Dit is een product specifiek topic, jouw vraag is van zeer algemene aard. Hiervoor zijn andere forum topics.rooz schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:31:
Weet niet als dit de juiste plaats is maar denk het wel?
Hier idem, 15 april geleverd. Werkt helemaal prima op 2400W met 1 PFA4000.gjcvro schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:30:
[...]
PFA 4000, en staan hier al een maand of zo te werken, was zo'n beetje de eerste levering.
@JasperP8 @Martijn02 Oh echt? Ik heb 12 april besteld (3x powerflex eco+4kwh batt), vrij snel nadat die 4kwh waren toegevoegd (dacht ik), en ik wacht nog op m'n levering "in juni". Blijkbaar heb ik toch een venstertje gemist daar. Thnx voor de opheldering.
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
28 maart besteld 13 april geleverdBramT schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:16:
@JasperP8 @Martijn02 Oh echt? Ik heb 12 april besteld (3x powerflex eco+4kwh batt), vrij snel nadat die 4kwh waren toegevoegd (dacht ik), en ik wacht nog op m'n levering "in juni". Blijkbaar heb ik toch een venstertje gemist daar. Thnx voor de opheldering.
Ook daar wordt het, laden als het goedkoop is, ontladen op de duurdere momenten. Batterijen kunnen dat ten dele ondervangen. Een argument extra voor grotere batterijen (10kWH+). Maar je hebt zeker een punt.Joeri schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:16:
[...]
Ben wel benieuwd wat dit gaat doen voor de business case warmtepomp en van het gas af. Juist als de WP nodig is (winter), is de stoom duur. Goed beleid weer...
[ Voor 9% gewijzigd door johnhemmers op 20-05-2026 13:27 ]
duvekot schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:13:
[...]
Zie deze post (na wat eerdere verwarring)
[...]
@duvekot Dank je wel.buutvrij schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:58:
Ik denk dat e.e.a te maken heeft met de laad/ontlaad snelheid per Kwh capaciteit. Als je 2400W uit een 2 Kwh module trekt (kan dus niet) slijt 'ie harder dan als je 800W max er uit haalt. Er komt meer hitte vrij en daarbij wordt de mechanische belasting van onderdelen ook hoger (uitzetten krimpen)
Als je 2400W continu vermogen uit een 6 Kwh opstelling haalt wordt die 2400 W over de meerdere accu's verdeeld. 800W dus per module uitgaande van 3 X 2 Kwh modules. De thermische belasting blijft lager en levensduur wordt verlengd.
Het is grofweg hetzelfde principe als bij electrische wagens, waarbij auto"s met een flinke accucappaciteit vaak kunnen laden aan hogere vermogens. Dit laatste verandert trouwens langzaam maar zeker. Kleinere auto accu's kunnen steeds harder laden maar dat is voer voor een ander draadje.
@buutvrij Dat leek mij inderdaad ook heel logisch. Echter wist ik niet of de omvormer wordt gelimiteerd op het aantal modules of op de capiciteit die er aan gekoppeld is. Nu blijkt dus (gelukkig maar) dat de capiciteit bepalend is( hier hoopte ik ook op maar kon het niet terug vinden)
Dank je wel allemaal, ik heb momenteel 1 omvormer en 2x 4kwh module staan. Ik ga een 2de omvormer op een apparte groep erbij zetten en 1x4kwh module van me bestaande toren onder de nieuwe omvormer zetten. Dan heb ik dus dubbel vermogen (4800W)
Hou je er rekening mee dat je dan ook dubbel standby verlies hebt. In de zomer valt dat niet zo op maar ik heb al verzonnen dat ik in de winter een van de torens uit ga zetten want soms kost het aan verlies bijna net zo veel als mijn zon opbrengt. (ik heb dan ook erg veel schaduw in de winter).R0d3r1ck schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:05:
[...]
[...]
@duvekot Dank je wel.
@buutvrij Dat leek mij inderdaad ook heel logisch. Echter wist ik niet of de omvormer wordt gelimiteerd op het aantal modules of op de capiciteit die er aan gekoppeld is. Nu blijkt dus (gelukkig maar) dat de capiciteit bepalend is( hier hoopte ik ook op maar kon het niet terug vinden)
Dank je wel allemaal, ik heb momenteel 1 omvormer en 2x 4kwh module staan. Ik ga een 2de omvormer op een apparte groep erbij zetten en 1x4kwh module van me bestaande toren onder de nieuwe omvormer zetten. Dan heb ik dus dubbel vermogen (4800W)
Jazeker hou ik daar rekening mee. Maar nu met deze dagen heb ik het luxe probleem dat me zonnepanelen te veel opwekken tenopzichte van het vermogen van de powerflex 2000 en het op dat moment thuis verbruik. Dan lever ik terug terwijl de accu nog gevuld moet worden .En op moment dat ik elektrisch ga koken met een volle accu ik alsnog 1 a 1.5kw van het net moet pakken terwijl de accu nagenoeg vol is. Ik zou liever de stroom uit de accu gebruiken. Of zie ik het verkeerd?Nanuk schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:21:
[...]
Hou je er rekening mee dat je dan ook dubbel standby verlies hebt. In de zomer valt dat niet zo op maar ik heb al verzonnen dat ik in de winter een van de torens uit ga zetten want soms kost het aan verlies bijna net zo veel als mijn zon opbrengt. (ik heb dan ook erg veel schaduw in de winter).
Standby verbruik ligt rond de 0,5 a 0,8 Kwh per dag per omvormer volgens de reviews/ gegevens die ik kan vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door R0d3r1ck op 21-05-2026 05:49 ]
Wat gek, precies vannacht om 00.00 uur is de batterij gestopt met ontladen. Hij was niet leeg.
Nu wel weer aan het laden van zonnestroom.
Storing geweest? Jullie dit ook gezien?
Ja..hier gaat er ook iets niet helemaal goed. Zon schijnt, ik zit nu rond de 1 kw teruglevering maar de accu laad maar op met 800 w en wil niet hoger naar de ingestelde 1800w.
Is het met de Indevolt App mogelijk om een soort schema in te stellen dat de batterij tijdens bepaalde uren NOM doet (en eventueel opladen met overschot van zonnepanelen) en tijdens andere uren alleen oplaadt met overschot maar geen NOM (bijvoorbeeld tijdens uren met lage/negatieve prijzen)? Of moet je dan zelf steeds handmatig van modus wisselen? Ik kan dit in de handleidingen niet duidelijk terugvinden.
Nee, hier niet.Joeri schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:16:
Wat gek, precies vannacht om 00.00 uur is de batterij gestopt met ontladen. Hij was niet leeg.
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
Hallo, hoe ervaren jullie de laatste firmware update? Ik had hier gelezen dat de accu’s zich anders gingen gedragen mbt laden en ontladen. Is Enphase in de laatste update ook toegevoegd?
Ik ben me ook aan het oriënteren op een thuisaccu, van Indevolt vanwege de native Home Assistant integratie, prijs en in plaats van Zendure vanwege hun smeltende connector problemen momenteel.
Wat zou qua prestaties of wellicht andere functies een reden zijn om voor de Solidflex hybride te kiezen ipv te Powerflex hybride?
De MPPT trackers lijken me wel prettig om op onze overkapping een paar PV panelen te kunnen plaatsen.
Wat zou qua prestaties of wellicht andere functies een reden zijn om voor de Solidflex hybride te kiezen ipv te Powerflex hybride?
De MPPT trackers lijken me wel prettig om op onze overkapping een paar PV panelen te kunnen plaatsen.
Je kunt een tijdschema instellen (‘Device’ > batterij > knop onder het plaatje van de batterij (bijvoorbeeld ‘Self-consumption’)). Ook kun je met ‘Real-time control’ instellen dat hij tot een bepaalde SoC met een bepaald wattage moet laden of ontladen. De app geeft aan dat hij daarna / op de tijden waarvoor niets gespecificeerd is teruggaat naar standby. Ik vroeg me ook af wat dat precies inhoudt — echt dat hij niets doet? Lijkt onlogisch. Nog niet getest, maar is natuurlijk makkelijk te testen. Met home assistant moet dit zeker ook kunnen, maar ik zou het ook een logische functie vinden voor in de eigen app.RoelWW schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:20:
Is het met de Indevolt App mogelijk om een soort schema in te stellen dat de batterij tijdens bepaalde uren NOM doet (en eventueel opladen met overschot van zonnepanelen) en tijdens andere uren alleen oplaadt met overschot maar geen NOM (bijvoorbeeld tijdens uren met lage/negatieve prijzen)? Of moet je dan zelf steeds handmatig van modus wisselen? Ik kan dit in de handleidingen niet duidelijk terugvinden.
Mogelijk kan je gewoon de prijsstrategie gebruiken. Daarin kan je het prijsverschil instellen, Is het prijsverschil niet groot of uiteraard constant dan draait de batterij NOM. Het komt denk ik het dichtbij wat jij wil bereiken. In de volgende video wordt het besproken maar ik kan zo snel niet het stukje binnen de video terug vinden. YouTube: Indevolt App & Installatie Uitleg | Tips Indevolt Thuisbatterij Instellingen | Thuisbatterij.nlRoelWW schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:20:
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Als zuinige Hollander Belg ging ik toch eens checken wat mijn gewenste configuratie kost in Duitsland. Als ik daar 1 SolidFlex 2000 Eco en 2x SFA3600 samenstel kost het me daar 2097 euro ipv 2497 op de NL webshop van Indevolt. Helaas kan ik maar Duitsland en Oostenrijk als afleveradres instellen.
Iemand een idee waarom er zo'n prijsverschil zou zijn? Mis ik iets?
Het doet me toch oven twijfelen om mijn aankoop toch nog even uit te stellen...
In Duitsland geldt 0% btw-tarief .ToMiKoN schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:32:
Als zuinige Hollander Belg ging ik toch eens checken wat mijn gewenste configuratie kost in Duitsland. Als ik daar 1 SolidFlex 2000 Eco en 2x SFA3600 samenstel kost het me daar 2097 euro ipv 2497 op de NL webshop van Indevolt. Helaas kan ik maar Duitsland en Oostenrijk als afleveradres instellen.
[Afbeelding]
Vandaag weer precies hetzelfde. Om 00.00 uur gestopt met ontladen. Tot 23.59 netjes NOM.Joeri schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:16:
Ik vermoed dat het komt door de dynamische prijsmodus, (niet de AI modus) gezien er een nieuwe dag begint.
In de "tussentijden" stond hij op stand-by ingesteld met zon naar accu. Maarja snachts schijnt de zon niet niet.
Ik zal het van de week wel perongeluk zelf hebben aangepast.
Ik durf wel te stellen dat de dynamische modus veel te ingewikkeld is gemaakt. Feitelijk wil ik NOM en dan een eventueel overschot aan zon op een duur moment kwijt. In de winter wil ik ook NOM maar dan bij grote prijsverschillen wat extra van het net halen op de goedkoopste uren.Joeri schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:42:
[...]
Vandaag weer precies hetzelfde. Om 00.00 uur gestopt met ontladen. Tot 23.59 netjes NOM.
Ik vermoed dat het komt door de dynamische prijsmodus, (niet de AI modus) gezien er een nieuwe dag begint.
In de "tussentijden" stond hij op stand-by ingesteld met zon naar accu. Maarja snachts schijnt de zon niet niet.Beetje verwarrende term "stand-by". Prima eerst PV naar huis, maar als dat er niet is mag hij zich weer gedragen als NOM. Stand-by is meer "uitgeschakeld" vind ik. Nu de "tussentijd" maar ingesteld op ontladen op basis van eigen verbruik.
Ik zal het van de week wel perongeluk zelf hebben aangepast.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarnaast zou er een modus moeten zijn die maximaal financieel voordeel beoogd maar dat is mijn doel niet eigenlijk.
En een knap overzichtelijk desktopscherm in plaats van dat gepriegel op een foon zou toch ook wel erg prettig zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Nanuk op 22-05-2026 07:52 ]
Pardon? Hoe wil die batterij mjin PV-output beïnvloeden? (Als ik dat zelf al niet eens kan.)Joeri schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:42:
[...]
[Afbeelding]
"Als de productie de netaansluitingslimieten overschrijdt, verlaagt het systeem automatisch de PV-output."
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Het is ook verwarrend! Je moet het lezen vanuit de batterij. De batterij staat Stand-by. Maar jouw post helpt mij weer op om de dingen te begrijpen.Joeri schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:42:
[...]
Vandaag weer precies hetzelfde. Om 00.00 uur gestopt met ontladen. Tot 23.59 netjes NOM.
In de "tussentijden" stond hij op stand-by ingesteld met zon naar accu. Maarja snachts schijnt de zon niet niet.Beetje verwarrende term "stand-by". Prima eerst PV naar huis, maar als dat er niet is mag hij zich weer gedragen als NOM. Stand-by is meer "uitgeschakeld" vind ik. Nu de "tussentijd" maar ingesteld op ontladen op basis van eigen verbruik.
[Afbeelding]
Ondertussen is mij eindelijk gelukt om mij batterij via een schema te laden, nadat deze om een onbekende reden dit vanmorgen niet vanzelf deed. Na de hulpfunctie geraadpleegd te hebben, bleek dat je met micro-omvormers niet altijd in de handmatig modus kan laden. Ook de weergave in de diagram klopt niet altijd. Wij hebben zelf micro-omvormers van APSystems, het kan mogelijk specifiek aan het merk liggen.
Verder is opgevallen dat de zonnestroom die we rechtstreeks gebruiken niet in de diagram terug zie. Dus ook niet bij Last/ zelfgebruik, eigenlijk lijkt het of er helemaal geen zonnepanelen zijn. ((Ik weet dat het icoontje voor zonnepanelen voor rechtstreeks aangesloten zonnepanelen is bedoelt) Pas als ik ook stroom van het net nodig heb (de auto staat te laden) zie ik wel een waarde bij zelfconsumptie. Maar mogelijk is dat bij iedereen zo. In ieder geval geeft de AI hulpfunctie van Thuisbatterij.nl geeft aan dat er bij micro-omvormers de weergave niet altijd kan kloppen, het is een cosmetisch probleem.
Hoewel er nog wat kleine foutjes in zitten helpt de hulpfunctie je uitstekend op weg. Het is eigenlijk de beste chat functie waarmee ik ooit te maken heb gehad. Want naast de probleempjes van vandaag, bleek gisteren de P1-meter van Homewizard niet lekker te werken. Het werkte wel, de batterij ging keurig laden op het moment dat de zon begon te schijnen, maar de weergave in de app die deed het dan weer niet niet goed. En sinds we de p1 meter van Solarman hebben geplaatst lijkt de batterij afwijkend te laden. Maar het kan evt. ook komen door een software update die we gisteren hebben uitgevoerd. Ik zou dus graag weten of ook andere mensen sinds kort afwijkend laadgedrag hebben gezien?
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Ik lees hier nou problemen na updaten, ik denk dat ik nog even wacht, want het systeem werkt nou net zoals ik het bedoeld had.
Begon vanmorgen netjes te laden toen de zonnepanelen over hadden op het huis, toen ik de limiet naderde ging de auto aan het laden met 3kW waardoor ik nog een lange tijd alles zelf op kon nemen, en pas toen de thuisaccu vol was begon er stroom richting net te gaan. Combinatie van de NOM van indevolt en dynamisch aansturen laadproces auto.
Begon vanmorgen netjes te laden toen de zonnepanelen over hadden op het huis, toen ik de limiet naderde ging de auto aan het laden met 3kW waardoor ik nog een lange tijd alles zelf op kon nemen, en pas toen de thuisaccu vol was begon er stroom richting net te gaan. Combinatie van de NOM van indevolt en dynamisch aansturen laadproces auto.
Bij het ontladen wordt onderscheid gemaakt tussen op eigen groep (2400 watt) en niet op eigen groep (800 watt). Bij laden niet… daar is het 2400 watt. Maar dat betekent toch een aansluitwaarde hoger dan 2000 watt en dus volgens NEN op eigen groep?
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Waarom zou je die registeren bij Fluvius? is niet verplicht dacht ik,PD123 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:38:
Heeft iemand Indevolt al kunnen registeren bij Fluvius in Belgie?
https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/thuisbatterijJoske59 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:08:
[...]
Waarom zou je die registeren bij Fluvius? is niet verplicht dacht ik,
Ik had een nieuw probleem, de zekering vloog er uit bij lage ontlading (800W) en soortgelijk verbruik in huis. Bleek te komen doordat de DCDC firmware niet de nieuwste versie had door netwerkproblemen (dit moet v1.01.73 zijn). Apparaat wilde daarna niet meer opstarten. Volgens klantenservice een bekende bug en apparaat kapot. Hele set teruggestuurd en nieuwe gratis opgestuurd gekregen. Ook Homewizard P1 gekocht (weinig enthousiasme hier in dit forum over de Solarman dus ik dacht ik geef toch maar paar tientjes extra uit). Kon nieuwe systeem zonder problemen met wifi en HW P1 verbinden. Bedankt voor jullie suggestiesgjcvro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:49:
[...]
Indevolt app p1 meter loskoppelen, Solarman app instaleren, koppelen, updaten, loskoppelen, indevolt koppelen.
Werkte bij mij.
[ Voor 5% gewijzigd door FreekW2 op 23-05-2026 08:14 ]
Ik heb hiervoor telefonisch contact opgenomen met Fluvius.PD123 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:38:
Heeft iemand Indevolt al kunnen registeren bij Fluvius in Belgie?
Men heeft mijn gegevens genoteerd en ik zou een mail ontvangen om de registratie via die weg uit te voeren.
Twee weken later wacht ik nog steeds op die mail.
Nog maar twee wekenS_V_H schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:28:
[...]
Ik heb hiervoor telefonisch contact opgenomen met Fluvius.
Men heeft mijn gegevens genoteerd en ik zou een mail ontvangen om de registratie via die weg uit te voeren.
Twee weken later wacht ik nog steeds op die mail.
Ik heb 6 maanden gewacht op de bevestiging van de registratie van mijn plug-in zonnepanelen. Pas nadat ik een mail stuurde met de vraag hoe het zat kwam het ineens magisch in orde, maar zonder antwoord op die mail.
Hebben ze daar geen achterstand op zowat alles?
Voor het aanmelden van zonnepanelen hebben ze maar 5 maanden achterstandvinneke schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:31:
[...]
Nog maar twee weken![]()
Ik heb 6 maanden gewacht op de bevestiging van de registratie van mijn plug-in zonnepanelen. Pas nadat ik een mail stuurde met de vraag hoe het zat kwam het ineens magisch in orde, maar zonder antwoord op die mail.
Hebben ze daar geen achterstand op zowat alles?
Top, bedankt dit had ik ook in de nacht en doet idd niks als de zon niet schijnt.Joeri schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:42:
[...]
[Afbeelding]
Exact hetzelfde gehad hier, ook eruit gevlogen op lage ontlading in de nacht en deed niets meer. Mag ik vragen hoe jij het hebt teruggestuurd? Ik ben zelf maar heen en weer gereden naar Dusseldorf om het om te ruilen, verzenders die ik had benaderd deden moeilijk over gewicht en lithium.FreekW2 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:13:
[...]
Ik had een nieuw probleem, de zekering vloog er uit bij lage ontlading (800W) en soortgelijk verbruik in huis. Bleek te komen doordat de DCDC firmware niet de nieuwste versie had door netwerkproblemen (dit moet v1.01.73 zijn). Apparaat wilde daarna niet meer opstarten. Volgens klantenservice een bekende bug en apparaat kapot. Hele set teruggestuurd en nieuwe gratis opgestuurd gekregen.
Hmm, is dit geen defect onder garantie? Ik zou verwachten dat Indevolt deze retour regelt én betaalt? Heb je die vraag aan hen gesteld?Dranik schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:26:
[...]
Exact hetzelfde gehad hier, ook eruit gevlogen op lage ontlading in de nacht en deed niets meer. Mag ik vragen hoe jij het hebt teruggestuurd? Ik ben zelf maar heen en weer gereden naar Dusseldorf om het om te ruilen, verzenders die ik had benaderd deden moeilijk over gewicht en lithium.
Helaas weer vannacht tussen 00 en 01 uur niks gedaan. Werkt dus niet heb jij dit nog opgelost? @Joerinemmiesis29 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:19:
[...]
Top, bedankt dit had ik ook in de nacht en doet idd niks als de zon niet schijnt.
Zeker hoor, zij zouden ook de verzendkosten gewoon vergoeden. Had hem aangemeld bij DHL voor verzending maar werd meteen gebeld dat je belachelijke kosten moest betalen voor vervoer gevaarlijke stoffen en toen heb ik zelf maar voorgesteld om zelf te gaan rijden en ook daar heb ik een ruime vergoeding voor gekregen. Support heeft het netjes afgehandeld imo.vinneke schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:33:
[...]
Hmm, is dit geen defect onder garantie? Ik zou verwachten dat Indevolt deze retour regelt én betaalt? Heb je die vraag aan hen gesteld?
In de dynamische prijsmodus heb ik "tussentijd " op ontladen eigen verbruik gezet. Daarmee weer een mooie NOM lijn.nemmiesis29 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:47:
[...]
Helaas weer vannacht tussen 00 en 01 uur niks gedaan. Werkt dus niet heb jij dit nog opgelost? @Joeri
Met deze mooie dagen krijg ik mijn 10Kw powerflex eco niet leeg , gestuurd op eigen gebruik, dus handmatig op realtime regeling laten ontladen (we kunnen nog salderen) tot 25% (heb 15% nodig in de nacht). Met welk vermogen ontladen heb ik het hoogste rendement? Met de HW plug gemeten, heb ik sinds 14 april 261 geladen en 172 ontladen dus niet een al te best rendement… Dus ik wil terugleveren met het hoogste rendement, als ik teruglever. Had ergens gelezen tussen de 400 en 800 watt. Heeft iemand hier een antwoord op?
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Wat is je redenatie om hem extra leeg te laten lopen? Maakt het nog uit voor je contract wanneer je vermogen terug levert? (Dynamisch?)hrt schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:40:
Met deze mooie dagen krijg ik mijn 10Kw powerflex eco niet leeg , gestuurd op eigen gebruik, dus handmatig op realtime regeling laten ontladen (we kunnen nog salderen) tot 25% (heb 15% nodig in de nacht). Met welk vermogen ontladen heb ik het hoogste rendement? Met de HW plug gemeten, heb ik sinds 14 april 261 geladen en 172 ontladen dus niet een al te best rendement… Dus ik wil terugleveren met het hoogste rendement, als ik teruglever. Had ergens gelezen tussen de 400 en 800 watt. Heeft iemand hier een antwoord op?
Want anders zou de extra zonnestroom toch gewoon overdag terug geleverd gaan worden?
duvekot schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:44:
[...]
Wat is je redenatie om hem extra leeg te laten lopen? Maakt het nog uit voor je contract wanneer je vermogen terug levert? (Dynamisch?)
Want anders zou de extra zonnestroom toch gewoon overdag terug geleverd gaan worden?
Ik heb nog een vast contract en ook nog salderen en om in de ochtend met nog 4/5kWh te beginnen is zonde en wil hem in de ochtend dus leeg hebben.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Gaat je stroom anders stinken? Stroom is toch gewoon stroom? Of het nu de ochtend stroom is die rechtstreeks vanuit de panelen naar het net gaan .. of de stroom in de nacht vanuit je accu. Het eerste is zelfs beter omdat je er geen retour verlies op hebt .. dus effectief gaat er dan meer stroom terug. Alleen het moment is anders ... Maar dat maakt voor het salderen tot 1-jan ook niet uit .. en voor de prijs of teruglevering vergoeding waarschijnlijk ook niet toch? Tenzij je het een goed nobel streven vind om de stroom in de nacht beschikbaar te stellen voor verbruik door anderen .... ipv opwekking door iets niet duurzaam (maar dat hoor ik je niet zeggen)hrt schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:04:
[...]
Ik heb nog een vast contract en ook nog salderen en om in de ochtend met nog 4/5kWh te beginnen is zonde en wil hem in de ochtend dus leeg hebben.
Met vast contract en salderen zou ik gewoon het laden van de accu niet op vol vermogen doen.hrt schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:40:
Zou je moeten kunt uitrekenen met hoeveel je moet laden om het minder vol te laden, dan lever je overdag meer terug dan nu zonder dat het ooit in je accu komt.
Je moet je accu niet iedere dag helemaal volladen (wel regelmatig heb ik begrepen) en op een ander tijdstip terugleveren heeft voor jou nog geen nut.
Meest efficiente is dus niet volladen iedere dag zou ik zeggen.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Hello Tweakers, sorry for the Engels
I feel the duty to share my pitiful experience up to now
I (tried) to set up my two SF2000 Thursday evening, the first died with a pop that tripped the 16A breaker of its own circuit while I was trying to set it up. Totally unresponsive/dead since
it actually pushed 800W for those 20 minute, despite being not configured yet, so I can't imagine that is expected behaviour.
Support hasn't yet replied to my messages of Thursday night, other than a nice employe on my reddit post that he will look into it.
On top of that I have the second SF2000 connected and updated the firmware (after using a different phone to get it to connect to wifi) , but it refuses to do anything other than Standby. It has been linked to a Homewizzard P1 (also unpaired) with no avail. The app shows all the p1 readout, battery doesn't do any charging or discharging. It is slowly discharging at a 8% per day, so I still have 3 days to figure it out before the 5% safety shutdown.
Even worse, the Four SFA1800 I got to go with the SF2000 are not detected (not in the app, led lights aren't on, etc) by the second SF2000. Unsure if they are also defective or if that is a problem of the second sf2000.
Please, if people want to share how the replacement/return process went in more details, I'm all ears
I (tried) to set up my two SF2000 Thursday evening, the first died with a pop that tripped the 16A breaker of its own circuit while I was trying to set it up. Totally unresponsive/dead since
it actually pushed 800W for those 20 minute, despite being not configured yet, so I can't imagine that is expected behaviour.
Support hasn't yet replied to my messages of Thursday night, other than a nice employe on my reddit post that he will look into it.
On top of that I have the second SF2000 connected and updated the firmware (after using a different phone to get it to connect to wifi) , but it refuses to do anything other than Standby. It has been linked to a Homewizzard P1 (also unpaired) with no avail. The app shows all the p1 readout, battery doesn't do any charging or discharging. It is slowly discharging at a 8% per day, so I still have 3 days to figure it out before the 5% safety shutdown.
Even worse, the Four SFA1800 I got to go with the SF2000 are not detected (not in the app, led lights aren't on, etc) by the second SF2000. Unsure if they are also defective or if that is a problem of the second sf2000.
Please, if people want to share how the replacement/return process went in more details, I'm all ears
Where did you buy the batteries? I seems that one is a dud. the homewizzard & SF2000 is in the same wifi network and you coupled them in the app?Pithone schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:09:
Hello Tweakers, sorry for the Engels
And in an 2.4 Ghz wifi network? 5 Ghz won't work for now.
Vanavond even een experimentje gedaan in Home Assistant. Ik heb 3 torens staan, en ik zie dat indevolt zijn best doet om alle drie de torens tegelijk te gebruiken. Dan zijn er dus 3 omvormers actief met ieder 300 watt. Ik heb nou een soort schema gemaakt, waarbij er onder de 1500 watt altijd maar 1 toren actief is. Pas als er 30 seconden lang meer dan 1500 watt wordt gevraagd schakelt een 2e of 3e toren bij. Als het verschil tussen de actieve toren en de hoogste SOC meer dan 20% wissel ik van actieve toren.
Morgenvroeg eens kijken of het gewerkt heeft ;-) Bij laden zou ik eenzelfde iets kunnen doen, maar die moet ik nog maken.
Morgenvroeg eens kijken of het gewerkt heeft ;-) Bij laden zou ik eenzelfde iets kunnen doen, maar die moet ik nog maken.
Bought them from Indevolt directly.gjcvro schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:26:
[...]
Where did you buy the batteries? I seems that one is a dud. the homewizzard & SF2000 is in the same wifi network and you coupled them in the app?
WiFi is a dedicated 2.4GHz WPA2 IOT network just for it and the homewizzard and batteries. They are Linked in the app.
Out of all the issues, the non smart behaviour is not my biggest concern. The fact that the cell will not charge even in real-time control, nor detect the four expansions is really stressing me out.
Had van Indevolt toch wat meer service verwacht. Indien je niet zelf kan rijden, moet je zelf maar firma zoeken om te verschepen, zien dat je aan alle voorwaarden voldoet en risico op jouw nemen voor correct te verzenden (met alle labels gevaren, etc), etc... Bij een ander merk batterij die ik heb moeten wisselen door defect werd eerst de nieuwe onmiddellijk geleverd en mocht ik de defecte in de verpakking van de nieuwe klaar zetten en kwamen ze zelf de week nadien ophalen. Dat vind ik dan toch betere service...Dranik schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:44:
[...]
Zeker hoor, zij zouden ook de verzendkosten gewoon vergoeden. Had hem aangemeld bij DHL voor verzending maar werd meteen gebeld dat je belachelijke kosten moest betalen voor vervoer gevaarlijke stoffen en toen heb ik zelf maar voorgesteld om zelf te gaan rijden en ook daar heb ik een ruime vergoeding voor gekregen. Support heeft het netjes afgehandeld imo.
(ivm. het sneller up-rampen van de inverter)
Ik vroeg me vandaag af: hoe zit het hier eigenlijk mee. Dus ik ging op Discord zien of Indevolt ooit gereageerd had op dit feature request. En nu kan ik het niet meer terugvinden...
Heeft Indevolt dit nu simpelweg verwijderd? Zou niet zo mooi zijn, zeker niet omdat er 30 andere geïnteresseerden waren, zowat het meeste van alle feature requests.
[ Voor 5% gewijzigd door vinneke op 26-05-2026 08:55 ]
This vaguely sounds like what I had with one of my batteries when I installed them. Turned out that I loosely pushed in the power cord (just to measure the correct length) and forgot to push it in all the way when I was done installing it. Battery turned on, connected to wifi, installed firmware updates and everything, but was not able to do any charging/discharging because it was not connected to the grid. The app did not give me any clues on the fact that the battery was not connected to the grid. Only when I double-checked everything, and felt/heard the connector click, followed by the relay in the Indevolt, I knew it was my own fault.Pithone schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:09:
...
...
Anyway: Double check your power socket, cable, plug.
Apart from what seems hardware related problems. Never use iot generated networks by router . They all use client isolation that effects the communication between points in your indevolt/p1 connection.
So if you make a iot specific ssid be sure client isolation us turned: off!
Copyright and left by SED...
Unfortunately the cable is very much well clicked in with the snap lock engaged. Not impossible that the cable is defective, but hard to say.Martijn02 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:48:
[...]
This vaguely sounds like what I had with one of my batteries when I installed them. Turned out that I loosely pushed in the power cord (just to measure the correct length) and forgot to push it in all the way when I was done installing it. Battery turned on, connected to wifi, installed firmware updates and everything, but was not able to do any charging/discharging because it was not connected to the grid. The app did not give me any clues on the fact that the battery was not connected to the grid. Only when I double-checked everything, and felt/heard the connector click, followed by the relay in the Indevolt, I knew it was my own fault.
Anyway: Double check your power socket, cable, plug.
Router is Unifi, the P1 is well connected to the app, and the app displays all the grid behaviour and loads like homewizzard.SED schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:05:
Apart from what seems hardware related problems. Never use iot generated networks by router . They all use client isolation that effects the communication between points in your indevolt/p1 connection.
Gotta assume that the P1 is not the issue, as the real-time control with manual instructions, including target battery level, and power input, is ignored and the battery stays standby
https://discord.com/channels/1417471269942591571/1495005617289560105vinneke schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:54:
[...]
Ik vroeg me vandaag af: hoe zit het hier eigenlijk mee. Dus ik ging op Discord zien of Indevolt ooit gereageerd had op dit feature request. En nu kan ik het niet meer terugvinden...
Heeft Indevolt dit nu simpelweg verwijderd? Zou niet zo mooi zijn, zeker niet omdat er 30 andere geïnteresseerden waren, zowat het meeste van alle feature requests.
Ok ik ben blind
Waarom heb je een batterij gekocht van 10.000W als je maar 1500W is de nacht gebruikt? Het is natuurlijk handig om een bepaalt .percentage voor noodstroom in te stellen. bijv. 20% of hoger ,mits je in de buurt daar iets nuttig op aan kan sluiten zoals, vriezer, koelkast, CV-ketel, of wp. Afhankelijk van je verbruiker kan je dan berekenen aan de hand van het verbruik, hoe lang je dan met de noodstroom kan doen.. Daarnaast kan je instellen tot hoeveel vermogen je de batterij wil laden en ik begrijp dat naar altijd 100% niet goed is. (Maar ik weet niet of fabrikant ook een marge aan houdt die wij niet zien) In geen geval bewust terug gaan leveren, bij een vast contract, dat is niet efficiënt en gaat ten koste van de levensduur. Natuurlijk stel je wel NOM in dus terugleveren zal je altijd.hrt schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:40:
Wij hebben het andersom aangepakt eerst een kleine batterij en komen tot de conclusie dat een tweede toch nuttig is. Wij gaan een tweede batterij kopen omdat dit nuttig kan zijn om de auto te laden. De auto kan met 6 kWh laden. Omdat het maximale uitgangsvermogen van de batterij 2400W is, de opwek bij dit mooie weer ook dan niet genoeg is, de auto pakt dan nog steeds een beetje van het net. Op zich is dat niet erg omdat mijn man gewoon een vergoeding krijgt van zijn werkgever. Maar het is gewoon leuk als je het verbruik volledig zelf op kan wekken. Door deze extra batterij op een aparte groep en andere fase aan te sluiten, kan de auto evt. nog eens met 2400W extra laden, dus sneller. Door een 2e unit houden we meer over voor noodstroom. We gebruiken nu de saldering nog geldig is, die tijd om te leren. Veel financieel voordeel hebben we er dit jaar nog niet aan. Wel overgestapt op een dynamisch contract om terugleveringskosten te voorkomen. Maar ik zit denk ik nog niet bij de beste partij. Maar ook dat is uitvinden hoe dat werkt.
Ik wil absoluut geen taalnazi zijn maar je haalt iets te vaak de begrippen (K)W en KWh door elkaar en dat maakt het niet duidelijker. Dus eigenlijk ben ik nu wel een keer taalnazi, sorry. :-)WAF1 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:19:
[...]
Waarom heb je een batterij gekocht van 10.000W als je maar 1500W is de nacht gebruikt? Het is natuurlijk handig om een bepaalt .percentage voor noodstroom in te stellen. bijv. 20% of hoger ,mits je in de buurt daar iets nuttig op aan kan sluiten zoals, vriezer, koelkast, CV-ketel, of wp. Afhankelijk van je verbruiker kan je dan berekenen aan de hand van het verbruik, hoe lang je dan met de noodstroom kan doen.. Daarnaast kan je instellen tot hoeveel vermogen je de batterij wil laden en ik begrijp dat naar altijd 100% niet goed is. (Maar ik weet niet of fabrikant ook een marge aan houdt die wij niet zien) In geen geval bewust terug gaan leveren, bij een vast contract, dat is niet efficiënt en gaat ten koste van de levensduur. Natuurlijk stel je wel NOM in dus terugleveren zal je altijd.
Wij hebben het andersom aangepakt eerst een kleine batterij en komen tot de conclusie dat een tweede toch nuttig is. Wij gaan een tweede batterij kopen omdat dit nuttig kan zijn om de auto te laden. De auto kan met 6 kWh laden. Omdat het maximale uitgangsvermogen van de batterij 2400W is, de opwek bij dit mooie weer ook dan niet genoeg is, de auto pakt dan nog steeds een beetje van het net. Op zich is dat niet erg omdat mijn man gewoon een vergoeding krijgt van zijn werkgever. Maar het is gewoon leuk als je het verbruik volledig zelf op kan wekken. Door deze extra batterij op een aparte groep en andere fase aan te sluiten, kan de auto evt. nog eens met 2400W extra laden, dus sneller. Door een 2e unit houden we meer over voor noodstroom. We gebruiken nu de saldering nog geldig is, die tijd om te leren. Veel financieel voordeel hebben we er dit jaar nog niet aan. Wel overgestapt op een dynamisch contract om terugleveringskosten te voorkomen. Maar ik zit denk ik nog niet bij de beste partij. Maar ook dat is uitvinden hoe dat werkt.
Dit is hem volgens mij:vinneke schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:54:
[...]
• Discord | "Faster inverter ramp-up and down" | Indevolt
De beta van Home Assistant voor de juni release is net vrijgegeven. Onderstaande de wijzigingen die je in deze release kan vinden:
Indevolt changelog for 2026.6:
.
Indevolt changelog for 2026.6:
- Added battery cycle sensors (Gen 2)
- Added MOS temperature sensors (Gen 1 / Gen 2)
- Added real-time control sensors (Gen 1 / Gen 2)
- Added inverter temperature sensor (Gen 1)
- Added missing rated capacity sensor (Gen 1)
- Added transformer temperature sensor (Gen 2)
- Added battery packs temperature sensors (Gen 1, Gen 2 added in 2026.5)
- Added Zeroconf device discovery with DHCP fallback for known devices
- Improved code base to translate all exceptions
- Improved code base to change icons were applicable
- Improved code base to split sensor updates to prevent hitting device limits
- Updated documentation for quality scale "Gold" requirements (all sections reviewed)
- Bumped quality scale to "Platinum"
- Added various missing sensors for Gen 1:
- Output energy (total / off-grid)
- Charging / Discharging energy
- Bypass power / input energy
- Input voltages / currents
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i43794/tijdsafhankelijke-nettarieven-maken-warmtepompen-duurder
Dit is een voorbeeld van waar ik het vorige week over had. De overheid kan of gaat ingrijpen op de electriciteitsmarkt, en warmtepompeigenaren gaan dat in dit specifieke geval voelen. De warmtepomp lobbykrachten vinden er wat van. Oplossing; (nog) meer thuisbatterijen totdat er regelgeving verandert omtrent diezelfde thuisbatterij.. en dan?
Dit is een voorbeeld van waar ik het vorige week over had. De overheid kan of gaat ingrijpen op de electriciteitsmarkt, en warmtepompeigenaren gaan dat in dit specifieke geval voelen. De warmtepomp lobbykrachten vinden er wat van. Oplossing; (nog) meer thuisbatterijen totdat er regelgeving verandert omtrent diezelfde thuisbatterij.. en dan?
We gaan het zien, het enige wat je zeker weet is dat je nergens op kunt vertrouwen.
Mijn insteek op dit moment is zo veel mogelijk op eigen opgewekte stroom leven, en als dat niet voldoende is zoeken naar het beste tijdstip om stroom te halen voor de duurdere periode. Zolang ik het achter de meter hou heeft niemand er invloed op denk ik dan maar.
Mijn insteek op dit moment is zo veel mogelijk op eigen opgewekte stroom leven, en als dat niet voldoende is zoeken naar het beste tijdstip om stroom te halen voor de duurdere periode. Zolang ik het achter de meter hou heeft niemand er invloed op denk ik dan maar.
Wat een gemiep door vereniging warmtepompen.. die 1 a 2 kW vermogen die de wp trekt... het mag toch duidelijk zijn dat het lange piekblok nodig is om de echte verbruikers ( 7-22 kW EV) te verleiden buiten het tijdsframe te gaan zitten of om vermogen terug te schroeven.buutvrij schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:48:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i43794/tijdsafhankelijke-nettarieven-maken-warmtepompen-duurder
Persoonljjk wil ik ook niet meer betalen maar het is wel eerlijker de netkosten naar gebruik te verdelen.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Het gaat niet om de (gemiddelde) 1 a 2 kW per warmtepomp maar om het piekverbruik van warmtepompen met backup-elementen.ArjoK schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:35:
[...]
Wat een gemiep door vereniging warmtepompen.. die 1 a 2 kW vermogen die de wp trekt... het mag toch duidelijk zijn dat het lange piekblok nodig is om de echte verbruikers ( 7-22 kW EV) te verleiden buiten het tijdsframe te gaan zitten of om vermogen terug te schroeven.
Persoonljjk wil ik ook niet meer betalen maar het is wel eerlijker de netkosten naar gebruik te verdelen.
De backup-elementen worden in de praktijk ingezet op momenten dat de warmtepomp het niet meer aankan, bijvoorbeeld bij een buitentemperatuur onder 0 grC.
De backup-elementen zijn eigenlijk bedoeld als noodoplossing bij verstoring van de warmtepomp.
Er is een warmtepomp op de markt met 4 kW aan thermisch vermogen en 3x3 kW aan backup-elementen. (En de gebruikers/eigenaren zijn er nog trots op ook.)
Ook op dit soort installaties moet het elektriciteitsnet berekend zijn om uitval te voorkomen.
Het is een fabel dat een WP het onder de nul graden niet doet. Die werkt dan nog prima echter als het echt kouder wordt daalt het rendement. Tevens heeft een WP rond het vriespunt bij vochtig weer zo nu en dan een defrost waarin hij dus even stil staat. Echter is het niet zo dat al die defrost gelijktijdig optreden bij WP in de buurt. Een warmte element is voor nood, dus als de WP stuk is dat je dan niet in de kou zit. Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen daar stelselmatig gebruik van blijft maken, dat is een dure hobby namelijk.Lawrentz schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:09:
[...]
Het gaat niet om de (gemiddelde) 1 a 2 kW per warmtepomp maar om het piekverbruik van warmtepompen met backup-elementen.
De backup-elementen worden in de praktijk ingezet op momenten dat de warmtepomp het niet meer aankan, bijvoorbeeld bij een buitentemperatuur onder 0 grC.
De backup-elementen zijn eigenlijk bedoeld als noodoplossing bij verstoring van de warmtepomp.
Er is een warmtepomp op de markt met 4 kW aan thermisch vermogen en 3x3 kW aan backup-elementen. (En de gebruikers/eigenaren zijn er nog trots op ook.)
Ook op dit soort installaties moet het elektriciteitsnet berekend zijn om uitval te voorkomen.
Als de hele wijk dus op weerstandverwarming gaat zitten zal het net daar zwaar belast worden maar als een enkeling dat zo nu en dan even doet dan is er weinig aan de hand lijkt mij.
Na laatste fw update lijkt het opgelost.gjcvro schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:58:
Hoe zit het met de updates voor de omvormers? Nog steeds problemen of zijn die inmiddels opgelost?
Ik heb een de nieuwe Indevolt Semi Solid set besteld met 5 extra 3.6 kWh accu's.
Wat ik alleen niet echt duidelijk kan zien of je deze aan de muur vast kunt zetten om het gewicht op de ondergrond te beperken. Iemand hier ervaring mee? De bedoeling is dat de hele stapel onder het balkon op de vlondervloer komt te staan. Op de Indevolt site zie ik geen technische tekeningen staan anders dan die met de maten en bijgeleverd materiaal (een paar beugeltjes en twee zelftappende schroeven.. met pluggen?)
Wat ik alleen niet echt duidelijk kan zien of je deze aan de muur vast kunt zetten om het gewicht op de ondergrond te beperken. Iemand hier ervaring mee? De bedoeling is dat de hele stapel onder het balkon op de vlondervloer komt te staan. Op de Indevolt site zie ik geen technische tekeningen staan anders dan die met de maten en bijgeleverd materiaal (een paar beugeltjes en twee zelftappende schroeven.. met pluggen?)
Fluence>Ioniq>3>S
Je stapelt de accus op elkaar en borgt ze aan elkaar met 2 boutjes per koppeling.
Per accu krijg je ook hoekijzers meegeleverd die je tegen de muur kan monteren zodat je stapel geborgd is en niet kan omvallen.
Ze zijn niet bedoeld om de accus aan op te hangen. Je ondergrond moet dus stabiel zijn en voldoende draagkracht hebben.
Per accu krijg je ook hoekijzers meegeleverd die je tegen de muur kan monteren zodat je stapel geborgd is en niet kan omvallen.
Ze zijn niet bedoeld om de accus aan op te hangen. Je ondergrond moet dus stabiel zijn en voldoende draagkracht hebben.
Dat is bij elkaar iets van 220 kg, vergelijkbaar met een aquarium. Als het een houten vloer is dan wel zorgen dat je de pootjes bovenop de vloerbalken hebt staan of anders balken er onder om de last te verdelen. Mocht je met vlondervloer iets bedoelen wat direct op het beton ligt dan zou ik me er niet al te druk om maken. Aan de muur bevestigen doe je tegen omvallen inderdaad.gertk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:57:
Ik heb een de nieuwe Indevolt Semi Solid set besteld met 5 extra 3.6 kWh accu's.
Je hebt gelijk maar ik zie tegelijkertijd dat het in de oorspronkelijke bericht een batterij 10 kW staat en deze had ik alleen maar omgerekend om zelf een beetje gevoel te krijgen bij de genoemde eenheden. Ik had dus niet door dat het fout stond aangegeven, mij viel vooral het nachtgebruik van 15% op wat mij erg laag leek. Het is dus maar 1,5 kWh dus ver onder het gemiddelde van 4-6 kWh. Je kan je dan afvragen of je dan de juiste grote batterij hebt gekocht, maar het kan een bewuste aankoop zijn waarbij factoren een rol spelen waarvan ik niet weet.Nanuk schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:52:
[...]
Ik wil absoluut geen taalnazi zijn maar je haalt iets te vaak de begrippen (K)W en KWh door elkaar en dat maakt het niet duidelijker. Dus eigenlijk ben ik nu wel een keer taalnazi, sorry. :-)
Daarnaast heb ik ik het over het ontlaadvermogen van de thuisbatterij die 2400W is. Met een EV zou het handig kunnen zijn om ook op een andere fase(n), dus in een parallel opstelling te kunnen ontladen. Dat zou in onze situatie, waarbij we overdag thuis kunnen laden, een optie kunnen zijn. Of het voordelig is dat betwijfel ik inmiddels. Maar zolang de salderingsregeling nog geldig kunnen we zonder al te veel financiële schade uitvinden wat wel en niet werkt in combinatie met flexibele tarieven.
Vandaag tegen iets grappigs en ook lastigs aangelopen: ik wilde kijken of ik met een automatisering de tijd dat de accu's op 100% staan kon verkleinen. Ik doe dit nu door nverter_input_limit op 100 te zetten, en eventueel lager op momenten dat de temperatuur hoog is. In de app kun je die van de hub op 7200 zetten (3 modules) maar vanuit HA mag je maximaal 2400 doorgeven. En met 2400 is dat meteen de max snelheid van de hele hub. Ik, moet dus op zoek naar een andere oplossing.
Je kan kijken naar consoles voor kabelladders als het niet op de vloer mag staan.Nanuk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:21:
[...]
Dat is bij elkaar iets van 220 kg, vergelijkbaar met een aquarium. Als het een houten vloer is dan wel zorgen dat je de pootjes bovenop de vloerbalken hebt staan of anders balken er onder om de last te verdelen. Mocht je met vlondervloer iets bedoelen wat direct op het beton ligt dan zou ik me er niet al te druk om maken. Aan de muur bevestigen doe je tegen omvallen inderdaad.
Kost niet veel en is stevig, ook het draagvermogen is gekend, beetje chemisch anker in de muur en zit muurvast.
Ik heb contact gehad met Indrvolt, maar op dit moment zijn via de API alleen de "per device" instelling en beschikbaar (rest op backlog). Het lijkt het er - sinds de laatste update - op dat ze wel al werken aan het toevoegen van de clusterinstellingen (er zijn een paar read keys bijgekomen). Ik heb dus hoop dat ik in de komende maanden clusters helemaal goed kan ondersteunen vanuit HA.gjcvro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:03:
Vandaag tegen iets grappigs en ook lastigs aangelopen: ik wilde kijken of ik met een automatisering de tijd dat de accu's op 100% staan kon verkleinen. Ik doe dit nu door nverter_input_limit op 100 te zetten, en eventueel lager op momenten dat de temperatuur hoog is. In de app kun je die van de hub op 7200 zetten (3 modules) maar vanuit HA mag je maximaal 2400 doorgeven. En met 2400 is dat meteen de max snelheid van de hele hub. Ik, moet dus op zoek naar een andere oplossing.
Het zou al helpen als de limiet er af gaat. Je ziet hem nu op 7200 staan maar kunt hem alleen via de app zetten, ha gaat naar max2400. En eigenlijk zou ik hem ook op 0 willen zetten. Of nog mooier gewoon een max soc. Ik heb nu de logica zo dat ik naar de restverwachting kijk van de dag, en dat ik met de laatste zon de accu naar 100% breng. Op dagen als deze staat de accu een halve dag op 100, en met de huidige temperatuur vind ik dat niet geweldig. Ook het laden boven 70% rem ik af als ik zie dat de temp te hoog is, dan schaal ik terug naar 1200 of zelfs 400. Bij 85% stop ik met laden tot restant verwacht net genoeg is om de accu te vullen.Xirt schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:09:
[...]
Ik heb contact gehad met Indrvolt, maar op dit moment zijn via de API alleen de "per device" instelling en beschikbaar (rest op backlog). Het lijkt het er - sinds de laatste update - op dat ze wel al werken aan het toevoegen van de clusterinstellingen (er zijn een paar read keys bijgekomen). Ik heb dus hoop dat ik in de komende maanden clusters helemaal goed kan ondersteunen vanuit HA.
Btw : Bedankt voor de terugkoppeling. Wordt gewaardeerd, vind het best gaaf wat je er vanuit HA allemaal mee kunt tweaken.
Ik ga niet tegen de documentatie in zitten programmeren (die heeft max 2400). Zover aangegeven zou dit de "per device" setting moeten zijn en dan lijkt 2400 een goede max te zijn. Ik heb een vraag uitstaan bij Indevolt wanneer de cluster settings komen; mocht daaruit blijken dat dit juist de cluster setting is en de device setting ontbreekt dan pas ik 'm gelijk aan.
In de app lijkt het ook dubbel te zijn. Je past het voor de cluster aan, maar niet echt, je stelt het in op de hoofdnode. En dat kan wel pas nadat je er een cluster van gemaakt hebt. In ha geeft hij nu dus 7200 aan, op de hoofdnode, dat voelt inconsequent. Maar dat is ook in de app zelf zo. Ook daar lijkt het cluster concept niet helemaal consequent uitgevoerd te zijn.Xirt schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:44:
Ik ga niet tegen de documentatie in zitten programmeren (die heeft max 2400). Zover aangegeven zou dit de "per device" setting moeten zijn en dan lijkt 2400 een goede max te zijn. Ik heb een vraag uitstaan bij Indevolt wanneer de cluster settings komen; mocht daaruit blijken dat dit juist de cluster setting is en de device setting ontbreekt dan pas ik 'm gelijk aan.
Ik herken dat niet. In de app stel je een maximum voor de cluster in en een maximum per device. Ik heb twee 'torens' staan, beide staan op maximum output maar de cluster op 3500 W omdat ze samen op één groep staan. Tot nog toe nog geen stop gesprongen.gjcvro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:53:
[...]
In de app lijkt het ook dubbel te zijn. Je past het voor de cluster aan, maar niet echt, je stelt het in op de hoofdnode. En dat kan wel pas nadat je er een cluster van gemaakt hebt. In ha geeft hij nu dus 7200 aan, op de hoofdnode, dat voelt inconsequent. Maar dat is ook in de app zelf zo. Ook daar lijkt het cluster concept niet helemaal consequent uitgevoerd te zijn.
Dus instellen doe je per device en ik ga er van uit dat de cluster daar een laagje bovenop legt. In HA staat bij elke automatisering dus beide apparaten. De cluster kan je alleen via de app instellen. Daar staat ie standaard op 2400 W dacht ik maar kan je dus wel opschroeven naar behoefte.
Jij kunt dus 3 waardes vinden? Die 3500 en voor elke toren 2400?Nanuk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:38:
[...]
Ik herken dat niet. In de app stel je een maximum voor de cluster in en een maximum per device. Ik heb twee 'torens' staan, beide staan op maximum output maar de cluster op 3500 W omdat ze samen op één groep staan. Tot nog toe nog geen stop gesprongen.
Dus instellen doe je per device en ik ga er van uit dat de cluster daar een laagje bovenop legt. In HA staat bij elke automatisering dus beide apparaten. De cluster kan je alleen via de app instellen. Daar staat ie standaard op 2400 W dacht ik maar kan je dus wel opschroeven naar behoefte.
Dit is wat ik zie in de app met 3 torens, de hoofdtoren stel je dus in op 7200, dit loopt synchroon met de cluster, de 2 subs kun je op max 2400 zetten
[ Voor 40% gewijzigd door gjcvro op 01-06-2026 06:31 ]
Die app is niet handig, alles staat her en der verspreid. Je moet kijken in de instellingen van de cluster, niet van het hoofd apparaat. Maar ik doe weinig met de app dus weet ik ook steeds niets te vinden.gjcvro schreef op maandag 1 juni 2026 @ 00:42:
[...]
Jij kunt dus 3 waardes vinden? Die 3500 en voor elke toren 2400?
Dit is wat ik zie in de app met 3 torens, de hoofdtoren stel je dus in op 7200, dit loopt synchroon met de cluster, de 2 subs kun je op max 2400 zetten
[Afbeelding]
Dat zeg ik dus: Dat maakt niet uit waar je kijkt. Beide geven dezelfde waarde, als je het op 1 plek aanpast, verandert het op de andere ook.Nanuk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:40:
[...]
Die app is niet handig, alles staat her en der verspreid. Je moet kijken in de instellingen van de cluster, niet van het hoofd apparaat. Maar ik doe weinig met de app dus weet ik ook steeds niets te vinden.
Het vlonder ligt op balken die weer op van die dikke verstelbare steunen staan op de tegels eronder. Het vlonder ligt onder de het balkon en de zonnepaneelpergola. De Indevolt 'toren' komt dus nagenoeg droog buiten te staan (diepte van elk moduul is 20 + 3 cm)Nanuk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:21:
[...]
Dat is bij elkaar iets van 220 kg, vergelijkbaar met een aquarium. Als het een houten vloer is dan wel zorgen dat je de pootjes bovenop de vloerbalken hebt staan of anders balken er onder om de last te verdelen. Mocht je met vlondervloer iets bedoelen wat direct op het beton ligt dan zou ik me er niet al te druk om maken. Aan de muur bevestigen doe je tegen omvallen inderdaad.
Ik heb inmiddels een stevige fundering gemaakt onder het deel waar de thuisaccu komt te staan. Ik las in de gebruiksaanwijzing dat er alleen twee beugeltjes per deel bijgeleverd worden om elk deel aan de muur te zetten, omvallen zal het dus niet. Ik zet alleen de beugeltjes wel andersom: met de lip naar binnen zodat je de schroeven en beugels niet ziet. Benieuwd of de hele set vandaag komt. De vervoerder (Raben) heeft niet echt een handige site en Indevolt zelf stuurt een mail met een tracking nummer wat je niet kan kopieren/knippen/plakken. Raben geeft als delivery date 1-6-2026 aan, ik had ook gevraagd om levering op maandag of evt. zaterdag. Fingers crossed.
Fluence>Ioniq>3>S
Alles uit die email staat gewoon in de "bron" van de email .. dus daar kan je het altijd wel uithalen om te gebruiken op een andere plek. En anders een screenshot en daar dan "OCR" op los laten. Op een recente Android telefoon kan dat ook handig met ingebouwde logica of Google Lens.gertk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:58:
[...]
Benieuwd of de hele set vandaag komt. De vervoerder (Raben) heeft niet echt een handige site en Indevolt zelf stuurt een mail met een tracking nummer wat je niet kan kopieren/knippen/plakken. Raben geeft als delivery date 1-6-2026 aan, ik had ook gevraagd om levering op maandag of evt. zaterdag. Fingers crossed.
Klopt het dat ik alleen het bovenste deel (omvormer(solidflex)) met de eerste accu kan verbinden door middel van de bijgeleverde M4x20-schroef? En dat uitbreidingsbatterijen (SFA1800) ondeling niet op deze manier verbonden kunnen worden?
Jawel, gaat welsk0o schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:21:
Klopt het dat ik alleen het bovenste deel (omvormer(solidflex)) met de eerste accu kan verbinden door middel van de bijgeleverde M4x20-schroef? En dat uitbreidingsbatterijen (SFA1800) ondeling niet op deze manier verbonden kunnen worden?
Bron: mijn toren met 3x SFA1800 uitbreidingsbatterijen, allemaal op hun beurt verbonden met de unit erboven
Ik ben even het spoor bijster in mijn home assistant energy dashboard, wellicht dat iemand mij hier de juiste richting op kan duwen.
Ik heb 2 stacks allebei op een eigen groep, dus kan 2x2400 watt in en uit.
Nu staat mijn config in HA als volgt:
:strip_exif()/f/image/F1oJnC0uX3QUxb0TMw4By9jp.png?f=user_large)
Maar in mijn devices blijf ik zien dat ik untracked heb:
Wellicht begrijp ik het verkeerd maar ik kan niet lezen dat ik de batterijen ook nog als individuele apparaten moet toevoegen?
:strip_exif()/f/image/F1oJnC0uX3QUxb0TMw4By9jp.png?f=user_large)
Wellicht begrijp ik het verkeerd maar ik kan niet lezen dat ik de batterijen ook nog als individuele apparaten moet toevoegen?
What we do in life echo`s in eternity
lijkt erop dat je maar 1 van de 2 accu's toevoegd. wellicht een idee om even wat template sensors aan te maken waarin je de 2 stacks eerst bij elkaar optelt. en dan die template sensors gebruiken het het "als 1 batterij" toe te voegen aan je energy dashboardQuickkie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:47:
Ik ben even het spoor bijster in mijn home assistant energy dashboard, wellicht dat iemand mij hier de juiste richting op kan duwen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik verwacht niet dat dit iets uitmaakt. Ik heb overigens een screen gemaakt van accu1 maar accu2 is indentiekToby-Wan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:54:
[...]
lijkt erop dat je maar 1 van de 2 accu's toevoegd. wellicht een idee om even wat template sensors aan te maken waarin je de 2 stacks eerst bij elkaar optelt. en dan die template sensors gebruiken het het "als 1 batterij" toe te voegen aan je energy dashboard
Hmm, de gaten lijken hier niet uit te lijnen. Ik had inderdaad verwacht dat dit gewoon zou moeten passen.vinneke schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:29:
[...]
Jawel, gaat wel![]()
Bron: mijn toren met 3x SFA1800 uitbreidingsbatterijen, allemaal op hun beurt verbonden met de unit erboven
Is er naast de batterijtechniek een goede reden om de SolidFlex i.p.v. de PowerFlex te kiezen?
Qua prijs kijk ik bij de Duitse Indevolt site en daar zijn beide opties gelijk geprijsd waarbij de PowerFlex meer capaciteit biedt:
- PF2000 Hybrid en PFA4000 met totaal 6010Wh voor €1.448,-,
- SF2000 Hybrid en SFA3600 met totaal 5376Wh voor €1.448,-.
De batterijen komen in een schuurtje te staan, dus niet direct buiten maar het is ook geen geïsoleerde binnenruimte.
Qua prijs kijk ik bij de Duitse Indevolt site en daar zijn beide opties gelijk geprijsd waarbij de PowerFlex meer capaciteit biedt:
- PF2000 Hybrid en PFA4000 met totaal 6010Wh voor €1.448,-,
- SF2000 Hybrid en SFA3600 met totaal 5376Wh voor €1.448,-.
De batterijen komen in een schuurtje te staan, dus niet direct buiten maar het is ook geen geïsoleerde binnenruimte.
Ik meen me te herinneren dat het ook niet zo vlotjes ging, maar uiteindelijk wel alle vijzen er in gekregen.sk0o schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:45:
[...]
Hmm, de gaten lijken hier niet uit te lijnen. Ik had inderdaad verwacht dat dit gewoon zou moeten passen.
Ik geloof dat je wat zaken door elkaar haalt (of ik begrijp je verkeerd), de individuele apparaten zijn alleen voor je consumption tracking en daar hoef je je batterijen niet aan toe te voegen (dat zijn geen consumption devices maar standalone entities). Je zult altijd wel untracked consumption houden voor apparaten/stopcontacten die niet smart zijn. Dit heeft echter niets te maken met je batterijen. Ik zou je bovenste 2 sensors even aanpassen van de daily sensors naar de total sensors ('Battery total charging/discharging energy') en dan kun je in het energy dashboard o.a. naar de power sources en energy distribution kijken.Quickkie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:47:
Herkenbaar dat untracked, ik heb ook twee stapels. De meeste apparaten heb ik achter een shelly of vergelijkbaar maar ik blijf veel onverklaarbaar untracked houden. Aan het eind van de nacht al een kleine KWh opgemaakt aan untracked terwijl ik voor mn gevoel alle gebruikers meet. Koelkast, modem/HA-pi, aquariumpomp en centrale ventilatie. Geen idee wat er verder nog aan zou staan tussen twaalf en zes.Quickkie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:47:
...
...
Al eens geëxperimenteerd met bepaalde groepen na elkaar een halve dag uit zetten maar dat heeft me toen niets opgeleverd. Misschien nog eens proberen.
Ook heb ik een beetje twijfel over de accuraatheid van shelly pluggen en andere meters, kan iemand daar iets over zeggen?
Nou het probleem is eigenlijk gewoon ghost untracked sinds ik de batterijen heb. Deze staan er pas sinds half april maar mijn untracked was nooit zo hoog. Ik meet niet alles in mijn huis, want dat is gewoonweg teveel met 2 woonkamers met 2 keukens, met 2 inductie, 3 koelkasten, aircos etc etc.Dranik schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:46:
[...]
Ik geloof dat je wat zaken door elkaar haalt (of ik begrijp je verkeerd), de individuele apparaten zijn alleen voor je consumption tracking en daar hoef je je batterijen niet aan toe te voegen (dat zijn geen consumption devices maar standalone entities). Je zult altijd wel untracked consumption houden voor apparaten/stopcontacten die niet smart zijn. Dit heeft echter niets te maken met je batterijen. Ik zou je bovenste 2 sensors even aanpassen van de daily sensors naar de total sensors ('Battery total charging/discharging energy') en dan kun je in het energy dashboard o.a. naar de power sources en energy distribution kijken.
Goede tip van de Daily naar Total, maar maakt voor de dashboarding niet uit.
Ik heb wel nog een Shelly Pro 3EM voor de batterijen zitten (3 fase kabel naar de schuur met p1 en p3 batterij en p2 de 3.6kw ev lader). Maar ik ben bang dat als ik die in de individual ga zetten dat alle metingen van HA overhoop gaan.
Klopt, zo heb ik uiteindelijk ook het lange trackingnummer eruit weten te extraheren :-)duvekot schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:22:
[...]
Alles uit die email staat gewoon in de "bron" van de email .. dus daar kan je het altijd wel uithalen om te gebruiken op een andere plek. En anders een screenshot en daar dan "OCR" op los laten. Op een recente Android telefoon kan dat ook handig met ingebouwde logica of Google Lens.
Maar tot nu toe nog geen Indevolt thuisaccu
Status op Raben staat nog steeds halverwege tussen 'In transit' en 'in delivery'
Fluence>Ioniq>3>S
Wanneer besteld? Ik wacht nog steeds op een tracking codegertk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:48:
[...]
Klopt, zo heb ik uiteindelijk ook het lange trackingnummer eruit weten te extraheren :-)
Maar tot nu toe nog geen Indevolt thuisaccu![]()
Status op Raben staat nog steeds halverwege tussen 'In transit' en 'in delivery'
25 mei. Ik had bij de bestelling verzocht om levering op maandag of zaterdag en met het trackingnummer gaf vervoerder Raben aan: delivery date 1-6-2026firefixmaarten schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:26:
[...]
Wanneer besteld? Ik wacht nog steeds op een tracking code.
Dat leek dus perfect geregeld maar helaas niets ontvangen nog..
Fluence>Ioniq>3>S
Mijn thuisbatterij gaat ineens niet meer verder dan 1000 watt laden. De firmware update van gisteren heeft niks verholpen. Instellingen staan nog goed, niks aan veranderd. Iemand een idee?
Welke spullen heb je? Weet je zeker dat alles nog goed staat? Ziet de omvormer nog wel de sub accu's?smaij schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:41:
Mijn thuisbatterij gaat ineens niet meer verder dan 1000 watt laden. De firmware update van gisteren heeft niks verholpen. Instellingen staan nog goed, niks aan veranderd. Iemand een idee?