• Fikatje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:59
Ik heb onlangs een bestelling geplaatst voor de Powerflex 2000 hybride, in totaal 12 kW. Nu zit ik te twijfelen waar ik de batterij het beste kan plaatsen: in de meterkast binnen of buiten in de schuur en of ik niet beter een Solidflex 2000 kan bestellen.

Voor zover ik begrijp heeft de Powerflex 2000 batterij geen ingebouwde verwarming. Als de temperatuur onder de 0°C komt, zou hij stoppen met laden en ontladen (als ik dat goed heb begrepen).

Het voordeel van plaatsing in de meterkast is dat de temperatuur daar altijd redelijk stabiel blijft en dat ik hem eenvoudig kan aansluiten zonder een extra kabel naar buiten te hoeven trekken.

Het voordeel van plaatsing in de schuur is dat ik daar makkelijker (voor in de toekomst) nog vier extra zonnepanelen kan aansluiten op het systeem en die op het dak van de schuur kan leggen. Daarnaast voelt het qua veiligheid ook wel prettig dat, mocht er ooit iets misgaan of brand ontstaan door de accu’s (ook al is de kans zéééééér klein), dit in het schuurtje gebeurt en niet in huis.

Ik vraag me ook af hoeveel slijtage of aftakeling de accu krijgt als deze continu meebeweegt met de buitentemperaturen. Hier kan ik weinig informatie over vinden met thuisbatterijen.

Een idee dat ik nog had is om eventueel een geïsoleerde ombouw te maken van PIR-platen die ik om de accu kan schuiven met daarin een temperatuursensor. Als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt, zou dan een klein verwarmingselement kunnen inschakelen om de temperatuur bijvoorbeeld rond de 10C te houden.

Ik ben benieuwd naar ervaringen, meningen of tips van mensen die hier al mee te maken hebben gehad.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Fikatje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:51:
Voor zover ik begrijp heeft de Powerflex 2000 batterij geen ingebouwde verwarming. Als de temperatuur onder de 0°C komt, zou hij stoppen met laden en ontladen (als ik dat goed heb begrepen).
Zie deze post :
Taro schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:05:
Al feedback van ze ontvangen: Ja, er zit ook een verwarming in de Powerflex ingebouwd, die onder de 1 graden aan zal gaan.
Dus er zit dus wel verwarming in op basis van deze feedback.

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:59
3fase wordt verrekend in kWh meter van de energie leverancier.

Ik zelf heb solidflex 9 kW op 1 aparte groep in 3 fase systeem en na wat pionieren draait dit nu een dag zoals ik verwacht.

Nom , zonnepanelen voeden het huis rest gaat naar de indevolt. En als verbruik toeneemt gaat de indevolt keurig ontladen.

Alleen de p1 van solarman laat nog wat onstabiel beeld zien in de app ga vandaag kijken ofdat de p1 van HW wat sneller actualiseert

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:40
Fikatje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:51:
Ik heb onlangs een bestelling geplaatst voor de Powerflex 2000 hybride, in totaal 12 kW. Nu zit ik te twijfelen waar ik de batterij het beste kan plaatsen: in de meterkast binnen of buiten in de schuur en of ik niet beter een Solidflex 2000 kan bestellen.

Het voordeel van plaatsing in de meterkast is dat de temperatuur daar altijd redelijk stabiel blijft en dat ik hem eenvoudig kan aansluiten zonder een extra kabel naar buiten te hoeven trekken.

Het voordeel van plaatsing in de schuur is dat ik daar makkelijker (voor in de toekomst) nog vier extra zonnepanelen kan aansluiten op het systeem en die op het dak van de schuur kan leggen. Daarnaast voelt het qua veiligheid ook wel prettig dat, mocht er ooit iets misgaan of brand ontstaan door de accu’s (ook al is de kans zéééééér klein), dit in het schuurtje gebeurt en niet in huis.

Ik vraag me ook af hoeveel slijtage of aftakeling de accu krijgt als deze continu meebeweegt met de buitentemperaturen. Hier kan ik weinig informatie over vinden met thuisbatterijen.

Een idee dat ik nog had is om eventueel een geïsoleerde ombouw te maken van PIR-platen die ik om de accu kan schuiven met daarin een temperatuursensor. Als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt, zou dan een klein verwarmingselement kunnen inschakelen om de temperatuur bijvoorbeeld rond de 10C te houden.

Ik ben benieuwd naar ervaringen, meningen of tips van mensen die hier al mee te maken hebben gehad.
Ik weet natuurlijk niet waar jouw meterkast zit, maar vergeet bij de te maken keuze niet dat je altijd een veilige vluchtweg wilt hebben bij een brand. ( en ja, dat geldt ook voor het geval je geen accu’s hebt )

• ruthrakh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:26
Gisteren in de kelder mijn twee solidflex batterijen geïnstalleerd, allebei met één uitbreidingsbatterij, en beide op een (zelf aangelegde!) eigen groep. Adhv mijn Homewizard-data uitgezocht dat deze 7,2 kWh genoeg zou zijn om van april t/m september 70% van de nachten door te komen. Twee units om goed de 4kW van mijn zonnepanelen op te kunnen slurpen, en met inductie te kunnen koken. Ik had alleen niet in de gaten dat de max in/output pas 2400 W wordt met 2 uitbreidingsbatterijen op een unit (nu net geen 2000 W), misschien ga ik later nog uitbreiden. Voor dit merk/type gekozen omdat het degelijk Duits is (niet CN/US) en omdat de semi-solid batterijen mogelijk wat langer meegaan en brandveiliger zouden zijn.
Draaien nu met het zonnige weer als een... zonnetje. Installatie liep vrij voorspoedig, goede connectie met mijn Ziggo modem, en Homewizard P1-meter. Ik vond de app wel heel verwarrend om te gebruiken, het is niet heel duidelijk wat een cluster is, en hoe instellingen van één batterij doorwerken naar de andere. De Smart-instelling voor laden/ontladen met slim gebruik van dynamische stroomprijzen zijn geinig maar zoals eerder hier genoemd zijn de keuzes soms wat verwarrend. Nu dus maar even op de NOM-instelling. Hopelijk wordt de app nog goed doorontwikkeld nu er meer gebruikers komen.
Ik heb de batterijen nu ook gekoppeld aan Home Assistant, maar wacht nog even op handige Harries die slimme integraties bouwen voor ik daar wat mee ga doen. Blij met mijn setje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl1I_Ikz8QTJ3UwLz4vrKP-1-2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYeJp79En4jaoJKeBr94AWXT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ruthrakh op 15-03-2026 12:30 ]

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:50

Nicap

Tsssk....

ruthrakh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:27:
Voor dit merk/type gekozen omdat het degelijk Duits is (niet CN/US) en omdat de semi-solid batterijen mogelijk wat langer meegaan en brandveiliger zouden zijn.

[Afbeelding]
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een batterij voor ons nieuwe huis straks. Zit op dit moment mee te lezen in het Marstek topic en deze. Maar ik heb in dit topic al verschillende reatcies gezien waaruit men afleidt dat de Indevolt in Duitsland wordt gemaakt, maar het zijn gewoon batterijen uit China hoor.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

MarcW1982 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:47:
Goedenavond Indevoltkenners,

Wordt de batterij ook opgeladen tijdens stroomuitval via de zonnepanelen op de MPPT aansluitingen?
op dit moment is mijn solidflex offgrid (ac stekker is uitgeschakeld met smarplug) en hij is aan het opladen met 158W PV. dus ja, hij wordt opgeladen tijdens stroomuitval via zonepanelen. Let welop, het lijkt erop dat is pas gaat opladen als er meer dan 100 W aan PV binnenkomt. (dan pas springit ie op charging. in de ochtend met PV onder de 100 werd de solidflex juist leeggetrokken. in de ochtenduren ging de mppt tracker dus zoveel stroom trekken dat de solidflex van 22 naar 19% dook.

ik ga nog wel een mail sturen naar indevolt om dat gedrag te laten bevestigen, want zoveel verbruik vind ik het dan niet waard.... ik heb namelijk 3x100W panelen parallel aangesloten. netjes binnen de specs.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 15-03-2026 12:44 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• ruthrakh
Nicap schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:36:
[...]

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een batterij voor ons nieuwe huis straks. Zit op dit moment mee te lezen in het Marstek topic en deze. Maar ik heb in dit topic al verschillende reatcies gezien waaruit men afleidt dat de Indevolt in Duitsland wordt gemaakt, maar het zijn gewoon batterijen uit China hoor.
Ik snap dat de cellen uit China komen (what else...?) maar als ik het goed lees worden ze ontwikkeld in München.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
kmf schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:41:
[...]

op dit moment is mijn solidflex offgrid (ac stekker is uitgeschakeld met smarplug) en hij is aan het opladen met 158W PV. dus ja, hij wordt opgeladen tijdens stroomuitval via zonepanelen. Let welop, het lijkt erop dat is pas gaat opladen als er meer dan 100 W aan PV binnenkomt. (dan pas springit ie op charging. in de ochtend met PV onder de 100 werd de solidflex juist leeggetrokken. in de ochtenduren ging de mppt tracker dus zoveel stroom trekken dat de solidflex van 22 naar 19% dook.

ik ga nog wel een mail sturen naar indevolt om dat gedrag te laten bevestigen, want zoveel verbruik vind ik het dan niet waard.... ik heb namelijk 3x100W panelen parallel aangesloten. netjes binnen de specs.
Welke panelen heb je er aan hangen? Heb je daar de specs van? Voc en Isc etc ..

• kmf
  • Niet online

kmf

duvekot schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Welke panelen heb je er aan hangen? Heb je daar de specs van? Voc en Isc etc ..
het zijn 3 campingpaneeljes.
2x 100W, voc 24.6V, 5.4A lsc 4,9A lmp 20,5V Vmp
1x 140W VOC 23,5V lsc 7,2A 6,67Imp 19,5V Vmp

allemaal parallel op input 1.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online

kmf

ruthrakh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Ik snap dat de cellen uit China komen (what else...?) maar als ik het goed lees worden ze ontwikkeld in München.
geassembleerd en van software voorzien.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:41
Bij aankoop krijg je een gratis solarman p1 meter die max 1 keer per 60 seconden een signaal geven. Dat vind ik nogal mager.
Als ik een homewizzard p1 meter gebruik, schakelt de batterij dan wel 1 keer per seconde, of is die 60 seconde delay ook in de batterij ingebouwd?

• ruthrakh
beefstick schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:15:
Bij aankoop krijg je een gratis solarman p1 meter die max 1 keer per 60 seconden een signaal geven. Dat vind ik nogal mager.
Als ik een homewizzard p1 meter gebruik, schakelt de batterij dan wel 1 keer per seconde, of is die 60 seconde delay ook in de batterij ingebouwd?
Ik zie in de Indevolt-app het homewizard signaal veel vaker dan eens per minuut switchen. Valt mee dus.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
beefstick schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:15:
Ik heb inmiddels het hele topic gelezen en betwijfel of dat aan de P1 meter ligt.
Er zijn wel meldingen van oudere slimme meters die traag zijn.
Vilgende keer eerst maar googelen. Het is idd max 1* per minuut

[ Voor 6% gewijzigd door Shutdown98 op 15-03-2026 16:48 ]

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste