• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:10
Erik1805 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Ik heb een dynamische contract. Ik bezit alleen helaas niet de technische knowhow :'(
HA is niet zo ingewikkeld tegenwoordig .. zeker niet als je HAOS pakt .. dan kan je op een oude laptop of andere PC die ergens stof staat te happen al een heel eind komen. Er is een actieve community en genoeg mensen die in (andere) fora je kunnen helpen. Je kan een LLM/AI vragen om hulp .. maar controleer wel altijd wat die voor antwoord geven. Zie het als een leuke exercitie om juist wel die kennis op te doen .. want het geeft je zo veel meer mogelijkheden.

Via de standaard App kan je ook wel wat doen .. maar volgens mij loop je snel tegen beperkingen op waarbij het lastig wordt om een werkbare oplossing te krijgen zonder regelmatig zelf in de app weer instellingen aan te passen etc.

• Xirt
  • Laatst online: 17:16
Los van de vraag of je voor Indevolt moet gaan of niet, zou ik zeker wel kijken naar de connectiviteit van je thuisbatterij. Het mooie van Indevolt is dat er een lokale API beschikbaar is waardoor je 'm helemaal zo aan kan sturen zoals je zelf wilt, los van beperkingen in de app of cloud / internet. Je hebt dus alles (als je wilt) in eigen beheer.

Voor Home Assistant is met die API nu een zogenaamde integratie gebouwd waardoor alle "technische know-how" niet meer nodig is: alles kan via de GUI. Wel zo gemakkelijk :).

• Cranfbob2UI
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-03 00:12
Erik1805 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Ik heb een dynamische contract. Ik bezit alleen helaas niet de technische knowhow :'(
Je zou ook naar Homey kunnen kijken. Ook hier is een app beschikbaar voor Indevolt. Voor Homey is (nog) minder technische kennis nodig in mijn ervaring. Verschillende kant en klare hardware oplossingen beschikbaar.

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:11

thaMini

Tool !!

johansen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:21:
[...]

Dat klopt inderdaad. Ik heb mijn dashboard in HA daar ook op ingericht. Het enige wat nog mist is de Max AC Output voor het hele cluster. Dit is in de Indevolt app echt een eigen setting los van de instellingen van de individuele apparaten. Ik heb dit ooit al eens gedeeld met Xirt (met een filmpje geloof ik).

[Afbeelding]
Ik zie nu wel dat het cluster op dit moment het vermogen niet verdeeld. Om een of andere reden wordt het hoofd device nu geladen met 1.9 kW en het sub device blijft inactief.
Dat heb ik eigenlijk liever niet. Gezamenlijk mag het wat mij betreft 2.4 kW zijn als de individuele devices maar niet boven 1.2 kW komen. Nu eens uitvogelen welke instelling ik daar voor moet gebruiken.

Be small, act BIG.

• RonaldBe
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties. Ik ben een leek als het gaat om Homey of Home Assistant.

Ik laat een aparte stekkerdoos in de garage monteren die op een vrije groep wordt aangesloten. Hierop komt dan de thuisbatterij.

Heb een vast energiecontract en met de gebeurtenis in Iran is dit wellicht fijn.

Onze zonnepanelen maken per jaar 4400 kWh , hier gebruiken wij op de dag al een deel van, 2500 kWh lever ik nu terug.

Een dag als gisteren gaf mij een overschot van 10kwh, dit zou ik willen opslaan en ‘s avonds en ‘s nachts verbruiken.

• klecocq
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-03 13:24
Erik1805 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:07:
[...]

Dank je wel. Nu laad ik ook in de nacht mijn auto. Kan ik op een of andere manier ook instellen dat de batterij daar niets mee moet doen? Anders is de batterij zo leeg.
Mijn auto begint ook om 22.30h met opladen.
In HA is zo ingesteld dat de Indevolt batterij tussen 22.30h en 06.00h max 500W levert. Op deze manier wordt het algemeen verbruik van het huis tijdens de nacht (ruimschoots) gedekt en trekt de auto de batterij niet leeg op korte tijd.
Dit is natuurlijk enkel een psychologisch effect, want eigenlijk maakt dit niet uit.

Het loont de moeite om je wat te verdiepen in HA, want er zijn zeer mooie dingen mee te doen.
Zo laadt mijn wagen overdag standaard niet op, zelf wanneer geconnecteerd maar:
  • Begint hij wel op te laden met de overschot van de zonnestroom als de batterij op 100% staat
  • Laadt hij wel op met de overschot van de zonnepanelen als deze meer dan de 2400W leveren die de batterij kan opnemen
In beide bovenstaande gevallen gebeurt dit met een variabel ampèrage op basis van de stroomoverschot op dat moment.

Onze zonnepanelen leveren 5.500kWh, maar doordat de wagen hier eigenlijk als extra batterij fungeert zijn er vrij veel dagen waar we op een eigen gebruik van zonne energie zitten van boven de 95%.

[ Voor 7% gewijzigd door klecocq op 10-03-2026 13:08 ]

• thaMini

thaMini

Tool !!

Ik heb ondertussen de cluster meerdere keren ontbonden en opnieuw gemaakt in verschillende vormen. Maar gedeelde aansturing is me niet meer gelukt.
Batterijen ook uit en aan gezet.
Meerdere mensen hier last van?

Edit: Herstart van m'n netwerk en alles werkt opeens naar behoren. Bijzonder.

[ Voor 15% gewijzigd door thaMini op 10-03-2026 18:39 . Reden: Probleem opgelost. ]

Be small, act BIG.

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:49
Ik heb Tibber en mijn auto is altijd gekoppeld aan de lader, zodat ik ieder moment kan laden met Grid Rewards. Zodra de auto gaat laden (echt laden en niet druppel laden) leveren de Indevolts geen stroom meer en laden ze ook niet meer op. Allemaal eenvoudig in te regelen in HA (dankzij Xirt). Als de auto klaar is met laden springen de Indevolts weer netjes bij.

Ook heb ik automatiseringen vwb fase belasting. Als er een x wattage belasting is op een bepaalde fase, dan gaat de inverter input naar 200W voor de Indevolt die op die fase is aangesloten.

Ik ben geen techneut, maar met ChatGPT kom je al snel een heel eind!

Ik heb hier wel een HomeAssistant Green voor aangeschaft, ideaal apparaatje.

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-03 14:34
Ik heb een Indevolt set besteld. In dit topic lees ik dat het aanbevolen wordt een apart Wifi netwerk aan te maken op 2.4GHz. Wat is de reden dat dat voor Indevolt (en ik zag het ook bij een ander merk) nodig is? Ik heb diverse apparaten die alleen op 2.4GHz werken en dat is geen probleem. Ik las ook een post waarin het bij iemand geen probleem was om zowel 2.4GHz als 5GHz op één Wifi netwerk te hebben.

Voor als het relevant is: de Indevolt zou bij mij verbinding moeten maken met een Ubiquiti U7 Lite (ik bedenk me net: het zou mooi zijn als je bij een client kan instellen op welke frequentie deze verbinding maakt, ik ga eens kijken in de settings).

[ Voor 12% gewijzigd door lexvo op 11-03-2026 13:02 ]

• duvekot
lexvo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:50:
Ik heb een Indevolt set besteld. In dit topic lees ik dat het aanbevolen wordt een apart Wifi netwerk aan te maken op 2.4GHz. Wat is de reden dat dat voor Indevolt (en ik zag het ook bij een ander merk) nodig is? Ik heb diverse apparaten die alleen op 2.4GHz werken en dat is geen probleem. Ik las ook een post waarin het bij iemand geen probleem was om zowel 2.4GHz als 5GHz op één Wifi netwerk te hebben.

Voor als het relevant is: de Indevolt zou bij mij verbinding moeten maken met een Ubiquiti U7 Lite (ik bedenk me net: het zou mooi zijn als je bij een client kan instellen op welke frequentie deze verbinding maakt, ik ga eens kijken in de settings).
maak een apart WiFi netwerk aan in je controller .. met een aparte VLAN als je wil .. en geef dat WiFi netwerk vrij op alleen de 2.4 Ghz band ... dan kunnen de clients die je daar op verbind ook alleen maar 2.4 Ghz gebruiken.

De WiFi chip die in de indevolts zit kunnen blijkbaar niet echt lekker overweg met netwerken die zowel 2.4 als 5Ghz tegelijkertijd gebruiken .. en daardoor komt de verbinding soms wel tot stand maar daarna geen verkeer (gezien met een Ziggo modem/router).

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-03 14:34
duvekot schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:09:
[...]

maak een apart WiFi netwerk aan in je controller .. met een aparte VLAN als je wil .. en geef dat WiFi netwerk vrij op alleen de 2.4 Ghz band ... dan kunnen de clients die je daar op verbind ook alleen maar 2.4 Ghz gebruiken.

De WiFi chip die in de indevolts zit kunnen blijkbaar niet echt lekker overweg met netwerken die zowel 2.4 als 5Ghz tegelijkertijd gebruiken .. en daardoor komt de verbinding soms wel tot stand maar daarna geen verkeer (gezien met een Ziggo modem/router).
Dank! Ik zat zelf ook nog een beetje te zoeken en zag deze oplossing. Ik heb inmiddels apart Wifi netwerk draaien. Achteraf best wel eenvoudig, ik dacht eerst dat ik voor een apart acces point moest zorgen (heb nog een oude Apple Airport liggen die goed werkt).

• duvekot
lexvo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Dank! Ik zat zelf ook nog een beetje te zoeken en zag deze oplossing. Ik heb inmiddels apart Wifi netwerk draaien. Achteraf best wel eenvoudig, ik dacht eerst dat ik voor een apart acces point moest zorgen (heb nog een oude Apple Airport liggen die goed werkt).
Dat is dus de oplossing voor als je als Indevolt klant nu bijvoorbeeld alleen de router van je provider gebruikt. Bij mijn overbuurman hebben we een oude router van OpenWRT voorzien en daar een AP van gemaakt.

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:27
Even een vraagje over degenen die afgelopen week besteld hebben bij Thuisbatterij.nl:
Kreeg een bevestigingsmail (3 maart) en verder niets. Op de site staat dat er vanaf 16 maart weer wat gelevert gaat worden dus daar wacht ik maar op. Of zijn er mensen die afgelopen week meer hebben ontvangen?

• RonaldBe
  • Nu online
Is het wellicht een idee om een gast netwerk aan te maken vanuit de modem, met daarin de 5 ghz band uitgeschakeld, dan houdt je dus 2.4 ghz band over, wachtwoord erop en klaar.

Of is dit te simpel gedacht?

• duvekot
RonaldBe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:11:
Is het wellicht een idee om een gast netwerk aan te maken vanuit de modem, met daarin de 5 ghz band uitgeschakeld, dan houdt je dus 2.4 ghz band over, wachtwoord erop en klaar.

Of is dit te simpel gedacht?
Als het goed is werkt een gasten netwerk zo dat er geen communicatie mogelijk is tussen de verschillende apparaten die er op verbonden zijn. Daarnaast moet een gasten netwerk ook echt een apart netwerk zijn zodat de gasten niet bij andere apparaten kunnen komen op je "hoofd" netwerk. Dus dat betekent dat de Indevolt app waarschijnlijk niet goed gebruikt kan worden omdat de app op je telefoon op een totaal ander netwerk zit als de Indevolt als die met dat gasten netwerk verbonden is. Dus dat gaat niet lekker werken.

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:25
buutvrij schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:04:
Even een vraagje over degenen die afgelopen week besteld hebben bij Thuisbatterij.nl:
Kreeg een bevestigingsmail (3 maart) en verder niets. Op de site staat dat er vanaf 16 maart weer wat gelevert gaat worden dus daar wacht ik maar op. Of zijn er mensen die afgelopen week meer hebben ontvangen?
Op de website staat nu:
De Indevolt PowerFlex 2000 is een groter succes dan verwacht! De PowerFlex 2000 batterijmodules zijn daardoor niet direct op voorraad.

Bestellingen die vóór 9 maart zijn geplaatst, worden geleverd in de week van 16 maart. Bestellingen die op of na 9 maart zijn geplaatst, worden geleverd in de week van 23 maart

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
buutvrij schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:04:
Ik heb een bevestigingsmail gehad met factuur en een mail over de installatie (zat in de spam).
Ga er vanuit dat ik ergens rond 23 maart geleverd krijg.

• buutvrij
Ah, Dank! Ik lees het ja. Dat van vóór 9 maart was me niet bekend. Ik dan uit van de week 16 maart. Even geduld a.u.b 😄

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Nou het is de solidflex hybrid geworden.
En reeds geleverd en vandaag neerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK5Mk5JIwxWsKgRmSQU1FkjPE6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGoK88NJzxGtYOX8i9O7t2sq.jpg?f=fotoalbum_largegezet.

• Maatje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:56
duvekot schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:11:
[...]

Als het goed is werkt een gasten netwerk zo dat er geen communicatie mogelijk is tussen de verschillende apparaten die er op verbonden zijn. Daarnaast moet een gasten netwerk ook echt een apart netwerk zijn zodat de gasten niet bij andere apparaten kunnen komen op je "hoofd" netwerk. Dus dat betekent dat de Indevolt app waarschijnlijk niet goed gebruikt kan worden omdat de app op je telefoon op een totaal ander netwerk zit als de Indevolt als die met dat gasten netwerk verbonden is. Dus dat gaat niet lekker werken.
Ik heb een TP-Link Deco-router met daarin de optie van een IoT-netwerk, volgens mij moet het daar wel mee kunnen werken, toch?

Wie het laatst lacht, heeft een traag gevoel voor humor...

• thaMini

thaMini

Tool !!

Ik heb alles in het IoT 2.4 GHz only netwerk hangen. Dat werkt prima.
Het schijnt wel van belang te zijn dat de Solarman of andere P1 meter in hetzelfde subnet zit als de batterijen.
En geef ze een vast IP, dat helpt ook.

Be small, act BIG.

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:02
Een van de redenen dat ik voor het Indevolt solidflex systeem ben gegaan is een noodstroomvoorziening. Vandaag maar eens getest of het werkt: wifi uit, AC losgekoppeld.

Je hebt dus wel een telefoon nodig, om zo met bluetooth te koppelen en vanuit daar kun je offline de AC uitgang inschakelen.

Het werkt dus wel, maar ik vind het jammer dat er niet 1 fysieke button van af kon om dit te schakelen. Ik vind het al een vervelende trend dat steeds meer apparatuur je telefoon als afstandbediening gebruiken, in plaats van een echte interface.

Misschien valt dit in een firmware update aan te passen, 2 keer op de powerknop = AC output schakelen. Gratis idee voor Indevolt. 😊

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

lexvo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:50:
het is geen probleem om een 2.4GHz en 5Ghz netwerk te hebben. je moet lleen verschillende SSID voor beiden, als ze dezelfde SSID hebben, kan dat storing opleveren

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• marcel_72
  • Nu online
Ik werk met 2.4 en 5 GHz met zelfde ssid naam en tot op heden ervaring geen problemen

• kmf
  • Niet online

kmf

marcel_72 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:08:
Ik werk met 2.4 en 5 GHz met zelfde ssid naam en tot op heden ervaring geen problemen
het HOEFT geen probleem te zijn. alleen waren er meldingen geweest dat dat er wel waren. misschien hebben firmware uodates die problemen opgelost.

het kost mij 2 minuten moeite om zoiets op te zette, dus voor een goede nom ded ik het maar uit voorzorg.

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 12-03-2026 21:10 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:20

SilencerNL

No remorse

marcel_72 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:08:
Hier ook, beide freqs op dezelfde SSID, geen problemen ondervonden. Met Unifi apparatuur.

Don't dream your life, live your dreams!

• bladiblo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:29
Inmiddels is de levertijd voor bestellingen een week naar achter geschoven. Geen ramp, we wachten af..

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:25
Oorspronkelijk zou ons schip dinsdag 10 maart worden gelost, maar door de staking is dit niet doorgegaan. Hierdoor is de levering van de container vertraagd.

Op basis van de huidige planning verwachten wij het volgende:

Bestellingen geplaatst vóór 9 maart worden niet vóór 23 maart geleverd.
Bestellingen geplaatst op of na 9 maart worden niet vóór 30 maart geleverd.

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:57
Dat geldt voor de PowerFlex accu modules, de SolidFlex is nog wel op voorraad

• BenWS
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:50
Kan iemand mij helpen.
Ik heb een Indevolt PowerFlex 2000 batterij. Deze heb ik vandaag op een eigen groep gezet, waar hij eerder op een gedeelde groep stond. Ik probeer het vermogen nu hoger te zetten, en dat lukt ook, maar ik kan nergens aangeven dat hij nu op een eigen groep zit. Deze vraag kreeg ik wel bij de eerste installatie, maar kan ik nu nergens meer aanpassen.

• huijbreghs
  • Registratie: Februari 2025
BenWS schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:28:
Deze vraag kreeg ik wel bij de eerste installatie, maar kan ik nu nergens meer aanpassen.
Naar mijn weten is er geen instelling die je moet aanpassen of hij op een eigen of gedeelde groep staat. Als je hem voorbij de 800 watt kunt instellen dan is het prima. Houd er wel rekening mee dat je minstens een omvormer met 2 batterijmodules nodig hebt om daadwerkelijk 2400 watt te kunnen leveren ongeacht je instellingen

[ Voor 9% gewijzigd door huijbreghs op 13-03-2026 16:29 ]

• Xirt
BenWS schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:28:
Kan iemand mij helpen.
Ik heb een Indevolt PowerFlex 2000 batterij. Deze heb ik vandaag op een eigen groep gezet, waar hij eerder op een gedeelde groep stond. Ik probeer het vermogen nu hoger te zetten, en dat lukt ook, maar ik kan nergens aangeven dat hij nu op een eigen groep zit. Deze vraag kreeg ik wel bij de eerste installatie, maar kan ik nu nergens meer aanpassen.
Ik heb een uitgebreide specificatie gehad van ongedocumenteerde API data points om verder te kunnen werken aan de HA integratie. Ik heb daarbij niets over groepen gezien: je kan simpelweg 2400W instellen hiervoor (als je genoeg modules hebt). Waarschijnlijk is de vraag ingebouwd in de app om de waarde initieel op 800W vs 2400W in te stellen.

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:01

rik

Als ik twee torens maak, elk op een eigen groep, werken die dan samen op 1 P1 meter en snappen de systemen dan dat ze elk op halve snelheid moeten opladen?

• Aeonis
rik schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:10:
Als ik twee torens maak, elk op een eigen groep, werken die dan samen op 1 P1 meter en snappen de systemen dan dat ze elk op halve snelheid moeten opladen?
Yep! Je moet ze dan als Cluster aanmaken in de Indevolt app, waarbij 1 toren de "Master" wordt, die met de P1 gaat communiceren, en de tweede toren wordt de 'slave', en de torens communiceren dan onderling met elkaar om de vraag te verdelen.

• Xirt
Ik zag dat mijn batterij weer eens vrolijk op volle kracht van het net aan het laden is: aanname is dat dit de kalibratie is. Echter, deze zou volgens het schema moeten starten om 12:00 (grotere kans op zon). Zijn er meer mensen die zien dat ie op een andere tijd gaat kalibreren?

• Aeonis
Xirt schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:06:
Ik zag dat mijn batterij weer eens vrolijk op volle kracht van het net aan het laden is: aanname is dat dit de kalibratie is. Echter, deze zou volgens het schema moeten starten om 12:00 (grotere kans op zon). Zijn er meer mensen die zien dat ie op een andere tijd gaat kalibreren?
Ging het systeem helemaal naar 100%? Dan is het vrij zeker de top-balancing om de boel weer recht te trekken.

Ik vermoed dat er ook een geforceerde kalibratie is bij SoC drift.. als het BMS een te groot verschil opmerkt tussen de berekende capaciteit en de celspanning, grijpt ie dan niet gewoon in? Mogelijk negeert het dan het 12 uur schema, want de veiligheid / nauwkeurigheid weegt waarschijnlijk zwaarder dan een user setting/schema.

• marcel_72
  • Nu online
Heb het systeem solidflex hybrid 9kw nu paar dagen werkend echter ben ik nog opzoek naar de juiste modus wellicht dat iemand me daarmee kan helpen.
Wat ik zou wensen is:
- Laden in de nacht, (dynamisch contract zonneplan)
- Laden overdag dmv PV systeem
- Ontladen en laden automatisch met NOM
wellicht dat iemand hier een idee overheeft ?

• duvekot
marcel_72 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:57:
Heb het systeem solidflex hybrid 9kw nu paar dagen werkend echter ben ik nog opzoek naar de juiste modus wellicht dat iemand me daarmee kan helpen.
Wat ik zou wensen is:
HA to the rescue .. want dan kan je al die verschillende instellingen gewoon met een schedule of op andere manieren automatiseren op basis van triggers/tijd/opwekking/afname en prijzen of wat dan ook.

• Aeonis
marcel_72 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:57:
Wat ik zou wensen is:
Ik ben ook nog zoekende.. mijn vermoeden is dat je het systeem op de slimme modus moet zetten en de dynamische prijzen in moet stellen (zonneplan kiezen bij verkoop en inkoop), en dan een goede waarde moet instellen voor de stroomprijs, bijvoorbeeld automatisch als de prijs tussen laag en hoog meer dan 9 cent afwijkt (of handmatig een prijs instellen wat jij laag vindt). Als dat 's nachts het geval is gaat hij dan laden, is het niet het geval, dan valt deze modus automatisch terug op "Eigen verbruik voorrang" om richting nul op de meter te gaan en laden via PV.

Dit komt het dichtste in de buurt. Wil je echt meer controle, dan zoals @duvekot al zegt: Home Assistant to the rescue, daarmee kun je alles finetunen naar wens.

• Aeonis
Ik zie trouwens bij de slimme modus in de app staan; "Gratis proberen tijdens de testfase." Hebben ze een subscription model in gedachten? Dan gaat HA de enige juiste optie worden, behalve voor mensen die voor gemak kiezen en geen HA hebben.

• marcel_72
  • Nu online
Ok HA ben daar alleen helemaal niet thuis .....

• duvekot
marcel_72 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:43:
Ok HA ben daar alleen helemaal niet thuis .....
Alles valt te leren ...en omdat het open source is . En er uitgebreide documentatie is . En voldoende mensen om te helpen als je klem zit .. is voldoende ondersteuning ook gewoon aanwezig.
Als je ergens een oude PC hebt en wat geduld ..kan je het helemaal zelf wel voor elkaar krijgen. Je zit niet voor niets op Tweakers.net 😁

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:47
Even een advies/hulp vraag. Ik ben op de markt voor een 10kw/h thuis battery. Zal voor nu 1-fase doen om mee te beginnen. Verwachting is dat 2400watt vermogen meer dan vomdoende is. Mijn PV installatie is max 3000 watt, ook een fase omvormer.

Ik twijfel ontzettend tussen de Indevolt en de Sunpura S2400. Wat is jullie ervaring/advies?

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• Xirt
Ik denk dat hier voornamelijk een voorkeur is voor Indevolt gezien de threadnaam ;-). Maar was is precies je overweging? Waarom deze twee systemen als overgebleven opties? Misschien dat er hier aangegeven kan worden of je met Indevolt correct zou zitten.

• wauswaus
  • Laatst online: 21:40
Ik ben ook in de markt voor een thuisbatterij. Voor mij is het belangrijk dat ik de NOM (nul op de meter) zelf kan bouwen via home assistant, dus daadwerkelijk zelf elke x seconden de laad/ontlaad waarden bepalen en sturen naar de batterij (vanwege de hobby en om minder afhankelijk te zijn van de implementatie van de fabrikant).
Ik weet dat dit kan met de Zendure en de Sessy batterijen omdat anderen dit ook al gedaan hebben.
Weet een van jullie of dit ook goed mogelijk is met de Indevolt batterij zonder dat dit issues oplevert met flash geheugen of iets dergelijks? Ik denk dat ik via de 'Realtime' modus zelf het apparaat kan aansturen.
Ik heb vanuit andere topics van andere batterijen gelezen dat sommige batterijen issues krijgen naar verloop van tijd met het elke seconde schrijven van een nieuwe gewenste setpoint.

"Software is like sex: it's better when it's free."

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
wauswaus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:31:
Ik heb vanuit andere topics van andere batterijen gelezen dat sommige batterijen issues krijgen naar verloop van tijd met het elke seconde schrijven van een nieuwe gewenste setpoint.
Dan ben ik wel benieuwd naar de linkjes die laten zien waar de modbus problemen optraden.
Mijn marsteks stuur ik al ruim een half jaar aan via modbus. Geen centje pijn,

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• wauswaus
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:55:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd naar de linkjes die laten zien waar de modbus problemen optraden.
Mijn marsteks stuur ik al ruim een half jaar aan via modbus. Geen centje pijn,
Ik heb geen specifieke links o0 dit moment. Het is hier al eens te sprake gekomen, tevens in het Sessy en Zendure topic. Dat jij geen last hebt met marstek is super, maar volgens mij heb ik de vraag gesteld in een Indevolt topic.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@wauswaus Valt in de catogory bangmakerij dan volgens mij.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• duvekot
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:29:
@wauswaus Valt in de catogory bangmakerij dan volgens mij.
Ik denk dat @wauswaus doelt op deze post:
honda4life schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:36:
[..]
Ik zou ook opletten met frequent parameters wegschrijven, deze worden mogelijk in een flash geheugen zonder wear-leveling telkens opgeslagen en dat zal ook niet bevorderlijk zijn voor de levensduur van je microcontroller / geheugenchip.
[..]
Maar dat is (nog) nergens onderbouwd met echte details. Nu heeft @Xirt het meeste contact met de technische mensen van Indevolt .. dus misschien kan hij eens vragen welke opslag technologie gebruikt wordt en wat hun verwachtingen zijn over levensduur van die opslag is.

• wauswaus
Dat was inderdaad iets wat ik hier langs zag komen. Maar afgezien of het iets met flash geheugen doet, is zelf de NOM bouwen goed te doen met Xirt zijn Home Assistant integratie (dank voor de moeite!) ?

• duvekot
wauswaus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:16:
Dat was inderdaad iets wat ik hier langs zag komen. Maar afgezien of het iets met flash geheugen doet, is zelf de NOM bouwen goed te doen met Xirt zijn Home Assistant integratie (dank voor de moeite!) ?
Als je alleen maar NOM wil .. dat zit gewoon standaard in de Indevolt software ingebouwd .. dus eenmaal instellen en daarna niet meer aanzitten dus 😁

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:47
Hier de Indevolt al vanaf december vorig jaar op standje NOM en het werkt feilloos.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• MarcW1982
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:52
Goedenavond Indevoltkenners,

Ik ben redelijk nieuw op dit gebied en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik overweeg de Indevolt met 4 MPPT aansluitingen.
Met name voor het geval dat er een stroomstoring is.
Maar nu de vraag die wellicht heel simpel is, maar ik nergens kan terugvinden:

Wordt de batterij ook opgeladen tijdens stroomuitval via de zonnepanelen op de MPPT aansluitingen?

Zodat je (wanneer je opbrengst hebt) meerdere dagen kunt doorkomen bij stroomuitval.

Vast bedankt!

Groetjes, Marc

• duvekot
MarcW1982 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:47:

Ik ben redelijk nieuw op dit gebied en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik overweeg de Indevolt met 4 MPPT aansluitingen.
Met name voor het geval dat er een stroomstoring is.
Maar nu de vraag die wellicht heel simpel is, maar ik nergens kan terugvinden:

Wordt de batterij ook opgeladen tijdens stroomuitval via de zonnepanelen op de MPPT aansluitingen?

Zodat je (wanneer je opbrengst hebt) meerdere dagen kunt doorkomen bij stroomuitval.

Vast bedankt!

Groetjes, Marc
Ja, dus als je daar dus voldoende zonnepanelen op aansluit kan je de batterij idd weer bijladen. De stroom kan je dan afnemen vanuit de extra uitgaande aansluiting.
Let wel even goed op welke panelen je er op aansluit zodat je binnen de details van de MPPT blijft.

• wauswaus
duvekot schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:20:
[...]

Als je alleen maar NOM wil .. dat zit gewoon standaard in de Indevolt software ingebouwd .. dus eenmaal instellen en daarna niet meer aanzitten dus 😁
Ik heb meerdere nul op de meter regelingen al actief (zelf gemaakte zonneboiler, auto laden op pv) dus de ingebouwde wil ik niet gebruiken omdat dat dan gaat concurreren met wat ik al actief heb. Ik wil er zelf controle over hebben vandaar dus zelfbouw.

• Shutdown98
  • Nu online
In de handleiding staat dat je op het noodstroom stopontact zonnepanelen via een micro omvormer kan aansluiten (powerflex eco). Input mag dan maximaal 2400W zijn...
Ik heb 2 zonnepanelen systemen waarvan eentje met een 2kw omvormer en max 2300Wp. Zou ik die in een noodsituatie van de meterkast kunnen loskoppelen en aan de Indevolt kunnen koppelen om te laden?

• marcel_72
  • Nu online
Wellicht hele ....vraag ik heb nu de modus eigen gebruik voorrang actief en bij 10 procent stopt het systeem gaat hij dan automatisch weer opladen ?

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:49
marcel_72 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:57:
Wellicht hele ....vraag ik heb nu de modus eigen gebruik voorrang actief en bij 10 procent stopt het systeem gaat hij dan automatisch weer opladen ?
Nee. En het is geen domme vraag. Die 10% betekent alleen dat ie vanaf dat moment geen stroom meer gaat terugleveren aan je huis.

• marcel_72
  • Nu online
Maar dus niet laden

• Xirt
NOM zit ingebouwd en werkt waarschijnlijk beter vanuit het apparaat zelf. Dit komt doordat de P1 meter direct gekoppeld is met het apparaat en het apparaat daardoor direct op wijzigingen kan acteren. Bij HA zal er altijd een iets grotere vertraging zijn. HA instellingen en automatiseringen kunnen voornamelijk helpen bij het afwijken van NOM (bijv. geforceerd 's nachts laden) en/of het beïnvloeden van het gedrag bij het behouden van NOM (bijv. max laadvermogen of minimale SoC).

Het lijkt mij trouwens dat het apparaat wel gemaakt moet zijn op het vaak wegschrijven van instellingen: de standaard NOM kan vrijwel elke seconde voor een wijziging zorgen en dat is min of meer de 'standaardmodus' van het apparaat.

• Xirt
Afhankelijk van je instellingen, maar vaak (volgens mij standaard) is dat zodanig geconfigureerd dat ie alleen gaat laden bij een overschot (dus PV productie is hoger dan gebruik). Dat zal 's nachts niet het geval zijn dus stopt het laden/ontladen.

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:48
afhankelijk van je instellingen kan hij bijladen om die 10% te behouden mocht de soc zakken door intern verbruik oid..

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:07
Een ding dat ik niet kan terug vinden.
Ik heb zonnepanelen op 1 fase.
Als ik 2 units met inverter bestel en die op 2 verschillende fases aan sluit. Kan ik er dan vanuit gaan dat hij op de fase waar geen zonnepanelen zitten stroom uit t net trekt om de 0 op de meter te houden als de panelen veel leveren?
En omgekeerd ook dus. Als ik veel gebruik op 1 fase gaat hij leveren op een andere om de meter op 0 te houden?

• Fikatje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:07
Ik heb onlangs een bestelling geplaatst voor de Powerflex 2000 hybride, in totaal 12 kW. Nu zit ik te twijfelen waar ik de batterij het beste kan plaatsen: in de meterkast binnen of buiten in de schuur en of ik niet beter een Solidflex 2000 kan bestellen.

Voor zover ik begrijp heeft de Powerflex 2000 batterij geen ingebouwde verwarming. Als de temperatuur onder de 0°C komt, zou hij stoppen met laden en ontladen (als ik dat goed heb begrepen).

Het voordeel van plaatsing in de meterkast is dat de temperatuur daar altijd redelijk stabiel blijft en dat ik hem eenvoudig kan aansluiten zonder een extra kabel naar buiten te hoeven trekken.

Het voordeel van plaatsing in de schuur is dat ik daar makkelijker (voor in de toekomst) nog vier extra zonnepanelen kan aansluiten op het systeem en die op het dak van de schuur kan leggen. Daarnaast voelt het qua veiligheid ook wel prettig dat, mocht er ooit iets misgaan of brand ontstaan door de accu’s (ook al is de kans zéééééér klein), dit in het schuurtje gebeurt en niet in huis.

Ik vraag me ook af hoeveel slijtage of aftakeling de accu krijgt als deze continu meebeweegt met de buitentemperaturen. Hier kan ik weinig informatie over vinden met thuisbatterijen.

Een idee dat ik nog had is om eventueel een geïsoleerde ombouw te maken van PIR-platen die ik om de accu kan schuiven met daarin een temperatuursensor. Als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt, zou dan een klein verwarmingselement kunnen inschakelen om de temperatuur bijvoorbeeld rond de 10C te houden.

Ik ben benieuwd naar ervaringen, meningen of tips van mensen die hier al mee te maken hebben gehad.

• duvekot
Fikatje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:51:
Voor zover ik begrijp heeft de Powerflex 2000 batterij geen ingebouwde verwarming. Als de temperatuur onder de 0°C komt, zou hij stoppen met laden en ontladen (als ik dat goed heb begrepen).
Zie deze post :
Taro schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:05:
Al feedback van ze ontvangen: Ja, er zit ook een verwarming in de Powerflex ingebouwd, die onder de 1 graden aan zal gaan.
Dus er zit dus wel verwarming in op basis van deze feedback.

• marcel_72
  • Nu online
3fase wordt verrekend in kWh meter van de energie leverancier.

Ik zelf heb solidflex 9 kW op 1 aparte groep in 3 fase systeem en na wat pionieren draait dit nu een dag zoals ik verwacht.

Nom , zonnepanelen voeden het huis rest gaat naar de indevolt. En als verbruik toeneemt gaat de indevolt keurig ontladen.

Alleen de p1 van solarman laat nog wat onstabiel beeld zien in de app ga vandaag kijken ofdat de p1 van HW wat sneller actualiseert

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
Ik heb onlangs een bestelling geplaatst voor de Powerflex 2000 hybride, in totaal 12 kW. Nu zit ik te twijfelen waar ik de batterij het beste kan plaatsen: in de meterkast binnen of buiten in de schuur en of ik niet beter een Solidflex 2000 kan bestellen.

Het voordeel van plaatsing in de meterkast is dat de temperatuur daar altijd redelijk stabiel blijft en dat ik hem eenvoudig kan aansluiten zonder een extra kabel naar buiten te hoeven trekken.

Het voordeel van plaatsing in de schuur is dat ik daar makkelijker (voor in de toekomst) nog vier extra zonnepanelen kan aansluiten op het systeem en die op het dak van de schuur kan leggen. Daarnaast voelt het qua veiligheid ook wel prettig dat, mocht er ooit iets misgaan of brand ontstaan door de accu’s (ook al is de kans zéééééér klein), dit in het schuurtje gebeurt en niet in huis.

Ik vraag me ook af hoeveel slijtage of aftakeling de accu krijgt als deze continu meebeweegt met de buitentemperaturen. Hier kan ik weinig informatie over vinden met thuisbatterijen.

Een idee dat ik nog had is om eventueel een geïsoleerde ombouw te maken van PIR-platen die ik om de accu kan schuiven met daarin een temperatuursensor. Als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt, zou dan een klein verwarmingselement kunnen inschakelen om de temperatuur bijvoorbeeld rond de 10C te houden.

Ik ben benieuwd naar ervaringen, meningen of tips van mensen die hier al mee te maken hebben gehad.
Ik weet natuurlijk niet waar jouw meterkast zit, maar vergeet bij de te maken keuze niet dat je altijd een veilige vluchtweg wilt hebben bij een brand. ( en ja, dat geldt ook voor het geval je geen accu’s hebt )

• ruthrakh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:08
Gisteren in de kelder mijn twee solidflex batterijen geïnstalleerd, allebei met één uitbreidingsbatterij, en beide op een (zelf aangelegde!) eigen groep. Adhv mijn Homewizard-data uitgezocht dat deze 7,2 kWh genoeg zou zijn om van april t/m september 70% van de nachten door te komen. Twee units om goed de 4kW van mijn zonnepanelen op te kunnen slurpen, en met inductie te kunnen koken. Ik had alleen niet in de gaten dat de max in/output pas 2400 W wordt met 2 uitbreidingsbatterijen op een unit (nu net geen 2000 W), misschien ga ik later nog uitbreiden. Voor dit merk/type gekozen omdat het degelijk Duits is (niet CN/US) en omdat de semi-solid batterijen mogelijk wat langer meegaan en brandveiliger zouden zijn.
Draaien nu met het zonnige weer als een... zonnetje. Installatie liep vrij voorspoedig, goede connectie met mijn Ziggo modem, en Homewizard P1-meter. Ik vond de app wel heel verwarrend om te gebruiken, het is niet heel duidelijk wat een cluster is, en hoe instellingen van één batterij doorwerken naar de andere. De Smart-instelling voor laden/ontladen met slim gebruik van dynamische stroomprijzen zijn geinig maar zoals eerder hier genoemd zijn de keuzes soms wat verwarrend. Nu dus maar even op de NOM-instelling. Hopelijk wordt de app nog goed doorontwikkeld nu er meer gebruikers komen.
Ik heb de batterijen nu ook gekoppeld aan Home Assistant, maar wacht nog even op handige Harries die slimme integraties bouwen voor ik daar wat mee ga doen. Blij met mijn setje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl1I_Ikz8QTJ3UwLz4vrKP-1-2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYeJp79En4jaoJKeBr94AWXT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ruthrakh op 15-03-2026 12:30 ]

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:43

Nicap

Tsssk....

ruthrakh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:27:
Voor dit merk/type gekozen omdat het degelijk Duits is (niet CN/US) en omdat de semi-solid batterijen mogelijk wat langer meegaan en brandveiliger zouden zijn.

[Afbeelding]
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een batterij voor ons nieuwe huis straks. Zit op dit moment mee te lezen in het Marstek topic en deze. Maar ik heb in dit topic al verschillende reatcies gezien waaruit men afleidt dat de Indevolt in Duitsland wordt gemaakt, maar het zijn gewoon batterijen uit China hoor.

• kmf
  • Niet online

kmf

MarcW1982 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:47:

op dit moment is mijn solidflex offgrid (ac stekker is uitgeschakeld met smarplug) en hij is aan het opladen met 158W PV. dus ja, hij wordt opgeladen tijdens stroomuitval via zonepanelen. Let welop, het lijkt erop dat is pas gaat opladen als er meer dan 100 W aan PV binnenkomt. (dan pas springit ie op charging. in de ochtend met PV onder de 100 werd de solidflex juist leeggetrokken. in de ochtenduren ging de mppt tracker dus zoveel stroom trekken dat de solidflex van 22 naar 19% dook.

ik ga nog wel een mail sturen naar indevolt om dat gedrag te laten bevestigen, want zoveel verbruik vind ik het dan niet waard.... ik heb namelijk 3x100W panelen parallel aangesloten. netjes binnen de specs.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 15-03-2026 12:44 ]

• ruthrakh
Nicap schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:36:
[...]

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een batterij voor ons nieuwe huis straks. Zit op dit moment mee te lezen in het Marstek topic en deze. Maar ik heb in dit topic al verschillende reatcies gezien waaruit men afleidt dat de Indevolt in Duitsland wordt gemaakt, maar het zijn gewoon batterijen uit China hoor.
Ik snap dat de cellen uit China komen (what else...?) maar als ik het goed lees worden ze ontwikkeld in München.

• duvekot
kmf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:41:
[...]

op dit moment is mijn solidflex offgrid (ac stekker is uitgeschakeld met smarplug) en hij is aan het opladen met 158W PV. dus ja, hij wordt opgeladen tijdens stroomuitval via zonepanelen. Let welop, het lijkt erop dat is pas gaat opladen als er meer dan 100 W aan PV binnenkomt. (dan pas springit ie op charging. in de ochtend met PV onder de 100 werd de solidflex juist leeggetrokken. in de ochtenduren ging de mppt tracker dus zoveel stroom trekken dat de solidflex van 22 naar 19% dook.

ik ga nog wel een mail sturen naar indevolt om dat gedrag te laten bevestigen, want zoveel verbruik vind ik het dan niet waard.... ik heb namelijk 3x100W panelen parallel aangesloten. netjes binnen de specs.
Welke panelen heb je er aan hangen? Heb je daar de specs van? Voc en Isc etc ..

• kmf
  • Niet online

kmf

duvekot schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Welke panelen heb je er aan hangen? Heb je daar de specs van? Voc en Isc etc ..
het zijn 3 campingpaneeljes.
2x 100W, voc 24.6V, 5.4A lsc 4,9A lmp 20,5V Vmp
1x 140W VOC 23,5V lsc 7,2A 6,67Imp 19,5V Vmp

allemaal parallel op input 1.

• kmf
  • Niet online

kmf

ruthrakh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Ik snap dat de cellen uit China komen (what else...?) maar als ik het goed lees worden ze ontwikkeld in München.
geassembleerd en van software voorzien.

• beefstick
Bij aankoop krijg je een gratis solarman p1 meter die max 1 keer per 60 seconden een signaal geven. Dat vind ik nogal mager.
Als ik een homewizzard p1 meter gebruik, schakelt de batterij dan wel 1 keer per seconde, of is die 60 seconde delay ook in de batterij ingebouwd?

• ruthrakh
beefstick schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:15:
Bij aankoop krijg je een gratis solarman p1 meter die max 1 keer per 60 seconden een signaal geven. Dat vind ik nogal mager.
Als ik een homewizzard p1 meter gebruik, schakelt de batterij dan wel 1 keer per seconde, of is die 60 seconde delay ook in de batterij ingebouwd?
Ik zie in de Indevolt-app het homewizard signaal veel vaker dan eens per minuut switchen. Valt mee dus.

• Shutdown98
  • Nu online
beefstick schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:15:
Ik heb inmiddels het hele topic gelezen en betwijfel of dat aan de P1 meter ligt.
Er zijn wel meldingen van oudere slimme meters die traag zijn.
Volgende keer eerst maar googelen. Het is idd max 1* per minuut

[ Voor 6% gewijzigd door Shutdown98 op 15-03-2026 16:56 ]

• Aeonis
geen ai pulp op het forum.

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 15-03-2026 19:34 ]

• beefstick
Aeonis schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:10:
Dit is wat AI erover te zeggen heeft, kan iemand dit bevestigen?:

---

Ja, Indevolt ondersteunt sinds kort (begin 2026) inderdaad de HomeWizard P1 meter, en dat is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de Solarman-dongle.

Hier zijn de belangrijkste punten over de snelheid en werking van de HomeWizard-koppeling:

1. Is het sneller?

Ja, absoluut. Terwijl de Solarman P1-dongle standaard vastzit aan een cloud-interval van 1 minuut (60 seconden), leest de HomeWizard P1 meter de data van je slimme meter in real-time uit (elke seconde bij moderne DSMR 5.0 meters).

Hoewel de koppeling in de Indevolt-app nog steeds via een "cloud-naar-cloud" verbinding loopt, is de data die Indevolt van HomeWizard ontvangt veel actueler. In de praktijk zie je dat het systeem hiermee binnen enkele seconden (vaak <5-10 sec) reageert op een verandering in je stroomverbruik, in plaats van de volle minuut bij Solarman.

2. De beperking: Hardware "Ramping"

Het is goed om te weten dat niet alle vertraging bij de meter ligt. Indevolt-systemen (zoals de PowerFlex en SolidFlex) hebben een ingebouwde beveiliging waarbij ze het vermogen in stappen verhogen of verlagen (vaak in stapjes van 100W).

Zelfs met een supersnelle meter duurt het dus zo'n 15 tot 20 seconden voordat de batterij van 0W naar zijn maximale vermogen van bijvoorbeeld 800W of 1200W is opgeschaald. Dit doet de fabrikant om de levensduur van de elektronica en de batterijcellen te beschermen.
Dit lijkt me allemaal logisch gedrag, de vraag is of t ook echt zo werkt als je een homewizzard p1 meter koppelt. Maar als er 1 keer per minuut in stapjes van 100W geschakeld wordt met zon solaman ding dan ben ik al klaar met koken voor het ding bijgeregeld is en levert het ding nog 15-20 minuten terug aan t net. Dat hoop ik met een andere p1 meter dus te voorkomen. Nog liever zou ik gewoon een dsmr kabel in die omvormer steken, maar dat schijnt echt niet te kunnen.

[ Voor 2% gewijzigd door beefstick op 15-03-2026 18:53 . Reden: Verduidelijking ]

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:52
Hoewel ik de combinatie van Solarman en Indevolt ook wel als traag ervaar is het toch echt geen hele minuut. Eerder in de buurt van tien seconden maar ik heb het nooit exact gemeten eigenlijk. Naast die solarman heb ik al jaren een Youless die gewoon elke seconde update naar HA en mijn buroblad. Helaas werk de Indevolt niet samen met Youless.

• Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
Er is een oplossing om binnen HomeAssistant een P1 meter te emuleren, alleen ik kan niet meer vinden hoe of via welke add-on. Wellicht zo dit een snellere en controleerbare oplossing zijn?

• duvekot
Gronaldo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:37:
Er is een oplossing om binnen HomeAssistant een P1 meter te emuleren, alleen ik kan niet meer vinden hoe of via welke add-on. Wellicht zo dit een snellere en controleerbare oplossing zijn?
Dat ligt er aan hoe de koppeling tussen de Indevolt en de Solarman/HomeWizard P1 meters precies werken. Ik weet niet of iemand al eens een netwerk sniffer heeft ingezet? Of een MidM proxy om ook versleuteld verkeer te kunnen bekijken?
Dat er een firmware update voor nodig was om de HomeWizard verbinding mogelijk te maken geeft iig aan dat het niet een simpele koppeling is.
Tenzij er een volwaardige HomeWizard P1 emulator is .. 🤔

• Gronaldo
Emuleert verschillende P1 meters, waaronder Shelly. Op zich niet zo heel spannend. Zolang er een P1 geemuleerd wordt welke Indevolt herkent

• duvekot
Gronaldo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:47:
Emuleert verschillende P1 meters, waaronder Shelly. Op zich niet zo heel spannend. Zolang er een P1 geemuleerd wordt welke Indevolt herkent
Dat zijn er maar twee dus .. de Solarman en de HomeWizard.
Er zijn ook DSMR5 emulatoren. Dus een poort die DSMR5 datagrams uitsturen net als een echte DSMR5 P1 uitgang .. waarbij je zelf controle hebt over de inhoud van de datagrams. Dus dan kan je de Solarman of HomeWizard daar op aansluiten ...en de verbinding tussen die en de Indevolt ongemoeid laten.

• Gronaldo
johansen schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:53:
Ik zie dat er een nieuwe firmwareupdate is. Ook met support voor andere P1 meters.[Afbeelding]
Ik zie Shelly ertussen staan

• duvekot
Gronaldo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:01:
[...]

Ik zie Shelly ertussen staan
Die had ik dan gemist .. maar dat zou dus wel kunnen gaan werken dan ... Succes met het experiment dan maar 😁

• marcel_72
  • Nu online
Beetje idee wat mijn systeem doet na 1 dag gewoon zijn gang te laten gaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Epl7iOwM1i8qIyUyhBjR5lX7Wrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pILv6XhlJnJqQZhfv6vojOi.jpg?f=fotoalbum_large

• JooJoo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:17

Ik heb de PowerFlex hybride 2000 ook in de schuur geïnstalleerd. De ingebouwde verwarming houdt de batterijen bij vrieskou altijd rond de 10 graden. Ik merk geen verschil in laden/ontladen. De interne verwarming vergt natuurlijk wel wat energie. Maar dat is te verwaarlozen. De keuze voor plaatsing in de schuur heeft bij mij ook te maken met veiligheid. Mocht er iets gebeuren dan is dat in de schuur minder erg dan in het woonhuis. Verder wil ik in de toekomst 4 zonnepanelen op de schuur leggen. En dat is in deze situatie makkelijk te realiseren. Nadeel is dat het stopcontact in de schuur op hetzelfde groep zit als de keuken. Dus met een ontlaadbeperking van 800 W. Een nieuwe eigen groep voor de thuisbatterij is in deze situatie erg kostbaar. Dus plaatsing van de thuisbatterij in een onverwarmde schuur is volgens mij geen probleem. Verder zou ik zeker geen ombouw plaatsen. De thuisbatterij moet rondom voldoende ruimte hebben om warmte af te voeren. (Zie installatievoorschriften)

• kmf
  • Niet online

kmf

kmf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Indevolt support heeft geantwoord (vrij snel nog ook). voor de kennisdeling:

Hallo,
Het systeem begint niet met opladen als de zonne-input lager is dan 50 W. Dit komt door het eigen stroomverbruik van het apparaat, dat 35 W bedraagt; een lage zonne-input is net voldoende om het apparaat zelf te laten functioneren, maar niet om het op te laden.

Voor een hogere efficiëntie raden wij een hybride aanpak aan: combineer een kleine hoeveelheid AC-laden (bijvoorbeeld 100 W) met uw beschikbare zonne-energie (bijvoorbeeld 40 W).

• kmf
  • Niet online

kmf

... firmware update: 51 minuten.. een beetje overdreven lang.

• buutvrij
Een andere reden dat de accu pas begint met laden bij 50W (en misschien ook pas ontladen bij 50W vraag van je huishouden)
is dat de accu continu blijft schakelen tussen laden/ontladen op niveau's dicht bij 0, dus NOM.

[ Voor 6% gewijzigd door buutvrij op 16-03-2026 13:20 ]

• lhpvis
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:03
Zijn er mensen die getwijfeld hebben tussen Zendure AC2400(+) en Indevolt Power/Solid flex. Indien de keuze uiteindelijk naar Indevolt is gegaan ben ik zeer benieuwd naar de beweegredenen. Ik zit namelijk sterk te twijfelen tussen beide merken.

• Deantjuh
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
lhpvis schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:11:
Zijn er mensen die getwijfeld hebben tussen Zendure AC2400(+) en Indevolt Power/Solid flex. Indien de keuze uiteindelijk naar Indevolt is gegaan ben ik zeer benieuwd naar de beweegredenen. Ik zit namelijk sterk te twijfelen tussen beide merken.
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Powerflex (deze moet ik nog ontvangen) Namelijk 3 redenen:

Ik zocht namelijk iets die ook helemaal off-grid zou werken en waar ik ook nog gebruik kon maken van zonnepanelen. (Dit omdat de kans bestaat dat de netbeheerder de frequentie aanpast en mijn huidige omvormer dan ook zal worden uitgeschakeld).

Software. Zo ver ik kon zien wordt deze heel goed ondersteund en kan ik er mee wat ik wil. Dus ook makkelijk HA. Ook kan het aan mij liggen maar ik kon nergens vinden of er meerdere Zendure's aan elkaar gekoppeld kon worden zoals de Powerflex. Ik heb namelijk 2x de hybride besteld wetende dat ze samen kunnen werken en dus tot 4800w kunnen leveren aan de woning.

Als laatste de prijs. 2x een Powerflex Hybride en 2x batterypack per base (totaal 6kwh x 2) is goedkoper dan een vergelijkbare Zendure.

• RonaldBe
  • Nu online
Beste,

op dit moment heb ik in de winkelwagen zitten,

Indevolt Powerflex 2000 met een totale capaciteit van 10kwh, kost 2349 euro.

Is dit een goede prijs voor de hoeveelheid kwh die je ervoor terugkrijgt of is er in deze prijscategorie nog een betere?

Onze wens, overdag energie opslaan van onze zonnepanelen, 's avonds / 's nachts verbruiken. (NOM functie?)

• Aeonis
RonaldBe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:02:
Beste,

Is dit een goede prijs voor de hoeveelheid kwh die je ervoor terugkrijgt of is er in deze prijscategorie nog een betere?

Onze wens, overdag energie opslaan van onze zonnepanelen, 's avonds / 's nachts verbruiken. (NOM functie?)
Persoonlijk vind ik het een zeer goede prijs per kwh, maar dat is persoonlijk, er zijn goedkopere modellen en ook veeeel duurdere. De professionelere torens waarbij de installatie door een elektriciën gedaan moet worden, gaan makkelijk voor het driedubbele weg. Wel hou ik er rekening mee dat de accu's voordeliger gaan worden richting de toekomst, omdat de techniek nou eenmaal zeer snel gaat.

Houd wel rekening met 1 ding.. 1 toren van 10kw geeft je 2400 watt laden / ontladen. Stel je kookplaat is aan, én je oven, en nog wat apparaten, dan kan niet alles uit die 2400 watt gehaald worden. Andersom ook, als je PV's 4000 watt opwekken, kan er maar 2400 in de batterij gaan.

Je kunt dus ook overwegen om 2 torens te nemen, 1 van 4kwh en 1 van 6kwh. Daarmee kom je totaal op 4800 watt laden / ontladen. Wel heel iets duurder i.v.m. 2 omvormers, maar ook veel bruikbaarder wat mij betreft als je huis een hoog stroomverbruik heeft qua vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aeonis op 16-03-2026 20:57 ]

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:42
RonaldBe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:02:
Beste,

Bij gebruik van de NOM functie moet je je afvragen of je de 10 kWh wel leeg krijgt en natuurlijk weer vol.
Anders is minder beter en goedkoper. :)
En inderdaad 2x een omvormer is beter dan 1 rij, maar dan moet je wel een 3 fase aansluiting hebben.

Ross

• JasperP8
  • Laatst online: 21:37
Ik volg dit topic nu een tijdje met veel interesse en zit er serieus over na te denken om een Indevolt Powerflex 2000 te kopen. Nu twijfel ik of ik 1 of 2 torens moet aanschaffen, ik zit aan een thuisbatterij met een capaciteit 8 kWh te denken. Twee torens zouden beter bij het maximale verbruik van mijn woning met warmtepomp passen maar een teruglevering van 2400 watt is een groot deel van de tijd ook ruim voldoende. Twee vragen heb ik nog over het eventueel later wisselen van opstelling.

Is het stand-by verbruik van 2 torens van 4 kWh het dubbele van 1 toren van 8 kWh?

Is het na bijvoorbeeld 2 jaar nog mogelijk om van 1 naar 2 torens te gaan? Kan het zijn dat door degradatie van een batterij dit niet meer goed werkt met een nieuw omvormer?

• RonaldBe
  • Nu online
Ik snap het, maar een dag als gisteren had ik al 13 kWh teruglevering. Dan kan ik een 10kwh batterij wel volkrijgen.

Overigens heb tussen 1800 en 0800 een gemiddeld verbruik van 9 tot 10kwh.

Vandaar de 10 kWh accu.

• Deantjuh
  • Nu online
Ross11 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:13:
[...]

Bij gebruik van de NOM functie moet je je afvragen of je de 10 kWh wel leeg krijgt en natuurlijk weer vol.
Anders is minder beter en goedkoper. :)
En inderdaad 2x een omvormer is beter dan 1 rij, maar dan moet je wel een 3 fase aansluiting hebben.
Onjuist.. Ook bij 2 kan je gebruik maken van 1 fase.

• Deantjuh
  • Nu online
JasperP8 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:33:
Ik volg dit topic nu een tijdje met veel interesse en zit er serieus over na te denken om een Indevolt Powerflex 2000 te kopen. Nu twijfel ik of ik 1 of 2 torens moet aanschaffen, ik zit aan een thuisbatterij met een capaciteit 8 kWh te denken. Twee torens zouden beter bij het maximale verbruik van mijn woning met warmtepomp passen maar een teruglevering van 2400 watt is een groot deel van de tijd ook ruim voldoende. Twee vragen heb ik nog over het eventueel later wisselen van opstelling.

Is het stand-by verbruik van 2 torens van 4 kWh het dubbele van 1 toren van 8 kWh?

Is het na bijvoorbeeld 2 jaar nog mogelijk om van 1 naar 2 torens te gaan? Kan het zijn dat door degradatie van een batterij dit niet meer goed werkt met een nieuw omvormer?
Hoe groot is je overschot als je je warmtepomp draaiend hebt?
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste