You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
BramT schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:54:
[...]
Oh... dat klinkt weer positief dan!
Maar dan de inmiddels gevleugelde vraag: hoe dan?
Denk dat @johansen en @Martijn02 dat wel graag willen weten.
En ik ook natuurlijk ;)
/f/image/wvmZNQRk3ivZDLuoLYgtNlXc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4OrBmCnQrVcC7oWXeWx2vGhS.png?f=fotoalbum_large)
11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X
Thanks!
Zoals @johansen ook al had aangegeven. Ik had echter deze opmerking verkeerd geïnterpreteerd:
Ik las dit als de "main" zijnde de totale cluster. Ofwel dat hier een bug of iets dergelijks bedoeld werd. Maar logischer is dat hier (dus) gewoon de "main" batterij op zichzelf wordt bedoeld.In jouw geval zet je de sub op 1500W en de main op 3000W. Mijn ervaring is dat de main hiermee nooit meer dan 1500W gaat laden.
@Martijn02 Je mag 's even opnieuw naar je instellingen kijken denk ik
En mij niet meer zo laten schrikken nu ik net 5k neergesmeten heb
Heb ik gedaan, en ik heb de instelling denk ik gevonden. Het was niet de AC feed-in power, maar onder grid charging. Daar kan je de Max van de eerste batterij in het cluster hoger zetten. Hopelijk morgen kijken of het werkt. Bedankt @Wouzziej ! En sorry dat ik je heb laten schrikkenBramT schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:31:
@Martijn02 Je mag 's even opnieuw naar je instellingen kijken denk ik![]()
En mij niet meer zo laten schrikken nu ik net 5k neergesmeten heb![]()
Ik heb met een cluster van 3 vandaag meer dan vaak zat de 6k laden aangetikt.Wallie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:51:
[...]
Het zit dit met ontladen van 2 torens, ben je dan, in geval van een cluster, ook tot 2400watt beperkt? Want dan is het hele voordeel van meerdere torens ineens weg.
Je moet wel eerst de cluster aanmaken, en daarna kon ik hem pas ophogen, op de master. Gisteren met ontladen ook een piek gehaald van 5k. Dus je kunt het gewoon instellen.
[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 16-04-2026 18:21 ]
Ik zie dat jullie er zelf al uitgekomen zijnBramT schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:54:
[...]
Oh... dat klinkt weer positief dan!
Maar dan de inmiddels gevleugelde vraag: hoe dan?
Denk dat @johansen en @Martijn02 dat wel graag willen weten.
En ik ook natuurlijk ;)
Uiteraard was ik al bekend met deze instellingen. Is het intuïtief? Misschien niet. Maar werkt het? Ja het werkt.
Ja ik ben de grootste klager van Discord en ze doen dit om van mij vanaf te zijnMartijn02 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:39:
@vinneke ben jij VinneVega op discord? Begrijp ik nou goed dat ze de P1 readout interval voor jou naar 1s hebben gezet?
Sowieso is dit iets goed, maar mijn volgende hoop is dat ze de inverter toestaan om sneller op te schalen naar zijn max vermogen. Dat wordt moeilijker als je ziet hoe ze daar op reageren.
Ik onthoud: klagen werkt!
[ Voor 20% gewijzigd door vinneke op 17-04-2026 16:58 ]
Had jij al duidelijkheid over al die extra API endpoints die je gezien/gevonden had? Daarvoor had je ook een vraag openstaan toch?Xirt schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:14:
Dit zou gewoon een instelling moeten worden, het liefst exposed via de API ;-).
Maar nu klaart het weer op en zitten de accu's weer helemaal vol. NOM zou iets beter kunnen, maar ik denk als je alles narekent dat het je nog geen euro op een dag kost. Sneller reageren zou mooi zijn,
Zat ook al eens te tellen, maar stel dat de zon volop schijnt, dan is de accu met 7200 watt aan het laden, en dan komt de auto daar nog ff bij, totdat de aansturing zegt dat er te vel wordt opgenomen. Dan blijft er niet heel veel ruimte meer op de 25A hoofdzekeringen. Gelukkig staat de laadpaal begrensd op 10A per fase, anders ging het denk ik mis.
[ Voor 3% gewijzigd door gjcvro op 17-04-2026 18:24 ]
Dan is wel de vraag als het bij jou op 1 seconde staat. Merk jij verschil? Reageert het systeem/sneller/beter?vinneke schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:54:
[...]
Ja ik ben de grootste klager van Discord en ze doen dit om van mij vanaf te zijn![]()
Hopelijk doen ze dit ook snel voor jullie, of gewoon globaal zoals we al 3x gevraagd hebben
Sowieso is dit iets goed, maar mijn volgende hoop is dat ze de inverter toestaan om sneller op te schalen naar zijn max vermogen. Dat wordt moeilijker als je ziet hoe ze daar op reageren.
Gho, de grafieken tonen dat ie iets snappier is ja, vooral bij stabiele belasting. Maar dit zijn niet de grote winsten. Het was gewoon idioot om het maar om de 2 sec te doen. Ben blij dat het nu 1sec is, maar het is zo'n beetje op naar het volgende issue.jdgraaf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:06:
[...]
Dan is wel de vraag als het bij jou op 1 seconde staat. Merk jij verschil? Reageert het systeem/sneller/beter?
Ivm het uitlezen: nog vetter zou zijn, is dat ze een websocket connectie maken met de P1 lezer van HW, en onmiddellijk de nieuwe meterstand krijgen van de meter zélf als die wordt doorgegeven door HW. Instant meterstand.
Mijn insziens is een groter probleem is dat de omvormer sneller moet omhoog gaan qua power als de noodzaak er is. Nu weet ie sneller dat ie iets moet doen, maar dan duurt het nog altijd 9 sec voor 2.4kW bereikt wordt.
Zal met je mee gaan klagen ;-)vinneke schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:24:
[...]
Gho, de grafieken tonen dat ie iets snappier is ja, vooral bij stabiele belasting. Maar dit zijn niet de grote winsten. Het was gewoon idioot om het maar om de 2 sec te doen. Ben blij dat het nu 1sec is, maar het is zo'n beetje op naar het volgende issue.
Ivm het uitlezen: nog vetter zou zijn, is dat ze een websocket connectie maken met de P1 lezer van HW, en onmiddellijk de nieuwe meterstand krijgen van de meter zélf als die wordt doorgegeven door HW. Instant meterstand.
Mijn insziens is een groter probleem is dat de omvormer sneller moet omhoog gaan qua power als de noodzaak er is. Nu weet ie sneller dat ie iets moet doen, maar dan duurt het nog altijd 9 sec voor 2.4kW bereikt wordt.
Er zijn meerdere items die "in de backlog" zitten en waardevol kunnen zijn, maar recent zijn er helaas geen significante updates geweest vanuit Indevolt. Wel heb ik nog extra functionaliteit klaar staan op basis van de huidige API, maar die kan ik nog niet toevoegen. Ik wacht namelijk nog steeds op de merge van de huidige PR (actions charge/discharge).duvekot schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:47:
[...]
Had jij al duidelijkheid over al die extra API endpoints die je gezien/gevonden had? Daarvoor had je ook een vraag openstaan toch?
Dank! Ik heb dit nu ook gevraagd. Ben heel benieuwd of t in de praktijk ook iets oplevert.vinneke schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:54:
[...]
Ja ik ben de grootste klager van Discord en ze doen dit om van mij vanaf te zijn![]()
Hopelijk doen ze dit ook snel voor jullie, of gewoon globaal zoals we al 3x gevraagd hebben
Je kan daar op andermans request een soort "metoo" klikken. Als we dat met genoeg doen dan komt er misschien actie?
Ik zou het zelf doen maar ik wel mezelf ook niet verbranden op dat forum. Uiteraard doe ik wel de metoo :-)
Ik heb deze vraag al wel eens gesteld in general questions, toen was het antwoord dat te snel schakelen zou zorgen voor instabiliteit, en dat ze moeten voldoen aan de wetten. Ter info.
Done!vinneke schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:24:
Op Discord is ook dat feature request kanaal. Is het een idee dat daar iemand vraagt om voor NL en BE de "ramp-up" van de inverter te verhogen? Dat die bvb. naar 2.4kW in 3 seconden gaat ipv 8?
Je kan daar op andermans request een soort "metoo" klikken. Als we dat met genoeg doen dan komt er misschien actie?
Ik zou het zelf doen maar ik wel mezelf ook niet verbranden op dat forum. Uiteraard doe ik wel de metoo :-)
Ik heb deze vraag al wel eens gesteld in general questions, toen was het antwoord dat te snel schakelen zou zorgen voor instabiliteit, en dat ze moeten voldoen aan de wetten. Ter info.
Ik kan die hele Discord van Indevolt niet vinden. ik weet niet of hier een link gedeeld kan en mag worden maar kan iemand mij in de richting helpen?
ff "discord" intypen in het zoekveld op dit forum leverde deze op:Woetter22 schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:32:
[...]
Ik kan die hele Discord van Indevolt niet vinden. ik weet niet of hier een link gedeeld kan en mag worden maar kan iemand mij in de richting helpen?
vinneke schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:36:
[...]
Ja klopt, probeer eens met deze link:
https://discord.com/invite/kzhhUjkAq6
[ Voor 40% gewijzigd door gjcvro op 19-04-2026 15:37 ]
Top, dankjewelgjcvro schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:36:
[...]
ff "discord" intypen in het zoekveld op dit forum leverde deze op:
[...]
Ik zit hard te overwegen voor de saldering stopt een Indevolt accusysteem aan te schaffen.
Mijn meterkast is drie-fase (3x25) waarvan twee fases voor het huis zijn gereserveerd en waarop ik ook PV teruglever (plm. 5 kW piek).
De derde fase is alleen in gebruik om de EV op te laden (20 Ampere) zodat ik in huis geen beperkingen heb.
Hoe slim is het systeem wanneer ik één (evt. twee) 22 kWh Indevolt systeem aan ga sluiten?
Is het slim om de Indevolt op de EV fase aan te sluiten of juist niet?
Ik rijd 4 dagen in de week 100 km per dag en gebruik daarvoor tussen de 16 en 22 kWh (per dag) afhankelijk van het jaargetijde.
Ik heb nu nog een vast contract (tot 2027) met dag/nacht tarief.
Niet vergeten het grote Tweakers Feature Request van Jan de Graaf een +1 te geven!
Als het doel is je auto op te laden met de zonnestroom die je gedurende de dag in de accus hebt opgeslagen.. dan zijn twee torentjes beter .. omdat je dan (bij voldoende accu pakketten) tot 4800W kan ontladen vanuit de accus op twee fases (elk 2400W max). Welke fasen dat zijn maakt eigenlijk niet zo veel uit omdat de elektriciteit meter toch al "intern saldeert in de meter". Dus als je op 1 fase 5000W verbruikt (auto opladen met 20A) dan kan je prima op andere fasen 2400W elk ontladen .. dan zegt de meter "effectief" slechts 200W onttrekking uit het netwerk.gertk schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:01:
Hallo,
Ik zit hard te overwegen voor de saldering stopt een Indevolt accusysteem aan te schaffen.
Mijn meterkast is drie-fase (3x25) waarvan twee fases voor het huis zijn gereserveerd en waarop ik ook PV teruglever (plm. 5 kW piek).
De derde fase is alleen in gebruik om de EV op te laden (20 Ampere) zodat ik in huis geen beperkingen heb.
Hoe slim is het systeem wanneer ik één (evt. twee) 22 kWh Indevolt systeem aan ga sluiten?
Is het slim om de Indevolt op de EV fase aan te sluiten of juist niet?
Ik rijd 4 dagen in de week 100 km per dag en gebruik daarvoor tussen de 16 en 22 kWh (per dag) afhankelijk van het jaargetijde.
Ik heb nu nog een vast contract (tot 2027) met dag/nacht tarief.
Heb je 3 torentje met voldoende accu pakketten dan kan je naar 3x 2400 Watt ontlading.
Dus het is afhankelijk van je portemonnee hoeveel capaciteit je neerzet...en of je dus 2 of 3 torentjes neemt. De capaciteit kan je dan ook aanpassen om te zorgen dat je eventueel nog wat overhoudt voor het verbruik van de rest van je huis.
Zorg natuurlijk wel voor een goede en veilige plaatsing van de torens volgens de richtlijnen.
Hier ook sinds vorige week 30kw indevolt verdeeld over 3 fases.
Moet zeggen, ben er erg content mee tot nu toe.
Nu heb ik in Domoticz een plugin geschreven en dat werkt allemaal perfect.
Mijn vraag, wat is de beste manier om het volledig aan te sturen voor eigen gebruik?
Ik weet dat je dan realtime moet gebruiken, maar zodra ik dit instel op ontladen blaast hij met de volledige 7.2kw in plaats van te kijken naar eigen gebruik via de P1.
Voor nu maar even terug gezet naar selfuse, dat werkt perfect, maar graag zou ik dat allemaal zelf willen via de api.
Ik wil overigens (nog) niet handelen, wellicht later naar nu nog niet.. eerst dit onder controle hebben.
Alvast bedankt!
Verdiep je eens in de code die @Xirt heeft geschreven voor de HA koppeling en ook de koppelingen die er zijn voor andere platformen om de API beter te begrijpen. Je kan op de Indevolt limieten instellen voor ontlading op cluster en op node niveau. Als je zelf de aansturing doet moet je natuurlijk ook zelf zorgen voor de ontlading/oplading instellingen .. dan doet de P1 koppeling waarschijnlijk niets meer idd.WeAreTheFuture schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:29:
Goedemorgen,
Hier ook sinds vorige week 30kw indevolt verdeeld over 3 fases.
Moet zeggen, ben er erg content mee tot nu toe.
Nu heb ik in Domoticz een plugin geschreven en dat werkt allemaal perfect.
Mijn vraag, wat is de beste manier om het volledig aan te sturen voor eigen gebruik?
Ik weet dat je dan realtime moet gebruiken, maar zodra ik dit instel op ontladen blaast hij met de volledige 7.2kw in plaats van te kijken naar eigen gebruik via de P1.
Voor nu maar even terug gezet naar selfuse, dat werkt perfect, maar graag zou ik dat allemaal zelf willen via de api.
Ik wil overigens (nog) niet handelen, wellicht later naar nu nog niet.. eerst door onder controle hebben.
Alvast bedankt!
Gebruikt u de thuisbatterij alleen privé? Dan wordt u voor de thuisbatterij niet gezien als btw-ondernemer en kunt u geen btw terugvragen. Betaalt uw energiemaatschappij geen vergoeding voor teruggeleverde stroom? Of is het bij uw energiemaatschappij niet mogelijk om stroom terug te leveren? Ook dan kunt u geen btw terugvragen.
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btwgjcvro schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:31:
Weet iemand of het nou wel of niet mogelijk is om btw teruggaaf te doen? Ik vind de voorwaarden verwarrend.
[...]
Lees en huiver. Vooral het stukje onder "Btw terugbetalen als u de batterij ook privé gebruikt"
[ Voor 11% gewijzigd door Wallie op 20-04-2026 10:53 ]
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
hierbij kan ik handmatig de laadstrategie aanpassen van de indevolt, standaard draait een automation die de geschikte modus kiest adhv zonopwerk en de status van de overige thuisbatterijen.
bij grillige zonopwek heb ik gemerkt dat het beter is om gewoon een vaste laadvermogen te kiezen en door de primaire thuisbatterij de pieken en dalen op te laten vangen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Euh, ja waar denk je dat mijn citaat vandaan kwam?Wallie schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:52:
[...]
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
Lees en huiver. Vooral het stukje onder "Btw terugbetalen als u de batterij ook privé gebruikt"
Maar wat me meer intrigeert is dat alle aanbieders van complete thuisaccu systemen schermen met een btw teruggave.
[ Voor 14% gewijzigd door gjcvro op 20-04-2026 11:19 ]
Wallie schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:52:
[...]
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
zodra je ook maar 1 W teruglevert, is het al helemaal prima.Gebruikt u de thuisbatterij alleen privé? Dan wordt u voor de thuisbatterij niet gezien als btw-ondernemer en kunt u geen btw terugvragen. Betaalt uw energiemaatschappij geen vergoeding voor teruggeleverde stroom? Of is het bij uw energiemaatschappij niet mogelijk om stroom terug te leveren? Ook dan kunt u geen btw terugvragen.
Maar voor de zekerheid heb ik vanochtend mijn accu alvast flink stroom laten spuwen op hoog tarief, ter voorbereiding op het inkopen van een mooie hoeveelheid energie tegen zogenaamd gunstige prijzen.
De leverancier in de lucht gaf aan een lighting deal te hebben, waardoor ik als volleerd stroomhandelaar straks 40 kWh aan voorraad lekker goedkoop kan inslaan. Voldoe ik toch weer een dag aan de voorwaarden.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Simpele 3D geprinte snap-on beugel en wat tussenstukken om drie cheape Arctic P14 fans op de achterkant te laten blazen. Resultaat kan nog beter met betere fans.
Misschien een idee voor wie tijd teveel heeft en ook graag zo wat van die zaken maakt.
:strip_exif()/f/image/TgwrVMHplGFRTFJroMrZSYIX.png?f=user_large)
/f/image/DOwx1VyYGEZmmMuxRRyNRfje.png?f=fotoalbum_large)
Resultaat. Voor koeling: pieken van 39 tot 42 graden. Na koeling: 33 à 34 graden. En rustiger verloop.
BTW Die lage temperaturen op 19/04 02:00 was toen ik de koeling ook eens 's nachts heb laten draaien, je krijgt hem dus ook zeer koud moest je dat willen.
[ Voor 5% gewijzigd door vinneke op 20-04-2026 18:59 ]
Hoe meet je de temperatuur? Ik kan die geloof ik nergens terugvinden in de beschikbare data?vinneke schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:56:
Even een intermezzo, hier een "mod" van de Indevolt Solidflex om die beter te koelen. Ja ik weet het, hij is passief gekoeld en allemaal niet nodig zeggen ze. Maar ik merkte dat tijdens zonnige dagen, de temperatuur toch redelijk opliep tijdens het chargen. En de eerste batterij, die net onder de omvormer, werd mee warm.
Simpele 3D geprinte snap-on beugel en wat tussenstukken om drie cheape Arctic P14 fans op de achterkant te laten blazen. Resultaat kan nog beter met betere fans.
Misschien een idee voor wie tijd teveel heeft en ook graag zo wat van die zaken maakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Resultaat. Voor koeling: pieken van 39 tot 42 graden. Na koeling: 33 à 34 graden. En rustiger verloop.
BTW Die lage temperaturen op 19/04 02:00 was toen ik de koeling ook eens 's nachts heb laten draaien, je krijgt hem dus ook zeer koud moest je dat willen.
[Afbeelding]
https://docs.indevolt.com/docs/hardware/geek/open-data/
Bvb. battery temp van de main unit: register 9012
AH, sorry, helemaal nog niet naar gekeken, had in de app en in de HA integratie gekeken, en daar zag ik ze zo niet staan. Maar bedankt, weer een paar avonden naar de **** om dit weer te gaan bekijkenvinneke schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:20:
Ik vraag de temperaturen gewoon op via de API. Check registers op
https://docs.indevolt.com/docs/hardware/geek/open-data/
Bvb. battery temp van de main unit: register 9012
Ik had vorig jaar de HW batterij en die kreeg het in hoog zomer toch wel eens benauwd ondanks actieve koeling. Met warmtebeeld camera toen gezien dat 'ie van binnen tegen de 60 graden aan zat. Vermogen werd dan geknepen naar 720W van de 800. Het hoogste wat ik tot nu toe heb gezien bij de Indevolt is 34C op de hoofdunit. Maar hier staat die zelden op vol vermogen te draaien.
De temperatuur kan je ook via HA inzien, maar die sensoren (entities) staan standaard op disabled. Als je ze enabled kan je voor de main en batterijen apart de temperatuur uitlezen.gjcvro schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:12:
[...]
Hoe meet je de temperatuur? Ik kan die geloof ik nergens terugvinden in de beschikbare data?
Ja, gevonden. Dat is mooi, dan kan ik simpel een ventilator bij de accu's zetten en die aanzetten als de temp te hoog wordt. Even kijken hoe het van de zomer gaat, ze staan op zolder en de garage, dus best warm (uiteindelijk)Xirt schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:31:
[...]
De temperatuur kan je ook via HA inzien, maar die sensoren (entities) staan standaard op disabled. Als je ze enabled kan je voor de main en batterijen apart de temperatuur uitlezen.
Ik heb het idd bij langdurig, vol vermogen laden. En ik heb "maar" drie extra batterijen, je kan er tot vijf hebben denk ik? Als die allemaal vol moeten op een warme zomerdag dan denk ik dat je richting 45 of 50 gaat. En met die gigantische koelvinnen op de achterkant is het eigenlijk gemaakt voor actieve koeling.buutvrij schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:56:
Mooi bedacht Vinneke.
Ik had vorig jaar de HW batterij en die kreeg het in hoog zomer toch wel eens benauwd ondanks actieve koeling. Met warmtebeeld camera toen gezien dat 'ie van binnen tegen de 60 graden aan zat. Vermogen werd dan geknepen naar 720W van de 800. Het hoogste wat ik tot nu toe heb gezien bij de Indevolt is 34C op de hoofdunit. Maar hier staat die zelden op vol vermogen te draaien.
De zomer zal het uitwijzen
Update: beugel versie 2, omdat het kan
Het blijft een hobby hé
[ Voor 12% gewijzigd door vinneke op 21-04-2026 08:23 ]
Tof! Kan je de STL delen?vinneke schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 04:53:
[...]
Ik heb het idd bij langdurig, vol vermogen laden. En ik heb "maar" drie extra batterijen, je kan er tot vijf hebben denk ik? Als die allemaal vol moeten op een warme zomerdag dan denk ik dat je richting 45 of 50 gaat. En met die gigantische koelvinnen op de achterkant is het eigenlijk gemaakt voor actieve koeling.
De zomer zal het uitwijzen
Update: beugel versie 2, omdat het kan![]()
Het blijft een hobby hé
[Afbeelding]
Absoluut, maar geef me nog een dag of twee dat ik de V2 kan testen, heb de dimensions veranderd en ik wil niet iets delen wat niet werkt.
Hmmm... erg interessant!vinneke schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:56:
Weet je ook wat er precies warm wordt? Dat de omvormer zelf naar 40 graden gaat geloof ik wel, maar als het echt de batterijen zelf zijn dan is een beetje actief koelen wellicht de moeite waard. Uit je verhaal maak ik een beetje op dat de hoofdbatterij bij de omvormer (door de omvormer?) warm wordt, en niet de batterijen er onder?
En je hebt nu 1 torentje met 3 batterijen? Dan zit die ene omvormer natuurlijk snel op z'n max van 2400w te werken. Met meer torentjes wordt dat wat meer verdeeld natuurlijk (al is op alle 3 de max halen natuurlijk nog steeds mogelijk).
In de documentatie staat geloof ik iets van 2cm aan benodigde ruimte achter de unit, maar als ik dit zo zie/lees dan is wat meer geen overbodige luxe.
Zoals ik het zie. In de basismodule die iedereen heeft zit al een batterij. Die zit dus laten we zeggen direct tegen de omvormer. Verder heeft elk uitbreidingspack één temperatuursensor. De sensor van de hoofdunit heet "Batt Temp-MB" volgens de officiële documentatie van Indevolt. Dus ik veronderstel dat dit dezelfde sensor is, op dezelfde plaats, als in de aparte packs, en dus wel degelijk de temperatuur van de batterij is van de hoofdunit. Niet de omvormer.BramT schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:44:
[...]
Hmmm... erg interessant!
Weet je ook wat er precies warm wordt? Dat de omvormer zelf naar 40 graden gaat geloof ik wel, maar als het echt de batterijen zelf zijn dan is een beetje actief koelen wellicht de moeite waard. Uit je verhaal maak ik een beetje op dat de hoofdbatterij bij de omvormer (door de omvormer?) warm wordt, en niet de batterijen er onder?
En je hebt nu 1 torentje met 3 batterijen? Dan zit die ene omvormer natuurlijk snel op z'n max van 2400w te werken. Met meer torentjes wordt dat wat meer verdeeld natuurlijk (al is op alle 3 de max halen natuurlijk nog steeds mogelijk).
In de documentatie staat geloof ik iets van 2cm aan benodigde ruimte achter de unit, maar als ik dit zo zie/lees dan is wat meer geen overbodige luxe.
Ik denk trouwens dat er gezien het design niet megaveel verschil is tussen beide, ze zitten samen in dezelfde metalen doos, en delen de koelvinnen.
Verder merk ik op dat mijn eerste uitbreidingspack mee opwarmt met de bovenste hoofdunit als die echt warm wordt. Dus mijn gevoel is: die bovenste batterijen, incl. die in het omhulsel van de omvormer, gaan vrij hard afzien tov de andere batterijen onderaan de toren.
Daarom de koeling. Geen idee of het echt iets zal uitmaken, misschien is het de omvormer die eerder stuk gaat
Dat lijkt me geen rare veronderstelling. Het maakt ook niet echt uit waar de warmte vandaan komt natuurlijk. Batterij warm = batterij warm.vinneke schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:36:
[...]
Dus ik veronderstel dat dit dezelfde sensor is, op dezelfde plaats, als in de aparte packs, en dus wel degelijk de temperatuur van de batterij is van de hoofdunit. Niet de omvormer.
Ook even rondgezocht, en kwam o.a. deze informatie tegen. In eerste instantie noemen ze dat alles onder de 45 graden wel prima is. Maar dan later wel deze alinea:
Heat acts as an accelerant for the parasitic chemical reactions that age a battery. A general rule is that for every 10°C (18°F) increase above a baseline of 25°C (77°F), a battery's cycle life can be cut in half. A battery rated for 5,000 cycles might only last 2,500 cycles if consistently operated at 35°C (95°F).
Laden kan je makkelijk op 1500 of zelfs 800 zetten en die zit al in de middag vol en ontladen doet hij bij de meeste mensen toch niet constant op 2400, dus daar kan het al niet te warm worden lijkt me.
Diegene die aan de onzin Dynamisch handelen doen, die komen er zelf ooit wel achter, dat het allemaal geen zin heeft.
[ Voor 13% gewijzigd door Paulo123 op 21-04-2026 18:13 ]
Soms heb je maar een paar uur volle zon per dag, dan ga ik echt wel met 2.4kW chargen. De temperatuur loopt ook traag op, moest ik maar 1 extra of 2 extra batterijen hebben dan zou ik minder hoog gaan.
Ontladen is idd geen enkel probleem. Vandaag wel weer 43 graden gehaald terwijl ik koeling V2 aan het maken was. En ik heb een Solidflex die zogezegd minder warm wordt. En het is maar 15graden in mijn garage.
Nou ja, als je meerdere units hebt dan ga je het laden wel 'verdelen' en kom je per unit dus wel lager uit. Volgens m'n grafiekje zat ik vandaag van 9:00 tot 18:00 al boven de 2kw uit de PV (wel oost/west opstelling). Da's al 9 uur. Dan haal je met 800w laden dus precies net de 7.2kwh. Wat marge er op voor eventuele wolkjes en je bent er. Ik denk dat zelfs in jouw situatie met 2.4kw laden al niet nodig is. Hoe ziet jouw SoC grafiek er deze dagen uit?vinneke schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:17:
Dat is toch wel erg afhankelijk van hoeveel capaciteit je hebt. Die capaciteit schaalt wel, maar niet je max laadvermogen. Ik heb niet superveel zonnepanelen, en ik moet 7.2kW[h] laden, hoe ga je dat volkrijgen op 800Watt.
Soms heb je maar een paar uur volle zon per dag, dan ga ik echt wel met 2.4kW chargen. De temperatuur loopt ook traag op, moest ik maar 1 extra of 2 extra batterijen hebben dan zou ik minder hoog gaan.
Ik zie alweer automatisering aankomen waarbij op basis van de verwachte zonuren het max laadvermogen wordt ingesteld
Da's potdomme wel een delta van bijna 30...vinneke schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:17:
Vandaag wel weer 43 graden gehaald terwijl ik koeling V2 aan het maken was. En het is maar 15graden in mijn garage.
Bij mij gaan ze in de berging waar het in de zomer toch snel 25 gaat zijn.
Het verschil tussen de solid- en powerflex is voor wat ik kan vinden alleen de batterijsamenstelling (semi solid of niet), en voor mij was de conclusie al een beetje dat de omvormer de voornaamste warmtebron was -- anders waren bij jou de onderste batterijen net zo warm geworden (ik ga er van uit dat de bms de load verdeeld danwel dat die dingen gewoon parallel staan). En die omvormer is dus voor zo ver ik kan vinden wel identiek tussen de solid- en powerflex.vinneke schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:17:
En ik heb een Solidflex die zogezegd minder warm wordt.
Even terugkijkend naar je grafiek zit je ook maar een paar uur per dag op die temperatuur. Ik denk dat dat over de gehele levensduur van de batterij wel te behappen is. Desalniettemin wel goed dingetje om in de gaten te houden. Ik ga zeker wat extra ruimte voor ventilatie (al dan niet actief) inmeten. Dus dank voor de info en inzichten!
Nadat ik de waardes heb toegevoegd aan HA, kon ik vandaag zien dat er een piek was van 39 graden rond 12 uur, en dat kan kloppen, want daarna waren de accu's vol. Staat op de zolder van de garage, zal daar nu ook zo rond de 15 graden zijn, maar de accutemp blijft boven de 24 graden, ws door het ontladen.vinneke schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:17:
Vandaag wel weer 43 graden gehaald terwijl ik koeling V2 aan het maken was. En ik heb een Solidflex die zogezegd minder warm wordt. En het is maar 15graden in mijn garage.
Goed, mijn plan is nog steeds om max te laden en de batterij zo snel mogelijk vol te hebben. Ik wil op wisselend bewolkte dagen ook gewoon mijn vaatwasser opzetten om 11u en dan is het aangenaam dat er al veel in de batterij zit om te helpen NOM te draaien.
In ieder geval, het blijkt dus 19graden in mijn garage te zijn, geen 15. Vandaag volle zon. Ik ga max laden. Ik heb drie Arctic P14 Pro fans. Ik post straks de grafiek gisteren (geen koeling) t.o.v. vandaag.
[ Voor 19% gewijzigd door vinneke op 22-04-2026 07:25 ]
Ik heb straks een 6kwh accu powerflex 2000 dus die is snel vol.
:strip_exif()/f/image/nw5EtBgvZ3HnqnggrNclbqWU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok het verdict. Batterij is net volledig geladen van 15% naar 100%, zoals gisteren. Dagpiek temperatuur is voorbij. De startemperatuur vanochtend was lager, maar dit is door de koeling die ik zachtjes laat doordraaien in de nacht. De temperatuur van de ruimte zelf is niet veranderd, dit is rond de 19 graden.
Zonder koeling
Start: 27°C Max: 43°C delta: 16°C
Met koeling
Start: 23°C Max: 33°C delta: 10°C
Dus 10 graden koeler, en aanzienlijk kleinere delta. Dat is de moeite waard, ik behoud de koeling. Het is meteen nog iets extra waar je mee kan spelen qua PWM instelling etc.
Imo moet het ook nog zomer worden, als mijn Indevolt dan zonder koeling zou beginnen op 30 graden dan gaat ie richting 45 graden. Korstondig of niet, dat is dus elke zonnige dag dat je je bovenste batterij(en) even opwarmt tot een - volgens mij - te hoge temperatuur.
Ieder doet wat ie wil natuurlijk.
Ik heb nog geen manier gezien in (reviews van) de app om zaken regelen met tijdschema's of zoiets. Dus dat zal via HA/Homey moeten inderdaad. Ben ik ook van plan, met m'n oost/west opstelling ben ik ook in de 'dure' uurtjes nog aardig wat aan het produceren.Jessy007 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:23:
Even een vraag is het mogelijk om smorgens duuren stroom nog niet je accu vol te laden via indevolt of moet je dan via ha werken of zo?
Na dit jaar wordt dat veel minder relevant overigens. Dan krijg je 'vaak' voor de dure uurtjes nog steeds minder dan wat de goedkope uurtjes kosten. (Glazenbol statement)
Ja klopt maar er zit nog steeds extra marge in als je meer export dan importeert dan kan je tot een uur of 12 exporteren en daarna accu laden en dan accu vol weer exporteren. Is maar een klein bedrag maar als het 50 p/j is x10j is het toch weer 500 euro ( 2kwh accu😅😂)BramT schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:38:
[...]
Ik heb nog geen manier gezien in (reviews van) de app om zaken regelen met tijdschema's of zoiets. Dus dat zal via HA/Homey moeten inderdaad. Ben ik ook van plan, met m'n oost/west opstelling ben ik ook in de 'dure' uurtjes nog aardig wat aan het produceren.
Na dit jaar wordt dat veel minder relevant overigens. Dan krijg je 'vaak' voor de dure uurtjes nog steeds minder dan wat de goedkope uurtjes kosten. (Glazenbol statement)
Maar als je (bij onvoldoende PV) je batterij volgooit inde daluren vanaf het net dan maak je nog steeds "winst" door tijdens de dure uren je batterij te gebruiken i.p.v. netstroom. Dat is een use case die voor iedereen gaat gelden vanaf 2028.
Ik heb hem nog niet hoger gezien dan 34 graden tijdens laden.
En deze staat op laden 2400 watt en ontladen het zelfde.
Voor nu werkt het prima en er zijn zeker puntjes die indevolt of middels HA bijgeschaafd kunnen worden.
Vindt mooi systeem ook al is het nog redelijk onbekend
(ik heb overigens een vast contract waarbij ik niet op de prijs per kwartier/uur hoef te letten).
Heb je de omvormer wel toegevoegd in de app?SED schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:32:
Inmiddels draait de indevolt batterij met semi solid state hier prima. vol bij zon en ontladen in de avond.
Maar een vraag zit met toch wel dwars. In de app "ziet" hij de zonnepanelen energie helemaal niet.
Dat zorgt een soms wat vreemde resulaten in de app.
[Afbeelding]
solarman is geen omvormer. Veel omvormers kun je toevoegen als device.SED schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:53:
Ja p1 solarman ziet indevolt en indevolt ziet p1 solarman
Dus alleen verbruik matchen zodra er verbruik is. Maar opladen met PV mee wachten tot een bepaalde prijs.
Of is dat de nieuwe AI modus waar je hier en daar iets over leest?
Be small, act BIG.
Ik heb net in HA iets in elkaar gefrutseld waarvan ik nog moet zien of het werkt.thaMini schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:58:
Zijn er meer mensen die half-NOM willen draaien?
Dus alleen verbruik matchen zodra er verbruik is. Maar opladen met PV mee wachten tot een bepaalde prijs.
Of is dat de nieuwe AI modus waar je hier en daar iets over leest?
Tot 8.00 uur gewoon NOM, dan de batterij legen op het net. Netjes tot 13.00 wachten en dan de batterij laden. Vanaf 16.00 weer gewoon NOM.
PV uitzetten heb ik nog geen voorziening voor en ik wil morgen wel op stap.
De indevolt batterij heeft de omvormer aan boord.. zien elkaar twee richtingen op.gjcvro schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:00:
[...]
solarman is geen omvormer. Veel omvormers kun je toevoegen als device.
Copyright and left by SED...
Deze was ik ook vergeten. Idd eerst toevoegen bij "Energie Integratie" en dan als apparaat omvormer selecteren.
Dat is dus niet het geval?
Bij gegevensbron kan ik de p1 meter bijv niet kiezen. (daar staat alleen de thuis energie hub oftewel de Indervolt batterij.
ook de optie "last" heeft dus geen data en kan geen berekening maken.
[ Voor 21% gewijzigd door SED op 24-04-2026 17:33 ]
Ja ik drukte me misschien niet goed uit. Maar zo lang de prijzen “hoog” zijn wil ik graag PV naar het net hebben. Maar mocht er toevallig een grote verbruiker inschakelen dan wel graag dat even compenseren uit de batterij. En dan pas laden uit PV of uit net als de prijzen nog lager zijn.Nanuk schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:39:
[...]
Ik heb net in HA iets in elkaar gefrutseld waarvan ik nog moet zien of het werkt.
Tot 8.00 uur gewoon NOM, dan de batterij legen op het net. Netjes tot 13.00 wachten en dan de batterij laden. Vanaf 16.00 weer gewoon NOM.
PV uitzetten heb ik nog geen voorziening voor en ik wil morgen wel op stap.
Be small, act BIG.
Hij haalt de data ook uit de P1 meter, maar weet niet waar die stroom vandaan komt. Dus is het gewoon netinvoer of uitvoer. want dat is het enige dat de P1 meter ziet.SED schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:25:
Ah nu snap ik wat je bedoelde met omvormer. Ik gebruik enphase (micro-omvomers) en die zit er niet bij. Maar omdat andere p1 meter ( https://smartgateways.nl/...smart-meter-wifi-gateway/) probleemloos de solar en de andere bronnen ziet ging ik er van uit dat indevolt ook de data uit de p1 meter kan halen en tonen.
Dat is dus niet het geval?
Bij gegevensbron kan ik de p1 meter bijv niet kiezen. (daar staat alleen de thuis energie hub oftewel de Indervolt batterij.
ook de optie "last" heeft dus geen data en kan geen berekening maken.
Klopt, maar je kunt ook b.v. een Solaredge omvormer en een Goodwe omvormer toevoegen, zodat hij wat beter weet wat er opgewekt wordt. Ik ging er van uit dat het niet ging over de on board omvormer.SED schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:40:
[...]
De indevolt batterij heeft de omvormer aan boord.. zien elkaar twee richtingen op.
Ik heb een APsystems PVset, de koppeling met indevolt is er helaas ook niet.SED schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:35:
Te hopen dat er een ondersteuning komt voor enphase dan maar. Nu zijn er maar een paar merken toe te voegen.
Reactie van indevolt:
Ik overweeg nu een shelly CT klem. Die lijkt toegevoegd te kunnen worden in de indevolt app.Our R&D team is currently evaluating the feasibility of data integration with APsystems. Since the APsystems platform is fee‑based, the associated integration costs are relatively high. Development and assessment are still ongoing, and we are unable to provide a clear conclusion at this time. Any further updates will be announced through our official social media channels.
In the meantime, you can use two smart meters: one to monitor household consumption data, and another to measure the PV generation data from your APsystems inverter. In the future, our smart plug will also support the function of measuring PV generation data.
Iemand ervaring met zo'n CT klem icm de batterij app?
Dat is handig om te doen inderdaad.Deantjuh schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:47:
[...]
Deze was ik ook vergeten. Idd eerst toevoegen bij "Energie Integratie" en dan als apparaat omvormer selecteren.
Iemand een idee waar ik de API-sleutel van mijn SolarEdge omvormer kan vinden?
Edit: Waarschijnlijk kan ik deze zelf niet zien, dus heb de installateur een bericht gestuurd om e.e.a. open te zetten.
[ Voor 14% gewijzigd door Gijs4 op 25-04-2026 12:53 ]
Zie onderstaande reactie welke ik van de week ontving
Hello Marcel,
After a period of effort and experimentation, the R&D team indicated that they can attempt to integrate with *Enphase* next week and then *hoymiles* .
*Fronius and APS* are currently still finding integration solutions
And for *SMA* ,
Best regards
Indevolt Nele,
Maar mijn vraag is gericht op de mogelijk onzekere tijden: als ik de cluster ophef, de 2 'keuken'panelen direct op de BK1600 aansluit (MPPT-ingang), en ik de Powerflex 2000 aansluit op het noodstopcontact van de BK1600 --> zou ik dan beide batterijen tegelijk opladen?
Als je mijn buurman was konden we ruilen, ik heb een powerflex hybrid maar gebruik de pv aansluitingen niet.trabajarbj schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:03:
Sinds een paar maanden heb de Powerflex 2000 Eco 2+2kWh. Ergens heb ik wel snel spijt gekregen dat ik niet de hybride versie heb gekocht, gezien de mogelijk onzekere tijden. Naast de reguliere panelen op het dak heb ik namelijk ook nog 2 goed bereikbare panelen met stekker op het dak van m'n keuken. Deze week zag ik een leuke aanbieding bij Indevolt voor de (kleine, portable) BK1600 met directe aansluiting van panelen (€449 - €20 korting omdat ik al een P1-meter heb). Deze BK1600 in een impuls gekocht en vanochtend super makkelijk een cluster gemaakt met de Powerflex.
Maar mijn vraag is gericht op de mogelijk onzekere tijden: als ik de cluster ophef, de 2 'keuken'panelen direct op de BK1600 aansluit (MPPT-ingang), en ik de Powerflex 2000 aansluit op het noodstopcontact van de BK1600 --> zou ik dan beide batterijen tegelijk opladen?
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
Er was toch een type omvormer wat je rechtstreeks op de accu aan kon sluiten, een stekkeromvormer?trabajarbj schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:03:
Sinds een paar maanden heb de Powerflex 2000 Eco 2+2kWh. Ergens heb ik wel snel spijt gekregen dat ik niet de hybride versie heb gekocht, gezien de mogelijk onzekere tijden. Naast de reguliere panelen op het dak heb ik namelijk ook nog 2 goed bereikbare panelen met stekker op het dak van m'n keuken. Deze week zag ik een leuke aanbieding bij Indevolt voor de (kleine, portable) BK1600 met directe aansluiting van panelen (€449 - €20 korting omdat ik al een P1-meter heb). Deze BK1600 in een impuls gekocht en vanochtend super makkelijk een cluster gemaakt met de Powerflex.
Edit : dit zocht ik:
De SolidFlex 2000 ECO is compatibel met 99% van de micro-omvormers en maakt een maximaal vermogen tot 2400W mogelijk. Het werkt efficiënt en benut je energie optimaal.
[ Voor 8% gewijzigd door gjcvro op 25-04-2026 18:26 ]
Ik heb zelfde probleem met een SMA SB5000-20 omvormer,SED schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:32:
Inmiddels draait de indevolt batterij met semi solid state hier prima. vol bij zon en ontladen in de avond.
Maar een vraag zit met toch wel dwars. In de app "ziet" hij de zonnepanelen energie helemaal niet.
Dat zorgt een soms wat vreemde resulaten in de app.
[Afbeelding]
Ja, heb ik ook nog 1, SMA, van de oude stempel met alleen bluetooth connectie. Naja, ze heel veel maakt het me ok niet uit dat ik de ene omvormer mis. Belangrijkst is toch gewoon de P1 meting.Joske59 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:35:
[...]
Ik heb zelfde probleem met een SMA SB5000-20 omvormer,
Iemand ideeën?
Jammer dat het er niet een week eerder is. Maar goed, jij doet je best en dat waardeer ik enorm.Xirt schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:07:
Real Time Mode en dan op "Discharge" instellen met target SOC. Dat kan vanaf de app (handmatig) en de verwachting is dat dit vanaf 2026.5 ook via de core Home Assistant integratie kan (dus dat kan je het makkelijk automatiseren).
HA zit wat betreft nieuwe features nu eenmal vast aan een maandelijkse cyclus (wat op zich juist prima is): deze PR is inmiddels twee maanden "in the works", maar is gisteravond geapproved dus ik wacht nu op het mergenNanuk schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:00:
[...]
Jammer dat het er niet een week eerder is. Maar goed, jij doet je best en dat waardeer ik enorm.
Blijkt dat ik toch niet van tevoren de specificaties goed heb gelezen: het is inderdaad mogelijk om de Powerflex Eco te laden vanuit de stekkerbatterij via het noodstopcontact. Bedankt voor de tip! Zojuist getest, werkt prima (nadat ik wel pas na 10 minuten besefte dat je de by-pass moet aanzetten). Ik begrijp dat binnenkort nog de 'eilandmodus' beschikbaar moet komen, waarbij het laden ook lukt indien de Powerflex niet op het net is aangesloten.gjcvro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:21:
[...]
Er was toch een type omvormer wat je rechtstreeks op de accu aan kon sluiten, een stekkeromvormer?
Edit : dit zocht ik:
[...]
De BK1600 heb ik dus deels op verkeerde gronden gekocht, maar: 1,6kWh tegen een mooie prijs is altijd welkom, ik kan nu met een hoger wattage ontladen via de cluster en met het lage gewicht/draagbeugel beschik ik over mobiele stroom.
Ik lees dat toch anders in de handleiding:trabajarbj schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:19:
[...]
Blijkt dat ik toch niet van tevoren de specificaties goed heb gelezen: het is inderdaad mogelijk om de Powerflex Eco te laden vanuit de stekkerbatterij via het noodstopcontact. Bedankt voor de tip! Zojuist getest, werkt prima (nadat ik wel pas na 10 minuten besefte dat je de by-pass moet aanzetten). Ik begrijp dat binnenkort nog de 'eilandmodus' beschikbaar moet komen, waarbij het laden ook lukt indien de Powerflex niet op het net is aangesloten.
De BK1600 heb ik dus deels op verkeerde gronden gekocht, maar: 1,6kWh tegen een mooie prijs is altijd welkom, ik kan nu met een hoger wattage ontladen via de cluster en met het lage gewicht/draagbeugel beschik ik over mobiele stroom.
/f/image/sJS8raEqVojcB9c0W9547deF.png?f=fotoalbum_large)
bron
Dus het vermogen kan vanuit het noodstroom stopcontact doorgegeven worden naar de AC/normale input kant .. maar nergens staat dat je er ook de batterij mee kan opladen. Volgens mij alleen een pass-through tot een max van 2400W.At this time, the PV input will be provided
to the load through the micro-inverter
Nou besef ik dat het bovenstaande natuurlijk ook niet de waarheid hoeft te zijn. Daarom heb ik de vraag uitgezet bij Indevolt.
Overigens lijkt het gebruik van deze mogelijkheid in een on-grid situatie niet echt waardevol: je spaart er hooguit een stopcontact mee uit, maar het kost je wel weer extra energie om het noodstopcontact actief te houden. In een off-grid, eiland modus situatie wordt het m.i. wel heel zinvol om de batterij op te kunnen laden ipv alleen maar een pass-through functie. Anders zou je alleen maar stroom hebben op de momenten dat de panelen iets opleveren + qua wattage ben je beperkt tot het maximum van de 2 panelen.
[ Voor 55% gewijzigd door trabajarbj op 27-04-2026 19:19 ]
Zonder een grid kan je met een generator of andere stroombron via de zelfde ingang die je normaal gebruikt de Indevolt opladen. (Getest bij de overbuurman).trabajarbj schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:05:
Voordat ik mn testje vanochtend ging doen, had ik de review van Energienerds gelezen waarin zij aangeven dat zij de Powerflex konden opladen via het noodstopcontact: https://energienerds.nl/i...-2000-eco-review#off-grid
Nou besef ik dat het bovenstaande natuurlijk ook niet de waarheid hoeft te zijn. Daarom heb ik de vraag uitgezet bij Indevolt.
Overigens lijkt het gebruik van deze mogelijkheid in een on-grid situatie niet echt waardevol: je spaart er hooguit een stopcontact mee uit, maar het kost je wel weer extra energie om het noodstopcontact actief te houden. In een off-grid, eiland modus situatie wordt het m.i. wel heel zinvol om de batterij op te kunnen laden ipv alleen maar een pass-through functie. Anders zou je alleen maar stroom hebben op de momenten dat de panelen iets opleveren + qua wattage ben je beperkt tot het maximum van de 2 panelen.
Je moet dan wel de Indevolt App verbinden via de Bluetooth/directe verbinding om de juiste configuratie te activeren.
Ik heb het systeem rechtstreeks bij Indevolt gekocht, inclusief één uitbreidingsaccu. Daarnaast heb ik een Shelly Pro 3Em aangeschaft, omdat mijn bestaande P1‑meter met een update-interval van 10 seconden te traag was.
De accu staat bij mij in de schuur, welke is aangesloten op een aparte aardlekschakelaar. Verder zitten er geen noemenswaardige verbruikers op deze groep. Daarom ben ik aan het kijken of het veilig mogelijk is om voorbij de huidige 800 watt ontlaadgrens te gaan.
Op de schuur liggen drie DMEG‑zonnepanelen van 465 Wp per stuk, die direct op de accu zijn aangesloten.
Het doel van deze set‑up was om zoveel mogelijk “0 op de meter” te draaien, en dat lukt eigenlijk verrassend goed. Grote verbruikers zoals de kookplaat, waterkoker, droger en wasmachine zorgen uiteraard voor pieken waar de accu niet volledig tegenop kan. Gedurende de dag zie ik echter dat het rustverbruik meestal tussen de 0 en 15 watt ligt. Ik gebruik een kleine buffer om te voorkomen dat er onnodig wordt teruggeleverd.
Het systeem werkt inmiddels erg mooi. De zonnepanelen compenseren het huisverbruik direct via de omvormer in de accu. Wat overblijft wordt opgeslagen in de accu, en zodra deze vol is, wordt het overschot teruggeleverd aan het net.
Al met al ben ik zeer tevreden met deze opstelling!
Moet ik ook met een CT-klem gaan werken ipv een P1 lezer? En zo ja welke? Is een 1 x 35 amp aansluiting met ombouw naar 3 fase in het verschiet. Alvast dank voor meedenken!
Ik woon in een Stedin gebied en heb ook een oude meter (per 10 sec data). Heb geïnformeerd wat een nieuwe meter kost: €66 euro slechts! Mogelijk bij jou dus ook zoiets, doe er je voordeel mee.buutvrij schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:48:
Hier nu 3 weken een Powerflex Hybrid in huis, alleen AC gekoppeld met helaas ook een oude (1x per 10 sec P1 lezing) meter. Ik wil NoM maar zoals eerder aangegeven zwalkt 'ie alle kanten op, niet in de buurt van NoM.
Moet ik ook met een CT-klem gaan werken ipv een P1 lezer? En zo ja welke? Is een 1 x 35 amp aansluiting met ombouw naar 3 fase in het verschiet. Alvast dank voor meedenken!
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
Voor mij maakt deze PR/ de kwaliteit van de HA integratie Indevolt tot het meest interessante stekker batterij systeem op de markt, lijkt tijd om erop over te stappen - realtime charge/ discharge met een target SOC nu dus beschikbaar in HA, top, veel dank!Xirt schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 00:01:
Mijn PR voor actions is vandaag gemerged, dus deze zou in 2026.5 moeten gaan zitten: https://github.com/home-assistant/core/pull/163578 . Verder niet veel bijzonders, want ik verwacht niet dat ik al mijn opgelijnde wijzigingen er nog in ga krijgen (eerstvolgende wijzigingen: boost quality scale naar silver, boost API library (in potlood support voor "SF-1200"), add binary sensors met voornamelijk heating state per batterij)
[ Voor 5% gewijzigd door johnhemmers op 29-04-2026 09:31 ]
Krijg je geen nieuwe meter bij de overgang van 1 naar 3 fase? Een nieuwe zal meteen de 1 sec meter zijn.buutvrij schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:48:
Hier nu 3 weken een Powerflex Hybrid in huis, alleen AC gekoppeld met helaas ook een oude (1x per 10 sec P1 lezing) meter. Ik wil NoM maar zoals eerder aangegeven zwalkt 'ie alle kanten op, niet in de buurt van NoM.
Ik wel (inmiddels 3 jaar geleden)bitflusher schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:14:
Krijg je geen nieuwe meter bij de overgang van 1 naar 3 fase? Een nieuwe zal meteen de 1 sec meter zijn.
In 2027 komt er een nieuwe universele slimme meter, geschikt voor 1 en 3 fase en met een stroom meet-deel en een vervangbaar "slimme electronica" deel (1 sec. doorgifte stroom verbruik, iedere 5 min. gas verbruik). De spec's zijn nog niet publiekelijk bekend (zover ik weet) . Met CT-klemmen hou je alles zelf in de hand!buutvrij schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:48:
Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.
Dus ik laat me verrassen hoe goed dit gaat werken.
En anders wordt het iets knutselen in Home Assistant.
Be small, act BIG.
- Realtime Control (acties): laden / ontladen
- Binaire sensoren: status van de meter connectie en apparaat-/batterijverwarmingsstatussen
- Ondersteuning voor SF1200 (beta – feedback wordt gewaardeerd)
- FIX: Dubbele sensor “Rated Capacity” is hernoemd naar “Discharge Limit” voor BK1600
:strip_exif()/f/image/oT9bKIzLVMmWBQ0si3cAZpuD.jpg?f=fotoalbum_large)