11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X
Heel officieel mag je niet meerdere groepen door één buis trekken. Maar een hoofdkabel naar een apart meterkastje mag wel.Wouzziej schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:15:
[...]
[...]
Dat kan zeker!
Zo zitten ze bij mij ook, zie bovenstaande quote.
In dat witte kastje zit een dinrail met rijgklemmen, hier komt een 5*4mm2 vanuit de groepenkast binnen en hierop zitten mijn torentjes aangesloten.(5*2,5 is ook goed, alleen bij mij lag er al een 5*4)
[ Voor 6% gewijzigd door Deantjuh op 24-07-2026 23:54 ]
Ik mijn groepenkast zit een 3F16A aardlekautomaat, vanuit hier gaat een 5*4mm2 naar dit witte kastje en hierop zitten de 3 torentjes aangesloten.
11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X
Hebben jullie ervaring met deze modus, en of, wat adviseren jullie te gebruiken? Ik heb 3kwh aan zonnepanelen, 14kwh aan batterijen, Homeasistant is ook prima te gebruiken hier.
[ Voor 10% gewijzigd door EricDi op 25-07-2026 09:26 ]
Dus ik laat Home Assistant uitrekenen hoeveel kwartier ik moet laden en vervolgens welke periode die dag dan het goedkoopst is. En dat prijsdal worden de batterijen geforceerd geladen.
Be small, act BIG.
Ik ben hem aan het testen en wil hem de twee weken geven. Opzich doet die het redelijk, 's avonds nul op de meter en overdag gaat die op standby omdat prijzen te laag zijn om te verkopen, er genoeg opwek is en de batterij al vol is. Als ik mijn auto aansluit wat ik altijd tijdens de goedkoopste uren doe, blijft die ook in standby dus trekt die niet de batterij leeg om mijn auto te vullen. Dit wil ik ook niet, aangezien de prijs toch goedkoop is en ik vooral de dure uren in de avond en ochtend wil dekken.EricDi schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:16:
Ik krijg geen grip op de AI modus in de indevolt app. Het is niet inzichtelijk wanneer die van plan is te laden vanuit het net. De discussie in deze thread geven mij ook niet veel duidelijkheid.
Hebben jullie ervaring met deze modus, en of, wat adviseren jullie te gebruiken? Ik heb 3kwh aan zonnepanelen, 14kwh aan batterijen, Homeasistant is ook prima te gebruiken hier.
Enige minpunt is dat die consequent in de ochtend al direct de batterij gaat volladen zodra er overschot is van mijn panelen. Ik zou liever zien dat die wacht tot de prijzen laag zijn. Na 9 dagen zou die toch moeten weten dat opwek rond middaguur ruim voldoende is om de batterij weer op 100% te krijgen.
Heb je in de ai modus gezien dat je de redenatie van ieder kwartier kan terugzien en ook wat die komende uren gaat doen? Zie mijn screenshot.
Mijn vraag zou zijn met hoeveel Watt ontlaad je dan? Om met 7200W te ontladen heb je toch drie groepen nodig om deze netjes over de fasen wil verdelen?Wouzziej schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 06:57:
Waar zitten meerdere groepen door 1 buis dan?
Ik mijn groepenkast zit een 3F16A aardlekautomaat, vanuit hier gaat een 5*4mm2 naar dit witte kastje en hierop zitten de 3 torentjes aangesloten.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Met een 'krachtstroom' groep zoals @Wouzziej refereert bereik je hetzelfde en heb je maar 1x de nul draadWAF1 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:30:
[...]
Mijn vraag zou zijn met hoeveel Watt ontlaad je dan? Om met 7200W te ontladen heb je toch drie groepen nodig om deze netjes over de fasen wil verdelen?
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Idd,WAF1 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:30:
[...]
Mijn vraag zou zijn met hoeveel Watt ontlaad je dan? Om met 7200W te ontladen heb je toch drie groepen nodig om deze netjes over de fasen wil verdelen?
Wat Toby-wan hierboven zegt. Ik gebruik gewoon 1 krachtgroep, en hierop doe ik 7,2KW laden of ontladen.
Jep, doe ik ook. En als het alleen uit de accu's moet komen beperk ik de stroom tot 10A per fase in de laadpaal.Wouzziej schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 19:40:
[...]
Idd,
Wat Toby-wan hierboven zegt. Ik gebruik gewoon 1 krachtgroep, en hierop doe ik 7,2KW laden of ontladen.
Welk alamat-aardlektype moet icm IndeVolt worden gebruikt , type A of type B ?
Voor meer info, zie link : https://iotdomotica.nl/th...dlekbeveiliging-thuisaccu
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
Edit: verkeerd gelezenpjotter1965 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:01:
Een discussie die ik in andere merk-topics al wel gezien heb, maar nog niet bij Indevolt.
Voor meer info, zie link : https://iotdomotica.nl/th...dlekbeveiliging-thuisaccu
[ Voor 26% gewijzigd door Toby-Wan op 26-07-2026 11:38 ]
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik zit ook te kijken naar deze accu's. Eerst de marstek V3 op het oog gehad, maar deze Indevolt lijkt me toch beter. Hoe bevalt het plaatsen in de schuur? Ik zit daar ook over te denken. Maar de schuur is onverwarmd (douglas schuur), afgelopen winter was de minimum temperatuur -1,5 en maximum deze zomer was 36C. Er liggen 2 groepen naar de schuur; 1 voor de heaters, en 1 voor álle buitenzaken (Hue, WCD's, Koelkast/vriezer etc). Die groep verbruikt niet zoveel, dus daar kan ie wel bij op verwacht ik.JooJoo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:13:
[...]
Ik heb de PowerFlex hybride 2000 ook in de schuur geïnstalleerd. De ingebouwde verwarming houdt de batterijen bij vrieskou altijd rond de 10 graden. Ik merk geen verschil in laden/ontladen. De interne verwarming vergt natuurlijk wel wat energie. Maar dat is te verwaarlozen. De keuze voor plaatsing in de schuur heeft bij mij ook te maken met veiligheid. Mocht er iets gebeuren dan is dat in de schuur minder erg dan in het woonhuis. Verder wil ik in de toekomst 4 zonnepanelen op de schuur leggen. En dat is in deze situatie makkelijk te realiseren. Nadeel is dat het stopcontact in de schuur op hetzelfde groep zit als de keuken. Dus met een ontlaadbeperking van 800 W. Een nieuwe eigen groep voor de thuisbatterij is in deze situatie erg kostbaar. Dus plaatsing van de thuisbatterij in een onverwarmde schuur is volgens mij geen probleem. Verder zou ik zeker geen ombouw plaatsen. De thuisbatterij moet rondom voldoende ruimte hebben om warmte af te voeren. (Zie installatievoorschriften)
Is dit alles realistisch of zien jullie issues?
Professioneel Heftruck Syndroom
Maar dan alleen in de 800watt modus officieel. Anders kun je potentieel 26A uit een stopcontact trekken voordat er een zekering uit gaat.NeFoRcE schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:57:
[...]
Ik zit ook te kijken naar deze accu's. Eerst de marstek V3 op het oog gehad, maar deze Indevolt lijkt me toch beter. Hoe bevalt het plaatsen in de schuur? Ik zit daar ook over te denken. Maar de schuur is onverwarmd (douglas schuur), afgelopen winter was de minimum temperatuur -1,5 en maximum deze zomer was 36C. Er liggen 2 groepen naar de schuur; 1 voor de heaters, en 1 voor álle buitenzaken (Hue, WCD's, Koelkast/vriezer etc). Die groep verbruikt niet zoveel, dus daar kan ie wel bij op verwacht ik.
Quote op mijzelfpjotter1965 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:01:
Een discussie die ik in andere merk-topics al wel gezien heb, maar nog niet bij Indevolt.
Ik heb de vraag ook bij Indevolt gesteld. Antwoord : Voor netgekoppelde toepassingen wordt doorgaans een type B-aardlekschakelaar aanbevolen. Het apparaat heeft geen interne DC-lekstroombeveiliging,
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
Ik heb de Solidflex 2000 buiten achter het huis onder het balkon, waaraan een pergola/afdak zit, staan.NeFoRcE schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:57:
[...]
Ik zit ook te kijken naar deze accu's. Eerst de marstek V3 op het oog gehad, maar deze Indevolt lijkt me toch beter. Hoe bevalt het plaatsen in de schuur? Ik zit daar ook over te denken. Maar de schuur is onverwarmd (douglas schuur), afgelopen winter was de minimum temperatuur -1,5 en maximum deze zomer was 36C. Er liggen 2 groepen naar de schuur; 1 voor de heaters, en 1 voor álle buitenzaken (Hue, WCD's, Koelkast/vriezer etc). Die groep verbruikt niet zoveel, dus daar kan ie wel bij op verwacht ik.
Er schijnt verwarming in elke unit te zitten dus mocht de temperatuur te laag worden dan wordt er verwarmd indien nodig. Afgelopen dagen is het hier onder de pergola al meermaals boven de 35 graden geweest en de Solidflex bleef gewoon doordraaien. De gemeten temperatuur van de stapel is dan rond de 40 tot 45 graden.
Fluence>Ioniq>3>S
Zelf gemaakt ik zal niet weten hoe die connector van de indevolt kant heetjouwheld schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:50:
[...]
Had ik gelezen, maar kan toch nog steeds dat hij zelf een CEE wandcontactdoos heeft geïnstalleerd en de CEE kabel ergens heeft gekocht?
Het is een plug voor de Betteri BC01 Connector (zie eerder ik dit topic en andere bronnen op het internet)Jessy007 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:29:
[...]
Zelf gemaakt ik zal niet weten hoe die connector van de indevolt kant heet
Integratie: indevolt (INDEVOLT CMS-SF2000, fw V1.4.0C_R00D.0B2_M4801_00000036)
Blijft hij echt altijd op 0 en staat er niet toevallig nog een update klaar voor 1 van de componenten? Ik heb 3 torens waarvan 1 een hybride is, en van alles kan ik de temperatuur uitlezenfyrref schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:04:
Ik heb een Indevolt Eco van 6KW (2KW omvormer + 2x2KW batterij) en een Hybride van 4KW (2KW omvormer + 1x2KW batterij). Ik gebruik Homeassistant en de Indevolt integratie. Sinds vandaag lees ik ook de temperatuur sensoren uit. Voor de Eco gaat alles goed, temp van hoofdunit en 2x batterij. Echter van de Hybride zie ik alleen de temp van de hoofdunit, die van de batterij blijft op 0. In de Indevolt app zie ik wel de temp van de Hybride batterij. Een reload van de integratie heeft geen effect, waarde blijft 0. Is dit een bekend probleem?
Integratie: indevolt (INDEVOLT CMS-SF2000, fw V1.4.0C_R00D.0B2_M4801_00000036)
Update: ik heb nog een 2e HA (test) omgeving en daar heb ik de Indevolt integratie verwijderd en weer geinstalleerd. Nu zie ik wel temp waarden van de hybride batterij. Wat wel opvalt is dat het 1e batterij pack als 2 wordt aangeduid. Er is nu ook een Transformer temp bijgekomen.
Battery pack 2 temperature 32.0 °C
Main temperature 36.0 °C
Transformer temperature 39.0 °C
Bij de Eco zie ik nu:
Battery pack 1 temperature 28.0 °C
Battery pack 2 temperature 30.0 °C
Main temperature 32.0 °C
Transformer temperature 36.0 °C
[ Voor 87% gewijzigd door fyrref op 27-07-2026 21:24 ]
Nu dacht ik deze met een shelly CT klem zichtbaar te gaan maken, maar welke kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Recent heb ik ook contact gehad met Indevolt support, over de juiste karakteristiek van de installatieautomaat. Over lekstroom beveiliging heb ik het toen niet gehad, maar bij navraag hierover heb ik zojuist de volgende reactie terug gekregen: “Ter correctie van eerdere communicatie: Een type B-aardlekschakelaar is niet verplicht. Wij raden type B alleen aan vanwege de sterkere detectiemogelijkheden. Type A is echter ook geschikt, omdat onze omvormer zelf is voorzien van isolatie. U kunt dus veilig een type A-aardlekschakelaar gebruiken.”.pjotter1965 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:15:
[...]
Quote op mijzelf
Ik heb de vraag ook bij Indevolt gesteld. Antwoord : Voor netgekoppelde toepassingen wordt doorgaans een type B-aardlekschakelaar aanbevolen. Het apparaat heeft geen interne DC-lekstroombeveiliging,
Zelf hebben we alles van Hager in de groepenkast, maar daarvan zijn type B aardlekschakelaars behoorlijk aan de prijs.
Als anderen hier de Indevolt op een eigen groep en ook achter een type B lekstroom beveiliging hebben houd ik me aanbevolen voor een goed en betaalbaar merk en type.
Uiteindelijk wil ik de accu achter een 10A automaat afzekeren in een onderverdeler van een 16A groep.
Dat is dan wel weer bijzonder, die wisselende antwoorden ☹️boyd86 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:06:
[...]
Recent heb ik ook contact gehad met Indevolt support, over de juiste karakteristiek van de installatieautomaat. Over lekstroom beveiliging heb ik het toen niet gehad, maar bij navraag hierover heb ik zojuist de volgende reactie terug gekregen: “Ter correctie van eerdere communicatie: Een type B-aardlekschakelaar is niet verplicht. Wij raden type B alleen aan vanwege de sterkere detectiemogelijkheden. Type A is echter ook geschikt, omdat onze omvormer zelf is voorzien van isolatie. U kunt dus veilig een type A-aardlekschakelaar gebruiken.”.
Zelf hebben we alles van Hager in de groepenkast, maar daarvan zijn type B aardlekschakelaars behoorlijk aan de prijs.
Als anderen hier de Indevolt op een eigen groep en ook achter een type B lekstroom beveiliging hebben houd ik me aanbevolen voor een goed en betaalbaar merk en type.
Uiteindelijk wil ik de accu achter een 10A automaat afzekeren in een onderverdeler van een 16A groep.
Ik heb afgelopen weekend geïnformeerd, jij eerder ?
( ik heb alles van Eaton en kan zelf ook geen B16 type B vinden / vraag uitstaan bij Elektramat )
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
Ik werd dus getriggerd door jouw post in combinatie met het feit dat er in de handleiding van de Powerflex niets over genoemd wordt, en dat het in NL volgens mij niet veel voorkomt dat er type B aardlekschakelaars toegepast worden maar de omvormer wel eenvoudig door de stekker in een bestaande installatie aangesloten kan worden.
[ Voor 48% gewijzigd door boyd86 op 28-07-2026 12:19 ]
Misschien kan @Taro hier iets over melden. Hij heeft zich sterk verdiept in de materie.boyd86 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:17:
Contact over de karakteristiek was eerder, maar omdat jij hier berichtte over DC lekstroom beveiliging had ik vanochtend gemaild met support, de reactie is van rond 11:30 vandaag.
Ik werd dus getriggerd door jouw post in combinatie met het feit dat er in de handleiding van de Powerflex niets over genoemd wordt, en dat het in NL volgens mij niet veel voorkomt dat er type B aardlekschakelaars toegepast worden maar de omvormer wel eenvoudig door de stekker in een bestaande installatie aangesloten kan worden.
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
@boyd86 Voor zover mij bekend heeft Indevolt geen DC/AC scheiding en heb je dus een Type B aardlek nodig.pjotter1965 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:33:
[...]
Misschien kan @Taro hier iets over melden. Hij heeft zich sterk verdiept in de materie.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Dan is het toch wel enigszins bijzonder naar mijn mening dat hun support dit lijkt tegen te spreken, er twee verschillende reacties gegeven lijken te worden en in de handleiding hier niet over gesproken wordt.Taro schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:25:
[...]
@boyd86 Voor zover mij bekend heeft Indevolt geen DC/AC scheiding en heb je dus een Type B aardlek nodig.
Desalniettemin lijkt een type B beveiliging me niet onverstandig (ik moet de onderverdeler nog samenstellen en bestellen).
Zoals gezegd wil ik een 16A groep die reeds op een bestaande vrije Hager installatieautomaat aangesloten kan worden opdelen in een 10A voor Indevolt en 6A voor overige verbruikers.
Heb je een merk en type die voorziet in type B aardlek beveiliging die je aan kunt raden?
Edit: zojuist per mail nogmaals een vraag gesteld aan support of de Powerflex omvormer DC/AC gescheiden is of niet.
[ Voor 7% gewijzigd door boyd86 op 28-07-2026 16:36 ]
Ik heb hier zelf alleen thuisaccu's staan die aan een Type A voldoende hebben, dus (gelukkig) zelf geen ervaring mee.boyd86 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:33:
[...]
Heb je een merk en type die voorziet in type B aardlek beveiliging die je aan kunt raden?
Ik hoor het graag, ook voor bijv. de 3000-serie, mogelijk hebben ze daar veranderingen in doorgevoerd mbt DC/AC scheiding.Edit: zojuist per mail nogmaals een vraag gesteld aan support of de Powerflex omvormer DC/AC gescheiden is of niet.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Better safe than sorry natuurlijk, maar het rijmt niet echt in mijn hoofd.
Be small, act BIG.
Zo wisselend zijn de antwoorden toch niet?pjotter1965 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:15:
[...]
Dat is dan wel weer bijzonder, die wisselende antwoorden ☹️
Ik heb afgelopen weekend geïnformeerd, jij eerder ?
( ik heb alles van Eaton en kan zelf ook geen B16 type B vinden / vraag uitstaan bij Elektramat )
Klopt, is ook nergens voor nodig.thaMini schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:48:
Ik vind het wel verwonderlijk dat een apparaat dat je ogenschijnlijk in elk stopcontact kunt inpluggen dan wel DC lekstroombeveiliging nodig heeft.
Better safe than sorry natuurlijk, maar het rijmt niet echt in mijn hoofd.
Er zit al een algemene lekstroom beveiliging, die zowel de zonnepanelen en de gehele kast onder controle heeft en daarom kan die makkelijk dat batterijtje meepakken.
Die hele batterij is een trouwens veel veiliger dan een koffiezetapparaat.
Om terug te komen op dit onderwerp, zojuist reactie gehad van support:
Het is dus volgens hun prima om een type A aardlekschakelaar/aardlekautomaat toe te passen i.c.m. de Indevolt omvormers.Hallo,
Dit is van toepassing op alle PowerFlex- en SolidFlex-modellen, ongeacht het land van levering (Duitsland, Nederland of andere landen). Er is geen verschil in dit opzicht.
Met vriendelijke groet,
Indevolt service
Dit e-mailbericht is een service van INDEVOLT. Mogelijk gemaakt door Zendesk
— Mijn reactie: —
Bedankt, geldt dit voor alle Powerflex en Solidflex modellen of zit daar nog verschil in afhankelijk van type of het land van levering (Duitsland/Nederland)?
— Ontvangen reactie op mail van gisteren: —
Hallo,
Na bevestiging met onze ontwikkelingsafdeling kunnen wij bevestigen dat de omvormer is geïsoleerd. Een type A-aardlekschakelaar is dus veilig te gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Indevolt service
— Mijn vraag van gisteren: —
Dank voor jullie reactie.
Er lijkt online ook wat verwarring over te zijn.
Is de omvormer van de Powerflex nu wel of niet DC/AC gescheiden?
[ Voor 5% gewijzigd door boyd86 op 29-07-2026 10:16 ]
Goed dat er aandacht aan besteed wordt.
Zou een leuke toevoeging zijn voor de vergelijkingssites, welk type Alamat er nodig is.
Ik wilde eigenlijk zelf m'n volledige groepenkast migreren naar AFDD's, maar daar heb ik niet voldoende ruimte voor. Eens zien of AFDD's ook DC meten.
Be small, act BIG.
Dc spanningen kan een aardlekschakelaar of aardlekautomaat bevriezen dan valt hij niet uit binnen 0.003AJos Vermeulen schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:05:
[...]
Klopt, is ook nergens voor nodig.
Er zit al een algemene lekstroom beveiliging, die zowel de zonnepanelen en de gehele kast onder controle heeft en daarom kan die makkelijk dat batterijtje meepakken.
Die hele batterij is een trouwens veel veiliger dan een koffiezetapparaat.
DC stromen.... en het is 0,03A :-)Jessy007 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:11:
[...]
Dc spanningen kan een aardlekschakelaar of aardlekautomaat bevriezen dan valt hij niet uit binnen 0.003A
[ Voor 5% gewijzigd door gertk op 29-07-2026 16:37 ]
Fluence>Ioniq>3>S
Dat zou ik niet doen. De accu kan 10A leveren en dan zit je aan de max van je automaat. Hierdoor neemt de warmteontwikkeling van je automaat toe. Deze verouderd veel sneller en de kans op het verbranden van de automaat ook.boyd86 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:06:
[ Voor 60% gewijzigd door IkEb op 29-07-2026 21:00 ]
Aan de andere kant; export op maximaal vermogen is zelden voor lange duur, hooguit wat pieken tijdens bijvoorbeeld koken.
Ik gebruik de accu niet om te handelen.
[ Voor 24% gewijzigd door boyd86 op 29-07-2026 21:04 ]
1840 watt is 8A. Zit je op 80% van de maximale belasting. Daarmee creëer je nog steeds een flinke warmte belasting in je groepenkast.boyd86 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:00:
Goede opmerking, ik had misschien erbij moeten vermelden dat ik de omvormer in de app dan ook wil beperken tot 1840W export en laden staat nu ook al op 1200W omdat sneller niet zoveel zin heeft in mijn huidige opstelling en verbruik van eigen opwek.
Aan de andere kant; export op maximaal vermogen is zelden voor lange duur, hooguit wat pieken tijdens bijvoorbeeld koken.
Ik gebruik de accu niet om te handelen.
Dat is precies volgens NEN1010 norm, dus prima.IkEb schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:10:
[...]
1840 watt is 8A. Zit je op 80% van de maximale belasting. Daarmee creëer je nog steeds een flinke warmte belasting in je groepenkast.
De derde zending is ook mislukt. Die is tot aan het depot van DHL hier iets verderop gekomen, en toen na 5 dagen alsnog retour gegaan naar Duitsland.Jeldert schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:45:
[...]
Dan heb je geluk.
Ik heb op 18-06 de SolidFlex met extra module besteld, bij Indevolt zelf.
De SolidFlex op 30-06 ontvangen en in gebruik genomen.
De extra module is een probleemgeval:Die kapote module moet nog terug. Heb een verzendlabel ontvangen van Indevolt voor verzending via PostNL, maar PostNL wil niet zwaarder dan 23kg in ontvangst nemen. En hij weegt 30kg
- Eerste zending is halverwege terug naar Duitsland gegaan en weer bij Indevolt aangekomen
- Tweede zending kwam kapot aan (aluminium aan de onderkant waren 2 stukken los). Durf deze niet in gebruik te nemen en deze moet terug.
- Derde zending is nu nog onderweg
![]()
Ben dus nog bezig met Indevolt hoe die module nu weer terug te krijgen.
Volgens mij hebben de DHL chauffeurs gewoon geen zin in zware pakketen meenemen.
Indevolt zelf vond het ook wel mooi geweest zo, en heeft begin deze week opdracht gegeven aan thuisbatterij.nl om het over te nemen.
Via TransMission (vervoerder) heb ik net een uur geleden de batterij ontvangen en direct aangesloten. Werkt ook direct, dus blij mee.
Zo kan het dus ook DHL
Blijft de defecte batterij nog over. Die kan nu ook terug naar thuisbatterij.nl, maar dat moeten we nog afstemmen.
In ieder geval ben ik blij dat ik na 6 weken (!!!) mijn bestelling compleet en werkend heb.
Juist
Op zich niet raar als het de normale pakketdienst is, die mogen volgens mij max 20kg hebben anders moet er een echte vervoerder bij komen. Transmission is hier trouwens nu al een paar keer geweest, dat was tot nog toe een top bedrijf vwb info en levering.Jeldert schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:20:
[...]
De derde zending is ook mislukt. Die is tot aan het depot van DHL hier iets verderop gekomen, en toen na 5 dagen alsnog retour gegaan naar Duitsland.![]()
Volgens mij hebben de DHL chauffeurs gewoon geen zin in zware pakketen meenemen.
Indevolt zelf vond het ook wel mooi geweest zo, en heeft begin deze week opdracht gegeven aan thuisbatterij.nl om het over te nemen.
Via TransMission (vervoerder) heb ik net een uur geleden de batterij ontvangen en direct aangesloten. Werkt ook direct, dus blij mee.
Zo kan het dus ook DHL![]()
Blijft de defecte batterij nog over. Die kan nu ook terug naar thuisbatterij.nl, maar dat moeten we nog afstemmen.
In ieder geval ben ik blij dat ik na 6 weken (!!!) mijn bestelling compleet en werkend heb.
[Afbeelding]
Raar bij mij ging het via een transporteur un knaap van een vrachtwagen 😂 mijn buurman keek door het raam wat heb jij nu weer besteld 😂Jeldert schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:20:
[...]
De derde zending is ook mislukt. Die is tot aan het depot van DHL hier iets verderop gekomen, en toen na 5 dagen alsnog retour gegaan naar Duitsland.![]()
Zo kan het dus ook DHL![]()
[Afbeelding]
[ Voor 251% gewijzigd door Gronaldo op 31-07-2026 17:10 ]
Dit begrijp ik niet.
Waarom zou ik een combinatie willen maken ?
Je kiest toch bewust voor Solidflex-accu ivm veiligheid ( semi-solid ) ?
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
Het gaat in de video om de mogelijkheid van het combineren, niet zozeer om de logica van het combineren.pjotter1965 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:05:
Ik zie net een video ( thuisbatterij.nl ) over de Solidflex 3000. Daarin wordt vermeld dat de uitbreidingssccu’s van de Powerflex en de Solidflex nu onderling uitwisselbaar zijn.
Dit begrijp ik niet.
Soms heb je de één en kom je in een situatie dat de andere erbij komt door een aanbieding oid.
Of dat veiligheid minder belangrijk wordt door een andere woning en de batterijen in een garage of bijkeuken geplaatst worden.
Dan is het goed om te weten dat het combineren gewoon mogelijk is en niet dat de bestaande batterijen moeten worden vervangen door een geel nieuwe set.
Verder niet te druk maken over de mogelijkheid en logica van het combineren.
Het is immers warm genoeg.
[ Voor 6% gewijzigd door Lawrentz op 02-08-2026 12:32 ]
Deze keuze heb ik 2 weken gelden gemaakt. Eigenlijk puur omdat ik een omvormer zocht met meer vermogen dan 2400 watt. Qua capaciteit wilde ik wel liever de 4kWh batterijen.pjotter1965 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:05:
Ik zie net een video ( thuisbatterij.nl ) over de Solidflex 3000. Daarin wordt vermeld dat de uitbreidingssccu’s van de Powerflex en de Solidflex nu onderling uitwisselbaar zijn.
Dit begrijp ik niet.
Qua NOM moet ik zeggen dat ik toch wel erg tevreden ben. Ik stuur de Indevolt aan met een Shelly Pro 3EM in.c.m. Homey. Zelfs het grootste deel van de pieken (1000-1500 watt, maximaal een halve minuut in de nacht) van de kokend water kraan in de keuken vangt hij goed mee op. Lokale API werkt erg goed. Ik heb een oudere DSM 4.2 slimme meter. Alles is via ethernet kabel aangesloten.De batterij staat bij mij op zolder, waardoor hij wel wat warmer wordt. Ik zorg voor voldoende ventilatie en luchtverplaatsing door een 200mm dan op de achterkant van de omvormer te richten. Deze krijgt de temperatuur toch wel ongeveer 20 graden omlaag, daar ben ik ook wel tevreden mee. Hier wil ik nog wel een nette beugel voor maken.
De komende tijd wil ik nog iets meer gaan finetunen met betrekking tot laden en ontladen i.c.m. andere grootverbruikers, vooral de autolader.
Kan deze een sluipverbruik van minder dan 100watt wegwerken of is dat te weinig voor zo'n grote omvormer?
Ja en nee. Nul op de meter houden is een reactief proces. Dus de meter geeft elke seconde aan wat het verbruik is en de batterij speelt daar op in. Als je een moi stabiel verbruik hebt van 100 watt zal de batterij binnen een paar seconden exact 100 watt produceren en dat blijven doen. Echter elke verandering in gebruik (of productie) is verstoring en heeft dus weer tijd nodig om te stabiliseren. Als je in donker ligt te slapen en de telefoon e.d. laad op dan is het prachtig nul op de meterKlike schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:29:
Vanaf hoeveel verbruik is de omvormer in de batterij effectief voor nul op de meter?
Kan deze een sluipverbruik van minder dan 100watt wegwerken of is dat te weinig voor zo'n grote omvormer?
Maar als je kookplaat op lage stand steeds tien seconden aan en uit gaat terwijl de zon nog zo nu en dan tussen de wolken door piept en jezelf of je huis van alles aan en uit zet in huis zoals quooker of blender dan kan het bms daar niet geweldig op inspelen en zal je zowel stroom naar het grid sturen als er weer vanaf halen terwijl je batterij alsnog leeg loopt. Echter over de dag gezien is dat nul op meter best wel knap, kwart tot halve KWh per dag zit ik er vanaf.
Sluipverbruik van het systeem zelf is er ook nog, in de zomer totaal oninteressant op het geheel maar als in de winter je opwek (overschot) onder de KWh per dag is dan tikt het best aan. Ik reken dan op 20 watt per bms, sommigen hier weten dat lager te houden, ik bereken dat kennelijk anders.
Wat zou het beste zijn om dit rendement omhoog te helpen? Deadzones instellen, minimum schakeltijd instellen of iets dergelijks?
Daar is weinig aan te doen.Blackjack2win schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:19:
Oef, 70% is wel erg laag rendement voor een batterij lijkt me.
Wat zou het beste zijn om dit rendement omhoog te helpen? Deadzones instellen, minimum schakeltijd instellen of iets dergelijks?
Om te beginnen is er de 'control' electronica die altijd energie verbruikt, ook al is de processor druk bezig met alle variabelen te controleren om tot de conclusie te komen dat er niks gedaan hoeft te worden. Stel dat dat al 10W is.
Dan is er een percentage verlies in de (800W) 'vermogen' electronica, stel dat op 20%.
Een gedeelte spanningsverlis over diodes e.d., en een gedeelte dynamisch voor 'gate-capaciteit' en zo.
Voorbeeld: Bij 800W leveren kost dat (20%) 160W + 10W = 170W, is 170/800=21%, bij 80W leveren kost dat (20%) 16W + 10W = 26W, is 26/80=32%.
Met m'n 50W nachtverbruik haal ik soms de 60% nog niet eens, maar voorlopig heb ik voldoende zonnestraaltjes om dat gratis aan te vullen, dus zit ik daar (nog) niet zo mee.
Je rendement wordt door twee zaken gedempt. Ten eerste die zeg 20 watt die de elektronica nodig heeft om het ding gaande te houden. Daar kan je op inspelen door b.v. op dagen zonder noemenswaardige opwek en met een vlak tarief het ding uit te zetten. Als je meer dan één toren hebt lijkt me dat je in de winter slechts een gaande houd een te overwegen optie.Blackjack2win schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:19:
Het grote verlies in rendement is echter de 'round trip efficiency' (RTE). Of te wel bij het laden heb je sowieso al verlies en door het omzetten van AC naar DC nog flink meer. Bij het ontladen het zelfde verhaal andersom. Ik schat de RTE in op 75-80%. Dat wil zeggen dat ik voor elke vijf KWh die ik er in stop op een later moment er slechts vier terug krijg. Over het algemeen dekt dat verlies ruimschoots de kosten die je anders maakt om goedkoop te verkopen en duur weer terug te kopen met daar bovenop dan nog de belasting die je over een half jaar niet meer saldeert.
nette uitleg, voor eigen rendament zou je inderdaad niet dood moeten kijken op %.HenkS_ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:49:
[...]
Daar is weinig aan te doen.
Om te beginnen is er de 'control' electronica die altijd energie verbruikt, ook al is de processor druk bezig met alle variabelen te controleren om tot de conclusie te komen dat er niks gedaan hoeft te worden. Stel dat dat al 10W is.
Dan is er een percentage verlies in de (800W) 'vermogen' electronica, stel dat op 20%.
Een gedeelte spanningsverlis over diodes e.d., en een gedeelte dynamisch voor 'gate-capaciteit' en zo.
Voorbeeld: Bij 800W leveren kost dat (20%) 160W + 10W = 170W, is 170/800=21%, bij 80W leveren kost dat (20%) 16W + 10W = 26W, is 26/80=32%.
Met m'n 50W nachtverbruik haal ik soms de 60% nog niet eens, maar voorlopig heb ik voldoende zonnestraaltjes om dat gratis aan te vullen, dus zit ik daar (nog) niet zo mee.
sowieso eerst het eigen verbruik er altijd vanaf halen en als "vaste kosten" beschouwen, zodra ik er definitief 1 gekozen heb is b.v. dat eigen verbruik ook iets waar ik naar kijk.
Heb zelf een quooker dus veel pieken en dalen maar dat is aansturing, als ik ~250W continue verbruik 'snachts moet de batterij zelf niet 100W toevoegen vind ik.
Is dit bij Indevolt ongeveer 20W? (ook als je de backup als UPS gebruikt?)
Is trouwens bij Indevolt de UPS functie altijd over de accu zelf of schakelt die van netstroom direct naar de accu pas bij stroomuitval?
Wil volgend jaar iig een batterij die ik ook voor iets van 100-150W aan computer/netwerkapparatuur als UPS kan dienen, zou mooi zijn als dit net zo goed als een dedicated UPS werkt.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
De 2e kamer heeft regering opdracht gegeven om dit ook in NL te onderzoeken en uiterlijk dit vóór prinsjesdag besluit hierover kenbaar te maken.peterpv schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Dat thuisaccu's in Duitsland goedkoper zijn is omdat ze daar BTW-vrij verkocht mogen worden (er zit subsidie op). Je moet bij aanschaf wel bewijzen dat je in Duitsland woont anders mag je alsnog 21 % BTW betalen.Dit geldt zowel bij bestellen en bezorgen als bij zelf ophalen.
Wellicht miv 2027 in NL ook thuisbatterijen zonder BTW aanschaffen.
can you read my mind?
In het algemeen: hoe groter het nominale vermogen hoe hoger het 'eigen gebruik', (voorbeeld) een 1200W (800W) inverter gebruikt altijd 12W, een 2400W inverter altijd 24W, een 3600W inverter altijd 36W, ongeacht hoeveel energie er werkelijk wordt omgezet.tismij schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:54:
[...]
Heb zelf een quooker dus veel pieken en dalen maar dat is aansturing, als ik ~250W continue verbruik 'snachts moet de batterij zelf niet 100W toevoegen vind ik.
Is dit bij Indevolt ongeveer 20W? (ook als je de backup als UPS gebruikt?)
Is trouwens bij Indevolt de UPS functie altijd over de accu zelf of schakelt die van netstroom direct naar de accu pas bij stroomuitval?
Wil volgend jaar iig een batterij die ik ook voor iets van 100-150W aan computer/netwerkapparatuur als UPS kan dienen, zou mooi zijn als dit net zo goed als een dedicated UPS werkt.
Als ik het goed herinner is er al iets gezegd over die UPS/noodstroom schakeling, iets van 50 ms of zo, m'n laptop heeft daar geen last van en als de router er een minuutje uitligt valt dat bij mij in de categorie "jammer dan".
Zelf zit ik te knutselen met de BK1600(Ultra) series, met het idee om 's winters units helemaal 'uit' te zetten om die verliezen te beperken (vorig jaar ~1000 kWh/jaar aankoop en teruglevering).
hm zegt 20ms online maar denk dat er niet veel thuisaccu's zijn met minder dan 10ms die nodig is voor netwerkapparatuur.HenkS_ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:14:
[...]
In het algemeen: hoe groter het nominale vermogen hoe hoger het 'eigen gebruik', (voorbeeld) een 1200W (800W) inverter gebruikt altijd 12W, een 2400W inverter altijd 24W, een 3600W inverter altijd 36W, ongeacht hoeveel energie er werkelijk wordt omgezet.
Als ik het goed herinner is er al iets gezegd over die UPS/noodstroom schakeling, iets van 50 ms of zo, m'n laptop heeft daar geen last van en als de router er een minuutje uitligt valt dat bij mij in de categorie "jammer dan".
Zelf zit ik te knutselen met de BK1600(Ultra) series, met het idee om 's winters units helemaal 'uit' te zetten om die verliezen te beperken (vorig jaar ~1000 kWh/jaar aankoop en teruglevering).
kan zijn dat ik uiteindelijk toch maar een UPS specifiek erbij doe dan, scheelt vast ook vast verbruik als noodstroom niet altijd aan staat.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Ik heb dit getest met de mijne, de schakel snelheid is bij lage load net genoeg. Zodra mijn server wat meer zijn best doet, schakeld hij simpel te langzaam en valt de server uit en gaat weer aan. Maar hij is dus wel echt uitgeweest en moet opnieuw opstarten.
What we do in life echo`s in eternity
Onderschat het sluipverbruik van een UPS ook niet en ze zijn ook niet erg efficient, het is tenslotte maar noodstroom... De oude APC Backup-UPS verbruikten bijvoorbeeld continu ook meer dan 30 Watt..kan zijn dat ik uiteindelijk toch maar een UPS specifiek erbij doe dan, scheelt vast ook vast verbruik als noodstroom niet altijd aan staat.
Fluence>Ioniq>3>S
In HA / EMHASS
Een groepscommando van 4800 W wordt geweigerd:
1
2
| indevolt_api.client.PowerExceedsMaxError: (4800, 2400, 2) ServiceValidationError: Power (4800W) exceeds maximum (2400W) for generation (2) devices |
instellingen
inverter_input_limit 2400 per unit
max_ac_output_power 2400 per unit
realtime-limiet (app) 4800 (cluster)
battery_charge_efficiency 0,875 (gemeten over 90 kWh)
battery_discharge_eff. 0,915 (gemeten op ~1670 W werkpunt)
Vraag: haalt iemand met een cluster van twee gen-2 units wél meer dan 2400 W totaal? En zo ja, welke instelling maakt dat verschil?
clustersettings kunnen alleen via de app, niet via HA. dus via HA kun je max 2400 doorgeven, in de app kun je in de kluster wel 4800 doorgeven.EricDi schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:36:
Ik heb twee Indevolt-units (CMS-SF2000, gen 2) als cluster in Home Assistant, elk 4 packs (8 kWh, samen 16 kWh). Volgens de specs zou een cluster 2× 2400 W moeten kunnen. Dat lukt niet. Hebben jullie tips hoe dit ik dit werkend krijg i.c.m. HA?
In HA / EMHASS
Een groepscommando van 4800 W wordt geweigerd:code:De inverter_input_limit en max_ac_output_power staan op beide units op 2400, en de realtime-limiet in de app is verhoogd naar 4800. Toch blijft het 2400 totaal.
1 2 indevolt_api.client.PowerExceedsMaxError: (4800, 2400, 2) ServiceValidationError: Power (4800W) exceeds maximum (2400W) for generation (2) devices
instellingen
inverter_input_limit 2400 per unit
max_ac_output_power 2400 per unit
realtime-limiet (app) 4800 (cluster)
battery_charge_efficiency 0,875 (gemeten over 90 kWh)
battery_discharge_eff. 0,915 (gemeten op ~1670 W werkpunt)
Vraag: haalt iemand met een cluster van twee gen-2 units wél meer dan 2400 W totaal? En zo ja, welke instelling maakt dat verschil?
Dank voor de verheldering. Is dat dan uberhaupt mogelijk om via HA de indevolt aan te sturen als je 4800w wilt bereiken?gjcvro schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:36:
[...]
clustersettings kunnen alleen via de app, niet via HA. dus via HA kun je max 2400 doorgeven, in de app kun je in de kluster wel 4800 doorgeven.
Zou dit dan puur liggen aan het merk batterij-cel ? Ik lees dat Zendure een RTE van 87-88% haalt in de praktijk. Helaas is het merk batterijcel niet te achterhalen.Blackjack2win schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:19:
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
't is mij nog niet gelukt, maar wil daarmee niet zeggen dat het niet kan. Ik laat deze waarde van de hoofdaccu noodgedwongen met rust, de andere 2 stuur ik wel aan. Rare is ook dat hij wel de waarde toont alsof hij van de accu is, maar als je hem een maal naar beneden hebt gezet kan hij niet meer omhoog tot boven de 2400. Een paar maanden terug heb ik bijna dezelfde vragen gesteld als jij nu doet, kreeg toen als antwoord "cluster waardes kun je nog niet zetten" en blijkbaar is dit de clusterwaarde die gepresnteerd word als accu waarde, maar als je hem wil zetten is het ineens wel de accu waarde.EricDi schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:08:
[...]
Dank voor de verheldering. Is dat dan uberhaupt mogelijk om via HA de indevolt aan te sturen als je 4800w wilt bereiken?
In de app de cluster instellen en het max vermogen van de cluster bepalen. Dan kun je in HA de beide batterijen apart instellen op 2400 W. Bij elkaar is het dan 4800 W. Het nadeel van een cluster in HA is dat je elke handeling dubbel moet uitvoeren.EricDi schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:08:
[...]
Dank voor de verheldering. Is dat dan uberhaupt mogelijk om via HA de indevolt aan te sturen als je 4800w wilt bereiken?
Ben heel benieuwd of dit werkt. Mijn hoofdaccu van de cluster geeft nl 7200W aan omdat ik dat zo ingesteld heb in de app. Als ik die waarde vanuit HA wil aanpassen kan ik die op max 2400 zetten en dan springt daarmee de hele cluster terug naar 2400. Tenminste dit gedrag zag ik de laatste keer dat ik er mee bezig was. Als dit anders is hoor ik dat heel graag.Nanuk schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:30:
[...]
In de app de cluster instellen en het max vermogen van de cluster bepalen. Dan kun je in HA de beide batterijen apart instellen op 2400 W. Bij elkaar is het dan 4800 W. Het nadeel van een cluster in HA is dat je elke handeling dubbel moet uitvoeren.
In Homey stuur ik gewoon de gewenste totaalwaarde naar de hoofdbatterij; dus "6000 ontladen tot ten minste 5%" bijvoorbeeld. De cluster maakt daar dan 3x 2000w van. De "Max AC output power" moet wel op 7200 staan natuurlijk.Nanuk schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:30:
[...]
In de app de cluster instellen en het max vermogen van de cluster bepalen. Dan kun je in HA de beide batterijen apart instellen op 2400 W. Bij elkaar is het dan 4800 W. Het nadeel van een cluster in HA is dat je elke handeling dubbel moet uitvoeren.
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Ik denk dat merk cel niet van invloed is op de TRE maar met name de electronica eromheen.
Met name juiste instellingen kunnen verschil maken.
Copyright and left by SED...
Dus een tweede heel kleine batterij/omvormer er bij voor de lage loads .. en slim schakelen met wat automatisering. Maar waarschijnlijk zijn de kosten hoger dan de betere opbrengst.Gronaldo schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:42:
Mijn relatief lage RTE komt met name door lage afname 's nachts. Een 2400W inverter heeft pas bij hogere vermogens een rendament wat richting 80-90% gaat. Bij lagere vermogens is het percentage omzetverlies en eigen verbruik verhoudingsgewijs hoog. Hoe hoger het maximale vermogen van de inverter, hoe meer dat je hiermee te maken hebt.
Wellicht dat dat in de volgende generatie ingebouwd kan worden. Een snel efficiënt systeem voor de kleinere vermogens en een 2e trap voor de grotere vermogens. Maar nu lijkt de race vooral te gaan richting grotere omvormers 2400W is niet genoeg, we moeten 3k hebben..duvekot schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:07:
[...]
Dus een tweede heel kleine batterij/omvormer er bij voor de lage loads .. en slim schakelen met wat automatisering. Maar waarschijnlijk zijn de kosten hoger dan de betere opbrengst.
Idd. Gewoon berusten in de natuurkunde. Technische oplossingen kunnen uiteraard gevonden worden, maar 95% van de markt zal zich hierin niet verdiepen en zal er dus ook niet voor willen betalen.duvekot schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:07:
[...]
Dus een tweede heel kleine batterij/omvormer er bij voor de lage loads .. en slim schakelen met wat automatisering. Maar waarschijnlijk zijn de kosten hoger dan de betere opbrengst.
Ik heb de cluster ontbonden. EMHASS heeft onlangs een update uitgebracht voor ondersteuning van meerdere batterijen. Beide batterijen worden nu afzonderlijk aangestuurd door EMHASS, dat alles zo efficiënt mogelijk regelt.Nanuk schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:30:
[...]
Het laden en ontladen verloopt nu netjes met 4800 W.
Hey, die kende ik nog niet. Bevalt het?EricDi schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:48:
[...]
Ik heb de cluster ontbonden. EMHASS heeft onlangs een update uitgebracht voor ondersteuning van meerdere batterijen. Beide batterijen worden nu afzonderlijk aangestuurd door EMHASS, dat alles zo efficiënt mogelijk regelt.
Het laden en ontladen verloopt nu netjes met 4800 W.
Be small, act BIG.
Nee, dat ging gewoon.thaMini schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:30:
Meer mensen die de Solarman firmware niet geüpdate krijgen?
[ Voor 9% gewijzigd door Nanuk op 07-08-2026 16:22 ]
Solarman app instaleren, solarman uit Indevolt app halen, solarmann toevoegen aan de solarman app, updaten, en dan het omgekeerd (behalve dan het updatenthaMini schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:30:
Meer mensen die de Solarman firmware niet geüpdate krijgen?
Het werkt. Een potentieel nadeel is dat de solarman enkel gelinkt kan worden op één apparaat. Dus max 2400w aan thuisgebruik. Nu geen issue gezien ik aan het min-maxen ben met prijzen. Maar vanaf 1 januari wil je wss meer energie zelf gebruiken. Dan zou dit niet ideaal werken bij thuisgebruik. Probleem voor later.
Overzetten naar de Solarman-app hielp niet. tcpdump liet zien dat het apparaat euupgrade.solarmanpv.com opvroeg bij DNS-server 82.111.111.107 en daar geen antwoord op kreeg. Die resolver is dood: geen reactie op ping én geen reactie op een echte query naar poort 53, getest vanaf twee verschillende netwerken. De hostnaam zelf resolvet overal prima, dus geen blocklist.
Oorzaak lag bij mij: ik had de P1 ooit op handmatig IP gezet om een netwerkprobleem op te lossen. Dan schrijft hij wel zijn eigen DNS-server weg, en die was inmiddels onbereikbaar geworden. Terug naar DHCP (hij kreeg via de router toch al een vast IP) schreef een nieuw DNS-adres, 80.241.0.66. tcpdump liet toen wél resolutie zien en de upgrade slaagde direct.
Bijvangst: na de update is de lokale webserver op poort 80 weg. Daarvoor in de plaats lijkt een lokale OpenData-API op poort 8080 die je in het menu moet aanzetten.
Be small, act BIG.
Dat was dan wel ff een zoektocht. Bij mij bleef de update elke keer hangen, en alleen vanuit de solarman app leek hij te updaten.thaMini schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:01:
Probleem verholpen.
Overzetten naar de Solarman-app hielp niet. tcpdump liet zien dat het apparaat euupgrade.solarmanpv.com opvroeg bij DNS-server 82.111.111.107 en daar geen antwoord op kreeg. Die resolver is dood: geen reactie op ping én geen reactie op een echte query naar poort 53, getest vanaf twee verschillende netwerken. De hostnaam zelf resolvet overal prima, dus geen blocklist.
Oorzaak lag bij mij: ik had de P1 ooit op handmatig IP gezet om een netwerkprobleem op te lossen. Dan schrijft hij wel zijn eigen DNS-server weg, en die was inmiddels onbereikbaar geworden. Terug naar DHCP (hij kreeg via de router toch al een vast IP) schreef een nieuw DNS-adres, 80.241.0.66. tcpdump liet toen wél resolutie zien en de upgrade slaagde direct.
Bijvangst: na de update is de lokale webserver op poort 80 weg. Daarvoor in de plaats lijkt een lokale OpenData-API op poort 8080 die je in het menu moet aanzetten.
Alleen je laatste zin snap ik niet zo goed. de opendata api klinkt interessant maar hoe zet je die dan aan? Ik heb er nu 2 in de kast liggen omdat ik hem toendertijd met geen mogelijkheid binnen HA aan de praat kreeg en uiteindelijk maar een Homewizard gekocht, die zowel HA als Indevolt kan bedienen.
Later ga ik daar eens naar kijken. Ik heb al een andere slimme meter lezer die het goed doet, dus de Solarman API in HA lijkt vooralsnog redundant.
Misschien weet @Xirt er iets meer van?
Be small, act BIG.
Mijn vraag was dus of je met de Solarman OpenAPI ook beide zou kunnen voorzien van data.Xirt schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:33:
Wat is precies de vraag? De Solarman API zou niet nodig moeten zijn voor Indevolt HA. Als je de meerwaarden wilt hebben in HA heb je wel een P1 meter nodig, maar dat hoeft niet perse van Solarman te zijn (ik had zelf in het begin een Slimmelezer en Solarman P1, de tweede was alleen verbonden met Indevolt via de app - nu een HW P1 die HA en Indevolt voorziet van info).
Zoals je zelf (en ik ondertussen ook) doet met die P1 meter van HW.
Er zijn wel solarman integraties voor HA, maar die werken niet echt.
Maar dat was meer ingegeven door nieuwsgierigheid dan door noodzaak.
[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 09-08-2026 09:45 ]
Nu kan deze tenminste uitgezet worden zonder de MC4 stekkers er uit te halen (waar die stekkers niet voor gemaakt zijn) Indevolt gaf aan dat ze het niet softwarematig konden oplossen. Eigenlijk zou er een schakelaar in de Indevolt moeten zitten, net als bij de gewone zonnepaneel omvormers.
Gezien de lage spanning (<60 Volt) en geringe stroom (max 10 A) heb ik niet gekozen voor een 600-1000V DC solar schakelaar maar een stevige 4 polige 20 Ampere schakelaar. Alleen de plus leidingen worden onderbroken.
:strip_exif()/f/image/W1PG83YJEmVYdRHE3Pm6OfGe.jpg?f=fotoalbum_large)
Fluence>Ioniq>3>S
Ik vermoed dat de apparaten beide kanten op niet alles / genoeg delen. Het lijkt erop dat Solarman beperkt data deelt met Indevolt (en daar wordt weer een subset van beschikbaar gesteld in de API) en ik vermoed dat dat andersom ook zo zal zijn (bijv. geen gedetailleerde statussen van de packs). Beste oplossing zonder splitter was voor mij de HomeWizard P1 meter en dan beiden individueel configureren in HA: dat geeft de meeste datapunten om mee te werken.gjcvro schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:45:
[...]
Mijn vraag was dus of je met de Solarman OpenAPI ook beide zou kunnen voorzien van data.
Zoals je zelf (en ik ondertussen ook) doet met die P1 meter van HW.
Er zijn wel solarman integraties voor HA, maar die werken niet echt.
Maar dat was meer ingegeven door nieuwsgierigheid dan door noodzaak.
Die heb ik even gebookmarked. Handig.gertk schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:52:
Inmiddels een schakelaar tussen de zonnepanelen aan de Indevolt Solidflex 2000 hybride gezet.
Nu kan deze tenminste uitgezet worden zonder de MC4 stekkers er uit te halen (waar die stekkers niet voor gemaakt zijn) Indevolt gaf aan dat ze het niet softwarematig konden oplossen. Eigenlijk zou er een schakelaar in de Indevolt moeten zitten, net als bij de gewone zonnepaneel omvormers.
Gezien de lage spanning (<60 Volt) en geringe stroom (max 10 A) heb ik niet gekozen voor een 600-1000V DC solar schakelaar maar een stevige 4 polige 20 Ampere schakelaar. Alleen de plus leidingen worden onderbroken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Be small, act BIG.
De 16kwh levert volgens emhass E1,11 per dag op enkel door de arbitrage.
Ik heb de powerflex 2000 hybrid met 2 panelen aangesloten. Zou ik deze schakelaar kunnen toepassen? https://www.hornbach.nl/p/abb-werkschakelaar-2-polig-25a-grijs/12468828/gertk schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:52:
Inmiddels een schakelaar tussen de zonnepanelen aan de Indevolt Solidflex 2000 hybride gezet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor € 2,80 meer heb je een vier polige voor het geval je ooit uit wilt breiden.Hans03 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
Ik heb de powerflex 2000 hybrid met 2 panelen aangesloten. Zou ik deze schakelaar kunnen toepassen? https://www.hornbach.nl/p/abb-werkschakelaar-2-polig-25a-grijs/12468828/
Deze wordt verkocht als twee polig dus zou die het moeten doen. Echter met precies het zelfde uiterlijk bestaat er ook een één polige dus even checken bij ontvangst.
Be small, act BIG.
Ik zou dan deze nemen:Hans03 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
Ik heb de powerflex 2000 hybrid met 2 panelen aangesloten. Zou ik deze schakelaar kunnen toepassen? https://www.hornbach.nl/p/abb-werkschakelaar-2-polig-25a-grijs/12468828/
https://www.hornbach.nl/p/abb-werkschakelaar-4-polig-25a-grijs/12468829/
Op de toekomst voorbereid.
Officieel niet geschikt voor DC stromen maar bij deze lage spanning (<60V) en stroom (<10A) maak ik mij daar niet zo druk om. Je zou zelfs zolang je twee panelen hebt, zowel de plus als de min kunnen schakelen.
[ Voor 6% gewijzigd door gertk op 15-08-2026 13:57 ]
Fluence>Ioniq>3>S
Het doel van de batterij is vooral geld besparen door overtollige zonne-energie op te slaan om 's avonds te gebruiken. Mijn zonnepanelen wekken daarvoor ruim voldoende op. Op een zonnige dag wek ik 30kWh op, terwijl ik maar 10kWh verbruik. Met een dynamisch energiecontract is stroom echter 's avonds heel duur, als de panelen niet veel meer doen. Ik heb geen electrische auto en dat blijft voorlopig ook zo (geen eigen oprit).
Bij extreme prijzen zou ik wel willen handelen, maar ik denk dat mijn panelen zoveel opwekken dat er weinig te handelen valt. Ik was van plan om voorlopig 1 batterijmodule bij de omvormer te kopen, zodat ik 5,4kWh aan opslag heb. Dat zou later uitgebreid kunnen worden, dat is ook een reden dat Indevolt zo fijn is.
Maar dan nu, de keuze tussen Solidflex 2000 of 3000. Het voordeel van de 2000 is dat er extra zonnepanelen op kunnen worden aangesloten. Ik ga het ding in de schuur plaatsen en daarop is ruimte voor extra panelen. Maar het voordeel van de 3000 is het hogere vermogen dat geleverd kan worden. Er loopt slechts 1 leiding naar de schuur, dus ik kan later niet uitbreiden met een tweede batterij, daarvoor is de kabel te lang en te dun.
Wat is hier wijsheid? Als ik er zelf over nadenk, dan kom ik op de 3000 uit, omdat ik al meer dan genoeg zonnepanelen heb. Mocht ik ooit extra panelen op de schuur willen, dan kan dat ook via het bestaande systeem (Enphase met micro-omvormers), maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
En in de winter zou je in ieder geval goedkoop in kunnen kopen op het goedkoopste tijdstip. Hoef je niet te handelen om toch voordeel te halen.
Voor het maximale vermogen wel goed kijken wanneer dat mogelijk is, en hoe lang je dat dan vol kunt houden. 3k uit een 5kWh is max 1,5 uur. Grofweg. Wel lekker als het daltarief maar een uur is voor laden, maar verder...
Je zou in de winter (geprogrammeerd/handbediening) een paar kWh'tjes kunnen inkopen tijdens goedkope (middag) uren voor kook/nacht-gebruik.PhilipsFan schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 04:17:
Met een dynamisch energiecontract is stroom echter 's avonds heel duur, als de panelen niet veel meer doen.
Bij extreme prijzen zou ik wel willen handelen, maar ik denk dat mijn panelen zoveel opwekken dat er weinig te handelen valt.
Er loopt slechts 1 leiding naar de schuur, dus ik kan later niet uitbreiden met een tweede batterij, daarvoor is de kabel te lang en te dun.
Over een paar jaar gaan de netbeheerders ook met variabele 'Time Of Use' werken, dat maakt dat nog gunstiger.
Mijn (geplande) 'primitieve' manier van handelen, enkel en alleen om overtollige PV energie duur(-ish) te verkopen, is om de batterij gewoon NOM te laten draaien maar tijdens zonsopgang en einde middag de "Load Settings" => "Meter" => "Offset Power" op (in mijn BK1600's geval) 800W te zetten, totdat de batterij m'n gewenste minimum heeft bereikt, en tijdens (volop zon) 'goedkope' uren en 's avonds en 's nachts gewoon weer op de standaard "0W" NOM draaien
Het maximum teruggeleverde 'vermogen' is toch instelbaar? (dikte van de kabel), een extra batterij is dan enkel voor de extra kWh's 'energie'.
[ Voor 4% gewijzigd door HenkS_ op 16-08-2026 09:16 ]