• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-04 12:02
Deantjuh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:27:
[...]

Volgens mij is het helemaal geen raar idee om een groep uit je meterkast te halen en deze te ontkoppelen van het net om deze vervolgens te koppelen aan de EPS van je accu. Hierbij is denk ik gewoon van belang dat je nooit meer de 2400w trekt. Maar ik zou niet weten waarom dit niet zou mogen. Een groep op het net en EPS van de accu is natuurlijk een NO-go.
Is ook geen raar idee. Dat is namelijk de hele gedachte achter een backup unit.

Wat wel een raar idee is om dit te willen aansluiten op een shuko stekker van een thuis accu. Die daar helemaal niet voor gemaakt is, met alle risico's van dien.

• Roy1966
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 01-04 10:36
Ik heb de Indevolt Solidflex besteld en wil daar een aantal (3 of 4) zonnepanelen op aansluiten. De panelen leg ik op de garage of het dak. Hoe regel ik de aarding (van het frame)? De aarding gaat niet via de stekkers die ik rechtstreeks aansluit op de batterij. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
Roy1966 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:25:
Ik heb de Indevolt Solidflex besteld en wil daar een aantal (3 of 4) zonnepanelen op aansluiten. De panelen leg ik op de garage of het dak. Hoe regel ik de aarding (van het frame)? De aarding gaat niet via de stekkers die ik rechtstreeks aansluit op de batterij. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Heb je überhaupt aarding al beschikbaar daar? Anders een aparte aardpen slaan?

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:32

bitflusher

flushed die *** pc

Robert62 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:02:
[...]

Bedankt voor je reactie . De Growatt verbinding met de INDEVOLT app werkt hier nog steeds niet. Ook niet na een restart van de growatt omvormer. ( die trouwens wel zichtbaar blijft in de HomeWizard app) .
Als ik me niet vergis ligt dat dus aan de verbinding tussen de Growatt server en de INDEVOLT app . Klopt mijn gedachtegang? Of zie ik dat verkeerd.
Hoor graag als iemand hier een idee over heeft.
Sinds vandaag werkt de Growatt Indevolt integratie bij mij weer. niets aan gedaan (geen tijd) zonder verder handelen van mijn kant is het weer gaan werken

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:28
bitflusher schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:54:
[...]

Sinds vandaag werkt de Growatt Indevolt integratie bij mij weer. niets aan gedaan (geen tijd) zonder verder handelen van mijn kant is het weer gaan werken
Bedankt voor je bericht, net even gekeken , bij mij werkt het nu ook weer. ;)

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:32

bitflusher

flushed die *** pc

Ik heb overigens afgelopen 2 weken. Geen problemen gehad met mijn delta wifi7 message netwerk met 2.4, 5 en 6 Ghz ingeschakeld.
In het verleden heb ik wat issues gehad met wat oude esp iot apparaten die niet wilde connector. Bijvoorbeeld een katten voer apparaat. Daar heb ik bij installatie even 2.4 only moeten draaien en later alles weer aan. Daarna geen problemen.

• AHWolf
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:46
Weet iemand of de nieuwe PowerFlex 3000 er al snel aan komt? Wil een torentje aanschaffen maar ik kan op zich nog wel even kort wachten als ik dan de nieuwe kan scoren.

• Deantjuh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:18
Aanname: er loopt al een extra kabel naar de plek waar je deze wilt aansluiten voor de accu? Dan zou je de aarde van je installatie kunnen aansluiten op de aarde van je meterkast. (mits aardekabel dik genoeg is) Anders kun je een aardepin de grond inslaan om het zo te aarde. In ieder geval zover mij bekend is dit geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Deantjuh op 01-04-2026 17:30 ]

• bladiblo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20
Gisteren mijn set ontvangen, Powerflex met 2 batterijen. Maar vandaag ik krijg de boel niet aan de praat en ik vraag me echt af wat er verkeerd gaat.
- Batterij en p1 meter van HW op het zelfde 2,4 GHz. Worden in de app allebei gezien, gekoppeld en HW p1 laat accurate waarden zien van in en uitgaand (Solarman p1 lijkt overigens een stuk minder goed uit te lezen)
- Modus ingesteld op eigen verbruik, gebaseerd op HW p1. Terwijl de p1 dus goed de import/export uitleest, blijft de batterij op 0w staan. Er word dus niet geladen / ontladen.
- Ook wanneer ik de modus instel op realtime of een ontlaadschema gebeurt er compleet niks.
- Standby is uit, SoC op min 10%, batterij staat op eigen groep. Batterij ontlaad wel langzaam als gevolg van eigen verbruik.
Wat kan ik hier over het hoofd zien?

• Deantjuh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:18
bladiblo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:48:
Gisteren mijn set ontvangen, Powerflex met 2 batterijen. Maar vandaag ik krijg de boel niet aan de praat en ik vraag me echt af wat er verkeerd gaat.
- Batterij en p1 meter van HW op het zelfde 2,4 GHz. Worden in de app allebei gezien, gekoppeld en HW p1 laat accurate waarden zien van in en uitgaand (Solarman p1 lijkt overigens een stuk minder goed uit te lezen)
- Modus ingesteld op eigen verbruik, gebaseerd op HW p1. Terwijl de p1 dus goed de import/export uitleest, blijft de batterij op 0w staan. Er word dus niet geladen / ontladen.
- Ook wanneer ik de modus instel op realtime of een ontlaadschema gebeurt er compleet niks.
- Standby is uit, SoC op min 10%, batterij staat op eigen groep. Batterij ontlaad wel langzaam als gevolg van eigen verbruik.
Heb je toevallig filmpje van Thuisbatterij gezien op youtube? Die lopen alle stappen door of die van Ketelklets.

• bladiblo
Deantjuh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:55:
[...]

Heb je toevallig filmpje van Thuisbatterij gezien op youtube? Die lopen alle stappen door of die van Ketelklets.
Zeker. verbindingen die daar worden beschreven komen ook tot stand en bv batterijniveau wordt ook uit gelezen, maar er wordt gewoon niks geladen / ontladen

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:30
2 dingen die te binnen schieten:
  • heb je de P1 meter aan de batterij gekoppeld? Die moet je nadat je de P1 hebt toegevoegd aan de app nog aan elkaar toewijzen
  • heb je de belasting instellingen op "Meter" staan? Apparaat > je powerflex > instellingen > belasting instellingen > meter. Opslaan.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:59

hrt

bladiblo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:43:
[...]

Zeker. verbindingen die daar worden beschreven komen ook tot stand en bv batterijniveau wordt ook uit gelezen, maar er wordt gewoon niks geladen / ontladen
ben benieuwd wat het is/was.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• bladiblo
Aeonis schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:01:
[...]

2 dingen die te binnen schieten:
  • heb je de P1 meter aan de batterij gekoppeld? Die moet je nadat je de P1 hebt toegevoegd aan de app nog aan elkaar toewijzen
  • heb je de belasting instellingen op "Meter" staan? Apparaat > je powerflex > instellingen > belasting instellingen > meter. Opslaan.
Uiteraard, die instellingen zijn allemaal geprobeerd en toegepast.
Ik neem aan dat instellen van een realtime belasting ook zou moeten werken, los van de p1.

• vinneke
  • Laatst online: 20:16

vinneke

De Figuur

bladiblo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:30:
[...]

Uiteraard, die instellingen zijn allemaal geprobeerd en toegepast.
Ik neem aan dat instellen van een realtime belasting ook zou moeten werken, los van de p1.
Excuses als je het wel gedaan hebt en ik het weer zeg, gewoon voor de zekerheid. Je moet je P1 meter dus twee keer linken. Eerst link je de P1 meter. En dan link je deze nogmaals met je specifieke Indevolt set.

Stap 1 is eerder aanmaken van het p1 object. Stap2 is de relatie tussen het p1 object en de indevolt. Stel je in Stap2 is Load Settings > Meter (doorklikken) volgens mij

Toen ik dat deed dacht ik echt: "ik had deze toch net gelinkt??" dus misschien is dit het toch

• bladiblo
Ik waardeer je reactie, maar volgens mij geef ik in mijn eerdere post al aan dat dit gedaan is. En blijft: ook andere manieren van ontladen lukken niet. Inmiddels een support ticket aangemaakt bij thuisbatterij, we wachten af.

• kachun
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-04 17:21
Mijn Indevolt set met 2 uitbreidingsbatterijen heb ik dinsdag binnen gekregen. Afgezien dat de firmware upgrades lang duren, werkte alles gelukkig in 1x. Ook met een HW P1 meter.

De app met alle grafieken en cijfertjes is een beetje wazig, maar voor de rest werkt alles zoals verwacht. Ik heb een 4.2 versie smart meter, dus de P1 meter is niet 100% real-time, maar goed genoeg om het meeste van je eigen opgewekte stroom te gebruiken.

Mijn huis is volledig elektrisch met warmtepomp. Dus 6 kwh is nu eigenlijk niet voldoende voor de hele nacht. Zeker omdat het nu nog best wel koud is. Echt hartje zomer met meer zon uren zou het wel voldoende kunnen zijn. Je hebt in de zomer ook niet van die pieken in de vraag van de warmtepomp.

Een tweede set van 6kwh zou beter bij mijn gebruik van nu passen, zeker omdat je dan 1200 w uitgangsvermogen hebt i.p.v. nu 800 w. Terugverdientijd wordt dan wel langer, omdat je de capaciteit in de zomer niet 100% nodig hebt.

• duvekot
  • Laatst online: 23:19
kachun schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:37:
Mijn Indevolt set met 2 uitbreidingsbatterijen heb ik dinsdag binnen gekregen.
....
Een tweede set van 6kwh zou beter bij mijn gebruik van nu passen, zeker omdat je dan 1200 w uitgangsvermogen hebt i.p.v. nu 800 w.
Die 800W beperking is er volgens mij alleen als je de batterij met een stekker op een gedeelde groep aansluit. Als je een aparte groep hebt kan je met de twee uitbreidingsbatterijen volgens mij de laad en ontlaad vermogen aanpassen naar 2400W.

Kijk even na in de handleiding wat daarover gemeld wordt.

• kachun
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-04 17:21
duvekot schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:51:
[...]

Die 800W beperking is er volgens mij alleen als je de batterij met een stekker op een gedeelde groep aansluit. Als je een aparte groep hebt kan je met de twee uitbreidingsbatterijen volgens mij de laad en ontlaad vermogen aanpassen naar 2400W.

Kijk even na in de handleiding wat daarover gemeld wordt.
Dat klopt, maar dan heb je weer een elektricien nodig met de bijkomende kosten. Die stekkerbatterijen zijn erg laagdrempelig in aanschaf en gebruik. Laden kan nu al met 2400 w, maar dan wordt die sneller warm en sneller vol. Ik heb het laad vermogen lager gezet, want er is genoeg tijd overdags om hem vol te krijgen. Dan zit die ook niet een halve dag op 100% SOC.

Een andere plus punt van de Indevolt is dat die stil is. Ik denk dat die passief gekoeld wordt, want ik hoor helemaal niks bij het laden/ontladen van de batterij. Temperatuur gaat naar 40 graden zie ik in de app. Verder kwam die niet. Een collega van mij heeft de AEG thuisbatterij aangeschaft en die maakte zoveel lawaai dat die in de schuur moest, want zelfs in de slaapkamer was die te horen.

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-04 15:28
En als je Grid charging aanzet doet hij het wel?
Mijn collega heeft hetzelfde.
Als ik bij mij kijk zie ik per unit een firmware staan, mijn collega ziet er maar 2.
Hij heeft een mail naar support gestuurd van indevolt en die gaan de firmware opnieuw pushen.

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
Hallo allemaal, sinds gisteren ben ik ook de trotse eigenaar van een PowerFlex met 2 accudelen (totaal 6kWh). Ik zie dat er vannacht door het schommelen nog best wel wat aan het net is teruggeleverd, de offset heb ik een beetje aangepast.

Wat me echter opvalt is dat de updatesnelheid in Home Assistant om de 30 seconden ongeveer is. Als dit de daadwerkelijke snelheid is, zit er behoorlijke vertraging in. Systeem is aangesloten op een HW P1 meter, wel op een oude GPRS meter (10sec update). Is er een instelling mogelijk waardoor de update niet om de 30, maar gewoon om de 10 dec is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbtf0US3rRU_jxP2eL4p3q588WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEgUgmvZgTfyvBDSX5Tb3Uuq.jpg?f=fotoalbum_large

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-04 12:22
Je kunt een automatisering maken die bepaalde sensoren forceert sneller te verversen.

Zoiets bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Indevolt sneller verversen
triggers:
  - seconds: /5
    trigger: time_pattern
actions:
  - target:
      entity_id:
        - sensor.indevolt_1_battery_power
        - sensor.indevolt_1_battery_soc
        - sensor.indevolt_1_grid_voltage
    action: homeassistant.update_entity
    data:
      entity_id:
        - sensor.indevolt_1_grid_voltage
        - sensor.indevolt_1_meter_power
        - sensor.indevolt_1_battery_power
        - sensor.indevolt_1_battery_soc
        - select.indevolt_1_energy_mode
        - sensor.indevolt_1_energy_mode
        - sensor.indevolt_1_device_mode

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:11
Op korte termijn zou ik graag een Indevolt Powerflex 2000 met 2 extra batterijen aan willen schaffen. Wat mij opviel is dat veel mensen met een wat oudere slimme meter (4.x) moeite hebben met NOM te houden, omdat de meter niet vaak genoeg ververst. Deze heb ik hier ook hangen. Ik zou graag willen kijken wat de beste manier is om dit te kunnen versnellen naar ongeveer 1x per seconde. Naar mijn idee zijn er 3 opties;
- Slimme meter laten vervangen (enexis 212,48 euro). Meest toekomst bestending, maar wel erg prijzig.
- Indevolt SMD3 (99,00 euro).
- Shelly (pro) 3EM (80-85 euro). Goedkopere maar wel solide keuze?
Zijn er nog andere opties op dit te kunnen realiseren, en wat zijn jullie ervaringen?

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56
Xirt schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:33:
[...]

Heb je überhaupt aarding al beschikbaar daar? Anders een aparte aardpen slaan?
Deantjuh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:25:
[...]

Aanname: er loopt al een extra kabel naar de plek waar je deze wilt aansluiten voor de accu? Dan zou je de aarde van je installatie kunnen aansluiten op de aarde van je meterkast. (mits aardekabel dik genoeg is) Anders kun je een aardepin de grond inslaan om het zo te aarde. In ieder geval zover mij bekend is dit geen probleem.
Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag.

De frames van de vaste panelen op het dak (voorzien van Enphase micro-omvormers) zijn allemaal met elkaar ver-effend en uiteindelijk via de aardedraad van de YMVK kabels naar de meterkast via die weg geäard.

Maar volgens mij zit er op de meeste plug-in batterijen (Indevolt ook?) geen aparte aarde aansluiting op de frames van je zonnepanelen via de gewone AC-stekker te aarden.

Ik betwijfel of via een losse aardpin aarden zo'n goed idee is. Op zich, doordat de Indevolt (waarschijnlijk) niet in aarding van de panelen/frames voorziet, staat die aarding waarschijnlijk helemaal los van de centrale aarding van je huis/elektra installatie. Maar mocht er (via wat voor weg dan ook) toch overlap tussen die twee ontstaan, dan schijnt dat weer eigen risico's met zich mee te brengen.

Misschien is dit een leuke voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:56

thaMini

Tool !!

Maar als je panelen nu geaard zijn dan zijn ze later toch ook geaard? Misschien zit de aarde nu via zo'n ABB werkschakelaar, maar daarin is het ook alleen een doorverbinding.
Je kan de aarde vast in een Attema doosje voeren en dan daarin doorverbinden? Of zit de aarde via een meeraderige kabel?

Be small, act BIG.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:04
bassie221188 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:23:
Op korte termijn zou ik graag een Indevolt Powerflex 2000 met 2 extra batterijen aan willen schaffen. Wat mij opviel is dat veel mensen met een wat oudere slimme meter (4.x) moeite hebben met NOM te houden, omdat de meter niet vaak genoeg ververst. Deze heb ik hier ook hangen. Ik zou graag willen kijken wat de beste manier is om dit te kunnen versnellen naar ongeveer 1x per seconde. Naar mijn idee zijn er 3 opties;
- Slimme meter laten vervangen (enexis 212,48 euro). Meest toekomst bestending, maar wel erg prijzig.
- Indevolt SMD3 (99,00 euro).
- Shelly (pro) 3EM (80-85 euro). Goedkopere maar wel solide keuze?
Zijn er nog andere opties op dit te kunnen realiseren, en wat zijn jullie ervaringen?
als je nog 1 fase ipv 3 fase hebt, zou je een upgrade naar 3 fase kunnen overwegen. ja kost nog iets meer, maar komt met nieuwe meter en na 1 juli veranderen de 'spelregels' en kom je achteraan in de rij.
als je al 3 fase heb, dan zou ik persoonlijk voor de Shelly gaan, omdat shelly wel 1 van de bekendere merken in dat segment is en zich goed in eventueel andere home automation laat integreren.

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:11
Toby-Wan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:14:
[...]

als je nog 1 fase ipv 3 fase hebt, zou je een upgrade naar 3 fase kunnen overwegen. ja kost nog iets meer, maar komt met nieuwe meter en na 1 juli veranderen de 'spelregels' en kom je achteraan in de rij.
als je al 3 fase heb, dan zou ik persoonlijk voor de Shelly gaan, omdat shelly wel 1 van de bekendere merken in dat segment is en zich goed in eventueel andere home automation laat integreren.
Bedankt voor je reactie!
De huidige installatie is al wel een 3-fase aansluiting, maar helaas dus wel met een oudere slimme meter. De Shelly klinkt wel als een goede optie inderdaad, vooral qua kosten.
Ik heb zonnepanelen met Enphase micro omvormers. Deze zitten op een envoy metered met CT klemmen. Kan ik hier ook iets mee, of heb ik weer een aparte meting nodig?

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56
thaMini schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:01:
Maar als je panelen nu geaard zijn dan zijn ze later toch ook geaard? Misschien zit de aarde nu via zo'n ABB werkschakelaar, maar daarin is het ook alleen een doorverbinding.
Je kan de aarde vast in een Attema doosje voeren en dan daarin doorverbinden? Of zit de aarde via een meeraderige kabel?
Ik denk dat vraagsteller (en ik zelf) het vooral heb over de optie om eventueel nog een extra setje zonnepanelen direct met de Indevolt te verbinden. Dus niet bestaande zonnepanelen eventueel van bestaand omvormer naar Indevolt verplaatsen :) .

In mijn geval zou ik dus alleen aarde hebben via de WCD waarin ook de AC kant van de Indevolt zit. Wel op een eigen groep, maar toch. Nou kan je daar met doosjes natuurlijk iets 'moois' van maken, dat je op die aarde ook de aarde van de frames kan verbinden, maar of dat de juiste / toegestande optie is? ...

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• thaMini

thaMini

Tool !!

Dan snap ik het. Ik heb nu bestaande panelen die ik nog moet overzetten om de Solaredge uit te faseren.
Dan vind ik het inderdaad een interessante vraag. Hoe je zonnepanelen aansluit op een stekkeraangesloten batterij.
In de basis worden deze producten aangeboden als balkon oplossing in Duitsland. Daarover vond ik het volgende:
(vertaald uit het Duits): Indevolt Montage: Indien nodig kunnen de aluminium profielen van het montagesysteem via een 16mm² aardingskabel worden verbonden met de potentiaalvereffening van het huis of via een diepte-aarding (aardstaaf).
Dus die zeggen min of meer hetzelfde.

Ik denk dat deze er meer expertise over deze vraagstukken in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 zit.

Be small, act BIG.

• Cranfbob2UI
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-04 10:22
Hier wat minder nieuws, sinds 2 dagen geen enkele connectie meer met een van de 2 Indvolt Batterijen. Gisteren eea getest maar mijn conclusie is een hardware probleem (klinkt als een falend relais).

Wel nog het cluster kunnen ontkoppelen zodat een van de batterijen wel weer functioneert. Voor de defecte een support call ingeschoten. Hopelijk wordt dit snel opgelost.

ZIjn er meer tweakers met hardware problemen?

• vinneke

vinneke

De Figuur

Wel de mijne (Solidflex 2000 Hybrid) ging niet meer uit, misschien nog steeds niet. Ik heb een procedure gekregen die ik nog moet testen. Een niet supergroot probleem, maar wel beangstigend. De knop zelf is niet stuk, wel de functie er achter.

Met alle toestellen van alle merken en alle kwaliteiten zijn natuurlijk problemen. ik heb niet de indruk dat er bovengemiddeld veel problemen zijn, maar ja, who knows.

Belangrijker vind ik hoe support er mee (zal) omgaan. Hopelijk word je snel en correct geholpen, dat is goed voor jou en ook voor de anderen die nog problemen op hun pad hebben.

• Cranfbob2UI
vinneke schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:21:
Wel de mijne (Solidflex 2000 Hybrid) ging niet meer uit, misschien nog steeds niet. Ik heb een procedure gekregen die ik nog moet testen. Een niet supergroot probleem, maar wel beangstigend. De knop zelf is niet stuk, wel de functie er achter.

Met alle toestellen van alle merken en alle kwaliteiten zijn natuurlijk problemen. ik heb niet de indruk dat er bovengemiddeld veel problemen zijn, maar ja, who knows.

Belangrijker vind ik hoe support er mee (zal) omgaan. Hopelijk word je snel en correct geholpen, dat is goed voor jou en ook voor de anderen die nog problemen op hun pad hebben.
Heb je zonnepanelen aangesloten? Viel me op dat wanneer je een zonnepaneel aansluit de batterij automatisch aangaat. Ik zal hier wel even terugkoppelen hoe t support is verlopen. Kreeg al een mail dat t erg druk is dus kan misschien even duren.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Cranfbob2UI schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:30:
[...]

Heb je zonnepanelen aangesloten? Viel me op dat wanneer je een zonnepaneel aansluit de batterij automatisch aangaat. Ik zal hier wel even terugkoppelen hoe t support is verlopen. Kreeg al een mail dat t erg druk is dus kan misschien even duren.
Inderdaad, van zodra je PV aansluit gaat ie niet uit. Dus ik zet de grid af, koppel PV af. Daarna gaat ie wel uit.

Ze zeggen wel dat je PV niet mag afkoppelen onder load maar ja, what can you do :) Is maar één paneel per MPPT dus ik (denk?) minder gevaar..

Alleen één kant losgekoppeld trouwens, de andere kant lijkt quasi onmogelijk om los te maken, en geen standaard aansluiting. Heb het wel niet bestudeerd, gewoon snel bekeken.

• Cranfbob2UI
Cranfbob2UI schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:01:
Hier wat minder nieuws, sinds 2 dagen geen enkele connectie meer met een van de 2 Indvolt Batterijen. Gisteren eea getest maar mijn conclusie is een hardware probleem (klinkt als een falend relais).

Wel nog het cluster kunnen ontkoppelen zodat een van de batterijen wel weer functioneert. Voor de defecte een support call ingeschoten. Hopelijk wordt dit snel opgelost.

ZIjn er meer tweakers met hardware problemen?
Vanochtend contact gekregen met Indevolt via Discord support. Ze hebben inderdaad een hardware failure gedetecteerd (busbar short circuit). Blijkbaar heeft de batterij dat nog kunnen melden voordat hij zichzelf af heeft gesloten. Lijkt erop dat ze het vanuit Indevolt zelf gaan oplossen. De andere batterij draait gelukkig goed door. Wordt vervolgd.

-------------- update 9:55 ----------------
Mail terug ontvangen van Indevolt, ze verwijzen me toch naar Thuisbatterij.nl.

[ Voor 6% gewijzigd door Cranfbob2UI op 03-04-2026 09:56 ]

• jdgraaf
Cranfbob2UI schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:14:
[...]

Vanochtend contact gekregen met Indevolt via Discord support. Ze hebben inderdaad een hardware failure gedetecteerd (busbar short circuit). Blijkbaar heeft de batterij dat nog kunnen melden voordat hij zichzelf af heeft gesloten. Lijkt erop dat ze het vanuit Indevolt zelf gaan oplossen. De andere batterij draait gelukkig goed door. Wordt vervolgd.
Waar kan je hun discord vinden?

• Cranfbob2UI

• jdgraaf
Ervaringen met mijn nieuwe Indevolt-opstelling
Sinds gisteren heb ik mijn volledige Indevolt-systeem operationeel. De setup bestaat uit:
  • 2 controllers: 1 Hybrid en 1 Eco.
  • 3 uitbreidingsaccu’s, verdeeld als volgt: 2 onder de Hybrid en 1 onder de Eco.
  • Beide controllers zijn gekoppeld in een cluster.
Eerste indrukken

Over het algemeen ben ik tot nu toe tevreden. Toch valt me op dat de Indevolt trager schakelt en reageert dan mijn vorige Homewizard PIB (die inmiddels naar een nieuwe eigenaar is gegaan). Dit merk ik vooral bij:
  • Reactietijd op P1-meterwijzigingen: De Indevolt leest de P1-meter slechts 1x per 2 seconden uit, wat vertraging veroorzaakt.
  • Opschakelen van de inverter: Ook het opschakelen naar vol ontladen of het afschakelen naar laden lijkt trager te verlopen dan bij de Homewizard.
Gevolg
Door deze vertraging loopt de Indevolt bij pieken en dalen in het energieverbruik vaak iets achter, tenzij de belasting constant is. Het systeem heeft even tijd nodig om te reageren op veranderingen in de P1-meter.
Voordelen

Aan de andere kant biedt de Indevolt wel een aanzienlijk groter laad- en ontlaadvermogen. Dit betekent:
  • Meer opvang van zonne-energie.
  • Beter geschikt voor grotere energieverbruikers.
Conclusie
Al met al ben ik benieuwd hoe dit systeem zich op de langere termijn gaat gedragen. Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen mee, of tips om de reactietijd te optimaliseren?

[ Voor 5% gewijzigd door jdgraaf op 03-04-2026 13:20 . Reden: opmaak ]

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:38
@jdgraaf
Dit is exact mijn bevinding ook.
Bij mij hangt ie aan een smr 4.2 meter, met HW P1 lezer. Het zwalken van de batterij rondom NOM of last wisseling is behoorlijk. Ook ik had de HW batt en die deed dat een stuk beter. Het kan dus zeker beter, ook bij Indevolt. Hopelijk gaat dit nog iets verbeteren met een update in de toekomst. Heb wel een nieuwe slimme meter aangevraagd. Verder wel tevreden ook.

• jdgraaf
buutvrij schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:50:
@jdgraaf
Dit is exact mijn bevinding ook.
Bij mij hangt ie aan een smr 4.2 meter, met HW P1 lezer. Het zwalken van de batterij rondom NOM of last wisseling is behoorlijk. Ook ik had de HW batt en die deed dat een stuk beter. Het kan dus zeker beter, ook bij Indevolt. Hopelijk gaat dit nog iets verbeteren met een update in de toekomst. Heb wel een nieuwe slimme meter aangevraagd. Verder wel tevreden ook.
Bij mij draait de setup op een SMR 5.5-meter in combinatie met een HomeWizard P1-lezer. Ik hoop ook dat er in de toekomst nog optimalisaties komen voor het algoritme en de reactietijden.

Ik kan me voorstellen dat een grotere inverter (bijv. 2400W vs. 800W) meer tijd nodig heeft om op te starten en af te schakelen. Toch valt me op dat vooral de initiële reactietijd nog verbeterd kan worden. Wat ik nu zie:
  • Traag opschakelen: De inverter schakelt traag op bij een piekbelasting, maar blijft doorgaan met opschakelen terwijl de piek alweer wegvalt.
  • Vertraagde afschakeling: Vervolgens begint de inverter af te schakelen, maar komt de piek weer terug → de inverter schakelt verder af, waardoor teruglevering start.
  • Herhalend patroon: Dan pakt de inverter de piek weer op en begint opnieuw op te schakelen, enzovoort.
Kortom: het systeem loopt steeds een beetje achter de feiten aan. Even we afwachten wat de werkelijke impact is op de langere termijn, maar het valt wel op. laten we hopen dat er nog een firmware-update komt die dit verbeterd.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-04 12:02
jdgraaf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:13:
[...]

Bij mij draait de setup op een SMR 5.5-meter in combinatie met een HomeWizard P1-lezer. Ik hoop ook dat er in de toekomst nog optimalisaties komen voor het algoritme en de reactietijden.

Ik kan me voorstellen dat een grotere inverter (bijv. 2400W vs. 800W) meer tijd nodig heeft om op te starten en af te schakelen. Toch valt me op dat vooral de initiële reactietijd nog verbeterd kan worden. Wat ik nu zie:
  • Traag opschakelen: De inverter schakelt traag op bij een piekbelasting, maar blijft doorgaan met opschakelen terwijl de piek alweer wegvalt.
  • Vertraagde afschakeling: Vervolgens begint de inverter af te schakelen, maar komt de piek weer terug → de inverter schakelt verder af, waardoor teruglevering start.
  • Herhalend patroon: Dan pakt de inverter de piek weer op en begint opnieuw op te schakelen, enzovoort.
Kortom: het systeem loopt steeds een beetje achter de feiten aan. Even we afwachten wat de werkelijke impact is op de langere termijn, maar het valt wel op. laten we hopen dat er nog een firmware-update komt die dit verbeterd.
Misschien dat het met een Solman P1 meter wel sneller werkt? Geen idee hoor, maar ik zie dat jullie allebei HW P1 meter hebben, mss dat daar de vertraging in zit

• jdgraaf
jelleeelco schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:33:
[...]

Misschien dat het met een Solman P1 meter wel sneller werkt? Geen idee hoor, maar ik zie dat jullie allebei HW P1 meter hebben, mss dat daar de vertraging in zit
Kan ik eens proberen. Heb ik ook liggen.

Maar HW PIB leest volgens mij om de seconde de P1 uit en de Indevolt maar om de 2? seconden. Dus daar zit al verschil wat vertragend werkt. Welke P1 je ook gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door jdgraaf op 03-04-2026 14:55 . Reden: aanvulling ]

• vinneke

vinneke

De Figuur

Ik ben op Discord aan het praten met één van die DEVs en ik probeer hem te overtuigen om het naar 1seconde te zetten :-)

Maar dit gaat zeker niet alles oplossen wat jullie hierboven ook bespreken. Wisselende last, veel kleine wolken zorgt voor achter de feiten aanhollen.

Ik hoop alleen dat de beperking niet zit in het aansturen van, of de mogelijkheden zelf van de inverter. Stel dat altijd seconden nodig heeft om te schakelen naar zijn nieuw gewenst vermogen, dan kan je nog zo snel uitlezen als je wil, het maakt niet uit. De figuurlijke olifant die moeilijk in beweging te krijgen is.

[ Voor 66% gewijzigd door vinneke op 03-04-2026 15:18 ]

• jdgraaf
Nee zal niet alles oplossen, maar wel de eerste stap in het proces. Als die al (relatief) traag is... zal de rest nooit sneller worden dan dat.
jdgraaf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:49:
[...]

Maar HW PIB leest volgens mij om de seconde de P1 uit en de Indevolt maar om de 2? seconden. Dus daar zit al verschil wat vertragend werkt. Welke P1 je ook gebruikt.
De verwerking van de verkregen data duurt bij de HW PIB ook een paar seconden. Het is niet nu een wijziging direct gevolg aanpassing batterij. Wellicht speelt dit ook mee bij Indevolt of duurt dat zelfs iets langer nog dan bij HW.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• buutvrij
Traag opschakelen: De inverter schakelt traag op bij een piekbelasting, maar blijft doorgaan met opschakelen terwijl de piek alweer wegvalt.
Vertraagde afschakeling: Vervolgens begint de inverter af te schakelen, maar komt de piek weer terug → de inverter schakelt verder af, waardoor teruglevering start.
Herhalend patroon: Dan pakt de inverter de piek weer op en begint opnieuw op te schakelen, enzovoort.

Precies dit!!!
Gisteravond (donker stond 'ie minutenlang terug te duwen het net op..
Ik begreep dat de Solarman P1 nog wat trager was. Ik kreeg m niet aan de praat omdat mijn meter te oud is waarschijnlijk. Met vaste kabel uit slimme meter naar accu (kan nog niet volgens mij) zou ook beter moeten gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door buutvrij op 03-04-2026 16:35 ]

• duvekot
buutvrij schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:34:
Ik begreep dat de Solarman P1 nog wat trager was. Ik kreeg m niet aan de praat omdat mijn meter te oud is waarschijnlijk. Met vaste kabel uit slimme meter naar accu (kan nog niet volgens mij) zou ook beter moeten gaan?
Heb je al gekeken naar alle ingangen op de batterij?
Er zit er geen ingang op waar je bijvoorbeeld direct een P1 uitgang direct op kan aansluiten. Er zit ook geen Ethernet ingang op om de WiFi niet te hoeven te gebruiken.

Dus ... het gaat echt niet anders worden ... dit is wat het is ...

Niet voor niets dat ze die "offset" optie hebben geïntroduceerd.. daarmee leg je eigenlijk de grens op een ander niveau dan 0 ..

Of je moet echt een Tweaker zijn .. en de batterij helemaal open schroeven om te kijken wat er nou precies inzit .. en wat je daarmee kan doen/vervangen/aanpassen .. maar dan is je garantie ook meteen verlopen. Dus als je dat niet erg vindt .. dan zullen een boel mensen in dit topic wel heel benieuwd zijn naar de binnenkant. >:)

• buutvrij
Volgens mij zijn er 2 inpasbare modules in ontwikkeling. Bij een daar van vervalt je wifi module en....?

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-04 18:32
jdgraaf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:49:
[...]

In mijn opstelling (2x powerflex Hybrid 10kwh) werkt alles met de solarman P1 meter top, vrij constant NOM tussen -10w en +20 (ish). Al zit het voornamelijk dicht rond de 0. Met soms eens een korte uitschieter als ik een verbruiker aanzet. Maar dit vangt hij binnen een aantal seconden weer netjes op.

De HW meter heb ik ook en natuurlijk ook met mijn cluster geprobeerd, maar dat was geen succes. Zwalkte alle kanten op bij mij.

• jdgraaf
Ik heb de Solarman even geprobeerd. Maar wil die ook in Home-Assistant kunnen uitlezen maar kan hem niet toevoegen. IP is correct maar krijg hem niet toegevoegd. Integratie zegt dat API aangezet moet worden. Maar zie de instelling niet. Ook niet in de Solarman App,
Misschien dan nog maar even actieve splitter bestellen zodat beide aangesloten kunnen blijven. Tenzij iemand kan vertellen wat ik fout doe met de solarman icm home-assistant?

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-04 22:42
Ik heb sinds eergisteren 2 batterijen staan en ben aan t proberen om te begrijpen hoe ik de settings in moet stellen.
Ik dacht te begrijpen dat de smart mode voor dynamische contracten een optie bood om te zeggen: ik wil geen discharge in het net, maar als de electra prijs laag is, stamp jezelf dan maximaal vol. Fallback naar self consumption om nul op de meter te houden.
Dat lukt me echter niet want de batterij gaat dan met dynamisch op idle en doet alleen aan ontladen als de prijs meer dan 50ct/kWh is. En hij laadt op als de prijs onder mijn threshold komt. En de rest van de tijd is ie idle, die fallback lijkt niet te werken.

Is dit wat ik wil iets dat gewoon niet kan, of zit ik helemaal fout te kijken?
Als er weinig zon is maar wel veel wind en de prijs 's middags dus ook ongeveer 0 is, wil ik eigenlijk nog steeds mn batterij vol hebben om de diner piek en nacht en ochtend piek door te gaan met zo veel mogelijk NOM.

• Aeonis
beefstick schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:53:
Ik heb sinds eergisteren 2 batterijen staan en ben aan t proberen om te begrijpen hoe ik de settings in moet stellen.
Ik dacht te begrijpen dat de smart mode voor dynamische contracten een optie bood om te zeggen: ik wil geen discharge in het net, maar als de electra prijs laag is, stamp jezelf dan maximaal vol. Fallback naar self consumption om nul op de meter te houden.
Dat lukt me echter niet want de batterij gaat dan met dynamisch op idle en doet alleen aan ontladen als de prijs meer dan 50ct/kWh is. En hij laadt op als de prijs onder mijn threshold komt. En de rest van de tijd is ie idle, die fallback lijkt niet te werken.

Is dit wat ik wil iets dat gewoon niet kan, of zit ik helemaal fout te kijken?
Als er weinig zon is maar wel veel wind en de prijs 's middags dus ook ongeveer 0 is, wil ik eigenlijk nog steeds mn batterij vol hebben om de diner piek en nacht en ochtend piek door te gaan met zo veel mogelijk NOM.
Hier dezelfde ervaring, ik dacht ook dat ik de dynamische modus moest gebruiken met "eigen verbruik prioriteit" als fallback/strategie, maar die laadt simpelweg bij goedkope prijzen en ontlaadt bij dure prijzen, daartussen gebeurt er inderdaad niets, het is puur handelen op basis van dynamische tarieven. Mogelijk een bug.

Ik denk dat er 2 opties zijn; of zelf via HomeAssistant de batterij aansturen, of de AI modus van Indevolt. Mogelijk is de AI modus waar je naar op zoek bent. Die is nog in beta, maar ik ben er best tevreden over moet ik zeggen, draai het nu ongeveer een week. Je ziet het nog niet in je app staan waarschijnlijk. Op het Facebook account van de 'Nederlandse Indevolt Community' staat een link om je ervoor aan te melden via Indevolt. De AI modus probeert rekening te houden met je (toekomstige) stroomverbruik, Zonne-opwek en dynamische tarieven. Voor mij betekent dat; accu laden als de zon schijnt, maar ook de accu laden op goedkope momenten op bewolkte dagen. Terugleveren op dure momenten kan hij ook, maar ik heb teruglevering aan het net op 0w staan, om altijd alles in te zetten voor eigen gebruik.

In het begin begreep ik de modus nog niet zo goed, hij ging bijvoorbeeld laden bij 25 cent, terwijl dat niet het goedkoopste moment van de dag was, maar vlak daarna was de stroom een tijdje 30 cent.. hij probeert dat soort kleine winsten ook mee te pakken. Zo valt me nu bijvoorbeeld op dat ik dagen heb met rond de 10kw laden en ontladen, terwijl ik maar een 7.2kw accu heb (met 15% reserve, dus eigenlijk maar 6,12kw bruikbaar). Dit lijkt me positief voor de terugverdientijd. Voorheen met de 'eigen verbruik prioriteit' NoM stand kwam ik vaak niet verder dan 5-6kw laden/ontladen op een dag.

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-04 08:22

mt66

12x ZP+6xO, EA 6kw MB

Begrijp ik het goed dat als je van 1 naar 3 fases gaat in je huis dat je ook altijd en nieuwe meter krijgt die dus wel Per seconde reageerd? Heb nu nog solarman met 8kw accu maar waarden gaan met de solarman echt dik in de plus en min, soms wel 2000w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb5xdEcQnjm8p5ZkpabqlkpVXgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PC807LhTlCtaiJoL9u4USqTo.jpg?f=fotoalbum_large

• duvekot
mt66 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:01:
Begrijp ik het goed dat als je van 1 naar 3 fases gaat in je huis dat je ook altijd en nieuwe meter krijgt die dus wel Per seconde reageerd? Heb nu nog solarman met 8kw accu maar waarden gaan met de solarman echt dik in de plus en min, soms wel 2000w
[Afbeelding]
Op dit moment worden er alleen nog maar meters geïnstalleerd die voor de P1 poort voldoen aan DSMR5. Dus die kunnen idd dan elke seconde een signaal uitsturen. Het is dan aan de "P1 meter" om daar dan wat mee te doen ...en aan de Indevolt om daarna weer die "P1 meter" uit te lezen.

Van die P1-meters zijn er natuurlijk een heleboel en standaard krijg je bij Thuisbatterij de Solarman P1 er bij.

Maar om alleen maar voor iets snellere meetingen je hele meterkast om te gooien om daarmee klaar te zijn voor een 3-fase aansluiting en daardoor een nieuwe meter te krijgen is misschien wel wat te veel.

Weet je zeker dat je huidige meter nog de oudere DMSR4 standaard hanteert?
Heb je nog andere redenen om over te gaan naar 3-fase?
En je weet dat de Indevolt ook waarschijnlijk niet sneller gaat zijn dan 1 keer 2sec?

• mt66.1
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:29
Duvekot,
Nee ik wil niet alleen voor de snelheid om maar nu met warmtepomp en hybride auto en 12 en 6 zonnepanelen en 8kw solidflex ga ik wel richting maximum. Hangt een beetje af of ik een gasketel straks wil of electrische ketel als de huidige na 16 jaar kapot gaat. Bij electrische ketel of nog 4 panelen aan de indevolt en de kans dat iedereen ombouw wil in 2028 overweeg ik het nu

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-04 10:31
Als in de IndeVolt app aangegeven wordt dat er bijvoorbeeld 3kWh stroom is ontladen, is dit dan netto 3 kWh of moet ik nog rekening houden met conversieverliezen?
Mogelijk maakt het uit of dit gemeten wordt voor of achter de omvormer?

• IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:22
Ik heb mijn set binnen en geïnstalleerd.
Powerflex eco met 2 extra batterijen.
Vandaag voor het eerst dus vol in werking.

Ik heb mijn solaredge toegevoegd bij apparaten maar de waarden wat de indevolt app aangeeft kloppen niet met wat mijn panelen doen.

Nu 16,6 kwh opgewekt volgens solaredge en in de indevolt app 8,59 kwh.

Zijn er meer met dit probleem?

• thaMini

thaMini

Tool !!

Ik krijg van die Solaredge uberhaupt geen data in de Indevolt app. Misschien ben ik ergens vergeten door een hoepeltje te springen.

Be small, act BIG.

• duvekot
marcel_72 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:31:
Tevens via indevolt bericht gestuurd met de vraag of de SMA omvormers aan de app toe gevoegd kan worden
Had je daar ooit antwoord op gekregen?

• IkEb
thaMini schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:25:
Ik krijg van die Solaredge uberhaupt geen data in de Indevolt app. Misschien ben ik ergens vergeten door een hoepeltje te springen.
Bij apparaat kan je solar edge toevoegen.

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:53
Wat is het voordeel of nadeel van toevoegen solaredge omvormer in de indevolt app ipv een p1 meter? Of kun je beide toevoegen, zoja waarom?

Ik heb nu alleen de p1 meter toegevoegd en dat werkt op zich wel goed.

• radioth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-04 19:11
Ik heb gisteren de Indevolt besteld en ben nu druk bezig met de voorbereidingen voor de installatie.
Omdat ik natuurlijk de hoogst mogelijke efficiëntie wil, vroeg ik me af of de lange stroomkabel van 5 meter op de lange termijn niet voor te veel verlies zorgt, gezien de lange tijd dat ik de batterij ga gebruiken.

• jappie1978
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:53
radioth schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:50:
Ik heb gisteren de Indevolt besteld en ben nu druk bezig met de voorbereidingen voor de installatie.
Omdat ik natuurlijk de hoogst mogelijke efficiëntie wil, vroeg ik me af of de lange stroomkabel van 5 meter op de lange termijn niet voor te veel verlies zorgt, gezien de lange tijd dat ik de batterij ga gebruiken.
Hoe lang is jou levertijd. Ik zie nu nl eind mei begin juni staan als im via thuisbatterij.nl kijk

• radioth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-04 19:11
jappie1978 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:00:
[...]

Hoe lang is jou levertijd. Ik zie nu nl eind mei begin juni staan als im via thuisbatterij.nl kijk
Ik heb via Indevolt zelf besteld. Zij konden mij via mail bevestigen dat de verzending plaats vindt binnen de 3 dagen waarna de levering 3 tot 7 dagen bedraagt. Mail van donderdag 2 april.

• jappie1978
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:53
Ok, ga ik daar ook nog eens kijken.
Maar zag daar alleen de 2 kwh uitbreidingsaccus en niet de 4 die bij thuisbatterij wel stond.
En ik wil mijn totale begin capaciteit op 6 hebben

• Woetter22
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:05
Afgelopen week heb ik mijn Powerflex 2000 HYBRID ontvangen en geinstaleerd. Gister heb ik mijn
4 zonnepanelen er op aangesloten. Er vallen mij een paar dingen op en ik hoop dat ik hier goed zit om daar wat verduidelijking in te krijgen.

1 Zodra de Zonnepanelen gaan voedden kan de batterij niet meer uitgeschakeled worden.

2 het DC vermogen is consequent hoger dan het Ac vermogen en dit op momenten dat alle opgewekte energie meteen word opgenomen door het huis. verschil is ongeveer 100W

3 in Home Assistant is de batterij via de API zeer regelmatig even niet beschikbaar terwijl de app gewoon verbinding heeft.

Welke Entities moet je in HA toevoegen in je energy dashboard?

• Xirt
Woetter22 schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:24:
Welke Entities moet je in HA toevoegen in je energy dashboard?
Je hebt de volgende entities nodig:
  • Battery Total Charging Energy
  • Battery Total Discharging Energy
  • Battery Power
HA refresht de data dan elke 30s - mogelijk is de refresh rate van de app net iets anders. Eventueel kan je met een automatisering de frequentie verhogen. Zie ook: https://www.home-assistan...a-custom-polling-interval

• vinneke

vinneke

De Figuur

Woetter22 schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:24:
1 Zodra de Zonnepanelen gaan voedden kan de batterij niet meer uitgeschakeled worden.

2 het DC vermogen is consequent hoger dan het Ac vermogen en dit op momenten dat alle opgewekte energie meteen word opgenomen door het huis. verschil is ongeveer 100W
1. Ja dat is een gekend probleem. Als je uw toestel echt wil afzetten dien je zonnepanelen los te koppelen, of toch alvast één kant. Kies de gemakkelijke kant 8)

2. Het eigenverbruik gaat er eerst ook nog vermoedelijk. En je hebt omzettingsverliezen van ergens tussen 25V en 50V, van één paneel, naar 230v Grid.

Zoals iedereen tellen ze hoeveel DC Watt zo'n paneel genereert maar dat is bij wijze van spreken wat het paneel op de kabel zet. Tegen dat dat iets bruikbaar is, is er wel wat af ja.

• Tortelli
  • Laatst online: 22:34

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Erg gecharmeerd van de Indevolt batterijen, wat ik mij afvraag: hoe ver komen die P1 meters? Zou batterijen eigenlijk in het tuinhuis willen plaatsen (~25 meter van de meterkast, eigen 3 fase aansluiting liggen op 6mm²) of mogelijk de garage maar het "wifi" bereik in onze nieuwbouw woning is beroerd. Die P1 meters sturen hun eigen signaal uit volgens mij (als in... het werkt niet op wifi zelf?)

Gaat dit goed?
Garage kan technisch ook, alleen zou ik dan een dedicated kabel moeten aanleggen om hem direct op 3 fases aan te kunnen sluiten. Heb nog een loze leiding over volgens mij.

• duvekot
Tortelli schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:49:
Erg gecharmeerd van de Indevolt batterijen, wat ik mij afvraag: hoe ver komen die P1 meters? Zou batterijen eigenlijk in het tuinhuis willen plaatsen (~25 meter van de meterkast, eigen 3 fase aansluiting liggen op 6mm²) of mogelijk de garage maar het "wifi" bereik in onze nieuwbouw woning is beroerd. Die P1 meters sturen hun eigen signaal uit volgens mij (als in... het werkt niet op wifi zelf?)

Gaat dit goed?
Garage kan technisch ook, alleen zou ik dan een dedicated kabel moeten aanleggen om hem direct op 3 fases aan te kunnen sluiten. Heb nog een loze leiding over volgens mij.
De P1 meters zenden meestal alleen een eigen WiFi uit bij de eerste setup ..en maken daarna verbinding met het "normale" wifi netwerk ...en krijgen daarmee een eigen IP adres op dat netwerk. En de Indevolt doet het zelfde .. dus als ze maar op het zelfde netwerk zitten is er geen probleem.
Je kan dus prima ze zeer ver uit elkaar zetten als er maar op beide plekken een WiFi Signaal is. Dus een netwerk met 2 WiFi APs kan prima .. eentje bij de meterkast en eentje bij de Indevolt in de buurt. De WiFi is alleen maar een "brug" tussen de apparaten en het netwerk.

• Tortelli

Tortelli

Aha top! Heb een AP hangen in zowel de garage (voor de WP) als tuinhuis dus dat is geen probleem!

• BastiaanJ
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:08
Xirt schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:34:
[...]

Je hebt de volgende entities nodig:
  • Battery Total Charging Energy
  • Battery Total Discharging Energy
  • Battery Power
HA refresht de data dan elke 30s - mogelijk is de refresh rate van de app net iets anders. Eventueel kan je met een automatisering de frequentie verhogen. Zie ook: https://www.home-assistan...a-custom-polling-interval
Als je geen zonnepanelen rechtstreeks hebt aangesloten is het dan beter om entities Total AC input energy en Total AC output energy te gebruiken voor je energy dashboard in HA?

• Paulo123
  • Laatst online: 01:55
Naar mijn idee, heeft het geen enkele zin om een batterij te gebruiken voor te laden van het net als het zogenaamd goedkoop is en ontladen als duur is. Je zit met omzetverliezen en je zit je batterij te degraderen.
Zelfde als met handelen.
Dan zie ik dat er nog veel met een HW P1 meter zitten.. Weg met dat ding, want de Solarmann is voor de Indevolt gemaakt.
Vertraging? Dat gaat op een gehele dag geen nadeel geven, want als je letterlijk live zit te pingpongen, doordat er altijd wat pieken en dalen zijn, dan ga je nog meer verlies hebben.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:59

hrt

Dan zie ik dat er nog veel met een HW P1 meter zitten.. Weg met dat ding, want de Solarmann is voor de Indevolt gemaakt.
[/quote]
ben benieuwd, vertel.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• jdgraaf
hrt schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:57:
[/quote]
ben benieuwd, vertel.
Ja ben ook wel benieuwd naar de onderbouwing.

• IkEb
Ik lees net in de faq's bij indevolt dat het niet verstandig is om de batterij regelmatig volledig te laden en te ontladen.
Ik heb deze instelling standaard laten staan zoals in de app. Dus minimaal 20% en maximaal 100%.
Waar kan ik deze waarden het beste op zetten?

• Xirt
IkEb schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:30:
Ik lees net in de faq's bij indevolt dat het niet verstandig is om de batterij regelmatig volledig te laden en te ontladen.
Ik heb deze instelling standaard laten staan zoals in de app. Dus minimaal 20% en maximaal 100%.
Waar kan ik deze waarden het beste op zetten?
Volgens de FAQ op de website kan je de ondergrens het beste bepalen aan de hand van de temperatuur waarin de batterij gebruikt wordt. Zo heb ik bij vrieskou (als ik meestal weinig opwek) de ondergrens op 50% staan. Tussen 0 - 5C op 30% en daarboven op 10%. Dat wordt allemaal vanuit HA geregeld op basis van de minimum temperatuur van de komende pakweg 48u.

• Xirt
BastiaanJ schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:36:
[...]

Als je geen zonnepanelen rechtstreeks hebt aangesloten is het dan beter om entities Total AC input energy en Total AC output energy te gebruiken voor je energy dashboard in HA?
Volgens mij niet: ik heb mijn zonnepanelen niet rechtstreeks aangesloten en gebruik eerdergenoemde instellingen. Daarbij lees ik wel mijn SolarEdge converter uit via Modbus (kan ook via de API / cloud) waardoor de geproduceerde zonneenergie dus al bekend is binnen HA.

• IkEb
Xirt schreef op maandag 6 april 2026 @ 00:18:
[...]

Volgens de FAQ op de website kan je de ondergrens het beste bepalen aan de hand van de temperatuur waarin de batterij gebruikt wordt. Zo heb ik bij vrieskou (als ik meestal weinig opwek) de ondergrens op 50% staan. Tussen 0 - 5C op 30% en daarboven op 10%. Dat wordt allemaal vanuit HA geregeld op basis van de minimum temperatuur van de komende pakweg 48u.
Dank je voor je reactie,

Heb de indevolt ook in hass zitten, waarvoor ook bedankt voor de integratie d:)b

Die ondergrens kan ik idd ook wel dynamisch gaan maken.

En de bovengrens? Daar kan ik in de app en in de integratie niets vinden.

• IkEb
Nog iets wat mij opvalt;
Als ik naar onderstaande grafiek kijk zie ik dat er 791 w naar het net gaat en dat de accu maar met 264 w laad. En dat is al half uur zo.
De gegevens haal ik uit een hw kWh meter die ik alleen voor de indevolt heb geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nd96RgjcYqXEE9Dh0GcvflDihk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aafwqZhXOiRtZEOS2bRRFyPd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door IkEb op 06-04-2026 09:59 ]

• duvekot
IkEb schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:51:
Nog iets wat mij opvalt;
Als ik naar onderstaande grafiek kijk zie ik dat er 791 w naar het net gaat en dat de accu maar met 264 w laad. En dat is al half uur zo.
De gegevens haal ik uit een hw kWh meter die ik alleen voor de indevolt heb geplaatst.

[Afbeelding]
Zonder te weten op welke exacte stand je Indevolt is ingesteld en welke andere parameters er actief zijn kan eigenlijk niemand hier een antwoord op geven.

• IkEb
duvekot schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:14:
[...]

Zonder te weten op welke exacte stand je Indevolt is ingesteld en welke andere parameters er actief zijn kan eigenlijk niemand hier een antwoord op geven.
Allemaal standaard.
Eigen verbruik nom.
Ik heb geen instelling veranderd.

• BastiaanJ
  • Laatst online: 20:08
Xirt schreef op maandag 6 april 2026 @ 00:20:
[...]

Volgens mij niet: ik heb mijn zonnepanelen niet rechtstreeks aangesloten en gebruik eerdergenoemde instellingen. Daarbij lees ik wel mijn SolarEdge converter uit via Modbus (kan ook via de API / cloud) waardoor de geproduceerde zonneenergie dus al bekend is binnen HA.
Bij mij wordt de geproduceerde zonne-energie door de omvormer gemeten aan de AC zijde. Een deel daarvan gaat naar de Indevolt batterij. De omvormer in de batterij zet AC om en DC en slaat de energie op in de batterij. De nuttige energie die ik daar uit haal wordt door de omvormer weer omgezet naar AC. Dus om in het energiedashboard van HA de juiste waarden te hebben gebruik ik de AC metingen van de Indevolt. Dan zie ik meteen ook de zuivere RTE. Op jaarbasis energie uit gedeeld door energie in.

• Xirt
IkEb schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:26:
[...]

Dank je voor je reactie,

Heb de indevolt ook in hass zitten, waarvoor ook bedankt voor de integratie d:)b

Die ondergrens kan ik idd ook wel dynamisch gaan maken.

En de bovengrens? Daar kan ik in de app en in de integratie niets vinden.
Volgens mij kan je de bovengrens alleen instellen met real-time control. Ik heb wel een hele lange lijst met API punten die ik uit kan lezen (naast de officiële documentatie): ik zal daar binnenkort eens kijken of ik 'm zie (maar dan is het instellen zelf nog steeds een mysterie).

• Aeonis
Ter info, pas op bij een bovengrens instellen. LFP batterijen moeten geregeld naar 100% voor de kalibratie van de cellen.. ik weet ook niet of het rendabel is om te doen, bij LFP auto batterijen hebben ze het al over een potentiële 1,7 miljoen kilometers t/m een degradatie naar 70-80%.. stel je laadt altijd naar 100% en daardoor gaat de accu niet 30 jaar maar 20 jaar mee in het ergste geval... investering er lang en breed uit, en tegen die tijd heeft de techniek je al weer in gehaald en wil je weer wat anders?

Edit; als het over de zomer hebt, waar een accu lange tijd idle zit bij 100%, dan kan het een ander verhaal zijn.. forceer dan wel 1x per week naar die 100% voor kalibratie?

[ Voor 15% gewijzigd door Aeonis op 06-04-2026 13:14 ]

• Aeonis
Heeft Indevolt trouwens ook een marge? Dat 0% niet echt 0 is om de kans op een 'dode' batterij te beperken, en 100% ook nog wat extra bovenruimte heeft? Ik zal het eens vragen..

• gjcvro
  • Laatst online: 22:59
Ik probeer het antwoord te vinden, maar misschien krijg ik het zo sneller:
Ik heb straks 3 torentjes die samen een cluster moeten vormen. Hebben ze onderling behalve wifi nog een verbinding nodig? Oftewel moeten ze fysiek bij elkaar in de buurt staan? Ik zit een beetje te kijken naar de opstelling en misschien is het wel fijn om in geval van een stroomstoring op 3 plaatsen in en rond huis stroom te hebben. Dan zou ik dus een accu in de grage, tuinhuis en in huis kunnen plaatsen.

• Xirt
Aeonis schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:06:
Ter info, pas op bij een bovengrens instellen. LFP batterijen moeten geregeld naar 100% voor de kalibratie van de cellen.. ik weet ook niet of het rendabel is om te doen, bij LFP auto batterijen hebben ze het al over een potentiële 1,7 miljoen kilometers t/m een degradatie naar 70-80%.. stel je laadt altijd naar 100% en daardoor gaat de accu niet 30 jaar maar 20 jaar mee in het ergste geval... investering er lang en breed uit, en tegen die tijd heeft de techniek je al weer in gehaald en wil je weer wat anders?

Edit; als het over de zomer hebt, waar een accu lange tijd idle zit bij 100%, dan kan het een ander verhaal zijn.. forceer dan wel 1x per week naar die 100% voor kalibratie?
Dan heb je (neem ik aan) nog sowieso je nachtverbruik waardoor je niet op 100% blijft staan. En Indevolt zorgt er zelf voor dat ie uit alle packs zal ontladen tijdens de nacht.

• IkEb
Xirt schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:54:
[...]

Dan heb je (neem ik aan) nog sowieso je nachtverbruik waardoor je niet op 100% blijft staan. En Indevolt zorgt er zelf voor dat ie uit alle packs zal ontladen tijdens de nacht.
Ik heb de vraag bij indevolt uitgezet.
Wanneer ik reactie heb deel ik hem hier.

• Tortelli

Tortelli

duvekot schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:04:
[...]

De P1 meters zenden meestal alleen een eigen WiFi uit bij de eerste setup ..en maken daarna verbinding met het "normale" wifi netwerk ...en krijgen daarmee een eigen IP adres op dat netwerk. En de Indevolt doet het zelfde .. dus als ze maar op het zelfde netwerk zitten is er geen probleem.
Je kan dus prima ze zeer ver uit elkaar zetten als er maar op beide plekken een WiFi Signaal is. Dus een netwerk met 2 WiFi APs kan prima .. eentje bij de meterkast en eentje bij de Indevolt in de buurt. De WiFi is alleen maar een "brug" tussen de apparaten en het netwerk.
Is het eigenlijk mogelijk de P1 data hardwired door te geven aan de Indivolt? Zie die optie niet zo 123? Er is wel een mogelijkheid voor meetspoelen maar die zullen ook niet wired zijn lijkt mij?

Waarom kun je zoiets niet over LAN gooien? Zo verklooi je 2,4Ghz netwerk nogal met een constante datastroom.

• gjcvro
Tortelli schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:38:
[...]

Is het eigenlijk mogelijk de P1 data hardwired door te geven aan de Indivolt? Zie die optie niet zo 123? Er is wel een mogelijkheid voor meetspoelen maar die zullen ook niet wired zijn lijkt mij?

Waarom kun je zoiets niet over LAN gooien? Zo verklooi je 2,4Ghz netwerk nogal met een constante datastroom.
Omdat ze (nog?) geen netwerkpoort hebben en de hoeveelheid data zal wel meevallen, ff filmpje kijken (of je mail checken :9 ) kost meer data.

• duvekot
Tortelli schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:38:
[...]

Er zit geen poort op de Indevolt om een P1 kabel in te stoppen ... En de Indevolt heeft ook geen Ethernet aansluiting er op zitten .. dus alleen WiFi.

En de data die heen en weer gaat is minimaal dat past bijna allemaal in 1 ethernet pakketje per seconde .... Ik denk dat deze tweakers pagina laden in zijn eentje meer data bevat dan een heel uur aan P1 data.

• Tortelli

Tortelli

True, geen probleem ook verder. Denk dat ik dr maar 3 ga kopen met een uitbreiding accu. Zie alleen dat er wel wat levertijd is, dat is wel jammer maar geen ramp.

• duvekot
Tortelli schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:56:
True, geen probleem ook verder. Denk dat ik dr maar 3 ga kopen met een uitbreiding accu. Zie alleen dat er wel wat levertijd is, dat is wel jammer maar geen ramp.
Had je al gekeken bij Indevolt zelf?
En welke neem je dan?
En hoeveel kWh opslag heb je nodig?

• gjcvro
duvekot schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:13:
[...]

Had je al gekeken bij Indevolt zelf?
En welke neem je dan?
En hoeveel kWh opslag heb je nodig?
Hoe bestel je dan bij hun? Ik wordt meteen doorgestuurd naar thuisbatterij.nl

• Tortelli

Tortelli

PowerFlex 2000 is de meest logische optie, 1x de 4kWh uitbreiding erbij. Dat keer 3.
Kom je totaal op zo'n 15kWh bruikbaar, dat zou wel afdoende moeten zijn. Zit hier met een warmtepomp, hybride auto en 46 zonnepanelen (15kWp) dus behoefte aan opslag is er wel.

Zie op de officiële website van Indevolt dat ze de PFA4000 uitbreidingsunit niet aanbieden, denk door levertijd?

[ Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 06-04-2026 17:27 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

even een crosspost. ik heb een blogpost geschreven over vandaag, de eerste echte lentezonnedag, interessant hier om te zien hoe de Indevolt met andere thuisaccu's kan werken.
Deze 2e paasdag is een prachtige zonnedag voorspeld, met naar verwachting zo’n 35 tot 45 kWh aan opwek. Een mooie aanleiding om eens te beschrijven hoe mijn accu’s zich op zo’n dag gedragen.

We zijn vandaag gewoon de hele dag thuis en leven zoals normaal. De warmtepomp zal waarschijnlijk niet meer nodig zijn. In april staat de automatisering die hem aanstuurt in principe al uit, dus die speelt vandaag geen rol meer.

Mijn accusetup in het kort
Mijn energiesysteem bestaat uit meerdere lagen.

Allereerst heb ik een grote vaste thuisaccu van AlphaESS in de achtertuin staan. Die heeft een capaciteit van 15 kWh en kan laden en ontladen met maximaal 10 kW. Sinds maart gebruik ik deze volledig voor eigen verbruik. Voorheen draaide hij mee in onbalanshandel, maar dat loont inmiddels niet meer genoeg.

Daarnaast heb ik sinds ongeveer een maand een plug-in thuisbatterij van Indevolt van 7,5 kWh. Die laat zich uitstekend aansturen via Home Assistant, waardoor hij netjes kan samenwerken met de AlphaESS. Deze staat op zijn eigen groep en kan op 2400W laden en ontladen

Aan de Indevolt hangt ook nog een set flexibele zonnepanelen. Die staan in een niet-optimale testopstelling op het dakterras, verticaal tegen de muur. Samen zijn ze goed voor ongeveer 800 Wp, al ben ik al blij als ik daar in de praktijk de helft van terugzie.

En als laatste heb ik nog twee DIY-accusets, opgebouwd uit 24V 100Ah LiFePO4-accu’s. Samen zijn die goed voor ongeveer 30 kWh opslag. Elke set kan maximaal met 500 W laden en 800W ontladen (ik stel zelf een limiet in van 400W oer set). Ook deze werken als stekkeraccu’s en worden slim aangestuurd via Home Assistant.

De beginsituatie in de ochtend
Na een nacht ziet de situatie er als volgt uit:

De AlphaESS is praktisch leeg en staat op 15% SOC, mijn minimum voor noodstroom.
De Indevolt staat op 65%.
De DIY-set staat op 72%.
De baseload in huis is ongeveer 750 W.
08:00 – de dag komt op gang

Rond 08:00 beginnen de zonnepanelen op te wekken. De grote SolarEdge-string van 27 panelen levert dan ongeveer 500 W en de noordelijke Hoymiles-string nog eens 250 W. Samen is dat genoeg om het normale huishoudelijke verbruik te compenseren.

De zonnepanelen van de Indevolt-set beginnen dan ook mee te doen, maar leveren in eerste instantie slechts zo’n 40 W. Dat is net genoeg om de MPPT van voeding te voorzien, maar nog niet genoeg om daadwerkelijk te laden. Op advies van Indevolt wordt daarom door Home Assistant een minimale AC-laadstroom van 100 W ingesteld. Daardoor wordt de vroege zonne-opwek van die panelenset toch al benut om de accu te laden. Netto laadt de Indevolt dan op dat moment nog met ongeveer 60 W uit het net.

Ondertussen houdt de AlphaESS de netmeter netjes op nul. Elk overtollig wattje dat beschikbaar komt, wordt direct opgevangen.

Volgens de forecast wordt het vandaag een uitstekende zonnedag: ongeveer 45 kWh opwek uitgesmeerd over zo’n 10 uur. Daarmee is de kans groot dat alle accu’s vandaag vol raken, zeker omdat ook voor morgen bijna 50 kWh wordt voorspeld. Ik denk dat er wel meer opwek is dan ik kan opslaan. Ik moet dus nadenken of ik morgenochtend, tijdens de dure uren, de accu wilt legen of niet.

10:00 – de eerste extra buffers komen in actie
Tegen 10:00 is er voldoende zonopwek om de AlphaESS stabiel met 1 kW op te laden. Omdat nu al duidelijk is dat de Alpha vandaag wel vol zal raken, wordt de laadstroom slimmer verdeeld.

De eerste DIY-set, set A, begint nu ook met laden op 500 W. Daardoor zakt de Alpha terug naar ongeveer 500 W laadvermogen. De Indevolt blijft op 100 W AC laden, aangevuld met zo’n 80 W uit zijn eigen panelenset.

Intussen heeft ook de zonneboiler zijn drempel bereikt en begint het 300 liter vat op te warmen.

11:00 – ook de tweede DIY-set doet mee
Om 11:00 is de zonopwek verder gestegen. Er is nu genoeg ruimte om ook DIY-set B in te schakelen. Home Assistant zorg ervor dat die set eveneens met 500 W begint te laden.

Zo wordt het overschot beter verdeeld: niet alles gaat naar één grote accu, maar meerdere opslaglagen vullen zich tegelijk.

12:00 – het echte overschot begint
Rond het middaguur klimt de zonne-opwek flink door en zitten we op ongeveer 4,5 kW.

Dat is het moment waarop ook andere verbruikers slim worden ingezet. De keukenboiler springt aan en begint met 500 W op te warmen tot 75 graden, zodat er voor de avonduren warm water beschikbaar is. De Indevolt verhoogt zijn laadvermogen naar 500 W AC en combineert dat met ongeveer 200 W DC uit zijn eigen panelen. De Alpha laadt intussen verder door met ongeveer 1,5 kW.

Nu mogen ook de tertiaire laders aan het werk. Denk aan e-bikes, AAA-oplaadbare batterijen, powerbanks, powertools en iPads. Alles is zo ingesteld dat het laadt tijdens de goedkoopste twee uren van de dag, die meestal ook samenvallen met het grootste PV-overschot.

Volgens de planning zullen alle accu’s rond 16:00 vol zijn. Tegen die tijd zijn de goedkoopste stroomuren al voorbij en kan eventuele extra opwek weer tegen hogere avondtarieven worden teruggeleverd.

16:00 – secundaire en tertiaire opslag is vol
Om 16:00 zijn alle secundaire en tertiaire batterijen vol. Vanaf dat moment gaat alle resterende overtollige zonnestroom vooral nog naar de AlphaESS, zodat ook die volledig kan afladen tot vol.

De kamado gaat aan, zodat er voor het koken ’s avonds geen extra elektriciteit verspild hoeft te worden.

19:00 – alles vol, nu terugleveren

Rond 19:00 is ook de Alpha volledig vol. Alle PV-opwek die daarna nog binnenkomt, gaat rechtstreeks het net op. Op dat moment is dat nog ongeveer 2.5 kW.

20:00 – de zon zakt weg
Tegen 20:00 begint de schemering. De zon staat inmiddels ver naar het westen en de PV-opwek is nog maar zo’n 60 W.

Vanaf dat moment neemt de AlphaESS weer de leiding. Die begint te ontladen om de baseload van het huis op te vangen. De Indevolt en de DIY-pakketten worden dan bewust op pauze gezet. Die blijven dus achter de hand.

De zonneboiler heeft intussen genoeg warm water geproduceerd voor drie gratis warme douches. De AlphaESS regelt de rest van de avond en vangt ook de laatste douche nog op. De keukenboiler is tegen die tijd weer leeggetrokken.

Hoe de opwek slim verdeeld wordt
Om de zonnestroom zo goed mogelijk te benutten, wordt de verdeling van de opwek voortdurend aangepast.

Rond 09:00 à 10:00 kan de Alpha vaak al met meer dan 2 kW laden. Dan starten de DIY-sets automatisch om een deel van dat overschot op te snoepen. Samen nemen zij dan ongeveer 1 kW voor hun rekening, terwijl de rest naar de Alpha gaat.

Rond 12:00 is de opwek meestal zo hoog dat ook de Indevolt extra vermogen kan opnemen. Die gaat dan trapsgewijs omhoog in laadvermogen: eerst naar ongeveer 580 W en later, rond 13:00, mogelijk zelfs richting 2 kW.

Tegen 15:00 zijn alle accu’s meestal al zo ver gevuld dat ze vóór zonsondergang volledig vol zullen raken. Vanaf dat moment is het zinvoller om ook andere verbruikers aan te zetten. De keukenboiler begint dan bijvoorbeeld met 500 W op te warmen tot maximaal 75 graden. Dat duurt ongeveer een uur.

Daarnaast worden dan ook de elektrische fietsen, gereedschapsaccu’s en zelfs tandenborstels automatisch geladen. Alles bij elkaar goed voor ongeveer 300 W extra verbruik. En als er dan nóg stroom over is, mag ook de scooter gaan laden.

Slot

Eindresultaat. Er is iets meer zonopwek dan voorspeld. Ik heb “maar” 73% van de opwek in accu’s gevangen(vorige minder zonrijke dagen was dat >90%)

Wat ik mooi vind aan deze opstelling, is dat alles samenwerkt als een soort choreografie. De grote thuisaccu vangt de hoofdmoot op, de plug-in accu helpt slim mee, de DIY-sets nemen netjes hun deel, en daar tussendoor worden ook warm water, fietsen en allerlei kleine accu’s geladen.

Op een goede lentedag is het dan echt een zonnedans der accu’s: niets hoeft verloren te gaan, en elk overschot krijgt een bestemming.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:05
Zover ik weet had iemand op youtube een video gemaakt over de nieuwe 4kWh versie weet iemand wie dat gemaakt had en een linkje heeft? Weet iemand waarom Indevolt deze zelf nog niet verkoopt en thuisbatterij wel? Om 10kWh samen te stellen scheelt dit toch al gouw 1k is prijs met de 4kWh modules ipv 4 2kWh modules en omvormer.

Weet iemand overigens waarom ze naar 4 kWh zijn gegaan ipv de 2kWh?

[ Voor 9% gewijzigd door Flexiilex op 06-04-2026 21:18 ]

• gjcvro
kmf schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:52:
even een crosspost. ik heb een blogpost geschreven over vandaag, de eerste echte lentezonnedag, interessant hier om te zien hoe de Indevolt met andere thuisaccu's kan werken.

[...]
Dat is een aardige set aan accu's, maar met het laden van je tandenborstels ga je wel echt de minimicromanagement kant op. _O- het kan allemaal, maar ik vraag me wel af of de waarschijnlijk slimme stekker die je daarvoor gebruikt uiteindelijk niet meer stroom vreet dan dat het opladen je oplevert.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

gjcvro schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:30:
[...]

Dat is een aardige set aan accu's, maar met het laden van je tandenborstels ga je wel echt de minimicromanagement kant op. _O- het kan allemaal, maar ik vraag me wel af of de waarschijnlijk slimme stekker die je daarvoor gebruikt uiteindelijk niet meer stroom vreet dan dat het opladen je oplevert.
De slimme stekkers doen de oplaadbare (AA)-batterijen, ebike's, scooter en powertools. dan heb ik gelijk een grafiek van hoeveel ze verbruiken aan opladen. de tandenborstels en scheerapparaten doe ik handmatig in hun laders ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste