even een crosspost. ik heb een blogpost geschreven over vandaag, de eerste echte
lentezonnedag, interessant hier om te zien hoe de Indevolt met andere thuisaccu's kan werken.
Deze 2e paasdag is een prachtige zonnedag voorspeld, met naar verwachting zo’n 35 tot 45 kWh aan opwek. Een mooie aanleiding om eens te beschrijven hoe mijn accu’s zich op zo’n dag gedragen.
We zijn vandaag gewoon de hele dag thuis en leven zoals normaal. De warmtepomp zal waarschijnlijk niet meer nodig zijn. In april staat de automatisering die hem aanstuurt in principe al uit, dus die speelt vandaag geen rol meer.
Mijn accusetup in het kort
Mijn energiesysteem bestaat uit meerdere lagen.
Allereerst heb ik een grote vaste thuisaccu van AlphaESS in de achtertuin staan. Die heeft een capaciteit van 15 kWh en kan laden en ontladen met maximaal 10 kW. Sinds maart gebruik ik deze volledig voor eigen verbruik. Voorheen draaide hij mee in onbalanshandel, maar dat loont inmiddels niet meer genoeg.
Daarnaast heb ik sinds ongeveer een maand een plug-in thuisbatterij van Indevolt van 7,5 kWh. Die laat zich uitstekend aansturen via Home Assistant, waardoor hij netjes kan samenwerken met de AlphaESS. Deze staat op zijn eigen groep en kan op 2400W laden en ontladen
Aan de Indevolt hangt ook nog een set flexibele zonnepanelen. Die staan in een niet-optimale testopstelling op het dakterras, verticaal tegen de muur. Samen zijn ze goed voor ongeveer 800 Wp, al ben ik al blij als ik daar in de praktijk de helft van terugzie.
En als laatste heb ik nog twee DIY-accusets, opgebouwd uit 24V 100Ah LiFePO4-accu’s. Samen zijn die goed voor ongeveer 30 kWh opslag. Elke set kan maximaal met 500 W laden en 800W ontladen (ik stel zelf een limiet in van 400W oer set). Ook deze werken als stekkeraccu’s en worden slim aangestuurd via Home Assistant.
De beginsituatie in de ochtend
Na een nacht ziet de situatie er als volgt uit:
De AlphaESS is praktisch leeg en staat op 15% SOC, mijn minimum voor noodstroom.
De Indevolt staat op 65%.
De DIY-set staat op 72%.
De baseload in huis is ongeveer 750 W.
08:00 – de dag komt op gang
Rond 08:00 beginnen de zonnepanelen op te wekken. De grote SolarEdge-string van 27 panelen levert dan ongeveer 500 W en de noordelijke Hoymiles-string nog eens 250 W. Samen is dat genoeg om het normale huishoudelijke verbruik te compenseren.
De zonnepanelen van de Indevolt-set beginnen dan ook mee te doen, maar leveren in eerste instantie slechts zo’n 40 W. Dat is net genoeg om de MPPT van voeding te voorzien, maar nog niet genoeg om daadwerkelijk te laden. Op advies van Indevolt wordt daarom door Home Assistant een minimale AC-laadstroom van 100 W ingesteld. Daardoor wordt de vroege zonne-opwek van die panelenset toch al benut om de accu te laden. Netto laadt de Indevolt dan op dat moment nog met ongeveer 60 W uit het net.
Ondertussen houdt de AlphaESS de netmeter netjes op nul. Elk overtollig wattje dat beschikbaar komt, wordt direct opgevangen.
Volgens de forecast wordt het vandaag een uitstekende zonnedag: ongeveer 45 kWh opwek uitgesmeerd over zo’n 10 uur. Daarmee is de kans groot dat alle accu’s vandaag vol raken, zeker omdat ook voor morgen bijna 50 kWh wordt voorspeld. Ik denk dat er wel meer opwek is dan ik kan opslaan. Ik moet dus nadenken of ik morgenochtend, tijdens de dure uren, de accu wilt legen of niet.
10:00 – de eerste extra buffers komen in actie
Tegen 10:00 is er voldoende zonopwek om de AlphaESS stabiel met 1 kW op te laden. Omdat nu al duidelijk is dat de Alpha vandaag wel vol zal raken, wordt de laadstroom slimmer verdeeld.
De eerste DIY-set, set A, begint nu ook met laden op 500 W. Daardoor zakt de Alpha terug naar ongeveer 500 W laadvermogen. De Indevolt blijft op 100 W AC laden, aangevuld met zo’n 80 W uit zijn eigen panelenset.
Intussen heeft ook de zonneboiler zijn drempel bereikt en begint het 300 liter vat op te warmen.
11:00 – ook de tweede DIY-set doet mee
Om 11:00 is de zonopwek verder gestegen. Er is nu genoeg ruimte om ook DIY-set B in te schakelen. Home Assistant zorg ervor dat die set eveneens met 500 W begint te laden.
Zo wordt het overschot beter verdeeld: niet alles gaat naar één grote accu, maar meerdere opslaglagen vullen zich tegelijk.
12:00 – het echte overschot begint
Rond het middaguur klimt de zonne-opwek flink door en zitten we op ongeveer 4,5 kW.
Dat is het moment waarop ook andere verbruikers slim worden ingezet. De keukenboiler springt aan en begint met 500 W op te warmen tot 75 graden, zodat er voor de avonduren warm water beschikbaar is. De Indevolt verhoogt zijn laadvermogen naar 500 W AC en combineert dat met ongeveer 200 W DC uit zijn eigen panelen. De Alpha laadt intussen verder door met ongeveer 1,5 kW.
Nu mogen ook de tertiaire laders aan het werk. Denk aan e-bikes, AAA-oplaadbare batterijen, powerbanks, powertools en iPads. Alles is zo ingesteld dat het laadt tijdens de goedkoopste twee uren van de dag, die meestal ook samenvallen met het grootste PV-overschot.
Volgens de planning zullen alle accu’s rond 16:00 vol zijn. Tegen die tijd zijn de goedkoopste stroomuren al voorbij en kan eventuele extra opwek weer tegen hogere avondtarieven worden teruggeleverd.
16:00 – secundaire en tertiaire opslag is vol
Om 16:00 zijn alle secundaire en tertiaire batterijen vol. Vanaf dat moment gaat alle resterende overtollige zonnestroom vooral nog naar de AlphaESS, zodat ook die volledig kan afladen tot vol.
De kamado gaat aan, zodat er voor het koken ’s avonds geen extra elektriciteit verspild hoeft te worden.
19:00 – alles vol, nu terugleveren
Rond 19:00 is ook de Alpha volledig vol. Alle PV-opwek die daarna nog binnenkomt, gaat rechtstreeks het net op. Op dat moment is dat nog ongeveer 2.5 kW.
20:00 – de zon zakt weg
Tegen 20:00 begint de schemering. De zon staat inmiddels ver naar het westen en de PV-opwek is nog maar zo’n 60 W.
Vanaf dat moment neemt de AlphaESS weer de leiding. Die begint te ontladen om de baseload van het huis op te vangen. De Indevolt en de DIY-pakketten worden dan bewust op pauze gezet. Die blijven dus achter de hand.
De zonneboiler heeft intussen genoeg warm water geproduceerd voor drie gratis warme douches. De AlphaESS regelt de rest van de avond en vangt ook de laatste douche nog op. De keukenboiler is tegen die tijd weer leeggetrokken.
Hoe de opwek slim verdeeld wordt
Om de zonnestroom zo goed mogelijk te benutten, wordt de verdeling van de opwek voortdurend aangepast.
Rond 09:00 à 10:00 kan de Alpha vaak al met meer dan 2 kW laden. Dan starten de DIY-sets automatisch om een deel van dat overschot op te snoepen. Samen nemen zij dan ongeveer 1 kW voor hun rekening, terwijl de rest naar de Alpha gaat.
Rond 12:00 is de opwek meestal zo hoog dat ook de Indevolt extra vermogen kan opnemen. Die gaat dan trapsgewijs omhoog in laadvermogen: eerst naar ongeveer 580 W en later, rond 13:00, mogelijk zelfs richting 2 kW.
Tegen 15:00 zijn alle accu’s meestal al zo ver gevuld dat ze vóór zonsondergang volledig vol zullen raken. Vanaf dat moment is het zinvoller om ook andere verbruikers aan te zetten. De keukenboiler begint dan bijvoorbeeld met 500 W op te warmen tot maximaal 75 graden. Dat duurt ongeveer een uur.
Daarnaast worden dan ook de elektrische fietsen, gereedschapsaccu’s en zelfs tandenborstels automatisch geladen. Alles bij elkaar goed voor ongeveer 300 W extra verbruik. En als er dan nóg stroom over is, mag ook de scooter gaan laden.
Slot
Eindresultaat. Er is iets meer zonopwek dan voorspeld. Ik heb “maar” 73% van de opwek in accu’s gevangen(vorige minder zonrijke dagen was dat >90%)
Wat ik mooi vind aan deze opstelling, is dat alles samenwerkt als een soort choreografie. De grote thuisaccu vangt de hoofdmoot op, de plug-in accu helpt slim mee, de DIY-sets nemen netjes hun deel, en daar tussendoor worden ook warm water, fietsen en allerlei kleine accu’s geladen.
Op een goede lentedag is het dan echt een zonnedans der accu’s: niets hoeft verloren te gaan, en elk overschot krijgt een bestemming.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp