't is niet een vertraagde reactie op een vermogensvraag? Zoals een quooker, die zijn berucht. Of een ander verwarmingstoestel zoals zoals in boiler?marcel_72 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 05:51:
Kan iemand mij verklaren waarom mijn solidflex 2000 op 1 dag s avond snacht bijna op volvermogen gaat ontladen zonder enige rede? Hij gaat terug exporteren naar het net terwijl ik dit op 0 heb ingesteld
Boiler staat uit van 23 tot 7 en quooker hebben we niet maar dank voor mee denken
Ik denk dat je het eerst moet zoeken in de overige instellingen. Wordt de nul export niet overruled door een andere instelling?marcel_72 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 05:51:
Kan iemand mij verklaren waarom mijn solidflex 2000 op 1 dag s avond snacht bijna op volvermogen gaat ontladen zonder enige rede? Hij gaat terug exporteren naar het net terwijl ik dit op 0 heb ingesteld
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
Dat denk ik ook. Dynamisch tarief of standby modus ofzo?Jan Workum schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:28:
[...]
Ik denk dat je het eerst moet zoeken in de overige instellingen. Wordt de nul export niet overruled door een andere instelling?
Bij mij gaf hij ook kuren toen hij in standby modus stond.
[ Voor 11% gewijzigd door Joeri op 21-06-2026 12:16 ]
Ik heb veel gezocht in de app maar kan niks vinden dat de batterij opdracht geeft tot exporteren
Snacht leverd de batterij al weken zo ronde 250 watt gemiddeld aan de woning.
Maar zoals de grafiek laat zien schiet hij om hoog naar max ontladen en okk nog eens op verschillende tijdstippen aaneengesloten ontladen tot de SoC van 10 % die ik heb ingesteld
Maar zoals de grafiek laat zien schiet hij om hoog naar max ontladen en okk nog eens op verschillende tijdstippen aaneengesloten ontladen tot de SoC van 10 % die ik heb ingesteld
Ik heb nu wel de diepe stand-by tijd van 3 uur uitgezet
Ik heb wel dynamisch contract via zonneplan en de gevens ingevoerd in de app exhter staat de modus op eigen gebruik dus dat zal geen effect hebben
Ik heb wel dynamisch contract via zonneplan en de gevens ingevoerd in de app exhter staat de modus op eigen gebruik dus dat zal geen effect hebben
[ Voor 57% gewijzigd door marcel_72 op 21-06-2026 12:45 ]
Wat geven de andere grafieken voor beeld?marcel_72 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:41:
Snacht leverd de batterij al weken zo ronde 250 watt gemiddeld aan de woning.
Ja, maar dan van alles tegelijk? Huisje dus? Geen idee of het helpt hoor. Ik heem aan dat je zelf al de rest bekeken hebt. En weet je zeker dat hij op eigen verbruik staat? Alle updates gedraaid?
Ik zou het zoeken in de apparaatstatus van de dynamische prijsmodus en dan bedrijfsplan. Diep standby moet toch altijd aanstaan van 00.00 tot 24.00 uur voor de meeste efficiëntie dacht ik?
Edit: laat maar, ik zie nu dat je niet dynamische prijsmodus gebruikt maar de modus eigen verbruik
Edit: laat maar, ik zie nu dat je niet dynamische prijsmodus gebruikt maar de modus eigen verbruik
[ Voor 21% gewijzigd door Joeri op 21-06-2026 14:34 ]
Dankjewel voor meedenkenJoeri schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:31:
Ik zou het zoeken in de apparaatstatus van de dynamische prijsmodus en dan bedrijfsplan. Diep standby moet toch altijd aanstaan van 00.00 tot 24.00 uur voor de meeste efficiëntie dacht ik?
Ja, veel beter een vast contract nemen en gewoon worgen voor 0 op de meter.
Niks prijzen invullen, enkel modus eigen verbruik en dat werkt altijd perfect.
Al die dynamische onzin werkt voor geen meter en al zeker niet als je daarvoor je batterij laat degraderen.
In de winter zit je met torenhoge prijzen en ben je heel de dag te stressen met je gsm.. leuk he
Niks prijzen invullen, enkel modus eigen verbruik en dat werkt altijd perfect.
Al die dynamische onzin werkt voor geen meter en al zeker niet als je daarvoor je batterij laat degraderen.
In de winter zit je met torenhoge prijzen en ben je heel de dag te stressen met je gsm.. leuk he
Nou ik zit zeker niet te stressen over hoe en wat dat zeker niet en die toren hoge prijzen valt best eerlijk gezegd heb het nu een jaar en ben goedkoper uit dat met vast contract ervoor dus....
Ik zit zelf ook op de wip aangezien mijn (twee tarieven) contract ook aan het eind van dit jaar afloopt. Maar niemand weet hoelang het dynamische systeem nog blijft bestaan. Tennet heeft al aan de bel getrokken vanwege de vele thuisbatterijen die tegelijkertijd actief worden bij wisseling van de tarieven en daarmee weer voor instabiliteit zorgen op het net. Tennet wil dan ook dat er een vertraging komt op de wijzigingen zodat ze op tijd kunnen inspelen op de 'tsunami' van energie..marcel_72 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:47:
Nou ik zit zeker niet te stressen over hoe en wat dat zeker niet en die toren hoge prijzen valt best eerlijk gezegd heb het nu een jaar en ben goedkoper uit dat met vast contract ervoor dus....
Ik probeer momenteel met 'nul-op-de-meter' instellingen te draaien. 's nachts staat de auto te laden (4 tot 5 keer in de week) en dan helpt de Indevolt gedeeltelijk mee, dit percentage ben ik mee aan het spelen.
Maar ik heb het systeem nog maar een paar weken dus kan er nog niet veel over zeggen.
[ Voor 4% gewijzigd door gertk op 21-06-2026 18:40 ]
Fluence>Ioniq>3>S
Welke p1 meter gebruik je om de Indevolt aan te sturen? Welke omvormer gebruik je?marcel_72 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 05:51:
Wij gebruiken micro-omvormers van APsystems en die worden door de app. niet goed herkent en kan ik ook niet als omvormer aan de app toevoegen. De Infographics onder de knop huis (noem je dat zo?) is niet betrouwbaar en daarom monitor ik (niet live) zelfvoorzienend (blauw) in de Homewizard app.
Daarnaast wordt de p1 meter van Homewizard, door thuisbatterij.nl, niet volledig ondersteunt. Waar ik tegen aanliep is dat mijn batterij na 2 dagen voor mij onverwacht gedrag gingen vertonen. Maar omdat thuisbatterij dus geen ondersteuning kan bieden deze toch maar vervangen door de Solarman. Ook dit werkte niet optimaal maar door ook de Homewizard P1 meter toe te voegen werkten het naar ons zin alhoewel de eerder genoemde Infograhics nog steeds niet klopt. Dit laatste schijnt volgens thuisbatterij.nl vaker zo te zijn bij micro-omvormers. Toch werkt alles betrouwbaar want dat kan ik in de Homewizard app. zien. Maar we kregen het pas betrouwbaar toen we eerst de P1 meter van Solerman toevoegde en daarna ook de P1 meter van Homewizard.
(Het probleem was dus niet de update die we ook hadden gedaan)
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Ik gebruik alleen de homewizard p1 meter en dat werkt hier probleemloos. Ik hou verder alles bij in home-assistant en een losse database en zie buiten de quooker pieken eigenlijk geen raar gedrag.WAF1 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:43:
[...]
Welke p1 meter gebruik je om de Indevolt aan te sturen? Welke omvormer gebruik je?
Wij gebruiken micro-omvormers van APsystems en die worden door de app. niet goed herkent en kan ik ook niet als omvormer aan de app toevoegen. De Infographics onder de knop huis (noem je dat zo?) is niet betrouwbaar en daarom monitor ik (niet live) zelfvoorzienend (blauw) in de Homewizard app.
Daarnaast wordt de p1 meter van Homewizard, door thuisbatterij.nl, niet volledig ondersteunt. Waar ik tegen aanliep is dat mijn batterij na 2 dagen voor mij onverwacht gedrag gingen vertonen. Maar omdat thuisbatterij dus geen ondersteuning kan bieden deze toch maar vervangen door de Solarman. Ook dit werkte niet optimaal maar door ook de Homewizard P1 meter toe te voegen werkten het naar ons zin alhoewel de eerder genoemde Infograhics nog steeds niet klopt. Dit laatste schijnt volgens thuisbatterij.nl vaker zo te zijn bij micro-omvormers. Toch werkt alles betrouwbaar want dat kan ik in de Homewizard app. zien. Maar we kregen het pas betrouwbaar toen we eerst de P1 meter van Solerman toevoegde en daarna ook de P1 meter van Homewizard.
(Het probleem was dus niet de update die we ook hadden gedaan)
Ik gebruik nu weer de P1 van HW echter heb ik ook de smd3 van indevolt , ik moet nu uitvogelen of dat dit opeens de boosdoener is.
Ik heb voor de rest niets gewijzigd in de app en er staat ook niet in wat maar zou kunnen leiden tot tevreden op maximaal vermogen.
Staat ingesteld op eiegen gebruik ,onder terug voeden grid.
PV is niet rechtstreeks op de solidflex aangesloten is een SMA systeem.
Maar heden nacht geen bijzonderheden waargenomen geen ontlading van de batterij dat is dus positief blijft de vraag waar komt het vandaan
Ik heb voor de rest niets gewijzigd in de app en er staat ook niet in wat maar zou kunnen leiden tot tevreden op maximaal vermogen.
Maar heden nacht geen bijzonderheden waargenomen geen ontlading van de batterij dat is dus positief blijft de vraag waar komt het vandaan
Hoe goed is je wifi dekking bij de accu en bij de p1 meter? Heeft je wifi router soms een spaarstand die in de nacht inspringt waardoor 1 van beide ineens een slecht bereik kan hebben?marcel_72 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:38:
Ik gebruik nu weer de P1 van HW echter heb ik ook de smd3 van indevolt , ik moet nu uitvogelen of dat dit opeens de boosdoener is.
Dekking is goed dit is tijdens installatie gecheckt, snacht geen spaarstand, echter heb ik zowel de batterij als de p1 meter prio gegeven met data overdracht.
Voorals nog geen gekke dingen waargenomen vandaag laad keurig op.
Top voor meedenken
Voorals nog geen gekke dingen waargenomen vandaag laad keurig op.
Top voor meedenken
Ik heb dit weekend toch eens een grote vloerventilator bij de accu's gezet. Ze staan op de zolder van de garage en daar wordt het op dagen als deze bloedheet, terwijl ze natuurlijk ook nog eens keihard aan het werk zijn om te laden, dus de temperaturen lopen best hoog op, met pieken richting de 50 graden. Nu een simpele slimme schakelaar er tussen en als 1 van de temperaturen boven de 40 komt gaat de fan aan, daarmee blijft nu de temperatuur zo rond de 40/41 graden hangen.
Even een vraag, zien jullie ook wel eens dat de accu (in 0-op-meter modus) bij lage zonnepanelen opbrengst net op het kantelpunt zit van laden en inactief en dan een tijdje heen en weer gaat tussen die 2 statussen?
Dit omdat het verbruik in huis ongeveer net gelijk is aan de opbrengst van de zonnepanelen.
Ik zet de omvormer van de zonnepanelen trouwens pas aan als de 'zon-instraling' waarde van het dichtsbijzijnde weerstation hoog genoeg is (rond 9.25 in screenshot). Wellicht moet ik dit nog meer tweaken om deze situatie te voorkomen?
Na 9.25 uur zie je dus dat de accu met tussenpozen gaat laden (blauw) maar ook weer naar inactief springt, en dat een stuk of 20 keer na elkaar.
Dit komt omdat het verbruik in huis ongeveer gelijk is aan de opbrengst van de zonnepanelen op dat moment.
Na 10.24 uur is er blijkbaar genoeg zonne-opbrengst om zonder tussenpozen de accu te kunnen laden en dan blijft het stabiel.
Dezelfde situatie maar dan omgekeerd komt ook voor bij zonsondergang, tenzij ik eerder de zonnepanelen al uitschakel.
De accu gaat hier niet echt heel soepel mee om vind ik.
(Accu uitgangsvermogen heb ik trouwens niet opgenomen in de grafiek want dat was alleen maar eenmalig een kop koffie die gezet werd met 2000 watt eenmalig, daarna 0. Dus niet relevant voor deze situatie verder)
Dit omdat het verbruik in huis ongeveer net gelijk is aan de opbrengst van de zonnepanelen.
Ik zet de omvormer van de zonnepanelen trouwens pas aan als de 'zon-instraling' waarde van het dichtsbijzijnde weerstation hoog genoeg is (rond 9.25 in screenshot). Wellicht moet ik dit nog meer tweaken om deze situatie te voorkomen?
Na 9.25 uur zie je dus dat de accu met tussenpozen gaat laden (blauw) maar ook weer naar inactief springt, en dat een stuk of 20 keer na elkaar.
Dit komt omdat het verbruik in huis ongeveer gelijk is aan de opbrengst van de zonnepanelen op dat moment.
Na 10.24 uur is er blijkbaar genoeg zonne-opbrengst om zonder tussenpozen de accu te kunnen laden en dan blijft het stabiel.
Dezelfde situatie maar dan omgekeerd komt ook voor bij zonsondergang, tenzij ik eerder de zonnepanelen al uitschakel.
De accu gaat hier niet echt heel soepel mee om vind ik.
(Accu uitgangsvermogen heb ik trouwens niet opgenomen in de grafiek want dat was alleen maar eenmalig een kop koffie die gezet werd met 2000 watt eenmalig, daarna 0. Dus niet relevant voor deze situatie verder)
[ Voor 6% gewijzigd door vrieske op 22-06-2026 13:55 ]
Alternatief voor minder warmte ontwikkeling is minder hard laden, bv met 750 watt. Scheelt je ook zo weer een graad of 8 weet ik uit eigen ervaring (t.o.v. laden met 2400 watt).gjcvro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:06:
Ik heb dit weekend toch eens een grote vloerventilator bij de accu's gezet. Ze staan op de zolder van de garage en daar wordt het op dagen als deze bloedheet, terwijl ze natuurlijk ook nog eens keihard aan het werk zijn om te laden, dus de temperaturen lopen best hoog op, met pieken richting de 50 graden. Nu een simpele slimme schakelaar er tussen en als 1 van de temperaturen boven de 40 komt gaat de fan aan, daarmee blijft nu de temperatuur zo rond de 40/41 graden hangen.
Ik heb zelf een 'dynamische' oplaadlimiet bedacht voor de accu in homeassistant.
Die kijkt naar aantal uren tot zonsondergang, haalt er wat marge vanaf, berekend dan afhankelijk van de huidige SOC met hoeveel watt er geladen moet worden om (zeer waarschijnlijk) vol te komen aan einde van de dag en stelt dat in op de accu.
In de praktijk tot nu toe in de zomer blijft deze limiet op 750 watt staan de hele dag.
Als er een grote bui tussendoor komt dan gaat de limiet wat omhoog om 'gemiste laadpercentage' wat te compenseren en reset daarna weer naar de default van 750 watt.
Dat gebeurd bij mij ook, m'n BK1600 houdt niet van <50 W.vrieske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:38:
Even een vraag, zien jullie ook wel eens dat de accu (in 0-op-meter modus) bij lage zonnepanelen opbrengst net op het kantelpunt zit van laden en inactief en dan een tijdje heen en weer gaat tussen die 2 statussen?
Wanneer je de PV inverter inschakeld bij zonsopkomst zie je hetzelfde (waarschijnlijk) rond dezelfde tijd, en ook tijdens zonsondergang, maar je hebt wel meer nuttige opbrengst tijdens het ontbijt en avondeten.
Misschien is een programma regel: "IF ABS(HW-P1) <55 Watt THEN battery = standby" een simpele oplossing.
Ik ben nog op zoek naar "HomeAssistant for Dummies"*
Ja ik vind het wel lastig, moet ik nu dingen aan gaan passen om het geflapper (zie 2 posts hierboven) te voorkomen of kan de accu dit wel 'hebben' ?
En als ik er dan wel iets aan ga doen, wat is een goede manier?
De accu geautomatiseerd tijdelijk op inactief/standby zetten zolang er nog niet 'genoeg' zonnestroom is met onderstaande knop? Maar hoe krijg ik em er dan weer uit de standby en weer in de 0-op-meter modus ?
Ik ben een beetje huiverig om dit aan te klikken haha. @Xirt ik hoop dat jij dit weet?
De accu geautomatiseerd tijdelijk op inactief/standby zetten zolang er nog niet 'genoeg' zonnestroom is met onderstaande knop? Maar hoe krijg ik em er dan weer uit de standby en weer in de 0-op-meter modus ?
Ik ben een beetje huiverig om dit aan te klikken haha. @Xirt ik hoop dat jij dit weet?
Ja, dat heb ik ook, maar op dit moment werd hij zelfs met 400 watt warm. vanaf 80% laad ik sowieso nog maar met 100 watt. Dan nog bleef de temp hoog, dus heb nu het alternatief gekozen: zo snel mogelijk in de ochtend vol maken, dan kunnen ze de rest van de dag stilstaan. Grootste nadel is dat ik de hoofdaccu niet kan limiteren, omdat ik hem dan niet meer terug krijg op 7200 watt en als ik die op 2400 zet geld dat voor de hele hub..vrieske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:47:
[...]
Alternatief voor minder warmte ontwikkeling is minder hard laden, bv met 750 watt. Scheelt je ook zo weer een graad of 8 weet ik uit eigen ervaring (t.o.v. laden met 2400 watt).
Ik heb zelf een 'dynamische' oplaadlimiet bedacht voor de accu in homeassistant.
Die kijkt naar aantal uren tot zonsondergang, haalt er wat marge vanaf, berekend dan afhankelijk van de huidige SOC met hoeveel watt er geladen moet worden om (zeer waarschijnlijk) vol te komen aan einde van de dag en stelt dat in op de accu.
In de praktijk tot nu toe in de zomer blijft deze limiet op 750 watt staan de hele dag.
Als er een grote bui tussendoor komt dan gaat de limiet wat omhoog om 'gemiste laadpercentage' wat te compenseren en reset daarna weer naar de default van 750 watt.
Claude er in zetten. Die vertel je gewoon wat je wil hebben, hij regelt het voor je. Alleen bij sommige settings moet je hem vertellen wat de mogelijkheden zijn. Wel briljant om snel te achterhalen waarom iets niet werkt zoals je hoopt.HenkS_ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:06:
[...]
Dat gebeurd bij mij ook, m'n BK1600 houdt niet van <50 W.
Wanneer je de PV inverter inschakeld bij zonsopkomst zie je hetzelfde (waarschijnlijk) rond dezelfde tijd, en ook tijdens zonsondergang, maar je hebt wel meer nuttige opbrengst tijdens het ontbijt en avondeten.
Misschien is een programma regel: "IF ABS(HW-P1) <55 Watt THEN battery = standby" een simpele oplossing.
Ik ben nog op zoek naar "HomeAssistant for Dummies"*
De status van de accu schakelt niet tussen 'laden' en 'ontladen' dus in dat opzicht is er (volgens mij) niks aan de hand.vrieske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:22:
Ja ik vind het wel lastig, moet ik nu dingen aan gaan passen om het geflapper (zie 2 posts hierboven) te voorkomen of kan de accu dit wel 'hebben' ?
[Afbeelding]
Als je op "standby" klikt dan verwacht ik als volgende 'klik'-keuze weer "eigen verbruik voorrang" te zien, maar m'n BK1600 app heeft die keuzemogelijkheid niet dus kan ik het niet voor je testen.
Iemand ook al opgevallen, dat hij soms zelfs aan 2700 watt ontlaat, waar we natuurlijk heel blij mee zijn om pieken op te vangen
Wat is je punt?Paulo123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:11:
Iemand ook al opgevallen, dat hij soms zelfs aan 2700 watt ontlaat, waar we natuurlijk heel blij mee zijn om pieken op te vangen
Er lijkt een barst mode te zijn. Ik heb alleen de omvormer module. Die kan max 1 KW maar ik zie bij de start vaak 1.13 KW wat later zakt naar 1 KW.Paulo123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:11:
Dat bitflusher een antwoord geeft waar we wel wat aan hebben
Deze knop zet de accu in "Real Time Control - Standby"-modus. Je kan dus ofwel in Real Time Control een charge / discharge command sturen (service / action in HA) of de modus weer zetten op "Self-Consumption Prioritized" om er weer uit te komen.vrieske schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:22:
Ja ik vind het wel lastig, moet ik nu dingen aan gaan passen om het geflapper (zie 2 posts hierboven) te voorkomen of kan de accu dit wel 'hebben' ?![]()
[Afbeelding]
Ah oke, dus je kan op 2 manieren de accu in realtime modus zetten? En beide manieren doen exact hetzelfde?Xirt schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:18:
[...]
Deze knop zet de accu in "Real Time Control - Standby"-modus. Je kan dus ofwel in Real Time Control een charge / discharge command sturen (service / action in HA) of de modus weer zetten op "Self-Consumption Prioritized" om er weer uit te komen.
- via de knop 'schakel standbymodus in'
- via de modus selectie dropdown
Het selecteren van de modus is de meest expliciete manier om naar "Real Time Control"-modus te gaan (met de laatst gebruikte instellingen, dus bijv. "standby"). Het drukken van de knop (standby modus) of het gebruiken van acties (charge / discharge) zorgen ervoor dat je ook naar de "Real Time Control"-modus gaat, maar geven dan ook gelijk een nieuwe opdracht (standby / charge / discharge).
In de meeste gevallen zal de P1 van Homewizard gewoon werken. Het gaat mogelijk om de combinatie Homwizard en mijn micro-omvormers. Thuisbatterij.nl geeft via hun AI assistent aan dat de app met micro-omvormers afwijkende plaatjes (infographics) kunnen laten zien terwijl toch alles perfect werkt. Met alleen de p1 meter van Homewizard "stroomde" de infographics helemaal niet en er werd geadviseerd, de p1-meter Solerman te gebruiken. Homewizard werd qua advies niet door Thuisbatterij.nl ondersteunt dus ik moest wel wisselen..gjcvro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:21:
[...]
Ik gebruik alleen de homewizard p1 meter en dat werkt hier probleemloos. Ik hou verder alles bij in home-assistant en een losse database en zie buiten de quooker pieken eigenlijk geen raar gedrag.
Ook met Solerman kan ik dus in de app niet goed zien wat mijn huis doet, ik kan wel goed live zien wat de batterij doet en dat is het belangrijkste want mijn batterij wordt in Homewizard (nog) niet apart gemeten. Wel kan ik in de grafiek zelfvoorzienend van Homewizard zien of en wanneer de batterij oplaadt. Daar zie ik dus ook snel dat er iets afwijkt.
De infographics in de app van Indevolt ziet niet goed wat mijn micro-omvormers doen en ik heb tot nu toe niet goed de vinger erop kunnen leggen wat deze wel laat zien. (De optelsom van de opbrengst zonnepanelen, de levering door de batterij en de gegevens uit de laadpaal, kloppen niet met elkaar) Op dit moment er is bijv. geen opbrengst van de panelen maar bij Last is niks te zien terwijl er natuurlijk wel stroom wordt verbruikt.. Daarom val ik voor monitoring wat er in huis gebeurt terug op de Homewizard app en is de P1-meter van Homewizard ook toegevoegd. Het leek dat de batterij door die toevoeging zich weer voorspelbaarder ging gedragen.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Daar zal een verschil zitten, de infograpgics in de app kunnen bij mij ook nooit goed werken omdat maar 2 van de 3 omvormers bekend zijn in het systeem, dus het enige wat voor mij nut heeft is wat de p1 meter laat zien en wat de accu afgeeft/opneemt. Omdat de 3e set helemaal geen manier heeft om te communiceren, heb ik in homewizard er een berekende waarde van gemaakt op basis van de 2 bekende waardes om een klein beetje inzicht te krijgen.WAF1 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:02:
[...]
In de meeste gevallen zal de P1 van Homewizard gewoon werken. Het gaat mogelijk om de combinatie Homwizard en mijn micro-omvormers. Thuisbatterij.nl geeft via hun AI assistent aan dat de app met micro-omvormers afwijkende plaatjes (infographics) kunnen laten zien terwijl toch alles perfect werkt. Met alleen de p1 meter van Homewizard "stroomde" de infographics helemaal niet en er werd geadviseerd, de p1-meter Solerman te gebruiken. Homewizard werd qua advies niet door Thuisbatterij.nl ondersteunt dus ik moest wel wisselen..
Ook met Solerman kan ik dus in de app niet goed zien wat mijn huis doet, ik kan wel goed live zien wat de batterij doet en dat is het belangrijkste want mijn batterij wordt in Homewizard (nog) niet apart gemeten. Wel kan ik in de grafiek zelfvoorzienend van Homewizard zien of en wanneer de batterij oplaadt. Daar zie ik dus ook snel dat er iets afwijkt.
De infographics in de app van Indevolt ziet niet goed wat mijn micro-omvormers doen en ik heb tot nu toe niet goed de vinger erop kunnen leggen wat deze wel laat zien. (De optelsom van de opbrengst zonnepanelen, de levering door de batterij en de gegevens uit de laadpaal, kloppen niet met elkaar) Op dit moment er is bijv. geen opbrengst van de panelen maar bij Last is niks te zien terwijl er natuurlijk wel stroom wordt verbruikt.. Daarom val ik voor monitoring wat er in huis gebeurt terug op de Homewizard app en is de P1-meter van Homewizard ook toegevoegd. Het leek dat de batterij door die toevoeging zich weer voorspelbaarder ging gedragen.
Hoe maak je in homewizard een berekende waarde?gjcvro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:14:
[...]
heb ik in homewizard er een berekende waarde van gemaakt op basis van de 2 bekende waardes om een klein beetje inzicht te krijgen.
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Gisteren mijn Indevolt-setup geüpgraded met 2x SF3800-accu’s. Dat was nog best een struggle.
Het begon al met het uitschakelen van het systeem. Alleen de stekker eruit trekken en de knop indrukken is dus niet genoeg als er nog inkomende PV is. De panelen moeten eerst losgekoppeld worden voordat het systeem echt uitgaat.
De toren opnieuw opbouwen was door de hoogte, vooral bij de inverter, ook nog een uitdaging. Ik moet mijn schouders toch wat meer gaan trainen.
Maar goed: nu 15 kWh aan semi-solid accu’s. Gelukkig is dat met de PV-opwek van deze week ook makkelijk vol te krijgen.
Maar… door de nieuwe accu’s moest ik ook firmware-updates doen, en nu heb ik het idee dat de API trager is geworden. Self-consumption lijkt ook grilliger dan normaal.
Het begon al met het uitschakelen van het systeem. Alleen de stekker eruit trekken en de knop indrukken is dus niet genoeg als er nog inkomende PV is. De panelen moeten eerst losgekoppeld worden voordat het systeem echt uitgaat.
De toren opnieuw opbouwen was door de hoogte, vooral bij de inverter, ook nog een uitdaging. Ik moet mijn schouders toch wat meer gaan trainen.
Maar goed: nu 15 kWh aan semi-solid accu’s. Gelukkig is dat met de PV-opwek van deze week ook makkelijk vol te krijgen.
Maar… door de nieuwe accu’s moest ik ook firmware-updates doen, en nu heb ik het idee dat de API trager is geworden. Self-consumption lijkt ook grilliger dan normaal.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
met een template sensor of een combine sensor.BramT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Hoe maak je in homewizard een berekende waarde?
bv
code:
en1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| {% set tasmota = states('sensor.tasmota_energy_power_2') | float(0) %}
{% set rdd1 = states('sensor.powerstream2_energy_power') | float(0) %}
{% set rdd3 = states('sensor.powerstream3_energy_power') | float(0) %}
{% set battery = states('sensor.ald071024070196_instantaneous_battery_i_o') | float(0) %}
{{ tasmota + rdd1 + rdd3 + (battery | abs) }} |
AVG kWh Consumed
code:
1
2
3
| {% set soc = states('number.avg_soc') | float(0) %}
{% set cap = states('input_number.acvg_capacity_kwh') | float(15) %}
{{ ((1 - soc/100) * cap) | round(3) }} |
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Welk merk omvormer zie jij dan niet?gjcvro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:14:
[...]
Daar zal een verschil zitten, de infograpgics in de app kunnen bij mij ook nooit goed werken omdat maar 2 van de 3 omvormers bekend zijn in het systeem, dus het enige wat voor mij nut heeft is wat de p1 meter laat zien en wat de accu afgeeft/opneemt. Omdat de 3e set helemaal geen manier heeft om te communiceren, heb ik in homewizard er een berekende waarde van gemaakt op basis van de 2 bekende waardes om een klein beetje inzicht te krijgen.
* BramT heeft zo'n donkerbruin vermoeden dat jullie het niet echt over homewizard hebbenkmf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:42:
[...]
met een template sensor of een combine sensor.
bvcode:en
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11{% set tasmota = states('sensor.tasmota_energy_power_2') | float(0) %} {% set rdd1 = states('sensor.powerstream2_energy_power') | float(0) %} {% set rdd3 = states('sensor.powerstream3_energy_power') | float(0) %} {% set battery = states('sensor.ald071024070196_instantaneous_battery_i_o') | float(0) %} {{ tasmota + rdd1 + rdd3 + (battery | abs) }}
AVG kWh Consumedcode:
1 2 3{% set soc = states('number.avg_soc') | float(0) %} {% set cap = states('input_number.acvg_capacity_kwh') | float(15) %} {{ ((1 - soc/100) * cap) | round(3) }}
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Ehm BramT is wakkerder dan wij...BramT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:20:
[...]
* BramT heeft zo'n donkerbruin vermoeden dat jullie het niet echt over homewizard hebben
In mijn verdediging, ik heb nog wel de originele in gebruik naast Home Assistant..
[ Voor 24% gewijzigd door gjcvro op 23-06-2026 17:33 ]
Ik meen hier gelezen te hebben dat het off-grid stopcontact constant aanzetten/laten zorgt voor een hoger verbruik van de accu, kan het alleen zo niet terugvinden.
Reden van de vraag is dat ik de accu in onze overkapping wil plaatsen achter een onderverdeler in de schuur. Ik wil dan de verlichting in en bij de overkapping en de zwembadpomp op het off-grid stopcontact aansluiten om zodanig binnen de afgezekerde stroomwaarde te blijven.
Wat voor eventueel extra verbruik van de accu moet ik hierbij aan denken?
Reden van de vraag is dat ik de accu in onze overkapping wil plaatsen achter een onderverdeler in de schuur. Ik wil dan de verlichting in en bij de overkapping en de zwembadpomp op het off-grid stopcontact aansluiten om zodanig binnen de afgezekerde stroomwaarde te blijven.
Wat voor eventueel extra verbruik van de accu moet ik hierbij aan denken?
Ik lees in de handleiding van de Solidflex op pagina 20 dat de backup-terminal ook gebruikt kan worden om een micro inverter aan te sluiten tot max 2400w.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0596/6367/9587/files/SolidFlex2000SeriesManual.pdf?v=1774602332
Maar de uitleg vind ik hier wat summier. Begrijp ik het dan goed dat als er grid is dan werkt die terminal met een microinverter er op gewoon als een grid-tied stopcontact zeg maar en kan je dat vermogen gewoon gebruiken om de batterij op teladen, in huis te gebruiken of te exporteren naar grid?
En als de stroom wegvalt op de grid-connected terminal, wordt de backup terminal dan opeens een generator stopcontact? Valt de micro omvormer dan uit of "denkt" hij dat er nog steeds een grid is en gebruikt de solidflex dat vermogen om te laden? Op die manier heb je de 4 mppt poorten dan eigenlijk niet nodig.
Ik hoop zo mijn goodwe 1500watt inverter zo aan te sluiten die ik al in mijn schuur heb hangen. Die zit namelijk ook al achter zijn eigen automaat in de meterkast Als de pleuris echt uitbreekt a.k.a langdurig geen stroom, dan kan ik altijd nog de PV panelen anders bedraden en direct aansluiten op die mppt trackers...
Alvast bedankt voor het meedenken
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0596/6367/9587/files/SolidFlex2000SeriesManual.pdf?v=1774602332
Maar de uitleg vind ik hier wat summier. Begrijp ik het dan goed dat als er grid is dan werkt die terminal met een microinverter er op gewoon als een grid-tied stopcontact zeg maar en kan je dat vermogen gewoon gebruiken om de batterij op teladen, in huis te gebruiken of te exporteren naar grid?
En als de stroom wegvalt op de grid-connected terminal, wordt de backup terminal dan opeens een generator stopcontact? Valt de micro omvormer dan uit of "denkt" hij dat er nog steeds een grid is en gebruikt de solidflex dat vermogen om te laden? Op die manier heb je de 4 mppt poorten dan eigenlijk niet nodig.
Ik hoop zo mijn goodwe 1500watt inverter zo aan te sluiten die ik al in mijn schuur heb hangen. Die zit namelijk ook al achter zijn eigen automaat in de meterkast Als de pleuris echt uitbreekt a.k.a langdurig geen stroom, dan kan ik altijd nog de PV panelen anders bedraden en direct aansluiten op die mppt trackers...
[ Voor 6% gewijzigd door fuzzyduck op 24-06-2026 21:27 ]
Via het stopcontact kan je ook veel doen inderdaad, maar enkel van de lage volt zonnepanelen aansluiten, die over het algemeen van slechte kwaliteit zijn en niet lang meegaan. Als je via een zogenaamde eilandmodus wil gaan werken, dan moet er eerst veel gedaan worden aan de meterkast en dat is het niet waard. Beter dat stopcontact gebruiken waarvoor het bedoeld is.fuzzyduck schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:19:
Ik lees in de handleiding van de Solidflex op pagina 20 dat de backup-terminal ook gebruikt kan worden om een micro inverter aan te sluiten tot max 2400w.
Ik hoop zo mijn goodwe 1500watt inverter zo aan te sluiten. En als de pleuris echt uitbreekt a.k.a langdurig geen stroom, dan kan ik altijd nog de PV panelen anders bedraden en direct aansluiten op die mppt trackers...
Wat bedoel je precies met lage volt slechte kwaliteit zonnepanelen? Een micro inverter maakt toch gewoon 230volt bij de aanwezigheid van grid.Paulo123 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:27:
[...]
Via het stopcontact kan je ook veel doen inderdaad, maar enkel van de lage volt zonnepanelen aansluiten, die over het algemeen van slechte kwaliteit zijn en niet lang meegaan. Als je via een zogenaamde eilandmodus wil gaan werken, dan moet er eerst veel gedaan worden aan de meterkast en dat is het niet waard. Beter dat stopcontact gebruiken waarvoor het bedoeld is.
En eiland modus is inderdaad een heel ander verhaal. Maar dan heb ik wel een door PV oplaadbare batterij die ik met een haspeltje naar de koelkast kan gebruiken zeg maar.
Maar kan de solidflex opladen via die backup poort met een microinverter/goodwe etc (max 2400w), ZONDER dat er een grid spanning is op de grid poort.
[ Voor 20% gewijzigd door fuzzyduck op 24-06-2026 21:33 ]
fuzzyduck schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:29:
[...]
Wat bedoel je precies met lage volt slechte kwaliteit zonnepanelen? Een micro inverter maakt toch gewoon 230volt bij de aanwezigheid van grid.
En eiland modus is inderdaad een heel ander verhaal. Maar dan heb ik wel een door PV oplaadbare batterij die ik met een haspeltje naar de koelkast kan gebruiken zeg maar.
Maar kan de solidflex opladen via die backup poort met een microinverter/goodwe etc (max 2400w), ZONDER dat er een grid spanning is op de grid poort.
Ik lees mee, tot op heden nog steeds geen idee wat de mogelijkheden zijn.sk0o schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:19:
Heb hier nu een 7,2 kWh Solid Flex Hybride draaien en ben er erg tevreden over. Momenteel hangen er 4x 485 Wp panelen aan, waardoor alle vier de MPPT ingangen in gebruik zijn.
Ik wil eigenlijk nog 4 extra panelen toevoegen via een micro omvormer op het noodstroomcontact. Alleen is mij uit de handleiding niet helemaal duidelijk hoe dit meetelt voor de totale PV-input.
Krijg ik dan na uitbreiding theoretisch 8x 485 Wp aan PV inpur vermogen beschikbaar, of geldt er een maximale PV input van 2400 W totaal, waarbij MPPT + micro-omvormer samen niet boven die 2400 W uit komen?
Naast de reguliere panelen op het dak (Growatt, zuidwest) heb ik 2x350W panelen op de bijkeuken liggen (oost), direct aangesloten op een stopcontact. Zojuist een testje gedaan van de nieuwe mogelijkheid sinds de laatste Powerflex2000 Eco firmware: laden via noodstroomcontact, los van het grid.
- backup socket aangezet, gekozen voor invoer vanuit 'Micro omvormer (zelfstandig)', Powerflex van het normale grid afgehaald (stekker eruit)
- normale AC-stekker van 2 zonnepanelen op haspel aangesloten, haspel stekker in het noodstroomcontact van de Powerflex
Resultaat: batterij laadt netjes op (te zien in de app) en via de 3 overgebleven haspel-ingangen wordt tegelijkertijd stroom afgeleverd: eerst nog wat flakkerende lampen, maar na ca. 1 minuut geheel stabiel.
Omdat ik de Eco-versie heb, kan ik niets zeggen over de samenloop met de MPPT-ingangen. Wellicht kan je deze vraag stellen in het Discord-kanaal? Mijn ervaring is dat ze daar vrij snel antwoord geven.
- backup socket aangezet, gekozen voor invoer vanuit 'Micro omvormer (zelfstandig)', Powerflex van het normale grid afgehaald (stekker eruit)
- normale AC-stekker van 2 zonnepanelen op haspel aangesloten, haspel stekker in het noodstroomcontact van de Powerflex
Resultaat: batterij laadt netjes op (te zien in de app) en via de 3 overgebleven haspel-ingangen wordt tegelijkertijd stroom afgeleverd: eerst nog wat flakkerende lampen, maar na ca. 1 minuut geheel stabiel.
Omdat ik de Eco-versie heb, kan ik niets zeggen over de samenloop met de MPPT-ingangen. Wellicht kan je deze vraag stellen in het Discord-kanaal? Mijn ervaring is dat ze daar vrij snel antwoord geven.
Ik neem aan dat je een micro omvormer hebt aangesloten en niet een string inverter? Die zou ik dus willen gebruiken. Maar of die zich hetzelfde gedraagt als een micro weet ik niet.trabajarbj schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:32:
Naast de reguliere panelen op het dak (Growatt, zuidwest) heb ik 2x350W panelen op de bijkeuken liggen (oost), direct aangesloten op een stopcontact. Zojuist een testje gedaan van de nieuwe mogelijkheid sinds de laatste Powerflex2000 Eco firmware: laden via noodstroomcontact, los van het grid.
Moet de powerflex inderdaad van het grid zijn ontkoppelt om dit zo te doen? of kan hij met de backup socket ook een passthrough doen naar de grid?
Ja, ik heb een micro inverter aangesloten. Een pass through naar het net kan inderdaad. Dit was al mogelijk voor de laatste firmware update. Het bijzondere van de laatste update is dat je in het geval van een stroomstoring spanning kan zetten op de 'stekker' zonnepanelen, waardoor je toch stroom kan genereren in een noodsituatie. Extra fijn is dat de batterij ook oplaadt en niet allleen als een pass-through fungeert. In mijn geval leveren de 2 stekkerpanelen maar ca. max. 400-500 W (liggen vrij snel in de schaduw), en in totaal ca. 2-2,5 kWu op goede dagen. Omdat ik deze stroom nu ook bij stroomuitval kan opslaan in de 4 kWu Powerflex met 2.400 W afgifte, zou ik 's avonds op een klein electrisch formuisje iets kunnen klaarmaken.
Overigens ben ik niet actief bezig met 'preppen', gezien het stabiele karakter van het Nederlandse net. Maar het is wel leuk om te weten dat e.e.a. mogelijk is als de nood aan de man is.
Overigens ben ik niet actief bezig met 'preppen', gezien het stabiele karakter van het Nederlandse net. Maar het is wel leuk om te weten dat e.e.a. mogelijk is als de nood aan de man is.
Hallo allemaal,
ik ben ook aan het kijken naar de aankoop van een indevolt batterijpack (solidflex 5.,4kWh). Ik had echter nog enkele vraagjes:
ik ben ook aan het kijken naar de aankoop van een indevolt batterijpack (solidflex 5.,4kWh). Ik had echter nog enkele vraagjes:
- Momenteel lees ik met een esp32 de P1 poort (Belgie) uit via Home Assistant. Verder is er eigenlijk geen plaats voor een meter meer in de kast dus zou ik dit graag zo behouden. Daarom dacht ik de Shelly gewoon te emuleren via de data van de esp32. Werkt dit met indevolt? Zijn er mensen die de Shelly emuleren (bv via uni meter)?
- Ik kan kiezen tusen 2 extensie batterijen van 1.8kWh of 1x 3.6kWh. Deze laatste is €100 goedkoper, is er toch een reden waarom ik beter voor de 2 kleine modellen zou kiezen?
Je weet dat er ook (actieve)p1 poort splitters ziijn? Is daar ook al geen ruimte voor? (mocht het niet lukken met je esp32) Ik heb uiteindelijk zelf de homewizard p1 meter gekozen die kan zowel de indevolt als HA bedienen. Geen idee of dat ook werkt op jullie meters, er is in de EU wel wat verschil heb ik begrepen.thevanquish schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:19:
Hallo allemaal,
ik ben ook aan het kijken naar de aankoop van een indevolt batterijpack (solidflex 5.,4kWh). Ik had echter nog enkele vraagjes:Thx
- Momenteel lees ik met een esp32 de P1 poort (Belgie) uit via Home Assistant. Verder is er eigenlijk geen plaats voor een meter meer in de kast dus zou ik dit graag zo behouden. Daarom dacht ik de Shelly gewoon te emuleren via de data van de esp32. Werkt dit met indevolt? Zijn er mensen die de Shelly emuleren (bv via uni meter)?
- Ik kan kiezen tusen 2 extensie batterijen van 1.8kWh of 1x 3.6kWh. Deze laatste is €100 goedkoper, is er toch een reden waarom ik beter voor de 2 kleine modellen zou kiezen?
Je zou zeggen dat als een micro inverter werkt een 'grote' string inverter ook werkt. Beide moeten het grid zien, voelen en afstemmen. Daar zijn regels aan verbonden.trabajarbj schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:01:
Ja, ik heb een micro inverter aangesloten. Een pass through naar het net kan inderdaad. Dit was al mogelijk voor de laatste firmware update. Het bijzondere van de laatste update is dat je in het geval van een stroomstoring spanning kan zetten op de 'stekker' zonnepanelen, waardoor je toch stroom kan genereren in een noodsituatie. Extra fijn is dat de batterij ook oplaadt en niet allleen als een pass-through fungeert. In mijn geval leveren de 2 stekkerpanelen maar ca. max. 400-500 W (liggen vrij snel in de schaduw), en in totaal ca. 2-2,5 kWu op goede dagen. Omdat ik deze stroom nu ook bij stroomuitval kan opslaan in de 4 kWu Powerflex met 2.400 W afgifte, zou ik 's avonds op een klein electrisch formuisje iets kunnen klaarmaken.
Min vermoeden is dat je aan een string inverter geen stopcontact plug mag hobby'en ivm wederom regels. Een micro heeft dat natuurlijk al standaard met (gecertificeerde?) meegeleverde kabel.
Aanvulling: ik heb nu een slimmemeter+ als P1 lezer. Die heeft geeft een zwik entiteiten in home assistant waar ik al sinds jast en dag mn data mee verzamel.
De solarman p1 lijkt zo goed als dezelfde entiteiten te hebben. Het zal wel generiek zijn.
https://www.home-assistant.io/integrations/solarman/
Met een beetje geluk kan je dus de nieuwe inkomende entiteiten simpelweg hernoemen naar de oude benamingen (indien nodig)
[ Voor 14% gewijzigd door fuzzyduck op 27-06-2026 10:24 ]
Ik heb geprobeerd die integratie werkend te krijgen, links, rechts, boven en onderlangs. Ze liggen nu in de kast en heb een andere gekocht.fuzzyduck schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:15:
[...]
Je zou zeggen dat als een micro inverter werkt een 'grote' string inverter ook werkt. Beide moeten het grid zien, voelen en afstemmen. Daar zijn regels aan verbonden.
Min vermoeden is dat je aan een string inverter geen stopcontact plug mag hobby'en ivm wederom regels. Een micro heeft dat natuurlijk al standaard met (gecertificeerde?) meegeleverde kabel.
Aanvulling: ik heb nu een slimmemeter+ als P1 lezer. Die heeft geeft een zwik entiteiten in home assistant waar ik al sinds jast en dag mn data mee verzamel.
De solarman p1 lijkt zo goed als dezelfde entiteiten te hebben. Het zal wel generiek zijn.
https://www.home-assistant.io/integrations/solarman/
Met een beetje geluk kan je dus de nieuwe inkomende entiteiten simpelweg hernoemen naar de oude benamingen (indien nodig)
Hoe heb je het nu gedaan dan? Een andere gekocht die werkt met indevolt?gjcvro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:26:
[...]
Ik heb geprobeerd die integratie werkend te krijgen, links, rechts, boven en onderlangs. Ze liggen nu in de kast en heb een andere gekocht.
Ik zou graag de slimmelezer+ gewoon willen houden eigenlijk. Dat wil dan wel zeggen dat voor automatisering van laden/ontladen ik geheel ben aangewezen op eigen knutsels in home assistant. Nu gaat dat wel lukken denk ik.
Ik heb al een werkend script voor de 2 goodwe's voor als de salderingsregeling afloopt 1 Jan 2027. Ofwel, produceer alleen wat er wordt verbruikt.
[ Voor 4% gewijzigd door fuzzyduck op 27-06-2026 10:49 ]
Ik had een p1 naar usb kabel die ik gebruikte in HA, Bij de indevolt kreeg ik de solarman. Meteen een P1 poort splitter er bij gekocht. Mijn p1 naar usb wilde niet werken met de splitter, en de solarmen wilde niet werken met HA, dus ik heb uiteindelijk de p1 splitter teruggestuurd, en voor minder geld de homewizard p1 meter besteld. Die kon ik rechtsreeks in de indevolt app gebruiken en werkt ook prima met HA.fuzzyduck schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:38:
[...]
Hoe heb je het nu gedaan dan? Een andere gekocht die werkt met indevolt?
Ik zou graag de slimmelezer+ gewoon willen houden eigenlijk. Dat wil dan wel zeggen dat voor automatisering van laden/ontladen ik geheel ben aangewezen op eigen knutsels in home assistant. Nu gaat dat wel lukken denk ik.
Ik heb al een werkend script voor de 2 goodwe's voor als de salderingsregeling afloopt 1 Jan 2027. Ofwel, produceer alleen wat er wordt verbruikt.
En als je lui bent (zoals ik) integreer je b.v. claude in de HA. Dat scheelt tonnen aan uitzoekwerk tijd. Nu vraag ik gewoon "Waarom ging de fan bij Indevolt niet uit?" claude: "Nou, ik heb de historie bekeken, maar omdat bijna opeenvolgende de ene na de andere accu de afgelopen 24 uur boven de 40 graden zat had die geen reden om uit te gaan. Ën dat doet hij dan voor 9 temp sensors in enkele seconden.
Je kunt het prima zelf maar dit gaat zo veel sneller en makkelijker. En meteen stelt hij een oplossing voor.
Dan wel heeeeeel goed instellen dattie niets uit zichzelf "repareerd".gjcvro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:04:
[...]
Ik had een p1 naar usb kabel die ik gebruikte in HA, Bij de indevolt kreeg ik de solarman. Meteen een P1 poort splitter er bij gekocht. Mijn p1 naar usb wilde niet werken met de splitter, en de solarmen wilde niet werken met HA, dus ik heb uiteindelijk de p1 splitter teruggestuurd, en voor minder geld de homewizard p1 meter besteld. Die kon ik rechtsreeks in de indevolt app gebruiken en werkt ook prima met HA.
En als je lui bent (zoals ik) integreer je b.v. claude in de HA. Dat scheelt tonnen aan uitzoekwerk tijd. Nu vraag ik gewoon "Waarom ging de fan bij Indevolt niet uit?" claude: "Nou, ik heb de historie bekeken, maar omdat bijna opeenvolgende de ene na de andere accu de afgelopen 24 uur boven de 40 graden zat had die geen reden om uit te gaan. Ën dat doet hij dan voor 9 temp sensors in enkele seconden.
Je kunt het prima zelf maar dit gaat zo veel sneller en makkelijker. En meteen stelt hij een oplossing voor.
En dan toch een abo nodig? Ga geen AI bigtech sponseren.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Duidelijk dat je niet weet hoe het werkt. Letterlijke elke aanpassing moet je goedkeuren. Bangmakerij.tismij schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:14:
[...]
Dan wel heeeeeel goed instellen dattie niets uit zichzelf "repareerd".
En dan toch een abo nodig? Ga geen AI bigtech sponseren.
En AI bigtech is tegenwoordig alles om je heen, zelfs google en windows of apple.
Gebruik het voor mijn werk vrij veel tegenwoordig, maar mooi dat je dat zo hebt ingesteld (of denk te hebben ingesteld).gjcvro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:17:
[...]
Duidelijk dat je niet weet hoe het werkt. Letterlijke elke aanpassing moet je goedkeuren. Bangmakerij.
En AI bigtech is tegenwoordig alles om je heen, zelfs google en windows of apple.
Maar goed gaat het hier niet om, mee eens dat AI goed kan helpen met Homeassistant zeg alleen dat je op moet passen met toegang verlenen. (en dat je voor Claude moet betalen maandelijks toch?)
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Ik zeg ook niet dat je het moet gebruiken, ik geef aan dat je het kunt gebruiken, en je kunt per maand afrekenen, dus voor 20 euro kan het een hele hoop uitzoekwerk voor je besparen.tismij schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:24:
[...]
Gebruik het voor mijn werk vrij veel tegenwoordig, maar mooi dat je dat zo hebt ingesteld (of denk te hebben ingesteld).
Maar goed gaat het hier niet om, mee eens dat AI goed kan helpen met Homeassistant zeg alleen dat je op moet passen met toegang verlenen. (en dat je voor Claude moet betalen maandelijks toch?)
En als je dan wilt geeft hij je mogelijke oplossingen en als je dan nog toestemming geeft laat hij precies zien welke regels hij aan gaat passen, wat er stond en wat hij er van maakt. elke stap is een keuze die je zelf maakt en elke stap moet je goedkeuren, tenzij je uitdrukkelijk zegt "zoek het uit" maar ook dat is weer een keuze van jou. Verder is dit een offtopic discussie die ik nu zal stoppen.
@Xirt om via een automatisering een oplaad-commando te geven, kan onderstaande actie worden gestart, begrijp ik. Kan dit vanuit iedere situatie/modus, of MOET eerst de "Real Time Control - Standby"-modus via deze knop worden ingesteld?Xirt schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:18:
[...]
Deze knop zet de accu in "Real Time Control - Standby"-modus. Je kan dus ofwel in Real Time Control een charge / discharge command sturen (service / action in HA) of de modus weer zetten op "Self-Consumption Prioritized" om er weer uit te komen.
En bij bereiken van het gewenste SOC-percentage, dient dan working-mode te worden ingesteld om bv, terug te keren naar self_consumed_prioritized? In de docs lees ik "The device will automatically switch to real-time control mode if needed." Dit is niet heel duidelijk, imo.
YAML:
1
2
3
4
5
6
| action: indevolt.charge target: device_id: YOUR_DEVICE_ID data: power: 1000 target_soc: 100 |
Met die opmerking in de docs wordt bedoeld dat RT control modus aangezet wordt indien het apparaat nog niet in deze modus staat: je kan de acties dus vanuit andere modussen aanroepen. Het apparaat blijft dan in RT control modus staan (dus je moet 'm zelf weer in een andere modus zetten als ie klaar is, bijv. via een automation).
Check uit het volgende artikel op Tweakers notabene. Het gaat over automerk MG (heb ik toevallig), maar in wezen wordt hier goed het verschil, voor- en nadelen uitgelegd van LFP (powerflex) en semi- solid state (solidflex). MG voert die technieken beiden maar als je het artikel leest en het component EV wegdenkt lees je wel heel goed wat de verschillen zijn tussen de celtechnieken. Misschien helpt het bij je keuze tussen power/solidflex.
review: MG zet kleine stap richting felbegeerde solidstateaccu
buutvrij schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:57:
Check uit het volgende artikel op Tweakers notabene. Het gaat over automerk MG (heb ik toevallig), maar in wezen wordt hier goed het verschil, voor- en nadelen uitgelegd van LFP (powerflex) en semi- solid state (solidflex). MG voert die technieken beiden maar als je het artikel leest en het component EV wegdenkt lees je wel heel goed wat de verschillen zijn tussen de celtechnieken. Misschien helpt het bij je keuze tussen power/solidflex.
De solidflex is echter even groot als de powerflex. heeft minder capaciteit en laadt net zo snel op of af.accu's kleiner kunnen worden of dat auto's verder kunnen rijden, moet laadtijden verkorten én zou veiliger zijn dan de huidige accu's.
...is de accu 20 procent betrouwbaarder, laadt hij bij lagere temperaturen 15 procent sneller op en geeft hij stroom 20 procent beter af.
De veiligheid wil ik niet testen, en de temperatuurafhankelijkheidsverbetering kan ik niks van merken.
Dus ik zie die voordelen niet terug eigenlijk. (ik had voor de solidflex gekozen, puur omdat die op voorraad was)
Hey, ik lees hier inmiddels al een behoorlijke tijd mee en heb nu zelf een vraag.
Ik heb twee hybride systemen met elk 2x 2 kWh-accu, dus in totaal 12 kWh aan opslag.
Voorheen had ik alleen mijn zonnepanelen aangesloten op een aparte Growatt-omvormer. Dat werkte prima: zodra de zon scheen, werden de accu's netjes opgeladen met het overschot.
Sinds kort heb ik op beide hybride systemen ook een aantal zonnepanelen rechtstreeks aangesloten. Mijn overige zonnepanelen zitten nog steeds op de aparte Growatt-omvormer.
Nu valt me iets op. Het lijkt alsof niet alle opgewekte zonne-energie wordt benut om de accu's op te laden. Bijvoorbeeld: de Indevolt wekt ongeveer 2,4 kW op en tegelijkertijd wekt de aparte Growatt-omvormer ook ongeveer 2,4 kW op. De accu's laden dan alleen op met de energie van de zonnepanelen die rechtstreeks op de hybride systemen zijn aangesloten. Het huis gebruikt de benodigde stroom van de Growatt-omvormer en het overschot wordt teruggeleverd aan het net, terwijl de accu's nog niet vol zijn.
Doe ik iets verkeerd in de instellingen of aansluiting? Of is het normaal dat de accu's het overschot van de Growatt-omvormer niet gebruiken om zichzelf verder op te laden?
p.s. Ik heb de rechtstreeks aangesloten zonnepanelen van Indevolt niet gekoppeld in de app (alleen de growatt inverter). Ik zie ook vaker dat mijn load wordt aangegeven als 0 in de Indevolt app. Geen idee of dit wat uitmaakt.
Ik heb twee hybride systemen met elk 2x 2 kWh-accu, dus in totaal 12 kWh aan opslag.
Voorheen had ik alleen mijn zonnepanelen aangesloten op een aparte Growatt-omvormer. Dat werkte prima: zodra de zon scheen, werden de accu's netjes opgeladen met het overschot.
Sinds kort heb ik op beide hybride systemen ook een aantal zonnepanelen rechtstreeks aangesloten. Mijn overige zonnepanelen zitten nog steeds op de aparte Growatt-omvormer.
Nu valt me iets op. Het lijkt alsof niet alle opgewekte zonne-energie wordt benut om de accu's op te laden. Bijvoorbeeld: de Indevolt wekt ongeveer 2,4 kW op en tegelijkertijd wekt de aparte Growatt-omvormer ook ongeveer 2,4 kW op. De accu's laden dan alleen op met de energie van de zonnepanelen die rechtstreeks op de hybride systemen zijn aangesloten. Het huis gebruikt de benodigde stroom van de Growatt-omvormer en het overschot wordt teruggeleverd aan het net, terwijl de accu's nog niet vol zijn.
Doe ik iets verkeerd in de instellingen of aansluiting? Of is het normaal dat de accu's het overschot van de Growatt-omvormer niet gebruiken om zichzelf verder op te laden?
p.s. Ik heb de rechtstreeks aangesloten zonnepanelen van Indevolt niet gekoppeld in de app (alleen de growatt inverter). Ik zie ook vaker dat mijn load wordt aangegeven als 0 in de Indevolt app. Geen idee of dit wat uitmaakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Deantjuh op 29-06-2026 15:16 ]
Misschien heb je je voorbeeld niet goed gekozen, maar met 2 uitbreidingsbatterijen kan een Power/Solidflex met maximaal 2400W opladen. Als die power volledig door de aangesloten zonnepanelen wordt geleverd zal de stroom die de Growatt zelf nog produceerd niet gebruikt kunnen worden omdat de batterij simpelweg niet sneller kan opladen.Deantjuh schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:12:
Hey, ik lees hier inmiddels al een behoorlijke tijd mee en heb nu zelf een vraag.
Of heb je 't ook bij bijvoorbeeld 1000W productie van beide systemen? (of is die 2.4KW over het hele cluster? In dat geval: staat 't cluster op dat moment op "eigen verbruik eerst"?)
De 2,5kw is verdeeld over de twee torens. Dus elk is aangesloten op zonnepanelen wat ongeveer 1.2 kwh wekt. Dus dan is er eigenlijk nog 1.2 kw ruimte om te kunnen benutten.Martijn02 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Misschien heb je je voorbeeld niet goed gekozen, maar met 2 uitbreidingsbatterijen kan een Power/Solidflex met maximaal 2400W opladen. Als die power volledig door de aangesloten zonnepanelen wordt geleverd zal de stroom die de Growatt zelf nog produceerd niet gebruikt kunnen worden omdat de batterij simpelweg niet sneller kan opladen.
Of heb je 't ook bij bijvoorbeeld 1000W productie van beide systemen? (of is die 2.4KW over het hele cluster? In dat geval: staat 't cluster op dat moment op "eigen verbruik eerst"?)
Hier en paar screenshots:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Deze is nu aangepast:
Even een waarschuwing voor een ieder die nu een SolidFlex 2000 series thuisbatterij aan gaat schaffen:
De benamingen 2000 en 2000 ECO zijn vervallen blijkbaar en heten nu Solidflex 2000 hybride en Solidflex 2000 AC
Dit leverde mij voor de tweede keer de verkeerde unit op, eerste keer door de extra korting teksten op de site van nl.indevolt.com toch per ongeluk de verkeerde besteld. Geen drama, ik wilde toch nog verder uitbreiden.
Maar de tweede keer bij Nederlandse leverancie besteld en duidelijk opgelet dat er geen ECO achter zou staan (ik wil graag de versie met zonnepaneel/MPPT ingangen hebben) maar kreeg de (volgens de doos) 2000 ECO. De benamingen zijn ook bij nl.indevolt.com veranderd zag ik.
Op de bon staat SolidFlex 2000 met daaronder: variant AC ...
Nu kijken of dit met de leverancier een beetje netjes te regelen is en anders heb ik een 2000 ECO (oftewel 2000 AC) in de aanbieding :-)
De benamingen 2000 en 2000 ECO zijn vervallen blijkbaar en heten nu Solidflex 2000 hybride en Solidflex 2000 AC
Dit leverde mij voor de tweede keer de verkeerde unit op, eerste keer door de extra korting teksten op de site van nl.indevolt.com toch per ongeluk de verkeerde besteld. Geen drama, ik wilde toch nog verder uitbreiden.
Maar de tweede keer bij Nederlandse leverancie besteld en duidelijk opgelet dat er geen ECO achter zou staan (ik wil graag de versie met zonnepaneel/MPPT ingangen hebben) maar kreeg de (volgens de doos) 2000 ECO. De benamingen zijn ook bij nl.indevolt.com veranderd zag ik.
Nu kijken of dit met de leverancier een beetje netjes te regelen is en anders heb ik een 2000 ECO (oftewel 2000 AC) in de aanbieding :-)
Fluence>Ioniq>3>S
Als je gewoon als consument koopt kun je toch binnen 2 weken retour sturen? Ik had een p1 splitter en die werkte niet zoals ik hoopte dus die is retour gegaan en netjes snel mijn geld terug.gertk schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:21:
Even een waarschuwing voor een ieder die nu een SolidFlex 2000 series thuisbatterij aan gaat schaffen:
een pakket van 40kg stuur je niet even teruggjcvro schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:00:
[...]
Als je gewoon als consument koopt kun je toch binnen 2 weken retour sturen?
@jdgraaf :
Ik had zo jou hele verhaal kunnen schrijven, exact iedentiek, ook wat de HW pib betreft. Enige verschil is dat ik een 4.2 meter heb die maar 1 x per 10 sec. een update geeft. NOM is dus drama. Binnenkort krijg ik een nieuwere slimme meter. Ik hoop dat de NOM dan redelijk wordt. De HW deed het heel goed hier, met oudere meter dus. Maar flink kleinere inverter natuurlijk en ik vermoed software technisch beter (met wat minder mogelijkheden ook, dat wel)
Ik had zo jou hele verhaal kunnen schrijven, exact iedentiek, ook wat de HW pib betreft. Enige verschil is dat ik een 4.2 meter heb die maar 1 x per 10 sec. een update geeft. NOM is dus drama. Binnenkort krijg ik een nieuwere slimme meter. Ik hoop dat de NOM dan redelijk wordt. De HW deed het heel goed hier, met oudere meter dus. Maar flink kleinere inverter natuurlijk en ik vermoed software technisch beter (met wat minder mogelijkheden ook, dat wel)
Fair point - volgens mij kan je ook gewoon een icon instellen voor het donkere thema, maar heeft Indevolt dit mogelijk niet gedaan bij het toevoegen van hun logos. Ik ga er naar kijken zodat we de UX significant kunnen verbeteren ;-).
Gisteren einde dag de SolidFlex Eco mogen ontvangen. In gebruik name verliep soepel:Jeldert schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:23:
Yes. Ik mag binnenkort ook meedoen met het Indevolt topic!
Ik kreeg vanmiddag een mailtje van Pepper, dat de SolidFlex Eco in de aanbieding was.
Met 2 kortingscodes kwam ik op €1415 voor de SolidFlex Eco met 1 extra 3600 batterij.
Ben blij dat ik direct besteld heb. Want inmiddels staat deze combi weer voor €1679 te koop.
- Solarman P1 in de HomeWizard P1 splitter gedrukt
- Vanuit de Indevolt app de Solarman P1 toegevoegd (apparaat toevoegen, qr-code scannen)
- SolidFlex stekker in stopcontact en aanzetten
- SolidFlex toevoegen in de Indevolt app (apparaat toevoegen, qr-code scannen)
- Instellingen doorlopen
- Voorstel om firmware update uit te voeren direct laten doen
- Klaar.
- Enige was dat de Solarman niet direct gekoppeld was aan de SolidFlex als input. 2x klikken en toen werkte ook dat goed.
Juist
Niet helemaal "clean" (daarvoor zou ik de originele logos van Indevolt willen krijgen), maar deze versies zouden prima moeten zijn voor huis-, tuin-, en keukengebruik:Xirt schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:42:
Fair point - volgens mij kan je ook gewoon een icon instellen voor het donkere thema, maar heeft Indevolt dit mogelijk niet gedaan bij het toevoegen van hun logos. Ik ga er naar kijken zodat we de UX significant kunnen verbeteren ;-).
https://github.com/home-assistant/brands/pull/10656
Zo vandaag een extra 4KWh unit bijgeplaatst. Nu totaal 14KWh staan. Kwam net te kort om de nachten door te komen met de hitte en alle airco's aan. Dat probleem zou nu opgelost moeten zijn.
Kan bij Indevolt de teruglevering van 800w zelf hoger gezet worden naar ergens tussen de 2400w? Of is er een bewijs nodig e.g. via een elektricien zoals bij Zendure?
Dat mag je zelf naar hartenlust instellen en weer wijzigen. Per cluster en/of per 'toren'. Je moet er wel voldoende modules bij hebben, met alleen de 2KW stopt het bij ik dacht 1000 Watt.ELD schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:23:
Kan bij Indevolt de teruglevering van 800w zelf hoger gezet worden naar ergens tussen de 2400w? Of is er een bewijs nodig e.g. via een elektricien zoals bij Zendure?
Super, dan ga ik waarschijnlijk een cluster van 3 kopen en gelijk maar een deel van mijn Enphase micro's uitfaseren.Nanuk schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:26:
[...]
Dat mag je zelf naar hartenlust instellen en weer wijzigen. Per cluster en/of per 'toren'. Je moet er wel voldoende modules bij hebben, met alleen de 2KW stopt het bij ik dacht 1000 Watt.
Beetje afhankelijk van hoeveel panelen je rechtstreeks aan wilt sluiten.ELD schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:28:
[...]
Super, dan ga ik waarschijnlijk een cluster van 3 kopen en gelijk maar een deel van mijn Enphase micro's uitfaseren.
Hou er rekening mee dat het standby verlies niet niks is en de bms is de grote boosdoener daar in. Dus een cluster van drie heeft drie keer het standby verlies. In de zomer niet zo'n punt maar in de winter had ik bijna altijd dat het verlies op een dag groter was dan de hele opwek. De ervaring daarmee schelen soms wat, ik was toch een halve tot hele kwh per dag kwijt met twee torens. Komende winter wil ik dan ook een van de torens uitzetten en de andere juist wat ophogen..
Dat is wel fors inderdaad, niet z'n goed plan dan.Nanuk schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:33:
[...]
Beetje afhankelijk van hoeveel panelen je rechtstreeks aan wilt sluiten.
Hou er rekening mee dat het standby verlies niet niks is en de bms is de grote boosdoener daar in. Dus een cluster van drie heeft drie keer het standby verlies. In de zomer niet zo'n punt maar in de winter had ik bijna altijd dat het verlies op een dag groter was dan de hele opwek. De ervaring daarmee schelen soms wat, ik was toch een halve tot hele kwh per dag kwijt met twee torens. Komende winter wil ik dan ook een van de torens uitzetten en de andere juist wat ophogen..
Voor de gene die het zelfde probleem hebben. Het aanpassen van MAX AC power loste het probleem op.Deantjuh schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:20:
[...]
De 2,5kw is verdeeld over de twee torens. Dus elk is aangesloten op zonnepanelen wat ongeveer 1.2 kwh wekt. Dus dan is er eigenlijk nog 1.2 kw ruimte om te kunnen benutten.
Hier en paar screenshots:Ik heb nogmaals wat dingen bekeken en heb de Max AC input power op de main naar 4800w gezet. Alleen nu zijn de accu's vol. Dus geen idee of dit het was.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Deze is nu aangepast:
[Afbeelding]
Daarnaast, meer dan 800W vereist aparte netgroep in je meterkast, per toren.ELD schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:36:
[...]
Dat is wel fors inderdaad, niet z'n goed plan dan.
Haal je misschien twee termen door elkaar? Een cluster van drie is wat anders dan een toren van drie.
@Nanuk Goede opmerking. Op zich is het standby verbruik inderdaad iets waar je rekening mee moet houden. Ik heb wel via een video gezien dat je de batterij ook in een diepe standby kan zetten. Het verbruik zou dan (Google) naar 1W of minder moeten dalen. Mijn vraag is dus heb je de batterij wel in die stand staan?Nanuk schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:33:
[...]
Beetje afhankelijk van hoeveel panelen je rechtstreeks aan wilt sluiten.
Instellen in de app: Ga in de Indevolt Europe app naar Instellingen (het tandwieltje) en activeer de optie Diepe Standby.
Ja, mijn baterijen staan in diepe standby. Over het algemeen staan ze op NOM (Nul Op de Meter).WAF1 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:56:
[...]
@Nanuk Goede opmerking. Op zich is het standby verbruik inderdaad iets waar je rekening mee moet houden. Ik heb wel via een video gezien dat je de batterij ook in een diepe standby kan zetten. Het verbruik zou dan (Google) naar 1W of minder moeten dalen. Mijn vraag is dus heb je de batterij wel in die stand staan?
Instellen in de app: Ga in de Indevolt Europe app naar Instellingen (het tandwieltje) en activeer de optie Diepe Standby.
Maar om even voor te rekenen, als per batterij het standverlies 20 watt is dan kom je met twee torens toch akelijk dicht bij een verlies van een KWh per dag. Dat komt ook wel aardig overeen met wat ik zie in HA. Door niet NOM in te stellen zal het eigen verbruik echt wel minder zijn, door het ding helemaal uit te zetten is je verbruik nog minder. Dus als je het ding puur voor de handel hebt zal je best minder standverlies kunnen hebben maar mijn hoofddoel is meer eigen zon gebruiken, daarnaast verschoven terug leveren en voor de winter verschoven verbruik.
Dan klopt er iets niet, want de standbij is maar 1 watt en de batterij blijft hier heel de dag op 100% staan als er niks gebeurd. Hij geeft ook 0 watt aan in diepe standbij. Misschien als je met CT klemmen werkt, is het een ander verhaal, geen idee. In ieder geval zou je nergens last van moeten hebben, al zou hij 200 watt verbruiken. Hij laad op van de zon en gaat daarna meteen over op de batterij en smorgens weer laden enz. Een batterij is eigenlijk altijd bezig.Nanuk schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:30:
[...]
Ja, mijn baterijen staan in diepe standby. Over het algemeen staan ze op NOM (Nul Op de Meter).
Maar om even voor te rekenen, als per batterij het standverlies 20 watt is dan kom je met twee torens toch akelijk dicht bij een verlies van een KWh per dag. Dat komt ook wel aardig overeen met wat ik zie in HA. Door niet NOM in te stellen zal het eigen verbruik echt wel minder zijn, door het ding helemaal uit te zetten is je verbruik nog minder. Dus als je het ding puur voor de handel hebt zal je best minder standverlies kunnen hebben maar mijn hoofddoel is meer eigen zon gebruiken, daarnaast verschoven terug leveren en voor de winter verschoven verbruik.
Hoi allen,
Ik heb vandaag de 3600 uitbreidingsmodule geïnstalleerd op de solidflex. Ik kon weinig vinden over hoe je dit het beste kon doen, dus ik heb hem uitgezet, module eronder gezet en weer aangezet. Lijkt allemaal goed
Echter wat ik niet snap. Er zitten allerlei schroefjes en schroef gaatjes, maar ik krijg ze niet aan elkaar vast geschroefd. Dus mijn vraag is natuurlijk. Heb ik misschien wat verkeerd gedaan? Of zie ik wat over het hoofd? Of is het gewoon wat het is en moet ik accepteren dat je de bovenste module er dus makkelijk af kan halen.
Ik heb vandaag de 3600 uitbreidingsmodule geïnstalleerd op de solidflex. Ik kon weinig vinden over hoe je dit het beste kon doen, dus ik heb hem uitgezet, module eronder gezet en weer aangezet. Lijkt allemaal goed
Echter wat ik niet snap. Er zitten allerlei schroefjes en schroef gaatjes, maar ik krijg ze niet aan elkaar vast geschroefd. Dus mijn vraag is natuurlijk. Heb ik misschien wat verkeerd gedaan? Of zie ik wat over het hoofd? Of is het gewoon wat het is en moet ik accepteren dat je de bovenste module er dus makkelijk af kan halen.
ax86 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:34:
Hoi allen,
[Afbeelding]
Het zijn maar kleine verzonken kop schroefjes, hier links op de foto aan de voorzijde.
[ Voor 12% gewijzigd door Jan Workum op 02-07-2026 21:17 ]
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
Ik heb de powerflex 2Kwh modules, 3 op elkaar en daar klopt ook niets van de schroefgaten. Met geen mogelijkheid aan elkaar te zekeren. Staan gewoon los boven op elkaar, weliswaar in een hoek waar niemand er bij komt dus risico op omgaan heel klein.
Er zitten als het goed is ook beugeltjes bij waarmee je ze aan de wand vast kan zetten (met het koelblok naar achteren). Bij de stapel die ik heb (1x SF2000 ECO + 5 x SF3600) heb ik ze om en om vastgezet aan de muur. De schroefjes in de uitbreidingsbatterijen pastten wel, 1 van de schroefjes van de ECO moest ik wat helpen. Dit is wel een verbeterpuntje.buutvrij schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:06:
Ik heb de powerflex 2Kwh modules, 3 op elkaar en daar klopt ook niets van de schroefgaten. Met geen mogelijkheid aan elkaar te zekeren. Staan gewoon los boven op elkaar, weliswaar in een hoek waar niemand er bij komt dus risico op omgaan heel klein.
Fluence>Ioniq>3>S
Ik heb in het vroege voorjaar eens een van de batterijen uit het stopcontact getrokken en dan een flink aantal uren later eens gekeken hoeveel procent de batterij was gezakt. Dat geeft een duidelijker beeld van het eigen gebruik dan zo nu en dan even naar de getalletjes in de app te kijken. Ik heb de batterijen vlak voor de kerst gekocht, rond die tijd leveren mijn panelen nauwelijks iets op en het frustreerde me dat vrijwel alle opbrengst wel in de batterijen verdween maar er nooit meer uit kwam. Na alle adviezen uit dit topic bleef dat zo. Toen eens die test gedaan.Paulo123 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:46:
[...]
Dan klopt er iets niet, want de standbij is maar 1 watt en de batterij blijft hier heel de dag op 100% staan als er niks gebeurd. Hij geeft ook 0 watt aan in diepe standbij. Misschien als je met CT klemmen werkt, is het een ander verhaal, geen idee. In ieder geval zou je nergens last van moeten hebben, al zou hij 200 watt verbruiken. Hij laad op van de zon en gaat daarna meteen over op de batterij en smorgens weer laden enz. Een batterij is eigenlijk altijd bezig.
Nogmaals, in de zomerperiode is het niet zo'n punt maar als je drie kleine torens gaat neerzetten dan is in de winter periode het eigen verbruik best wel een punt van overweging. Een grote toren is dan verstandiger maar dan is je maximale vermogen wel iets kleiner.
@ gertk: ik ga er nog eens naar kijken, maar kan me herinneren dat ik dacht "dit gaat niet lukken zo"
Ik ga binnenkort met vakantie en dan gaat alles uit hier, ook de wifi, behalve wat verlichting die s'avonds op een eenvoudig tijdklokje zit aan de muur. Dat is slechts enkele watts (led). Ik ben van plan de accu ook uit te zetten en stekker er uit. Loopt 'ie dan ook nog (flink) terug? Moet in opslag mode of iets dergelijks? Mijn wagen was vorig jaar na 3 weken stilstand geen enkel % gezakt ondanks dat 'ie via de app benaderbaar was.
Ik ga binnenkort met vakantie en dan gaat alles uit hier, ook de wifi, behalve wat verlichting die s'avonds op een eenvoudig tijdklokje zit aan de muur. Dat is slechts enkele watts (led). Ik ben van plan de accu ook uit te zetten en stekker er uit. Loopt 'ie dan ook nog (flink) terug? Moet in opslag mode of iets dergelijks? Mijn wagen was vorig jaar na 3 weken stilstand geen enkel % gezakt ondanks dat 'ie via de app benaderbaar was.
:strip_exif()/f/image/32MlZbiTTHQRdk8VwTTsAwa2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zdi6qc7NgddGgC4zR63TzGuJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CUddG13KO7TDvk0AGFyTTn80.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SwaY90NcJcBwr9BNKFps7WOZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3NKunk219hrsd3sVusZEA1HU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9YTh58Iu1njCaxRxMbvEtylT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/NYTk7pbni1elRwr1V6K3G9d3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RxGWcPwhikoyx0THINv3rUu1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gDpYQFC7lnNlmihrGftl6ELD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vuJLumUHtP4cBJJhg1B4sU5l.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/grSPUPeSChKZBXGKI13EyaUW.jpg?f=fotoalbum_tile)