WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03:15
Grappig detail: in de app kun je elke waarde tossen 100 en 2400 ingeven en onder de 100 komen er streepjes te staan, maar suggereert wel dat je hem op 0 kunt zetten. Maar als je dat dan doet wordt de waarde nooit opgeslagen, dus de app is ook niet representatief voor de mogelijkheden.

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:48
Nanuk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:21:
[...]

Dat is bij elkaar iets van 220 kg, vergelijkbaar met een aquarium. Als het een houten vloer is dan wel zorgen dat je de pootjes bovenop de vloerbalken hebt staan of anders balken er onder om de last te verdelen. Mocht je met vlondervloer iets bedoelen wat direct op het beton ligt dan zou ik me er niet al te druk om maken. Aan de muur bevestigen doe je tegen omvallen inderdaad.
Het vlonder ligt op balken die weer op van die dikke verstelbare steunen staan op de tegels eronder. Het vlonder ligt onder de het balkon en de zonnepaneelpergola. De Indevolt 'toren' komt dus nagenoeg droog buiten te staan (diepte van elk moduul is 20 + 3 cm)

Ik heb inmiddels een stevige fundering gemaakt onder het deel waar de thuisaccu komt te staan. Ik las in de gebruiksaanwijzing dat er alleen twee beugeltjes per deel bijgeleverd worden om elk deel aan de muur te zetten, omvallen zal het dus niet. Ik zet alleen de beugeltjes wel andersom: met de lip naar binnen zodat je de schroeven en beugels niet ziet. Benieuwd of de hele set vandaag komt. De vervoerder (Raben) heeft niet echt een handige site en Indevolt zelf stuurt een mail met een tracking nummer wat je niet kan kopieren/knippen/plakken. Raben geeft als delivery date 1-6-2026 aan, ik had ook gevraagd om levering op maandag of evt. zaterdag. Fingers crossed.

Fluence>Ioniq>3>S

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:04
gertk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Benieuwd of de hele set vandaag komt. De vervoerder (Raben) heeft niet echt een handige site en Indevolt zelf stuurt een mail met een tracking nummer wat je niet kan kopieren/knippen/plakken. Raben geeft als delivery date 1-6-2026 aan, ik had ook gevraagd om levering op maandag of evt. zaterdag. Fingers crossed.
Alles uit die email staat gewoon in de "bron" van de email .. dus daar kan je het altijd wel uithalen om te gebruiken op een andere plek. En anders een screenshot en daar dan "OCR" op los laten. Op een recente Android telefoon kan dat ook handig met ingebouwde logica of Google Lens.

• sk0o
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-06 23:43
Klopt het dat ik alleen het bovenste deel (omvormer(solidflex)) met de eerste accu kan verbinden door middel van de bijgeleverde M4x20-schroef? En dat uitbreidingsbatterijen (SFA1800) ondeling niet op deze manier verbonden kunnen worden?

• vinneke
  • Laatst online: 09:49

vinneke

De Figuur

sk0o schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:21:
Klopt het dat ik alleen het bovenste deel (omvormer(solidflex)) met de eerste accu kan verbinden door middel van de bijgeleverde M4x20-schroef? En dat uitbreidingsbatterijen (SFA1800) ondeling niet op deze manier verbonden kunnen worden?
Jawel, gaat wel :)

Bron: mijn toren met 3x SFA1800 uitbreidingsbatterijen, allemaal op hun beurt verbonden met de unit erboven

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:38
Ik ben even het spoor bijster in mijn home assistant energy dashboard, wellicht dat iemand mij hier de juiste richting op kan duwen.

Ik heb 2 stacks allebei op een eigen groep, dus kan 2x2400 watt in en uit.

Nu staat mijn config in HA als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdpKTC54K1CrGQUJPOwFGSgvpDA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F1oJnC0uX3QUxb0TMw4By9jp.png?f=user_large

Maar in mijn devices blijf ik zien dat ik untracked heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIrVpHBHgIpLnTybgsN0KsPzOzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ClIcmUKbKUwnnr9446iFhaJZ.png?f=fotoalbum_large

Wellicht begrijp ik het verkeerd maar ik kan niet lezen dat ik de batterijen ook nog als individuele apparaten moet toevoegen?

What we do in life echo`s in eternity

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:22
Quickkie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:47:
Ik ben even het spoor bijster in mijn home assistant energy dashboard, wellicht dat iemand mij hier de juiste richting op kan duwen.

Ik heb 2 stacks allebei op een eigen groep, dus kan 2x2400 watt in en uit.

Nu staat mijn config in HA als volgt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wellicht begrijp ik het verkeerd maar ik kan niet lezen dat ik de batterijen ook nog als individuele apparaten moet toevoegen?
lijkt erop dat je maar 1 van de 2 accu's toevoegd. wellicht een idee om even wat template sensors aan te maken waarin je de 2 stacks eerst bij elkaar optelt. en dan die template sensors gebruiken het het "als 1 batterij" toe te voegen aan je energy dashboard

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Quickkie
Toby-Wan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:54:
[...]

lijkt erop dat je maar 1 van de 2 accu's toevoegd. wellicht een idee om even wat template sensors aan te maken waarin je de 2 stacks eerst bij elkaar optelt. en dan die template sensors gebruiken het het "als 1 batterij" toe te voegen aan je energy dashboard
Ik verwacht niet dat dit iets uitmaakt. Ik heb overigens een screen gemaakt van accu1 maar accu2 is indentiek

• sk0o
vinneke schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Bron: mijn toren met 3x SFA1800 uitbreidingsbatterijen, allemaal op hun beurt verbonden met de unit erboven
Hmm, de gaten lijken hier niet uit te lijnen. Ik had inderdaad verwacht dat dit gewoon zou moeten passen.

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Is er naast de batterijtechniek een goede reden om de SolidFlex i.p.v. de PowerFlex te kiezen?
Qua prijs kijk ik bij de Duitse Indevolt site en daar zijn beide opties gelijk geprijsd waarbij de PowerFlex meer capaciteit biedt:
- PF2000 Hybrid en PFA4000 met totaal 6010Wh voor €1.448,-,
- SF2000 Hybrid en SFA3600 met totaal 5376Wh voor €1.448,-.

De batterijen komen in een schuurtje te staan, dus niet direct buiten maar het is ook geen geïsoleerde binnenruimte.

• vinneke

vinneke

De Figuur

sk0o schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Hmm, de gaten lijken hier niet uit te lijnen. Ik had inderdaad verwacht dat dit gewoon zou moeten passen.
Ik meen me te herinneren dat het ook niet zo vlotjes ging, maar uiteindelijk wel alle vijzen er in gekregen.

• Dranik
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:15
Ik geloof dat je wat zaken door elkaar haalt (of ik begrijp je verkeerd), de individuele apparaten zijn alleen voor je consumption tracking en daar hoef je je batterijen niet aan toe te voegen (dat zijn geen consumption devices maar standalone entities). Je zult altijd wel untracked consumption houden voor apparaten/stopcontacten die niet smart zijn. Dit heeft echter niets te maken met je batterijen. Ik zou je bovenste 2 sensors even aanpassen van de daily sensors naar de total sensors ('Battery total charging/discharging energy') en dan kun je in het energy dashboard o.a. naar de power sources en energy distribution kijken.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:18

...

...

Herkenbaar dat untracked, ik heb ook twee stapels. De meeste apparaten heb ik achter een shelly of vergelijkbaar maar ik blijf veel onverklaarbaar untracked houden. Aan het eind van de nacht al een kleine KWh opgemaakt aan untracked terwijl ik voor mn gevoel alle gebruikers meet. Koelkast, modem/HA-pi, aquariumpomp en centrale ventilatie. Geen idee wat er verder nog aan zou staan tussen twaalf en zes.

Al eens geëxperimenteerd met bepaalde groepen na elkaar een halve dag uit zetten maar dat heeft me toen niets opgeleverd. Misschien nog eens proberen.

Ook heb ik een beetje twijfel over de accuraatheid van shelly pluggen en andere meters, kan iemand daar iets over zeggen?

• Quickkie
Dranik schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:46:
[...]

Ik geloof dat je wat zaken door elkaar haalt (of ik begrijp je verkeerd), de individuele apparaten zijn alleen voor je consumption tracking en daar hoef je je batterijen niet aan toe te voegen (dat zijn geen consumption devices maar standalone entities). Je zult altijd wel untracked consumption houden voor apparaten/stopcontacten die niet smart zijn. Dit heeft echter niets te maken met je batterijen. Ik zou je bovenste 2 sensors even aanpassen van de daily sensors naar de total sensors ('Battery total charging/discharging energy') en dan kun je in het energy dashboard o.a. naar de power sources en energy distribution kijken.
Nou het probleem is eigenlijk gewoon ghost untracked sinds ik de batterijen heb. Deze staan er pas sinds half april maar mijn untracked was nooit zo hoog. Ik meet niet alles in mijn huis, want dat is gewoonweg teveel met 2 woonkamers met 2 keukens, met 2 inductie, 3 koelkasten, aircos etc etc.

Goede tip van de Daily naar Total, maar maakt voor de dashboarding niet uit.

Ik heb wel nog een Shelly Pro 3EM voor de batterijen zitten (3 fase kabel naar de schuur met p1 en p3 batterij en p2 de 3.6kw ev lader). Maar ik ben bang dat als ik die in de individual ga zetten dat alle metingen van HA overhoop gaan.

• gertk
duvekot schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Alles uit die email staat gewoon in de "bron" van de email .. dus daar kan je het altijd wel uithalen om te gebruiken op een andere plek. En anders een screenshot en daar dan "OCR" op los laten. Op een recente Android telefoon kan dat ook handig met ingebouwde logica of Google Lens.
Klopt, zo heb ik uiteindelijk ook het lange trackingnummer eruit weten te extraheren :-)

Maar tot nu toe nog geen Indevolt thuisaccu :-(

Status op Raben staat nog steeds halverwege tussen 'In transit' en 'in delivery'

Fluence>Ioniq>3>S

• firefixmaarten
  • Nu online
gertk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:48:
[...]

Klopt, zo heb ik uiteindelijk ook het lange trackingnummer eruit weten te extraheren :-)

Maar tot nu toe nog geen Indevolt thuisaccu :-(

Status op Raben staat nog steeds halverwege tussen 'In transit' en 'in delivery'
Wanneer besteld? Ik wacht nog steeds op een tracking code :).

• gertk
firefixmaarten schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:26:
[...]

Wanneer besteld? Ik wacht nog steeds op een tracking code :).
25 mei. Ik had bij de bestelling verzocht om levering op maandag of zaterdag en met het trackingnummer gaf vervoerder Raben aan: delivery date 1-6-2026

Dat leek dus perfect geregeld maar helaas niets ontvangen nog..

Fluence>Ioniq>3>S

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:54
Mijn thuisbatterij gaat ineens niet meer verder dan 1000 watt laden. De firmware update van gisteren heeft niks verholpen. Instellingen staan nog goed, niks aan veranderd. Iemand een idee?

• gjcvro
smaij schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:41:
Mijn thuisbatterij gaat ineens niet meer verder dan 1000 watt laden. De firmware update van gisteren heeft niks verholpen. Instellingen staan nog goed, niks aan veranderd. Iemand een idee?
Welke spullen heb je? Weet je zeker dat alles nog goed staat? Ziet de omvormer nog wel de sub accu's?

• gjcvro
Net de auto ingeplugd en mijn automatiseringen in HA zijn druk aan het werk. Eerst de accu's naar 70% gebracht, daarna begint de auto te laden en die probeert zo veel mogelijk zonne-energie op te pikken, maar omdat het zo wisselvallig is valt de zon dan weg, dus ik zie de auto laden tussen de 3 en de 7 kW, de accu's de ene keer vol aan het laden, en meteen daarna weer aan het ontladen, SOC gaat zowel omhoog als omlaag net zelfs even door de interval 1 accu aan het laden, 2 aan het ontladen, maar de boel lijkt redelijk in balans te blijven. En op de achtergrond wordt ook nog bewaakt of de indevolts vanavond wel boven de 80% uitkomen. 1 accu is wat warm, dus die staat ook nog eens gelimiteerd op maar 400 watt laden. Alles is dus in beweging en lijkt zijn werk te doen.

Gaaf om te zien dat alle aanpassingen werken.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-06 22:01
smaij schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:41:
Ik denk dat de batterij doet wat deze moet doen als deze in de stand Eigen verbruik staat. (Lees de uitleg) Er is veel minder zon vandaag. Wat je met de panelen opwekt gaat eerst naar wat je huis verbruikt. Wordt er meer opgewekt dan gaat het overige pas naar de batterij. In mijn situatie betekende dat de pas 12.00 h vandaag langzaam ging opladen. Dat kan ik zijn bij Statistiek (onderaan de app) en dan op de picto van de batterij klik.. Met veel zon, zoals gisteren gebeurt dat al om 7.00 h. Ondertussen probeert de batterij nul op de meter te houden dus je ziet hem tussendoor soms ook een beetje ontladen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06 14:53
Levering Powerflex begin volgende week. App alvast gedownload en dacht de HomeWizard P1 alvast te koppelen. Klopt het dat dit niet gaat, zonder de Powerplex zelf? Automatisch wordt ie niet gedelecteerd. Handmatig via IP en ID-code lukt het ook niet, dan wordt er gewacht op een verbinding, wifi symbooltje wordt getoond met streep erdoor.

[ Voor 34% gewijzigd door Gronaldo op 02-06-2026 18:54 ]

• smaij
gjcvro schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Welke spullen heb je? Weet je zeker dat alles nog goed staat? Ziet de omvormer nog wel de sub accu's?
Ik heb de powerflex eco 2000 met extra 5 batterijen. Kan met de p1 meter van homewizard en een socket van homewizard plus een 3-fase meter van homewizard zien wat er gebeurd. Kan er nog geen vinger achter krijgen, even wachten op de zonnigere dagen om te zien of het klopt, maar het lijkt alsof als er een andere grote gebruiker is die bijv 1500 watt pakt de batterij niks doet terwijl de opbrengst schommelt tussen de 2200 en 4500 watt. Of in ieder geval niet verder dan 8 a 900 watt.

• smaij
WAF1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat de batterij doet wat deze moet doen als deze in de stand Eigen verbruik staat. (Lees de uitleg) Er is veel minder zon vandaag. Wat je met de panelen opwekt gaat eerst naar wat je huis verbruikt. Wordt er meer opgewekt dan gaat het overige pas naar de batterij. In mijn situatie betekende dat de pas 12.00 h vandaag langzaam ging opladen. Dat kan ik zijn bij Statistiek (onderaan de app) en dan op de picto van de batterij klik.. Met veel zon, zoals gisteren gebeurt dat al om 7.00 h. Ondertussen probeert de batterij nul op de meter te houden dus je ziet hem tussendoor soms ook een beetje ontladen.
Het is een hele tijd goed gegaan, ook met de minder zonnige dagen. Lijkt wel alsof hij minder in staat is mee te gaan met de schommelingen.

• gjcvro
smaij schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Het is een hele tijd goed gegaan, ook met de minder zonnige dagen. Lijkt wel alsof hij minder in staat is mee te gaan met de schommelingen.
Het is wel zo dat de omvormer even tijd moet krijgen om op te bouwen, en met dit wisselvallige weer loopt hij erg achter de feiten aan. Dat doet de P1 meter al, laat staan de omvormer die daar dan weer op moet reageren. Ik heb ook van de week wat updates gedraaid, maar zie niet zo heel raar gedrag. Maar vandaag was voor de installaties wel een rollercoaster voor laden en ontladen.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:29

Martijn02

/* No Comment */

Gronaldo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:52:
Levering Powerflex begin volgende week. App alvast gedownload en dacht de HomeWizard P1 alvast te koppelen. Klopt het dat dit niet gaat, zonder de Powerplex zelf? Automatisch wordt ie niet gedelecteerd. Handmatig via IP en ID-code lukt het ook niet, dan wordt er gewacht op een verbinding, wifi symbooltje wordt getoond met streep erdoor.
Klopt, lukte mij ook niet voor ik de batterijen daadwerkelijk had staan. Daarna ging het zo goed als probleemloos.

• Gronaldo
Martijn02 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Klopt, lukte mij ook niet voor ik de batterijen daadwerkelijk had staan. Daarna ging het zo goed als probleemloos.
Dacht ik later al, want er is geen koppeling tussen apparaten te maken. Wordt vervolgd 😃

• Quickkie
Vraagje,

Aankomende 8 weken zijn mijn zonnepanelen van het dak af ivm een opbouw.
De indevolts krijgen daarom nu geen charge meer.

Kan ik ze beter uit zetten? of aan laten en op bv 10% laten staan?

Of eenmalig naar bv 50% laden op het grid en dan pas uitschakelen?

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Quickkie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:42:
Vraagje,

Aankomende 8 weken zijn mijn zonnepanelen van het dak af ivm een opbouw.
De indevolts krijgen daarom nu geen charge meer.

Kan ik ze beter uit zetten? of aan laten en op bv 10% laten staan?

Of eenmalig naar bv 50% laden op het grid en dan pas uitschakelen?
In de handleiding (pagina 21) staat het volgende:
For long-term storage, charge and discharge the device once every 3 months (discharge battery to 20%, then recharge it to 80%).

Juist

• Quickkie
Jeldert schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:49:
[...]

In de handleiding (pagina 21) staat het volgende:

[...]
Ahh nice. zo zie je maar weer.... je moet gewoon lezen.

THX!

• kmf
  • Niet online

kmf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFDlrIYTyvvooYCY0izIZheoA74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TvJ3KFrrQOS3BhNceJHlSjLH.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VToNJl_nsZrFBrdsyHdgwJd0j1w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/P7FTgyk0hgJ4eNyrR9lo6DsH.png?f=fotoalbum_tile
Ik heb alle mppts van mijn indevolt nu in gebruik in een tijdelijke opstelling. De effectieve charge power is wel laag bij lage opwek. 133W is wat de panelen nu opleveren, 111W is wat er van het net binnenkomt. maar er gaat maar 168W naar de accu's (heeft ie 36 uur nodig om naar 90% te laden op deze wattage).

Indevolt zegt dat het normaal is, want lage opwek is inefficient. Maar goed, gratis stroom, dus mag wel wat vervliegen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:52

BramT

Rule #1

Zaterdag mag ik m'n setjes gaan ophalen 🥳 (besteld op 12 april... het werd tijd)

Wat is er nodig om het volle vermogen te unlocken (dus 2400w ontladen ipv max 800w)? Ik ben inmiddels voorbereid met 3 stopcontactjes (1 per fase) op een eigen groep.

Bij Zendure (heeft een maatje) moet je in de app een installatie-rapport uploaden welke vervolgens handmatig beoordeeld wordt door Zendure. Moet dat bij Indevolt ook, of is "een vinkje zetten" al voldoende? (Anders moet ik even achter zo'n rapportje aan...)

[ Voor 8% gewijzigd door BramT op 03-06-2026 13:36 ]

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• Nanuk
BramT schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:26:
Zaterdag mag ik m'n setjes gaan ophalen 🥳 (besteld op 12 april... het werd tijd)

Wat is er nodig om het volle vermogen te unlocken? Ik ben inmiddels voorbereid met 3 stopcontactjes (1 per fase) op een eigen groep.

Bij Zendure (heeft een maatje) moet je in de app een installatie-rapport uploaden welke vervolgens handmatig beoordeeld wordt door Zendure. Moet dat bij Indevolt ook, of is "een vinkje zetten" al voldoende? (Anders moet ik even achter zo'n rapportje aan...)
Je kan zelf naar hartenlust aan het knopje schuiven wat het inkomende of uitgaande vermogen beperkt.

• gjcvro
Nanuk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Je kan zelf naar hartenlust aan het knopje schuiven wat het inkomende of uitgaande vermogen beperkt.
Precies, je geeft de schuifbalk een zwieper en hij staat max. Let wel op dat je de hub naar 7200 zet.

• BramT

BramT

Rule #1

@Nanuk @gjcvro Top, thanks.

(Wel beetje gevaarlijk voor de onwetende gebruiker..... maar prima :X )

• gjcvro
BramT schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:49:
@Nanuk @gjcvro Top, thanks.

(Wel beetje gevaarlijk voor de onwetende gebruiker..... maar prima :X )
Je krijgt volgens mij wel een melding

• Nanuk
@Xirt gefeliciteerd met platinum.

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:18
BramT schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:26:

Wat is er nodig om het volle vermogen te unlocken (dus 2400w ontladen ipv max 800w)? Ik ben inmiddels voorbereid met 3 stopcontactjes (1 per fase) op een eigen groep.

Toen ik mijn Powerflex installeerde, op een groep met andere verbruikers die wel uit stonden, begon de accu onmiddelijk met 2300+ watt te ontladen. Dat gebeurde direct na inschakeling en nog voor het pairen met app/P1 meter waardoor je de accu dus nog niet kunt besturen/instellen want nog niet gekoppeld. Zou niet zo moeten zijn mijn inziens.

• Ronalddekker
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 09-06 22:13
Klopt, zolang de P1 meter nog niet is geïnstalleerd gaat hij meteen terugleveren. Dit gebeurt ook als je een storing met de P1 meter hebt, bv geen internet.

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:18
@Ronalddekker Maar niet met meer dan ingestelde waarden (bij mij dus 800W ivm groep) mag ik hopen?

• gjcvro
Ronalddekker schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:53:
Klopt, zolang de P1 meter nog niet is geïnstalleerd gaat hij meteen terugleveren. Dit gebeurt ook als je een storing met de P1 meter hebt, bv geen internet.
Maar volgens mij bij mij maar met 200 watt, en ik heb dat volgens mij ergens in kunnen stellen, maar heb het nooit meer teruggevonden.

• Nanuk
buutvrij schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:19:
@Ronalddekker Maar niet met meer dan ingestelde waarden (bij mij dus 800W ivm groep) mag ik hopen?
Het mag niet maar kwa veiligheid is het niet direct een bedreiging. Het gaat pas fout als je gelijktijdig ook nog eens meerdere grote gebruikers aanzet op die groep zodat je totale gebruik op die groep boven de 5KW uit komt.

Dit is nadrukkelijk niet een oproep om de instellingen boven de wettelijke grenzen te zetten natuurlijk. Met die instelling maak je het inderdaad mogelijk om te veel stroom door een draadje te trekken Echter mogelijk maken wil niet zeggen dat het ook meteen het geval is. Dus bedoeld ter geruststelling als het wel per ongeluk even fout staat. Dan gaat er niet direct iets mis en heb je prima de tijd om het aan te passen.

• gjcvro
Nanuk schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:49:
[...]

Het mag niet maar kwa veiligheid is het niet direct een bedreiging. Het gaat pas fout als je gelijktijdig ook nog eens meerdere grote gebruikers aanzet op die groep zodat je totale gebruik op die groep boven de 5KW uit komt.

Dit is nadrukkelijk niet een oproep om de instellingen boven de wettelijke grenzen te zetten natuurlijk. Met die instelling maak je het inderdaad mogelijk om te veel stroom door een draadje te trekken Echter mogelijk maken wil niet zeggen dat het ook meteen het geval is. Dus bedoeld ter geruststelling als het wel per ongeluk even fout staat. Dan gaat er niet direct iets mis en heb je prima de tijd om het aan te passen.
Een beetje waterkoker gaat ook al naar 2kW, of een straalkacheltje van 2 tientjes. Niemand die zich daar druk over maakt.

• Nanuk
gjcvro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Een beetje waterkoker gaat ook al naar 2kW, of een straalkacheltje van 2 tientjes. Niemand die zich daar druk over maakt.
In dit geval gaat het erom dat je zekering 16A ~~ 3700 Watt door laat en als dat dan nog 2400 W ~~ 10 A bij komt van de batterij dan kan je theoretisch dus (bijna) 3 van die waterkokers gelijktijdig aanzetten zonder dat de zekering er uit vliegt. Tegen die tijd beginnen er wel wat draden te roken in de muur. Dat wil de wet dus voorkomen met een restrictie van 800 Watt terug leveren op een bestaande groep.

• Paulo123
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 02:36
Dit blijft altijd een discussie, omdat het logisch is voor veel mensen en tevens voor diegene onlogisch dat er een restrictie op zit. Dat maakt het vaak onbegrijpelijk. Voor oma is die restrictie wel verstandig, maar voor wie verstand heeft van electriciteit, zal makkelijk zonder enig probleem een bestaande groep vinden om er een batterij op te zetten met 2400 watt levering. Maar het is natuurlijk kassa om verplicht te moeten rommelen in de kast en dan nog 180 euro keuring. Zo zit de maatschappij nu eenmaal in elkaar om de begroting in orde te krijgen. Hier zit het tijdelijk ook niet zoals het moet, met veel verbruikers op de groep, maar al die verbruikers geven samen 400 watt, nooit meer. Er staat ondertussen al een tijdje een batterij op die 2400 watt staat de blazen en zelfs de kabels in de zekeringkast worden er niet warmer van. Logisch, want er is geen vuiltje aan de lucht.. maarja regeltjes..

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Paulo123 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 02:13:
Dit blijft altijd een discussie, omdat het logisch is voor veel mensen en tevens voor diegene onlogisch dat er een restrictie op zit. Dat maakt het vaak onbegrijpelijk. Voor oma is die restrictie wel verstandig, maar voor wie verstand heeft van electriciteit, zal makkelijk zonder enig probleem een bestaande groep vinden om er een batterij op te zetten met 2400 watt levering. Maar het is natuurlijk kassa om verplicht te moeten rommelen in de kast en dan nog 180 euro keuring. Zo zit de maatschappij nu eenmaal in elkaar om de begroting in orde te krijgen. Hier zit het tijdelijk ook niet zoals het moet, met veel verbruikers op de groep, maar al die verbruikers geven samen 400 watt, nooit meer. Er staat ondertussen al een tijdje een batterij op die 2400 watt staat de blazen en zelfs de kabels in de zekeringkast worden er niet warmer van. Logisch, want er is geen vuiltje aan de lucht.. maarja regeltjes..
Het gaat er volgens mij niet zozeer om wat die apparaten op die groep normaal gesproken gebruiken. Het gaat juist om de uitzonderinssituatie dat er ergens iets doorbrand of losschiet en een kortsluiting ontstaat of iets onder spanning komt te staan. Normaal zal de automaat bij een overschrijding van ~16A/3680W de boel uitschakelen en veilig stellen. Als je op diezelfde groep dan ook nog eens 10A/2400W invoed, dan zal die automaat pas aangesproken worden als er 6000+W aan stroom loopt.

Dat is wel degelijk een gevaarlijke situatie. Ik weet niet precies wat er gebeuurd als die 26A door jouw lichaam loopt, maar dat het niet goed voor je is lijkt me duidelijk. Daarom zijn er "regeltjes".

• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:55
Martijn02 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:30:
"Dat is wel degelijk een gevaarlijke situatie. Ik weet niet precies wat er gebeuurd als die 26A door jouw lichaam loopt, maar dat het niet goed voor je is lijkt me duidelijk. Daarom zijn er "regeltjes".
Of er 16A of 26A door je lichaam stroomt maakt weinig uit want die vindt 100mA al niet te doen. Die begrenzing zit er vooral om ervoor te zorgen dat je leidingen in je muur niet uitfikken. Als ik op mijn batterijgroep een straalkachel van 3kW aansluit en als daar vervolgens iets misgaat en hij trekt naast 3kW door de zekering ook nog eens 2.5kW uit je accu dan loopt er potentieel 5.5kW (=24A) door een 2.5mm^2 ader die max iets van 20A kan hebben. Dat gaat allicht even goed en de situatie zal zich sowieso niet zo snel voordoen maar als je dit maar genoeg keer herhaalt binnen alle huishoudens die we in Nederland hebben gaan er dingen in de fik. Daarom dus regels.

• Jos Vermeulen
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 05-06 21:01
Als er een probleem of kortsluiting ontstaat, dan gaat de zekering alsnog af of zelfs wel sneller, dankzij extra gebruikers op de groep. Dat probleem kan bij elke groep ontstaan, batterij of niet. Er zit natuurlijk ook een beveiliging in de batterij zelf.

Als je hem op een groep wil zetten met lichte verbruikers, dan zorgen voor het dichtsbijzijnde stopcontact en zien dat de bedrading 2.5 is.

• gjcvro
Nanuk schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:55:
[...]

In dit geval gaat het erom dat je zekering 16A ~~ 3700 Watt door laat en als dat dan nog 2400 W ~~ 10 A bij komt van de batterij dan kan je theoretisch dus (bijna) 3 van die waterkokers gelijktijdig aanzetten zonder dat de zekering er uit vliegt. Tegen die tijd beginnen er wel wat draden te roken in de muur. Dat wil de wet dus voorkomen met een restrictie van 800 Watt terug leveren op een bestaande groep.
Met 800 watt kom je dan ergens op de 20A uit. Dat is voor 2,5mm2 nog niet zo'n probleem in de meeste gevallen.

Maar ik bedoelde ook meer te zeggen dat het niet zo'n drama is als de accu tijdelijk 2400 watt over je netwerk stuurt. Dat gebeurt nu al dagelijks. Als permanente opstelling zou ik het ook niet doen.

• ToMiKoN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:44
Ik heb mijn Solidflex 2000 + 2 x SFA3600 gisteren in dienst gezet! Mooi apparaat! Ik stuur hem voorlopig aan met mijn Homewizard P1. Is er een voordeel aan die Solarman P1 te gebruiken of zijn ze allebei even nauwkeurig? Ik kon niet direct een doorslaggevend antwoord vinden.

Het is een mooie compacte Indevolt toren, alles de SFA3600 zijn wat dieper achteraan.

• gjcvro
ToMiKoN schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:48:
Ik heb mijn Solidflex 2000 + 2 x SFA3600 gisteren in dienst gezet! Mooi apparaat! Ik stuur hem voorlopig aan met mijn Homewizard P1. Is er een voordeel aan die Solarman P1 te gebruiken of zijn ze allebei even nauwkeurig? Ik kon niet direct een doorslaggevend antwoord vinden.

Het is een mooie compacte Indevolt toren, alles de SFA3600 zijn wat dieper achteraan.
Ik weet niet wat je verder doet met de p1 data? Ik gebruik hem in Home Assistant, en die solarman was met geen mogelijkheid te integreren met HA.

• ToMiKoN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:44
gjcvro schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Ik weet niet wat je verder doet met de p1 data? Ik gebruik hem in Home Assistant, en die solarman was met geen mogelijkheid te integreren met HA.
Ik werk gewoon via de app. Ik geef alleen gewoon weer in HA. Maar als die Solarman geen ondersteuning heeft voor HA is het zeker geen positief punt voor mij.

Ik vroeg me gewoon af wat de voordelen van de Solarman waren tov HomeWizard. Maar die zijn er zo te zien niet.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 23:52

SED

@gjcvro

Ga naar: apparaat

Thuis energiehub

Instellingen rechtsboven

Vermogensinstelling

Bepaal max nettoevoer.

.

Copyright and left by SED...

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-06 17:16
De powerflex wordt bij 2400W ontladen best warm is mijn ervaring. Bij de koelvinnen meet ik maximaal 75 graden. Wat is jullie ervaring? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoorAEqLRNhdpauam7WrWb3i5yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyA21DiUcrzfi8mQ6GBKcfn7.jpg?f=fotoalbum_large

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• gjcvro
SED schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:37:
@gjcvro

Ga naar: apparaat

Thuis energiehub

Instellingen rechtsboven

Vermogensinstelling

Bepaal max nettoevoer.

.
En waar is dit een antwoord op? Ben me er niet van bewust dit als vraag gesteld te hebben?

• gjcvro
ToMiKoN schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:32:
[...]

Ik werk gewoon via de app. Ik geef alleen gewoon weer in HA. Maar als die Solarman geen ondersteuning heeft voor HA is het zeker geen positief punt voor mij.

Ik vroeg me gewoon af wat de voordelen van de Solarman waren tov HomeWizard. Maar die zijn er zo te zien niet.
Juist omdat ik de data nodig heb in HA heb ik een homewizard p1 gekocht, terwijl ik 3 solarmans heb liggen. Voor mij waren ze waardeloos.

• gjcvro
Jan Workum schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:47:
De powerflex wordt bij 2400W ontladen best warm is mijn ervaring. Bij de koelvinnen meet ik maximaal 75 graden. Wat is jullie ervaring? [Afbeelding]
Bij het laden ook, vandaar dat ik ze beperk vanaf een bepaalde temperatuur en boven de 85%. Ontladen wissel ik af, heb 3 torens staan die ik dan rouleer.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Hallo, ik heb gister bij mijn schoonouders de Solidflex 2000 geïnstalleerd met Solarmann p1. Alles werkte prima maar vandaag had hij niet geladen, nu heb ik op afstand even meegekeken maar zie ik dat de p1 verbinding is weggevallen. Zou dat kunnen omdat de p1 geen voeding via usb c krijgt? Ik had ook met het eerste keer verbinden via Bluetooth issues zonder voeding .. of weet iemand anders er wat van?

wat me verder opviel was dat er voor de batterij 10 updates klaar stonden maar voor de p1 niks..

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

• gjcvro
doobieters schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:15:
Hallo, ik heb gister bij mijn schoonouders de Solidflex 2000 geïnstalleerd met Solarmann p1. Alles werkte prima maar vandaag had hij niet geladen, nu heb ik op afstand even meegekeken maar zie ik dat de p1 verbinding is weggevallen. Zou dat kunnen omdat de p1 geen voeding via usb c krijgt? Ik had ook met het eerste keer verbinden via Bluetooth issues zonder voeding .. of weet iemand anders er wat van?

wat me verder opviel was dat er voor de batterij 10 updates klaar stonden maar voor de p1 niks..
Ik kon de p1 alleen updaten via de solarman app. Losmaken van de indevolt, koppelen aan solarman, updaten, en dan weer terugzetten naar indevolt, maar misschien worden ze nu met de laatste firmware geleverd.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
gjcvro schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Ik kon de p1 alleen updaten via de solarman app. Losmaken van de indevolt, koppelen aan solarman, updaten, en dan weer terugzetten naar indevolt, maar misschien worden ze nu met de laatste firmware geleverd.
Ga ik dat eens proberen. Kan het kloppen dat deze alleen functioneert met externe voeding?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06 16:03
Hé allemaal, wordt er door Indevolt ook geadviseerd om hun batterij aan te sluiten op een b16 automaat (net zoals Zendure dit in hun handleiding schrijft) mits je meer dan 800watt wilt laden/ontladen?

Ik ben mij aan het voorbereiden op een plug-in en twijfel tussen Zendure of Indevolt. Ik zie het zo niet terug, dat dit in de technische specs staat (of ik kan het niet vinden natuurlijk).

• gjcvro
fissa schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:14:
Hé allemaal, wordt er door Indevolt ook geadviseerd om hun batterij aan te sluiten op een b16 automaat (net zoals Zendure dit in hun handleiding schrijft) mits je meer dan 800watt wilt laden/ontladen?

Ik ben mij aan het voorbereiden op een plug-in en twijfel tussen Zendure of Indevolt. Ik zie het zo niet terug, dat dit in de technische specs staat (of ik kan het niet vinden natuurlijk).
Op een eigen groep. Met verder geen aansluitingen. Dus indirect meteen op een automaat.

• gjcvro
doobieters schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:30:
[...]

Ga ik dat eens proberen. Kan het kloppen dat deze alleen functioneert met externe voeding?
Werkte bij mij prima zonder, maar het kan wel van je meter afhangen.

• fissa
gjcvro schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:35:
[...]

Op een eigen groep. Met verder geen aansluitingen. Dus indirect meteen op een automaat.
Dus gewoon een contactdoos geplaatst op een eigen groep, stekker indevolt en dus niks hoeven knippen?

• Nanuk
fissa schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 06:48:
[...]

Dus gewoon een contactdoos geplaatst op een eigen groep, stekker indevolt en dus niks hoeven knippen?
Dat is mij nooit duidelijk geworden maar aangezien diverse youtubers w.o. erkende elektriekers het op die manier doen lijkt het mij dus aanvaardbaar om een stekkerverbinding te gebruiken. Sowieso vind ik dat iets praktischer dan een vaste verbinding al dan niet met werkschakelaar. Enig nadeel is dat 'ome Joop' toch een keer die stekker er uit trekt om te stofzuigen.

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:02

thaMini

Tool !!

Ik heb ze aangesloten op een wandcontactdoos die in de miniverdeler aan een B10 hangt.

Beide WCD's hebben een eigen B10 en ik zorg dat ze niet meer mogen terugleveren dan 8A. Zo blijf ik onder de 80% belasting op die automaat.

Overigens geen elektrieker van beroep.

Be small, act BIG.

• pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 09:03
Ik ben aan het zoeken naar een geschikte thuisbatterij oplossing. Indevolt powerflex of solidflex is wel interessant, omdat die goede HA integratie heeft. Ik kan de batterij aan een eigen groep hangen, maar ik kon niet goed vinden of je dan de omvormer ook in 2kW modus kunt zetten? En kan ik het zo doen dat de backup-socket permanent aan bijv. een apparaat erachter gekoppeld zit? De droger heeft een eigen groep, die zou dan achter de batterij kunnen en de batterij op de droger groep in z'n eentje...

Mijn thuisserver met o.a. HA staat ergens anders, daar zou ik dan misschien ook een kleine indevolt module met de server achter de backup-socket kunnen doen, als UPS zeg maar. Zijn dit valide configuraties of is mijn fantasie op hol geslagen?

Qua P1 meter snap ik het ook nog niet helemaal... Ik lees nu met een rpi en een p1 kabel uit, maar de indevolt systemen hebben een p1 transmitter nodig, ik zie in de OT iets van verschillende opties voor de P1 meter, maakt het echt niet uit of is er een beste keuze?

Ik zit ook nog naar andere systemen te kijken, zoals Marstek venus v3 en iemand had me een Taylor batterij aangeboden, maar daar kan ik helemaal niks over vinden...

• Nanuk
pooh22 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:23:
Ik ben aan het zoeken naar een geschikte thuisbatterij oplossing. Indevolt powerflex of solidflex is wel interessant, omdat die goede HA integratie heeft. Ik kan de batterij aan een eigen groep hangen, maar ik kon niet goed vinden of je dan de omvormer ook in 2kW modus kunt zetten? En kan ik het zo doen dat de backup-socket permanent aan bijv. een apparaat erachter gekoppeld zit? De droger heeft een eigen groep, die zou dan achter de batterij kunnen en de batterij op de droger groep in z'n eentje...

Mijn thuisserver met o.a. HA staat ergens anders, daar zou ik dan misschien ook een kleine indevolt module met de server achter de backup-socket kunnen doen, als UPS zeg maar. Zijn dit valide configuraties of is mijn fantasie op hol geslagen?

Qua P1 meter snap ik het ook nog niet helemaal... Ik lees nu met een rpi en een p1 kabel uit, maar de indevolt systemen hebben een p1 transmitter nodig, ik zie in de OT iets van verschillende opties voor de P1 meter, maakt het echt niet uit of is er een beste keuze?

Ik zit ook nog naar andere systemen te kijken, zoals Marstek venus v3 en iemand had me een Taylor batterij aangeboden, maar daar kan ik helemaal niks over vinden...
De meeste van je vragen zijn in dit topic al besproken. Even uit mn hoofd.

De bypass aan laten staan kost redelijk veel energie en het gebruiken als UPS heeft als nadeel dat bij elke update er herstart wordt en dan de spanning er even af valt. Voor die droger niet onoverkomelijk maar voor HA redelijk rampzalig.

De Indevolt wil perse een (dedicated) P1 meter hebben die in hun software is opgenomen, die zelfde meter kan je niet ook nog in directe zin aflezen alleen heel vertraagt via de API van Indevolt.

N.B. Als iemand een leuke suggestie weet voor HA noodstroom dan graag. Al gepoogd met een forse powerbank maar die kon niet laden en vol vermogen doorgeven gelijktijdig.

[ Voor 4% gewijzigd door Nanuk op 06-06-2026 14:09 ]

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:04
gjcvro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:14:
[...]

Maar volgens mij bij mij maar met 200 watt, en ik heb dat volgens mij ergens in kunnen stellen, maar heb het nooit meer teruggevonden.
ja dit (hoeveel accu terugleverd als er geen verbinding is met p1 meter) kan ik inderdaad ook niet meer terugvinden. Ik had het ook eens ergens in kunnen stellen.

Nog meer mensen die het niet meer kunnen terugvinden toevallig?

• gertk
vinneke schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPD0FvS8i2NWIfg6BKBJcrTnmr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmNvH0K952qjBQK5dzCtgBxR.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels staat mijn stapeltje ook. Ik meende alleen dat ik de SolidFlex 2000 besteld had maar per ongeluk toch de ECO versie aangeklikt :-(

Maar dat komt later. Na wat gepruts met de APP ook de HomeWizard P1 kunnen koppelen. Hij probeert nu angstvallig 'nul op de meter' te houden en de zon is nagenoeg verdwenen. Dus heb hem nog niet zien laden.

Klopt het dat de ECO versie in de app geen PV vermogen laat zien? Is dat alleen PV via de (niet aanwezige) PV inputs?

Ik kreeg alleen de laatste M4 schroef links van de basisunit er onmogelijk in. De rechterschroef en alle andere M4 schroeven van de extra accu's gingen zonder problemen. Met een lampje kan ik zien dat de gaten niet tegenover elkaar zitten maar de unit staat perfect op de bovenste uitbreidingsaccu.. Miscchien binnenkort eens kijken of ik er nieuw draad in kan tappen. Het valt niet uit elkaar natuurlijk. Oh, en de beugels van de basisunit zijn veel te kort om totaan de muur te komen. Ik heb er twee van de uitbreidingsaccu's gebruikt. De accu's heb ik om-en-om aan de muur vastgezet. Het geheel voelt solide aan en is niet te bewegen. De stelpootjes hebben overigens maar een ielig M4 draadeind. Daar staat nu wel bijna 200 kg op.. Had wel wat degelijker gemogen.

Fluence>Ioniq>3>S

• vrieske
Jan Workum schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:47:
De powerflex wordt bij 2400W ontladen best warm is mijn ervaring. Bij de koelvinnen meet ik maximaal 75 graden. Wat is jullie ervaring? [Afbeelding]
In de praktijk merkte ik dat ik helemaal niet volle bak hoef te laden om accu vol te krijgen (tenminste, in voorjaar/zomer/najaar).

De baseline voor het opladen heb ik daarom op 700 watt gezet, waardoor de accu alsnog rond 15u meestal wel vol zit (ik heb 6kwh torentje). Het laden op 700 watt ipv 2400 watt scheelt je zo ~ 10 graden of meer is mijn ervaring. Bijkomend voordeel is (wellicht) ook dat de accu minder slijt ? (aanname)

Met homeassistant heb ik wel iets gemaakt dat de 700 watt aanpast naar boven als in de loop van de dag (afhankelijk van nog te laden energie delen door hoeveel beschikbare tijd tot zonsondergang) een hogere limiet ingesteld wordt als dat nodig zou zijn. En ik heb een knop gemaakt 'volle bak laden' voor uitzonderingsituaties.

Je kan er als alternatief ook een ventilator op zetten, werkt ook voor verlagen van de temperatuur :p

• pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 09:03
Nanuk schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:07:
[...]

De meeste van je vragen zijn in dit topic al besproken. Even uit mn hoofd.

De bypass aan laten staan kost redelijk veel energie en het gebruiken als UPS heeft als nadeel dat bij elke update er herstart wordt en dan de spanning er even af valt. Voor die droger niet onoverkomelijk maar voor HA redelijk rampzalig.

De Indevolt wil perse een (dedicated) P1 meter hebben die in hun software is opgenomen, die zelfde meter kan je niet ook nog in directe zin aflezen alleen heel vertraagt via de API van Indevolt.

N.B. Als iemand een leuke suggestie weet voor HA noodstroom dan graag. Al gepoogd met een forse powerbank maar die kon niet laden en vol vermogen doorgeven gelijktijdig.
Bedankt voor de antwoorden, ik had niet gedacht dat een UPS functie geen optie was, in grote lijnen is zo'n thuisaccu wel heel erg vergelijkbaar met een UPS ;-).

Wbt de P1 uitlezen, ik ben blij dat er P1 splitters bestaan. Het zou zo veel eenvoudiger zijn als alle apparaten dezelfde protocollen zouden snappen bijv. een MQTT sturende P1 lezer en HA en alles kan meeluisteren. Maar goed da's wensdenken.

Mijn HA loopt trouwens in een VM op een "echte" server, en ik heb al een UPS ervoor (die zou ik dus in theorie achter de accu's bypass kunnen stoppen, een firmware update zou dan geen probleem zijn).

PS, ik was nog niet alle 74 pagina's doorgeakkerd, het zou mooi zijn als er een LLM was die zo'n forum topic als prompt meekrijgt, dan kun je die alles vragen wat al besproken is...

• vrieske
gertk schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:08:
[...]

Klopt het dat de ECO versie in de app geen PV vermogen laat zien? Is dat alleen PV via de (niet aanwezige) PV inputs?
klopt.

pv in app zie je alleen met directe gekoppelde zonnepanelen op de pv inputs op de accu zelf.

• gjcvro
vrieske schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:16:
[...]

klopt.

pv in app zie je alleen met directe gekoppelde zonnepanelen op de pv inputs op de accu zelf.
Je kunt ook andere omvormers toevoegen aan de app, ik heb de goodwe en solaredge gegevens ook in de app staan.

• gjcvro
Nanuk schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:07:
[...]

.
Ik heb de homewizard p1 meter gekocht, die lees ik uit via HA en staat gewoon in de indevolt app, werkt prima. Mijn p1 naar usb wilde niet werken via de splitter, dus daarom de homewizard optie gekocht. Was ook nog goedkoper dan een splitter

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:38
pooh22 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:16:
[...]

PS, ik was nog niet alle 74 pagina's doorgeakkerd, het zou mooi zijn als er een LLM was die zo'n forum topic als prompt meekrijgt, dan kun je die alles vragen wat al besproken is...
Kan gewoon ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4RvPZwPmU3z-plW5pJrPx6piyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7zMXo8dkXsUTKJzxvARRF0Us.png?f=fotoalbum_large

En vervolgens vragen stellen is dan ook gewoon een optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4j3pmw6CdfIbu_jNTQTMapq-8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/478Yz3esuGu0k6GRKeQlXbM2.png?f=fotoalbum_large
Maar ook zonder ChatGPT was al duidelijk dat @Xirt veel doet voor (de gebruikers van) Indevolt.

• Gijs4
[...]

Ik kreeg alleen de laatste M4 schroef links van de basisunit er onmogelijk in.
Hier hetzelfde, maar aangezien de rest wel vast en stevig stond maar zo gelaten.

• gertk
Gijs4 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:04:
[...]

Hier hetzelfde, maar aangezien de rest wel vast en stevig stond maar zo gelaten.
Inmiddels even voorzichtig een M4 tapje er door gehaald en nu past de schroef wel.

Fluence>Ioniq>3>S

• BramT

BramT

Rule #1

vrieske schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:07:
[...]

ja dit (hoeveel accu terugleverd als er geen verbinding is met p1 meter) kan ik inderdaad ook niet meer terugvinden. Ik had het ook eens ergens in kunnen stellen.

Yes die is goed verstopt.

Device -> Cluster -> Onderaan de grote knop van Energy Mode. Staat waarschijnlijk op "Self-Consumoption".
In het blok van Self-Consumption heb je een linkje "Settings".

Daar staat het ding nu op "Meter". Klik in dat lijstje op de onderste optie "Custom". Je kiest deze optie dan niet direct, maar dan krijg je dat Load-schema wat je ook hebt mogen instellen bij het installeren van de batterijen. Hier kan je wijzigingen doen en op Save duwen. Pas dan 'pakt' hij deze modus dus die moet je daarna wel weer even terug op "Meter" zetten.

Het belangrijkste om te weten is dat als de batterijen de verbinding met de P1 meter verliezen, dat ze dan terugvallen op dit schema. Je zou hier dus iets in kunnen zetten als 1kw laden overdag en 1k ontladen 's nachts om een beetje "in de buurt" van de realiteit te zitten. Maar effectief vaar je blind dan. (Ik was gisterenavond ineens voor 40 min de HW P1 kwijt...)

Default staat bij het installeren dit op 200w ontladen. Vandaar dat de mensen hier zeggen dat de batterij meteen begint met 200w ontladen zodra je 'm aansluit. Dat is dus alleen omdat je 'm dat verteld hebt om te doen, je mag die waarde ook gewoon op 0 zetten tijdens de installatie.

Deze default load-instelling (200w) zit tussen de vragen mbt hoe hoog de AC input/output mag zijn. De enkeling die zegt dat hij met 2400w begint te ontladen met het aansluiten heeft in z'n enthousiasme hier dus ook 2400w zitten invullen. :D

[ Voor 5% gewijzigd door BramT op 08-06-2026 09:56 ]

• vrieske
BramT schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Device -> Cluster -> Onderaan de grote knop van Energy Mode. Staat waarschijnlijk op "Self-Consumoption".

Daar staat het ding nu op "Meter". Klik in dat lijstje op de onderste optie "Custom". Je kiest deze optie dan niet direct, maar dan krijg je dat Load-schema wat je ook hebt mogen instellen bij het installeren van de batterijen. Hier kan je wijzigingen doen en op Save duwen. Pas dan 'pakt' hij deze modus dus die moet je daarna wel weer even terug op "Meter" zetten.

Het belangrijkste om te weten is dat als de batterijen de verbinding met de P1 meter verliezen, dat ze dan terugvallen op dit schema. Je zou hier dus iets in kunnen zetten als 1kw laden overdag en 1k ontladen 's nachts om een beetje "in de buurt" van de realiteit te zitten. Maar effectief vaar je blind dan. (Ik was gisterenavond ineens voor 40 min de HW P1 kwijt...)

Default staat bij het installeren dit op 200w ontladen. Vandaar dat de mensen hier zeggen dat de batterij meteen begint met 200w ontladen zodra je 'm aansluit. Dat is dus alleen omdat je 'm dat verteld hebt om te doen, je mag die waarde ook gewoon op 0 zetten tijdens de installatie.

Deze default load-instelling (200w) zit tussen de vragen mbt hoe hoog de AC input/output mag zijn. De enkeling die zegt dat hij met 2400w begint te ontladen met het aansluiten heeft in z'n enthousiasme hier dus ook 2400w zitten invullen. :D
Ah bedankt.

Mbt de p1 verbinding:

In homeassistant zit een sensor van de batterij: 'Meter connected' , dat geeft dus aan of de accu verbinding heeft met de p1 meter.

Als die dus niet waar is, heb ik het zo gemaakt dat via de unifi integratie van homeassistant de p1 meter een 'kick' van het netwerk krijgt en daardoor moet reconnecten. Werkt prima ;)

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-06 01:07

hrt

Nanuk schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:55:
[...]

De 16A veiligheid zit er in voor je bedrading, nergens anders voor.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• sk0o
Heb hier nu een 7,2 kWh Solid Flex Hybride draaien en ben er erg tevreden over. Momenteel hangen er 4x 485 Wp panelen aan, waardoor alle vier de MPPT ingangen in gebruik zijn.

Ik wil eigenlijk nog 4 extra panelen toevoegen via een micro omvormer op het noodstroomcontact. Alleen is mij uit de handleiding niet helemaal duidelijk hoe dit meetelt voor de totale PV-input.

Krijg ik dan na uitbreiding theoretisch 8x 485 Wp aan PV inpur vermogen beschikbaar, of geldt er een maximale PV input van 2400 W totaal, waarbij MPPT + micro-omvormer samen niet boven die 2400 W uit komen?

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-06 01:07

hrt

[...]

[Afbeelding]

Inmiddels staat mijn stapeltje ook. Ik meende alleen dat ik de SolidFlex 2000 besteld had maar per ongeluk toch de ECO versie aangeklikt :-(

Maar dat komt later. Na wat gepruts met de APP ook de HomeWizard P1 kunnen koppelen. Hij probeert nu angstvallig 'nul op de meter' te houden en de zon is nagenoeg verdwenen. Dus heb hem nog niet zien laden.

Ik kreeg alleen de laatste M4 schroef links van de basisunit er onmogelijk in. De rechterschroef en alle andere M4 schroeven van de extra accu's gingen zonder problemen. Met een lampje kan ik zien dat de gaten niet tegenover elkaar zitten maar de unit staat perfect op de bovenste uitbreidingsaccu.. Miscchien binnenkort eens kijken of ik er nieuw draad in kan tappen. Het valt niet uit elkaar natuurlijk. Oh, en de beugels van de basisunit zijn veel te kort om totaan de muur te komen. Ik heb er twee van de uitbreidingsaccu's gebruikt. De accu's heb ik om-en-om aan de muur vastgezet. Het geheel voelt solide aan en is niet te bewegen. De stelpootjes hebben overigens maar een ielig M4 draadeind. Daar staat nu wel bijna 200 kg op.. Had wel wat degelijker gemogen.
Dat probleem met 1 schroef en absoluut niet in kunnen krijgen had ik ook. Gewoon naast me neerlegt, waait er echt niet van af.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• duvekot
sk0o schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:19:
Heb hier nu een 7,2 kWh Solid Flex Hybride draaien en ben er erg tevreden over. Momenteel hangen er 4x 485 Wp panelen aan, waardoor alle vier de MPPT ingangen in gebruik zijn.

Ik wil eigenlijk nog 4 extra panelen toevoegen via een micro omvormer op het noodstroomcontact. Alleen is mij uit de handleiding niet helemaal duidelijk hoe dit meetelt voor de totale PV-input.

Krijg ik dan na uitbreiding theoretisch 8x 485 Wp aan PV inpur vermogen beschikbaar, of geldt er een maximale PV input van 2400 W totaal, waarbij MPPT + micro-omvormer samen niet boven die 2400 W uit komen?
De aansluiting van een micro omvormer op de noodstroom stopcontact zal niets doen om de accu op te laden begreep ik. Het is alleen een "pass through" zolang de AC koppeling naar het net ook actief is. (Tenminste .. dat is mijn interpretatie van de handleiding)

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

duvekot schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:41:
[...]

De aansluiting van een micro omvormer op de noodstroom stopcontact zal niets doen om de accu op te laden begreep ik. Het is alleen een "pass through" zolang de AC koppeling naar het net ook actief is. (Tenminste .. dat is mijn interpretatie van de handleiding)
Ik heb het nog niet gedaan, maar volgens mij kan je wel degelijk de accu laden met micro-omvormers aan het noodstopcontact.
hrt schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Dat probleem met 1 schroef en absoluut niet in kunnen krijgen had ik ook. Gewoon naast me neerlegt, waait er echt niet van af.
Bij mij idem, kreeg de schroefjes er met geen mogelijkheid in. Staat nu los, maar ze zijn zwaar zat, gaat nergens heen.

• vinneke

vinneke

De Figuur

sk0o schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:19:

Voor zover ik het wat heb gelezen lijkt het mij weinig voordelen te bieden, dat stopcontact voor stroominput. Micro omvormers gaan toch eerst omzetten naar 230V dus het is niet dat je een hogere RTE gaat bereiken op je Indevolt. En alle bestaande limieten blijven gelden. Ik zie eigenlijk alleen maar (kleine) nadelen, ik begrijp niet waarom ze die mogelijkheid voorzien. Ligt misschien aan mij.

Heb een identieke Indevolt set-up staan en enkele micro omvormers die gewoon elders ingeplugd zijn. Zolang de Indevolt maar begrijpt dat ik stroom over heb en dat hij dus harder moet laden dan zijn eigen PV opleveren is het goed. En dat werkt prima.

• duvekot
Martijn02 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:18:
[...]
Ik heb het nog niet gedaan, maar volgens mij kan je wel degelijk de accu laden met micro-omvormers aan het noodstopcontact.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqJOM0hh2tSrd0YHCWSUxF1qIgM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X6Wvb9Qysqead8An77IhZ1jN.png?f=fotoalbum_large
Op basis hiervan lees ik dat de AC backup aansluiting in een speciale "micro omvormer" stand gezet moet worden, en dat alle stroom daarvan dan direct weer terug gaat naar de AC net koppeling aansluiting. Ik zie nergens dat je via die backup aansluiting de accu kan opladen.
Ook voor het opladen met een generator wordt er vanuit Indevolt gezegd dat je dat "gewoon" via de netaansluiting moet doen.

• Gronaldo
Vandaag Powerflex icm Homewizard P1 in gebruik genomen. Ook tijdelijk even HW Energy Plug geplaatst, om eea te controleren en vergelijken. In Home Assistant rapporteert de Powerflex duidelijk langzamer, dan dat hij in werkelijkheid in/uitvoerd. De Energy Plus ziet veranderingen direct en dit sluit ook beter aan op de grid variaties. Dus wellicht zijn veel van de zorgen over langzame reacties onnodig?

• SED

SED

gjcvro schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:05:
[...]

En waar is dit een antwoord op? Ben me er niet van bewust dit als vraag gesteld te hebben?
Lees jeveigen stukje nog eens doir dan:

==Maar volgens mij bij mij maar met 200 watt, en ik heb dat volgens mij ergens in kunnen stellen, maar heb het nooit meer teruggevonden.==

Daar dus op

• SED

SED

vrieske schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:07:
[...]

De oplossing gaf ik iets hierboven in een reactie op de vraagsteller die zijn eigen vraag alweer vergeten was.

gjcvro in "Het grote Indevolt thuisbatterij topic"

[ Voor 8% gewijzigd door SED op 08-06-2026 19:53 ]

• gjcvro
SED schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Lees jeveigen stukje nog eens doir dan:

==Maar volgens mij bij mij maar met 200 watt, en ik heb dat volgens mij ergens in kunnen stellen, maar heb het nooit meer teruggevonden.==

Daar dus op
Ah, het was meer een retorische vraag, dus verwachtte geen antwoord en ik kon inderdaad jouw antwoord niet koppelen aan die 200 watt, Helder! Thanks!

En volgens mij ( maar heb het nog niet gecontroleerd) zit een deel van de oplossing hier, zolang die op meter staat zie je die 200 nog steeds niet? Want normaal staat daar bij mij namelijk geen teruglevering.
BramT schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:54:
[...]

[ Voor 66% gewijzigd door gjcvro op 08-06-2026 20:17 ]

• SED

SED

@Xirt

Homeasistant sinds update geeft nu dit:

We have generated statistics for 'INDEVOLT CMS-SF2000 Rated capacity' (sensor.indevolt_cms_sf2000_rated_capacity) in the past, but it no longer has a state class, therefore, we cannot track long term statistics for it anymore.
  • installation methodHome Assistant OS
  • Core2026.6.1
  • Supervisor2026.05.1
  • Operating System17.3
  • Frontend20260527.4

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 22:30
gjcvro schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:08:
Ah, het was meer een retorische vraag, dus verwachtte geen antwoord en ik kon inderdaad jouw antwoord niet koppelen aan die 200 watt, Helder! Thanks!

En volgens mij ( maar heb het nog niet gecontroleerd) zit een deel van de oplossing hier, zolang die op meter staat zie je die 200 nog steeds niet? Want normaal staat daar bij mij namelijk geen teruglevering.
Ik kan me vaag iets herinneren dat m'n BK1600 niet op "Self Consumption" stond na het uitpakken, en zowel de mode "Charge/Discharge Schedule" als "Real-Time Control" hebben een instelbaar vermogen voor levering.

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:00
Ik zie nu in de app een kopje 'estimated daily savings', met daar elke dag een negatief bedrag. Vandaag € -1.64. Niet dat het me heel veel bezig houdt, maar hoe moet ik dit zien, als ik een negatief bedrag bespaar betekent het dat ik geld verloren heb op een dag? Of is het ongelukkig omschreven danwel vertaald?

• vinneke

vinneke

De Figuur

Gronaldo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:45:
Vandaag Powerflex icm Homewizard P1 in gebruik genomen. Ook tijdelijk even HW Energy Plug geplaatst, om eea te controleren en vergelijken. In Home Assistant rapporteert de Powerflex duidelijk langzamer, dan dat hij in werkelijkheid in/uitvoerd. De Energy Plus ziet veranderingen direct en dit sluit ook beter aan op de grid variaties. Dus wellicht zijn veel van de zorgen over langzame reacties onnodig?
Het klopt dat wat de Powerflex (of Solidflex) rapporteert, ook via zijn eigen API, achterloopt op wat ie echt aan het doen is. Maar wat ie echt doet loopt wel degelijk achter op wat ie zou moeten doen, bvb. op basis van een gekoppelde P1 meter.

Er loopt een feature request om de inverter sneller te laten reageren, en dan vooral "harder". Is er plots 2kW nodig dat de batterij moet leveren? Dat het dan geen 8 seconden duurt voor dat bereikt wordt.

Ik heb Discord een beetje opgegeven eigenlijk, het ziet er allemaal mooi uit die Feature Requests en general QA enzo, maar veel komt er niet uit.

• Xirt
  • Laatst online: 09-06 20:33
SED schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:07:
@Xirt

Homeasistant sinds update geeft nu dit:

We have generated statistics for 'INDEVOLT CMS-SF2000 Rated capacity' (sensor.indevolt_cms_sf2000_rated_capacity) in the past, but it no longer has a state class, therefore, we cannot track long term statistics for it anymore.
  • installation methodHome Assistant OS
  • Core2026.6.1
  • Supervisor2026.05.1
  • Operating System17.3
  • Frontend20260527.4
Correct, deze sensor is gewijzigd (gocorrigeerd) en je kan de long term statistics gewoon weggooien: de rated capacity van de batterij is namelijk consistent.

• fissa
Dranik schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Exact hetzelfde gehad hier, ook eruit gevlogen op lage ontlading in de nacht en deed niets meer. Mag ik vragen hoe jij het hebt teruggestuurd? Ik ben zelf maar heen en weer gereden naar Dusseldorf om het om te ruilen, verzenders die ik had benaderd deden moeilijk over gewicht en lithium.
Zag dat de prijs in Duitsland 200,- lager is dan in Nederland voor een Powerflex2000 en 1 uitbereidingsbatterij. Is dit aan te raden, om het in DUI aan te schaffen? Zo ja, waar zit een winkel? Is Dusseldorf de place to be?

• kmf
  • Niet online

kmf

helaaas de solidflex uitbreidingsaccu is 100 euro duurder geworden,,,

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Paulo123
  • Laatst online: 02:36
In Duitsland kopen geeft een aantal problemen. De prijzen zijn daar zonder btw en als buitenlander moet je de btw wel betalen. Doe je dat niet en je bent geen inwoner, dan geen garantie. Betaal je wel de btw, dan is het allemaal net zo duur en zit je met een ander probleem, want mocht er iets zijn dan zal je niemand kunnen bereiken en of betaal je zelf de verzendkosten als iets terug moet etc..

Niet vergeten, dat Duitsers niet graag handelen met Nederlanders en Belgen en zich zo ook zullen gedragen als er iets is.

• Gijs4
dreams2 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:54:
Ik zie nu in de app een kopje 'estimated daily savings', met daar elke dag een negatief bedrag. Vandaag € -1.64. Niet dat het me heel veel bezig houdt, maar hoe moet ik dit zien, als ik een negatief bedrag bespaar betekent het dat ik geld verloren heb op een dag? Of is het ongelukkig omschreven danwel vertaald?
Heb je je omvormer toegevoegd?

Ik had dat eerdt ook, maar na toevoegen omvormer was dat opgelost.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste