• IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-06 14:45
BramT schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Juist... en in de categorie task failed succesfully: hier heb je dus niks aan -O-

Ik had eindelijk een gesimuleerde Shelly Pro3EM in m'n Homey, met diverse averaging-functies, slewrate limiters en configureerbare parameters, etc... Best een mooi dingetje; ik was er wel happy mee.

Maar na een hele avond klooien en monitoren (en nog meer klooien) kom ik toch tot de conclusie dat dit allemaal averechts werkt. Het lijkt er op (ik kan het niet echt verifiëren) dat de batterijen niet alleen kijken naar waar ze zouden moeten zitten met hun input/output niveau, maar dat ze ook naar de delta's kijken van hun eigen vermogen en het vermogen wat ze zien via de meter: als de batterijen zeg 500w extra gaan leveren, dan verwachten ze ook -500 op het totaal te zien. Als ze dat niet snel genoeg 'zien' wordt de conclusie getrokken dat iets anders extra stroom is gaan gebruiken en gooien ze er nog wat extra uit. Uiteindelijk stond m'n hele cluster dus te oscilleren tussen +7k/-7k watt. Vanalles geprobeerd, maar uiteindelijk werd het systeem het meest 'nauwkeurig' door 'm gewoon zo realtime mogelijk de gevraagde waardes te geven. Achteraf gezien misschien ook niet heel raar :$

Uiteraard heb ik in een avondje niet alle scenarios/parameters kunnen testen, maar m'n onderbuikje zegt wel dat dit een dood spoor is.

Andere opties nog:
  • Ipv de meter als "grid" meter aan te wijzen, zou je 'm ook als "load" meter kunnen configureren. Deze waarde had ik sowieso al in Homey (load = grid + batterij + solar) en deze averaged aan de batterij voeren heeft misschien wel het gewenste effect. Als bovenstaande analyse juist is, zou je daarmee dat probleem ook helemaal omzeilen. (Al moet het dan wel load+solar worden.)
  • De hele batterij in handmatige modus zetten en via flows deze waarde updaten. Homey heeft sinds kort hier ook native dingetjes voor. Geen idee hoe leuk de batterij het vind als hij iedere X seconden extern een andere waarde opgelegd krijgt though... Maar in theorie kan dit nu al.
Aan de andere kant.... dat hele 'pendelen' kost me max ~1 a 2kwh per hele dag. Ondertussen is dit gewoon hobby (obsessie :henk ) ipv iets met echt praktische toegevoegde waarde. :+
edit:
en zojuist zag ik 'm weer:
[Afbeelding]

Ik wordt hier echt onredelijk kriegelig van.... this story aint over!
Dit is iets wat je voorlopig niet goed gaat krijgen zolang Indevolt geen aanpassingen doet aan de regeling.

Ik heb al van alles geprobeerd en het werkt niet. Dit omdat de batterij 1 x per 2 seconden een api aanroep doet naar je P1 meter (tenzij je dit hebt laten aanpassen naar 1 seconde). In de praktijk (wat ik gezien heb) krijgt de batterij deze waarde ook niet altijd direct binnen. Ik heb vertragingen gezien van 1 seconde. Dit houd in dat de batterij dus pas na 2 a 3 seconden gaat reageren op de meetwaarde. Als er een grote verandering op de P1 gemeten wordt, gaat de batterij niet in 1 keer dat vermogen compenseren maar wordt opgebouwd. De batterij ijlt altijd seconden na. Dat is het systeem en dat verander je niet zomaar. Nog iets waar je rekening mee moet houden is dat de api aanroep richting de batterij ook weer een vertraging heeft.

Voortschrijdend gemiddelde, een lowpass filter hebben nagenoeg geen postief effect hierop.

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Je zou er eigenlijk een (soort van) condensator tussen willen hebben, iets wat heel snel op verandering kan reageren, en dan geleidelijk afbouwt/opbouwt. Aan de andere kant gaat het per dag eigenlijk nergens over.

  • IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-06 14:45
gjcvro schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:57:
Je zou er eigenlijk een (soort van) condensator tussen willen hebben, iets wat heel snel op verandering kan reageren, en dan geleidelijk afbouwt/opbouwt. Aan de andere kant gaat het per dag eigenlijk nergens over.
Tot deze conclusie ben ik ook gekomen, gewoon accepteren en misschien dat er nog een update komt die het systeem sneller laat werken

  • BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 22:31

BramT

Rule #1

IkEb schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:39:
[...]

Dit is iets wat je voorlopig niet goed gaat krijgen zolang Indevolt geen aanpassingen doet aan de regeling.

Ik heb al van alles geprobeerd en het werkt niet. Dit omdat de batterij 1 x per 2 seconden een api aanroep doet naar je P1 meter (tenzij je dit hebt laten aanpassen naar 1 seconde). In de praktijk (wat ik gezien heb) krijgt de batterij deze waarde ook niet altijd direct binnen. Ik heb vertragingen gezien van 1 seconde. Dit houd in dat de batterij dus pas na 2 a 3 seconden gaat reageren op de meetwaarde. Als er een grote verandering op de P1 gemeten wordt, gaat de batterij niet in 1 keer dat vermogen compenseren maar wordt opgebouwd. De batterij ijlt altijd seconden na. Dat is het systeem en dat verander je niet zomaar. Nog iets waar je rekening mee moet houden is dat de api aanroep richting de batterij ook weer een vertraging heeft.

Voortschrijdend gemiddelde, een lowpass filter hebben nagenoeg geen postief effect hierop.
Toch niet helemaal mee eens. Een waarde verzinnen waar het ding mee zou moeten werken is stap 1. Voortschrijdend gemiddeld wil je inderdaad niet; dat zwakt de piek af maar maakt 'm ook breder/langer. Maar ik heb nu iets als een time-weighted moving median over 60 seconden, en die haalt de quooker piekjes er helemaal mooi uit.

Probleem is, zoals ik ondervond, dat als je de P1 gaat simuleren om daarmee de batterij voor de gek te houden, dat die hele batterij het gewoon niet meer snapt. Hij 'ziet' z'n eigen outputwijzigingen niet meer en gooit er nog een schepje bovenop (is mijn vermoeden).

Ik zag in de indevolt-app dat je die shelly's op verschillende plekken kan 'draaien'. Dus een optie was nog om een realtime virtuele SMD achter de batterij te zetten, en een SMD met een median-filter als P1. Maar dan moet ik weer meerdere SMD's op 1 homey gaan emuleren en da's een heel gedoe...

M'n virtuele SMD in actie trouwens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hy7jfagPx9d-EvYM3dsW_N-uwk8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HqC0MCRmqilxuyPZveab0INg.png?f=user_large

De "Total power" wordt gezet door een realtime meter, de "Reported power" is een of andere gemiddelde waarde afhankelijk van wat gekozen methode/parameters. Maar die houdt 'm dus strak en negeert van die pieken.

Dus heb m'n virtuele SMD ook een output-var gegeven voor die Reported Power in Homey en die waarde rechtstreeks in de manuele controle van de batterij geduwt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfdvDuT1E_D59O2gCUhiVC49n2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OXbUbD3xsa0dZwlYUxI8b3q3.png?f=fotoalbum_large

Nu geen overreacties meer *O* *O* *O* *O* *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_TXVypz13IiRSfcRJ1RjYpWMw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j1gnL7VRZe4IX3wfHHobxEnD.png?f=fotoalbum_large

Ik was wel even bang dat ik 'm dan niet over de 2400w zou krijgen zoals @Martijn02, @Xirt en @gjcvro aangaven, maar dat valt ook mee. Even een test met handmatig de PowerWantedAVG op 7k en -7k (zelf even op 0 gehouden om dat ding niet zo'n klap te geven):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWP-fxQQ3dvQxHwsoQU8Z2sAb5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZVZ0sOtKwzjmHdutVKhFbgI.png?f=fotoalbum_large
Gewoon het gewenste totaalvermogen aan de hoofdbatterij in de cluster geven en dat gaat meteen goed voor zo ver ik kan zien.

Voel me een beetje don quichotte met deze hele kwestie, maar man man man...

[ Voor 6% gewijzigd door BramT op 12-06-2026 23:39 ]

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack


  • vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 06:03

vinneke

De Figuur

IkEb schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:31:
[...]

Tot deze conclusie ben ik ook gekomen, gewoon accepteren en misschien dat er nog een update komt die het systeem sneller laat werken
Dat kunnen we volgens mij wel vergeten. Er loopt al maanden een future request op de Discord, en de laatste update interpreteer ik als: "zoals het nu werkt gaat het blijven".

Een vaag antwoord trouwens op Discord van Indevolt.
The inverter's power ramp rate is fully calibrated in compliance with official grid regulation,our optimization focus is to ensure stable coordination with smart meters during operation.Rapid fluctuations in connected loads may therefore lead to temporary power swing.We are continuously refining the coordination logic between the unit and meter to mitigate this effect over time.
Als je Discord wat volgt zie je dat op alle fronten mensen wachten op updates. Ze zullen het te druk hebben met hun standen op energiebeurzen op te zetten :+

  • IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-06 14:45
BramT schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:33:
[...]

Toch niet helemaal mee eens. Een waarde verzinnen waar het ding mee zou moeten werken is stap 1. Voortschrijdend gemiddeld wil je inderdaad niet; dat zwakt de piek af maar maakt 'm ook breder/langer. Maar ik heb nu iets als een time-weighted moving median over 60 seconden, en die haalt de quooker piekjes er helemaal mooi uit.

Probleem is, zoals ik ondervond, dat als je de P1 gaat simuleren om daarmee de batterij voor de gek te houden, dat die hele batterij het gewoon niet meer snapt. Hij 'ziet' z'n eigen outputwijzigingen niet meer en gooit er nog een schepje bovenop (is mijn vermoeden).

Ik zag in de indevolt-app dat je die shelly's op verschillende plekken kan 'draaien'. Dus een optie was nog om een realtime virtuele SMD achter de batterij te zetten, en een SMD met een median-filter als P1. Maar dan moet ik weer meerdere SMD's op 1 homey gaan emuleren en da's een heel gedoe...

M'n virtuele SMD in actie trouwens:

[Afbeelding]

De "Total power" wordt gezet door een realtime meter, de "Reported power" is een of andere gemiddelde waarde afhankelijk van wat gekozen methode/parameters. Maar die houdt 'm dus strak en negeert van die pieken.

Dus heb m'n virtuele SMD ook een output-var gegeven voor die Reported Power in Homey en die waarde rechtstreeks in de manuele controle van de batterij geduwt:

[Afbeelding]

Nu geen overreacties meer *O* *O* *O* *O* *O*

[Afbeelding]

Ik was wel even bang dat ik 'm dan niet over de 2400w zou krijgen zoals @Martijn02, @Xirt en @gjcvro aangaven, maar dat valt ook mee. Even een test met handmatig de PowerWantedAVG op 7k en -7k (zelf even op 0 gehouden om dat ding niet zo'n klap te geven):

[Afbeelding]
Gewoon het gewenste totaalvermogen aan de hoofdbatterij in de cluster geven en dat gaat meteen goed voor zo ver ik kan zien.

Voel me een beetje don quichotte met deze hele kwestie, maar man man man...
Als je de quooker pieken eruit wil halen kan je toch beter een energy monitoring plug voor de quooker zetten en dan je p1 meter Minus die plug gaan emuleren naar de batterij?

[ Voor 32% gewijzigd door IkEb op 13-06-2026 07:27 ]


  • Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:54
IkEb schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:25:
[...]

Als je de quooker pieken eruit wil halen kan je toch beter een energy monitoring plug voor de quooker zetten en dan je p1 meter Minus die plug gaan emuleren naar de batterij?
Is het dan niet makkelijker om m snachts helemaal uit te zetten met die smartplug?

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh


  • Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 21:45
IkEb schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:25:
[...]

Als je de quooker pieken eruit wil halen kan je toch beter een energy monitoring plug voor de quooker zetten en dan je p1 meter Minus die plug gaan emuleren naar de batterij?
Dat werkt alleen als je plug en P1 in sync lopen. Het lijkt mij dat dat niet altijd het geval is. Ik heb uiteindelijk die kleine piekjes (voor nu) maar voor lief genomen. Want de Quooker helemaal uitzetten met de plug is vast niet helemaal hoe het bedoeld is (is toch anders dan de knop gebruiken) en zorgt voor een grotere piek in de morgen om het water weer op te warmen (weg winst?).

  • Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:54
Xirt schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:10:
[...]
zorgt voor een grotere piek in de morgen om het water weer op te warmen (weg winst?).
Zorgt voor een langere vermogensvraag, wat de batterij wel/beter zou kunnen opvangen
Idee is 1x 1-2 minuten ipv 10x 10 seconden gependeld

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh


  • buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:14
BramT schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:33:
[...]

Toch niet helemaal mee eens. Een waarde verzinnen waar het ding mee zou moeten werken is stap 1. Voortschrijdend gemiddeld wil je inderdaad niet; dat zwakt de piek af maar maakt 'm ook breder/langer. Maar ik heb nu iets als een time-weighted moving median over 60 seconden, en die haalt de quooker piekjes er helemaal mooi uit.

Probleem is, zoals ik ondervond, dat als je de P1 gaat simuleren om daarmee de batterij voor de gek te houden, dat die hele batterij het gewoon niet meer snapt. Hij 'ziet' z'n eigen outputwijzigingen niet meer en gooit er nog een schepje bovenop (is mijn vermoeden).

Ik zag in de indevolt-app dat je die shelly's op verschillende plekken kan 'draaien'. Dus een optie was nog om een realtime virtuele SMD achter de batterij te zetten, en een SMD met een median-filter als P1. Maar dan moet ik weer meerdere SMD's op 1 homey gaan emuleren en da's een heel gedoe...

M'n virtuele SMD in actie trouwens:

[Afbeelding]

De "Total power" wordt gezet door een realtime meter, de "Reported power" is een of andere gemiddelde waarde afhankelijk van wat gekozen methode/parameters. Maar die houdt 'm dus strak en negeert van die pieken.

Dus heb m'n virtuele SMD ook een output-var gegeven voor die Reported Power in Homey en die waarde rechtstreeks in de manuele controle van de batterij geduwt:

[Afbeelding]

Nu geen overreacties meer *O* *O* *O* *O* *O*

[Afbeelding]

Ik was wel even bang dat ik 'm dan niet over de 2400w zou krijgen zoals @Martijn02, @Xirt en @gjcvro aangaven, maar dat valt ook mee. Even een test met handmatig de PowerWantedAVG op 7k en -7k (zelf even op 0 gehouden om dat ding niet zo'n klap te geven):

[Afbeelding]
Gewoon het gewenste totaalvermogen aan de hoofdbatterij in de cluster geven en dat gaat meteen goed voor zo ver ik kan zien.

Voel me een beetje don quichotte met deze hele kwestie, maar man man man...
Jij moet als programmeur bij Indevolt gaan werken en je 'werk' als het ware in het kant & klare product gieten. Dan hebben n00bs zoals ik er geen omkijken meer naar !

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
BramT schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:33:
[...]

Toch niet helemaal mee eens. Een waarde verzinnen waar het ding mee zou moeten werken is stap 1. Voortschrijdend gemiddeld wil je inderdaad niet; dat zwakt de piek af maar maakt 'm ook breder/langer. Maar ik heb nu iets als een time-weighted moving median over 60 seconden, en die haalt de quooker piekjes er helemaal mooi uit.

Probleem is, zoals ik ondervond, dat als je de P1 gaat simuleren om daarmee de batterij voor de gek te houden, dat die hele batterij het gewoon niet meer snapt. Hij 'ziet' z'n eigen outputwijzigingen niet meer en gooit er nog een schepje bovenop (is mijn vermoeden).

Ik zag in de indevolt-app dat je die shelly's op verschillende plekken kan 'draaien'. Dus een optie was nog om een realtime virtuele SMD achter de batterij te zetten, en een SMD met een median-filter als P1. Maar dan moet ik weer meerdere SMD's op 1 homey gaan emuleren en da's een heel gedoe...

M'n virtuele SMD in actie trouwens:

[Afbeelding]

De "Total power" wordt gezet door een realtime meter, de "Reported power" is een of andere gemiddelde waarde afhankelijk van wat gekozen methode/parameters. Maar die houdt 'm dus strak en negeert van die pieken.

Dus heb m'n virtuele SMD ook een output-var gegeven voor die Reported Power in Homey en die waarde rechtstreeks in de manuele controle van de batterij geduwt:

[Afbeelding]

Nu geen overreacties meer *O* *O* *O* *O* *O*

[Afbeelding]

Ik was wel even bang dat ik 'm dan niet over de 2400w zou krijgen zoals @Martijn02, @Xirt en @gjcvro aangaven, maar dat valt ook mee. Even een test met handmatig de PowerWantedAVG op 7k en -7k (zelf even op 0 gehouden om dat ding niet zo'n klap te geven):

[Afbeelding]
Gewoon het gewenste totaalvermogen aan de hoofdbatterij in de cluster geven en dat gaat meteen goed voor zo ver ik kan zien.

Voel me een beetje don quichotte met deze hele kwestie, maar man man man...
Ik ben alleen heel benieuwd of je er ook mee bereikt wat je wilt: Minder stroomverbruik uit het net, tenminste dat zou mijn drijfveer zijn. Want misschien omdat je nou nog trager reageert op verhogingen haalt hij juist langer stroom ven "het net" af? Ik zit hier nu naar mijn stroommeter te kijken, en de ene keer heb ik vol zon, meteen daarna dikke wolken en de hele instalatie is alle kanten op aan het vliegen omdat ook nog eens de EV staat te laden. Dus van 8kW overschot naar 2kW inkoop is momenteel normaal.

  • dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:00
Even een luchtige post tussendoor. Ik ga het vast nooit terugverdienen, maar het idee dat ik zonne-energie van vanmiddag gebruik om hamburgers te bakken op een bakplaat bovenop het gasfornuis, gratis en voor niets, maakt me toch blij. 😂 Even de indevolt stresstesten met binaire pieken.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8zpYM2TP/IMG-20260613-184417.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door dreams2 op 13-06-2026 18:50 ]


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
dreams2 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:45:
Even een luchtige post tussendoor. Ik ga het vast nooit terugverdienen, maar het idee dat ik zonne-energie van vanmiddag gebruik om hamburgers te bakken op een bakplaat bovenop het gasfornuis, gratis en voor niets, maakt me toch blij. 😂 Even de indevolt stresstesten met binaire pieken.

[Afbeelding]
"gratis", na alle investeringen 8)

  • Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 17:01
gjcvro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:25:
[...]

"gratis", na alle investeringen 8)
Geen terugkerende kosten is wellicht een betere term.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh


  • dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:00
gjcvro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:25:
[...]

"gratis", na alle investeringen 8)
Na al dat zwoegen mag je ook wel eens genieten toch 😄

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
dreams2 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Na al dat zwoegen mag je ook wel eens genieten toch 😄
Zekers.

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 22:39
dreams2 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:45:
Even een luchtige post tussendoor. Ik ga het vast nooit terugverdienen, maar het idee dat ik zonne-energie van vanmiddag gebruik om hamburgers te bakken op een bakplaat bovenop het gasfornuis, gratis en voor niets, maakt me toch blij. 😂 Even de indevolt stresstesten met binaire pieken.

[Afbeelding]
Je weet dat je zonnepanelen geen gas maken voor je gasfornuis toch 😁🤔 ...

(Maar zo te zien dus een inductiekookplaat)

  • jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-06 22:20
Blijf er toch maar een beetje tegenaan duwen....
https://discord.com/channels/1417471269942591571/1495005617289560105/1515685167568654497

Want: The inverter's power ramp rate is fully calibrated in compliance with official grid regulation,our optimization focus is to ensure stable coordination with smart meters during operation.Rapid fluctuations in connected loads may therefore lead to temporary power swing.We are continuously refining the coordination logic between the unit and meter to mitigate this effect over time.

Dat is wel een heel makkelijk antwoord voor we gaan er niets mee doen ;-)

  • Paulo123
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04:39
Daar heeft elk systeem wel last van, een overgang moet nu eenmaal soepel verlopen.

Je kan natuurlijk ook een andere fase proberen om te zien hoe dat verloopt.

Na de laaste update gaat het wel heel goed, enorme snelle reactie _/-\o_

  • Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Yes. Ik mag binnenkort ook meedoen met het Indevolt topic!

Ik kreeg vanmiddag een mailtje van Pepper, dat de SolidFlex Eco in de aanbieding was.

Met 2 kortingscodes kwam ik op €1415 voor de SolidFlex Eco met 1 extra 3600 batterij.

Ben blij dat ik direct besteld heb. Want inmiddels staat deze combi weer voor €1679 te koop.

Juist


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:43
Ik heb 1 maand treug een powerflex 2000 besteld met een 4kwh accu, nu heb ik nog niks gehoord van thuisbatterij.nl maar krijg ik wel een mail dat ze op voorraad zijn raar dit toch morgen even bellen. Heeft iemand dit ook?

  • Baumans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:28
Ik heb hetzelfde op 1 mei besteld en maandag een mail gekregen om de levering in te plannen.

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Jessy007 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:25:
Ik heb 1 maand treug een powerflex 2000 besteld met een 4kwh accu, nu heb ik nog niks gehoord van thuisbatterij.nl maar krijg ik wel een mail dat ze op voorraad zijn raar dit toch morgen even bellen. Heeft iemand dit ook?
Ik denk dat ze sneller reageren op een mail dan op een forumpost. Ik heb tot nog toe elke keer snel antwoord op vragen gekregen.

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Gisteren 2 extra accu's besteld, na het bericht dat er weer voorraad is, vandaag bericht dat ze bij de transporteur staan voor bezorging.

  • pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:26
Misschien zie ik het fout. Wanneer ik een Solidflex 2000 eco + 3,6 kWh accu kost dit op de NL site van Indevolt €1679 ( https://nl.indevolt.com/ )
Wanneer ik bestel op de europese website ( https://www.indevolt.com/ ) en kies voor bezorging in NL, kost de set €1498
Weet niet of dit lukt, maar ik vind het prijsverschil wel behoorlijk.

Zie nu ook dat de Solidflex 3000 al in Duitsland en Frankrijk te koop is.
https://fr.indevolt.com/p...re-plug-play-semi-solides

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
pjotter1965 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:44:
Misschien zie ik het fout. Wanneer ik een Solidflex 2000 eco + 3,6 kWh accu kost dit op de NL site van Indevolt €1679 ( https://nl.indevolt.com/ )
Wanneer ik bestel op de europese website ( https://www.indevolt.com/ ) en kies voor bezorging in NL, kost de set €1498
Weet niet of dit lukt, maar ik vind het prijsverschil wel behoorlijk.

Zie nu ook dat de Solidflex 3000 al in Duitsland en Frankrijk te koop is.
https://fr.indevolt.com/p...re-plug-play-semi-solides
Is de bezorging dan gratis? En zit er BTW bij (en heb je hetzelfde systeem gekozen, want dat gaat ook wel eens mis)

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Vandaag al de 2 extra modules binnengekregen, wat is het toch lekker simpel stapelen, blokje er tussen, updates draaien en ze zijn zich al aan het volzuigen.

  • pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:26
gjcvro schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:05:
[...]

Is de bezorging dan gratis? En zit er BTW bij (en heb je hetzelfde systeem gekozen, want dat gaat ook wel eens mis)
Het gaat om de Juni actie. Free shipping / taxes including

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
pjotter1965 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:53:
[...]


Het gaat om de Juni actie. Free shipping / taxes including
Dan zie ik even geen addertjes, behalve dan misschien support.

  • Frebbi
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-06 17:01
Vandaag 14kWh powerflex geinstalleerd met lan module en shelly ct pro 3EM ook met lan aansluiting. Na enig geharrewar toch werkend gekregen met NOM. Had wel alles doorgelezen maar door gebrek aan kennis en ervaring van mijn kant was het toch een beetje moeizaam.

  • SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 14:11

SED

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cX2GWnwmWu_l1H0gCBCWP0osi_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ckkf154RKo7jfM0TRgzQ2CyI.jpg?f=fotoalbum_large

Net SFA3600 toegevoegd een bestaande set van 1x solidflex en 2 x sfa1800 en dus 1x sfa3600.

Ik kom dan uit op 9kWh maar meer dan 5.9kWh lijkt er niet in te gaan. Alle batterijen worden herkend zie afbeelding.

iemand een idee?

ps, de schroef om de sfa3600 te koppelen aan een sfa1800 past niet. Gaten lijnen niet uit.

Copyright and left by SED...


  • BenWS
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:31
Dag laadcapaciteit is de hoeveelheid die nog nodig was om ze allemaal op 100% te krijgen.

Er zat dus al een beginhoeveelheid in.

  • SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 14:11

SED

Ah, logisch. Maar waar zie je de totale beschikbare capaciteit in de app?

Copyright and left by SED...


  • gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 19:44
SED schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:46:

ps, de schroef om de sfa3600 te koppelen aan een sfa1800 past niet. Gaten lijnen niet uit.
Hier pastte bij de SolidFlex 2000 Eco (met daaronder SF3600) ook één schroef niet in de schroefdraad. Ik heb er voorzichtig een tapje in gedraaid en daarna ging de schroef er ook in.

[ Voor 3% gewijzigd door gertk op 20-06-2026 17:02 ]

Fluence>Ioniq>3>S


  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Kan iemand mij verklaren waarom mijn solidflex 2000 op 1 dag s avond snacht bijna op volvermogen gaat ontladen zonder enige rede? Hij gaat terug exporteren naar het net terwijl ik dit op 0 heb ingesteld

  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW1iNnIPOqNJnn04Ge5lPJrAb9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJ4BFfRLeWclZeHo4keQUWpz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6IVBWrLmbTwcvEIQrCkhcT-NlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEtBMAYZxz63HcJa8LITA2zu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E30NZ3Tb1Z5yRu1qy91Xdxdx1C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r08s1uxSApm1O8WFpJPYe063.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LYj4OArSsyhhkh22Tt-Y_Fs2xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TY2BbNhmX7zZaw1wfJCNsB7t.jpg?f=fotoalbum_large

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
marcel_72 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 05:51:
Kan iemand mij verklaren waarom mijn solidflex 2000 op 1 dag s avond snacht bijna op volvermogen gaat ontladen zonder enige rede? Hij gaat terug exporteren naar het net terwijl ik dit op 0 heb ingesteld
't is niet een vertraagde reactie op een vermogensvraag? Zoals een quooker, die zijn berucht. Of een ander verwarmingstoestel zoals zoals in boiler?

  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Boiler staat uit van 23 tot 7 en quooker hebben we niet maar dank voor mee denken

  • Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 17:01
marcel_72 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 05:51:
Kan iemand mij verklaren waarom mijn solidflex 2000 op 1 dag s avond snacht bijna op volvermogen gaat ontladen zonder enige rede? Hij gaat terug exporteren naar het net terwijl ik dit op 0 heb ingesteld
Ik denk dat je het eerst moet zoeken in de overige instellingen. Wordt de nul export niet overruled door een andere instelling?

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh


  • Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 23:02
Jan Workum schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:28:
[...]

Ik denk dat je het eerst moet zoeken in de overige instellingen. Wordt de nul export niet overruled door een andere instelling?
Dat denk ik ook. Dynamisch tarief of standby modus ofzo?

Bij mij gaf hij ook kuren toen hij in standby modus stond.

[ Voor 11% gewijzigd door Joeri op 21-06-2026 12:16 ]


  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Ik heb veel gezocht in de app maar kan niks vinden dat de batterij opdracht geeft tot exporteren

  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Snacht leverd de batterij al weken zo ronde 250 watt gemiddeld aan de woning.

Maar zoals de grafiek laat zien schiet hij om hoog naar max ontladen en okk nog eens op verschillende tijdstippen aaneengesloten ontladen tot de SoC van 10 % die ik heb ingesteld

  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Ik heb nu wel de diepe stand-by tijd van 3 uur uitgezet

Ik heb wel dynamisch contract via zonneplan en de gevens ingevoerd in de app exhter staat de modus op eigen gebruik dus dat zal geen effect hebben

[ Voor 57% gewijzigd door marcel_72 op 21-06-2026 12:45 ]


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
marcel_72 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:41:
Snacht leverd de batterij al weken zo ronde 250 watt gemiddeld aan de woning.

Maar zoals de grafiek laat zien schiet hij om hoog naar max ontladen en okk nog eens op verschillende tijdstippen aaneengesloten ontladen tot de SoC van 10 % die ik heb ingesteld
Wat geven de andere grafieken voor beeld?

  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Welke grafieken ? Uit de indevolt app?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccHtEU7jqBaVLWZbJwO-iiSeVso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32MlZbiTTHQRdk8VwTTsAwa2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Mw8eGqfEDC6ihDUuIUuHRa1yI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdi6qc7NgddGgC4zR63TzGuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScW3U0hN7diz4bUSZoqbwVeoFqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUddG13KO7TDvk0AGFyTTn80.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24AMJqGID-ClMWNqlRQJg2Q1PiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwaY90NcJcBwr9BNKFps7WOZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door marcel_72 op 21-06-2026 14:14 ]


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Ja, maar dan van alles tegelijk? Huisje dus? Geen idee of het helpt hoor. Ik heem aan dat je zelf al de rest bekeken hebt. En weet je zeker dat hij op eigen verbruik staat? Alle updates gedraaid?

  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Alles doorgespit en geen verklaring kunnen vinden waarom dat gebeurd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuH-LTRZO9jLZmer8itMztNrinU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NKunk219hrsd3sVusZEA1HU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Di8jnjibk70g7XQWVwaQhFA_vkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YTh58Iu1njCaxRxMbvEtylT.jpg?f=fotoalbum_large

  • Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 23:02
Ik zou het zoeken in de apparaatstatus van de dynamische prijsmodus en dan bedrijfsplan. Diep standby moet toch altijd aanstaan van 00.00 tot 24.00 uur voor de meeste efficiëntie dacht ik?

Edit: laat maar, ik zie nu dat je niet dynamische prijsmodus gebruikt maar de modus eigen verbruik

[ Voor 21% gewijzigd door Joeri op 21-06-2026 14:34 ]


  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Joeri schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:31:
Ik zou het zoeken in de apparaatstatus van de dynamische prijsmodus en dan bedrijfsplan. Diep standby moet toch altijd aanstaan van 00.00 tot 24.00 uur voor de meeste efficiëntie dacht ik?

Edit: laat maar, ik zie nu dat je niet dynamische prijsmodus gebruikt maar de modus eigen verbruik
Dankjewel voor meedenken

  • Paulo123
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04:39
Ja, veel beter een vast contract nemen en gewoon worgen voor 0 op de meter.

Niks prijzen invullen, enkel modus eigen verbruik en dat werkt altijd perfect.

Al die dynamische onzin werkt voor geen meter en al zeker niet als je daarvoor je batterij laat degraderen.

In de winter zit je met torenhoge prijzen en ben je heel de dag te stressen met je gsm.. leuk he :)

  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Nou ik zit zeker niet te stressen over hoe en wat dat zeker niet en die toren hoge prijzen valt best eerlijk gezegd heb het nu een jaar en ben goedkoper uit dat met vast contract ervoor dus....

  • gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 19:44
marcel_72 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:47:
Nou ik zit zeker niet te stressen over hoe en wat dat zeker niet en die toren hoge prijzen valt best eerlijk gezegd heb het nu een jaar en ben goedkoper uit dat met vast contract ervoor dus....
Ik zit zelf ook op de wip aangezien mijn (twee tarieven) contract ook aan het eind van dit jaar afloopt. Maar niemand weet hoelang het dynamische systeem nog blijft bestaan. Tennet heeft al aan de bel getrokken vanwege de vele thuisbatterijen die tegelijkertijd actief worden bij wisseling van de tarieven en daarmee weer voor instabiliteit zorgen op het net. Tennet wil dan ook dat er een vertraging komt op de wijzigingen zodat ze op tijd kunnen inspelen op de 'tsunami' van energie..

Ik probeer momenteel met 'nul-op-de-meter' instellingen te draaien. 's nachts staat de auto te laden (4 tot 5 keer in de week) en dan helpt de Indevolt gedeeltelijk mee, dit percentage ben ik mee aan het spelen.

Maar ik heb het systeem nog maar een paar weken dus kan er nog niet veel over zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door gertk op 21-06-2026 18:40 ]

Fluence>Ioniq>3>S


  • WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 18:14
marcel_72 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 05:51:
Kan iemand mij verklaren waarom mijn solidflex 2000 op 1 dag s avond snacht bijna op volvermogen gaat ontladen zonder enige rede? Hij gaat terug exporteren naar het net terwijl ik dit op 0 heb ingesteld
Welke p1 meter gebruik je om de Indevolt aan te sturen? Welke omvormer gebruik je?

Wij gebruiken micro-omvormers van APsystems en die worden door de app. niet goed herkent en kan ik ook niet als omvormer aan de app toevoegen. De Infographics onder de knop huis (noem je dat zo?) is niet betrouwbaar en daarom monitor ik (niet live) zelfvoorzienend (blauw) in de Homewizard app.

Daarnaast wordt de p1 meter van Homewizard, door thuisbatterij.nl, niet volledig ondersteunt. Waar ik tegen aanliep is dat mijn batterij na 2 dagen voor mij onverwacht gedrag gingen vertonen. Maar omdat thuisbatterij dus geen ondersteuning kan bieden deze toch maar vervangen door de Solarman. Ook dit werkte niet optimaal maar door ook de Homewizard P1 meter toe te voegen werkten het naar ons zin alhoewel de eerder genoemde Infograhics nog steeds niet klopt. Dit laatste schijnt volgens thuisbatterij.nl vaker zo te zijn bij micro-omvormers. Toch werkt alles betrouwbaar want dat kan ik in de Homewizard app. zien. Maar we kregen het pas betrouwbaar toen we eerst de P1 meter van Solerman toevoegde en daarna ook de P1 meter van Homewizard.

(Het probleem was dus niet de update die we ook hadden gedaan)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
WAF1 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:43:
[...]

Welke p1 meter gebruik je om de Indevolt aan te sturen? Welke omvormer gebruik je?

Wij gebruiken micro-omvormers van APsystems en die worden door de app. niet goed herkent en kan ik ook niet als omvormer aan de app toevoegen. De Infographics onder de knop huis (noem je dat zo?) is niet betrouwbaar en daarom monitor ik (niet live) zelfvoorzienend (blauw) in de Homewizard app.

Daarnaast wordt de p1 meter van Homewizard, door thuisbatterij.nl, niet volledig ondersteunt. Waar ik tegen aanliep is dat mijn batterij na 2 dagen voor mij onverwacht gedrag gingen vertonen. Maar omdat thuisbatterij dus geen ondersteuning kan bieden deze toch maar vervangen door de Solarman. Ook dit werkte niet optimaal maar door ook de Homewizard P1 meter toe te voegen werkten het naar ons zin alhoewel de eerder genoemde Infograhics nog steeds niet klopt. Dit laatste schijnt volgens thuisbatterij.nl vaker zo te zijn bij micro-omvormers. Toch werkt alles betrouwbaar want dat kan ik in de Homewizard app. zien. Maar we kregen het pas betrouwbaar toen we eerst de P1 meter van Solerman toevoegde en daarna ook de P1 meter van Homewizard.

(Het probleem was dus niet de update die we ook hadden gedaan)
Ik gebruik alleen de homewizard p1 meter en dat werkt hier probleemloos. Ik hou verder alles bij in home-assistant en een losse database en zie buiten de quooker pieken eigenlijk geen raar gedrag.

  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Ik gebruik nu weer de P1 van HW echter heb ik ook de smd3 van indevolt , ik moet nu uitvogelen of dat dit opeens de boosdoener is.

Ik heb voor de rest niets gewijzigd in de app en er staat ook niet in wat maar zou kunnen leiden tot tevreden op maximaal vermogen.

Staat ingesteld op eiegen gebruik ,onder terug voeden grid.

PV is niet rechtstreeks op de solidflex aangesloten is een SMA systeem.

Maar heden nacht geen bijzonderheden waargenomen geen ontlading van de batterij dat is dus positief blijft de vraag waar komt het vandaan

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
marcel_72 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:38:
Ik gebruik nu weer de P1 van HW echter heb ik ook de smd3 van indevolt , ik moet nu uitvogelen of dat dit opeens de boosdoener is.

Ik heb voor de rest niets gewijzigd in de app en er staat ook niet in wat maar zou kunnen leiden tot tevreden op maximaal vermogen.

Staat ingesteld op eiegen gebruik ,onder terug voeden grid.

PV is niet rechtstreeks op de solidflex aangesloten is een SMA systeem.

Maar heden nacht geen bijzonderheden waargenomen geen ontlading van de batterij dat is dus positief blijft de vraag waar komt het vandaan
Hoe goed is je wifi dekking bij de accu en bij de p1 meter? Heeft je wifi router soms een spaarstand die in de nacht inspringt waardoor 1 van beide ineens een slecht bereik kan hebben?

  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Dekking is goed dit is tijdens installatie gecheckt, snacht geen spaarstand, echter heb ik zowel de batterij als de p1 meter prio gegeven met data overdracht.

Voorals nog geen gekke dingen waargenomen vandaag laad keurig op.

Top voor meedenken

  • marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:46
Indevolt gaat kijken wat er aan de hand is.

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Ik heb dit weekend toch eens een grote vloerventilator bij de accu's gezet. Ze staan op de zolder van de garage en daar wordt het op dagen als deze bloedheet, terwijl ze natuurlijk ook nog eens keihard aan het werk zijn om te laden, dus de temperaturen lopen best hoog op, met pieken richting de 50 graden. Nu een simpele slimme schakelaar er tussen en als 1 van de temperaturen boven de 40 komt gaat de fan aan, daarmee blijft nu de temperatuur zo rond de 40/41 graden hangen.

  • vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:52
Even een vraag, zien jullie ook wel eens dat de accu (in 0-op-meter modus) bij lage zonnepanelen opbrengst net op het kantelpunt zit van laden en inactief en dan een tijdje heen en weer gaat tussen die 2 statussen?

Dit omdat het verbruik in huis ongeveer net gelijk is aan de opbrengst van de zonnepanelen.

Ik zet de omvormer van de zonnepanelen trouwens pas aan als de 'zon-instraling' waarde van het dichtsbijzijnde weerstation hoog genoeg is (rond 9.25 in screenshot). Wellicht moet ik dit nog meer tweaken om deze situatie te voorkomen?

Na 9.25 uur zie je dus dat de accu met tussenpozen gaat laden (blauw) maar ook weer naar inactief springt, en dat een stuk of 20 keer na elkaar.
Dit komt omdat het verbruik in huis ongeveer gelijk is aan de opbrengst van de zonnepanelen op dat moment.

Na 10.24 uur is er blijkbaar genoeg zonne-opbrengst om zonder tussenpozen de accu te kunnen laden en dan blijft het stabiel.

Dezelfde situatie maar dan omgekeerd komt ook voor bij zonsondergang, tenzij ik eerder de zonnepanelen al uitschakel.
De accu gaat hier niet echt heel soepel mee om vind ik.

(Accu uitgangsvermogen heb ik trouwens niet opgenomen in de grafiek want dat was alleen maar eenmalig een kop koffie die gezet werd met 2000 watt eenmalig, daarna 0. Dus niet relevant voor deze situatie verder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47q4wuLB8v92N8qFYG1A4yBO2AE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WjEqX67Xf7ivHkHwhYZKhRHj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door vrieske op 22-06-2026 13:55 ]


  • vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:52
gjcvro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:06:
Ik heb dit weekend toch eens een grote vloerventilator bij de accu's gezet. Ze staan op de zolder van de garage en daar wordt het op dagen als deze bloedheet, terwijl ze natuurlijk ook nog eens keihard aan het werk zijn om te laden, dus de temperaturen lopen best hoog op, met pieken richting de 50 graden. Nu een simpele slimme schakelaar er tussen en als 1 van de temperaturen boven de 40 komt gaat de fan aan, daarmee blijft nu de temperatuur zo rond de 40/41 graden hangen.
Alternatief voor minder warmte ontwikkeling is minder hard laden, bv met 750 watt. Scheelt je ook zo weer een graad of 8 weet ik uit eigen ervaring (t.o.v. laden met 2400 watt).

Ik heb zelf een 'dynamische' oplaadlimiet bedacht voor de accu in homeassistant.

Die kijkt naar aantal uren tot zonsondergang, haalt er wat marge vanaf, berekend dan afhankelijk van de huidige SOC met hoeveel watt er geladen moet worden om (zeer waarschijnlijk) vol te komen aan einde van de dag en stelt dat in op de accu.

In de praktijk tot nu toe in de zomer blijft deze limiet op 750 watt staan de hele dag.

Als er een grote bui tussendoor komt dan gaat de limiet wat omhoog om 'gemiste laadpercentage' wat te compenseren en reset daarna weer naar de default van 750 watt.

  • HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 11:34
vrieske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:38:
Even een vraag, zien jullie ook wel eens dat de accu (in 0-op-meter modus) bij lage zonnepanelen opbrengst net op het kantelpunt zit van laden en inactief en dan een tijdje heen en weer gaat tussen die 2 statussen?
Dat gebeurd bij mij ook, m'n BK1600 houdt niet van <50 W.
Wanneer je de PV inverter inschakeld bij zonsopkomst zie je hetzelfde (waarschijnlijk) rond dezelfde tijd, en ook tijdens zonsondergang, maar je hebt wel meer nuttige opbrengst tijdens het ontbijt en avondeten.


Misschien is een programma regel: "IF ABS(HW-P1) <55 Watt THEN battery = standby" een simpele oplossing.
Ik ben nog op zoek naar "HomeAssistant for Dummies"*

  • vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:52
Ja ik vind het wel lastig, moet ik nu dingen aan gaan passen om het geflapper (zie 2 posts hierboven) te voorkomen of kan de accu dit wel 'hebben' ? ;)

En als ik er dan wel iets aan ga doen, wat is een goede manier?

De accu geautomatiseerd tijdelijk op inactief/standby zetten zolang er nog niet 'genoeg' zonnestroom is met onderstaande knop? Maar hoe krijg ik em er dan weer uit de standby en weer in de 0-op-meter modus ?

Ik ben een beetje huiverig om dit aan te klikken haha. @Xirt ik hoop dat jij dit weet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFsl6S1soDhtfI5YbRXqkDRe6tU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PWi7IINIYuCFf2wkmBaJdfKW.png?f=user_large

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
vrieske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:47:
[...]

Alternatief voor minder warmte ontwikkeling is minder hard laden, bv met 750 watt. Scheelt je ook zo weer een graad of 8 weet ik uit eigen ervaring (t.o.v. laden met 2400 watt).

Ik heb zelf een 'dynamische' oplaadlimiet bedacht voor de accu in homeassistant.

Die kijkt naar aantal uren tot zonsondergang, haalt er wat marge vanaf, berekend dan afhankelijk van de huidige SOC met hoeveel watt er geladen moet worden om (zeer waarschijnlijk) vol te komen aan einde van de dag en stelt dat in op de accu.

In de praktijk tot nu toe in de zomer blijft deze limiet op 750 watt staan de hele dag.

Als er een grote bui tussendoor komt dan gaat de limiet wat omhoog om 'gemiste laadpercentage' wat te compenseren en reset daarna weer naar de default van 750 watt.
Ja, dat heb ik ook, maar op dit moment werd hij zelfs met 400 watt warm. vanaf 80% laad ik sowieso nog maar met 100 watt. Dan nog bleef de temp hoog, dus heb nu het alternatief gekozen: zo snel mogelijk in de ochtend vol maken, dan kunnen ze de rest van de dag stilstaan. Grootste nadel is dat ik de hoofdaccu niet kan limiteren, omdat ik hem dan niet meer terug krijg op 7200 watt en als ik die op 2400 zet geld dat voor de hele hub..

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
HenkS_ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Dat gebeurd bij mij ook, m'n BK1600 houdt niet van <50 W.
Wanneer je de PV inverter inschakeld bij zonsopkomst zie je hetzelfde (waarschijnlijk) rond dezelfde tijd, en ook tijdens zonsondergang, maar je hebt wel meer nuttige opbrengst tijdens het ontbijt en avondeten.


Misschien is een programma regel: "IF ABS(HW-P1) <55 Watt THEN battery = standby" een simpele oplossing.
Ik ben nog op zoek naar "HomeAssistant for Dummies"*
Claude er in zetten. Die vertel je gewoon wat je wil hebben, hij regelt het voor je. Alleen bij sommige settings moet je hem vertellen wat de mogelijkheden zijn. Wel briljant om snel te achterhalen waarom iets niet werkt zoals je hoopt.

  • HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 11:34
vrieske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:22:
Ja ik vind het wel lastig, moet ik nu dingen aan gaan passen om het geflapper (zie 2 posts hierboven) te voorkomen of kan de accu dit wel 'hebben' ? ;)
En als ik er dan wel iets aan ga doen, wat is een goede manier?

De accu geautomatiseerd tijdelijk op inactief/standby zetten zolang er nog niet 'genoeg' zonnestroom is met onderstaande knop? Maar hoe krijg ik em er dan weer uit de standby en weer in de 0-op-meter modus ?

Ik ben een beetje huiverig om dit aan te klikken haha. @Xirt ik hoop dat jij dit weet?

[Afbeelding]
De status van de accu schakelt niet tussen 'laden' en 'ontladen' dus in dat opzicht is er (volgens mij) niks aan de hand.


Als je op "standby" klikt dan verwacht ik als volgende 'klik'-keuze weer "eigen verbruik voorrang" te zien, maar m'n BK1600 app heeft die keuzemogelijkheid niet dus kan ik het niet voor je testen.

  • Paulo123
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04:39
Iemand ook al opgevallen, dat hij soms zelfs aan 2700 watt ontlaat, waar we natuurlijk heel blij mee zijn om pieken op te vangen :*)

  • Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 15:37
Paulo123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:11:
Iemand ook al opgevallen, dat hij soms zelfs aan 2700 watt ontlaat, waar we natuurlijk heel blij mee zijn om pieken op te vangen :*)
Wat is je punt?

  • bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 17:48

bitflusher

flushed die *** pc

Paulo123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:11:
Iemand ook al opgevallen, dat hij soms zelfs aan 2700 watt ontlaat, waar we natuurlijk heel blij mee zijn om pieken op te vangen :*)
Er lijkt een barst mode te zijn. Ik heb alleen de omvormer module. Die kan max 1 KW maar ik zie bij de start vaak 1.13 KW wat later zakt naar 1 KW.

****************************************************************


  • Paulo123
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04:39
Dat bitflusher een antwoord geeft waar we wel wat aan hebben

  • Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 21:45
vrieske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:22:
Ja ik vind het wel lastig, moet ik nu dingen aan gaan passen om het geflapper (zie 2 posts hierboven) te voorkomen of kan de accu dit wel 'hebben' ? ;)

En als ik er dan wel iets aan ga doen, wat is een goede manier?

De accu geautomatiseerd tijdelijk op inactief/standby zetten zolang er nog niet 'genoeg' zonnestroom is met onderstaande knop? Maar hoe krijg ik em er dan weer uit de standby en weer in de 0-op-meter modus ?

Ik ben een beetje huiverig om dit aan te klikken haha. @Xirt ik hoop dat jij dit weet?

[Afbeelding]
Deze knop zet de accu in "Real Time Control - Standby"-modus. Je kan dus ofwel in Real Time Control een charge / discharge command sturen (service / action in HA) of de modus weer zetten op "Self-Consumption Prioritized" om er weer uit te komen.

  • vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:52
Xirt schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Deze knop zet de accu in "Real Time Control - Standby"-modus. Je kan dus ofwel in Real Time Control een charge / discharge command sturen (service / action in HA) of de modus weer zetten op "Self-Consumption Prioritized" om er weer uit te komen.
Ah oke, dus je kan op 2 manieren de accu in realtime modus zetten? En beide manieren doen exact hetzelfde?
  1. via de knop 'schakel standbymodus in'
  2. via de modus selectie dropdown

  • Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 21:45
Het selecteren van de modus is de meest expliciete manier om naar "Real Time Control"-modus te gaan (met de laatst gebruikte instellingen, dus bijv. "standby"). Het drukken van de knop (standby modus) of het gebruiken van acties (charge / discharge) zorgen ervoor dat je ook naar de "Real Time Control"-modus gaat, maar geven dan ook gelijk een nieuwe opdracht (standby / charge / discharge).

  • WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 18:14
gjcvro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:21:
[...]

Ik gebruik alleen de homewizard p1 meter en dat werkt hier probleemloos. Ik hou verder alles bij in home-assistant en een losse database en zie buiten de quooker pieken eigenlijk geen raar gedrag.
In de meeste gevallen zal de P1 van Homewizard gewoon werken. Het gaat mogelijk om de combinatie Homwizard en mijn micro-omvormers. Thuisbatterij.nl geeft via hun AI assistent aan dat de app met micro-omvormers afwijkende plaatjes (infographics) kunnen laten zien terwijl toch alles perfect werkt. Met alleen de p1 meter van Homewizard "stroomde" de infographics helemaal niet en er werd geadviseerd, de p1-meter Solerman te gebruiken. Homewizard werd qua advies niet door Thuisbatterij.nl ondersteunt dus ik moest wel wisselen..

Ook met Solerman kan ik dus in de app niet goed zien wat mijn huis doet, ik kan wel goed live zien wat de batterij doet en dat is het belangrijkste want mijn batterij wordt in Homewizard (nog) niet apart gemeten. Wel kan ik in de grafiek zelfvoorzienend van Homewizard zien of en wanneer de batterij oplaadt. Daar zie ik dus ook snel dat er iets afwijkt.

De infographics in de app van Indevolt ziet niet goed wat mijn micro-omvormers doen en ik heb tot nu toe niet goed de vinger erop kunnen leggen wat deze wel laat zien. (De optelsom van de opbrengst zonnepanelen, de levering door de batterij en de gegevens uit de laadpaal, kloppen niet met elkaar) Op dit moment er is bijv. geen opbrengst van de panelen maar bij Last is niks te zien terwijl er natuurlijk wel stroom wordt verbruikt.. Daarom val ik voor monitoring wat er in huis gebeurt terug op de Homewizard app en is de P1-meter van Homewizard ook toegevoegd. Het leek dat de batterij door die toevoeging zich weer voorspelbaarder ging gedragen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
WAF1 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:02:
[...]

In de meeste gevallen zal de P1 van Homewizard gewoon werken. Het gaat mogelijk om de combinatie Homwizard en mijn micro-omvormers. Thuisbatterij.nl geeft via hun AI assistent aan dat de app met micro-omvormers afwijkende plaatjes (infographics) kunnen laten zien terwijl toch alles perfect werkt. Met alleen de p1 meter van Homewizard "stroomde" de infographics helemaal niet en er werd geadviseerd, de p1-meter Solerman te gebruiken. Homewizard werd qua advies niet door Thuisbatterij.nl ondersteunt dus ik moest wel wisselen..

Ook met Solerman kan ik dus in de app niet goed zien wat mijn huis doet, ik kan wel goed live zien wat de batterij doet en dat is het belangrijkste want mijn batterij wordt in Homewizard (nog) niet apart gemeten. Wel kan ik in de grafiek zelfvoorzienend van Homewizard zien of en wanneer de batterij oplaadt. Daar zie ik dus ook snel dat er iets afwijkt.

De infographics in de app van Indevolt ziet niet goed wat mijn micro-omvormers doen en ik heb tot nu toe niet goed de vinger erop kunnen leggen wat deze wel laat zien. (De optelsom van de opbrengst zonnepanelen, de levering door de batterij en de gegevens uit de laadpaal, kloppen niet met elkaar) Op dit moment er is bijv. geen opbrengst van de panelen maar bij Last is niks te zien terwijl er natuurlijk wel stroom wordt verbruikt.. Daarom val ik voor monitoring wat er in huis gebeurt terug op de Homewizard app en is de P1-meter van Homewizard ook toegevoegd. Het leek dat de batterij door die toevoeging zich weer voorspelbaarder ging gedragen.
Daar zal een verschil zitten, de infograpgics in de app kunnen bij mij ook nooit goed werken omdat maar 2 van de 3 omvormers bekend zijn in het systeem, dus het enige wat voor mij nut heeft is wat de p1 meter laat zien en wat de accu afgeeft/opneemt. Omdat de 3e set helemaal geen manier heeft om te communiceren, heb ik in homewizard er een berekende waarde van gemaakt op basis van de 2 bekende waardes om een klein beetje inzicht te krijgen.

  • BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 22:31

BramT

Rule #1

gjcvro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:14:
[...]

heb ik in homewizard er een berekende waarde van gemaakt op basis van de 2 bekende waardes om een klein beetje inzicht te krijgen.
Hoe maak je in homewizard een berekende waarde?

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack


  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Gisteren mijn Indevolt-setup geüpgraded met 2x SF3800-accu’s. Dat was nog best een struggle.

Het begon al met het uitschakelen van het systeem. Alleen de stekker eruit trekken en de knop indrukken is dus niet genoeg als er nog inkomende PV is. De panelen moeten eerst losgekoppeld worden voordat het systeem echt uitgaat.

De toren opnieuw opbouwen was door de hoogte, vooral bij de inverter, ook nog een uitdaging. Ik moet mijn schouders toch wat meer gaan trainen.

Maar goed: nu 15 kWh aan semi-solid accu’s. Gelukkig is dat met de PV-opwek van deze week ook makkelijk vol te krijgen.

Maar… door de nieuwe accu’s moest ik ook firmware-updates doen, en nu heb ik het idee dat de API trager is geworden. Self-consumption lijkt ook grilliger dan normaal.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

BramT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Hoe maak je in homewizard een berekende waarde?
met een template sensor of een combine sensor.

bv
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{% set tasmota = states('sensor.tasmota_energy_power_2') | float(0) %}

          {% set rdd1 = states('sensor.powerstream2_energy_power') | float(0) %}

          {% set rdd3 = states('sensor.powerstream3_energy_power') | float(0) %}

          {% set battery = states('sensor.ald071024070196_instantaneous_battery_i_o') | float(0) %}

          

          {{ tasmota + rdd1 + rdd3 + (battery | abs) }}
en
AVG kWh Consumed
code:
1
2
3
{% set soc = states('number.avg_soc') | float(0) %}
          {% set cap = states('input_number.acvg_capacity_kwh') | float(15) %}
          {{ ((1 - soc/100) * cap) | round(3) }}

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 18:14
gjcvro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:14:
[...]

Daar zal een verschil zitten, de infograpgics in de app kunnen bij mij ook nooit goed werken omdat maar 2 van de 3 omvormers bekend zijn in het systeem, dus het enige wat voor mij nut heeft is wat de p1 meter laat zien en wat de accu afgeeft/opneemt. Omdat de 3e set helemaal geen manier heeft om te communiceren, heb ik in homewizard er een berekende waarde van gemaakt op basis van de 2 bekende waardes om een klein beetje inzicht te krijgen.
Welk merk omvormer zie jij dan niet?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.


  • BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 22:31

BramT

Rule #1

kmf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:42:
[...]

met een template sensor of een combine sensor.

bv
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{% set tasmota = states('sensor.tasmota_energy_power_2') | float(0) %}

          {% set rdd1 = states('sensor.powerstream2_energy_power') | float(0) %}

          {% set rdd3 = states('sensor.powerstream3_energy_power') | float(0) %}

          {% set battery = states('sensor.ald071024070196_instantaneous_battery_i_o') | float(0) %}

          

          {{ tasmota + rdd1 + rdd3 + (battery | abs) }}
en
AVG kWh Consumed
code:
1
2
3
{% set soc = states('number.avg_soc') | float(0) %}
          {% set cap = states('input_number.acvg_capacity_kwh') | float(15) %}
          {{ ((1 - soc/100) * cap) | round(3) }}
* BramT heeft zo'n donkerbruin vermoeden dat jullie het niet echt over homewizard hebben :+

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
BramT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:20:
[...]

* BramT heeft zo'n donkerbruin vermoeden dat jullie het niet echt over homewizard hebben :+
Ehm BramT is wakkerder dan wij... |:(

In mijn verdediging, ik heb nog wel de originele in gebruik naast Home Assistant..

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/td-er.nl/wp-content/uploads/2013/10/MG_0362.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door gjcvro op 23-06-2026 17:33 ]


  • boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik meen hier gelezen te hebben dat het off-grid stopcontact constant aanzetten/laten zorgt voor een hoger verbruik van de accu, kan het alleen zo niet terugvinden.
Reden van de vraag is dat ik de accu in onze overkapping wil plaatsen achter een onderverdeler in de schuur. Ik wil dan de verlichting in en bij de overkapping en de zwembadpomp op het off-grid stopcontact aansluiten om zodanig binnen de afgezekerde stroomwaarde te blijven.
Wat voor eventueel extra verbruik van de accu moet ik hierbij aan denken?

  • fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-06 10:49
Ik lees in de handleiding van de Solidflex op pagina 20 dat de backup-terminal ook gebruikt kan worden om een micro inverter aan te sluiten tot max 2400w.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0596/6367/9587/files/SolidFlex2000SeriesManual.pdf?v=1774602332

Maar de uitleg vind ik hier wat summier. Begrijp ik het dan goed dat als er grid is dan werkt die terminal met een microinverter er op gewoon als een grid-tied stopcontact zeg maar en kan je dat vermogen gewoon gebruiken om de batterij op teladen, in huis te gebruiken of te exporteren naar grid?

En als de stroom wegvalt op de grid-connected terminal, wordt de backup terminal dan opeens een generator stopcontact? Valt de micro omvormer dan uit of "denkt" hij dat er nog steeds een grid is en gebruikt de solidflex dat vermogen om te laden? Op die manier heb je de 4 mppt poorten dan eigenlijk niet nodig.

Ik hoop zo mijn goodwe 1500watt inverter zo aan te sluiten die ik al in mijn schuur heb hangen. Die zit namelijk ook al achter zijn eigen automaat in de meterkast Als de pleuris echt uitbreekt a.k.a langdurig geen stroom, dan kan ik altijd nog de PV panelen anders bedraden en direct aansluiten op die mppt trackers...

Alvast bedankt voor het meedenken

[ Voor 6% gewijzigd door fuzzyduck op 24-06-2026 21:27 ]


  • Paulo123
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04:39
fuzzyduck schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:19:
Ik lees in de handleiding van de Solidflex op pagina 20 dat de backup-terminal ook gebruikt kan worden om een micro inverter aan te sluiten tot max 2400w.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0596/6367/9587/files/SolidFlex2000SeriesManual.pdf?v=1774602332

Maar de uitleg vind ik hier wat summier. Begrijp ik het dan goed dat als er grid is dan werkt die terminal met een microinverter er op gewoon als een grid-tied stopcontact zeg maar en kan je dat vermogen gewoon gebruiken om de batterij op teladen, in huis te gebruiken of te exporteren naar grid?

En als de stroom wegvalt op de grid-connected terminal, wordt de backup terminal dan opeens een generator stopcontact? Valt de micro omvormer dan uit of "denkt" hij dat er nog steeds een grid is en gebruikt de solidflex dat vermogen om te laden? Op die manier heb je de 4 mppt poorten dan eigenlijk niet nodig.

Ik hoop zo mijn goodwe 1500watt inverter zo aan te sluiten. En als de pleuris echt uitbreekt a.k.a langdurig geen stroom, dan kan ik altijd nog de PV panelen anders bedraden en direct aansluiten op die mppt trackers...

Alvast bedankt voor het meedenken
Via het stopcontact kan je ook veel doen inderdaad, maar enkel van de lage volt zonnepanelen aansluiten, die over het algemeen van slechte kwaliteit zijn en niet lang meegaan. Als je via een zogenaamde eilandmodus wil gaan werken, dan moet er eerst veel gedaan worden aan de meterkast en dat is het niet waard. Beter dat stopcontact gebruiken waarvoor het bedoeld is.

  • fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-06 10:49
Paulo123 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:27:
[...]

Via het stopcontact kan je ook veel doen inderdaad, maar enkel van de lage volt zonnepanelen aansluiten, die over het algemeen van slechte kwaliteit zijn en niet lang meegaan. Als je via een zogenaamde eilandmodus wil gaan werken, dan moet er eerst veel gedaan worden aan de meterkast en dat is het niet waard. Beter dat stopcontact gebruiken waarvoor het bedoeld is.
Wat bedoel je precies met lage volt slechte kwaliteit zonnepanelen? Een micro inverter maakt toch gewoon 230volt bij de aanwezigheid van grid.
En eiland modus is inderdaad een heel ander verhaal. Maar dan heb ik wel een door PV oplaadbare batterij die ik met een haspeltje naar de koelkast kan gebruiken zeg maar.

Maar kan de solidflex opladen via die backup poort met een microinverter/goodwe etc (max 2400w), ZONDER dat er een grid spanning is op de grid poort.

[ Voor 20% gewijzigd door fuzzyduck op 24-06-2026 21:33 ]


  • sk0o
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:07
fuzzyduck schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:29:
[...]

Wat bedoel je precies met lage volt slechte kwaliteit zonnepanelen? Een micro inverter maakt toch gewoon 230volt bij de aanwezigheid van grid.
En eiland modus is inderdaad een heel ander verhaal. Maar dan heb ik wel een door PV oplaadbare batterij die ik met een haspeltje naar de koelkast kan gebruiken zeg maar.

Maar kan de solidflex opladen via die backup poort met een microinverter/goodwe etc (max 2400w), ZONDER dat er een grid spanning is op de grid poort.
sk0o schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:19:
Heb hier nu een 7,2 kWh Solid Flex Hybride draaien en ben er erg tevreden over. Momenteel hangen er 4x 485 Wp panelen aan, waardoor alle vier de MPPT ingangen in gebruik zijn.

Ik wil eigenlijk nog 4 extra panelen toevoegen via een micro omvormer op het noodstroomcontact. Alleen is mij uit de handleiding niet helemaal duidelijk hoe dit meetelt voor de totale PV-input.

Krijg ik dan na uitbreiding theoretisch 8x 485 Wp aan PV inpur vermogen beschikbaar, of geldt er een maximale PV input van 2400 W totaal, waarbij MPPT + micro-omvormer samen niet boven die 2400 W uit komen?
Ik lees mee, tot op heden nog steeds geen idee wat de mogelijkheden zijn.

  • trabajarbj
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:08
Naast de reguliere panelen op het dak (Growatt, zuidwest) heb ik 2x350W panelen op de bijkeuken liggen (oost), direct aangesloten op een stopcontact. Zojuist een testje gedaan van de nieuwe mogelijkheid sinds de laatste Powerflex2000 Eco firmware: laden via noodstroomcontact, los van het grid.

- backup socket aangezet, gekozen voor invoer vanuit 'Micro omvormer (zelfstandig)', Powerflex van het normale grid afgehaald (stekker eruit)

- normale AC-stekker van 2 zonnepanelen op haspel aangesloten, haspel stekker in het noodstroomcontact van de Powerflex

Resultaat: batterij laadt netjes op (te zien in de app) en via de 3 overgebleven haspel-ingangen wordt tegelijkertijd stroom afgeleverd: eerst nog wat flakkerende lampen, maar na ca. 1 minuut geheel stabiel.

Omdat ik de Eco-versie heb, kan ik niets zeggen over de samenloop met de MPPT-ingangen. Wellicht kan je deze vraag stellen in het Discord-kanaal? Mijn ervaring is dat ze daar vrij snel antwoord geven.

  • fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-06 10:49
trabajarbj schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:32:
Naast de reguliere panelen op het dak (Growatt, zuidwest) heb ik 2x350W panelen op de bijkeuken liggen (oost), direct aangesloten op een stopcontact. Zojuist een testje gedaan van de nieuwe mogelijkheid sinds de laatste Powerflex2000 Eco firmware: laden via noodstroomcontact, los van het grid.

- backup socket aangezet, gekozen voor invoer vanuit 'Micro omvormer (zelfstandig)', Powerflex van het normale grid afgehaald (stekker eruit)

- normale AC-stekker van 2 zonnepanelen op haspel aangesloten, haspel stekker in het noodstroomcontact van de Powerflex

Resultaat: batterij laadt netjes op (te zien in de app) en via de 3 overgebleven haspel-ingangen wordt tegelijkertijd stroom afgeleverd: eerst nog wat flakkerende lampen, maar na ca. 1 minuut geheel stabiel.

Omdat ik de Eco-versie heb, kan ik niets zeggen over de samenloop met de MPPT-ingangen. Wellicht kan je deze vraag stellen in het Discord-kanaal? Mijn ervaring is dat ze daar vrij snel antwoord geven.
Ik neem aan dat je een micro omvormer hebt aangesloten en niet een string inverter? Die zou ik dus willen gebruiken. Maar of die zich hetzelfde gedraagt als een micro weet ik niet.

Moet de powerflex inderdaad van het grid zijn ontkoppelt om dit zo te doen? of kan hij met de backup socket ook een passthrough doen naar de grid?

  • trabajarbj
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:08
Ja, ik heb een micro inverter aangesloten. Een pass through naar het net kan inderdaad. Dit was al mogelijk voor de laatste firmware update. Het bijzondere van de laatste update is dat je in het geval van een stroomstoring spanning kan zetten op de 'stekker' zonnepanelen, waardoor je toch stroom kan genereren in een noodsituatie. Extra fijn is dat de batterij ook oplaadt en niet allleen als een pass-through fungeert. In mijn geval leveren de 2 stekkerpanelen maar ca. max. 400-500 W (liggen vrij snel in de schaduw), en in totaal ca. 2-2,5 kWu op goede dagen. Omdat ik deze stroom nu ook bij stroomuitval kan opslaan in de 4 kWu Powerflex met 2.400 W afgifte, zou ik 's avonds op een klein electrisch formuisje iets kunnen klaarmaken.

Overigens ben ik niet actief bezig met 'preppen', gezien het stabiele karakter van het Nederlandse net. Maar het is wel leuk om te weten dat e.e.a. mogelijk is als de nood aan de man is.

  • thevanquish
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-06 10:04
Hallo allemaal,

ik ben ook aan het kijken naar de aankoop van een indevolt batterijpack (solidflex 5.,4kWh). Ik had echter nog enkele vraagjes:
  • Momenteel lees ik met een esp32 de P1 poort (Belgie) uit via Home Assistant. Verder is er eigenlijk geen plaats voor een meter meer in de kast dus zou ik dit graag zo behouden. Daarom dacht ik de Shelly gewoon te emuleren via de data van de esp32. Werkt dit met indevolt? Zijn er mensen die de Shelly emuleren (bv via uni meter)?
  • Ik kan kiezen tusen 2 extensie batterijen van 1.8kWh of 1x 3.6kWh. Deze laatste is €100 goedkoper, is er toch een reden waarom ik beter voor de 2 kleine modellen zou kiezen?
Thx

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
thevanquish schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:19:
Hallo allemaal,

ik ben ook aan het kijken naar de aankoop van een indevolt batterijpack (solidflex 5.,4kWh). Ik had echter nog enkele vraagjes:
  • Momenteel lees ik met een esp32 de P1 poort (Belgie) uit via Home Assistant. Verder is er eigenlijk geen plaats voor een meter meer in de kast dus zou ik dit graag zo behouden. Daarom dacht ik de Shelly gewoon te emuleren via de data van de esp32. Werkt dit met indevolt? Zijn er mensen die de Shelly emuleren (bv via uni meter)?
  • Ik kan kiezen tusen 2 extensie batterijen van 1.8kWh of 1x 3.6kWh. Deze laatste is €100 goedkoper, is er toch een reden waarom ik beter voor de 2 kleine modellen zou kiezen?
Thx
Je weet dat er ook (actieve)p1 poort splitters ziijn? Is daar ook al geen ruimte voor? (mocht het niet lukken met je esp32) Ik heb uiteindelijk zelf de homewizard p1 meter gekozen die kan zowel de indevolt als HA bedienen. Geen idee of dat ook werkt op jullie meters, er is in de EU wel wat verschil heb ik begrepen.

  • fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-06 10:49
trabajarbj schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:01:
Ja, ik heb een micro inverter aangesloten. Een pass through naar het net kan inderdaad. Dit was al mogelijk voor de laatste firmware update. Het bijzondere van de laatste update is dat je in het geval van een stroomstoring spanning kan zetten op de 'stekker' zonnepanelen, waardoor je toch stroom kan genereren in een noodsituatie. Extra fijn is dat de batterij ook oplaadt en niet allleen als een pass-through fungeert. In mijn geval leveren de 2 stekkerpanelen maar ca. max. 400-500 W (liggen vrij snel in de schaduw), en in totaal ca. 2-2,5 kWu op goede dagen. Omdat ik deze stroom nu ook bij stroomuitval kan opslaan in de 4 kWu Powerflex met 2.400 W afgifte, zou ik 's avonds op een klein electrisch formuisje iets kunnen klaarmaken.

Overigens ben ik niet actief bezig met 'preppen', gezien het stabiele karakter van het Nederlandse net. Maar het is wel leuk om te weten dat e.e.a. mogelijk is als de nood aan de man is.
Je zou zeggen dat als een micro inverter werkt een 'grote' string inverter ook werkt. Beide moeten het grid zien, voelen en afstemmen. Daar zijn regels aan verbonden.

Min vermoeden is dat je aan een string inverter geen stopcontact plug mag hobby'en ivm wederom regels. Een micro heeft dat natuurlijk al standaard met (gecertificeerde?) meegeleverde kabel.

Aanvulling: ik heb nu een slimmemeter+ als P1 lezer. Die heeft geeft een zwik entiteiten in home assistant waar ik al sinds jast en dag mn data mee verzamel.

De solarman p1 lijkt zo goed als dezelfde entiteiten te hebben. Het zal wel generiek zijn.

https://www.home-assistant.io/integrations/solarman/

Met een beetje geluk kan je dus de nieuwe inkomende entiteiten simpelweg hernoemen naar de oude benamingen (indien nodig)

[ Voor 14% gewijzigd door fuzzyduck op 27-06-2026 10:24 ]


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
fuzzyduck schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Je zou zeggen dat als een micro inverter werkt een 'grote' string inverter ook werkt. Beide moeten het grid zien, voelen en afstemmen. Daar zijn regels aan verbonden.

Min vermoeden is dat je aan een string inverter geen stopcontact plug mag hobby'en ivm wederom regels. Een micro heeft dat natuurlijk al standaard met (gecertificeerde?) meegeleverde kabel.

Aanvulling: ik heb nu een slimmemeter+ als P1 lezer. Die heeft geeft een zwik entiteiten in home assistant waar ik al sinds jast en dag mn data mee verzamel.

De solarman p1 lijkt zo goed als dezelfde entiteiten te hebben. Het zal wel generiek zijn.

https://www.home-assistant.io/integrations/solarman/

Met een beetje geluk kan je dus de nieuwe inkomende entiteiten simpelweg hernoemen naar de oude benamingen (indien nodig)
Ik heb geprobeerd die integratie werkend te krijgen, links, rechts, boven en onderlangs. Ze liggen nu in de kast en heb een andere gekocht.

  • fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-06 10:49
gjcvro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Ik heb geprobeerd die integratie werkend te krijgen, links, rechts, boven en onderlangs. Ze liggen nu in de kast en heb een andere gekocht.
Hoe heb je het nu gedaan dan? Een andere gekocht die werkt met indevolt?

Ik zou graag de slimmelezer+ gewoon willen houden eigenlijk. Dat wil dan wel zeggen dat voor automatisering van laden/ontladen ik geheel ben aangewezen op eigen knutsels in home assistant. Nu gaat dat wel lukken denk ik.

Ik heb al een werkend script voor de 2 goodwe's voor als de salderingsregeling afloopt 1 Jan 2027. Ofwel, produceer alleen wat er wordt verbruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door fuzzyduck op 27-06-2026 10:49 ]


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
fuzzyduck schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Hoe heb je het nu gedaan dan? Een andere gekocht die werkt met indevolt?

Ik zou graag de slimmelezer+ gewoon willen houden eigenlijk. Dat wil dan wel zeggen dat voor automatisering van laden/ontladen ik geheel ben aangewezen op eigen knutsels in home assistant. Nu gaat dat wel lukken denk ik.

Ik heb al een werkend script voor de 2 goodwe's voor als de salderingsregeling afloopt 1 Jan 2027. Ofwel, produceer alleen wat er wordt verbruikt.
Ik had een p1 naar usb kabel die ik gebruikte in HA, Bij de indevolt kreeg ik de solarman. Meteen een P1 poort splitter er bij gekocht. Mijn p1 naar usb wilde niet werken met de splitter, en de solarmen wilde niet werken met HA, dus ik heb uiteindelijk de p1 splitter teruggestuurd, en voor minder geld de homewizard p1 meter besteld. Die kon ik rechtsreeks in de indevolt app gebruiken en werkt ook prima met HA.

En als je lui bent (zoals ik) integreer je b.v. claude in de HA. Dat scheelt tonnen aan uitzoekwerk tijd. Nu vraag ik gewoon "Waarom ging de fan bij Indevolt niet uit?" claude: "Nou, ik heb de historie bekeken, maar omdat bijna opeenvolgende de ene na de andere accu de afgelopen 24 uur boven de 40 graden zat had die geen reden om uit te gaan. Ën dat doet hij dan voor 9 temp sensors in enkele seconden.


Je kunt het prima zelf maar dit gaat zo veel sneller en makkelijker. En meteen stelt hij een oplossing voor.

  • tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-06 16:26

tismij

???

gjcvro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:04:
[...]

Ik had een p1 naar usb kabel die ik gebruikte in HA, Bij de indevolt kreeg ik de solarman. Meteen een P1 poort splitter er bij gekocht. Mijn p1 naar usb wilde niet werken met de splitter, en de solarmen wilde niet werken met HA, dus ik heb uiteindelijk de p1 splitter teruggestuurd, en voor minder geld de homewizard p1 meter besteld. Die kon ik rechtsreeks in de indevolt app gebruiken en werkt ook prima met HA.

En als je lui bent (zoals ik) integreer je b.v. claude in de HA. Dat scheelt tonnen aan uitzoekwerk tijd. Nu vraag ik gewoon "Waarom ging de fan bij Indevolt niet uit?" claude: "Nou, ik heb de historie bekeken, maar omdat bijna opeenvolgende de ene na de andere accu de afgelopen 24 uur boven de 40 graden zat had die geen reden om uit te gaan. Ën dat doet hij dan voor 9 temp sensors in enkele seconden.


Je kunt het prima zelf maar dit gaat zo veel sneller en makkelijker. En meteen stelt hij een oplossing voor.
Dan wel heeeeeel goed instellen dattie niets uit zichzelf "repareerd".

En dan toch een abo nodig? Ga geen AI bigtech sponseren.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
tismij schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Dan wel heeeeeel goed instellen dattie niets uit zichzelf "repareerd".

En dan toch een abo nodig? Ga geen AI bigtech sponseren.
Duidelijk dat je niet weet hoe het werkt. Letterlijke elke aanpassing moet je goedkeuren. Bangmakerij.

En AI bigtech is tegenwoordig alles om je heen, zelfs google en windows of apple.

  • tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-06 16:26

tismij

???

gjcvro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:17:
[...]

Duidelijk dat je niet weet hoe het werkt. Letterlijke elke aanpassing moet je goedkeuren. Bangmakerij.

En AI bigtech is tegenwoordig alles om je heen, zelfs google en windows of apple.
Gebruik het voor mijn werk vrij veel tegenwoordig, maar mooi dat je dat zo hebt ingesteld (of denk te hebben ingesteld).
Maar goed gaat het hier niet om, mee eens dat AI goed kan helpen met Homeassistant zeg alleen dat je op moet passen met toegang verlenen. (en dat je voor Claude moet betalen maandelijks toch?)

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
tismij schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:24:
[...]

Gebruik het voor mijn werk vrij veel tegenwoordig, maar mooi dat je dat zo hebt ingesteld (of denk te hebben ingesteld).
Maar goed gaat het hier niet om, mee eens dat AI goed kan helpen met Homeassistant zeg alleen dat je op moet passen met toegang verlenen. (en dat je voor Claude moet betalen maandelijks toch?)
Ik zeg ook niet dat je het moet gebruiken, ik geef aan dat jet het kunt gebruiken, en je kunt per maand afrekenen, dus voor 20 euro kan het een hele hoop uitzoekwerk voor je besparen.

En als je dan wilt geeft hij je mogelijke oplossingen en als je dan nog toestemming geeft laat hij precies zien welke regels hij aan gaat passen, wat er stond en wat hij er van maakt. elke stap is een keuze die je zelf maakt en elke stap moet je goedkeuren, tenzij je uitdrukkelijk zegt "zoek het uit" maar ook dat is weer een keuze van jou. Verder is dit een offtopic discussie die ik nu zal stoppen.
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste