PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
Een en ander gecrosscheckt met een iPhone.
De plug (klein 20W Anker ding) was kennelijk goed. De kabel niet, dus die is nu gearchiveerd in het grijze archief.
Morgen even fatsoeneren.
Be small, act BIG.
Wellicht een tip voor anderen. Weet niet of het bij jou het geval is:De homewizard splitter zal een rood lampje branden bij stroomproblementhaMini schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:22:
Ik waardeer het meedenken hoor, zette mij op het goede spoor.
Een en ander gecrosscheckt met een iPhone.
De plug (klein 20W Anker ding) was kennelijk goed. De kabel niet, dus die is nu gearchiveerd in het grijze archief.
Morgen even fatsoeneren.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Be small, act BIG.
Ik heb een cluster van 3 Indevolts. Ik herken dit gedrag niet. Bij mij verdeelt ie netjes de lasten over de 3 devices. 1 staat op een aparte groep en die levert 1600W terug. De andere 2 staan op 1000W ingesteld op een gedeelde groep. Alle 3 staan ze op een andere groep en bovendien ook op een andere fase.huijbreghs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:25:
[...]
Nee, geen HA hier. En voor een systeem van 3000 euro die NOM adverteerd mag je verwachten dat je daar niet zelf voor hoeft te klootviolen. Als ik in de Indevolt app de batterijen aan elkaar koppel, en het gevraagde vermogen is <1600 watt, dan wordt dat netjes over 2 batterijen verdeeld, beiden gaan ze 800 leveren. Maar als het gevraagde vermogen >1600 watt is, dan snapt het systeem het niet meer. Is het san softwarematig onmogelijk om naar de ingestelde max output te kijken van de individuele batterijen en dan het gevraagde vermogen daarover te verdelen (te weten 800 van de 800 watt en 1200 van de 2400 watt wanneer je 2000 watt vraagt?)
Hoe staat de instelling van de Max AC Output Power van je cluster? En de SOC instelling per batterij? En qua firmware is alles up-to-date? Is er een stroomverbruiker in je huishouden die ontzettend aan het pingpongen is waardoor de Indevolts continu aan het heen en weer schakelen zijn?
Vanmiddag tijdens het koken (oven stond aan, vaatwasser stond aan en er draaide nog een warmtepompdroger) werd er door de batterijen 1600 + 1000 + 1000 parallel geleverd om te voldoen aan de vraag, zonder problemen. Ik heb een weliswaar een HA integratie (dankzijn Xirt!), maar die staat los van deze standaard clusterwerking. De HA integratie is vooral voor automatisering voor als er bv teveel load is op een fase en ik daardoor Grid Charging wil terugschroeven per batterij of wanneer de auto gaat laden (Tibber = Grid Rewards!) en ik niet wil dat de batterijen dan bijspringen.
Dank, dat klinkt hoopvol. De max output van het cluster staat op 2400 watt en SOC van beide op 5%. Alle firmware is up to date.johansen schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 00:31:
[...]
Hoe staat de instelling van de Max AC Output Power van je cluster? En de SOC instelling per batterij? En qua firmware is alles up-to-date? Is er een stroomverbruiker in je huishouden die ontzettend aan het pingpongen is waardoor de Indevolts continu aan het heen en weer schakelen zijn?
Ik heb nu de Homewizard p1 ook gekoppeld aan de hoofdbatterij van het cluster (dus zowel de solarman als homewizard zijn nu verbonden). Nu is de spreiding netjes, dwz tussen de -10 en +10 al moet ik er wel bijvertellen dat het nu midden in de nacht is en mn stroomverbruik vrijwel met 100 watt constant is. Morgenavond als er geen zonopwek is kan ik weer verder testen en zal het uitgangsvermogen testen. Die zou max 2400+800=3200 moeten zijn. Ik hou je op de hoogte!
En waarom heb je de clusterinstelling dan niet op 2400+800=3200 staan? Want dan zullen beide devices bij veel vraag hun maximale vermogen gaan leveren. Als je daar nu 2400 hebt ingesteld, dan zul je zien dat de ene maximaal 800W levert en de ander niet verder gaat dan 1600W.huijbreghs schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 01:20:
[...]
Dank, dat klinkt hoopvol. De max output van het cluster staat op 2400 watt en SOC van beide op 5%. Alle firmware is up to date.
Ik heb nu de Homewizard p1 ook gekoppeld aan de hoofdbatterij van het cluster (dus zowel de solarman als homewizard zijn nu verbonden). Nu is de spreiding netjes, dwz tussen de -10 en +10 al moet ik er wel bijvertellen dat het nu midden in de nacht is en mn stroomverbruik vrijwel met 100 watt constant is. Morgenavond als er geen zonopwek is kan ik weer verder testen en zal het uitgangsvermogen testen. Die zou max 2400+800=3200 moeten zijn. Ik hou je op de hoogte!
DANK! Ik had er verder niet over nagedacht en ging in mn onderbewuste er van uit dat zodra je beide batterijen individueel beperkt, dat het cluster zichzelf 'beperkt' met de som van beiden. Maar je moet dus óók instellen wat het cluster mag leveren. Deze heb ik nu op 3200 gezet, waarbij de individuele batterij instelling er voor gaat zorgen dat de ene 2400 levert en de andere 800.johansen schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:31:
[...]
En waarom heb je de clusterinstelling dan niet op 2400+800=3200 staan?
Grote kans dat dat ook de oorzaak was waarom ik hem gisteren in diverse clustersettings niet verder kreeg dan 1600 en 800, wrs omdat dat de instelling was van de hoofdbatterij...of de default beveiliging wanneer je een cluster aanmaakt.
Mogen beide torentjes dan nu wel samen op één eigen groep? Dan zou ik de boel willen afstellen op 2x1400 watt zodat ze maximaal met 2800 watt ontladen. Dan moet ook de opladen beperkt worden tot max 2x1200 watt? Mijn panelen leveren minus eigen direct verbruikt maximaal 2200-2400 watt.
Ik vind de tips uit de app een beetje summier en heb nu soms het idee dat ik op verschillende plekken hetzelfde aan het instellen ben.
Be small, act BIG.
Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen. Als er verder niks op die groep zit, lijkt me dat prima. Het is wel zo dat ze dan dus ook allebei op dezelfde fase zitten, waarmee je dus de devices niet over meerdere fases hebt verdeeld en dus eventueel meerdere fases kunt 'ontlasten' als daar veel stroom wordt gevraagd. Dit alles maakt natuurlijk niks uit als je een 1-fase aansluiting hebthuijbreghs schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:16:
[...]
DANK! Ik had er verder niet over nagedacht en ging in mn onderbewuste er van uit dat zodra je beide batterijen individueel beperkt, dat het cluster zichzelf 'beperkt' met de som van beiden. Maar je moet dus óók instellen wat het cluster mag leveren. Deze heb ik nu op 3200 gezet, waarbij de individuele batterij instelling er voor gaat zorgen dat de ene 2400 levert en de andere 800.
Grote kans dat dat ook de oorzaak was waarom ik hem gisteren in diverse clustersettings niet verder kreeg dan 1600 en 800, wrs omdat dat de instelling was van de hoofdbatterij...of de default beveiliging wanneer je een cluster aanmaakt.
Mogen beide torentjes dan nu wel samen op één eigen groep? Dan zou ik de boel willen afstellen op 2x1400 watt zodat ze maximaal met 2800 watt ontladen. Dan moet ook de opladen beperkt worden tot max 2x1200 watt? Mijn panelen leveren minus eigen direct verbruikt maximaal 2200-2400 watt.
Niet om te haasten maar voor mijn beeldvorming, wanneer komt deze PR in HA? Ik zie dat er 3 dagen geleden een commit is gedaan. Hoe veel tijd zit er dan tussen of komt het dan 2026.4?Xirt schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:47:
Thanks voor de feedback. Ik heb op dit moment al een approved PR klaarstaan voor de actions, maar ik probeer 'm daarna mee te nemen in een update.
EDIT: of gewoon in parallel en later mergen: https://github.com/home-a...e-assistant.io/pull/43940
Be small, act BIG.
Ik heb simpelweg de integratierepos gecloned en dus handmatig geinstalleerd. ik hou er niet van om te wachten op een grote release.thaMini schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:47:
[...]
Niet om te haasten maar voor mijn beeldvorming, wanneer komt deze PR in HA? Ik zie dat er 3 dagen geleden een commit is gedaan. Hoe veel tijd zit er dan tussen of komt het dan 2026.4?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik doel zelf op 2026.4: de eerste reviews zijn voor 2026.3 al gedaan, maar het toevoegen van actions vereist relatief veel nieuwe logica en duurt dus iets langer. Nu 2026.3 achter ons ligt merk ik dat de aandacht verschoven is naar het reviewen van de items voor de volgende release.thaMini schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:47:
[...]
Niet om te haasten maar voor mijn beeldvorming, wanneer komt deze PR in HA? Ik zie dat er 3 dagen geleden een commit is gedaan. Hoe veel tijd zit er dan tussen of komt het dan 2026.4?
In de tussentijd probeer ik wel al wat Quality of Life improvements toe te voegen. Zie ook de gesloten en open PR op GitHub (hier). Daarnaast heb ik contact met Indevolt en andere gebruikers op Discord om meer informatie over het apparaat te krijgen. Zo heb ik inmiddels de informatie gekregen waarmee ik uit zou moeten kunnen lezen of de verwarming van battery packs actief is of niet (staat niet in de officiele documentatie). Genoeg ruimte om nog wat te verbeteren de komende tijd.
In de tussentijd de app eens proberen uit te nutten.
Be small, act BIG.
Korte vraag nog, wordt een cluster als een samengesteld device getoond en beheerd, of zijn ook individuele systemen toegankelijk?
Als ik op het hoofd device de limiet van het ingangsvermogen instel dan zal dit als 2 eerlijke delen verdeeld worden over de hoofd en de sub. Lijkt het in ieder geval.
Be small, act BIG.
Als ik daar van het hoofd device de "Limiet ingangsvermogen" op bijvoorbeeld 2400W zet dan wordt dit tijdens laden verdeeld over beide devices met allebei 1200W.
Be small, act BIG.
Ik heb van alles gelezen op dit forum en overige sites over indevolt.
Naar mijn idee is dit best een goed systeem als thuisbatterij.
Ik ben dan ook voornemens solidflex hybrid en 4 batterijen aan te schaffen via thuisbatterij.nl
Ik zal mijn ervaringen delen hoe het bij werkt.
Volgens is het een vreemde keus om te gaan voor de solid ipv power enigste verschil is capaciteit en de cyclus zo uit mijn hoofd
Al staan ze bij mij in de schuur die aan de andere kant van de tuin staat, dus brandveiligheid is daar minder een issue.
Be small, act BIG.
Dat klopt inderdaad. Ik heb mijn dashboard in HA daar ook op ingericht. Het enige wat nog mist is de Max AC Output voor het hele cluster. Dit is in de Indevolt app echt een eigen setting los van de instellingen van de individuele apparaten. Ik heb dit ooit al eens gedeeld met Xirt (met een filmpje geloof ik).thaMini schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:50:
Ik heb wel het idee dat de instellingen van het hoofd device maatgevend zijn voor het cluster.
Als ik op het hoofd device de limiet van het ingangsvermogen instel dan zal dit als 2 eerlijke delen verdeeld worden over de hoofd en de sub. Lijkt het in ieder geval.
:strip_exif()/f/image/BGc21g7FPjoNim5N9DfIGi5H.png?f=user_large)
Ik zie dat je tegenwoordig, naast de Homewizard P1 meter, nog meer nieuwe devices kunt koppelen aan je Indevolts in de Indevolt app. Ik kan daar nu ook mijn growatt aankoppelen via de API key van mijn Growatt account. Niet dat ik nog veel doe met de Indevolt app, maar ook goed voor de rest om te weten.
/f/image/jBAckafk23A2AdcPP9gOevS8.png?f=fotoalbum_large)
Zijn er mensen die al ervaring hebben met de Indevolt Powerflex, is het een gemakkelijke thuisbatterij?
Feitelijk willen wij de stekker erin doen, overdag zichzelf vullen met stroom van de zonnepanelen en deze s avonds en s nachts terugleveren, mits er voldoende inzit.
Ik zou zeggen .. lees dit gehele topic eens door van begin tot einde .. dan weet je precies waar je aan gaat beginnen.RonaldBe schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:32:
Goedeavond allemaal, ik sta op het punt om via thuisbatterij.nl een thuisbatterij te bestellen. Denk nu aan de Indevolt Powerflex 2000 met 3 extra accu's. Dit komt neer op 8kwh.
Zijn er mensen die al ervaring hebben met de Indevolt Powerflex, is het een gemakkelijke thuisbatterij?
Feitelijk willen wij de stekker erin doen, overdag zichzelf vullen met stroom van de zonnepanelen en deze s avonds en s nachts terugleveren, mits er voldoende inzit.
Ik neem aan dat je dit topic ook al hebt door gelezen?
Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic
Zendure is bij de buren in Duitsland voor weinig op te halen, maar indevolt is dan weer Nederlands geleverd en ondersteuning.
Maar komt ook uit Duitsland 😁RonaldBe schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:05:
Zeker, heb al genoeg gelezen, maar blijf twijfelen tussen een Zendure solarflow 2400ac met 3 batterijen erbij of de indevolt powerflex.
Zendure is bij de buren in Duitsland voor weinig op te halen, maar indevolt is dan weer Nederlands geleverd en ondersteuning.
Is prijs het enige beslispunt? Welke andere eisen heb je meer?
Heeft iemand een gied advies of kijk daarop?
Powerflex is wel stukje goedkoper. Maar wil je maximale veiligheid dan is de solidflex de perfecte set zo lijkt het.
Ik heb n cluster opstelling met allebei eigen groepen (2400/2400). Dit probleem doet zich dan niet voor. Ik zou via de Discord groep een bug aanmelden. Kan Indevolt support ook direct meekijken. Een eigen groep vind ik eerlijk gezegd wel altijd een betere keuze. Een extra groep voor 500 tot 1000 euro klinkt overigens wel erg prijzig, er kan ook een kleine uitbreiding tegen de bestaande groepenkast worden gemaakt. Als je dan zelf de kabels trekt moet dat n stuk goedkoper kunnen.huijbreghs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:00:
Hier een nieuwe gebruiker van Indevolt...ik moet helaas zeggen dat ik nog niet helemaal blij ben met het systeem. Even mijn setup:
A: Powerflex 2000 eco 2kwh
Eigen groep
Laden/ontladen 2400/2400
B: Powerflex 2000 eco 2kwh
Gedeelde groep
Laden/ontladen 2400/800
Beiden geplaatst in één cluster aangestuurd door Solarman p1 meter
Het probleem van deze setup is dat laden met 2400 watt gaat, maar ontladen gaat wisselend met 5 seconden met 2400 watt en 5 seconden 800 watt. Je zou verwachten dat de software dit slim aanstuurt, namelijk dat hij gewoon 2400 watt levert totdat de batterij leeg is en dan overschakelt naar 800 wat van de 2e batterij. Nu beschik ik dus niet over de volledige capaciteit en moet ik stroom van het net afnemen terwijl er batterij met 2400 watt de helft van de tijd niets staat te doen.
Ik had ze hiervoor niet in een cluster gezet, maar toen waren beide batterijen in no time leeg omdat de ene de andere stond op te laden. Je kunt ze dus niet beiden op NOM zetten. Je zou kunnen overwegen op één batterij op NOM te zetten en de 2e via een ontlaadschema proberen zoveel mogelijk buiten de zonuren te ontladen, maar dat is in mijn geval geen optie; mijn gemiddeld gebruik in de nacht is 150-200 watt, met geluk net aan 2 kwh. Dan had ik beter geen 2e omvormer moeten kopen, maar een extra losse batterij.
Een extra groep aanleggen is nu geen optie, de groepenkast is vol. Uitbreiden gaat tussen 500-1000 euro kosten.
Ik had bewust 2 omvormers gekocht omdat ik ook 4 losse batterijmodules er bij heb besteld zodat ik 2 x 6 kwh heb met het idee om 1 op 2400 watt op een eigen groep en 1 op een gedeelde groep te zetten. Twee omvormers op dezelfde eigen groep kan, maar mag niet volgens Indevolt.
Heeft iemand een ander idee hoe ik het kan oplossen?
[ Voor 4% gewijzigd door Cranfbob2UI op 09-03-2026 22:48 ]
Je kan 'm ofwel zo instellen dat overschot opgeslagen wordt en direct gebruikt wordt (24u per dag), ofwel via bijvoorbeeld HA overdag alleen laten laden en 's avonds / 's nachts ontladen. Dat laatste doe ik zelf en afgelopen week werkte dat prima met het zonnetje (85% self-consumed, 75% self-sufficient). Zou nog net iets hoger geweest kunnen zijn als ik een eigen groep had (om piekgebruik op te vangen).RonaldBe schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:32:
Goedeavond allemaal, ik sta op het punt om via thuisbatterij.nl een thuisbatterij te bestellen. Denk nu aan de Indevolt Powerflex 2000 met 3 extra accu's. Dit komt neer op 8kwh.
Dat bevestigt dat de API documentatie (en daardoor de HA integratie) iets mist. Laten we hopen dat Indevolt snel duidelijkheid hierover kan bieden dan kan 'm toevoegen.johansen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:21:
[...]
Dat klopt inderdaad. Ik heb mijn dashboard in HA daar ook op ingericht. Het enige wat nog mist is de Max AC Output voor het hele cluster. Dit is in de Indevolt app echt een eigen setting los van de instellingen van de individuele apparaten. Ik heb dit ooit al eens gedeeld met Xirt (met een filmpje geloof ik).
[Afbeelding]
Ik zie dat je tegenwoordig, naast de Homewizard P1 meter, nog meer nieuwe devices kunt koppelen aan je Indevolts in de Indevolt app. Ik kan daar nu ook mijn growatt aankoppelen via de API key van mijn Growatt account. Niet dat ik nog veel doe met de Indevolt app, maar ook goed voor de rest om te weten.Daarmee zie je dus je zonneopbrengst in de app, ook als de zonnepanelen niet op de accu zijn aangesloten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YouTube: Review: Indevolt PowerFlex 2000 thuisbatterij
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh
Hij gaat gebruik maken van de fase waar hij op zit aangesloten. Echter krijgt hij via de P1 meter info over de andere fase. Als daar stroom wordt afgenomen levert de batterij terug aan het net om op netto 0 proberen te komen.Erik1805 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:56:
Ik ben van plan de Indevolt PowerFlex 2000 aan te schaffen maar zit even met een vraag. Ik heb sinds kort thuis een 3-fase aansluiting. Ziet de thuisbatterij dit als 1 of gaat ie alleen gebruik maken van de fase waarop die aangesloten is?
Dank je wel. Nu laad ik ook in de nacht mijn auto. Kan ik op een of andere manier ook instellen dat de batterij daar niets mee moet doen? Anders is de batterij zo leeg.AHWolf schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:01:
[...]
Hij gaat gebruik maken van de fase waar hij op zit aangesloten. Echter krijgt hij via de P1 meter info over de andere fase. Als daar stroom wordt afgenomen levert de batterij terug aan het net om op netto 0 proberen te komen.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh
Dan is het het handigste om de batterij aan HA te knopen met de integratie die @Xirt gemaakt heeft en daar dan schedules en andere instellingen etc aan te koppelen.Erik1805 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:07:
[...]
Dank je wel. Nu laad ik ook in de nacht mijn auto. Kan ik op een of andere manier ook instellen dat de batterij daar niets mee moet doen? Anders is de batterij zo leeg.
Dus dat vergt wel wat werk, maar dan kan je de boel vrij goed automatisch bedienen.
Maar wil je snachts niet juist de laatste restjes van de batterij die overdag met gratis zonnestroom is opgeladen in je auto stoppen?
Of heb je een dynamisch contract waardoor je in de nacht/vroege ochtend goedkope stroom hebt? Want dan kan je natuurlijk en je auto EN je accu vol gaan stoppen.
Genoeg mogelijkheden, maar wel ff doordenken wat voor jou specifieke situatie de beste en handigste (goedkoopste) oplossing is.
Ik heb een dynamische contract. Ik bezit alleen helaas niet de technische knowhowduvekot schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:18:
[...]
Dan is het het handigste om de batterij aan HA te knopen met de integratie die @Xirt gemaakt heeft en daar dan schedules en andere instellingen etc aan te koppelen.
Dus dat vergt wel wat werk, maar dan kan je de boel vrij goed automatisch bedienen.
Maar wil je snachts niet juist de laatste restjes van de batterij die overdag met gratis zonnestroom is opgeladen in je auto stoppen?
Of heb je een dynamisch contract waardoor je in de nacht/vroege ochtend goedkope stroom hebt? Want dan kan je natuurlijk en je auto EN je accu vol gaan stoppen.
Genoeg mogelijkheden, maar wel ff doordenken wat voor jou specifieke situatie de beste en handigste (goedkoopste) oplossing is.
HA is niet zo ingewikkeld tegenwoordig .. zeker niet als je HAOS pakt .. dan kan je op een oude laptop of andere PC die ergens stof staat te happen al een heel eind komen. Er is een actieve community en genoeg mensen die in (andere) fora je kunnen helpen. Je kan een LLM/AI vragen om hulp .. maar controleer wel altijd wat die voor antwoord geven. Zie het als een leuke exercitie om juist wel die kennis op te doen .. want het geeft je zo veel meer mogelijkheden.Erik1805 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:20:
[...]
Ik heb een dynamische contract. Ik bezit alleen helaas niet de technische knowhow
Via de standaard App kan je ook wel wat doen .. maar volgens mij loop je snel tegen beperkingen op waarbij het lastig wordt om een werkbare oplossing te krijgen zonder regelmatig zelf in de app weer instellingen aan te passen etc.
Voor Home Assistant is met die API nu een zogenaamde integratie gebouwd waardoor alle "technische know-how" niet meer nodig is: alles kan via de GUI. Wel zo gemakkelijk
Je zou ook naar Homey kunnen kijken. Ook hier is een app beschikbaar voor Indevolt. Voor Homey is (nog) minder technische kennis nodig in mijn ervaring. Verschillende kant en klare hardware oplossingen beschikbaar.Erik1805 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:20:
[...]
Ik heb een dynamische contract. Ik bezit alleen helaas niet de technische knowhow
Ik zie nu wel dat het cluster op dit moment het vermogen niet verdeeld. Om een of andere reden wordt het hoofd device nu geladen met 1.9 kW en het sub device blijft inactief.johansen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:21:
[...]
Dat klopt inderdaad. Ik heb mijn dashboard in HA daar ook op ingericht. Het enige wat nog mist is de Max AC Output voor het hele cluster. Dit is in de Indevolt app echt een eigen setting los van de instellingen van de individuele apparaten. Ik heb dit ooit al eens gedeeld met Xirt (met een filmpje geloof ik).
[Afbeelding]
Dat heb ik eigenlijk liever niet. Gezamenlijk mag het wat mij betreft 2.4 kW zijn als de individuele devices maar niet boven 1.2 kW komen. Nu eens uitvogelen welke instelling ik daar voor moet gebruiken.
Be small, act BIG.
Ik laat een aparte stekkerdoos in de garage monteren die op een vrije groep wordt aangesloten. Hierop komt dan de thuisbatterij.
Heb een vast energiecontract en met de gebeurtenis in Iran is dit wellicht fijn.
Onze zonnepanelen maken per jaar 4400 kWh , hier gebruiken wij op de dag al een deel van, 2500 kWh lever ik nu terug.
Een dag als gisteren gaf mij een overschot van 10kwh, dit zou ik willen opslaan en ‘s avonds en ‘s nachts verbruiken.
Mijn auto begint ook om 22.30h met opladen.Erik1805 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:07:
[...]
Dank je wel. Nu laad ik ook in de nacht mijn auto. Kan ik op een of andere manier ook instellen dat de batterij daar niets mee moet doen? Anders is de batterij zo leeg.
In HA is zo ingesteld dat de Indevolt batterij tussen 22.30h en 06.00h max 500W levert. Op deze manier wordt het algemeen verbruik van het huis tijdens de nacht (ruimschoots) gedekt en trekt de auto de batterij niet leeg op korte tijd.
Dit is natuurlijk enkel een psychologisch effect, want eigenlijk maakt dit niet uit.
Het loont de moeite om je wat te verdiepen in HA, want er zijn zeer mooie dingen mee te doen.
Zo laadt mijn wagen overdag standaard niet op, zelf wanneer geconnecteerd maar:
- Begint hij wel op te laden met de overschot van de zonnestroom als de batterij op 100% staat
- Laadt hij wel op met de overschot van de zonnepanelen als deze meer dan de 2400W leveren die de batterij kan opnemen
Onze zonnepanelen leveren 5.500kWh, maar doordat de wagen hier eigenlijk als extra batterij fungeert zijn er vrij veel dagen waar we op een eigen gebruik van zonne energie zitten van boven de 95%.
[ Voor 7% gewijzigd door klecocq op 10-03-2026 13:08 ]
Batterijen ook uit en aan gezet.
Meerdere mensen hier last van?
Edit: Herstart van m'n netwerk en alles werkt opeens naar behoren. Bijzonder.
[ Voor 15% gewijzigd door thaMini op 10-03-2026 18:39 . Reden: Probleem opgelost. ]
Be small, act BIG.
Ook heb ik automatiseringen vwb fase belasting. Als er een x wattage belasting is op een bepaalde fase, dan gaat de inverter input naar 200W voor de Indevolt die op die fase is aangesloten.
Ik ben geen techneut, maar met ChatGPT kom je al snel een heel eind!
Ik heb hier wel een HomeAssistant Green voor aangeschaft, ideaal apparaatje.
Voor als het relevant is: de Indevolt zou bij mij verbinding moeten maken met een Ubiquiti U7 Lite (ik bedenk me net: het zou mooi zijn als je bij een client kan instellen op welke frequentie deze verbinding maakt, ik ga eens kijken in de settings).
[ Voor 12% gewijzigd door lexvo op 11-03-2026 13:02 ]
maak een apart WiFi netwerk aan in je controller .. met een aparte VLAN als je wil .. en geef dat WiFi netwerk vrij op alleen de 2.4 Ghz band ... dan kunnen de clients die je daar op verbind ook alleen maar 2.4 Ghz gebruiken.lexvo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:50:
Ik heb een Indevolt set besteld. In dit topic lees ik dat het aanbevolen wordt een apart Wifi netwerk aan te maken op 2.4GHz. Wat is de reden dat dat voor Indevolt (en ik zag het ook bij een ander merk) nodig is? Ik heb diverse apparaten die alleen op 2.4GHz werken en dat is geen probleem. Ik las ook een post waarin het bij iemand geen probleem was om zowel 2.4GHz als 5GHz op één Wifi netwerk te hebben.
Voor als het relevant is: de Indevolt zou bij mij verbinding moeten maken met een Ubiquiti U7 Lite (ik bedenk me net: het zou mooi zijn als je bij een client kan instellen op welke frequentie deze verbinding maakt, ik ga eens kijken in de settings).
De WiFi chip die in de indevolts zit kunnen blijkbaar niet echt lekker overweg met netwerken die zowel 2.4 als 5Ghz tegelijkertijd gebruiken .. en daardoor komt de verbinding soms wel tot stand maar daarna geen verkeer (gezien met een Ziggo modem/router).
Dank! Ik zat zelf ook nog een beetje te zoeken en zag deze oplossing. Ik heb inmiddels apart Wifi netwerk draaien. Achteraf best wel eenvoudig, ik dacht eerst dat ik voor een apart acces point moest zorgen (heb nog een oude Apple Airport liggen die goed werkt).duvekot schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:09:
[...]
maak een apart WiFi netwerk aan in je controller .. met een aparte VLAN als je wil .. en geef dat WiFi netwerk vrij op alleen de 2.4 Ghz band ... dan kunnen de clients die je daar op verbind ook alleen maar 2.4 Ghz gebruiken.
De WiFi chip die in de indevolts zit kunnen blijkbaar niet echt lekker overweg met netwerken die zowel 2.4 als 5Ghz tegelijkertijd gebruiken .. en daardoor komt de verbinding soms wel tot stand maar daarna geen verkeer (gezien met een Ziggo modem/router).
Dat is dus de oplossing voor als je als Indevolt klant nu bijvoorbeeld alleen de router van je provider gebruikt. Bij mijn overbuurman hebben we een oude router van OpenWRT voorzien en daar een AP van gemaakt.lexvo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:27:
[...]
Dank! Ik zat zelf ook nog een beetje te zoeken en zag deze oplossing. Ik heb inmiddels apart Wifi netwerk draaien. Achteraf best wel eenvoudig, ik dacht eerst dat ik voor een apart acces point moest zorgen (heb nog een oude Apple Airport liggen die goed werkt).
Kreeg een bevestigingsmail (3 maart) en verder niets. Op de site staat dat er vanaf 16 maart weer wat gelevert gaat worden dus daar wacht ik maar op. Of zijn er mensen die afgelopen week meer hebben ontvangen?
Of is dit te simpel gedacht?
Als het goed is werkt een gasten netwerk zo dat er geen communicatie mogelijk is tussen de verschillende apparaten die er op verbonden zijn. Daarnaast moet een gasten netwerk ook echt een apart netwerk zijn zodat de gasten niet bij andere apparaten kunnen komen op je "hoofd" netwerk. Dus dat betekent dat de Indevolt app waarschijnlijk niet goed gebruikt kan worden omdat de app op je telefoon op een totaal ander netwerk zit als de Indevolt als die met dat gasten netwerk verbonden is. Dus dat gaat niet lekker werken.RonaldBe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:11:
Is het wellicht een idee om een gast netwerk aan te maken vanuit de modem, met daarin de 5 ghz band uitgeschakeld, dan houdt je dus 2.4 ghz band over, wachtwoord erop en klaar.
Of is dit te simpel gedacht?
Op de website staat nu:buutvrij schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:04:
Even een vraagje over degenen die afgelopen week besteld hebben bij Thuisbatterij.nl:
Kreeg een bevestigingsmail (3 maart) en verder niets. Op de site staat dat er vanaf 16 maart weer wat gelevert gaat worden dus daar wacht ik maar op. Of zijn er mensen die afgelopen week meer hebben ontvangen?
De Indevolt PowerFlex 2000 is een groter succes dan verwacht! De PowerFlex 2000 batterijmodules zijn daardoor niet direct op voorraad.
Bestellingen die vóór 9 maart zijn geplaatst, worden geleverd in de week van 16 maart. Bestellingen die op of na 9 maart zijn geplaatst, worden geleverd in de week van 23 maart
Ik heb een bevestigingsmail gehad met factuur en een mail over de installatie (zat in de spam).buutvrij schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:04:
Even een vraagje over degenen die afgelopen week besteld hebben bij Thuisbatterij.nl:
Ga er vanuit dat ik ergens rond 23 maart geleverd krijg.
Ik heb een TP-Link Deco-router met daarin de optie van een IoT-netwerk, volgens mij moet het daar wel mee kunnen werken, toch?duvekot schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Als het goed is werkt een gasten netwerk zo dat er geen communicatie mogelijk is tussen de verschillende apparaten die er op verbonden zijn. Daarnaast moet een gasten netwerk ook echt een apart netwerk zijn zodat de gasten niet bij andere apparaten kunnen komen op je "hoofd" netwerk. Dus dat betekent dat de Indevolt app waarschijnlijk niet goed gebruikt kan worden omdat de app op je telefoon op een totaal ander netwerk zit als de Indevolt als die met dat gasten netwerk verbonden is. Dus dat gaat niet lekker werken.
Wie het laatst lacht, heeft een traag gevoel voor humor...
Het schijnt wel van belang te zijn dat de Solarman of andere P1 meter in hetzelfde subnet zit als de batterijen.
En geef ze een vast IP, dat helpt ook.
Be small, act BIG.
Je hebt dus wel een telefoon nodig, om zo met bluetooth te koppelen en vanuit daar kun je offline de AC uitgang inschakelen.
Het werkt dus wel, maar ik vind het jammer dat er niet 1 fysieke button van af kon om dit te schakelen. Ik vind het al een vervelende trend dat steeds meer apparatuur je telefoon als afstandbediening gebruiken, in plaats van een echte interface.
Misschien valt dit in een firmware update aan te passen, 2 keer op de powerknop = AC output schakelen. Gratis idee voor Indevolt. 😊
het is geen probleem om een 2.4GHz en 5Ghz netwerk te hebben. je moet lleen verschillende SSID voor beiden, als ze dezelfde SSID hebben, kan dat storing opleverenlexvo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:50:
Ik heb een Indevolt set besteld. In dit topic lees ik dat het aanbevolen wordt een apart Wifi netwerk aan te maken op 2.4GHz. Wat is de reden dat dat voor Indevolt (en ik zag het ook bij een ander merk) nodig is? Ik heb diverse apparaten die alleen op 2.4GHz werken en dat is geen probleem. Ik las ook een post waarin het bij iemand geen probleem was om zowel 2.4GHz als 5GHz op één Wifi netwerk te hebben.
het HOEFT geen probleem te zijn. alleen waren er meldingen geweest dat dat er wel waren. misschien hebben firmware uodates die problemen opgelost.marcel_72 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:08:
Ik werk met 2.4 en 5 GHz met zelfde ssid naam en tot op heden ervaring geen problemen
het kost mij 2 minuten moeite om zoiets op te zette, dus voor een goede nom ded ik het maar uit voorzorg.
[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 12-03-2026 21:10 ]
Hier ook, beide freqs op dezelfde SSID, geen problemen ondervonden. Met Unifi apparatuur.marcel_72 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:08:
Ik werk met 2.4 en 5 GHz met zelfde ssid naam en tot op heden ervaring geen problemen
Don't dream your life, live your dreams!
Oorspronkelijk zou ons schip dinsdag 10 maart worden gelost, maar door de staking is dit niet doorgegaan. Hierdoor is de levering van de container vertraagd.
Op basis van de huidige planning verwachten wij het volgende:
Bestellingen geplaatst vóór 9 maart worden niet vóór 23 maart geleverd.
Bestellingen geplaatst op of na 9 maart worden niet vóór 30 maart geleverd.
Ik heb een Indevolt PowerFlex 2000 batterij. Deze heb ik vandaag op een eigen groep gezet, waar hij eerder op een gedeelde groep stond. Ik probeer het vermogen nu hoger te zetten, en dat lukt ook, maar ik kan nergens aangeven dat hij nu op een eigen groep zit. Deze vraag kreeg ik wel bij de eerste installatie, maar kan ik nu nergens meer aanpassen.
Naar mijn weten is er geen instelling die je moet aanpassen of hij op een eigen of gedeelde groep staat. Als je hem voorbij de 800 watt kunt instellen dan is het prima. Houd er wel rekening mee dat je minstens een omvormer met 2 batterijmodules nodig hebt om daadwerkelijk 2400 watt te kunnen leveren ongeacht je instellingenBenWS schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:28:
Deze vraag kreeg ik wel bij de eerste installatie, maar kan ik nu nergens meer aanpassen.
[ Voor 9% gewijzigd door huijbreghs op 13-03-2026 16:29 ]
Ik heb een uitgebreide specificatie gehad van ongedocumenteerde API data points om verder te kunnen werken aan de HA integratie. Ik heb daarbij niets over groepen gezien: je kan simpelweg 2400W instellen hiervoor (als je genoeg modules hebt). Waarschijnlijk is de vraag ingebouwd in de app om de waarde initieel op 800W vs 2400W in te stellen.BenWS schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:28:
Kan iemand mij helpen.
Ik heb een Indevolt PowerFlex 2000 batterij. Deze heb ik vandaag op een eigen groep gezet, waar hij eerder op een gedeelde groep stond. Ik probeer het vermogen nu hoger te zetten, en dat lukt ook, maar ik kan nergens aangeven dat hij nu op een eigen groep zit. Deze vraag kreeg ik wel bij de eerste installatie, maar kan ik nu nergens meer aanpassen.
Yep! Je moet ze dan als Cluster aanmaken in de Indevolt app, waarbij 1 toren de "Master" wordt, die met de P1 gaat communiceren, en de tweede toren wordt de 'slave', en de torens communiceren dan onderling met elkaar om de vraag te verdelen.rik schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:10:
Als ik twee torens maak, elk op een eigen groep, werken die dan samen op 1 P1 meter en snappen de systemen dan dat ze elk op halve snelheid moeten opladen?
Ging het systeem helemaal naar 100%? Dan is het vrij zeker de top-balancing om de boel weer recht te trekken.Xirt schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:06:
Ik zag dat mijn batterij weer eens vrolijk op volle kracht van het net aan het laden is: aanname is dat dit de kalibratie is. Echter, deze zou volgens het schema moeten starten om 12:00 (grotere kans op zon). Zijn er meer mensen die zien dat ie op een andere tijd gaat kalibreren?
Ik vermoed dat er ook een geforceerde kalibratie is bij SoC drift.. als het BMS een te groot verschil opmerkt tussen de berekende capaciteit en de celspanning, grijpt ie dan niet gewoon in? Mogelijk negeert het dan het 12 uur schema, want de veiligheid / nauwkeurigheid weegt waarschijnlijk zwaarder dan een user setting/schema.
Wat ik zou wensen is:
- Laden in de nacht, (dynamisch contract zonneplan)
- Laden overdag dmv PV systeem
- Ontladen en laden automatisch met NOM
wellicht dat iemand hier een idee overheeft ?
HA to the rescue .. want dan kan je al die verschillende instellingen gewoon met een schedule of op andere manieren automatiseren op basis van triggers/tijd/opwekking/afname en prijzen of wat dan ook.marcel_72 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:57:
Heb het systeem solidflex hybrid 9kw nu paar dagen werkend echter ben ik nog opzoek naar de juiste modus wellicht dat iemand me daarmee kan helpen.
Wat ik zou wensen is:
Ik ben ook nog zoekende.. mijn vermoeden is dat je het systeem op de slimme modus moet zetten en de dynamische prijzen in moet stellen (zonneplan kiezen bij verkoop en inkoop), en dan een goede waarde moet instellen voor de stroomprijs, bijvoorbeeld automatisch als de prijs tussen laag en hoog meer dan 9 cent afwijkt (of handmatig een prijs instellen wat jij laag vindt). Als dat 's nachts het geval is gaat hij dan laden, is het niet het geval, dan valt deze modus automatisch terug op "Eigen verbruik voorrang" om richting nul op de meter te gaan en laden via PV.marcel_72 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:57:
Heb het systeem solidflex hybrid 9kw nu paar dagen werkend echter ben ik nog opzoek naar de juiste modus wellicht dat iemand me daarmee kan helpen.
Wat ik zou wensen is:
Dit komt het dichtste in de buurt. Wil je echt meer controle, dan zoals @duvekot al zegt: Home Assistant to the rescue, daarmee kun je alles finetunen naar wens.
Alles valt te leren ...en omdat het open source is . En er uitgebreide documentatie is . En voldoende mensen om te helpen als je klem zit .. is voldoende ondersteuning ook gewoon aanwezig.marcel_72 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:43:
Ok HA ben daar alleen helemaal niet thuis .....
Als je ergens een oude PC hebt en wat geduld ..kan je het helemaal zelf wel voor elkaar krijgen. Je zit niet voor niets op Tweakers.net 😁
Ik twijfel ontzettend tussen de Indevolt en de Sunpura S2400. Wat is jullie ervaring/advies?
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1
Ik weet dat dit kan met de Zendure en de Sessy batterijen omdat anderen dit ook al gedaan hebben.
Weet een van jullie of dit ook goed mogelijk is met de Indevolt batterij zonder dat dit issues oplevert met flash geheugen of iets dergelijks? Ik denk dat ik via de 'Realtime' modus zelf het apparaat kan aansturen.
Ik heb vanuit andere topics van andere batterijen gelezen dat sommige batterijen issues krijgen naar verloop van tijd met het elke seconde schrijven van een nieuwe gewenste setpoint.
"Software is like sex: it's better when it's free."
Dan ben ik wel benieuwd naar de linkjes die laten zien waar de modbus problemen optraden.wauswaus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:31:
Ik heb vanuit andere topics van andere batterijen gelezen dat sommige batterijen issues krijgen naar verloop van tijd met het elke seconde schrijven van een nieuwe gewenste setpoint.
Mijn marsteks stuur ik al ruim een half jaar aan via modbus. Geen centje pijn,
Ik heb geen specifieke links o0 dit moment. Het is hier al eens te sprake gekomen, tevens in het Sessy en Zendure topic. Dat jij geen last hebt met marstek is super, maar volgens mij heb ik de vraag gesteld in een Indevolt topic.AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:55:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd naar de linkjes die laten zien waar de modbus problemen optraden.
Mijn marsteks stuur ik al ruim een half jaar aan via modbus. Geen centje pijn,
Ik denk dat @wauswaus doelt op deze post:AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:29:
@wauswaus Valt in de catogory bangmakerij dan volgens mij.
Maar dat is (nog) nergens onderbouwd met echte details. Nu heeft @Xirt het meeste contact met de technische mensen van Indevolt .. dus misschien kan hij eens vragen welke opslag technologie gebruikt wordt en wat hun verwachtingen zijn over levensduur van die opslag is.honda4life schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:36:
[..]
Ik zou ook opletten met frequent parameters wegschrijven, deze worden mogelijk in een flash geheugen zonder wear-leveling telkens opgeslagen en dat zal ook niet bevorderlijk zijn voor de levensduur van je microcontroller / geheugenchip.
[..]
Als je alleen maar NOM wil .. dat zit gewoon standaard in de Indevolt software ingebouwd .. dus eenmaal instellen en daarna niet meer aanzitten dus 😁wauswaus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:16:
Dat was inderdaad iets wat ik hier langs zag komen. Maar afgezien of het iets met flash geheugen doet, is zelf de NOM bouwen goed te doen met Xirt zijn Home Assistant integratie (dank voor de moeite!) ?
Hier de Indevolt al vanaf december vorig jaar op standje NOM en het werkt feilloos.wauswaus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:16:
Dat was inderdaad iets wat ik hier langs zag komen. Maar afgezien of het iets met flash geheugen doet, is zelf de NOM bouwen goed te doen met Xirt zijn Home Assistant integratie (dank voor de moeite!) ?
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
Ik ben redelijk nieuw op dit gebied en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik overweeg de Indevolt met 4 MPPT aansluitingen.
Met name voor het geval dat er een stroomstoring is.
Maar nu de vraag die wellicht heel simpel is, maar ik nergens kan terugvinden:
Wordt de batterij ook opgeladen tijdens stroomuitval via de zonnepanelen op de MPPT aansluitingen?
Zodat je (wanneer je opbrengst hebt) meerdere dagen kunt doorkomen bij stroomuitval.
Vast bedankt!
Groetjes, Marc
Ja, dus als je daar dus voldoende zonnepanelen op aansluit kan je de batterij idd weer bijladen. De stroom kan je dan afnemen vanuit de extra uitgaande aansluiting.MarcW1982 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:47:
Goedenavond Indevoltkenners,
Ik ben redelijk nieuw op dit gebied en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik overweeg de Indevolt met 4 MPPT aansluitingen.
Met name voor het geval dat er een stroomstoring is.
Maar nu de vraag die wellicht heel simpel is, maar ik nergens kan terugvinden:
Wordt de batterij ook opgeladen tijdens stroomuitval via de zonnepanelen op de MPPT aansluitingen?
Zodat je (wanneer je opbrengst hebt) meerdere dagen kunt doorkomen bij stroomuitval.
Vast bedankt!
Groetjes, Marc
Let wel even goed op welke panelen je er op aansluit zodat je binnen de details van de MPPT blijft.
Ik heb meerdere nul op de meter regelingen al actief (zelf gemaakte zonneboiler, auto laden op pv) dus de ingebouwde wil ik niet gebruiken omdat dat dan gaat concurreren met wat ik al actief heb. Ik wil er zelf controle over hebben vandaar dus zelfbouw.duvekot schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:20:
[...]
Als je alleen maar NOM wil .. dat zit gewoon standaard in de Indevolt software ingebouwd .. dus eenmaal instellen en daarna niet meer aanzitten dus 😁
Ik heb 2 zonnepanelen systemen waarvan eentje met een 2kw omvormer en max 2300Wp. Zou ik die in een noodsituatie van de meterkast kunnen loskoppelen en aan de Indevolt kunnen koppelen om te laden?
Nee. En het is geen domme vraag. Die 10% betekent alleen dat ie vanaf dat moment geen stroom meer gaat terugleveren aan je huis.marcel_72 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:57:
Wellicht hele ....vraag ik heb nu de modus eigen gebruik voorrang actief en bij 10 procent stopt het systeem gaat hij dan automatisch weer opladen ?
NOM zit ingebouwd en werkt waarschijnlijk beter vanuit het apparaat zelf. Dit komt doordat de P1 meter direct gekoppeld is met het apparaat en het apparaat daardoor direct op wijzigingen kan acteren. Bij HA zal er altijd een iets grotere vertraging zijn. HA instellingen en automatiseringen kunnen voornamelijk helpen bij het afwijken van NOM (bijv. geforceerd 's nachts laden) en/of het beïnvloeden van het gedrag bij het behouden van NOM (bijv. max laadvermogen of minimale SoC).wauswaus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:16:
Het lijkt mij trouwens dat het apparaat wel gemaakt moet zijn op het vaak wegschrijven van instellingen: de standaard NOM kan vrijwel elke seconde voor een wijziging zorgen en dat is min of meer de 'standaardmodus' van het apparaat.
Afhankelijk van je instellingen, maar vaak (volgens mij standaard) is dat zodanig geconfigureerd dat ie alleen gaat laden bij een overschot (dus PV productie is hoger dan gebruik). Dat zal 's nachts niet het geval zijn dus stopt het laden/ontladen.marcel_72 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:23:
Maar dus niet laden
afhankelijk van je instellingen kan hij bijladen om die 10% te behouden mocht de soc zakken door intern verbruik oid..marcel_72 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:23:
Maar dus niet laden
Ik heb zonnepanelen op 1 fase.
Als ik 2 units met inverter bestel en die op 2 verschillende fases aan sluit. Kan ik er dan vanuit gaan dat hij op de fase waar geen zonnepanelen zitten stroom uit t net trekt om de 0 op de meter te houden als de panelen veel leveren?
En omgekeerd ook dus. Als ik veel gebruik op 1 fase gaat hij leveren op een andere om de meter op 0 te houden?
:strip_exif()/f/image/cGoK88NJzxGtYOX8i9O7t2sq.jpg?f=fotoalbum_large)