• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:13
Ik heb de velden toegevoegd als number en de API / coordinator files aangepast om uiteindelijk een call te kunnen doen op de SetData API (incl. benodigde combinatie van velden) om de charging / discharging power aan te kunnen passen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEJ4KQ0zYgCCV9v5y323DmCvnmE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0PhOpoGT26lZ4OxV0NwxwvxW.png?f=user_large

In de API specs staat echter een limitatie die mogelijk een beperking gaat vormen voor het instellen van de waarden:

- De waarde die ingesteld kan worden voor "Power (charging)" heeft een range van 0 - 1200. Volgens mij is dit de "Inverter Input Limit" in de app welke ingesteld kan worden van 100 - 2400.
- De waarde die ingesteld kan worden voor "Power (discharging") heeft een range van 0 - 800. Volgens mij is dit de "Max AC Output Power" in de app welke ingesteld kan worden van 0 - 2400.

Bovendien kan ik volgens de API Specs maar 4 instellingen aanpassen, terwijl ik in de app toch echt meer instellingen zie. Daarnaast zie ik geen enkel data point dat mij de huidige waarden geeft voor deze settings. Ik heb alle data points opgevraagd uit de API, maar geen enkel data point komt overeen met mijn Inverter Input Limit / Max AC Output Power zoals deze nu ingesteld staan.

Ik ga even contact opnemen met Indevolt om te checken hoe dit zit, want zover mij bekend zou de API "volledig" moeten zijn (en de documentatie lijkt dit tegen te spreken).

Update: mail gestuurd, now we wait 8)

• duvekot
  • Laatst online: 18:48
Xirt schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:59:
offtopic:
Voor tijdens het wachten:
YouTube: Heineken | Pathfinder

• Gr33nfield
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:24
Nou ik heb de Powerflex ook maar besteld na het lezen van alle reacties.

Ik heb de eco besteld met 8kw opslag. Ik heb namelijk geen mogelijkheid om mijn panelen direct op de accu aan te sluiten.

Wat zal voor mij met panelen, (die in de maanden nov, dec en jan echt minimaal opleveren), warmtepomp en dynamisch contract de beste instelling zijn?

Smartmodes?

• Xirt
Xirt schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:59:
Ik heb de velden toegevoegd als number en de API / coordinator files aangepast om uiteindelijk een call te kunnen doen op de SetData API (incl. benodigde combinatie van velden) om de charging / discharging power aan te kunnen passen:
[Afbeelding]

In de API specs staat echter een limitatie die mogelijk een beperking gaat vormen voor het instellen van de waarden:

- De waarde die ingesteld kan worden voor "Power (charging)" heeft een range van 0 - 1200. Volgens mij is dit de "Inverter Input Limit" in de app welke ingesteld kan worden van 100 - 2400.
- De waarde die ingesteld kan worden voor "Power (discharging") heeft een range van 0 - 800. Volgens mij is dit de "Max AC Output Power" in de app welke ingesteld kan worden van 0 - 2400.

Bovendien kan ik volgens de API Specs maar 4 instellingen aanpassen, terwijl ik in de app toch echt meer instellingen zie. Daarnaast zie ik geen enkel data point dat mij de huidige waarden geeft voor deze settings. Ik heb alle data points opgevraagd uit de API, maar geen enkel data point komt overeen met mijn Inverter Input Limit / Max AC Output Power zoals deze nu ingesteld staan.

Ik ga even contact opnemen met Indevolt om te checken hoe dit zit, want zover mij bekend zou de API "volledig" moeten zijn (en de documentatie lijkt dit tegen te spreken).

Vandaag reactie gehad dat mijn mail doorgestuurd is naar het technische team en dat ik maandag reactie kan verwachten. Ik verwacht op dit moment echter dat de API helemaal niet volledig is (dus dezelfde opties heeft als de app), maar dat ze aan gaan geven dat je via real-time mode de batterij zelf aan kan aansturen.

Nu is er al iemand geweest die daarvoor de bestaande integratie al aangepast heeft. Deze integratie voegt vier extra services toe die de real-time mode van de batterij gebruiken om 'm aan te sturen. De automatisering in de readme van deze integratie doet eigenlijk precies hetzelfde als mijn huidige opstelling met de Solarman P1 meter. Dat is niet heel gek: het lijkt erop dat deze repo gebaseerd is op een niet langer bestaande repo van Solarman (zie link onderaan).

Een snelle oplossing zou zijn om bovenstaande repo te gebruiken en de automatisering aan te passen zodat laden altijd mag, maar ontladen alleen tijdens bepaalde tijden (dus een conditie toevoegen in "Rule 2"). Ik hou mijn eigen codebase nog even open in het geval Indevolt maandag aangeeft dat er meer opties beschikbaar zijn voor het besturen via de API.

• patrick_199
  • Registratie: December 2025
  • Nu online
Gr33nfield schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:08:
Nou ik heb de Powerflex ook maar besteld na het lezen van alle reacties.

Ik heb de eco besteld met 8kw opslag. Ik heb namelijk geen mogelijkheid om mijn panelen direct op de accu aan te sluiten.

Wat zal voor mij met panelen, (die in de maanden nov, dec en jan echt minimaal opleveren), warmtepomp en dynamisch contract de beste instelling zijn?

Smartmodes?
We zijn nog op zoek naar de ideale instelling, maar op dagen zonder zon en zonder echt lage prijzen blijft het lastig om je batterij zinvol te laden. Ik gebruik momenteel zelf de Slim-modus met een automatisch prijsverschil van 6 of 7 cent. Als dat prijsverschil er op een dag niet is, dan blijft hij gewoon op de modus 'Eigen gebruik voorrang' staan (nul op de meter).

Ik verwacht de komende tijd van indevolt de nodige updates en aanpassingen die het systeem nog slimmer maken.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:18
Met een klein laagje sneeuw op de panelen gewoon aan het opladen 💪Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cIkQCJZ9M0LB340iC67o4ciYZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/givVd85RWmNvV9496iltyLLK.jpg?f=fotoalbum_large

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
Goud hé, die opstart spanning ligt zo laag dat de panelen het bijna altijd wel doen.

• Gr33nfield
patrick_199 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:47:
[...]

We zijn nog op zoek naar de ideale instelling, maar op dagen zonder zon en zonder echt lage prijzen blijft het lastig om je batterij zinvol te laden. Ik gebruik momenteel zelf de Slim-modus met een automatisch prijsverschil van 6 of 7 cent. Als dat prijsverschil er op een dag niet is, dan blijft hij gewoon op de modus 'Eigen gebruik voorrang' staan (nul op de meter).

Ik verwacht de komende tijd van indevolt de nodige updates en aanpassingen die het systeem nog slimmer maken.
Thanks!

Ik kan mijn panelen niet rechtstreeks aansluiten maar het is natuurlijk wel handig dat de batterij gaat laden zodra ik stroom opwek. Het zou dan ook mooi zijn dat het systeem of pi meter kan koppelen met mijn Growatt omvormer. Of doet hij dit al dat je zo weet...

• Xirt
Xirt schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:35:
[...]

Vandaag reactie gehad dat mijn mail doorgestuurd is naar het technische team en dat ik maandag reactie kan verwachten. Ik verwacht op dit moment echter dat de API helemaal niet volledig is (dus dezelfde opties heeft als de app), maar dat ze aan gaan geven dat je via real-time mode de batterij zelf aan kan aansturen.

Nu is er al iemand geweest die daarvoor de bestaande integratie al aangepast heeft. Deze integratie voegt vier extra services toe die de real-time mode van de batterij gebruiken om 'm aan te sturen. De automatisering in de readme van deze integratie doet eigenlijk precies hetzelfde als mijn huidige opstelling met de Solarman P1 meter. Dat is niet heel gek: het lijkt erop dat deze repo gebaseerd is op een niet langer bestaande repo van Solarman (zie link onderaan).

Een snelle oplossing zou zijn om bovenstaande repo te gebruiken en de automatisering aan te passen zodat laden altijd mag, maar ontladen alleen tijdens bepaalde tijden (dus een conditie toevoegen in "Rule 2"). Ik hou mijn eigen codebase nog even open in het geval Indevolt maandag aangeeft dat er meer opties beschikbaar zijn voor het besturen via de API.
Net (dus inderdaad op zondag 8) ) het volgende gekregen:
Hello. We will be updating the API integration documentation next week and will share it with you as soon as it's ready. Best regards, Indevolt Service
Mogelijk komt er dus meer functionaliteit naar de API (of is die er al maar nog niet gedocumenteerd). Zodra ik wat weet zal ik hier even updaten.

• duvekot
Gr33nfield schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:36:
[...]

Thanks!

Ik kan mijn panelen niet rechtstreeks aansluiten maar het is natuurlijk wel handig dat de batterij gaat laden zodra ik stroom opwek. Het zou dan ook mooi zijn dat het systeem of pi meter kan koppelen met mijn Growatt omvormer. Of doet hij dit al dat je zo weet...
Als je de Indevolt aan de P1 gekoppeld hebt dan heeft die "indirect" ook de data van je Growatt .. niet direct gekoppeld, maar alle stroom die je Growatt aanmaakt wat meer is dan wat je huis nodig heeft zal dan geëxporteerd worden naar het stroomnet. Maar met de "Nul op de Meter" instellingen van je Indevolt accu gaat die dan direct die extra stroom de accus in stoppen zodat er niets meer naar het net gaat (tenzij je meer dan 800/2400 watt aan stroom over hebt)

• JC-Denton
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-01 23:28
Xirt schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:00:
[...]

[...]

Mogelijk komt er dus meer functionaliteit naar de API (of is die er al maar nog niet gedocumenteerd). Zodra ik wat weet zal ik hier even updaten.
Ik heb ook een reactie ontvangen over het activeren van de Bypass bij een stroomstoring. Het is nu niet mogelijk om deze te activeren door de app lokaal te verbinden. Deze functie wordt toegevoegd en zal in de volgende app update zitten.

• appelthee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:50
Ik ben van plan tweemaal een powerflex 2000 eco aan te schaffen met zo'n 7 batterij modules.

Ik wilde eerst voor èèn set gaan maar dan kan ik voor een groot deel van de dag niet genoeg opslaan of zelf gebruiken en gaat er alsnog veel het net terug op.

Nu wil ik op een van de twee mijn setje van twee zonnepanelen op de schuur met micro omvormer direct hier op aansluiten. Ik heb hier nu een homewizard kWh meter tussen hangen en zou dit graag zou houden. Kan dat denken jullie?

WP Quatt 4 kW | 4770 wp | EV 70 kWh

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

appelthee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:24:
Ik ben van plan tweemaal een powerflex 2000 eco aan te schaffen met zo'n 7 batterij modules.

Ik wilde eerst voor èèn set gaan maar dan kan ik voor een groot deel van de dag niet genoeg opslaan of zelf gebruiken en gaat er alsnog veel het net terug op.

Nu wil ik op een van de twee mijn setje van twee zonnepanelen op de schuur met micro omvormer direct hier op aansluiten. Ik heb hier nu een homewizard kWh meter tussen hangen en zou dit graag zou houden. Kan dat denken jullie?
Je bedoelt: Eco -> HW Energy Socket -> Micro? Dat moet volgens mij wel werken, mits het een Energy Socket betreft. Met een DIN-rail kWh-meter wordt dat wat lastiger uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 04-01-2026 11:27 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• duvekot
JC-Denton schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:02:
[...]
Ik heb ook een reactie ontvangen over het activeren van de Bypass bij een stroomstoring. Het is nu niet mogelijk om deze te activeren door de app lokaal te verbinden. Deze functie wordt toegevoegd en zal in de volgende app update zitten.
Eeuuhhh. Dus zelfs als je de WiFi weer up en running hebt.. kan je niet met de app op je telefoon die backup setting aanzetten? Kan dat nu alleen als er stroom op de AC aansluiting zit?

• appelthee
Taro schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Je bedoelt: Eco -> HW Energy Socket -> Micro? Dat moet volgens mij wel werken, mits het een Energy Socket betreft. Met een DIN-rail kWh-meter wordt dat wat lastiger uiteraard.
Goeie!

Gaat inderdaad wel om een din rail meter van HW.
Eco-> din HW meter -> Micro

• duvekot
appelthee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:32:
[...]
Goeie!

Kan die twee kanten op meten? Dus laat die generatie en afname los van elkaar zien?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

appelthee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Goeie!

Je zou op de off-grid uitgang een kabel naar de DIN meter kunnen leggen, dan ben je er al. Maar geen idee of dat haalbaar is. Een makkelijkere optie is een HW Energy Socket ertussen doen. Met max 800 Watt zou ik dat qua warmte persoonlijk wel aandurven, maar een echte kWh-meter is wel netter uiteraard.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• appelthee
duvekot schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Kan die twee kanten op meten? Dus laat die generatie en afname los van elkaar zien?
Yes, meet twee kanten op.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

• JC-Denton
duvekot schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Eeuuhhh. Dus zelfs als je de WiFi weer up en running hebt.. kan je niet met de app op je telefoon die backup setting aanzetten? Kan dat nu alleen als er stroom op de AC aansluiting zit?
Dat kan mogelijk wel maar dan heb je wel stroom nodig om je router in te schakelen. Of hotstop op je mobiel o.i.d. In ieder geval wat omslachtig maar ze gaan het oplossen!

• duvekot
JC-Denton schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:02:
[...]
Dat kan mogelijk wel maar dan heb je wel stroom nodig om je router in te schakelen. Of hotstop op je mobiel o.i.d. In ieder geval wat omslachtig maar ze gaan het oplossen!
Dus dan alleen via Bluetooth communicatie die verbinding leggen?

• Maartenverho
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-01 19:15
zo het heeft eventjes wat scripting gekost maar nu is mijn Powerflex lijkt helemaal ingegereld :). Ik ben nog een van degene die vastgeroest zit in Domoticz dus daar maar even zelf een python plugin voor data intake geschreven en verder Lua scripts voor de scheduling, aansturing en visualisatie in elkaar getimmerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0OlleTQ4u9gjOnm6v9jYeLJCb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6DeSbdSWq34fjNaaYfhUJMLq.png?f=fotoalbum_large

Ik heb mezelf ietwat laten gaan met de scheduler O-) . Hij haalt nu kwartierprijzen op van Enever.nl, uursvoorspellingen voor de komende twee dagen voor wind en zon van NED.nl. Dan vervolgens deze data gemoduleerd zodat stand van mijn zonnepanelen mee wordt genomen. Daarna doet de scheduler tweemaal per dag een bepaling hoe het best geladen en ontladen kan worden. Ik wil niet terug naar het net leveren, dus ontladen gaat dmv. 0 op meter modus.

Het zal nog even wat meer tweaken worden de komende tijd maar in ieder geval is het zo mooi geintregreerd in mijn setup tov. de Indevolt app.

• JC-Denton
duvekot schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Dus dan alleen via Bluetooth communicatie die verbinding leggen?
Precies, maak lokaal verbinding over bluetooth en zet dan de Bypass aan. Dit kan nu dus niet maar gaan ze toevoegen.

• Paulo123
  • Laatst online: 14:55
Misschien een gekke vraag:

Kan je de noodstroom uitgang op een bepaalde manier aansluiten aan je omvormers, zodat bij stroomuitval je zonnepanelen blijven werken en zo de groepenkast weer voorziet van stroom? 8)
Of bij bepaalde zekeringen een extra draad maken met stekker, zodat de accu in de garage, de koelkast boven gewoon van stroom kan voorzien? 8)
Allemaal leuke knutsel ideeën 8)7

• patrick_199
  • Nu online
Maartenverho schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:48:
zo het heeft eventjes wat scripting gekost maar nu is mijn Powerflex lijkt helemaal ingegereld :). Ik ben nog een van degene die vastgeroest zit in Domoticz dus daar maar even zelf een python plugin voor data intake geschreven en verder Lua scripts voor de scheduling, aansturing en visualisatie in elkaar getimmerd:

[Afbeelding]

Ik heb mezelf ietwat laten gaan met de scheduler O-) . Hij haalt nu kwartierprijzen op van Enever.nl, uursvoorspellingen voor de komende twee dagen voor wind en zon van NED.nl. Dan vervolgens deze data gemoduleerd zodat stand van mijn zonnepanelen mee wordt genomen. Daarna doet de scheduler tweemaal per dag een bepaling hoe het best geladen en ontladen kan worden. Ik wil niet terug naar het net leveren, dus ontladen gaat dmv. 0 op meter modus.

Het zal nog even wat meer tweaken worden de komende tijd maar in ieder geval is het zo mooi geintregreerd in mijn setup tov. de Indevolt app.
Het ziet er uitgebreid en toch overzichtelijk uit, een mooi systeem dat goed in elkaar zit. Ik hoop dat de Indevolt-app hier een beetje bij in de buurt komt in de toekomstige updates

• AquilaXL
  • Nu online
Paulo123 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 00:35:
Misschien een gekke vraag:

Kan je de noodstroom uitgang op een bepaalde manier aansluiten aan je omvormers, zodat bij stroomuitval je zonnepanelen blijven werken en zo de groepenkast weer voorziet van stroom? 8)
Of bij bepaalde zekeringen een extra draad maken met stekker, zodat de accu in de garage, de koelkast boven gewoon van stroom kan voorzien? 8)
Allemaal leuke knutsel ideeën 8)7
Vaak kan op de noodstroomuitgang een 800watt micro omvormer en niet een geheel PV systeem. De gewone AC zijde zal nooit gaan terugleveren als hij geen 50Hz netreferentie heeft. Wat jij beschrijft is een off-grid systeem en ja die bestaan maar dat kan en mag niet zomaar.

• Nexoez
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:01
Iemand enig idee hoe lang zo'n homologatieproces verloopt via Synergrid? Ik ben namelijk ook aan het twijfelen tussen de PowerFlex 2000 ECO en de Marstek Venus E... Alleen moet die op een zoldertje terechtkomen, dus lijkt het modulaire systeem wel een pak aangenamer te tillen. Zou ik die durven aanschaffen voordat de homologatie rond is?
Ook zou ondersteuning voor de HomeWizard P1 héél welkom zijn :). Mijn laadpaal (Peblar) werkt via de HW, zo'n splitter met 2 dongles staat maar vrij lullig..

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:08
Taro schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:39:
[...]

Solid of Powerflex en 1 of meer accu's? Ik zie hier 8-9 Watt met Powerflex Hybride en 1 extra accu.
Het is Solid en heb drie uitbreidings accu's.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Nexoez schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:53:
Iemand enig idee hoe lang zo'n homologatieproces verloopt via Synergrid? Ik ben namelijk ook aan het twijfelen tussen de PowerFlex 2000 ECO en de Marstek Venus E... Alleen moet die op een zoldertje terechtkomen, dus lijkt het modulaire systeem wel een pak aangenamer te tillen. Zou ik die durven aanschaffen voordat de homologatie rond is?
Ook zou ondersteuning voor de HomeWizard P1 héél welkom zijn :). Mijn laadpaal (Peblar) werkt via de HW, zo'n splitter met 2 dongles staat maar vrij lullig..
Heb de Marstek Venus E 3 een tijdje geleden in mijn eentje getild en zou je niet adviseren die op een zoldertje te zetten. Dan is een modulair Indevolt systeem inderdaad een betere keuze. Of de Marstek Venus A/D of Zendure 2400AC modulaire systemen. Die laatste werkt sinds kort ook met de HW P1, al moet een nieuwe firmware update daar nog wel grote problemen voor oplossen.

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:10

thaMini

Tool !!

Nou zie ik dat de Indevolt Solidflex een uitzonderlijk lage minimale charge temperatuur heeft van -20. Komt dat door de semi-solid batterij? Voor zover ik kon vinden zit er geen verwarming in.

Be small, act BIG.

• streets66
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Vraagje mbt de instellingen in de Indevolt app. Ik heb hier eigenlijk nog niets concreets langs zien komen betreffende het clusteren. Ik heb sinds afgelopen kerst 2 Powerflex 2000 Eco units met elk 2 extra batterijen, ieder op een eigen groep. Dus 2 x 6 Kwh.
Ik heb nu de instelling zo staan dat ik de beide units in een cluster heb staan. Dat betekent dat de 1e unit de master is en de 2e de slave, zullen we maar zeggen. Ik weet echter niet of dit wel zo verstandig is. Volgens Thuisbatterij.nl is dit wel het handigste, maar ik zou ook wel eens willen weten wat het effect is als ik ze gewoon apart laat bollen. Misschien dat iemand hier al ervaring mee heeft ?
Het handige is wel dat uiteraard alles wat je instelt op de hoofd-unit ook door de sub-unit wordt opgevolgd.
Ik ben voorzien van een dynamisch contract bij de ANWB en uiteraard 22 zonnepanelen (uit 2017)met een Solaredge omvormer van max. 5 Kwh. Nu de zonnepanelen nog weinig doen, ben ik tevens aan het stoeien met de slimme instelling en dynamische prijzen in combinatie met 'eigen gebruik voorrang'.

PV:22x 275Wp =>6050Wp || Thuisbatterij: 2025 IndeVolt Powerflex 2000 2x 6 kWh || Auto's: 2025 Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh; 2025 Leapmotor T03; 1998 Ford Mustang SVT Cobra 4.6 lt Cabrio

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-01 20:14
streets66 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:41:
Vraagje mbt de instellingen in de Indevolt app. Ik heb hier eigenlijk nog niets concreets langs zien komen betreffende het clusteren. ......
Ik heb zelf ook 2 powerflex torentjes staan van 10kw elk, in een cluster.

Wat je niet wil is dat wanneer je ze beiden apart laat draaien dat de ene de andere bijvoorbeeld op gaat laden. Dan verlies je alleen maar capaciteit en dus energie en geld. Dan is een cluster dus erg handig omdat ze dan praktisch als 1 grote accu werken.

[ Voor 4% gewijzigd door samvdheijden op 05-01-2026 18:20 ]

• Jan Workum
thaMini schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:45:
Nou zie ik dat de Indevolt Solidflex een uitzonderlijk lage minimale charge temperatuur heeft van -20. Komt dat door de semi-solid batterij? Voor zover ik kon vinden zit er geen verwarming in.
Er zit inderdaad geen verwarming in. De PowerFlex heeft dezelfde minimale laadtemperatuur van -20

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Je ziet dat Marstek hetzelfde doet: Laden t/m -20 met LFP toestaan, dat is vreemd. Ontladen t/m -20 is algemeen geaccepteerd, maar een LFP accu onder nul laden wordt afgeraden om meerdere redenen. Er vindt dan bijv. lithiumplating plaats, waardoor dendrieten groeien en die verhogen de kans op een thermal runaway. De accu degradeert sneller.

Hopelijk doen de verschillende merken dit niet vanuit marketing oogpunt, maar hebben ze daadwerkelijk een techniek toegepast die dit netjes kan doen zonder lange termijn schade, al kan ik mij niet voorstellen welke dat dan zou moeten zijn. Bij Zendure weet ik zeker dat ze verwarming hebben ingebouwd, ik heb dat bij meerdere producten van ze in de praktijk zien werken.

Mijn advies zou zijn: Nooit onder nul laden als er geen verwarming is ingebouwd, ook niet als het in de tech specs wordt genoemd. En ja, evt. garantie is hun probleem, maar een thermal runaway is je eigen probleem, dus don't jinx it.

Edit: Update, ook de Powerflex 2000 heeft naar ik heb begrepen van thuisbatterij.nl een ingebouwde verwarming en kan daardoor ook onder 1 graden Celsius laden.

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 06-01-2026 09:21 ]

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:38
thaMini schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:45:
Volgens de specificaties heeft de Solidflex wel een verwarmingselement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FLe9nDCkOngvsPemIu3E5J0hBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VP9QI31E8paS6RPVUcA7g2Fb.jpg?f=fotoalbum_large

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

• Jan Workum
MichelKlok schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Volgens de specificaties heeft de Solidflex wel een verwarmingselement.

[Afbeelding]
Grappig.. dan klopt de info in deze review van de PowerFlex wellicht niet. Kan volgens het boekje tot -20 Daarin staat overigens niets in over verwarming maar dat zegt niet alles natuurlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGLopHYbroRXomJCuJCm5l13dfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdbwqygcouXjKnh8Ms0sWQgh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkZFszHZyBov-wrf7Q45k_RvHWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3uyu62mQ5ZaZ8UADzY2tB41.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Jan Workum op 05-01-2026 23:00 ]

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Ik kan nergens vinden dat de Powerflex 2000 ingebouwde verwarming heeft, behalve onder in de FAQ op https://nl.indevolt.com/p...batterij-met-zonnestroom:

Ja, het apparaat kan in de winter worden gebruikt. Het beschikt over een verwarmingsfunctie die automatisch wordt geactiveerd wanneer de temperatuur onder 0 °C zakt.

Op de website van Thuisbatterij.nl staat er niets over, in de handleiding bij de tech specs niet waar dat bij de SolidFlex wel in de handleiding wordt genoemd. Dus wat is de waarheid... Ik ga het bij Thuisbatterij.nl navragen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Al feedback van ze ontvangen: Ja, er zit ook een verwarming in de Powerflex ingebouwd, die onder de 1 graden aan zal gaan.

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:34

MGZ

Taro schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:05:
Al feedback van ze ontvangen: Ja, er zit ook een verwarming in de Powerflex ingebouwd, die onder de 1 graden aan zal gaan.
En dan ook in de Solidflex?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

MGZ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:02:
[...]

En dan ook in de Solidflex?
Ja, naar mijn weten wel en daar staat het ook in de handleiding benoemd. Heb dat voor de zekerheid ook nog even nagevraagd.

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-01 19:59

shag-me

-n0n3-

Ik ben me aan het orienteren op een stekker-thuisaccu en kom nu bij de Indevolt producten uit. We hebben een flink overschot aan zonne-energie, en nog geen EV of warmtepomp. We vervarmen nog op gas. Wel is er meestal iemand thuis/thuis aan het werk, dus het kleinvebruik gedurende de dag deels opvangen met een accu lijkt me ideaal.

De optie om om zonnepanelen direct aan te kunnen sluiten (bijvoorbeeld in noodgevallen) vind ik de meerprijs waard. We hebben overigens een PV installatie met één Goodwe omvormer, geen micro-omvormers.

Ik loop nu vast op het verschil tussen de Powerflex en de Solidflex. Klopt mijn (AI) conclusie dat de huidige Powerflex 2000 iets nieuwer is, met solid state LiFePO4 accus die beter zijn dan de Solidflex serie met z'n iets oudere Semi-solid techniek? In dat geval zou ik voor de Powerflex serie kiezen.

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

• samvdheijden
shag-me schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:57:
Ik loop nu vast op het verschil tussen de Powerflex en de Solidflex. Klopt mijn (AI) conclusie dat de huidige Powerflex 2000 iets nieuwer is, met solid state LiFePO4 accus die beter zijn dan de Solidflex serie met z'n iets oudere Semi-solid techniek? In dat geval zou ik voor de Powerflex serie kiezen.
Het is juist andersom. De accutechniek in de SolidFlex is nieuwer dan die in de Powerflex. Wat niet wil zeggen dat het persé beter is. De SolidFlex heeft per accu ietsje minder capaciteit dan de PowerFlex. Maar zou in theorie iets veiliger moeten zijn. Al heb ik daar nog geen test of bewijs van gezien.

Volgens mij zijn ze buiten de accu technologie (en dus ook de opslagcapaciteit) verder zo goed als identiek.

[ Voor 6% gewijzigd door samvdheijden op 06-01-2026 12:23 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

De SolidFlex heeft 1792 Wh capaciteit vs 2000 Wh capaciteit bij de PowerFlex.

De SolidFlex heeft semi Solid State tech, dus niet volledig Solid State. De PowerFlex heeft standaard accu's, dus helemaal niet Solid State, maar beide zijn ze dus niet volledig Solid State en LFP. De PowerFlex is wat goedkoper, meer capaciteit. En de SolidFlex zou iets veiliger moeten zijn, maar of dat vooral marketing is, of in de praktijk zo is zullen we vermoedelijk nooit weten.

Persoonlijk zou ik voor de PowerFlex gaan. Solid State is leuk, maar pas als het volledig Solid State is, tot die tijd zie ik er zelf weinig/geen meerwaarde van in en zou ik voor minder geld wat meer capaciteit kiezen.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:22
Taro schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:29:

De SolidFlex heeft semi Solid State tech, dus niet volledig Solid State. De PowerFlex heeft standaard accu's, dus helemaal niet Solid State, maar beide zijn ze dus niet volledig Solid State en LFP. De PowerFlex is wat goedkoper, meer capaciteit. En de SolidFlex zou iets veiliger moeten zijn, maar of dat vooral marketing is, of in de praktijk zo is zullen we vermoedelijk nooit weten.

Persoonlijk zou ik voor de PowerFlex gaan. Solid State is leuk, maar pas als het volledig Solid State is, tot die tijd zie ik er zelf weinig/geen meerwaarde van in en zou ik voor minder geld wat meer capaciteit kiezen.
Ja klopt en lfp is al een bewezen techniek half solid state niet ik ga denk ik ook voor de powerflex

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:15
Jessy007 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Ja klopt en lfp is al een bewezen techniek half solid state niet ik ga denk ik ook voor de powerflex
Neem je de Hybride of de Eco?

Ik zit met met exact hetzelfde als u. Direct een aantal zonnepanelen aansluiten heeft bij mij de voorkeur.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:22
eppo16 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Neem je de Hybride of de Eco?

Ik zit met met exact hetzelfde als u. Direct een aantal zonnepanelen aansluiten heeft bij mij de voorkeur.
Ik neem de hybride is namelijk maar 100 euro duurder en dan kan ik nog 2x zonnepanelen 500wp op mijn tuinhuis plaatsen.
Dan heb ik 5.3kwp in totaal waarvan 1000wp op de accu.

• shag-me

shag-me

-n0n3-

Taro schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:29:

Dank voor de duidelijke toelichting en het advies!

Ik zie onze set-up zo: we hebben een drie-fase DSMR 4.2.2 meter, met Homewizard P1. Mijn plan: eerst aan de slag met een Powerflex 2000 Hybride, met één extra accu á 2kWh, dus 4kWh in totaal, mijn budget voor dit project.

Aandachtspunten:
- 800w leverlimiet op een stekkerinstallatie -> als de Powerflex set naar tevredenheid werkt pas ik dat aan naar vaste installatie met eigen groep en kan die omhoog
- Handelen/ Nul op de meter werkt niet optimaal met DSMR 4.2.2, i.v.m. updatetijd -> met ons forse stroomoverschot komt de accu toch vaak en vlot vol en we hebben voorlopig nog een vast contract
- Ik heb de optie om de set in Duitsland te bestellen, daar met gratis Indevolt Smarter Stroommeter (SMD3) (ipv P1-meter) -> Deze kan het ontbreken van DSMR 5 opheffen, als ik voor vaste installatie op eigen groep ga, kan ik die plaatsen en dan is ook Nul op de meter / handelen mogelijk?

Mis ik nog iets?

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Is die Powerflex 2000 ook met Home Assistant aan te sturen?
Zodat hij niet gaat ontladen als de EV via de Zappi lader op zonne-energie staat te laden?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Arjen34 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:48:
Zodat hij niet gaat ontladen als de EV via de Zappi lader op zonne-energie staat te laden?
Op dit moment is aansturen naar mijn weten nog niet mogelijk. Er zijn wel ontwikkelingen op dat vlak, maar dat is bij heel veel merken vaak zo. Altijd even de praktijk afwachten tot het daadwerkelijk kan én goed werkt als dat een belangrijke factor voor je is.

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Taro schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Op dit moment is aansturen naar mijn weten nog niet mogelijk. Er zijn wel ontwikkelingen op dat vlak, maar dat is bij heel veel merken vaak zo. Altijd even de praktijk afwachten tot het daadwerkelijk kan én goed werkt als dat een belangrijke factor voor je is.
Dit is wel iets wat er een eis is.
Anders gaat het toch een Marstek worden.

• lemval
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39
Arjen34 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:54:
[...]

Je kunt met deze aan de slag. Mijn set is onderweg en dan ga ik deze zelf ook installeren.
https://github.com/Speedy...stant-indevolt/tree/1.0.5

• Nexoez
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:01
Hoe zit dat eigenlijk, de combi met elektrische wagens? Ik laad m'n wagen in de zomer ook op op puur zonnestroom. Is dat dan de wet van de kleindte threshold? Degene die met 'het minste' tevreden is, krijgt de koek?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Nexoez schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:43:
Hoe zit dat eigenlijk, de combi met elektrische wagens? Ik laad m'n wagen in de zomer ook op op puur zonnestroom. Is dat dan de wet van de kleindte threshold? Degene die met 'het minste' tevreden is, krijgt de koek?
Je bedoelt dat ze tegelijk vechten om de overtollige zonnestroom? Het apparaat dat het snelst (in)schakelt trekt doorgaans het meeste naar zich toe. Mijn laadpaal start pas na bijv. 20-40 seconden overschot, terwijl de thuisaccu dat binnen een paar seconden doet. De thuisaccu zal altijd winnen, daarom moet je ze ook centraal met een HEMS sturen. Bijv: Accu op stop als de auto nog niet vol is, is de auto vol, dan accu op NOM, etc. Daarom is kunnen aansturen via Home Assistant, Homey of Local API ook zo waardevol en voor velen belangrijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 06-01-2026 19:26 ]

• AquilaXL
  • Nu online
shag-me schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Dank voor de duidelijke toelichting en het advies!

Ik zie onze set-up zo: we hebben een drie-fase DSMR 4.2.2 meter, met Homewizard P1. Mijn plan: eerst aan de slag met een Powerflex 2000 Hybride, met één extra accu á 2kWh, dus 4kWh in totaal, mijn budget voor dit project.

Aandachtspunten:
- 800w leverlimiet op een stekkerinstallatie -> als de Powerflex set naar tevredenheid werkt pas ik dat aan naar vaste installatie met eigen groep en kan die omhoog
- Handelen/ Nul op de meter werkt niet optimaal met DSMR 4.2.2, i.v.m. updatetijd -> met ons forse stroomoverschot komt de accu toch vaak en vlot vol en we hebben voorlopig nog een vast contract
- Ik heb de optie om de set in Duitsland te bestellen, daar met gratis Indevolt Smarter Stroommeter (SMD3) (ipv P1-meter) -> Deze kan het ontbreken van DSMR 5 opheffen, als ik voor vaste installatie op eigen groep ga, kan ik die plaatsen en dan is ook Nul op de meter / handelen mogelijk?

Mis ik nog iets?
Let wel dat je met 1 extra accu niet naar de 2400W ontladen kan. Die instelling is pas te gebruiken bij 2 uitbreiding accu's.

• AquilaXL
  • Nu online
Arjen34 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:54:
[...]

Let bij een Marstek weer op dat deze geen ingebouwde verwarming heeft en dat je deze wel aanschaft bij een bedrijf dat in thuis accu's doet. Een dozen schuiver geeft weinig service en direct bij Marstek om service vragen werkt ook niet (goed) zoals ik bij meerdere reviews lees.

• shag-me

shag-me

-n0n3-

AquilaXL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Let wel dat je met 1 extra accu niet naar de 2400W ontladen kan. Die instelling is pas te gebruiken bij 2 uitbreiding accu's.
De spec-sheet van de Powerflex 2000 lees ik anders: 'Max. AC Continuous Output Power (off-grid) 2400VA(with exp battery)', dus deze plus een expansion batterij zou genoeg zijn?

Edit: in de specs op de website zie ik inderdaad dit: 'Maximale AC-Ausgangsleistung
2400W (mit zwei Erweiterungsakkus)'

[ Voor 12% gewijzigd door shag-me op 06-01-2026 19:59 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

shag-me schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:57:
[...]

De spec-sheet van de Powerflex 2000 lees ik anders: 'Max. AC Continuous Output Power (off-grid) 2400VA(with exp battery)', dus deze plus een expansion batterij zou genoeg zijn?

Edit: in de specs op de website zie ik inderdaad dit: 'Maximale AC-Ausgangsleistung
800-1000 met 1 accu, 2000 met 1+1 accu's en 2400 met 1+2 accu's.

• Maartenverho
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-01 19:15
FYI: INDEVOLT heeft net nieuwe documentatie van hun API gepubliceerd. Er kan nu veel worden uitgelezen en ingesteld: https://bit.ly/4bkkejg

• AquilaXL
  • Nu online
shag-me schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Er zijn helaas wel meer verschillen in de specs in de verschillende talen op de website. Als je de Nederlandse site neemt van Indevolt nl.indevolt.com, dan staat daar 8000 laadcycli voor de Powerflex. Als je op indevolt.com kijkt dan zijn het er 7000. Het gaat hierin niet zozeer om de hoeveelheid aan cycli maar wel de tegenstrijdige informatie. Net zoals het wel of niet hebben van verwarming, elk ander merk adverteren daarmee maar Indevolt niet en ook de handleiding is hier niet eenduidig over. Enkel in de FAQ en bij navraag staat de verwarming vermeld.

Ik vraag me eigenlijk af of die verwarming te zien is. De laatste dagen is het goed koud en zo nu en dan zon. Is er dan in de app een verbruiker te zien die vlak voor het laden opstart? Het kan niet zo zijn dat hij gaat laden en verwarmen tegelijk aangezien de start dan alsnog onder nul zou zijn.

• Xirt
Xirt schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:00:
[...]

[...]

Vandaag reactie gehad van Indevolt met de informatie over de API (zie ook hierboven). Er is inderdaad veel meer functionaliteit beschikbaar, maar de documentatie bevat nog wat fouten (vooral data points die niet kloppen). Ik heb een deel kunnen achterhalen en zal binnenkort even feedback geven aan Indevolt zodat ze een "final version" kunnen publiceren.

Voor nu helpt de informatie me op weg om de functionaliteit in Home Assistant flink uit te breiden. Onderstaande settings in mijn Home Assistant werken al zoals je zou verwachten (uitlezen en wegschrijven):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdG5CbrFKyJwcn0ZVHc2ohZYMz8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fTiaHz1k31jVNPmk7bsE3WSN.png?f=user_large

Ik hoop van de week tijd te hebben om de code verder op te schonen en andere settings toe te voegen. Daarna zal ik 'm op GitHub zetten en uiteindelijk een PR maken voor Indevolt. Stay tuned!

• duvekot
Xirt schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:25:
[...]

Vandaag reactie gehad van Indevolt met de informatie over de API (zie ook hierboven). Er is inderdaad veel meer functionaliteit beschikbaar, maar de documentatie bevat nog wat fouten (vooral data points die niet kloppen). Ik heb een deel kunnen achterhalen en zal binnenkort even feedback geven aan Indevolt zodat ze een "final version" kunnen publiceren.
[..]
Ik hoop van de week tijd te hebben om de code verder op te schonen en andere settings toe te voegen. Daarna zal ik 'm op GitHub zetten en uiteindelijk een PR maken voor Indevolt. Stay tuned!
Lekker bezig .. ik vond het wel opvallend dat de datum in de document aanduiding al van Juli dit jaar was:
20250718-AM-002EN|Version V1.3
Dus hadden ze dit al gewoon liggen sinds 18 Juli? Of is dat de datum van de oorspronkelijke eerste versie van het document?

Ergens kriebelt het wel om met behulp van dit document en Mistral Vibe een "indevolt" simulator te bouwen. Een leuke exercitie om weer wat meer te snappen hoe je met behulp van LLMs bruikbare code kan schrijven. En het zou eventueel handig kunnen zijn als test tool voordat je een integratie echt los laat gaan op een "echte" indevolt batterij.

• thuisbatterij
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-01 09:13

thuisbatterij

Bedrijfsaccount thuisbatterij.nl
AquilaXL schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:32:
De Semi solid state heeft als voordeel dat hij chemisch stabieler is en minder snel in brand zou kunnen vliegen, het blijft echter een Semi solid state dus het zou in theorie nog steeds kunnen. Het zijn dus beide handige features die ieder zijn pluspunt heeft. Voor de Solidflex moet je het pluspunt eerder zoeken in de geclaimde 20 jaar levensduur, al blijf ik daar sceptisch over want we integreren een accu met een omvormer en of die techniek ook 20 wordt valt te bezien. Als de omvormer net buiten de garantie defect raakt moet je nog maar zien of er een vervanger is die op dezelfde accu past want de techniek van die accu is dan ook alweer verouderd.

De Powerflex is een ander verhaal. Dat is een "standaard" LFP accu die dus geen verwarming en aerosol brandvertragende werking heeft. De prijs is redelijk gelijk aan de Solidflex maar met 600Wh meer, wat dus weer een betere prijs per kWh geeft.
Zowel de Powerflex als Solid-flex hebben een ingebouwde verwarmings unit die aangaat als de temperatuur lager wordt dan 1 graden. :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

duvekot schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:29:
Ergens kriebelt het wel om met behulp van dit document en Mistral Vibe een "indevolt" simulator te bouwen. Een leuke exercitie om weer wat meer te snappen hoe je met behulp van LLMs bruikbare code kan schrijven. En het zou eventueel handig kunnen zijn als test tool voordat je een integratie echt los laat gaan op een "echte" indevolt batterij.
Misschien ook wel interessant voor mensen die dat nog niet weten: Er is voor Home Assistant een Battery Simulator beschikbaar, waarmee je door middel van laadvermogen, ontlaadvermogen, capaciteit en RTE een specifieke accu kunt simuleren. Je kunt ook de strategie kiezen/combineren/aansturen. Deze toont dan op basis van je eigen P1/CT-meter data het effect van een specifiek type thuisaccu.

Zo kan je bijv. de Powerflex en Solidflex naast elkaar zetten, ze wijken iets af qua opslagcapaciteit en door ze beide aan te maken en dan bijv. van ieder nog een variant met 2-4 accu's kan je in de lente simuleren wat dit in jouw huishouden voor effect heeft.

Zie voor een uitleg bijv.: Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

• Xirt
Xirt schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:25:
[...]

Voor nu helpt de informatie me op weg om de functionaliteit in Home Assistant flink uit te breiden. Onderstaande settings in mijn Home Assistant werken al zoals je zou verwachten (uitlezen en wegschrijven):

[Afbeelding]

Ik heb inmiddels de basisfunctionaliteit er wel redelijk in zitten, dus heb ik mijn repo geupdatet met de code zoals ik deze nu heb: https://github.com/Xirt/homeassistant-indevolt . Daarnaast al een mailtje gestuurd naar Indevolt met een aantal vragen / documentatieverbeteringen.

Er staan zeker nog wel een paar dingen op het lijstje om toe te voegen / aan te passen, dus beschouw 'm nog maar niet als stabiel. Maar alles wat er nu staat lijkt wel te werken in mijn setup. Sowieso is de readme nog niet up-to-date (3 nieuwe services, 6 nieuwe settings & hele zooi sensoren erbij).

Drie dingen waar ik sowieso nog even naar wil kijken:
  • Toevoegen batterijsensoren (deels als "disabled" entity)
  • Verhuizen "Energy Mode" naar een sensor + service (voor Gen 1 compatibiliteit met "Outdoor Portable"-mode)
  • Tweaken initiele setup: volgens mij moet je vanuit de API Gen 1 vs. Gen 2 kunnen aflezen i.p.v. dit te configureren - dit was ook eerdere feedback van het HASS team
  • Merge met huidige PR voor HASS - die versie is al verder gevorderd dan de Indevolt repo
Feedback is uiteraard welkom O+ ...

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:55
Xirt schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Ik heb inmiddels de basisfunctionaliteit er wel redelijk in zitten, dus heb ik mijn repo geupdatet met de code zoals ik deze nu heb: https://github.com/Xirt/homeassistant-indevolt . Daarnaast al een mailtje gestuurd naar Indevolt met een aantal vragen / documentatieverbeteringen.

Er staan zeker nog wel een paar dingen op het lijstje om toe te voegen / aan te passen, dus beschouw 'm nog maar niet als stabiel. Maar alles wat er nu staat lijkt wel te werken in mijn setup. Sowieso is de readme nog niet up-to-date (3 nieuwe services, 6 nieuwe settings & hele zooi sensoren erbij).

• Verhuizen "Energy Mode" naar een sensor + service (voor Gen 1 compatibiliteit met "Outdoor Portable"-mode)
  • Tweaken initiele setup: volgens mij moet je vanuit de API Gen 1 vs. Gen 2 kunnen aflezen i.p.v. dit te configureren - dit was ook eerdere feedback van het HASS team
  • Merge met huidige PR voor HASS - die versie is al verder gevorderd dan de Indevolt repo
Fantastisch werk zeg ziet er goed uit!
Ik zou het wel handig vinden als dit middels HACS geinstalleerd zou kunnen worden. Ga komend weekend het proberen te installeren vanuit ZIP maar moet daar even voor zitten... Haha

• Xirt
Indevolt lijkt niet echt actief te zijn op Github: er is een PR (vanuit Solarman?) om de oude integratie als core integratie op te nemen, maar daar is al drie maanden weinig mee gebeurd. Ik twijfel nu om mijn eigen PR te maken waarin (1) de problemen opgelost zijn die tijdens de HASS review zijn gevonden, (2) de nieuwe sensoren zitten, en (3) de code opgeschoond is.

• Gr33nfield
Mijn batterij was 10% voordat we de nacht ingingen. Met de grote verschillen vandaag verwacht je toch dat hij dan de hele nacht gaat laden om overdag te proviteren? Of is dat te makkelijk gedacht 😅 Ik zie dat het systeem maar een uurtje geladen heeft vannacht tot 01:00 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yAellemL2A8xSqEXCpHHCwiZ6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCmxMviYwxWifvBVuh2PGdsM.jpg?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Gr33nfield schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 06:49:
Mijn batterij was 10% voordat we de nacht ingingen. Met de grote verschillen vandaag verwacht je toch dat hij dan de hele nacht gaat laden om overdag te proviteren? Of is dat te makkelijk gedacht 😅 Ik zie dat het systeem maar een uurtje geladen heeft vannacht tot 01:00 uur.

[Afbeelding]
Het lijkt er idd op aan de groene en rode strepen te zien dat ie voor max 2 uur ontladen gaat. Heb je hoog en laag tarief té strak ingesteld?

• Gr33nfield
Taro schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:30:
[...]

Het lijkt er idd op aan de groene en rode strepen te zien dat ie voor max 2 uur ontladen gaat. Heb je hoog en laag tarief té strak ingesteld?
Ik heb hem op automatisch staan met min 8 cent verschil. Hij had van mij dus wel wat langer mogen laden vannacht. :-/

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Gr33nfield schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Ik heb hem op automatisch staan met min 8 cent verschil. Hij had van mij dus wel wat langer mogen laden vannacht. :-/
Ik stuur mijn accu's daarom bewust met Home Assistant icm Nord Pool en Cheapest Hours integraties aan. Zijn nu 100% vol, draaien NOM en gaan vanavond automatisch in de 5 duurste uren ontladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4h4I7NKXau2DSg7t57pVmkMj-tY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yLJWynO8dNRU2IIHUiry4uBr.png?f=user_large

Heb bij heel veel merken gezien en ervaren dat ze dit gewoon nog niet goed voor elkaar hebben, of het schema wel goed aanmaken maar in de praktijk daarvan afwijken, of te vroeg beginnen met terugleveren en daardoor al leeg zijn tijdens de echt dure uren.

Daarom is een local API met schrijfoptie echt het beste dat je kunt kiezen, dan heb je volledige controle en ben je niet afhankelijk van software van de producent.

• Twister360
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:28
Taro schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:01:
[...]

Ik stuur mijn accu's daarom bewust met Home Assistant icm Nord Pool en Cheapest Hours integraties aan. Zijn nu 100% vol, draaien NOM en gaan vanavond automatisch in de 5 duurste uren ontladen:
[Afbeelding]

Heb bij heel veel merken gezien en ervaren dat ze dit gewoon nog niet goed voor elkaar hebben, of het schema wel goed aanmaken maar in de praktijk daarvan afwijken, of te vroeg beginnen met terugleveren en daardoor al leeg zijn tijdens de echt dure uren.

Daarom is een local API met schrijfoptie echt het beste dat je kunt kiezen, dan heb je volledige controle en ben je niet afhankelijk van software van de producent.
Hey Taro, dat ziet er heel slim uit! Is dit iets wat je met de Indevolt accu's doet? Dit wil ik ook graag maken, en ben benieuwd hoe je dat doet. Als je iets meer zou willen omschrijven, of me in de juiste richting kan sturen, ben ik daarvoor dankbaar!

Zelf merk ik ook de inconsistenties bij Indevolt's 'smart' programma vrijwel dagelijks. Hieronder een moment dat het prijsverschil veel groter is dan 8 cent, en desondanks de accu maar tot 66% volgeladen is. Hier is het prijsverschil zo groot dat ik dit gedrag nog niet helemaal kan verklaren. Eerder was het prijsverschil op dagen zo rond de 10-11 cent, en dacht ik nog dat er iets met terugleverkosten oid te maken had, maar met dit prijsverschil vind ik het onlogisch.

Dus, meer controle is meer beter! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSgAsWdkGE-PScS4xr7xFU38Ots=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AJhDxEUvzdHXFIgB9PON8VPy.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9RkujNouBqkrI4-Qi7rCki-KL8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sreAY1Xz30chToidudZrw84j.png?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Twister360 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Hey Taro, dat ziet er heel slim uit! Is dit iets wat je met de Indevolt accu's doet? Dit wil ik ook graag maken, en ben benieuwd hoe je dat doet. Als je iets meer zou willen omschrijven, of me in de juiste richting kan sturen, ben ik daarvoor dankbaar!

Zelf merk ik ook de inconsistenties bij Indevolt's 'smart' programma vrijwel dagelijks. Hieronder een moment dat het prijsverschil veel groter is dan 8 cent, en desondanks de accu maar tot 66% volgeladen is. Hier is het prijsverschil zo groot dat ik dit gedrag nog niet helemaal kan verklaren. Eerder was het prijsverschil op dagen zo rond de 10-11 cent, en dacht ik nog dat er iets met terugleverkosten oid te maken had, maar met dit prijsverschil vind ik het onlogisch.

Dus, meer controle is meer beter! :)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In mijn situatie met 3x Zendure 2400AC omvormers. Maar als ik de Home Assistant ontwikkelingen bij Indevolt zo zie moet dat spoedig daarmee ook wel mogelijk zijn.

Wat ik kortweg doe:

Trigger: Zonneplan tarief wijziging per uur
Check: Boolean accuaansturing aan & Boolean strategievasthouden uit
Dan:
Check op Cheapest Hours -> X duurste uren op de dag: True
-> Boven 35 ct/kWh: Max vermogen ontladen
-> Onder 35 ct/kWh: Iets minder vermogen ontladen

Anders: Check op Cheapest Hours -> X goedkoopste uren op de dag: True
-> Max vermogen laden

Anders, in Lente/zomer: Prijs onder de 20 ct/kWh, maar niet de goedkoopste uren van de dag
-> Slim laden (Alleen overschot, maar niet ontladen bij import ivm laag tarief)

Anders, in Lente/zomer: Prijs boven de 20 ct/kWh, maar niet de duurste uren van de dag
-> Slim ontladen (Overschot terugleveren, maar niet laden bij export ivm hoog dynamisch tarief)

Anders, in Herfst/winter: NOM, mits NOM Boolean aanstaat. En dus niet slim laden en slim ontladen, aangezien er maar weinig PV opbrengst is wil ik dat allemaal opslaan.

Anders: Off.

En dan heb ik nog een toggle voor het wel/niet laden van de EV's uit de thuisaccu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQHYkhp5ogMIkiztkISDVy6zdtA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/svF3rJ6GpPwhOWxlbqylcYvR.png?f=user_large

En dit alles via een local API, rechtstreeks op de devices, zonder cloud/internetvereiste.

Heb hiervoor een "fake meter", die de waarde van een P1-meter pakt, maar daar bijv. de waarde van de laadpaal, koffiezetapparaat, etc. afhaalt. En de gemanipuleerde waarde gebruik ik als input voor de Automatisering hierboven. Dus de piek van het koffiezetapparaat of een Quooker wordt genegeerd. En ook het laden van de auto wordt genegeerd voor bijv. NOM als ik dat vinkje uit heb staan.

De laadpaal schakel ik ook automatisch: Als de accu's op manueel ontladen staan, dan gaat de laadpaal van Eco+ stand naar Stop, anders zou die dat als teruglevering zien en de auto ermee gaan laden. Schakelen de accu's weer naar een andere stand, dan gaat de laadpaal weer naar Eco+ + tijdschema op basis van lage dynamische tarieven.

Ik ben al helemaal klaar voor het einde van de salderingsregeling :)

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:28

SilencerNL

No remorse

Xirt schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Top werk Xirt, ziet er al goed uit! Alleen mis ik (bij mijn installatie) de Batterij SOC? Ik zie alle andere waarden. Enig idee waar dit aan kan liggen? Nieuwste versie van jouw integratie alsook Home Assistant (2026-01)

Don't dream your life, live your dreams!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:20
Goedemiddag,

Nieuw in dit forum en aan het orienteren op een batterij, denk aan de Indevolt Powerflex 2000. Begrijp dat ik elke situatie anders is, maar uiteraard benieuwd naar de terugverdientijd. Aanschafkosten 12 kwh vallen mij eerlijk gezegd mee (bron: thuisbatterij.nl). Ervan uitgaande dat ik dit wel nodig heb.

Verbruik: 9.000 (wp, ev)
Zonnepanelen: 7.000 opbrengst
Verbruik direct van zonnepanelen: 3.000
Dynamisch energiecontract

Een aantal vragen bij de Indevolt Powerflex 2000 en algemene vragen

1. Is het zo in te stellen dat zelfconsumptie eerst gaat, daarna slim laden op goedkope uren en gebruiken/verkopen op dure uren?
2. Wat zijn een beetje de verdiensten per dag als ik 1 volg/instel?
3. Normaal is 800 watt terugleveren, dit kan meer. Welke aanpassingen moet ik hiervoor verrichten? Lijkt me wel zinvol met wp en ev.
4. Zit bij Tibber, als je daar teruglevert, krijg je hetzelfde bedrag als de prijs die dan is (per kwartier). Is het dan niet beter om terug te leveren aan het net als je overschot hebt? Of in de thuisbatterij opslaan? Of haal ik zaken door elkaar?:)
5. Zijn er nog andere thuisbatterijen /merken die relevant kunnen zijn?
6. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Hoor graag, veel dank.

• Xirt
De batterij SOC was één van de onderwerpen waarover ik contact heb gehad met Indevolt: er zijn slechts twee van de drie velden beschikbaar (emergency SOC & current SOC) en ik heb in de nieuwste versie deze nu juist gemapped. Volgens mij was dat eerder niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KFT0LOcCUkEIw3-TzarUdXMa7Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xZE08JLtYOqmtWYJQG1xCisc.png?f=user_large

Die versie heb ik nog niet gecommit omdat ik hard werk aan de eisen die HA stelt voor een PR. Ik hoop vanavond verdere stappen te kunnen maken: zou moeten lukken om deze week een PR te maken voor review (en uit de review zal vast nog wel wat werk naar voren komen). De PyPi library voor Indevolt staat al wel online: https://pypi.org/project/indevolt-api/

[ Voor 5% gewijzigd door Xirt op 08-01-2026 17:56 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Martijnvdb schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:05:
1. Is het zo in te stellen dat zelfconsumptie eerst gaat, daarna slim laden op goedkope uren en gebruiken/verkopen op dure uren?
Je wil eigenlijk 2 zaken combineren, dat kan volgens mij nog niet.
2. Wat zijn een beetje de verdiensten per dag als ik 1 volg/instel?
Dat zal je echt zelf moeten berekenen, vergeet afschrijving en RTE daarbij niet.
3. Normaal is 800 watt terugleveren, dit kan meer. Welke aanpassingen moet ik hiervoor verrichten? Lijkt me wel zinvol met wp en ev.
1000 Watt is met de ingebouwde accu de max, 2000 Watt met 1 extra accu en 2400 Watt met 2 extra accu's.
4. Zit bij Tibber, als je daar teruglevert, krijg je hetzelfde bedrag als de prijs die dan is (per kwartier). Is het dan niet beter om terug te leveren aan het net als je overschot hebt? Of in de thuisbatterij opslaan? Of haal ik zaken door elkaar?:)
Bij hoge dynamische tarieven terugleveren, bij lage tarieven opslaan.
5. Zijn er nog andere thuisbatterijen /merken die relevant kunnen zijn?
Ja, kijk bijv. ook naar Zendure en Marstek.
6. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Of je de versie met of zonder PV aansluitingen wil? En of het stopcontact/groep voldoet aan de veiligheidseisen?

• AHWolf
  • Laatst online: 18:27
Ook nieuw hier. Via een vriend getipt over de PowerFlex. Ik was blij verrast met de betaalbaarheid. (2600,- voor een volle toren van 12kwh) Inmiddels het hele topic gelezen en ik heb nog een paar vragen:

1. Op een eigen groep kan de PowerFlex vanaf 2 extra batterijen laden en ontladen met 2400 watt. Nu trekt mijn inductie plaat meer dan dat en ik heb begrepen dat als je bijvoorbeeld 3100 watt met een enkel apparaat trekt, dat er dan niks via de batterij loopt maar de volle mep van 3100 watt van het net komt. Klopt dit?

2. Als je meerdere units allemaal op eigen groep en eigen fase aansluit, kun je bovenstaand probleem dan oplossen? Dus bv 2x basis unit met 2 batterijen (6kwh) elk op eigen groep en beide op een andere fase, mag een apparaat dan tot 4800 watt vragen (van beide batterijen gecombineerd) voordat het net wordt aangesproken?

3. Mijn zonnepanelen leveren op een zonnige zomerdag ruim meer dan 2400 watt. Is een dubbele opstelling hiervoor ook een oplossing?

Met andere woorden, mag je het maximaal laad en ontlaad vermogen per batterij bij elkaar optellen zolang ze op eigen groep en fase zitten?

• Jan Workum
AHWolf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:29:
Ook nieuw hier. Via een vriend getipt over de PowerFlex. Ik was blij verrast met de betaalbaarheid. (2600,- voor een volle toren van 12kwh) Inmiddels het hele topic gelezen en ik heb nog een paar vragen:

1. Op een eigen groep kan de PowerFlex vanaf 2 extra batterijen laden en ontladen met 2400 watt. Nu trekt mijn inductie plaat meer dan dat en ik heb begrepen dat als je bijvoorbeeld 3100 watt met een enkel apparaat trekt, dat er dan niks via de batterij loopt maar de volle mep van 3100 watt van het net komt. Klopt dit?

2. Als je meerdere units allemaal op eigen groep en eigen fase aansluit, kun je bovenstaand probleem dan oplossen? Dus bv 2x basis unit met 2 batterijen (6kwh) elk op eigen groep en beide op een andere fase, mag een apparaat dan tot 4800 watt vragen (van beide batterijen gecombineerd) voordat het net wordt aangesproken?

3. Mijn zonnepanelen leveren op een zonnige zomerdag ruim meer dan 2400 watt. Is een dubbele opstelling hiervoor ook een oplossing?

Met andere woorden, mag je het maximaal laad en ontlaad vermogen per batterij bij elkaar optellen zolang ze op eigen groep en fase zitten?
Als je 3 setjes elk apart op een fase zet - en uiteraard elk op een dedicated groep - doe je het netjes en kun je 3x2400=7200W laden en ontladen. De eerste vraag: de batterij zal 2400W leveren, 700W komt dan nog uit het net.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• AHWolf
  • Laatst online: 18:27
Jan Workum schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Als je 3 setjes elk apart op een fase zet - en uiteraard elk op een dedicated groep - doe je het netjes en kun je 3x2400=7200W laden en ontladen. De eerste vraag: de batterij zal 2400W leveren, 700W komt dan nog uit het net.
Bedankt voor je antwoord.

En bij gebruik van die 3 setjes, 1 per fase, elk op een dedicated groep, veranderd dan het antwoord op vraag 1? Gaan de batterijen dan elk een deel leveren totdat de totale vraag van bv 3100 watt (kookplaat) behaald wordt?

• samvdheijden
AHWolf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

En bij gebruik van die 3 setjes, 1 per fase, elk op een dedicated groep, veranderd dan het antwoord op vraag 1? Gaan de batterijen dan elk een deel leveren totdat de totale vraag van bv 3100 watt (kookplaat) behaald wordt?
Als je ze als cluster gebruikt dan leveren ze elk een deel (of soms de een net iets meer als die nog een wat hoger batterij percentage heeft ten opzichte van de rest)

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:35
@AHWolf 12kWh voor €2600,-?

Enexis Netbeheer Engineer

• duvekot
Op Thuisbatterij.nl (de Nederlandse vertegenwoordiger)

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Arjen34 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:48:
Ja hoor dat kan, dat hebben we bij het reviewen ook getest en werkt goed:

De PowerFlex 2000 ECO beschikt over een volledige lokale API. Dit is een groot voordeel voor powerusers. Op deze wijze kun je de batterij vanuit bijvoorbeeld Home Assistant of een ander home automation systeem volledig uitlezen en aansturen zonder daarbij afhankelijk te zijn van de cloud. Je hebt binnen de lokale API de keuze om binnen je lokale netwerk met of zonder authenticatie te werken. Om de lokale API te activeren, moet je eerst onder je profiel(account) een “directe apparaatverbinding” maken. Zoek vervolgens in de instellingen de optie voor de lokale API. Als je SSL of andere beveiligingsmaatregelen wilt overslaan, kies dan voor HTTP.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Jan Workum
duvekot schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:50:
[...]

En met een kortingscode kan er nog €25,- van af 😉

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Noord27
duvekot schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Ahja, natuurlijk. Het gaat nog steeds om 1 fase systemen. Mijn excuses.

• duvekot
Noord27 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:27:
[...]

Ahja, natuurlijk. Het gaat nog steeds om 1 fase systemen. Mijn excuses.
Geen excuus nodig .. en voor een 3fase oplossing ben je dus 7800 kwijt .. voor iets van 36kWh opslag dus. En dan nog de benodigde aanpassingen in je systeem om eea op een nette manier met eventuele wat tussen meters aan te sluiten.

• Noord27
@duvekot 3x 1 fase is geen 3 fase systeem. Of je moet de 0 uitgebrand willen hebben. 😆

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:15
Noord27 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:27:
@duvekot 3x 1 fase is geen 3 fase systeem. Of je moet de 0 uitgebrand willen hebben. 😆
Je zet per fase een accu toren neer.
Dan blijft het alsnog 1 fase, toch?

• Noord27
@eppo16 Denk dat we teveel afdwalen binnen dit topic.

Bij 3 fasen zit er 400V tussen de fasen onderling. De sinussen lopen synchroon. Bij 3x 1 fase is er geen correlatie tussen de fasen onderling. Dat verklaart ook her prijsverschil.

• duvekot
Noord27 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:50:
@eppo16 Denk dat we teveel afdwalen binnen dit topic.

Bij 3 fasen zit er 400V tussen de fasen onderling. De sinussen lopen synchroon. Bij 3x 1 fase is er geen correlatie tussen de fasen onderling. Dat verklaart ook her prijsverschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWGezKZGo8PXb3_Xwez4fR69D9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/442IcDsFV98xjotAEsxhPTie.jpg?f=fotoalbum_large

Uit de installatie handleiding .. dus idd 3 losse "torens" die elk individueel op een andere fase zijn aangesloten. Nu weet ik niet of in de installatie/app die 3 torens onderling van elkaars bestaan weten, maar als er maar 1 P1 meter is voor de gehele 3 fase aansluiting dan moeten ze wel van elkaar afweten om de juiste acties te ondernemen. Tenzij ze weten op welke fase ze aangesloten zijn en de details per fase doorkrijgen via de P1.

Maar in de handleiding vind ik daar eigenlijk niet zo veel over terug. Dus misschien wel een goede om daar eens wat meer informatie over na te vragen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Als je op iedere fase een eigen omvormer plaatst, dan zal iedere omvormer in sync lopen met die betreffende fase en het geheel op 3-fase voeden, ook de faserotatie werkt dan. Er van uitgaande dat het stroomnet niet is uitgevallen.

Ga je echter de noodstroomuitgangen van alle 3 de omvormers combineren, dan heb je geen faserotatie en geen werkende 3-fase oplossing en krijg je problemen.

• duvekot
Taro schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:16:
Als je op iedere fase een eigen omvormer plaatst, dan zal iedere omvormer in sync lopen met die betreffende fase en het geheel op 3-fase voeden, ook de faserotatie werkt dan. Er van uitgaande dat het stroomnet niet is uitgevallen.

Ga je echter de noodstroomuitgangen van alle 3 de omvormers combineren, dan heb je geen faserotatie en geen werkende 3-fase oplossing en krijg je problemen.
Ja .. bij stroomuitval moet je de backup uitgang gewoon echt zien als een enkel fase aansluiting met max 16A vermogen. Je kan er niet een volledige tijdelijke 3 fase van bouwen idd.

Maar wat nog niet duidelijk is .. is of elke "fase toren" (laten ik het zo maar noemen) een losse installatie is en dus zelfstandig draait .. of dat ze wel van elkaars bestaan weten en snappen hoe ze aangesloten zijn om elkaar niet in de weg te gaan zitten.

Want als het losse installaties zijn dan moet je eigenlijk losse tussen meters hebben per fase om die dan aan de juiste toren toe te wijzen en zo hun eigen onafhankelijke laad/ontlaad cyclus te laten doorlopen.

Of zie ik wat over het hoofd?

• Martijnvdb
Jan Workum schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:59:
[...]

En met een kortingscode kan er nog €25,- van af 😉
Minimaal:)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

duvekot schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:23:
[...]
Maar wat nog niet duidelijk is .. is of elke "fase toren" (laten ik het zo maar noemen) een losse installatie is en dus zelfstandig draait .. of dat ze wel van elkaars bestaan weten en snappen hoe ze aangesloten zijn om elkaar niet in de weg te gaan zitten.

Want als het losse installaties zijn dan moet je eigenlijk losse tussen meters hebben per fase om die dan aan de juiste toren toe te wijzen en zo hun eigen onafhankelijke laad/ontlaad cyclus te laten doorlopen.

Of zie ik wat over het hoofd?
Zo werkt het doorgaans niet met 1-fase oplossingen. Die gaan niet per fase naar het vermogen kijken, maar naar het geheel. En dan kan het dus voorkomen dat ze allemaal bijv. 1000 Watt per stuk laden en je op Fase A teruglevert en op Fase B en C afneemt. Wil je dat voorkomen en echt per fase bijv. 0 Watt realiseren, dan moet je echt naar een 3-fase oplossing. Heb tot nu toe bij veel stekkeraccu's wel parallelle werking gezien, dus je bundelt meerdere omvormers tot 1 geheel die gezamenlijk dezelfde strategie volgen, maar ze laden/ontladen dan allemaal met dezelfde waarde en dat wordt niet per fase gecorrigeerd.

Wil je dat wel, dan moet je idd per fase meten en bijv. iedere omvormer apart via Home Assistant aansturen. Bijkomend nadeel: Wat doe je als 1 stapel volledig vol of volledig leeg is en de rest niet?

• Martijnvdb
Weer een stap verder (technisch). nu zit ik alleen nog financieel...

Bij een volledige set van 12 kwh (hybride) betaal je EUR 2.700. Hierbij heb ik nog geen rekening gehouden met de BTW teruggave.

Stel, in de wintermaanden heb ik de volledige kwh vanuit de batterij nodig om het huis te voorzien. Zonnenpanelen opbrengst nihil. Ik koop dan dus via Tibber in op de "goedkope" uren voor 0,20 ct per kwh. Op de dure uren (stel EUR 0,40 ct. per kwh) trek ik de batterij leeg en zal daarna evt. vanuit het net bij leveren.

Ik bespaar dan dus EUR 0,20 ct. per kwh. Uitgaande van verlies van 20% van de batterij, kom ik dan op circa 10 kw terugleveren = EUR 2 per dag x 30 dagen = EUR 60 per maand. Evt. kan je de instellingen zo aanpassen dat deze verkoopt aan het net als de prijs bijvoorbeeld EUR 0,50 ct. is. Dat heb ik even buiten beschouwing gelaten.

Voor de zomermaanden heb je vaker prijsschommelingen, meer zonneopbrengst en kan je de batterij met de zonnepanelen voltrekken. En dan gebruiken in huis of evt verkopen aan het net. Dan gaan de verdiensten harder denk ik zo.

Als je geen verschil maakt tussen winter en zomer voor het gemak levert het je dus EUR 60 p/m op, 720 p/j.
Investering EUR 2700 / 720 = 3,75 jaar. Batterij gaat dacht ik circa 10 jaar mee? Dan moet je uiteraard weer investeringen, dus afschrijving is EUR 270 p/j.

Klopt bovenstaande in algemene zin? Iermand hier ervaring mee? Erg benieuwd naar jullie reacties.
Alvast bedankt.

• Xirt
Ik heb zojuist mijn implementatie van de Indevolt integratie als PR aangemaakt voor Home Assistant. De integratie bevat meerdere services en instellingen voor het aansturen / configureren van de batterij en alle sensors zijn toegevoegd (bijv. ook een Ampere / Volt sensors voor de batterijen). Now we wait...

Documentatie
https://github.com/home-a...e-assistant.io/pull/42966

Integratie
https://github.com/home-assistant/core/pull/160595

Daarnaast heb ik contact met Indevolt, want er missen nog een paar dingen in de documentatie. Zo kan ik wel de led uit / aan zetten, maar niet de huidige status van de led uitlezen. Ik hoop dat ik dergelijke functionalteit nog toe kan voegen aan de integratie (mits geaccepteerd). Zo zijn er nog een paar items die niet duidelijk zijn gedocumenteerd (ontbreken).

• AquilaXL
  • Nu online
Martijnvdb schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:31:
Weer een stap verder (technisch). nu zit ik alleen nog financieel...

Bij een volledige set van 12 kwh (hybride) betaal je EUR 2.700. Hierbij heb ik nog geen rekening gehouden met de BTW teruggave.

Stel, in de wintermaanden heb ik de volledige kwh vanuit de batterij nodig om het huis te voorzien. Zonnenpanelen opbrengst nihil. Ik koop dan dus via Tibber in op de "goedkope" uren voor 0,20 ct per kwh. Op de dure uren (stel EUR 0,40 ct. per kwh) trek ik de batterij leeg en zal daarna evt. vanuit het net bij leveren.

Ik bespaar dan dus EUR 0,20 ct. per kwh. Uitgaande van verlies van 20% van de batterij, kom ik dan op circa 10 kw terugleveren = EUR 2 per dag x 30 dagen = EUR 60 per maand. Evt. kan je de instellingen zo aanpassen dat deze verkoopt aan het net als de prijs bijvoorbeeld EUR 0,50 ct. is. Dat heb ik even buiten beschouwing gelaten.

Voor de zomermaanden heb je vaker prijsschommelingen, meer zonneopbrengst en kan je de batterij met de zonnepanelen voltrekken. En dan gebruiken in huis of evt verkopen aan het net. Dan gaan de verdiensten harder denk ik zo.

Als je geen verschil maakt tussen winter en zomer voor het gemak levert het je dus EUR 60 p/m op, 720 p/j.
Investering EUR 2700 / 720 = 3,75 jaar. Batterij gaat dacht ik circa 10 jaar mee? Dan moet je uiteraard weer investeringen, dus afschrijving is EUR 270 p/j.

Klopt bovenstaande in algemene zin? Iermand hier ervaring mee? Erg benieuwd naar jullie reacties.
Alvast bedankt.
Deze berekening is misschien wel heel kort door de bocht. In het algemene forum voor stekker-batterijen is de berekening al vaak gemaakt en het komt er op neer dat je de unit niet (snel) terug verdiend. Doe het vooral uit andere overwegingen en laat het nog aan je voorbij gaan als je er echt mee wilt verdienen.

Verder kan je de BTW terug vragen maar dan MOET je er dynamisch mee gaan handelen en mag je niet al eens de btw terug gevraagd hebben over een PV installatie of dergelijke.

De fabrieksgarantie is 10 jaar, de geschatte leeftijd is voor de Powerflex 15 jaar of 7000 laat cycli en de Solidflex 20 jaar of 8000 laad cycli maar dit zijn losse cijfers die nog niet bewezen zijn. De elektronica van je omvormer moet ook maar zo oud kunnen worden.

• Arnold79
Xirt schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:54:
De batterij SOC was één van de onderwerpen waarover ik contact heb gehad met Indevolt: er zijn slechts twee van de drie velden beschikbaar (emergency SOC & current SOC) en ik heb in de nieuwste versie deze nu juist gemapped. Volgens mij was dat eerder niet het geval.

[Afbeelding]

Die versie heb ik nog niet gecommit omdat ik hard werk aan de eisen die HA stelt voor een PR. Ik hoop vanavond verdere stappen te kunnen maken: zou moeten lukken om deze week een PR te maken voor review (en uit de review zal vast nog wel wat werk naar voren komen). De PyPi library voor Indevolt staat al wel online: https://pypi.org/project/indevolt-api/
Ik ben vanmorgen even aan de slag gegaan en heb eea nu in Home Assistant draaien.
Feedback van mijn kant (en volgens mij al bekende/eerde genoemde zaken) :
- Heb ook geen SOC sensor staan
- Kan het laadcommando tot 1200W geven ; hoger gaat niet

• Xirt
Ik kan laden met 2400W op Generation 2 devices (gisteravond getest). Op Generation 1 devices is het laden gelimiteerd tot 1200W. In de integratie die ik gebouwd heb krijg je een waarschuwing te zien als je meer dan 1200W probeert in te stellen voor een Gen 1 device en wordt de instelling uiteraard niet richting het apparaat gestuurd.

De SOC sensor was onduidelijk in de API documentatie. Ik heb deze nu wel werken in de integratie na contact te hebben gehad met Indevolt. In V1.4 van de documentatie hebben ze een aantal fouten in de documentatie al gefixed. De andere helft van mijn feedback moet blijkbaar nog verwerkt worden.

• Arnold79
Hoe weet je of je Gen1 of Gen2 device hebt? Die van mij is afgelopen week geleverd, dus neem aan dat ik dan Gen2 heb?

• Xirt
PowerFlex-2000 & SolidFlex-2000 zijn Gen-2 devices. Als ik via mijn integratie de real-time charging service aanroep met de volgende parameters:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLZiAeTdR9cz2i7VTnzV_weZgrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ufhnsCpjiKREk34Cj44l8cXA.png?f=fotoalbum_large

Dan resulteert in het volgende in mijn logboek:

code:
1
2
3
4
5
2026-01-09 14:15:47.021 INFO (MainThread) [homeassistant.components.indevolt] Current energy mode: 1
2026-01-09 14:15:47.021 INFO (MainThread) [homeassistant.components.indevolt] Switching to energy mode: 4
2026-01-09 14:15:47.310 INFO (MainThread) [homeassistant.components.indevolt.coordinator] Data pushed to device 47005: 4
2026-01-09 14:16:18.084 INFO (MainThread) [homeassistant.components.indevolt] Charging 94ac948dfad664615497187b22c80260 with power: 2400, target SOC: 15
2026-01-09 14:16:18.286 INFO (MainThread) [homeassistant.components.indevolt.coordinator] Data pushed to device 47015: [1, 2400, 15]

Na een korte tijd zie ik dan mijn SOC / Input Power omhoog gaan tot ver boven de 1200W (wel gelimiteerd momenteel, mogelijk ter bescherming van de batterij met huidige temperaturen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88PVeb7kUaw2pbNZSfNlFWYzcto=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZPRwkkWS7959vIs0PESBYvim.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 Laatste