• Deantjuh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:55
duvekot schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:20:
[...]

1 fase systeem? Of een meer fase systeem?
Maar wel bijzonder als er op zo'n manier een verstoring van het network optreedt .. de Indevolt moet nml zichzelf in sync brengen met de frequentie en voltage van het netwerk.
Ik zou dit wel melden bij Indevolt .. want dit is eigenlijk niet goed.
Als ik ChatGPT moet geloven is dit bij vrijwel allen thuisaccu's die geen UPS zijn.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:41
Deantjuh schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:56:
[...]

Als ik ChatGPT moet geloven is dit bij vrijwel allen thuisaccu's die geen UPS zijn.
Zonder onderbouwing en relevante en betrouwbare bronnen vertrouw ik een LLM nooit.

Maar waarom dan niet bij een inverter op zonnepanelen ..

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-04 11:44
nemmiesis29 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:03:
Iemand hier al de AI modus in gebruik? Heb het sinds kort in de app als beta en nog maar 1 dag in gebruik. Na twee weken leren zal het optimaal moeten werken dus ben benieuwd. Tot nu toe ziet het er goed uit.
Heb hem een tijdje gebruikt, maar toen hij weer ging laden terwijl de stroom prijs hoog was heb ik hem weer uitgeschakeld. Misschien binnenkort nog eens naar kijken, of de automatisering gewoon via HA laten afhandelen hiervoor. Begreep ook dat het tijdens de beta gratis te gebruiken was, wat impliceert dat er een abonnement aan komt te hangen?

Arjan

• arjanhs
  • Laatst online: 29-04 11:44
Aeonis schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:11:
Ik kom er net achter dat de Tibber tarieven in de Indevolt app bij inkoopprijzen niet overeen komen met de prijzen in de Tibber app? Heeft iemand anders dit ook? En moet je dan toch iets handmatig instellen om het te corrigeren?
Ja heb deze ervaring ook en komt af en toe voor, is ook al gemeld op discord maar nog niet echt een oplossing voor zover ik weet.

Arjan

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 20:50

bitflusher

flushed die *** pc

Aeonis schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:11:
Ik kom er net achter dat de Tibber tarieven in de Indevolt app bij inkoopprijzen niet overeen komen met de prijzen in de Tibber app? Heeft iemand anders dit ook? En moet je dan toch iets handmatig instellen om het te corrigeren?

Bijvoorbeeld, vanavond om 23:00 uur:

Indevolt: 29,29ct
Tibber: 20,37ct
Hier ook, nog niet in verdiept om dat zo te manipuleren dat het wel klopt. Mocht iemand tips hebben. Graag.

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:40
Ik heb het voor nu op "Coolblue Energie" gezet, prijs wijkt minder dan een cent af van die van Tibber.. ik draai nu wat testen met de AI modus, dus dan moeten de prijzen wel kloppen. Hopelijk fixen ze het snel.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

duvekot schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:16:
[...]

Zonder onderbouwing en relevante en betrouwbare bronnen vertrouw ik een LLM nooit.

Maar waarom dan niet bij een inverter op zonnepanelen ..
Ik vind het ook een vage bewering waar ik nooit vn gehoord hebt. Als 1 apparaat de frequentie van het net kan verstoren, dan zullen er veel meer storingen zijn. als 1 thuisaccu je net thuis kan verstoren, dan zullen duizenden thuisaccu's die terugleveren het hele landelijke netwerk om laten kunnen vallen...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 16:17

Martijn02

/* No Comment */

Zijn er mensen die hebben overwogen om de stekker van de batterijen af te knippen, en de kabel direct/vast aan te sluiten? Ik weet dat het er in princiepe voor gemaakt is, maar ik zie het stopcontact/stekker toch een beetje als een zwakke plek. Zeker als je 2400W wil gaan laden/ontladen.

Bij mij komt er bij de accu's een verdeelkastje welke een 3-fase kabel splitst met 3 aardlekautomaten. Ergens zou ik het fijner vinden om de kabels via een wartel het kastje in te laten lopen, en met een adereindhuls direct in de kooiklem van de automaat te klemmen. Scheelt een stopcontact, en je bent ook direct van de rol van 5m aansluitkabel af waardoor het geheel wat netter oogt.

Ik snap dat het dan geen "stekkerbatterij" meer is, en als je hem ooit ergens anders wil aansluiten kan dat niet. Aan de andere kant, een nieuwe kabel met Betteri stekker kost twee tientjes, en als je de boel wil afkoppelen kan je ook gewoon de automaat uitzetten.

Bij een vriend was ooit de omvormer van zijn zonnepanelen met een stekker aangesloten (was 15 jaar geleden normaal) heeft jaren lang goed gewerkt, maar na een tijd kreeg hij steeds vaker last van te hoge netspanning. Uiteindelijk bleek zijn stekker er ongeveer zo uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTvm_4Utx99e8kQT0mXOtrjDKJs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/gXlknl4MlW2wLetm0iPnOoxW.webp?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Martijn02 op 30-03-2026 21:06 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Martijn02 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:30:
Zijn er mensen die hebben overwogen om de stekker van de batterijen af te knippen, en de kabel direct/vast aan te sluiten? Ik weet dat het er in princiepe voor gemaakt is, maar ik zie het stopcontact/stekker toch een beetje als een zwakke plek. Zeker als je 2400W wil gaan laden/ontladen.

Bij mij komt er bij de accu's een verdeelkastje welke een 3-fase kabel splitst met 3 aardlekautomaten. Ergens zou ik het fijner vinden om de kabel via een wartel het kastje in te laten lopen, en met een adereindhuls direct in de kooiklem van de automaat te klemmen. Scheelt een stopcontact, en je bent ook direct van de rol van 5m aansluitkabel af waardoor het geheel wat netter oogt.

Ik snap dat het dan geen "stekkerbatterij" meer is, en als je hem ooit ergens anders wil aansluiten kan dat niet. Aan de andere kant, een nieuwe kabel met Betteri stekker kost twee tientjes, en als je de boel wil afkoppelen kan je ook gewoon de automaat uitzetten.

Bij een vriend was ooit de omvormer van zijn zonnepanelen met een stekker aangesloten (was 20 jaar geleden normaal) heeft jaren lang goed gewerkt, maar na een tijd kreeg hij steeds vaker last van te hoge netspanning. Uiteindelijk bleek zijn stekker er zo uit te zien:
[Afbeelding][Afbeelding]
Die WCD ziet er ook niet al te nieuw uit, ik denk dat het sowieso verstandig is om bij hoge stromen een nieuwe WCD te maken. en als je dan toch al bezig bent, kan je net zo goed een CEE WCD doen, en een CEE stekker aan je indevolt hangen. die zijn er echt voor gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://www.kabelshop.nl/image/Q-link_CEE_stekker_%7C_Q-link_16A_230V_IP44_Driepolig_01.371.43_K010806214_m2_big.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401298003-jpg.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 16:17

Martijn02

/* No Comment */

kmf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:36:
Die WCD ziet er ook niet al te nieuw uit [...]
Ja dat snap ik, maar toen de zonnenpanelen ooit werden aangelegd was hij wel nieuw.

• Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-04 15:57
Martijn02 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:40:
[...]

Ja dat snap ik, maar toen de zonnenpanelen ooit werden aangelegd was hij wel nieuw.
Als je gebruik maakt van kwalitatief goede wandcontactdozen en stekker is 2400W helemaal geen issue. Deze zijn tot 3600W getest en gekeurd. Gevaar schuilt in de goedkope bouwmarkt rommel.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-04 09:09
Zijn er mensen die hebben overwogen om de stekker van de batterijen af te knippen, en de kabel direct/vast aan te sluiten?
Is dat niet een garantie kwestie? Kabel knippen is garantie kwijt? Op zich zou ik het zelf ook overwegen, maar pas als de garantie geen issue is.

• kmf
  • Niet online

kmf

beefstick schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:52:
[...]

Is dat niet een garantie kwestie? Kabel knippen is garantie kwijt? Op zich zou ik het zelf ook overwegen, maar pas als de garantie geen issue is.
vraag het na bij Indevolt zal ik zeggen. ik wil dat ook wel weten... Als ze een losse kabel verkopen, wil ik zelfs een nieuwe kabel kopen om te knippen.

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 30-03-2026 09:58 ]

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-04 20:15
Sinds zaterdag is de verbinding in de INDEVOLT app met mijn Growatt zonnepaneel omvormer weggevallen.
Opnieuw koppelen met een token werkt helaas niet en ik krijg de volgende foutmelding in de INDEVOLT app: EE_15017
Heeft iemand dit al eerder gezien en weet iemand een oplossing om de omvormer weer te koppelen?
Alvast bedankt voor de reactie

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:59
Mar10 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:30:
Ik krijg volgende week 3 indevolt powerflex setjes elk met 2 kWh accu dus totaal 3×4=12kWh.
Mijn installatie is 1 fase TN-CS net de groepenkast zelf is geheel 3 fasen voorbereid. Deze 3 thuisaccu worden elk op een aparte groep aangesloten. De backup poorten gaan terug naar de meterkast en dmv een MTS kan ik kiezen OF spanning via grid netbeheerder OF via de thuisaccu. Uiteraard zorg ik voor aarde-nul koppeling zodat de aardlekschakelaars blijven werken. Het is uiteraard GEEN 3 fasen maar 3x230 volt waarbij ik vooral rekening hou dat de stroom door de nul in de groepenkast zo'n 30 ampere zou kunnen worden.
Of dit gaat werken weet ik nog niet misschien zit hier techneuten die ook zoiets hebben gemaakt[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lees ik nou goed dat je de backup stopcontacten van de thuisbatterijen wilt aansluiten op je meterkast om zo de hele meterkast van stroom te voorzien tijdens een uitval van het net?

Ben geen electricien maar heb genoeg begrepen om 1 ding te kunnen zeggen: NIET DOEN. Daar zijn die dingen niet voor gemaakt. Een Sigenstore of Solaredge backup interface kunnen dat wel - die bouwen een nette sinus op en hebben gegarandeerd werkende aarde, en zijn intern ontworpen om dit aan te kunnen. Dit 'backfeeding' is levensgevaarlijk gehobby en kan leiden tot brand, kortsluiting, etc.

Echt niet aan beginnen. En mocht het fout gaan - je hebt geen goedgekeurde ATS, gebruikt apparatuur waarvoor het niet ontworpen is, ben je niet verzekerd.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:26
jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:58:
[...]

Lees ik nou goed dat je de backup stopcontacten van de thuisbatterijen wilt aansluiten op je meterkast om zo de hele meterkast van stroom te voorzien tijdens een uitval van het net?

Ben geen electricien maar heb genoeg begrepen om 1 ding te kunnen zeggen: NIET DOEN. Daar zijn die dingen niet voor gemaakt. Een Sigenstore of Solaredge backup interface kunnen dat wel - die bouwen een nette sinus op en hebben gegarandeerd werkende aarde, en zijn intern ontworpen om dit aan te kunnen. Dit 'backfeeding' is levensgevaarlijk gehobby en kan leiden tot brand, kortsluiting, etc.

Echt niet aan beginnen. En mocht het fout gaan - je hebt geen goedgekeurde ATS, gebruikt apparatuur waarvoor het niet ontworpen is, ben je niet verzekerd.
Aan de andere kant: Wat is het verschil met een verlengsnoer uitrollen? Je rolt nou je hele huisinstallatie uit als verlengsnoer?

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:35
gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Aan de andere kant: Wat is het verschil met een verlengsnoer uitrollen? Je rolt nou je hele huisinstallatie uit als verlengsnoer?
Volgens mij voldoet het in deze situatie niet aan de NEN1010 en heeft je verzekeraar reden om te weigeren of uit te sluiten. Dat het technisch kan... wil niet zeggen dat het juridisch mag.
Je telefoon opladen en koelkast en vriezer onder spanning houden, dat kan wel. Maar je hele huis, daar ga je niet mee wegkomen.

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

aan je verlengsnoer hang je niet een complete groep.

Maar de kern van het verhaal is: je hebt geen echte ATS. Op youtube heb je tal van die "offgrid" filmpjes waar ze ook een anker of zo gebruiken om hun hele huis van stroom te voorzien, dus jouw idee is niet vreemd, maar ze gebruiken hier wel een aparte ATS meterkast voor.

• jelleeelco
[...]

Er is een groot verschil tussen een apparaat aansluiten op een backup port en je meterkast aansluiten op je backup port. Een thuis accu heeft geen aarde, dat ten eerste. Dus je aardlekschakelaars werken niet. Dan kun je wel de aarde van je meterkast doorlussen, maar dat werkt niet gegarandeerd. De foutstromen kunnen bv veel te klein zijn om de aarlek te laten trippen of de interne nul van de thuisaccu zit op een andere frequentie. Nog los van het feit dat mensen fouten kunnen maken met het in/uitschakelen van de verschillende schakelaars en in welke volgorde. Kijk maar eens wat er in de kasten van Sigentore en Solardedge allemaal zit om de veiligheid te waarborgen: ATS, systemen om de sinus van 50hz stabiel op te bouwen, etc. Allemaal wat een thuisbatterijtje niet heeft. Die sigenstore verbruikt 200watt continue om de sinus van de backup gelijk te laten lopen met de sinus van het net, zodat bij stroomuitval er een naadloze overgang is. Solaredge doet dat niet, en heeft bij uitval een paar seconden nodig om de sinus van 50hz netjes op te bouwen voordat de stroom aan het huis geleverd wordt (en bij terugkomst van de netstroom, weer andersom).

Als je echt noodstroom wil (voor die paar keer dat het voorkomt) moet je gewoon een ander systeem kiezen.

• gjcvro
jdgraaf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:18:
[...]
Volgens mij voldoet het in deze situatie niet aan de NEN1010 en heeft je verzekeraar reden om te weigeren of uit te sluiten.
NEN: nee klopt, verzekeraar kan wel moeilijk gaan doen als blijkt dat het een ondeugdelijke installatie betrof die de oorzaak is geweest.
jdgraaf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:18:
[...]
Dat het technisch kan... wil niet zeggen dat het juridisch mag.
Je telefoon opladen en koelkast en vriezer onder spanning houden, dat kan wel. Maar je hele huis, daar ga je niet mee wegkomen.
maar de NEN is een norm, geen wet dus weet ik niet of juridisch er iets mee te maken heeft, maar het ging mij inderdaad meer om het principe: je gebruikt je huisinstallatie als verlengsnoer wat technisch gezien misschien wel beter is dan 40 verlengsnoeren door je huis heen leggen, wat dan weer buiten alle normen en veiligheidsvoorschriften valt? En ook dan heb je geen aardlek etc etc, dus snap die argumenten niet zo goed.

• gjcvro
jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:19:
[...]
Als je echt noodstroom wil (voor die paar keer dat het voorkomt) moet je gewoon een ander systeem kiezen.
Voor noodstroom gooi ik wel een verlengsnoertje neer, een stuk veiliger om alles door een 1mm2 draadje te pompen over een metertje of 20. 8)

• jelleeelco
gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:37:
[...]

NEN: nee klopt, verzekeraar kan wel moeilijk gaan doen als blijkt dat het een ondeugdelijke installatie betrof die de oorzaak is geweest.

[...]

maar de NEN is een norm, geen wet dus weet ik niet of juridisch er iets mee te maken heeft, maar het ging mij inderdaad meer om het principe: je gebruikt je huisinstallatie als verlengsnoer wat technisch gezien misschien wel beter is dan 40 verlengsnoeren door je huis heen leggen, wat dan weer buiten alle normen en veiligheidsvoorschriften valt? En ook dan heb je geen aardlek etc etc, dus snap die argumenten niet zo goed.
Die NEN is inderdaad een norm. Maar als je een installatie achter je meterkast bouwt zonder enige kennis van zaken en apparaten aansluit zoals het niet bedoeld is, en je krijgt brand, kortstluiting oid, ben je gewoon niet verzekerd.

Google maar op aarde, frequenties, etc. Een meterkast is niet hetzelfde als een veredelde haspel.

• IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:55
kmf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Die WCD ziet er ook niet al te nieuw uit, ik denk dat het sowieso verstandig is om bij hoge stromen een nieuwe WCD te maken. en als je dan toch al bezig bent, kan je net zo goed een CEE WCD doen, en een CEE stekker aan je indevolt hangen. die zijn er echt voor gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook met een CEE stekker blijft je er mee zitten dat deze niet voor continue 16A gemaakt zijn. Voor continue belasting moet je rekening houden met ca 60% van de max. belasting. De 2400 Watt zit dus al aan de bovengrens voor continue belasting op een 16 A stekker.

Ik zelf ben ook voornemens om hem rechtstreeks aan te gaan sluiten zonder stekker. Thuisbatterij geeft aan dat de garantie op de snoer dan komt te vervallen maar niet op de accu.
Een extra snoer is bij hun niet te bestellen.

• jelleeelco
gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Voor noodstroom gooi ik wel een verlengsnoertje neer, een stuk veiliger om alles door een 1mm2 draadje te pompen over een metertje of 20. 8)
zo'n verlengsnoer heeft ook zijn beperkingen he... je kunt wel lollig opmerken dat het 1mm2 minder veilig is, je kunt daar geen zwaar apparaat op aansluiten natuurlijk.

• gjcvro
jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Die NEN is inderdaad een norm. Maar als je een installatie achter je meterkast bouwt zonder enige kennis van zaken en apparaten aansluit zoals het niet bedoeld is, en je krijgt brand, kortstluiting oid, ben je gewoon niet verzekerd.

Google maar op aarde, frequenties, etc. Een meterkast is niet hetzelfde als een veredelde haspel.
Daar hoef ik niet voor te googelen 8) Ging me meer om het aanhalen van mogelijke problemen door rechtstreeks aansluiten etc en de voor mij soms rare argumentatie. Nee, het is geen volledige noodstroom en je leeft in een heel bijzondere situatie, maar dan is technisch gezien het verschil tussen verlengsnoeren uitrollen naar alle belangrijke verbruikers en je huisinstallatie misschien de huisinstallatie toch wel de veiligere optie? Behalve dan dat je soms meer aansluit dan je met verlengsnoeren zou doen. In theorie kun je ook de wasmachine aanzetten.

• vinneke
  • Laatst online: 30-04 18:50

vinneke

De Figuur

De kabel die wordt meegeleverd is toch gewoon een standaard kabel? Daar doe je mee wat je wil volgens mij.

Hier de stekker eraf geknipt en aangesloten op een eigen groep rechtstreeks in de kast. Dat maakt mijn insziens echt totaal niets uit qua veiligheid.

Het enige verschil is dat als ik de thuisbatterij wil loskoppelen van de grid dat ik i.p.v. de stekker uit te trekken, de automaat afzet. De aarding blijft in dat geval wel verbonden.

• jelleeelco
gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:46:
[...]

Daar hoef ik niet voor te googelen 8) Ging me meer om het aanhalen van mogelijke problemen door rechtstreeks aansluiten etc en de voor mij soms rare argumentatie. Nee, het is geen volledige noodstroom en je leeft in een heel bijzondere situatie, maar dan is technisch gezien het verschil tussen verlengsnoeren uitrollen naar alle belangrijke verbruikers en je huisinstallatie misschien de huisinstallatie toch wel de veiligere optie? Behalve dan dat je soms meer aansluit dan je met verlengsnoeren zou doen. In theorie kun je ook de wasmachine aanzetten.
Als je van mening bent dat het veiliger is om een thuisaccu op de meterkast aan te sluiten voor noodstroom dan een haspel uit te rollen om een apparaat aan te sluiten, zou ik maar wel even gaan googlen :)

• gjcvro
jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:43:
[...]

zo'n verlengsnoer heeft ook zijn beperkingen he... je kunt wel lollig opmerken dat het 1mm2 minder veilig is, je kunt daar geen zwaar apparaat op aansluiten natuurlijk.
Dat is nou net het probleem: het kan technisch wel. Het gaat alleen fout door oververhitting, iets wat met je huisinstalatie veel minder snel zal gebeuren.

• gjcvro
jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Als je van mening bent dat het veiliger is om een thuisaccu op de meterkast aan te sluiten voor noodstroom dan een haspel uit te rollen om een apparaat aan te sluiten, zou ik maar wel even gaan googlen :)
Ik gebruik gewoon logica, en volgens mij lees je niet wat ik schrijf, of wil je niet naar argumenten luisteren.

• jelleeelco
gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Dat is nou net het probleem: het kan technisch wel. Het gaat alleen fout door oververhitting, iets wat met je huisinstalatie veel minder snel zal gebeuren.
"het gaat alleen fout door oververhitting"

Nee dus. Het kan fout gaan op heel veel fronten. Maar goed, iedere gek zijn gebrek (niet jij...begrijp me niet verkeerd!) dus mensen moeten maar lekker doen wat ze willen.

• jelleeelco
gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:49:
[...]

Ik gebruik gewoon logica, en volgens mij lees je niet wat ik schrijf, of wil je niet naar argumenten luisteren.
Ik snap de redenering wel. Maar er is een groot verschil tussen een meterkast met een eigen 'eiland' en een haspel op een noodstroom stopcontact van een thuisbatterij. Het is niet met elkaar te vergelijken.

Maar goed, ik stap even uit deze discussie :).

• gjcvro
jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Ik snap de redenering wel. Maar er is een groot verschil tussen een meterkast met een eigen 'eiland' en een haspel op een noodstroom stopcontact van een thuisbatterij. Het is niet met elkaar te vergelijken.

Maar goed, ik stap even uit deze discussie :).
Ik denk dat we het in basis ook gewoon eens zijn dan, je er is een verschil. En ja het is geen noodstroom oplossing. En in beide situaties geldt dat je verdomd goed moet nadenken over wat je doet en wat de gevolgen kunnen zijn.

Er zijn nog steeds hele volksstammen die een wasmachine en een droger aansluiten op een half opgerolde kabelhaspel. :+

• bitflusher

bitflusher

flushed die *** pc

Robert62 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:57:
Sinds zaterdag is de verbinding in de INDEVOLT app met mijn Growatt zonnepaneel omvormer weggevallen.
Opnieuw koppelen met een token werkt helaas niet en ik krijg de volgende foutmelding in de INDEVOLT app: EE_15017
Heeft iemand dit al eerder gezien en weet iemand een oplossing om de omvormer weer te koppelen?
Alvast bedankt voor de reactie
Hier ook geen Growatt verbinding, geen pogingen gedaan opnieuw te koppelen.

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12

thaMini

Tool !!

Ik ga het aardingsargument nog even verder uitzoeken.
Ik ben benieuwd hoe één en ander geaard is als je het backup stopcontact gebruikt of dat je dan een zwevend net creëert.

Be small, act BIG.

• thaMini

thaMini

Tool !!

Mar10 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:30:
Ik krijg volgende week 3 indevolt powerflex setjes elk met 2 kWh accu dus totaal 3×4=12kWh.
Mijn installatie is 1 fase TN-CS net de groepenkast zelf is geheel 3 fasen voorbereid. Deze 3 thuisaccu worden elk op een aparte groep aangesloten. De backup poorten gaan terug naar de meterkast en dmv een MTS kan ik kiezen OF spanning via grid netbeheerder OF via de thuisaccu. Uiteraard zorg ik voor aarde-nul koppeling zodat de aardlekschakelaars blijven werken. Het is uiteraard GEEN 3 fasen maar 3x230 volt waarbij ik vooral rekening hou dat de stroom door de nul in de groepenkast zo'n 30 ampere zou kunnen worden.
Of dit gaat werken weet ik nog niet misschien zit hier techneuten die ook zoiets hebben gemaakt[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wel erg groot opgezet als backup.
Ik ben benieuwd hoe dat qua aarding goed gaat werken.

Sowieso, omdat je nu een 1 fase groepenkast hebt is het nog geen probleem, maar dit gaat niet meer werken zodra je 3 fase belasting zoals een laadpaal of een zware inductie/over combinatie aansluit.

Be small, act BIG.

• gjcvro
thaMini schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:06:
Ik ga het aardingsargument nog even verder uitzoeken.
Ik ben benieuwd hoe één en ander geaard is als je het backup stopcontact gebruikt of dat je dan een zwevend net creëert.
En of het verschil maakt dat de normale stekker dan wel of niet in het stopcontact zit. Als de thuisaccu nog normaal is aangesloten kan de aarde doorlopen. Als die stekker er uit ligt heb je denk ik geen echte aarde.

• jdgraaf
jelleeelco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Het probleem is gewoon als het dan fout gaat, wat doet je verzekeraar dan. Ja ik had mijn huis op mijn PIB aansloten en toen ging het mis en brand (bijvoorbeeld).
Dus ja technisch kan alles, en ja is de bedrading in je muur misschien beter dan een verlengsnoer van de Action. Maar met alle voorbeelden al aangehaald. Ik zou het niet doen want je grote kans dat je verzekeraar niet thuis geeft bij problemen.

• thaMini

thaMini

Tool !!

Precies, dat is waar ik benieuwd naar ben.
Ik kan het tzt eens uittesten met een teststekker.

Be small, act BIG.

• duvekot
Wat ik altijd begrepen had ...was dat als er een totale fysieke scheiding is tussen de net aansluiting en de backup EN het nooit mogelijk is om beide tegelijkertijd actief te hebben ... dat het eventueel toegestaan is.

Bij een Victron systeem met een Multiplus zit die er tussen die een fysieke scheiding kan doen.

Dus een dikke meer polige schakelaar die alle aders van de net aansluiting (na de meter) los koppelt van de rest van de meterkast ....en daarna dus een aparte verbinding maakt met de "noodstroom" voedingsbron .. dan mag dat.

Uitdaging is dan wel dat je dan ook niet wil dat er weer stroom op de normale ingang van de Indevolt komt te staan. En als je meer fase hebt in huis.je eigenlijk gewoon 3 totaal lose 1 phase aansluiting hebt (als je 3 torens hebt) en ook nog eens en stuk minder capaciteit beschikbaar hebt (2400W per "fase" ipv 5750 bij een 25A per fase aansluiting). Dus een 3fase kookplaat of een 3 fase oplader voor de auto doet het niet of gaat stuk omdat de 3 fases niet in sync zijn met elkaar.

Ik zou het niet willen op deze manier. Dan maar een haspel naar alleen dat wat ik daadwerkelijk van stroom wil blijven voorzien. Of meer investeren in een volledige heel huis off-grid backup oplossing.

• Cranfbob2UI
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:24

Bij mij komt er bij de accu's een verdeelkastje welke een 3-fase kabel splitst met 3 aardlekautomaten. Ergens zou ik het fijner vinden om de kabels via een wartel het kastje in te laten lopen, en met een adereindhuls direct in de kooiklem van de automaat te klemmen. Scheelt een stopcontact, en je bent ook direct van de rol van 5m aansluitkabel af waardoor het geheel wat netter oogt.

Bij een vriend was ooit de omvormer van zijn zonnepanelen met een stekker aangesloten (was 15 jaar geleden normaal) heeft jaren lang goed gewerkt, maar na een tijd kreeg hij steeds vaker last van te hoge netspanning. Uiteindelijk bleek zijn stekker er zo uit te zien:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb de stekker er inderdaad gewoon afgeknipt en rechtstreeks op Wago lasklemmen aangesloten in een waterdichte doos (buitenopstelling onder afdak). Vanuit de meterkast aparte 3-fase alemat met 6mm2 grondkabel rechtstreeks op dezelfde wago lasklemmen. Dit is in mijn optiek de beste manier om de accu's aan te sluiten.

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:22
Cranfbob2UI schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:43:
[...]

Ik heb de stekker er inderdaad gewoon afgeknipt en rechtstreeks op Wago lasklemmen aangesloten in een waterdichte doos (buitenopstelling onder afdak). Vanuit de meterkast aparte 3-fase alemat met 6mm2 grondkabel rechtstreeks op dezelfde wago lasklemmen. Dit is in mijn optiek de beste manier om de accu's aan te sluiten.
Hier idd hetzelfde, Alleen dan in een kastje met een DIN-rail en rijgklemmen!

11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• vinneke

vinneke

De Figuur

Help!

Ik krijg mijn Solidflex Hybrid niet meer uit. De knop brandt groen, maar erop drukken doet niets. Als ik de knop
lang inhoud dan "flasht" het licht enkele keren om dan terug verder te doen.

En ja, buiten die knop kan je gewoon nergens aan. App update ook niet, volgens mij zit ie ergens vast ofzo.

Iemand al meegemaakt?

Update: lang inhouden reset wifi en bluetooth blijkbaar, maar ik krijg hem nog steeds niet uit

[ Voor 12% gewijzigd door vinneke op 30-03-2026 16:55 ]

• LarsMachiels
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:22
vinneke schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:50:
Help!

Ik krijg mijn Solidflex Hybrid niet meer uit. De knop brandt groen, maar erop drukken doet niets. Als ik de knop lang inhoud dan "flasht" het licht enkele keren om dan terug verder te doen.

En ja, buiten die knop kan je gewoon nergens aan. App update ook niet, volgens mij zit ie ergens vast ofzo.

Iemand al meegemaakt?
Had ik ook last van vandaag. Ik wilde 2 batterijen toevoegen aan mijn Powerflex Hybrid en kreeg hem niet uit. Ik heb hem eerst uit de cluster gehaald maar dat hielp niet. Vervolgens stekker eruit en MPTT koppelingen losgehaald, hielp ook niet. Daarna helemaal verwijderd uit de app. Mocht ook niet baten. Toen half uurtje gewacht en wonder boven wonder ging hij opeens (na op de aan/uit knop gedrukt te hebben) uit. Waarschijnlijk bug in firmware.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Ze moeten dat toch echt maken dat die knop low-level en prioritair behandeld wordt, bijna hardwarematig. Als je hem met die knop niet kan uizetten gaat ie gewoon niet uit.

"Waarom wil je hem persé uitzetten?"

Om PV te connecteren :-)

• vinneke

vinneke

De Figuur

Goed ik kan er terug aan via netwerk dus de esp32 of whatever daar in zit is responsief. De knop doet gewoon niets. Ik wacht een half uur :-)

• Lawrentz
  • Laatst online: 02:34
Thuisbatterij.nl heeft een zojuist een installatievideo op YT geplaatst.
YouTube: Indevolt PowerFlex en SolidFlex Installatiegids | Stap-voor-stap uit...

Een paar punten uit de video waardoor ik begin te twijfelen over de aanschaf van de Indevolt.
- Wifi-password mag niet groter zijn dan 20 chars.
- 2.4 GHz en 5 GHz mogen niet dezelfde naam hebben.
- Geen mesh-netwerk of wifi-booster.

• Deantjuh
kmf schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Ik vind het ook een vage bewering waar ik nooit vn gehoord hebt. Als 1 apparaat de frequentie van het net kan verstoren, dan zullen er veel meer storingen zijn. als 1 thuisaccu je net thuis kan verstoren, dan zullen duizenden thuisaccu's die terugleveren het hele landelijke netwerk om laten kunnen vallen...
Ik snap er nog niet genoeg van. Er is veel te lezen over grid-following and grid-forming. Daar heeft het zover ik online kan zien over te maken. Waarom dat niet bij alle is, geen idee. Maar daar ga ik mij niet in verdiepen :P

• Deantjuh
gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:46:
[...]

Volgens mij is het helemaal geen raar idee om een groep uit je meterkast te halen en deze te ontkoppelen van het net om deze vervolgens te koppelen aan de EPS van je accu. Hierbij is denk ik gewoon van belang dat je nooit meer de 2400w trekt. Maar ik zou niet weten waarom dit niet zou mogen. Een groep op het net en EPS van de accu is natuurlijk een NO-go.

• duvekot
Lawrentz schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:15:
YouTube: Indevolt PowerFlex en SolidFlex Installatiegids | Stap-voor-stap uit...

Een paar punten uit de video waardoor ik begin te twijfelen over de aanschaf van de Indevolt.
Die WiFi netwerk eisen zijn altijd wel heel eenvoudig op te lossen door een simpele "losse" accesspoint neer te zetten die eigenlijk alleen maar de verbinding met de Indevolt regelt. Een oude "WiFi router" met daarop OpenWRT kan die rol prima vervullen.

Daarmee heb je de Indevolt (en eventueel ook de Solarman P1) op een eigen los WiFi netwerk op 2.4Ghz om zonder storing te kunnen werken.

Wat ik wel gemerkt heb (bij de overbuurman) dat bij het configureren van de WiFi voor de eerste keer de telefoon ook eenmalig op dat losse WiFi netwerk moet zitten.

Maar daarna kan je gewoon vanaf je "normale" WiFi netwerk verbinding maken met de Indevolt.

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:49

Ik heb een mesh netwerk, maar geen enkel probleem met de Indevolts. Wel een apart IoT netwerk aangemaakt.

• Cranfbob2UI

Onder deze voorwaarden zal het zeker werken. Ik heb een Netgear Orbi Mesh systeem. 2,4GHz en 5GHz gewoon met dezelfde SSID en werkt vanaf dag 1 als 'n zonnetje (nu ruim 2 maanden een cluster van 2 torentjes aan het draaien). Zal dus misschien niet met ieder merk goed werken maar deze kan ik bevestigen als goed werkend.

• Xirt
  • Laatst online: 01:09
Mesh netwerk werkt hier ook prima met Indevolt. Zou het dus meer als een niet bindend advies zien.

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-05 10:52
Nu 2 dagen Powerflex Hybrid 6 kWh op alleen AC aansluiting draaien.
1 fase dsmr 4.2 meter met HW P1 lezer.

Wat mij opvalt bij last wisseling, is dat ie enorm lang blijft na-ijlen zeg maar. De vaatwasser schakelt net terug in vermogen en de Powerflex staat daarna nog minutenlang 600 terug te leveren, aan het net dus
Even later staat 'ie op te laden (is donker dus geen PV)
Gister zon/wolk/zon/woll en de waarden zijn all over de place, zowel in de app als op de meter in de meterkast.
Heb ingangs AC vermogen teruggezet naar 1000W (stond 2000) en merk dat ie dan minder jojoot als er een wolk voor de zon komt. Zo komt er helaas veel stroom op het net. De NOM is ook niet echt NOM te noemen. Mis ik iets in de instellingen? Reageert hij traag? Heb geen HA gewoon alleen de app.
Moet ik met CT klem gaan werken?

Graag jullie gedachten hier over..

• duvekot
buutvrij schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:52:

Wat mij opvalt bij last wisseling, is dat ie enorm lang blijft na-ijlen zeg maar. De vaatwasser schakelt net terug in vermogen en de Powerflex staat daarna nog minutenlang 600 terug te leveren, aan het net dus
Gister zon/wolk/zon/woll en de waarden zijn all over de place, zowel in de app als op de meter in de meterkast.
Heb ingangs AC vermogen teruggezet naar 1000W (stond 2000) en merk dat ie dan minder jojoot als er een wolk voor de zon komt. Zo komt er helaas veel stroom op het net. De NOM is ook niet echt NOM te noemen. Mis ik iets in de instellingen? Reageert hij traag? Heb geen HA gewoon alleen de app.

Oude meter met dus niet elke seconde (of twee door de manier hoe de Indevolt werkt) een waarde voor de bepaling van wat die moet gaan doen.

Dus daardoor kan die minder goed reageren op de veranderingen .. en misschien daarom een net de verkeerde beslissingen.

Dus ja .. een andere snellere manier om het verbruik/opwekking van je gehele huis te bepalen op een snellere manier zou kunnen helpen. Maar bij grote schommelingen hebben ook mensen met een DSMR5 meter aangegeven dat de Indevolt soms net totaal verkeerd aan de slag gaat.

• Xirt
Het blijft uiteindelijk actie-reactie, met daarbij een vertraging. Een beetje net als een chauffeur die een kort moment nodig heeft om te reageren op iemand die remt / gas geeft voor hem/haar: er zal dus altijd vertraging zijn op die manier.

Volgens mij zou je alleen (in theorie) hierop kunnen anticiperen door apparaten te hebben die slim communiceren: een Quoocker die bijvoorbeeld aangeeft dat ie over 5s gaat opwarmen. Om de vergelijking te geven met de chauffeur: kijken wat er twee autos voor je gebeurd zodat je weet of je straks moet gaan remmen/gas moet geven. Maar dat is (momenteel) niet mogelijk dus zal er altijd een kleine vertraging zijn lijkt me.

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18:34
Ik werk met Fritz!box met 2,4 en 5 GHz en zelfde SSID.
En mesh netwerk.
Ook hier vanaf dag 1 geen enkel probleem.

• jdgraaf
Zal denk erg afhangen van je Mesh netwerk. Meeste mesh netwerken zullen geen probleem zijn tegenwoordig. Bij mij ook gewoon op Mesh (Asus XT9) op een mixed band. Wel voor de zekerheid vast gepind op 1 toegangspunt, maar dat is gewoon voor de zekerheid.
Als er problemen zijn met Wifi dan is dit waarschijnlijk het eerste willen uitsluiten, en zal het denk ook vaak de oorzaak zijn? Dus tja als je telefoontjes naar supportdesk wilt voorkomen, dan snap ik ergens dat ze preventief dit aanraden.

• duvekot
En ik denk dat Thuisbatterij ook wat minder belletjes wil krijgen over de WiFi verbinding.
De Deco set van mijn overburen werkte niet met de Indevolt, dus daar hebben we een tweede hands TP-link router van de kringloop met OpenWRT neergezet.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-04 23:18
Met mijn huidige thuisbatterij (Marstek Venus E, zit nog steeds serieus te kijken naar Indevolt), wordt ook aan alle kanten geroepen dat je vooral 2,4 Ghz. only moet hebben, liefst met één enkel accesspoint, etc.

Los van het feit dat ik dan een extra netwerk in de lucht moet gooien op de toch al overvolle 2,4 Ghz. band, vind ik het ook gewoon zonde van mijn bestaande WiFi infrastructuur.

Gelukkig wordt de soep bij het gebruikv an Ubiquiti Unifi spullen ook niet zo heet gegeten. Ik heb wel een apart IoT netwerk op 2,4 Ghz. only, met ook optimalisaties voor IoT actief. En zowel batterij als p1 meter zijn perfect verbonden.

Als ik binnenkort de knoop door hak en voor Indevolt kies (maar Zendure is ook nog in de race) om over te stappen van 'ecosysteem', dan heb ik goede hoop dat dit ook met Indevolt gewoon goed zal gaan werken.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-04 21:39
buutvrij schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:52:

Ik heb hetzelfde
Gaat soms van -2000 naar + 2000
Meter is een 5.5
Maar wel de batterijen in Cluster.
En volgens mij heeft hij daar meer moeite mee dan 1 setje

• Robert62
bitflusher schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:07:
[...]

Hier ook geen Growatt verbinding, geen pogingen gedaan opnieuw te koppelen.
Bedankt voor je reactie . De Growatt verbinding met de INDEVOLT app werkt hier nog steeds niet. Ook niet na een restart van de growatt omvormer. ( die trouwens wel zichtbaar blijft in de HomeWizard app) .
Als ik me niet vergis ligt dat dus aan de verbinding tussen de Growatt server en de INDEVOLT app . Klopt mijn gedachtegang? Of zie ik dat verkeerd.
Hoor graag als iemand hier een idee over heeft.

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-04 21:39
vinneke schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:33:
[...]

Ik heb nog zo'n meter met klemmen van Indevolt zelf liggen, SMD3 ofzoiets, was cadeau erbij. Ik kan die bij gelegenheid wel eens installeren. Maar zo'n klemmensysteem heeft dan weer een afwijking van 1% à 2%. P1 is correct.

Waarom denk je dat het de P1 meter is die traag is? Want ik vind die van Homewizard echt wel top, super responsief en actueel. Het is de Indevolt zelf die het volgens mij niet snel genoeg verwerkt. Als ik elke seconde nieuwe real-time values push, dan wordt de API al trager voor andere calls.

Mogelijks zit er bovenop ook een soort afvlakking in om de inverter niet te snel te laten veranderen van output. Dat gevoel had ik toch bij het manueel aansturen.

Zou eigenlijk fijn zijn om hier meer details van te krijgen van Indevolt. Documentatiehoeveelheid * 10 ofzo. Dan kunnen we stoppen met gissen.
Heb je die ct klemmen al getest?
Ik overweeg een setje te kopen omdat ik de Indevolt zoveel trager vind reageren tov mijn Zappi lader op ct klemmen.

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-05 10:52
Ik heb nu bij 'netto lading' in de app bij 'status' het schuifje naar links staan zodat ie s'nachts niet kan laden. Dat kan dan alleen met PVpanelen er op (Hybrid Powerflex) maar die zitten er nog niet aan. Wel morgenochtend weer terugzetten anders laad 'ie dus niet van AC waar de PVomvormer dus nu op zit.
Beetje een workaround voorlopig.

• jelleeelco
Deantjuh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:27:
[...]

Volgens mij is het helemaal geen raar idee om een groep uit je meterkast te halen en deze te ontkoppelen van het net om deze vervolgens te koppelen aan de EPS van je accu. Hierbij is denk ik gewoon van belang dat je nooit meer de 2400w trekt. Maar ik zou niet weten waarom dit niet zou mogen. Een groep op het net en EPS van de accu is natuurlijk een NO-go.
Is ook geen raar idee. Dat is namelijk de hele gedachte achter een backup unit.

Wat wel een raar idee is om dit te willen aansluiten op een shuko stekker van een thuis accu. Die daar helemaal niet voor gemaakt is, met alle risico's van dien.

• Roy1966
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 01-04 10:36
Ik heb de Indevolt Solidflex besteld en wil daar een aantal (3 of 4) zonnepanelen op aansluiten. De panelen leg ik op de garage of het dak. Hoe regel ik de aarding (van het frame)? De aarding gaat niet via de stekkers die ik rechtstreeks aansluit op de batterij. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

• Xirt
Roy1966 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:25:
Ik heb de Indevolt Solidflex besteld en wil daar een aantal (3 of 4) zonnepanelen op aansluiten. De panelen leg ik op de garage of het dak. Hoe regel ik de aarding (van het frame)? De aarding gaat niet via de stekkers die ik rechtstreeks aansluit op de batterij. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Heb je überhaupt aarding al beschikbaar daar? Anders een aparte aardpen slaan?

• bitflusher

bitflusher

flushed die *** pc

Robert62 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:02:
[...]

Bedankt voor je reactie . De Growatt verbinding met de INDEVOLT app werkt hier nog steeds niet. Ook niet na een restart van de growatt omvormer. ( die trouwens wel zichtbaar blijft in de HomeWizard app) .
Als ik me niet vergis ligt dat dus aan de verbinding tussen de Growatt server en de INDEVOLT app . Klopt mijn gedachtegang? Of zie ik dat verkeerd.
Hoor graag als iemand hier een idee over heeft.
Sinds vandaag werkt de Growatt Indevolt integratie bij mij weer. niets aan gedaan (geen tijd) zonder verder handelen van mijn kant is het weer gaan werken

• Robert62
bitflusher schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:54:
[...]

Sinds vandaag werkt de Growatt Indevolt integratie bij mij weer. niets aan gedaan (geen tijd) zonder verder handelen van mijn kant is het weer gaan werken
Bedankt voor je bericht, net even gekeken , bij mij werkt het nu ook weer. ;)

• bitflusher

bitflusher

flushed die *** pc

Ik heb overigens afgelopen 2 weken. Geen problemen gehad met mijn delta wifi7 message netwerk met 2.4, 5 en 6 Ghz ingeschakeld.
In het verleden heb ik wat issues gehad met wat oude esp iot apparaten die niet wilde connector. Bijvoorbeeld een katten voer apparaat. Daar heb ik bij installatie even 2.4 only moeten draaien en later alles weer aan. Daarna geen problemen.

• AHWolf
  • Laatst online: 15:13
Weet iemand of de nieuwe PowerFlex 3000 er al snel aan komt? Wil een torentje aanschaffen maar ik kan op zich nog wel even kort wachten als ik dan de nieuwe kan scoren.

• Deantjuh
Aanname: er loopt al een extra kabel naar de plek waar je deze wilt aansluiten voor de accu? Dan zou je de aarde van je installatie kunnen aansluiten op de aarde van je meterkast. (mits aardekabel dik genoeg is) Anders kun je een aardepin de grond inslaan om het zo te aarde. In ieder geval zover mij bekend is dit geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Deantjuh op 01-04-2026 17:30 ]

• bladiblo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-05 14:50
Gisteren mijn set ontvangen, Powerflex met 2 batterijen. Maar vandaag ik krijg de boel niet aan de praat en ik vraag me echt af wat er verkeerd gaat.
- Batterij en p1 meter van HW op het zelfde 2,4 GHz. Worden in de app allebei gezien, gekoppeld en HW p1 laat accurate waarden zien van in en uitgaand (Solarman p1 lijkt overigens een stuk minder goed uit te lezen)
- Modus ingesteld op eigen verbruik, gebaseerd op HW p1. Terwijl de p1 dus goed de import/export uitleest, blijft de batterij op 0w staan. Er word dus niet geladen / ontladen.
- Ook wanneer ik de modus instel op realtime of een ontlaadschema gebeurt er compleet niks.
- Standby is uit, SoC op min 10%, batterij staat op eigen groep. Batterij ontlaad wel langzaam als gevolg van eigen verbruik.
Wat kan ik hier over het hoofd zien?

• Deantjuh
bladiblo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:48:
Gisteren mijn set ontvangen, Powerflex met 2 batterijen. Maar vandaag ik krijg de boel niet aan de praat en ik vraag me echt af wat er verkeerd gaat.
- Batterij en p1 meter van HW op het zelfde 2,4 GHz. Worden in de app allebei gezien, gekoppeld en HW p1 laat accurate waarden zien van in en uitgaand (Solarman p1 lijkt overigens een stuk minder goed uit te lezen)
- Modus ingesteld op eigen verbruik, gebaseerd op HW p1. Terwijl de p1 dus goed de import/export uitleest, blijft de batterij op 0w staan. Er word dus niet geladen / ontladen.
- Ook wanneer ik de modus instel op realtime of een ontlaadschema gebeurt er compleet niks.
- Standby is uit, SoC op min 10%, batterij staat op eigen groep. Batterij ontlaad wel langzaam als gevolg van eigen verbruik.
Heb je toevallig filmpje van Thuisbatterij gezien op youtube? Die lopen alle stappen door of die van Ketelklets.

• bladiblo
Deantjuh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:55:
[...]

Heb je toevallig filmpje van Thuisbatterij gezien op youtube? Die lopen alle stappen door of die van Ketelklets.
Zeker. verbindingen die daar worden beschreven komen ook tot stand en bv batterijniveau wordt ook uit gelezen, maar er wordt gewoon niks geladen / ontladen

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:40
2 dingen die te binnen schieten:
  • heb je de P1 meter aan de batterij gekoppeld? Die moet je nadat je de P1 hebt toegevoegd aan de app nog aan elkaar toewijzen
  • heb je de belasting instellingen op "Meter" staan? Apparaat > je powerflex > instellingen > belasting instellingen > meter. Opslaan.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:54

hrt

bladiblo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:43:
[...]

Zeker. verbindingen die daar worden beschreven komen ook tot stand en bv batterijniveau wordt ook uit gelezen, maar er wordt gewoon niks geladen / ontladen
ben benieuwd wat het is/was.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• bladiblo
Aeonis schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:01:
[...]

2 dingen die te binnen schieten:
  • heb je de P1 meter aan de batterij gekoppeld? Die moet je nadat je de P1 hebt toegevoegd aan de app nog aan elkaar toewijzen
  • heb je de belasting instellingen op "Meter" staan? Apparaat > je powerflex > instellingen > belasting instellingen > meter. Opslaan.
Uiteraard, die instellingen zijn allemaal geprobeerd en toegepast.
Ik neem aan dat instellen van een realtime belasting ook zou moeten werken, los van de p1.

• vinneke

vinneke

De Figuur

bladiblo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:30:
[...]

Uiteraard, die instellingen zijn allemaal geprobeerd en toegepast.
Ik neem aan dat instellen van een realtime belasting ook zou moeten werken, los van de p1.
Excuses als je het wel gedaan hebt en ik het weer zeg, gewoon voor de zekerheid. Je moet je P1 meter dus twee keer linken. Eerst link je de P1 meter. En dan link je deze nogmaals met je specifieke Indevolt set.

Stap 1 is eerder aanmaken van het p1 object. Stap2 is de relatie tussen het p1 object en de indevolt. Stel je in Stap2 is Load Settings > Meter (doorklikken) volgens mij

Toen ik dat deed dacht ik echt: "ik had deze toch net gelinkt??" dus misschien is dit het toch

• bladiblo
Ik waardeer je reactie, maar volgens mij geef ik in mijn eerdere post al aan dat dit gedaan is. En blijft: ook andere manieren van ontladen lukken niet. Inmiddels een support ticket aangemaakt bij thuisbatterij, we wachten af.

• kachun
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 08:32
Mijn Indevolt set met 2 uitbreidingsbatterijen heb ik dinsdag binnen gekregen. Afgezien dat de firmware upgrades lang duren, werkte alles gelukkig in 1x. Ook met een HW P1 meter.

De app met alle grafieken en cijfertjes is een beetje wazig, maar voor de rest werkt alles zoals verwacht. Ik heb een 4.2 versie smart meter, dus de P1 meter is niet 100% real-time, maar goed genoeg om het meeste van je eigen opgewekte stroom te gebruiken.

Mijn huis is volledig elektrisch met warmtepomp. Dus 6 kwh is nu eigenlijk niet voldoende voor de hele nacht. Zeker omdat het nu nog best wel koud is. Echt hartje zomer met meer zon uren zou het wel voldoende kunnen zijn. Je hebt in de zomer ook niet van die pieken in de vraag van de warmtepomp.

Een tweede set van 6kwh zou beter bij mijn gebruik van nu passen, zeker omdat je dan 1200 w uitgangsvermogen hebt i.p.v. nu 800 w. Terugverdientijd wordt dan wel langer, omdat je de capaciteit in de zomer niet 100% nodig hebt.

• duvekot
kachun schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:37:
Mijn Indevolt set met 2 uitbreidingsbatterijen heb ik dinsdag binnen gekregen.
....
Een tweede set van 6kwh zou beter bij mijn gebruik van nu passen, zeker omdat je dan 1200 w uitgangsvermogen hebt i.p.v. nu 800 w.
Die 800W beperking is er volgens mij alleen als je de batterij met een stekker op een gedeelde groep aansluit. Als je een aparte groep hebt kan je met de twee uitbreidingsbatterijen volgens mij de laad en ontlaad vermogen aanpassen naar 2400W.

Kijk even na in de handleiding wat daarover gemeld wordt.

• kachun
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 08:32
duvekot schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:51:
[...]

Die 800W beperking is er volgens mij alleen als je de batterij met een stekker op een gedeelde groep aansluit. Als je een aparte groep hebt kan je met de twee uitbreidingsbatterijen volgens mij de laad en ontlaad vermogen aanpassen naar 2400W.

Kijk even na in de handleiding wat daarover gemeld wordt.
Dat klopt, maar dan heb je weer een elektricien nodig met de bijkomende kosten. Die stekkerbatterijen zijn erg laagdrempelig in aanschaf en gebruik. Laden kan nu al met 2400 w, maar dan wordt die sneller warm en sneller vol. Ik heb het laad vermogen lager gezet, want er is genoeg tijd overdags om hem vol te krijgen. Dan zit die ook niet een halve dag op 100% SOC.

Een andere plus punt van de Indevolt is dat die stil is. Ik denk dat die passief gekoeld wordt, want ik hoor helemaal niks bij het laden/ontladen van de batterij. Temperatuur gaat naar 40 graden zie ik in de app. Verder kwam die niet. Een collega van mij heeft de AEG thuisbatterij aangeschaft en die maakte zoveel lawaai dat die in de schuur moest, want zelfs in de slaapkamer was die te horen.

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:53
En als je Grid charging aanzet doet hij het wel?
Mijn collega heeft hetzelfde.
Als ik bij mij kijk zie ik per unit een firmware staan, mijn collega ziet er maar 2.
Hij heeft een mail naar support gestuurd van indevolt en die gaan de firmware opnieuw pushen.

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 12:38
Hallo allemaal, sinds gisteren ben ik ook de trotse eigenaar van een PowerFlex met 2 accudelen (totaal 6kWh). Ik zie dat er vannacht door het schommelen nog best wel wat aan het net is teruggeleverd, de offset heb ik een beetje aangepast.

Wat me echter opvalt is dat de updatesnelheid in Home Assistant om de 30 seconden ongeveer is. Als dit de daadwerkelijke snelheid is, zit er behoorlijke vertraging in. Systeem is aangesloten op een HW P1 meter, wel op een oude GPRS meter (10sec update). Is er een instelling mogelijk waardoor de update niet om de 30, maar gewoon om de 10 dec is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbtf0US3rRU_jxP2eL4p3q588WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEgUgmvZgTfyvBDSX5Tb3Uuq.jpg?f=fotoalbum_large

• jdgraaf
Je kunt een automatisering maken die bepaalde sensoren forceert sneller te verversen.

Zoiets bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Indevolt sneller verversen
triggers:
  - seconds: /5
    trigger: time_pattern
actions:
  - target:
      entity_id:
        - sensor.indevolt_1_battery_power
        - sensor.indevolt_1_battery_soc
        - sensor.indevolt_1_grid_voltage
    action: homeassistant.update_entity
    data:
      entity_id:
        - sensor.indevolt_1_grid_voltage
        - sensor.indevolt_1_meter_power
        - sensor.indevolt_1_battery_power
        - sensor.indevolt_1_battery_soc
        - select.indevolt_1_energy_mode
        - sensor.indevolt_1_energy_mode
        - sensor.indevolt_1_device_mode

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:50
Op korte termijn zou ik graag een Indevolt Powerflex 2000 met 2 extra batterijen aan willen schaffen. Wat mij opviel is dat veel mensen met een wat oudere slimme meter (4.x) moeite hebben met NOM te houden, omdat de meter niet vaak genoeg ververst. Deze heb ik hier ook hangen. Ik zou graag willen kijken wat de beste manier is om dit te kunnen versnellen naar ongeveer 1x per seconde. Naar mijn idee zijn er 3 opties;
- Slimme meter laten vervangen (enexis 212,48 euro). Meest toekomst bestending, maar wel erg prijzig.
- Indevolt SMD3 (99,00 euro).
- Shelly (pro) 3EM (80-85 euro). Goedkopere maar wel solide keuze?
Zijn er nog andere opties op dit te kunnen realiseren, en wat zijn jullie ervaringen?

• eymey
Xirt schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:33:
[...]

Heb je überhaupt aarding al beschikbaar daar? Anders een aparte aardpen slaan?
Deantjuh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:25:
[...]

Aanname: er loopt al een extra kabel naar de plek waar je deze wilt aansluiten voor de accu? Dan zou je de aarde van je installatie kunnen aansluiten op de aarde van je meterkast. (mits aardekabel dik genoeg is) Anders kun je een aardepin de grond inslaan om het zo te aarde. In ieder geval zover mij bekend is dit geen probleem.
Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag.

De frames van de vaste panelen op het dak (voorzien van Enphase micro-omvormers) zijn allemaal met elkaar ver-effend en uiteindelijk via de aardedraad van de YMVK kabels naar de meterkast via die weg geäard.

Maar volgens mij zit er op de meeste plug-in batterijen (Indevolt ook?) geen aparte aarde aansluiting op de frames van je zonnepanelen via de gewone AC-stekker te aarden.

Ik betwijfel of via een losse aardpin aarden zo'n goed idee is. Op zich, doordat de Indevolt (waarschijnlijk) niet in aarding van de panelen/frames voorziet, staat die aarding waarschijnlijk helemaal los van de centrale aarding van je huis/elektra installatie. Maar mocht er (via wat voor weg dan ook) toch overlap tussen die twee ontstaan, dan schijnt dat weer eigen risico's met zich mee te brengen.

Misschien is dit een leuke voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• thaMini

thaMini

Tool !!

Maar als je panelen nu geaard zijn dan zijn ze later toch ook geaard? Misschien zit de aarde nu via zo'n ABB werkschakelaar, maar daarin is het ook alleen een doorverbinding.
Je kan de aarde vast in een Attema doosje voeren en dan daarin doorverbinden? Of zit de aarde via een meeraderige kabel?

Be small, act BIG.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:19
bassie221188 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:23:
Op korte termijn zou ik graag een Indevolt Powerflex 2000 met 2 extra batterijen aan willen schaffen. Wat mij opviel is dat veel mensen met een wat oudere slimme meter (4.x) moeite hebben met NOM te houden, omdat de meter niet vaak genoeg ververst. Deze heb ik hier ook hangen. Ik zou graag willen kijken wat de beste manier is om dit te kunnen versnellen naar ongeveer 1x per seconde. Naar mijn idee zijn er 3 opties;
- Slimme meter laten vervangen (enexis 212,48 euro). Meest toekomst bestending, maar wel erg prijzig.
- Indevolt SMD3 (99,00 euro).
- Shelly (pro) 3EM (80-85 euro). Goedkopere maar wel solide keuze?
Zijn er nog andere opties op dit te kunnen realiseren, en wat zijn jullie ervaringen?
als je nog 1 fase ipv 3 fase hebt, zou je een upgrade naar 3 fase kunnen overwegen. ja kost nog iets meer, maar komt met nieuwe meter en na 1 juli veranderen de 'spelregels' en kom je achteraan in de rij.
als je al 3 fase heb, dan zou ik persoonlijk voor de Shelly gaan, omdat shelly wel 1 van de bekendere merken in dat segment is en zich goed in eventueel andere home automation laat integreren.

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:50
Toby-Wan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:14:
[...]

als je nog 1 fase ipv 3 fase hebt, zou je een upgrade naar 3 fase kunnen overwegen. ja kost nog iets meer, maar komt met nieuwe meter en na 1 juli veranderen de 'spelregels' en kom je achteraan in de rij.
als je al 3 fase heb, dan zou ik persoonlijk voor de Shelly gaan, omdat shelly wel 1 van de bekendere merken in dat segment is en zich goed in eventueel andere home automation laat integreren.
Bedankt voor je reactie!
De huidige installatie is al wel een 3-fase aansluiting, maar helaas dus wel met een oudere slimme meter. De Shelly klinkt wel als een goede optie inderdaad, vooral qua kosten.
Ik heb zonnepanelen met Enphase micro omvormers. Deze zitten op een envoy metered met CT klemmen. Kan ik hier ook iets mee, of heb ik weer een aparte meting nodig?

• eymey
thaMini schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:01:
Maar als je panelen nu geaard zijn dan zijn ze later toch ook geaard? Misschien zit de aarde nu via zo'n ABB werkschakelaar, maar daarin is het ook alleen een doorverbinding.
Je kan de aarde vast in een Attema doosje voeren en dan daarin doorverbinden? Of zit de aarde via een meeraderige kabel?
Ik denk dat vraagsteller (en ik zelf) het vooral heb over de optie om eventueel nog een extra setje zonnepanelen direct met de Indevolt te verbinden. Dus niet bestaande zonnepanelen eventueel van bestaand omvormer naar Indevolt verplaatsen :) .

In mijn geval zou ik dus alleen aarde hebben via de WCD waarin ook de AC kant van de Indevolt zit. Wel op een eigen groep, maar toch. Nou kan je daar met doosjes natuurlijk iets 'moois' van maken, dat je op die aarde ook de aarde van de frames kan verbinden, maar of dat de juiste / toegestande optie is? ...

• thaMini

thaMini

Tool !!

Dan snap ik het. Ik heb nu bestaande panelen die ik nog moet overzetten om de Solaredge uit te faseren.
Dan vind ik het inderdaad een interessante vraag. Hoe je zonnepanelen aansluit op een stekkeraangesloten batterij.
In de basis worden deze producten aangeboden als balkon oplossing in Duitsland. Daarover vond ik het volgende:
(vertaald uit het Duits): Indevolt Montage: Indien nodig kunnen de aluminium profielen van het montagesysteem via een 16mm² aardingskabel worden verbonden met de potentiaalvereffening van het huis of via een diepte-aarding (aardstaaf).
Dus die zeggen min of meer hetzelfde.

Ik denk dat deze er meer expertise over deze vraagstukken in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 zit.

Be small, act BIG.

• Cranfbob2UI
Hier wat minder nieuws, sinds 2 dagen geen enkele connectie meer met een van de 2 Indvolt Batterijen. Gisteren eea getest maar mijn conclusie is een hardware probleem (klinkt als een falend relais).

Wel nog het cluster kunnen ontkoppelen zodat een van de batterijen wel weer functioneert. Voor de defecte een support call ingeschoten. Hopelijk wordt dit snel opgelost.

ZIjn er meer tweakers met hardware problemen?

• vinneke

vinneke

De Figuur

Wel de mijne (Solidflex 2000 Hybrid) ging niet meer uit, misschien nog steeds niet. Ik heb een procedure gekregen die ik nog moet testen. Een niet supergroot probleem, maar wel beangstigend. De knop zelf is niet stuk, wel de functie er achter.

Met alle toestellen van alle merken en alle kwaliteiten zijn natuurlijk problemen. ik heb niet de indruk dat er bovengemiddeld veel problemen zijn, maar ja, who knows.

Belangrijker vind ik hoe support er mee (zal) omgaan. Hopelijk word je snel en correct geholpen, dat is goed voor jou en ook voor de anderen die nog problemen op hun pad hebben.

• Cranfbob2UI
vinneke schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:21:
Wel de mijne (Solidflex 2000 Hybrid) ging niet meer uit, misschien nog steeds niet. Ik heb een procedure gekregen die ik nog moet testen. Een niet supergroot probleem, maar wel beangstigend. De knop zelf is niet stuk, wel de functie er achter.

Met alle toestellen van alle merken en alle kwaliteiten zijn natuurlijk problemen. ik heb niet de indruk dat er bovengemiddeld veel problemen zijn, maar ja, who knows.

Belangrijker vind ik hoe support er mee (zal) omgaan. Hopelijk word je snel en correct geholpen, dat is goed voor jou en ook voor de anderen die nog problemen op hun pad hebben.
Heb je zonnepanelen aangesloten? Viel me op dat wanneer je een zonnepaneel aansluit de batterij automatisch aangaat. Ik zal hier wel even terugkoppelen hoe t support is verlopen. Kreeg al een mail dat t erg druk is dus kan misschien even duren.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Cranfbob2UI schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:30:
[...]

Heb je zonnepanelen aangesloten? Viel me op dat wanneer je een zonnepaneel aansluit de batterij automatisch aangaat. Ik zal hier wel even terugkoppelen hoe t support is verlopen. Kreeg al een mail dat t erg druk is dus kan misschien even duren.
Inderdaad, van zodra je PV aansluit gaat ie niet uit. Dus ik zet de grid af, koppel PV af. Daarna gaat ie wel uit.

Ze zeggen wel dat je PV niet mag afkoppelen onder load maar ja, what can you do :) Is maar één paneel per MPPT dus ik (denk?) minder gevaar..

Alleen één kant losgekoppeld trouwens, de andere kant lijkt quasi onmogelijk om los te maken, en geen standaard aansluiting. Heb het wel niet bestudeerd, gewoon snel bekeken.

• Cranfbob2UI
Cranfbob2UI schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:01:
Hier wat minder nieuws, sinds 2 dagen geen enkele connectie meer met een van de 2 Indvolt Batterijen. Gisteren eea getest maar mijn conclusie is een hardware probleem (klinkt als een falend relais).

Wel nog het cluster kunnen ontkoppelen zodat een van de batterijen wel weer functioneert. Voor de defecte een support call ingeschoten. Hopelijk wordt dit snel opgelost.

ZIjn er meer tweakers met hardware problemen?
Vanochtend contact gekregen met Indevolt via Discord support. Ze hebben inderdaad een hardware failure gedetecteerd (busbar short circuit). Blijkbaar heeft de batterij dat nog kunnen melden voordat hij zichzelf af heeft gesloten. Lijkt erop dat ze het vanuit Indevolt zelf gaan oplossen. De andere batterij draait gelukkig goed door. Wordt vervolgd.

-------------- update 9:55 ----------------
Mail terug ontvangen van Indevolt, ze verwijzen me toch naar Thuisbatterij.nl.

[ Voor 6% gewijzigd door Cranfbob2UI op 03-04-2026 09:56 ]

• jdgraaf
Cranfbob2UI schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:14:
[...]

Vanochtend contact gekregen met Indevolt via Discord support. Ze hebben inderdaad een hardware failure gedetecteerd (busbar short circuit). Blijkbaar heeft de batterij dat nog kunnen melden voordat hij zichzelf af heeft gesloten. Lijkt erop dat ze het vanuit Indevolt zelf gaan oplossen. De andere batterij draait gelukkig goed door. Wordt vervolgd.
Waar kan je hun discord vinden?

• Cranfbob2UI

• jdgraaf
Ervaringen met mijn nieuwe Indevolt-opstelling
Sinds gisteren heb ik mijn volledige Indevolt-systeem operationeel. De setup bestaat uit:
  • 2 controllers: 1 Hybrid en 1 Eco.
  • 3 uitbreidingsaccu’s, verdeeld als volgt: 2 onder de Hybrid en 1 onder de Eco.
  • Beide controllers zijn gekoppeld in een cluster.
Eerste indrukken

Over het algemeen ben ik tot nu toe tevreden. Toch valt me op dat de Indevolt trager schakelt en reageert dan mijn vorige Homewizard PIB (die inmiddels naar een nieuwe eigenaar is gegaan). Dit merk ik vooral bij:
  • Reactietijd op P1-meterwijzigingen: De Indevolt leest de P1-meter slechts 1x per 2 seconden uit, wat vertraging veroorzaakt.
  • Opschakelen van de inverter: Ook het opschakelen naar vol ontladen of het afschakelen naar laden lijkt trager te verlopen dan bij de Homewizard.
Gevolg
Door deze vertraging loopt de Indevolt bij pieken en dalen in het energieverbruik vaak iets achter, tenzij de belasting constant is. Het systeem heeft even tijd nodig om te reageren op veranderingen in de P1-meter.
Voordelen

Aan de andere kant biedt de Indevolt wel een aanzienlijk groter laad- en ontlaadvermogen. Dit betekent:
  • Meer opvang van zonne-energie.
  • Beter geschikt voor grotere energieverbruikers.
Conclusie
Al met al ben ik benieuwd hoe dit systeem zich op de langere termijn gaat gedragen. Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen mee, of tips om de reactietijd te optimaliseren?

[ Voor 5% gewijzigd door jdgraaf op 03-04-2026 13:20 . Reden: opmaak ]

Pagina: 1 ... 13 ... 17 Laatste