WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:14
Net de auto ingeplugd en mijn automatiseringen in HA zijn druk aan het werk. Eerst de accu's naar 70% gebracht, daarna begint de auto te laden en die probeert zo veel mogelijk zonne-energie op te pikken, maar omdat het zo wisselvallig is valt de zon dan weg, dus ik zie de auto laden tussen de 3 en de 7 kW, de accu's de ene keer vol aan het laden, en meteen daarna weer aan het ontladen, SOC gaat zowel omhoog als omlaag net zelfs even door de interval 1 accu aan het laden, 2 aan het ontladen, maar de boel lijkt redelijk in balans te blijven. En op de achtergrond wordt ook nog bewaakt of de indevolts vanavond wel boven de 80% uitkomen. 1 accu is wat warm, dus die staat ook nog eens gelimiteerd op maar 400 watt laden. Alles is dus in beweging en lijkt zijn werk te doen.

Gaaf om te zien dat alle aanpassingen werken.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-06 23:07
smaij schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:41:
Mijn thuisbatterij gaat ineens niet meer verder dan 1000 watt laden. De firmware update van gisteren heeft niks verholpen. Instellingen staan nog goed, niks aan veranderd. Iemand een idee?
Ik denk dat de batterij doet wat deze moet doen als deze in de stand Eigen verbruik staat. (Lees de uitleg) Er is veel minder zon vandaag. Wat je met de panelen opwekt gaat eerst naar wat je huis verbruikt. Wordt er meer opgewekt dan gaat het overige pas naar de batterij. In mijn situatie betekende dat de pas 12.00 h vandaag langzaam ging opladen. Dat kan ik zijn bij Statistiek (onderaan de app) en dan op de picto van de batterij klik.. Met veel zon, zoals gisteren gebeurt dat al om 7.00 h. Ondertussen probeert de batterij nul op de meter te houden dus je ziet hem tussendoor soms ook een beetje ontladen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:29
Levering Powerflex begin volgende week. App alvast gedownload en dacht de HomeWizard P1 alvast te koppelen. Klopt het dat dit niet gaat, zonder de Powerplex zelf? Automatisch wordt ie niet gedelecteerd. Handmatig via IP en ID-code lukt het ook niet, dan wordt er gewacht op een verbinding, wifi symbooltje wordt getoond met streep erdoor.

[ Voor 34% gewijzigd door Gronaldo op 02-06-2026 18:54 ]

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24
gjcvro schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Welke spullen heb je? Weet je zeker dat alles nog goed staat? Ziet de omvormer nog wel de sub accu's?
Ik heb de powerflex eco 2000 met extra 5 batterijen. Kan met de p1 meter van homewizard en een socket van homewizard plus een 3-fase meter van homewizard zien wat er gebeurd. Kan er nog geen vinger achter krijgen, even wachten op de zonnigere dagen om te zien of het klopt, maar het lijkt alsof als er een andere grote gebruiker is die bijv 1500 watt pakt de batterij niks doet terwijl de opbrengst schommelt tussen de 2200 en 4500 watt. Of in ieder geval niet verder dan 8 a 900 watt.

• smaij
  • Laatst online: 23:24
WAF1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat de batterij doet wat deze moet doen als deze in de stand Eigen verbruik staat. (Lees de uitleg) Er is veel minder zon vandaag. Wat je met de panelen opwekt gaat eerst naar wat je huis verbruikt. Wordt er meer opgewekt dan gaat het overige pas naar de batterij. In mijn situatie betekende dat de pas 12.00 h vandaag langzaam ging opladen. Dat kan ik zijn bij Statistiek (onderaan de app) en dan op de picto van de batterij klik.. Met veel zon, zoals gisteren gebeurt dat al om 7.00 h. Ondertussen probeert de batterij nul op de meter te houden dus je ziet hem tussendoor soms ook een beetje ontladen.
Het is een hele tijd goed gegaan, ook met de minder zonnige dagen. Lijkt wel alsof hij minder in staat is mee te gaan met de schommelingen.

• gjcvro
smaij schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Het is een hele tijd goed gegaan, ook met de minder zonnige dagen. Lijkt wel alsof hij minder in staat is mee te gaan met de schommelingen.
Het is wel zo dat de omvormer even tijd moet krijgen om op te bouwen, en met dit wisselvallige weer loopt hij erg achter de feiten aan. Dat doet de P1 meter al, laat staan de omvormer die daar dan weer op moet reageren. Ik heb ook van de week wat updates gedraaid, maar zie niet zo heel raar gedrag. Maar vandaag was voor de installaties wel een rollercoaster voor laden en ontladen.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:03

Martijn02

/* No Comment */

Gronaldo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:52:
Levering Powerflex begin volgende week. App alvast gedownload en dacht de HomeWizard P1 alvast te koppelen. Klopt het dat dit niet gaat, zonder de Powerplex zelf? Automatisch wordt ie niet gedelecteerd. Handmatig via IP en ID-code lukt het ook niet, dan wordt er gewacht op een verbinding, wifi symbooltje wordt getoond met streep erdoor.
Klopt, lukte mij ook niet voor ik de batterijen daadwerkelijk had staan. Daarna ging het zo goed als probleemloos.

• Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:29
Martijn02 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Klopt, lukte mij ook niet voor ik de batterijen daadwerkelijk had staan. Daarna ging het zo goed als probleemloos.
Dacht ik later al, want er is geen koppeling tussen apparaten te maken. Wordt vervolgd 😃

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-06 13:10
Vraagje,

Aankomende 8 weken zijn mijn zonnepanelen van het dak af ivm een opbouw.
De indevolts krijgen daarom nu geen charge meer.

Kan ik ze beter uit zetten? of aan laten en op bv 10% laten staan?

Of eenmalig naar bv 50% laden op het grid en dan pas uitschakelen?

What we do in life echo`s in eternity

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Quickkie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:42:
Vraagje,

Aankomende 8 weken zijn mijn zonnepanelen van het dak af ivm een opbouw.
De indevolts krijgen daarom nu geen charge meer.

Kan ik ze beter uit zetten? of aan laten en op bv 10% laten staan?

Of eenmalig naar bv 50% laden op het grid en dan pas uitschakelen?
In de handleiding (pagina 21) staat het volgende:
For long-term storage, charge and discharge the device once every 3 months (discharge battery to 20%, then recharge it to 80%).

Juist

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-06 13:10
Jeldert schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:49:
[...]

In de handleiding (pagina 21) staat het volgende:

[...]
Ahh nice. zo zie je maar weer.... je moet gewoon lezen.

THX!

What we do in life echo`s in eternity

• kmf
  • Niet online

kmf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFDlrIYTyvvooYCY0izIZheoA74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TvJ3KFrrQOS3BhNceJHlSjLH.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VToNJl_nsZrFBrdsyHdgwJd0j1w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/P7FTgyk0hgJ4eNyrR9lo6DsH.png?f=fotoalbum_tile
Ik heb alle mppts van mijn indevolt nu in gebruik in een tijdelijke opstelling. De effectieve charge power is wel laag bij lage opwek. 133W is wat de panelen nu opleveren, 111W is wat er van het net binnenkomt. maar er gaat maar 168W naar de accu's (heeft ie 36 uur nodig om naar 90% te laden op deze wattage).

Indevolt zegt dat het normaal is, want lage opwek is inefficient. Maar goed, gratis stroom, dus mag wel wat vervliegen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:48

BramT

Rule #1

Zaterdag mag ik m'n setjes gaan ophalen 🥳 (besteld op 12 april... het werd tijd)

Wat is er nodig om het volle vermogen te unlocken (dus 2400w ontladen ipv max 800w)? Ik ben inmiddels voorbereid met 3 stopcontactjes (1 per fase) op een eigen groep.

Bij Zendure (heeft een maatje) moet je in de app een installatie-rapport uploaden welke vervolgens handmatig beoordeeld wordt door Zendure. Moet dat bij Indevolt ook, of is "een vinkje zetten" al voldoende? (Anders moet ik even achter zo'n rapportje aan...)

[ Voor 8% gewijzigd door BramT op 03-06-2026 13:36 ]

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:55
BramT schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:26:
Zaterdag mag ik m'n setjes gaan ophalen 🥳 (besteld op 12 april... het werd tijd)

Wat is er nodig om het volle vermogen te unlocken? Ik ben inmiddels voorbereid met 3 stopcontactjes (1 per fase) op een eigen groep.

Bij Zendure (heeft een maatje) moet je in de app een installatie-rapport uploaden welke vervolgens handmatig beoordeeld wordt door Zendure. Moet dat bij Indevolt ook, of is "een vinkje zetten" al voldoende? (Anders moet ik even achter zo'n rapportje aan...)
Je kan zelf naar hartenlust aan het knopje schuiven wat het inkomende of uitgaande vermogen beperkt.

• gjcvro
Nanuk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Je kan zelf naar hartenlust aan het knopje schuiven wat het inkomende of uitgaande vermogen beperkt.
Precies, je geeft de schuifbalk een zwieper en hij staat max. Let wel op dat je de hub naar 7200 zet.

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:48

BramT

Rule #1

@Nanuk @gjcvro Top, thanks.

(Wel beetje gevaarlijk voor de onwetende gebruiker..... maar prima :X )

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• gjcvro
BramT schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:49:
@Nanuk @gjcvro Top, thanks.

(Wel beetje gevaarlijk voor de onwetende gebruiker..... maar prima :X )
Je krijgt volgens mij wel een melding

• Nanuk
@Xirt gefeliciteerd met platinum.

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:47
BramT schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:26:

Wat is er nodig om het volle vermogen te unlocken (dus 2400w ontladen ipv max 800w)? Ik ben inmiddels voorbereid met 3 stopcontactjes (1 per fase) op een eigen groep.

Toen ik mijn Powerflex installeerde, op een groep met andere verbruikers die wel uit stonden, begon de accu onmiddelijk met 2300+ watt te ontladen. Dat gebeurde direct na inschakeling en nog voor het pairen met app/P1 meter waardoor je de accu dus nog niet kunt besturen/instellen want nog niet gekoppeld. Zou niet zo moeten zijn mijn inziens.

• Ronalddekker
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 00:52
Klopt, zolang de P1 meter nog niet is geïnstalleerd gaat hij meteen terugleveren. Dit gebeurt ook als je een storing met de P1 meter hebt, bv geen internet.

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:47
@Ronalddekker Maar niet met meer dan ingestelde waarden (bij mij dus 800W ivm groep) mag ik hopen?

• gjcvro
Ronalddekker schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:53:
Klopt, zolang de P1 meter nog niet is geïnstalleerd gaat hij meteen terugleveren. Dit gebeurt ook als je een storing met de P1 meter hebt, bv geen internet.
Maar volgens mij bij mij maar met 200 watt, en ik heb dat volgens mij ergens in kunnen stellen, maar heb het nooit meer teruggevonden.

• Nanuk
buutvrij schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:19:
@Ronalddekker Maar niet met meer dan ingestelde waarden (bij mij dus 800W ivm groep) mag ik hopen?
Het mag niet maar kwa veiligheid is het niet direct een bedreiging. Het gaat pas fout als je gelijktijdig ook nog eens meerdere grote gebruikers aanzet op die groep zodat je totale gebruik op die groep boven de 5KW uit komt.

Dit is nadrukkelijk niet een oproep om de instellingen boven de wettelijke grenzen te zetten natuurlijk. Met die instelling maak je het inderdaad mogelijk om te veel stroom door een draadje te trekken Echter mogelijk maken wil niet zeggen dat het ook meteen het geval is. Dus bedoeld ter geruststelling als het wel per ongeluk even fout staat. Dan gaat er niet direct iets mis en heb je prima de tijd om het aan te passen.

• gjcvro
Nanuk schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:49:
[...]

Het mag niet maar kwa veiligheid is het niet direct een bedreiging. Het gaat pas fout als je gelijktijdig ook nog eens meerdere grote gebruikers aanzet op die groep zodat je totale gebruik op die groep boven de 5KW uit komt.

Dit is nadrukkelijk niet een oproep om de instellingen boven de wettelijke grenzen te zetten natuurlijk. Met die instelling maak je het inderdaad mogelijk om te veel stroom door een draadje te trekken Echter mogelijk maken wil niet zeggen dat het ook meteen het geval is. Dus bedoeld ter geruststelling als het wel per ongeluk even fout staat. Dan gaat er niet direct iets mis en heb je prima de tijd om het aan te passen.
Een beetje waterkoker gaat ook al naar 2kW, of een straalkacheltje van 2 tientjes. Niemand die zich daar druk over maakt.

• Nanuk
gjcvro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Een beetje waterkoker gaat ook al naar 2kW, of een straalkacheltje van 2 tientjes. Niemand die zich daar druk over maakt.
In dit geval gaat het erom dat je zekering 16A ~~ 3700 Watt door laat en als dat dan nog 2400 W ~~ 10 A bij komt van de batterij dan kan je theoretisch dus (bijna) 3 van die waterkokers gelijktijdig aanzetten zonder dat de zekering er uit vliegt. Tegen die tijd beginnen er wel wat draden te roken in de muur. Dat wil de wet dus voorkomen met een restrictie van 800 Watt terug leveren op een bestaande groep.

• Paulo123
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 02:13
Dit blijft altijd een discussie, omdat het logisch is voor veel mensen en tevens voor diegene onlogisch dat er een restrictie op zit. Dat maakt het vaak onbegrijpelijk. Voor oma is die restrictie wel verstandig, maar voor wie verstand heeft van electriciteit, zal makkelijk zonder enig probleem een bestaande groep vinden om er een batterij op te zetten met 2400 watt levering. Maar het is natuurlijk kassa om verplicht te moeten rommelen in de kast en dan nog 180 euro keuring. Zo zit de maatschappij nu eenmaal in elkaar om de begroting in orde te krijgen. Hier zit het tijdelijk ook niet zoals het moet, met veel verbruikers op de groep, maar al die verbruikers geven samen 400 watt, nooit meer. Er staat ondertussen al een tijdje een batterij op die 2400 watt staat de blazen en zelfs de kabels in de zekeringkast worden er niet warmer van. Logisch, want er is geen vuiltje aan de lucht.. maarja regeltjes..
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste