One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Nou ja, je hebt natuurlijk maar een stel pootjes nodig per 'stapel'. In die zin is het volkomen logisch dat de pootjes bij de hoofdunit verpakt zijn.kmf schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:06:
[...]
Wat mij irriteerde en opviel: de pootjes voor de accu zaten niet bij de accu's, die zit bij de hooofdunit, dus zit je je rot te zoeken omdat je accu's eerder binnen zijn gekomen. Hoeft dus niet.
ja, uiteindelijk wel logisch. maar op het moment dat je alleen maar de accu hebt binnengekregen en hoopte om die alvast op de goede plek te zetten... in principe heb je ook maar 1 muurhaakjeset nodig, die krijg je dan wel weer per module, dus heb ik er nu 3 ongebruikte sets.Nanuk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:36:
[...]
Nou ja, je hebt natuurlijk maar een stel pootjes nodig per 'stapel'. In die zin is het volkomen logisch dat de pootjes bij de hoofdunit verpakt zijn.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Nog geen real-time controls, maar wel verdere configuratie. Dat zal in veel gevallen Al afdoende zijn. Zie ook de gelinkte documentatie.kmf schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:46:
[...]
helaas is die nog enkeel read only, geen controls voor de indevolt om te laden/idlen.
Nee, de waardes van de P1 meter worden niet via de Indevolt API geexposed. Ik heb zelf dus ook nog twee P1 meters op dit moment.thaMini schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:39:
Bestelling gedaan met korting stapelen.
SolidFlex 2000 met 1 extra accu.
Kan je met de integratie ook de Solarmann uitlezen? Zou me weer een P1 meter schelen.
Toch een paar vragen:
1 NoM met standaard P1/wifi aansturing ZONDER handelen en zonder eigen gebouwde SW etc. werkt goed?
2 Kan de Hybrid inverter unit zowel aan AC laden als met de zonnepanelen er aan? Zou nu een AC setup worden maar in toekomst misschien panelen er direct op.
3 Is het eigen stroomverbruik van de accu in idle modus nu definitief onder controle? (met settings in app)
Ik wil een systeem op NoM waar ik niet al te veel omkijken naar heb behalve in het begin natuurlijk om lekker te kijken hoe alles werkt enzo. Nog een reden om de SolidFlex te verkiezen? Ander accu type maar verder.. Ik heb al goede ervaringen met LFP accu's.
Dank alvast voor de moeite, wordt gewaardeerd! groeten Buutvrij
Hoe moet ik deze grafiek lezen? Bij groen staat teruglevering, maar dit lijkt me eerst gebruikt te moeten worden om de batterij mee op te laden toch?Jan Workum schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:57:
NoM werkt uitstekend (totdat de batterij vol is of de vraag te hoog natuurlijk) Hier sinds half december een Powerflex 6kWh.
[Afbeelding]
De batterij zat waarschijnlijk vol toen hij begon terug te leveren.dreams2 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:21:
[...]
Hoe moet ik deze grafiek lezen? Bij groen staat teruglevering, maar dit lijkt me eerst gebruikt te moeten worden om de batterij mee op te laden toch?
:strip_exif()/f/image/pkkBkMc2T2xYgHbtBvFZ2YAC.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij gisteren: en savonds een kleine piek die de batterij niet kon opvangen. (Ik had ergens 4500 a 5000W piek).
Ik heb een 8kWh systeem.
Mijn ervaring is dat nul op de metering in grote lijnen wel goed werkt. Echter niet op de kleine getalletjes, het is altijd een heen en weer springen van leveren en terugleveren, meestal binnen een range van 20 Watt, soms duidelijk meer. Waar het bij mij echt mis gaat is met b.v. de inductie op lage stand of andere 'af en aan' apparaten, helaas gaat de batterij dan ongeveer in tegenfase compenseren met dus heel veel verkeer naar het grid.buutvrij schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 00:59:
Hallo allemaal, ik heb deze draad bijna geheel gelezen en ben van plan een Powerflex 6 kWh toren te bestellen.
Toch een paar vragen:
1 NoM met standaard P1/wifi aansturing ZONDER handelen en zonder eigen gebouwde SW etc. werkt goed?
2 Kan de Hybrid inverter unit zowel aan AC laden als met de zonnepanelen er aan? Zou nu een AC setup worden maar in toekomst misschien panelen er direct op.
3 Is het eigen stroomverbruik van de accu in idle modus nu definitief onder controle? (met settings in app)
Ik wil een systeem op NoM waar ik niet al te veel omkijken naar heb behalve in het begin natuurlijk om lekker te kijken hoe alles werkt enzo. Nog een reden om de SolidFlex te verkiezen? Ander accu type maar verder.. Ik heb al goede ervaringen met LFP accu's.
Dank alvast voor de moeite, wordt gewaardeerd! groeten Buutvrij
Misschien kunnen we dit eens aankaarten bij Indevolt...Nanuk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:33:
[...]
Mijn ervaring is dat nul op de metering in grote lijnen wel goed werkt. Echter niet op de kleine getalletjes, het is altijd een heen en weer springen van leveren en terugleveren, meestal binnen een range van 20 Watt, soms duidelijk meer. Waar het bij mij echt mis gaat is met b.v. de inductie op lage stand of andere 'af en aan' apparaten, helaas gaat de batterij dan ongeveer in tegenfase compenseren met dus heel veel verkeer naar het grid.
De grafiek toont wat er door de meter gaat. Groen is export, paars is import. De batterij is op een gegeven moment vol, de PV opwek minus huishoudelijk verbruik gaat het net op. Later op de dag is het verbruik hoger dan de opwek + levering batterij (max. 800W) en dan haal je stroom uit het net. In de nacht wordt alleen stroom uit de batterij gehaald mits voorradig.dreams2 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:21:
[...]
Hoe moet ik deze grafiek lezen? Bij groen staat teruglevering, maar dit lijkt me eerst gebruikt te moeten worden om de batterij mee op te laden toch?
PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh
Anyway hoe is het sluipverbruik van de accu zelf nu?
Dit zijn op zich dingen die mogelijk met softwareverbeteringen nog aangepakt kunnen worden. Misschien dat Indevolt het nog wel aan gaat pakken / als configuratie gaat bieden als maar genoeg mensen er naar vragen via hun support.buutvrij schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:25:
Inductie (heb ik ook) is op lage stand aan/uit/aan/uit etc. Er zit een schakelaar in de accu (sw met relais of zo?) die dan continu heen en weer moet. Dat is slijtage en wil je niet. De Homewizard accu gaat pas laden als ie een tijdje ( 10 - 20 sec.) 70 watt 'ziet'. Een accu die bij kleine vraag/aanbod continu heen en weer gaat van laden/ontladen slijt sneller (de schakeling dan, niet de cel)
Zit er echt een mechanisch relais (of contacter) in? Het lijk me veel logischer om dat met een SSR (solid state relais) op te lossen, die kon dergelijke frequenties van schakelen prima aan, vijftien jaar terug bij mijn brouwinstallatie om een 2 KW verwarmingselement elke twee seconden te schakelen.buutvrij schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:25:
Inductie (heb ik ook) is op lage stand aan/uit/aan/uit etc. Er zit een schakelaar in de accu (sw met relais of zo?) die dan continu heen en weer moet. Dat is slijtage en wil je niet. De Homewizard accu gaat pas laden als ie een tijdje ( 10 - 20 sec.) 70 watt 'ziet'. Een accu die bij kleine vraag/aanbod continu heen en weer gaat van laden/ontladen slijt sneller (de schakeling dan, niet de cel)
Sluipverbruik is slecht te meten omdat het via de batterij gaat. Maar het zit dicht tegen de kilowatt per dag aan volgens mijn berekening/inschatting.
[ Voor 8% gewijzigd door Nanuk op 28-02-2026 14:18 . Reden: aanvulling sluipverbruik ]
Niet echt te verantwoorden lijkt mij ?
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen
Je hebt het over een Indevolt SolidFlex, de PowerFlex is de voordeliger versie in 6kWh en je hebt nog de keuze met of zonder pv aansluitingen.r2504 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:24:
Aangezien de prijzen stilaan wat interessanter worden was ik de Indevolt even aan het vergelijk met een Marstek welke ook enorm populair is maar na wat rekenen kom ik tot de conclusie dat de Indevolt met 5.38 kW zo'n 800 euro duurder is wat de terugverdientijd niet echt ten goede komt. Concreet komt de Marstek op 23 cent/W, de Indevolt op 37 cent/W en zou een gelijke capaciteit dus 1200 versus 1901 euro kosten, 5 jaar terugverdien tijd zou bij de Indevolt dus bijna 8 jaar zijn !
Niet echt te verantwoorden lijkt mij ?
Een batterij wordt gebruikt om het overschot van je zonnepanelen tijdelijk in op te slaan. Op het moment dat de stroomvraag ik het huishouden groter is dan de zonnepanelen op dat moment leveren wordt de batterij aangesproken. Dat werkt 24/7 het hele jaar door. Er zijn daarnaast allerlei instellingen mogelijk.HappyDePappy schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:07:
Goedenavond PowerFlex gebruikers, ik sta aan de vooravond van een investering in de PowerFlex Eco 4-6 kWh. Ik heb wat vragen aan de community: weet iemand wat de bruikbare capaciteit is van de accu’s? Of waar te vinden? Is nodig, als onderdeel van de specificaties voor de gemeente subsidie, maar staat er niet bij. Deze vraag ook uitgezet bij thuisbatterij…. Als er een bewolkte dag is, wordt dan de accu leeggemaakt of alleen ‘s avonds? Dank alvast
Op bewolkte dagen produceren zonnepanelen ook. Afhankelijk van seizoen, systeemgrootte en batterijcapaciteit kan ook op bewolkte dagen de batterij geheel gevuld worden.
Bruikbare capaciteit van de 6kWh batterij is in principe 100% maar het is niet aan te raden voortdurend te ontladen tot 0% Standaard wordt de PowerFlex afgeleverd met een ingestelde minimumgrens van 5%, die grens kun je zelf instellen. Ik heb 15% ingesteld.
Ontladen onder de vijf procent weigert ie verder stroom te leveren. Verder moet je rekening houden met een rte (round trip efficiency) van rond de 75% op ac, direct laden vanuit je panelen zal iets voordeliger zijn. Verder niet vergeten dat het eigen gebruik van rond de 30 watt best wel substantieel is, de eerste KW per dag uit je panelen ben je dus eigenlijk al kwijt aan dat eigen gebruik na het rte verlies. In de zomer niet zo'n punt maar in de winter bij een niet al te grote installatie best wel funest voor het rendement.HappyDePappy schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:07:
Goedenavond PowerFlex gebruikers, ik sta aan de vooravond van een investering in de PowerFlex Eco 4-6 kWh. Ik heb wat vragen aan de community: weet iemand wat de bruikbare capaciteit is van de accu’s? Of waar te vinden? Is nodig, als onderdeel van de specificaties voor de gemeente subsidie, maar staat er niet bij. Deze vraag ook uitgezet bij thuisbatterij…. Als er een bewolkte dag is, wordt dan de accu leeggemaakt of alleen ‘s avonds? Dank alvast
Bypass uit en in deep stand-by, dan is het eigen gebruik nog maar 6Watt. Elders in dit topic beschreven.Nanuk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:38:
[...]
Ontladen onder de vijf procent weigert ie verder stroom te leveren. Verder moet je rekening houden met een rte (round trip efficiency) van rond de 75% op ac, direct laden vanuit je panelen zal iets voordeliger zijn. Verder niet vergeten dat het eigen gebruik van rond de 30 watt best wel substantieel is, de eerste KW per dag uit je panelen ben je dus eigenlijk al kwijt aan dat eigen gebruik na het rte verlies. In de zomer niet zo'n punt maar in de winter bij een niet al te grote installatie best wel funest voor het rendement.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan Workum op 28-02-2026 21:50 ]
Nee, ik heb het wel degelijk over de Powerflex... https://thuisbatterij.nl/...-of-ct-meter-van-indevoltJan Workum schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:04:
Je hebt het over een Indevolt SolidFlex, de PowerFlex is de voordeliger versie in 6kWh en je hebt nog de keuze met of zonder pv aansluitingen.
r2504 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:19:
[...]
Nee, ik heb het wel degelijk over de Powerflex... https://thuisbatterij.nl/...-of-ct-meter-van-indevolt
In de config die je toont heb je 8kWh in totaal. De omvormer heeft al 2kWh. Zo heb ik er ook een staan..
PS. Volgens https://nl.indevolt.com/p...alfvaste-lifepo4-batterij liggen de prijzen 500 euro duurder dan bij https://thuisbatterij.nl/...-of-ct-meter-van-indevolt
[ Voor 49% gewijzigd door r2504 op 28-02-2026 23:40 ]
Be small, act BIG.
Ja, volgens mij doet elk merk batterij dat waar panelen rechtstreeks op aangesloten kunnen worden.thaMini schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:18:
Stel trouwens dat ik mijn PV panelen aansluit op de Indevolt en deze raakt vol, gaat het overschot dan nog wel het net op? Ik kan dat niet goed uit de documentatie halen.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Helaas kan ik bevestigen dat dit niet het geval is.thaMini schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:18:
Stel trouwens dat ik mijn PV panelen aansluit op de Indevolt en deze raakt vol, gaat het overschot dan nog wel het net op? Ik kan dat niet goed uit de documentatie halen.
Zie bijgevoegde screenshot
[ Voor 35% gewijzigd door Wouzziej op 01-03-2026 09:49 ]
11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 2kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X
Ja, als je het goedkoopste systeem wilt, moet je voor de Marstek gaan.... Ik vond de modulariteit en de lichtere modules belangrijk om op zolder te krijgen. Alsook, moest ik willen, kan ik naar 10kWh gaan... De prijzen op thuisbatterij.nlnzijn goedkoper dan via de officiële site.r2504 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:29:
Bedankt voor de correctie al zit ik dan nog 300 euro duurder (maar wel iets meer capaciteit) maar minstens zo belangrijk voor mij de integratie met evcc welke er vandaag de dag precies nog niet is ?
PS. Volgens https://nl.indevolt.com/p...alfvaste-lifepo4-batterij liggen de prijzen 500 euro duurder dan bij https://thuisbatterij.nl/...-of-ct-meter-van-indevolt
Het artikel dat je toont, gaat over de SOLIDflex. Niet de 'gewone' Powerflex
Er is een open API. Als je echt graag een integratie met EVCC wil, is het mogelijk om zelf iets te schrijven? Kan je bijdragen aan de community ☺️
[ Voor 9% gewijzigd door Nexoez op 01-03-2026 10:01 ]
Duidelijk screenshot. Maar dat strookt toch niet wat hier wordt vermeld?Wouzziej schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Helaas kan ik bevestigen dat dit niet het geval is.
Zie bijgevoegde screenshot[Afbeelding]
Dan wordt het even uitvogelen hoe ik een en ander ga aansluiten. Zit op de wip om Solaredge eruit te gooien nu ik een defecte optimizer heb.
Misschien wordt het dan een unholy alliance van Enphase en Indevolt.
[ Voor 11% gewijzigd door thaMini op 01-03-2026 11:12 . Reden: Link toegevoegd ]
Be small, act BIG.
heb je grid feedin wel boven 0 gezet?Wouzziej schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:41:
[...]
Helaas kan ik bevestigen dat dit niet het geval is.
Zie bijgevoegde screenshot[Afbeelding]
waarschijnlijk is dit de Feed-in Power limit. ik heb de mijne nu op Zero Feed-in gezet. ik wil niet dat de accu ontlaad om het net te vullen. en het lijkt ook de net feedin proberen tegen te houden.Op dit moment is het nog niet mogelijk om deze functie uit te schakelen, maar Indevolt heeft aangegeven dat er binnenkort een schakeloptie in de app beschikbaar komt.
[ Voor 29% gewijzigd door kmf op 01-03-2026 11:31 ]
je vergelijkt de duurste solidflex (met mppt) met de goedkoopste powerflex (eco). en je vergeet dat je op indevolt. 6% korting kan krijgen middels een code En 100 euro korting met nieuwsbriefcode. beide code kan je stapelen.r2504 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:29:
Bedankt voor de correctie al zit ik dan nog 300 euro duurder (maar wel iets meer capaciteit) maar minstens zo belangrijk voor mij de integratie met evcc welke er vandaag de dag precies nog niet is ?
Die instellingen heb ik zo staan vanaf het begin. Toch zie ik over de loop van de dag dat er gemiddeld veel meer dan die 6 watt wordt geconsumeerd. Van de winter op dagen dat er verder niets gebeurde werd er zo nu en dan flink stroom getankt. Ik heb er een Shellyplug om te controleren en dat bevestigde mijn vermoeden alleen maar.Jan Workum schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:41:
[...]
Bypass uit en in deep stand-by, dan is het eigen gebruik nog maar 6Watt. Elders in dit topic beschreven.
Is een een batterij die beschermd staat (binnen) of niet? Mijn batterij gaat rond het vriespunt zichzelf warm houden (kost energie) om te voorkomen dat het ijsklontjes worden. Dat kost dus stroom, maar is niet erg representatief voor het gemiddelde standbygebruik over een heel jaar.Nanuk schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:50:
[...]
Die instellingen heb ik zo staan vanaf het begin. Toch zie ik over de loop van de dag dat er gemiddeld veel meer dan die 6 watt wordt geconsumeerd. Van de winter op dagen dat er verder niets gebeurde werd er zo nu en dan flink stroom getankt. Ik heb er een Shellyplug om te controleren en dat bevestigde mijn vermoeden alleen maar.
Ik heb zojuist in Lokalize Nederlanse vertalingen toegevoegd voor de Indevolt integratie. Deze zouden dan woensdag mee moeten gaan in de 2026.3 build. Aangezien ik zelf in het Engels werk en niet alle termen uberhaupt in de app voorkomen, ontvang ik graag feedback over termen die eventueel nog gewijzigd moeten worden (of je kan dit zelf doen via Lokalize).Xirt schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:24:
[...]
Kleine update m.b.t. de voortgang. Op dit moment zitten er drie platformen in de core: sensor, number, en switch. Ik heb een PR (hier) open staan voor het toevoegen van services / acties, maar gezien die iets complexer is denk ik niet dat die 2026.3 gaat halen. Dus kan je ongeveer onderstaande verwachten komende maand (met nog een hele lange lijst van sensoren buiten beeld):
[Afbeelding]
Je kan overigens aan de rechterkant al zien dat de development omgeving acties heeft aangezien ik deze aan het testen was.
Batterij staat binnen, Zal zelden of nooit onder de twaalf graden komen. Het viel gewoon op dat op dagen dat er weinig te doen was er opeens flink geladen werd. Of op dagen met weinig zon (<1 KWH/dag over) dat die KWh wel naar de batterij ging maar nooit iets terug kwam en ook het ladings percentage niet hoger werd.Xirt schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Is een een batterij die beschermd staat (binnen) of niet? Mijn batterij gaat rond het vriespunt zichzelf warm houden (kost energie) om te voorkomen dat het ijsklontjes worden. Dat kost dus stroom, maar is niet erg representatief voor het gemiddelde standbygebruik over een heel jaar.
Dus om meer te weten te komen een Shelly er tussen gehangen. Waardes komen niet echt overeen, de Shelly is ook nog minder optimistisch dan de batterij maar de trend is toch echt dat er een kleine KWh per dag verdwijnt. Voor de zomer lost zich dat wel op maar volgend winter zet ik het ding gewoon helemaal uit tenzij er grote fluctuaties in prijs zijn, voor die dagen kan die dan wel even opgestart worden.
Bij mij gaat er geen kWh per dag verloren, dat zou ik zeker opgemerkt hebben. Eens kijken of ik op een of andere wijze meetcijfers boven water kan halen.Nanuk schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:31:
[...]
Batterij staat binnen, Zal zelden of nooit onder de twaalf graden komen. Het viel gewoon op dat op dagen dat er weinig te doen was er opeens flink geladen werd. Of op dagen met weinig zon (<1 KWH/dag over) dat die KWh wel naar de batterij ging maar nooit iets terug kwam en ook het ladings percentage niet hoger werd.
Dus om meer te weten te komen een Shelly er tussen gehangen. Waardes komen niet echt overeen, de Shelly is ook nog minder optimistisch dan de batterij maar de trend is toch echt dat er een kleine KWh per dag verdwijnt. Voor de zomer lost zich dat wel op maar volgend winter zet ik het ding gewoon helemaal uit tenzij er grote fluctuaties in prijs zijn, voor die dagen kan die dan wel even opgestart worden.
Dat is het enige wat mij nog bevreemd. Dat er bij sommigen ongv. 1 kWh per dag stand-by verloren gaat en bij anderen niet? Als die 1 kWh nog boven op de verliezen m.b.t. RTE komt zou het best veel zijn.
Als iemand er nog wat over wil zeggen, graag. Sta op het punt de Powerflex met hybride 6 kWh te bestellen.
Zit er ook over te denken om Powerflex Hybride, met aantal uitbreidingsmodules, te bestellen.
Heb nu een Marstek Venus E, naar redelijke tevredenheid. Merk alleen wel dat ik voor ons verbruik, en ook de wens om een buffer voor nood aan te houden, te kort kom aan 5,12 kWh. En een tweede plaatsen is qua ruimte en voeding geen optie. Dus ik zou dan wrs de Venus E doorverkopen.
Ik ben erg enthousiast over de Indevolt. Ook omdat hij 1 van de weinigen is die een beetje AC uitgangsvermogen combineert met de mogelijkheid om zonnepanelen direct aan te sluiten (ben van plan om uiteindelijk 1 of 2 panelen op de schuur te leggen, ,zodat bij noodstroom er ook nog wat via PV bijgeladen kan worden). En dit voor een interessante prijs.
Maar bijna 1 kWh per dag verliezen aan sluipverbruik zou ik wel jammer vinden.....
Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Op een slechte winterdag zag ik dus 60 Wh bijladen onder de morgen wat ongeveer klopt met de data in de app, je kan een marge aanhouden tot 5% en instellen dat deze enkel met solar mag bijgeladen worden om een kleine buffer van 1 à 2% aan te houden, in nood laadt deze wel via het net.
De efficiëntie bij ontladen bij lage last is (80 à 110 watt) is ook maar 65 à 75%, op een nachtje sluipverbruik tikt dit dus wel aan, maar aan mijn injectietarief van 0,23 €c/kWh lig ik er ook niet echt van wakker, wetende dat afname me 28,04 €c/kWh kost , beter dat vermijden (een 120-voud dus - België!)
In dit standpunt vind ik het een dure oplossing om een batterij als noodbuffer te hanteren, de nacht doorkomen in de winter vergt ongeveer 2 kWh, dan ben je denk ik beter af met een goedkoop generatortje en een voorraad brandstof (benzine / diesel / LPG / Alkylaat ifv. houdbaarheid).
Even laten draaien, manueel vermogen voor op te laden instellen, batterijen opladen en de volgende uren doorkomen. (ik denk dat dit bij de Indevolt extra makkelijk kan via de stekker die je kan gebruiken als solar input?)
Ik denk niet dat een Marstek noemenswaardig beter is, ze adverteren allen graag met rendementen die geoptimaliseerd zijn op een hoger werkpunt, eerder maximaal vermogen waar je je zelden bevindt omdat de vaste verliezen van ongeveer 35 watt minder opvallen, jammer dat hier geen curves van beschikbaar zijn.
Hoogfrequent schakelen heeft nu eenmaal z'n schakelverliezen.
Ik had ergens gelezen dat de Zendure op dit vlak wel beter scoort.
Vind het zelf een prima batterijtje waar denk ik nog veel potentieel is en nog actief aan ontwikkeld wordt.
De Discord community is zo slecht nog niet.
[ Voor 16% gewijzigd door honda4life op 02-03-2026 19:24 ]
Een batterij koop je niet voor de noodbuffer, het is leuk meegenomen maar daar zal je zelden (1× per 5 jaar?) gebruik van maken. Eigen verbruik is ook niet spannend wetende dat dit stukje pv opbrengst anders op het net zou belanden.honda4life schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:18:
De basismodule heeft een eigenverbruik van 8 watt, per batterijmodule komt er 2 watt bij.
Op een slechte winterdag zag ik dus 60 Wh bijladen onder de morgen wat ongeveer klopt met de data in de app, je kan een marge aanhouden tot 5% en instellen dat deze enkel met solar mag bijgeladen worden om een kleine buffer van 1 à 2% aan te houden, in nood laadt deze wel via het net.
De efficiëntie bij ontladen bij lage last is (80 à 110 watt) is ook maar 65 à 75%, op een nachtje sluipverbruik tikt dit dus wel aan, maar aan mijn injectietarief van 0,23 €c/kWh lig ik er ook niet echt van wakker, wetende dat afname me 28,04 €c/kWh kost , beter dat vermijden (een 120-voud dus - België!)
In dit standpunt vind ik het een dure oplossing om een batterij als noodbuffer te hanteren, de nacht doorkomen in de winter vergt ongeveer 2 kWh, dan ben je denk ik beter af met een goedkoop generatortje en een voorraad brandstof (benzine / diesel / LPG / Alkylaat ifv. houdbaarheid).
Even laten draaien, manueel vermogen voor op te laden instellen, batterijen opladen en de volgende uren doorkomen. (ik denk dat dit bij de Indevolt extra makkelijk kan via de stekker die je kan gebruiken als solar input?)
Ik denk niet dat een Marstek noemenswaardig beter is, ze adverteren allen graag met rendementen die geoptimaliseerd zijn op een hoger werkpunt, eerder maximaal vermogen waar je je zelden bevindt omdat de vaste verliezen van ongeveer 35 watt minder opvallen, jammer dat hier geen curves van beschikbaar zijn.
Hoogfrequent schakelen heeft nu eenmaal z'n schakelverliezen.
Ik had ergens gelezen dat de Zendure op dit vlak wel beter scoort.
Vind het zelf een prima batterijtje waar denk ik nog veel potentieel is en nog actief aan ontwikkeld wordt.
De Discord community is zo slecht nog niet.
Ik heb 3 setjes Powerflex (1x hybride en 2x Eco) van 6kW = 18kW. Omgerekend verlies ik per dag dus 0,7kW aan 'eigengebruik'. Is niet een exacte berekening, maar globaal komt het hier wel op neer.
Dat beschouw ik als zeer aanvaardbaar (1% bij standby per 6 uur) Dat eigen verbruik/verliezen hoger liggen bij laden/ontladen begrijp ik ook. Sommigen rapporteren toch wat meer onduidelijke activiteiten aangaande eigen verbruik van de accu. Waarschijnlijk toch een instellings dingetje in de app??johansen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:45:
Ik heb even in m'n HA gekeken naar de SOC van de batterijen wanneer ze alleen stand-by staan. Wat ik zie is dat ze ongeveer 1% aan SOC verliezen per (ongeveer) 6 uur. Dus 4% per dag.
Ik heb 3 setjes Powerflex (1x hybride en 2x Eco) van 6kW = 18kW. Omgerekend verlies ik per dag dus 0,7kW aan 'eigengebruik'. Is niet een exacte berekening, maar globaal komt het hier wel op neer.
Ik ben voornemens om morgen de Powerflex te bestellen.

bevindingen:
de accu gaat ook met zonnepaneel opladen. OOK bij offgridsituatie. dat is handig om te weten. dat biedt mogelijkheden.
helaas gaat2 zonnepanelen in serie of parallel niet lukken.
(JA Solar JAM60S01-300/PR):
Pmax: 300 W
Voc (open klem): 36,85 V
Vmp (op MPPT): 32,26 V
Isc: 9,75 A
Imp: 9,30 A
dan wordt het maar 1 zonnepaneel per mppt.... dat is zonde..
[ Voor 29% gewijzigd door kmf op 03-03-2026 12:47 ]
Dank je wel. Ik was er even klaar mee dus vandaar dat ik pas laat reageer.lemval schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:41:
Voor het verbruik: zie mijn reactie lemval in "Het grote Indevolt thuisbatterij topic" De Powerflex ECO (dus zonder module voor zonnepanelen) gebruikt continu tussen de 10 en 15 Watt uit eigen opslag in deep standby met NOM-stand. Verbruik gaat omhoog zodra NOM actief wordt (zo'n 25 Watt extra) en nog meer als daadwerkelijk wordt geladen. Verder is er gebruik indien de discharge limit wordt overschreden; de accu gaat dan weer laden tot het vereiste minimum niveau. Reden dat ik automatisering heb toegevoegd die bij een bepaalde SOC-waarde (bijv. 10%) met een lagere limiet (bijv. 5%) de 'Max AC output power' op 0 zet en weer op 800 als de SOC-waarde weer hoger is (bijv. 15%).
Ik heb inderdaad altijd NOM aanstaan, regelen doe/deed ik met aansturen via andere parameters. Tijd om binnenkort eens een uurtje te besteden aan betere automatisering dus. Stiekum hoop ik een beetje dat na de release en updates van @Xirt er iemand nog een mooie bleuprint wet te fabriceren. Ik durf wel te stellen dat ik zelf vrijwel geheel yaml e.d. vermijdt bij automatiseringen.
Maar goed, mijn automatisering ombouwen dat ik NOM alleen aan heb staan als het nuttig is moet me nog wel lukken in een verloren uurtje.
Of je zet er een DC-DC converter met eigen MPTT tussen die wel de juiste voltage/amperages kan leveren .. en dus nooit te veel gaat leveren .. geen idee of je de MPTT checks kan uitzetten en hoe een DC-DC converter daar mee overweg gaat als de batterij dat wel gaat proberen.kmf schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:41:
even experimenteren met een portable flexibel zonnepaneel:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
bevindingen:
de accu gaat ook met zonnepaneel opladen. OOK bij offgridsituatie. dat is handig om te weten. dat biedt mogelijkheden.
helaas gaat2 zonnepanelen in serie of parallel niet lukken.
(JA Solar JAM60S01-300/PR):
Pmax: 300 W
Voc (open klem): 36,85 V
Vmp (op MPPT): 32,26 V
Isc: 9,75 A
Imp: 9,30 A
dan wordt het maar 1 zonnepaneel per mppt.... dat is zonde..
Maar met 4 inputs en een max input vermogen voor die 4 is het misschien geen eens een echt probleem.
het grote probleem is meer om 4x2 solar kabels naar binnen te leidn. zo;n grote gat wil ik niet maken.duvekot schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:59:
[...]
Of je zet er een DC-DC converter met eigen MPTT tussen die wel de juiste voltage/amperages kan leveren .. en dus nooit te veel gaat leveren .. geen idee of je de MPTT checks kan uitzetten en hoe een DC-DC converter daar mee overweg gaat als de batterij dat wel gaat proberen.
Maar met 4 inputs en een max input vermogen voor die 4 is het misschien geen eens een echt probleem.
Homewizard P1 vanavond gekoppeld (2 PF2000 in cluster setup). Lijkt goed te werken. Draait nu een paar uur NOM en ik zie geen verschil met de Indevolt P1. De komende dagen maar eens kijken of dat zo blijft. Scheelt weer een P1 in de meterkast.johansen schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:53:
Ik zie dat er een nieuwe firmwareupdate is. Ook met support voor andere P1 meters.[Afbeelding]
hoe bevalt de cluster? ik twijfel heel erg of ik niet ook een cluster wil hebben. (puur voor de leuk) Beheer je dan de cluster, of individeel systeem vraag ik me af namelijk.Cranfbob2UI schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:01:
[...]
Homewizard P1 vanavond gekoppeld (2 PF2000 in cluster setup). Lijkt goed te werken. Draait nu een paar uur NOM en ik zie geen verschil met de Indevolt P1. De komende dagen maar eens kijken of dat zo blijft. Scheelt weer een P1 in de meterkast.
[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 04-03-2026 11:25 ]
Ik zit eens te kijken naar de SoC van mijn Solidflex eco, staat op standby (nog geen P1 meter aangesloten), en ik zie hem van gisteravond 64% naar 54% teruglopen zonder dat hij iets heeft terug geleverd. Dat is toch wel een vrij beroerde score eigenlijk. Eens kijken of hier nog iets aan te sleutelen valt.johansen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:45:
Ik heb even in m'n HA gekeken naar de SOC van de batterijen wanneer ze alleen stand-by staan. Wat ik zie is dat ze ongeveer 1% aan SOC verliezen per (ongeveer) 6 uur. Dus 4% per dag.
[ Voor 18% gewijzigd door dreams2 op 04-03-2026 12:29 ]
Ik draai ook een cluster van 2x 10kwh. Werkt goed hoor, je stelt het cluster in qua energy-mode etc. Het systeem verdeelt dan automatisch onder de geclusterde devices. Soms staat 1 accu bijvoorbeeld even op 71% soc en de andere op 69%, dan verdeelt hij e.e.a. qua levering en teruglevering zodat ze plusminus gelijk op lopen.kmf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:24:
[...]
hoe bevalt de cluster? ik twijfel heel erg of ik niet ook een cluster wil hebben. (puur voor de leuk) Beheer je dan de cluster, of individeel systeem vraag ik me af namelijk.
Je kan ook de individuele torentjes uit het cluster nog monitoren en hiervoor individuele instellingen doen.
Staat Bypass Socket op OFF. En Deep Standby aan voor de gehele dag (dus van 00:00 - 24:00)? Zo niet, probeer dat eens.dreams2 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:28:
[...]
Ik zit eens te kijken naar de SoC van mijn Solidflex eco, staat op standby (nog geen P1 meter aangesloten), en ik zie hem van gisteravond 64% naar 54% teruglopen zonder dat hij iets heeft terug geleverd. Dat is toch wel een vrij beroerde score eigenlijk. Eens kijken of hier nog iets aan te sleutelen valt.[Afbeelding]
En hoe zit het met de torentjes limiet? mijn huidige toren heeft zijn eigen groep en staat nu op 2000W, maar een tweede op een andere fase, in een gedeelde groep moet maar 800W hebben.samvdheijden schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:44:
[...]
Ik draai ook een cluster van 2x 10kwh. Werkt goed hoor, je stelt het cluster in qua energy-mode etc. Het systeem verdeelt dan automatisch onder de geclusterde devices. Soms staat 1 accu bijvoorbeeld even op 71% soc en de andere op 69%, dan verdeelt hij e.e.a. qua levering en teruglevering zodat ze plusminus gelijk op lopen.
Je kan ook de individuele torentjes uit het cluster nog monitoren en hiervoor individuele instellingen doen.
hoe verdeeld de cluster dan de lading als ik zeg max charge 2400 instel voor de cluster (of kan je dan zelfs op 2800 instellen?
[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 04-03-2026 13:55 ]
Bij mij staan ze gewoon beiden op aparte groepen. Per device ingesteld op 2400W, dus 4800W totaal als cluster. Je kan per device een limiet instellen, dus je cluster komt in jouw geval dan uit op inderdaad 2800W qua limiet (als ik de instelling van je huidige device pak). Waarvan er dan max 2000 naar de ene gaat, en max 800 naar de andere.kmf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:55:
[...]
En hoe zit het met de torentjes limiet? mijn huidige toren heeft zijn eigen groep en staat nu op 2000W, maar een tweede op een andere fase, in een gedeelde groep moet maar 800W hebben.
hoe verdeeld de cluster dan de lading als ik zeg max charge 2400 instel voor de cluster (of kan je dan zelfs op 2800 instellen?
[ Voor 3% gewijzigd door samvdheijden op 04-03-2026 14:00 ]
ok, super... heb jij alleen 1 systeem? ik ga waarschijnlijk een powerflex ac bij halen naast mijn solidflex nu. neem aan dat ze goed te clusteren zijn.samvdheijden schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:59:
[...]
Bij mij staan ze gewoon beiden op aparte groepen. Per device ingesteld op 2400W, dus 4800W totaal als cluster. Je kan per device een limiet instellen, dus je cluster komt in jouw geval dan uit op inderdaad 2800W qua limiet. Waarvan er max 2000 naar de ene gaat, en max 800 naar de andere.
Ik heb 2x de powerflex 2000 hybride, met 4 batterijen per omvormer, dus 10kwh per device. Geen idee eigenlijk of powerflex en solidflex te combineren zijn in 1 cluster. Misschien even navraag doen bij Indevolt of Thuisbatterij.nl.kmf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:01:
[...]
ok, super... heb jij alleen 1 systeem? ik ga waarschijnlijk een powerflex ac bij halen naast mijn solidflex nu. neem aan dat ze goed te clusteren zijn.
Thanks! Ik werk nog aan verbeteringen (real-time control, auto-discovery, etc.), maar de huidige versie zou al goed bruikbaar moeten zijn. Dus vanaf vandaag is er support voor Indevolt vanuit de HA coreMediacj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:47:
@Xirt Ik heb je mooie integratie aan de topicstart toegevoegd!
Hier dezelfde ervaring. Heb nu ook 4 zonnepanelen op 1 van de torentjes aangesloten (4x400Wp). Daarnaast nog 10 zonnepanelen via losse omvormer. Ook dat wordt goed verdeeld, torentjes laden dus ongeveer gelijk op.samvdheijden schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:44:
[...]
Ik draai ook een cluster van 2x 10kwh. Werkt goed hoor, je stelt het cluster in qua energy-mode etc. Het systeem verdeelt dan automatisch onder de geclusterde devices. Soms staat 1 accu bijvoorbeeld even op 71% soc en de andere op 69%, dan verdeelt hij e.e.a. qua levering en teruglevering zodat ze plusminus gelijk op lopen.
Losse aansturing (via Homey) werkt nog steeds prima maar gebruik ik in de praktijk nog alleen voor monitoring. Cluster in standaard NOM werkt prima.
Ik zie dat jouw git repo een pull request heeft om hacs.json te maken. is dat niet handiger dan in HA core krijgen?Xirt schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:55:
[...]
Thanks! Ik werk nog aan verbeteringen (real-time control, auto-discovery, etc.), maar de huidige versie zou al goed bruikbaar moeten zijn. Dus vanaf vandaag is er support voor Indevolt vanuit de HA core.
Indevolt nu native in Home Assistant geïntegreerd!
Hallo Indevolt-familie! 👋
Groot nieuws met Home Assistant 2026.3.0:
De Indevolt-integratie is nu officieel en native!
Direct in HA → Instellingen → Integratie toevoegen → zoek „Indevolt“.
Wat dit voor jullie betekent:
Volledige lokale bediening (Gen 2): automatiseer laadlimieten (Input), ontlaadlimieten (Output) en schakel AC-modi direct vanuit HA – geen alleen-lezen meer!
Universele compatibiliteit: werkt met elke stroomtang (Linky via Lixee, Zigbee-sensoren enz.
👉Officiële HA-documentatie: https://www.home-assistan...tions/indevoltBijgewerkte
👉Indevolt HA Application Note (v1.3)
Meer weergegeven data + volledige apparaatbedieningsfuncties
→ https://bit.ly/407IRZJ
Veel plezier met automatiseren! ☀️🔋
Indevolt Team
Hij zit al in de core (sinds gisteren) op real-time control na. Een PR voor real-time control staat al open en ik hoop dat deze gemerged kan worden voor 2026.4. Mijn focus ligt daar dus momenteel op, want dat is voor de eindgebruiker de makkelijkste route.kmf schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:35:
[...]
Ik zie dat jouw git repo een pull request heeft om hacs.json te maken. is dat niet handiger dan in HA core krijgen?
helemaal top, er zit een foutje in het linkje trouwens ( https://www.home-assistan...tions/indevoltBijgewerkte )MGZ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:04:
Op fb stond dit:
Indevolt nu native in Home Assistant geïntegreerd!
Hallo Indevolt-familie! 👋
Groot nieuws met Home Assistant 2026.3.0:
De Indevolt-integratie is nu officieel en native!
Direct in HA → Instellingen → Integratie toevoegen → zoek „Indevolt“.
Wat dit voor jullie betekent:
Volledige lokale bediening (Gen 2): automatiseer laadlimieten (Input), ontlaadlimieten (Output) en schakel AC-modi direct vanuit HA – geen alleen-lezen meer!
Universele compatibiliteit: werkt met elke stroomtang (Linky via Lixee, Zigbee-sensoren enz.
👉Officiële HA-documentatie: https://www.home-assistan...tions/indevoltBijgewerkte
👉Indevolt HA Application Note (v1.3)
Meer weergegeven data + volledige apparaatbedieningsfuncties
→ https://bit.ly/407IRZJ
Veel plezier met automatiseren! ☀️🔋
Indevolt Team
Je moet de hele folder verwijderen, want een custom component heeft voorrang op een core integratie. Daarna heb ik - na een restart - zelf de entry verwijderd via de GUI (die had inmiddels een error state) en deze opnieuw toegevoegd (waarbij je dan gebruik maakt van de core integratie).klecocq schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:33:
@Xirt : Wanneer je reeds de custom HA integratie gebruikt, moet je deze van volledig verwijderen alvorens de nieuwe standaard HA integratie te gebruiken? En dus ook allle automatisaties terug aanpassen?
Afhankelijk van wanneer je voor het laatst de integratie gepulled hebt vanaf mijn repo kan het zijn dat enkele entity namen aangepast zijn (ik heb ze zelf ook gecontroleerd, maar leek mee te vallen).
Top, alvast bedankt!Xirt schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:08:
[...]
Je moet de hele folder verwijderen, want een custom component heeft voorrang op een core integratie. Daarna heb ik - na een restart - zelf de entry verwijderd via de GUI (die had inmiddels een error state) en deze opnieuw toegevoegd (waarbij je dan gebruik maakt van de core integratie).
Afhankelijk van wanneer je voor het laatst de integratie gepulled hebt vanaf mijn repo kan het zijn dat enkele entity namen aangepast zijn (ik heb ze zelf ook gecontroleerd, maar leek mee te vallen).
Werkt super!Xirt schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:55:
[...]
Thanks! Ik werk nog aan verbeteringen (real-time control, auto-discovery, etc.), maar de huidige versie zou al goed bruikbaar moeten zijn. Dus vanaf vandaag is er support voor Indevolt vanuit de HA core.
Kleine tip, wellicht voor de documentatie, maar anders voor anderen die hier tegenaan lopen: standaard stond mijn batterij qua lokale API op "http digest", waardoor ik bij het toevoegen in home assistant een "unknown error" kreeg. Nadat ik via de indevolt app in de settings de lokale API op "http" gezet had werkte alles perfect.
EDIT: of gewoon in parallel en later mergen: https://github.com/home-a...e-assistant.io/pull/43940
[ Voor 27% gewijzigd door Xirt op 05-03-2026 16:53 ]
De app kijkt naar voorspelde zon, je gemiddelde energiegebruik per kwartier in huis, of het slim is bij zonoverschot de batterij daarmee te laden of toch terug te leveren aan het net (afhankelijk van je tarieven envoorwaarden en de RTE van je batterijen). Bij dure uren je accu leeg te dumpen op het net, altijd een minimale SOC houden, noem maar op. Neem dus daar ook maar s een kijkkje, zeker nu Indevolt er dus rechtstreeks mee wordt gestuurd!
https://homey.app/nl-nl/a...-voor-ThuisBatterij/test/
[ Voor 5% gewijzigd door motterspeer op 05-03-2026 22:08 . Reden: linkje vergeten :-) ]
Heeft iemand hier al eens mee geprutst?
Be small, act BIG.
Mee gespeeld, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Uiteindelijk een splitter gekocht. Bijvoeden hoeft zover ik weet enkel bij DSMR4 of lager. Ik gebruik de homewizard actieve splitter zonder bijvoeding.Martijn02 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:12:
Vraagje over de Solarman P1 lezer: Ik overweeg een setje Indevolt accu's aan te schaffen. Maar heb op dit moment al een slimmelezer aan de P1 poort van mijn meter hangen welke ik uitlees met dsmr-reader. Nu kan ik natuurlijk met een splitter aan de gang om de Solarman ernaast te kunnen hangen, maar die moet je dan weer extra voeden enz. Dus ik vroeg me af of het misschien mogelijk is om de Solarman (naast dat de accu's er gebruik van maken) uit te kunnen lezen. Ik zie dat er een home assistent integratie voor is, maar ik weet niet of die nog werkt nadat de lezer aan een Indevolt accu is gekoppeld.
Heeft iemand hier al eens mee geprutst?
Met de HA integration van @Xirt . Heb je de app dan nog wel nodig? De HA integration gebruikt de zelfde API als de App ...dus als alles er straks in zit dan heb je de app misschien alleen nog maar nodig voor de initiële configuratie zoals WiFi etc.MGZ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:57:
Ik zit (nog steeds) te twijfelen tussen Indevolt en Zendure. Is de app van Indevolt ondertussen al wat verbeterd? In het begin was het een groot verschil t.o.v. Zendure. Maar omdat het prijsverschil best aanzienlijk is twijfel ik. Tuurlijk de hogere prijs valt best te verklaren, maar als Indevolt netjes NOM kan draaien (wat uiteindelijk de bedoeling is) dan maakt het denk ik niet uit met welk merk dat dat doel bereikt wordt toch.
Waarom ik over de app vroeg,ik heb nog geen stapjes gezet in de wereld van HA,dus het zal in eerste instantie via de app gaanduvekot schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Met de HA integration van @Xirt . Heb je de app dan nog wel nodig? De HA integration gebruikt de zelfde API als de App ...dus als alles er straks in zit dan heb je de app misschien alleen nog maar nodig voor de initiële configuratie zoals WiFi etc.
Dan ligt het er echt aan wat je wil zien ... Dus welke gegevens zou je willen zien?MGZ schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:58:
[...]
Waarom ik over de app vroeg,ik heb nog geen stapjes gezet in de wereld van HA,dus het zal in eerste instantie via de app gaan
A: Powerflex 2000 eco 2kwh
Eigen groep
Laden/ontladen 2400/2400
B: Powerflex 2000 eco 2kwh
Gedeelde groep
Laden/ontladen 2400/800
Beiden geplaatst in één cluster aangestuurd door Solarman p1 meter
Het probleem van deze setup is dat laden met 2400 watt gaat, maar ontladen gaat wisselend met 5 seconden met 2400 watt en 5 seconden 800 watt. Je zou verwachten dat de software dit slim aanstuurt, namelijk dat hij gewoon 2400 watt levert totdat de batterij leeg is en dan overschakelt naar 800 wat van de 2e batterij. Nu beschik ik dus niet over de volledige capaciteit en moet ik stroom van het net afnemen terwijl er batterij met 2400 watt de helft van de tijd niets staat te doen.
Ik had ze hiervoor niet in een cluster gezet, maar toen waren beide batterijen in no time leeg omdat de ene de andere stond op te laden. Je kunt ze dus niet beiden op NOM zetten. Je zou kunnen overwegen op één batterij op NOM te zetten en de 2e via een ontlaadschema proberen zoveel mogelijk buiten de zonuren te ontladen, maar dat is in mijn geval geen optie; mijn gemiddeld gebruik in de nacht is 150-200 watt, met geluk net aan 2 kwh. Dan had ik beter geen 2e omvormer moeten kopen, maar een extra losse batterij.
Een extra groep aanleggen is nu geen optie, de groepenkast is vol. Uitbreiden gaat tussen 500-1000 euro kosten.
Ik had bewust 2 omvormers gekocht omdat ik ook 4 losse batterijmodules er bij heb besteld zodat ik 2 x 6 kwh heb met het idee om 1 op 2400 watt op een eigen groep en 1 op een gedeelde groep te zetten. Twee omvormers op dezelfde eigen groep kan, maar mag niet volgens Indevolt.
Heeft iemand een ander idee hoe ik het kan oplossen?
Helaas wel, want de integratie kan al veel, maar toont niet de power meter settings, en je kan niet (dis)charge-schedules doorgeven, of force (dis)carge doen in realtime control mode, wat ik ook heel erg mis (en wat de reden van mij is om de app te openen): de PV opwek van zonnepanlen direct aangesloten op de Indevoltduvekot schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Met de HA integration van @Xirt . Heb je de app dan nog wel nodig? De HA integration gebruikt de zelfde API als de App ...dus als alles er straks in zit dan heb je de app misschien alleen nog maar nodig voor de initiële configuratie zoals WiFi etc.
[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 06-03-2026 21:13 ]
belangrijkste vraag: heb je Home Assistant of iets dergelijks? Deze week was ik aan het experimenteren, en de Indevolt was een nacht leeeggetrokken door mijn andere thuisbattrij, dus heb ik een automation gedaan dat als mijn ALpha voor NOM zorgt in de avond/ochtend (duurste, hoogste verbruik voor warm water) de indevolt losgekoppeld is van het net middels een smartstekker. (met de integratie kan ik ook de ontlaadvermogen op 0 zetten, maar een smartstekker is makkelijker en sneller).huijbreghs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:00:
Hier een nieuwe gebruiker van Indevolt...ik moet helaas zeggen dat ik nog niet helemaal blij ben met het systeem. Even mijn setup:
A: Powerflex 2000 eco 2kwh
Eigen groep
Laden/ontladen 2400/2400
B: Powerflex 2000 eco 2kwh
Gedeelde groep
Laden/ontladen 2400/800
Beiden geplaatst in één cluster aangestuurd door Solarman p1 meter
Het probleem van deze setup is dat laden met 2400 watt gaat, maar ontladen gaat wisselend met 5 seconden met 2400 watt en 5 seconden 800 watt. Je zou verwachten dat de software dit slim aanstuurt, namelijk dat hij gewoon 2400 watt levert totdat de batterij leeg is en dan overschakelt naar 800 wat van de 2e batterij. Nu beschik ik dus niet over de volledige capaciteit en moet ik stroom van het net afnemen terwijl er batterij met 2400 watt de helft van de tijd niets staat te doen.
Ik had ze hiervoor niet in een cluster gezet, maar toen waren beide batterijen in no time leeg omdat de ene de andere stond op te laden. Je kunt ze dus niet beiden op NOM zetten. Je zou kunnen overwegen op één batterij op NOM te zetten en de 2e via een ontlaadschema proberen zoveel mogelijk buiten de zonuren te ontladen, maar dat is in mijn geval geen optie; mijn gemiddeld gebruik in de nacht is 150-200 watt, met geluk net aan 2 kwh. Dan had ik beter geen 2e omvormer moeten kopen, maar een extra losse batterij.
Een extra groep aanleggen is nu geen optie, de groepenkast is vol. Uitbreiden gaat tussen 500-1000 euro kosten.
Ik had bewust 2 omvormers gekocht omdat ik ook 4 losse batterijmodules er bij heb besteld zodat ik 2 x 6 kwh heb met het idee om 1 op 2400 watt op een eigen groep en 1 op een gedeelde groep te zetten. Twee omvormers op dezelfde eigen groep kan, maar mag niet volgens Indevolt.
Heeft iemand een ander idee hoe ik het kan oplossen?
deze paar dagen ben ik ook bezig met een algoritme, dat beide systemen optimaal kunnen opladen van de pv-opwek. (de indevolt mag dan een percentage opnemen van de pv opwek, terwijl meerendeels door de Alpha opgezogen mag worden)
Ik ben altijd huiverig om batterijen 'cold turkey' af te sluiten van het grid (behalve telefoon e.d.). Maar met mn auto en huisbatterij zal ik bij voorkeur het apparaat het laden cq ontladen later regelen en dus niet zomaar de spanning er af halen. Ooit is het bms van een laptop van naar de Filistijnen gegaan namelijk door regelmatig de spanning van en op de voeding te halen.kmf schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:23:
de indevolt losgekoppeld is van het net middels een smartstekker. (met de integratie kan ik ook de ontlaadvermogen op 0 zetten, maar een smartstekker is makkelijker en sneller).
Kan iemand mijn angst ontkrachten of bevestigen?
dan kan je gewoon de limiet via api op 0 zetten, dan kan ie netjes naar beneden rampen.. En je hebt gelijk. de thuisaccu is wel gemaakt voor noodstroom, maar vast niet om binnen korte tijd meerdere keren offgrid te gaan. daarentegen, met mijn DIY accu's heb ik de charger ook een jaar lang meerdere keren met dezelfde smartstekker offgrid gehaald.Nanuk schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:05:
[...]
Ik ben altijd huiverig om batterijen 'cold turkey' af te sluiten van het grid (behalve telefoon e.d.). Maar met mn auto en huisbatterij zal ik bij voorkeur het apparaat het laden cq ontladen later regelen en dus niet zomaar de spanning er af halen. Ooit is het bms van een laptop van naar de Filistijnen gegaan namelijk door regelmatig de spanning van en op de voeding te halen.
Kan iemand mijn angst ontkrachten of bevestigen?
Het ding lijkt alleen goed te werken als ik hem direct aan de slimme meter hang. Als ik hem aan een gevoede Homewizard splitter hang wil hij niet online komen.
Be small, act BIG.
Nee, geen HA hier. En voor een systeem van 3000 euro die NOM adverteerd mag je verwachten dat je daar niet zelf voor hoeft te klootviolen. Als ik in de Indevolt app de batterijen aan elkaar koppel, en het gevraagde vermogen is <1600 watt, dan wordt dat netjes over 2 batterijen verdeeld, beiden gaan ze 800 leveren. Maar als het gevraagde vermogen >1600 watt is, dan snapt het systeem het niet meer. Is het san softwarematig onmogelijk om naar de ingestelde max output te kijken van de individuele batterijen en dan het gevraagde vermogen daarover te verdelen (te weten 800 van de 800 watt en 1200 van de 2400 watt wanneer je 2000 watt vraagt?)kmf schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:23:
[...]
belangrijkste vraag: heb je Home Assistant of iets dergelijks?
Kan zijn dat de splitter een eigen voeding nodig heeft en je kunt proberen de solarman in een andere poort van de splitter te steken. Bij mij hielpen deze 2 maatregelen dankzij tips van slimme Tweakers in dit topic.thaMini schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:14:
Heeft iemand nog tips wat betreft de Solarman dongle?
Het ding lijkt alleen goed te werken als ik hem direct aan de slimme meter hang. Als ik hem aan een gevoede Homewizard splitter hang wil hij niet online komen.
Dat bedoelde ik met een gevoede splitter.
Ik zal een andere USB-C voeding eraan hangen, misschien is dat het.
Edit: Dat was de truc, andere USB-C kabel en stekker. Binnenkort maar eens uitzoeken wat het verschil is.
[ Voor 30% gewijzigd door thaMini op 06-03-2026 21:44 . Reden: Probleem opgelost. ]
Be small, act BIG.
Ik doe een gokje dat ze beiden op hetzelfde max. uitgangsvermogen ingesteld moeten worden, aangezien 1 exemplaar niet op een dedicated groep zit zul je niet meer dan 2x800W kunnen trekken. Je kunt de vraag ook voorleggen aan thuisbatterij punt nl. Ik hoor graag de bevindingen want ik ga mijn exemplaar ook uitbreiden.huijbreghs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:25:
[...]
Nee, geen HA hier. En voor een systeem van 3000 euro die NOM adverteerd mag je verwachten dat je daar niet zelf voor hoeft te klootviolen. Als ik in de Indevolt app de batterijen aan elkaar koppel, en het gevraagde vermogen is <1600 watt, dan wordt dat netjes over 2 batterijen verdeeld, beiden gaan ze 800 leveren. Maar als het gevraagde vermogen >1600 watt is, dan snapt het systeem het niet meer. Is het san softwarematig onmogelijk om naar de ingestelde max output te kijken van de individuele batterijen en dan het gevraagde vermogen daarover te verdelen (te weten 800 van de 800 watt en 1200 van de 2400 watt wanneer je 2000 watt vraagt?)
ik heb hier nog een systeem van 9000 euro. maar als ik wil dat het naar mijn wensen in mijn vreemde situatie wilt laten werken, moet ik toch wat aandacht aan besteden.huijbreghs schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:25:
[...]
Nee, geen HA hier. En voor een systeem van 3000 euro die NOM adverteerd mag je verwachten dat je daar niet zelf voor hoeft te klootviolen. Als ik in de Indevolt app de batterijen aan elkaar koppel, en het gevraagde vermogen is <1600 watt, dan wordt dat netjes over 2 batterijen verdeeld, beiden gaan ze 800 leveren. Maar als het gevraagde vermogen >1600 watt is, dan snapt het systeem het niet meer. Is het san softwarematig onmogelijk om naar de ingestelde max output te kijken van de individuele batterijen en dan het gevraagde vermogen daarover te verdelen (te weten 800 van de 800 watt en 1200 van de 2400 watt wanneer je 2000 watt vraagt?)
de clustering is volgens mij niet een geadverteerde USP, als het niet naar behoren werkt: heb je je instellingen goed staan. ik merk dat veel instellingen elkaar tegen werken in 1 systeem, laat staan in een cluster.
:strip_exif()/f/image/kR2unVwo1I6SBiJcJVamOT81.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kNUltpIUhslPx1m69K23740o.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Tvr9INzy67a7YHfeBkt4tljx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Tu90aZEQEObSRGjPmZBAUQQC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KiFYMl51XkZa2aRo7OskbEXa.png?f=fotoalbum_large)