Als ik ChatGPT moet geloven is dit bij vrijwel allen thuisaccu's die geen UPS zijn.duvekot schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:20:
[...]
1 fase systeem? Of een meer fase systeem?
Maar wel bijzonder als er op zo'n manier een verstoring van het network optreedt .. de Indevolt moet nml zichzelf in sync brengen met de frequentie en voltage van het netwerk.
Ik zou dit wel melden bij Indevolt .. want dit is eigenlijk niet goed.
Zonder onderbouwing en relevante en betrouwbare bronnen vertrouw ik een LLM nooit.Deantjuh schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:56:
[...]
Als ik ChatGPT moet geloven is dit bij vrijwel allen thuisaccu's die geen UPS zijn.
Maar waarom dan niet bij een inverter op zonnepanelen ..
Heb hem een tijdje gebruikt, maar toen hij weer ging laden terwijl de stroom prijs hoog was heb ik hem weer uitgeschakeld. Misschien binnenkort nog eens naar kijken, of de automatisering gewoon via HA laten afhandelen hiervoor. Begreep ook dat het tijdens de beta gratis te gebruiken was, wat impliceert dat er een abonnement aan komt te hangen?nemmiesis29 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:03:
Iemand hier al de AI modus in gebruik? Heb het sinds kort in de app als beta en nog maar 1 dag in gebruik. Na twee weken leren zal het optimaal moeten werken dus ben benieuwd. Tot nu toe ziet het er goed uit.
Arjan
Ja heb deze ervaring ook en komt af en toe voor, is ook al gemeld op discord maar nog niet echt een oplossing voor zover ik weet.Aeonis schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:11:
Ik kom er net achter dat de Tibber tarieven in de Indevolt app bij inkoopprijzen niet overeen komen met de prijzen in de Tibber app? Heeft iemand anders dit ook? En moet je dan toch iets handmatig instellen om het te corrigeren?
Arjan
Hier ook, nog niet in verdiept om dat zo te manipuleren dat het wel klopt. Mocht iemand tips hebben. Graag.Aeonis schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:11:
Ik kom er net achter dat de Tibber tarieven in de Indevolt app bij inkoopprijzen niet overeen komen met de prijzen in de Tibber app? Heeft iemand anders dit ook? En moet je dan toch iets handmatig instellen om het te corrigeren?
Bijvoorbeeld, vanavond om 23:00 uur:
Indevolt: 29,29ct
Tibber: 20,37ct
Ik heb het voor nu op "Coolblue Energie" gezet, prijs wijkt minder dan een cent af van die van Tibber.. ik draai nu wat testen met de AI modus, dus dan moeten de prijzen wel kloppen. Hopelijk fixen ze het snel.
Ik vind het ook een vage bewering waar ik nooit vn gehoord hebt. Als 1 apparaat de frequentie van het net kan verstoren, dan zullen er veel meer storingen zijn. als 1 thuisaccu je net thuis kan verstoren, dan zullen duizenden thuisaccu's die terugleveren het hele landelijke netwerk om laten kunnen vallen...duvekot schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:16:
[...]
Zonder onderbouwing en relevante en betrouwbare bronnen vertrouw ik een LLM nooit.
Maar waarom dan niet bij een inverter op zonnepanelen ..
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Zijn er mensen die hebben overwogen om de stekker van de batterijen af te knippen, en de kabel direct/vast aan te sluiten? Ik weet dat het er in princiepe voor gemaakt is, maar ik zie het stopcontact/stekker toch een beetje als een zwakke plek. Zeker als je 2400W wil gaan laden/ontladen.
Bij mij komt er bij de accu's een verdeelkastje welke een 3-fase kabel splitst met 3 aardlekautomaten. Ergens zou ik het fijner vinden om de kabels via een wartel het kastje in te laten lopen, en met een adereindhuls direct in de kooiklem van de automaat te klemmen. Scheelt een stopcontact, en je bent ook direct van de rol van 5m aansluitkabel af waardoor het geheel wat netter oogt.
Ik snap dat het dan geen "stekkerbatterij" meer is, en als je hem ooit ergens anders wil aansluiten kan dat niet. Aan de andere kant, een nieuwe kabel met Betteri stekker kost twee tientjes, en als je de boel wil afkoppelen kan je ook gewoon de automaat uitzetten.
Bij een vriend was ooit de omvormer van zijn zonnepanelen met een stekker aangesloten (was 15 jaar geleden normaal) heeft jaren lang goed gewerkt, maar na een tijd kreeg hij steeds vaker last van te hoge netspanning. Uiteindelijk bleek zijn stekker er zo uit te zien:
Bij mij komt er bij de accu's een verdeelkastje welke een 3-fase kabel splitst met 3 aardlekautomaten. Ergens zou ik het fijner vinden om de kabels via een wartel het kastje in te laten lopen, en met een adereindhuls direct in de kooiklem van de automaat te klemmen. Scheelt een stopcontact, en je bent ook direct van de rol van 5m aansluitkabel af waardoor het geheel wat netter oogt.
Ik snap dat het dan geen "stekkerbatterij" meer is, en als je hem ooit ergens anders wil aansluiten kan dat niet. Aan de andere kant, een nieuwe kabel met Betteri stekker kost twee tientjes, en als je de boel wil afkoppelen kan je ook gewoon de automaat uitzetten.
Bij een vriend was ooit de omvormer van zijn zonnepanelen met een stekker aangesloten (was 15 jaar geleden normaal) heeft jaren lang goed gewerkt, maar na een tijd kreeg hij steeds vaker last van te hoge netspanning. Uiteindelijk bleek zijn stekker er zo uit te zien:
![]() | ![]() |
Die WCD ziet er ook niet al te nieuw uit, ik denk dat het sowieso verstandig is om bij hoge stromen een nieuwe WCD te maken. en als je dan toch al bezig bent, kan je net zo goed een CEE WCD doen, en een CEE stekker aan je indevolt hangen. die zijn er echt voor gemaakt.Martijn02 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:30:
Zijn er mensen die hebben overwogen om de stekker van de batterijen af te knippen, en de kabel direct/vast aan te sluiten? Ik weet dat het er in princiepe voor gemaakt is, maar ik zie het stopcontact/stekker toch een beetje als een zwakke plek. Zeker als je 2400W wil gaan laden/ontladen.
Bij mij komt er bij de accu's een verdeelkastje welke een 3-fase kabel splitst met 3 aardlekautomaten. Ergens zou ik het fijner vinden om de kabel via een wartel het kastje in te laten lopen, en met een adereindhuls direct in de kooiklem van de automaat te klemmen. Scheelt een stopcontact, en je bent ook direct van de rol van 5m aansluitkabel af waardoor het geheel wat netter oogt.
Bij een vriend was ooit de omvormer van zijn zonnepanelen met een stekker aangesloten (was 20 jaar geleden normaal) heeft jaren lang goed gewerkt, maar na een tijd kreeg hij steeds vaker last van te hoge netspanning. Uiteindelijk bleek zijn stekker er zo uit te zien:
[Afbeelding] [Afbeelding]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ja dat snap ik, maar toen de zonnenpanelen ooit werden aangelegd was hij wel nieuw.kmf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:36:
Die WCD ziet er ook niet al te nieuw uit [...]
Als je gebruik maakt van kwalitatief goede wandcontactdozen en stekker is 2400W helemaal geen issue. Deze zijn tot 3600W getest en gekeurd. Gevaar schuilt in de goedkope bouwmarkt rommel.Martijn02 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:40:
[...]
Ja dat snap ik, maar toen de zonnenpanelen ooit werden aangelegd was hij wel nieuw.
Is dat niet een garantie kwestie? Kabel knippen is garantie kwijt? Op zich zou ik het zelf ook overwegen, maar pas als de garantie geen issue is.Martijn02 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:30:
Zijn er mensen die hebben overwogen om de stekker van de batterijen af te knippen, en de kabel direct/vast aan te sluiten?
vraag het na bij Indevolt zal ik zeggen. ik wil dat ook wel weten... Als ze een losse kabel verkopen, wil ik zelfs een nieuwe kabel kopen om te knippen.beefstick schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:52:
[...]
Is dat niet een garantie kwestie? Kabel knippen is garantie kwijt? Op zich zou ik het zelf ook overwegen, maar pas als de garantie geen issue is.
[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 30-03-2026 09:58 ]
Sinds zaterdag is de verbinding in de INDEVOLT app met mijn Growatt zonnepaneel omvormer weggevallen.
Opnieuw koppelen met een token werkt helaas niet en ik krijg de volgende foutmelding in de INDEVOLT app: EE_15017
Heeft iemand dit al eerder gezien en weet iemand een oplossing om de omvormer weer te koppelen?
Alvast bedankt voor de reactie
Opnieuw koppelen met een token werkt helaas niet en ik krijg de volgende foutmelding in de INDEVOLT app: EE_15017
Heeft iemand dit al eerder gezien en weet iemand een oplossing om de omvormer weer te koppelen?
Lees ik nou goed dat je de backup stopcontacten van de thuisbatterijen wilt aansluiten op je meterkast om zo de hele meterkast van stroom te voorzien tijdens een uitval van het net?Mar10 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:30:
Ik krijg volgende week 3 indevolt powerflex setjes elk met 2 kWh accu dus totaal 3×4=12kWh.
Mijn installatie is 1 fase TN-CS net de groepenkast zelf is geheel 3 fasen voorbereid. Deze 3 thuisaccu worden elk op een aparte groep aangesloten. De backup poorten gaan terug naar de meterkast en dmv een MTS kan ik kiezen OF spanning via grid netbeheerder OF via de thuisaccu. Uiteraard zorg ik voor aarde-nul koppeling zodat de aardlekschakelaars blijven werken. Het is uiteraard GEEN 3 fasen maar 3x230 volt waarbij ik vooral rekening hou dat de stroom door de nul in de groepenkast zo'n 30 ampere zou kunnen worden.
Of dit gaat werken weet ik nog niet misschien zit hier techneuten die ook zoiets hebben gemaakt[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben geen electricien maar heb genoeg begrepen om 1 ding te kunnen zeggen: NIET DOEN. Daar zijn die dingen niet voor gemaakt. Een Sigenstore of Solaredge backup interface kunnen dat wel - die bouwen een nette sinus op en hebben gegarandeerd werkende aarde, en zijn intern ontworpen om dit aan te kunnen. Dit 'backfeeding' is levensgevaarlijk gehobby en kan leiden tot brand, kortsluiting, etc.
Echt niet aan beginnen. En mocht het fout gaan - je hebt geen goedgekeurde ATS, gebruikt apparatuur waarvoor het niet ontworpen is, ben je niet verzekerd.
Aan de andere kant: Wat is het verschil met een verlengsnoer uitrollen? Je rolt nou je hele huisinstallatie uit als verlengsnoer?jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:58:
[...]
Lees ik nou goed dat je de backup stopcontacten van de thuisbatterijen wilt aansluiten op je meterkast om zo de hele meterkast van stroom te voorzien tijdens een uitval van het net?
Ben geen electricien maar heb genoeg begrepen om 1 ding te kunnen zeggen: NIET DOEN. Daar zijn die dingen niet voor gemaakt. Een Sigenstore of Solaredge backup interface kunnen dat wel - die bouwen een nette sinus op en hebben gegarandeerd werkende aarde, en zijn intern ontworpen om dit aan te kunnen. Dit 'backfeeding' is levensgevaarlijk gehobby en kan leiden tot brand, kortsluiting, etc.
Echt niet aan beginnen. En mocht het fout gaan - je hebt geen goedgekeurde ATS, gebruikt apparatuur waarvoor het niet ontworpen is, ben je niet verzekerd.
Volgens mij voldoet het in deze situatie niet aan de NEN1010 en heeft je verzekeraar reden om te weigeren of uit te sluiten. Dat het technisch kan... wil niet zeggen dat het juridisch mag.gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:13:
[...]
Aan de andere kant: Wat is het verschil met een verlengsnoer uitrollen? Je rolt nou je hele huisinstallatie uit als verlengsnoer?
Je telefoon opladen en koelkast en vriezer onder spanning houden, dat kan wel. Maar je hele huis, daar ga je niet mee wegkomen.
aan je verlengsnoer hang je niet een complete groep.gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:13:
[...]
Aan de andere kant: Wat is het verschil met een verlengsnoer uitrollen? Je rolt nou je hele huisinstallatie uit als verlengsnoer?
Maar de kern van het verhaal is: je hebt geen echte ATS. Op youtube heb je tal van die "offgrid" filmpjes waar ze ook een anker of zo gebruiken om hun hele huis van stroom te voorzien, dus jouw idee is niet vreemd, maar ze gebruiken hier wel een aparte ATS meterkast voor.
Er is een groot verschil tussen een apparaat aansluiten op een backup port en je meterkast aansluiten op je backup port. Een thuis accu heeft geen aarde, dat ten eerste. Dus je aardlekschakelaars werken niet. Dan kun je wel de aarde van je meterkast doorlussen, maar dat werkt niet gegarandeerd. De foutstromen kunnen bv veel te klein zijn om de aarlek te laten trippen of de interne nul van de thuisaccu zit op een andere frequentie. Nog los van het feit dat mensen fouten kunnen maken met het in/uitschakelen van de verschillende schakelaars en in welke volgorde. Kijk maar eens wat er in de kasten van Sigentore en Solardedge allemaal zit om de veiligheid te waarborgen: ATS, systemen om de sinus van 50hz stabiel op te bouwen, etc. Allemaal wat een thuisbatterijtje niet heeft. Die sigenstore verbruikt 200watt continue om de sinus van de backup gelijk te laten lopen met de sinus van het net, zodat bij stroomuitval er een naadloze overgang is. Solaredge doet dat niet, en heeft bij uitval een paar seconden nodig om de sinus van 50hz netjes op te bouwen voordat de stroom aan het huis geleverd wordt (en bij terugkomst van de netstroom, weer andersom).gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:13:
[...]
Als je echt noodstroom wil (voor die paar keer dat het voorkomt) moet je gewoon een ander systeem kiezen.
NEN: nee klopt, verzekeraar kan wel moeilijk gaan doen als blijkt dat het een ondeugdelijke installatie betrof die de oorzaak is geweest.jdgraaf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:18:
[...]
Volgens mij voldoet het in deze situatie niet aan de NEN1010 en heeft je verzekeraar reden om te weigeren of uit te sluiten.
maar de NEN is een norm, geen wet dus weet ik niet of juridisch er iets mee te maken heeft, maar het ging mij inderdaad meer om het principe: je gebruikt je huisinstallatie als verlengsnoer wat technisch gezien misschien wel beter is dan 40 verlengsnoeren door je huis heen leggen, wat dan weer buiten alle normen en veiligheidsvoorschriften valt? En ook dan heb je geen aardlek etc etc, dus snap die argumenten niet zo goed.jdgraaf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:18:
[...]
Dat het technisch kan... wil niet zeggen dat het juridisch mag.
Je telefoon opladen en koelkast en vriezer onder spanning houden, dat kan wel. Maar je hele huis, daar ga je niet mee wegkomen.
Voor noodstroom gooi ik wel een verlengsnoertje neer, een stuk veiliger om alles door een 1mm2 draadje te pompen over een metertje of 20.jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:19:
[...]
Als je echt noodstroom wil (voor die paar keer dat het voorkomt) moet je gewoon een ander systeem kiezen.
Die NEN is inderdaad een norm. Maar als je een installatie achter je meterkast bouwt zonder enige kennis van zaken en apparaten aansluit zoals het niet bedoeld is, en je krijgt brand, kortstluiting oid, ben je gewoon niet verzekerd.gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:37:
[...]
NEN: nee klopt, verzekeraar kan wel moeilijk gaan doen als blijkt dat het een ondeugdelijke installatie betrof die de oorzaak is geweest.
[...]
maar de NEN is een norm, geen wet dus weet ik niet of juridisch er iets mee te maken heeft, maar het ging mij inderdaad meer om het principe: je gebruikt je huisinstallatie als verlengsnoer wat technisch gezien misschien wel beter is dan 40 verlengsnoeren door je huis heen leggen, wat dan weer buiten alle normen en veiligheidsvoorschriften valt? En ook dan heb je geen aardlek etc etc, dus snap die argumenten niet zo goed.
Google maar op aarde, frequenties, etc. Een meterkast is niet hetzelfde als een veredelde haspel.
Ook met een CEE stekker blijft je er mee zitten dat deze niet voor continue 16A gemaakt zijn. Voor continue belasting moet je rekening houden met ca 60% van de max. belasting. De 2400 Watt zit dus al aan de bovengrens voor continue belasting op een 16 A stekker.kmf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:36:
[...]
Die WCD ziet er ook niet al te nieuw uit, ik denk dat het sowieso verstandig is om bij hoge stromen een nieuwe WCD te maken. en als je dan toch al bezig bent, kan je net zo goed een CEE WCD doen, en een CEE stekker aan je indevolt hangen. die zijn er echt voor gemaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zelf ben ook voornemens om hem rechtstreeks aan te gaan sluiten zonder stekker. Thuisbatterij geeft aan dat de garantie op de snoer dan komt te vervallen maar niet op de accu.
Een extra snoer is bij hun niet te bestellen.
zo'n verlengsnoer heeft ook zijn beperkingen he... je kunt wel lollig opmerken dat het 1mm2 minder veilig is, je kunt daar geen zwaar apparaat op aansluiten natuurlijk.gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:40:
[...]
Voor noodstroom gooi ik wel een verlengsnoertje neer, een stuk veiliger om alles door een 1mm2 draadje te pompen over een metertje of 20.
Daar hoef ik niet voor te googelenjelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:40:
[...]
Die NEN is inderdaad een norm. Maar als je een installatie achter je meterkast bouwt zonder enige kennis van zaken en apparaten aansluit zoals het niet bedoeld is, en je krijgt brand, kortstluiting oid, ben je gewoon niet verzekerd.
Google maar op aarde, frequenties, etc. Een meterkast is niet hetzelfde als een veredelde haspel.
De kabel die wordt meegeleverd is toch gewoon een standaard kabel? Daar doe je mee wat je wil volgens mij.
Hier de stekker eraf geknipt en aangesloten op een eigen groep rechtstreeks in de kast. Dat maakt mijn insziens echt totaal niets uit qua veiligheid.
Het enige verschil is dat als ik de thuisbatterij wil loskoppelen van de grid dat ik i.p.v. de stekker uit te trekken, de automaat afzet. De aarding blijft in dat geval wel verbonden.
Hier de stekker eraf geknipt en aangesloten op een eigen groep rechtstreeks in de kast. Dat maakt mijn insziens echt totaal niets uit qua veiligheid.
Het enige verschil is dat als ik de thuisbatterij wil loskoppelen van de grid dat ik i.p.v. de stekker uit te trekken, de automaat afzet. De aarding blijft in dat geval wel verbonden.
Als je van mening bent dat het veiliger is om een thuisaccu op de meterkast aan te sluiten voor noodstroom dan een haspel uit te rollen om een apparaat aan te sluiten, zou ik maar wel even gaan googlengjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:46:
[...]
Daar hoef ik niet voor te googelenGing me meer om het aanhalen van mogelijke problemen door rechtstreeks aansluiten etc en de voor mij soms rare argumentatie. Nee, het is geen volledige noodstroom en je leeft in een heel bijzondere situatie, maar dan is technisch gezien het verschil tussen verlengsnoeren uitrollen naar alle belangrijke verbruikers en je huisinstallatie misschien de huisinstallatie toch wel de veiligere optie? Behalve dan dat je soms meer aansluit dan je met verlengsnoeren zou doen. In theorie kun je ook de wasmachine aanzetten.
Dat is nou net het probleem: het kan technisch wel. Het gaat alleen fout door oververhitting, iets wat met je huisinstalatie veel minder snel zal gebeuren.jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:43:
[...]
zo'n verlengsnoer heeft ook zijn beperkingen he... je kunt wel lollig opmerken dat het 1mm2 minder veilig is, je kunt daar geen zwaar apparaat op aansluiten natuurlijk.
Ik gebruik gewoon logica, en volgens mij lees je niet wat ik schrijf, of wil je niet naar argumenten luisteren.jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Als je van mening bent dat het veiliger is om een thuisaccu op de meterkast aan te sluiten voor noodstroom dan een haspel uit te rollen om een apparaat aan te sluiten, zou ik maar wel even gaan googlen
"het gaat alleen fout door oververhitting"gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Dat is nou net het probleem: het kan technisch wel. Het gaat alleen fout door oververhitting, iets wat met je huisinstalatie veel minder snel zal gebeuren.
Nee dus. Het kan fout gaan op heel veel fronten. Maar goed, iedere gek zijn gebrek (niet jij...begrijp me niet verkeerd!) dus mensen moeten maar lekker doen wat ze willen.
Ik snap de redenering wel. Maar er is een groot verschil tussen een meterkast met een eigen 'eiland' en een haspel op een noodstroom stopcontact van een thuisbatterij. Het is niet met elkaar te vergelijken.gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:49:
[...]
Ik gebruik gewoon logica, en volgens mij lees je niet wat ik schrijf, of wil je niet naar argumenten luisteren.
Maar goed, ik stap even uit deze discussie
Ik denk dat we het in basis ook gewoon eens zijn dan, je er is een verschil. En ja het is geen noodstroom oplossing. En in beide situaties geldt dat je verdomd goed moet nadenken over wat je doet en wat de gevolgen kunnen zijn.jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:52:
[...]
Ik snap de redenering wel. Maar er is een groot verschil tussen een meterkast met een eigen 'eiland' en een haspel op een noodstroom stopcontact van een thuisbatterij. Het is niet met elkaar te vergelijken.
Maar goed, ik stap even uit deze discussie.
Er zijn nog steeds hele volksstammen die een wasmachine en een droger aansluiten op een half opgerolde kabelhaspel.
Hier ook geen Growatt verbinding, geen pogingen gedaan opnieuw te koppelen.Robert62 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:57:
Sinds zaterdag is de verbinding in de INDEVOLT app met mijn Growatt zonnepaneel omvormer weggevallen.
Ik ga het aardingsargument nog even verder uitzoeken.
Ik ben benieuwd hoe één en ander geaard is als je het backup stopcontact gebruikt of dat je dan een zwevend net creëert.
Ik ben benieuwd hoe één en ander geaard is als je het backup stopcontact gebruikt of dat je dan een zwevend net creëert.
Be small, act BIG.
Dit is wel erg groot opgezet als backup.Mar10 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:30:
Ik krijg volgende week 3 indevolt powerflex setjes elk met 2 kWh accu dus totaal 3×4=12kWh.
Mijn installatie is 1 fase TN-CS net de groepenkast zelf is geheel 3 fasen voorbereid. Deze 3 thuisaccu worden elk op een aparte groep aangesloten. De backup poorten gaan terug naar de meterkast en dmv een MTS kan ik kiezen OF spanning via grid netbeheerder OF via de thuisaccu. Uiteraard zorg ik voor aarde-nul koppeling zodat de aardlekschakelaars blijven werken. Het is uiteraard GEEN 3 fasen maar 3x230 volt waarbij ik vooral rekening hou dat de stroom door de nul in de groepenkast zo'n 30 ampere zou kunnen worden.
Of dit gaat werken weet ik nog niet misschien zit hier techneuten die ook zoiets hebben gemaakt[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd hoe dat qua aarding goed gaat werken.
Sowieso, omdat je nu een 1 fase groepenkast hebt is het nog geen probleem, maar dit gaat niet meer werken zodra je 3 fase belasting zoals een laadpaal of een zware inductie/over combinatie aansluit.
Be small, act BIG.
En of het verschil maakt dat de normale stekker dan wel of niet in het stopcontact zit. Als de thuisaccu nog normaal is aangesloten kan de aarde doorlopen. Als die stekker er uit ligt heb je denk ik geen echte aarde.thaMini schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:06:
Ik ga het aardingsargument nog even verder uitzoeken.
Het probleem is gewoon als het dan fout gaat, wat doet je verzekeraar dan. Ja ik had mijn huis op mijn PIB aansloten en toen ging het mis en brand (bijvoorbeeld).jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:43:
[...]
zo'n verlengsnoer heeft ook zijn beperkingen he... je kunt wel lollig opmerken dat het 1mm2 minder veilig is, je kunt daar geen zwaar apparaat op aansluiten natuurlijk.
Dus ja technisch kan alles, en ja is de bedrading in je muur misschien beter dan een verlengsnoer van de Action. Maar met alle voorbeelden al aangehaald. Ik zou het niet doen want je grote kans dat je verzekeraar niet thuis geeft bij problemen.
Precies, dat is waar ik benieuwd naar ben.
Ik kan het tzt eens uittesten met een teststekker.
Ik kan het tzt eens uittesten met een teststekker.
Be small, act BIG.
Wat ik altijd begrepen had ...was dat als er een totale fysieke scheiding is tussen de net aansluiting en de backup EN het nooit mogelijk is om beide tegelijkertijd actief te hebben ... dat het eventueel toegestaan is.
Bij een Victron systeem met een Multiplus zit die er tussen die een fysieke scheiding kan doen.
Dus een dikke meer polige schakelaar die alle aders van de net aansluiting (na de meter) los koppelt van de rest van de meterkast ....en daarna dus een aparte verbinding maakt met de "noodstroom" voedingsbron .. dan mag dat.
Uitdaging is dan wel dat je dan ook niet wil dat er weer stroom op de normale ingang van de Indevolt komt te staan. En als je meer fase hebt in huis.je eigenlijk gewoon 3 totaal lose 1 phase aansluiting hebt (als je 3 torens hebt) en ook nog eens en stuk minder capaciteit beschikbaar hebt (2400W per "fase" ipv 5750 bij een 25A per fase aansluiting). Dus een 3fase kookplaat of een 3 fase oplader voor de auto doet het niet of gaat stuk omdat de 3 fases niet in sync zijn met elkaar.
Ik zou het niet willen op deze manier. Dan maar een haspel naar alleen dat wat ik daadwerkelijk van stroom wil blijven voorzien. Of meer investeren in een volledige heel huis off-grid backup oplossing.
Bij een Victron systeem met een Multiplus zit die er tussen die een fysieke scheiding kan doen.
Dus een dikke meer polige schakelaar die alle aders van de net aansluiting (na de meter) los koppelt van de rest van de meterkast ....en daarna dus een aparte verbinding maakt met de "noodstroom" voedingsbron .. dan mag dat.
Uitdaging is dan wel dat je dan ook niet wil dat er weer stroom op de normale ingang van de Indevolt komt te staan. En als je meer fase hebt in huis.je eigenlijk gewoon 3 totaal lose 1 phase aansluiting hebt (als je 3 torens hebt) en ook nog eens en stuk minder capaciteit beschikbaar hebt (2400W per "fase" ipv 5750 bij een 25A per fase aansluiting). Dus een 3fase kookplaat of een 3 fase oplader voor de auto doet het niet of gaat stuk omdat de 3 fases niet in sync zijn met elkaar.
Ik zou het niet willen op deze manier. Dan maar een haspel naar alleen dat wat ik daadwerkelijk van stroom wil blijven voorzien. Of meer investeren in een volledige heel huis off-grid backup oplossing.
Ik heb de stekker er inderdaad gewoon afgeknipt en rechtstreeks op Wago lasklemmen aangesloten in een waterdichte doos (buitenopstelling onder afdak). Vanuit de meterkast aparte 3-fase alemat met 6mm2 grondkabel rechtstreeks op dezelfde wago lasklemmen. Dit is in mijn optiek de beste manier om de accu's aan te sluiten.Martijn02 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:30:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hier idd hetzelfde, Alleen dan in een kastje met een DIN-rail en rijgklemmen!Cranfbob2UI schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:43:
[...]
Ik heb de stekker er inderdaad gewoon afgeknipt en rechtstreeks op Wago lasklemmen aangesloten in een waterdichte doos (buitenopstelling onder afdak). Vanuit de meterkast aparte 3-fase alemat met 6mm2 grondkabel rechtstreeks op dezelfde wago lasklemmen. Dit is in mijn optiek de beste manier om de accu's aan te sluiten.
11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X
Help!
Ik krijg mijn Solidflex Hybrid niet meer uit. De knop brandt groen, maar erop drukken doet niets. Als ik de knop
lang inhoud dan "flasht" het licht enkele keren om dan terug verder te doen.
En ja, buiten die knop kan je gewoon nergens aan. App update ook niet, volgens mij zit ie ergens vast ofzo.
Iemand al meegemaakt?
Update: lang inhouden reset wifi en bluetooth blijkbaar, maar ik krijg hem nog steeds niet uit
Ik krijg mijn Solidflex Hybrid niet meer uit. De knop brandt groen, maar erop drukken doet niets. Als ik de knop
lang inhoud dan "flasht" het licht enkele keren om dan terug verder te doen.
En ja, buiten die knop kan je gewoon nergens aan. App update ook niet, volgens mij zit ie ergens vast ofzo.
Iemand al meegemaakt?
Update: lang inhouden reset wifi en bluetooth blijkbaar, maar ik krijg hem nog steeds niet uit
[ Voor 12% gewijzigd door vinneke op 30-03-2026 16:55 ]
Had ik ook last van vandaag. Ik wilde 2 batterijen toevoegen aan mijn Powerflex Hybrid en kreeg hem niet uit. Ik heb hem eerst uit de cluster gehaald maar dat hielp niet. Vervolgens stekker eruit en MPTT koppelingen losgehaald, hielp ook niet. Daarna helemaal verwijderd uit de app. Mocht ook niet baten. Toen half uurtje gewacht en wonder boven wonder ging hij opeens (na op de aan/uit knop gedrukt te hebben) uit. Waarschijnlijk bug in firmware.vinneke schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:50:
Help!
Ik krijg mijn Solidflex Hybrid niet meer uit. De knop brandt groen, maar erop drukken doet niets. Als ik de knop lang inhoud dan "flasht" het licht enkele keren om dan terug verder te doen.
Iemand al meegemaakt?
Ze moeten dat toch echt maken dat die knop low-level en prioritair behandeld wordt, bijna hardwarematig. Als je hem met die knop niet kan uizetten gaat ie gewoon niet uit.
"Waarom wil je hem persé uitzetten?"
Om PV te connecteren :-)
"Waarom wil je hem persé uitzetten?"
Om PV te connecteren :-)
:strip_exif()/f/image/WAXhmNXcDPOF33do5vckIag5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/0UkKePoQTVMrmkizGUGSKBMb.jpg?f=fotoalbum_tile)