Ziet er strak uit, maar waarom nu met 3 "plug en play" accu's in plaats van een "echt" thuisaccussysteem?Wouzziej schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:01:
[...]
Als de stroom wegvalt rol ik idd 1 haspel uit naar mn bijkeuken.
Hier staan een koelkast en vriezer, dus dan kan ik die voorzien van stroom.
Verder heb ik weinig noodzakelijks wat voorzien moet zijn van stroom.
Ik heb de accu's meer gekocht om in de avond mn Kuga PHEV op te kunnen laden van de zonnestroom.
Net de bekabeling nog even wat gefatsoeneerd, en dan ziet het er zo uit...[Afbeelding]
Waarom niet?gjcvro schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Ziet er strak uit, maar waarom nu met 3 "plug en play" accu's in plaats van een "echt" thuisaccussysteem?
Dit is lekker laagdrempelig, en ik kan nu ook gewoon 7,2kw laden of ontladen.
11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X
Ik zit met dezelfde afweging. Wil de auto kunnen laden als het nodig is, maar potentieel ook een goede noodstroom. Vooral ingegeven in het feit dat we vorige winter ineens 2 dagen zonder stroom zaten.Wouzziej schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:24:
[...]
Waarom niet?
Dit is lekker laagdrempelig, en ik kan nu ook gewoon 7,2kw laden of ontladen.
Wat is daarvan het voordeel?gjcvro schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Ziet er strak uit, maar waarom nu met 3 "plug en play" accu's in plaats van een "echt" thuisaccussysteem?
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
Maar 1 omvormer met verlies? Maar 1 standby apparaat? DC lader? Complete noodbackup van je hele huis?
Mijn beweegredenen om voor de Indevolt te gaan zijn dat het kostenefficiënt is, makkelijk te realiseren en dat ik mijn PHEV kan laden op zonnestroom.gjcvro schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:14:
[...]
Maar 1 omvormer met verlies? Maar 1 standby apparaat? DC lader? Complete noodbackup van je hele huis?
De reden om voor de hybride opstelling te gaan, met op elke unit 4×375 Wp panelen, is dat ik in geval van een langdurige stroomstoring zelf kan bepalen welke verbruikers ik van stroom voorzie.
De reden om niet voor een “professioneel” systeem met volledige huis-backup te gaan is dat wij full-electric zijn en op een goede winterdag ongeveer 40 tot 50 kWh verbruiken. Dat betekent dat mijn accu’s in een halve dag leeg zouden zijn.
Ik wil juist bij een langdurige stroomstoring zelf controle houden over wat ik van stroom voorzie, zodat ik gericht kan rantsoeneren en mijn energie zo efficiënt mogelijk inzet.
11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X
Bedankt. vwb controle: je kunt toch ook gewoon dingen uitzetten mocht het nodig zijn?Wouzziej schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:34:
[...]
Mijn beweegredenen om voor de Indevolt te gaan zijn dat het kostenefficiënt is, makkelijk te realiseren en dat ik mijn PHEV kan laden op zonnestroom.
De reden om voor de hybride opstelling te gaan, met op elke unit 4×375 Wp panelen, is dat ik in geval van een langdurige stroomstoring zelf kan bepalen welke verbruikers ik van stroom voorzie.
De reden om niet voor een “professioneel” systeem met volledige huis-backup te gaan is dat wij full-electric zijn en op een goede winterdag ongeveer 40 tot 50 kWh verbruiken. Dat betekent dat mijn accu’s in een halve dag leeg zouden zijn.
Ik wil juist bij een langdurige stroomstoring zelf controle houden over wat ik van stroom voorzie, zodat ik gericht kan rantsoeneren en mijn energie zo efficiënt mogelijk inzet.
Maar ik snap het wel, ben zelf naar de sigenstor aan het kijken geweest, maar tegen de tijd at ik klaar was met verzamelen tikte het prijskaartjje al 16K aan. Dan heb ik het wel top voor elkaar met een volledige backup + DC autolader en eventuele reservestroom uit de auto's. Maar ja.. wel bijna het dubbele van een Indevolt setup.
Is 3x klein verlies niet hetzelfde als 1x groot? 3 torentjes kun je overal kwijt als je niet de ruimte hebt voor een grote batterij bovendien makkelijk uitbreidbaar. Als je een complete backup onnodig vindt maar voor nul op de meter gaat. Ik zie het voordeel niet en ik denk dat je een stuk duurder uit bent. Ieder zijn ding.gjcvro schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:14:
[...]
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
Geen idee, dat is de reden dat er een vraagteken achter stond.Jan Workum schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:02:
Is 3x klein verlies niet hetzelfde als 1x groot?
Dat kan, is ook niet nodig, dat jij het voordeel ziet.Jan Workum schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:02:
Ik zie het voordeel niet
Dat weet ik eigenlijk wel zeker, maar dan nog is het handig om te weten waarom je kiest voor 1 of waarom kiest voor 2. Een (bijvoorbeeld)suzuki alto brengt me van A naar B, een (bijvoorbeeld)BMW ook en is veel duurder. Toch kopen we ( als nederlanders) nog BMW's. Je maakt een afgewogen keuze tussen voor en nadelen. (en igv auto: uitstraling).Jan Workum schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:02:
I en ik denk dat je een stuk duurder uit bent. Ieder zijn ding.
Ik ben nu aan het afwegen, en dan is het soms nuttig om te lezen welke afwegingen iemand anders gemaakt heeft en dan is een forum daar een uitgelezen plaats voor.
Tenzij het enige antwoord is "wat is het voordeel", ja dan schiet ik er niet zo veel mee op.
Gave set-up! Misschien gaat de aankomende combiner box ook nog voordelen bieden qua aansturing, aangezien je al 3 torens hebt, maar dat is nog even afwachten wat die precies doet.Wouzziej schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:01:
[...]
Net de bekabeling nog even wat gefatsoeneerd, en dan ziet het er zo uit...[Afbeelding]
Dus maar 1 van de drie uitgangen? En heb je die standaard aan staan? Of via de Bluetooth directe verbinding met de app nog verbinden om hem aan te zetten?Wouzziej schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:01:
[...]
Als de stroom wegvalt rol ik idd 1 haspel uit naar mn bijkeuken.
Hier staan een koelkast en vriezer, dus dan kan ik die voorzien van stroom.
Maar zonder net verbinding kan je dat dus ook niet meer doen toch?Verder heb ik weinig noodzakelijks wat voorzien moet zijn van stroom.
Ik heb de accu's meer gekocht om in de avond mn Kuga PHEV op te kunnen laden van de zonnestroom.
Ik had ergens gelezen dat je high voltage kabels nooit in van deze loops moet leggen .. ivm allerlei lastige en ingewikkelde stromen en interactie tussen de kabels etc .. maar ik kan het mis hebben.Net de bekabeling nog even wat gefatsoeneerd, en dan ziet het er zo uit...[Afbeelding]
(Ziet er wel netjes uit idd)
Ja klopt en de vraag is als het dan geen zwevende fases zijn ( kan raare dingen doen met 3 fasen aperatuur)Aeonis schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:54:
[...]
Gave set-up! Misschien gaat de aankomende combiner box ook nog voordelen bieden qua aansturing, aangezien je al 3 torens hebt, maar dat is nog even afwachten wat die precies doet.
Ja klopt maat volgensmij heeft op max 60vdc door elke streng lopen dit is geen probleem, volgens de scope 12 mag je geen hogen voltage langs elkaar hebben lopen en geen coils. Uit mijn hoofd 8cm uit elkaar in een aparte kabelgoot en 12 zonder gescheiden kabelgoot of draadgootduvekot schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:00:
[...]
Dus maar 1 van de drie uitgangen? En heb je die standaard aan staan? Of via de Bluetooth directe verbinding met de app nog verbinden om hem aan te zetten?
[...]
Maar zonder net verbinding kan je dat dus ook niet meer doen toch?
[...]
Ik had ergens gelezen dat je high voltage kabels nooit in van deze loops moet leggen .. ivm allerlei lastige en ingewikkelde stromen en interactie tussen de kabels etc .. maar ik kan het mis hebben.
(Ziet er wel netjes uit idd)
Wat betreft noodstroom:
Ik heb een zelfde connector als de Indevolt, een Betteri BC01 op de miniverdeler gezet (zwart uitstulpsel), verbonden met dezelfde installatieautomaat.
Bij stroomuitval zet ik de hoofdschakelaar van het huis uit, draai ik de kabel van 1 van de batterijen om en lever ik op L2 noodstroom.
:strip_exif()/f/image/QtyJ0KQlnu3n5b6lcvDrdrXP.jpg?f=fotoalbum_large)
(let niet op de kabelrouting van de stopcontactjes, die moet nog definitief worden)
Hier staan 2 torentjes want 8 zonnepanelen (nog aan te sluiten).
Die extra lussen die je hebt hangen, is dat om later de torens ergens anders neer te kunnen zetten?
Ik heb een zelfde connector als de Indevolt, een Betteri BC01 op de miniverdeler gezet (zwart uitstulpsel), verbonden met dezelfde installatieautomaat.
Bij stroomuitval zet ik de hoofdschakelaar van het huis uit, draai ik de kabel van 1 van de batterijen om en lever ik op L2 noodstroom.
:strip_exif()/f/image/QtyJ0KQlnu3n5b6lcvDrdrXP.jpg?f=fotoalbum_large)
(let niet op de kabelrouting van de stopcontactjes, die moet nog definitief worden)
Strakke setup.Wouzziej schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:01:
[...]
Die extra lussen die je hebt hangen, is dat om later de torens ergens anders neer te kunnen zetten?
[ Voor 28% gewijzigd door thaMini op 26-03-2026 20:46 . Reden: Quote erbij ]
Be small, act BIG.
Thanks!thaMini schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:37:
Strakke setup.
Die lussen zijn omdat ik de setup had gebouwd toen ik alleen nog maar de 3 hybride modules had. Dus toen stonden ze op de grond
Binnenkort een keertje alle kabels netjes inkorten en nieuwe stekkers aanknijpen.
Ik mocht net kiezen voor een levering op 1 april of later voor een bestelling 2x3 elementen voor 12 kWh op 19 maart. Er zou blijkbaar een nieuwe lichting aankomen.
Ergens wat onverwacht na alle berichten dat het tot eind mei moest duren... Hopelijk geen grap die 1 april.
Ergens wat onverwacht na alle berichten dat het tot eind mei moest duren... Hopelijk geen grap die 1 april.
Info over de Powerflex / Solidflex 3000, die in Juni wordt verwacht:
https://www.p1meter.nl/in...flex-powerflex-interview/
https://www.p1meter.nl/in...flex-powerflex-interview/
Nice, Dat is een stuk beter dan een stuk snoer met aan 2 einden een stekker, om de noodstroom terug te leveren het stopcontact inthaMini schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:37:
Wat betreft noodstroom:
[Afbeelding]
Ik vraag me alleen af wat er met de indevolt zou gebeuren als iemand de hoofdschakelaar omzet terwijl de accu op deze manier is aangesloten. Dan komt er dus netspanning op het noodstopcontact te staan.
[ Voor 11% gewijzigd door Martijn02 op 27-03-2026 11:53 . Reden: Vraag over hoofdschakelaar toegevoegd ]
Goed idee wel. Vraag me wel 1 ding af: Kun je dan eigenlijk ipv de hoofdschakelaar boven je meter omzetten ook de schakelaar L2 onder je meter uitzetten zodat je direct ziet dat de stroom op L1 en L3 er weer op staat, of mag zoiets niet?thaMini schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:37:
Wat betreft noodstroom:
Kan je de indevolt niet ook laden via het noodstopcontact?Martijn02 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:38:
[...]
Nice, Dat is een stuk beter dan een stuk snoer met aan 2 einden een stekker, om de noodstroom terug te leveren het stopcontact in
Ik vraag me alleen af wat er met de indevolt zou gebeuren als iemand de hoofdschakelaar omzet terwijl de accu op deze manier is aangesloten. Dan komt er dus netspanning op het noodstopcontact te staan.
Ik had het even gevraagd aan de thuisbaterij AI chatbot, en die gaf een voor mijn gevoel aannemelijk antwoord:tiesvts schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:03:
[...]
Kan je de indevolt niet ook laden via het noodstopcontact?
De Indevolt‑noodstroomuitgang (backup‑WCD) is niet bedoeld om netspanning op te krijgen. In de praktijk zijn er drie punten om rekening mee te houden:
1. Ontwerp / beveiliging2. Wat gebeurt er waarschijnlijk?
- De backup‑uitgang is een eigen “eilandnet” (grid‑forming).
- Hij hoort alleen spanning te leveren , niet te ontvangen.
- Er zitten interne beveiligingen (zoals kortsluit- en overbelastingsbeveiliging, temperatuurbeveiliging, etc.), maar die zijn niet specifiek bedoeld voor “terugvoeden” van 230V op de uitgang.
3. Belangrijk: zo moet je het níet gebruiken
- Dit hangt af van hoe en hoe lang er netspanning op komt, maar realistisch scenario:
- De elektronica “ziet” een vreemde situatie (spanning op de uitgang) → grote kans dat de omvormer in storing / protectie gaat en uitschakelt.
- In het gunstige geval: apparaat schakelt uit, foutcode in de app, en blijft uit tot je reset.
- In het ongunstige geval: er kan schade aan de uitgangstrap / omvormer ontstaan. Dat valt dan meestal niet onder garantie, omdat het een foutieve aansluiting is.
- Geen netkabel of groep vanuit de meterkast op de backup‑WCD aansluiten.
- Geen aggregaat of andere omvormer op de backup‑WCD inprikken.
- De backup‑WCD is echt alleen bedoeld om verbruikers (apparaten) op aan te sluiten, of in speciale gevallen een (micro)omvormer die juist door de Indevolt gevoed wordt in noodstroommodus (zoals in de handleiding beschreven, max. 2400 W, 1‑fase, en dan vormt de Indevolt het net).
Thnx!Martijn02 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:38:
[...]
Nice, Dat is een stuk beter dan een stuk snoer met aan 2 einden een stekker, om de noodstroom terug te leveren het stopcontact in
Dat wil ik niet uitproberen. Ik durf niet precies te zeggen waar dan de problemen gaan ontstaan, maar er zullen ongetwijfeld rare stromen gaan lopen als de Indevolt en het net toevallig in tegenfase staan.
Daarom laat ik dit gewoon een handactie die alleen ikzelf uitvoer. Ik hoop dan tegen de tijd dat het nodig is te kunnen zien aan de slimme meter of de spanning weer terug is om daarna terug te kunnen schakelen (door het donker wel te verstaan).
Be small, act BIG.
Je kan een micro-inverter met zonnepanelen aansluiten op de backup ingang.. of dat ook met een netinvoeding werkt weet ik ook niet. Wil dat zelf ook niet uitproberen nee
Misschien een goed idee om een paar euro te investeren in een Lock-out-tag-out setje (slotje op je hoofdschakelaar, iets als dit) en dan de sleutel met een ringetje aan de kabel van de Indevolt maken. Dan weet je 100% zeker dat de Indevolt weer is losgekoppeld voordat de spanning er weer op kan.thaMini schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:18:
[...]
Daarom laat ik dit gewoon een handactie die alleen ikzelf uitvoer. Ik hoop dan tegen de tijd dat het nodig is te kunnen zien aan de slimme meter of de spanning weer terug is om daarna terug te kunnen schakelen (door het donker wel te verstaan).
Goed idee wel. Ik heb al zoiets thuis liggen.
Dat gezegd hebbende moet ik ook maar eens een sticker bestellen.
Dat gezegd hebbende moet ik ook maar eens een sticker bestellen.
Be small, act BIG.
Ik krijg volgende week 3 indevolt powerflex setjes elk met 2 kWh accu dus totaal 3×4=12kWh.
Mijn installatie is 1 fase TN-CS net de groepenkast zelf is geheel 3 fasen voorbereid. Deze 3 thuisaccu worden elk op een aparte groep aangesloten. De backup poorten gaan terug naar de meterkast en dmv een MTS kan ik kiezen OF spanning via grid netbeheerder OF via de thuisaccu. Uiteraard zorg ik voor aarde-nul koppeling zodat de aardlekschakelaars blijven werken. Het is uiteraard GEEN 3 fasen maar 3x230 volt waarbij ik vooral rekening hou dat de stroom door de nul in de groepenkast zo'n 30 ampere zou kunnen worden.
Of dit gaat werken weet ik nog niet misschien zit hier techneuten die ook zoiets hebben gemaakt:strip_exif()/f/image/SrbeHYjLHnCQTZbMCfuclXV5.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn installatie is 1 fase TN-CS net de groepenkast zelf is geheel 3 fasen voorbereid. Deze 3 thuisaccu worden elk op een aparte groep aangesloten. De backup poorten gaan terug naar de meterkast en dmv een MTS kan ik kiezen OF spanning via grid netbeheerder OF via de thuisaccu. Uiteraard zorg ik voor aarde-nul koppeling zodat de aardlekschakelaars blijven werken. Het is uiteraard GEEN 3 fasen maar 3x230 volt waarbij ik vooral rekening hou dat de stroom door de nul in de groepenkast zo'n 30 ampere zou kunnen worden.
Of dit gaat werken weet ik nog niet misschien zit hier techneuten die ook zoiets hebben gemaakt
:strip_exif()/f/image/SrbeHYjLHnCQTZbMCfuclXV5.jpg?f=fotoalbum_large)
I.v.m. NOM op de Solid/Powerflex en zelf aansturen via real-time. Ik heb één en ander nagevraagd op de Discord server. Dit is hun antwoord:
- De Indevolt haalt elke twee seconden de waarden op bij een gekoppelde P1 meter
- Ze hebben niet direct zin om dit te verlagen naar 1 seconde omwille van interne performance (esp32 ofzo vermoed ik?)
- De real-time mode is geen optie om het zelf beter te doen. Je kan wel bvb. je eigen P1 meter elke second lezen en de gewenste power values direct pushen, maar Indevolt zegt dat real-time aansturing altijd trager zal zijn dat de ingebakken NOM. En zo heb ik het ook ondervonden
Als iemand tijd teveel heeft, kan die dan eens "/rpc/WiFi.Scan" opvragen op de API? Wat voor rssi values krijgen jullie?
Losstaand van dat ze niet negatief zijn (kunnen natuurlijk absolute waarden zijn), lijken deze eerder percentages ofzo, waarbij 100%= toppie is. Mijn huidig netwerk heeft een rssi van 96. Moest dit -96 zijn, dan zou dat wel erg erg slecht zijn. Vrij onrealistisch :-D
Losstaand van dat ze niet negatief zijn (kunnen natuurlijk absolute waarden zijn), lijken deze eerder percentages ofzo, waarbij 100%= toppie is. Mijn huidig netwerk heeft een rssi van 96. Moest dit -96 zijn, dan zou dat wel erg erg slecht zijn. Vrij onrealistisch :-D
Kun je eens verder ingaan op wat jij hebt ondervonden? Was er een groot verschil tussen zelf doen en de batterij de NOM laten doen?vinneke schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:54:
I.v.m. NOM op de Solid/Powerflex en zelf aansturen via real-time. Ik heb één en ander nagevraagd op de Discord server. Dit is hun antwoord:Eindconclusie: real-time werkt, maar kan je niet gebruiken om nog betere NOM zelf te realiseren.
- De Indevolt haalt elke twee seconden de waarden op bij een gekoppelde P1 meter
- Ze hebben niet direct zin om dit te verlagen naar 1 seconde omwille van interne performance (esp32 ofzo vermoed ik?)
- De real-time mode is geen optie om het zelf beter te doen. Je kan wel bvb. je eigen P1 meter elke second lezen en de gewenste power values direct pushen, maar Indevolt zegt dat real-time aansturing altijd trager zal zijn dat de ingebakken NOM. En zo heb ik het ook ondervonden
"Software is like sex: it's better when it's free."
Ok. Jammer dat ze de waardes maar 1x per 2 seconden ophalen. Ik ben wel benieuwd hoe ze omgaan met de CT meter. Daarmee zou je het verbruik makkelijk meerdere keren per seconde kunnen uitlezen. Maar als ze 't nu maar 1x per 2 seconden doen vrees ik dat het met een CT niet beter zal worden.vinneke schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:54:
I.v.m. NOM op de Solid/Powerflex en zelf aansturen via real-time. Ik heb één en ander nagevraagd op de Discord server. Dit is hun antwoord:Eindconclusie: real-time werkt, maar kan je niet gebruiken om nog betere NOM zelf te realiseren.
Indevolt ingebakken NOMwauswaus schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:28:
[...]
Kun je eens verder ingaan op wat jij hebt ondervonden? Was er een groot verschil tussen zelf doen en de batterij de NOM laten doen?
Indevolt eest de HomeWizard P1 om de twee seconden uit. Als ik via de API van de Indevolt de waarde van de HomeWizard opvraag daan loopt de Indevolt daarbovenop enkele seconden achter. Het is onmogelijk te weten of deze vertraging in de API opvraging zit of niet. Maar ik vermoed van wel. Ik denk dus dat Indevolt met actuele data werkt, maar met 2-sec polling.
Eigen NOM via real-time
Het concept: ik lees P1 uit: export of import. Ik zie wat de Indevolt momenteel doet: charging of discharging. Je telt op en voila je stuurt dat door naar de Indevolt: dit moet je doen.
Wat heb ik ondervonden:
- De waarde die ik doorgeef bvb. charge 580W wordt niet echt 100% nageleefd. Het lijkt alsof die alleen verandert als er X verschil is tov de oude waarde. De eigen NOM doet dit veel fijner.
- De waarden die je kan opvragen om te zien wat de Indevolt doet (AC power in of AC power out) komen precies niet 100% overeen met wat ie echt doet. Of hier zit wederom vertraging op.
- Je kan zelf ook bijhouden op welke waarde je 1 sec geleden de Indevolt hebt gezet, maar dit werkt nog slechter. Ook al omwille van het eerste punt van deze lijst.
- Als je elke seconde nieuwe waarden doorstuurt bvb. charge 100W, charge 110W enz, dan zijn de andere API calls zoals opvragen registers merkelijk trager. Het systeem loopt hier tegen zijn limiet.
Het werkte uiteindelijk bijna zo goed als de ingebakken NOM, iets minder precies, iets trager nog.
Maar op géén van deze punten heb je dus impact. Dit is wat ze bij Indevolt hebben gezegd trouwens:
Die ingebakken NOM werkt eigenlijk wel goed. Maar ze hadden mijns inziens het niet real-time mogen noemen1.The current meter reading interval is 2 seconds. Since the communication module needs to support other functions, excessively frequent reading may cause other abnormalities.
2.The real-time control mode is indeed open for customers to use for DIY purposes. However, its response is not as fast as the self-consumption mode due to the relatively long control chain. It performs well with stable loads, so we recommend adding some delay in the control logic. Frequent command writing will cause the inverter to fail to respond in a timely manner. Thank you for your feedback.
Nee, zie mijn post hierboven en wat ze er zelf over zeggen. Ze laten wel de deur precies op een kier om het te verlagen, maar ze zijn bang dat hun esp32 het niet aan kan ofzo.Martijn02 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:30:
[...]
Ok. Jammer dat ze de waardes maar 1x per 2 seconden ophalen. Ik ben wel benieuwd hoe ze omgaan met de CT meter. Daarmee zou je het verbruik makkelijk meerdere keren per seconde kunnen uitlezen. Maar als ze 't nu maar 1x per 2 seconden doen vrees ik dat het met een CT niet beter zal worden.
Weet iemand hier of die offset aan te passen is via Home Assistant?Spaarlampje schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:52:
[...]
Offset zit in de laatste update erin onder belasting instelling/meter/offsetvermogen[Afbeelding]
"Software is like sex: it's better when it's free."
Op dit moment (nog) niet. Ik heb hier ook nog geen instelling voor gezien in de API, maar deze wordt gelukkig steeds verder uitgebreid.
Ola tweakers, vanmiddag een Powerflex Hybrid 6 kWh torentje opgehaald bij thuisbatterij. Vriendelijke heren, kreeg zelfs een bakkie aangeboden!
Thuis de boel neergezet en dan komt het moment waar ik altijd tegenop zie: als ict-nul gaat het bij mij nooit vanzelf:
-app etc geïnstalleerd
-accu aan (begon onmiddelijk met 2400W ontladen!)
-solar man P1 meter er in (met usb voeding)
-accu updates gedaan, staat op apart 2,4 wifi, solar man P1 ook, ze zijn gekoppeld met elkaar (in de app) beiden volle bak wifi bereik maar solar man wil meter niet uitlezen en ook niet updaten zie foto..:
Iemand een idee?
Thuis de boel neergezet en dan komt het moment waar ik altijd tegenop zie: als ict-nul gaat het bij mij nooit vanzelf:
-app etc geïnstalleerd
-accu updates gedaan, staat op apart 2,4 wifi, solar man P1 ook, ze zijn gekoppeld met elkaar (in de app) beiden volle bak wifi bereik maar solar man wil meter niet uitlezen en ook niet updaten zie foto..:
Iemand een idee?
Dit heb ik exact bij mijn schoonouders ook.
Heb volgens mij alles geprobeerd.
Dongel werkt bij mij thuis prima.
En ik verdenk nu toch echt als laatste dat de p1 poort geen info doorgeeft.
Liander zal er binnen 3 weken op terugkomen 🙈
Ola tweakers, vanmiddag een Powerflex Hybrid 6 kWh torentje opgehaald bij thuisbatterij. Vriendelijke heren, kreeg zelfs een bakkie aangeboden!
-app etc geïnstalleerd
Iemand een idee?/f/image/gQUhUgLe65l6lI9PLaeXDBrH.png?f=fotoalbum_large)
-app etc geïnstalleerd
Iemand een idee?
/f/image/gQUhUgLe65l6lI9PLaeXDBrH.png?f=fotoalbum_large)
Lekker dan. De P1 van HW deed het gister nog wel dus denk ik dat de slimme meter wel data uitstuurt. Ook zegt de indevolt app dat de Solar man P1 offline is als ik 'm probeer te updaten..Arjen34 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:27:
Dit heb ik exact bij mijn schoonouders ook.
Dat is interessant.
Want die nulmeting heb ik bij hun niet.
Toevallig KPN?
Heb bij mij thuis alles zomaar aan de praat.
Vandaag de extra toren ook in 1 keer.
Geen apart netwerk etcetera aangemaakt maar gewoon plug and Play. Ziggo.
Maar bij schoonouders niet aan de praat te krijgen.
Want die nulmeting heb ik bij hun niet.
Toevallig KPN?
Heb bij mij thuis alles zomaar aan de praat.
Vandaag de extra toren ook in 1 keer.
Geen apart netwerk etcetera aangemaakt maar gewoon plug and Play. Ziggo.
Maar bij schoonouders niet aan de praat te krijgen.
[ Voor 57% gewijzigd door Arjen34 op 27-03-2026 21:45 ]
yep KPN. Router staat default op 2,4/5 wifi netwerk maar een extra 2,4 wifi aangemaakt waar solar man/accu beiden op aangehaakt staan. En dan zegt de app (zie foto) dat 'ie offline is.
Ik ben benieuwd of er iemand hier de tip heeft.
Want ik heb daar exact hetzelfde als jou.
Want ik heb daar exact hetzelfde als jou.
[ Voor 31% gewijzigd door Arjen34 op 27-03-2026 22:10 ]
Een router reset verhielp dit probleem wel eens bij mij.
Of router reset. En daarna de p1 meter even een tijdje losnemen.
Anders kan je altijd nog even rondkijken in de pagina van de P1 meter zelf via http://solarmanip/config_hide.html. User: admin password: staat achterop.
En via die web pagina de wizard nog eens doorlopen voor verbinden met netwerk.
Of router reset. En daarna de p1 meter even een tijdje losnemen.
Anders kan je altijd nog even rondkijken in de pagina van de P1 meter zelf via http://solarmanip/config_hide.html. User: admin password: staat achterop.
En via die web pagina de wizard nog eens doorlopen voor verbinden met netwerk.
Be small, act BIG.
Je moet de waarde die je krijgt even omzetten:vinneke schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:11:
Als iemand tijd teveel heeft, kan die dan eens "/rpc/WiFi.Scan" opvragen op de API? Wat voor rssi values krijgen jullie?
code:
Ik kreeg bijvoorbeeld 78 vanuit de API terug en dat wordt dan dus -61 dBm. Prima voor een batterij die buiten staat 1
| Wifi Signal Strength (-x dBm) = (RSSI / 2) - 100 |
Ik heb precies hetzelfde gehad. Contact opgenomen met thuisbatterij, foto van slimme meter opgestuurd, enz. Hun conclusie: slimme meter is te oud, niet compatibel (Kaifa, 2016). Gelukkig was net de firmware beschikbaar voor ondersteuning van de HW P1, die ik al een tijdje had. Werkt verder prima nu. De Solarman P1 ligt in de kast en komt er waarschijnlijk pas weer uit als de slimme meter door Stedin vervangen is: uiterlijk in 2029, gezien de aflopende support voor GPRSbuutvrij schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:22:
-app etc geïnstalleerd
Iemand een idee?[Afbeelding]
@trabajarbj
Mijn meterkast Landys Gyr 4.2 meter ook uit 2016. Dus vanwege jou opmerking ga ik er van uit dat de Solar man P1 het bij niet ging doen. De HW P1 teruggestoken en na wat gekl##tzak; hij doet het! De boel draait nu. Wel gaan alle waarden in de app (laden/ontladen en waarheen) alle kanten op. We hebben nu schapenwolkjes en op zaterdag is al het vrouwvolk thuis; föhn aan en weer uit/aan, vaatwasser, thee zetten, koekjes bakken.. grrr... Net nu ik alles aan het bekijken ben
Mijn meterkast Landys Gyr 4.2 meter ook uit 2016. Dus vanwege jou opmerking ga ik er van uit dat de Solar man P1 het bij niet ging doen. De HW P1 teruggestoken en na wat gekl##tzak; hij doet het! De boel draait nu. Wel gaan alle waarden in de app (laden/ontladen en waarheen) alle kanten op. We hebben nu schapenwolkjes en op zaterdag is al het vrouwvolk thuis; föhn aan en weer uit/aan, vaatwasser, thee zetten, koekjes bakken.. grrr... Net nu ik alles aan het bekijken ben
In de homeassistant integratie (heel blij mee trouwens) ;
wat is het verschil precies tussen 'INDEVOLT CMS-SF2000 AC uitgangsvermogen' en 'INDEVOLT CMS-SF2000 Batterijvermogen' (als de accu ontlaad) ?
Zit een 15-20% verschil tussen beide waardes ?
wat is het verschil precies tussen 'INDEVOLT CMS-SF2000 AC uitgangsvermogen' en 'INDEVOLT CMS-SF2000 Batterijvermogen' (als de accu ontlaad) ?
Zit een 15-20% verschil tussen beide waardes ?
Ik heb nu dik jaar een HomeWizard thuisbatterij staan en dat bevalt prima, maar ik wil de opslagcapaciteit graag een eindje opvoeren richting de 7-10 kWh. Mijn idee is een grotere batterij van een ander merk te kopen (ik hang naar de SolidFlex) en elders in huis de HomeWizard neer te zetten zodat ze lekker samen de overtollig zonnestroom kunnen opvangen.
Maar kan dat eigenlijk wel? Weet iemand of het mogelijk is om deze HW-accu te combineren met een Indevolt-accu? Praten ze dan tegelijkertijd met de P1-meter en regelroutines in een/de app, of is misschien het handiger om de HomeWizard niet meer te gebruiken?
Maar kan dat eigenlijk wel? Weet iemand of het mogelijk is om deze HW-accu te combineren met een Indevolt-accu? Praten ze dan tegelijkertijd met de P1-meter en regelroutines in een/de app, of is misschien het handiger om de HomeWizard niet meer te gebruiken?
'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne
Nadeel van verschillende merken accu's is dat ze niet onderling communiceren. Dus als je huis 400watt nodig heeft zullen beide dat proberen te leveren. Of als de ene leeg is en deze wilt laden. Trekt hij de andere leeg omdat je andere accu 0 op de meter wil hebben.goudvisblub schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:03:
Ik heb nu dik jaar een HomeWizard thuisbatterij staan en dat bevalt prima, maar ik wil de opslagcapaciteit graag een eindje opvoeren richting de 7-10 kWh. Mijn idee is een grotere batterij van een ander merk te kopen (ik hang naar de SolidFlex) en elders in huis de HomeWizard neer te zetten zodat ze lekker samen de overtollig zonnestroom kunnen opvangen.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar vergt veel meer instellen en de vraag is of dat allemaal kan met de HW-accu.
Duidelijk, dank je. Ik hoopte dat de software dat wel zou voorkomen. Maar dat is wel heel jammer idd, dan moet ik de HomeWizard weer verkopen denk ik. Ik was liever bij HW gebleven, maar ze zijn zo duur in vergelijking met de rest dat dat niet zo handig is.Deantjuh schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:16:
[...]
Nadeel van verschillende merken accu's is dat ze niet onderling communiceren. Dus als je huis 400watt nodig heeft zullen beide dat proberen te leveren. Of als de ene leeg is en deze wilt laden. Trekt hij de andere leeg omdat je andere accu 0 op de meter wil hebben.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar vergt veel meer instellen en de vraag is of dat allemaal kan met de HW-accu.
Heel misschien kun je zelf sturen door het deels uit te besteden aan Home Assistant? Ik weet niet hoe goed de integratie van homeWizard is. (en of je een al een HA systeem hebt)goudvisblub schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:42:
[...]
Duidelijk, dank je. Ik hoopte dat de software dat wel zou voorkomen. Maar dat is wel heel jammer idd, dan moet ik de HomeWizard weer verkopen denk ik. Ik was liever bij HW gebleven, maar ze zijn zo duur in vergelijking met de rest dat dat niet zo handig is.
Ja ik heb HA inderdaad, al jaren, maar liefst wil ik dit zo plug-and-play mogelijk hebben. Neerzetten en er 10 jaar niet meer naar omkijken, Home Assistant is toch best een handenbindertje met die updates en brekende integraties. Dat draait nu stabiel voor de verlichting en energiemonitoring in huis, maar verder wil ik er niet teveel meer aan hangen.
Ah, ik heb alles wat heel of half aanstuurbaar is er in hangen.goudvisblub schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:54:
Ja ik heb HA inderdaad, al jaren, maar liefst wil ik dit zo plug-and-play mogelijk hebben. Neerzetten en er 10 jaar niet meer naar omkijken, Home Assistant is toch best een handenbindertje met die updates en brekende integraties. Dat draait nu stabiel voor de verlichting en energiemonitoring in huis, maar verder wil ik er niet teveel meer aan hangen.
Dat is 7 "delen" dus? .. die niet 3 identieke torens?gjcvro schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:21:
Kogel is door de kerk, 3 torens besteld + 4 extra accu's.
jep. Ook 2 gewone en 1 hybride. Wil de optie open houden om er een set zonnepanelen aan te hangen.duvekot schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:30:
[...]
Dat is 7 "delen" dus? .. die niet 3 identieke torens?
Hoop dat het allemaal goed samenwerkt.
Werkend nu met de Homewizzard dongel?buutvrij schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:34:
@trabajarbj
Ga ik dat ook proberen bij mijn schoonouders.
/f/image/WMTLJSiJD9f5Ch69U7170BRY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UZ7TckCG2bgLCb54K6GgAxru.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/B9Ygr5T1Ji8igCCXYF9H20eh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vJCeIR6BiBCAcP2reYoGudEU.png?f=fotoalbum_large)