HomeWizard kWh meter plaatsen in meterkast: hoe? (voor WP)

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-06 20:07
Zoals wordt geadviseerd in dit topic wil ik een Homewizard KwH meter (1fase) aansluiten in de groepenkast (eerst 1 voor de buitenunit, later nog voor de binnenunit). Ten behoeve van monitoren stroomverbruik van de warmtepomp.

Buitenunit zit op groep 6 (gemarkeerd op foto).

Hoe sluit ik een Homewizard KwH meter aan, aangezien hij niet aan het uiteinde staat?
(de instructies hier heb ik bekeken maar gaan van een losstaande groep uit).

Ik heb geen ervaring met groepenkast werk, maar wil dit toch wel proberen, uiteraard veilig door eerst stroom eraf te halen.

Mijn specieke vragen zijn:
  1. Hoe zorg ik dat de stroom eraf (tbv veiligheid) is? Welke schakelaars moet ik uitschakelen?
  2. Hoe maak ik plaats voor de Homewizard Kwh meter? (of is dat niet nodig?) Gewoon de naastliggende groep "overbruggen"?) dmv de 4 mm draden?
  3. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M3gADM5JSgaP3ueJvZweW-yPus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPp7uINgUPypOtG1yPzTUnsV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties


  • ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:41

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50


  • Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-06 15:42
Ik stel voor dat je een professional belt of iemand met iets meer ervaring die weet hoe je zaken spanningsloos maakt.

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Het lijkt erop alsof je naast deze kast nog een kast hebt met de hoofdschakelaar? Maak eens een grotere foto?

Hoofdschakelaar omzetten. Waarschijnlijk een grote schakelaar met 4 draden naast elkaar, maar ik weet niet of je een 1 of 3 fase kast hebt. Dan is alle spanning eraf. Die kWh meter doe je rechts van de automaat met dat aftakblokje bovenop. Klikt er zo in.

Dan zo aansluiten zoals op het plaatje van HW. Idd gewoon draden iets langer maken en overbruggen er achter langs.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-06 20:07
@timpel_800 , complete meterkast ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKIFgOghW1rsIK_eO4LHOQBcog4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXfl644TtLBPmG3vM8r46tDG.jpg?f=fotoalbum_large

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Die rode rechtsonder is je hoofdschakelaar. Staat er ook op he 😅

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:09
pastafan schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:00:
  1. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Is je testament op orde?

  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-06 20:07
wat kan er mis gaan als ik de hoofdschakelaar omzet, voor dat ik aan de slag ga?

  • Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-06 21:27
Meet in ieder geval met een duspol of multimeter dat het ook echt spanningsloos is na uitzetten van de hoofdschakelaar. Het liefste voor en na meten zodat je zeker weet dat je meter ook goed is.

  • Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik waardeer je wil om te leren maar met dit niveau zou ik eerst even wat Youtube filmpjes gaan kijken en wat basisregels gaan lezen.

  • indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
pastafan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:25:
[...]

wat kan er mis gaan als ik de hoofdschakelaar omzet, voor dat ik aan de slag ga?
Weinig, tot het moment dat je de hoofdschakelaar weer aan zet...

  • Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 19:35
pastafan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:25:
[...]

wat kan er mis gaan als ik de hoofdschakelaar omzet, voor dat ik aan de slag ga?
Zolang je 'm uit laat komt het helemaal goed d:)b

The devil is in the details.


  • Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:48

Reinier

\o/

indigo79 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Weinig, tot het moment dat je de hoofdschakelaar weer aan zet...
Over moment gesproken: bedrading te strak of te los is kans op brand.

  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:07
pastafan schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:00:
Hoe sluit ik een Homewizard KwH meter aan, aangezien hij niet aan het uiteinde staat?
[...]
• Hoe maak ik plaats voor de Homewizard Kwh meter? (of is dat niet nodig?) Gewoon de naastliggende groep "overbruggen"?) dmv de 4 mm draden?
Ik zou groep 6 en 7 omwisselen, dan zit de groep van de warmtepomp wél aan het uiteinde.
[Hoe zorg ik dat de stroom eraf (tbv veiligheid) is? Welke schakelaars moet ik uitschakelen?
Als je de hoofdschakelaar uitzet moet alle spanning er af zijn. Wel even nameten met een multimeter of duspol.
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Check van te voren de aansluitingen en maak een plannetje wat je gaat doen en hoe je het aan gaat sluiten. Als je soepele kernen gebruikt, altijd een adereindhuls gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden


  • Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:09
pastafan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:25:
[...]

wat kan er mis gaan als ik de hoofdschakelaar omzet, voor dat ik aan de slag ga?
Je vertrouwt er dan op dat er geen foutje is gemaakt bij het aansluiten van de groepenkast, en je hebt mogelijk niet voldoende besef om met je vingers van het (kleine) deel bedrading wat voor de hoofdschakelaar zit, af te blijven.

Denk nu niet: "oh dat is nu dus het enige waar ik rekening mee moet houden" om het alsnog te doen.

Ik zou in voor "leken" altijd een meter met CT-spoelen aanraden, trouwens. Dan hoef je niet met je vingers en schroevendraaier in de bestaande setup.

[ Voor 14% gewijzigd door Solarsparc op 26-05-2026 21:29 ]


  • indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Elektrische binnenhuisinstallaties zijn absoluut geen rocket science, maar een basiskennis van zowel elektriciteit als best practices is toch wel noodzakelijk om veilig te werken en een op langere termijn veilig resultaat te bekomen. Volgens mij kan iedereen dat relatief snel leren, maar een beetje prutsen met een handleiding als leidraad zonder echt te weten wat je doet, blijft in mijn ogen toch gevaarlijk.

  • pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-06 10:15
Ik heb de kWh meter ook besteld en ik overweeg 'm ook zelf te installeren, voor mij is 'ie voor de zonne omvormer, lijkt me handig om ook te zorgen dat die geen stroom levert. Is het nodig om te wachten tot het donker is? Of kun je de omvormer (een SMA 3000TL in mijn geval) gewoon uitzetten door de ESS (Electronic Solar Switch) eruit te trekken? Dat laatste lijkt me ook voldoende eigenlijk...

Dus de stappen zijn dan:

- hoofdschakelaar uit

- ESS eruit

- kWh meter monteren en aansluiten tussen de zekering en de omvormer

- hoofschakelaar weer aan

- ESS erin

En verder de kWh meter koppelen e.d.

Ik heb nog nooit zelf iets in de groepenkast gedaan, maar dit lijkt me zo eenvoudig dat ik 250 euro voor het laten doen een beetje overdreven vind. Ik heb een EATON kast (net nieuw) (zie plaatje)
Ik heb wel ervaring met stroom aansluiten, ik heb regelmatig shelly PM doosjes geplaatst en de hele schuur bedraad met lasdozen enz.)

Beetje jammer is dat de PV groep aan het randje zit, dan kan die kWh meter er niet direct naast :-( Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWZUbDGbd1jVQlNT_AyhB32Jjkk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RbgejRVPSilY39q3T6HQuIB7.jpg?f=user_large

[ Voor 97% gewijzigd door pooh22 op 10-06-2026 14:30 ]


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Ja, prima. Maar zorg wel dat je nette gekrimpte montagesnoer gebruikt. Misschien nog een foto van je kast open plaatsen. Kunnen we beter meekijken. Goeie tip is om dit soort vragen in het grote elektra voor huizen topic te plaatsen in het vervolg.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-06 10:15
timpel_800 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:59:
Ja, prima. Maar zorg wel dat je nette gekrimpte montagesnoer gebruikt. Misschien nog een foto van je kast open plaatsen. Kunnen we beter meekijken. Goeie tip is om dit soort vragen in het grote elektra voor huizen topic te plaatsen in het vervolg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VK2hugyQZcEGnGslslhKJLY3qIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IbK7VxJ4u5mUgY5TEUHIQCS.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is de binnenkant, een van de sluitschroeven was dol gedraaid :-(

Er lijkt nog maar weinig plek over te zijn, alleen linksonder, de PV groep zit op de middelste rij rechts.

Ik heb geen zin om te gaan verplaatsen enzo, ik wil er alleen een kWh meter tussen plaatsen.

Dat montagedraad, is dat gebruikelijk voor in de groepenkast? Ik heb nog wel draad met vaste kern liggen, maar geen flexibel draad met gekrompen uiteindes. Dat hebben ze vast niet bij de bouwmarkt?

  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:07
pooh22 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:16:
Er lijkt nog maar weinig plek over te zijn, alleen linksonder, de PV groep zit op de middelste rij rechts.
Je hebt twee hoofdschakelaars? :?

Ik denk dat je er niet aan ontkomt het eea te herschikken.

Spel en typfouten voorbehouden


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
2 x 3 fase hoofdschakelaars en ik zie maar 1 fase draad van beneden komen?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-06 10:15
oh ja, detail vergeten te vermelden, de nieuwe groepenkast was om voor te bereiden op overgang naar 3 fase, die wordt volgende week gezet. Lijkt me logisch dat die ene schakelaar nu eigenlijk de ene fase in 3 "fake" fases splitst, voor zolang als het duurt. Dat is niet meer nodig na de overgang.

  • pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-06 10:15
Ik denk dat de kWh meter op de plek moet komen van de huidige switch van de PV, want daar komen de kabels die naar de omvormer gaan binnen, dan kan ik de switch van de PV verplaatsen naar de onderste rij die sowieso kleiner gaat worden volgende week. Dan heb ik daar 2 of 4 nieuwe flexibele aansluitdraden voor nodig (afhankelijk of de huidige draden lang genoeg zijn voor de verplaatsing naar beneden en sowieso voor de koppeling met de kWh meter. Dat lijkt me het minimale wat er kan om dit aan te sluiten.

  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
pooh22 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:16:
[...]

[Afbeelding]

Dat is de binnenkant, een van de sluitschroeven was dol gedraaid :-(

Er lijkt nog maar weinig plek over te zijn, alleen linksonder, de PV groep zit op de middelste rij rechts.

Ik heb geen zin om te gaan verplaatsen enzo, ik wil er alleen een kWh meter tussen plaatsen.

Dat montagedraad, is dat gebruikelijk voor in de groepenkast? Ik heb nog wel draad met vaste kern liggen, maar geen flexibel draad met gekrompen uiteindes. Dat hebben ze vast niet bij de bouwmarkt?
Waarom heb je 2x een hoofdschakelaar?
Zo te zien zit de boel vanaf de meter aangesloten op de rechter hoofdschakelaar, vanaf daar met draden achterlangs onderin de 2e hoofdschakelaar, en vanaf daar de boel verdelen/verdeeld?
Als je de rechter hoofdschakelaar nu uitschakelt, die draden die daar bovenin zitten eruit haalt, en dan de draden die bovenin de linker hoofdschakelaar zitten plaatst op de rechtse hoofdschakelaar win je alweer 4 module plekken, want die 2 schakelaars in serie hebben nul nut.

Dan inderdaad mogelijk je PV aardlekautomaat naar de onderste rij plaatsen als de draden van je PV niet lang genoeg zijn, en de meter op de plaats van de PV aardlekautomaat.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:17
Je kunt niet gewoon een slimme stekker van HW aansluiten?

[ Voor 184% gewijzigd door Kvibe op 11-06-2026 19:27 ]

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar


  • tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:42
pastafan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:25:
[...]

wat kan er mis gaan als ik de hoofdschakelaar omzet, voor dat ik aan de slag ga?
Alles kan mis gaan. Het is niet alleen wat je moet aansluiten maar ook hoe je het moet aansluiten en waarom. Ik zeg niet dat je het niet moet doen maar doe effe wat meer onderzoek en aan de hand daarvan zeker nog vragen stellen.

  • Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Is er geen ruimte in de werkschakelaar van je WP? Wellicht dat daar een Shelly PM in past? Scheelt frutten in je meterkast

  • pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-06 10:15
Annuk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:35:
[...]


Waarom heb je 2x een hoofdschakelaar?
Zo te zien zit de boel vanaf de meter aangesloten op de rechter hoofdschakelaar, vanaf daar met draden achterlangs onderin de 2e hoofdschakelaar, en vanaf daar de boel verdelen/verdeeld?
Als je de rechter hoofdschakelaar nu uitschakelt, die draden die daar bovenin zitten eruit haalt, en dan de draden die bovenin de linker hoofdschakelaar zitten plaatst op de rechtse hoofdschakelaar win je alweer 4 module plekken, want die 2 schakelaars in serie hebben nul nut.

Dan inderdaad mogelijk je PV aardlekautomaat naar de onderste rij plaatsen als de draden van je PV niet lang genoeg zijn, en de meter op de plaats van de PV aardlekautomaat.
Inmiddels is de aansluiting geupgrade naar 3x25A, de tweede hoofdschakelaar is ertussenuit, die was waarschijnlijk ter voorbereiden van een niet gekozen oplossing met een noodstroom batterij systeem.

Ik heb bij elektramat spullen besteld om de aanpassing netjes te kunnen doen.

  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
pooh22 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:07:
[...]

Inmiddels is de aansluiting geupgrade naar 3x25A, de tweede hoofdschakelaar is ertussenuit, die was waarschijnlijk ter voorbereiden van een niet gekozen oplossing met een noodstroom batterij systeem.

Ik heb bij elektramat spullen besteld om de aanpassing netjes te kunnen doen.
Niet je eigen kast of zelf laten plaatsen dan oid?
Verzin je zoiets zou ik toch zeker opteren voor een omschakelaar en in ieder geval niet dergelijke constructies, dit is een recept voor ellende en gekke dingen.

Vermoed eerder dat er al zo'n HS hing en een installateur zonder zegelrecht die het maar zo heeft opgelost (2 schakelaars in serie), maar dat is mijn idee/gevoel.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-06 10:15
Annuk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:42:
[...]


Niet je eigen kast of zelf laten plaatsen dan oid?
Verzin je zoiets zou ik toch zeker opteren voor een omschakelaar en in ieder geval niet dergelijke constructies, dit is een recept voor ellende en gekke dingen.

Vermoed eerder dat er al zo'n HS hing en een installateur zonder zegelrecht die het maar zo heeft opgelost (2 schakelaars in serie), maar dat is mijn idee/gevoel.
De groepenkast is recent door een nette installateur geplaatst, de tweede hoofdschakelaar was waarschijnlijk ter voorbereiding op een breaker voor een noodstroom voorziening, die er niet komt.

De extra hoofdschakelaar is verwijderd door Liander's mensen, terwijl ik ernaast stond, met mijn toestemming.

  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
pooh22 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:15:
[...]

De groepenkast is recent door een nette installateur geplaatst, de tweede hoofdschakelaar was waarschijnlijk ter voorbereiding op een breaker voor een noodstroom voorziening, die er niet komt.
Zeg ook zeker niet dat het geen nette installateur was, maar de manier van aansluiten hoe die te zien was op de foto (of iig leek te zien) leek meer op wat ik beschreef, installateur zonder zegelrecht die de oude HS niet kon/mocht/durfde te verwijderen onder spanning, en geen kammetje durfde te plaatsen.

Want als dit daadwerkelijk de opzet was met een noodstroomvoorziening is dit wel een heel erge beunhaasmanier met 2 hoofdschakelaren, want dat staat garant voor gevaren en ellende.
Als je (als leek) verkeerd omschakelt in zo'n geval (verkeerde volgorde) dan gaan er hele gekke dingen gebeuren, en daarvoor kan je beter een omschakelaar met nulstand gebruiken, dan voorkom je schakelfouten en mogelijk de netbeheerder onder spanning zetten.
En als dat laatste gebeurt dan krijg je een heel groot (en duur probleem), weet dat er ergens in het land een dergelijke situatie is geweest dat iemand de boel onder spanning zette (off-grid installatie/aggregaat) die terugleverde het net in.. die persoon heeft plm. €100k boete en schadevergoeding moeten ophoesten daarvoor.
De extra hoofdschakelaar is verwijderd door Liander's mensen, terwijl ik ernaast stond, met mijn toestemming.
Dat is inderdaad heel erg verstandig

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1