Met die opmerking in de docs wordt bedoeld dat RT control modus aangezet wordt indien het apparaat nog niet in deze modus staat: je kan de acties dus vanuit andere modussen aanroepen. Het apparaat blijft dan in RT control modus staan (dus je moet 'm zelf weer in een andere modus zetten als ie klaar is, bijv. via een automation).
Check uit het volgende artikel op Tweakers notabene. Het gaat over automerk MG (heb ik toevallig), maar in wezen wordt hier goed het verschil, voor- en nadelen uitgelegd van LFP (powerflex) en semi- solid state (solidflex). MG voert die technieken beiden maar als je het artikel leest en het component EV wegdenkt lees je wel heel goed wat de verschillen zijn tussen de celtechnieken. Misschien helpt het bij je keuze tussen power/solidflex.
review: MG zet kleine stap richting felbegeerde solidstateaccu
buutvrij schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:57:
Check uit het volgende artikel op Tweakers notabene. Het gaat over automerk MG (heb ik toevallig), maar in wezen wordt hier goed het verschil, voor- en nadelen uitgelegd van LFP (powerflex) en semi- solid state (solidflex). MG voert die technieken beiden maar als je het artikel leest en het component EV wegdenkt lees je wel heel goed wat de verschillen zijn tussen de celtechnieken. Misschien helpt het bij je keuze tussen power/solidflex.
De solidflex is echter even groot als de powerflex. heeft minder capaciteit en laadt net zo snel op of af.accu's kleiner kunnen worden of dat auto's verder kunnen rijden, moet laadtijden verkorten én zou veiliger zijn dan de huidige accu's.
...is de accu 20 procent betrouwbaarder, laadt hij bij lagere temperaturen 15 procent sneller op en geeft hij stroom 20 procent beter af.
De veiligheid wil ik niet testen, en de temperatuurafhankelijkheidsverbetering kan ik niks van merken.
Dus ik zie die voordelen niet terug eigenlijk. (ik had voor de solidflex gekozen, puur omdat die op voorraad was)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hey, ik lees hier inmiddels al een behoorlijke tijd mee en heb nu zelf een vraag.
Ik heb twee hybride systemen met elk 2x 2 kWh-accu, dus in totaal 12 kWh aan opslag.
Voorheen had ik alleen mijn zonnepanelen aangesloten op een aparte Growatt-omvormer. Dat werkte prima: zodra de zon scheen, werden de accu's netjes opgeladen met het overschot.
Sinds kort heb ik op beide hybride systemen ook een aantal zonnepanelen rechtstreeks aangesloten. Mijn overige zonnepanelen zitten nog steeds op de aparte Growatt-omvormer.
Nu valt me iets op. Het lijkt alsof niet alle opgewekte zonne-energie wordt benut om de accu's op te laden. Bijvoorbeeld: de Indevolt wekt ongeveer 2,4 kW op en tegelijkertijd wekt de aparte Growatt-omvormer ook ongeveer 2,4 kW op. De accu's laden dan alleen op met de energie van de zonnepanelen die rechtstreeks op de hybride systemen zijn aangesloten. Het huis gebruikt de benodigde stroom van de Growatt-omvormer en het overschot wordt teruggeleverd aan het net, terwijl de accu's nog niet vol zijn.
Doe ik iets verkeerd in de instellingen of aansluiting? Of is het normaal dat de accu's het overschot van de Growatt-omvormer niet gebruiken om zichzelf verder op te laden?
p.s. Ik heb de rechtstreeks aangesloten zonnepanelen van Indevolt niet gekoppeld in de app (alleen de growatt inverter). Ik zie ook vaker dat mijn load wordt aangegeven als 0 in de Indevolt app. Geen idee of dit wat uitmaakt.
Ik heb twee hybride systemen met elk 2x 2 kWh-accu, dus in totaal 12 kWh aan opslag.
Voorheen had ik alleen mijn zonnepanelen aangesloten op een aparte Growatt-omvormer. Dat werkte prima: zodra de zon scheen, werden de accu's netjes opgeladen met het overschot.
Sinds kort heb ik op beide hybride systemen ook een aantal zonnepanelen rechtstreeks aangesloten. Mijn overige zonnepanelen zitten nog steeds op de aparte Growatt-omvormer.
Nu valt me iets op. Het lijkt alsof niet alle opgewekte zonne-energie wordt benut om de accu's op te laden. Bijvoorbeeld: de Indevolt wekt ongeveer 2,4 kW op en tegelijkertijd wekt de aparte Growatt-omvormer ook ongeveer 2,4 kW op. De accu's laden dan alleen op met de energie van de zonnepanelen die rechtstreeks op de hybride systemen zijn aangesloten. Het huis gebruikt de benodigde stroom van de Growatt-omvormer en het overschot wordt teruggeleverd aan het net, terwijl de accu's nog niet vol zijn.
Doe ik iets verkeerd in de instellingen of aansluiting? Of is het normaal dat de accu's het overschot van de Growatt-omvormer niet gebruiken om zichzelf verder op te laden?
p.s. Ik heb de rechtstreeks aangesloten zonnepanelen van Indevolt niet gekoppeld in de app (alleen de growatt inverter). Ik zie ook vaker dat mijn load wordt aangegeven als 0 in de Indevolt app. Geen idee of dit wat uitmaakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Deantjuh op 29-06-2026 15:16 ]
Misschien heb je je voorbeeld niet goed gekozen, maar met 2 uitbreidingsbatterijen kan een Power/Solidflex met maximaal 2400W opladen. Als die power volledig door de aangesloten zonnepanelen wordt geleverd zal de stroom die de Growatt zelf nog produceerd niet gebruikt kunnen worden omdat de batterij simpelweg niet sneller kan opladen.Deantjuh schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:12:
Hey, ik lees hier inmiddels al een behoorlijke tijd mee en heb nu zelf een vraag.
Of heb je 't ook bij bijvoorbeeld 1000W productie van beide systemen? (of is die 2.4KW over het hele cluster? In dat geval: staat 't cluster op dat moment op "eigen verbruik eerst"?)
De 2,5kw is verdeeld over de twee torens. Dus elk is aangesloten op zonnepanelen wat ongeveer 1.2 kwh wekt. Dus dan is er eigenlijk nog 1.2 kw ruimte om te kunnen benutten.Martijn02 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Misschien heb je je voorbeeld niet goed gekozen, maar met 2 uitbreidingsbatterijen kan een Power/Solidflex met maximaal 2400W opladen. Als die power volledig door de aangesloten zonnepanelen wordt geleverd zal de stroom die de Growatt zelf nog produceerd niet gebruikt kunnen worden omdat de batterij simpelweg niet sneller kan opladen.
Of heb je 't ook bij bijvoorbeeld 1000W productie van beide systemen? (of is die 2.4KW over het hele cluster? In dat geval: staat 't cluster op dat moment op "eigen verbruik eerst"?)
Hier en paar screenshots:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Deze is nu aangepast:
Even een waarschuwing voor een ieder die nu een SolidFlex 2000 series thuisbatterij aan gaat schaffen:
De benamingen 2000 en 2000 ECO zijn vervallen blijkbaar en heten nu Solidflex 2000 hybride en Solidflex 2000 AC
Dit leverde mij voor de tweede keer de verkeerde unit op, eerste keer door de extra korting teksten op de site van nl.indevolt.com toch per ongeluk de verkeerde besteld. Geen drama, ik wilde toch nog verder uitbreiden.
Maar de tweede keer bij Nederlandse leverancie besteld en duidelijk opgelet dat er geen ECO achter zou staan (ik wil graag de versie met zonnepaneel/MPPT ingangen hebben) maar kreeg de (volgens de doos) 2000 ECO. De benamingen zijn ook bij nl.indevolt.com veranderd zag ik.
Op de bon staat SolidFlex 2000 met daaronder: variant AC ...
Nu kijken of dit met de leverancier een beetje netjes te regelen is en anders heb ik een 2000 ECO (oftewel 2000 AC) in de aanbieding :-)
De benamingen 2000 en 2000 ECO zijn vervallen blijkbaar en heten nu Solidflex 2000 hybride en Solidflex 2000 AC
Dit leverde mij voor de tweede keer de verkeerde unit op, eerste keer door de extra korting teksten op de site van nl.indevolt.com toch per ongeluk de verkeerde besteld. Geen drama, ik wilde toch nog verder uitbreiden.
Maar de tweede keer bij Nederlandse leverancie besteld en duidelijk opgelet dat er geen ECO achter zou staan (ik wil graag de versie met zonnepaneel/MPPT ingangen hebben) maar kreeg de (volgens de doos) 2000 ECO. De benamingen zijn ook bij nl.indevolt.com veranderd zag ik.
Nu kijken of dit met de leverancier een beetje netjes te regelen is en anders heb ik een 2000 ECO (oftewel 2000 AC) in de aanbieding :-)
Fluence>Ioniq>3>S
Als je gewoon als consument koopt kun je toch binnen 2 weken retour sturen? Ik had een p1 splitter en die werkte niet zoals ik hoopte dus die is retour gegaan en netjes snel mijn geld terug.gertk schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:21:
Even een waarschuwing voor een ieder die nu een SolidFlex 2000 series thuisbatterij aan gaat schaffen:
een pakket van 40kg stuur je niet even teruggjcvro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:00:
[...]
Als je gewoon als consument koopt kun je toch binnen 2 weken retour sturen?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
@jdgraaf :
Ik had zo jou hele verhaal kunnen schrijven, exact iedentiek, ook wat de HW pib betreft. Enige verschil is dat ik een 4.2 meter heb die maar 1 x per 10 sec. een update geeft. NOM is dus drama. Binnenkort krijg ik een nieuwere slimme meter. Ik hoop dat de NOM dan redelijk wordt. De HW deed het heel goed hier, met oudere meter dus. Maar flink kleinere inverter natuurlijk en ik vermoed software technisch beter (met wat minder mogelijkheden ook, dat wel)
Ik had zo jou hele verhaal kunnen schrijven, exact iedentiek, ook wat de HW pib betreft. Enige verschil is dat ik een 4.2 meter heb die maar 1 x per 10 sec. een update geeft. NOM is dus drama. Binnenkort krijg ik een nieuwere slimme meter. Ik hoop dat de NOM dan redelijk wordt. De HW deed het heel goed hier, met oudere meter dus. Maar flink kleinere inverter natuurlijk en ik vermoed software technisch beter (met wat minder mogelijkheden ook, dat wel)
Fair point - volgens mij kan je ook gewoon een icon instellen voor het donkere thema, maar heeft Indevolt dit mogelijk niet gedaan bij het toevoegen van hun logos. Ik ga er naar kijken zodat we de UX significant kunnen verbeteren ;-).
Gisteren einde dag de SolidFlex Eco mogen ontvangen. In gebruik name verliep soepel:Jeldert schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:23:
Yes. Ik mag binnenkort ook meedoen met het Indevolt topic!
Ik kreeg vanmiddag een mailtje van Pepper, dat de SolidFlex Eco in de aanbieding was.
Met 2 kortingscodes kwam ik op €1415 voor de SolidFlex Eco met 1 extra 3600 batterij.
Ben blij dat ik direct besteld heb. Want inmiddels staat deze combi weer voor €1679 te koop.
- Solarman P1 in de HomeWizard P1 splitter gedrukt
- Vanuit de Indevolt app de Solarman P1 toegevoegd (apparaat toevoegen, qr-code scannen)
- SolidFlex stekker in stopcontact en aanzetten
- SolidFlex toevoegen in de Indevolt app (apparaat toevoegen, qr-code scannen)
- Instellingen doorlopen
- Voorstel om firmware update uit te voeren direct laten doen
- Klaar.
- Enige was dat de Solarman niet direct gekoppeld was aan de SolidFlex als input. 2x klikken en toen werkte ook dat goed.
Juist
Niet helemaal "clean" (daarvoor zou ik de originele logos van Indevolt willen krijgen), maar deze versies zouden prima moeten zijn voor huis-, tuin-, en keukengebruik:Xirt schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:42:
Fair point - volgens mij kan je ook gewoon een icon instellen voor het donkere thema, maar heeft Indevolt dit mogelijk niet gedaan bij het toevoegen van hun logos. Ik ga er naar kijken zodat we de UX significant kunnen verbeteren ;-).
https://github.com/home-assistant/brands/pull/10656
Zo vandaag een extra 4KWh unit bijgeplaatst. Nu totaal 14KWh staan. Kwam net te kort om de nachten door te komen met de hitte en alle airco's aan. Dat probleem zou nu opgelost moeten zijn.
Kan bij Indevolt de teruglevering van 800w zelf hoger gezet worden naar ergens tussen de 2400w? Of is er een bewijs nodig e.g. via een elektricien zoals bij Zendure?
Dat mag je zelf naar hartenlust instellen en weer wijzigen. Per cluster en/of per 'toren'. Je moet er wel voldoende modules bij hebben, met alleen de 2KW stopt het bij ik dacht 1000 Watt.ELD schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:23:
Kan bij Indevolt de teruglevering van 800w zelf hoger gezet worden naar ergens tussen de 2400w? Of is er een bewijs nodig e.g. via een elektricien zoals bij Zendure?
Super, dan ga ik waarschijnlijk een cluster van 3 kopen en gelijk maar een deel van mijn Enphase micro's uitfaseren.Nanuk schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:26:
[...]
Dat mag je zelf naar hartenlust instellen en weer wijzigen. Per cluster en/of per 'toren'. Je moet er wel voldoende modules bij hebben, met alleen de 2KW stopt het bij ik dacht 1000 Watt.
Beetje afhankelijk van hoeveel panelen je rechtstreeks aan wilt sluiten.ELD schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:28:
[...]
Super, dan ga ik waarschijnlijk een cluster van 3 kopen en gelijk maar een deel van mijn Enphase micro's uitfaseren.
Hou er rekening mee dat het standby verlies niet niks is en de bms is de grote boosdoener daar in. Dus een cluster van drie heeft drie keer het standby verlies. In de zomer niet zo'n punt maar in de winter had ik bijna altijd dat het verlies op een dag groter was dan de hele opwek. De ervaring daarmee schelen soms wat, ik was toch een halve tot hele kwh per dag kwijt met twee torens. Komende winter wil ik dan ook een van de torens uitzetten en de andere juist wat ophogen..
Dat is wel fors inderdaad, niet z'n goed plan dan.Nanuk schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:33:
[...]
Beetje afhankelijk van hoeveel panelen je rechtstreeks aan wilt sluiten.
Hou er rekening mee dat het standby verlies niet niks is en de bms is de grote boosdoener daar in. Dus een cluster van drie heeft drie keer het standby verlies. In de zomer niet zo'n punt maar in de winter had ik bijna altijd dat het verlies op een dag groter was dan de hele opwek. De ervaring daarmee schelen soms wat, ik was toch een halve tot hele kwh per dag kwijt met twee torens. Komende winter wil ik dan ook een van de torens uitzetten en de andere juist wat ophogen..
Voor de gene die het zelfde probleem hebben. Het aanpassen van MAX AC power loste het probleem op.Deantjuh schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:20:
[...]
De 2,5kw is verdeeld over de twee torens. Dus elk is aangesloten op zonnepanelen wat ongeveer 1.2 kwh wekt. Dus dan is er eigenlijk nog 1.2 kw ruimte om te kunnen benutten.
Hier en paar screenshots:Ik heb nogmaals wat dingen bekeken en heb de Max AC input power op de main naar 4800w gezet. Alleen nu zijn de accu's vol. Dus geen idee of dit het was.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Deze is nu aangepast:
[Afbeelding]
Daarnaast, meer dan 800W vereist aparte netgroep in je meterkast, per toren.ELD schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:36:
[...]
Dat is wel fors inderdaad, niet z'n goed plan dan.
Haal je misschien twee termen door elkaar? Een cluster van drie is wat anders dan een toren van drie.
@Nanuk Goede opmerking. Op zich is het standby verbruik inderdaad iets waar je rekening mee moet houden. Ik heb wel via een video gezien dat je de batterij ook in een diepe standby kan zetten. Het verbruik zou dan (Google) naar 1W of minder moeten dalen. Mijn vraag is dus heb je de batterij wel in die stand staan?Nanuk schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:33:
[...]
Beetje afhankelijk van hoeveel panelen je rechtstreeks aan wilt sluiten.
Instellen in de app: Ga in de Indevolt Europe app naar Instellingen (het tandwieltje) en activeer de optie Diepe Standby.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Ja, mijn baterijen staan in diepe standby. Over het algemeen staan ze op NOM (Nul Op de Meter).WAF1 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:56:
[...]
@Nanuk Goede opmerking. Op zich is het standby verbruik inderdaad iets waar je rekening mee moet houden. Ik heb wel via een video gezien dat je de batterij ook in een diepe standby kan zetten. Het verbruik zou dan (Google) naar 1W of minder moeten dalen. Mijn vraag is dus heb je de batterij wel in die stand staan?
Instellen in de app: Ga in de Indevolt Europe app naar Instellingen (het tandwieltje) en activeer de optie Diepe Standby.
Maar om even voor te rekenen, als per batterij het standverlies 20 watt is dan kom je met twee torens toch akelijk dicht bij een verlies van een KWh per dag. Dat komt ook wel aardig overeen met wat ik zie in HA. Door niet NOM in te stellen zal het eigen verbruik echt wel minder zijn, door het ding helemaal uit te zetten is je verbruik nog minder. Dus als je het ding puur voor de handel hebt zal je best minder standverlies kunnen hebben maar mijn hoofddoel is meer eigen zon gebruiken, daarnaast verschoven terug leveren en voor de winter verschoven verbruik.
Dan klopt er iets niet, want de standbij is maar 1 watt en de batterij blijft hier heel de dag op 100% staan als er niks gebeurd. Hij geeft ook 0 watt aan in diepe standbij. Misschien als je met CT klemmen werkt, is het een ander verhaal, geen idee. In ieder geval zou je nergens last van moeten hebben, al zou hij 200 watt verbruiken. Hij laad op van de zon en gaat daarna meteen over op de batterij en smorgens weer laden enz. Een batterij is eigenlijk altijd bezig.Nanuk schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:30:
[...]
Ja, mijn baterijen staan in diepe standby. Over het algemeen staan ze op NOM (Nul Op de Meter).
Maar om even voor te rekenen, als per batterij het standverlies 20 watt is dan kom je met twee torens toch akelijk dicht bij een verlies van een KWh per dag. Dat komt ook wel aardig overeen met wat ik zie in HA. Door niet NOM in te stellen zal het eigen verbruik echt wel minder zijn, door het ding helemaal uit te zetten is je verbruik nog minder. Dus als je het ding puur voor de handel hebt zal je best minder standverlies kunnen hebben maar mijn hoofddoel is meer eigen zon gebruiken, daarnaast verschoven terug leveren en voor de winter verschoven verbruik.
Hoi allen,
Ik heb vandaag de 3600 uitbreidingsmodule geïnstalleerd op de solidflex. Ik kon weinig vinden over hoe je dit het beste kon doen, dus ik heb hem uitgezet, module eronder gezet en weer aangezet. Lijkt allemaal goed
Echter wat ik niet snap. Er zitten allerlei schroefjes en schroef gaatjes, maar ik krijg ze niet aan elkaar vast geschroefd. Dus mijn vraag is natuurlijk. Heb ik misschien wat verkeerd gedaan? Of zie ik wat over het hoofd? Of is het gewoon wat het is en moet ik accepteren dat je de bovenste module er dus makkelijk af kan halen.
Ik heb vandaag de 3600 uitbreidingsmodule geïnstalleerd op de solidflex. Ik kon weinig vinden over hoe je dit het beste kon doen, dus ik heb hem uitgezet, module eronder gezet en weer aangezet. Lijkt allemaal goed
Echter wat ik niet snap. Er zitten allerlei schroefjes en schroef gaatjes, maar ik krijg ze niet aan elkaar vast geschroefd. Dus mijn vraag is natuurlijk. Heb ik misschien wat verkeerd gedaan? Of zie ik wat over het hoofd? Of is het gewoon wat het is en moet ik accepteren dat je de bovenste module er dus makkelijk af kan halen.
ax86 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:34:
Hoi allen,
[Afbeelding]
Het zijn maar kleine verzonken kop schroefjes, hier links op de foto aan de voorzijde.
[ Voor 12% gewijzigd door Jan Workum op 02-07-2026 21:17 ]
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
Ik heb de powerflex 2Kwh modules, 3 op elkaar en daar klopt ook niets van de schroefgaten. Met geen mogelijkheid aan elkaar te zekeren. Staan gewoon los boven op elkaar, weliswaar in een hoek waar niemand er bij komt dus risico op omgaan heel klein.
Er zitten als het goed is ook beugeltjes bij waarmee je ze aan de wand vast kan zetten (met het koelblok naar achteren). Bij de stapel die ik heb (1x SF2000 ECO + 5 x SF3600) heb ik ze om en om vastgezet aan de muur. De schroefjes in de uitbreidingsbatterijen pastten wel, 1 van de schroefjes van de ECO moest ik wat helpen. Dit is wel een verbeterpuntje.buutvrij schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:06:
Ik heb de powerflex 2Kwh modules, 3 op elkaar en daar klopt ook niets van de schroefgaten. Met geen mogelijkheid aan elkaar te zekeren. Staan gewoon los boven op elkaar, weliswaar in een hoek waar niemand er bij komt dus risico op omgaan heel klein.
Fluence>Ioniq>3>S
Ik heb in het vroege voorjaar eens een van de batterijen uit het stopcontact getrokken en dan een flink aantal uren later eens gekeken hoeveel procent de batterij was gezakt. Dat geeft een duidelijker beeld van het eigen gebruik dan zo nu en dan even naar de getalletjes in de app te kijken. Ik heb de batterijen vlak voor de kerst gekocht, rond die tijd leveren mijn panelen nauwelijks iets op en het frustreerde me dat vrijwel alle opbrengst wel in de batterijen verdween maar er nooit meer uit kwam. Na alle adviezen uit dit topic bleef dat zo. Toen eens die test gedaan.Paulo123 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:46:
[...]
Dan klopt er iets niet, want de standbij is maar 1 watt en de batterij blijft hier heel de dag op 100% staan als er niks gebeurd. Hij geeft ook 0 watt aan in diepe standbij. Misschien als je met CT klemmen werkt, is het een ander verhaal, geen idee. In ieder geval zou je nergens last van moeten hebben, al zou hij 200 watt verbruiken. Hij laad op van de zon en gaat daarna meteen over op de batterij en smorgens weer laden enz. Een batterij is eigenlijk altijd bezig.
Nogmaals, in de zomerperiode is het niet zo'n punt maar als je drie kleine torens gaat neerzetten dan is in de winter periode het eigen verbruik best wel een punt van overweging. Een grote toren is dan verstandiger maar dan is je maximale vermogen wel iets kleiner.
@ gertk: ik ga er nog eens naar kijken, maar kan me herinneren dat ik dacht "dit gaat niet lukken zo"
Ik ga binnenkort met vakantie en dan gaat alles uit hier, ook de wifi, behalve wat verlichting die s'avonds op een eenvoudig tijdklokje zit aan de muur. Dat is slechts enkele watts (led). Ik ben van plan de accu ook uit te zetten en stekker er uit. Loopt 'ie dan ook nog (flink) terug? Moet in opslag mode of iets dergelijks? Mijn wagen was vorig jaar na 3 weken stilstand geen enkel % gezakt ondanks dat 'ie via de app benaderbaar was.
Ik ga binnenkort met vakantie en dan gaat alles uit hier, ook de wifi, behalve wat verlichting die s'avonds op een eenvoudig tijdklokje zit aan de muur. Dat is slechts enkele watts (led). Ik ben van plan de accu ook uit te zetten en stekker er uit. Loopt 'ie dan ook nog (flink) terug? Moet in opslag mode of iets dergelijks? Mijn wagen was vorig jaar na 3 weken stilstand geen enkel % gezakt ondanks dat 'ie via de app benaderbaar was.
Wat waren jou ervaringen die uit de test naar voren kwamen? Bv hoeveel % over wat voor tijdsspanne was er ‘verloren’? Al vast dank!Nanuk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:36:
[...]
Ik heb in het vroege voorjaar eens een van de batterijen uit het stopcontact getrokken en dan een flink aantal uren later eens gekeken hoeveel procent de batterij was gezakt. Dat geeft een duidelijker beeld van het eigen gebruik dan zo nu en dan even naar de getalletjes in de app te kijken. Ik heb de batterijen vlak voor de kerst gekocht, rond die tijd leveren mijn panelen nauwelijks iets op en het frustreerde me dat vrijwel alle opbrengst wel in de batterijen verdween maar er nooit meer uit kwam. Na alle adviezen uit dit topic bleef dat zo. Toen eens die test gedaan.
Nogmaals, in de zomerperiode is het niet zo'n punt maar als je drie kleine torens gaat neerzetten dan is in de winter periode het eigen verbruik best wel een punt van overweging. Een grote toren is dan verstandiger maar dan is je maximale vermogen wel iets kleiner.
Ik zou graag een integratie met Enphase willen zien. Iemand een idee of ze daar mee bezig zijn?
Nou, wat ik zeg dus, in de orde van grote van de twintig watt per BMS (toren). Als je alleen het top ding neerzet dan zal het relatief sneller gaan dan met een enorme toren. Het was niet een wetenschappelijke test en dus ook niets gedocumenteerd. Ik heb/had sowieso droevig weinig zon opbrengst in de wintermaanden. Dan ga je dus iets meer op de kleintjes letten.WimVeendam schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:45:
[...]
Wat waren jou ervaringen die uit de test naar voren kwamen? Bv hoeveel % over wat voor tijdsspanne was er ‘verloren’? Al vast dank!
De aanschaf was ff voor de kerst dus een slechter moment kan je niet kiezen. In HA zag ik via een Shelly wel energie naar de batterij gaan maar er kwam eigenlijk nauwelijks iets uit terug. Echter zag ik in de app niet terug dat ie iets zou gebruiken. Dat de HA integratie er (later) kwam kon ik zien dat het zo nu en dan rechtstreeks iets uit de batterij gehaald werd.
Redelijk impulsief de stekker er uit getrokken en aan het eind van de dag weer eens gekeken. Het resultaat onthouden en de tussengetallen weer vergeten. Inmiddels zijn er diverse update's geweest dus zal het wel iets positiever zijn geworden. Misschien komende winter eens opnieuw die test gaan doen.
Twintig watt is niet onoverkomelijk natuurlijk maar misschien wel reden om liever een dikke toren te bouwen in plaats van drie kleintjes.
Ik heb 8 Enphase-panelen die via AC de stroom leveren aan mijn Powerflex 2000 Eco + 4 kWh uitbreiding. Omdat de accu niet op een aparte groep zit heb ik de maximale AC-input ingesteld op 800 W. Op de bypass-stopcontact heb ik via een micro-omvormer nog 2 panelen aangesloten (accu in schuur, 2 panelen op schuurdak). Ik had gehoopt dat de max. AC-input alleen betrekking had op 8 panelen die leveren via het net. Echter dat is niet zo. Het is de som wat binnenkomt via het net + aansluiting op het bypass-stopcontact. Dus zolang het net bijv. 700 W levert dan kan de bypass 100 W leveren. Bereikt het net maximum van 800 W dan wordt de toevoer vanuit de micro-omvormer op nul gezet. De 2 panelen worden dus uitgeschakeld. Klopt dit of kan ik nog ergens aangeven dat de bypass meer kan leveren ook al is de max. AC-input bereikt. Immers deze limiet is voor het netwerk ingesteld en niet voor de accu!
In de API kan ik hier ook niets over vinden.
Even voor de duidelijkheid. Die 800 watt beperking geldt alleen voor terugleveren, dus output. Het laden van de batterij mag tot de grens van je zekering + wat je via de mttp en achterkant invoert. (Niet dat het meer kan zijn dan 2400 watt maar het zou wel mogen).ErnstHE schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:07:
Ik heb 8 Enphase-panelen die via AC de stroom leveren aan mijn Powerflex 2000 Eco + 4 kWh uitbreiding. Omdat de accu niet op een aparte groep zit heb ik de maximale AC-input ingesteld op 800 W. Op de bypass-stopcontact heb ik via een micro-omvormer nog 2 panelen aangesloten (accu in schuur, 2 panelen op schuurdak). Ik had gehoopt dat de max. AC-input alleen betrekking had op 8 panelen die leveren via het net. Echter dat is niet zo. Het is de som wat binnenkomt via het net + aansluiting op het bypass-stopcontact. Dus zolang het net bijv. 700 W levert dan kan de bypass 100 W leveren. Bereikt het net maximum van 800 W dan wordt de toevoer vanuit de micro-omvormer op nul gezet. De 2 panelen worden dus uitgeschakeld. Klopt dit of kan ik nog ergens aangeven dat de bypass meer kan leveren ook al is de max. AC-input bereikt. Immers deze limiet is voor het netwerk ingesteld en niet voor de accu!
Maar stel, dat er op de groep al een flinke belasting is, dan wil je de input toch ook beperken om te voorkomen dat er als nog te veel op groep staat? De 8 panelen leveren max zo’n 2000 W.Nanuk schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:52:
[...]
Even voor de duidelijkheid. Die 800 watt beperking geldt alleen voor terugleveren, dus output. Het laden van de batterij mag tot de grens van je zekering + wat je via de mttp en achterkant invoert. (Niet dat het meer kan zijn dan 2400 watt maar het zou wel mogen).
Als er toch weinig opbrengst is gewoon 2 van de drie uit zetten. Zie nog wel hoe ik dat ga regelen. Voor het laden van de auto was het wel handig dat hij met 7200Watt kan ontladen, dan houdt hij de auto redelijk bij. Ga het van de winter eens bekijken, dan ga ik ws ook naar een dynamisch contract en is het misschien wel slim om juist 's-nachts te gaan laden.Nanuk schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:57:
[...]
Nou, wat ik zeg dus, in de orde van grote van de twintig watt per BMS (toren). Als je alleen het top ding neerzet dan zal het relatief sneller gaan dan met een enorme toren. Het was niet een wetenschappelijke test en dus ook niets gedocumenteerd. Ik heb/had sowieso droevig weinig zon opbrengst in de wintermaanden. Dan ga je dus iets meer op de kleintjes letten.
De aanschaf was ff voor de kerst dus een slechter moment kan je niet kiezen. In HA zag ik via een Shelly wel energie naar de batterij gaan maar er kwam eigenlijk nauwelijks iets uit terug. Echter zag ik in de app niet terug dat ie iets zou gebruiken. Dat de HA integratie er (later) kwam kon ik zien dat het zo nu en dan rechtstreeks iets uit de batterij gehaald werd.
Redelijk impulsief de stekker er uit getrokken en aan het eind van de dag weer eens gekeken. Het resultaat onthouden en de tussengetallen weer vergeten. Inmiddels zijn er diverse update's geweest dus zal het wel iets positiever zijn geworden. Misschien komende winter eens opnieuw die test gaan doen.
Twintig watt is niet onoverkomelijk natuurlijk maar misschien wel reden om liever een dikke toren te bouwen in plaats van drie kleintjes.
Je hebt het gefixed, top!Xirt schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:05:
[...]
Niet helemaal "clean" (daarvoor zou ik de originele logos van Indevolt willen krijgen), maar deze versies zouden prima moeten zijn voor huis-, tuin-, en keukengebruik:
https://github.com/home-assistant/brands/pull/10656
Wat wil je graag bereiken? Ik heb ook enphase en mijn gateway metered is nu aan het zeuren dat de meting niet klopt lol omdat hij 2400w treug levert in de nacht😭 dit komt door de powerflex 2000 maar dat weet de gateway niet, iemand een idee om dit te verhelpen?Shutdown98 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:20:
Ik zou graag een integratie met Enphase willen zien. Iemand een idee of ze daar mee bezig zijn?
Ik heb enphase en huawei. Enphase zie ik niet in het Indevolt overzicht terug en dat zou ik wel willen zien.
ik heb sinds kort een solidflex 2000 torentje aan een eigen groep, doet het prima, maar ik heb 2 "open issues":
(En als dat zou kunnen, zou je in home assistant je eigen automations kunnen maken die dit aanstuurt, in plaats van de AI mode of scheduled mode)
- hoe kan ik mijn kwh meter van homewizard (voor de zonnepanelen, zie deze forumpost ) koppelen in de app als zonnepanelen? Want ik kan die meter wel toevoegen als p1 meter, maar dat is 'ie niet. Het lijkt me dat de batterij manager wel baat heeft bij het weten hoeveel productie er is
- Kan ik via de home assistant plugin, de API of desnoods de app makkelijk de batterij "commanderen" om gewoon te laden op vol vermogen, tot ik stop zeg? De diverse modi lijken me allemaal niet precies die optie te geven...
(En als dat zou kunnen, zou je in home assistant je eigen automations kunnen maken die dit aanstuurt, in plaats van de AI mode of scheduled mode)
Wat ik doe in HA is de discharge limit verhogen tot het gewenste percentage en uiteraard allow grid charging.pooh22 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:52:
ik heb sinds kort een solidflex 2000 torentje aan een eigen groep, doet het prima, maar ik heb 2 "open issues":Dat laatste is misschien wel echt niet mogelijk, ik denk dat de API (en dus de plugin) gewoon geen optie heeft om laden aan en uit te zetten. De batterij staat normaal in self-consumption mode, wat op zonnige dagen optimaal is, denk ik, maar als het een keer niet zo zonnig is (zoals vandaag) zou ik bijv. in de middag (goedkope stroom) wel wat willen kunnen laden, voor de dure tijd begint... (Het zou kunnen liggen aan de prijsgrenzen die ik heb ingesteld, want er moet minimaal 20 (zonder checken, is misschien nog meer) cent tussen de hoogste en laagste prijs zitten om te laden bij een lage prijs in "smart" mode. Maar het zou wel handig kunnen zijn als ik vanuit de app of de api gewoon "laden" kon zeggen...
- hoe kan ik mijn kwh meter van homewizard (voor de zonnepanelen, zie deze forumpost ) koppelen in de app als zonnepanelen? Want ik kan die meter wel toevoegen als p1 meter, maar dat is 'ie niet. Het lijkt me dat de batterij manager wel baat heeft bij het weten hoeveel productie er is
- Kan ik via de home assistant plugin, de API of desnoods de app makkelijk de batterij "commanderen" om gewoon te laden op vol vermogen, tot ik stop zeg? De diverse modi lijken me allemaal niet precies die optie te geven...
Hopelijk kan je hier mee op weg.
Maar 1 kwh per dag, = 35? cent per dag. ook weer niet heel schokkend.Nanuk schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:30:
[...]
Ja, mijn baterijen staan in diepe standby. Over het algemeen staan ze op NOM (Nul Op de Meter).
Dank voor de tip! Beetje tegen intuïtief, maar het lijkt wel te doen wat ik bedoel :-)Nanuk schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:33:
[...]
Wat ik doe in HA is de discharge limit verhogen tot het gewenste percentage en uiteraard allow grid charging.
Hopelijk kan je hier mee op weg.
Ik schakel in homeassistant gewoon tussen de energiemodus. Normaal staat die op eigen gebruik eerst, maar als ik wil dat die vol laadt zet ik de modus op realtime regeling. Deze kun je via instellingen zetten op 100%soc..pooh22 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:32:
[...]
Dank voor de tip! Beetje tegen intuïtief, maar het lijkt wel te doen wat ik bedoel :-)
In een contact met indevolt werd me beloofd dat de Enphase integratie in juli beschikbaar zou komen. Geen exacte datum gegeven.Shutdown98 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:19:
Ik heb enphase en huawei. Enphase zie ik niet in het Indevolt overzicht terug en dat zou ik wel willen zien.
Copyright and left by SED...
ax86 schreef op donderdag 2 juli
ik kon 1 schroefje er ook niet in krijgen (vaker gelezen dat dat niet lukt) en dacht: dit torentje waait niet zomaar weg.
Ook niet aan de muur gemonteerd, als hij zou omvallen dan gaat de vriezer hem wel tegenhouden😀. Weet ook niet of dat hij op deze plek blijft staan.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Vraagje,
Ik wil graag mijn pv installatie opwek zichtbaar krijgen in de indevolt app. Ik heb een APsystems micro omvormer installatie. Deze APsystems kunnen (nog) niet gekoppeld worden in indevolt.
De installatie zit op een eigen groep op 1 fase.
Ik heb een 3 fase aansluiting.
Welke shelly heb ik nodig om de opwek zichtbaar te krijgen in de indevolt app?
Ik wil graag mijn pv installatie opwek zichtbaar krijgen in de indevolt app. Ik heb een APsystems micro omvormer installatie. Deze APsystems kunnen (nog) niet gekoppeld worden in indevolt.
Wat voor een voordeel denk je daarmee te behalen (behalve dat je maar 1 app hoeft te openen?)Joeri schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:44:
Vraagje,
Zojuist gemerkt dat m'n Indevolt Smart plug nu volledig geintegreerd is in de app. Ik heb 2 zonnepanelen op stekker, aangesloten op een stopcontact met de Smart plug. Bij Gegevensbronnen/Data sources kan ik nu bij de PV-bron de Smart plug toevoegen naast de Growatt Inverter. Daarmee zie ik nu op 1 plaats m'n volledige PV-opbrengst én de 'Last' wordt nu correct weergegeven. Overigens wel betrekkelijk natuurlijk, omdat de Growatt-gegevens maar eens in de 10 minuten ververst worden (?).
Dat de AI modus kan inleren wanneer ik stroom opwek en wanneer er goedkoop kan worden ingekocht.duvekot schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:19:
[...]
Wat voor een voordeel denk je daarmee te behalen (behalve dat je maar 1 app hoeft te openen?)
Maar de AI ziet het netto resultaat daarvan toch al via de P1 koppeling ... Dus wat extra voegt het toe dan? De batterij weet wat het zelf afneemt of terug geeft .. weet wat het totaal van het huis is .. dus dan weet het toch ook al of en wanneer er "in het huis" extra stroom opgewekt wordt?Joeri schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:50:
[...]
Dat de AI modus kan inleren wanneer ik stroom opwek en wanneer er goedkoop kan worden ingekocht.
Ik heb ondertussen de AI modus wat hulp gegeven. Ik reken uit wat de te laden capaciteit is en bepaal de kwartieren met de laagste prijs. Dan zorg ik dat hij laad tijdens die kwartieren.
Het is nu te vaak gebeurt dat er erg lage prijzen zijn vanwege veel wind maar dat de "slimme" ai modus niet laad omdat hij weinig PV opbrengst ziet.
Tot nu toe lijkt het meer een glorified nul-op-de-meter modus dan echt slim.
Het is nu te vaak gebeurt dat er erg lage prijzen zijn vanwege veel wind maar dat de "slimme" ai modus niet laad omdat hij weinig PV opbrengst ziet.
Tot nu toe lijkt het meer een glorified nul-op-de-meter modus dan echt slim.
Be small, act BIG.
Heb net mijn powerflex + uitbreidingsbatterij ontvangen. Voordien had ik reeds een p1-meter van homewizard geinstalleerd. Verneem nu dat het problemen zou kunnen opleveren als ik via de app van Indevolt de p1-meter zou willen toevoegen. Er zouden conflicten kunnen ontstaan. Iemand ervaring hiermee. Hou zou ik dit kunnen oplossen?
Eerst de accu in de Indevolt app toevoegen, daarna de P1 van Homewizard toevoegen.
Werkt prima
Werkt prima
Ik sprak eerder over een "conflict" met mijn micro-omvormers.; APsystems. Hoe het met andere omvormers werkt dat weet ik natuurlijk niet, maar lijkt in het algemeen goed te verlopen. Echter de P1-meter van Homewizard, wordt door Thuisbatterij.nl (waar ik mijn thuisbatterij heb gekocht) niet met advies ondersteunt hoewel je deze dus wel kan gebruiken.Jpc schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:48:
Heb net mijn powerflex + uitbreidingsbatterij ontvangen. Voordien had ik reeds een p1-meter van homewizard geinstalleerd. Verneem nu dat het problemen zou kunnen opleveren als ik via de app van Indevolt de p1-meter zou willen toevoegen. Er zouden conflicten kunnen ontstaan. Iemand ervaring hiermee. Hou zou ik dit kunnen oplossen?
In het algemeen geeft Thuisbatterij.nl aan dat je met micro-omvormers een afwijkend beeld in de app zou kunnen zien ondanks dat alles goed werkt. In mijn situatie gebruik ik beide P1-meters om de batterij te laten doen wat ik wil namelijk NOM-draaien. .Ik heb begrepen via de AI-assistent maar dus ook gemerkt dat ik bepaalde functies niet kan gebruiken maar ik heb nog niet alle functies getest. De grootste boosdoener is dat er (nog) geen integratie met AP-systems is en het is maar de vraag of die er ooit gaat komen. Maar ik ga het eerder toch nog eens navragen want ik snap niet waarom het Homwizard wel gelukt is om APS in hun app te integreren en Indevolt nog niet.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Omdat de HW sw engineers dat wel hebben gedaan en die van Indevolt nog andere zaken aan hun hoofd hebben? Hoe doe je dat in de praktijk, de P1 van HW en die van Indevolt laten werken met de batterij? Verbeterd dat de werking? Bij mij is de Nom echt K walitatief U itermate T eleurstellend...
[ Voor 7% gewijzigd door buutvrij op 12-07-2026 23:51 ]
Dat zal niet aan indevolt liggen, want in 24u neemt hij hier maar 35watt van het net, dus de NOM is perfect! Maar ik zie hier allemaal termen passeren en ingewikkeldheden, waarvan ik denk.. die zullen weer aan het klooien zijn met een dynamisch contract
De NOM heeft altijd een vertraging op de werkelijkheid. Dus als je verbruik en opwek fluctueren loopt je eigen gebruik iets op. Met name korte pieken zoals een coocker die tien seconden aangaat om bij te warmen zal op dat moment te laat zijn bij te sturen en als de piek voorbij is dan duurt het ook weer even voor het systeem weer in balans is. Persoonlijk heb ik daar vooral last van met koken, de plaat gaat dan steeds even aan voor een tiental seconden om daarna weer uit te gaan. Op dat moment komt er dus energie van het net maar in de zelfde minuut gaat er evenveel weer terug. Of te wel je batterij loopt wel leeg maar het kost je toch.
Ik heb wel geleerd me daar vooral niet druk om te maken, ondanks al die onhebbelijkheden is mijn dagelijks verbruik ver onder de 1 KWh.
Ik heb wel geleerd me daar vooral niet druk om te maken, ondanks al die onhebbelijkheden is mijn dagelijks verbruik ver onder de 1 KWh.
Ja, of op dagen dat de wolken en zon elkaar afwisselen. Dan kan het ook alle kanten op gaan.Nanuk schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:16:
De NOM heeft altijd een vertraging op de werkelijkheid. Dus als je verbruik en opwek fluctueren loopt je eigen gebruik iets op. Met name korte pieken zoals een coocker die tien seconden aangaat om bij te warmen zal op dat moment te laat zijn bij te sturen en als de piek voorbij is dan duurt het ook weer even voor het systeem weer in balans is. Persoonlijk heb ik daar vooral last van met koken, de plaat gaat dan steeds even aan voor een tiental seconden om daarna weer uit te gaan. Op dat moment komt er dus energie van het net maar in de zelfde minuut gaat er evenveel weer terug. Of te wel je batterij loopt wel leeg maar het kost je toch.
Het is gewoon jammer dat die apparatuur allemaal zo dom is. Als de kookplaat aan gaat, moet je eigenlijk gewoon met een automatisering een minimaal of vast uitgangsvermogen in stellen.Nanuk schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:16:
Vraag aan de solidflex gebruikers: is het mogelijk om met de Solidflex het ontlaadvermogen in te stellen ( dus lager dan 2400 W ) ? Of alleen 800 vs 2400W ?
Ik heb zelf nog geen Indevolt, maar ben wel zoekende naar een thuisbattterij.
jazeker. ik heb zelfs "dynamisch" ingeregeld. de indevolt zit te ontladen tussen 400 en 2400 bij mij. Dit zodat het mijn andere thuisbatterij ondersteund (maar niet tegenwerkt)pjotter1965 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:21:
Vraag aan de solidflex gebruikers: is het mogelijk om met de Solidflex het ontlaadvermogen in te stellen ( dus lager dan 2400 W ) ? Of alleen 800 vs 2400W ?
TL;DR: Inderdaad niet te druk over maken; het blijft gerommel in de marge.Nanuk schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:16:
Maar het is ook een hobby.... dussss:
Wat is "ver onder" bij jou? Bij zon/wolk/zon/wolk-dagen zag ik 'm toch wel richting de 2kwh (zowel in als uit) kruipen. Als dan ook nog de airco's gaan pendelen en/of in de keuken worden er diverse elektrische apparaten gebruikt (die ook allemaal pendelen) dan gaat het zelfs richting de 3kwh. Maar dit zal dus ook erg per huishouden verschillen -- ik denk dat je die waardes niet zomaar kan vergelijken.
Ik zit zelf al een tijdje te spelen met een eigen Homey app waarin ik de aansturing zelf "handmatig" doe. Wat ik daar heb 'geleerd':
- De batterij reageert uit zichzelf relatief traag. Ik stuur nu zelf het gewenste (ont)laad-waarde iedere 2 seconde.
- De batterij 'overshoot' de gewenste waarde nog wel 's... bij grote 'swings' vliegt hij er wel 's ~10% overheen (als het verschil >2kw is bijvoorbeeld). Ik los dat op met een EMA over ~5 seconden.
- De batterij komt soms ook niet echt op de gewenste waarde uit. Ik voer daarvoor de daadwerkelijke output van de batterij weer m'n app in, en vergelijk dat met wat ik heb gevraagd. Als ik dan zie dat ik -2000 heb gevraagd, maar de batterij doet -1990, dan stuur ik daarna -2010 om 'm daadwerkelijk op -2000 te krijgen. (Dit gemiddeld over 30 seconden.) Deze calibratie-waarde zie ik fluctueren tussen de 10 en 80 watt. Bij een stabiele stroomvraag/aanbod zie je 'm hiermee echt netjes op de 0 watt 'settelen'.
Maar goed... met al het bovenstaande geklooi krijg ik 'm nog niet onder de 300wh per dag. En rond de 1 a 2kwh op 'stroom-hectische' dagen. Laten we zeggen een verbetering van ~50%.
Ik overweeg nog om een instelling toe te voegen waarbij ik de target op -50 kan zetten in plaats van 0 oid. Dan zal hij minder in de plus gaan (en 1.2kwh per dag kan ik wel missen). Idealiter rekent het ding zelf uit welke marge hij moet aanhouden (en wanneer) maar da's aanzienlijk wat meer werk
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Nog niks geleerd zie ik.. en nog de verkeerde apps gebruiken ook
ik zeg niks meer, maar ga lekker door met 0 op de meter en ze zoeken het maar uit hier
In de winter zet ik de batterij wel eens stil tijdens koken om die reden. De kookplaat is ongeveer het enige in huis waar ik geen verbruiksmeter op heb dus een automatisering daarvor is lastig denk ik. Het blijft gerommel in de marge maar in de winter zit ik iets meer in de marge te zoeken.Progadgets schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:40:
[...]
Het is gewoon jammer dat die apparatuur allemaal zo dom is. Als de kookplaat aan gaat, moet je eigenlijk gewoon met een automatisering een minimaal of vast uitgangsvermogen in stellen.
Even op gezocht. Het is wat lastig te zeggen omdat ik met auto laden niet in de buurt kom van eigen opwek. Maar meestal is het zelfs onder de halve kwh per dag dat ik terug lever of afneem. Een uitschieter naar 2 KwhBramT schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:27:
[...]
TL;DR: Inderdaad niet te druk over maken; het blijft gerommel in de marge.
Wat is "ver onder" bij jou? Bij zon/wolk/zon/wolk-dagen zag ik 'm toch wel richting de 2kwh (zowel in als uit) kruipen. Als dan ook nog de airco's gaan pendelen en/of in de keuken worden er diverse elektrische apparaten gebruikt (die ook allemaal pendelen) dan gaat het zelfs richting de 3kwh. Maar dit zal dus ook erg per huishouden verschillen -- ik denk dat je die waardes niet zomaar kan vergelijken.
Ik zit zelf al een tijdje te spelen met een eigen Homey app waarin ik de aansturing zelf "handmatig" doe. Wat ik daar heb 'geleerd':Ik had nog een dozijn andere dingetjes geprobeerd, maar dat leverde al helemaal niks noemenswaardigs op.
- De batterij reageert uit zichzelf relatief traag. Ik stuur nu zelf het gewenste (ont)laad-waarde iedere 2 seconde.
- De batterij 'overshoot' de gewenste waarde nog wel 's... bij grote 'swings' vliegt hij er wel 's ~10% overheen (als het verschil >2kw is bijvoorbeeld). Ik los dat op met een EMA over ~5 seconden.
- De batterij komt soms ook niet echt op de gewenste waarde uit. Ik voer daarvoor de daadwerkelijke output van de batterij weer m'n app in, en vergelijk dat met wat ik heb gevraagd. Als ik dan zie dat ik -2000 heb gevraagd, maar de batterij doet -1990, dan stuur ik daarna -2010 om 'm daadwerkelijk op -2000 te krijgen. (Dit gemiddeld over 30 seconden.) Deze calibratie-waarde zie ik fluctueren tussen de 10 en 80 watt. Bij een stabiele stroomvraag/aanbod zie je 'm hiermee echt netjes op de 0 watt 'settelen'.
Maar goed... met al het bovenstaande geklooi krijg ik 'm nog niet onder de 300wh per dag. En rond de 1 a 2kwh op 'stroom-hectische' dagen. Laten we zeggen een verbetering van ~50%.
Ik overweeg nog om een instelling toe te voegen waarbij ik de target op -50 kan zetten in plaats van 0 oid. Dan zal hij minder in de plus gaan (en 1.2kwh per dag kan ik wel missen). Idealiter rekent het ding zelf uit welke marge hij moet aanhouden (en wanneer) maar da's aanzienlijk wat meer werk
Op dit moment ga ik van 9 naar 18 panelen maar dat is een ander onderwerp.
In de praktijk laat ik daarom nu ook mijn vaste batterij (AlphaESS) als hoofdaccu dienen. met z'n clamp-meter kan hij het beste inspelen op NOM.BramT schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:27:
[...]
in dit grafiek zie je duidelijk wanneer de indevolt na een ochtenddump van de Alpha probeert nom te spelen (als de soc van de alpha <15% is, neemt indevolt het over)
/f/image/tkBx7KNUJ6eKwFe2xyZS5M5J.png?f=fotoalbum_large)
*ik gebruik de indevolt vooral met een vaste ontlaadvermogen van ongeveer 60% van mijn baseload. de rest wordt door de Alpha geleverd. alleen als het huisverbruik piekt (of als de alpha stroom gaat dumpen) dan wordt de indevolt ook opgeschroefd.
[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 13-07-2026 14:08 ]
:strip_exif()/f/image/RMJ0NygYt4M8heIDz2oviL8T.jpg?f=fotoalbum_large)
om even duideijk de vraag te beantwoorden "kan de indevolt bij stroomuitval ook opladen via zonnepanelen". Ja dus. hier is mijn indevolt solidflex van het net af, maar hij blijft doorladen op de aangesloten mc4)
Interessant, wat voor RTE zie je bij direct aangesloten panelen?kmf schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:39:
[Afbeelding]
om even duideijk de vraag te beantwoorden "kan de indevolt bij stroomuitval ook opladen via zonnepanelen". Ja dus. hier is mijn indevolt solidflex van het net af, maar hij blijft doorladen op de aangesloten mc4)
slecht. 512W inkomend en de api zegt charge 325ELD schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:56:
[...]
Interessant, wat voor RTE zie je bij direct aangesloten panelen?
Heb hier de hele riedel aan data, via ChatGPT, in een Excel logging zitten. Maar dan echt zo’n beetje alles.BramT schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:27:
[...]
Ik zit zelf al een tijdje te spelen met een eigen Homey app waarin ik de aansturing zelf "handmatig" doe. Wat ik daar heb 'geleerd':Ik had nog een dozijn andere dingetjes geprobeerd, maar dat leverde al helemaal niks noemenswaardigs op.
Indevolt cluster van 3x6 draait nu nog op dynamische modus, maar wil kijken of ik het met Homey nog meer kan finetunen. Verwachting is een winst van maximaal 10%. En als het niet lukt, was het leuk om te proberen. Wel al de hele structuur voorbereid, inclusief advanced flows, scripts, enz.
Ga sowieso binnenkort nog uitbreiden naar 3x10. Met 23 panelen, 1 EV, 1 PHEV die einde jaar EV wordt, 2 airco’s wel lekker 😉
nee, er gaat niks naar het net, die cijfers zijn van als de indevolt offgrid is.ELD schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:02:
[...]
Gaat er dan niks naar de grid? Anders is het maar 63% en dat is wel heel slecht.
[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 13-07-2026 19:05 ]
Als hij on-grid is, is het dan ook zo laag?kmf schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:03:
[...]
nee, er gaat niks naar het net, die cijfers zijn van als de indevolt offgrid is.
Sterker nog, ik heb de batterij uitgezet om panelen aan te sluiten maar zodra de eerste was ingeprikt begon ie spontaan te laden. en startte weer op. Nog niet verder mee geëxperimenteerd en in die paar uurtjes ook nog geen betrouwbare data.kmf schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:39:
[Afbeelding]
ja. ije kan uitgaan dat elk mppt 50W eigen verbruik hebt. dus je zit al met 200W achter staat als je alle 4 mppt in gebruik hebt. daarom zit ik te denken om 1 set gewoon uit te schakelen omdat die te weinig opleveren (verticale panelen)
klopt. ik kon ook niet het systeem uitzetten als er nog paneln op aangesloten waren . Toen ik m'n uitbreidingsbatterijen wou installeren, kreeg ik het systeem niet uit. ik moest echt alles loskoppelen.Nanuk schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:08:
[...]
Sterker nog, ik heb de batterij uitgezet om panelen aan te sluiten maar zodra de eerste was ingeprikt begon ie spontaan te laden. en startte weer op. Nog niet verder mee geëxperimenteerd en in die paar uurtjes ook nog geen betrouwbare data.
Het hele voordeel van deze mppt connectoren is dan eigenlijk weg. Ik heb nu micro's en dacht wellicht dat je met deze aansluitingen een hogere RTE kan halen. Maar dit voegt niks toe zo.
tja. tis maar hoe je het bekijkt. als je een 450W paneel per mppt kan verbinden, dan heb je netto toch zo'n 1 kW dat je in de accu kan laten gaan. ik heb geen idee wat de RTE is van mijn solar edge omvormers en panelen. ik dacht er nog aan om 2 daarvan (250Wp per paneel)op de indevolt aan te sluiten. dat doe ik dus niet meer, moeite niet waard. ik mag hopen dat de solaredge wat efficienter is, maar dat kan ik niet meten.ELD schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:02:
[...]
Het hele voordeel van deze mppt connectoren is dan eigenlijk weg. Ik heb nu micro's en dacht wellicht dat je met deze aansluitingen een hogere RTE kan halen. Maar dit voegt niks toe zo.
buutvrij schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:50:
Omdat de HW sw engineers dat wel hebben gedaan en die van Indevolt nog andere zaken aan hun hoofd hebben? Hoe doe je dat in de praktijk, de P1 van HW en die van Indevolt laten werken met de batterij? Verbeterd dat de werking? Bij mij is de Nom echt K walitatief U itermate T eleurstellend...
- Ik heb via dit topic begrepen dat ze kosten aan APS moeten betalen en dat er daar het probleem ligt. APS is in Nederland klein maar in de wereld groot.
- Eerst de Solerman toegevoegd en daarna de p1-meter van Homewizard.
- Ik denk inderdaad dat het de werking verbeterd. We hadden dus eerst de Homewizard P1-meter toegevoegd en hij draaide NOM goed. De batterij ging zich vanzelf weer vullen in de ochtend als de zon op komt. (We hebben panelen op Oost liggen) Dit is hoe wij het hadden verwacht of is in ieder geval hoe wij het willen. Echter de infograpic van Indevolt deed met de p1- meter van Homwizard helemaal niks en deze p1-meter meter werd niet door Thuisbatterij.nl ondersteund. Dus daarom de gratis meegeleverde Solerman gekoppeld en de Homwizard P! meter afgekoppeld. Nu liet de infograpic wel iets zien maar nog steeds niet betrouwbaar. (Komt door micro-omvormers)
Echter de volgende dag ging de batterij zich ineens onvoorspelbaar gedragen en begon, ondanks dat er al eerder zon was, zich om pas 11.00 weer op te laden. Op welk seintje de batterij reageerde dat was voor ons onduidelijk. Kwam dit probleem door de P1-meter van Solerman of door de nieuwe update die we hadden gedaan? We besloten om ook de P1-meter van Homewizard toe te voegen. De volgende dag begon de batterij zich in de ochtend meteen weer te vullen zoals wij dat graag willen en verwachten. Inmiddels ook een socket op de batterij van Indevolt geplaatst en je kan zien dat deze keurig de nul houdt. Ook kan je zien dat deze in standby stand 1W gebruikt. Uiteraard hebben we de batterij in diepe standby gezet.
Het geluid dat de batterij meer dan 1W in standby gebruikt begrijp ik ook niet. Ik zie in mijn grafiek wel dat mijn thuisbatterij gisteren 2,5 kWh verbruikt maar in de praktijk betekent dit dat deze netto 2,5 kWh heeft opgeslagen. Natuurlijk als je de batterij in de winter gebruikt zal deze, als je NOM draait, deze van net af gaan halen. Voor zinvol gebruik moet je dan een dynamisch contract hebben en dan de prijsstrategie gaan toepassen. Ik weet dus niet of ik dat met mijn micro-omvormers kan toepassen, het laad en ontlaadschema doet het in ieder geval niet. Die integratie van APS is dus toch wel belangrijk voor optimaal gebruik.
:strip_exif()/f/image/zJxBTs9eSpK8FiVxU1WABJpM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door WAF1 op 14-07-2026 17:28 ]
Ah bedankt! Als ik weer thuis ben over een week ga ik ook weer de solarman toevoegen. Eens kijken of dat wat helpt. Heb nu alleen de HW p1 meter hangen.
Voor alle Belgen:
Synergrid heeft de Indevolt Solidflex en Powerflex goedgekeurd voor 2400w (was tot nu toe 800w). Je kan ze dus nu ook "zonder zorgen" op deze manier gebruiken. Daarnaast kan je je batterij nu ook correct registreren bij de netbeheerder Mijn Fluvius in Vlaanderen.
De Synergrid lijst vind je hier:
Homologatie van decentrale productie-eenheden - Synergrid
Dit filmpje kan je helpen.
Synergrid heeft de Indevolt Solidflex en Powerflex goedgekeurd voor 2400w (was tot nu toe 800w). Je kan ze dus nu ook "zonder zorgen" op deze manier gebruiken. Daarnaast kan je je batterij nu ook correct registreren bij de netbeheerder Mijn Fluvius in Vlaanderen.
@Paulo Het is mij niet helemaal duidelijk op wie of wat jij reageert. Maar NOM -draaien is natuurlijk niet hetzelfde als met een prijstrategie draaien waar je inderdaad een dynamisch contract voor nodig hebt. NOM=NOM. Ook met een dynamisch contract kan je gewoon nul op de meter draaien, het is gewoon een van de opties die je kan kiezen. Hoe goed dat nul op de meter gaat, hangt af van je omvormer, je slimme meter en de gekozen thuisbatterij. Ik heb vooral de indruk dat je het zelf niet snapt wat in het topic aangeven wordt en dat je daarom maar je eigen conslusie trektPaulo123 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 00:19:
Dat zal niet aan indevolt liggen, want in 24u neemt hij hier maar 35watt van het net, dus de NOM is perfect! Maar ik zie hier allemaal termen passeren en ingewikkeldheden, waarvan ik denk.. die zullen weer aan het klooien zijn met een dynamisch contract
Inmiddels is de (verkeerd bestelde/geleverde) extra Soldiflex 2000 ECO vervangen door een Solidflex 2000 (of zo ze nu heten: hybride). Uiteindelijk netjes opgelost met de leverancier.
Systeem hier heb ik nu gewijzigd zodat de al eerder gekochte SF2000 ECO als standalone draait en de nieuwe SF2000 non-ECO op de stapel uitbreidings accu's staat. Nu stap voor stap bezig de zonnepanelen er bij aan te sluiten. De eerste set (2x300W parallel) hangt er al aan en heeft al wat energie opgeleverd. Ik heb nog 3 x 400 Watt op het oosten aan de schutting hangen en die komen binnenkort aan de overige 3 ingangen.
Enige wat gepuzzel opleverde was hoe ik de P1 meter (HomeWizard) aan de beide sets kon koppelen: dat kan dus niet zonder van de beide sets een 'cluster' te maken.
Vanmiddag bij thuiskomst waren alle accu's vol en ging er nog 1300 Watt terug naar het net. Dus direct maar de auto aan de lader gezet.
Systeem hier heb ik nu gewijzigd zodat de al eerder gekochte SF2000 ECO als standalone draait en de nieuwe SF2000 non-ECO op de stapel uitbreidings accu's staat. Nu stap voor stap bezig de zonnepanelen er bij aan te sluiten. De eerste set (2x300W parallel) hangt er al aan en heeft al wat energie opgeleverd. Ik heb nog 3 x 400 Watt op het oosten aan de schutting hangen en die komen binnenkort aan de overige 3 ingangen.
Enige wat gepuzzel opleverde was hoe ik de P1 meter (HomeWizard) aan de beide sets kon koppelen: dat kan dus niet zonder van de beide sets een 'cluster' te maken.
Vanmiddag bij thuiskomst waren alle accu's vol en ging er nog 1300 Watt terug naar het net. Dus direct maar de auto aan de lader gezet.
Fluence>Ioniq>3>S
Mijn eerste indruk is dat ie met vier mppt panelen daar 100 W bij elkaar aan kwijt ben, dat is evengoed nogal wat vind ik maar inderdaad zal een reguliere omvormer of een micro ook wel eigen gebruik hebben. Maar ik schrok er best van vanmorgen dat ik zag hoeveel energie er in warmte omgaat. En die warmte is op zolder ook best een dingetje deze weken.kmf schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:40:
[...]
ja. ije kan uitgaan dat elk mppt 50W eigen verbruik hebt. dus je zit al met 200W achter staat als je alle 4 mppt in gebruik hebt. daarom zit ik te denken om 1 set gewoon uit te schakelen omdat die te weinig opleveren (verticale panelen)
@buutvrij Ik heb dus inmiddels enkele grafieken van gisteren geplaatst. Om eerlijk te zijn moet ik ook zelf nog leren wat deze grafieken betekenen. Lastig is dat we (nog) geen kWh meter hebben op de laadpaal. Maar gisteren was dus deels een laaddag. Interessant is om te kijken wat het stroomtotaal heeft gedaan. Natuurlijk kan je wat je van het net haalt en wat je terugleverd volgend jaar niet meer tegen elkaar weg strepen. Maar het resultaat valt mee:buutvrij schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:56:
Ah bedankt! Als ik weer thuis ben over een week ga ik ook weer de solarman toevoegen. Eens kijken of dat wat helpt. Heb nu alleen de HW p1 meter hangen.
[ Voor 20% gewijzigd door WAF1 op 14-07-2026 18:17 ]
Hey,WAF1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:07:
[...][Afbeelding][Afbeelding]
- Ik heb via dit topic begrepen dat ze kosten aan APS moeten betalen en dat er daar het probleem ligt. APS is in Nederland klein maar in de wereld groot.
- Eerst de Solerman toegevoegd en daarna de p1-meter van Homewizard.
- Ik denk inderdaad dat het de werking verbeterd. We hadden dus eerst de Homewizard P1-meter toegevoegd en hij draaide NOM goed. De batterij ging zich vanzelf weer vullen in de ochtend als de zon op komt. (We hebben panelen op Oost liggen) Dit is hoe wij het hadden verwacht of is in ieder geval hoe wij het willen. Echter de infograpic van Indevolt deed met de p1- meter van Homwizard helemaal niks en deze p1-meter meter werd niet door Thuisbatterij.nl ondersteund. Dus daarom de gratis meegeleverde Solerman gekoppeld en de Homwizard P! meter afgekoppeld. Nu liet de infograpic wel iets zien maar nog steeds niet betrouwbaar. (Komt door micro-omvormers)
Echter de volgende dag ging de batterij zich ineens onvoorspelbaar gedragen en begon, ondanks dat er al eerder zon was, zich om pas 11.00 weer op te laden. Op welk seintje de batterij reageerde dat was voor ons onduidelijk. Kwam dit probleem door de P1-meter van Solerman of door de nieuwe update die we hadden gedaan? We besloten om ook de P1-meter van Homewizard toe te voegen. De volgende dag begon de batterij zich in de ochtend meteen weer te vullen zoals wij dat graag willen en verwachten. Inmiddels ook een socket op de batterij van Indevolt geplaatst en je kan zien dat deze keurig de nul houdt. Ook kan je zien dat deze in standby stand 1W gebruikt. Uiteraard hebben we de batterij in diepe standby gezet.
Het geluid dat de batterij meer dan 1W in standby gebruikt begrijp ik ook niet. Ik zie in mijn grafiek wel dat mijn thuisbatterij gisteren 2,5 kWh verbruikt maar in de praktijk betekent dit dat deze netto 2,5 kWh heeft opgeslagen. Natuurlijk als je de batterij in de winter gebruikt zal deze, als je NOM draait, deze van net af gaan halen. Voor zinvol gebruik moet je dan een dynamisch contract hebben en dan de prijsstrategie gaan toepassen. Ik weet dus niet of ik dat met mijn micro-omvormers kan toepassen, het laad en ontlaadschema doet het in ieder geval niet. Die integratie van APS is dus toch wel belangrijk voor optimaal gebruik.
Ik heb ook soms dat als de accu langere tijd overschot heeft gehad aan zon dat hij vanzelf in standby gaat. Heel af en toe wordt hij dan hierna ook niet meer goed wakker. Wat inhoudt dat hij niet levert voor de "kleine" 350 / 500w die het huishouden nodig heeft. Hierdoor haalt die deze van de elektriciteitsnet ondanks dat mijn accu 100% is. Oplossing is heel even de mode om te zetten naar Real-time en dan weer terug naar zelfconsumptie.
Tevens snap ik niet helemaal waarom je perse de integratie nodig hebt van APS. De p1 meter zegt toch gewoon dat er overschot is en dan zal de accu zich daar mee gewoon gaan vullen toch? Ik snap dat dit minder accuraat zal zijn dan dat deze is geïntegreerd. Maar volgens mij zorgt het er niet voor dat je niet zou kunnen laden met zonnestroom van de micro omvormers? (Ik heb Growatt dus ik weet niet of mijn redenatie klopt)
Hier even even twee screenshot over mijn ervaring in het algemeen met NOM:
:strip_exif()/f/image/swCAkRYHKe7bGjYRl3OnmmVE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BPYmrutgxtS1iYI8GHoUDShQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens heb ik (8) 7 werkende panelen aangesloten van 420wp. Ik zie vaker dat het verschil tussen PV en uitgaand AC zo'n 200watt is.
@Deantjuh Op het moment dat ik het laad en ontlaadschema niet kan gebruiken dan heb ik een batterij met maar een beperkte functionaliteit. Waarschijnlijk, maar nog niet uitgeprobeerd, kan ik de prijsstrategie en de de slimme modus dan ook niet gebruiken. Ik kan wel een schema instellen, het lijkt te gaan werken, maar ik kan het schema niet opslaan, terwijl ik dat niet meteen door heb. Dat het schema niet functioneert met (mijn) micro-omvormers wordt niet in de app aangegeven, maar daar kom ik pas achter als ik de AI-assistent inschakel. Ik had dit graag bij aankoop willen weten.
Zoals ik eerder aangaf werkt de infograpic ook niet goed, meestal zie ik niks bij Last. Kijk ik in de app. naar mijn meterlezer dan zie ik dat er vandaag 24,23 kWh aan het net is terug geleverd wat in de buurt komt wat Homewizard meet. Kijk ik bij wat mijn huis doet in de app dan is mijn netverkoop ineens 48,46 kWh. In mijn optiek gaat het om dezelfde waarde naar mijn inschatting is software matig niet alles voldoende aangepast. Met volledige integratie hoop je dat zulke problemen worden opgelost.
Op zich had ik geen probleem op nul op de meter te draaien maar zag tussen de p1-meter van Homwizard en de P1 meter van Solerman wel een groot verschil, Aan de hand van de grafieken kan ik het best het verschil uitleggen.
Homewizard
De volgende dag Solerman
Je ziet dat bij de Solerman de batterij niet vanzelf ging opladen ondanks dat er voldoende stroom was. Had ik dit probleen kunnen oplossen door een reset te geven dat weet ik niet. Het probleem was meteen oplost toen we de p1 meter van Homewizard als extra meterlezer toevoegde.
Zoals ik eerder aangaf werkt de infograpic ook niet goed, meestal zie ik niks bij Last. Kijk ik in de app. naar mijn meterlezer dan zie ik dat er vandaag 24,23 kWh aan het net is terug geleverd wat in de buurt komt wat Homewizard meet. Kijk ik bij wat mijn huis doet in de app dan is mijn netverkoop ineens 48,46 kWh. In mijn optiek gaat het om dezelfde waarde naar mijn inschatting is software matig niet alles voldoende aangepast. Met volledige integratie hoop je dat zulke problemen worden opgelost.
Op zich had ik geen probleem op nul op de meter te draaien maar zag tussen de p1-meter van Homwizard en de P1 meter van Solerman wel een groot verschil, Aan de hand van de grafieken kan ik het best het verschil uitleggen.
Homewizard
De volgende dag Solerman
Je ziet dat bij de Solerman de batterij niet vanzelf ging opladen ondanks dat er voldoende stroom was. Had ik dit probleen kunnen oplossen door een reset te geven dat weet ik niet. Het probleem was meteen oplost toen we de p1 meter van Homewizard als extra meterlezer toevoegde.
[ Voor 28% gewijzigd door WAF1 op 14-07-2026 23:35 ]
@WAF1 kun je aangeven met welk programma je die mooie overzichten maakt?
Dat lijkt mij gewoon de HomeWizard app. Je moet je omvormer koppelen en het plus abonnement hebben.brugk000 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:20:
@WAF1 kun je aangeven met welk programma je die mooie overzichten maakt?
Dat gaat bij mij helaas niet. Heb een Fronius omvormer. Gebruikt men met de Indevolt accu ook vaak een slimme stekker van Homewizard om het verbruik te meten?ToMiKoN schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:43:
[...]
Dat lijkt mij gewoon de HomeWizard app. Je moet je omvormer koppelen en het plus abonnement hebben.
Dat klopt. Homewizard heeft APS dus wel in hun app opgenomen en kan ik dus met een abbonement van €1 p.m. de grafieken zien. De waarden, de kWh controleer ik af en toe met wat de APS app aangeeft en de energiemaatschappij en deze zijn in mijn situatie voldoende betrouwbaar. De P1 meter van Homewizard meet ook je evt. gasverbruik.ToMiKoN schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:43:
[...]
Dat lijkt mij gewoon de HomeWizard app. Je moet je omvormer koppelen en het plus abonnement hebben.
Om de batterij te meten heb je naast de P1-meter van Homewizard ook een energy socket van hun nodig. Evt. kan je in de meterkast een kWh meter inbouwen om hetzelfde te doen. In de app. van Indevolt kun je dus ook als P1-meter voor Homewizard kiezen. Ik heb begrepen dat sommige Tweakers Homewizard koppelen aan Home Assistant waarmee je dan dingen kan automatiseren.
Waar zie jij dit, indien ik de lijst erbij haal zie ik enkel 800W staan?ToMiKoN schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:03:
Voor alle Belgen:
[YouTube: Plugin batterij aanmelden bij Fluvius]
https://www.synergrid.be/images/downloads/Synergrid_Plug-and-play_lijst-liste_NL-FR.pdf?1760452883141
Wouter
/f/image/NYTk7pbni1elRwr1V6K3G9d3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RxGWcPwhikoyx0THINv3rUu1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gDpYQFC7lnNlmihrGftl6ELD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vuJLumUHtP4cBJJhg1B4sU5l.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/grSPUPeSChKZBXGKI13EyaUW.jpg?f=fotoalbum_tile)