• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:26
Exactly my point. Er is een werkgroep die bekijkt of thuisaccu's verboden kunnen worden voor huishoudens die een gasaansluiting hebben. Dat staat wederom in een artikel op Solarmagazin.nl. Dat wil dus niet zeggen dat het politiek beleid wordt trouwens. Dynamische tarieven; gaat geen jaren blijven bestaan, en handelen op t net blijkt een flinke extra belasting te betekenen voor het net, technisch gezien. Verder is er nog de dubbele belasting op stroom in, en dan weer uit de batterij (niet voor consumenten dan).

Ik schets geen negatief senario, de overheid gaat de doelpalen verplaatsen wat betreft thuisaccu's en stroomopslag in het algemeen. Dus als je nu een volledig doorgerekend plan hebt of de huidige stand van zaken volledig op jezelf betrekt kan het in de toekomst tegen gaan vallen. That's all I'm saying.

Verder gun ik iedereen zijn thuisaccu natuurlijk. Ik heb er zelf ook een. Niet te groot, die krijg je in de winter niet vol en in de zomer niet leeg.

[ Voor 7% gewijzigd door buutvrij op 09-05-2026 00:48 ]

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 22:06

SED

Dynamische tarieven; gaat geen jaren blijven bestaan, handelen op t net blijkt een flinke extra belasting te betekenen voor het net, technisch gezien.

Er is een groot verschil tussen handelen op het net en Dynamische tarieven!

Het rare aan dat artikel is dat de positieve aspecten van batterijen niet benoemd worden.

Het voorkomt pieken in levering door overmate aan zonnepanelen door lokale opslag van stroom en zorgt voor de optie om als stroom goedkoop is de batterij op te laden waarna het ontladen kan op momenten dat het net zwaar belast is ( en de stroomprijs hoog!) Batterijen hebben dus een positieve invloed op netcongestie!

[ Voor 46% gewijzigd door SED op 09-05-2026 00:44 ]

Copyright and left by SED...

• buutvrij
SED schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 00:38:
Dynamische tarieven; gaat geen jaren blijven bestaan, handelen op t net blijkt een flinke extra belasting te betekenen voor het net, technisch gezien.

Er is een groot verschil tussen handelen op het net en Dynamische tarieven!
Inderdaad. Ik benoem dus ook 2 verschillende dingen. Het is een opsomming. Ik heb er het woordje 'en' tussengezet.

[ Voor 4% gewijzigd door buutvrij op 09-05-2026 00:49 ]

• sk0o
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:40
Is het noodzakelijk om bij de hybride variant tussen de 4 pv panelen en de solidflex unit iets te hebben als een werkschakelaar tussen de PV panelen en de unit zelf? En mag je overdag gewoon de panelen aankoppelen en daarna pas de unit aanzetten of dient dit alles te gebeuren tijdens zonsondergang?

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 16:38

vinneke

De Figuur

Of het officieel mag weet ik niet, maar in de praktijk, bij mij alvast, geen issue om overdag met spanning panelen aan te sluiten of los te koppelen. Normaal wil je dat niet doen, maar als de unit niet uitgaat met de knop overdag dan kan je niet anders :) Ik moest toen iets veranderen in de aansluiting van de Indevolt zelf en daarmee moest die uit.

Het is telkens ook maar één paneel dus wat is dat, max 60V bij volle zon bij een 450Wp? Support heeft toen trouwens zelf gezegd dat ik de panelen moest afkoppelen...

Disclaimer: op eigen risico zou ik zeggen :+

• Ronalddekker
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20-05 08:39
Huh, ik zie geen Enphase in de app. Als ik bij firmware upgrade kijk is alles up to date. Hoe kan dit nou?

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:08
Paulo123 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:40:
[...]

Nooit aan beginnen, heeft geen zin of je moet het leuk vinden 24u te stressen :D

Tevens gaan ze dat ook afbouwen en extra belasten binnenkort.
Het lijkt mij juist handig om te profiteren van de lage stroomprijzen, soms zelfs negatief om dan de accu te laten laden en wasjes te draaien etc. Het is mij niet de bedoeling om op onbalans te handelen. En in de winter op goedkope momenten laden zodat ik op de dure momenten dan de opgeslagen stroom gebruik.

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-05 16:20
buutvrij schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 00:34:
Exactly my point. Er is een werkgroep die bekijkt of thuisaccu's verboden kunnen worden voor huishoudens die een gasaansluiting hebben. Dat staat wederom in een artikel op Solarmagazin.nl.
Dus ik verwarm (en koel) met airco, en heb mijn gas aansluiting alleen (voorlopig) nog voor warm water gebruik. Maar omdat ik dus op de plek (en eigenlijk in huis) geen plek heb voor een buffervat voor warm water en daarmee een warmtepomp/boiler dus niet kan en door airco's ook niet interessant is en electrische doorstroomboilers ook nog niet je van het zijn hiervoor mag ik geen thuisbatterij? En mag die thuisbatterij dus ook niet gebruiken om mijn overdag (te veel) opgewekte energie op te slaan (waarmee ik het net ontlast) om later op de dag tijdensn de 'avondspits' (en dure uren) van het elektrischiteitsnet uit de accu gebruiken (om net te ontlasten)??

Ohja en dat puntje van 3 fasen... ja die heb ik dus, want regelmatig tijdens koken, 3 pitten aan op inductie koken (2,5-3kw), oven (2-3kw), soms magnetron er nog bij (1kw) en de rest van de woning. Maar als ik de (piek) KW-tjes bij elkaar optel.... 5-8kw vermogen ja dat gaat natuulijk prima op 1 fase. Maar goed mijn verbruik is natuulijk heel uitzonderlijk op deze manier (NOT!). En dan heb ik laden elektrische auto er nog geen eens bij. Als laatste zijn ook al mijn panelen (15) netjes verdeelt over de fasen om zo de last netjes te verdelen. Maar goed snap dat dat niet nodig is? #zucht. |:(

Sorry maar ik zie het punt van deze 'experts' niet? De linkedin van de expert Lootens verklaard dan weer wel veel: "|| Heeft geen werk, alleen hobby’s || Flapuit ||" :D

Maar goed misschien dit draadje niet de plek om deze discussie (of rant) te voeren.

Ik help dus graag het net te ontlasten en daarmee toevallig (op termijn) een financieel voordeel te halen met mijn Indevoltjes.

[ Voor 4% gewijzigd door jdgraaf op 10-05-2026 10:53 . Reden: spelling en toevoeging ]

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:34
Ronalddekker schreef op zondag 10 mei 2026 @ 05:45:
Huh, ik zie geen Enphase in de app. Als ik bij firmware upgrade kijk is alles up to date. Hoe kan dit nou?
Ik zag de Enphase optie eergister ook. Werkte niet. Gister was ie ook weer weg.

• Gijs4
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20-05 08:25
Thuisbatterij 4kwh modules zijn weer binnen, daarmee worden huidige bestellingen op korte termijn uitgeleverd werd mij zojuist telefonisch verteld.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Is er iemand hier die de API rechtstreeks aanspreekt? Sinds de laatste firmware (vandaag bij mij) is die belachelijk traag geworden. 550 ms en langer. Consistent. Ik heb uitschieters naar 900ms.

Volgens mij is die microcontroller die er in zit geen winnaar. Ze hebben er ook zo'n esp32 alternatief in gestopt, ipv gewoon een esp32-s3 ofzo :-) En dat ding van "elke 3u rebooten voor stabiliteit" is ook wel iets raar.

inb4 "slechte wifi" :+

[ Voor 3% gewijzigd door vinneke op 11-05-2026 11:13 ]

• Xirt
  • Laatst online: 19:46
Ik had de update nog niet geinstalleerd, dus even in Postman geprobeerd: ongeacht het aantal keys kom ik altijd boven de 500ms met de oude firmware. Na de firmware installatie nogmaals geprobeerd en eigenlijk is er geen verschil voor mij. Hij was dus al trager geworden (want eerder was dit volgens mij beter).

• van den berk
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19-05 19:47
Sinds de update van vandaag. begon de accu spontaan te ontladen .
ook worden maar 5 van de 6 accu's gezien.
ook het laadproces is vreemd. laad soms niet maximaal en dan weer wel.
straks de accu maar resetten misschien dat dit helpt.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Xirt schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:01:
Ik had de update nog niet geinstalleerd, dus even in Postman geprobeerd: ongeacht het aantal keys kom ik altijd boven de 500ms met de oude firmware. Na de firmware installatie nogmaals geprobeerd en eigenlijk is er geen verschil voor mij. Hij was dus al trager geworden (want eerder was dit volgens mij beter).
Ja dat kan Die 150ms is van even terug t.t.z. 6 weken ofzo. Het viel me gewoon op dat het nu traag is, dus ik ging er (verkeerdelijk) van uit dat het gisteren nog wel snel was.

Beetje beroepsmisvorming, maar ik vraag me af wat er in die 500ms allemaal gebeurt :)

Oftewel hebben ze manueel een soort limiet ingebouwd zodat je met de API de controller niet kan overbelasten.

Oftewel is dat ding nu zo zwaar belast dat het niet sneller kan reageren.
python test_indevolt_response_times.py
Starting continuous stream. Maintaining 5 active requests...
Count: 1 | Latency: 0.8497s | Avg: 0.8497s
Count: 2 | Latency: 1.3653s | Avg: 1.1075s
Count: 3 | Latency: 1.9405s | Avg: 1.3851s
Count: 4 | Latency: 2.4614s | Avg: 1.6542s
Count: 5 | Latency: 3.0789s | Avg: 1.9392s
Count: 6 | Latency: 3.4684s | Avg: 2.1940s
Count: 7 | Latency: 3.3883s | Avg: 2.3646s
Count: 8 | Latency: 4.0171s | Avg: 2.5712s
Count: 9 | Latency: 3.9805s | Avg: 2.7278s
Count: 10 | Latency: 4.4923s | Avg: 2.9042s
Count: 11 | Latency: 4.5034s | Avg: 3.0496s
Count: 12 | Latency: 5.1244s | Avg: 3.2225s
Count: 13 | Latency: 5.1045s | Avg: 3.3673s
Ik vermoed zelf ingebakken rate limit?

[ Voor 54% gewijzigd door vinneke op 11-05-2026 12:17 ]

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:36
Mijn solidflex idem na update ziet hij er maar 5 ipv 6.

Reset gaf geen oplossing.

Gemeld bij indevolt even afwachten wat aan reactie terug komt

Als ik de set benader via Bluetooth zie ik wel 6 units echter in de firmware lijst ontbreekt 1 set

Erg vreemd allemaal

Vandaag door indevolt benadert. Nieuwe firmware zat een bug in deze is aangepast en nu is probleem opgelost dd.12-05

[ Voor 46% gewijzigd door marcel_72 op 12-05-2026 20:14 ]

• Paulo123
  • Laatst online: 20-05 13:23
Na de eerdere update een paar weken geleden is de ontlaad RTE ook wat slechter.

Waar het vroeger 100 watt extra koste om 1000 watt te gebruiken is dat naar +120 watt gegaan.

Kortom, uit een 8Kwh haal je geen 7.2Kwh meer maar iets onder de 7Kwh.

Nu is dit over het algemeen bij elk merk wel hetzelfde liedje..

• vinneke

vinneke

De Figuur

Even een niet zo belangrijke vraag. Weet iemand hoeveel Watt de led-strip aan de voorkant gemiddeld verbruikt? Gemiddeld, want ik kan me voorstellen dat die meer verbruikt als de batterij vol is. Gezien er dan meer licht moet branden :)

Ik kan het precies nergens vinden...

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:57
Paulo123 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:42:
Na de eerdere update een paar weken geleden is de ontlaad RTE ook wat slechter.

Waar het vroeger 100 watt extra koste om 1000 watt te gebruiken is dat naar +120 watt gegaan.

Kortom, uit een 8Kwh haal je geen 7.2Kwh meer maar iets onder de 7Kwh.

Nu is dit over het algemeen bij elk merk wel hetzelfde liedje..
Bij mij zie ik de RTE langzaam iets oplopen. Sinds januari de Indevolts in gebruik en nu op 93,2%. Valt me eerlijk gezegd niet tegen. Een maand of 2 geleden zat dit nog rond de 92,5%.

Ik weet niet of ik het echt RTE mag noemen. Maar het komt er iig op neer dat van de 100 kWh die de apparaten (3 stuks) ingaat (battery_total_charging_energy) er dus nog ruim 93 kWh uitgehaald kan worden (battery_total_discharging_energy). Dat er al verliezen zijn geweest voordat die stroom de batterij in is gekomen, heb ik niet meegenomen.

• Paulo123
johansen schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:39:
[...]

Bij mij zie ik de RTE langzaam iets oplopen. Sinds januari de Indevolts in gebruik en nu op 93,2%. Valt me eerlijk gezegd niet tegen. Een maand of 2 geleden zat dit nog rond de 92,5%.

Ik weet niet of ik het echt RTE mag noemen. Maar het komt er iig op neer dat van de 100 kWh die de apparaten (3 stuks) ingaat (battery_total_charging_energy) er dus nog ruim 93 kWh uitgehaald kan worden (battery_total_discharging_energy). Dat er al verliezen zijn geweest voordat die stroom de batterij in is gekomen, heb ik niet meegenomen.
Bedankt voor de info _/-\o_

Inderdaad, zo was het hier ook, al had ik ook gelezen, dat het een half jaar zal duren, voordat er een stabiele RTE zal zijn. Die hier staan, zijn van begin April. Zal de laatste update ook eens uitvoeren, als er geen gekke dingen over te lezen zijn >:)

Maar het verloopt perfect! Om 20u gaat de batterij aan, omdat de panelen dan nog maar 200watt geven en om 8u gaat die weer laden, nadat er nog 20% in zit en dat al sinds de aankoop (op een paar dagen na, want slecht weer). De RTE van het laden is niet belangrijk, dat reken ik ook niet, want lever toch 20Kwh terug naar de maatschappij overdag8)

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:38
vinneke schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:02:
Even een niet zo belangrijke vraag. Weet iemand hoeveel Watt de led-strip aan de voorkant gemiddeld verbruikt? Gemiddeld, want ik kan me voorstellen dat die meer verbruikt als de batterij vol is. Gezien er dan meer licht moet branden :)

Geen antwoord op je vraag, je kunt 'm uit zetten.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:04
vinneke schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:02:

Het zou me verbazen als dat meer dan 1 a 2 watt is. Ik heb het uit staan want kerstboom.

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 17:17
Hier ook 5 van de 6 batterijen zichtbaar na de firmware update van 11 mei..

Update: weer een firmware binnengekregen en nu weer 6 batterijen zichtbaar.

[ Voor 34% gewijzigd door jacques1971 op 12-05-2026 11:01 ]

• van den berk
Na de update van vanmorgen, zie ik weer alle 6 de batterijen,

Alleen laadt hij niet meer met alle energie die beschikbaar is. Hij ontlaad zelfs als hij niet vol is en er energie beschikbaar is.

En het is niet te herleiden waarom. Hij staat ingesteld op zelfconsuptie. Waar hij ook op stond voor de update en alles naar behoren werkte. Maar nu lijkt het wel of ie handelt. Hebben meer mensen dit?

• Ro_Bo
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:31
van den berk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:18:
Na de update van vanmorgen, zie ik weer alle 6 de batterijen,

Alleen laadt hij niet meer met alle energie die beschikbaar is. Hij ontlaad zelfs als hij niet vol is en er energie beschikbaar is.

En het is niet te herleiden waarom. Hij staat ingesteld op zelfconsuptie. Waar hij ook op stond voor de update en alles naar behoren werkte. Maar nu lijkt het wel of ie handelt. Hebben meer mensen dit?
Yes. Hier hetzelfde. Maar was zelfs voor de update geval lijkt het. Sinds gisteren laad hij met 1.44 kw en niet meer met 2.4kw. Vandaag viel het me pas op. Toen pas de update geinstalleerd en via real time control nogmaals getest met zelfde resultaat. Dus nog steeds een probleem. Ook via HA hetzelfde resultaat.

• IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:45
Paulo123 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 02:12:
[...]

Bedankt voor de info _/-\o_

Inderdaad, zo was het hier ook, al had ik ook gelezen, dat het een half jaar zal duren, voordat er een stabiele RTE zal zijn. Die hier staan, zijn van begin April. Zal de laatste update ook eens uitvoeren, als er geen gekke dingen over te lezen zijn >:)

Maar het verloopt perfect! Om 20u gaat de batterij aan, omdat de panelen dan nog maar 200watt geven en om 8u gaat die weer laden, nadat er nog 20% in zit en dat al sinds de aankoop (op een paar dagen na, want slecht weer). De RTE van het laden is niet belangrijk, dat reken ik ook niet, want lever toch 20Kwh terug naar de maatschappij overdag8)
De RTE is niet bijzonder bij de Indevolt.

Ik heb een aparte kWh meter van HW geplaatst direct vanaf het begin dat ik deze heb geinstalleerd. Deze meet dan ook alleen de Indevolt.

Op het moment van dit schrijven heeft de batterij 224 kWh opgenomen en 164 kWh geleverd. Dat komt neer op een RTE van 73,2 %. Dit is vanaf 3 april.

Indevolt geeft als reactie hier op:
  1. Op basis van de bedrijfsgegevens zien we dat het grootste deel van de tijd het ontlaadvermogen onder de 500W ligt. Bij dit lage vermogen is het rendement van de omvormer relatief laag. Het gemiddelde laadvermogen is ongeveer 2000W, waarbij het rendement hoger is. Er is ook sprake van langere perioden met sluipverbruik in stand-by. Het gecombineerde rendement komt uit op ongeveer 72,5%.
  2. Ons advies is om langdurige bedrijfsvoering bij een laag vermogen zoveel mogelijk te vermijden, omdat het omvormerrendement dan het laagst is en de verliezen het grootst zijn.
De waarden in de APP kloppen ook niet, deze geeft aan 201 kWh geladen en 194 kWh ontladen. Dit zijn hele andere getallen. De reactie van Indevolt hierop:

Efficiency calculation shown in the App

The 93.6% value you see in the Indevolt App is calculated based on the DC charging and discharging volume of the battery (52.19 kWh / 55.76 kWh). It reflects the DC charge/discharge efficiency of the battery itself.

Wel hebben ze aangegeven dat men gaat kijken of de waarden in de APP gaat aanpassen.

• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-05 09:45
IkEb schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 06:38:
Op het moment van dit schrijven heeft de batterij 224 kWh opgenomen en 164 kWh geleverd. Dat komt neer op een RTE van 73,2 %. Dit is vanaf 3 april.
Hier dezelfde setup en de RTE komt uit op 69.8%. De accu is nu voornamelijk bezig om naast redelijk verbruik 's avonds, 's nachts 100-150W te leveren en dan mag je ook niet teveel verwachten.

Het zou bijna het overwegen waard zijn om er een kleine accu met een kleine omvormer naast te zetten om het nachtverbruik af te dekken en de Indevolt voornamelijk te gebruiken voor het avond/ochtend verbruik.

Weet iemand een goedkope, kleine accu met een laagvermogen omvormer met hoog rendement?

• Xirt
  • Laatst online: 19:46
Xirt schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:08:
Op dit moment nog niet, maar misschien is dit wel een goede toevoeging als (diagnostics) sensor.
https://github.com/home-assistant/core/pull/170472

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:20

thaMini

Tool !!

Goud!

Fijne toevoeging.

Be small, act BIG.

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36
Vraagje, ik heb het gevoel dat de solarman P1 niet zo heel lekker overweg kan met 2 omvormers over 2 losse fasen. Hoe is de ervaring hier met de solarman?

Context:
Ik monitor graag van alles in homeassistant en heb daar ook een eigen P1 in gekoppeld zitten. Dit is een slimmelezer en deze is best heel erg snel.
Wat ik zie gebeuren is dat de 2 batterijen continu lijken te achterlopen. Mijn gridpower staat bv op -1500 dan gaan de batterijen rampen om te gaan laden. Dan gaat bv batterij 1 naar 1500 maar 2 ook. Dan ga ik dus 1500 afnemen van het grid. Dat ziet de solarman en dan gaan ze weer afschalen, maar dan weer zoveel dat ik weer op -1500 kom. Dit gaat zo een beetje de hele dag door. Zeker met dit soort half bewolkt weer.

Ik twijfel of ik dan toch een shelly ertussen ga zetten maar ik vraag mij af of dit aan de solarman interval ligt of aan de indevolts zelf.

What we do in life echo`s in eternity

• vinneke

vinneke

De Figuur

Robbin_t schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Hier dezelfde setup en de RTE komt uit op 69.8%. De accu is nu voornamelijk bezig om naast redelijk verbruik 's avonds, 's nachts 100-150W te leveren en dan mag je ook niet teveel verwachten.

Het zou bijna het overwegen waard zijn om er een kleine accu met een kleine omvormer naast te zetten om het nachtverbruik af te dekken en de Indevolt voornamelijk te gebruiken voor het avond/ochtend verbruik.

Weet iemand een goedkope, kleine accu met een laagvermogen omvormer met hoog rendement?
Dat haal je er volgens mij nooit uit. Dit voegt toch extra complexiteit toe. Je gaat er iets naast zetten dat dan 80% ipv 70% haalt. Best case.

Als Hobby en omdat het kan? Doen. Financieel? Niet doen.

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:35
[quote]
vinneke schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Ik dacht eerst dat je ongelijk had, na wat nadenken denk ik er anders over. Je kunt met een indevolt van 2500 euro wel 80000 kWh (10kWh, 8000 cycli) verplaatsen van goedkoop eigen opwek naar duur handel/ eigen verbruik en best 15 cent per kWh verdienen, maar het probleem is dat het lang duurt om die 80000 kWh te verplaatsen, met 10 kWh per dag minimaal 8000 goede eigen opwek dagen en zo lang gaat de batterij niet mee. De levensduur van de batterij lijkt de beperkende factor, maar die levensduur ken je eigenlijk niet, mss valt het mee en gaat de batterij 20 jaar mee?

[ Voor 184% gewijzigd door johnhemmers op 13-05-2026 15:29 ]

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13
buutvrij schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 00:34:
Exactly my point. Er is een werkgroep die bekijkt of thuisaccu's verboden kunnen worden voor huishoudens die een gasaansluiting hebben. Dat staat wederom in een artikel op Solarmagazin.nl. Dat wil dus niet zeggen dat het politiek beleid wordt trouwens. Dynamische tarieven; gaat geen jaren blijven bestaan, en handelen op t net blijkt een flinke extra belasting te betekenen voor het net, technisch gezien. Verder is er nog de dubbele belasting op stroom in, en dan weer uit de batterij (niet voor consumenten dan).

Ik schets geen negatief senario, de overheid gaat de doelpalen verplaatsen wat betreft thuisaccu's en stroomopslag in het algemeen. Dus als je nu een volledig doorgerekend plan hebt of de huidige stand van zaken volledig op jezelf betrekt kan het in de toekomst tegen gaan vallen. That's all I'm saying.

Verder gun ik iedereen zijn thuisaccu natuurlijk. Ik heb er zelf ook een. Niet te groot, die krijg je in de winter niet vol en in de zomer niet leeg.
Ik neem aan dat je op dit artikel doelt:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i43660/warmtepomp-past-vaak-op-1-faseaansluiting-verbied-thuisbatterij-bij-gasaansluiting

Op zich vind ik dat de constateringen in het artikel wel hout snijden. Er wordt nu inderdaad te lukraak maar van alles geinstalleerd bij mensen thuis, zonder (bij 3 fafse aansluitingen) na te denken over de verdelingen van apparaten over de fasen, en hoe dit bij de buren is gebeurd.

Of thuisbatterijen die door energieleveranciers zijn geplaatst gaan op onvoorspelbare momenten strom van het net trekken of erheen duwen (al houdt dat natuurlijk altijd wel verband met tarieven en momenten van schaarste of overschot, dus helemaal onvoorspelbaar zou dat niet moeten zijn).

Adviezen vind ik dan wel weer wat te kort door de bocht: Ook als mensen een gasaansluiting hebben, of nog niet geheel over zijn op een warmtepomp maar wel onderweg, kan een thuisbatterij een prima valide middel zijn om vooral eigen PV overschot te bufferen. Niet iedereen is met dat ding aan het handelen....

Verbied dan gewoon het handelen met het ding, of sta alleen import toe voor opslag tijdens goedkope moment, maar verbied (exorbitante, meer dan wat PV kan veroorzaken) export.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• trabajarbj
  • Laatst online: 20-05 10:29
Robbin_t schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:05:
[...]

De BK1600 Hybride, 1,6kW? Geeft volgens Energienerds.nl een RTE van 82,2%. Staat op de Indevolt-site te koop voor €449. Ik heb €20 korting gekregen doordat ik afzag van de gratis Solarman P1-meter.

• buutvrij
eymey schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:23:
[...]

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i43660/warmtepomp-past-vaak-op-1-faseaansluiting-verbied-thuisbatterij-bij-gasaansluiting

Op zich vind ik dat de constateringen in het artikel wel hout snijden. Er wordt nu inderdaad te lukraak maar van alles geinstalleerd bij mensen thuis, zonder (bij 3 fafse aansluitingen) na te denken over de verdelingen van apparaten over de fasen, en hoe dit bij de buren is gebeurd.

Of thuisbatterijen die door energieleveranciers zijn geplaatst gaan op onvoorspelbare momenten strom van het net trekken of erheen duwen (al houdt dat natuurlijk altijd wel verband met tarieven en momenten van schaarste of overschot, dus helemaal onvoorspelbaar zou dat niet moeten zijn).

Adviezen vind ik dan wel weer wat te kort door de bocht: Ook als mensen een gasaansluiting hebben, of nog niet geheel over zijn op een warmtepomp maar wel onderweg, kan een thuisbatterij een prima valide middel zijn om vooral eigen PV overschot te bufferen. Niet iedereen is met dat ding aan het handelen....

Verbied dan gewoon het handelen met het ding, of sta alleen import toe voor opslag tijdens goedkope moment, maar verbied (exorbitante, meer dan wat PV kan veroorzaken) export.
Eens. Kijk, de politiek (VVD - 'voor een visie moet je maar naar de opticien' ) heeft het electriciteitsnet nu zo'n kleine 20 jaar aan de markt over gelaten. Aandeelhouders hebben de zakken gevuld en NL zit nu met een net dat niet meer afdoende werkt/up to date is..
Het is dus een rommeltje en tegelijkertijd moeten we verduurzamen/minder afhankelijk van energie import worden.

De markt vindt weer allerlei 'oplossingen' en verdient daar weer aan (prima) maar het gevolg is dat het net nog meer uit balans raakt (zonnepanelen, terugleveren, thuisbatterijen, handelen) De kosten om het net nu draaiende te houden worden echt peperduur. Op een bewolkte windstille dag in de winter moeten nu gas peaker powerplants aan de gang om iedereen 'aan' te houden. Ook importeren we dan stroom. Ondertussen plaatsen buitenlandse ondernemingen hier datacentrums en hyperscales. Dat zijn er in 2030 bij elkaar een paar honderd(!) Waarom? Ze hoeven hier weinig/geen belasting te betalen. Die gebruiken per stuk zo veel stroom als een kleine stad.

Lang verhaal kort: de overheid moet en gaat ingrijpen op de markt, zowel vanuit Den Haag als Brussel. Dat kan niet anders en is ongeacht welke politieke kleur er heerst. ~ Enter de consument die zijn beste beentje voor wil zetten (minder verbruiken/duurzaam doen) of geld wil verdienen (handelen), daar zitten we dus NU. Er gaat een hoop veranderen in de toekomst op dit gebied. De vraag is of je dan nu duizenden euro's extra moet uitgeven die de commercie graag uit je zak klopt, en dan denken dat je goed zal zitten. Ik betwijfel dat. Ik heb ook PV en een 6Kwh Indevolt (normaal huishouden) maar als je geschoren gaat worden moet je stilzitten denk ik. Ik laat het wat PV en batterijen betreft hier voorlopig bij en zal dus financieel niet (heel) teleurgesteld zijn als er weer wat gaat veranderen in de wetgeving/energiemarkt. Verder gun ik iedereen z'n eigen energie eiland in NL, helemaal fijn.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:39
Quickkie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:59:
Vraagje, ik heb het gevoel dat de solarman P1 niet zo heel lekker overweg kan met 2 omvormers over 2 losse fasen. Hoe is de ervaring hier met de solarman?

Context:
Ik monitor graag van alles in homeassistant en heb daar ook een eigen P1 in gekoppeld zitten. Dit is een slimmelezer en deze is best heel erg snel.
Wat ik zie gebeuren is dat de 2 batterijen continu lijken te achterlopen. Mijn gridpower staat bv op -1500 dan gaan de batterijen rampen om te gaan laden. Dan gaat bv batterij 1 naar 1500 maar 2 ook. Dan ga ik dus 1500 afnemen van het grid. Dat ziet de solarman en dan gaan ze weer afschalen, maar dan weer zoveel dat ik weer op -1500 kom. Dit gaat zo een beetje de hele dag door. Zeker met dit soort half bewolkt weer.

Ik twijfel of ik dan toch een shelly ertussen ga zetten maar ik vraag mij af of dit aan de solarman interval ligt of aan de indevolts zelf.
Zijn ze echt los of heb je ze in een hub staan?

• Quickkie
gjcvro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:27:
[...]

Zijn ze echt los of heb je ze in een hub staan?
Ik zei het wellicht verkeerd sorry.

Ze staan in een cluster maar wel allebei op een eigen groep op verschillende fase.

Batterij 1 op fase 1
Batterij 2 op fase 3

Batterij 1 os het hoofd en daar zit ook de solarman aan gekoppeld via de indevolt app.

• gjcvro
Quickkie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:01:
[...]

Ik zei het wellicht verkeerd sorry.

Ze staan in een cluster maar wel allebei op een eigen groep op verschillende fase.

Batterij 1 op fase 1
Batterij 2 op fase 3

Batterij 1 os het hoofd en daar zit ook de solarman aan gekoppeld via de indevolt app.
Ok had de solarman er aan hangen, met 3 omvormers ieder op een eigen fase en inderdaad was cluster wat ik zocht, ze zitten bij mij in 1 cluster, en je ziet wel dat de accu's een beetje achter lopen, zeker met snelle lastwissel hebben ze even tijd nodig, maar bij wat langere afname zie ik hem zelden overcompenseen. Wel als het maar een piek is zoals van de quooker, of als de zon ineens wegvalt.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13
buutvrij schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Eens. Kijk, de politiek (VVD - 'voor een visie moet je maar naar de opticien' ) heeft het electriciteitsnet nu zo'n kleine 20 jaar aan de markt over gelaten. Aandeelhouders hebben de zakken gevuld en NL zit nu met een net dat niet meer afdoende werkt/up to date is..
Het is dus een rommeltje en tegelijkertijd moeten we verduurzamen/minder afhankelijk van energie import worden.

De markt vindt weer allerlei 'oplossingen' en verdient daar weer aan (prima) maar het gevolg is dat het net nog meer uit balans raakt (zonnepanelen, terugleveren, thuisbatterijen, handelen) De kosten om het net nu draaiende te houden worden echt peperduur. Op een bewolkte windstille dag in de winter moeten nu gas peaker powerplants aan de gang om iedereen 'aan' te houden. Ook importeren we dan stroom. Ondertussen plaatsen buitenlandse ondernemingen hier datacentrums en hyperscales. Dat zijn er in 2030 bij elkaar een paar honderd(!) Waarom? Ze hoeven hier weinig/geen belasting te betalen. Die gebruiken per stuk zo veel stroom als een kleine stad.

Lang verhaal kort: de overheid moet en gaat ingrijpen op de markt, zowel vanuit Den Haag als Brussel. Dat kan niet anders en is ongeacht welke politieke kleur er heerst. ~ Enter de consument die zijn beste beentje voor wil zetten (minder verbruiken/duurzaam doen) of geld wil verdienen (handelen), daar zitten we dus NU. Er gaat een hoop veranderen in de toekomst op dit gebied. De vraag is of je dan nu duizenden euro's extra moet uitgeven die de commercie graag uit je zak klopt, en dan denken dat je goed zal zitten. Ik betwijfel dat. Ik heb ook PV en een 6Kwh Indevolt (normaal huishouden) maar als je geschoren gaat worden moet je stilzitten denk ik. Ik laat het wat PV en batterijen betreft hier voorlopig bij en zal dus financieel niet (heel) teleurgesteld zijn als er weer wat gaat veranderen in de wetgeving/energiemarkt. Verder gun ik iedereen z'n eigen energie eiland in NL, helemaal fijn.
Ik denk dat je in grote lijnen wel gelijk hebt.

Echter, ik zie het op dit moment zo: Alles wat ik achter mijn meter houd (op mijn eigen energie eiland zoals jij het heel treffend noemt ;) ) heeft geen enkele netbeheerder, energieleverancier of zelfs overheid iets mee te maken.

Elke kWh die ik nu niet hoef te importeren is een kWh die niet onderhevig is aan welke energiebelasting of energieprijs dan ook. Overigens hier ook gewoon een redelijk normaal huishouden: Wel flink wat PV, 5 kWh batterij (dat wil ik wel ietsje meer hebben nog), koken op inductie.

En het liefst had ik ook een warmtepomp gehad (en dat verrekte dure stadsverwarming waar we nu mee zitten de deur uit). Helaas te weinig ruimte daarvoor. Zelfde geldt helaas ook voor een eigen oprit, die ik dus niet heb.

Dat de overheid vast (weer) in zal moeten grijpen staat buiten kijf. Maar dat gaat m.i. niet achter de meter gebeuren. Dan zouden ze wel heel ingrijpend mijn energie eilandje binnen moeten dringen. Ben ik (gegeven de constraints qua woning waar we nu in wonen) van plan nog vele duizenden euro's uit te geven? Neu, maar met de huidige olieprijzen, geopolitiek gedoe en chaos op het net, geeft zo weinig mogelijk afhankelijkheid me een goed gevoel, zelfs al vergt dat een investering die ik mss niet terugverdien als het allemaal blijkt mee te vallen.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Quickkie
gjcvro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:13:
[...]

Ok had de solarman er aan hangen, met 3 omvormers ieder op een eigen fase en inderdaad was cluster wat ik zocht, ze zitten bij mij in 1 cluster, en je ziet wel dat de accu's een beetje achter lopen, zeker met snelle lastwissel hebben ze even tijd nodig, maar bij wat langere afname zie ik hem zelden overcompenseen. Wel als het maar een piek is zoals van de quooker, of als de zon ineens wegvalt.
Bij jou werkt de solarman dus opzich prima?

Ik merk namelijk dat ik wel degelijk nog terug lever door het gepingpong.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDTOj_9Lad-O6g45QqjhMKQS8YU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SUKUyuzcWqePF8u2hueV1bp0.png?f=fotoalbum_large

Dit is hoe grillig ze zijn, nu was het deze dagen wel half bewolkt.

Maar ook op zonnige dagen lopen ze best wel achter de feiten aan zie bv 7 mei:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itNJR7zmWwYWoYEVUVuVOy5W9Ek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/okq1iQ6MFEgfGaqJJqwfdUPW.png?f=fotoalbum_large

• gjcvro
Quickkie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:37:
[...]

Bij jou werkt de solarman dus opzich prima?

Ik merk namelijk dat ik wel degelijk nog terug lever door het gepingpong.

[Afbeelding]

Dit is hoe grillig ze zijn, nu was het deze dagen wel half bewolkt.

Maar ook op zonnige dagen lopen ze best wel achter de feiten aan zie bv 7 mei:

[Afbeelding]
Het zal altijd achterlopen, is inherent aan het systeem. Zeker bij grote wisselingen. Ik ben ondertussen over naar de homewizard p1, maar dat is omdat ik de splitter niet werkend kreeg met mijn usb p1 meter voor HA. homewizard kan zowel indevolt als HA bedienen.

• Quickkie
gjcvro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:01:
[...]

Het zal altijd achterlopen, is inherent aan het systeem. Zeker bij grote wisselingen. Ik ben ondertussen over naar de homewizard p1, maar dat is omdat ik de splitter niet werkend kreeg met mijn usb p1 meter voor HA. homewizard kan zowel indevolt als HA bedienen.
Je hebt denk ik 100% gelijk. Ik ben gewoon ongeduldig denk ik ;)

Ik zal het eens langer in de gaten houden.

Ikzelf heb nu een slimmelezer en de solarman in een Homewizard p1 splitter.

Hebben mensen ervaring met de koppeling op basis van een shelly pro 3EM? (heb er nog 1 liggen)

[ Voor 7% gewijzigd door Quickkie op 13-05-2026 22:15 ]

• van den berk
Sinds de een na laatste update had ik een vreemd laad gedrag. Het viel me op, dat dit op bepaalde tijden van de dag was. Het blijkt dat sinds de update de instellingen bij het tarief op differentieel waren gezet.

Als je dit naar vast zet, dan laad hij weer maximaal. Met het beschikbare vermogen. Alleen wat je dan nog over hebt gaat het net in.

Update. Helaas blijkt dit ook niet te werken.

Rond 14.40. Gaat er meer stroom het net in dan in de accu.

[ Voor 13% gewijzigd door van den berk op 14-05-2026 14:41 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Ik zie net op de Indevolt website een vermelding van de SFA3600, heel weinig info. Ik vond wel een linkje naar FB, waar ook vermelding wordt gedaan van een SFA4000 die leverbaar gaat zijn in juni. Maar ik heb geen
FB account en kan niet goed op het Indevolt-account kijken. Heeft er hier iemand toevallig meer info?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• vinneke

vinneke

De Figuur

JT schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:53:
Ik zie net op de Indevolt website een vermelding van de SFA3600, heel weinig info. Ik vond wel een linkje naar FB, waar ook vermelding wordt gedaan van een SFA4000 die leverbaar gaat zijn in juni. Maar ik heb geen
FB account en kan niet goed op het Indevolt-account kijken. Heeft er hier iemand toevallig meer info?
Geen extra info, maar wel de vaststelling dat je aanzienlijk minder moet uitgeven voor dubbele capaciteit. Je kan nooit in de toekomst zien dus tja, maar ik heb helaas de dure 1.8kWh gekocht :)

Ik ben wel blij dat ze hierdoor zeker competitief blijven qua prijs, en dat is goed voor het merk Indevolt zelf. En onze ondersteuning en garantie.

[ Voor 10% gewijzigd door vinneke op 14-05-2026 13:14 ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:46
Less wel dat er tevens een Solidflex 3000 aan zit te komen :

https://www.p1meter.nl/indevolt-solidflex-powerflex-interview/

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05 14:32
Om die RTE omhoog te krikken zou indevolt voor clusters ook gewoon bij lage vraag 1 of 2 inverters op idle kunnen zetten en dan iedere zoveel tijd kunnen pingpongen naar een andere sub om de discharge gelijk te houden natuurlijk. Maakt bij intern salderen niets uit behalve een beetje scheeflast (en daar zijn ze in duitsland wat strenger dan in Nederland volgens mij). Is zoiets al gevraagd als feature update? Ik heb zelf niet op discord gekeken moet ik bekennen...

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:37
Ik zie dat ze op de website staan, staat daar de info op die je zoekt? https://nl.indevolt.com/collections/uitbreidingsbatterij

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

ndrost schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:17:
[...]

Ik zie dat ze op de website staan, staat daar de info op die je zoekt? https://nl.indevolt.com/collections/uitbreidingsbatterij
Ik zocht waar ze op kunnen enzo. Maar dat eerder gelinkte artikel verschafte wat duidelijkheid. Gezien de beperkte info dacht ik, misschien hoort er ook wel een omvormer bij van dezelfde dikte ofzo die er door een foutje niet op staat ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 14-05-2026 16:26 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• thaMini

thaMini

Tool !!

Dat is wel een stuk goedkoper per kWh zeg. Nou ja, het is niet anders dat ik de boel al heb aangeschaft.

Be small, act BIG.

• Paulo123
Vergeleken met de Powerflex is het niet goedkoper.. blijft altijd duurder, maar het is een wat betere batterij.

• Ro_Bo
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:31
van den berk schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:48:
Sinds de een na laatste update had ik een vreemd laad gedrag. Het viel me op, dat dit op bepaalde tijden van de dag was. Het blijkt dat sinds de update de instellingen bij het tarief op differentieel waren gezet.

Als je dit naar vast zet, dan laad hij weer maximaal. Met het beschikbare vermogen. Alleen wat je dan nog over hebt gaat het net in.

Update. Helaas blijkt dit ook niet te werken.

Rond 14.40. Gaat er meer stroom het net in dan in de accu.
Heb je al een oplossing? Hier hetzelfde probleem. Mailtje gestuurd naar indevolt maar gezien vakantie nog geen reactie...

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:46
Paulo123 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:27:
Vergeleken met de Powerflex is het niet goedkoper.. blijft altijd duurder, maar het is een wat betere batterij.
Hmm, maar ik had juist betere specificaties verwacht van de Solidflex tov de Powerflex. De Solidflex gaat toch een beetje in de richting van de Solid State technologie. Bij een Solid Sate batterij verwacht men in de toekomst een hoge energie-dichtheid .Waarom heeft de Solidflex met Semi Solid technologie dan minder opslagcapaciteit dan een Powerflex ? 3,6 Kwh vs 4,0 Kwh ( en hetzelfde aantal aantal garantie laadcycli )

Is dan alleen de brandveiligheid het pluspunt, die het een betere batterij maakt ?

• vinneke

vinneke

De Figuur

pjotter1965 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:06:
[...]

Hmm, maar ik had juist betere specificaties verwacht van de Solidflex tov de Powerflex. De Solidflex gaat toch een beetje in de richting van de Solid State technologie. Bij een Solid Sate batterij verwacht men in de toekomst een hoge energie-dichtheid .Waarom heeft de Solidflex met Semi Solid technologie dan minder opslagcapaciteit dan een Powerflex ? 3,6 Kwh vs 4,0 Kwh ( en hetzelfde aantal aantal garantie laadcycli )

Is dan alleen de brandveiligheid het pluspunt, die het een betere batterij maakt ?
Terechte vragen. Het lijkt alleen zinvol voor iemand die enorm brandveilig wil zijn, of gewoon extra kan en wil uitgeven als pionier. Ik denk dat die onverwachte lagere energie-dichtheid komt door theorie vs praktijk. De gewone batterij is doorontwikkeld, terwijl de Semi Solid nog nieuw is. In theorie zou de energiedichtheid hier wel ooit hoger moeten worden. Misschien, als er dan al geen andere optie is.

En het aantal gegarandeerde laadcycli is volgens mij iets wat ze er gewoon op plakken. Krijgen ze door van hun batterijcel en BMS leverancier, ik denk dat dit niet super wetenschappelijk is.

Ik heb zelf de Semi Solid gekocht, heb de basis unit en 3 extra 1.8kWh packs. Intern is elk battery pack een duo van zeer grote 3.5V (of iets in die trend) cellen. Doordat er minder cellen zijn, is er minder warmte ontwikkeling, minder onbalans etc. Dit is wederom theorie. Dat zou de levensduur moeten bevorderen. Vraag het nog eens binnen 10j :+

Zelf koel ik mijn basisunit en de batterij eronder met fans om de temperatuur laag en zo stabiel mogelijk te houden. Dat is denk ik beter voor een langere levensduur dan het verschil Powerflex <> Solidflex. Een batterij met een tempdelta van 20 graden op een dag, dan is niet goed, wat Indevolt ook zegt.

Eigenlijk had ik liever gehad dat ze gewoon een omvormer unit hadden en dan losse battery packs, maar ja, het is niet anders.

[ Voor 4% gewijzigd door vinneke op 16-05-2026 13:41 ]

• buutvrij
Eens met bovenstaande (vinneke) maar wil nog toevoegen dat verschil LFP vs semi-solid state (de solidflex dus) door marketing wel overdreven wordt. De gangbare, betaalbare semi-solid state toepassingen voor de consumentenmarkt (en daar hebben we het hier dus over) heeft vandaag de dag 5% minder vloeibaar electrolyt dan een reguliere LFP cel. De MGS5 en MG4 Urban (auto's) hebben met veel bombarie aangekondigd, dezelfde semi-solid state tech onder de kap.

Een LFP brandgevaarlijk noemen en een semi-solid state veilig klopt mijn inziens niet. Ze zijn beiden heel veilig. Ze zijn beiden met een BMS beveiligd en er vind geen snelladen plaats, ook worden ze niet echt warm, Een NMC thuisaccu zou ik niet in huis willen hebben daarin tegen.

• vinneke

vinneke

De Figuur

buutvrij schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:58:
Eens met bovenstaande (vinneke) maar wil nog toevoegen dat verschil LFP vs semi-solid state (de solidflex dus) door marketing wel overdreven wordt. De gangbare, betaalbare semi-solid state toepassingen voor de consumentenmarkt (en daar hebben we het hier dus over) heeft vandaag de dag 5% minder vloeibaar electrolyt dan een reguliere LFP cel. De MGS5 en MG4 Urban (auto's) hebben met veel bombarie aangekondigd, dezelfde semi-solid state tech onder de kap.

Een LFP brandgevaarlijk noemen en een semi-solid state veilig klopt mijn inziens niet. Ze zijn beiden heel veilig. Ze zijn beiden met een BMS beveiligd en er vind geen snelladen plaats, ook worden ze niet echt warm, Een NMC thuisaccu zou ik niet in huis willen hebben daarin tegen.
Akkoord. Ik heb ze ook maar gekocht "omdat het kon", echt voordelen zijn er niet direct.

En nu er de dubbele capaciteitsbatterijen aankomen voor een leuke prijs is mijn R.O.I. al helemaal naar de vaantjes 8)7 ;)

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:52
eymey schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:23:
[...]

er werd even eerder gesuggereerd dat er sprake is van een 'werkgroep'... het is echter niets meer/minder dan een advies van een paar experts. Overheid doet er niets mee.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:04

Martijn02

/* No Comment */

beefstick schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:05:
Om die RTE omhoog te krikken zou indevolt voor clusters ook gewoon bij lage vraag 1 of 2 inverters op idle kunnen zetten en dan iedere zoveel tijd kunnen pingpongen naar een andere sub om de discharge gelijk te houden natuurlijk. Maakt bij intern salderen niets uit behalve een beetje scheeflast (en daar zijn ze in duitsland wat strenger dan in Nederland volgens mij). Is zoiets al gevraagd als feature update? Ik heb zelf niet op discord gekeken moet ik bekennen...
Dat zie ik al gebeuren. Bij een vraag van minder dan ongeveer 250W zie ik ze om-en-om power leveren. Als de vraag daar weer boven komt springen ze beide aan. (zoals hier vanaf ~2:00)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiOvDBFWMRS4x1vQADvaZw_nWzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6i72pzYMApzO0Zr6sfAhvRFG.png?f=fotoalbum_largeVan mij mag die grens wel wat omhoog. Voor die tijd staan ze allebei ~170W te genereren, terwijl ik de hele nacht geen pieken heb die niet door 1 batterij zouden kunnen worden opgevangen.

(Spikes die je ziet zijn trouwens van de quooker, die zijn lastig op te vangen, de Indevolt reageert te laat en te veel, waardoor hij daarna denkt te kunnen laden door de piek teruglevering die hij net zelf veroorzaakt heeft)

• Jos Vermeulen
  • Laatst online: 20-05 12:57
Beste is dezelfde fase te gebruiken van de zonnepanelen, dan kan er nooit iets fout gaan, als je geen belachelijke stroomvreters hebt.

Zonnepanelen leveren toch bij de meeste minstens 2500watt op, alles is daarop al voorzien en als de batterij aan gaat, dan doen de zonnepanelen weinig of niks zodat je altijd goed zit.

Als je echt verstand hebt van electriciteit, dan heb je vaak helemaal geen aparte groep nodig.

Maarja, het is hetzelfde als autorijden.. men moet standaard regeltjes invoeren, want de een kan met 100 door een bocht en de andere auto niet harder dan 50.. dus mag je maar 50👋

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Jos Vermeulen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:50:
Beste is dezelfde fase te gebruiken van de zonnepanelen, dan kan er nooit iets fout gaan, als je geen belachelijke stroomvreters hebt.

Zonnepanelen leveren toch bij de meeste minstens 2500watt op, alles is daarop al voorzien en als de batterij aan gaat, dan doen de zonnepanelen weinig of niks zodat je altijd goed zit.

Als je echt verstand hebt van electriciteit, dan heb je vaak helemaal geen aparte groep nodig.

Maarja, het is hetzelfde als autorijden.. men moet standaard regeltjes invoeren, want de een kan met 100 door een bocht en de andere auto niet harder dan 50.. dus mag je maar 50👋
Ik zou voorzichtig zijn met dit soort adviezen... is een beetje als: "Als je verstand hebt van autorijden heb je geen gordel nodig en kan je de airbags ook wel achterwege laten". In de door jou geschetste situatie gaat het waarschijnlijk prima zolang de accu en zonnepanelen niet tegelijk stroom produceren, maar als iemand in de app een andere instelling kiest en de accu op een zonnige dag gaat terugleveren gaat er toch wat mis.

• Jos Vermeulen
  • Laatst online: 20-05 12:57
Martijn02 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Ik zou voorzichtig zijn met dit soort adviezen... is een beetje als: "Als je verstand hebt van autorijden heb je geen gordel nodig en kan je de airbags ook wel achterwege laten". In de door jou geschetste situatie gaat het waarschijnlijk prima zolang de accu en zonnepanelen niet tegelijk stroom produceren, maar als iemand in de app een andere instelling kiest en de accu op een zonnige dag gaat terugleveren gaat er toch wat mis.
Helemaal juist, maar geef enkel advies over de fase verdeling bij een 3 fase aansluiting. Verder moet men de regels volgen natuurlijk.

Als er iets niet juist is, dan slaat je zekering uit, ook allemaal geen ramp.

Laatst nog een kast van een collega moeten veranderen, omdat de zekering uit sprong.

Bleek er een electrische kachel op een groep te zitten, die 2x het toegestane aantal watt overtrad.

Brand krijg je echt niet snel en zorg altijd voor een redelijk moderne installatie, zodat men altijd gerust is.

• Joeri
jelleeelco schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:43:
[...]

er werd even eerder gesuggereerd dat er sprake is van een 'werkgroep'... het is echter niets meer/minder dan een advies van een paar experts. Overheid doet er niets mee.
Onderstaand lijkt er wel echt te gaan komen over een aantal jaar. Netbeheerderkosten afhankelijk van het gebruiksmoment.

https://energienerds.nl/i...ten-van-energienerdsnl-23

• buutvrij
Joeri schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:57:
[...]

Onderstaand lijkt er wel echt te gaan komen over een aantal jaar. Netbeheerderkosten afhankelijk van het gebruiksmoment.

https://energienerds.nl/i...ten-van-energienerdsnl-23
Idd, goed opgemerkt. Er reageren wat mensen narrig op mijn stelling maar dit gaat op iedereen effect hebben. Ook als je het nu in het heden helemaal uitgedacht denkt te hebben. Op de een meer dan de ander, en ook kan de genoemde regeling al eerder of aangepast in gebruik gesteld worden, waardoor het misschien weer minder rooskleurig wordt voor de thuisbatterij liefhebber.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:38
buutvrij schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:47:
[...]

Idd, goed opgemerkt. Er reageren wat mensen narrig op mijn stelling maar dit gaat op iedereen effect hebben. Ook als je het nu in het heden helemaal uitgedacht denkt te hebben. Op de een meer dan de ander, en ook kan de genoemde regeling al eerder of aangepast in gebruik gesteld worden, waardoor het misschien weer minder rooskleurig wordt voor de thuisbatterij liefhebber.
Je verbruik kunnen verplaatsen naar goedkope tijdstippen lijkt mij een opsteker voor de thuisbatterij maar wellicht heb je een andere insteek?

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:57
buutvrij schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:47:
[...]

Ik zie ook geen nadeel voor mensen met een thuisbatterij. Ik ben dus ook benieuwd naar de insteek van je post!

Ik gebruik sowieso geen stroom op piekuren (want: thuisbatterijen). En met Tibber ondersteun ik het grid via grid rewards en mijn EV. Ik verbaas me steeds meer over mensen die thuis komen van werk en op het piekmoment de auto laden en daar nog niet voor 'bestraft' worden, omdat ze een vast of variabel contract hebben of een pasje van de werkgever waardoor die voor de kosten mag opdraaien. Dus wat mij betreft kunnen die nieuwe nettarieven niet snel genoeg komen hoor.

Ik zie overigens posts hier over ROI etc; ik vind het gewoon leuk om mn zonnestroom beter te kunnen gebruiken. Sinds ik mn Indevolts heb, gebruik ik 80% van mijn eigen zonnestroom i.t.t. vorig jaar waar ik rond de 45% zat. Iets met een beter milieu en jezelf :). De ROI vind ik eigenlijk totaal niet interessant voor mezelf. Of ik het nou in 8 of 15 jaar of nooit terugverdien zal me serieus aan mn bips oxideren.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05 14:32
Martijn02 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:40:
[...]

Dat zie ik al gebeuren. Bij een vraag van minder dan ongeveer 250W zie ik ze om-en-om power leveren. Als de vraag daar weer boven komt springen ze beide aan. (zoals hier vanaf ~2:00)

[Afbeelding]Van mij mag die grens wel wat omhoog. Voor die tijd staan ze allebei ~170W te genereren, terwijl ik de hele nacht geen pieken heb die niet door 1 batterij zouden kunnen worden opgevangen.

(Spikes die je ziet zijn trouwens van de quooker, die zijn lastig op te vangen, de Indevolt reageert te laat en te veel, waardoor hij daarna denkt te kunnen laden door de piek teruglevering die hij net zelf veroorzaakt heeft)
Dank voor die screenshot. Iets meer dan 250W zou wel fijn zijn, ik heb zelf ongeveer 350W standbyverbruik dus het cluster doet dit bij mij nooit.

Ik heb ook een oude quooker die alleen kokend water kan geven, geen mengkraan dus, die zet ik met een schema in de nacht uit (van 0:30 tot 6:00), dan heb je in de ochtend dat ie langer staat te stoken en dat pakt de batterij wel mee. Quooker zelf zegt dat dat niet handig is, want inefficient voor het water op temperatuur houden, maar ik haal hierdoor minder stroom uit t net dus volgens mij ben ik wel efficienter bezig voor mijn portemonnaie.

[ Voor 5% gewijzigd door beefstick op 19-05-2026 12:01 ]

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
beefstick schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:55:
[...]

...quooker uit in de nacht ...
Quooker zelf zegt dat dat niet handig is, want inefficient voor het water op temperatuur houden, maar ik haal hierdoor minder stroom uit t net dus volgens mij ben ik wel efficienter bezig voor mijn portemonnaie.
Klopt want de (electrische) energie die de Quooker in gaat wordt gebruikt om het energieverlies (warmte) te compenseren die de boiler kwijtraakt. Met een lagere temperatuur is er minder verlies vanwege een kleiner temperatuurverschil (omdat het water langzaam afkoelt).
Om dat water weer op te warmen is minder energie nodig dan je had verloren in de nacht omdat er (bijna) geen warmte verlies is tijdens het opwarmen.
Bij Quooker hebben ze dus niet goed opgelet tijdens de natuurkundeles 8)7

• ToMiKoN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:55
Ik zie dat er nu ook een 3,6 kw SolidFlex batterij beschikbaar is.
may-special – Indevolt Nederlands

Wat zouden jullie doen?
  • Solidflex 9 kw voor 2497 euro bij Indevolt zelf.
  • Powerflex 10 kw voor 2575 euro bij Thuisbatterij.nl
Ik heb een Sunnyboy 2,5 (2,8 kw panelen) en zo'n opbrengst van 3000-3400 kw per jaar), gezien van 4.

Alvast bedankt voor jullie tips.
Tom

• Joeri
@ToMiKoN is 9 à 10 kw niet wat veel? die krijg je in de winter nooit vol. (en wellicht in de zomer niet leeg?) Wat is je nacht/ 24h (standby) verbruik?

• Paulo123
6 of 4Kwh is voldoende voor ToMiKon. Joerie begrijpt de bedoeling van een thuisbatterij (y)

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

peterpv schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:26:
[...]

Klopt want de (electrische) energie die de Quooker in gaat wordt gebruikt om het energieverlies (warmte) te compenseren die de boiler kwijtraakt. Met een lagere temperatuur is er minder verlies vanwege een kleiner temperatuurverschil (omdat het water langzaam afkoelt).
Om dat water weer op te warmen is minder energie nodig dan je had verloren in de nacht omdat er (bijna) geen warmte verlies is tijdens het opwarmen.
Bij Quooker hebben ze dus niet goed opgelet tijdens de natuurkundeles 8)7
Ik heb ook de quooker 's nachts een tijdje uit gehad. (tot hij om onduidelijke reden 's morgens niet meer vanzelf aansprong, dat was niet goed voor de WAF). Maar qua totale energie scheelt echt maar een fractie ten opzichte van 's nachts warm houden. Het enige verschil is dat je 's nachts van de pieken af bent, en dat de thuisbatterij 's morgens de langere piek van 2-3 min de quooker nodig heeft om weer op te warmen beter kan opvangen.

• johnhemmers
Joeri schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:04:
@ToMiKoN is 9 à 10 kw niet wat veel? die krijg je in de winter nooit vol. (en wellicht in de zomer niet leeg?) Wat is je nacht/ 24h (standby) verbruik?
Als dit voorstel van de netbeheerders doorgaat gaan we veel grotere batterijen zien in NL (en veel meer zonnepanelen in combinatie daarmee). Het geeft het variabele Net tarief voor afname weer als factor van de kWh prijs (invoeding blijft gratis):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvKzHdkCBweY4eYd2fep8EVg71E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/1IF7lJi6NKd1RFYxoEWcWmc7.webp?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door johnhemmers op 19-05-2026 15:16 ]

• Nanuk
Paulo123 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:28:
6 of 4Kwh is voldoende voor ToMiKon. Joerie begrijpt de bedoeling van een thuisbatterij (y)
Als je een dynamisch contract hebt is het sommetje anders omdat je dan verschoven wilt afnemen of terug leveren.

- Vast contract: wat je in de zomer in een nacht afneemt of in de winter op een dag overhoud. Wel maal anderhalf vanwege verliezen en niet helemaal leeg willen maken.

- Dynamisch contract: Wat je in de winter in een klein etmaal verbruikt of in de zomer overhoudt om in te in te voeden als het wel wat waard is. Iets minder dan maal anderhalf deze keer.

- Met een EV erbij ben ik er nog niet helemaal over uit maar met voldoende panelen zou ik ruim meer doen dan alleen het huisgebruik. Maar kosten gaan wel meetellen als je de hele auto wilt opladen vanuit een batterij.

• ToMiKoN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:55
Nanuk schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:28:
[...]

Als je een dynamisch contract hebt is het sommetje anders omdat je dan verschoven wilt afnemen of terug leveren.

- Vast contract: wat je in de zomer in een nacht afneemt of in de winter op een dag overhoud. Wel maal anderhalf vanwege verliezen en niet helemaal leeg willen maken.

- Dynamisch contract: Wat je in de winter in een klein etmaal verbruikt of in de zomer overhoudt om in te in te voeden als het wel wat waard is. Iets minder dan maal anderhalf deze keer.

- Met een EV erbij ben ik er nog niet helemaal over uit maar met voldoende panelen zou ik ruim meer doen dan alleen het huisgebruik. Maar kosten gaan wel meetellen als je de hele auto wilt opladen vanuit een batterij.
Mijn vraag was vooral tussen de 2 systemen. Solid of Powerflex. Ik dacht wat meer te nemen dan 6 kw om marge te hebben zodat ik niet volleidg moet ontladen. Prijzen zijn niet zo veel verschil.

Opbrengst bij volledige zonnige dag in mei = 19 kw en per dag december 9 kw.
mijn verbruik per dag ligt tussen 9-14 kw per dag. Meestal haal ik daa rnu 1/3 van via zonnepannelen

Ik heb geen dynamisch contract.
Ik gebruik homewizard P1 meter die elektriciteit, gas en water info uit mijn digitale meter haalt. (Fluvius, België)

Geen EV op korte termijn.

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 15:30

BramT

Rule #1

ToMiKoN schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:14:
[...]

mijn verbruik per dag ligt tussen 9-14 kw per dag. Meestal haal ik daa rnu 1/3 van via zonnepannelen
Pssst... je zit hier tussen de electra/batterij-fanaten en je hebt net een golf van fronsende mensen door het hele land veroorzaakt..... lees deze even.

[ Voor 5% gewijzigd door BramT op 19-05-2026 17:34 ]

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• Nanuk
ToMiKoN schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:14:
[...]

Mijn vraag was vooral tussen de 2 systemen. Solid of Powerflex. Ik dacht wat meer te nemen dan 6 kw om marge te hebben zodat ik niet volleidg moet ontladen. Prijzen zijn niet zo veel verschil.

Ik heb geen dynamisch contract.
Ik gebruik homewizard P1 meter die elektriciteit, gas en water info uit mijn digitale meter haalt. (Fluvius, België)

Geen EV op korte termijn.
Wat ik elders heb begrepen is het technisch verschil tussen solid en lfp minimaal. De hoeveelheid vloeibare stof in de batterij is net iets minder bij een solid. Beiden zijn behoorlijk veilig (tov NMC) hoewel je er niet in moet gaan boren. Ook geen idee wat er gebeurt als in een volle brand staan maar dan ben je toch al uit huis mag je hopen.

Ik denk dat 9 KWh net iets op de groei is maar ook weer niet overdreven veel.

• thaMini

thaMini

Tool !!

Ik ben wel benieuwd naar de toegevoegde waarde. Ik kan wel rücksichtslos zo'n ding kopen, maar dan blijft de Solarman nog vrolijk via WiFi aanklooien.

Be small, act BIG.

• Paulo123
Nanuk schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:28:
[...]

Je maakt hetr veel ingewikkelder en wat staat er nu eigenlijk?

Dynamisch contract, daar heb niks aan, alleen een hoop werk in Belgie en In Nederland.

En al zeker niet daarvoor ectra batterijen kopen, want dat is dom.

Ze gaan daar ook mee stoppen over niet al te lange tijd.

Verliezen die bestaan niet, want je laad op met zonnestroom die je anders kwijt bent en als je 7Kwh nodig hebt, dan koop je een 8 Kwh batterij bijvoorbeeld.

Gewoon simpel houden, je nachtverbruik + capaciteitstarief dekken met je batterij en verder nergens naar om kijken. Hier al een maand 0 op de meter op 2 dagen na.

Op een dag als vandaag, zal hij een batterij van 2 Kwh nog niet vol krijgen met zo weinig panelen, dus laag beginnen.

• Joeri
johnhemmers schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:15:
[...]

Als dit voorstel van de netbeheerders doorgaat gaan we veel grotere batterijen zien in NL (en veel meer zonnepanelen in combinatie daarmee). Het geeft het variabele Net tarief voor afname weer als factor van de kWh prijs (invoeding blijft gratis):

[Afbeelding]
Ben wel benieuwd wat dit gaat doen voor de business case warmtepomp en van het gas af. Juist als de WP nodig is (winter), is de stoom duur. Goed beleid weer... :+

• Jpc
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 00:10

Jpc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDYMHOiIFAbTl_rqyTOkUccMDRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PPdiVlZkYf7gMaqKOJykRle.jpg?f=fotoalbum_large Er zou in Duitsland een lan-module beschikbaar zijn voor de powerflex 2000. Goed nieuws volgens mjj...

• rooz
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-05 14:42
Weet niet als dit de juiste plaats is maar denk het wel?
Heb een huis gekocht via bouwpromotor, oplevering September 2027.
Specs : Halfopen, Warmtepomp, Vloerverwarming, 4-Panelen om aan EPB norm te voldoen.
Ik ga waarschijnlijk airco's plaatsen, al zeker in de master bedroom. Heb een EV maar wijk is autoluw dus kan niet laden via eigen meter.
Nu ben ik aan het twijfelen wat ik ga doen qua setup en wat ik laat voorzien door promotor zelf (aan hogere prijzen waarschijnlijk)

Ik heb lang gedacht aan gewoon upgraden naar hybride omvormer + wachtbuis naar dak voorzien om later uit te breiden, onlangs kwam ik nu op het concept van dynamische tarieven + plug-in batterijen.

Om eerlijk te zijn vind ik het allemaal wat moeilijk aangezien de evoluties en constant wijzigende spelregels.
Geen zin om een investering te doen met lage ROI.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18

bitflusher

flushed die *** pc

Ik heb de AI-modus weer uit gezet. Na 2 weken leren en 1 week aankijken vind ik hem bij lange na niet slim genoeg. Aan het eind van de nacht heeft hij nog wat over van mijn 2 kw basis unit, hij laad meteen op bij het eerste overschot van mijn panelen en is ruimschoots voor de start van het goedkoopste moment van de dag vol. Zelfs volgens eigen berekening van indevolt levert dit een extra besparing van 0 tot 5 cent op maar de mediaan ligt op 0.

Ik heb hem weer op self use gezet en zal binnenkort een flow bouwen in homey wat niet AI is maar wel slimmer.

Overigens voor de persoon met EV die zijn accu niet leeg wil ontladen aan de auto. Ik heb het met homey opgelost door de max output terug te zetten naat 50 watt bij laden en weer op maximaal als het laden is gestopt.

• Deantjuh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-05 21:30
Jpc schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:18:
[Afbeelding] Er zou in Duitsland een lan-module beschikbaar zijn voor de powerflex 2000. Goed nieuws volgens mjj...
Pagina 71 staat een link : https://www.indevolt.com/products/lan-module-for-solidflex-2000-and-powerflex-2000-series

• R0d3r1ck
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:42
Goedemorgen,

In de handleiding staat dat bij alleen de omvormer 800W vermogen becshikbaar is .Bij 1 batterij module het omvormer vermogen 2000W is. In de handleiding wordt alleen gesproken over de 2kwh modules. En dat bij 2x 2kw module het vermogen toeneemt naar 2400W.

Heeft iemand al ervaren als je een 1x een 4Kwh module koppelt aan een omvormer of de omvormer dan 2400W kan laden/ontladen?

Ik kan dit nergens terug vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door R0d3r1ck op 20-05-2026 08:48 ]

• Nanuk
R0d3r1ck schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:47:
Goedemorgen,

In de handleiding staat dat bij alleen de omvormer 800W vermogen becshikbaar is .Bij 1 batterij module het omvormer vermogen 2000W is. In de handleiding wordt alleen gesproken over de 2kwh modules. En dat bij 2x 2kw module het vermogen toeneemt naar 2400W.

Heeft iemand al ervaren als je een 1x een 4Kwh module koppelt aan een omvormer of de omvormer dan 2400W kan laden/ontladen?

Ja, dat kan wel. Ooit ergens opgepikt in dit topic of op de site van thuisbatterij.

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
...Heeft iemand al ervaren als je een 1x een 4Kwh module koppelt aan een omvormer of de omvormer dan 2400W kan laden/ontladen?

In de nederlandse handleiding, hoofdstuk 9, pagina 19 staat dat je met 2400 W kan laden en ontladen
als er één of meer uitbreidings accu's zijn aangesloten. In de handleiding hebben ze het alleen over de
2 kWh uitbreidingsaccu.
Aangezien de 2 kWh en 4 kWh accu's technisch gezien hetzelfde op de grotere accu capaciteit na,
neem ik aan dat je met omvormer (2 kWh) + 4 kWh accu ook 2400 W kunt laden en ontladen.

Bevestigen kan ik het nog niet want ik heb de 4 kWh accu nog niet ontvangen, hopelijk binnenkort.

• duvekot
  • Laatst online: 23:01
Goedemorgen,

Zie deze post (na wat eerdere verwarring)
Aeonis schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Antwoord van Indevolt onderstaand. Kortom, geen tweede 4kwh batterij nodig om volle capaciteit van laden/ontladen te bereiken, zoals bij de 2kwh batterijen wel het geval is:

---

I’ve clarified this with our technical team to give you the definitive answer.
  • PF2000 + PFA2000 (2kWh Expansion): In this configuration, the system supports a 2000W Charging power and a 2400W Discharging power. This aligns with what our Dutch partner, thuisbatterij.nl, mentioned for the current 2kWh setup.
  • PF2000 + PFA4000 (4kWh Expansion - Upcoming): With our upcoming 4kWh (PFA4000) expansion battery, the upgraded BMS and higher cell capacity allow the system to reach its full potential. In this setup, both Charging and Discharging power are 2400W.
So, the "2400W charging" capability is a specific advantage of the new PFA4000 expansion battery. We want to ensure users have the right expectations based on the hardware they choose.

I hope this helps clear up the confusion! Let me know if you need any more technical specifics.

• buutvrij
Ik denk dat e.e.a te maken heeft met de laad/ontlaad snelheid per Kwh capaciteit. Als je 2400W uit een 2 Kwh module trekt (kan dus niet) slijt 'ie harder dan als je 800W max er uit haalt. Er komt meer hitte vrij en daarbij wordt de mechanische belasting van onderdelen ook hoger (uitzetten krimpen)

Als je 2400W continu vermogen uit een 6 Kwh opstelling haalt wordt die 2400 W over de meerdere accu's verdeeld. 800W dus per module uitgaande van 3 X 2 Kwh modules. De thermische belasting blijft lager en levensduur wordt verlengd.

Het is grofweg hetzelfde principe als bij electrische wagens, waarbij auto"s met een flinke accucappaciteit vaak kunnen laden aan hogere vermogens. Dit laatste verandert trouwens langzaam maar zeker. Kleinere auto accu's kunnen steeds harder laden maar dat is voer voor een ander draadje.

• gjcvro
Goedemorgen,

Ik heb 2x 1 omvormer en 1 accu en 1x 1 omvormer met 2 accu's, alle drie staan ze op 2400 watt in / uit, en ik heb ze het ook al zien doen, 7200 watt laten/ontladen

• JasperP8
  • Laatst online: 20-05 10:06
Goedemorgen,

Dit kan inderdaad, ik heb een systeem met 1x 4 kWh module en kan 2400 w laden en ontladen.

• BramT

BramT

Rule #1

@JasperP8 Welke 4kwh module heb je precies? Ik dacht dat die levering nog moest starten...

• gjcvro
BramT schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:20:
@JasperP8 Welke 4kwh module heb je precies? Ik dacht dat die levering nog moest starten...
PFA 4000, en staan hier al een maand of zo te werken, was zo'n beetje de eerste levering.

• Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 16:17
rooz schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:31:
Weet niet als dit de juiste plaats is maar denk het wel?
Dit is een product specifiek topic, jouw vraag is van zeer algemene aard. Hiervoor zijn andere forum topics.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:30:
[...]

PFA 4000, en staan hier al een maand of zo te werken, was zo'n beetje de eerste levering.
Hier idem, 15 april geleverd. Werkt helemaal prima op 2400W met 1 PFA4000.

• BramT

BramT

Rule #1

@JasperP8 @Martijn02 Oh echt? Ik heb 12 april besteld (3x powerflex eco+4kwh batt), vrij snel nadat die 4kwh waren toegevoegd (dacht ik), en ik wacht nog op m'n levering "in juni". Blijkbaar heb ik toch een venstertje gemist daar. Thnx voor de opheldering.

• gjcvro
BramT schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:16:
@JasperP8 @Martijn02 Oh echt? Ik heb 12 april besteld (3x powerflex eco+4kwh batt), vrij snel nadat die 4kwh waren toegevoegd (dacht ik), en ik wacht nog op m'n levering "in juni". Blijkbaar heb ik toch een venstertje gemist daar. Thnx voor de opheldering.
28 maart besteld 13 april geleverd

• johnhemmers
Joeri schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:16:
[...]

Ben wel benieuwd wat dit gaat doen voor de business case warmtepomp en van het gas af. Juist als de WP nodig is (winter), is de stoom duur. Goed beleid weer... :+
Ook daar wordt het, laden als het goedkoop is, ontladen op de duurdere momenten. Batterijen kunnen dat ten dele ondervangen. Een argument extra voor grotere batterijen (10kWH+). Maar je hebt zeker een punt.

[ Voor 9% gewijzigd door johnhemmers op 20-05-2026 13:27 ]

• R0d3r1ck
duvekot schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:13:
[...]

Zie deze post (na wat eerdere verwarring)

[...]
buutvrij schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:58:
Ik denk dat e.e.a te maken heeft met de laad/ontlaad snelheid per Kwh capaciteit. Als je 2400W uit een 2 Kwh module trekt (kan dus niet) slijt 'ie harder dan als je 800W max er uit haalt. Er komt meer hitte vrij en daarbij wordt de mechanische belasting van onderdelen ook hoger (uitzetten krimpen)

Als je 2400W continu vermogen uit een 6 Kwh opstelling haalt wordt die 2400 W over de meerdere accu's verdeeld. 800W dus per module uitgaande van 3 X 2 Kwh modules. De thermische belasting blijft lager en levensduur wordt verlengd.

Het is grofweg hetzelfde principe als bij electrische wagens, waarbij auto"s met een flinke accucappaciteit vaak kunnen laden aan hogere vermogens. Dit laatste verandert trouwens langzaam maar zeker. Kleinere auto accu's kunnen steeds harder laden maar dat is voer voor een ander draadje.
@duvekot Dank je wel.

@buutvrij Dat leek mij inderdaad ook heel logisch. Echter wist ik niet of de omvormer wordt gelimiteerd op het aantal modules of op de capiciteit die er aan gekoppeld is. Nu blijkt dus (gelukkig maar) dat de capiciteit bepalend is( hier hoopte ik ook op maar kon het niet terug vinden)

Dank je wel allemaal, ik heb momenteel 1 omvormer en 2x 4kwh module staan. Ik ga een 2de omvormer op een apparte groep erbij zetten en 1x4kwh module van me bestaande toren onder de nieuwe omvormer zetten. Dan heb ik dus dubbel vermogen (4800W)

• Nanuk
R0d3r1ck schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:05:
[...]

[...]

@duvekot Dank je wel.

@buutvrij Dat leek mij inderdaad ook heel logisch. Echter wist ik niet of de omvormer wordt gelimiteerd op het aantal modules of op de capiciteit die er aan gekoppeld is. Nu blijkt dus (gelukkig maar) dat de capiciteit bepalend is( hier hoopte ik ook op maar kon het niet terug vinden)

Dank je wel allemaal, ik heb momenteel 1 omvormer en 2x 4kwh module staan. Ik ga een 2de omvormer op een apparte groep erbij zetten en 1x4kwh module van me bestaande toren onder de nieuwe omvormer zetten. Dan heb ik dus dubbel vermogen (4800W)
Hou je er rekening mee dat je dan ook dubbel standby verlies hebt. In de zomer valt dat niet zo op maar ik heb al verzonnen dat ik in de winter een van de torens uit ga zetten want soms kost het aan verlies bijna net zo veel als mijn zon opbrengt. (ik heb dan ook erg veel schaduw in de winter).

• R0d3r1ck
Nanuk schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:21:
[...]

Hou je er rekening mee dat je dan ook dubbel standby verlies hebt. In de zomer valt dat niet zo op maar ik heb al verzonnen dat ik in de winter een van de torens uit ga zetten want soms kost het aan verlies bijna net zo veel als mijn zon opbrengt. (ik heb dan ook erg veel schaduw in de winter).
Jazeker hou ik daar rekening mee. Maar nu met deze dagen heb ik het luxe probleem dat me zonnepanelen te veel opwekken tenopzichte van het vermogen van de powerflex 2000 en het op dat moment thuis verbruik. Dan lever ik terug terwijl de accu nog gevuld moet worden .En op moment dat ik elektrisch ga koken met een volle accu ik alsnog 1 a 1.5kw van het net moet pakken terwijl de accu nagenoeg vol is. Ik zou liever de stroom uit de accu gebruiken. Of zie ik het verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door R0d3r1ck op 20-05-2026 19:36 ]

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste