pvoutput-upload cron job

Het script is voor een 1-fase aansluiting maar kan natuurlijk gemakkelijk worden omgebouwd naar 3-fase, kwestie van de 2 extra velden uitvragen voor active power. (y)

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 09-02-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.robers
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09-2024
Misschien een rare vraag, maar is er ook een mogelijkheid om gegevens met andere gebruikers (met toestemming of anoniem) te vergelijken? Bijvoorbeeld in de afgelopen dagen verbruik ik enorm veel gas (woon in een buitengebied, vol op de koude wind) en zou best eens willen weten wat er nu gemiddels wordt gebruikt. Voorheen kon ik dat wel met mijn Toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Niet bij deze P1meter. Je zou kunnen overwegen je aan te melden bij MinderGas.nl. Heeft ook een periodevergelijker en de mogelijkheid te vergelijken met vrienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.robers
Gramser schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:05:
Niet bij deze P1meter. Je zou kunnen overwegen je aan te melden bij MinderGas.nl. Heeft ook een periodevergelijker en de mogelijkheid te vergelijken met vrienden.
Da's nou net niet de bedoeling; ik ben erg tevreden over de Homewizard. Ik dacht dat het misschien een extra optie zou zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Sorry 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Update voor wie niet alleen van de HWE app op je smart device afhankelijk wil zijn maar de gegevens ook elders wil opslaan en in een webbrowser kunnen bekijken.

Naast de upload van stroom data naar de PVOutput website (zie mijn vorige post) heb ik nu ook een script gemaakt voor upload van de dagelijkse gas meterstand naar Mindergas. Deze website biedt de mogelijkheid om je gasverbruik te monitoren en vergelijken met vorige maanden, jaren, etc. en ook vergelijken met het gasverbruik van anderen.

Onderstaand Linux shellscript draai ik op een Asus RT-AC86U router (Merlin firmware). Het script upload elke nacht de gasmeterstand via een cron job op de router. Het script schrijft verder de output weg naar een logfile op een aangesloten USB drive.

Dit script is natuurlijk gemakkelijk werkend te krijgen op andere Linux based devices met wat kleine aanpassingen in de paden. Zoek je eigen Linux device dat altijd aan staat. :)

Verder moet je natuurlijk je eigen gegevens toevoegen aan het script: je IP-adres/poortnr en de op Mindergas.nl te genereren API key.

Heb je geen behoefte aan logging dan kan je de delen die de output naar een directoy / bestand verzorgen natuurlijk weglaten, dan houd je een kort script over.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
#!/bin/sh
# name: mindergas-upload
# description: upload HomeWizard Wi-Fi P1 meter gas meterstand to Mindergas.nl website

yourportnr="YOUR_PORTNR"
yourapikey="YOUR_MINDERGAS_APIKEY"
logfile="mindergas.log"

# place logfile output in the mindergas directory of the first USB drive partition
if [ "$usbdrive" ]; then
  test -d $usbdrive/mindergas || mkdir $usbdrive/mindergas #create directory if not present
  cd $usbdrive/mindergas
else
  cd /tmp
fi

# get current energy data from P1 Meter
meterstand=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_gas_m3" | cut -d: -f2)

# set the date variable
datestamp=$(date +"%Y-%m-%d")

# save output to logfile
echo date: $datestamp, meter: $meterstand >> $logfile 2>&1

# post meterstand to Mindergas.nl site, save response to logfile
status=$(curl --write-out %{http_code} -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:$yourapikey" -d '{"date":"'$datestamp'", "reading": "'$meterstand'" }' https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings)
echo $status >> $logfile 2>&1

Toevoegen aan cron voor het eens per dag draaien gebeurt dmv toevoegen van iets als onderstaande (pad aanpassen) aan bijv Linux startscripts init-start of services-start. Neem een willekeurige tijd tussen 00:00 en 01:00 om te zorgen dat de server last een beetje gespreid wordt, dus niet allemaal om 00:00 uploaden. ;) (Voorbeeld is 0:44).

Bash:
1
cru a mindergas-upload "44 0 * * * /PADNAARJOUWSCRIPT/mindergas-upload" # 0:44 am mindergas-upload cron job

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesvd
  • Laatst online: 08-01 08:09
Cap schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:13:
Update voor wie niet alleen van de HWE app op je smart device afhankelijk wil zijn maar de gegevens ook elders wil opslaan en in een webbrowser kunnen bekijken.

Naast de upload van stroom data naar de PVOutput website (zie mijn vorige post) heb ik nu ook een script gemaakt voor upload van de dagelijkse gas meterstand naar Mindergas. Deze website biedt een gratis service om je gasverbruik te monitoren en vergelijken met vorige maanden / jaren, en ook vergelijken met het gasverbruik van anderen.

Onderstaand Linux shellscript draai ik op een Asus RT-AC86U router (Merlin firmware). Het script upload elke nacht de gasmeterstand via een cron job op de router. Het script schrijft verder de output weg naar een logfile op een aangesloten USB drive.

Verder moet je natuurlijk je eigen gegevens toevoegen aan het script: je IP-adres/poortnr en de op Mindergas.nl te genereren API key.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
#!/bin/sh
# name: mindergas-upload
# description: upload HomeWizard Wi-Fi P1 meter gas meterstand to Mindergas.nl website

yourportnr="YOUR_PORTNR"
yourapikey="YOUR_MINDERGAS_APIKEY"
logfile="mindergas.log"

# place logfile output in the mindergas directory of the first USB drive partition
if [ "$usbdrive" ]; then
  test -d $usbdrive/mindergas || mkdir $usbdrive/mindergas #create directory if not present
  cd $usbdrive/mindergas
else
  cd /tmp
fi

# get current energy data from P1 Meter
meterstand=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_gas_m3" | cut -d: -f2)

# set the date variable
datestamp=$(date +"%Y-%m-%d")

# save output to logfile
echo date: $datestamp, meter: $meterstand >> $logfile 2>&1

# post meterstand to Mindergas.nl site, save response to logfile
status=$(curl --write-out %{http_code} -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:$apikey" -d '{"date":"'$datestamp'", "reading": "'$meterstand'" }' https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings)
echo $status >> $logfile 2>&1

Toevoegen aan cron voor het eens per dag draaien gebeurt dmv toevoegen van iets als onderstaande (pad aanpassen) aan bijv Linux startscripts init-start of services-start. Neem een willekeurige tijd tussen 00:00 en 01:00 om te zorgen dat de server last een beetje gespreid wordt, dus niet allemaal om 00:00 uploaden. ;) (Voorbeeld is 0:44).

Bash:
1
cru a mindergas-upload "44 0 * * * /PADNAARJOUWSCRIPT/mindergas-upload" # 0:44 am mindergas-upload cron job
Handig script! Meteen even getest. :) Je moet met curl alleen even -H "AUTH-TOKEN:$yourapikey" meegeven als header.

PV 3195Wp op ZO & 2130Wp op NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Dank, zal ik aanpassen. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 08-02-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
Vandaag nieuwe P1 meter ontvangen. Deze werkt. Goede service van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

m.robers schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:43:
[...]

Da's nou net niet de bedoeling; ik ben erg tevreden over de Homewizard. Ik dacht dat het misschien een extra optie zou zijn :-)
Zou misschien wel een mooi community project zijn. Wij wonen in een jaren 60-70 woning die helemaal niet geïsoleerd is met enkel glas en rotte houten kozijnen, volgens slimmemeterportal.nl hebben we in januari 412m² gas verbruikt (en 794 kWh stroom). Ze hebben wel een vergelijking, maar erg nuttig is die niet; ik zie alleen dat 0% van hun gebruikers meer gas verbruikt heeft en 4% meer stroom verbruikt heeft.

Lijkt me super om juist binnen een kleinere groep (Tweakers) te kunnen vergelijken en ook echt de data in te kunnen duiken qua welke tijdstippen, hoeveelheden en totale kosten e.d., in plaats van alleen kunnen zien dat ik heel veel gas verbruik, want dat vertelt mijn bankrekening me ook al..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.robers
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:14:
[...]

Zou misschien wel een mooi community project zijn. Wij wonen in een jaren 60-70 woning die helemaal niet geïsoleerd is met enkel glas en rotte houten kozijnen, volgens slimmemeterportal.nl hebben we in januari 412m² gas verbruikt (en 794 kWh stroom). Ze hebben wel een vergelijking, maar erg nuttig is die niet; ik zie alleen dat 0% van hun gebruikers meer gas verbruikt heeft en 4% meer stroom verbruikt heeft.

Lijkt me super om juist binnen een kleinere groep (Tweakers) te kunnen vergelijken en ook echt de data in te kunnen duiken qua welke tijdstippen, hoeveelheden en totale kosten e.d., in plaats van alleen kunnen zien dat ik heel veel gas verbruik, want dat vertelt mijn bankrekening me ook al..
Dat zou echt fantastisch zijn! Ik woon in een buitengebied vol op de wind in een jaren 70 tuinderswoning. Ik heb de laatste dagen tussen de 15 en 20 m3 verstookt. Elektra rond de 9-11 KWh en dan nog zonnepanelen die terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Maar... waarom exact wil je dan vergelijken? Zo te horen weten jullie al wat de oorzaken zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.robers
Vergelijken is puur interesse om te zien hoe jouw eigen verbruik is ten opzichte van anderen. Niet omdat er een probleem is o.i.d., maar gewoon informatie. In TOON kan dat bijvoorbeeld ook; daar kun je elkaar uitnodigen om elkaars gegevens te vergelijken met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Aha, snap 'm! Ik blijf het lastig vinden, dat vergelijken. Je moet dan echt wel alle gegevens meenemen qua oppervlakte, ligging, stookgedrag, etc. etc. Maar wel leuk om te zien, dat ben ik met je eens!

P.S. Sorry voor off-topic..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:48
Vergelijken is gewoon erg moeilijk, getallen liggen soms enorm ver uiteen. Dat ligt natuurlijk aan de huizen, maar zeker aan de gebruikers. Ik vind 794kWh bizar veel stroom verbruik bijvoorbeeld, dat ligt niet aan het huis.

Ter vergelijk was ons elektra verbruik in januari 172kWh (2-1 kap uit de jaren 70, we wonen er met z'n vieren). Misschien een vergelijkbaar huis, maar een enorm verschil. Wat zegt vergelijken dan?

Ja, ik heb gewoon een koelkast, vriezer, vaatwasser, wasmachine en droger.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
vergelijking op huis niveau is vaak lastig. Je weet namelijk niet waarmee je vergelijkt, behalve dan een gemiddelde. Als je ziet dat het gemiddelde lager is dan jouw gebruik. Betekend dit dan dat jouw koelkast meer stroom gebruikt dan gemiddeld? of betekend dit dat je meer tv kijkt dan gemiddeld? ;).

Voor gas hetzelfde, jij stookt meer dan gemiddeld, betekend dat dat je thermostaat hoger staat? dat je meer vierkante meters hebt die je ook daadwerkelijk stookt, of een douchekop die meer Liters door laat dan gemiddeld?

Uiteindelijk blijft het koffiedik kijken. Wij denken wel op termein een vergelijking tool te maken voor Energy maar in welke vorm daar valt nog even over te twisten :)

[ Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 10-02-2021 20:25 ]

• Leffunk
Binnenkort wordt de kWh meter (monofase) geleverd. Ik dacht ergens zo'n installatiegids gezien te hebben met netjes stap per stap met gekleurde draadjes uitgelegd wat je waar moest installeren, en dat je iets anders moest doen, als je die voor zonnepanelen wilde gebruiken.

Ik vind die installatiegids terug op hun website:
https://energy.homewizard...rgy-kwh-meter-installatie

maar ik neem aan dat dit de "gewone" manier is voor aansluiten van vb een warmtepomp of dergelijke.

Wat moest je nu ook alweer anders doen als je de meter wil gebruiken mbt je zonnepanelen?

• IJsbeer
  • Niet online
Dat antwoord staat al meeredere keren in dit topic. Even zoeken op zonnepanel in dit topic levert 4 pagina's op. Onder ander dit antwoord: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65126614

Maar er zijn ook mensen die complete foto's hebben gemaakt van de aansluiting, waar je de kleuren kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:42
Leffunk schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:59:
Binnenkort wordt de kWh meter (monofase) geleverd. Ik dacht ergens zo'n installatiegids gezien te hebben met netjes stap per stap met gekleurde draadjes uitgelegd wat je waar moest installeren, en dat je iets anders moest doen, als je die voor zonnepanelen wilde gebruiken.

Ik vind die installatiegids terug op hun website:
https://energy.homewizard...rgy-kwh-meter-installatie

maar ik neem aan dat dit de "gewone" manier is voor aansluiten van vb een warmtepomp of dergelijke.

Wat moest je nu ook alweer anders doen als je de meter wil gebruiken mbt je zonnepanelen?
Bij deze meter is dat niet nodig, als je hem aansluit zoals via de gids die je gelinkt hebt moet het goedkomen. Ik was daar eerst ook onzeker over maar alles gaat goed en de handleiding die je linkt is gebruikt (en enkele handige posts van forum leden in dit topic die ook foto's hebben geplaatst). Kwam dat andersom aansluiten alleen tegen bij youtube filmpjes over het aansluiten van een kWh meter maar ik denk dat dat 'dommere' meters zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leffunk
En kan je volgorde in app wijzigen, of komen die in de volgorde staan zoals je ze hebt toegevoegd? Ik zou uiteraard de 3 fase kWh teller die al ingebouwd is en her volledige verbruik en injectie monitort van boven willen, dan de grafiek mbt de kWh teller van de zonpanelen, en daarna pas de kWh teller van de warmtepomp.
Ik zou echter nu al die van de warmtepomp kunnen inbouwen en dan komende week ofzo pas die van de zonpanelen. Of gaan dan de grafieken "verkeerde volgorde" staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Leffunk schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:20:
En kan je volgorde in app wijzigen, of komen die in de volgorde staan zoals je ze hebt toegevoegd? Ik zou uiteraard de 3 fase kWh teller die al ingebouwd is en her volledige verbruik en injectie monitort van boven willen, dan de grafiek mbt de kWh teller van de zonpanelen, en daarna pas de kWh teller van de warmtepomp.
Ik zou echter nu al die van de warmtepomp kunnen inbouwen en dan komende week ofzo pas die van de zonpanelen. Of gaan dan de grafieken "verkeerde volgorde" staan?
Instellingen > grafieken > wijzig (linksboven) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
Ik heb de laatste ca 100 posts doorgelezen maar kan eigenlijk niet ontdekken of iedereen nu gewoon heel erg tevreden is over de HomeWizard Wifi P1 meter? ;)

Ik heb nu een raspberry PI met P1 monitor draaien, mooie software maar loopt hij bij mij te vaak vast. (waardoor ik weer weken data mis)

30 euro is een leuke prijs. Dus graag jullie mening of de homewizard zijn geld waard is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ligt aan je verwachtingen. Werkt zonder problemen ja, het dingetje zelf krijgt bij een SMR5 meter zijn voeding direct van de meter en verbruikt waarschijnlijk nog minder dan een standaard PI met losse adapter.

Maar je bent wel afhankelijk van een externe partij en moet het doen met de beperkingen van de telefoon/tablet app tenzij je zelf met de API in de weer gaat om de data te ontsluiten. De app geeft per hele dag (maand / jaar) het verbruik aan en een live wattage.

Bij de huidige dag is alleen het totale stroom en gasverbruik tot dat moment beschikbaar. Wanneer je een punt in de daggrafiek aanraakt dan verschijnt het wattage op dat moment maar helaas niet het tot dan toe verbruikte aantal kWh die dag, dat wordt simpelweg niet bijgehouden door HWE dus daar moet je zelf iets voor regelen. Hetzelfde geldt voor gas, je ziet het minieme m3 verbruik van het interval maar niet het totale verbruik tot dat moment, weinig zinvol.

Een echt nuttige functionaliteit zou m.i. zijn als je een tijdstip A tot B zou kunnen selecteren zodat je een piek kan pakken en kijken wat het kWh / m3 verbruik gedurende die periode was. Je wilt eigenlijk het oppervlak onder de piek weten, de piek zelf is alleen interessant om te zien of de stoppen er bijna uit vliegen.

Als je nog niets hebt maar je wilt wel meer inzicht in hoe het verloop van je verbruik over de dag is, dan is het die 30 euro m.i. zonder meer waard. Wil je alleen statistieken per dag dan kan je ook toe met andere partijen zoals je eigen energieleverancier die (web)apps beschikbaar stellen om je meter op afstand uit te lezen. Als je al een Pi oplossing hebt die je meterstanden lokaal uitleest dan kan ik me voorstellen dat je geen geld gaat neerleggen voor een andere oplossing. Die Pi software zou toch echt wel stabiel te krijgen moeten zijn. Ligt het niet gewoon aan de wifi verbinding?

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 12-02-2021 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Als je de splitter erbij besteld, kun je beide blijven gebruiken. Kun je zelf de vergelijking maken. :)

Maar voor mij geldt (en volgens mij ook voor vele anderen): Het is gewoon een plug and play ding. Werkt, geen gezeur. Je zult wellicht historische data gaan missen (max 1 jaar terug met de niet abonnement versie), maar dat heb je nu ook niet begrijp ik als je regelmatig data mist.
En vooral de realtime monitoring is een leuke gimmick die ik bij veel oplossingen mis. Ik trek een stekker eruit, en wat is de invloed op mijn verbruik? Ik zet de kookplaat aan, wat doet dat? En de vloerverwarmingspomp die 24 uur per dag aanstaat? enz...

Als je financiele situatie het toelaat zou ik zeggen: die 35 euro (icnl. verzendkosten): kan je geen buil aan vallen...

@Cap Als je de P1 voedt door de meter, dan zit het verbruik van die poort voor de meter... dus het kost je letterlijk niets aan verbruik. (vandaar dat er ook een max zit wat er uit die poort gehaald kan worden :P)

Edit: Die afhankelijkheid van de leverancier wat Cap zegt is wel een puntje. Dat is in dit topic ook al meermaals naar voren gekomen. Ervaring uit het verleden lijkt dat HomeWizard daar wel een betrouwbare partij in is, maar garantie geven ze natuurlijk niet.

[ Voor 11% gewijzigd door IJsbeer op 12-02-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@IJsbeer goed punt. :) Los daarvan is ie toch heel zuinig, de ESP32-WROOM-32D die erin zit is een 40 MHz 32-bits single core cpu die draait op gemiddeld 80 mA 3.0 - 3.6V, met het circuit eromheen erbij incl de ledjes zal het onder de halve watt uitkomen. Dat is een stuk minder dan een Pi en ook nog minder dan een Pi Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Thanks, daar was ik even naar op zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
IJsbeer schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:44:

Het is gewoon een plug and play ding. Werkt, geen gezeur. Je zult wellicht historische data gaan missen (max 1 jaar terug met de niet abonnement versie), maar dat heb je nu ook niet begrijp ik als je regelmatig data mist.
Klopt, mis nu inderdaad steeds wat data, ik heb gelukkig wel een excel sheetje waar ik alles handmatig in bij hou mbt de jaartotalen ed.

Zo kwam ik er maanden eerder dan de netleverancier achter dat mijn gasmeter niet meer opliep. Was erg leuk totdat ze hem gingen vervangen : :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:40
Kaaschef schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:11:
Ik heb de laatste ca 100 posts doorgelezen maar kan eigenlijk niet ontdekken of iedereen nu gewoon heel erg tevreden is over de HomeWizard Wifi P1 meter? ;)

Ik heb nu een raspberry PI met P1 monitor draaien, mooie software maar loopt hij bij mij te vaak vast. (waardoor ik weer weken data mis)

30 euro is een leuke prijs. Dus graag jullie mening of de homewizard zijn geld waard is?
Tja klachten en commentaar vind je vaak sneller he. Maar ik ben dus best wel blij met het apparaatje. Heb zelf een minimeterkastje met maar twee groepen en geen mogelijkheid tot uitbreiden of stopcontcten in de buurt dus ideaal: apparaatje in de meter en het werkt!
De data lees ik uit in home assistant (is een integratie voor) enige wat daar aan miste is een soort live waarde van het gasgebruik, die heb ik er zelf nog bijgeprogrammeerd in node-red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Laatst online: 12-08-2022
Daveth schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:38:
Ik ben bezig met de API van dit apparaatje en heb een Windows programma gemaakt die informatie rechtstreeks uit dit apparaat haalt (werkt alleen op huidige LAN netwerk).
Het programma laat een popup zien zodra je over het icoontje in de systray hovert (systray zijn die icoontjes naast je klok rechts onderin je scherm).
Wat een verdomd handig tooltje, mijn hartelijke dank hiervoor !
Wat blijkbaar niet kon om de waardes zonder de api te laten zien is je toch heel goed gelukt.
Ik ben er zeer blij mee en zal het zeker dagelijks gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-05 09:49
@RobAkm ,zie deze topic voor de laatste versie van dit programma.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2050924

Veel plezier met dit programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
@Daveth Dat ga ik zeker doen, dit lost in één keer het probleem met dat gepriegel op dat kleine GSM schermpje op.

Nogmaals dank, ik ga zeker dat andere topic volgen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
Net de kWh meter ook geïnstalleerd. Heb dus nu een 3 fase kWh meter vlak achter de hoofddifferentiaal, en dan achter de zekering van de zonnepanelen een officiële meter voor groene stroom certificaten en daarna dus de kWh meter en daarop de zonnepanelen.

Ik krijg nu netjes een derde grafiek "Power Usage", maar die grafiek toont geen waarde. Cirkeltje blijft rond draaien.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxQuVCKlc7oykOHP_Q8vlQ7b6Ac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xnkGNjX4CCWVmn4pBfkU5p4k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:18
Aanroep van http://<ip van kwh meter>/api/v1/data geeft:

{"error":{"id":202,"description":"API not enabled"}}

Was dit altijd al zo? Of is er een update geweest en zit er een lokale api op de kwh meter aan te komen?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
RaymondD schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:08:
Aanroep van http://<ip van kwh meter>/api/v1/data geeft:

{"error":{"id":202,"description":"API not enabled"}}

Was dit altijd al zo? Of is er een update geweest en zit er een lokale api op de kwh meter aan te komen?
:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:22

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Bedankt ik weet genoeg. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
Leffunk schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:43:
Net de kWh meter ook geïnstalleerd. Heb dus nu een 3 fase kWh meter vlak achter de hoofddifferentiaal, en dan achter de zekering van de zonnepanelen een officiële meter voor groene stroom certificaten en daarna dus de kWh meter en daarop de zonnepanelen.

Ik krijg nu netjes een derde grafiek "Power Usage", maar die grafiek toont geen waarde. Cirkeltje blijft rond draaien.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

[Afbeelding]
@HomeWizard_NL . Ik zie dat in vroegere versies van de app die power usage now niet werkte? Maar dat zou nu dus wel het geval moeten zijn? Ik zit op IPhone v1.3.0 van de app.

Of gaat er iets anders mis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Leffunk schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:30:
[...]

@HomeWizard_NL . Ik zie dat in vroegere versies van de app die power usage now niet werkte? Maar dat zou nu dus wel het geval moeten zijn? Ik zit op IPhone v1.3.0 van de app.

Of gaat er iets anders mis?
Hoi Leffunk, we gaan op tweakers niet in op individuele problemen van gebruikers (onnodig veel posts die alleen voor een persoon van toepassing zijn). Neem even contact op via support op onze website, dan kunnen we kijken wat er mis gaat omdat we dan ook je account gegevens kunnen inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard1965
Nou de kWh meter zit erin hoor, was goed te doen zonder elektricien. Zeker met de goede handleiding.
Ik heb alleen een nieuwe miniverdeler gekocht omdat ik maar 1 module ruimte had in de oude.

Overigens was de oude miniverdeler door een 'echte' elektricien geïnstalleerd en daar zat de aarde gewoon met een lasklem afgemonteerd. Nu begrijp ik dat dat niet de bedoeling is. De nul draad van de zonnepanelen moest ik verlengen en heb dat netjes op de bijgeleverde rail gedaan.

Hoe dan ook, het werkt perfect!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnDShZHx9rTpcB5XQAQfN2Cok78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tq0jYBiCfSKyx4npDlnschfR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steelo

Steelo

040 - Ole Ole Ole

HomeWizard_NL schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:52:
[...]

Dit is waarschijnlijk toeval, na X aantal keer update error stopt het automatisch updaten. Wij hebben geen tools voor de p1 om te updaten via pc ed. Wij hebben het twee keer eerder gezien dat een p1 meter weigerde te updaten. Koppelen op een andere wifi netwerk voor de update verholp in beide gevallen het probleem. Het is echter nog onbekend wat exact dit veroorzaakt, maar het lijkt in het eigen wifi netwerk te zitten. (vpn/mesh/submetten etc) kans is groot dat het na deze initeele update naar de laatste versie niet meer voorkomt, dit zagen we namelijk bij de voorgaande 2 gevallen ook.

Die firmware update tool is voor een ander product.
Oke, duidelijk! Hij werkt nu perfect, dus zie het nut van een update niet in door die wifi change uit te voeren met alle gevolgen van dien? Zijn er grote veranderingen tussen versie 1.50 en 2.11?

[ Voor 3% gewijzigd door Steelo op 14-02-2021 00:41 ]

Ltrz,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Steelo schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:40:
[...]

Oke, duidelijk! Hij werkt nu perfect, dus zie het nut van een update niet in door die wifi change uit te voeren met alle gevolgen van dien? Zijn er grote veranderingen tussen versie 1.50 en 2.11?
Uiteindelijk zal de compatibiliteit met de app slechter worden. Ook zijn er verschillende ondersteuningen voor stroom/gas meter wissels, data corruptie checks, meerfase support, compatibiliteit met nieuwere meters, mesh routers, verbeterde api’s etc..

Kortom, updaten is niet noodzakelijk nu, maar we kunnen het aanraden om te zorgen dat alles goed blijft werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-05 15:36
Kaaschef schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:11:
Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over.
De reden waarom ik de P1 meter gekocht heb, is de API, waardoor je de meetresultaten in andere toepassingen kan gaan integreren.
Daardoor moet je niet 10 verschillende app's gebruiken om wat dingetjes in je huis aan te sturen.
bvb een app voor de airco, eentje voor de deurbel, eentje voor lichten aan en uit te doen, eentje om te kijken hoeveel stroom je afneemt of injecteert, nog eentje om je boiler aan te zetten, ....

Alles zit samen in Home Assistant, en die hebben ook een app, waarin je dan alles samen kan bekijken en aansturen, en er bovenop ook nog wat dingetjes mee kan automatiseren.
De app van Homewizard gebruik ik daarom praktisch niet, omdat ik alles real time ook op mijn laptop of op de Home Assistant app kan zien.

Zodra hun kWh meter ook voorzien wordt van een API en integreerbaar is in Home Assistant, vervang ik mijn bestaande zonnepanelen kWh meter door eentje van Homewizard.

Wat ik ook erg interessant vindt is dat je het real-time ogenblikkelijk verbruik kan zien, je ziet onmiddellijk het effect als je bvb een toestel aan of uitschakelt.

[ Voor 12% gewijzigd door mbbs1024 op 15-02-2021 16:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Zijn er meer beta users hier?
Ik kreeg gisteren de onderstaande mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRW_6hDroMBzMKFY7p8S6ExGggg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BK1TkInUkAYGPRg9Oaugumi8.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDXgsWMhfFrUZB0JDOi6YuZYKc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qqT7TKEqgKLKxIMzniLwtx8S.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1pXN3OA5I9VecIW4Eer61xstS0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yYd3u7zZ1XQQtXWWDBzTLp8Q.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBJQYIqPyLC1Iq8z9ZqlBOtodzs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OSWEHF7TACCA4H7U4VJtO39C.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcSEO6vgtWFgGP_WFiKs9bqxmBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SLn3EVbKF3BWDJfy6pP3TF14.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTuuqz3XqT5k_FnciXdW7z37y74=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CDqg1qZVrckwlvfgy347ttyK.png?f=user_large

Mooi die schakelaars!

Link naar de API documentatie, waar ik zelf niets mee doe, overigens:
https://energy.homewizard...9c8b813&mc_eid=5c6d7ce4bf

Er lijkt een discovery voor het IP adres in te zitten.
Ik heb alleen nog geen firmware 1.4 ontvangen, zal binnenkort wel komen.

[ Voor 16% gewijzigd door PiB op 16-02-2021 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Dat zijn nou handige dingetjes, direct zien waar je grootste verbruikers zitten.
Jammer dat ze nog niet voorhanden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Volgens mij duurt het bij HomeWizard nooit lang van beta tot publiek beschikbaar. Ik zou er zeker eentje afnemen voor het TV-stekkerblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Ik zie wel brood in een paar van die dingen, heb nu twee van die stekker dingen waarop je het kan aflezen maar het displaytje is niet altijd zichtbaar (vooral niet in het donker).
Die dingen zijn ook zo groot dat je ze niet overal kwijt kan en zitten soms ook op onmogelijke plekken....bv laag op de grond (plintcontactdozen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-05 23:47

amphora

Websites & Fotografie

Wat gaat die Energy Socket kosten? Vind het wel interessant.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Dat zijn interessante ontwikkelingen. Daar wil ik er ook wel een paar van :Y .

Als die dingen dan ook nog eens via de API benaderd kunnen worden kan je leuke dingen in elkaar knutselen. Notificatie als je wasmachine/droger klaar is, bijvoorbeeld d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
TigerXtrm schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:37:
Dat zijn interessante ontwikkelingen. Daar wil ik er ook wel een paar van :Y .

Als die dingen dan ook nog eens via de API benaderd kunnen worden kan je leuke dingen in elkaar knutselen. Notificatie als je wasmachine/droger klaar is, bijvoorbeeld d:)b
Die krijg ik nu ook: een vooruitstrevend auditief signaal!

Een piepje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Voor degenen die er niet mee bekend zijn: dit bedienen / monitoren van apparaten kan natuurlijk nu ook al met andere slimme stekkers, o.a. met de onder allerlei "merk"namen en in allerlei jasjes verkrijgbare, goedkope Tuya based stekkers icm de Smart Life app. Volgens mij heeft / had de Action die ook, dan kan je het prijsniveau ongeveer inschatten. En modbaar naar believen zodat je niet afhankelijk bent van Tuya. ;)

Die meten ook wattage en verbruik, naast dat je op afstand en scheduled kan in- en uitschakelen
Ze zijn ook prima zuinig (< 0,5 W) en de NAS WR01W die ik heb zijn belastbaar tot 3680 W.

Vermoedelijk vertoont deze stekker veel technische overeenkomsten.
Het mooie is natuurlijk dat het geïntegreerd is de de HW app.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 16-02-2021 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TigerXtrm
Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Die krijg ik nu ook: een vooruitstrevend auditief signaal!

Een piepje 8)7
Ja das leuk, maar bij veel mensen staan die machines op zolder achter één of meerdere deuren, en twee verdiepingen boven waar mensen doorgaans verblijven overdag. Dat piepje hoor ik dus niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik was schertsend he :X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:40
Het schakelslot vind ik ook wel nuttig, zal wel niet mechanisch zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Ik vraag me wel af of er twee naast elkaar, dus in een dubbele wandcontactdoos, kunnen ?
En hoe zit het als je een verdeelblok hebt waar de stekers schuin naast elkaar zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik denk -maar weet het niet zeker- dat dit er zo eentje is die je wel in de wandcontactdoos moet steken. Niet in een verdeelblok. Dubbele WCD, denk dat het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Probeer hier maar twee naast elkaar te plaatsen, of probeer de steker er eens uit te halen zonder eerst de adapters te verwijderen.
Daarnaast barst mijn (oude) huis van de dubbele stopcontacten die in één behuizing zitten, dus als de meters elkaar overlappen (lees in de weg zitten) voorzie ik toch een probleempje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuEfSLOKzLc9hNb2BZMXxuRHfCU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tO75mZPgWrifhUjUuXoKXjpQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Daarom zei ik dat ze waarschijnlijk niet bedoeld zijn voor in stekkerblokken, maar in de WCD. En qua dubbele zei ik dat ik dénk dat het past. Niet je gelijk willen halen als het je gegeven wordt :+

Eerst maar eens afwachten wanneer HW dit voor iedereen beschikbaar stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
HW kan hier niets aan doen, dat zijn de producenten van die waardeloze blokken of wandcontactdozen waarbij de gaten veel te dicht naast elkaar of schuin zitten.
Ik ben nog steeds in voor de modellen van HW, ondanks dat ze misschien niet naast elkaar geplaatst kunnen worden, maar dat is omdat ik dan één app kan blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Hoi Allen,

even wat vragen hier beantwoorden:

Schakelslot is actief zolang als er stroom op de socket staat (dus ook tijdens updates etc). Als de stroom wegvalt en terugkomt is deze ook meteen weer in de aan stand.

Is er een api? in deze release nog niet. maar uiteraard wordt hier wel aan gewerkt

Er passen er geen twee naast elkaar in een stekkerblok. Wij kennen er eigenlijk ook geen vergelijkbaar product dat dit wel kan. dubbele wcd past zeker ;)

Voor zij die interesse hebben om beta tester te worden en met ons mee te testen, stuur een email naar beta@homewizard.nl met je account en je platform android/ios. Dan krijg je ook korting (30%) op een van de beta sockets voor zolang als de beta loopt. De verwachting is dat we einde week de eerste beta sockets gaan uitleveren.

[ Voor 10% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-02-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

amphora schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:17:
Wat gaat die Energy Socket kosten? Vind het wel interessant.
Als ik doorklik op de link:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekagtwWpGm5kkLQpyKh4EL1CpS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j2okB5rYGe4nVF3WafaE7n5J.png?f=fotoalbum_large

Let op dat de beta versie dus anders is dan de uiteindelijke versie.
Beta versie geschikt voor continue belasting van 1000W en uiteindelijke versie dus voor 3500W.

Daar zit een korting tegenover.

Wat ik vooral mooi vind is dat ze voor kwaliteit zijn gegaan en dan pik ik deze twee erbij:

Nauwkeurig
Elke Energy Socket wordt individueel geijkt voor uiterst precieze metingen (±99,5%).

Energie zuinig
Geoptimaliseerd voor een gering eigen gebruik lager dan 1 Watt.

Moet ik hier aan een MID achtige keuring denken?

Vaak heb je bij goedkopere producten een minder nauwkeurig product wat al gauw een paar Watt verbruikt.

Concreet:
Voor mijn koelkast en wasdroger zou ik een beta versie overwegen, voor de vaatwasser en wasmachine een uiteindelijk product.
Ik ga er zeker een paar halen, ben er erg blij mee d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik zou er eentje op de studeerkamer plaatsen, en m’n elektrische radiator erop aansluiten. Kan ik ‘m ook vanaf een afstandje uitzetten mocht ik dat vergeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
PiB schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:50:
[...]

Als ik doorklik op de link:

[Afbeelding]

Let op dat de beta versie dus anders is dan de uiteindelijke versie.
Beta versie geschikt voor continue belasting van 1000W en uiteindelijke versie dus voor 3500W.

Daar zit een korting tegenover.

Wat ik vooral mooi vind is dat ze voor kwaliteit zijn gegaan en dan pik ik deze twee erbij:

Nauwkeurig
Elke Energy Socket wordt individueel geijkt voor uiterst precieze metingen (±99,5%).

Energie zuinig
Geoptimaliseerd voor een gering eigen gebruik lager dan 1 Watt.

Moet ik hier aan een MID achtige keuring denken?

Vaak heb je bij goedkopere producten een minder nauwkeurig product wat al gauw een paar Watt verbruikt.

Concreet:
Voor mijn koelkast en wasdroger zou ik een beta versie overwegen, voor de vaatwasser en wasmachine een uiteindelijk product.
Ik ga er zeker een paar halen, ben er erg blij mee d:)b
De socket voldoet aan dezelfde richtlijnen als een MID gekeurde meter (en meet zelfs iets accurater dan MID vereist). We verwachten niet dat veel mensen op basis van de socket facturatie nodig hebben. ook hier zullen de officiële MID keuring enkel kosten toevoegen aan het product (jaarlijkse herkeuringen, fabrieks audits en certificaten) vandaar het huidige standpunt om deze niet officieel MID te keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:42:

Voor zij die interesse hebben om beta tester te worden en met ons mee te testen, stuur een email naar beta@homewizard.nl met je account en je platform android/ios. Dan krijg je ook korting (30%) op een van de beta sockets voor zolang als de beta loopt. De verwachting is dat we einde week de eerste beta sockets gaan uitleveren.
Top! Is er a geweten welke continue maximale belasting de productie modellen zullen ondersteunen? Zou zeer handig zijn om elektrische boiler op te volgen, maar ik begrijp dat de bèta modellen maar tot 1000W gaan, terwijl boiler tot max 2500W gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

1000 W is wel erg krapjes, vanaf c.a. 2500 W wordt het acceptabel als universeel meetapparaatje.

Ik hoop dat de definitieve versie qua behuizing in ieder geval in de buurt komt van deze, want die past gewoon naast een ander in om het even WCD of stekkerblok:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVSoexyWnNkVlOOonm513lgJfLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9mKaou9ojvf527Vl04NCwvd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Cap op 16-02-2021 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Cap schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:10:
1000 W is wel erg krapjes, vanaf c.a. 2500 W wordt het acceptabel als universeel meetapparaatje.

Ik hoop dat de definitieve versie qua behuizing in ieder geval in de buurt komt van deze, want die past gewoon naast een ander in om het even WCD of stekkerblok:

[Afbeelding]
Deze specifieke plug staat in China geadverteerd als 16A maar komt eigenlijk niet door de CE keuring heen. En heeft daarom in Europa een opdruk van 10A, dus ongeveer 2300W. Zover bij ons bekend heeft deze geen officiële CE keuring. (dit is ook de reden waarom je grote e-tailers deze plugs niet direct ziet aanbieden, iets met risico ;) )
De grootste reden waardoor dit soort schakelaars niet door de CE keuring heen komen is de interne warmte ontwikkeling. Hoe kleiner het huisje/meer vermogen, des te meer warmte. CE eist maximaal 60 graden temperatuur in de behuizing.

Wij richten nu met onze socket op een Europese keuring van 12A. ±2750W echter alle componenten zijn wel ontworpen op 21A.

[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 17-02-2021 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@HomeWizard_NL ik denk dat je gelijk hebt. Ik neig ernaar om hem eens even stevig te gaan testen, benieuwd wanneer ie vlam vat of ermee kapt. ;) Ik gebruik hem trouwens voor het volgens schema schakelen van wat netwerkapparatuur die niet boven de 20 watt uitkomt, dus ik maak me wat dat betreft niet veel zorgen.

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 17-02-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
  • Laatst online: 05-04 15:36
Wi-Fi energy socket is besteld.
Ik ben erg benieuwd naar de uitvoering en werking.

Er zijn ook al plaatjes van de binnenkant te zien, dus ik hoef deze niet eens zelf open te maken om te weten wat er in zit.

voor een stekkerblok, denk ik dat ik in bijna alle gevallen voldoende heb om het per stekkerblok te willen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 11:37
Vandaag was er een stroomstoring in de straat. ongeveer 30 min totaal geen stroom (dus ook niet op de meterkast, de meter van Liander gaf ook geen enkel nummer meer weer. echt 'dood')
Ik verwachte tussen de tijden dat er storing was 0. Echter dit was niet het geval.

Ik zie ogeveer 380 watt toen de storing begon en dan een hele schijne lijn naar circa 1600 watt toen de storing voorbij was.

Enig idee waarom ik tussen die tijden geen 0 heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
De logica zegt mij dat je van 0 tot inschakelen 1600W bent gaan verbruiken en dus maakt de grafiek een schuine lijn, maar aan het eind van het verhaal worden de beginwaarde van de storing en de eindwaarde wanneer de storing voorbij is van elkaar afgetrokken en zal je zien dat je echt 0 aan vermogen hebt verbruikt in die tijd.
Pagina: 1 ... 14 ... 139 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic