• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:42
thaMini schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:39:
Bedankt voor de tip :)
Dat bedoelde ik met een gevoede splitter.

Ik zal een andere USB-C voeding eraan hangen, misschien is dat het.
Ik had even over gevoede heen gelezen. De Solarman in een andere poort van de splitter steken hielp bij mij, kennelijk een dingetje met de HW splitters?

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Ik waardeer het meedenken hoor, zette mij op het goede spoor.
Een en ander gecrosscheckt met een iPhone.
De plug (klein 20W Anker ding) was kennelijk goed. De kabel niet, dus die is nu gearchiveerd in het grijze archief.
Morgen even fatsoeneren.

Be small, act BIG.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

thaMini schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:22:
Ik waardeer het meedenken hoor, zette mij op het goede spoor.
Een en ander gecrosscheckt met een iPhone.
De plug (klein 20W Anker ding) was kennelijk goed. De kabel niet, dus die is nu gearchiveerd in het grijze archief.
Morgen even fatsoeneren.
Wellicht een tip voor anderen. Weet niet of het bij jou het geval is:De homewizard splitter zal een rood lampje branden bij stroomproblemen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Daarom dacht ik dat het goed zat. Het lampje was groen.

Be small, act BIG.

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-03 23:23
huijbreghs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:25:
[...]

Nee, geen HA hier. En voor een systeem van 3000 euro die NOM adverteerd mag je verwachten dat je daar niet zelf voor hoeft te klootviolen. Als ik in de Indevolt app de batterijen aan elkaar koppel, en het gevraagde vermogen is <1600 watt, dan wordt dat netjes over 2 batterijen verdeeld, beiden gaan ze 800 leveren. Maar als het gevraagde vermogen >1600 watt is, dan snapt het systeem het niet meer. Is het san softwarematig onmogelijk om naar de ingestelde max output te kijken van de individuele batterijen en dan het gevraagde vermogen daarover te verdelen (te weten 800 van de 800 watt en 1200 van de 2400 watt wanneer je 2000 watt vraagt?)
Ik heb een cluster van 3 Indevolts. Ik herken dit gedrag niet. Bij mij verdeelt ie netjes de lasten over de 3 devices. 1 staat op een aparte groep en die levert 1600W terug. De andere 2 staan op 1000W ingesteld op een gedeelde groep. Alle 3 staan ze op een andere groep en bovendien ook op een andere fase.
Hoe staat de instelling van de Max AC Output Power van je cluster? En de SOC instelling per batterij? En qua firmware is alles up-to-date? Is er een stroomverbruiker in je huishouden die ontzettend aan het pingpongen is waardoor de Indevolts continu aan het heen en weer schakelen zijn?

Vanmiddag tijdens het koken (oven stond aan, vaatwasser stond aan en er draaide nog een warmtepompdroger) werd er door de batterijen 1600 + 1000 + 1000 parallel geleverd om te voldoen aan de vraag, zonder problemen. Ik heb een weliswaar een HA integratie (dankzijn Xirt!), maar die staat los van deze standaard clusterwerking. De HA integratie is vooral voor automatisering voor als er bv teveel load is op een fase en ik daardoor Grid Charging wil terugschroeven per batterij of wanneer de auto gaat laden (Tibber = Grid Rewards!) en ik niet wil dat de batterijen dan bijspringen.

• huijbreghs
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-03 18:22
johansen schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 00:31:
[...]

Hoe staat de instelling van de Max AC Output Power van je cluster? En de SOC instelling per batterij? En qua firmware is alles up-to-date? Is er een stroomverbruiker in je huishouden die ontzettend aan het pingpongen is waardoor de Indevolts continu aan het heen en weer schakelen zijn?
Dank, dat klinkt hoopvol. De max output van het cluster staat op 2400 watt en SOC van beide op 5%. Alle firmware is up to date.

Ik heb nu de Homewizard p1 ook gekoppeld aan de hoofdbatterij van het cluster (dus zowel de solarman als homewizard zijn nu verbonden). Nu is de spreiding netjes, dwz tussen de -10 en +10 al moet ik er wel bijvertellen dat het nu midden in de nacht is en mn stroomverbruik vrijwel met 100 watt constant is. Morgenavond als er geen zonopwek is kan ik weer verder testen en zal het uitgangsvermogen testen. Die zou max 2400+800=3200 moeten zijn. Ik hou je op de hoogte!

• johansen
huijbreghs schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 01:20:
[...]

Dank, dat klinkt hoopvol. De max output van het cluster staat op 2400 watt en SOC van beide op 5%. Alle firmware is up to date.

Ik heb nu de Homewizard p1 ook gekoppeld aan de hoofdbatterij van het cluster (dus zowel de solarman als homewizard zijn nu verbonden). Nu is de spreiding netjes, dwz tussen de -10 en +10 al moet ik er wel bijvertellen dat het nu midden in de nacht is en mn stroomverbruik vrijwel met 100 watt constant is. Morgenavond als er geen zonopwek is kan ik weer verder testen en zal het uitgangsvermogen testen. Die zou max 2400+800=3200 moeten zijn. Ik hou je op de hoogte!
En waarom heb je de clusterinstelling dan niet op 2400+800=3200 staan? Want dan zullen beide devices bij veel vraag hun maximale vermogen gaan leveren. Als je daar nu 2400 hebt ingesteld, dan zul je zien dat de ene maximaal 800W levert en de ander niet verder gaat dan 1600W.

• huijbreghs
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-03 18:22
johansen schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:31:
[...]

En waarom heb je de clusterinstelling dan niet op 2400+800=3200 staan?
DANK! Ik had er verder niet over nagedacht en ging in mn onderbewuste er van uit dat zodra je beide batterijen individueel beperkt, dat het cluster zichzelf 'beperkt' met de som van beiden. Maar je moet dus óók instellen wat het cluster mag leveren. Deze heb ik nu op 3200 gezet, waarbij de individuele batterij instelling er voor gaat zorgen dat de ene 2400 levert en de andere 800.

Grote kans dat dat ook de oorzaak was waarom ik hem gisteren in diverse clustersettings niet verder kreeg dan 1600 en 800, wrs omdat dat de instelling was van de hoofdbatterij...of de default beveiliging wanneer je een cluster aanmaakt.

Mogen beide torentjes dan nu wel samen op één eigen groep? Dan zou ik de boel willen afstellen op 2x1400 watt zodat ze maximaal met 2800 watt ontladen. Dan moet ook de opladen beperkt worden tot max 2x1200 watt? Mijn panelen leveren minus eigen direct verbruikt maximaal 2200-2400 watt.

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Is er ergens een goede beschrijving te vinden van de instellingen van de apparaten en de instellingen van het cluster?
Ik vind de tips uit de app een beetje summier en heb nu soms het idee dat ik op verschillende plekken hetzelfde aan het instellen ben.

Be small, act BIG.

• johansen
huijbreghs schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:16:
[...]

DANK! Ik had er verder niet over nagedacht en ging in mn onderbewuste er van uit dat zodra je beide batterijen individueel beperkt, dat het cluster zichzelf 'beperkt' met de som van beiden. Maar je moet dus óók instellen wat het cluster mag leveren. Deze heb ik nu op 3200 gezet, waarbij de individuele batterij instelling er voor gaat zorgen dat de ene 2400 levert en de andere 800.

Grote kans dat dat ook de oorzaak was waarom ik hem gisteren in diverse clustersettings niet verder kreeg dan 1600 en 800, wrs omdat dat de instelling was van de hoofdbatterij...of de default beveiliging wanneer je een cluster aanmaakt.

Mogen beide torentjes dan nu wel samen op één eigen groep? Dan zou ik de boel willen afstellen op 2x1400 watt zodat ze maximaal met 2800 watt ontladen. Dan moet ook de opladen beperkt worden tot max 2x1200 watt? Mijn panelen leveren minus eigen direct verbruikt maximaal 2200-2400 watt.
Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen. Als er verder niks op die groep zit, lijkt me dat prima. Het is wel zo dat ze dan dus ook allebei op dezelfde fase zitten, waarmee je dus de devices niet over meerdere fases hebt verdeeld en dus eventueel meerdere fases kunt 'ontlasten' als daar veel stroom wordt gevraagd. Dit alles maakt natuurlijk niks uit als je een 1-fase aansluiting hebt :) en is bovendien ook nogal afhankelijk van welke apparaten je op welke fases hebt aangesloten en of daar wel eens veel groot verbruikers parallel stroom verbruiken...

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Xirt schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:47:
Thanks voor de feedback. Ik heb op dit moment al een approved PR klaarstaan voor de actions, maar ik probeer 'm daarna mee te nemen in een update.

EDIT: of gewoon in parallel en later mergen: https://github.com/home-a...e-assistant.io/pull/43940
Niet om te haasten maar voor mijn beeldvorming, wanneer komt deze PR in HA? Ik zie dat er 3 dagen geleden een commit is gedaan. Hoe veel tijd zit er dan tussen of komt het dan 2026.4?

Be small, act BIG.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

thaMini schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Niet om te haasten maar voor mijn beeldvorming, wanneer komt deze PR in HA? Ik zie dat er 3 dagen geleden een commit is gedaan. Hoe veel tijd zit er dan tussen of komt het dan 2026.4?
Ik heb simpelweg de integratierepos gecloned en dus handmatig geinstalleerd. ik hou er niet van om te wachten op een grote release.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:49
thaMini schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Ik doel zelf op 2026.4: de eerste reviews zijn voor 2026.3 al gedaan, maar het toevoegen van actions vereist relatief veel nieuwe logica en duurt dus iets langer. Nu 2026.3 achter ons ligt merk ik dat de aandacht verschoven is naar het reviewen van de items voor de volgende release.

In de tussentijd probeer ik wel al wat Quality of Life improvements toe te voegen. Zie ook de gesloten en open PR op GitHub (hier). Daarnaast heb ik contact met Indevolt en andere gebruikers op Discord om meer informatie over het apparaat te krijgen. Zo heb ik inmiddels de informatie gekregen waarmee ik uit zou moeten kunnen lezen of de verwarming van battery packs actief is of niet (staat niet in de officiele documentatie). Genoeg ruimte om nog wat te verbeteren de komende tijd.

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Duidelijk, ik hou het in de gaten.

In de tussentijd de app eens proberen uit te nutten.

Be small, act BIG.

• Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:29
@Xirt Dank voor het maken van de HA-integratie, voor mij een belangrijke reden om voor Indevolt te kiezen.
Korte vraag nog, wordt een cluster als een samengesteld device getoond en beheerd, of zijn ook individuele systemen toegankelijk?

• Xirt
De apparaten in het cluster hebben allemaal een eigen host adres en moeten daarme los toegevoegd worden. Ik ben wel in contact met Indevolt om de API opties voor clusterinstellingen te achterhalen zodat ik deze toe kan voegen aan het apparaat dat binnen HA dan bekend is als "main".

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Ik heb wel het idee dat de instellingen van het hoofd device maatgevend zijn voor het cluster.
Als ik op het hoofd device de limiet van het ingangsvermogen instel dan zal dit als 2 eerlijke delen verdeeld worden over de hoofd en de sub. Lijkt het in ieder geval.

Be small, act BIG.

• Xirt
Volgens mij kan je op clusterniveau (ook) aangeven wat je max. limieten zijn? Dus bijv. 3000W max ontladen, waarbij je op device niveau aan kan geven dat één device 2400W mag ontladen en de andere maar 800W. Dat zou mijn inziens ook logisch zijn aangezien ze op verschillende groepen kunnen zitten.

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Ik moest wat duidelijker zijn, ik had het over de instellingen in HA.
Als ik daar van het hoofd device de "Limiet ingangsvermogen" op bijvoorbeeld 2400W zet dan wordt dit tijdens laden verdeeld over beide devices met allebei 1200W.

Be small, act BIG.

• Xirt
Dat zou verklaren waarom ik geen instelling kan vinden in de API documentatie die specifiek voor het cluster is. Wel neemt het wat flexibiliteit weg dus ik ga nog steeds Indevolt even najagen op dit onderwerp ;-).

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:47
Beste gebruikers,

Ik heb van alles gelezen op dit forum en overige sites over indevolt.
Naar mijn idee is dit best een goed systeem als thuisbatterij.
Ik ben dan ook voornemens solidflex hybrid en 4 batterijen aan te schaffen via thuisbatterij.nl
Ik zal mijn ervaringen delen hoe het bij werkt.
Volgens is het een vreemde keus om te gaan voor de solid ipv power enigste verschil is capaciteit en de cyclus zo uit mijn hoofd

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Ik heb voor de Solid gekozen vanwege de semi solid state batterijen. Dat lijkt me leuke techniek en het zou wat minder snel een thermal runaway moeten krijgen.
Al staan ze bij mij in de schuur die aan de andere kant van de tuin staat, dus brandveiligheid is daar minder een issue.

Be small, act BIG.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste