Juist... en in de categorie
task failed succesfully: hier heb je dus niks aan
Ik had eindelijk een gesimuleerde Shelly Pro3EM in m'n Homey, met diverse averaging-functies, slewrate limiters en configureerbare parameters, etc... Best een mooi dingetje; ik was er wel happy mee.
Maar na een hele avond klooien en monitoren (en nog meer klooien) kom ik toch tot de conclusie dat dit allemaal averechts werkt. Het lijkt er op (ik kan het niet echt verifiëren) dat de batterijen niet alleen kijken naar waar ze zouden moeten zitten met hun input/output niveau, maar dat ze ook naar de delta's kijken van hun eigen vermogen en het vermogen wat ze zien via de meter: als de batterijen zeg 500w extra gaan leveren, dan verwachten ze ook -500 op het totaal te zien. Als ze dat niet snel genoeg 'zien' wordt de conclusie getrokken dat iets anders extra stroom is gaan gebruiken en gooien ze er nog wat extra uit. Uiteindelijk stond m'n hele cluster dus te oscilleren tussen +7k/-7k watt. Vanalles geprobeerd, maar uiteindelijk werd het systeem het meest 'nauwkeurig' door 'm gewoon zo realtime mogelijk de gevraagde waardes te geven. Achteraf gezien misschien ook niet heel raar
Uiteraard heb ik in een avondje niet alle scenarios/parameters kunnen testen, maar m'n onderbuikje zegt wel dat dit een dood spoor is.
Andere opties nog:
- Ipv de meter als "grid" meter aan te wijzen, zou je 'm ook als "load" meter kunnen configureren. Deze waarde had ik sowieso al in Homey (load = grid + batterij + solar) en deze averaged aan de batterij voeren heeft misschien wel het gewenste effect. Als bovenstaande analyse juist is, zou je daarmee dat probleem ook helemaal omzeilen. (Al moet het dan wel load+solar worden.)
- De hele batterij in handmatige modus zetten en via flows deze waarde updaten. Homey heeft sinds kort hier ook native dingetjes voor. Geen idee hoe leuk de batterij het vind als hij iedere X seconden extern een andere waarde opgelegd krijgt though... Maar in theorie kan dit nu al.
Aan de andere kant.... dat hele 'pendelen' kost me max ~1 a 2kwh per hele dag. Ondertussen is dit gewoon hobby (obsessie

) ipv iets met echt praktische toegevoegde waarde.

edit:
en zojuist zag ik 'm weer:
Ik wordt hier echt onredelijk kriegelig van....
this story aint over!
[
Voor 8% gewijzigd door
BramT op 12-06-2026 10:15
]