• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:25
Mijn powerflex wil sowieso niet lager dan 5%.

Echter als je het een beetje doordacht hebt verzonnen zal die zelden echt helemaal leeg gaan.

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
vinneke schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:26:
Op hoeveel stellen jullie de SOC reserve in? Is dit dan meteen de reserve om een deep discharge te vermijden?

Noodstroom interesseert met niet, het is bij mij puur om te batterij niet te forceren.

Zelf op 15% gezet, Solidflex. Maar als 10% ook goed is, dan is dat toch weer iets extra wat ik kan opgebruiken :)
Mijn 3 powerflexjes heb ik op 10% ingesteld. In de winter had ik die in de schuur op 25% (ivm vorst) en de andere 2 op 15% staan. Maar met de vorst achter de rug en alle zonuren van nu en de komende maanden, maak ik graag optimaal gebruik van de capaciteit 👌

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:43
vinneke schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:26:
Op hoeveel stellen jullie de SOC reserve in? Is dit dan meteen de reserve om een deep discharge te vermijden?

Noodstroom interesseert met niet, het is bij mij puur om te batterij niet te forceren.

Zelf op 15% gezet, Solidflex. Maar als 10% ook goed is, dan is dat toch weer iets extra wat ik kan opgebruiken :)
Hier ook op 15% ingesteld, fabrieksinstelling was 5% Ik weet niet of er in de handleiding iets over staat vermeld?

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Mijn Home Assistant stelt deze in op basis van de minimum temperatuur in de komende 48u: 10% boven de 5C, 30% boven het vriespunt, en 50% daaronder. Daarbij is het goed om op te merken dat bij batterij (beschut) buiten staat. Die laatste (50%) is overigens nog een stukje onder het advies dat op de website van Indevolt stond, maar ik vraag me ook een beetje af waar dat op gebaseerd zou zijn...

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50

bitflusher

flushed die *** pc

bitflusher schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:54:
[...]

Dit kan ik bevestigen, mijn vorige meter was ook al een LTE meter maar gaf blijkbaar een storing. Daarna zag ik dat de tibber P1 meter veel vaker een update door gaf, ongeveer 1x per seconde.

Ik wacht nog op een p1 kabeltje bij mijn splitter voor ik weet hoe vaak de Indevolt accu waarden kan ontvangen.
Korte update, ook met een nieuwe slimme meter van vorig jaar waar tibber iedere seconde een waarde van kan verwerken blijft solarman p1+indevolt blijkbaar op ongeveer 10 seconden response time zitten. Daarmee schiet hij vaak tussen leveren en teruglevering. Ik denk dat het ook een beetje inherent is aan het plugin systeem. Van Growatt weet ik dat ze met een eigen meter 10x per seconde kunnen schakelen.

Waar het voor mij beter zou kunnen is een optie of je bij voorkeur iets teveel of iets te weinig levert/teruglevert met een percentage.

• IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:14
Als eerste bedankt voor dit topic.
Dit heeft mij doen besluiten om een 6 kW powerflex te bestellen.

Inmiddels alle voor bereidingen aan het doen om de powerflex in mijn blokhut te gaan plaatsen.

Ik heb een homewizzard P1 dongel en heb de solarman P1 ebij besteld.
Mijn slimme meter is een sagecom XS210 ESRM5.
Ik wil graag een P1 splitter bestellen voor het geval dat ik hem niet direct werkend krijg met de HW P1.

Welke splitter kan ik het beste gaan bestellen?

Alvast bedankt.

• vinneke
  • Laatst online: 18:50

vinneke

De Figuur

bitflusher schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:35:
[...]

Korte update, ook met een nieuwe slimme meter van vorig jaar waar tibber iedere seconde een waarde van kan verwerken blijft solarman p1+indevolt blijkbaar op ongeveer 10 seconden response time zitten. Daarmee schiet hij vaak tussen leveren en teruglevering. Ik denk dat het ook een beetje inherent is aan het plugin systeem. Van Growatt weet ik dat ze met een eigen meter 10x per seconde kunnen schakelen.

Waar het voor mij beter zou kunnen is een optie of je bij voorkeur iets teveel of iets te weinig levert/teruglevert met een percentage.
Ja zoiets wil ik ook wel. Een offset voor NOM. Ik wil bvb. altijd 100W exporteren (of 500W) zodat ik kortje piekes vanzelf opvang. Misschien een extra slider ofzo.

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-04 23:29
IkEb schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:14:
Als eerste bedankt voor dit topic.
Dit heeft mij doen besluiten om een 6 kW powerflex te bestellen.

Inmiddels alle voor bereidingen aan het doen om de powerflex in mijn blokhut te gaan plaatsen.

Ik heb een homewizzard P1 dongel en heb de solarman P1 ebij besteld.
Mijn slimme meter is een sagecom XS210 ESRM5.
Ik wil graag een P1 splitter bestellen voor het geval dat ik hem niet direct werkend krijg met de HW P1.

Welke splitter kan ik het beste gaan bestellen?

Alvast bedankt.
Ik gebruik de actieve splitter van Homewizard nu ongeveer 1,5 jaar, werkt hier goed. Met USB-C van stroom voorzien, en heb er de Tibber Pulse en HomeWizard P1 in, en nog 1 poort vrij.

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Klopt het dat de Powerflex Eco alleen te bestellen is op thuisbatterij.nl?
Op nl.indevolt.com zie ik alleen de hybride.

Juist

• Spaarlampje
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-03 22:35
vinneke schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Ja zoiets wil ik ook wel. Een offset voor NOM. Ik wil bvb. altijd 100W exporteren (of 500W) zodat ik kortje piekes vanzelf opvang. Misschien een extra slider ofzo.
Offset zit in de laatste update erin onder belasting instelling/meter/offsetvermogenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zttwcO36IozcPUwaUjg2gab_Zk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Awxw2gMDZMcJQcPvht9xxobJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Spaarlampje op 22-03-2026 12:57 ]

• vinneke

vinneke

De Figuur

Spaarlampje schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Offset zit in de laatste update erin onder belasting instelling/meter/offsetvermogen[Afbeelding]
Geweldig, gevonden.

So far wel tevreden met de instelmogelijkheden van de App, alsook de lokale API. Ik mis op eerste zicht niet direct iets.

• Sleepyhead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:41

Sleepyhead

Sleepy as always....

Jeldert schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:02:
Klopt het dat de Powerflex Eco alleen te bestellen is op thuisbatterij.nl?
Op nl.indevolt.com zie ik alleen de hybride.
Ja klopt, zelfs de eigen store van Indevolt heeft ze niet op het moment. Hopelijk binnenkort de nieuwe product serie die beschikbaar komt!

stekkerdeal.nl

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50

bitflusher

flushed die *** pc

Spaarlampje schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Offset zit in de laatste update erin onder belasting instelling/meter/offsetvermogen[Afbeelding]
Bedankt ik heb hem gevonden! Ik heb alleen nog maar de basis unit dus heb het als eerste testzo ingesteld dat hij 30 watt te weinig teruglevert voor 0ODM. Dan blijf ik iets van het net gebruiken naar pingelt hij niet continu tussen leveren en teruglevering en kan ik iets langer met die 2 kw.

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-04 11:44
thaMini schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:08:
Dat was m’n doel ook. Maar hij wilde gewoon niet met de UDM verbinden zolang deze op kanaal 11 het wifi serveerde.
Van alles al geprobeerd. Tot uiteindelijk dan maar zo.
Heb hier de ervaring dat de SolidFlex niet meer wil verbinden op het moment dat een firmware upgrade op het AP wordt gedaan die ook een havel meter er van af staat, heb het tot nu toe opgelost door een ander kanaal te kiezen op de AP waarna de verbinding weer stabiel is. Nu wachten op de volgende AP update en kijken of ik de zelfde ervaring krijg en het zo weer kan oplossen om dit te bevestigen.

Arjan

• arjanhs
Wat en welk type zonnepaneel kan ik het beste koppelen aan mijn SolidFlex? Zijn er tips en/of merken die er het beste mee samen werken?

Arjan

• Deantjuh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:53
arjanhs schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:20:
Wat en welk type zonnepaneel kan ik het beste koppelen aan mijn SolidFlex? Zijn er tips en/of merken die er het beste mee samen werken?

Arjan
Welke zonnepanelen maakt aanzicht niet zoveel uit. Als je maar onder de max hoeveelheid Watt, Volt en AMPere blijft. Houdt dus meestal in de je per aansluiting 1 paneel rechtstreeks aansluit of mogelijk in parallel in samenspraak met een micro-omvormer.
Ikzelf heb 4x 460watt panelen klaar liggen om aan te sluiten.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Vraag. Gedurende de avond/nacht wordt de batterij opgebruik t.t.z. de SOC zakt tot de ingestelde reserve bvb. 10%. Nog wat later, omwille van eigenverbruik of lichte spaningsval batterijen of whatever, zakt de SOC naar 9%. Dan zal de batterij proberen de reserve terug te halen door op te laden.

Je hebt dan de mogelijkheid om in te stellen:

- Bijladen alleen PV of PV+AC
- Wattage. Minimaal 100W.

Is er een nadeel om dit gewoon te zetten op alleen PV? Waarom moet die persé bijladen tot die 10%? Is dit alleen zodat je uw reserve hebt voor bij stroomuitval? In de praktijk laadt de batterij bij in het midden van de nacht.

En als je het alleen op PV zet. Wat is dan het verschil met gewoon laden van PV?

• arjanhs
Deantjuh schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:27:
[...]

Welke zonnepanelen maakt aanzicht niet zoveel uit. Als je maar onder de max hoeveelheid Watt, Volt en AMPere blijft. Houdt dus meestal in de je per aansluiting 1 paneel rechtstreeks aansluit of mogelijk in parallel in samenspraak met een micro-omvormer.
Ikzelf heb 4x 460watt panelen klaar liggen om aan te sluiten.
Ja die begrijp ik en had ik ook gevonden, maar ben niet zo thuis is het zonnepanelen land :-) Als ik dus panelen kies die onder die waardes blijven dan gaat het daarmee werken? En moet ik dan nog bekabelling er bij bestellen of zit dit er meestal wel bij?

Arjan

• Deantjuh
arjanhs schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Ja die begrijp ik en had ik ook gevonden, maar ben niet zo thuis is het zonnepanelen land :-) Als ik dus panelen kies die onder die waardes blijven dan gaat het daarmee werken? En moet ik dan nog bekabeling er bij bestellen of zit dit er meestal wel bij?

Arjan
Of het Jinko, Aiko of Longi etc etc maakt niet zoveel uit. Kabels moet je er wel bij bestellen. Meestal zit er aan de zonnepaneel maar een stekker aan van 50cm. Kan zijn dat je dan ook rails, gereedschappen etc. moet aanschaffen. Ik heb goede ervaring met Stralendgroen. Daar in 2022 pakket gekocht en vorige maand ook.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Mijn eerste plug-in set ook als pakket gekocht omdat ik geen idee had van kabels. In retrospect daar wel veel voor betaald. Teveel.

Zoals hierboven gezegd, zonnepanelen komen met twee kabels eraan vast. Daar sluit je een verlengkabel aan met twee MC4 stekkers. Zeer courant, check Amazon of elders. En aan de andere kant heb je de Indevolt omvormer waar je ook gewoon inklikt. De kabel is male-female, dus het zijn twee identieke verlengkabels, je draait gewoon één om.

Met andere woorden: koop je een set van twee MC4-MC4 verlengkabels dan kan je je zonnepaneel aansluiten (elektrisch) op letterlijk 1 minuut.

Bevestiging hangt af van je situatie.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

Martijn02

/* No Comment */

Ik zit te kijken naar de toegevoegde waarde van de aangekondigde "combiner box". Ik wil een aantal batterijen op zolder gaan plaatsen, en om die aan te sluiten ben ik van plan een 3-fase kabel naar zolder te trekken, en daar een subverdeler te maken welke deze splitst met drie aardlekautomaten en 3 stopcontacten. Daarmee kan ik dan 2 (misschien later 3) Indevolts aansluiten waarbij ieder op een eigen groep/fase zit aangesloten.

YouTube: Interview met Indevolt: het Lego-principe achter de SolidFlex en Pow...

Ik vond een video waar ze de combiner box kort bespreken. Deze is bedoeld om het installateurs makkelijker te maken. Verder noemen ze hem "intelligent", maar ik vraag me echt af wat voor intelligentie er dan in zou kunnen zitten. Iemand een idee?

• Aeonis
Martijn02 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:25:
Ik zit te kijken naar de toegevoegde waarde van de aangekondigde "combiner box". Ik wil een aantal batterijen op zolder gaan plaatsen, en om die aan te sluiten ben ik van plan een 3-fase kabel naar zolder te trekken, en daar een subverdeler te maken welke deze splitst met drie aardlekautomaten en 3 stopcontacten. Daarmee kan ik dan 2 (misschien later 3) Indevolts aansluiten waarbij ieder op een eigen groep/fase zit aangesloten.

YouTube: Interview met Indevolt: het Lego-principe achter de SolidFlex en Pow...

Ik vond een video waar ze de combiner box kort bespreken. Deze is bedoeld om het installateurs makkelijker te maken. Verder noemen ze hem "intelligent", maar ik vraag me echt af wat voor intelligentie er dan in zou kunnen zitten. Iemand een idee?
Waarschijnlijk vergemakkelijkt het simpelweg de 3 fase installatie? Dus geen drie stopcontacten en drie aardlekautomaten nodig, maar alleen die Combiner box en misschien een werkschakelaar? Je sluit dan de 3 torens rechtstreeks op de combiner box aan, en in de meterkast op 1 3-fase aardlek-automaat. Zo heb je met 1 5-aderige kabel en relatief eenvoudige installatie een 7.2kw laad/ontlaad vermogen bij 3 omvormers.

Dit verwacht ik, maar de Combiner box moet nog gelanceerd worden natuurlijk, mogelijk heeft het nog meer voordelen. Qua intelligentie misschien een automatische 'cluster' verdeling, om de accu's gelijkmatig te laden/ontladen? Dat ze dan niet meer via Wifi of LoRa onderling hoeven te communiceren qua master en subs, maar alles door de combiner box aangestuurd wordt? Afwachten..

[ Voor 8% gewijzigd door Aeonis op 23-03-2026 11:50 ]

• arjanhs
Deantjuh schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:59:
[...]

Of het Jinko, Aiko of Longi etc etc maakt niet zoveel uit. Kabels moet je er wel bij bestellen. Meestal zit er aan de zonnepaneel maar een stekker aan van 50cm. Kan zijn dat je dan ook rails, gereedschappen etc. moet aanschaffen. Ik heb goede ervaring met Stralendgroen. Daar in 2022 pakket gekocht en vorige maand ook.
Dus als ik bv twee Jinko Solar Tiger Neo N-Type 455wp Glas-Glas met een verlengkabel aanschaf dan kan ik deze er zo op aan sluiten. Dacht dat deze onder de maximale aansluitwaaren valt.

Arjan

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32

thaMini

Tool !!

Jeldert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Je kan in de Unify app een client ook op een AP vastpinnen. Dat werkt goed voor apparaten die een vaste plek hebben.
Ga naar “Devices”, klik de Solarman aan en kies voor “Lock to AP”.
Verder laar ik elke nacht de WiFi band scannen om automatisch de beste kanalen te kiezen.
en
arjanhs schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:18:
[...]

Heb hier de ervaring dat de SolidFlex niet meer wil verbinden op het moment dat een firmware upgrade op het AP wordt gedaan die ook een havel meter er van af staat, heb het tot nu toe opgelost door een ander kanaal te kiezen op de AP waarna de verbinding weer stabiel is. Nu wachten op de volgende AP update en kijken of ik de zelfde ervaring krijg en het zo weer kan oplossen om dit te bevestigen.

Arjan
Uiteindelijk bleef de Solarman weer met het verre AP verbinden, lag dus niet aan het kanaal.
Bleek dat het interne AP aan stond. Die kan je uitschakelen via http://solarmanip/config_hide.html. User: admin password: staat achterop.
Toen via die web pagina de wizard nog eens doorlopen voor verbinden met netwerk en toen kon ik hem locken aan de UDM.

Overigens zie ik in config_hide.html ook een server op poort 8899 genoemd, ik moet nog eens uitzoeken of ik daar de slimme meter berichten kan vinden, zou weer een P1 meter schelen in het meterkast-oerwoud.

[ Voor 21% gewijzigd door thaMini op 23-03-2026 13:17 ]

Be small, act BIG.

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Zie nu op https://thuisbatterij.nl/winkel/indevolt-powerflex-2000 alleen de modules van 4 kWh.
Maar ik wou eigenlijk nog een 2 kWh. Want 4 totaal zou voor mij voldoende zijn.

Juist

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:32
Aeonis schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:50:
Ter info: later dit jaar verwachten ze ook een 4KW accublok (powerflex) en 3.6KW (solidflex). Het doel is lanceren vanaf Juni/Juli. Zie onderstaande foto's van iemand van Indevolt bij de EXPO beurs in Amsterdam. Je ziet de nieuwe accu blokken, en ook een 'Combiner box'. En 'Home Energy Mangement System' :X >:)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op thuisbatterij.nl zie ik bij de PowerFlex 2000 de 4kW modules al in de webwinkel.
Ik meen dat het gisteren nog 2kW modules waren.

Wel jammer in mijn geval, want mijn overweging was 3x een PowerFlex 2000 + 2kW extra per omvormer, dus 12 kW in totaal. Dit moet ik gaan herzien.

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:02
Kun je de 2 kwh modules eigenlijk mixen met de 4 kwh modules?

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

Martijn02

/* No Comment */

Lawrentz schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Op thuisbatterij.nl zie ik bij de PowerFlex 2000 de 4kW modules al in de webwinkel.
Ik meen dat het gisteren nog 2kW modules waren.

Wel jammer in mijn geval, want mijn overweging was 3x een PowerFlex 2000 + 2kW extra per omvormer, dus 12 kW in totaal. Dit moet ik gaan herzien.
Verrek, inderdaad... Ik was dus ook van plan om 2x eco + 2 x 2kWh batterijen te bestellen om zo 8kWh totaal te krijgen.

Nu staat er:
De PowerFlex 2000 (2 kWh) batterijmodules zijn tijdelijk uitverkocht tot en met mei. Daarom voegen we de vernieuwde PowerFlex 4000 (4 kWh) batterijmodules toe aan ons assortiment. Deze zijn naar verwachting midden april leverbaar.
Ik had gehoopt dat ze de 4kWh iets voordeliger zouden prijzen, maar dat is helaas ook niet het geval.
2 losse 2kWh was €949, 1 x 4kWh is dat nu ook. 4 losse 2kWh was €1749, 2x 4kWh is nu €1799.

[ Voor 11% gewijzigd door Martijn02 op 23-03-2026 14:37 ]

• vinneke

vinneke

De Figuur

Op indevolt.com kan je nog de PFA2000 kopen, de 2kWh batterij van de Powerflex. Alsook heel het systeem. Dus als je echt Indevolt wil, en je wil absoluut 2kWh modules, daar te koop. Ik denk dat de prijs zo goed als hetzelfde is.

Heb er zelf ook gekocht en ze leveren, dat kan ik alvast bevestigen :-)

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:09
Jeldert schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:19:
Zie nu op https://thuisbatterij.nl/winkel/indevolt-powerflex-2000 alleen de modules van 4 kWh.
Maar ik wou eigenlijk nog een 2 kWh. Want 4 totaal zou voor mij voldoende zijn.
Dan moet je nog een tijd wachten, tot na Mei, staat ook op de website. Ik ben bang dat voor mij geldt dat mijn betaalde bestelling uitgesteld wordt met >2 maanden. Ondanks dat er op de website stond dat bestellingen van >9 Maart in de week van 30 Maart verzonden zouden worden. Ik hoop dus ergens op de separate levering van de inverter units komende week, en dan de extra batterij-en een paar weken later zodat ik in ieder geval iets kan.

• Lawrentz
vinneke schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:48:
Op indevolt.com kan je nog de PFA2000 kopen, de 2kWh batterij van de Powerflex. Alsook heel het systeem. Dus als je echt Indevolt wil, en je wil absoluut 2kWh modules, daar te koop. Ik denk dat de prijs zo goed als hetzelfde is.

Heb er zelf ook gekocht en ze leveren, dat kan ik alvast bevestigen :-)
Ik lees en interpreteer het anders.
Op https://nl.indevolt.com/p...2000-uitbreidingsbatterij staat de module beschreven maar die is op dit moment niet te bestellen. Althans, ik mis de bestel-knop.
Bij recharged.nl is de 2 kW module ook niet te bestellen.

Over de prijs, de 2 kW omvormer is op thuisbatterij.nl EUR 25 goedkoper en de 1x 4kW is EUR 25 duurder dan twee losse 2 kW modules. Voor 6 kW in totaal is de prijs gelijk gebleven.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:57
Ik vraag mij nu wel af of er ook een Powerflex 4000 omvormer aan zit te komen…….

Info website thuisbatterij.nl : De PowerFlex 2000 (2 kWh) batterijmodules zijn tijdelijk uitverkocht tot en met mei. Daarom voegen we de vernieuwde PowerFlex 4000 (4 kWh) batterijmodules toe aan ons assortiment. Deze zijn naar verwachting midden april leverbaar.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:59
vrieske schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:32:
Kun je de 2 kwh modules eigenlijk mixen met de 4 kwh modules?
Uit de thuisbatterij.nl FAQ:
Beiden zijn gecombineerd met elkaar in een stapel te gebruiken dankzij de DC-DC optimizer. Hierdoor kunnen batterijen van verschillende voltages en opslag capaciteit zonder problemen met elkaar werken.

Als je een stapel wilt maken van zowel PFA2000 en PFA4000 zorg er dan voor dat je de PFA4000 onderop zet dit omdat deze iets groter en zwaarder is Daarom moet deze onderaan staan.

• Lawrentz
pjotter1965 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:05:
Ik vraag mij nu wel af of er ook een Powerflex 4000 omvormer aan zit te komen…….

Info website thuisbatterij.nl : De PowerFlex 2000 (2 kWh) batterijmodules zijn tijdelijk uitverkocht tot en met mei. Daarom voegen we de vernieuwde PowerFlex 4000 (4 kWh) batterijmodules toe aan ons assortiment. Deze zijn naar verwachting midden april leverbaar.
Dat verwacht ik niet.

Mogelijk wel een SolidFlex 1200.

• Aeonis
Lawrentz schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:26:
[...]
Over de prijs, de 2 kW omvormer is op thuisbatterij.nl EUR 25 goedkoper en de 1x 4kW is EUR 25 duurder dan twee losse 2 kW modules. Voor 6 kW in totaal is de prijs gelijk gebleven.
Dat klopt niet helemaal? Ik keek naar de powerflex hybride + 2x2 (6kw totaal), die was 1599,- en kost nu 1649,-. Wilde vanavond gaan bestellen, maar weet nu even niet wat ik ga doen. Van Indevolt begreep ik dat de 4kwh batterijen iets kosten-efficiënter zouden zijn, dus toch wel teleurgesteld dat de prijs juist hoger is geworden.

Is dit een gevalletje zonnepanelen gekte a la 2021? Veel aanvraag, te weinig voorraad dus de cowboys gooien de prijzen omhoog?

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:57
Aeonis schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Dat klopt niet helemaal? Ik keek naar de powerflex hybride + 2x2 (6kw totaal), die was 1599,- en kost nu 1649,-. Wilde vanavond gaan bestellen, maar weet nu even niet wat ik ga doen. Van Indevolt begreep ik dat de 4kwh batterijen iets kosten-efficiënter zouden zijn, dus toch wel teleurgesteld dat de prijs juist hoger is geworden.

Is dit een gevalletje zonnepanelen gekte a la 2021? Veel aanvraag, te weinig voorraad dus de cowboys gooien de prijzen omhoog?
Ja zo gaat dat. Wanneer de vraag hoog is en het aanbod laag, dan gaat de prijs omhoog.
Ps…..bij het filmpje van Ketel Klets op Youtube staat nog een kortingscode van € 25

• jdgraaf
  • Laatst online: 21:10
kweste van vraag en aanbod... veel vraag, weinig aanbod... dus prijs omhoog. Net als nu met olie/benzine op dit moment. Dit heet gewoon marktwerking.

Ben wel blij dat ik tijdig besteld heb. Als ik de website lees moet ik wel even 2 weken wachten nog maar heb nog wel een set met een paar 2kWh batterijen.
Verder is de 4kWh optie ook nog steeds niet zo slecht. Dan zit je nog steeds met een prijs van 250 euro/kWh. Met een homewizard zit je toch nog steeds op 460 euro/kWh. Al met al nog steeds geen slechte deal.

[ Voor 0% gewijzigd door jdgraaf op 23-03-2026 16:52 . Reden: spelling ]

• Lawrentz
Aeonis schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Dan zit het verschil in de PowerFlex 2000 Eco en Hybride (en hebben we vwb de prijs allebei gelijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N16cpFZ-3vBi3l-rN170KK10YV4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qOduVI6zA4xpUzLY0jGsXBZW.png?f=user_large

Dit is dezelfde prijs als gisteren met 2 extra 2kWh modules.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-04 19:15
Volgens mij is de omvormer 50 euro duurder geworden, ik vind het wel raad dat de 4kwh batterij niet iets goedkoper is.

• Deantjuh
arjanhs schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Dus als ik bv twee Jinko Solar Tiger Neo N-Type 455wp Glas-Glas met een verlengkabel aanschaf dan kan ik deze er zo op aan sluiten. Dacht dat deze onder de maximale aansluitwaaren valt.

Arjan
Zover mij bekend wel. Ik heb de Jinko 460wp besteld met losse connectoren en solarkabel.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

De app heeft een update gekregen blijkbaar. en ik ben nu een beetje verdwaald. via de api staat ie op real time control en zo gedraagt ie ook naar, maar in de app staat self consumption priority.... Ik kan ok niet meer in de app op realtime control zetten.
de soc per batterijmodule is ook erg. mijn systeem heet plots Micro ESS, het lijkt erop dat de app denkt dt ik een BK1600 heb ipv een solidflex. er staat dat ik een "portable mode" heb, en dan moet ik een knopje op de accu naar portable te draaien? Hoe zit het met jullie?

oh wacht, dat is de solarmann app...mijn indevolt app werkt het nog.

[ Voor 53% gewijzigd door kmf op 23-03-2026 22:33 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Aeonis
pjotter1965 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:05:
Er komt een nieuwe omvormer aan inderdaad, de Powerflex 3000, was te zien bij Solar Solutions Amsterdam. Het was gewoon een 2kwh accu in de omvormer, maar de laad/ontlaad capaciteit wordt verhoogd van 2400 naar 3000. Of er ook 4kwh accu omvormers komen weet ik niet.

En de Solidflex 1200 is nieuw, die staat al op de Duitse Indevolt site: https://de.indevolt.com/p...us?variant=43629440696419

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:42
nog nieuws m.b.t. een ethernetport ipv wifi only ?

• Jessy007
Aeonis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Er komt een nieuwe omvormer aan inderdaad, de Powerflex 3000, was te zien bij Solar Solutions Amsterdam. Het was gewoon een 2kwh omvormer, maar de laad/ontlaad capaciteit wordt verhoogd van 2400 naar 3000. Of er ook 4kwh omvormers komen weet ik niet.

En de Solidflex 1200 is nieuw, die staat al op de Duitse Indevolt site: https://de.indevolt.com/p...us?variant=43629440696419
4000w lijkt me niet is teveel stroom voor een stopcontact en voor een normale b16 installatie automaat 230x16a=3680w

• Aeonis
Jessy007 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:16:
[...]

4000w lijkt me niet is teveel stroom voor een stopcontact en voor een normale b16 installatie automaat 230x16a=3680w
Ah correctie, ik doelde op een 4kwh ingebouwde accu in de omvormer, ipv de 2kwh accu's die nu inbegrepen zijn. 4000W laden/ontladen zou inderdaad niet handig zijn. Ik zal mijn bericht aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aeonis op 24-03-2026 11:57 ]

• Aeonis
murky123 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:07:
nog nieuws m.b.t. een ethernetport ipv wifi only ?
Zit eraan te komen! Er komt een module met een LAN en RS485 poort. De wifi module is vervangbaar door de nieuwe module, ook bij bestaande omvormers. Dit kun je zelf.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Ik heb deze vraag aan support gesteld:
I bought a Solidflex 2000 with 2 battery packs last week. Regarding the SOC setting in the App. You can set this setting to whatever you want, all the way down to 5%.

I will not use the backup outlet when the grid goes down, that doesn't interest me.

Does setting this to 5% affect the lifespan on the batteries? Is this a deep-discharge? Or is this 100% actually only 90% of the battery? And do you keep a reserve yourself?

I thought going down to 5% or even 10% is bad for a battery of this kind.
Het antwoord van Indevolt Support:
We recommend setting the backup battery SOC to 20%. However, please rest assured that our battery supports 100% depth of discharge and delivers up to 8,000 charge cycles.
Dat vind ik nu wel erg tegenstrijdig. Ze raden 20% aan, maar er is geen nadeel zogezegd om het op 10%, of nog lager zelfs, te zetten. Waarom zou je dan ooit in hemelsnaam dit op 20% zetten, zo verlies je nuttige capaciteit van je batterij.

• Nanuk
Aeonis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Ah correctie, ik doelde op een 4kw (zonder h) ingebouwde accu in de omvormer, ipv de 2kw accu's die nu inbegrepen zijn. 4000W laden/ontladen zou inderdaad niet handig zijn. Ik zal mijn bericht aanpassen.
Doe maar het h. KWh is de hoeveelheid die in de emmer past en KW is het straaltje wat uit de emmer loopt.

• thaMini

thaMini

Tool !!

Ik zie dat de batterij de limiet van het ingangsvermogen van het cluster elk klokuur lijkt bij te stellen.
Zowel in "eigen gebruik voorrang" als "laad/ontlaad schema".
Zien meer mensen dit gedrag? Prima als ze dynamisch laden, maar als de prijzen goed zijn wil ik gewoon vol gas laden.

Be small, act BIG.

• Aeonis
Nanuk schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Doe maar het h. KWh is de hoeveelheid die in de emmer past en KW is het straaltje wat uit de emmer loopt.
Scherp ;) zat ik oorspronkelijk dus toch goed, wederom aangepast 8)7

• Aeonis
Een andere vraag, heeft iemand al meer duidelijkheid over de laad-/ontlaad snelheid bij de 4kwh pakketten?

Voor de huidige Powerflex 2000 met 2kwh accu's geldt het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kwkwz5vkR2Z8O_aXcsFiAjiw72A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/okXdwgncjm259ksY33ztgIDR.webp?f=user_large

Ik ben benieuwd of je dan bijvoorbeeld met 2x2kwh dus 2400 watt laden/ontladen krijgt, en met 1x4kw maar 2000 watt. Dat zou een nadeel zijn. Heb het antwoord nog niet kunnen vinden, omdat er nog geen productpagina's/specificaties zijn gedeeld voor de 4kwh batterijen.

• Nanuk
Aeonis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:00:
Een andere vraag, heeft iemand al meer duidelijkheid over de laad-/ontlaad snelheid bij de 4kwh pakketten?

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd of je dan bijvoorbeeld met 2x2kwh dus 2400 watt laden/ontladen krijgt, en met 1x4kw maar 2000 watt. Dat zou een nadeel zijn. Heb het antwoord nog niet kunnen vinden, omdat er nog geen productpagina's/specificaties zijn gedeeld voor de 4kwh batterijen.
De beperking komt uit de batterij en niet uit de omvormer. Het zou me erg verbazen als een 4 KWh batterij minder snel kan als een 2 x 2 KWh.

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:57
3/3 besteld, en zojuist onderstaande reactie ontvangen voor 9 uitbreidingsaccu's.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR_-0atJ9rBhUGa0fA-SwXQW32s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTcgGEMtC7DXxym1IDsiusd9.jpg?f=fotoalbum_large

11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• kmf
  • Niet online

kmf

dit vind ik bijzonder
Compatibiliteit: SolidFlex 2000-serie en PowerFlex 2000-serie.
een PFA Indevolt PFA2000 Uitbreidingsbatterij bedoeld voor de powerflex is dus ook bruikbaar voor de solidflex?
https://nl.indevolt.com/p...2000-uitbreidingsbatterij

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• arjanhs
Deantjuh schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Zover mij bekend wel. Ik heb de Jinko 460wp besteld met losse connectoren en solarkabel.
Dank je, ga ik daar eens naar kijken.

Arjan

• Aeonis
kmf schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:06:
dit vind ik bijzonder
[...]

een PFA Indevolt PFA2000 Uitbreidingsbatterij bedoeld voor de powerflex is dus ook bruikbaar voor de solidflex?
Verbaasde ik mij ook over, maar omdat iedere accu z'n eigen BMS heeft, kun je ze schijnbaar gewoon door elkaar gebruiken.. een solidflex inverter met powerflex accu blokken bijvoorbeeld. Zelf zou ik het niet snel doen, maar technisch schijnt het te kunnen.

• Lawrentz
kmf schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:06:
dit vind ik bijzonder
[...]

Dit geldt blijkbaar ook voor de SFA1800 Uitbreidingsbatterij Semi-solid.
https://nl.indevolt.com/p...1800-uitbreidingsbatterij
Compatibiliteit: SolidFlex 2000-serie en PowerFlex 2000-serie.
Dit even los gezien dat ik het niet snap om ze door elkaar te gebruiken.
Volgens mij bevat de SolidFlex semi-solid cellen die worden gekozen vanwege een extra (gevoel van) veiligheid.
Als je aan semi-solid cellen begint vanwege het extra (gevoel van) veiligheid dan lijkt mij dat ermee wilt doorgaan.
Maar goed, ik laat me graag overtuigen om ze om een andere reden door elkaar te gaan gebruiken.

• kmf
  • Niet online

kmf

Lawrentz schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:43:
[...]

Dit geldt blijkbaar ook voor de SFA1800 Uitbreidingsbatterij Semi-solid.
https://nl.indevolt.com/p...1800-uitbreidingsbatterij

[...]

Dit even los gezien dat ik het niet snap om ze door elkaar te gebruiken.
Volgens mij bevat de SolidFlex semi-solid cellen die worden gekozen vanwege een extra (gevoel van) veiligheid.
Als je aan semi-solid cellen begint vanwege het extra (gevoel van) veiligheid dan lijkt mij dat ermee wilt doorgaan.
Maar goed, ik laat me graag overtuigen om ze om een andere reden door elkaar te gaan gebruiken.
ik zeg ook niet dat et verstandig is om t mixen, maar het verbaasd me wel dat je kan mixen. is gunstig voor toekomstige uitbreidingen,

• huijbreghs
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 29-03 23:59
Ik heb zojuist een email gekregen met het verzoek om aan te geven of ik mijn batterijen kom afhalen vanaf 26 april of wil laten bezorgen vanaf 27 april. Dat is toch wel een domper aangezien ik vóór 9 maart mijn bestelling had geplaatst en de website nog steeds aangeeft dat die batch in de komende 2 weken uitgeleverd wordt. Dan kan ik beter mn bestelling annuleren en een nieuwe plaatsen want die worden dan half april geleverd.

Heeft een van jullie al iets ontvangen?

Edit: foutje in het formulier, de datum is gecorrigeerd naar maart

[ Voor 7% gewijzigd door huijbreghs op 24-03-2026 21:33 ]

• Wouzziej
Is denk ik een foutje in de mail want donderdag 26 april bestaat niet dit jaar. 26 Maart wel

11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:13

mt66

12x ZP+6xO, EA 6kw MB

Hier ook net mail met voorkeur binnen, direct gezet op levering vrijdagochtend

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:39
Ik had 1 sfa 1800 besteld (uitbreiding) ondanks dat er niets op de site stond bij thuisbatterij.nl
Is deze voorlopig tot mei /juni niet leverbaar wat ik kreeg vermeld een een email.

Ik kreeg daarbij drie optie waarbij ik verzocht heb geld terug te storten.

Bij indevolt schijnen deze nog wel.leverbaar te zijn voor de zelfde prijs.

Lijkt wel of iedereen.opeens een batterij wenst

• Deantjuh
marcel_72 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:46:
Ik had 1 sfa 1800 besteld (uitbreiding) ondanks dat er niets op de site stond bij thuisbatterij.nl
Is deze voorlopig tot mei /juni niet leverbaar wat ik kreeg vermeld een een email.

Ik kreeg daarbij drie optie waarbij ik verzocht heb geld terug te storten.

Bij indevolt schijnen deze nog wel.leverbaar te zijn voor de zelfde prijs.

Lijkt wel of iedereen.opeens een batterij wenst
Best logisch, net zoals met de energie crisis. Toen ging iedereen zonnepanelen aanschaffen. Nu is het ook weer duurder en dan is het logisch dat mensen accu's (denken) nodig te hebben.

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aeonis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:00:

[Afbeelding]

Ik heb dit nagevraagd en je hebt met 4KWh ook twee nodig om het maximale vermogen te krijgen… inderdaad een nadeel dus.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Iemand die ervaring heeft met het real-time aansturen van zijn Indevolt? Technisch geen probleem, maar is dit dan korter op de bal dan via een gekoppelde P1 meter?

En ook: hoe snel kan die omvormer eigenlijk terug of op-schakelen? Stel dat die van 0W naar 2400W laden moet gaan. Hoe lang duurt dat dan?

Hieronder een grafiek met de waarden van mijn HomeWizard P1, en waarden van mijn Indevolt Solidflex. Ik lees hiervoor de waarde "11016" uit, dit is "Meter Power", via de local API. De Solidflex is ook gewoon gekoppeld aan dezelfde P1 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKZCRpqeGdb25n8KMtJKNgCpiNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yA11h34QjlbCY2jOBSuk4WuH.png?f=fotoalbum_large

Voorlopige conclusies:
- Solidflex loopt enkele seconden achter
- Solidflex pollt de HomeWizard P1 om de twee seconden

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de API vertraagde info weergeeft, en dat de Solidflex volledig up-to-date is intern. Dat is zo'n beetje dé vraag.

Dit is relevant omdat eender welke delay van enkele seconden in de praktijk voor minder efficiënte NOM zorgt.

• Jessy007
Dennischo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:22:
[...]

Ik heb dit nagevraagd en je hebt met 4KWh ook twee nodig om het maximale vermogen te krijgen… inderdaad een nadeel dus.
Als je maar 1 4kwh extra batterij hebt met de omvormer kan je dan maar 2000w leveren?

• Dennischo
  • Niet online
Jessy007 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:04:
[...]

Als je maar 1 4kwh extra batterij hebt met de omvormer kan je dan maar 2000w leveren?
Dat was het antwoord wat ik kreeg ja.

• smaij
  • Laatst online: 23:11
vinneke schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:38:
Iemand die ervaring heeft met het real-time aansturen van zijn Indevolt? Technisch geen probleem, maar is dit dan korter op de bal dan via een gekoppelde P1 meter?

En ook: hoe snel kan die omvormer eigenlijk terug of op-schakelen? Stel dat die van 0W naar 2400W laden moet gaan. Hoe lang duurt dat dan?

Hieronder een grafiek met de waarden van mijn HomeWizard P1, en waarden van mijn Indevolt Solidflex. Ik lees hiervoor de waarde "11016" uit, dit is "Meter Power", via de local API. De Solidflex is ook gewoon gekoppeld aan dezelfde P1 meter.

[Afbeelding]

Voorlopige conclusies:
- Solidflex loopt enkele seconden achter
- Solidflex pollt de HomeWizard P1 om de twee seconden

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de API vertraagde info weergeeft, en dat de Solidflex volledig up-to-date is intern. Dat is zo'n beetje dé vraag.

Dit is relevant omdat eender welke delay van enkele seconden in de praktijk voor minder efficiënte NOM zorgt.
Dit ziet er toch aardig netjes uit lijkt mij. Gaat dat verschil kleiner kunnen en wat levert dat uiteindelijk op.
Tevens: Wie zegt dat de timing van deze data klopt, het kan ook nog zo zijn dat hier een paar "ticks" verschil in kan zijn en het in werkelijkheid beter of slechter is.

Ik heb zelf zondag 12kwh besteld, hopelijk eind volgende week binnen en dan gaat het feestje bij mij ook beginnen :9~

• vinneke

vinneke

De Figuur

smaij schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:42:
[...]
Ik heb zelf zondag 12kwh besteld, hopelijk eind volgende week binnen en dan gaat het feestje bij mij ook beginnen :9~
Mooi mooi. Hoeveel zijn je panelen WP? Ergens heb ik ook wel zin om nog één batterij bij te bestellen maar het is dan echt wel overkill.

Ik heb voor de lol eens de batterij aangestuurd via real-time sturing, local API. Maar dat werkt niet echt beter dan de geïntegreerde NOM. Om het real-time te doen werken heb had ik graag gehad:
* (super) Snelle respons van de API
* De solidflex die zeer snel kan schakelen en van Wattage kan veranderen
* De solidflex die zelf vooral juist rapporteert hoeveel Watt ie momenteel levert of afneemt.

En dat is allemaal maar matig. Beetje delay, beetje ernaast. An sich wel ok hoor, maar allemaal niet precies genoeg om split-second real-time sturing te doen.

En toegegeven, de geïntegreerde NOM is best wel aardig.

• kmf
  • Niet online

kmf

vinneke schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:09:
[...]

Mooi mooi. Hoeveel zijn je panelen WP? Ergens heb ik ook wel zin om nog één batterij bij te bestellen maar het is dan echt wel overkill.

Ik heb voor de lol eens de batterij aangestuurd via real-time sturing, local API. Maar dat werkt niet echt beter dan de geïntegreerde NOM. Om het real-time te doen werken heb had ik graag gehad:
* (super) Snelle respons van de API
* De solidflex die zeer snel kan schakelen en van Wattage kan veranderen
* De solidflex die zelf vooral juist rapporteert hoeveel Watt ie momenteel levert of afneemt.

En dat is allemaal maar matig. Beetje delay, beetje ernaast. An sich wel ok hoor, maar allemaal niet precies genoeg om split-second real-time sturing te doen.

En toegegeven, de geïntegreerde NOM is best wel aardig.
De NOM van de Indevolt werkt aardig maar is wel beperkt door de snelheid van de P1 meter. Mijn echte thuisbatterij die met CT clamps werkt kan veel beter NOM houden. ( dus die ALpha gebruik ik daar ook voor. de indevolt neemt het over als de Alpha leeg is.)

hier zie je de overgang van AlphaESS naar Indevolt heel goed
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rGtFJzbJ/Schermafbeelding-2026-03-25-161835.png
Ik vraag me daarom af of iemand de Shelly EM (met CT klemmen) heeft en of die niet beter werkt dan de P1. Zelf regelen is nooit zo snel als de interne regeling denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 25-03-2026 16:19 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:22
Hoe goed werken ze samen als je er 3 naast elkaar zet? Bepalen ze tezamen hoe ze zorgen dat je verbruik op 0 blijft? Normaal verbruik zal wel meevallen, maar met het laden van de auto is er natuurlijk wel een flinke afname. En als de zonnepanelen volle bak geven is dat nog veel erger maar dan de andere kant op.

• Aeonis
Dennischo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:22:
[...]

Vreemd, ik had het nagevraagd bij Indevolt en die zeiden dat 1x 4KWh het maximale laad/ontlaad vermogen kan behalen, zelfs met de Powerflex 3000, voor 3000 watt laden/ontladen. Ze gaven aan dat ze de BMS en cell configuratie zo ontworpen hebben dat deze een hogere doorvoer aankunnen.

Wie had jij gevraagd.. en wie heeft gelijk? :? :?

[ Voor 10% gewijzigd door Aeonis op 25-03-2026 16:29 ]

• vinneke

vinneke

De Figuur

kmf schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:16:
[...]

De NOM van de Indevolt werkt aardig maar is wel beperkt door de snelheid van de P1 meter. Mijn echte thuisbatterij die met CT clamps werkt kan veel beter NOM houden. ( dus die ALpha gebruik ik daar ook voor. de indevolt neemt het over als de Alpha leeg is.)

[Afbeelding]
Ik vraag me daarom af of iemand de Shelly EM (met CT klemmen) heeft en of die niet beter werkt dan de P1. Zelf regelen is nooit zo snel als de interne regeling denk ik.
Ik heb nog zo'n meter met klemmen van Indevolt zelf liggen, SMD3 ofzoiets, was cadeau erbij. Ik kan die bij gelegenheid wel eens installeren. Maar zo'n klemmensysteem heeft dan weer een afwijking van 1% à 2%. P1 is correct.

Waarom denk je dat het de P1 meter is die traag is? Want ik vind die van Homewizard echt wel top, super responsief en actueel. Het is de Indevolt zelf die het volgens mij niet snel genoeg verwerkt. Als ik elke seconde nieuwe real-time values push, dan wordt de API al trager voor andere calls.

Mogelijks zit er bovenop ook een soort afvlakking in om de inverter niet te snel te laten veranderen van output. Dat gevoel had ik toch bij het manueel aansturen.

Zou eigenlijk fijn zijn om hier meer details van te krijgen van Indevolt. Documentatiehoeveelheid * 10 ofzo. Dan kunnen we stoppen met gissen.

• Aeonis
vinneke schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:33:
[...]
Zou eigenlijk fijn zijn om hier meer details van te krijgen van Indevolt. Documentatiehoeveelheid * 10 ofzo. Dan kunnen we stoppen met gissen.
Er is een Indevolt discord channel waar 2-3 mensen van Indevolt (testers en marketing) aanwezig zijn voor vragen. Misschien krijg je daar meer duidelijkheid, ben hier ook wel benieuwd naar!

• Dennischo
  • Niet online
Aeonis schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Vreemd, ik had het nagevraagd bij Indevolt en die zeiden dat 1x 4KWh het maximale laad/ontlaad vermogen kan behalen, zelfs met de Powerflex 3000, voor 3000 watt laden/ontladen. Ze gaven aan dat ze de BMS en cell configuratie zo ontworpen hebben dat deze een hogere doorvoer aankunnen.

Wie had jij gevraagd.. en wie heeft gelijk? :? :?
Bij thuisbatterij gevraagd.. 😅

• Lawrentz
kmf schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:16:
[...]

[Afbeelding]
Het ligt niet aan de snelheid van de P1-meter maar aan de DSMR versie van de slimme meter.
Ik heb twee P1-meters van verschillende merken gekoppeld aan een slimme meter met DSMR 5.0.2 en die reageren elke seconde.
Dat lijkt mijn snel genoeg.

De frequentie van het uitlezen van het elektriciteitsgebruik van een slimme meter volgens het DSMR 5 protocol is elke seconde, terwijl het DSMR 4.2 protocol elke 10 seconden uitleest.
Voor aardgas geldt een lagere frequentie, maar dat is hier niet van toepassing.

• johansen
  • Nu online
gjcvro schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:21:
Hoe goed werken ze samen als je er 3 naast elkaar zet? Bepalen ze tezamen hoe ze zorgen dat je verbruik op 0 blijft? Normaal verbruik zal wel meevallen, maar met het laden van de auto is er natuurlijk wel een flinke afname. En als de zonnepanelen volle bak geven is dat nog veel erger maar dan de andere kant op.
Mijn ervaring is dat dit hartstikke goed gaat als je ze in een cluster zet. Er zijn al veel posts daarover geweest in dit forum daarover. Maar vooralsnog werkt zowel het laden als ontladen in het cluster (3 van 6kWh) hier buitengewoon goed. En met z'n drietjes houden ze netjes NOM.

• kmf
  • Niet online

kmf

Lawrentz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Het ligt niet aan de snelheid van de P1-meter maar aan de DSMR versie van de slimme meter.
Ik heb twee P1-meters van verschillende merken gekoppeld aan een slimme meter met DSMR 5.0.2 en die reageren elke seconde.
Dat lijkt mijn snel genoeg.

De frequentie van het uitlezen van het elektriciteitsgebruik van een slimme meter volgens het DSMR 5 protocol is elke seconde, terwijl het DSMR 4.2 protocol elke 10 seconden uitleest.
Voor aardgas geldt een lagere frequentie, maar dat is hier niet van toepassing.
Ik heb ook een dsmr 5 meter en ja, de update is 1s. Maar 1s is nog te traag om echt nom vonder piekjes te krijgen. mijn youless is wat betreft sneller dan min tibber en solarman (ik heb 3 meters) als je dan ook nog een seonde vertraging bij verwerking hebt 9home assistant refresht ook maar1/s) en dan nog reactie van accu zelf, ja dat is bij elkaar dan wel langzaam

• thaMini

thaMini

Tool !!

Maar wat is het probleem van een paar seconden vertraging? De meeste lasten van betekenis schakelen niet met de seconde. En als er een paar seconden te laat wordt begonnen en een paar seconden te laat wordt geëindigd met compenseren is het netto resultaat nog steeds redelijk 0.
Dan kan je er ook over twisten dat je misschien niet de juiste fase compenseert.
Vooralsnog worden we daar als consument niet op afgerekend.

Be small, act BIG.

• Lawrentz
thaMini schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:55:
Maar wat is het probleem van een paar seconden vertraging? De meeste lasten van betekenis schakelen niet met de seconde. En als er een paar seconden te laat wordt begonnen en een paar seconden te laat wordt geëindigd met compenseren is het netto resultaat nog steeds redelijk 0.
Dan kan je er ook over twisten dat je misschien niet de juiste fase compenseert.
Als willekeurig voorbeeld.
10 seconden te laat inschakelen bij 1 kW aan vermogen dan registreert de slimme meter dit onder Meter Reading electricity delivered to client (Tariff 1, Tariff 2) als nog geen 0.003 kWh aan energie.
10 seconden te laat uitschakelen bij 1 kW aan vermogen dan registreert de slimme meter dit onder Meter Reading electricity delivered by client (Tariff 1, Tariff 2) als nog geen 0.003 kWh aan energie.
Maw, het effect van vertraagd in- en uitschakelen is beperkt.

Vanaf 01-01-2027 (einde saldering) kan 10 seconden te laat inschakelen bij 1 kW niet meer worden gecompenseerd met 10 seconden te laat uitschakelen.

Indien op de ene fase 1 kW uit het net wordt gehaald en gelijktijdig op een andere 1 kW fase wordt teruggeleverd dan ziet de slimme meter dit als 0 kW (afgerekend als 0 kWh).
Maw, er is maar één van de 4 telwerken actief.

• Xirt
  • Nu online
De RC voor Home Assistant 2026.4 is zojuist vrijgegeven. Helaas is de PR voor het toevoegen van de acties voor charge / discharge er nog niet doorheen. Deze staat wel klaar (hier), maar wacht op een (final) review / merge.

De volgende nieuwe features zitten er wel in:
- Diagnostics
- Reconfiguration flow
- Button: Activate "Standby"

Zodra eerdergenoemde PR erdoor is heb ik een PR klaarstaan voor het "boolean sensor"-platform: deze voegt extra status informatie toe (batterij heater on / off). Daarnaast wil ik de andere platformen uitbreiden met meer informatie en de integratie op z'n minst "silver" maken (quality scale van Home Assistant).

De informatie op clusterniveau is helaas nog niet vrijgegeven: hierover heb ik contact gehad met Indevolt. Ze zijn wel actief met het uitbreiden van functionaliteit, dus ik hoop dat dit nog komt. Verder heb ik een feature request uitstaan voor mDNS (auto-discovery) en echte HTTP DIGEST met configuratie via de app. mDNS staat inmiddels op de backlog (zonder tijdslijn) en voor HTTP DIGEST geven ze aan dat je op dit moment het beste de standaard HTTP API kan gebruiken (maar het zou Indevolt sieren als ze echte HTTP DIGEST toe gaan voegen).

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:49
johansen schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Mijn ervaring is dat dit hartstikke goed gaat als je ze in een cluster zet. Er zijn al veel posts daarover geweest in dit forum daarover. Maar vooralsnog werkt zowel het laden als ontladen in het cluster (3 van 6kWh) hier buitengewoon goed. En met z'n drietjes houden ze netjes NOM.
Heb je ze over 3 fasen verdeeld? Op zich was dat wel ideaal: 3 units van 6KWh met ieder volledig vermogen qua laden/ontladen. Toch jammer als je dat met de 4KWh accu's er ook twee nodig hebt, dan zit je al aan (in mijn geval) veel te veel KWh aan opslag.

• Nanuk
Ik heb een asymmetrische cluster zeg maar. Een toren van 8 KWh en een losse head van 2 KWh. Werkt goed bij lagere vermogens maar met auto laden geeft het totaal niet meer dan een paar honderd watt af. Bovendien is je standby verlies ook bijna dubbel. Beide zijn via HA apart aan te sturen maar ze werken wel samen om NOM te houden.

Jammer want de test was nu net om voldoende vermogen te hebben voor het laden van een auto (op de granny).

• Aeonis
jelleeelco schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:20:
[...]
Toch jammer als je dat met de 4KWh accu's er ook twee nodig hebt, dan zit je al aan (in mijn geval) veel te veel KWh aan opslag.
Ik heb het nogmaals nagevraagd bij Indevolt, omdat het bericht van Thuisbatterij en het antwoord wat ik van Indevolt kreeg (van iemand van marketing weliswaar) niet overeenkomen... ik vermoed dat Indevolt gelijk heeft (maar 1x een 4kwh accu benodigd voor behalen max capaciteit), maar zal het hier laten weten!

• jelleeelco
Nanuk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:17:
Ik heb een asymmetrische cluster zeg maar. Een toren van 8 KWh en een losse head van 2 KWh. Werkt goed bij lagere vermogens maar met auto laden geeft het totaal niet meer dan een paar honderd watt af. Bovendien is je standby verlies ook bijna dubbel. Beide zijn via HA apart aan te sturen maar ze werken wel samen om NOM te houden.

Jammer want de test was nu net om voldoende vermogen te hebben voor het laden van een auto (op de granny).
he? Als je je auto laadt levert de batterij niet meer dan een paar honderd watt? Dat is toch raar?

• jelleeelco
Nanuk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:17:
Bovendien is je standby verlies ook bijna dubbel.
Hier had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik dacht aan het plaatsen van drie units (om het even welke thuisbatterij, daar ben ik nog niet uit), 1 op iedere fase. Enige voordeel is dat je wat grotere vermogens kwijt kan (3x 2400watt ipv 1x 2400 watt), maar niet gerealiseerd dat je standby verbruik ook 3x is natuurlijk... In de zomer geen probleem (toch giga veel overschot) maar in de winter uiteraard wel.

[ Voor 6% gewijzigd door jelleeelco op 26-03-2026 10:42 ]

• jdgraaf
  • Laatst online: 21:10
jelleeelco schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Hier had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik dacht aan het plaatsen van drie units (om het even welke thuisbatterij, daar ben ik nog niet uit), 1 op iedere fase. Enige voordeel is dat je wat grotere vermogens kwijt kan (3x 2400watt ipv 1x 2400 watt), maar niet gerealiseerd dat je standby verbruik ook 3x is natuurlijk... In de zomer geen probleem (toch giga veel overschot) maar in de winter uiteraard wel.
Als je in de winter toch niet zoveel opwek van je panelen hebt, of vanuit dynamisch echt alles vol kunt krijgen kan je in de winter natuurlijk altijd 1 toren uitzetten?

• vinneke

vinneke

De Figuur

jelleeelco schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Je kan in de winter natuurlijk altijd één of zelfs twee units uitschakelen nadat je ze op 50% SOC ofzo zet. Als je ze toch niet kan laden, dan moeten ze ook niet Standby staan.

• jelleeelco
jdgraaf schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:49:
[...]

Als je in de winter toch niet zoveel opwek van je panelen hebt, of vanuit dynamisch echt alles vol kunt krijgen kan je in de winter natuurlijk altijd 1 toren uitzetten?
Ja dat is waar

• kmf
  • Niet online

kmf

thaMini schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:55:
Het probleem is er pas na einde saldering, als er 1s 1kW wordt opgenomen en dan 1kW teruggeleverd, dan ga je in 2027 wel 2s aan belasting betalen En teruglevering is minder dan opname. dus je lijdt verlies.

• Aeonis
Aeonis schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:28:
[...]

Ik heb het nogmaals nagevraagd bij Indevolt, omdat het bericht van Thuisbatterij en het antwoord wat ik van Indevolt kreeg (van iemand van marketing weliswaar) niet overeenkomen... ik vermoed dat Indevolt gelijk heeft (maar 1x een 4kwh accu benodigd voor behalen max capaciteit), maar zal het hier laten weten!
Antwoord van Indevolt onderstaand. Kortom, geen tweede 4kwh batterij nodig om volle capaciteit van laden/ontladen te bereiken, zoals bij de 2kwh batterijen wel het geval is:

---

I’ve clarified this with our technical team to give you the definitive answer.
  • PF2000 + PFA2000 (2kWh Expansion): In this configuration, the system supports a 2000W Charging power and a 2400W Discharging power. This aligns with what our Dutch partner, thuisbatterij.nl, mentioned for the current 2kWh setup.
  • PF2000 + PFA4000 (4kWh Expansion - Upcoming): With our upcoming 4kWh (PFA4000) expansion battery, the upgraded BMS and higher cell capacity allow the system to reach its full potential. In this setup, both Charging and Discharging power are 2400W.
So, the "2400W charging" capability is a specific advantage of the new PFA4000 expansion battery. We want to ensure users have the right expectations based on the hardware they choose.

I hope this helps clear up the confusion! Let me know if you need any more technical specifics.

• Nanuk
jelleeelco schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:40:
[...]

he? Als je je auto laadt levert de batterij niet meer dan een paar honderd watt? Dat is toch raar?
Ik neem aan dat het komt doordat er een 8KWh met 2,4 KW output is plus een 2 KWh met slechts 800 W output. Het zal wel een bedieningsfout van mij zijn of een bug dat die vermogens niet opgeteld worden. In ieder zet ik die losse unit weer uit met wat reserve lading voor nood.

• thaMini

thaMini

Tool !!

kmf schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Het probleem is er pas na einde saldering, als er 1s 1kW wordt opgenomen en dan 1kW teruggeleverd, dan ga je in 2027 wel 2s aan belasting betalen En teruglevering is minder dan opname. dus je lijdt verlies.
Dat is waar.
Maar ik denk dat veel sneller lastig haalbaar gaat zijn. Misschien met CT-klemmen of een soort feed-forward regeling.
Anders proberen je belasting minder dynamisch te maken, maar dat is met een apparaat als een inductieplaat of magnetron lastig.

Be small, act BIG.

• kmf
  • Niet online

kmf

thaMini schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Dat is waar.
Maar ik denk dat veel sneller lastig haalbaar gaat zijn. Misschien met CT-klemmen of een soort feed-forward regeling.
daarom vroegik of er hier mensen met een shelly em met ct klemmen en of ze wat verschil merken.
Anders proberen je belasting minder dynamisch te maken, maar dat is met een apparaat als een inductieplaat of magnetron lastig.
ik heb er geen problemen mee, mijn AlphaESS kan dus die korte pieken prima aan. De Indevolt werkt voorla in de nacht.

• johansen
  • Nu online
Nanuk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Ik neem aan dat het komt doordat er een 8KWh met 2,4 KW output is plus een 2 KWh met slechts 800 W output. Het zal wel een bedieningsfout van mij zijn of een bug dat die vermogens niet opgeteld worden. In ieder zet ik die losse unit weer uit met wat reserve lading voor nood.
Dan moet je wel de clusterinstelling vwb uitgangsvermogen instellen op 3,2kw. En de losse devices op 0,8 en 2,4.

• Wouzziej
Vanochtend kwamen de uitbreidingsaccus binnen, dus een mooi excuus om eens wat overuren op te nemen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjqAYAeorYXPvbdJQCPTGRLjIbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClZ1nDy3e8x1yzgEAM685CPL.jpg?f=fotoalbum_large

• duvekot
  • Laatst online: 23:10
Wouzziej schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:29:
Vanochtend kwamen de uitbreidingsaccus binnen, dus een mooi excuus om eens wat overuren op te nemen!
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit .. en als de stroom van het net wegvalt? Wat moet je dan doen om weer stroom te hebben op belangrijke plekken in huis?

• Aeonis
duvekot schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Ziet er netjes uit .. en als de stroom van het net wegvalt? Wat moet je dan doen om weer stroom te hebben op belangrijke plekken in huis?
Haspels uitrollen? :X

• Wouzziej
duvekot schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Als de stroom wegvalt rol ik idd 1 haspel uit naar mn bijkeuken.
Hier staan een koelkast en vriezer, dus dan kan ik die voorzien van stroom.
Verder heb ik weinig noodzakelijks wat voorzien moet zijn van stroom.
Ik heb de accu's meer gekocht om in de avond mn Kuga PHEV op te kunnen laden van de zonnestroom.

Net de bekabeling nog even wat gefatsoeneerd, en dan ziet het er zo uit...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYXcfJX8J9QI2WWbmbaYmItdNlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KGolqBVn549f3dPoJf0Pa53.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Wouzziej op 26-03-2026 15:23 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

johansen schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Dan moet je wel de clusterinstelling vwb uitgangsvermogen instellen op 3,2kw. En de losse devices op 0,8 en 2,4.
is die introtec nou een verdeelkast?

Pagina: 1 ... 11 ... 17 Laatste