• Fikatje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05:09
Ik heb onlangs een bestelling geplaatst voor de Powerflex 2000 hybride, in totaal 12 kW. Nu zit ik te twijfelen waar ik de batterij het beste kan plaatsen: in de meterkast binnen of buiten in de schuur en of ik niet beter een Solidflex 2000 kan bestellen.

Voor zover ik begrijp heeft de Powerflex 2000 batterij geen ingebouwde verwarming. Als de temperatuur onder de 0°C komt, zou hij stoppen met laden en ontladen (als ik dat goed heb begrepen).

Het voordeel van plaatsing in de meterkast is dat de temperatuur daar altijd redelijk stabiel blijft en dat ik hem eenvoudig kan aansluiten zonder een extra kabel naar buiten te hoeven trekken.

Het voordeel van plaatsing in de schuur is dat ik daar makkelijker (voor in de toekomst) nog vier extra zonnepanelen kan aansluiten op het systeem en die op het dak van de schuur kan leggen. Daarnaast voelt het qua veiligheid ook wel prettig dat, mocht er ooit iets misgaan of brand ontstaan door de accu’s (ook al is de kans zéééééér klein), dit in het schuurtje gebeurt en niet in huis.

Ik vraag me ook af hoeveel slijtage of aftakeling de accu krijgt als deze continu meebeweegt met de buitentemperaturen. Hier kan ik weinig informatie over vinden met thuisbatterijen.

Een idee dat ik nog had is om eventueel een geïsoleerde ombouw te maken van PIR-platen die ik om de accu kan schuiven met daarin een temperatuursensor. Als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt, zou dan een klein verwarmingselement kunnen inschakelen om de temperatuur bijvoorbeeld rond de 10C te houden.

Ik ben benieuwd naar ervaringen, meningen of tips van mensen die hier al mee te maken hebben gehad.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:26
Fikatje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:51:
Voor zover ik begrijp heeft de Powerflex 2000 batterij geen ingebouwde verwarming. Als de temperatuur onder de 0°C komt, zou hij stoppen met laden en ontladen (als ik dat goed heb begrepen).
Zie deze post :
Taro schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:05:
Al feedback van ze ontvangen: Ja, er zit ook een verwarming in de Powerflex ingebouwd, die onder de 1 graden aan zal gaan.
Dus er zit dus wel verwarming in op basis van deze feedback.

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 03-04 20:26
3fase wordt verrekend in kWh meter van de energie leverancier.

Ik zelf heb solidflex 9 kW op 1 aparte groep in 3 fase systeem en na wat pionieren draait dit nu een dag zoals ik verwacht.

Nom , zonnepanelen voeden het huis rest gaat naar de indevolt. En als verbruik toeneemt gaat de indevolt keurig ontladen.

Alleen de p1 van solarman laat nog wat onstabiel beeld zien in de app ga vandaag kijken ofdat de p1 van HW wat sneller actualiseert

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:10
Ik heb onlangs een bestelling geplaatst voor de Powerflex 2000 hybride, in totaal 12 kW. Nu zit ik te twijfelen waar ik de batterij het beste kan plaatsen: in de meterkast binnen of buiten in de schuur en of ik niet beter een Solidflex 2000 kan bestellen.

Het voordeel van plaatsing in de meterkast is dat de temperatuur daar altijd redelijk stabiel blijft en dat ik hem eenvoudig kan aansluiten zonder een extra kabel naar buiten te hoeven trekken.

Het voordeel van plaatsing in de schuur is dat ik daar makkelijker (voor in de toekomst) nog vier extra zonnepanelen kan aansluiten op het systeem en die op het dak van de schuur kan leggen. Daarnaast voelt het qua veiligheid ook wel prettig dat, mocht er ooit iets misgaan of brand ontstaan door de accu’s (ook al is de kans zéééééér klein), dit in het schuurtje gebeurt en niet in huis.

Ik vraag me ook af hoeveel slijtage of aftakeling de accu krijgt als deze continu meebeweegt met de buitentemperaturen. Hier kan ik weinig informatie over vinden met thuisbatterijen.

Een idee dat ik nog had is om eventueel een geïsoleerde ombouw te maken van PIR-platen die ik om de accu kan schuiven met daarin een temperatuursensor. Als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt, zou dan een klein verwarmingselement kunnen inschakelen om de temperatuur bijvoorbeeld rond de 10C te houden.

Ik ben benieuwd naar ervaringen, meningen of tips van mensen die hier al mee te maken hebben gehad.
Ik weet natuurlijk niet waar jouw meterkast zit, maar vergeet bij de te maken keuze niet dat je altijd een veilige vluchtweg wilt hebben bij een brand. ( en ja, dat geldt ook voor het geval je geen accu’s hebt )

• ruthrakh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-04 13:31
Gisteren in de kelder mijn twee solidflex batterijen geïnstalleerd, allebei met één uitbreidingsbatterij, en beide op een (zelf aangelegde!) eigen groep. Adhv mijn Homewizard-data uitgezocht dat deze 7,2 kWh genoeg zou zijn om van april t/m september 70% van de nachten door te komen. Twee units om goed de 4kW van mijn zonnepanelen op te kunnen slurpen, en met inductie te kunnen koken. Ik had alleen niet in de gaten dat de max in/output pas 2400 W wordt met 2 uitbreidingsbatterijen op een unit (nu net geen 2000 W), misschien ga ik later nog uitbreiden. Voor dit merk/type gekozen omdat het degelijk Duits is (niet CN/US) en omdat de semi-solid batterijen mogelijk wat langer meegaan en brandveiliger zouden zijn.
Draaien nu met het zonnige weer als een... zonnetje. Installatie liep vrij voorspoedig, goede connectie met mijn Ziggo modem, en Homewizard P1-meter. Ik vond de app wel heel verwarrend om te gebruiken, het is niet heel duidelijk wat een cluster is, en hoe instellingen van één batterij doorwerken naar de andere. De Smart-instelling voor laden/ontladen met slim gebruik van dynamische stroomprijzen zijn geinig maar zoals eerder hier genoemd zijn de keuzes soms wat verwarrend. Nu dus maar even op de NOM-instelling. Hopelijk wordt de app nog goed doorontwikkeld nu er meer gebruikers komen.
Ik heb de batterijen nu ook gekoppeld aan Home Assistant, maar wacht nog even op handige Harries die slimme integraties bouwen voor ik daar wat mee ga doen. Blij met mijn setje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl1I_Ikz8QTJ3UwLz4vrKP-1-2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYeJp79En4jaoJKeBr94AWXT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ruthrakh op 15-03-2026 12:30 ]

• Nicap
  • Registratie: September 2000

Nicap

Tsssk....

ruthrakh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:27:
Voor dit merk/type gekozen omdat het degelijk Duits is (niet CN/US) en omdat de semi-solid batterijen mogelijk wat langer meegaan en brandveiliger zouden zijn.

[Afbeelding]
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een batterij voor ons nieuwe huis straks. Zit op dit moment mee te lezen in het Marstek topic en deze. Maar ik heb in dit topic al verschillende reatcies gezien waaruit men afleidt dat de Indevolt in Duitsland wordt gemaakt, maar het zijn gewoon batterijen uit China hoor.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

MarcW1982 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:47:
Goedenavond Indevoltkenners,

Wordt de batterij ook opgeladen tijdens stroomuitval via de zonnepanelen op de MPPT aansluitingen?
op dit moment is mijn solidflex offgrid (ac stekker is uitgeschakeld met smarplug) en hij is aan het opladen met 158W PV. dus ja, hij wordt opgeladen tijdens stroomuitval via zonepanelen. Let welop, het lijkt erop dat is pas gaat opladen als er meer dan 100 W aan PV binnenkomt. (dan pas springit ie op charging. in de ochtend met PV onder de 100 werd de solidflex juist leeggetrokken. in de ochtenduren ging de mppt tracker dus zoveel stroom trekken dat de solidflex van 22 naar 19% dook.

ik ga nog wel een mail sturen naar indevolt om dat gedrag te laten bevestigen, want zoveel verbruik vind ik het dan niet waard.... ik heb namelijk 3x100W panelen parallel aangesloten. netjes binnen de specs.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 15-03-2026 12:44 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• ruthrakh
Nicap schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:36:
[...]

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een batterij voor ons nieuwe huis straks. Zit op dit moment mee te lezen in het Marstek topic en deze. Maar ik heb in dit topic al verschillende reatcies gezien waaruit men afleidt dat de Indevolt in Duitsland wordt gemaakt, maar het zijn gewoon batterijen uit China hoor.
Ik snap dat de cellen uit China komen (what else...?) maar als ik het goed lees worden ze ontwikkeld in München.

• duvekot
kmf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:41:
[...]

op dit moment is mijn solidflex offgrid (ac stekker is uitgeschakeld met smarplug) en hij is aan het opladen met 158W PV. dus ja, hij wordt opgeladen tijdens stroomuitval via zonepanelen. Let welop, het lijkt erop dat is pas gaat opladen als er meer dan 100 W aan PV binnenkomt. (dan pas springit ie op charging. in de ochtend met PV onder de 100 werd de solidflex juist leeggetrokken. in de ochtenduren ging de mppt tracker dus zoveel stroom trekken dat de solidflex van 22 naar 19% dook.

ik ga nog wel een mail sturen naar indevolt om dat gedrag te laten bevestigen, want zoveel verbruik vind ik het dan niet waard.... ik heb namelijk 3x100W panelen parallel aangesloten. netjes binnen de specs.
Welke panelen heb je er aan hangen? Heb je daar de specs van? Voc en Isc etc ..

• kmf
  • Niet online

kmf

duvekot schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Welke panelen heb je er aan hangen? Heb je daar de specs van? Voc en Isc etc ..
het zijn 3 campingpaneeljes.
2x 100W, voc 24.6V, 5.4A lsc 4,9A lmp 20,5V Vmp
1x 140W VOC 23,5V lsc 7,2A 6,67Imp 19,5V Vmp

allemaal parallel op input 1.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online

kmf

ruthrakh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Ik snap dat de cellen uit China komen (what else...?) maar als ik het goed lees worden ze ontwikkeld in München.
geassembleerd en van software voorzien.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-04 13:19
Bij aankoop krijg je een gratis solarman p1 meter die max 1 keer per 60 seconden een signaal geven. Dat vind ik nogal mager.
Als ik een homewizzard p1 meter gebruik, schakelt de batterij dan wel 1 keer per seconde, of is die 60 seconde delay ook in de batterij ingebouwd?

• ruthrakh
beefstick schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:15:
Bij aankoop krijg je een gratis solarman p1 meter die max 1 keer per 60 seconden een signaal geven. Dat vind ik nogal mager.
Als ik een homewizzard p1 meter gebruik, schakelt de batterij dan wel 1 keer per seconde, of is die 60 seconde delay ook in de batterij ingebouwd?
Ik zie in de Indevolt-app het homewizard signaal veel vaker dan eens per minuut switchen. Valt mee dus.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Ik heb inmiddels het hele topic gelezen en betwijfel of dat aan de P1 meter ligt.
Er zijn wel meldingen van oudere slimme meters die traag zijn.
Volgende keer eerst maar googelen. Het is idd max 1* per minuut

[ Voor 6% gewijzigd door Shutdown98 op 15-03-2026 16:56 ]

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
geen ai pulp op het forum.

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 15-03-2026 19:34 ]

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-04 13:19
Aeonis schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:10:
Dit is wat AI erover te zeggen heeft, kan iemand dit bevestigen?:

---

Ja, Indevolt ondersteunt sinds kort (begin 2026) inderdaad de HomeWizard P1 meter, en dat is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de Solarman-dongle.

Hier zijn de belangrijkste punten over de snelheid en werking van de HomeWizard-koppeling:

1. Is het sneller?

Ja, absoluut. Terwijl de Solarman P1-dongle standaard vastzit aan een cloud-interval van 1 minuut (60 seconden), leest de HomeWizard P1 meter de data van je slimme meter in real-time uit (elke seconde bij moderne DSMR 5.0 meters).

Hoewel de koppeling in de Indevolt-app nog steeds via een "cloud-naar-cloud" verbinding loopt, is de data die Indevolt van HomeWizard ontvangt veel actueler. In de praktijk zie je dat het systeem hiermee binnen enkele seconden (vaak <5-10 sec) reageert op een verandering in je stroomverbruik, in plaats van de volle minuut bij Solarman.

2. De beperking: Hardware "Ramping"

Het is goed om te weten dat niet alle vertraging bij de meter ligt. Indevolt-systemen (zoals de PowerFlex en SolidFlex) hebben een ingebouwde beveiliging waarbij ze het vermogen in stappen verhogen of verlagen (vaak in stapjes van 100W).

Zelfs met een supersnelle meter duurt het dus zo'n 15 tot 20 seconden voordat de batterij van 0W naar zijn maximale vermogen van bijvoorbeeld 800W of 1200W is opgeschaald. Dit doet de fabrikant om de levensduur van de elektronica en de batterijcellen te beschermen.
Dit lijkt me allemaal logisch gedrag, de vraag is of t ook echt zo werkt als je een homewizzard p1 meter koppelt. Maar als er 1 keer per minuut in stapjes van 100W geschakeld wordt met zon solaman ding dan ben ik al klaar met koken voor het ding bijgeregeld is en levert het ding nog 15-20 minuten terug aan t net. Dat hoop ik met een andere p1 meter dus te voorkomen. Nog liever zou ik gewoon een dsmr kabel in die omvormer steken, maar dat schijnt echt niet te kunnen.

[ Voor 2% gewijzigd door beefstick op 15-03-2026 18:53 . Reden: Verduidelijking ]

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-04 07:34
Hoewel ik de combinatie van Solarman en Indevolt ook wel als traag ervaar is het toch echt geen hele minuut. Eerder in de buurt van tien seconden maar ik heb het nooit exact gemeten eigenlijk. Naast die solarman heb ik al jaren een Youless die gewoon elke seconde update naar HA en mijn buroblad. Helaas werk de Indevolt niet samen met Youless.

• Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:29
Er is een oplossing om binnen HomeAssistant een P1 meter te emuleren, alleen ik kan niet meer vinden hoe of via welke add-on. Wellicht zo dit een snellere en controleerbare oplossing zijn?

• duvekot
Gronaldo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:37:
Er is een oplossing om binnen HomeAssistant een P1 meter te emuleren, alleen ik kan niet meer vinden hoe of via welke add-on. Wellicht zo dit een snellere en controleerbare oplossing zijn?
Dat ligt er aan hoe de koppeling tussen de Indevolt en de Solarman/HomeWizard P1 meters precies werken. Ik weet niet of iemand al eens een netwerk sniffer heeft ingezet? Of een MidM proxy om ook versleuteld verkeer te kunnen bekijken?
Dat er een firmware update voor nodig was om de HomeWizard verbinding mogelijk te maken geeft iig aan dat het niet een simpele koppeling is.
Tenzij er een volwaardige HomeWizard P1 emulator is .. 🤔

• Gronaldo
Emuleert verschillende P1 meters, waaronder Shelly. Op zich niet zo heel spannend. Zolang er een P1 geemuleerd wordt welke Indevolt herkent

• duvekot
Gronaldo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:47:
Emuleert verschillende P1 meters, waaronder Shelly. Op zich niet zo heel spannend. Zolang er een P1 geemuleerd wordt welke Indevolt herkent
Dat zijn er maar twee dus .. de Solarman en de HomeWizard.
Er zijn ook DSMR5 emulatoren. Dus een poort die DSMR5 datagrams uitsturen net als een echte DSMR5 P1 uitgang .. waarbij je zelf controle hebt over de inhoud van de datagrams. Dus dan kan je de Solarman of HomeWizard daar op aansluiten ...en de verbinding tussen die en de Indevolt ongemoeid laten.

• Gronaldo
johansen schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:53:
Ik zie dat er een nieuwe firmwareupdate is. Ook met support voor andere P1 meters.[Afbeelding]
Ik zie Shelly ertussen staan

• duvekot
Gronaldo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:01:
[...]

Ik zie Shelly ertussen staan
Die had ik dan gemist .. maar dat zou dus wel kunnen gaan werken dan ... Succes met het experiment dan maar 😁

• marcel_72
Beetje idee wat mijn systeem doet na 1 dag gewoon zijn gang te laten gaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Epl7iOwM1i8qIyUyhBjR5lX7Wrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pILv6XhlJnJqQZhfv6vojOi.jpg?f=fotoalbum_large

• JooJoo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-03 23:05

Ik heb de PowerFlex hybride 2000 ook in de schuur geïnstalleerd. De ingebouwde verwarming houdt de batterijen bij vrieskou altijd rond de 10 graden. Ik merk geen verschil in laden/ontladen. De interne verwarming vergt natuurlijk wel wat energie. Maar dat is te verwaarlozen. De keuze voor plaatsing in de schuur heeft bij mij ook te maken met veiligheid. Mocht er iets gebeuren dan is dat in de schuur minder erg dan in het woonhuis. Verder wil ik in de toekomst 4 zonnepanelen op de schuur leggen. En dat is in deze situatie makkelijk te realiseren. Nadeel is dat het stopcontact in de schuur op hetzelfde groep zit als de keuken. Dus met een ontlaadbeperking van 800 W. Een nieuwe eigen groep voor de thuisbatterij is in deze situatie erg kostbaar. Dus plaatsing van de thuisbatterij in een onverwarmde schuur is volgens mij geen probleem. Verder zou ik zeker geen ombouw plaatsen. De thuisbatterij moet rondom voldoende ruimte hebben om warmte af te voeren. (Zie installatievoorschriften)

• kmf
  • Niet online

kmf

kmf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Indevolt support heeft geantwoord (vrij snel nog ook). voor de kennisdeling:

Hallo,
Het systeem begint niet met opladen als de zonne-input lager is dan 50 W. Dit komt door het eigen stroomverbruik van het apparaat, dat 35 W bedraagt; een lage zonne-input is net voldoende om het apparaat zelf te laten functioneren, maar niet om het op te laden.

Voor een hogere efficiëntie raden wij een hybride aanpak aan: combineer een kleine hoeveelheid AC-laden (bijvoorbeeld 100 W) met uw beschikbare zonne-energie (bijvoorbeeld 40 W).

• kmf
  • Niet online

kmf

... firmware update: 51 minuten.. een beetje overdreven lang.

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:01
Een andere reden dat de accu pas begint met laden bij 50W (en misschien ook pas ontladen bij 50W vraag van je huishouden)
is dat de accu continu blijft schakelen tussen laden/ontladen op niveau's dicht bij 0, dus NOM.

[ Voor 6% gewijzigd door buutvrij op 16-03-2026 13:20 ]

• lhpvis
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-04 14:05
Zijn er mensen die getwijfeld hebben tussen Zendure AC2400(+) en Indevolt Power/Solid flex. Indien de keuze uiteindelijk naar Indevolt is gegaan ben ik zeer benieuwd naar de beweegredenen. Ik zit namelijk sterk te twijfelen tussen beide merken.

• Deantjuh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-04 23:26
lhpvis schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:11:
Zijn er mensen die getwijfeld hebben tussen Zendure AC2400(+) en Indevolt Power/Solid flex. Indien de keuze uiteindelijk naar Indevolt is gegaan ben ik zeer benieuwd naar de beweegredenen. Ik zit namelijk sterk te twijfelen tussen beide merken.
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Powerflex (deze moet ik nog ontvangen) Namelijk 3 redenen:

Ik zocht namelijk iets die ook helemaal off-grid zou werken en waar ik ook nog gebruik kon maken van zonnepanelen. (Dit omdat de kans bestaat dat de netbeheerder de frequentie aanpast en mijn huidige omvormer dan ook zal worden uitgeschakeld).

Software. Zo ver ik kon zien wordt deze heel goed ondersteund en kan ik er mee wat ik wil. Dus ook makkelijk HA. Ook kan het aan mij liggen maar ik kon nergens vinden of er meerdere Zendure's aan elkaar gekoppeld kon worden zoals de Powerflex. Ik heb namelijk 2x de hybride besteld wetende dat ze samen kunnen werken en dus tot 4800w kunnen leveren aan de woning.

Als laatste de prijs. 2x een Powerflex Hybride en 2x batterypack per base (totaal 6kwh x 2) is goedkoper dan een vergelijkbare Zendure.

• RonaldBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-04 11:32
Beste,

op dit moment heb ik in de winkelwagen zitten,

Indevolt Powerflex 2000 met een totale capaciteit van 10kwh, kost 2349 euro.

Is dit een goede prijs voor de hoeveelheid kwh die je ervoor terugkrijgt of is er in deze prijscategorie nog een betere?

Onze wens, overdag energie opslaan van onze zonnepanelen, 's avonds / 's nachts verbruiken. (NOM functie?)

• Aeonis
RonaldBe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:02:
Beste,

Is dit een goede prijs voor de hoeveelheid kwh die je ervoor terugkrijgt of is er in deze prijscategorie nog een betere?

Onze wens, overdag energie opslaan van onze zonnepanelen, 's avonds / 's nachts verbruiken. (NOM functie?)
Persoonlijk vind ik het een zeer goede prijs per kwh, maar dat is persoonlijk, er zijn goedkopere modellen en ook veeeel duurdere. De professionelere torens waarbij de installatie door een elektriciën gedaan moet worden, gaan makkelijk voor het driedubbele weg. Wel hou ik er rekening mee dat de accu's voordeliger gaan worden richting de toekomst, omdat de techniek nou eenmaal zeer snel gaat.

Houd wel rekening met 1 ding.. 1 toren van 10kw geeft je 2400 watt laden / ontladen. Stel je kookplaat is aan, én je oven, en nog wat apparaten, dan kan niet alles uit die 2400 watt gehaald worden. Andersom ook, als je PV's 4000 watt opwekken, kan er maar 2400 in de batterij gaan.

Je kunt dus ook overwegen om 2 torens te nemen, 1 van 4kwh en 1 van 6kwh. Daarmee kom je totaal op 4800 watt laden / ontladen. Wel heel iets duurder i.v.m. 2 omvormers, maar ook veel bruikbaarder wat mij betreft als je huis een hoog stroomverbruik heeft qua vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aeonis op 16-03-2026 20:57 ]

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:38
RonaldBe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:02:
Beste,

Bij gebruik van de NOM functie moet je je afvragen of je de 10 kWh wel leeg krijgt en natuurlijk weer vol.
Anders is minder beter en goedkoper. :)
En inderdaad 2x een omvormer is beter dan 1 rij, maar dan moet je wel een 3 fase aansluiting hebben.

Ross

• JasperP8
  • Laatst online: 22:18
Ik volg dit topic nu een tijdje met veel interesse en zit er serieus over na te denken om een Indevolt Powerflex 2000 te kopen. Nu twijfel ik of ik 1 of 2 torens moet aanschaffen, ik zit aan een thuisbatterij met een capaciteit 8 kWh te denken. Twee torens zouden beter bij het maximale verbruik van mijn woning met warmtepomp passen maar een teruglevering van 2400 watt is een groot deel van de tijd ook ruim voldoende. Twee vragen heb ik nog over het eventueel later wisselen van opstelling.

Is het stand-by verbruik van 2 torens van 4 kWh het dubbele van 1 toren van 8 kWh?

Is het na bijvoorbeeld 2 jaar nog mogelijk om van 1 naar 2 torens te gaan? Kan het zijn dat door degradatie van een batterij dit niet meer goed werkt met een nieuw omvormer?

• RonaldBe
Ik snap het, maar een dag als gisteren had ik al 13 kWh teruglevering. Dan kan ik een 10kwh batterij wel volkrijgen.

Overigens heb tussen 1800 en 0800 een gemiddeld verbruik van 9 tot 10kwh.

Vandaar de 10 kWh accu.

• Deantjuh
Ross11 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:13:
[...]

Bij gebruik van de NOM functie moet je je afvragen of je de 10 kWh wel leeg krijgt en natuurlijk weer vol.
Anders is minder beter en goedkoper. :)
En inderdaad 2x een omvormer is beter dan 1 rij, maar dan moet je wel een 3 fase aansluiting hebben.
Onjuist.. Ook bij 2 kan je gebruik maken van 1 fase.

• Deantjuh
JasperP8 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:33:
Ik volg dit topic nu een tijdje met veel interesse en zit er serieus over na te denken om een Indevolt Powerflex 2000 te kopen. Nu twijfel ik of ik 1 of 2 torens moet aanschaffen, ik zit aan een thuisbatterij met een capaciteit 8 kWh te denken. Twee torens zouden beter bij het maximale verbruik van mijn woning met warmtepomp passen maar een teruglevering van 2400 watt is een groot deel van de tijd ook ruim voldoende. Twee vragen heb ik nog over het eventueel later wisselen van opstelling.

Is het stand-by verbruik van 2 torens van 4 kWh het dubbele van 1 toren van 8 kWh?

Is het na bijvoorbeeld 2 jaar nog mogelijk om van 1 naar 2 torens te gaan? Kan het zijn dat door degradatie van een batterij dit niet meer goed werkt met een nieuw omvormer?
Hoe groot is je overschot als je je warmtepomp draaiend hebt?

• Cranfbob2UI
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:19
beefstick schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:36:
Een ding dat ik niet kan terug vinden.
Ik heb zonnepanelen op 1 fase.
Als ik 2 units met inverter bestel en die op 2 verschillende fases aan sluit. Kan ik er dan vanuit gaan dat hij op de fase waar geen zonnepanelen zitten stroom uit t net trekt om de 0 op de meter te houden als de panelen veel leveren?
En omgekeerd ook dus. Als ik veel gebruik op 1 fase gaat hij leveren op een andere om de meter op 0 te houden?
Ja, die situatie heb ik hier ook. Dat werkt, de NOM werkt over de fases heen. Ziet er zo uit vanuit P1 HomeWizard (dag gestart met 'lege' accu's en daarna de firmware update toevallig vandaag. Vanaf +- 10u was er voor mij genoeg zon en zijn de accu's mee gaan doen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsVv1YN_-Fu4W1sth2EEc1zVF9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1G6n2duEp5mGYrf20i38L9j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8NYhsjVIcUDO5TZPWwGANSEbm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SONZcxhVlrolHBzFoikbXaHP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Cranfbob2UI op 16-03-2026 22:32 ]

• Aeonis
JasperP8 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:33:
Zeker! Er zit een goed BMS in de Indevolt (volgens Indevolt, lange termijn resultaten nog afwachten) en intelligente lading/ontlading die kijkt naar de staat van de individuele batterijen om de degradatie zo veel mogelijk gelijkmatig te laten verlopen.

Dit filmpje van Indevolt laat het een beetje zien: YouTube: Indevolt PowerFlex2000 & PowerFlex2000 ECO Introduction en benoemd ook "mixed use of old and new battery packs without loss"

• vinneke
  • Laatst online: 04:52

vinneke

De Figuur

Toch nog even een vraag over het eigenverbruik van de PowerFlex2000 ECO. Ik ben zelf aan het kijken naar het minimale, ttz 2kWh. Daar kan je dan 1.75kWh van gebruiken.Is dat eigenverbruik echt 35W?

In de lente of herst heb je misschien wel 12u waarbij er alleen ontladen is. Dan ben je al 0.4kWh ofzo kwijt gewoon om hem online te houden? Als je dan nog omzetverliezen DC->AC rekent dan heb je maar 1kWh ofzo aan echt sluipverbruik dat je kan dekken? Of mis ik iets?

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:23
Vraagje, ik twijfel heel erg tussen de Sunpura S2400 en de Indevolt PowerFlex. Nu las ik hier ergens een opmerking dat de Indevolt AI feature nu alleen gratis is tijdens de test periode. Klopt dit? En wordt dit echt betaald?

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• marcel_72
Hoe dat zit met die AI feature weet ik niet.
Afgezien daarvan heb ik de solidflex en die werk nu aantal dagen naar grote tevredenheid.

Was even zoeken in de app en proberen.
Maar moet zeggen het heel netjes.
Aparte groep aangelegd dus kan maximaal laden en ontladen.
En ook vragen aan indevolt worden snel beantwoord.

Korts samengevat ik ben tevreden met deze keuze, wellicht dat ik nog het systeem verder uitbreid. Ik kan nog 1 batterij erbij blaasten dan is de toren maximaal vol.
Wellicht het systeem nog splitsen naar 2x3.
Doel is NoM en overschot zonnepanelen in de batterij voor eigen gebruik.

En dat doel lijkt te zijn behaald

• Aeonis
marcel_72 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:21:
Hoe dat zit met die AI feature weet ik niet.
Afgezien daarvan heb ik de solidflex en die werk nu aantal dagen naar grote tevredenheid.

Was even zoeken in de app en proberen.
Maar moet zeggen het heel netjes.
Aparte groep aangelegd dus kan maximaal laden en ontladen.
En ook vragen aan indevolt worden snel beantwoord.

Korts samengevat ik ben tevreden met deze keuze, wellicht dat ik nog het systeem verder uitbreid. Ik kan nog 1 batterij erbij blaasten dan is de toren maximaal vol.
Wellicht het systeem nog splitsen naar 2x3.
Doel is NoM en overschot zonnepanelen in de batterij voor eigen gebruik.

En dat doel lijkt te zijn behaald
Top! Hier ook erg blij met de Solidflex (7.2kwh). Komt nog een 6kw Powerflex bij.
Even benieuwd, gebruik je de NoM stand, of de stand met dynamische tarieven?

De echte AI feature moet je je voor aanmelden via een formulier en serienummer e.d. opgeven. Dan geeft Indevolt toegang, is nog in beta. Aanmelden kan hier: https://www.facebook.com/...4/posts/2108893273205878/

• marcel_72
Ik gebruik NoM werk prima.
Ga nog wel kijken of HA het overwegen waard is om toe toevoegen.

Tevens via indevolt bericht gestuurd met de vraag of de SMA omvormers aan de app toe gevoegd kan worden

• marcel_72
Ik overigens 9 kWh staan

• JooJoo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-03 23:05
Na een update van Indevolt vandaag zie je de Solarman P1 meter iedere seconde een signaal geven. Nu nog een nieuwe 5.0 meter van Enexis die dat ook doet…

• Aeonis
JooJoo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:38:
[...]

Na een update van Indevolt vandaag zie je de Solarman P1 meter iedere seconde een signaal geven. Nu nog een nieuwe 5.0 meter van Enexis die dat ook doet…
Beter! Zou het dan aan te raden zijn om de Solarman te gebruiken of die van HomeWizard als je die ook hebt? Ik heb een P1 splitter, en kan beiden inpluggen. Vraag me af of het beter is om HomeWizard te ontzien, omdat die de eigen data van HomeWizard ook al moet verwerken, of dat het niets uit maakt.

• Cranfbob2UI
Aeonis schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:15:
[...]

Beter! Zou het dan aan te raden zijn om de Solarman te gebruiken of die van HomeWizard als je die ook hebt? Ik heb een P1 splitter, en kan beiden inpluggen. Vraag me af of het beter is om HomeWizard te ontzien, omdat die de eigen data van HomeWizard ook al moet verwerken, of dat het niets uit maakt.
Ik weet niet of er visueel iets veranderd is maar de P1 van Solarman werkt vanaf de eerste dag hier al met updates van iedere seconde (medio januari geplaatst). Hangt wel aan een nieuwe meter, afgelopen december laten vervangen (ZIV). Ik heb de eerste 1,5 maand met de P1 van Solarman NOM gedraaid (cluster 2 x 8kW). Draai nu al enkele weken met de Homewizard P1. Ik merk en zie geen verschil in prestatie. Scheelt weer een splitter en P1 meter in de meterkast. Vraag me zelfs af of zo'n splitter ook niet voor vertraging zorgt. Maar goed, ik zie dus geen verschil. Ik laat 't hier lekker op de Homewizard P1 draaien.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:10
vinneke schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:42:
Toch nog even een vraag over het eigenverbruik van de PowerFlex2000 ECO. Ik ben zelf aan het kijken naar het minimale, ttz 2kWh. Daar kan je dan 1.75kWh van gebruiken.Is dat eigenverbruik echt 35W?

In de lente of herst heb je misschien wel 12u waarbij er alleen ontladen is. Dan ben je al 0.4kWh ofzo kwijt gewoon om hem online te houden? Als je dan nog omzetverliezen DC->AC rekent dan heb je maar 1kWh ofzo aan echt sluipverbruik dat je kan dekken? Of mis ik iets?
Volgens de energienerds is dit geen 35 W, wanneer je diepe stand-by inschakelt
https://energienerds.nl/i...powerflex-2000-eco-review

• RonaldBe
Even een vraag, begreep vanochtend dat dit systeem, 1 fase batterij, nu nog kan wegstrepen over het verbruik van een 3 fase aansluiting in de meterkast.
Vanaf 1 januari vervalt de salderingsregeling, hierdoor zal ook de 1 fase batterij niet meer worden weggestreept.

Met andere woorden:

Energieoverschot uit de zonnepanelen fase 1, moet deze energie opslaan in de thuisbatterij die ook op fase 1 zit aangesloten.
Stroomverbruik uit fase 2 en fase 3 worden dan niet gedekt door de thuisbatterij, hierdoor kan je ook niet NOM draaien?

Zie ik iets over het hoofd?

• BarryS
RonaldBe schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:33:
Even een vraag, begreep vanochtend dat dit systeem, 1 fase batterij, nu nog kan wegstrepen over het verbruik van een 3 fase aansluiting in de meterkast.
Vanaf 1 januari vervalt de salderingsregeling, hierdoor zal ook de 1 fase batterij niet meer worden weggestreept.

Met andere woorden:

Energieoverschot uit de zonnepanelen fase 1, moet deze energie opslaan in de thuisbatterij die ook op fase 1 zit aangesloten.
Stroomverbruik uit fase 2 en fase 3 worden dan niet gedekt door de thuisbatterij, hierdoor kan je ook niet NOM draaien?

Iemand zij dit ook laatst tegen mij. Al heb ik er nog niks op terug kunnen vinden. Dat zou toch ook niet te doen zijn? Meeste huishoudens hebben een 1 fase omvormer op hun PV. Sterker nog, bij ons staat ook de warmtepomp op die fase.

Als ze dit zouden doen, dan zou bijna iedereen zijn PV installatie moeten aanpassen ook. Anders kan je wassen je wilt.. maar je wasmachine zou nooit je eigen zonnenergie verbruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door BarryS op 18-03-2026 14:08 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• RonaldBe
BarryS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Iemand zij dit ook laatst tegen mij. Al heb ik er nog niks op terug kunnen vinden. Dat zou toch ook niet te doen zijn? Meeste huishoudens hebben een 1 fase omvormer op hun PV. Sterker nog, bij ons staat ook de warmtepomp op die fase.

Als ze dit zouden doen, dan zou bijna iedereen zijn PV installatie moeten aanpassen ook. Anders kan je wassen je wilt.. maar je wasmachine zou nooit je eigen zonnenergie verbruiken.
Klopt, dit zou betekenen dat vanaf januari alles via 1 fase verloopt. De verkoper vertelde mij dat ik moet uitzoeken waar de grootverbruikers zitten en deze dan laten koppelen op desbetreffende fase waarop de zonnepanelen zijn aangesloten.

• marcel_72
Salderen is wat je verbruikt wegstrepen tegen wat je werkelijk terug levert.
Thuis batterij gaat je huisinstallatie in als je de instelling niet op terug leveren heb gezet.
En volgt de som van afname en restant terug leveren eventueel afhankelijk hoe de installatie is opgegebouw met evt ook een pv systeem

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20

Met andere woorden:

Dat zijn twee compleet verschillende zaken. De salderingsregeling die per 2027 vervalt is het wegstrepen van uitvoer met invoer van stroom, met name tussen zomer en winter.

De saldering tussen de verschillende fasen blijft gewoon. Dat gebeurt lokaal in je meter en is wettelijk vastgelegd. De meters kunnen niet eens het verbruik van meerdere fasen apart doorgeven, alleen het totaal onder de streep van alle fasen bij elkaar.

• marcel_72
Zijn er meer mensen die opeens een of meerdere batterij kwijt zijn in de configuratie?
Na herstart alles weer compleet , wellicht punt van aandacht

[ Voor 82% gewijzigd door marcel_72 op 18-03-2026 15:23 ]

• Xirt
  • Laatst online: 00:19

Met andere woorden:

Volgens mij telt de meter al je fases op voor de afrekening richting de leverancier. Dat betekent dat je op fase 1 (PV) gaat produceren, terwijl je op fase 2 (batterij) gaan consumeren. Volgens mij streept ie dat nog wel tegen elkaar weg ("interne saldering", dat blijft wel bestaan). Maar 100% zeker ben ik hier (nog) niet van.

Wel heb ik begrepen dat het efficienter is om ze op één fase te hebben, omdat er anders mogelijk een klein verlies is (grotere kans op "lekken" richting leverancier).

[ Voor 40% gewijzigd door Xirt op 18-03-2026 15:40 ]

• duvekot

Met andere woorden:

Ja ... Bekijk en lees de DSMR 5 specificaties eens goed.
https://www.netbeheernede...502-p1-companion-standard

Dan zal je zien dat er absoluut helemaal geen een mogelijkheid is voor de energie leverancier om te weten op welke fase er een levering dan wel een teruglevering was .. en zeker niet hoeveel kwh dat dan was.

Dus daarom dat er altijd gezegd wordt: er is sprake van een "interne saldering" .. gewoon direct "in de meter" als er verschillen zijn per fase.

Dus daarom kan je batterij prima heel hard gaan laden op fase 1 ...als je zonnepanelen op fase 2 flink aan het leveren zijn .. en je de airco op fase 3 ook hebt draaien.

Dat wordt allemaal netjes met elkaar weggestreept en alleen de netto levering of teruglevering wordt geregistreerd.

• Martijn02
  • Laatst online: 04-04 13:18

Martijn02

/* No Comment */

Volgens mij heb je gelijk, maar de argument klopt niet. De aangehaalde P1 standaard is de interface waarmee de consument gegevens uit zijn eigen meter kan halen. Deze standaard bevat geen informatie over verbruik per fase.

In het document wordt op pagina 4 gesproken ook dat er een P3 standaard, welke door de netbeheerder wordt gebruikt om de meter uit te lezen. Maar om zeker te weten dat de netbeheer geen data heeft moet je in de P3 spec zoeken.

Ik vond deze: https://www.netbeheernede...smr_v4.2.3_final_main.pdf, maar die is van DSMR 4.2, en niet van 5

• Cranfbob2UI

Met andere woorden:

Ja, je slimme meter 'verrekend' het verbruik over de fases. Wordt ook wel 'intern salderen' genoemd. Dus NOM met 3 fases terwijl je maar op 1 of 2 fases je batterij hebt aangesloten werkt gewoon. Natuurlijk geen garantie dat de wetgeving hier nooit op aangepast wordt maar zover ik weet zijn daar geen plannen voor.

Zie ook: https://thuisbatterij.nl/blog/intern-salderen

• duvekot
Martijn02 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:14:
[...]

Volgens mij heb je gelijk, maar de argument klopt niet. De aangehaalde P1 standaard is de interface waarmee de consument gegevens uit zijn eigen meter kan halen. Deze standaard bevat geen informatie over verbruik per fase.

In het document wordt op pagina 4 gesproken ook dat er een P3 standaard, welke door de netbeheerder wordt gebruikt om de meter uit te lezen. Maar om zeker te weten dat de netbeheer geen data heeft moet je in de P3 spec zoeken.

Ik vond deze: https://www.netbeheernede...smr_v4.2.3_final_main.pdf, maar die is van DSMR 4.2, en niet van 5
De P3 is (net als de P1) de technische koppeling van de data van de meter naar een afnemer.. dus er zit geen extra informatie in de P3 data stroom ten opzichte van de de P1 data stroom .. omdat de beschikbare data dus afhankelijk is van de meter zelf.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Is er iemand die gekozen heeft voor de Solidflex? En kan die even toelichten waarom? Ik zie niet direct een rechtvaardiging van het prijsverschil. Dit zijn de argumenten om de 33% meerprijs te rechtvaardigen:
  • Het kan met koudere temperaturen om
  • Het is nog veiliger
  • Het is nu leverbaar :)
  • Meer cycli, maar de Powerflex heeft er evengoed veel
Allemaar maar "meh" argumenten. En nu de prijsvergelijking. Als voorbeeld het basisstation + 2 batterijen:
- Powerflex: 6kWh @ € 1500 ttz 250 € / kWh
- Solidflex: 5.4kWh @ € 1800 ttz 333 € /kWh

Dat is 33% meer per kWh...

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:05

thaMini

Tool !!

Daar wilde ik eigenlijk niet over nadenken.
Maar voornamelijk vanwege het veiligheidsargument.

Be small, act BIG.

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:01
Ik heb LFP accu in mijn auto (zoals de Powerflex die heeft) en die kan prima in de kou. Ook beschouw ik die accu als veiliger dan mijn eigen gasaansluiting thuis. De Homewizard accu die ik een jaartje had was ook LFP en zijn zeer veilig. De semi-solid state wordt me iets te veel opgehemeld de laatste tijd. MG motors verkoopt als eerste in China een semi-solid state EV voor minder dan $ 10.000 (de hele auto dus, tevens hier niet leverbaar)
en die cel bevat maar 5% minder vloeibare stof dan een LFP cel. Dus om dat dan gelijk "semi-solid state" te noemen... Is bekend welke cellen van welke fabrikant de SolidFlex gebruikt? Als dat echt nieuwe tech zou zijn zou de SolidFlex namelijk flink duurder moeten zijn lijkt me.

• vinneke

vinneke

De Figuur

buutvrij schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:59:
Ik heb LFP accu in mijn auto (zoals de Powerflex die heeft) en die kan prima in de kou. Ook beschouw ik die accu als veiliger dan mijn eigen gasaansluiting thuis. De Homewizard accu die ik een jaartje had was ook LFP en zijn zeer veilig. De semi-solid state wordt me iets te veel opgehemeld de laatste tijd. MG motors verkoopt als eerste in China een semi-solid state EV voor minder dan $ 10.000 (de hele auto dus, tevens hier niet leverbaar)
en die cel bevat maar 5% minder vloeibare stof dan een LFP cel. Dus om dat dan gelijk "semi-solid state" te noemen... Is bekend welke cellen van welke fabrikant de SolidFlex gebruikt? Als dat echt nieuwe tech zou zijn zou de SolidFlex namelijk flink duurder moeten zijn lijkt me.
Ik vind dat 30% duurder voldoende is om van "flink duurder" te spreken :+

• marcel_72
Ik heb ook gekozen voor de solidflex.
Reden veiliger zeggen ze en daar werdt mijn medehuisgenoot nog blijer van.
Maar ook direct leverbaar.
En het gaat mij groten deels om te voorzien in NoM ja dan is de powerflex met iets meer capaciteit gunstiger.

Maar goed zoals iemand hier al zei niet teveel over nagedacht behalve veiligheid dat was gewoon een punt van aandacht.

Uiteraard is het aan je zelf wat het budget is en wat je er voor overhebt.

Naar mijn idee beide systemen prima spul en ik ben.er zeer tevreden over ook over de aftersales

• marcel_72
Ik overweeg om nog een set aan te schaffen.
Maar wat is handig vraag ik me af.
Ik kan nog 1 batterij toevoegen.
Of is het verstandig om twee even grote systemen te plaatsen iemand daar een mening of idee over?

[ Voor 75% gewijzigd door marcel_72 op 18-03-2026 20:43 ]

• Aeonis
Ik ben ook voor de SolidFlex (op zolder) gegaan vanwege de extra veiligheid en ik voeg er later een PowerFlex aan toe die in de berging komt te staan.
Het viel me op dat de SolidFlex, sinds de PowerFlex niet direct leverbaar is, duurder is geworden.

Prijs bijvoorbeeld voor de hybride met 3 modules (7.2kw totaal) was vorige week 2099, nu 2350.

• marcel_72
Ik zag het idd de solidflex omvormer/batterij is duurder geworden tov vorige week.
De batterij is nog wel de zelfde prijs.

• kmf
  • Niet online

kmf

vinneke schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:50:
Is er iemand die gekozen heeft voor de Solidflex? En kan die even toelichten waarom? Ik zie niet direct een rechtvaardiging van het prijsverschil. Dit zijn de argumenten om de 33% meerprijs te rechtvaardigen:
het was direct leverbaar en qua prijs verschilde het niet veel van de powerflex

• thaMini

thaMini

Tool !!

Vanaf gisteravond deed de sub van het cluster niet meer mee met 0 op de meter. Laden op commando werd ook genegeerd.
Herstart van de Unifi Dream Machine was weer de oplossing.
Maar eens melden bij Indevolt.

Be small, act BIG.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Ik heb ook net de Solidflex gekocht met 2 extra batterijen, maar... niet bij thuisbatterij.nl (wou het wel...) want daar zijn ze uitverkocht. Staat ook bij de beschrijving aldaar, en ze hebben het net bevestigd op mail: ze verwachten nieuwe lading Solidflex pas in juni.

Op de officiële site van indevolt kost het geheel evenveel en daar zijn ze, op dit moment, nog op voorraad. Tenzij ik zo meteen een mail krijg met annulatie ofzo.

Doe er jullie voordeel mee :)

[ Voor 9% gewijzigd door vinneke op 19-03-2026 07:32 ]

• Martijn02
  • Laatst online: 04-04 13:18

Martijn02

/* No Comment */

Hmm, ik zie dat op thuisbatterij.nl de pakketdeal (2x powerflex eco voor €1,199, 3x powerflex eco voor €1,749) ook verdwenen is. https://thuisbatterij.nl/...x-powermodule-pakketdeal/ geeft nu een 404 :|

• vinneke

vinneke

De Figuur

Ik denk dat wie nog een Solidflex wil kopen het snel moet doen. Thuisbatterij.nl stuurt zelf ook door de officiële site, dat is wel netjes.

https://thuisbatterijgids.../indevolt-solidflex-2000/
^^ "Bekijk beste prijs"

Ik heb hier eigenlijk wel een goed gevoel bij, lijkt me een degelijke samenwerking.

Bij Marstek heb je tig leveranciers met namen alla "Marstek Europa", "Marstek dit" en "Marstek dat". En dat blijken dat gewoon verkopers te zijn, niet de firma zelf. En nog later koop je blijkbaar bij een niet-erkende leverancier en heb je geen 10j garantie enz

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:00
vinneke schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:46:
Ik denk dat wie nog een Solidflex wil kopen het snel moet doen. Thuisbatterij.nl stuurt zelf ook door de officiële site, dat is wel netjes.

https://thuisbatterijgids.../indevolt-solidflex-2000/
^^ "Bekijk beste prijs"

Ik heb hier eigenlijk wel een goed gevoel bij, lijkt me een degelijke samenwerking.

Bij Marstek heb je tig leveranciers met namen alla "Marstek Europa", "Marstek dit" en "Marstek dat". En dat blijken dat gewoon verkopers te zijn, niet de firma zelf. En nog later koop je blijkbaar bij een niet-erkende leverancier en heb je geen 10j garantie enz
Tig argumenten voor en tegen beide merken te verzinnen... Zo is Marstek een stuk groter dan Indevolt, dus je zou juist kunnen zeggen dat Marstek meer kans heeft het concurrentiegeweld (dat nog maar net is begonnen) te overleven. Daarnaast, kun je prima van te voren nagaan of je beoogde leverancier een officiele Marstek dealer is.

Ben zelf meer gecharmeerd van Indevolt maar dat komt met name door hun 'cluster' mogelijkheid en door de (wat ik zover zie) stabiliteit van de app. Dat vind ik bij Marstek nogal een dingetje.

Maar nu 'snel kopen' lijkt me wel het minst verstandige... Marstek is ook binnen een jaar (als het niet minder is) van 1899 naar 'aanbieding, 1399' naar nu zo'n beetje reguliere prijs van 1200 gegaan. Alle thuisaccu's (systeemschokken daar gelaten) zullen goedkoper worden naarmate de penetratie in NL toeneemt.

• Phantone
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-04 14:08
Gronaldo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:37:
Ik heb een SlimmeLezer+ en daar emuleer ik de HomeWizard P1 op, moet nog kijken of dit straks ook werkt met de Indevolt als hij binnen is. Maar die HomeWizard P1 API is relatief eenvoudig dus ga er vanuit van wel. Home Assistant zelf werkt er prima mee.

Ik gebruik de SlimmeLezer+ ook om de P1 data naar mijn SmartEVSE te sturen.
Dat kan je aan/uit zetten met "SmartEVSE API" toggle.

Hier is de yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
#
# SlimmeLezer+ configuration with SmartEVSE REST support.
# Extended from github://zuidwijk/slimmelezer-wt32-eth01/wt32.yaml@main
#
# Added:
#   - SmartEVSE Integration switch (available in HA)
#   - SmartEVSE API connectivity status sensor (available in HA)
#   - Electricity tariff sensor (available in HA, useful for automations)
#   - Send data to SmartEVSE using http post REST interface
#   - HomeWizard HWE-P1 API emulation (for Indevolt and other batteries)
#   - mDNS announcement as HomeWizard P1 meter
#
# Please update 'smartevse_host' below to match your SmartEVSE
#

substitutions:
  device_name: slimmelezer
  smartevse_host: 192.168.*.*  # <== YOUR SMARTEVSE IP ADDRESS HERE

esphome:
  name: ${device_name}
  name_add_mac_suffix: false
  comment: SlimmeLezer+ / SmartEVSE / HomeWizard API
  project:
    name: zuidwijk.slimmelezer
    version: "1.2"
  on_boot:
    # ── Bestaande boot logica (decryptie sleutel) ────────────────────────────
    - priority: 600.0
      then:
        - if:
            condition:
              lambda: return id(has_key);
            then:
              - lambda: |-
                  std::string key(id(stored_decryption_key), 32);
                  id(dsmr_instance).set_decryption_key(key.c_str());
            else:
              - logger.log:
                  level: info
                  format: "Not using decryption key. If you need to set a key use Home Assistant service 'ESPHome:  ${device_name}_set_dsmr_key'"
    # ── HomeWizard API registreren (na webserver start) ──────────────────────
    - priority: -100.0
      then:
            auto *server = esphome::web_server_base::global_web_server_base->get_server();

// GET /api/v1/telegram  →  ruwe DSMR telegram tekst
            server->on("/api/v1/telegram", HTTP_GET, [](AsyncWebServerRequest *req) {
              req->send(200, "text/plain", id(last_telegram).c_str());
            });

// GET /api/v1/data eerst registreren (meest specifieke route)
            server->on("/api/v1/data", HTTP_GET, [](AsyncWebServerRequest *req) {
              // wifi dBm (-100..0) → percentage (0..100)
              int wifi_pct = (int)clamp((id(hw_wifi_signal).state + 100.0f) * 2.0f, 0.0f, 100.0f);
              int smr_ver  = atoi(id(hw_p1_version).state.c_str());

// kW → W
              float p_net = (id(hw_power_delivered).state - id(hw_power_returned).state) * 1000.0f;
              float l1_w  = (id(hw_power_del_l1).state   - id(power_returned_l1).state) * 1000.0f;
              float l2_w  = (id(hw_power_del_l2).state   - id(power_returned_l2).state) * 1000.0f;
              float l3_w  = (id(hw_power_del_l3).state   - id(power_returned_l3).state) * 1000.0f;

// Gesigneerde stroom per fase (negatief bij teruglevering)
              float i1 = id(power_returned_l1).state > 0 ? -id(current_l1).state : id(current_l1).state;
              float i2 = id(power_returned_l2).state > 0 ? -id(current_l2).state : id(current_l2).state;
              float i3 = id(power_returned_l3).state > 0 ? -id(current_l3).state : id(current_l3).state;

// Totaal import/export (t1 + t2)
              float total_import = id(hw_energy_t1).state + id(hw_energy_t2).state;
              float total_export = id(hw_return_t1).state + id(hw_return_t2).state;

// gas_timestamp als YYMMDDhhmmss
              time_t now = time(nullptr);
              struct tm *ti = localtime(&now);
              long long gas_ts = (long long)(ti->tm_year % 100) * 10000000000LL
                               + (ti->tm_mon + 1)               * 100000000LL
                               + ti->tm_mday                    * 1000000LL
                               + ti->tm_hour                    * 10000LL
                               + ti->tm_min                     * 100LL
                               + ti->tm_sec;

// Cursor-gebaseerde JSON opbouw: conditionele velden worden
              // weggelaten als de waarde niet beschikbaar is (isnan)
              static char buf[1280];
              int p = 0;
              #define A(...) p += snprintf(buf + p, sizeof(buf) - p, __VA_ARGS__)
              #define AF(key, val) if (!isnan(val)) A("\"" key "\":%.0f,", val)

A("{");
              A("\"unique_id\":\"%s\",",          id(hw_equipment_id).state.c_str());
              A("\"wifi_ssid\":\"%s\",",           WiFi.SSID().c_str());
              A("\"wifi_strength\":%d,",           wifi_pct);
              A("\"smr_version\":%d,",             smr_ver);
              A("\"meter_model\":\"%s\",",         id(hw_identification).state.c_str());
              A("\"active_tariff\":%d,",           atoi(id(hw_tariff).state.c_str()));
              A("\"total_power_import_kwh\":%.3f,",  total_import);
              A("\"total_power_import_t1_kwh\":%.3f,", id(hw_energy_t1).state);
              A("\"total_power_import_t2_kwh\":%.3f,", id(hw_energy_t2).state);
              A("\"total_power_export_kwh\":%.3f,",  total_export);
              A("\"total_power_export_t1_kwh\":%.3f,", id(hw_return_t1).state);
              A("\"total_power_export_t2_kwh\":%.3f,", id(hw_return_t2).state);
              A("\"active_power_w\":%.0f,",        p_net);
              A("\"active_power_l1_w\":%.0f,",     l1_w);
              A("\"active_power_l2_w\":%.0f,",     l2_w);
              A("\"active_power_l3_w\":%.0f,",     l3_w);
              A("\"active_voltage_l1_v\":%.1f,",   id(hw_voltage_l1).state);
              A("\"active_voltage_l2_v\":%.1f,",   id(hw_voltage_l2).state);
              A("\"active_voltage_l3_v\":%.1f,",   id(hw_voltage_l3).state);
              A("\"active_current_l1_a\":%.1f,",   i1);
              A("\"active_current_l2_a\":%.1f,",   i2);
              A("\"active_current_l3_a\":%.1f,",   i3);
              AF("voltage_sag_l1_count",   id(hw_sag_l1).state);
              AF("voltage_sag_l2_count",   id(hw_sag_l2).state);
              AF("voltage_sag_l3_count",   id(hw_sag_l3).state);
              AF("voltage_swell_l1_count", id(hw_swell_l1).state);
              AF("voltage_swell_l2_count", id(hw_swell_l2).state);
              AF("voltage_swell_l3_count", id(hw_swell_l3).state);
              AF("any_power_fail_count",   id(hw_power_fail).state);
              AF("long_power_fail_count",  id(hw_long_power_fail).state);
              A("\"total_gas_m3\":%.3f,",          id(hw_gas).state);
              A("\"gas_timestamp\":%lld,",         gas_ts);
              A("\"unique_gas_id\":\"%s\",",       id(hw_gas_equipment_id).state.c_str());
              A("\"external\":[{"
                  "\"unique_id\":\"%s\","
                  "\"type\":\"gas_meter\","
                  "\"timestamp\":%lld,"
                  "\"value\":%.3f,"
                  "\"unit\":\"m3\""
                "}]",
                id(hw_gas_equipment_id).state.c_str(),
                gas_ts,
                id(hw_gas).state);
              A("}");
              #undef A
              #undef AF

req->send(200, "application/json", buf);
            });

// GET /api  →  device-identificatie als HWE-P1 (na /api/v1/data registreren)
            server->on("/api", HTTP_GET, [](AsyncWebServerRequest *req) {
              req->send(200, "application/json",
                "{\"product_type\":\"HWE-P1\","
                "\"product_name\":\"P1 Meter\","
                "\"serial\":\"a3f8c21d904e\","
                "\"firmware_version\":\"5.18\","
                "\"api_version\":\"v1\"}");
            });

esp8266:
    restore_from_flash: true
    board: d1_mini

# Enable logging
logger:
  baud_rate: 0
  logs:
    component: ERROR
    http_request.arduino: ERROR  # onderdruk de framework warning

# Enable Home Assistant API
api:
  services:
    service: set_dsmr_key
    variables:
      private_key: string
    then:
      - logger.log:
          format: Setting private key %s. Set to empty string to disable
          args: [private_key.c_str()]
      - globals.set:
          id: has_key
          value: !lambda "return private_key.length() == 32;"
          if (private_key.length() == 32)
            memcpy(id(stored_decryption_key), private_key.c_str(), 32);
          id(dsmr_instance).set_decryption_key(private_key.c_str());

ota:
  platform: esphome

dashboard_import:
  package_import_url: github://zuidwijk/dsmr/slimmelezer.yaml@main
  import_full_config: true

uart:
  id: uart_dsmr
  baud_rate: 115200
  rx_pin: D7
  rx_buffer_size: 1700

web_server:
  port: 80

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  min_auth_mode: WPA2

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: ${device_name}

captive_portal:

# mDNS: kondigt de SlimmeLezer+ aan als HomeWizard HWE-P1
mdns:
  services:
    - service: _hwenergy
      protocol: _tcp
      port: 80
      txt:
        api_enabled: "1"
        path: /api/v1
        product_name: P1 Meter
        product_type: HWE-P1
        serial: b4f8f21d965a

globals:
  - id: has_key
    type: bool
    restore_value: yes
    initial_value: "false"
  - id: stored_decryption_key
    type: char[32]
    restore_value: yes
  - id: smartevse_integration  # SmartEVSE addition
    type: bool
  - id: smartevse_error  # SmartEVSE addition
    type: int
  - id: last_telegram       # HomeWizard API telegram endpoint
    type: std::string
    restore_value: no
    initial_value: '""'

dsmr:
  uart_id: uart_dsmr
  id: dsmr_instance
  max_telegram_length: 1700
  # For Luxembourg users set here your decryption key
  #decryption_key: !secret decryption_key // enable this when using decryption for Luxembourg; key like '00112233445566778899AABBCCDDEEFF'

sensor:
  - platform: dsmr
    energy_delivered_lux:
      name: "Energy Consumed Luxembourg"
    energy_delivered_tariff1:
      id: hw_energy_t1                    # HomeWizard API
      name: "Energy Consumed Tariff 1"
    energy_delivered_tariff2:
      id: hw_energy_t2                    # HomeWizard API
      name: "Energy Consumed Tariff 2"
    energy_returned_lux:
      name: "Energy Produced Luxembourg"
    energy_returned_tariff1:
      id: hw_return_t1                    # HomeWizard API
      name: "Energy Produced Tariff 1"
    energy_returned_tariff2:
      id: hw_return_t2                    # HomeWizard API
      name: "Energy Produced Tariff 2"
    power_delivered:
      id: hw_power_delivered              # HomeWizard API
      name: "Power Consumed"
      accuracy_decimals: 3
    power_returned:
      id: hw_power_returned               # HomeWizard API
      name: "Power Produced"
    electricity_failures:
      id: hw_power_fail                   # HomeWizard API
      name: "Electricity Failures"
      icon: mdi:alert
    electricity_long_failures:
      id: hw_long_power_fail              # HomeWizard API
      name: "Long Electricity Failures"
      icon: mdi:alert
    voltage_sag_l1:
      id: hw_sag_l1                       # HomeWizard API
      name: "Voltage Sags Phase 1"
    voltage_sag_l2:
      id: hw_sag_l2                       # HomeWizard API
      name: "Voltage Sags Phase 2"
    voltage_sag_l3:
      id: hw_sag_l3                       # HomeWizard API
      name: "Voltage Sags Phase 3"
    voltage_swell_l1:
      id: hw_swell_l1                     # HomeWizard API
      name: "Voltage Swells Phase 1"
    voltage_swell_l2:
      id: hw_swell_l2                     # HomeWizard API
      name: "Voltage Swells Phase 2"
    voltage_swell_l3:
      id: hw_swell_l3                     # HomeWizard API
      name: "Voltage Swells Phase 3"
    voltage_l1:
      id: hw_voltage_l1                   # HomeWizard API
      name: "Voltage Phase 1"
    voltage_l2:
      id: hw_voltage_l2                   # HomeWizard API
      name: "Voltage Phase 2"
    voltage_l3:
      id: hw_voltage_l3                   # HomeWizard API
      name: "Voltage Phase 3"
    current_l1:
      id: current_l1                      # SmartEVSE + HomeWizard API
      name: "Current Phase 1"
    current_l2:
      id: current_l2                      # SmartEVSE + HomeWizard API
      name: "Current Phase 2"
    current_l3:
      id: current_l3                      # SmartEVSE + HomeWizard API
      name: "Current Phase 3"
    power_delivered_l1:
      id: hw_power_del_l1                 # HomeWizard API
      name: "Power Consumed Phase 1"
    power_delivered_l2:
      id: hw_power_del_l2                 # HomeWizard API
      name: "Power Consumed Phase 2"
    power_delivered_l3:
      id: hw_power_del_l3                 # HomeWizard API
      name: "Power Consumed Phase 3"
    power_returned_l1:
      id: power_returned_l1               # SmartEVSE + HomeWizard API
      name: "Power Produced Phase 1"
    power_returned_l2:
      id: power_returned_l2               # SmartEVSE + HomeWizard API
      name: "Power Produced Phase 2"
    power_returned_l3:
      id: power_returned_l3               # SmartEVSE + HomeWizard API
      name: "Power Produced Phase 3"
    gas_delivered:
      id: hw_gas                          # HomeWizard API
      name: "Gas Consumed"
    gas_delivered_be:
      name: "Gas Consumed Belgium"
  - platform: uptime
    name: "SlimmeLezer Uptime"
    update_interval: 60s
  - platform: wifi_signal
    id: hw_wifi_signal                    # HomeWizard API
    name: "SlimmeLezer Wi-Fi Signal"
    update_interval: 60s

text_sensor:
  - platform: dsmr
    identification:
      id: hw_identification               # HomeWizard API
      name: "DSMR Identification"
    equipment_id:
      id: hw_equipment_id                 # HomeWizard API (unique_id)
      name: "Equipment ID"
    gas_equipment_id:
      id: hw_gas_equipment_id             # HomeWizard API (unique_gas_id)
      name: "Gas Equipment ID"
    p1_version:
      id: hw_p1_version                   # HomeWizard API
      name: "DSMR Version"
    p1_version_be:
      name: "DSMR Version Belgium"
    electricity_tariff:                   # SmartEVSE + HomeWizard API
      id: hw_tariff
      name: "Electricity tariff"
    telegram:                             # HomeWizard API telegram endpoint
      id: hw_telegram
      internal: true
      on_value:
        then:
              id(last_telegram) = x;
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: "SlimmeLezer IP Address"
    ssid:
      name: "SlimmeLezer Wi-Fi SSID"
    bssid:
      name: "SlimmeLezer Wi-Fi BSSID"
  - platform: version
    name: "ESPHome Version"
    hide_timestamp: true

# SmartEVSE additions

binary_sensor:
  - platform: template
    name: "SmartEVSE API"
    device_class: connectivity
    lambda: "return id(smartevse_error) < 5;"

switch:
  - platform: template
    name: "SmartEVSE Integration"
    optimistic: true
    turn_on_action:
      - globals.set:
          id: smartevse_integration
          value: "true"
      - globals.set:
          id: smartevse_error
          value: "5"
    turn_off_action:
      - globals.set:
          id: smartevse_integration
          value: "false"
      - globals.set:
          id: smartevse_error
          value: "5"
    icon: "mdi:ev-station"
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_ON

http_request:
  timeout: 1500ms
  verify_ssl: false
  esp8266_disable_ssl_support: true

interval:
  - interval: 2sec
    then:
      - if:
          condition:
            lambda: |-
              return (id(smartevse_integration) &&
                      !isnan(id(current_l1).state) &&
                      !isnan(id(current_l2).state) &&
                      !isnan(id(current_l3).state));
          then:
            - http_request.post:
                url: !lambda |-
                  float s1 = id(power_returned_l1).state > 0 ? -id(current_l1).state : id(current_l1).state;
                  float s2 = id(power_returned_l2).state > 0 ? -id(current_l2).state : id(current_l2).state;
                  float s3 = id(power_returned_l3).state > 0 ? -id(current_l3).state : id(current_l3).state;
                  static char url[128];
                  snprintf(url, sizeof(url),
                          "http://${smartevse_host}/currents?L1=%.0f&L2=%.0f&L3=%.0f",
                          s1 * 10, s2 * 10, s3 * 10);
                  return url;
                request_headers:
                  Content-Length: 0
                on_response:
                  then:
                      if (id(smartevse_error) != 0) {
                        id(smartevse_error) = 0;
                      }
                on_error:
                  then:
                      if (id(smartevse_error) < 5) {
                        id(smartevse_error) += 1;
                      }

Greetings, Phantone :)

• Gronaldo
@Phantone Thank, dat is het idd.
Zal een kijken naar deze oplossing, al is de lap code die je meestuurt nogal.....indrukwekkend :)

Benieuwd naar je verdere ervaringen straks.

• Aeonis
Weet iemand meer over de reactietijd van de Indevolt en of hier nog verschil in zit bij de Solarman P1 of HomeWizard P1? Ik gebruik nu de HomeWizard P1 en zie wel netjes iedere seconde het stroomverbruik updaten, maar ik bedoel de reactiesnelheid van het laden en ontladen op basis van de stroomvraag van het huis.

Het volgende valt me bijvoorbeeld op: ik was vanmiddag mijn auto aan het laden en de batterij was ook aan het ontladen richting de auto. Toen de auto stopte met laden duurde het zo'n 2 minuten voordat de accu omsloeg van ontladen naar opladen via PV, terwijl de P1 waarden in de Indevolt app al lieten zien dat er 4000 watt terug ging richting het net.

Ook zie ik dat de Quooker thuis niet uit de accu gaat. Die doet bijvoorbeeld om het kwartier een korte puls van 2200 watt om de boiler op 100+ graden te houden, maar de duur van die puls is waarschijnlijk te kort voor de Indevolt om erop te reageren? Voor de rest blijft alles wel netjes rond het NoM punt.

Edit: net getest met de magnetron. Duurt ongeveer 30 seconden voordat de accu weer NoM bereikt. Is dat normaal of gaat dit bij jullie sneller?

[ Voor 17% gewijzigd door Aeonis op 19-03-2026 19:26 ]

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-04 07:34
Aeonis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:10:
Weet iemand meer over de reactietijd van de Indevolt en of hier nog verschil in zit bij de Solarman P1 of HomeWizard P1? Ik gebruik nu de HomeWizard P1 en zie wel netjes iedere seconde het stroomverbruik updaten, maar ik bedoel de reactiesnelheid van het laden en ontladen op basis van de stroomvraag van het huis.

Het volgende valt me bijvoorbeeld op: ik was vanmiddag mijn auto aan het laden en de batterij was ook aan het ontladen richting de auto. Toen de auto stopte met laden duurde het zo'n 2 minuten voordat de accu omsloeg van ontladen naar opladen via PV, terwijl de P1 waarden in de Indevolt app al lieten zien dat er 4000 watt terug ging richting het net.

Ook zie ik dat de Quooker thuis niet uit de accu gaat. Die doet bijvoorbeeld om het kwartier een korte puls van 2200 watt om de boiler op 100+ graden te houden, maar de duur van die puls is waarschijnlijk te kort voor de Indevolt om erop te reageren? Voor de rest blijft alles wel netjes rond het NoM punt.

Edit: net getest met de magnetron. Duurt ongeveer 30 seconden voordat de accu weer NoM bereikt. Is dat normaal of gaat dit bij jullie sneller?
Inductie op lagere stand gaat aan en uit in tegenfase met de batterij met als gevolg dat ik dus opslag uit de batterij kwijt ben en ondertussen net zo veel uit het net haal (en weer terug stuur voor een lagere vergoeding en verlies van RTE).

Bij hogere vermogens heeft de batterij veel langer nodig om een en ander weer recht te trekken.

• Aeonis
Ter illustratie als ik de magnetron 60 seconden aan zet op 600 watt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxBlFqB_EKsHbBQ7XF3TIXyLwgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RSpe80Ri0T9SNR5oQIbnTGVK.png?f=fotoalbum_large

Ik kwam van NoM. Na ongeveer 30 seconden reageert de Indevolt en dan overschiet hij zelfs even richting teruglevering. Daarna herpakt hij zich en komt het weer op NoM uit.

Ik heb overigens de Indevolt SolidFlex 2000. Zal dit weekend nog even testen met de Solarman, of het dan sneller gaat. En mogelijk speelt de wifi verbinding ook mee.. Ik weet dat Indevolt met een nieuwe module komt dit jaar, waarmee je zelf je wifi module kan vervangen voor een LAN poort en RS485, dat gaat mogelijk wel een verschil maken.

• Aeonis
En ter info, zo ziet NoM eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0dwnW07zAMG1z1Rq9EEhFDF8y4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AwTxo6vFDl1hJRQgXlAqH5wN.png?f=fotoalbum_large

Best netjes, mooie sinus. Waarschijnlijk is het inherent aan dit soort thuisaccu's dat je te maken hebt met reactietijden, vinden ze stroompieken niet leuk en heb je te maken met geleidelijk aan opbouwen van laden/ontladen? De accu zal nooit in 1x naar 2000 watt gaan, maar het geleidelijk opbouwen om overschieten te voorkomen?

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-04 12:07

mt66

12x ZP+6xO, EA 6kw MB

Hier hetzelfde, bij koffiemachine of koken gaat het wat meer op en neer. Ook zie in in de app met de solarman trager reageert dan mijn sparky of umeter uitlezing. Kan natuurlijk aan de verversingsfrequentie liggen van de indevolt app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb5xdEcQnjm8p5ZkpabqlkpVXgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PC807LhTlCtaiJoL9u4USqTo.jpg?f=fotoalbum_large

• Aeonis
Hier trouwens de Quooker boiler pulsen. De accu reageert wel degelijk, maar is net te laat, waardoor er 2200w van het net komt en er daarna 2200w teruggeleverd wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIj305BIGCJeMwrvYqnJM3eBtkE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ztRWxgusFqcO6AynT2XayMu0.png?f=fotoalbum_large

• jeweetwel2
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 03-04 19:43
Hier een trage heen en weer tussen laden en leveren ... soms wel rond de 300 watt terwijl ee geen apparaten aan staan..

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-04 18:20
Hier sinds 24 januari een Powerflex 2000 met 2 extra batterijen, maar 23 februari eigenlijk alleen maar drama.

Zie ik geen lampjes meer branden op de omvormer, ik naar de meterkast is de aardlek eruit geklapt, gelukkig heeft iedere groep hier een eigen ALS, maar geen leven meer in te krijgen. Na wat heen en weer gemail met thuisbatterij.nl de 16de een nieuwe omvormer gekregen.
Die bovenop mn toren gezet maar hij herkend de overige 2 batterijen niet...
Vervolgens enkel de omvormer geprobeerd, dan werkt alles super.
Vervolgens de accu's van elkaar en stuk voor stuk getest. Blijkt de onderste batterij ook geen teken van leven meer te geven.

Direct gemeld vanmiddag bij thuisbatterij.nl en die gaan ze ook vervangen.

Nu kom ik net boven begint het drama weer, nu met een keiharde tik van een relais en als ik in de app kijk zie ik de ene keer wel de 2de batterij en dan weer niet. Terwijl het laden vanmiddag vlekkeloos ging. Het is pas net dat ik merk, maar tot 18:00 sowieso geen issues gehad.

• jelleeelco
M@rijn schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:47:
Hier sinds 24 januari een Powerflex 2000 met 2 extra batterijen, maar 23 februari eigenlijk alleen maar drama.

Zie ik geen lampjes meer branden op de omvormer, ik naar de meterkast is de aardlek eruit geklapt, gelukkig heeft iedere groep hier een eigen ALS, maar geen leven meer in te krijgen. Na wat heen en weer gemail met thuisbatterij.nl de 16de een nieuwe omvormer gekregen.
Die bovenop mn toren gezet maar hij herkend de overige 2 batterijen niet...
Vervolgens enkel de omvormer geprobeerd, dan werkt alles super.
Vervolgens de accu's van elkaar en stuk voor stuk getest. Blijkt de onderste batterij ook geen teken van leven meer te geven.

Direct gemeld vanmiddag bij thuisbatterij.nl en die gaan ze ook vervangen.

Nu kom ik net boven begint het drama weer, nu met een keiharde tik van een relais en als ik in de app kijk zie ik de ene keer wel de 2de batterij en dan weer niet. Terwijl het laden vanmiddag vlekkeloos ging. Het is pas net dat ik merk, maar tot 18:00 sowieso geen issues gehad.

[YouTube: Ticking Indevolt Powerflex 2000]
Is dat dan de tweede omvormer al die problemen geeft? Zou je dat niet in je elektrische installatie moeten gaan zoeken? Een aardlek klapt er ook niet zomaar uit...

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-04 18:20
jelleeelco schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:44:
[...]

Is dat dan de tweede omvormer al die problemen geeft? Zou je dat niet in je elektrische installatie moeten gaan zoeken? Een aardlek klapt er ook niet zomaar uit...
De Powerflex zit op zijn volledig eigen ALS.

Ik denk eerder dat beide accus door de eerste omvormer een klap hebben gehad. Want enkel de omvormer lijkt prima te werken.

• jelleeelco
M@rijn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:44:
[...]

De Powerflex zit op zijn volledig eigen ALS.

Ik denk eerder dat beide accus door de eerste omvormer een klap hebben gehad. Want enkel de omvormer lijkt prima te werken.
Ah ok. Balen man, maar hopen dat je gauw de accu's omgewisseld krijgt.

• Aeonis
Ter info: later dit jaar verwachten ze ook een 4KW accublok (powerflex) en 3.6KW (solidflex). Het doel is lanceren vanaf Juni/Juli. Zie onderstaande foto's van iemand van Indevolt bij de EXPO beurs in Amsterdam. Je ziet de nieuwe accu blokken, en ook een 'Combiner box'. En 'Home Energy Mangement System' :X >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueerESdtz48xaa_4fkJdXNrQAE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QksDCp8SGQQ2Ogz1yThVAX2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbyrV2sLjWn1ylrEPbhk77hikxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buBFK8JTnxg66kjtFc7HjVqE.jpg?f=fotoalbum_large

• DonPaulo
  • Laatst online: 20-03 11:24
Cranfbob2UI schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:36:
[...]

Ik weet niet of er visueel iets veranderd is maar de P1 van Solarman werkt vanaf de eerste dag hier al met updates van iedere seconde (medio januari geplaatst). Hangt wel aan een nieuwe meter, afgelopen december laten vervangen (ZIV). Ik heb de eerste 1,5 maand met de P1 van Solarman NOM gedraaid (cluster 2 x 8kW). Draai nu al enkele weken met de Homewizard P1. Ik merk en zie geen verschil in prestatie. Scheelt weer een splitter en P1 meter in de meterkast. Vraag me zelfs af of zo'n splitter ook niet voor vertraging zorgt. Maar goed, ik zie dus geen verschil. Ik laat 't hier lekker op de Homewizard P1 draaien.
Heb je alleen de slimme meter laten vervangen, of ben je van 1 naar 3 fase gegaan. Alleen de meter vervangen leek mij nogal een dure aangelegenheid, aangezien ze toch allemaal vervangen moeten worden omdat ze nog op 1G of 2G werken dacht ik. Zelf werkt mijn batterij nu op een 1 fase slimme meter met DSMR4.2 i.c.m. P1 van Solarman. Werkt aardig, maar het schommelt wel erg. Vandaar dat ik nu toch denk om deze te vervangen, en ik graag hoor of en hoe jij gratis je meter hebt kunnen upgraden.

• BarryS
DonPaulo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Heb je alleen de slimme meter laten vervangen, of ben je van 1 naar 3 fase gegaan. Alleen de meter vervangen leek mij nogal een dure aangelegenheid, aangezien ze toch allemaal vervangen moeten worden omdat ze nog op 1G of 2G werken dacht ik. Zelf werkt mijn batterij nu op een 1 fase slimme meter met DSMR4.2 i.c.m. P1 van Solarman. Werkt aardig, maar het schommelt wel erg. Vandaar dat ik nu toch denk om deze te vervangen, en ik graag hoor of en hoe jij gratis je meter hebt kunnen upgraden.
Als je snellere respnse wilt kan je toch ook gaan voor een CT klem ipv P1 meter? Volgens mij heeft Indevolt er eentje en anders een Shelly.

• DonPaulo
  • Laatst online: 20-03 11:24
Klopt, dat is ook mijn afweging, ga ik voor een CT klem of fix ik een "gratis" upgrade van de slimme meter. Want als ik het goed heb moet de omwisseling voor 2026 klaar zijn, en als ik het zelf moet betalen en 1 maand later gaan ze de hele straat omwisselen zou ik dat zonde vinden, van de aankoop van de CT en evt. van de kosten van omwisselen. Via de netbeheerder kreeg ik geen inzage in de uitrol.

• Phantone
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-04 14:08
Slimme meters sturen op een interval van 1 of 10 seconde een telegram, nieuwe meters vrijwel allemaal 1s.
Het zou me verbazen als de Solarmann of HomeWizard hier verschil maken. De vertraging van WiFi gaat over ms dus het enige wat kan zijn is dat de verbinding dusdanig slecht is dat de requests falen. Als je een CT klem pakt en die vervolgens op de WiFi zet krijg je denk ik vrijwel het zelfde resultaat, enige verschil kan dan de interval zijn van het telegram.

Greetings, Phantone :)

• duvekot
DonPaulo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:24:
Klopt, dat is ook mijn afweging, ga ik voor een CT klem of fix ik een "gratis" upgrade van de slimme meter. Want als ik het goed heb moet de omwisseling voor 2026 klaar zijn, en als ik het zelf moet betalen en 1 maand later gaan ze de hele straat omwisselen zou ik dat zonde vinden, van de aankoop van de CT en evt. van de kosten van omwisselen. Via de netbeheerder kreeg ik geen inzage in de uitrol.
Als je al een "slimme meter" hebt dan gaan ze die niet zomaar omwisselen ...alleen als deze voorzien is van een 2G of 3G (of nog exotischer CDMA) module. Maar daarvoor is ook geen deadline van eind 2026 voor. Eind 2026 is alleen de deadline voor het aanpassen van de analoge meters die er nog hangen en die dus terug draaien ...en daardoor gewoon door blijven salderen. Maar ik vraag me überhaupt af of ze die allemaal wel vervangen gaan krijgen .. ik lees ook berichten dat ze daar ook pas ergens in 2028/2029 mee klaar zijn.

Dus reken niet op een snelle nieuwe meter als je er al eentje hebt met 4 telewerken. En als de module er mee stopt is het eigenlijk het zelfde als een "Digitale meter" met 4 telewerken .. dus ook daarvoor hoeven ze niet iets te doen.

Als je de huidige update snelheid niet voldoende vind dan zou ik ook niet aan de slag gaan met klemmen. Met een een eigen MID gecertificeerde tussen meter die gewoon alles voor je kan bijhouden ben je waarschijnlijk beter uit. Dan moet je alleen nog even uitzoeken hoe je die gegevens de Indevolt in gaat krijgen .. maar met een volledige aansturing vanuit HA kan dat misschien ook wel handiger.

Misschien weet @Xirt wel hoe snel je de API zelf opdracht tot laden/ontladen kan geven en hoe snel die op de API opdrachten reageert. Dan haal je alle "slimmigheid" gewoon weg bij de Indevolt en verplaats je dat naar HA.

• Xirt
  • Laatst online: 00:19
Ik heb de huidge code base (voor acties) even aangepast om dit te testen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Perform actions & process results
_LOGGER.warning("Starting CHARGE at 100W")
await _execute_realtime_action(coordinators, RealtimeAction.CHARGE, 100, target_soc)

_LOGGER.warning("Starting DISCHARGE at 150W")
await _execute_realtime_action(coordinators, RealtimeAction.DISCHARGE, 150, target_soc)

_LOGGER.warning("Starting ACTUAL REQUEST DISCHARGE at %sW", power)
await _execute_realtime_action(coordinators, RealtimeAction.DISCHARGE, power, target_soc)
In het log krijg ik dan het volgende:
code:
1
2
3
2026-03-20 14:17:17.015 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.indevolt.services] Starting CHARGE at 100W
2026-03-20 14:17:17.569 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.indevolt.services] Starting DISCHARGE at 150W
2026-03-20 14:17:18.460 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.indevolt.services] Starting ACTUAL REQUEST DISCHARGE at 120W
En via de app zie ik dan dat de instelling inderdaad 120W is. Het lijkt er dus op dat je per pakweg 500ms kan schakelen aangezien er niet heel veel overhead zit op deze code. Je gaat dit alleen niet zien in de app / HA, omdat die niet zo frequent updaten.

• Cranfbob2UI
DonPaulo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Alleen de meter laten vervangen, 3 fase had ik al lang. Kosten €207,- vond ik t wel waard.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:04

bitflusher

flushed die *** pc

Phantone schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:46:
Slimme meters sturen op een interval van 1 of 10 seconde een telegram, nieuwe meters vrijwel allemaal 1s.
Het zou me verbazen als de Solarmann of HomeWizard hier verschil maken. De vertraging van WiFi gaat over ms dus het enige wat kan zijn is dat de verbinding dusdanig slecht is dat de requests falen. Als je een CT klem pakt en die vervolgens op de WiFi zet krijg je denk ik vrijwel het zelfde resultaat, enige verschil kan dan de interval zijn van het telegram.
Dit kan ik bevestigen, mijn vorige meter was ook al een LTE meter maar gaf blijkbaar een storing. Daarna zag ik dat de tibber P1 meter veel vaker een update door gaf, ongeveer 1x per seconde.

Ik wacht nog op een p1 kabeltje bij mijn splitter voor ik weet hoe vaak de Indevolt accu waarden kan ontvangen.

• thaMini

thaMini

Tool !!

Voor wie er baat bij heeft.
Mijn Solarman P1 dongle bleef maar verbinden met een AP een verdieping hoger in plaats van de UDM op een halve meter afstand.
Ik vermoede een probleem met wifi kanalen.
Ik heb de kanalen omgewisseld, de UDM is nu kanaal 6 in plaats van 11 en de dongle verbind weer. Kennelijk heeft de dongle een hekel aan kanaal 11.

Be small, act BIG.

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

thaMini schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 02:16:
Voor wie er baat bij heeft.
Mijn Solarman P1 dongle bleef maar verbinden met een AP een verdieping hoger in plaats van de UDM op een halve meter afstand.
Ik vermoede een probleem met wifi kanalen.
Ik heb de kanalen omgewisseld, de UDM is nu kanaal 6 in plaats van 11 en de dongle verbind weer. Kennelijk heeft de dongle een hekel aan kanaal 11.
Je kan in de Unify app een client ook op een AP vastpinnen. Dat werkt goed voor apparaten die een vaste plek hebben.
Ga naar “Devices”, klik de Solarman aan en kies voor “Lock to AP”.
Verder laar ik elke nacht de WiFi band scannen om automatisch de beste kanalen te kiezen.

Juist

• thaMini

thaMini

Tool !!

Dat was m’n doel ook. Maar hij wilde gewoon niet met de UDM verbinden zolang deze op kanaal 11 het wifi serveerde.
Van alles al geprobeerd. Tot uiteindelijk dan maar zo.

Be small, act BIG.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Op hoeveel stellen jullie de SOC reserve in? Is dit dan meteen de reserve om een deep discharge te vermijden?

Noodstroom interesseert met niet, het is bij mij puur om te batterij niet te forceren.

Zelf op 15% gezet, Solidflex. Maar als 10% ook goed is, dan is dat toch weer iets extra wat ik kan opgebruiken :)
Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste