• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:09
Ah bedankt! Als ik weer thuis ben over een week ga ik ook weer de solarman toevoegen. Eens kijken of dat wat helpt. Heb nu alleen de HW p1 meter hangen.

• ToMiKoN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 22:51
Voor alle Belgen:

Synergrid heeft de Indevolt Solidflex en Powerflex goedgekeurd voor 2400w (was tot nu toe 800w). Je kan ze dus nu ook "zonder zorgen" op deze manier gebruiken. Daarnaast kan je je batterij nu ook correct registreren bij de netbeheerder Mijn Fluvius in Vlaanderen.

De Synergrid lijst vind je hier:
Homologatie van decentrale productie-eenheden - Synergrid

Dit filmpje kan je helpen.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-07 17:32
Paulo123 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 00:19:
Dat zal niet aan indevolt liggen, want in 24u neemt hij hier maar 35watt van het net, dus de NOM is perfect! Maar ik zie hier allemaal termen passeren en ingewikkeldheden, waarvan ik denk.. die zullen weer aan het klooien zijn met een dynamisch contract :)
@Paulo Het is mij niet helemaal duidelijk op wie of wat jij reageert. Maar NOM -draaien is natuurlijk niet hetzelfde als met een prijstrategie draaien waar je inderdaad een dynamisch contract voor nodig hebt. NOM=NOM. Ook met een dynamisch contract kan je gewoon nul op de meter draaien, het is gewoon een van de opties die je kan kiezen. Hoe goed dat nul op de meter gaat, hangt af van je omvormer, je slimme meter en de gekozen thuisbatterij. Ik heb vooral de indruk dat je het zelf niet snapt wat in het topic aangeven wordt en dat je daarom maar je eigen conslusie trekt :)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:26
Inmiddels is de (verkeerd bestelde/geleverde) extra Soldiflex 2000 ECO vervangen door een Solidflex 2000 (of zo ze nu heten: hybride). Uiteindelijk netjes opgelost met de leverancier.

Systeem hier heb ik nu gewijzigd zodat de al eerder gekochte SF2000 ECO als standalone draait en de nieuwe SF2000 non-ECO op de stapel uitbreidings accu's staat. Nu stap voor stap bezig de zonnepanelen er bij aan te sluiten. De eerste set (2x300W parallel) hangt er al aan en heeft al wat energie opgeleverd. Ik heb nog 3 x 400 Watt op het oosten aan de schutting hangen en die komen binnenkort aan de overige 3 ingangen.

Enige wat gepuzzel opleverde was hoe ik de P1 meter (HomeWizard) aan de beide sets kon koppelen: dat kan dus niet zonder van de beide sets een 'cluster' te maken.

Vanmiddag bij thuiskomst waren alle accu's vol en ging er nog 1300 Watt terug naar het net. Dus direct maar de auto aan de lader gezet.

Fluence>Ioniq>3>S

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:09
kmf schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:40:
[...]

ja. ije kan uitgaan dat elk mppt 50W eigen verbruik hebt. dus je zit al met 200W achter staat als je alle 4 mppt in gebruik hebt. daarom zit ik te denken om 1 set gewoon uit te schakelen omdat die te weinig opleveren (verticale panelen)
Mijn eerste indruk is dat ie met vier mppt panelen daar 100 W bij elkaar aan kwijt ben, dat is evengoed nogal wat vind ik maar inderdaad zal een reguliere omvormer of een micro ook wel eigen gebruik hebben. Maar ik schrok er best van vanmorgen dat ik zag hoeveel energie er in warmte omgaat. En die warmte is op zolder ook best een dingetje deze weken.

• WAF1
buutvrij schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:56:
Ah bedankt! Als ik weer thuis ben over een week ga ik ook weer de solarman toevoegen. Eens kijken of dat wat helpt. Heb nu alleen de HW p1 meter hangen.
@buutvrij Ik heb dus inmiddels enkele grafieken van gisteren geplaatst. Om eerlijk te zijn moet ik ook zelf nog leren wat deze grafieken betekenen. Lastig is dat we (nog) geen kWh meter hebben op de laadpaal. Maar gisteren was dus deels een laaddag. Interessant is om te kijken wat het stroomtotaal heeft gedaan. Natuurlijk kan je wat je van het net haalt en wat je terugleverd volgend jaar niet meer tegen elkaar weg strepen. Maar het resultaat valt mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r75vN8OBYf2PUFzmOXOwsHpxyrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9bUOxxoMWYrsRMPdqRUYFZQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door WAF1 op 14-07-2026 18:17 ]

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Deantjuh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-07 23:54
WAF1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:07:
[...]
  1. Ik heb via dit topic begrepen dat ze kosten aan APS moeten betalen en dat er daar het probleem ligt. APS is in Nederland klein maar in de wereld groot.
  2. Eerst de Solerman toegevoegd en daarna de p1-meter van Homewizard.
  3. Ik denk inderdaad dat het de werking verbeterd. We hadden dus eerst de Homewizard P1-meter toegevoegd en hij draaide NOM goed. De batterij ging zich vanzelf weer vullen in de ochtend als de zon op komt. (We hebben panelen op Oost liggen) Dit is hoe wij het hadden verwacht of is in ieder geval hoe wij het willen. Echter de infograpic van Indevolt deed met de p1- meter van Homwizard helemaal niks en deze p1-meter meter werd niet door Thuisbatterij.nl ondersteund. Dus daarom de gratis meegeleverde Solerman gekoppeld en de Homwizard P! meter afgekoppeld. Nu liet de infograpic wel iets zien maar nog steeds niet betrouwbaar. (Komt door micro-omvormers)

Echter de volgende dag ging de batterij zich ineens onvoorspelbaar gedragen en begon, ondanks dat er al eerder zon was, zich om pas 11.00 weer op te laden. Op welk seintje de batterij reageerde dat was voor ons onduidelijk. Kwam dit probleem door de P1-meter van Solerman of door de nieuwe update die we hadden gedaan? We besloten om ook de P1-meter van Homewizard toe te voegen. De volgende dag begon de batterij zich in de ochtend meteen weer te vullen zoals wij dat graag willen en verwachten. Inmiddels ook een socket op de batterij van Indevolt geplaatst en je kan zien dat deze keurig de nul houdt. Ook kan je zien dat deze in standby stand 1W gebruikt. Uiteraard hebben we de batterij in diepe standby gezet.

Het geluid dat de batterij meer dan 1W in standby gebruikt begrijp ik ook niet. Ik zie in mijn grafiek wel dat mijn thuisbatterij gisteren 2,5 kWh verbruikt maar in de praktijk betekent dit dat deze netto 2,5 kWh heeft opgeslagen. Natuurlijk als je de batterij in de winter gebruikt zal deze, als je NOM draait, deze van net af gaan halen. Voor zinvol gebruik moet je dan een dynamisch contract hebben en dan de prijsstrategie gaan toepassen. Ik weet dus niet of ik dat met mijn micro-omvormers kan toepassen, het laad en ontlaadschema doet het in ieder geval niet. Die integratie van APS is dus toch wel belangrijk voor optimaal gebruik.
[Afbeelding][Afbeelding]
Hey,

Ik heb ook soms dat als de accu langere tijd overschot heeft gehad aan zon dat hij vanzelf in standby gaat. Heel af en toe wordt hij dan hierna ook niet meer goed wakker. Wat inhoudt dat hij niet levert voor de "kleine" 350 / 500w die het huishouden nodig heeft. Hierdoor haalt die deze van de elektriciteitsnet ondanks dat mijn accu 100% is. Oplossing is heel even de mode om te zetten naar Real-time en dan weer terug naar zelfconsumptie.

Tevens snap ik niet helemaal waarom je perse de integratie nodig hebt van APS. De p1 meter zegt toch gewoon dat er overschot is en dan zal de accu zich daar mee gewoon gaan vullen toch? Ik snap dat dit minder accuraat zal zijn dan dat deze is geïntegreerd. Maar volgens mij zorgt het er niet voor dat je niet zou kunnen laden met zonnestroom van de micro omvormers? (Ik heb Growatt dus ik weet niet of mijn redenatie klopt)

Hier even even twee screenshot over mijn ervaring in het algemeen met NOM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vQGYtuKY2zFvVOHl5zRE4XfM-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swCAkRYHKe7bGjYRl3OnmmVE.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ig5xmThJtPUvljiQa-0a9CNgHeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPYmrutgxtS1iYI8GHoUDShQ.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens heb ik (8) 7 werkende panelen aangesloten van 420wp. Ik zie vaker dat het verschil tussen PV en uitgaand AC zo'n 200watt is.

• WAF1
@Deantjuh Op het moment dat ik het laad en ontlaadschema niet kan gebruiken dan heb ik een batterij met maar een beperkte functionaliteit. Waarschijnlijk, maar nog niet uitgeprobeerd, kan ik de prijsstrategie en de de slimme modus dan ook niet gebruiken. Ik kan wel een schema instellen, het lijkt te gaan werken, maar ik kan het schema niet opslaan, terwijl ik dat niet meteen door heb. Dat het schema niet functioneert met (mijn) micro-omvormers wordt niet in de app aangegeven, maar daar kom ik pas achter als ik de AI-assistent inschakel. Ik had dit graag bij aankoop willen weten.

Zoals ik eerder aangaf werkt de infograpic ook niet goed, meestal zie ik niks bij Last. Kijk ik in de app. naar mijn meterlezer dan zie ik dat er vandaag 24,23 kWh aan het net is terug geleverd wat in de buurt komt wat Homewizard meet. Kijk ik bij wat mijn huis doet in de app dan is mijn netverkoop ineens 48,46 kWh. In mijn optiek gaat het om dezelfde waarde naar mijn inschatting is software matig niet alles voldoende aangepast. Met volledige integratie hoop je dat zulke problemen worden opgelost.

Op zich had ik geen probleem op nul op de meter te draaien maar zag tussen de p1-meter van Homwizard en de P1 meter van Solerman wel een groot verschil, Aan de hand van de grafieken kan ik het best het verschil uitleggen.

Homewizard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCmF5XPUFQTuWw3vC1W3cyCtBos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92jF796EoXdwAegdnEjuPTc4.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende dag Solerman

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdhIOd-VlAteRMOlXQU6H7QbNh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUZu56PjRY9rM39y3oGrwuI4.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat bij de Solerman de batterij niet vanzelf ging opladen ondanks dat er voldoende stroom was. Had ik dit probleen kunnen oplossen door een reset te geven dat weet ik niet. Het probleem was meteen oplost toen we de p1 meter van Homewizard als extra meterlezer toevoegde.

[ Voor 28% gewijzigd door WAF1 op 14-07-2026 23:35 ]

• brugk000
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:17
@WAF1 kun je aangeven met welk programma je die mooie overzichten maakt?

• ToMiKoN
brugk000 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:20:
@WAF1 kun je aangeven met welk programma je die mooie overzichten maakt?
Dat lijkt mij gewoon de HomeWizard app. Je moet je omvormer koppelen en het plus abonnement hebben.

• brugk000
ToMiKoN schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:43:
[...]

Dat lijkt mij gewoon de HomeWizard app. Je moet je omvormer koppelen en het plus abonnement hebben.
Dat gaat bij mij helaas niet. Heb een Fronius omvormer. Gebruikt men met de Indevolt accu ook vaak een slimme stekker van Homewizard om het verbruik te meten?

• WAF1
ToMiKoN schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:43:
[...]

Dat klopt. Homewizard heeft APS dus wel in hun app opgenomen en kan ik dus met een abbonement van €1 p.m. de grafieken zien. De waarden, de kWh controleer ik af en toe met wat de APS app aangeeft en de energiemaatschappij en deze zijn in mijn situatie voldoende betrouwbaar. De P1 meter van Homewizard meet ook je evt. gasverbruik.

Om de batterij te meten heb je naast de P1-meter van Homewizard ook een energy socket van hun nodig. Evt. kan je in de meterkast een kWh meter inbouwen om hetzelfde te doen. In de app. van Indevolt kun je dus ook als P1-meter voor Homewizard kiezen. Ik heb begrepen dat sommige Tweakers Homewizard koppelen aan Home Assistant waarmee je dan dingen kan automatiseren.

• thevanquish
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-07 21:21
ToMiKoN schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:03:
Voor alle Belgen:

Synergrid heeft de Indevolt Solidflex en Powerflex goedgekeurd voor 2400w (was tot nu toe 800w). Je kan ze dus nu ook "zonder zorgen" op deze manier gebruiken. Daarnaast kan je je batterij nu ook correct registreren bij de netbeheerder Mijn Fluvius in Vlaanderen.

De Synergrid lijst vind je hier:
Homologatie van decentrale productie-eenheden - Synergrid

Dit filmpje kan je helpen.

[YouTube: Plugin batterij aanmelden bij Fluvius]
Waar zie jij dit, indien ik de lijst erbij haal zie ik enkel 800W staan?

https://www.synergrid.be/images/downloads/Synergrid_Plug-and-play_lijst-liste_NL-FR.pdf?1760452883141

Wouter

• ToMiKoN
Je moet de Excel lijst nemen. Daar zijn ze aan toegevoegd.
https://www.synergrid.be/images/downloads/c10_26_list_of_pgu_compliant_with_c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx?1784122583515

De Powerflex ECO stond eerst met 800W als PG-2000B1 in de lijst nu met 2400w als PG-2400B1 als referentie. Dus even goed opletten. Idem voor Solidflex. Als je deze nieuwe referentie gebruikt, wordt hij bij Fluvius ook als 2400w vermogen geregistreerd.

Hopelijk is dit duidelijk!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-07 16:31
Hier ook een nieuwe Indevolt-gebruiker. Gisteren de Indevolt PowerFlex 2000 met extra module van 4kWh ontvangen. Deze had ik zondagmiddag besteld dus supersnelle levering.

Ik heb hem nu in de app op self-consumption draaien en zo goed als geen verbuik van het grid gehad. De batterij begon vanochtend bij de eerste zonnestralen weer op te laden, nu heb ik een dynamisch contract met flink wat overschot dus ik zou liever hebben dat ik 's ochtens gewoon teruglever tegen een mooie prijs en pas rond 13:00 als prijs het laagst is pas de batterij ga opladen. Ik heb de batterij op standby gezet en vanmiddag weer op self-consumption.

Volgens mij is het antwoord nee, maar is dit te automatiseren in de app? Dus standby in de ochtend zodra ik voldoende zonne-opwek heb en pas in de middag als de stroomprijs op zijn laagst is de batterij gaan laden vanuit mijn opwek
Ik heb de batterij ook al gekoppeld in HomeAssistant dus anders ga ik het daarin regelen.

• brugk000
WAF1 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:13:
[...]

Dat klopt. Homewizard heeft APS dus wel in hun app opgenomen en kan ik dus

Ik probeer wat te bouwen in Home Assistant. Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

• brugk000
jouwheld schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:22:
Hier ook een nieuwe Indevolt-gebruiker. Gisteren de Indevolt PowerFlex 2000 met extra module van 4kWh ontvangen. Deze had ik zondagmiddag besteld dus supersnelle levering.

Ik heb hem nu in de app op self-consumption draaien en zo goed als geen verbuik van het grid gehad. De batterij begon vanochtend bij de eerste zonnestralen weer op te laden, nu heb ik een dynamisch contract met flink wat overschot dus ik zou liever hebben dat ik 's ochtens gewoon teruglever tegen een mooie prijs en pas rond 13:00 als prijs het laagst is pas de batterij ga opladen. Ik heb de batterij op standby gezet en vanmiddag weer op self-consumption.

Volgens mij is het antwoord nee, maar is dit te automatiseren in de app? Dus standby in de ochtend zodra ik voldoende zonne-opwek heb en pas in de middag als de stroomprijs op zijn laagst is de batterij gaan laden vanuit mijn opwek
Ik heb de batterij ook al gekoppeld in HomeAssistant dus anders ga ik het daarin regelen.
In Home Assistant kan het sowieso met een automatisering die de modus wijzigt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3pNQlz4db47T6Bsq9CweyDtCPw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KWqwU7c4EFmj2cLlj29niiv5.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door brugk000 op 15-07-2026 16:30 ]

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Dan heb je geluk.

Ik heb op 18-06 de SolidFlex met extra module besteld, bij Indevolt zelf.

De SolidFlex op 30-06 ontvangen en in gebruik genomen.

De extra module is een probleemgeval:
  • Eerste zending is halverwege terug naar Duitsland gegaan en weer bij Indevolt aangekomen
  • Tweede zending kwam kapot aan (aluminium aan de onderkant waren 2 stukken los). Durf deze niet in gebruik te nemen en deze moet terug.
  • Derde zending is nu nog onderweg :+
Die kapote module moet nog terug. Heb een verzendlabel ontvangen van Indevolt voor verzending via PostNL, maar PostNL wil niet zwaarder dan 23kg in ontvangst nemen. En hij weegt 30kg :P

Ben dus nog bezig met Indevolt hoe die module nu weer terug te krijgen.

Juist

• brugk000
Ik heb de minimale soc nu op 10% staan voor ontladen. Kan deze nog lager ingesteld worden zonder dat de batterijen defect raken of teveel ontladen?

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:50

BramT

Rule #1

Je kan inderdaad geen "self-consumption" agenderen in de app. Wat je hier wilt is wat de "AI modus" zou moeten doen -- rekening houden met tarieven, verwacht gebruik/zonopbrengst... Hoe goed dat werkt... daar staan wat meningen over in dit topic. Maar misschien leuk als je het zelf ook 's probeerd en je ervaring deelt.

Als je Homey of HA hebt kan je het in ieder geval wel zelf automatiseren.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 21:09

thaMini

Tool !!

brugk000 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:17:
Ik heb de minimale soc nu op 10% staan voor ontladen. Kan deze nog lager ingesteld worden zonder dat de batterijen defect raken of teveel ontladen?
Ik heb hem op 20% staan. Dat kwam ik ergens tegen in de discord dacht ik.

Maar als iemand goede argumenten heeft voor 10% dan houd ik me aanbevolen.

Be small, act BIG.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:48
thaMini schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:49:
[...]

Ik heb hem op 20% staan. Dat kwam ik ergens tegen in de discord dacht ik.

Maar als iemand goede argumenten heeft voor 10% dan houd ik me aanbevolen.
De meeste andere apparaten beginnen te waarschuwen vanaf 10 tot 15%.
En het is ook een soort noodreserve zodat je bij stroomuitval nog iets resterende hebt.
Daarom hou ik gewoon de standaard 20% aan en zet ik hem in speciale gevallen wat lager.

• buutvrij
Een LFP accu is van nature goed bestand tegen diepontladen. Ze zijn zelfs enigzins bestand tegen 'mishandeling' op dat vlak. Veel beter dan bijvoorbeeld NMC of NCA accu's in de duurdere EV's die daar gevoeliger voor zijn. Gezond verstand is natuurlijk wel belangrijk: als jou accu in de vroege ochtend op 10% uitkomt maar vlak na dat moment weer gaat laden is er niets aan de hand. Ook voor langere termijn niet. De tijdspanne dat je accu een lage SOC heeft is dus zeer beperkt en niet erg. Wat NIET wenselijk is, is de accu lange tijd (dagen/wekenlang) continu onder de 10% laten rusten. Ditzelfde principe geldt voor 100% voor langere tijd. Nogmaals hij gaat er niet stuk van.

Die van mij staat op 15% aan de onderkant voor de noodstroom optie. Als die er niet op zat werd dat 10% of nog wat lager.

Vergeet niet dat die accu er is om 'm te gebruiken. Daar heb je 'm voor gekocht. Gewoon volbeuken en dan weer z'n werk laten doen. Waar koop je 'm anders voor? Als museumstuk?

Een vast bepaalt deel van de accu niet gebruiken is zonde. Alleen opletten bij langdurige extremen (dagen lang helemaal vol of dagenlang bijna helemaal leeg dus)

[ Voor 9% gewijzigd door buutvrij op 16-07-2026 00:00 ]

• jouwheld
BramT schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:20:
[...]

Je kan inderdaad geen "self-consumption" agenderen in de app. Wat je hier wilt is wat de "AI modus" zou moeten doen -- rekening houden met tarieven, verwacht gebruik/zonopbrengst... Hoe goed dat werkt... daar staan wat meningen over in dit topic. Maar misschien leuk als je het zelf ook 's probeerd en je ervaring deelt.

Als je Homey of HA hebt kan je het in ieder geval wel zelf automatiseren.
Ik had inderdaad de slechte ervaringen met AI gelezen, maar inderdaad goed om zelf eens te testen. Ik dacht het opgelost te hebben met een (dis)charge-schedule. Van 12 tot 15 op charge (solar only) en overige uren op discharge (self-consumption), maar batterij begon vancohtend toch met laden op zonnestroom. Wat ik niet helemaal kan rijmen met het feit dat die op discharge gescheduled was.

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-07 11:35
jouwheld schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:44:
[...]

Ik had inderdaad de slechte ervaringen met AI gelezen, maar inderdaad goed om zelf eens te testen. Ik dacht het opgelost te hebben met een (dis)charge-schedule. Van 12 tot 15 op charge (solar only) en overige uren op discharge (self-consumption), maar batterij begon vancohtend toch met laden op zonnestroom. Wat ik niet helemaal kan rijmen met het feit dat die op discharge gescheduled was.
In het laad/ontlaad "schema" geef je ook het gewenste 'doel' SOC aan. Het kan zijn dat de batterij om 01:00 'leeg' was en vervolgens door een beetje 'eigen gebruik' onder die (geprogrammeerde) SOC kwam, en dus bij zonsopkomst meteen gaat laden om dat eerst te corrigeren.

• pjotter1965
  • Laatst online: 12:00
In dit topic ook even de vraag ivm twijfel tussen Solidflex2000 of Solidflex3000.

De thuisaccu gaat ingezet worden voor NOM, dus ik vraag mij af of een 3kW omvormer dan wel de juiste keuze is. Men zegt dat een omvormer met een lager vermogen een betere efficiëntie heeft mbt NOM.
Inmiddels weet ik ook dat dit niet altijd klopt. De Anker AC Max met 3,5kW vermogen schijnt prima te presteren bij NOM ( zie reviews energienerds )

Vraag aan de Solidflex 2000 gebruikers. Wanneer je nu nog de keuze zou hebben, zou je dan vanzelfsprekend voor de Solidflex 3000 kiezen ?

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
pjotter1965 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:23:
In dit topic ook even de vraag ivm twijfel tussen Solidflex2000 of Solidflex3000.

De thuisaccu gaat ingezet worden voor NOM, dus ik vraag mij af of een 3kW omvormer dan wel de juiste keuze is. Men zegt dat een omvormer met een lager vermogen een betere efficiëntie heeft mbt NOM.
Inmiddels weet ik ook dat dit niet altijd klopt. De Anker AC Max met 3,5kW vermogen schijnt prima te presteren bij NOM ( zie reviews energienerds )

Vraag aan de Solidflex 2000 gebruikers. Wanneer je nu nog de keuze zou hebben, zou je dan vanzelfsprekend voor de Solidflex 3000 kiezen ?
Wat zegt je historische gebruik grafieken er van? Want in de ideale wereld bekijk je die als eerste en bepaal je op basis daarvan wat het benodigde vermogen en capaciteit van je batterij zou moeten zijn.

• buutvrij
.

[ Voor 98% gewijzigd door buutvrij op 16-07-2026 21:55 ]

• buutvrij
Ik gebruik de 'eigen verbruik' regeling niet omdat de NOM echt zeer matig is (powerflex). Accu reageert traag en daarom soms boven de 1000W overshoot, langdurig jo jo tussen laden/ontladen. Alleen bij een continu waarde van je slimme meter komt 'ie na een half uur tot rust. De HW batterij (met 800W omvormer) deed het wél heel goed in dezelfde meterkast setup.

Of een grotere omvormer beter of juist niet is, daar heb ik niet genoeg kennis voor..

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:09
buutvrij schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:54:
Ik gebruik de 'eigen verbruik' regeling niet omdat de NOM echt zeer matig is (powerflex). Accu reageert traag en daarom soms boven de 1000W overshoot, langdurig jo jo tussen laden/ontladen. Alleen bij een continu waarde van je slimme meter komt 'ie na een half uur tot rust. De HW batterij (met 800W omvormer) deed het wél heel goed in dezelfde meterkast setup.

Of een grotere omvormer beter of juist niet is, daar heb ik niet genoeg kennis voor..
De meeste mensen hier zijn best wel tevreden over NOM. Net even gekeken maar de afgelopen weken heeft het er bij mij nooit meer dan 0,25 KWh per dag naast gezeten. Dat vind ik niet slecht eigenlijk.

Best wel andere kritiek maar niet over de NOM. Wel klachten over die vreselijke onoverzichtelijke app en de best wel oplopende interne temperatuur.

• WAF1

Ik denk dat je dit met de dynamische prijsmodus kan bereiken.

• Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:24
Nanuk schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:03:
[...]

Wel klachten over die vreselijke onoverzichtelijke app en de best wel oplopende interne temperatuur.
Reden voor mij om laadvermogen terug te brengen van normaal 2000W naar 1200W bij overschrijden 41 gr.C. Veelal zal dit zijn later in de ochtend, bij hoge opbrengst zonnepanelen, de batterij zal dan vaak grotendeels vol zijn. Ik doe dit via Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otmTE1_HATC5SRX2G68IcCbNVls=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dDDN4ViSyNlOzElfvI4hDxMa.jpg?f=user_large

• gjcvro
Gronaldo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:59:
[...]

Reden voor mij om laadvermogen terug te brengen van normaal 2000W naar 1200W bij overschrijden 41 gr.C. Veelal zal dit zijn later in de ochtend, bij hoge opbrengst zonnepanelen, de batterij zal dan vaak grotendeels vol zijn. Ik doe dit via Home Assistant.

[Afbeelding]
Ja, ik doe iets vergelijkbaars in een paar staffels. tot zelfs 400. Ook stop ik bijna met laden boven de 80% en ga ik later tegen het einde van de dag proberen de accu's nog vol te krijgen. Rekening houdend met de verwachte restopbrengst zon. Leuk om mee te spelen.

• WAF1
[...]

[Afbeelding]
Waar zou je de temperatuur van de batterij in de app kunnen vinden? Anders gezegd hoe komt Home Assistant aan de informatie? Ik zit voor mij zelf uit te zoeken of Home Assistent iets voor onze situatie zou zijn. Wij hebben namelijk ook een domme laadpaal en ik zal graag een en ander op elkaar af willen stemmen. Maar ik zie op tegen de moeilijkheidsgraad, ik heb totaal geen verstand van programmeren of computers. Ik begreep wel dat Home Assistant een kant en klare oplossing heeft de Green waar het programma op draait.

Ik heb ook uitgezocht dat zowel APsystems als Indevolt een lokale integratie heeft voor Home Assistant. Ik dacht de laadpaal ook een lokale API heeft. Maar heb je om de batterij uit te lezen aan de p1 genoeg of moet je een Shelly of een (Homewizard) kWh plaatsen? Wie kan hier iets meer over zeggen, hoe dat werkt of hoe je dat opzet. Stel dat je in de app hebt ingesteld dat de batterij niet onder de 10% mag gaan houdt HA daar dan rekening mee? Maken jullie ook back ups?

• Gronaldo
@WAF1 Er is voor de Indevolt batterijen een integratie gemaakt met Home Assistant. Alle instellingen, sensoren en besturingselementen komen daarmee beschikbaar in Home Assistant. Je kan ze raadplegen, aanpassen etc., dus ook de temperatuur.

De batterij blijft in principe autonoom werken, ook de instellingen die je via de app maakt, blijven actief, tenzij je die zelf via HAS zou hebben gewijzigd

[ Voor 26% gewijzigd door Gronaldo op 17-07-2026 15:57 ]

• BramT

BramT

Rule #1

WAF1 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Maar ik zie op tegen de moeilijkheidsgraad, ik heb totaal geen verstand van programmeren of computers.
Homey is wat dat betreft heel wat toegankelijker, en als je niet erg IT-savvy bent heb je de extra flexibiliteit van HA ook helemaal niet nodig. Het enige waar je op moet letten is dat er apps ('integraties') zijn voor de hardware die je wilt aansturen (APsystems, Indevolt).

Overigens kan je met Homey nog steeds alle kanten op. Voor de indevolt batterij heb ik inmiddels m'n eigen aansturing geschreven (meer hobby dan nuttig btw).

Schaamteloze plug O-) : en ik was niet tevreden met de mogelijkheden van de Enphase app, dus heb ik er zelf een app voor gepubliceerd.

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-07 13:11
[...]

[Afbeelding]
41 graden is nog niet zo heel spannend toch? Hier soms naar de 45 wel. Als het te hoog is grijpt de bms echt wel in.

• Gronaldo
tiesvts schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:53:
[...]

41 graden is nog niet zo heel spannend toch? Hier soms naar de 45 wel. Als het te hoog is grijpt de bms echt wel in.
Niet spannend inderdaad en door mijn bijsturing wordt dat het ook niet :)
Hogere temperaturen dan noodzakelijk hebben negatieve impact op levensduur batterijen. Dus, waarom niet.

• tiesvts
Gronaldo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:55:
[...]

Niet spannend inderdaad en door mijn bijsturing wordt dat het ook niet :)
Hogere temperaturen dan noodzakelijk hebben negatieve impact op levensduur batterijen. Dus, waarom niet.
Nee..dat klopt. Met oog op levensduur snap ik het als het niet nodig is. Qua veiligheid moet het geen kwaad kunnen..

• gjcvro
BramT schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Homey is wat dat betreft heel wat toegankelijker, en als je niet erg IT-savvy bent heb je de extra flexibiliteit van HA ook helemaal niet nodig. Het enige waar je op moet letten is dat er apps ('integraties') zijn voor de hardware die je wilt aansturen (APsystems, Indevolt).

Overigens kan je met Homey nog steeds alle kanten op. Voor de indevolt batterij heb ik inmiddels m'n eigen aansturing geschreven (meer hobby dan nuttig btw).

Schaamteloze plug O-) : en ik was niet tevreden met de mogelijkheden van de Enphase app, dus heb ik er zelf een app voor gepubliceerd.
Tsja, ik vertel tegenwoordig tegen claude wat ik wil hebben en die fixt het voor me ;-)
Kan hety zelf ook wel doen, kost me alleen veel meer tijd dan ik er aan wil besteden.
En HA opzetten is tegenwoordig ook een klusje van niks. Nadeel is alleen dat de PI's idioot duur geworden zijn, net als elke andere hardware.

• tiesvts
gjcvro schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:16:
[...]

Tsja, ik vertel tegenwoordig tegen claude wat ik wil hebben en die fixt het voor me ;-)
Kan hety zelf ook wel doen, kost me alleen veel meer tijd dan ik er aan wil besteden.
En HA opzetten is tegenwoordig ook een klusje van niks. Nadeel is alleen dat de PI's idioot duur geworden zijn, net als elke andere hardware.
inderdaad..alles wat ik verzin qua automatisering voor homeassistent vertel ik tegen Claude en die gooit er de meest mooie automatiseringen etc uit met toevoegingen waar ik zelf nog niet aan gedacht had..ga ik zelf niet een mee pielen.

• WAF1
BramT schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Homey zit er op het eerste gezicht goed uit. Mogelijk kan ik onze laadpaal (Eneco) daar toch Homey integreren dus toch maar eens in dat programma verdiepen. Waarom mijn voorkeur in eerste instantie uit gaat naar HA is omdat voor mijn wp een integratie in HA bestaat. Dan heb je dus altijd iets om op terug te vallen als het bedrijf over de kop gaat. Wil je het programma gebruiken dan moet dan wel leren hoe het programma werkt. Maar mijn eerste prioriteit is de laadpaal, ik zou graag het eigen verbruik verhogen. In de winter zou ik graag met prijsstrategie draaien maar via de app. betwijfel of dat in samenwerking met APsystems micro-omvormers mogelijk is. Misschien eerst met Homey aan de slag gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door WAF1 op 17-07-2026 19:03 ]

• WAF1
WAF1 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Waar zou je de temperatuur van de batterij in de app kunnen vinden? Anders gezegd hoe komt Home Assistant aan de informatie? Ik zit voor mij zelf uit te zoeken of Home Assistent iets voor onze situatie zou zijn. Wij hebben namelijk ook een domme laadpaal en ik zal graag een en ander op elkaar af willen stemmen. Maar ik zie op tegen de moeilijkheidsgraad, ik heb totaal geen verstand van programmeren of computers. Ik begreep wel dat Home Assistant een kant en klare oplossing heeft de Green waar het programma op draait.

Ik heb ook uitgezocht dat zowel APsystems als Indevolt een lokale integratie heeft voor Home Assistant. Ik dacht de laadpaal ook een lokale API heeft. Maar heb je om de batterij uit te lezen aan de p1 genoeg of moet je een Shelly of een (Homewizard) kWh plaatsen? Wie kan hier iets meer over zeggen, hoe dat werkt of hoe je dat opzet. Stel dat je in de app hebt ingesteld dat de batterij niet onder de 10% mag gaan houdt HA daar dan rekening mee? Maken jullie ook back ups?
Na nader onderzoek heb ik de indruk dat ik onze laadpaal Eneco Connetic niet via een lokale API kan benaderen, deze schijnt beveiligd te zijn.

• Xirt
  • Laatst online: 08:03
Is zie die laadpaal in HA discussies gelinkt worden aan de Peblar integratie waarbij wel bepaalde firmwarevereisten (1.6+) genoemd worden. Misschien dat er toch iets te halen valt (maar eigenlijk is dit hier offtopic)?

https://community.home-assistant.io/t/peblar-home-ev-charger-with-local-rest-api/775064

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 19:42
De 3000 hybrid is nu ook uit.

Er zit een enorm prijsverschil tussen nl.indevolt.com en de.indevolt.com.

Is dat vanwege belastingvrijstelling in Duitsland oid?

Wie heeft er een adresje over de grens? 🫤

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Waarom kan je thuisbatterijen niet gewoon in een winkel of magazijn afhalen? Rij er graag een keer voor naar Emmerich te combineren met boodschappen en tanken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 19:42
https://grenspostadres.nl/

Ik kwam dit tegen. 20 pj en dan een vergoeding per pakket.

Geen Emmerich maar wel Goch. Iets zuidelijker

[ Voor 16% gewijzigd door fuzzyduck op 18-07-2026 13:36 ]

• WAF1
pjotter1965 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:23:

Persoonlijk als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor de 3000 versie gaan als het prijsverschil niet te groot is.

Waarom:

-Dual-band WLAN & LAN: Ondersteunt 2,4 GHz en 5 GHz.

-Een groter vermogen om te ontladen kan best lekker zijn bijv. in het geval van noodstroom. Maar omdat je de batterij ook kan instellen op een lagere waarde kan je dat zelf bepalen..

Ik heb begrepen dat RTE van Homwizard, ondanks de beweringen helemaal niet zo goed is.

• WAF1
brugk000 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:40:
[...]

Dat gaat bij mij helaas niet. Heb een Fronius omvormer. Gebruikt men met de Indevolt accu ook vaak een slimme stekker van Homewizard om het verbruik te meten?
Ik gebruik dus inderdaad een socket om het vebruik van de Indevolt te meten. Ik hou de socket in de gaten, hij blijft koel.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:33
Even weer trueg naar het ha verhaal, ik heb nu een simple yalm gemaakt wat er voor zorgt dat als de energie prijs duur is de accu maar 100w oplaad en als de energie goedkoop is err 2400w

Ik combineer dit met het normale dynamische prijs gedrag an de Indevolt accu zelf.

alias: Indevolt - Zonne-input begrenzen op stroomprijs

description: >

Begrenst de zonne-input van de Indevolt op basis van de Zonneplan dynamische

stroomprijs.

triggers:

- entity_id: sensor.zonneplan_current_tariff

trigger: state

- event: start

trigger: homeassistant

conditions: []

actions:

- choose:

- conditions:

- condition: numeric_state

entity_id: sensor.zonneplan_current_tariff

below: 0.16

sequence:

- target:

entity_id: number.indevolt_cms_sf2000_limiet_ingangsvermogen

data:

value: 2400

action: number.set_value

- device_id: f536ca2456d07245e8de5fe72fbe946d

domain: mobile_app

type: notify

default:

- target:

entity_id: number.indevolt_cms_sf2000_limiet_ingangsvermogen

data:

value: 100

action: number.set_value

- device_id: f536ca2456d07245e8de5fe72fbe946d

domain: mobile_app

type: notify

mode: single

• Gronaldo
@Jessy007 Je hebt geen zonnepanelen, begrijp ik uit je benadering? Het lijkt in deze benadering erop dat je de batterij oplaadt met net-stroom.

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:06
hoevenpe schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:31:
Waarom kan je thuisbatterijen niet gewoon in een winkel of magazijn afhalen? Rij er graag een keer voor naar Emmerich te combineren met boodschappen en tanken.
Dat thuisaccu's in Duitsland goedkoper zijn is omdat ze daar BTW-vrij verkocht mogen worden (er zit subsidie op). Je moet bij aanschaf wel bewijzen dat je in Duitsland woont anders mag je alsnog 21 % BTW betalen. :o Dit geldt zowel bij bestellen en bezorgen als bij zelf ophalen.

• Jessy007
Gronaldo schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:53:
@Jessy007 Je hebt geen zonnepanelen, begrijp ik uit je benadering? Het lijkt in deze benadering erop dat je de batterij oplaadt met net-stroom.
Ik heb zonnepanelen maar ik wil niet dat ik mijn accu met duren stroom 0.30cent oplaad ik heb vooral ochtend zon ZO 4300wp

Dus nu wacht mijn accu met laden tot het goedkooper is onder 16 cent en dan laden 2400w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSaJkJ1OOBNKMTFFEvte76bpT5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zwu4tseYJfLAkpOZk4kzAqvL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Jessy007 op 20-07-2026 14:13 ]

• jouwheld
Jessy007 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:11:
[...]

Ik heb zonnepanelen maar ik wil niet dat ik mijn accu met duren stroom 0.30cent oplaad ik heb vooral ochtend zon ZO 4300wp

Dus nu wacht mijn accu met laden tot het goedkooper is onder 16 cent en dan laden 2400w

[Afbeelding]
Thnx dit is denk precies wat ik ook zoek, ik stoorde mij ook al aan het direct opladen in de ochtend. Waarom zet je hem op 100W en niet gewoon op 0?
Ik ben nu de AI mode aan het testen en wil hem de volle twee weken gunnen om te zien of die inderdaad leert. Deze mode geeft soms ook wel voorkeur aan terugleveren ipv opladen als prijs hoog is, maar ook niet altijd.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:10

B2

wa' seggie?

Wat is nou de 'beste' manier om de batterijen vast aan te sluiten (op een werkschakelaar)? Ik ga voor een eigen groep zorgen (dus 2400W ontladen), en ben geen fan van de stekker gebruiken.
Stekker afknippen en deze op de werkschakelaar?

• gertk
B2 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:17:
Wat is nou de 'beste' manier om de batterijen vast aan te sluiten (op een werkschakelaar)? Ik ga voor een eigen groep zorgen (dus 2400W ontladen), en ben geen fan van de stekker gebruiken.
Ja, zo heb ik hem aangesloten; stekker er af, kabel door de muur (accu staat onder het balkon) en door een buisje naar het onderverdeelgroepenkastje. Ader-eindhulsjes op de kabel en aan de (13A) automaat aangesloten. In het geval je direct naar de hoofdgroepenkast zou moeten dan is een werkschakelaar misschien wel handig of in ieder geval een lasdoosje.

[ Voor 11% gewijzigd door gertk op 20-07-2026 20:48 ]

Fluence>Ioniq>3>S

• gertk
Heb inmiddels een Solidflex 2000 geleverd gekregen (ipv de ECO versie) en 4 sets zonnepanelen aangesloten. Wat mij nu opgevallen is (en is al eerder genoemd meen ik): je kunt de Solidflex nu niet meer uitzetten met het knopje. Dat is niet iets wat in de gebruiksaanwijzing/installatiehandleiding genoemd wordt. Ik merkte direct al toen de unit nog uit stond en ik de eerste set panelen aansloot dat hij al aan ging. Zou dit met een software update op te lossen zijn? Anders zit ik te denken om een 4 polig werkschakelaar in de plus leidingen te gaan zetten. Een 8 polige schakelaar zal wel een uitdaging worden denk ik.

Iets als dit:

https://www.vekto.nl/werkschakelaar-dc-16a-600v-9a-1000v-4-polig

Spanning is natuurlijk 'overkill', per string is de spanning niet hoger dan 40 a 45 Volt.

Fluence>Ioniq>3>S

• Ragrootenboer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:19
fuzzyduck schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:35:
https://grenspostadres.nl/

Ik kwam dit tegen. 20 pj en dan een vergoeding per pakket.

Geen Emmerich maar wel Goch. Iets zuidelijker
Hmm, interessant. Als je iets wil bestellen op een duitse webshop, dan kies je een Duits postadres en kan je het daar ophalen? Ik overweeg ook een Indevolt systeem en kan het prima ophalen doordat ik veel bij de grens kom.

• WAF1
buutvrij schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:54:

@buutvrij Ik vraag mij toch af wat in jouw situatie aan de hand is. Waar heb je je batterij gekocht en heb je daar het probleem gemeld? Het lijkt namelijk dat vooral jij een groot probleem met NOM draaien hebt.

Welke slimme meter heb je? Gebruik je ook nog de batterij van HW? Wat is je sluipgebruik in de nacht? Zou een van je settingsverkeerd kunnen staan? Ik begreep dat je ook de p1 van Homewizerd ging toevoegen. Ik denk dat je dan better kan zien wat de batterij doet.

De slimme meter lijkt niet meteen het probleem te zijn als deze het met HW wel goed doet. Maar toch even nagaan.

Gebruik je inderdaad ook nog de HW dan kan het zijn dat ze elkaar tegenwerken. Dan krijg je flinke schommelingen. Dit is dus mijn verdachte maar ik weet dus niet of deze aangesloten is.

Als je sluipvebruik heel laag is kan het verstandig zijn om het uitgangsvermogen wat lager te zetten.

• jappie1978
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-07 13:57
Heeft iemand ervaring met de langere aansluitkabels die in de volt op zijn eigen site verkoopt?

Ik wil hem op een eigen groep aansluiten, en met zo een kabel zou dat achter het knieschot op zolder lukken

• Jessy007
Ik heb hem met een blauwe mennekes stekker aangesloten. (Camping stekker) en wcd natuurlijk

Die kunnen veel meer hebben als een normale wcd.

Wel adereind hulsen gebruiken 2.5mm

[ Voor 4% gewijzigd door Jessy007 op 21-07-2026 11:36 ]

• buutvrij
@WAF1

Bedankt voor je reactie en meedenken!

Ik vermoed zelf dat mijn oude slimme meter (2016) met 10 sec. interval de boosdoener is, in samenwerking met de relatief grote omvormer die de Indevolt heeft. De slimme meter wordt vervangen met aansluiting naar 3 fase (half jaar geleden aangevraagd)

Verder: indevolt op gedeelde groep,(nog) geen extra ruimte wat dat betreft, krijgt eigen groep na ombouw naar 3 fase. Géén andere pib aanwezig. Alleen een HW P1meter in gebruik.

Diepe stanby aan (uit maakt geen verschil) AC-in 2200W, meer leveren de zonnepanelen toch niet. AC-uit 800W, wegens gedeelde groep. Sluipverbruik in nacht 35W (doet accu niets mee want te weinig, is ook niet erg) Ik handel niet met de accu en is ook niet mijn doel. Alleen de indevolt app in gebruik.

Ik begrijp dat een accu niet 100% strak NOM kan houden en dat hoeft ook niet. Zit zelf nog te denken aan de (indevolt) CT klem. De HW accu die ik nu niet meer heb deed het prima, zij het met enige vertraging door de oudere slimme meter. De Indevolt laat nu uitschieters zien tot 1200W + of - als in de nacht de bijvoorbeeld de koelkast aanspringt. Overdag idem. Gekocht bij thuisbatterij.nl

• Blackjack2win
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:18
@buutvrij

Klinkt wel alsof inderdaad de 'sleep' van de 10 seconden de boosdoener is.
De nieuwe slimme meters sturen elke seconde een telegram naar de p1 meter, maar dan is de vraag hoe snel je batterij kan bijsturen natuurlijk.
Wel een keurig sluipverbruik snachts trouwens!

Zelf wil ik gaan kijken voor het aansturen in Home Assistant met de indevolt batterij en een slimmelezer+ P1-meter.

Ben je van plan zelfd de batterij aan te sturen met de CT meter?

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:08

Wallie

Herr

buutvrij schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:18:
@WAF1

Ik vermoed zelf dat mijn oude slimme meter (2016) met 10 sec. interval de boosdoener is, in samenwerking met de relatief grote omvormer die de Indevolt heeft. De slimme meter wordt vervangen met aansluiting naar 3 fase (half jaar geleden aangevraagd)

Verder: indevolt op gedeelde groep,(nog) geen extra ruimte wat dat betreft, krijgt eigen groep na ombouw naar 3 fase. Géén andere pib aanwezig. Alleen een HW P1meter in gebruik.

Diepe stanby aan (uit maakt geen verschil) AC-in 2200W, meer leveren de zonnepanelen toch niet. AC-uit 800W, wegens gedeelde groep. Sluipverbruik in nacht 35W (doet accu niets mee want te weinig, is ook niet erg) Ik handel niet met de accu en is ook niet mijn doel. Alleen de indevolt app in gebruik.

Ik begrijp dat een accu niet 100% strak NOM kan houden en dat hoeft ook niet. Zit zelf nog te denken aan de (indevolt) CT klem. De HW accu die ik nu niet meer heb deed het prima, zij het met enige vertraging door de oudere slimme meter. De Indevolt laat nu uitschieters zien tot 1200W + of - als in de nacht de bijvoorbeeld de koelkast aanspringt. Overdag idem. Gekocht bij thuisbatterij.nl
Kijk even wat een nieuwe slimme meter je kost. Ik had ook een 10-sec variant uit 2016 (dsmr 4.2). Bij Stedin kost een nieuwe 5.0 (1 seconden updates) maar 65 euro. Heb hem onlangs laten vervangen (en ook geen rekening van gezien, dus misschien wel gratis). Goedkoper dan met CT klemmen aan de gang gaan.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• buutvrij
Bedankt voor jullie reactie.

Mijn oude slimme meter is idd een dsmr 4.2. Bij een overgang naar 3 fase krijg ik automatisch een nieuwe meter. Ik heb die 3 fase aansluiting ongv. een half jaar geleden aangevraagd maar wanneer die er komt is een raadsel. Wel is beloofd dat ik voor 1 sept. bericht krijg. In tussentijd een nieuwe (alleen)meter aanvragen duurt waarschijnlijk langer en is natuurlijk zonde van moeite en materiaal. Er is een electricien langsgeweest om de meterkast te bekijken ivm uitbreiding/modernisering. Deze guy zou offerte maken maar ook dat laat al 4 weken op zich wachten. (nu op vakantie dus geloof het wel even..) Een 4 polige schakelaar is er al dus Liander kan hier wel aan de gang voor 3 fase.

Plan is om tussentijds een CT klem te proberen om de accu aan te sturen. Als de boel op orde is en werkt kan ik die altijd nog verkopen. Als dit alles niet werkt weet ik het ook niet meer. De 3 fase moest er sowieso komen, -accu of niet. Ik lees hier mooie verhalen over HA of andere aansturing en dat is niets minder dan prachtig. Zelf heb ik 0 kaas gegeten van progammeren/ICT etc dus daar ga ik niet aan beginnen.

Bedankt voor jullie meedenken!

• WAF1
buutvrij schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:18:
@WAF1

@ Ik zou toch even overleggen met Thuisbatterij.nl of de Indevolt voor jouw de juiste batterij is voordat je denkt aan een CT-klem. Want naast een oudere slimme meter heb je ook nog eens een zeer laag sluipgebruik.

• BramT

BramT

Rule #1

gertk schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:55:
... Wat mij nu opgevallen is (en is al eerder genoemd meen ik): je kunt de Solidflex nu niet meer uitzetten met het knopje. Dat is niet iets wat in de gebruiksaanwijzing/installatiehandleiding genoemd wordt. Ik merkte direct al toen de unit nog uit stond en ik de eerste set panelen aansloot dat hij al aan ging. Zou dit met een software update op te lossen zijn? ...
Ik merkte ook zoiets. Ik heb 3 PowerFlex ECO torentjes (dus zonder zonnepanelen rechtstreeks) en heb er onlangs nog 's 4kwh per torentje bij gezet. Ik kreeg de units met geen mogelijkheid "uit". Niet dat je veel mogelijkheden hebt trouwens... het is maar 1 knopje. Volgens de handleiding moet dat dmv dat knopje inderdaad, maar kreeg er bij alle 3 geen reactie op.

Via de automatisering toen de batterijen op idle gezet en in de "dan-maar-zo"-stand gewoon de stekker er uit getrokken. De grap is natuurlijk dat dan de units wel gewoon aan blijven :+... anyway, maar eenmaal van het stroom af werkt het uitzetten met het knopje wel.

• WAF1
Dit is wel het advies wat thuisbatterij mij gaf: aansluiten op werkschakelaar als ik een vaste aansluiting wil.

Voorlopig gebruik ik nog gewoon de stekker op de (voormalige) wasmachine aansluiting. Ik wil goed nadenken over de plek* en evt. uitbreiding. Op zich ziet de stekkeraansluiting er goed uit en deze wordt niet warm. Bovendien heb ik er nu een socket van Home Wizard tussen zitten zodat de Indevolt in de overzichten van HW verschijnt.

In plaats van de ECO hebben we de hybride variant gekregen. We denken er daarom over om deze batterij naar de schuur te verplaatsen en enkele zonnepanelen bij te leggen. Maar eerst een beetje ervaring op doen hoe een en ander uitpakt..

• gertk
BramT schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:32:
[...]

Ik merkte ook zoiets. Ik heb 3 PowerFlex ECO torentjes (dus zonder zonnepanelen rechtstreeks) en heb er onlangs nog 's 4kwh per torentje bij gezet. Ik kreeg de units met mogelijkheid "uit". Niet dat je veel mogelijkheden hebt trouwens... het is maar 1 knopje. Volgens de handleiding moet dat dmv dat knopje inderdaad, maar kreeg er bij alle 3 geen reactie op.

Via de automatisering toen de batterijen op idle gezet en in de "dan-maar-zo"-stand gewoon de stekker er uit getrokken. De grap is natuurlijk dat dan de units wel gewoon aan blijven :+... anyway, maar eenmaal van het stroom af werkt het uitzetten met het knopje wel.
De ECO die ik hier nu als extra heb kan ik ook met netspanning er op gewoon uitschakelen door het knopje 3 seconden vast te houden. Je ziet dan de LED balk onder en boven inkrimpen totdat hij uit is.

De nieuwe 'hybride' versie die ik nu als Master heb draaien (samen met 5 extra accu's, de ECO is nu SUB, nog zonder extra accu's) reageert niet op die manier. Gaat gewoon niet uit. Ik ga een werkschakelaar daarvoor bestellen die tussen de panelen in komt. Aangezien de DC spanning laag is (30 tot 40 Volt per string) ga ik denk ik voor een 4 polige AC schakelaar van 20 Ampere. Een 600-1000 Volt DC werkschakelaar lijkt mij wat overdreven, zo vaak heb ik hem hopelijk ook niet nodig.

Fluence>Ioniq>3>S

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:07
Jessy007 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Ik heb hem met een blauwe mennekes stekker aangesloten. (Camping stekker) en wcd natuurlijk

Heeft mijn elektricien ook gedaan, IP67 CEE doos, buiten aansluiting. Als je voor langere tijd 2400watt door de normale Europese stekker pompt kan het warm worden. De mennekes stekker heeft dikkere en langere pinnen waardoor warmte beperkt blijft, aldus hem.

• Jessy007
Joeri schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:19:
[...]

Heeft mijn elektricien ook gedaan, IP67 CEE doos, buiten aansluiting. Als je voor langere tijd 2400watt door de normale Europese stekker pompt kan het warm worden. De mennekes stekker heeft dikkere en langere pinnen waardoor warmte beperkt blijft, aldus hem.
Ja klopt, bij mij was de elektricien in huis( ik ) 😂 dat ben ik van beroep soms wel handig, vaak ook niet als mensen hulp nodig hebben

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Vandaag bij mijn vader de Solidflex 3000 geplaatst + 2x 4kWh batterijen geplaatst. Alles op een aparte groep aangesloten in de meterkast. Stekker afgeknipt, adereindhulsjes geplaatst en ik een lasdoos als vaste aansluiting gemaakt. Om iets over 14:00 de batterij opgestart en ging gelijk met de volledige 3kW laden. Even wat lopen rommelen met de instellingen en draait nu mooi NOM. Hij heeft een nieuwe slimme meter dus dit reageert redelijk snel. Tot nu toe wel tevreden over het resultaat!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Taup_qkVFslk350rR-1fTJPz6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfFTGTmfG6Vull0czVMvdpjy.jpg?f=fotoalbum_large Volgende week ben ik zelf aan de beurt, hier helaas wel een oudere slimme meter. Wil hem hier aangaan sturen met de Shelly Pro 3EM en met Homey.

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-07 23:42
jappie1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:35:
Heeft iemand ervaring met de langere aansluitkabels die in de volt op zijn eigen site verkoopt?

Ik wil hem op een eigen groep aansluiten, en met zo een kabel zou dat achter het knieschot op zolder lukken
Ik heb destijds de 15m kabel besteld bij Indevolt om idd een van de PowerFlexen op een eigen groep (en ook fase) te kunnen aansluiten. Is exact zelfde kwaliteit kabel als de standaard bijgeleverde kabel. Werkt prima dus :)

• BramT

BramT

Rule #1

gertk schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:54:
De ECO die ik hier nu als extra heb kan ik ook met netspanning er op gewoon uitschakelen door het knopje 3 seconden vast te houden. Je ziet dan de LED balk onder en boven inkrimpen totdat hij uit is.
Yep, zo staat het in de handleiding.

Bij mij gebeurde er alleen niks... niet na 2, 3, 4, 6 of 8 seconden loslaten (meerdere keren geprobeerd natuurlijk, op de verschillende torentjes). Bij10 seconden begonnen de LED balk te knipperen wat een firmware reset moet zijn.

Anyway... uiteindelijk wel gelukt, maar raar is het wel.
Ik vind het 'mooie' batterijen... prima prijs enzo, maar de software (app & firmware) kan wel wat tlc gebruiken.

• gertk
BramT schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 01:24:
[...]

Bij mij gebeurde er alleen niks... niet na 2, 3, 4, 6 of 8 seconden loslaten (meerdere keren geprobeerd natuurlijk, op de verschillende torentjes). Bij10 seconden begonnen de LED balk te knipperen wat een firmware reset moet zijn.
Verschillende torentjes.. Ik neem aan in een cluster? Zou dat een reden kunnen zijn dat je niet meer simpel uit kan schakelen?

Fluence>Ioniq>3>S

• jouwheld
Jessy007 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Heb je die campingstekker er zelf opgezet door de stekker van de kabel af te knippen? Ik zie op de indevolt-site geen kabels met mennekesstekker.

• gjcvro
gertk schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:26:
[...]

Verschillende torentjes.. Ik neem aan in een cluster? Zou dat een reden kunnen zijn dat je niet meer simpel uit kan schakelen?
Zou kunnen, ik heb een cluster van 3 en die wilde ook niet uit, heb daarna gewoon de hoofdschakelaar omgezet, toen wilden ze wel uit.

• duvekot
  • Nu online
jouwheld schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:36:
[...]
Heb je die campingstekker er zelf opgezet door de stekker van de kabel af te knippen? Ik zie op de indevolt-site geen kabels met mennekesstekker.
Als je zijn andere posts had gelezen had je kunnen weten dat hij dat zelf gedaan had.
Jessy007 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:55:
[...]
Ja klopt, bij mij was de elektricien in huis( ik ) 😂 dat ben ik van beroep soms wel handig, vaak ook niet als mensen hulp nodig hebben

• jouwheld
duvekot schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:46:
[...]

Als je zijn andere posts had gelezen had je kunnen weten dat hij dat zelf gedaan had.

[...]
Had ik gelezen, maar kan toch nog steeds dat hij zelf een CEE wandcontactdoos heeft geïnstalleerd en de CEE kabel ergens heeft gekocht?

• Antares
  • Laatst online: 25-07 15:15
bassie221188 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:54:
Vandaag bij mijn vader de Solidflex 3000 geplaatst + 2x 4kWh batterijen geplaatst. Alles op een aparte groep aangesloten in de meterkast. Stekker afgeknipt, adereindhulsjes geplaatst en ik een lasdoos als vaste aansluiting gemaakt. Om iets over 14:00 de batterij opgestart en ging gelijk met de volledige 3kW laden. Even wat lopen rommelen met de instellingen en draait nu mooi NOM. Hij heeft een nieuwe slimme meter dus dit reageert redelijk snel. Tot nu toe wel tevreden over het resultaat![Afbeelding] Volgende week ben ik zelf aan de beurt, hier helaas wel een oudere slimme meter. Wil hem hier aangaan sturen met de Shelly Pro 3EM en met Homey.
Een collega van me heeft 3 torens van stekkerbatterijen op de 3 verschillende fases gezet om dusdanig 7.2kW te kunnen laden/ontladen (2.4kW per fase). Een homewizard P1 meter aangekoppeld en de 3 torens in cluster gezet om te koppelen aan deze P1 meter.
Het probleem is dat de batterijen niet ontladen naar het net tijdens piektarieven en opladen tijdens daltarieven van het net. De batterij laadt wel op bij overschot zonnepaneelproductie en ontlaadt voor consumptie van het eigen gebruik.

Het betreft een oudere zonnepaneelsysteem die niet rechtstreeks wordt gedetecteerd in Indevolt maar onrechtstreeks door de injectie via de P1-meter. Momenteel zijn er 3x Indevolt 1f-vermogenmeters op komst om aan te sluiten op het zp-systeem voor rechtstreekse meting van de zonneproductie per fase.

Enige tips hoe je dit in orde kunt krijgen? Momenteel staat de import en export tarieven hetzelfde ingesteld op een dynamisch tarief.

[ Voor 20% gewijzigd door Antares op 23-07-2026 12:17 ]

• BramT

BramT

Rule #1

Antares schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:59:
[...]

Echter krijgt hij het niet werkend.
Werkende in de IT blijf ik jeuk krijgen van dit soort hand-overs.... Als jij je auto bij de garage aflevert gaat dat dan ook met een "iets werkt niet, doe 's oplossen!"???

Vertel even wat er precies niet 'werkt' aub....

• Antares
  • Laatst online: 25-07 15:15
BramT schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:04:
[...]

Werkende in de IT blijf ik jeuk krijgen van dit soort hand-overs.... Als jij je auto bij de garage aflevert gaat dat dan ook met een "iets werkt niet, doe 's oplossen!"???

Vertel even wat er precies niet 'werkt' aub....
Volledig gelijk heb je! Ik heb het aangepast in de originele post.

• WAF1

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 09:10

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik ben me ook aan het oriënteren op een thuisbatterij en ik ben wel gecharmeerd van deze oplossing van Indevolt omdat ik modulair het systeem kan uitbouwen. Ik zou wel meteen met 3 stacks willen beginnen om zo de maximale op- en ontlaadsnelheid te behalen. Ik heb 24 zonnepanelen met Enphase (Metered), voor zover ik hier heb begrepen is de integratie met Enphase er nog niet (helemaal)?

Ik heb de mogelijkheid om deze via Duitsland te bestellen en voor zover ik kan nagaan zou ik dan op het volgende uit komen:

- 3x Indevolt PowerFlex 2000 ECO (AC Version), ik wil deze ook gewoon direct op een groep per stack aan laten sluiten

- 3x Indevolt PFA4000

Echter, als ik na ga wat de piek teruglevering op bepaalde zonnige dagen is, dan zit ik tegen de 7+ kW aan. Heb ik goed begrepen dat voor het opladen van de batterij, de groep de "beperkende factor" is, en ik dus per stack met 3,6 kW zou kunnen opladen, of is die ook gelimiteerd op de 2,4 kW?

Verder neem ik aan dat per stack ik 1 kabel moet trekken naar een groep, tenzij ik dat verkeerd zie, want qua ruimte zit ik te denken om deze op zolder te plaatsen en ik heb een loze leiding richting de meterkast, maar daar krijg ik maximaal 1 (dikkere) kabel doorheen, maar ik zou ook via het dak buitenom kunnen gaan, maar idealiter natuurlijk niet. Een 5 aderige 3-fase kabel net zoals bij een laadpaal zou dan moeten werken zou ik zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fab1Man op 23-07-2026 15:56 ]

• BramT

BramT

Rule #1

Fab1Man schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:32:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een thuisbatterij en ik ben wel gecharmeerd van deze oplossing van Indevolt omdat ik modulair het systeem kan uitbouwen. Ik zou wel meteen met 3 stacks willen beginnen om zo de maximale op- en ontlaadsnelheid te behalen. Ik heb 24 zonnepanelen met Enphase (Metered), voor zover ik hier heb begrepen is de integratie met Enphase er nog niet (helemaal)?
Klopt, maar maakt voor de werking eigenlijk niet uit. (Ik heb ook Enphase)
Ik heb de mogelijkheid om deze via Duitsland te bestellen en voor zover ik kan nagaan zou ik dan op het volgende uit komen:

- 3x Indevolt PowerFlex 2000 ECO (AC Version), ik wil deze ook gewoon direct op een groep per stack aan laten sluiten

- 3x Indevolt PFA4000
Haha, heb ik ook (maar dan 6x PFA4000)
Echter, als ik na ga wat de piek teruglevering op bepaalde zonnige dagen is, dan zit ik tegen de 7+ kW aan. Heb ik goed begrepen dat voor het opladen van de batterij, de groep de "beperkende factor" is, en ik dus per stack met 3,6 kW zou kunnen opladen, of is die ook gelimiteerd op de 2,4 kW?
De omvormer in de PowerFlex 2000 is de limiterende factor; 2.4kw dus. Met 3 torens dus tot 7.2kw.
Verder neem ik aan dat per stack ik 1 kabel moet trekken naar een groep, tenzij ik dat verkeerd zie, want qua ruimte zit ik te denken om deze op zolder te plaatsen en ik heb een loze leiding richting de meterkast, maar daar krijg ik maximaal 1 (dikkere) kabel doorheen, maar ik zou ook via het dak buitenom kunnen gaan, maar idealiter natuurlijk niet. Een 5 aderige 3-fase kabel net zoals bij een laadpaal zou dan moeten werken zou ik zeggen.
Yup.

• gjcvro
Echter, als ik na ga wat de piek teruglevering op bepaalde zonnige dagen is, dan zit ik tegen de 7+ kW aan.
Even een gedachte sprong: als het echt zo zonnig is, heb je waarschijnlijk om 12 uur de accu's al vol, ongeacht het laadvermogen. Er zijn er ook (net als ik) die overdag het vermogen zelf terugschroeven om de temperatuur wat te temperen en in mijn geval de 100% vol tijd te beperken, dan begin ik zoals vandaag al om 12.00 met minder snel laden. En ik heb 10kWh per stack (3) staan

Je hebt dat volle vermogen vaak niet nodig als je het laden uit kunt smeren over een halve dag. Waar het misschien nuttiger voor is als je net een prijsdip hebt in de winter van een uurtje of zo.

• WAF1

- 3x Indevolt PFA4000

Verder neem ik aan dat per stack ik 1 kabel moet trekken naar een groep, tenzij ik dat verkeerd zie, want qua ruimte zit ik te denken om deze op zolder te plaatsen en ik heb een loze leiding richting de meterkast, maar daar krijg ik maximaal 1 (dikkere) kabel doorheen, maar ik zou ook via het dak buitenom kunnen gaan, maar idealiter natuurlijk niet.
Je wil je EV met drie fase kunnen laden.. Als dat zo is dan is het beste om de batterijen ook over drie fase te verdelen. Je hebt dan een 3 fase-kabel nodig, hoe je dat dan weer aansluit dat weet ik niet. (Ik ben maar een leek) Ik weet echter wel dat Indevolt daar iets voor op de markt gaat brengen maar dat is er nu nog niet. Maar ik heb het al wel in een video aangekondigd zien worden dus ik verwacht het dit jaar. Een andere mogelijkheid is de batterijen fysiek (voorlopig) over de fasen te verdelen. Wij denken bijv. aan een plekje is de schuur. De huidige batterij staat op zolder. (Wij zouden dan wel nog een grondkabel moeten trekken)

De aangegevenIndevolt batterij laad met 2400W. op en kan op een eigen groep ook weer met 2400W ontladen. De Indevolt die sinds kort ook de markt is gekomen kan met 3000W ontladen. Ik neem aan dat de oplaadsnelheid hetzelfde is. En als je de batterijen op zolder gaat zetten vind ik de Solidflex persoonlijk een bettere keuze, geen brand en geen rook. Terwijl de Powerflex zover ik kan nagaan alleen brandvrij is.

https://nl.indevolt.com/products/solidflex-3000-ac-thuisbatterij?addon=1

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 09:10

Fab1Man

Live life to the fullest

WAF1 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:26:
[...]

Je wil je EV met drie fase kunnen laden.. Als dat zo is dan is het beste om de batterijen ook over drie fase te verdelen. Je hebt dan een 3 fase-kabel nodig, hoe je dat dan weer aansluit dat weet ik niet. (Ik ben maar een leek) Ik weet echter wel dat Indevolt daar iets voor op de markt gaat brengen maar dat is er nu nog niet. Maar ik heb het al wel in een video aangekondigd zien worden dus ik verwacht het dit jaar. Een andere mogelijkheid is de batterijen fysiek (voorlopig) over de fasen te verdelen. Wij denken bijv. aan een plekje is de schuur. De huidige batterij staat op zolder. (Wij zouden dan wel nog een grondkabel moeten trekken)

De aangegevenIndevolt batterij laad met 2400W. op en kan op een eigen groep ook weer met 2400W ontladen. De Indevolt die sinds kort ook de markt is gekomen kan met 3000W ontladen. Ik neem aan dat de oplaadsnelheid hetzelfde is. En als je de batterijen op zolder gaat zetten vind ik de Solidflex persoonlijk een bettere keuze, geen brand en geen rook. Terwijl de Powerflex zover ik kan nagaan alleen brandvrij is.

https://nl.indevolt.com/products/solidflex-3000-ac-thuisbatterij?addon=1
Dat op 3 fasen aansluiten was sowieso de insteek van de 3 stacks. Vraag daarbij is of ik dan 1 kabel kan trekken, maar dat zou dus met een 5 aderige kabel moeten kunnen waar 3 aparte fases over kunnen.

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:14
Wouzziej schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:29:
Vanochtend kwamen de uitbreidingsaccus binnen, dus een mooi excuus om eens wat overuren op te nemen!
[Afbeelding]
Fab1Man schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:39:
[...]

Dat op 3 fasen aansluiten was sowieso de insteek van de 3 stacks. Vraag daarbij is of ik dan 1 kabel kan trekken, maar dat zou dus met een 5 aderige kabel moeten kunnen waar 3 aparte fases over kunnen.
Dat kan zeker!

Zo zitten ze bij mij ook, zie bovenstaande quote.

In dat witte kastje zit een dinrail met rijgklemmen, hier komt een 5*4mm2 vanuit de groepenkast binnen en hierop zitten mijn torentjes aangesloten.(5*2,5 is ook goed, alleen bij mij lag er al een 5*4)

11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• Deantjuh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-07 23:54
Wouzziej schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:15:
[...]

[...]

Dat kan zeker!

Zo zitten ze bij mij ook, zie bovenstaande quote.

In dat witte kastje zit een dinrail met rijgklemmen, hier komt een 5*4mm2 vanuit de groepenkast binnen en hierop zitten mijn torentjes aangesloten.(5*2,5 is ook goed, alleen bij mij lag er al een 5*4)
Heel officieel mag je niet meerdere groepen door één buis trekken. Maar een hoofdkabel naar een apart meterkastje mag wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Deantjuh op 24-07-2026 23:54 ]

• Wouzziej
Waar zitten meerdere groepen door 1 buis dan?

Ik mijn groepenkast zit een 3F16A aardlekautomaat, vanuit hier gaat een 5*4mm2 naar dit witte kastje en hierop zitten de 3 torentjes aangesloten.

11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• EricDi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-07 20:37
Ik krijg geen grip op de AI modus in de indevolt app. Het is niet inzichtelijk wanneer die van plan is te laden vanuit het net. De discussie in deze thread geven mij ook niet veel duidelijkheid.

Hebben jullie ervaring met deze modus, en of, wat adviseren jullie te gebruiken? Ik heb 3kwh aan zonnepanelen, 14kwh aan batterijen, Homeasistant is ook prima te gebruiken hier.

[ Voor 10% gewijzigd door EricDi op 25-07-2026 09:26 ]

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 21:09

thaMini

Tool !!

Ik laat de batterijen op ai modus staan. Tenzij: er een auto laad, dan zou je meerdere keren omzet rendementen hebben. En als de prijs laag is. Vaak is er dan ook veel zon dus wil de ai modus zelf laden, maar soms is er alleen wind en had ik dus een aantal keer dat de batterij maar halfvol was aan het einde van de dag.

Dus ik laat Home Assistant uitrekenen hoeveel kwartier ik moet laden en vervolgens welke periode die dag dan het goedkoopst is. En dat prijsdal worden de batterijen geforceerd geladen.

Be small, act BIG.

• jouwheld
EricDi schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:16:
Ik krijg geen grip op de AI modus in de indevolt app. Het is niet inzichtelijk wanneer die van plan is te laden vanuit het net. De discussie in deze thread geven mij ook niet veel duidelijkheid.

Hebben jullie ervaring met deze modus, en of, wat adviseren jullie te gebruiken? Ik heb 3kwh aan zonnepanelen, 14kwh aan batterijen, Homeasistant is ook prima te gebruiken hier.
Ik ben hem aan het testen en wil hem de twee weken geven. Opzich doet die het redelijk, 's avonds nul op de meter en overdag gaat die op standby omdat prijzen te laag zijn om te verkopen, er genoeg opwek is en de batterij al vol is. Als ik mijn auto aansluit wat ik altijd tijdens de goedkoopste uren doe, blijft die ook in standby dus trekt die niet de batterij leeg om mijn auto te vullen. Dit wil ik ook niet, aangezien de prijs toch goedkoop is en ik vooral de dure uren in de avond en ochtend wil dekken.
Enige minpunt is dat die consequent in de ochtend al direct de batterij gaat volladen zodra er overschot is van mijn panelen. Ik zou liever zien dat die wacht tot de prijzen laag zijn. Na 9 dagen zou die toch moeten weten dat opwek rond middaguur ruim voldoende is om de batterij weer op 100% te krijgen.
Heb je in de ai modus gezien dat je de redenatie van ieder kwartier kan terugzien en ook wat die komende uren gaat doen? Zie mijn screenshot. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDlkw6b-6xQJH4SU9be3863IKUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0dalZ0zLb6oOfCgvmHrY8GO.jpg?f=fotoalbum_large

• WAF1
Wouzziej schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 06:57:
Waar zitten meerdere groepen door 1 buis dan?

Ik mijn groepenkast zit een 3F16A aardlekautomaat, vanuit hier gaat een 5*4mm2 naar dit witte kastje en hierop zitten de 3 torentjes aangesloten.
Mijn vraag zou zijn met hoeveel Watt ontlaad je dan? Om met 7200W te ontladen heb je toch drie groepen nodig om deze netjes over de fasen wil verdelen?

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:38
WAF1 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Mijn vraag zou zijn met hoeveel Watt ontlaad je dan? Om met 7200W te ontladen heb je toch drie groepen nodig om deze netjes over de fasen wil verdelen?
Met een 'krachtstroom' groep zoals @Wouzziej refereert bereik je hetzelfde en heb je maar 1x de nul draad

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Wouzziej
WAF1 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Idd,

Wat Toby-wan hierboven zegt. Ik gebruik gewoon 1 krachtgroep, en hierop doe ik 7,2KW laden of ontladen.

• gjcvro
Wouzziej schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Idd,

Wat Toby-wan hierboven zegt. Ik gebruik gewoon 1 krachtgroep, en hierop doe ik 7,2KW laden of ontladen.
Jep, doe ik ook. En als het alleen uit de accu's moet komen beperk ik de stroom tot 10A per fase in de laadpaal.

• pjotter1965
  • Laatst online: 12:00
Een discussie die ik in andere merk-topics al wel gezien heb, maar nog niet bij Indevolt.
Welk alamat-aardlektype moet icm IndeVolt worden gebruikt , type A of type B ?

Voor meer info, zie link : https://iotdomotica.nl/th...dlekbeveiliging-thuisaccu

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:38
pjotter1965 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:01:
Een discussie die ik in andere merk-topics al wel gezien heb, maar nog niet bij Indevolt.
Welk alamat-aardlektype moet icm IndeVolt worden gebruikt , type A of type B ?

Voor meer info, zie link : https://iotdomotica.nl/th...dlekbeveiliging-thuisaccu
Edit: verkeerd gelezen

[ Voor 26% gewijzigd door Toby-Wan op 26-07-2026 11:38 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste