WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), Indevolt SolidFlex 3000AC (5.4kWh)
Deels mee eens maar ik ga HA/Homey niet aankaarten want dan weet ik al wie dat mag gaan instellen en onderhoudengjcvro schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:32:
[...]
Omdat een inverter geen concurrent is. Een andere thuisbatterij wel. En die batterij heeft ook een eigen stuk software die zijn best doet om NOM te houden en inverter probeert alleen zo veel mogelijk energie af te geven. En dan blijf je gewoon hetzelfde houden: 2 kapiteins op 1 schip. Enige wat je kunt proberen is 1 van de 2 in een vast laad/ontlaad schema zetten, en anders toch helemaal aansturen vanuit home assistant of iets dergelijks.
BTW, ikzelf heb hier twee Indevolt torentjes (SF2000 + SF2000 ECO) draaien samen met twee GroWatt inverters waarvan er 1 wel degelijk een accupakket aankan maar dat was destijds behoorlijk prijzig en redelijk lomp dus dat is er niet van gekomen.
Fluence>Ioniq>3>S
Ik zie die modus namelijk steeds vaker kiezen voor bewust laden en bewust ontladen op basis van prijzen. De laatste tijd met 2 vensters per 24h.
Be small, act BIG.
Nee, helaas en het wisselt ook nog eens per 2 seconden of zo dus zelfs in ai modus zou het onzin zijn. Als ik naar het patroon kijk lijkt het dat de quooker even verwarmt en dat het systeem dan bijna een uur staat te pingpongen om dan iets van 10 minuten redelijk stabiel te draaien voordat alles weer opnieuw begint. Dus hij over corrigeert bij elke verandering.thaMini schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:18:
Sta je niet toevallig op AI-modus?
Ik zie die modus namelijk steeds vaker kiezen voor bewust laden en bewust ontladen op basis van prijzen. De laatste tijd met 2 vensters per 24h.
Wat ik gisteren zie in de app. van Homewizard, dat mijn huishouden al om 17.00h bijstand van de batterij vroeg, toen ik de oven aan zetten. Ook in de avond sprong deze met ongeveer 350W bij om de meter op nul te houden. Kijk ik naar het stroomtotaal van vandaag dan zie ik dat de batterij blijkbaar tot 4.35h de meter prima op nul kan houden. ( Ik hou bij mijn batterij een ondergrens van 20 %, dus er zit nog wel stroom in maar hij kan deze niet meer gebruiken om de meter op nul houden) Mijn verbruik in de nacht ligt rond 220W. Ik zie dus geen ping pong effect maar wel een seizoenseffect. In de zomer heb ik in de vroege avond nog voldoende opwek om mijn huis van stroom te voorzien maar nu blijkbaar niet meer.gjcvro schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 04:35:
Zijn er meer die zien dat de NOM de hele tijd staat te ping pongen met het verbruik? Overdag met zon en wolken snap ik het nog, maar nu middenin de nacht zou het verbruik redelijk stabiel moeten zijn, maar ik zie vermogens van 1300 en -1800 watt langskomen op de p1 meter, dit kan nooit de bedoeling zijn. En dit gaat de hele nacht door, en is funest voor het eigen verbruik zonder teruglevering. Nog even en ik kan de hele aansturing beter zelf gaan doen via HA. Laat ik stellen dat ik even flink minder tevreden ben met de indevolts.
Hoekhuis 1993, Quatt V1,5 hybride, Tado V3+, 2 Chills, 14 zonnepanelen O/W, Apsystems, Radiatoren, Indevolt 2000 powerflex, laadpaal Eneco Connectric, gebruik Homewizard-meters, toekomstig EMS Homey Pro
Als je NOM gebruikt en toch op de P1 uitvoer naar het net ziet, kan je de Maximale Netuitvoer op Geen Teruglevering zetten.gjcvro schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 04:35:
Zijn er meer die zien dat de NOM de hele tijd staat te ping pongen met het verbruik? Overdag met zon en wolken snap ik het nog, maar nu middenin de nacht zou het verbruik redelijk stabiel moeten zijn, maar ik zie vermogens van 1300 en -1800 watt langskomen op de p1 meter, dit kan nooit de bedoeling zijn. En dit gaat de hele nacht door, en is funest voor het eigen verbruik zonder teruglevering. Nog even en ik kan de hele aansturing beter zelf gaan doen via HA. Laat ik stellen dat ik even flink minder tevreden ben met de indevolts.
Ja ik zag onlangs (na de FW-updates) op m'n HW-schermpje ook van die grote uitslagen. Gigantische overcorrecties waardoor hij flink (inderdaad meer dan 1kw) van plus naar min en terug blijft stuiteren.gjcvro schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 04:35:
Bleek dat hij weer in de automatische NOM-modes was gesprongen.
Via Homey forceer ik 'm nu vaker naar "Real-Time control" en stuur ik de benodigde waardes via een eigen calculatie naar de batterij. Nu is hij weer 'stabiel'. Ik doe dit al een tijdje omdat ik destijds niet echt tevreden was met de indevolt NOM-aansturing. Ik vroeg me onlangs nog af of dat na diverse fw-updates nog nodig zou zijn, maar blijkbaar wel dus....
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Dan zit je naar de dag-grafiek te kijken, en die heeft niet voldoende resolutie om het ping-pongen wat ik en @gjcvro bedoelen weer te geven. Die geeft gewoon een gemiddelde en dat zal inderdaad redelijk.. in het midden uitkomen. Je moet een grafiek hebben met een resolutie van een paar seconden of minder of eentje die min/max ook weergeeft (niet HW dus). Of in HW naar het actueel/realtime verbruik kijken. Zeker in de minuten nadat er even extra veel/weinig vraag/opbrengst is geweest.WAF1 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:43:
[...]
Wat ik gisteren zie in de app. van Homewizard, dat mijn huishouden al om 17.00h bijstand van de batterij vroeg, toen ik de oven aan zetten. Ook in de avond sprong deze met ongeveer 350W bij om de meter op nul te houden. Kijk ik naar het stroomtotaal van vandaag dan zie ik dat de batterij blijkbaar tot 4.35h de meter prima op nul kan houden. ( Ik hou bij mijn batterij een ondergrens van 20 %, dus er zit nog wel stroom in maar hij kan deze niet meer gebruiken om de meter op nul houden) Mijn verbruik in de nacht ligt rond 220W. Ik zie dus geen ping pong effect maar wel een seizoenseffect. In de zomer heb ik in de vroege avond nog voldoende opwek om mijn huis van stroom te voorzien maar nu blijkbaar niet meer.
Ik heb zo'n HW-display op m'n bureau en daar zag ik in m'n ooghoek die uitslagen voorbij komen, anders had ik het ook niet gezien.
Je zou het ook moeten kunnen zien aan het totaal netafname/teruglevering op een dag. Per saldo zal dat nog hetzelfde zijn, maar de individuele getallen zouden dan hoger zijn dan voor de fw-update -- mits dat pingpongen lang genoeg duurt en het inderdaad bij je optreed. Ik kan daar niks over zeggen; bij mij stond hij niet lang genoeg op de indevolt NOM om het terug te zien in de stats.
:strip_exif()/f/image/bOXKFqVv1IrDd2DR4AZh1o8K.png?f=user_large)
maar zoom je in dan zie je pas wat een puinzooi NOM er van maakt:
/f/image/wA3J2ie2oZI0QcErlQN6xtT5.png?f=fotoalbum_large)
Aan het einde zie je dat de accu leeg is en het verbruik toch redelijk stabiel is, in ieder geval geen aanleiding om zulke bizarre uitschieters te maken. Eigenlijk onacceptabel slecht. Maximaal vermogen staat voor alle drie de torens op 2400w in/uit, en hij mag in principe niet terugleveren, alleen als de omvormer te veel afgeeft zal het ergens moeten blijven.
[ Voor 22% gewijzigd door gjcvro op 15-09-2026 11:05 ]
Maar uit jouw grafiek blijkt dat hij bijna voortdurend aan het pendelen is. En ook van flink in de min/max, dat kan niet lekker voor de omvormer zijn. Nu maakt het voor je energierekening ook niet veel uit dankzij salderen, maar vanaf volgend jaar gaat dit je gewoon geld kosten.
Dit is niks anders dan een enorme bug in de (NOM) aansturing.
Zat ik ook aan te denken. Dit gependel is wat je kan verwachten als alle 3 de batterijen individueel NOM gaan proberen te doen.Gronaldo schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:38:
[Afbeelding] Dit is mijn rapportje van vannacht. De piek is de boiler, met kleine vertraging van batterij na uitschakelen. Rest is prima.
Wellicht is er een issue met de cluster aansturing, hier een enkele unit?
@gjcvro heeft er 3 staan, ik ook: 3x Powerflex Eco met 10kwh ieder. Max in/out op 7200w.
Misschien dat de cluster opnieuw aanmaken al helpt?
En misschien dat anderen ook 's kunnen kijken en melden wat ze zien (ingezoomed dus) en hoeveel ze hebben staan?
Ik snap hem. Je ziet die pieken dus alleen in real-time. Ik zou er eens opletten als ik vanavond waterkoker aan zet.BramT schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:47:
[...]
Dan zit je naar de dag-grafiek te kijken, en die heeft niet voldoende resolutie om het ping-pongen wat ik en @gjcvro bedoelen weer te geven. Die geeft gewoon een gemiddelde en dat zal inderdaad redelijk.. in het midden uitkomen. Je moet een grafiek hebben met een resolutie van een paar seconden of minder of eentje die min/max ook weergeeft (niet HW dus). Of in HW naar het actueel/realtime verbruik kijken. Zeker in de minuten nadat er even extra veel/weinig vraag/opbrengst is geweest.
Ik heb zo'n HW-display op m'n bureau en daar zag ik in m'n ooghoek die uitslagen voorbij komen, anders had ik het ook niet gezien.
Je zou het ook moeten kunnen zien aan het totaal netafname/teruglevering op een dag. Per saldo zal dat nog hetzelfde zijn, maar de individuele getallen zouden dan hoger zijn dan voor de fw-update -- mits dat pingpongen lang genoeg duurt en het inderdaad bij je optreed. Ik kan daar niks over zeggen; bij mij stond hij niet lang genoeg op de indevolt NOM om het terug te zien in de stats.
Hoekhuis 1993, Quatt V1,5 hybride, Tado V3+, 2 Chills, 14 zonnepanelen O/W, Apsystems, Radiatoren, Indevolt 2000 powerflex, laadpaal Eneco Connectric, gebruik Homewizard-meters, toekomstig EMS Homey Pro
Het is een cluster, die werken samen, 3 afzonderlijk zou je gelijk moeten hebben maar dan zou er ook 1 kunnen laden en 1 ontladen, dat gebeurt niet.BramT schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:08:
[...]
Zat ik ook aan te denken. Dit gependel is wat je kan verwachten als alle 3 de batterijen individueel NOM gaan proberen te doen.
@gjcvro heeft er 3 staan, ik ook: 3x Powerflex Eco met 10kwh ieder. Max in/out op 7200w.
Misschien dat de cluster opnieuw aanmaken al helpt?
En misschien dat anderen ook 's kunnen kijken en melden wat ze zien (ingezoomed dus) en hoeveel ze hebben staan?
Geen idee. Ik regel de NoM dus zelf via een eigen app in Homey. Die was even uitgevallen en de batterij was daardoor terug gegaan naar de eigen NoM-regeling en toen zag ik dus dat gedrag. En daarmee wilde ik dus de waarneming van @gjcvro bevestigen.Gronaldo schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:28:
@BramT Zie je verschil met eerdere firmware, nu we weten dat de laatste update onjuist model weergeeft? Wellicht zijn er door deze fout meer issues ontstaan?
Ze werken samen, maar juist daar gaat dus iets mis (imho). Ik bedoel dus dat in dat samenwerken een bug in zit. Het zou zo simpel kunnen zijn dat de benodigde in/out niet door het aantal inverters wordt gedeeld voordaar de opdracht naar de indivuduele inverters gaat. Bv: 600w nodig, dus iedere batterij moet 200w geven. Maar door de bug krijgt iedere inverter de opdracht om 600w te doen, waardoor je dus een 1200w overshoot krijgt. Die moet dan weer gecorrigeerd worden, etc etc etc.gjcvro schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:03:
[...]
Het is een cluster, die werken samen, 3 afzonderlijk zou je gelijk moeten hebben maar dan zou er ook 1 kunnen laden en 1 ontladen, dat gebeurt niet.
Sterker nog: voor de RTE is het beter dat 1 batterij 600w doet terwijl de rest niks doet. En dit dan afwisselen over de batterijen om de SoC een beetje gelijk te houden. Ik vermoed dat ze zoiets willen doen en dat daar de bug is ontstaan (rest niet op 0 zetten).
Dit is pure speculatie natuurlijk, maar zoiets zou dat gedrag verklaren (ja ik doe veel met software ;))
Leuk (kugh kugh) dat je het ook zelf maar bent gaan oplossen
[ Voor 9% gewijzigd door BramT op 15-09-2026 16:34 ]
Naja, 1 van de redenen om voor indevolt te kiezen was de uitgebreide api toegang, dus heb al het 1 en ander geknutseld, alles onder de 1500 watt wordt door 1 toren gedaan, daarna schakel ik bij indien nodig. Ook laden gebeurde maar tot 80% om met de laatste zon naar 100% te gaan. Om de tijd dat alles vol zit te beperken. Dus stap voor stap mijn eigen bms aan het bouwen, alleen dit wilde ik graag door het systeem zelf laten regelen omdat ik er van uit ga dat dat gewoon sneller kan reageren.BramT schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:31:
Leuk (kugh kugh) dat je het ook zelf maar bent gaan oplossenIk heb daar heel wat posts terug ook wat over geschreven. (Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid/wil natuurlijk.... indevolt moet dit echt gaan fixen.)
:strip_exif()/f/image/7vsQ6zWrr4hW25rP3HMr8Cs9.png?f=user_large)
Nog even wat zitten tunen, dit is een kachel van 2000 watt die aan en uit gaat.
De eerste keer kruipt hij nog wat te traag naar de 0 toe, dus daarna nog wat getweaked. Dit begin ergens op te lijken. Kijken hoe dit op een wat langere termijn gaat werken. En nu heb ik ze nog als kluster staan, maar ik overweeg om ze los te trekken en per toren aan te gaan sturen als dit goed werkt. Met salderen is dit nog vrij goedkoop experimenteren, dus heb nu het moment mee.
Misschien leuk om te kijken naar de vernieuwde versie van de app: https://slim-laden.appEllroe32 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:33:
Hoi hoi,
Ik heb afgelopen jaar een Homey-app gemaakt voor de Marstek Venus. Ik heb mijn app ook geschikt gemaakt voor de Indevolt SolidFlex 2000. De app heet: SlimLaden voor Thuisbatterij
https://homey.app/nl-nl/a...Laden-voor-ThuisBatterij/
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Als het na 6 okt. echt tegevalt zet ik de boel te koop. Jammer want de hardware met nood wcd/directe PV input is hardstikke mooi. De Homewizard accu die ik eerst had draaide prima NOM, zij het met 10 sec. vertraging door de oude meter. Het kan dus wel.
[ Voor 8% gewijzigd door buutvrij op 16-09-2026 10:47 ]
Mwah, dagtaak.. Ik heb gisteren in een paar uurtjes een algoritme bedacht en uit laten werken.buutvrij schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:44:
Ik heb powerflex sinds begin mei, 1 toren, P1meter, alleen via de app, geen HA. NOM vanaf begin slecht, geping pong. Doe nu grotendeels met de hand in realtime wat natuurlijk geen doen is. Wel heb ik een oude electrameter die op 6 okt. vervangen wordt door een snellere. Ik verwacht dan een verbetering, alhoewel ik mijn verwachting laag houd. Eigenlijk vind ik dat Indevolt niet levert wat ze adverteren. Gezien dit draadje is sturen door HA of homey ook een dagtaak (voor hobbyisten -respect!) maar daar heeft niet iedereen zin in/kaas van gegeten.
Als het na 6 okt. echt tegevalt zet ik de boel te koop. Jammer want de hardware met nood wcd/directe PV input is hardstikke mooi. De Homewizard accu die ik eerst had draaide prima NOM, zij het met 10 sec. vertraging door de oude meter. Het kan dus wel.
In het begin de oude situatie, het midden de experimenten, het einde het resultaat. Nu hebben we veel wolken dus productie vliegt nu alle kanten uit, toch is het beeld een stuk rustiger.
Diep pieken zijn er lastig uit te krijgen omdat dat de quooker is die even aan slaat en dan dus even 2kW pakt. dat kan de accu nooit opvangen. Wel probeer ik de reactie er op een beetje te dempen. Ik heb daarvoor wat parameters weer ik mee kan spelen.
Wat me nu achteraf wel irriteert is dat ik dit zelf op moet lossen, dit zouden ze bij indevolt ook moeten kunnen in een dagje tijd zou je denken. Misschien dat de hardware tegenwerkt, ik begreep dat ze een (soort van) esp32 gebruiken, en c of c++ is best een uitdaging om goed in te programmeren.
[ Voor 15% gewijzigd door gjcvro op 16-09-2026 11:32 ]
Juist
Mag ik vragen wat voor electriciteitsmeter en alleen gebruik van de app?Jeldert schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:51:
Hier werkt nul op de meter eigenlijk gewoon goed. Niks geen gekke instellingen of schema's. Het lijntje blijft keurig vlak.
zou je tzt de yaml kunnen delen?gjcvro schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:21:
[...]
Mwah, dagtaak.. Ik heb gisteren in een paar uurtjes een algoritme bedacht en uit laten werken.
In het begin de oude situatie, het midden de experimenten, het einde het resultaat. Nu hebben we veel wolken dus productie vliegt nu alle kanten uit, toch is het beeld een stuk rustiger.
Diep pieken zijn er lastig uit te krijgen omdat dat de quooker is die even aan slaat en dan dus even 2kW pakt. dat kan de accu nooit opvangen. Wel probeer ik de reactie er op een beetje te dempen. Ik heb daarvoor wat parameters weer ik mee kan spelen.
Wat me nu achteraf wel irriteert is dat ik dit zelf op moet lossen, dit zouden ze bij indevolt ook moeten kunnen in een dagje tijd zou je denken. Misschien dat de hardware tegenwerkt, ik begreep dat ze een (soort van) esp32 gebruiken, en c of c++ is best een uitdaging om goed in te programmeren.
~[Afbeelding]
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), Indevolt SolidFlex 3000AC (5.4kWh)
Mooi. De solarman doet het dus ook goed. Ik gebruik nu HW P1 meter op Powerflex + 2 modules. Binnenkort heb ik nieuwe meter van Liander. Ik ga t zien. Hoop dat er dan echt wat beter gaat qua NOM
Kan kijken maar het is momenteel verweven met veel meer, zoals ook het laden van de auto enz. dus best een brei om uit te zoeken.
Ik zou vooral die nieuwe meter even afwachten inderdaad. Mijn vader heeft de Solidflex 3000 met HW P1 meter en een nieuwe DSMR 5 meter, daar werkt NOM prima! Ik heb dezelfde setup maar dan met een oude DSMR 4.2 meter en gebruik een Shelly Pro 3EM voor een goede NOM, daar ben ik ook zeer tevreden over.buutvrij schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:44:
Ik heb powerflex sinds begin mei, 1 toren, P1meter, alleen via de app, geen HA. NOM vanaf begin slecht, geping pong. Doe nu grotendeels met de hand in realtime wat natuurlijk geen doen is. Wel heb ik een oude electrameter die op 6 okt. vervangen wordt door een snellere. Ik verwacht dan een verbetering, alhoewel ik mijn verwachting laag houd. Eigenlijk vind ik dat Indevolt niet levert wat ze adverteren. Gezien dit draadje is sturen door HA of homey ook een dagtaak (voor hobbyisten -respect!) maar daar heeft niet iedereen zin in/kaas van gegeten.
Dank voor je reactie, dat geeft wat hoop. Heb nu ook een DSMR4.2 meter. Heb ook gedacht aan de Shelly maar wacht nu eerst de nieuwe electriciteitsmeter af, nog ruim 2 weken.
Copyright and left by SED...
Jemig, die is uitgebreidEllroe32 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:06:
[...]
Misschien leuk om te kijken naar de vernieuwde versie van de app: https://slim-laden.app
Maar zo uitgebreid dat ik niet helemaal kan zien/vinden of de app de volgende (voor mij nog openstaande) use-case aankan: de Indevolt cluster routeert nu het totaal vermogen (in en uit) naar alle batterijen in de cluster. Een gevraagde 300w zorgt voor 3x 100w per batterij. Dit is funest voor de RTE (ik zit inmiddels op 65%
Ik zoek een systeem wat het volledige vermogen naar 1 batterij stuurt. Welke batterij is dan weer afhankelijk van de SoC's van de batterijen; bij een verschil van >10% overschakelen naar een andere batterij (bijvoorbeeld). En zodra het vermogen boven de max van 1 komt (2400w), dan pas verdelen naar 2x 1200w, etc. Dat soort logica.
Ik weet dat de HomeWizard batterijen dit met elkaar afstemmen. Dus 1 batterij loopt op het volle vermogen 10% leeg, daarna schakelt het vermogen naar de andere batterij en loopt die weer 10% leeg enzovoorts.BramT schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:46:
[...]
Jemig, die is uitgebreid![]()
Maar zo uitgebreid dat ik niet helemaal kan zien/vinden of de app de volgende (voor mij nog openstaande) use-case aankan: de Indevolt cluster routeert nu het totaal vermogen (in en uit) naar alle batterijen in de cluster. Een gevraagde 300w zorgt voor 3x 100w per batterij. Dit is funest voor de RTE (ik zit inmiddels op 65%).
Ik zoek een systeem wat het volledige vermogen naar 1 batterij stuurt. Welke batterij is dan weer afhankelijk van de SoC's van de batterijen; bij een verschil van >10% overschakelen naar een andere batterij (bijvoorbeeld). En zodra het vermogen boven de max van 1 komt (2400w), dan pas verdelen naar 2x 1200w, etc. Dat soort logica.
In HomeAssistant kun je beide torens apart aanspreken volgens mij en dan kun je hier zelf ook regels over maken (rekening houdend met een efficientie curve bijvoorbeeld ^^ )
Heb jij hem staan op PV laden alleen? Dat kan dit verklaren.SED schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:24:
Mm, sinds laatste firmware is mijn batterij teruggelopen naar 4% terwijl de minimum instelling ivm noodstroom 15% is.
Ik heb hem bij juist bewust op noodstroom 10% gezet met alleen laden op PV want ze mogen van mij best lager uitlopen want dat continu laden uit netstroom vind ik zonde.
What we do in life echo`s in eternity
Dit vnd ik via AI;gjcvro schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:53:
Ik kwam er vandaag bij toeval achter dat het lijkt alsof de Homewizard integratie van de p1 meter maar per 5 seconden verandert. dat is best slecht als je een snelle aansturing wil maken. Ik weet nou ook niet zeker of dit de sturing van de Indevolt ook zo benadeelt. Dat zoiu wel een verklaring zijn, ik heb de solarman gedumpt omdat hij geen integratie heeft.
knip knip, echte mensentaal graag een geen ai hallucinaties
[ Voor 54% gewijzigd door teacher op 17-09-2026 17:10 ]
Een hele hoge polling rate kan in sommige situaties juist ping pong gedrag opleveren.WAF1 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:52:
[...]
Dit vnd ik via AI;
Wijzig de Polling-instelling in Homey (Meest voorkomend)
De ontwikkelaar van de HomeWizard-app voor Homey heeft de app zo gebouwd dat de update-frequentie voor stroommetingen flexibel is. Soms staat deze standaard wat trager ingesteld om het netwerk te ontlasten. [1, 2]De Indevolt zelf reageert ook iets vertraagd om jojo-effecten te voorkomen.
- Open de Homey Web App of mobiele app.
- Ga naar je P1 Meter-apparaat en open de Geavanceerde Instellingen.
- Zoek naar de optie Update interval (of Polling interval).
- Pas deze indien mogelijk aan naar 1 seconde (beschikbaar op de Homey Pro). Let op: staat hij op 10 of 30 seconden, dan reageren je flows sowieso vertraagd. [1, 2, 3]
Zie het bv ook met mijn Quooker, deze gaat regelmatig naar 2.5kw
Dan doet (ook) HomeWizard het dus beter dan Indevolt.Blackjack2win schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:18:
[...]
Ik weet dat de HomeWizard batterijen dit met elkaar afstemmen. Dus 1 batterij loopt op het volle vermogen 10% leeg, daarna schakelt het vermogen naar de andere batterij en loopt die weer 10% leeg enzovoorts.
In HomeAssistant kun je beide torens apart aanspreken volgens mij en dan kun je hier zelf ook regels over maken (rekening houdend met een efficientie curve bijvoorbeeld ^^ )
En ik weet dat het in HA (en Homey) te regelen is. Ik vroeg dus alleen of die slim-laden app van @Ellroe32 dat ook kan; dan hoef ik niet zelf te gaan zitten knutselen.
Nee, hoge polling rate is niet de oorzaak. Sterker nog, helemaal realtime zou nog het beste zijn als "100% NOM" het doel is.Quickkie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:01:
[...]
Een hele hoge polling rate kan in sommige situaties juist ping pong gedrag opleveren.
Zie het bv ook met mijn Quooker, deze gaat regelmatig naar 2.5kw
Het 'gepingpong' is puur het resultaat van een slechte/bugged implementatie van de aanstuurlogica. De omvormer is nou eenmaal niet zo snel (slewrate) als een qooker (oid) die aan springt, en daar moet de aansturing gewoon rekening mee houden.
Mijn 2 torentjes doen het eigenlijk prima met NOM nu met de shelly, met de solarman was het bij mij ook veel pingpong.
De Home Assistant implementatie lijkt die niet te hebben. De APi ondersteund het wel, dus ik heb nu een eigen implementatie op die API. Ook heb ik vandaag het 1 en ander aan zitten passen, omdat er inderdaad een jitter ontstond na het inschakelen van een grootverbruiker. Het is een balans tussen snel reageren (en een accu die wat trager reageert) en doorschieten. Ohja de rommel tussen 11 en 12 -> dat is de NOM regeling van Indevolt die ineens aan stond.WAF1 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:52:
[...]
Dit vnd ik via AI;
Wijzig de Polling-instelling in Homey (Meest voorkomend)
De ontwikkelaar van de HomeWizard-app voor Homey heeft de app zo gebouwd dat de update-frequentie voor stroommetingen flexibel is. Soms staat deze standaard wat trager ingesteld om het netwerk te ontlasten. [1, 2]De Indevolt zelf reageert ook iets vertraagd om jojo-effecten te voorkomen.
- Open de Homey Web App of mobiele app.
- Ga naar je P1 Meter-apparaat en open de Geavanceerde Instellingen.
- Zoek naar de optie Update interval (of Polling interval).
- Pas deze indien mogelijk aan naar 1 seconde (beschikbaar op de Homey Pro). Let op: staat hij op 10 of 30 seconden, dan reageren je flows sowieso vertraagd. [1, 2, 3]
/f/image/FPvnkczRbQPG91r267SzLHw1.png?f=fotoalbum_large)
De laatste versie (en 'tuning') geeft nu dit resultaat bij een plotselinge belasting van 2000W.
/f/image/iHWmFQLOQVgp3DQSeSkZYKdB.png?f=fotoalbum_large)
Al met al weer veel geleerd. En nee, dit is nog steeds niet geschik om zomaar bij een ander neer te zetten. Ik ben wel aan het kijken of ik er een blueprint of custom component van kan maken voor Home Assistant, of en daar hoop ik eigenlijk stiekem op, Indevolt gaat ook zijn testwerk wat beter doen en dit probleem oplossen.
Ik heb dat opgelost met een ema met een korte time window... dan kan je wel snel reageren. Dus ipv ineens de 2000w door te geven doe je eerst 1700 (ofzoiets). Door z'n eigen 'overshoot' komt hij dan ergens tegen de 2000w uit. Daarna kruipt je stuurwaarde heel snel naar de 2000w waardoor de batterij daar ook op komt zonder er overheen te vliegen. Door de parameters van de ema wat te tweaken kan je je eigen 'undershoot' vrijwel gelijk krijgen met de 'overshoot' van de batterij.gjcvro schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:41:
[...]
Het is een balans tussen snel reageren (en een accu die wat trager reageert) en doorschieten.
[...]
ik heb nu een PI regeling gebruikt.BramT schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:27:
[...]
Ik heb dat opgelost met een ema met een korte time window... dan kan je wel snel reageren. Dus ipv ineens de 2000w door te geven doe je eerst 1700 (ofzoiets). Door z'n eigen 'overshoot' komt hij dan ergens tegen de 2000w uit. Daarna kruipt je stuurwaarde heel snel naar de 2000w waardoor de batterij daar ook op komt zonder er overheen te vliegen. Door de parameters van de ema wat te tweaken kan je je eigen 'undershoot' vrijwel gelijk krijgen met de 'overshoot' van de batterij.
https://www.sentera.eu/nl/faq/g/wat-is-een-pi-regeling/387 En ik kan die under/overshoot volledig weg krijgen, maar dan duurt het alsnog veel langer voordat hij weer op 0 komt, dus ik heb de overshoot geaccepteerd. Ik heb het geprobeerd met een gemiddelde uit een set metingen, met een logaritmishe benadering voor de 0 etc etc. nu kijken of dit werkt. Zoals gezegd ik kan het er uit tunen, maar tegen de kost van een tragere regeling.
Hoeveel "Torentjes" heb je? Als je er maar 1 hebt dan kan die natuurlijk maar op 1 fase werken ... Maar je P1 meter zou de netto details over alle 3 de fases doorgeven naar de Indevolt.Joeri schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:39:
Sinds gisteren heb ik een 3fase aansluiting, maar zo te zien krijgt de indevolt alleen maar informatie van 1 fase en kijkt niet naar de andere 2 fasen. Moet er ergens een instelling worden aangepast die ik niet kan vinden?
Hoe ben je er achter gekomen dat je details mist?
1 toren op 1 fase.duvekot schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:31:
[...]
Hoeveel "Torentjes" heb je? Als je er maar 1 hebt dan kan die natuurlijk maar op 1 fase werken ... Maar je P1 meter zou de netto details over alle 3 de fases doorgeven naar de Indevolt.
Hoe ben je er achter gekomen dat je details mist?
Ik zag toen ik terug keek in de app dat de batterij vanochtend op 100% stond en ik zag in de HW app dat er verbruik is geweest. Dus de info werd niet doorgegeven.
Nu de p1 meter uit de indevolt app verwijderd en opnieuw gekoppeld. Dat werkt ook niet. Er gaat nu zonnestroom het net op ipv in de batterij.
De verklaring van 1 keer per 5 seconden de gegevens van de p1 meter komt mij vaag bekend voor. Mijn eerste digitale meter (medio 2013 geïnstalleerd, een paar jaar later vervangen) had op de p1 poort 1 keer per 5 seconden de meet-resultaten.gjcvro schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:53:
Ik kwam er vandaag bij toeval achter dat het lijkt alsof de Homewizard integratie van de p1 meter maar per 5 seconden verandert. dat is best slecht als je een snelle aansturing wil maken. Ik weet nou ook niet zeker of dit de sturing van de Indevolt ook zo benadeelt. Dat zoiu wel een verklaring zijn, ik heb de solarman gedumpt omdat hij geen integratie heeft.
Om kort te gaan: die 1 keer per 5 seconden zou wel eens de standaard in je digitale meter kunnen zijn. Wil je die sneller krijgen, dan helpt alleen het vervangen van de digitale meter.
De omvormer lijkt voornamelijk zijn 'eigen' accu leeg te trekken, voordat hij de overige modules aanspreekt. Met als gevolg dat de accu op ongewenste momenten gaat laden om te zorgen dat de SoC van de 'omvormer-accu' weer rond de 5% uitkomt. Tegelijkertijd bevatten de overige modules nog iets van 28% SoC. Mijn minimum is ingesteld op 20% capaciteit voordat de accu in standby gaat. Op die manier heb ik 15% om zelf te verbruiken bij Net uitval.
Zijn er meer mensen die dit hebben?
Nope, heb een eigen implementatie gemaakt, die leest elke seconde uit, en ja de waardes verschillen nu wel. Onze meter is nog geen jaar oud.beerse schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:39:
[...]
De verklaring van 1 keer per 5 seconden de gegevens van de p1 meter komt mij vaag bekend voor. Mijn eerste digitale meter (medio 2013 geïnstalleerd, een paar jaar later vervangen) had op de p1 poort 1 keer per 5 seconden de meet-resultaten.
Om kort te gaan: die 1 keer per 5 seconden zou wel eens de standaard in je digitale meter kunnen zijn. Wil je die sneller krijgen, dan helpt alleen het vervangen van de digitale meter.
Heb hem inderdaad op laden met pv staan. Nu 4 %Quickkie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:49:
[...]
Heb jij hem staan op PV laden alleen? Dat kan dit verklaren.
Ik heb hem bij juist bewust op noodstroom 10% gezet met alleen laden op PV want ze mogen van mij best lager uitlopen want dat continu laden uit netstroom vind ik zonde.
Inmiddels de setting op realtime alleen laden gezet.
Ook de laad/ontlaad schema setting die op "standby" staat (zonneenergie laad eerst accu) lijkt niet te werken.
Copyright and left by SED...
Haha geweldiggjcvro schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:20:
ik denk dat ik een beetje aan het doorschieten ben... Auto_p1 regeling.. met handmatige tuning mogelijkheid en autotune..
[Afbeelding]
(Maar begint meer voor het HA-topic te worden dan hier ... ik ken het dilemma
Ik zit zelf niet in de indevolt discord (was het?), en ook niet zo'n behoefte aan.... maar wordt er daar ook op die 'problemen' in de aansturing gewezen? Of zijn 'wij' hier zo moeilijk aan het doen...
Geen idee, want ik doe ook niets met discordBramT schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:28:
[...]
Haha geweldig![]()
(Maar begint meer voor het HA-topic te worden dan hier ... ik ken het dilemma)
Ik zit zelf niet in de indevolt discord (was het?), en ook niet zo'n behoefte aan.... maar wordt er daar ook op die 'problemen' in de aansturing gewezen? Of zijn 'wij' hier zo moeilijk aan het doen...
In 2027 wordt verbruik en teruglevering binnen een kwartier niet meer gesaldeerd in een dynamisch contract. Voor mij een fout in de nieuwe regels omdat je wel degelijk je bijdrage levert aan het verminderen van de netcongestie. Ik zou dat wel willen aankaarten in de politiek, maar hoe?
Misschien beter om te vragen in dit topic:Hansdejo schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:29:
Ik heb een 6 kWh Powerflex, geen zonnepanelen. IndevoltP1-meter met LoRa- verbinding. Gekocht voor de noodstroomreserve voor koelkast en vriezer en om 3D-printers 's avonds en 's nachts goedkoper door te laten draaien. De trage reactiesnelheid had ik opgemerkt en Indevolt heeft mijn systeem gebruikt om wat parameters beter in te stellen. Maar nul op de meter met elektrische apparaten met een onregelmatige vermogensvraag gaat nog niet goed. Om de 5 seconden schakelt een apparaat in of uit. Met 3 a 4 seconden vertraging hobbelt de batterij er achteraan. Dus je hebt zowel flink verbruik en teruglevering. Waarschijnlijk beter om met een vast vermogen te ontladen.
In 2027 wordt verbruik en teruglevering binnen een kwartier niet meer gesaldeerd in een dynamisch contract. Voor mij een fout in de nieuwe regels omdat je wel degelijk je bijdrage levert aan het verminderen van de netcongestie. Ik zou dat wel willen aankaarten in de politiek, maar hoe?
Het juridisch kader van de salderingsregeling
Maar je kan altijd beginnen met de woordvoerders energie aan te schrijven van de verschillende partijen.
Hier nog geen nieuwe firmware voor m'n powerflexjes. Hoop dat ze die bugs mbt het aansturen (pendelen) en het uitlezen van Enphase snel oplossen.Gronaldo schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:48:
Niieuwe firmware PF2000 is nu beschikbaar, met fix voor onjuiste model-identificatie en enkele verder optimalisaties. Mede dank aan @Xirt
Het lijkt er op dat ze bij Enphase maar 1 fase uitlezen. Hierdoor klopt het 'realtime' dashboard voor geen meter: de batterij staat met meer te laden dan wat de zonnepanelen opleveren
Voor de statistieken in de rapportages kijken ze naar de kwh-standen totaal (ipv per fase), en daar klopt het dus wel.
Nou ja... ik zie nu ook dat de omzet-verliezen van de inverters bij het "gewone verbruik" van het huis wordt geteld. Zo verdoezel je wel de belabberde RTE in de app inderdaad.
Wel een nieuwe Indevolt android app vandaag, met aardig wat in de changelog; echter is niks daarvan nuttig voor mij.
toevallig is dat mijn vak. Voor de stapverstoringen die jij probeert weg te regelen is dat niet de manier. Wanneer jij de verstoringen kunt meten (bijvoorbeeld met een smart plug) kun je veel beter dit als voorsturing aan je regelaar door sturen. Idee is dan,gjcvro schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:20:
ik denk dat ik een beetje aan het doorschieten ben... Auto_p1 regeling.. met handmatige tuning mogelijkheid en autotune..
[Afbeelding]
1- uitgangsituatie is 0 op de meter, stel je regelt je batterij op dat moment op 200W
2- verstoring, je meet 2000 W met de smartplug op de cooker
3- voorsturing je stuurt de batterij aan met 200W + 2000W = en regelt verder op 2200W
4- verstoring, je meet 0 W op de cooker
5- voorsturing je stuurt de batterij aan met 200W + 0W = en regelt verder op 200W
Al die tijd is je regelaar getuned voor je normale verbruiks variaties. De (te) snelle variatie probeer je te meten en voeg je toe aan de uitgang van je regelaar. Dat werkt voor dergelijke grote verstoringen oneindig beter dan een pure PI of PID tuning.
In theorie zou je je regelaar ook nog moeten vertellen wanneer je uitgeregeld bent om te voorkomen dat je I actie verzadigd raakt
In theorie zou de smart plug kunnen werken, maar ik denk niet dat het echt de moeite waard is. Ik heb wel geprobeerd om het er specifiek uit te regelen, doe ff niks als je de piek herkent, maar dat gaf ook weer rare bij effecten. Het was ook gewoon een beetje kijken wat haalbaar is.BartNL schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:52:
[...]
toevallig is dat mijn vak. Voor de stapverstoringen die jij probeert weg te regelen is dat niet de manier. Wanneer jij de verstoringen kunt meten (bijvoorbeeld met een smart plug) kun je veel beter dit als voorsturing aan je regelaar door sturen. Idee is dan,
1- uitgangsituatie is 0 op de meter, stel je regelt je batterij op dat moment op 200W
2- verstoring, je meet 2000 W met de smartplug op de cooker
3- voorsturing je stuurt de batterij aan met 200W + 2000W = en regelt verder op 2200W
4- verstoring, je meet 0 W op de cooker
5- voorsturing je stuurt de batterij aan met 200W + 0W = en regelt verder op 200W
Al die tijd is je regelaar getuned voor je normale verbruiks variaties. De (te) snelle variatie probeer je te meten en voeg je toe aan de uitgang van je regelaar. Dat werkt voor dergelijke grote verstoringen oneindig beter dan een pure PI of PID tuning.
In theorie zou je je regelaar ook nog moeten vertellen wanneer je uitgeregeld bent om te voorkomen dat je I actie verzadigd raakt
Voor nu wil ik gewoon zo goed mogelijk op de 0 blijven, en de ind3volt regeling vloog alle kanten op, ook zonder deze pieken. Voor nu werkt dit, als indevolt het ooit oplost zet ik de NOM weer met alle liefde aan, naar op dit moment was die regeling voor mij waardeloos. Vooralsnog is mijn eigen aansturing een stuk rustiger op de p1 meter dan indevolt.
Adviseur FixClima
Ja. Dat denk ik wel, maar het probleem is dat het altijd een naregeling is. Je reageert op iets wat gebeurt.Technician- schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:44:
Zou voor de toekomst van de batterijsystemen de snelheid van regelen key worden?
ik denk het niet aangezien een tijdelijke afwijking niet heel erg is omdat deze niet veel oplevert / extra kost. Ook het P1 meter signaal update 'maar' met 1 Hz. Er is al wel een ontwikkeling dat het regelen sneller gaat en natuurlijk wil iedereen een zo strak mogelijke 0 op de meter maar het voordeel is volgens mij verwaarloosbaar.Technician- schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:44:
Zou voor de toekomst van de batterijsystemen de snelheid van regelen key worden?
Nu begrijp ik dat de communicatie tussen die dongle en de solidflex per LoRa zou moeten kunnen. Op de dongle kan ik dat instellen (naast de wifi instellingen). Maar op de solidflex zie ik die optie niet (naast de wifi en bedraad ethernet instellingen). Mis ik iets? of is het op de solidflex automatisch als het op de dongle al aan staat?
Enneh, zijn er nog instellingen tips?
Als je strakker 0-op-de-meter wilt, dan zou je voor de hybride variant van de indevolt kunnen gaan. Dan sluit je de zonnepanelen rechtstreeks op de accu aan en kan ze voor elke electron kiezen of ze wordt opgeslagen of verbruikt.BartNL schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:10:
[...]
ik denk het niet aangezien een tijdelijke afwijking niet heel erg is omdat deze niet veel oplevert / extra kost. Ook het P1 meter signaal update 'maar' met 1 Hz. Er is al wel een ontwikkeling dat het regelen sneller gaat en natuurlijk wil iedereen een zo strak mogelijke 0 op de meter maar het voordeel is volgens mij verwaarloosbaar.
Als alternatief heb ik bij de installatie ontdekt dat je de zonnepanelen ook op de 'noodstroom' aansluiting kan koppelen, ook van de eco-variant. Daarmee zullen de zonnepanelen ook altijd alles in de accu storten, al zit er dan een extra omvormer tussen. En hier moet je opletten dat de indevolt ook het piek-vermogen van de zonnepanelen kan opvangen.
Maar dan nog is de aansturing die Indevolt tot zo ver heeft laten zien gewoon ondermaats. Die enorme uitslagen van plus naar min 2000w bijna de hele dag gaan gewoon nergens over. Ook mag het bij Indevolt bekend zijn dat een laag wattage funest is voor de efficiëntie... dat ze alsnog een vraag van 300w verdelen over 3 torens a 100w (dus de batterijen staan samen gewoon >500w te verstoken op dat moment) is ronduit... dom.
Ik heb vandaag m'n cluster ontbonden en een scriptje gemaakt die de batterijen individueel aanstuurt. Dus volle vermogen naar de batterij met de meeste SoC. En pas bij >2400w de 2e bijschakelen en dan ieder 1200w+.
Dit soort dingen frunnik je als DiY'er zo in elkaar tegenwoordig, en het is mooi dat dat kan met deze Indevolts, maar het zou gewoon echt niet nodig moeten zijn.
Ik heb bijna hetzelfde gedaan, maar dan zonder het cluster te verbreken. Ik pas per toren het uitgangsvermogen aan. En ergens bij 2000 en 4000 begin ik de volgende toren mee te laten werken. Ik doe dit nu nog alleen voor ontladen, maar wil dit straks ook doen voor laden. Ohja, bij een onbalans van 20% schakel ik naar degene met het hoogste percentage.BramT schreef op maandag 21 september 2026 @ 23:48:
Kijk, strak op de 0 is een streven, maar een paar seconden vertraging door bijvoorbeeld de P1 zijn acceptabel. Ook weten we allemaal dat het een paar seconden mag duren voor zo'n inverter de target bereikt.
Maar dan nog is de aansturing die Indevolt tot zo ver heeft laten zien gewoon ondermaats. Die enorme uitslagen van plus naar min 2000w bijna de hele dag gaan gewoon nergens over. Ook mag het bij Indevolt bekend zijn dat een laag wattage funest is voor de efficiëntie... dat ze alsnog een vraag van 300w verdelen over 3 torens a 100w (dus de batterijen staan samen gewoon >500w te verstoken op dat moment) is ronduit... dom.
Ik heb vandaag m'n cluster ontbonden en een scriptje gemaakt die de batterijen individueel aanstuurt. Dus volle vermogen naar de batterij met de meeste SoC. En pas bij >2400w de 2e bijschakelen en dan ieder 1200w+.
Dit soort dingen frunnik je als DiY'er zo in elkaar tegenwoordig, en het is mooi dat dat kan met deze Indevolts, maar het zou gewoon echt niet nodig moeten zijn.
Een ideale regeling zou vermoedelijk een directe koppeling zijn tussen de thuisbatterij en de achterliggende verbruikers. Maar de ramp-up snelheid van de power-inverter blijft de uitdaging, met name als er van laden naar terug-laden geswitcht moet wordenBartNL schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:10:
[...]
ik denk het niet aangezien een tijdelijke afwijking niet heel erg is omdat deze niet veel oplevert / extra kost. Ook het P1 meter signaal update 'maar' met 1 Hz. Er is al wel een ontwikkeling dat het regelen sneller gaat en natuurlijk wil iedereen een zo strak mogelijke 0 op de meter maar het voordeel is volgens mij verwaarloosbaar.
Hoe gaat het dan als je de noodstroom gebruikt? En dan dus even 1500 watt vraagt?Gronaldo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:20:
[...]
Een ideale regeling zou vermoedelijk een directe koppeling zijn tussen de thuisbatterij en de achterliggende verbruikers. Maar de ramp-up snelheid van de power-inverter blijft de uitdaging, met name als er van laden naar terug-laden geswitcht moet worden
Mooi zou zijn als je een soort 1 weg klep (diode) zou kunnen plaatsen (nee dat werkt niet met wisselspanning) dan moet de accu het maar oplossen dat je mee nodig hebt.
Wat zou kunnen, is dat apparatuur eerst communiceert dat er verbruik gaat optreden, vervolgens wordt er geschakeld met het batterij systeem om het gevraagde vermogen te gaan leveren.Gronaldo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:20:
[...]
Een ideale regeling zou vermoedelijk een directe koppeling zijn tussen de thuisbatterij en de achterliggende verbruikers. Maar de ramp-up snelheid van de power-inverter blijft de uitdaging, met name als er van laden naar terug-laden geswitcht moet worden
Leuk project denk ik om een keer aan te pakken, maar normale apparatuur zou dan onmogelijk duurder worden in de praktijk 😅
(1 esp die een 'verzoek tot vermogen' doet vij HA en een ander met een ct klem die terugbericht dat het vermogen geleverd wordt)
Ga naar 'Apparaten' > 'meterlezer' > instellingen (radertje) > 'netwerkinstellingen' en dan onderaan ' verbindingsmethode wijzigen' bij de Solarman gaan staan koppelen gaat met BT, kies voor LoRa, Dan de Indevolt kiezen waarmee ie moet koppelen. Klaar! Op de apparaten pagina staat nu bij de meterlezer LoRa onder het wifi icoontje.beerse schreef op maandag 21 september 2026 @ 23:27:
Sinds dit weekend heb ik een SolidFlex 3000 thuisaccu met de bijgeleverde dongle in de P1 meter.
Nu begrijp ik dat de communicatie tussen die dongle en de solidflex per LoRa zou moeten kunnen. Op de dongle kan ik dat instellen (naast de wifi instellingen). Maar op de solidflex zie ik die optie niet (naast de wifi en bedraad ethernet instellingen). Mis ik iets? of is het op de solidflex automatisch als het op de dongle al aan staat?
Enneh, zijn er nog instellingen tips?
[ Voor 6% gewijzigd door Ben Bos op 22-09-2026 23:27 ]
Zo ver was ik ook. Maar als ik dat zelfde doe aan de accu kant, dan zie ik daar wel ethernet (via de rj45 stekker) en wifi maar nog geen LoRa zoals ik dat bij de solarman wel zie. Ik had verwacht dat daar iets ingesteld moest worden of dat het daar ook zichtbaar wordt.Ben Bos schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 23:07:
[...]
Ga naar 'Apparaten' > 'meterlezer' > instellingen (radertje) > 'netwerkinstellingen' en dan onderaan ' verbindingsmethode wijzigen' bij de Solarman gaan staan koppelen gaat met BT, kies voor LoRa, Dan de Indevolt kiezen waarmee ie moet koppelen. Klaar! Op de apparaten pagina staat nu bij de meterlezer LoRa onder het wifi icoontje.
Detail is dat de wifi rond de accu (op zolder) zo slecht is dat ik een extra mesh-punt (wifi-router) heb moeten inrichten. Die wil ik graag weer opruimen. Maar gezien de wifi zo slecht is (door 3 betonnen vloeren) vraag ik mij af of de LoRa het wel doet. Komend weekend zal ik de wifi bij de accu opruimen en zien wat er blijft werken.
Die instelling op dd accu gaat over connectie accu - internet, niet met Solarman. als er bij apparaten meterlezer LoRa bij wifi icoon staat gaat P1 meting via Lora.beerse schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:32:
[...]
Zo ver was ik ook. Maar als ik dat zelfde doe aan de accu kant, dan zie ik daar wel ethernet (via de rj45 stekker) en wifi maar nog geen LoRa zoals ik dat bij de solarman wel zie. Ik had verwacht dat daar iets ingesteld moest worden of dat het daar ook zichtbaar wordt.
Detail is dat de wifi rond de accu (op zolder) zo slecht is dat ik een extra mesh-punt (wifi-router) heb moeten inrichten. Die wil ik graag weer opruimen. Maar gezien de wifi zo slecht is (door 3 betonnen vloeren) vraag ik mij af of de LoRa het wel doet. Komend weekend zal ik de wifi bij de accu opruimen en zien wat er blijft werken.
Die instelling op dd accu gaat over connectie accu - internet, niet met Solarman. als er bij apparaten meterlezer LoRa bij wifi icoon staat gaat P1 meting via Lora. Tijdens de keuze instelljng bij dr Solarman moet deze via wifi de vebindinb met jd accu opbouwen. als hij ze niet ziet krijg je die keuze met welke accu lora moet verbinden ook niet te zien. Je kunt Solarman met telrfoonkabel rj11 ofzo verplaatsen!beerse schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:32:
[...]
Zo ver was ik ook. Maar als ik dat zelfde doe aan de accu kant, dan zie ik daar wel ethernet (via de rj45 stekker) en wifi maar nog geen LoRa zoals ik dat bij de solarman wel zie. Ik had verwacht dat daar iets ingesteld moest worden of dat het daar ook zichtbaar wordt.
dat is niet wat de Indevolt hier doet maar ik heb hem ook pas sinds Maandag. Zie hieronder zoals het nu drait en de piek was tijdens koken toen verbruik boven de max ingestelde levering op de Indevolt kwamBramT schreef op maandag 21 september 2026 @ 23:48:
maar dan nog is de aansturing die Indevolt tot zo ver heeft laten zien gewoon ondermaats. Die enorme uitslagen van plus naar min 2000w bijna de hele dag gaan gewoon nergens over.
1 toren of een cluster?BartNL schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:18:
[...]
dat is niet wat de Indevolt hier doet maar ik heb hem ook pas sinds Maandag. Zie hieronder zoals het nu drait en de piek was tijdens koken toen verbruik boven de max ingestelde levering op de Indevolt kwam
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door BartNL op 23-09-2026 21:53 ]
Ik log gewoon elke seconde de p1 meter, vermogen. Maar ik vermoed dat het erger is met een cluster.BartNL schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:51:
één toren Solidflex 3000AC op een fase van een 3-fasen aansluiting gemeten met een Solarman P1 over Wifi. Grafiek hierboven is wat Domoticz uit de P1 meter leest. Solidflex levert terug op één fase en gebruik zit dan op beide andere fasen. Daarom zie ik tegelijk verbruik en teruglevering en bereken ik met Domoticz script het netto vermogen. Wat nog zou kunnen is dat mijn Domoticz berekening de door jullie waargenomen pieken mist. Zie hieronder dat 'Netto vermogen' maar eens per minuut wordt berekend. Ik zal dat berekeningsinterval eens aanpassen en kijken wat ik dan zie
[Afbeelding]
Maar ook als ik op de grote schaal kijk lijkt het stabiel 0, in detail zie je pas de enorme hoeveelheid pieken en dalen.
Je kunt ook in de indevolt app kijken, componenten en dan de p1 meter.BartNL schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:09:
dat is wat ik nu ook probeer te doen. Mijn berekening 'netto vermogen' hierboven werd maar 1x per minuut gedaan. Die heb ik nu aangepast zodat deze altijd berekend wordt wanneer import of export verandert. Ik zal dat eens een nacht en een dag laten lopen en kijken wat de grafiek dan laat zien. Misschien nog niet morgen aangezien ik nog met de opstelling aan het verplaatsen ga
Maar die kijkt wel naar het vermogen, en die zie ik dus al pieken van -300 naar 500 enz. elke 5 seconde of zo.BartNL schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:48:
zeker maar die kijkt via zijn eigen dongle naar dezelfde P1 meter. Ik zie ook daar geen grote uitschieters. In Domoticz heb ik overzicht wat er elektrisch in huis gebeurt dus daar wil ik ook de Indevolt batterij goed kunnen monitoren.
Kan mij wel voorstellen dat er met een cluster meer vertraging in zit en dat het daarom bij jou zo slecht regelt. Dat zou Indevolt dan toch wel moeten verbeteren.
:strip_exif()/f/image/bOXKFqVv1IrDd2DR4AZh1o8K.png?f=user_large)
Maar als je dan beter kijkt is dit echt belachelijk
/f/image/wA3J2ie2oZI0QcErlQN6xtT5.png?f=fotoalbum_large)
En ik zeg ook niet dat dit echt alleen aan indevolt ligt, kan ook zijn dat mijn keuze voor de HomeWizard p1 meter dit veroorzaakt. Ik overweeg nu ook om te kijken of ik toch een p1 splitter koop om te kijken of de solarman het beter doet. Nadeel van de solarman was dat ik geen logging in HA kon krijgen dan.
We hadden al geconstateerd dat de fout in de cluster aansturing zit. Met 1 toren heb je er geen last van. Ik heb een paar posts terug ook al gespeculeerd over de oorzaak.BartNL schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:51:
één toren Solidflex 3000AC
Bij thuisbatterij min 10%
Ik heb net een kleine update gekregen, 2min per stack. Eerste indruk lijkt een stuk stabieler.BramT schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:39:
[...]
We hadden al geconstateerd dat de fout in de cluster aansturing zit. Met 1 toren heb je er geen last van. Ik heb een paar posts terug ook al gespeculeerd over de oorzaak.
Zit nu heel kort op 0, binnen 5 watt veelal. Grotere pieken geven we nog steeds een flinke schommeling voordat het weer stabiel is.
[ Voor 15% gewijzigd door gjcvro op 24-09-2026 21:46 ]
Sinds gisteren de solidflex 3000 AC staan, verbonden via LAN, en verbonden met HomeWizard P1.gjcvro schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:42:
[...]
Ik heb net een kleine update gekregen, 2min per stack. Eerste indruk lijkt een stuk stabieler.
Zit nu heel kort op 0, binnen 5 watt veelal. Grotere pieken geven we nog steeds een flinke schommeling voordat het weer stabiel is.
Als Quooker aan/uit gaat, zwaait de P1 1 keer een kant uit an daarna is wel gelijk strak terug op NOM (binnen 9 seconden lijkt het).
:strip_exif()/f/image/uXv9HXWXRec1zz90v2sp8Qb3.png?f=user_large)
Ook verder in de nacht lijkt de bandbreedte in oscillaties tussen import/export op de P1 redelijk beperkt.
Met het gebruik van telefoon-rj11 kabels en p1-rj11 apparatuur moet je goed opletten: De rj-11 specificatie heeft maximaal 6 aders. De telefoon-rj11 gebruikt formeel de middelste 4 maar in de meeste gevallen de middelste 2. Dus de goedkoopste telefoon-rj11 biedt alleen die middelste 2 aders. Voor de P1-rj11 zijn de middelste 4 echt nodig voor de communicatie en als je ook de voeding uit de meter wilt gebruiken, dan heb je alle 6 de aders nodig.Ben Bos schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:40:
[...]
Je kunt Solarman met telrfoonkabel rj11 ofzo verplaatsen!
De solarman p1-dongle werkt bij mij rechtstreeks op de meter ook zonder aangesloten adapter. Komend weekend eens op jacht naar een splitter, er komen 1 of 2 dongles bij.
Die kleine firmware update van vanochtend (gjcvro in "Het grote Indevolt thuisbatterij topic") heeft dit gefixt bij mij.phpn3rd schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:51:
[...]
Bedankt voor de check. Gisteren heb ik de laatste firmware geinstalleerd, dus dat zou het probleem best eens kunnen zijn. Beide apparaten identificeren zich gewoon foutief:code:
1 "type":"Indevolt-BK1600"
Geeft nu weer netjes
1
| "type":"CMS-SF2000" |
Juist
1 accu leek altijd wel redelijk stabiel, maar als je een cluster hebt van 3 lijkt het alsof ze elkaar tegen gaan werken, of in ieder geval minder stabiel te regelen. Dat lijkt nu enorm verbeterd te zijn.Toby-Wan schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:43:
[...]
Sinds gisteren de solidflex 3000 AC staan, verbonden via LAN, en verbonden met HomeWizard P1.
Als Quooker aan/uit gaat, zwaait de P1 1 keer een kant uit an daarna is wel gelijk strak terug op NOM (binnen 9 seconden lijkt het).
[Afbeelding]
Ook verder in de nacht lijkt de bandbreedte in oscillaties tussen import/export op de P1 redelijk beperkt.
[Afbeelding]
De fix heb ik afgelopen zondag inderdaad binnengekregen en geinstalleerd. Dit heb ik enkel gerapporteerd op Discord, maar nog niet hier. Gelukkig is dit nog redelijk vlot verholpen.Jeldert schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:44:
[...]
Die kleine firmware update van vanochtend (gjcvro in "Het grote Indevolt thuisbatterij topic") heeft dit gefixt bij mij.
Geeft nu weer netjescode:
1 "type":"CMS-SF2000"
Ik heb ook het idee dat mijn batterijen veel beter de nacht doorkomen doordat de NOM beter werkt met deze update! Ik ben benieuwd of ik dit ook terug ga zien in de effectieve RTE (gemeten met homewizard kwh meter), die was bij mij tot nu toe niet echt heel goed (~70%).gjcvro schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:42:
[...]
Ik heb net een kleine update gekregen, 2min per stack. Eerste indruk lijkt een stuk stabieler.
**Stappenplan: eigen commando voor een te beperkte Home Assistant-instelling**
Registernummers (specifiek voor de Indevolt CMS SF2000):
- Schrijven ("Inverter input limit"): register 1138
- Aflezen: register 11009
- Schrijffunctie: 16 (vast, hoort bij elk SetData-commando op dit apparaat)
Voor een ander apparaat/merk: zoek deze nummers op via de broncode van de Home Assistant-integratie op GitHub, of de API-documentatie van de fabrikant.
1. Maak het rest_command:
1
2
3
4
5
6
7
8
| rest_command:
mijn_instelling:
method: post
url: >-
http://IP-ADRES-VAN-APPARAAT:8080/rpc/Indevolt.SetData?config=%7B%22f%22:16,%22t%22:1138,%22v%22:%5B{{ [[waarde | int(7200), 100] | max, 7200] | min }}%5D%7D
headers:
Connection: close
timeout: 10 |
2. Maak de helper (schuifregelaar):
1
2
3
4
5
6
7
| input_number:
mijn_instelling:
name: "Mijn instelling"
min: 100
max: 7200
step: 100
unit_of_measurement: "W" |
3. Maak de automatisering die ze koppelt:
automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - alias: "Mijn instelling toepassen bij wijziging"
id: mijn_instelling_toepassen
trigger:
- trigger: state
entity_id: input_number.mijn_instelling
to: ~
not_from:
- "unknown"
- "unavailable"
condition:
- condition: template
value_template: "{{ trigger.from_state is not none }}"
action:
- action: rest_command.mijn_instelling
data:
waarde: "{{ states('input_number.mijn_instelling') }}" |
5. Testen:
- Zet de helper eerst op de waarde die het apparaat al heeft.
- Zet 'm daarna op een licht afwijkende waarde.
- Lees terug (via de bestaande sensor of rechtstreeks register 11009) om te bevestigen dat het is aangekomen.
6. Zet de helper op de gewenste waarde. Voeg eventueel een tegel toe aan het dashboard met input_number.mijn_instelling.
HA:
/f/image/euww2xleinBxYQq1bsusSDud.png?f=fotoalbum_large)
Indevolt app, door de grotere periode wat minder zichtbaar maar wel zichtbaar breder dan een simpele piek:
/f/image/5uQOw0rBwBrE6J90x0MXhVbt.png?f=fotoalbum_large)
Meer mensen die in de nacht dit soort gedrag zien?
/f/image/PgPEJhuwAvQrXBZOHshwjOGQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BOXydqPasy5XPY5MyHeCTXRo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/304dUBymFAflHnaR8QAZs6QA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IaMlUEmLOA7TLv1mcFNtHWZC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9ybvIiiy9N8UmQjH8efnY5d6.png?f=fotoalbum_large)