Ik vermoed dat de apparaten beide kanten op niet alles / genoeg delen. Het lijkt erop dat Solarman beperkt data deelt met Indevolt (en daar wordt weer een subset van beschikbaar gesteld in de API) en ik vermoed dat dat andersom ook zo zal zijn (bijv. geen gedetailleerde statussen van de packs). Beste oplossing zonder splitter was voor mij de HomeWizard P1 meter en dan beiden individueel configureren in HA: dat geeft de meeste datapunten om mee te werken.gjcvro schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:45:
[...]
Mijn vraag was dus of je met de Solarman OpenAPI ook beide zou kunnen voorzien van data.
Zoals je zelf (en ik ondertussen ook) doet met die P1 meter van HW.
Er zijn wel solarman integraties voor HA, maar die werken niet echt.
Maar dat was meer ingegeven door nieuwsgierigheid dan door noodzaak.
Die heb ik even gebookmarked. Handig.gertk schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:52:
Inmiddels een schakelaar tussen de zonnepanelen aan de Indevolt Solidflex 2000 hybride gezet.
Nu kan deze tenminste uitgezet worden zonder de MC4 stekkers er uit te halen (waar die stekkers niet voor gemaakt zijn) Indevolt gaf aan dat ze het niet softwarematig konden oplossen. Eigenlijk zou er een schakelaar in de Indevolt moeten zitten, net als bij de gewone zonnepaneel omvormers.
Gezien de lage spanning (<60 Volt) en geringe stroom (max 10 A) heb ik niet gekozen voor een 600-1000V DC solar schakelaar maar een stevige 4 polige 20 Ampere schakelaar. Alleen de plus leidingen worden onderbroken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Be small, act BIG.
Ik meld even dat ik zeer tevreden ben met de indevolt setup. In de maand augustus tot nu toe heb ik een negatieve energierekening, ondanks de hittegolf, veel gebruik van airo.
De 16kwh levert volgens emhass E1,11 per dag op enkel door de arbitrage.
De 16kwh levert volgens emhass E1,11 per dag op enkel door de arbitrage.
Ik heb de powerflex 2000 hybrid met 2 panelen aangesloten. Zou ik deze schakelaar kunnen toepassen? https://www.hornbach.nl/p/abb-werkschakelaar-2-polig-25a-grijs/12468828/gertk schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:52:
Inmiddels een schakelaar tussen de zonnepanelen aan de Indevolt Solidflex 2000 hybride gezet.
Nu kan deze tenminste uitgezet worden zonder de MC4 stekkers er uit te halen (waar die stekkers niet voor gemaakt zijn) Indevolt gaf aan dat ze het niet softwarematig konden oplossen. Eigenlijk zou er een schakelaar in de Indevolt moeten zitten, net als bij de gewone zonnepaneel omvormers.
Gezien de lage spanning (<60 Volt) en geringe stroom (max 10 A) heb ik niet gekozen voor een 600-1000V DC solar schakelaar maar een stevige 4 polige 20 Ampere schakelaar. Alleen de plus leidingen worden onderbroken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor € 2,80 meer heb je een vier polige voor het geval je ooit uit wilt breiden.Hans03 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
Ik heb de powerflex 2000 hybrid met 2 panelen aangesloten. Zou ik deze schakelaar kunnen toepassen? https://www.hornbach.nl/p/abb-werkschakelaar-2-polig-25a-grijs/12468828/
Deze wordt verkocht als twee polig dus zou die het moeten doen. Echter met precies het zelfde uiterlijk bestaat er ook een één polige dus even checken bij ontvangst.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat deze geschikt is voor DC-stromen.
Be small, act BIG.
+_ 40 V max 10 A van een enkel paneel en dan waarschijnlijk hooguit een paar keer per jaar schakelen. Ik zou er niet te bang voor zijn.
Ik zou dan deze nemen:Hans03 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
Ik heb de powerflex 2000 hybrid met 2 panelen aangesloten. Zou ik deze schakelaar kunnen toepassen? https://www.hornbach.nl/p/abb-werkschakelaar-2-polig-25a-grijs/12468828/
https://www.hornbach.nl/p/abb-werkschakelaar-4-polig-25a-grijs/12468829/
Op de toekomst voorbereid.
Officieel niet geschikt voor DC stromen maar bij deze lage spanning (<60V) en stroom (<10A) maak ik mij daar niet zo druk om. Je zou zelfs zolang je twee panelen hebt, zowel de plus als de min kunnen schakelen.
[ Voor 6% gewijzigd door gertk op 15-08-2026 13:57 ]
Fluence>Ioniq>3>S
Ik zit te twijfelen welke thuisbatterij ik wil. Indevolt scoort goede punten, met name de lokale API vind ik erg fijn. Ik wil liever niet afhankelijk zijn van een clouddienst.
Het doel van de batterij is vooral geld besparen door overtollige zonne-energie op te slaan om 's avonds te gebruiken. Mijn zonnepanelen wekken daarvoor ruim voldoende op. Op een zonnige dag wek ik 30kWh op, terwijl ik maar 10kWh verbruik. Met een dynamisch energiecontract is stroom echter 's avonds heel duur, als de panelen niet veel meer doen. Ik heb geen electrische auto en dat blijft voorlopig ook zo (geen eigen oprit).
Bij extreme prijzen zou ik wel willen handelen, maar ik denk dat mijn panelen zoveel opwekken dat er weinig te handelen valt. Ik was van plan om voorlopig 1 batterijmodule bij de omvormer te kopen, zodat ik 5,4kWh aan opslag heb. Dat zou later uitgebreid kunnen worden, dat is ook een reden dat Indevolt zo fijn is.
Maar dan nu, de keuze tussen Solidflex 2000 of 3000. Het voordeel van de 2000 is dat er extra zonnepanelen op kunnen worden aangesloten. Ik ga het ding in de schuur plaatsen en daarop is ruimte voor extra panelen. Maar het voordeel van de 3000 is het hogere vermogen dat geleverd kan worden. Er loopt slechts 1 leiding naar de schuur, dus ik kan later niet uitbreiden met een tweede batterij, daarvoor is de kabel te lang en te dun.
Wat is hier wijsheid? Als ik er zelf over nadenk, dan kom ik op de 3000 uit, omdat ik al meer dan genoeg zonnepanelen heb. Mocht ik ooit extra panelen op de schuur willen, dan kan dat ook via het bestaande systeem (Enphase met micro-omvormers), maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Het doel van de batterij is vooral geld besparen door overtollige zonne-energie op te slaan om 's avonds te gebruiken. Mijn zonnepanelen wekken daarvoor ruim voldoende op. Op een zonnige dag wek ik 30kWh op, terwijl ik maar 10kWh verbruik. Met een dynamisch energiecontract is stroom echter 's avonds heel duur, als de panelen niet veel meer doen. Ik heb geen electrische auto en dat blijft voorlopig ook zo (geen eigen oprit).
Bij extreme prijzen zou ik wel willen handelen, maar ik denk dat mijn panelen zoveel opwekken dat er weinig te handelen valt. Ik was van plan om voorlopig 1 batterijmodule bij de omvormer te kopen, zodat ik 5,4kWh aan opslag heb. Dat zou later uitgebreid kunnen worden, dat is ook een reden dat Indevolt zo fijn is.
Maar dan nu, de keuze tussen Solidflex 2000 of 3000. Het voordeel van de 2000 is dat er extra zonnepanelen op kunnen worden aangesloten. Ik ga het ding in de schuur plaatsen en daarop is ruimte voor extra panelen. Maar het voordeel van de 3000 is het hogere vermogen dat geleverd kan worden. Er loopt slechts 1 leiding naar de schuur, dus ik kan later niet uitbreiden met een tweede batterij, daarvoor is de kabel te lang en te dun.
Wat is hier wijsheid? Als ik er zelf over nadenk, dan kom ik op de 3000 uit, omdat ik al meer dan genoeg zonnepanelen heb. Mocht ik ooit extra panelen op de schuur willen, dan kan dat ook via het bestaande systeem (Enphase met micro-omvormers), maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Waarom de solidflex? Als hij toch veilig ver weg staat van je huis, en het risico op brand is bij beide minimaal of nog minder dan minimaal.
En in de winter zou je in ieder geval goedkoop in kunnen kopen op het goedkoopste tijdstip. Hoef je niet te handelen om toch voordeel te halen.
Voor het maximale vermogen wel goed kijken wanneer dat mogelijk is, en hoe lang je dat dan vol kunt houden. 3k uit een 5kWh is max 1,5 uur. Grofweg. Wel lekker als het daltarief maar een uur is voor laden, maar verder...
En in de winter zou je in ieder geval goedkoop in kunnen kopen op het goedkoopste tijdstip. Hoef je niet te handelen om toch voordeel te halen.
Voor het maximale vermogen wel goed kijken wanneer dat mogelijk is, en hoe lang je dat dan vol kunt houden. 3k uit een 5kWh is max 1,5 uur. Grofweg. Wel lekker als het daltarief maar een uur is voor laden, maar verder...
Je zou in de winter (geprogrammeerd/handbediening) een paar kWh'tjes kunnen inkopen tijdens goedkope (middag) uren voor kook/nacht-gebruik.PhilipsFan schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 04:17:
Met een dynamisch energiecontract is stroom echter 's avonds heel duur, als de panelen niet veel meer doen.
Bij extreme prijzen zou ik wel willen handelen, maar ik denk dat mijn panelen zoveel opwekken dat er weinig te handelen valt.
Er loopt slechts 1 leiding naar de schuur, dus ik kan later niet uitbreiden met een tweede batterij, daarvoor is de kabel te lang en te dun.
Over een paar jaar gaan de netbeheerders ook met variabele 'Time Of Use' werken, dat maakt dat nog gunstiger.
Mijn (geplande) 'primitieve' manier van handelen, enkel en alleen om overtollige PV energie duur(-ish) te verkopen, is om de batterij gewoon NOM te laten draaien maar tijdens zonsopgang en einde middag de "Load Settings" => "Meter" => "Offset Power" op (in mijn BK1600's geval) 800W te zetten, totdat de batterij m'n gewenste minimum heeft bereikt, en tijdens (volop zon) 'goedkope' uren en 's avonds en 's nachts gewoon weer op de standaard "0W" NOM draaien
Het maximum teruggeleverde 'vermogen' is toch instelbaar? (dikte van de kabel), een extra batterij is dan enkel voor de extra kWh's 'energie'.
[ Voor 4% gewijzigd door HenkS_ op 16-08-2026 09:16 ]
Je bedoelt dat ik beter voor de PowerFlex kan gaan? Ik heb dat even vergeleken en je hebt dan inderdaad wat meer kWh voor vergelijkbare prijs. Maar PowerFlex lijkt niet leverbaar in 3000 variant. Aangezien de modules compatible zijn, zou de beste combinatie dus SolidFlex 3000 omvormer en een extra PowerFlex batterij van 4kWh zijn?gjcvro schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 06:35:
Waarom de solidflex? Als hij toch veilig ver weg staat van je huis, en het risico op brand is bij beide minimaal of nog minder dan minimaal.
Ben al enige tijd in het bezit van de Powerfles2000 met totaal 6kwh. Bevalt tot nu toe erg goed.
Ik merk nu dat de accu voor 11 uur weer vol is met de overtollige zonnestroom, en ik dan eigenlijk zonnestroom exporteer op de goedkope uren. ik vroeg mij af of het ook mogelijk is om uitgesteld op te laden, zodat het accuaden wat later gebeurt. (vanaf 11 uur bvb) zodat de export van zon nog in elk geval op het moment gebeurt dat ik nog wat voor de zonnestroom krijg.
Ik merk nu dat de accu voor 11 uur weer vol is met de overtollige zonnestroom, en ik dan eigenlijk zonnestroom exporteer op de goedkope uren. ik vroeg mij af of het ook mogelijk is om uitgesteld op te laden, zodat het accuaden wat later gebeurt. (vanaf 11 uur bvb) zodat de export van zon nog in elk geval op het moment gebeurt dat ik nog wat voor de zonnestroom krijg.
Zeker, je kunt gewoon in de Indevolt-app een laadschema instellen. Device > batterij selecteren > klik op ‘Self-consumption’ of waar hij ook op staat, dan krijg je opties waaronder ‘Charge/discharge schedule’. Er zijn nog meer mogelijkheden, o.a. AI-gestuurd, lees of zoek vooral dit topic even door.
Ik wil je alleen maar wat meer geven om over te twijfelen, ook of die 600 watt nou echt zo veel gaat uitmakenPhilipsFan schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:31:
[...]
Je bedoelt dat ik beter voor de PowerFlex kan gaan? Ik heb dat even vergeleken en je hebt dan inderdaad wat meer kWh voor vergelijkbare prijs. Maar PowerFlex lijkt niet leverbaar in 3000 variant. Aangezien de modules compatible zijn, zou de beste combinatie dus SolidFlex 3000 omvormer en een extra PowerFlex batterij van 4kWh zijn?
Is hier ook al vaker langsgekomen (en ik weet niet in hoeverre van toepassing) maar vaak is het zo, hoe groter de omvormer, hoe slechter hij is op lagere vermogens. Hoe vaak heb je echt 3000 watt nodig en is die 600 watt meer nou echt het verschil waard, zeker gezien je niet voor een heel grote accu wil gaan?
Ikzelf heb de keuze gemaakt voor de (eco)Powerflex, toen was de 3k module er nog niet, maar ik heb dan ook drie torens geplaatst ivm veel zonnepanelen en bijna alles is in huis elektrisch.
Ik heb dat via home assistant opgelost. Zodra de productie gedurende vijf minuten minimaal 200 watt is *) zet ie de batterij op real time en als de prijs van stroom de goedkoopste twee uur bereikt gaat ie op NOM. Na een uur of drie vier is de batterij op 100% en vaak gaat dan de prijs ook wel weer stijgen. Geen ingewikkelde formules dusrutgerdrum123 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:32:
Ben al enige tijd in het bezit van de Powerfles2000 met totaal 6kwh. Bevalt tot nu toe erg goed.
*) Het kijkt ook nog even naar de verwachte opbrengst van die dag, als die te laag is slaat ie over. Als ik de auto ga laden in de ochtend zet ik die automatisering ook even uit.
Via Home Assistant regel ik mijn Powerflex op deze wijze:
Actieve logica thuisbatterij:
- Begrenzing laadvermogen bij hogere MAIN-temperaturen: <39C = 2000W / >41C = 1200W
Speciale oplaadstrategie (normaal is Eigen Consumptie Prio):
- SOC < 20% (all-in-marktprijs > 0,15) opladen tot 40% @ 1000W op Goedkoopste 3 Uren - Opladen bij (bijna) lege batterij
- SOC < 50% (all-in-marktprijs < 0,15) opladen tot 70% @ 2000W op Goedkoopste 3 Uren - Opladen als stroomprijs laag is
- Schedule-helper voor laadbeperking ochtend: 100W (circa 5:30-11:00 uur hierdoor teruglevering zonne-opbrengst naar grid op duurdere ochtenduren)
Speciale ontlaadstrategie:
- Op Goedkoopste 3 Uren Max Output Power = 0W (Ontladen batterij tijdens goedkoopste 3 uren voorkomen)
Besparingen:
- Op Duurste 3 Uren en als all-in-marktprijs > 0,40: boiler UIT.
Actieve logica thuisbatterij:
- Begrenzing laadvermogen bij hogere MAIN-temperaturen: <39C = 2000W / >41C = 1200W
Speciale oplaadstrategie (normaal is Eigen Consumptie Prio):
- SOC < 20% (all-in-marktprijs > 0,15) opladen tot 40% @ 1000W op Goedkoopste 3 Uren - Opladen bij (bijna) lege batterij
- SOC < 50% (all-in-marktprijs < 0,15) opladen tot 70% @ 2000W op Goedkoopste 3 Uren - Opladen als stroomprijs laag is
- Schedule-helper voor laadbeperking ochtend: 100W (circa 5:30-11:00 uur hierdoor teruglevering zonne-opbrengst naar grid op duurdere ochtenduren)
Speciale ontlaadstrategie:
- Op Goedkoopste 3 Uren Max Output Power = 0W (Ontladen batterij tijdens goedkoopste 3 uren voorkomen)
Besparingen:
- Op Duurste 3 Uren en als all-in-marktprijs > 0,40: boiler UIT.
De instellingen/omschrijving daar zijn echt ronduit abominabel....Anomi schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:42:
Zeker, je kunt gewoon in de Indevolt-app een laadschema instellen. Device > batterij selecteren > klik op ‘Self-consumption’ of waar hij ook op staat, dan krijg je opties waaronder ‘Charge/discharge schedule’. Er zijn nog meer mogelijkheden, o.a. AI-gestuurd, lees of zoek vooral dit topic even door.
Bij het ontladen heb je nog een "self-consumption"-instelling (en een overbodige power-instelling?), maar bij het laden ontbreekt die optie en heb je alleen een power-instelling.
Vervolgens heb je bij "standby" ook nog wat 'oplaad' instellingen (huh?), maar die zijn gericht op 'solar'.
De ECO heeft helemaal niks met solar; alles gaat via het grid. Waarom zijn al die instellingen zo vervuild met solar-opties? En hoe kan je in deze wirwar er voor zorgen dat de batterij alleen oplaad met PV-overschot op een bepaald tijdstip?
(Ik heb het ook opgelost met Homey, maar m'n pa zit hier mee te stoeien... )
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Don’t shoot the messenger 😄
Ik ben ook geen fan van de app — vooral het feit dat hij standaard teruggaat naar standby ipv self-consumption als hij bijvoorbeeld bij laden/ontladen de ingestelde SOC bereikt. Heel onlogisch en volgens mij niet in te stellen in de eigen app, die daarom voor mij al praktisch onbruikbaar is voor mijn doeleinden.
Maar de vraag kwam van iemand die kennelijk nog helemaal geen idee had. Dan is dat een start.
Ik ben ook geen fan van de app — vooral het feit dat hij standaard teruggaat naar standby ipv self-consumption als hij bijvoorbeeld bij laden/ontladen de ingestelde SOC bereikt. Heel onlogisch en volgens mij niet in te stellen in de eigen app, die daarom voor mij al praktisch onbruikbaar is voor mijn doeleinden.
Maar de vraag kwam van iemand die kennelijk nog helemaal geen idee had. Dan is dat een start.
Ik zie net (op deze pagina) dat het maximaal teruggeleverde vermogen afhankelijk is van hoeveel uitbreidingsmodules je gebruikt. Met 1 uitbreidingsmodule kan maximaal 2kW worden geleverd. Het maximum van 2,4kW wordt pas bereikt met 2 uitbreidingsmodules. Dus de 3000 is pas interessant voor mij met minimaal 2 uitbreidingen.
Dus het wordt de PowerFlex 2000 hybride met 1 uitbreidingsmodule. Voor die 50 euro neem ik de hybride versie, dan heb ik wat extra flexibiliteit om later extra panelen aan te sluiten.
Dus het wordt de PowerFlex 2000 hybride met 1 uitbreidingsmodule. Voor die 50 euro neem ik de hybride versie, dan heb ik wat extra flexibiliteit om later extra panelen aan te sluiten.
[ Voor 6% gewijzigd door PhilipsFan op 16-08-2026 21:37 ]
De Solidflex 3000 kan 3kW laden en ontladen. Dit kan hij mij 1 extra module van 3,6 of 4 kWh. Als je de 1,8 of 2 kWh module pakt heb je er wel 2 nodig.PhilipsFan schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:36:
Ik zie net (op deze pagina) dat het maximaal teruggeleverde vermogen afhankelijk is van hoeveel uitbreidingsmodules je gebruikt. Met 1 uitbreidingsmodule kan maximaal 2kW worden geleverd. Het maximum van 2,4kW wordt pas bereikt met 2 uitbreidingsmodules. Dus de 3000 is pas interessant voor mij met minimaal 2 uitbreidingen.
Okee, dus dan is de 3000 toch nog in de race. Ik kan weer opnieuw gaan beslissenbassie221188 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:45:
[...]
De Solidflex 3000 kan 3kW laden en ontladen. Dit kan hij mij 1 extra module van 3,6 of 4 kWh. Als je de 1,8 of 2 kWh module pakt heb je er wel 2 nodig.
Zelf heb ik laatst de Solidflex 3000 geplaatst met ex een 4kWh batterij er onder. Net geen 10 kWh in totaal. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben!😁 NOM houdt ie erg strak met de juiste installatie en communicatie middelen.
Ik zou ff een excelletje opzetten met de voors en tegens en de prijzen. En wat ik eerder al aangaf, goed opletten wanneer de accu zijn vermogen max kan leveren, en voor hoelang.PhilipsFan schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:48:
[...]
Okee, dus dan is de 3000 toch nog in de race. Ik kan weer opnieuw gaan beslissen
Tot dusver is die optie niet beschikbaar gemaakt in de API (zover ik weet). In adere woorden: momenteel (nog) niet.Gronaldo schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:03:
@Xirt Bestaat er geen optie om de kalibratie handmatig (via HAS) te starten?
Zou wel mooi zijn!
Bedankt voor je reactie. Jammer dat dit nog niet gaat. Wellicht kan het op de wensenlijst.Xirt schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 00:00:
[...]
Tot dusver is die optie niet beschikbaar gemaakt in de API (zover ik weet). In adere woorden: momenteel (nog) niet.
Ik ben blij met de powerflex 2000 hoe groter de omvormer hoe minder efficiënt hij is met standby. En hoevaal gebruik je meer als 2400w met kooken?

Mijn omvormer geeft nogal hoge waardes aan als ik hem op 2400W laat laden/ontladen. Weet niet of ik de juiste counters hierin gebruik omdat de metingen van de individuele modules wel een stuk lager zijn (+- 40 ). Lees ik de juiste waardes uit en wat geeft hij bij jullie weer? En kan dit kwaad? Heb hem nu maar terug geschroefd naar maximaal 1500W. Is een Solidflex met 3 extra batterijen.
Arjan
[ Voor 10% gewijzigd door arjanhs op 17-08-2026 12:54 ]
@arjanhs Dit is normaal. Wat je kan doen (mits je Home Assistant gebruikt oid) is je laadvermogen dynamisch aanpassen, afhankelijk van temperatuur. Ikzelf doe dit ook, maar op basis van MAIN-temperature. Scroll stukje omhoog in deze post.
Standaard laad ik met 2000W en als temps oplopen schakel ik terug naar 1200W. Transformer reageert hier goed op en blijft onder 80gr.C.
Standaard laad ik met 2000W en als temps oplopen schakel ik terug naar 1200W. Transformer reageert hier goed op en blijft onder 80gr.C.
[ Voor 22% gewijzigd door Gronaldo op 17-08-2026 13:36 ]
Je controleert op de basis unit de temperatuur en stemt hier het gebruik op af, heb de auotmatisering hier aangepast en ga het in de gaten houden. Thanks.Gronaldo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:33:
@arjanhs Dit is normaal. Wat je kan doen (mits je Home Assistant gebruikt oid) is je laadvermogen dynamisch aanpassen, afhankelijk van temperatuur. Ikzelf doe dit ook, maar op basis van MAIN-temperature. Scroll stukje omhoog in deze post.
Arjan
Toevallig laatst een beetje laten bijladen (regenachtige dag maar wel met "gratis" stroom overdag. Vervolgens pas later op de dag weer (handmatig) teruggezet...Anomi schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:36:
Don’t shoot the messenger 😄
Een "Switch to X when target SOC == achieved" zou een fijne toevoeging zijn inderdaad.
Ik realiseer me dat niet iedereen Home Assistant gebruikt, maar dit soort zaken los je daarmee (en nog veel meer) zo op.citruspers schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:46:
[...]
Toevallig laatst een beetje laten bijladen (regenachtige dag maar wel met "gratis" stroom overdag. Vervolgens pas later op de dag weer (handmatig) teruggezet...![]()
Een "Switch to X when target SOC == achieved" zou een fijne toevoeging zijn inderdaad.
Nieuws over toekomstige belastingregels voor stroom. Thuisbatterijen worden ook kort genoemd.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44530/consumentenbond-elektriciteitsbelasting-consumenten-kan-bijna-naar-nul
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44530/consumentenbond-elektriciteitsbelasting-consumenten-kan-bijna-naar-nul
klopt niet, sorrybuutvrij schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:39:
Nieuws over toekomstige belastingregels voor stroom. Thuisbatterijen worden ook kort genoemd.
[ Voor 18% gewijzigd door Nanuk op 18-08-2026 17:05 ]
Kun je aangeven wat specifiek niet klopt? Want dit is wel makkelijk natuurlijk, iemand afknappen zonder zelf iets ten tafel te brengen.
Oeps, ik had iet beweerd en dat weggehaald omdat het niet klopte wat ik beweerde. Exuus dan voor de slechte communicatie van mij.Blackjack2win schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:23:
[...]
Kun je aangeven wat specifiek niet klopt? Want dit is wel makkelijk natuurlijk, iemand afknappen zonder zelf iets ten tafel te brengen.
Ik heb ook een powerflex 6kWh en ben wel tevreden over de werking. Aansturing gaat ook via HA. Als deze leeg is in de nacht berekent hij obv toekomstige zonneuren hoeveel hij nog moet bijladen. Dat werkt verassend goed. Ik vind hem daarnaast ook behoorlijk efficiënt met energie omgaan.
Mja, is ook helemaal afhankelijk van hoe je 'm configureerd. Ik heb 'm gewoon op max-alles staan (5%-100%, 7200w) en heb een gemiddelde RTE van 68% momenteel (1179kwh geladen, 804kwh ontladen, op 3x 10kwh). "Not great" zullen we maar zeggen. Maar goed, daarentegen heb ik wel heel wat meer kwh's meer meegepakt dan degene die 'm ultra conservatief afstellen.OdeB schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 00:47:
Ik heb ook een powerflex 6kWh en ben wel tevreden over de werking. Aansturing gaat ook via HA. Als deze leeg is in de nacht berekent hij obv toekomstige zonneuren hoeveel hij nog moet bijladen. Dat werkt verassend goed. Ik vind hem daarnaast ook behoorlijk efficiënt met energie omgaan.
Nu de zomer met de meer-dan-je-kan-laden dagen voorbij zijn gaan we weer een ander spelletje in.
Ik heb vannacht (ja nachtdienst) wat nieuws zien gebeuren. Ik weet niet hoe lang het al is maar de AI-modus kan nu kennelijk ook bij een prijsdal 's nachts laden, vooruitlopend op verbruik in de ochtendpiek.
Dat gaat de goede kant op.
Be small, act BIG.
Als je kijkt naar de prijsverschillen van afgelopen nacht en de dure uren in de ochtend, en je vergeet de ca. 25-30% verliezen (rendament) niet, vraag ik me af of dit zo positief is. Uiteindelijk denk ik dat je nu duurder uit bent geweest. Wellicht moet AI nog meer inleren, of gefinetuned.thaMini schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 04:25:
Ik heb vannacht (ja nachtdienst) wat nieuws zien gebeuren. Ik weet niet hoe lang het al is maar de AI-modus kan nu kennelijk ook bij een prijsdal 's nachts laden, vooruitlopend op verbruik in de ochtendpiek.
Ik heb een powerflex 2000 van 6kW sinds half april. Uit de app haal ik dat er 656,46kW is ontladen en 686,37kW is geladen.
Dan kom ik dus op een RTE van 95,64%
Lijkt me meer dan goed (of doe ik iets verkeerd?)
Waarschijnlijk kijk je naar DC en niet naar AC. Maar dan nog is het best netjes.Shutdown98 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:00:
Ik heb een powerflex 2000 van 6kW sinds half april. Uit de app haal ik dat er 656,46kW is ontladen en 686,37kW is geladen.
2 stacks hier van 7.6 kw
Stack 1: 385.91 charge en 360.76 discharge = 93%
Stack 2: 396.42 charge en 372.83 discharge = 94%
Dit zijn Battery charging waarde uit Homeassistant.
Stack 1: AC input 433.09 AC Out 292.12 = 66%
Stack 2: AC Input 442.03 AC Output 300.32 = 68%
Dus als ik zo lees is er verlies tussen transformator en de cellen en ook naar de AC zijde.
Opzich niet verrassend maar vind het hier wel wat lage RTE.
Stack 1: 385.91 charge en 360.76 discharge = 93%
Stack 2: 396.42 charge en 372.83 discharge = 94%
Dit zijn Battery charging waarde uit Homeassistant.
Stack 1: AC input 433.09 AC Out 292.12 = 66%
Stack 2: AC Input 442.03 AC Output 300.32 = 68%
Dus als ik zo lees is er verlies tussen transformator en de cellen en ook naar de AC zijde.
Opzich niet verrassend maar vind het hier wel wat lage RTE.
What we do in life echo`s in eternity
Na het updaten van de Indevolt app zie ik bij het overzicht van mijn Powerflex nu staan 'ontladen' en 'AC-uitgang'. Allebei met een kwh waarde.
Wat is het verschil tussen deze twee?
[ Voor 8% gewijzigd door Gijs4 op 19-08-2026 18:38 ]
Ik gok dat AC uitgang slaat op het noodstopcontactGijs4 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:38:
Na het updaten van de Indevolt app zie ik bij het overzicht van mijn Powerflex nu staan 'ontladen' en 'AC-uitgang'. Allebei met een kwh waarde.
Lijkt me vreemd, want die heb ik niet in gebruik.gjcvro schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:44:
[...]
Ik gok dat AC uitgang slaat op het noodstopcontact
Dat zegt toch niks over dat je de instelling kunt zien of instellen?Gijs4 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:34:
[...]
Lijkt me vreemd, want die heb ik niet in gebruik.
Het zou een verschil in DC en AC kunnen zijn?Gijs4 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:38:
De andere mogelijkheid is dat ontladen uit de batterij komt en de AC uitgang gevoed wordt door de batterij plus de mttp trackers. Met zon en 100% lading doet de batterij niet ontladen maar komt er wel prik uit de AC uitgang.
Lijkt er wel op, kijkend naar mijn gegevens (ECO). Dus puur energie op interne batterijen. De getotaliseerde AC waarden in/uit vertonen veel groter verschil en is inclusief omzetverliezen (rendament)Nanuk schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:24:
[...]
Het zou een verschil in DC en AC kunnen zijn?
De andere mogelijkheid is dat ontladen uit de batterij komt en de AC uitgang gevoed wordt door de batterij plus de mttp trackers. Met zon en 100% lading doet de batterij niet ontladen maar komt er wel prik uit de AC uitgang.
Dit is een overzichtje van mijn opstelling:
Ik ben zelf ook nog steeds aan het puzzelen wat alle waardes nu precies voorstellen.
De 2000 (zonder ECO) heeft ook 4 sets zonnepanelen aangesloten en heeft 5 accu's extra, de ECO heeft twee accu's en staat in het tuinhuis (geen eigen groep vandaar de 800W limiet). De afgelopen dagen is er eigenlijk niets geladen (circulatie- en warmtepomp van het zwembad verbruikten de weinige zonne-energie die er binnen kwam) Op een gegeven moment was de 2000 zelfs uit het net aan het laden om weer op 10% te komen...
Ik ben zelf ook nog steeds aan het puzzelen wat alle waardes nu precies voorstellen.De 2000 (zonder ECO) heeft ook 4 sets zonnepanelen aangesloten en heeft 5 accu's extra, de ECO heeft twee accu's en staat in het tuinhuis (geen eigen groep vandaar de 800W limiet). De afgelopen dagen is er eigenlijk niets geladen (circulatie- en warmtepomp van het zwembad verbruikten de weinige zonne-energie die er binnen kwam) Op een gegeven moment was de 2000 zelfs uit het net aan het laden om weer op 10% te komen...
Fluence>Ioniq>3>S
Even een opmerking. Ik zag van de week mijn nul op de meter/ eigen verbruik ineens snachts netstroom laden. Dat blijkt achteraf de balanceeractie te zijn die de batterij tot 100 vult.
Andere opmerking.
Als je het noodstroom socket ooit wilt gebruiken als noodstroom, zorg er dan voordat je dat nu reeds aanzet. Bij stroomuitval werkt je app namelijk ook niet meer via de wifi. Of zie ik iets over het hoofd?
Andere opmerking.
Als je het noodstroom socket ooit wilt gebruiken als noodstroom, zorg er dan voordat je dat nu reeds aanzet. Bij stroomuitval werkt je app namelijk ook niet meer via de wifi. Of zie ik iets over het hoofd?
Copyright and left by SED...
Bij stroomuitval kun je met Bluetooth direct verbinding maken met je Indevolt batterij. Via de app kun je dan de noodstroom aanzetten. Ik heb dit getest en het werkt.SED schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:36:
Even een opmerking. Ik zag van de week mijn nul op de meter/ eigen verbruik ineens snachts netstroom laden. Dat blijkt achteraf de balanceeractie te zijn die de batterij tot 100 vult.
Andere opmerking.
Ook heb ik op Discord gevraagd of ze niet een manier kunnen toevoegen om zonder telefoon de noodstroom socket aan te zetten, bijvoorbeeld een 3x druk op de power knop.
Is dit ingewikkeld om te maken ik heb al ha en stuur de Indevolt al aan maar niet op solar forcast of zo. Hoe doe jij dit?OdeB schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 00:47:
Ter inspiratie: BramT in "Homey — A Better Smart Home (Deel 3)"Jessy007 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:04:
[...]
Is dit ingewikkeld om te maken ik heb al ha en stuur de Indevolt al aan maar niet op solar forcast of zo. Hoe doe jij dit?
Die is voor Homey, maar het principe lijkt me eenvoudig na te maken in HA.
Overigens is die versie ook alweer achterhaald; ik heb er nu een extra check bij gezet die de totale verwachte kwh op een dag vergelijkt met het benodigde aantal kwh. Als de verwachte opbrengst te laag is dan blijft hij gewoon NoM doen ongeacht het tijdstip.
Goedemorgen...
Ik zit te twijfelen wel of geen thuisbatterij..
Ik heb 17 zonnepanelen 11 op dak. Ideale ligging en 6 op schuur / carport
Heb eigenlijk groep in schuur en zonnepanelen op zolder via wasmachine aansluiting
Wie heeft tip. Hoeveel indevolt en waar neerzetten.. wil ook weten of er bij stroomuitval de zonnepanelen wel blijven werken ??
Heb eigenlijk groep in schuur en zonnepanelen op zolder via wasmachine aansluiting
Wie heeft tip. Hoeveel indevolt en waar neerzetten.. wil ook weten of er bij stroomuitval de zonnepanelen wel blijven werken ??
Om met de laatste vraag te beginnen. Panelen rechtstreeks op de Indevolt of via een micro-inverter in de bypass blijven wel werken, via een standaard omvormer niet als de stroom uitvalt.nietduur schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:51:
Goedemorgen...
Bij plaatsing in de schuur heb je extra verbruik voor het opwarmen in de winter. Waarschijnlijk gebruikt dat regelmatig meer per dag dan die panelen op de schuur opwekken.
Je kan idd groepen splitsen door extra zekeringen, echter zo ik nooit een groep splitsen waar dan zowel zonnepanelen als een batterij op komen. Het lijkt heel aantrekkelijk omdat je maar weinig kabelverlies hebt maar als je panelen produceren en jij bedenkt dat je ook stroom kunt verkopen of een auto laden dan gaat dat niet helemaal goed in die draad naar de meterkast.
Hoeveel je nodig hebt is persoonlijk. Naar mijn idee is optimaal wat je in de zomer opwekt midden op de dag om te bewaren tot een duurder moment en in de winter wil je de dag door op wat je op een goedkoop moment hebt ingekocht. Meer dan dat kan bijna niet uit, minder wel maar dan laat je geld liggen. Na oudjaar is handel waarschijnlijk nauwelijks lonend dus daar zou ik niet meer voor kopen.
Ik mag hopen dat je de wasmachine aansluiting, zonder separate beveiligingssautomaten, niet ergens anders nog voor gebruikt, zoals... een wasmachine? Anders zou je een zeeeer gevaarlijke situatie hebben gecreerd.nietduur schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:51:
Goedemorgen...
[ Voor 6% gewijzigd door Gronaldo op 21-08-2026 13:17 ]
Doorgaans gaat dit eigenlijk altijd via een pv-verdeler.Gronaldo schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:16:
[...]
Ik mag hopen dat je de wasmachine aansluiting, zonder separate beveiligingssautomaten, niet ergens anders nog voor gebruikt, zoals... een wasmachine? Anders zou je een zeeeer gevaarlijke situatie hebben gecreerd.
Inderdaad via een pv verdeler. Werkt top
Kijk naar je gemiddelde avond-nacht verbruik tussen 18.00 en 07.00 uur ongeveer. Neem dat als je benodigde accu capaciteit. Groter dan dat kan, maar ga je ws nooit terugverdienen.
Veel mensen nemen een veel te grote accu. In de winter doen je zonnepanelen toch veel te weinig. In de zomer zal je veel meer opwekken, maar heeft een grote accu geen zin als je het toch niet op maakt.
Veel mensen nemen een veel te grote accu. In de winter doen je zonnepanelen toch veel te weinig. In de zomer zal je veel meer opwekken, maar heeft een grote accu geen zin als je het toch niet op maakt.
[ Voor 36% gewijzigd door Shutdown98 op 22-08-2026 11:28 ]
Dit is het verhaal met een vast KWh tarief. Met een dynamisch contract veranderd het nogal, dan wil je in de zomer eigenlijk alles tussen 10.00 en 17.00 opslaan omdat het vrijwel niets oplevert. In de winter wil je juist weer tijdens dure uren en mogelijk dagen je goedkoper ingekochte stroom gebruiken.Shutdown98 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:25:
Kijk naar je gemiddelde avond-nacht verbruik tussen 18.00 en 07.00 uur ongeveer. Neem dat als je benodigde accu capaciteit. Groter dan dat kan, maar ga je ws nooit terugverdienen.
Daarnaast kan je een grotere accu nemen om stroom te bewaren voor je auto, dan praat je over echt grotere vermogens en grotere opslag.
Wat is het nut om alles tussen 10 en 17.00 uur in de zomer op te slaan (in mijn geval soms 30-35Kw) als ik in de daaropvolgende avond en nacht maar max 6kW verbruik heb?
De volgende dag kan ik maar 5-6kW laden en zit mijn dure accu nutteloos vol.
In de winter is het goedkoper laden en duurder ontladen ook mogelijk met een accu die is afgestemd op je verbruik, want ook dan is teveel gewoon teveel. Daarbij moet het prijsverschil tussen goedkoop laden en duur ontladen erg groot zijn wil het een beetje schelen.
In de winter is het goedkoper laden en duurder ontladen ook mogelijk met een accu die is afgestemd op je verbruik, want ook dan is teveel gewoon teveel. Daarbij moet het prijsverschil tussen goedkoop laden en duur ontladen erg groot zijn wil het een beetje schelen.
Alles tussen 10 en 17:00 levert vaak erg weinig op, en kost soms zelf geld om terug te leveren (negatieve prijzen). Wanneer je dit overdag opslaat, en in de nacht en/of ochtend ontlaad, dan krijg je voor die stroom vaak een veel betere prijs.Shutdown98 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:09:
Wat is het nut om alles tussen 10 en 17.00 uur in de zomer op te slaan (in mijn geval soms 30-35Kw) als ik in de daaropvolgende avond en nacht maar max 6kW verbruik heb?
Dus in jouw geval zou je overdag bijvoorbeeld 20kWh extra kunnen laden, en deze in de nacht verkopen. Hiermee verdien je snel zo'n 20 cent per kWh (dus een extra 4 euro per dag in de zomer), maar hoef je je in elk geval geen zorgen meer te maken over mogelijke negatieve prijzen.
Bovenstaande geldt natuurlijk alleen bij een dynamisch contract, en in de winter heeft het handelen (dus overdag/goedkoop inkopen om in de nacht/duur te verkopen) een veel lagere opbrengst.
Aanvulling: Voor een maximum opwek van een 30kWh is overigens geen batterij nodig van een zelfde omvang. Vaak heb je aan de helft, dus zo'n 15 a 20 kWh al voldoende om ervoor te zorgen dat je eigen opwek op de momenten dat de prijs nul of negatief is opgeslagen kan worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Ocker op 22-08-2026 14:16 ]
Ik denk dat dat het handelen in de zomer van stroom niet de extra accu capaciteit gaat terugverdienen die je duur moet kopen, laat staan iets opleveren behalve wellicht een goed gevoel (en een legere portefeulle).
Mijn eigen zon verbruik ligt nu al vrij hoog door de huidige accu en vanaf april een kleine ev. Ik gebruik 60% van de eigen zonnestroom afgelopen zomer.
Ik lever dus nog maar 1500kW terug deze zomer. Het direct zelf gebruiken van je eigen stroom is natuurlijk het voordeligst. Maar bepaald ook gelijk dat ik amper kan terugverdienen op handelen met zonnestroom.
Het kan best zijn dat iemand met meer panelen en minder zelf verbruik een andere business case heeft, maar in de basis geloof ik (nu) niet echt in de winstgevendheid van handelen met je pv stroom.
Mijn eigen zon verbruik ligt nu al vrij hoog door de huidige accu en vanaf april een kleine ev. Ik gebruik 60% van de eigen zonnestroom afgelopen zomer.
Ik lever dus nog maar 1500kW terug deze zomer. Het direct zelf gebruiken van je eigen stroom is natuurlijk het voordeligst. Maar bepaald ook gelijk dat ik amper kan terugverdienen op handelen met zonnestroom.
Het kan best zijn dat iemand met meer panelen en minder zelf verbruik een andere business case heeft, maar in de basis geloof ik (nu) niet echt in de winstgevendheid van handelen met je pv stroom.
[ Voor 56% gewijzigd door Shutdown98 op 22-08-2026 15:33 ]
Tsja, ik heb het niet "bedacht" maar gewoon uitgerekend wat de beste balans was tussen aanschaf en voordeel. Gebaseerd op een paar jaar aan data van de P1 meter en zonnepanelen.
En dan nog geen rekening gehouden met handel, mijn insteek was zo veel mogelijk dagen zelfvoorzienend zijn. Boven de 150 dagen werd dat steeds moeilijker, dan merk je dat je steeds meer moet investeren om er een paar dagen bij te winnen.
En dan nog geen rekening gehouden met handel, mijn insteek was zo veel mogelijk dagen zelfvoorzienend zijn. Boven de 150 dagen werd dat steeds moeilijker, dan merk je dat je steeds meer moet investeren om er een paar dagen bij te winnen.
Dat kantelpunt zal ook voor iedereen iets anders liggen vanwege verbruik, pv opwek, pv gebruik etc.gjcvro schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:28:
Tsja, ik heb het niet "bedacht" maar gewoon uitgerekend wat de beste balans was tussen aanschaf en voordeel. Gebaseerd op een paar jaar aan data van de P1 meter en zonnepanelen.
Uitrekenen op basis van data is het beste. AI kan je hier vrij aardig mee helpen ook is mijn ervaring als je data kan aanleveren.
Denk niet dat AI het op dit niveau zou berekenen, maar dat terzijde. Het is inderdaad het slimste om een goede dataset van minimaal een jaar te hebben, het liefst met een zo klein mogelijke interval. Ik weet ook niet of je die zomaar op kunt vragen bij b.v. je netbeheerder. Heb wel eens gezien dat dat mogelijk was (als je al een slimme meter hebt)Shutdown98 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:36:
[...]
Dat kantelpunt zal ook voor iedereen iets anders liggen vanwege verbruik, pv opwek, pv gebruik etc.
Uitrekenen op basis van data is het beste. AI kan je hier vrij aardig mee helpen ook is mijn ervaring als je data kan aanleveren.
Het verschuiven van verbruik en invoeden naar andere momenten levert best wel iets op en dat blijft ook wel zo. Handelen in de zin van inkopen en later weer verkopen is ook niet mijn ding, dat deel is waarschijnlijk na oud en nieuw sowieso niet meer rendabel in NL.Shutdown98 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:09:
Het verschil tussen (vandaag) direct invoeden rond 14.00 of bewaren en invoeden rond 21.00 is een verschil van ruim 20 cent. Dat is best de moeite waard.
Als ik mn auto laad gaat in de zomer het meeste wel daar heen maar ik doe dat niet iedere dag dus houd ik regelmatig best wel wat over.
Daarnaast is het prettig om in de winter een aantal extreem dure uren gewoon te kunnen skippen.
DC en AC is het verschil. Je hebt dus een omvormerverlies van bijna één KWh op ruim vijf KWh dus tegen de 20%.Jan Workum schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 18:50:
Weet iemand wat het verschil in betekenis is van de waarden "Ontladen" en "AC-uitgang" [Afbeelding]
Ah, bedankt. 0,95kWh op 6,3 maakt 15% verlies.Nanuk schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:38:
[...]
DC en AC is het verschil. Je hebt dus een omvormerverlies van bijna één KWh op ruim vijf KWh dus tegen de 20%.
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
Hier al enkele maanden twee torentjes draaien, maar ik ben nog erg zoekende naar de juiste aansturing. Via DAO gaat het op zich prima, maar werkt een combinatie van NOM en kosten-effectief (ont)laden nog niet heel geweldig. Ook laat de RTE van de batterijen nogal te wensen over.
Wat me verder nog niet lukt is het correct aansturen van m'n cluster (van dus twee torentjes). Als DAO met meer dan 2400W wil (ont)laden (som van de twee accu's), dan geeft de Indevolt integratie aan dat dit niet toegestaan is. Gevolg is dat de accu's zich niet aan het geplande schema kunnen houden en nu eigenlijk alleen 'luisteren' naar de main accu (dus max 2400W onderling verdelen).
Nu lijkt het erop dat de officiele Indevolt plugin hier inmiddels een fix voor heeft. Enig idee of deze ook z'n weg gaat vinden naar de HomeAssistant integratie, @Xirt?
Wat me verder nog niet lukt is het correct aansturen van m'n cluster (van dus twee torentjes). Als DAO met meer dan 2400W wil (ont)laden (som van de twee accu's), dan geeft de Indevolt integratie aan dat dit niet toegestaan is. Gevolg is dat de accu's zich niet aan het geplande schema kunnen houden en nu eigenlijk alleen 'luisteren' naar de main accu (dus max 2400W onderling verdelen).
Nu lijkt het erop dat de officiele Indevolt plugin hier inmiddels een fix voor heeft. Enig idee of deze ook z'n weg gaat vinden naar de HomeAssistant integratie, @Xirt?
Al gekeken naar de maximum uitvoer van de cluster? Die moet je los invullen van de torentjes.phpn3rd schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 07:23:
Hier al enkele maanden twee torentjes draaien, maar ik ben nog erg zoekende naar de juiste aansturing. Via DAO gaat het op zich prima, maar werkt een combinatie van NOM en kosten-effectief (ont)laden nog niet heel geweldig. Ook laat de RTE van de batterijen nogal te wensen over.
Ja, die staan netjes op 2400 (eigen groep) + 800 = 3200W, allemaal los ingesteld. Aansturing van het cluster via de app gaat ook zoals verwacht. Opdrachten vanuit DAO worden alleen niet altijd geaccepteerd. Als er volgens DAO geladen moet worden met 2400 + 1100 W, dan komt enkel die 2400W bij het cluster binnen, waarna het als 900/1500 (ongeveer) verdeeld wordt. Dit valt gedeeltelijk op te lossen door de setpoints van de twee torens uit DAO op te tellen, maar HomeAssistant accepteert 3500W niet als setpoint, omdat dit boven de (hardcoded) 2400W zit.Nanuk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:13:
[...]
Al gekeken naar de maximum uitvoer van de cluster? Die moet je los invullen van de torentjes.
Vanacht is mijn SolidFlex Eco in deep (diepe) standby gegaan.
Maar hij komt er nu niet meer uit. Terwijl er al genoeg zonneenergie is om weer op te laden.
Een power cycle, knop paar seconden in drukken, en weer aan heeft niet geholpen.
Iemand dit ook al eens ervaren en hoe op te lossen?
Maar hij komt er nu niet meer uit. Terwijl er al genoeg zonneenergie is om weer op te laden.
Een power cycle, knop paar seconden in drukken, en weer aan heeft niet geholpen.
Iemand dit ook al eens ervaren en hoe op te lossen?
Juist
Stappenplan voor de herstart (Power-cycle)
- Stekker loskoppelen: Trek de stekker van de PowerFlex Eco uit het 230V-stopcontact.
- Uitschakelen: Houd de aan/uit-knop van het apparaat circa 2 seconden ingedrukt totdat het systeem volledig uitschakelt.
- Wachten: Laat het systeem ongeveer 30 tot 60 seconden volledig uitgeschakeld zodat alle restspanning en interne circuits leeglopen.
- Opnieuw opstarten: Steek de stekker weer in het stopcontact en zet het apparaat aan via de aan/uit-knop.
Ik heb die destijds niet doorgevoerd omdat de API documentatie 2400W aangaf. Ik zal even kijken wat ze nu gedaan hebben in zowel code base als documentatie en het eventueel aanpassen.phpn3rd schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 07:23:
Ah, top!Xirt schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:16:
[...]
Ik heb die destijds niet doorgevoerd omdat de API documentatie 2400W aangaf. Ik zal even kijken wat ze nu gedaan hebben in zowel code base als documentatie en het eventueel aanpassen.
Wel interessant dat ik in de documentatie inderdaad 2400W als maximum zie staan, terwijl ik in hun eigen app voor het cluster gewoon netjes 4800W kan kiezen.
Een andere optie zou zijn om het cluster te ontbinden om ze wel los aan te kunnen sturen, maar dan werkt NOM weer goed, omdat ze niet beiden te koppelen zijn aan de Solarmann. Als iemand een goede oplossing heeft dan hoor ik het graag.
Volgens mij moet dit 'm zijn:
https://github.com/home-assistant/core/pull/180014
Ik heb ook mijn contactpersoon bij Indevolt een berichtje gestuurd over de API documentatie die niet correct lijkt te zijn. Now we wait (dependency is inmiddels al gemerged).
Ik heb ook mijn contactpersoon bij Indevolt een berichtje gestuurd over de API documentatie die niet correct lijkt te zijn. Now we wait (dependency is inmiddels al gemerged).
[ Voor 24% gewijzigd door Xirt op 24-08-2026 16:58 ]
Dat heeft helaas niet geholpen.Hans03 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:39:
Stappenplan voor de herstart (Power-cycle)
- Stekker loskoppelen: Trek de stekker van de PowerFlex Eco uit het 230V-stopcontact.
- Uitschakelen: Houd de aan/uit-knop van het apparaat circa 2 seconden ingedrukt totdat het systeem volledig uitschakelt.
- Wachten: Laat het systeem ongeveer 30 tot 60 seconden volledig uitgeschakeld zodat alle restspanning en interne circuits leeglopen.
- Opnieuw opstarten: Steek de stekker weer in het stopcontact en zet het apparaat aan via de aan/uit-knop.
Wel heb ik mijn 5GHz netwerk uitgezet. Toen kom ik de netwerkconfiguratie wel aanpassen en ging de omvormer opnieuw starten en werkt alles weer.
Ik zal dus een dedicated 2.4GHz netwerk maken voor de batterij en P1 meter. Hopelijk komt het daarmee niet meer voor.
Juist
Ik heb een IoT netwerk draaien op alleen 2.4 GHz, ze hangen met z'n drieën daar in het netwerk, tussen de rookmelders en thermostaten.
Be small, act BIG.
Bedankt! Ik heb benieuwd naar het antwoord.Xirt schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:56:
Een aantal maanden geleden werd er beloofd dat er een Enphase integratie zou komen met Indevolt. Is er toevallig iemand die daar de laatste status van weet?
Begreep dat er best wat problemen waren initieel
Die data blijft namelijk nu onzichtbaar in de app.
Ben benieuwd hoe ze dat willen doen, waar zouden ze de data weg kunnen halen?r3agluurder schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:50:
Een aantal maanden geleden werd er beloofd dat er een Enphase integratie zou komen met Indevolt. Is er toevallig iemand die daar de laatste status van weet?
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
En @Hans03 .thaMini schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:59:
Ik heb een IoT netwerk draaien op alleen 2.4 GHz, ze hangen met z'n drieën daar in het netwerk, tussen de rookmelders en thermostaten.
Gisteren al geprobeerd met een dedicated 2.4GHz netwerk. Dat werkt goed.
Het leek me wel slim om ook de SolarEdge omvormer op dit netwerk te zetten, maar die kon opeens met geen enkel netwerk meer verbinding maken. Terwijl hij ze wel ziet. Heel frustrerend.
Vandaag met hulp van ChatGPT gevraagd en die kwam met aangepaste instellingen. Nu werkt alles gelukkig weer.
Voor het overzicht: het gaat om een Unify netwerk met de volgende instellingen:
- 2.4GHz only
- Opties op manual
- Alles uit, behalve:
- Lock 2.4 GHz to channel 6
- Auto DTIM period
[ Voor 12% gewijzigd door Jeldert op 26-08-2026 18:11 ]
Juist
Op Discord is gezegd dat ze aan het testen zijn en half augustus is verplaatst naar half september.r3agluurder schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:50:
Thanks! Dat klinkt hoopvol. Nog even afwachten dus.svijf schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:18:
[...]
Op Discord is gezegd dat ze aan het testen zijn en half augustus is verplaatst naar half september.
Ik denk dat ze dat dan via de Enphase cloud moeten binnenharken. De lokale API hebben ze(Enphase) aardig gesloopt/onmogelijk gemaakt om daar fatsoenlijk data uit te kunnen halen.Jan Workum schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:04:
[...]
Ben benieuwd hoe ze dat willen doen, waar zouden ze de data weg kunnen halen?
Volgens mij heeft Homewizard dat op dezelfde manier werkend gekregen
Approved en onderdeel van HA 2026.9.0. Daarnaast heb ik een berichtje van Indevolt gehad dat de API specificaties nu ook correct zouden moeten zijn.Xirt schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:56:
Een vervelend probleempje met de BK1600 series, het default ontladen wanneer de communicatie met de P1 dongel ontbreekt.
Irritant na het uitpakken en inpluggen (en naarstig op zoek naar het serienummer van de dongel) maar niet echt acceptabel in normaal gebruik.
Bij m'n 'coordinated' cluster maakt het niet uit welke als 'main' is geprogrammeerd, wanneer die 'main' accu het contact met de P1-dongel verliest gaat (alleen) hij met 800W ontladen ook al is de 'Real Time Control' ingesteld op "0W", en de 'sub's gedragen zich netjes.
Dit is te simuleren door de P1 dongel te verwijderen en een minuutje te wachten.
Voor de test zijn de drie accus parallel gekoppeld aan een HW slimme stekker zodat haos een leuk plaatje kan maken, de haos blijft de P1 dongel zien en het wordt ook onthouden in de accu zelf voor het plaatje op de telefoon.
De storing was tussen 09:37-09:53, BK1600-3 is de 'main', het haos plaatje en de telefoon:
Is er ergens een (verborgen) instelling of is dit een gevalletje fabrikantensoftware aanpassen?
Irritant na het uitpakken en inpluggen (en naarstig op zoek naar het serienummer van de dongel) maar niet echt acceptabel in normaal gebruik.
Bij m'n 'coordinated' cluster maakt het niet uit welke als 'main' is geprogrammeerd, wanneer die 'main' accu het contact met de P1-dongel verliest gaat (alleen) hij met 800W ontladen ook al is de 'Real Time Control' ingesteld op "0W", en de 'sub's gedragen zich netjes.
Dit is te simuleren door de P1 dongel te verwijderen en een minuutje te wachten.
Voor de test zijn de drie accus parallel gekoppeld aan een HW slimme stekker zodat haos een leuk plaatje kan maken, de haos blijft de P1 dongel zien en het wordt ook onthouden in de accu zelf voor het plaatje op de telefoon.
De storing was tussen 09:37-09:53, BK1600-3 is de 'main', het haos plaatje en de telefoon:
Is er ergens een (verborgen) instelling of is dit een gevalletje fabrikantensoftware aanpassen?
Bij de powerflex2000 neemt deze het over van het laad/ontlaad schema bij uitval. Daar instellen en dan weer op de slimme meter / eigen gebruik zetten. Waarschijnlijk staat bij laad/ontlaad daar nu 800 watt. Tussendoor wel opslaan. Schema zelf nu overdag op 0 watt ingesteld en in de avond/nacht en vroeg ochtend uren op 150 watt (gemiddeld nacht verbruik, zodat je redelijk 0 op de meter houdt bij uitval)HenkS_ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:02:
Een vervelend probleempje met de BK1600 series, het default ontladen wanneer de communicatie met de P1 dongel ontbreekt.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Helaas niet bij de BK1600's, de afzonderlijke batterijen staan op 'standby' en resp. op 50W, 75W en 100W ontladen.Irene2025 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:06:
[...]
Bij de powerflex2000 neemt deze het over van het laad/ontlaad schema bij uitval.
Op basis van deze labtest verschilt het 1%ruub26 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:15:
wat is de gemiddelde rte van de solidflex en de powerflex verschillen die veel?
https://energienerds.nl/i...ten-van-energienerdsnl-26
Conversie-verlies bij opladen batterij - praktijkervaring
De conversie van AC naar het laden van de thuisbatterij geeft een conversieverlies. Maar hoe hoog is dat verlies in de praktijk als dat verlies wordt beschouwd vanuit de relatie tussen het ingaande AC vermogen en het opgeladen vermogen in de thuisbatterij? Dat is bekeken in onderstaande case.
Zie onderstaande beeld op basis van een test gebaseerd op data uit de Indevolt App, waarbij het AC-laadvermogen in de app steeds is gesteld op waardes tussen de 200 en 2400 Watt, steeds in stappen van 200W. De test is uitgevoerd op een Indevolt Powerflex 2000 Eco installatie met twee extra batterij sets van elk 4000 KwH, dus in totaal 10 KwH capaciteit op 1 omvormer. De gemiddelde temperatuur tijdens de test was gemiddeld 38 graden Celsius. Accu was tijdens test circa 40 procent vol. De laad-instelling in de App was modus Eigen Gebruik.
Het berekend laadverlies door de conversie in absolute termen laat de volgende lijn zien in relatie tot het AC-laadvermogen: 200 (120), 600 (120), 800(120), 1000 (125), 1200 (132), 1400 (140), 1600 (140), 1800 (150), 2000 (155), 2200 (161) en 2400 (170). Kortom, in absolute termen neemt het laadverlies maar beperkt (niet-lineair) toe met het AC-input vermogen.
Opmerking: laadverliezen aan de output kant vallen buiten het bestek van deze analyse.
Vraag:
1. Is dit beeld (relatie AC-ingang vermogen en geladen vermogen) herkenbaar in andere cases?
2. Zijn er opmerkingen te plaatsen bij de methode van deze test? Hoe de test te verbeteren?
3. Houdt de AI-modus van Indevolt wel of geen rekening met de laadverliezen in relatie tot input AC-vermogen?
De conversie van AC naar het laden van de thuisbatterij geeft een conversieverlies. Maar hoe hoog is dat verlies in de praktijk als dat verlies wordt beschouwd vanuit de relatie tussen het ingaande AC vermogen en het opgeladen vermogen in de thuisbatterij? Dat is bekeken in onderstaande case.
Zie onderstaande beeld op basis van een test gebaseerd op data uit de Indevolt App, waarbij het AC-laadvermogen in de app steeds is gesteld op waardes tussen de 200 en 2400 Watt, steeds in stappen van 200W. De test is uitgevoerd op een Indevolt Powerflex 2000 Eco installatie met twee extra batterij sets van elk 4000 KwH, dus in totaal 10 KwH capaciteit op 1 omvormer. De gemiddelde temperatuur tijdens de test was gemiddeld 38 graden Celsius. Accu was tijdens test circa 40 procent vol. De laad-instelling in de App was modus Eigen Gebruik.
Het berekend laadverlies door de conversie in absolute termen laat de volgende lijn zien in relatie tot het AC-laadvermogen: 200 (120), 600 (120), 800(120), 1000 (125), 1200 (132), 1400 (140), 1600 (140), 1800 (150), 2000 (155), 2200 (161) en 2400 (170). Kortom, in absolute termen neemt het laadverlies maar beperkt (niet-lineair) toe met het AC-input vermogen.
Opmerking: laadverliezen aan de output kant vallen buiten het bestek van deze analyse.
Vraag:
1. Is dit beeld (relatie AC-ingang vermogen en geladen vermogen) herkenbaar in andere cases?
2. Zijn er opmerkingen te plaatsen bij de methode van deze test? Hoe de test te verbeteren?
3. Houdt de AI-modus van Indevolt wel of geen rekening met de laadverliezen in relatie tot input AC-vermogen?
Goed initiatief.Jo101 schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:32:
Conversie-verlies bij opladen batterij - praktijkervaring
[Afbeelding]
Vraag:
Kan ik dit interpreteren in een kleine 10% verlies en daar los van het vermogen ongeveer 30 tot 40 W daar bovenop?
Die dertig watt komt wel aardig overeen met mijn inschatting van afgelopen winter dat regelmatig mijn zon er wel in ging maar er eigenlijk niet meer uit kwam.
Min of meer wel ja.Nanuk schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:04:
[...]
Goed initiatief.
Kan ik dit interpreteren in een kleine 10% verlies en daar los van het vermogen ongeveer 30 tot 40 W daar bovenop?
Bij dit soort elektronica is er altijd een 'basis'gebruik van 5-10% van het nominale vermogen enkel en alleen om het actief te houden (in dit geval van de 2400W), plus een 1-5% van het werkelijk omgezet vermogen.
Vergelijk het met de draaiende auto-motor als je in een drukke stad voor een stoplicht staat, een klein stadsautootje is zuinig maar haalt net 80 km/u, een comfortabele 130 km/u V8 begint te slurpen zodra het contactsleuteltje wordt omgedraaid.
:strip_exif()/f/image/Jkz8Dv09a2lCmENGBa40YP2d.jpg?f=fotoalbum_large)