• Lantash
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-02 16:22
Ik heb een overkapping waar een stroomkabel met een splitsing naartoe loopt. Hier mag ik geen omvormer mee verbonden, tenzij ik de splitsing weghaal. Nu vroeg ik me af, mag ik 4 zonnepanelen op dat dak leggen, als ik er een Powerflex Hybride tussen zet? Is dit een extra voordeel van de Hybride?

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:50
ik zit even wat te rekenen over een mogelijke indevolt powerflex 2000 met uitbreidingsaccu's.

huishouden: 2 personen
We verbruiken per dag gemiddeld nu ~ 8 kwh, 'standaard idle verbruik' van het huis rond de 200 watt continu. Vast contract tarief t/m februari 2027.

Verwarming middels cv(gas, verbruik < 600 m3/jaar), geen directe plannen voor een warmtepomp de komende 10 jaar want cv is net nieuw en huis A+ label. Wellicht wel ooit een airco maar niks concreets nog.

Zonnepanelen opbrengst ~ 4800 kwh per jaar. Zonnepanelen beginnen rond 11.00 echt wat op te brengen en gaan zomers tot ~ 21.00 door met opbrengst. Piek zonnestroom rond 16.00 uur.
Direct verbruik van zonnestroom ligt nu rond de 20%.

Ik heb de jaaropbrengst van de zonnepanelen per dag in een excelsheet gezet en daarbij wat formules losgelaten:

aantal dagen met meer dan 4kwh zp opbrengst 285
aantal dagen met meer dan 6kwh zp opbrengst 254
aantal dagen met meer dan 8kwh zp opbrengst 234
aantal dagen met meer dan 15kwh zp opbrengst 153

Van die zonnepanelenopbrengst moet dan nog het zelfverbruik (die 20% af) en er moet nog rekening gehouden worden met ~ 80% RTE van de accu.

Wat is dan handig voor ons kwa capaciteit wat nog wat kostenefficient is ?
Ik dacht zelf aan minimaal de accu van 6kwh. Maar loop nu wat vast op hoe ik verder dit moet beredeneren.

Doel is met name 0 op meter en zou leuk zijn om wat noodstroom achter de hand te hebben (bv 1.5 kwh altijd beschikbaar als netstroom weg zou vallen).

Zit ik op het juiste spoor / jullie nog ideeen?

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:17
vrieske schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:30:
ik zit even wat te rekenen over een mogelijke indevolt powerflex 2000 met uitbreidingsaccu's.

We verbruiken per dag gemiddeld nu ~ 8 kwh, 'standaard idle verbruik' van het huis rond de 200 watt continu. Vast contract tarief t/m februari 2027.

Verwarming middels cv(gas, verbruik < 600 m3/jaar), geen directe plannen voor een warmtepomp de komende 10 jaar want cv is net nieuw en huis A+ label. Wellicht wel ooit een airco maar niks concreets nog.

Zonnepanelen opbrengst ~ 4800 kwh per jaar. Zonnepanelen beginnen rond 11.00 echt wat op te brengen en gaan zomers tot ~ 21.00 door met opbrengst. Piek zonnestroom rond 16.00 uur.

Ik heb de jaaropbrengst van de zonnepanelen per dag in een excelsheet gezet en daarbij wat formules losgelaten:

Van die zonnepanelenopbrengst moet dan nog het zelfverbruik (die 20% af) en er moet nog rekening gehouden worden met ~ 80% RTE van de accu.

Ik dacht zelf aan minimaal de accu van 6kwh. Maar loop nu wat vast op hoe ik verder dit moet beredeneren.

Doel is met name 0 op meter en zou leuk zijn om wat noodstroom achter de hand te hebben (bv 1.5 kwh altijd beschikbaar als netstroom weg zou vallen).

Begin eens met een set van 4 of 6kWh, je kunt altijd nog uitbreiden naar inzicht. Ter info: Hier sinds half december 6kWh PowerFlex, tot nu toe in de maand januari 87% eigen pv consumptie, vóór de batterij was dat rond de 50% Een maand als januari is natuurlijk verre van maatgevend maar het is een begin.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• lemval
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 11:48
vrieske schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:30:

Dus, zo'n 2500 kWh waar je het net voor gebruikt als accu. Als je een contact hebt met terugleverkosten per kWh (dus niet vast bedrag per dag), dan kun je hiervan een groot gedeelte opslaan. Van de 15+ dagen wil je naast 100% eigengebruik nog opslaan voor de nacht (2-3 kWh), dus zou dan zelf 6, 8 of 10 kiezen. Je kunt met 6 beginnen en daarna evt uitbreiden. 2026 is zo'n 15 cent per kWh (kosten), 2027 en later zo'n 5 + 25*0.8 (kosten + afname) wat je bespaart per niet over het net weggestuurde kWh. Wat je kan afvangen vind ik lastig in te schatten, zeg 1500 voor 6, 2000 voor 8. Dat is grofweg 350 tot 500 euro wat je potentieel zou kunnen besparen per jaar. Maar goed, het blijft heel lastig rekenen.

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:20
@Xirt Er komt een warning-spam uit custom_components.indevolt.switch met ‘Comparing raw_value…’. Lijkt debuglogging op WARNING te staan. Kun je dit verlagen naar DEBUG of verwijderen?”

This error originated from a custom integration.

Logger: custom_components.indevolt.switch
Source: custom_components/indevolt/switch.py:115
integration: Indevolt
First occurred: January 29, 2026 at 2:27:12 PM (33861 occurrences)
Last logged: 9:52:53 PM

Comparing raw_value=1001 (type=int) with on_value=1001 (type=int)
Comparing raw_value=0 (type=int) with on_value=1 (type=int)
Comparing raw_value=1 (type=int) with on_value=1 (type=int)
Comparing raw_value=1000 (type=int) with on_value=1001 (type=int)

Thanks alvast! :)

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:05
Thanks! Ik heb net de repo een update gegeven om 'm eruit te halen.

Edit: En ik heb net even een mail gestuurd naar Indevolt over de cluster settings. Even afwachten weer.

[ Voor 44% gewijzigd door Xirt op 30-01-2026 22:32 ]

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-02 23:07
Ik heb de kalibratie interval op 15 dagen staan in de nachtelijke uren.
Maar als ik tussendoor de accu in de nachtelijke uren wil opladen, dan moet ik kiezen voor het laad/ontlaad schema. Bv tussen 23:00 en 07:00 laden en tussen 07:00 en 23:00 ontladen.
Als ik daarna niet terugga naar eigen gebruik schema, wordt de accu dan wel of niet opgeladen als de p1 meter teruglevering doorgeeft?

• Xirt
Lijkt mij dat ie dan zich netjes gaat houden aan wat je opgegeven hebt: het schema. Dat betekent dus dat ik niet verwacht dat ie je overschot gaat gebruiken om te laden.

• fyrref
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-02 09:53
Ik gebruik al jaren HA voor mijn domotica. Ik heb nu ook mijn Indevolt Powerflex Hybride van 4KW en een ECO van 6KW geintegreerd met de SelfmadestromDE V1.0 oplossing. Ik heb niet kunnen vinden hoe ik in HA de Indevolt mode kan aanpassen. Is er een betere Indevolt integratie beschikbaar die dit wel biedt?

• Xirt
Ik werk eraan om een core integratie in HA te krijgen (PR staat uit). Aangezien dit even duurt heb ik for the time being deze gemaakt:

https://github.com/Xirt/homeassistant-indevolt

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:37
Xirt schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 06:07:
[...]

Ja, er is al een PR voor de initiele versie die slechts één platform mag bevatten (alleen sensoren):

https://github.com/home-assistant/core/pull/160595

Alleen duurt het normaal wel een tijdje (soms redelijk wat maanden) alvorens een integratie helemaal "klaar" is en opgenomen wordt. En daarna moet ik dan de andere entities toe gaan voegen via follow-up CRs.

Ik probeer in ieder geval snelle opvolging te geven waar mogelijk (eerste review was hopelijk het grootst; flink wat herschreven, maar ziet er nu een stuk netter uit).
Ik heb net de documentatie PR bekeken, en wanneer ik de automatisch gedeployde versie bekijk mis ik het icoontje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weNQ_Qd5oysUsc3VM2ts5rdBqH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eJoDbcsALf3BmOWQE05I7njh.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of die mist in de PR, of dat dat komt door de deploy-preview.

• Grigaland
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12-02 20:08
Hallo, ik heb een Indevolt Powerflex van 6 kW en een Solarman P1-2W meter. Ik heb Home Assistant op mijn NAS geconfigureerd en wil nu het energiepaneel instellen. Ik heb de plugin Xirt/homeassistant-indevolt geïnstalleerd en heb een paar vragen over de juiste configuratie van het energiepaneel:
1) Klopt het dat ik bij "Energie die in de batterij wordt geladen/ontladen" de optie "Dagelijkse laad-/ontlaadenergie batterij" moet selecteren?

2) Bij "Elektriciteitsnet" kan ik alleen "Netstroom" instellen door "INDEVOLT Meter Power" te selecteren. Maar bij "Netverbruik" en "Teruglevering aan het net" zie ik geen opties. Hoe kan ik deze instellingen correct configureren? Wat heb ik nog meer nodig? Heb ik een tweede P1-meter en een P1-splitter nodig?

• fyrref
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-02 09:53
Xirt schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:33:
Ik werk eraan om een core integratie in HA te krijgen (PR staat uit). Aangezien dit even duurt heb ik for the time being deze gemaakt:

https://github.com/Xirt/homeassistant-indevolt
Ik heb heb forum inmiddels gelezen en de info gevonden. Bedankt voor al het werk Xirt!

• Xirt
CubicQ schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:28:
[...]

Ik heb net de documentatie PR bekeken, en wanneer ik de automatisch gedeployde versie bekijk mis ik het icoontje:

[Afbeelding]

Ik weet niet of die mist in de PR, of dat dat komt door de deploy-preview.
Klopt. De icons / logos zitten in een aparte PR die Indevolt zelf aangemaakt heeft, maar die pas gemerged gaat worden als de parent (documentatie integratie) gemerged wordt. In die PR staat een verwijzing naar de PR met logos. Ik hoop ) vermoed dat het daardoor komt, maar ik zal het in de gaten houden :).

• Gijs4
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:35
Ik heb op dit moment een energiecontract met vaste tarieven. Deze tarieven (consumptie en teruglevering) heb ik in de Indevolt app toegevoegd (als positieve bedragen).
Ik gebruik de batterij in zo veel mogelijk NOM te realiseren.

Wanneer ik nu naar de 'inkomstenberekenaar' in de Indevolt app kijk zie ik daar soms negatieve en soms positieve bedragen staan.
Hierbij wordt een uitsplitsing gemaakt tussen 'besparing eigen verbruik' en 'verkoopwinst'.
Met name die eerste 'besparing eigen verbruik' wordt bijna altijd als negatief bedrag weergegeven, terwijl ik zou verwachten dat dit het verbruik van opgeslagen zonnestroom is en dus als positief gepresenteerd zou worden als zijnde besparing. Soms wordt deze negatief en soms positief weergegeven.

Of interpreteer ik e.e.a. verkeerd?

Zou mooi zijn om op deze manier (los van de data welke ik via de HW socket krijg) inzicht te krijgen in hoeveel kosten je per saldo bespaard

• Xirt
Ik heb net even gekeken en bij mij is precies hetzelfde aan de hand: veel dagen zijn negatief. Dat is op zich ook logisch, want vanuit mijn batterij gezien koop ik stroom van "the grid" (incl. stroom die ik zelf opwek!) en verkoop ik stroom aan "the grid" (zelfconsumptie na batterij-opslag). Omdat ik ook "betaal" voor de zelf opgewekte stroom ben ik uiteindelijk dus "duur" uit.

Bottom line: voor deze use case is de app totaal niet handig/onmogelijk uit te lezen. Ik kan volgens mij veel beter kijken naar wat er in HA naar voren komt op basis van gedetailleerde informatie, want daar is er wel een goede scheiding van grid, PV en batterij (op basis van drie bronnen: P1 meter, Indevolt batterij en PV inverter).

• spartick
  • Laatst online: 13-02 17:03
Sinds kort in het bezit van 2x4KW Powerflex 2000 ECO. Mede enthousiast geworden door de bijdrage van @Xirt @johansen.
Toch nog wat vragen:

Welke minimale SOC kan ik aanhouden om de accu levensduur niet negatief te beïnvloeden.

Is er een ‘eiland modus’ waarin je de accu’s via de backup aansluiting m.b.v. een generator eventueel kan opladen?

• DirkDG
  • Laatst online: 16-02 18:53
Ik heb sinds eind december een 8kWh systeem van Indevolt in gebruik. Ik lees de energiestromen ook uit met een plug van HomeWizard.
Het valt me op dat de gemeten waarden via de plug sterk afwijken van de gemeten waarden in de app van Indevolt. De RTE is volgens de app zeer hoog in vergelijking met de HomeWizard plug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObUiJJbNSoqsoKrdK93TuOOvDqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/faVlVWsX3mjaCEcvszZKJLG8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qvl3rOGB-pKppZQvFUlUXR9zBe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AUY3JK3KpN3aJcGhZozfdJi.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie hier ervaring mee?

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DirkDG schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:46:
Ik heb sinds eind december een 8kWh systeem van Indevolt in gebruik. Ik lees de energiestromen ook uit met een plug van HomeWizard.
Het valt me op dat de gemeten waarden via de plug sterk afwijken van de gemeten waarden in de app van Indevolt. De RTE is volgens de app zeer hoog in vergelijking met de HomeWizard plug.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hebben jullie hier ervaring mee?
Dit lijkt me hetzelfde gedoe al smet zonnepanelen. Wat je kWh meter meet (MID gecertificeert!) is dus de waarheid zoals dat in de meterkast (of waar je ook meet) gebeurd. Dan heb je een klein stukje kabelverlies.
Dan komt een grote post van de omvormer van de accu. En Indevolt meet, waarschijnlijk (!), de stroom die de accu in en uitgaat. Concreet zou het er dus opneer komen dat je 1,6 kWh aan 'omvormer' verlies hebt (en even de vraag of de Indevolt app de RTE meet of niet, anders zit die hier ook in)

Hetzelfde met zonnepanelen, de app van de omvormer meet d estroom die van het dak afkomt. Dan gaat het door de omvormer zelf en dan blijft er 'ineens' minder over....

[ Voor 4% gewijzigd door IJsbeer op 03-02-2026 17:19 ]

• DirkDG
  • Laatst online: 16-02 18:53
De plug geeft 8,055 kWh oplading van de batterij en 6,084 kWh ontlading. Of een RTE van 75,5 %. Toch wel een redelijk verlies...

• JC-Denton
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:44
johansen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Nee, die blijft 0. Want dat gaat alleen over zonnepanelen die direct op je Indevolt zijn aangesloten namelijk.
Als je een Solarman omvormer hebt dan werkt het wel. Ik zie de opwek panelen (die dus niet op de batterij zijn aangesloten) terug in de Solarman en Indevolt app. Daarbij zie je ook dat ie invoer grid rond de 0 probeert te houden. Heb je een andere omvormer, veelal solaredge, dan gaat het inderdaad niet. Als je ooit de omvormer moet vervangen, haal er eentje van Solarman ;-)

• Xirt
spartick schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:21:
Sinds kort in het bezit van 2x4KW Powerflex 2000 ECO. Mede enthousiast geworden door de bijdrage van @Xirt @johansen.
Toch nog wat vragen:

Welke minimale SOC kan ik aanhouden om de accu levensduur niet negatief te beïnvloeden.

Is er een ‘eiland modus’ waarin je de accu’s via de backup aansluiting m.b.v. een generator eventueel kan opladen?
Dit is wat Indevolt zelf over zegt minimum SOC. Verder kan ik we weinig over vinden, maar de API houdt een absoluut minimum van 5% aan.
Can the device be used in winter? What should I watch out for?
Yes, the device can be used, as it has a heating function that automatically warms the device when temperatures drop below 0°C. At low temperatures, the lithium battery’s activity decreases, which can lead to rapid and high power consumption. Therefore, in winter it is recommended to maintain at least 30% to 50% of the battery capacity to avoid a insufficient charge state. Especially in snowy weather, it is advised to keep the battery at 70% to ensure enough reserve.

Applicable Products: SolidFlex 2000、PowerFlex 2000、SolidFlex 2000 ECO、BK1600、BK1600 Ultra
De bypass wordt daarnaast geadverteerd als "bi-directional" (bijv. hier, onderaan), dus volgens mij moet je gewoon kunnen laden met een generator.

• bbclaeys
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-02 22:58
Ik heb hier sinds een paar weken een 7,1 kW SolidFlex 2000 ECO staan.
Momenteel gekoppeld aan de P1 Meter van Solarman voor NOM. Zoals sommige hier al hadden aangehaald, werkte de module die ik had meegekregen niet onmiddelijk. Enkel als ik deze aansloot op de eerste P1 out poort van de HW splitter. Na contact op te nemen met Solarman Support kreeg ik wel direct een nieuwe generatie toegestuurd die inderdaad wel op elke koort van de splitter werkte.

Volgende stap is API aansturen via domotica (Loxone).
Wat is jullie ervaring met laden op goedkopen momenten en ontladen op dure (in combinatie met een dynamische tarief - in België)?
Volgens mijn berekeningen (met o.a. een RTE van 80%) lijkt het niet interessant allesinds.

@mrme12345
Zou jij de link onder 'OPEN API DOCUMENTATIE' kunnen aanpassen naar v1.6 - 26 jan 2026:
https://drive.google.com/...Vu-p9ORBQAYw_KfC6WpgjKOZs

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
bbclaeys schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:59:
Ik heb hier sinds een paar weken een 7,1 kW SolidFlex 2000 ECO staan.
Momenteel gekoppeld aan de P1 Meter van Solarman voor NOM. Zoals sommige hier al hadden aangehaald, werkte de module die ik had meegekregen niet onmiddelijk. Enkel als ik deze aansloot op de eerste P1 out poort van de HW splitter. Na contact op te nemen met Solarman Support kreeg ik wel direct een nieuwe generatie toegestuurd die inderdaad wel op elke koort van de splitter werkte.

Volgende stap is API aansturen via domotica (Loxone).
Wat is jullie ervaring met laden op goedkopen momenten en ontladen op dure (in combinatie met een dynamische tarief - in België)?
Volgens mijn berekeningen (met o.a. een RTE van 80%) lijkt het niet interessant allesinds.

@mrme12345
Zou jij de link onder 'OPEN API DOCUMENTATIE' kunnen aanpassen naar v1.6 - 26 jan 2026:
https://drive.google.com/...Vu-p9ORBQAYw_KfC6WpgjKOZs
Is aangepast!

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• spartick
  • Laatst online: 13-02 17:03
Is er technische oplossing voor het beter opvangen van de kortstondige stroomvraag van een Quooker?

De Quooker vraagt, de Indevolt omvormer reageert met als gevolg een stroomafname en teruglevering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4rlPDPjyggNCfptUzlun6JHSN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ob15qXVyu1FyV5UFkWFwpOls.jpg?f=fotoalbum_large

Ook even op ‘Indevolt discord’ gekeken, hier maken ze melding van een LAN module, dit zou mogelijk de latency verbeteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAGAe6pyyNhSiZOTEKiyWN5_h0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwuZ6jettuitFqcJ8sgHcmFL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door spartick op 06-02-2026 18:03 ]

• Nexoez
  • Registratie: Augustus 2013
Ik hoor via Indevolt zelf (Discord) dat de HomeWizard P1 support komende dagen wordt uitgerold.

Ik ben benieuwd of die sneller of beter zal reageren dan de solarman.

Ik hoor dat de HomeWizard in combinatie met de Marstek Venus geen groot succes is... Tragere reactietijden etc etc

• Nexoez
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57E4c-mLuO6GuDxEmtN13X0IFOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGua62TqlQclmleQmcgWH0S5.jpg?f=fotoalbum_large

Én bij deze is ie er.. HomeWizard integratie!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Nexoez schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:49:
[Afbeelding]

Dat is mooi, weer een stekkerbatterij merk die het echt plug-and-play maakt met de meest gebruikte p1 meter in Nederland.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Nexoez
mrme12345 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Dat is mooi, weer een stekkerbatterij merk die het echt plug-and-play maakt met de meest gebruikte p1 meter in Nederland.
Nog juist wachten op de firmware update.. Valt te koppeling de app, maar nog niet met de batterij...

• vrouwantje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:41
Mijn twee Powerflexen ECO 2kWh staan gekoppeld in een cluster. En elke node staat aan een andere fase/groep.
Elke node staat standaard op 800W uitgangsvemogen, want dat is het maximum wat op de stekker mag.
Nu denk je: als je vol aan het net trekt gaat dat cluster 2x800w leveren.1600w dus.
Maar nee: het blijft bij 2x 400, dus samen 800.
Mis ik een instelling?

• johansen
vrouwantje schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:39:
Mijn twee Powerflexen ECO 2kWh staan gekoppeld in een cluster. En elke node staat aan een andere fase/groep.
Elke node staat standaard op 800W uitgangsvemogen, want dat is het maximum wat op de stekker mag.
Nu denk je: als je vol aan het net trekt gaat dat cluster 2x800w leveren.1600w dus.
Maar nee: het blijft bij 2x 400, dus samen 800.
Mis ik een instelling?
Daar liep ik in het begin ook tegenaan. Echter stel je de totale output van je cluster in bij de Power settings van het cluster. Dus als je in je app naar 'Device' gaat en dan je cluster opent en daar rechtsboven naar je settings gaat en je dan vervolgens kiest 'Power Settings', dan zit je in de totaal Power Settings van het cluster. Daar open je Max AC Output Power en daar stel jij dan 1600W in.

Dit doet niks met de instellingen van je individuele devices, die blijven gewoon op de door jou ingestelde 800W staan. Je kan dit zelfs even verifiëren door binnen je cluster je main device te openen en daar ook naar de Power settings te gaan, dan zul je zien dat die gewoon op 800W staat. :)

• Xirt
Ik heb overigens nog geen reactie van Indevolt m.b.t. deze instellingen: ik hoop dat ik deze ook nog kan exposen vanuit Home Assistant (waarschijnlijk wel). In de PR voor Home Assistant core heb ik de modus (main / sub / standalone) nog toegevoegd aangezien een review even op zich liet wachten. Now we wait again... :)

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:18
mrme12345 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Al iemand ervaring met de reactiesnelheid van de HWP1 meter

• Nexoez
florijn11 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:59:
[...]

Al iemand ervaring met de reactiesnelheid van de HWP1 meter
Valt nog niet te testen.. Helaas..

Nu, ik hoor van Indevolt zelf dat het vergelijkbaar zou moeten zijn als met de solarman

• pkerkh69
  • Laatst online: 17-02 08:00
Hallo,

Per april stap ik over op Zonneplan en krijg ik een P1 meter van Zonneplan.
Is het mogelijk dat jullie die ook kunnen toevoegen, zodat deze gekoppeld kan worden?

Waarschijnlijk zal dat niet gaan, lees net dat de Zonneplan P1-meter werkt met 4G ipv Wifi en de Indevolt werkt via Wifi

[ Voor 26% gewijzigd door pkerkh69 op 09-02-2026 13:22 ]

• johansen
pkerkh69 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:07:
Hallo,

Per april stap ik over op Zonneplan en krijg ik een P1 meter van Zonneplan.
Is het mogelijk dat jullie die ook kunnen toevoegen, zodat deze gekoppeld kan worden?

Waarschijnlijk zal dat niet gaan, lees net dat de Zonneplan P1-meter werkt met 4G ipv Wifi en de Indevolt werkt via Wifi
Ik denk dat je die vraag niet hier aan andere gebruikers moet stellen, maar aan Indevolt :)

En anders gewoon een ondersteunde P1 meter erbij kopen; kost ook weer niet de wereld he? Ik heb hier inmiddels ook 4 verschillende P1 apparaten (via een splitter): Tibber, Solarman (tbv Indevolt), Easee (tbv laadpaal) en mijn Home Assistant Green. 8)7

• kmf
  • Niet online

kmf

wat is de reactiesnelheid van de noodstroomaansluiting? kan je de indevolt als ups gebruiken voor computerhardware? blijft die stroom leveren als de indevolt update/restart? in de specs is daar niks over te vinden....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-02 12:55
kmf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:02:
wat is de reactiesnelheid van de noodstroomaansluiting? kan je de indevolt als ups gebruiken voor computerhardware? blijft die stroom leveren als de indevolt update/restart? in de specs is daar niks over te vinden....
Op de site van Indevolt zelf staat het volgende: "Met een off-grid AC-stopcontact schakelt de PowerFlex 2000 automatisch in slechts 10 ms over, zodat uw essentiële apparaten bij een stroomuitval blijven werken."

https://nl.indevolt.com/p...om?variant=45658324959466

Qua updates, ik merk niet dat er een onderbreking plaatsvindt in de levering aan het net tijdens of na een update. Maar ik heb het niet getest met iets aangesloten op het back-up stopcontact als je dat bedoelt. Kan ik bij een volgende beschikbare update wel eens testen als je wil.

[ Voor 17% gewijzigd door samvdheijden op 09-02-2026 15:18 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

samvdheijden schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Op de site van Indevolt zelf staat het volgende: "Met een off-grid AC-stopcontact schakelt de PowerFlex 2000 automatisch in slechts 10 ms over, zodat uw essentiële apparaten bij een stroomuitval blijven werken."

https://nl.indevolt.com/p...om?variant=45658324959466

Qua updates, ik merk niet dat er een onderbreking plaatsvindt in de levering aan het net tijdens of na een update. Maar ik heb het niet getest met iets aangesloten op het back-up stopcontact als je dat bedoelt. Kan ik bij een volgende beschikbare update wel eens testen als je wil.
dank je. kan je niet een reboot forceren? dan merk je het snel genoeg.

Dat is wel een bekend nadeel van de ecoflow namelijk, bij een update/reboot gaat de noodstroomuitgang ook even uit. heb je een pctje aan hangen dan is het jammer dan.

ik wil namelijk wel zo'n indevolt gebruiken als ups. een normale ups trekt namelijk continue stroom, om het vol te houden (70w heb ik gemeten). zonde. kan ik liever zo'n stekkeraccu met noodstroom nemen. hou ik 50% soc aan voor noodstroom. dat is wel genoeg om een paar (ini)servers door te laten draaien voor een tijdje. mag die 1kWh gebruiken voor een beetje NOM.

zo'n systeem kan clusteren lees ik hier, dan plaats ik nog een paar indevolt in de washok om zo tot 10kWh opslag te komen. kunnen ze mooi samenwerken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:53
kmf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:51:
[...]

dank je. kan je niet een reboot forceren? dan merk je het snel genoeg.

Dat is wel een bekend nadeel van de ecoflow namelijk, bij een update/reboot gaat de noodstroomuitgang ook even uit. heb je een pctje aan hangen dan is het jammer dan.

ik wil namelijk wel zo'n indevolt gebruiken als ups. een normale ups trekt namelijk continue stroom, om het vol te houden (70w heb ik gemeten). zonde. kan ik liever zo'n stekkeraccu met noodstroom nemen. hou ik 50% soc aan voor noodstroom. dat is wel genoeg om een paar (ini)servers door te laten draaien voor een tijdje. mag die 1kWh gebruiken voor een beetje NOM.

zo'n systeem kan clusteren lees ik hier, dan plaats ik nog een paar indevolt in de washok om zo tot 10kWh opslag te komen. kunnen ze mooi samenwerken.
Als ups gebruiken kan voor zover ik weet door de bypass te activeren. Helaas gaat ook bij de Indevolt dan het standby verlies een stuk omhoog.

• Gijs4
Afgelopen weekend en vandaag lijkt de koppeling tussen P1 en batterij verbroken. Zie foutmelding in afbeelding.
Heeft iemand dit ook gehad en hoe structureel op te lossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmMH1a1ahgQ7JajEQxa1W_pyVEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLUQySCbmCE6Cn5shn64DxIr.jpg?f=fotoalbum_large

• duvekot
  • Laatst online: 22:39
Gijs4 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:06:
Afgelopen weekend en vandaag lijkt de koppeling tussen P1 en batterij verbroken. Zie foutmelding in afbeelding.
[Afbeelding]
  • Gebruik je hem met of zonder splitter?
  • Krijgt die voldoede stroom om te werken?
  • Zie je dat het een IP adres heeft gekregen op je netwerk?
  • Kan je batterij wel goed bij het WiFi netwerk komen?
En zo zijn er nog wel wat debug stappen te nemen ... wat had je zelf al uitgezocht?

• Gijs4
duvekot schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:04:
[...]
  • Gebruik je hem met of zonder splitter?
  • Krijgt die voldoede stroom om te werken?
  • Zie je dat het een IP adres heeft gekregen op je netwerk?
  • Kan je batterij wel goed bij het WiFi netwerk komen?
En zo zijn er nog wel wat debug stappen te nemen ... wat had je zelf al uitgezocht?
Gebruik met splitter, deze heeft aparte voeding dus zou genoeg moeten zijn.
In de Indevolt app zie ik dat zowel de batterij als de P1 meter allebei met hetzelfde netwerk verbonden zijn en een IP adres toegewezen hebben gekregen.
Werkt al meer dan een maand gewoon goed, zonder iets te wijzigen. En dan nu de 2e keer deze onderbreking.
Dus heb zelf geen idee wat dit veroorzaakt.

Als ik de batterij en de P1 meter opnieuw koppel krijg ik ook 'apparaat succesvol gekoppeld'.
Vervolgens staat bij de 'meterlezer' van de batterij niet het uitgelichte icoontje dat de P1 ook daadwerkelijk operationeel is.

Edit: Modem aan en uit en het werkt weer.

• duvekot
Gijs4 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:43:
[...]
Edit: Modem aan en uit en het werkt weer.
Dus iets in je WiFi netwerk dus ... Blijkbaar ergens de toegang verloren? Kon je wel zelf verbinding maken met de P1 meter tijdens zo'n probleem?

• thuisbatterij
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-02 09:20

thuisbatterij

Bedrijfsaccount thuisbatterij.nl
Gijs4 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:06:
[Afbeelding]
Dit probleem komt vaak voor en de reden is 99% van de tijd een van de volgende:
De Indevolt batterij en Solarman P1 moeten elkaar namelijk “zien” op je lokale netwerk, ze communiceren niet met elkaar via het internet/cloud dit is namelijk te traag om snel te kunnen reageren op verander stroom vraag in het huishouden. Als dat geblokkeerd wordt, krijg je geen communicatie.

De reden dat ze elkaar niet kunnen vinden of zien op het netwerk kan komen door graag ook in deze stappen controleren:
- Twee verschillende wifi netwerken waardoor ze elkaar niet zien. (oplossing zet beiden netwerken op een netwerk)
- Een gast-wifi netwerk deze zijn standaard zwaar beveiligd die interne communicatie blokkeert. (Oplossing zorg dat je een extra 2,4 wifi netwerk maakt dat geen gast netwerk is)
- Een router die te zwaar beveiligd is en lokale communicatie blokkeert. Vaak zien we dat routers van Delta, Ziggo of KPN die 3 jaar oud of nieuwer zijn de beveiliging standaard aanstaat. (Oplossing: deze beveiliging kan jij of je netwerk provider uitschakelen: Dit is een instelling in de router deze heeft per merk een andere naam het kan de volgende namen hebben: Multibroadcast filtering, Apparaat isolatie, AP isolatie en Client isolatie. Dit moet uitgeschakeld staan.
- Mesh netwerk, wifi booster of acces points die deze communicatie blokkeren of slecht met elkaar communiceren. (probeer beiden apparaten, aan een apparaat aan te sluiten dus niet verschillende wifi apparaten.)

• thuisbatterij
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-02 09:20

thuisbatterij

Bedrijfsaccount thuisbatterij.nl
kmf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:02:
Ik zou voor een ups bij computers niet de indevolt gebruiken, bij een software update herstart hij en er is zeker maandelijks wel een nieuwe update. Ik raad altijd aan om een losse echte ups er in ieder geval tussen te zetten.

• kmf
  • Niet online

kmf

thuisbatterij schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:20:
[...]

Ik zou voor een ups bij computers niet de indevolt gebruiken, bij een software update herstart hij en er is zeker maandelijks wel een nieuwe update. Ik raad altijd aan om een losse echte ups er in ieder geval tussen te zetten.
en gaat er bij een restart de ac-uitgang ook uit?

de indevolt powerflex is uitverkocht. nu twijfelen over solidflex

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-02 12:55
thuisbatterij schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:20:
[...]

Maar een software update moet je handmatig doorvoeren. Dus je kiest er dan zelf voor dat hij herstart, dat doet hij toch niet vanzelf? (althans, hier toch niet tot zo ver)

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:11
Zojuist 3 stuks Indevolt Powerflex Hybride 2000 besteld, helaas zonder extra accus ivm niet leverbaar.
Worden morgen al geleverd, dus van het weekend alvast mooi mee spelen!
Uiteindelijk de bedoeling om nog 9 accu's bij te bestellen, dus een totaalpakket te hebben van 24kWh (Dan kan ik in de zomer mooi de Ford Kuga opladen in de avond/nacht van mn zonnestroom!)

Verder nog specifieke zaken waar ik op moet letten?

Ik ben van plan om de zonnepanelen op de overkapping naast de garage op de accu's aan te sluiten (Er liggen 12 panelen op het dak, dus even 12 sets kabel trekken en dan kunnen ze mooi op de accu's zelf. Scheelt weer omvormerverliezen!)

11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 2kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• duvekot
Wouzziej schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:17:
Zojuist 3 stuks Indevolt Powerflex Hybride 2000 besteld, helaas zonder extra accus ivm niet leverbaar.
Uiteindelijk de bedoeling om nog 9 accu's bij te bestellen, dus een totaalpakket te hebben van 24kWh (Dan kan ik in de zomer mooi de Ford Kuga opladen in de avond/nacht van mn zonnestroom!)

Ik ben van plan om de zonnepanelen op de overkapping naast de garage op de accu's aan te sluiten (Er liggen 12 panelen op het dak, dus even 12 sets kabel trekken en dan kunnen ze mooi op de accu's zelf. Scheelt weer omvormerverliezen!)
Hou je wel de maximale voltages en amperages voor de zonnepanelen in de gaten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1WQ2GM6-DGN8JhBzaQgEOFESfU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7EvcycmAUS6HFiSPUQ0eWXwE.png?f=fotoalbum_large

Dus max 60V per MPPT en 600W per MPPT (dus ook maar Max 10A bij 60V) maar de MPPT doet het maar tot 55V.

Dus kijk goed naar de specs van je zonnepanelen.

[ Voor 0% gewijzigd door duvekot op 17-02-2026 11:48 . Reden: typo ]

• Cranfbob2UI
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-02 18:13
Inmiddels versie 1.4.2 in productie. Integratie voor Solidflex, Powerflex en BK1600. Zowel uitlezen als instellen van Mode, State, Power and SOC.

Zie: https://homey.app/nl-nl/app/nl.robceelen.indevolt

• jee-weetje
  • Laatst online: 20-02 11:03
Wouzziej schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:17:

8)7 verkeerd gelezen Bij mij gaan ze niet leveren, omdat de accu's er nog niet zijn. Of heb jij de accu's niet meebesteld?

Jan-Willem

• Wouzziej
  • Laatst online: 21:11
duvekot schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:40:
[...]

Hoe je wel de maximale voltages en amperages voor de zonnepanelen in de gaten?
[Afbeelding]

Dus max 60V per MPPT en 600W per MPPT (dus ook maar Max 10A bij 60V) maar de MPPT doet het maar tot 55V.

Dus kijk goed naar de specs van je zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CKPBvTyBXh1dUaOPtpZGghKTxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkmr9Ydrjk33ySXLYDS8bic8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn ze, zou goed moeten gaan.

[ Voor 40% gewijzigd door Wouzziej op 17-02-2026 11:43 ]

11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 2kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• duvekot
Wouzziej schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:42:
[...]

[Afbeelding]

Dit zijn ze, zou goed moeten gaan.
Ja ..met 1 per aansluiting ... Dus idd wel een boel kabels die je moet gaan leggen. Let daarbij ook even op hoe je die bundeld .. zodat je geen last van elkaar gaat krijgen. Maar als je er maar 1 per MPPT aansluiting hebt kan je ze wel mooi allemaal een andere richting op zetten om op verschillende momenten van de dag andere inputs te hebben. Om zo je eigen maximale zelf productie te realiseren.

• Xirt
De eerste PR voor de integratie is zojuist gemerged in de Home Assistant core met als doel om deze in de 2026.3 release mee te nemen. Deze PR focust zich op één platform: sensors (dus read-only). Mocht je dus je Indevolt device willen bedienen vanuit HA, dan wil je mogelijk nog even op de "custom component"-versie blijven hangen.

Een nieuwe PR staat inmiddels open om een tweede platform toe te voegen (numbers), en ik hoop spoedig daarna hetzelfde te kunnen doen voor het derde platform (switch) en de acties / services. Daarna zal ik gaan kijken naar nieuwe functionaliteit (discovery, cluster settings, etc.). Maar wat in welke release komt durf ik nu nog niets over te zeggen.

• Gijs4
Nexoez schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:49:
[Afbeelding]

Deze lijkt weer teniet gedaan te zijn. Kon 'm in eerste instantie wel toevoegen zonder dat er echt verbinding gemaakt werd. Nu is Homewizard weer uit de lijst gehaald met apparaten om te kunnen verbinden.

• Gijs4
Ik heb sinds gisteren een nieuw Unifi netwerk thuis. Nu heeft de Powerflex 2000 verbindingsproblemen welke te maken lijken te hebben met DHCP.
Weet iemand of en waar in de Indevolt app iets van DHCP setting gewijzigd kunnen worden?

• Xirt
Ik heb die instellingen nog niet gezien. Volgens mij doet het apparaat een DHCP broadcast (DHCP Discover) en verkrijgt ie zo een IP adres (via DHCP Offer) mits er een goed werkende DHCP server aanwezig is. Dat is tenminste wat ik in Wireshark gezien heb toen ik bezig was met automatic discovery van het apparaat voor Home Assistant (work in progress :)).

• duvekot
Gijs4 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:12:
Ik heb sinds gisteren een nieuw Unifi netwerk thuis. Nu heeft de Powerflex 2000 verbindingsproblemen welke te maken lijken te hebben met DHCP.
Weet iemand of en waar in de Indevolt app iets van DHCP setting gewijzigd kunnen worden?
de indevolt vind een "mixed" netwerk (dus dezelfde SSID op zowel 2.4 Ghz als 5Ghz) niet leuk .. wat je kan doen is een apart WifI netwerk / SSID maken met alleen 2.4Ghz .. en daar dan de indevolt op verbinden .. ik vermoed dat je problemen dan weg zijn. En dat aparte WiFi netwerk kan dan gewoon ook in LAN hangen .. maar misschien beter om dan ook maar direct een IoT netwerk/VLAN te starten :-)

• Gijs4
duvekot schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:33:
[...]

de indevolt vind een "mixed" netwerk (dus dezelfde SSID op zowel 2.4 Ghz als 5Ghz) niet leuk .. wat je kan doen is een apart WifI netwerk / SSID maken met alleen 2.4Ghz .. en daar dan de indevolt op verbinden .. ik vermoed dat je problemen dan weg zijn. En dat aparte WiFi netwerk kan dan gewoon ook in LAN hangen .. maar misschien beter om dan ook maar direct een IoT netwerk/VLAN te starten :-)
Dat is precies wat ik gedaan heb, dus een dedicated 2,4Ghz netwerk voor IoT.
Onder het oude Odido modem hing ie onder een IP adres 192.168.1.1; Het nieuwe netwerk is een 192.168.2.1 range. Unifi zegt dat er wel een verbinding is en ik zie in de indevolt app ook het nieuwe IP adres in de 2-range. Maar het lijkt erop alsof in de communicatie terug de batterij toch nog steeds op zoek is naar een 1-range IP adres (wat op zich vreemd zou zijn)
Heb de indevolt support een bericht gestuurd, hopelijk hebben zij een oplossing.

• vrouwantje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:41
Gijs4 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:53:
[...]

Dat is precies wat ik gedaan heb, dus een dedicated 2,4Ghz netwerk voor IoT.
Onder het oude Odido modem hing ie onder een IP adres 192.168.1.1; Het nieuwe netwerk is een 192.168.2.1 range. Unifi zegt dat er wel een verbinding is en ik zie in de indevolt app ook het nieuwe IP adres in de 2-range. Maar het lijkt erop alsof in de communicatie terug de batterij toch nog steeds op zoek is naar een 1-range IP adres (wat op zich vreemd zou zijn)
Heb de indevolt support een bericht gestuurd, hopelijk hebben zij een oplossing.
En heb je dat nieuwe netwerk ook van een DHCP range voorzien? En heb je de het nieuwe wifi SSID ook aan dat nieuwe netwerk gekoppeld? Heb je een ander apparaat aan die wifi SSID kunnen verbinden en werkt dat wel goed?
Ik heb het precies zo. Unifi network. 2,4 ghz only (maar met 5 ghz erbij deed ie het ook vlekkeloos) en de indevolt krijgt een dhcp adres uitgedeeld. Wel is ie bij initiële installatie even het netwerk kwijt. Maar de app op de telefoon opnieuw starten loste het direct op.

• Gijs4
Na alles geprobeerd te hebben viel het me op dat het probleem aan 1 AP lag. Die herstart en nu verbindt hij (voorlopig) weer.
Dank voor het meedenken!

• Xirt
Xirt schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:28:
De eerste PR voor de integratie is zojuist gemerged in de Home Assistant core met als doel om deze in de 2026.3 release mee te nemen. Deze PR focust zich op één platform: sensors (dus read-only). Mocht je dus je Indevolt device willen bedienen vanuit HA, dan wil je mogelijk nog even op de "custom component"-versie blijven hangen.

Een nieuwe PR staat inmiddels open om een tweede platform toe te voegen (numbers), en ik hoop spoedig daarna hetzelfde te kunnen doen voor het derde platform (switch) en de acties / services. Daarna zal ik gaan kijken naar nieuwe functionaliteit (discovery, cluster settings, etc.). Maar wat in welke release komt durf ik nu nog niets over te zeggen.
Kleine update m.b.t. de voortgang. Op dit moment zitten er drie platformen in de core: sensor, number, en switch. Ik heb een PR (hier) open staan voor het toevoegen van services / acties, maar gezien die iets complexer is denk ik niet dat die 2026.3 gaat halen. Dus kan je ongeveer onderstaande verwachten komende maand (met nog een hele lange lijst van sensoren buiten beeld):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQhvYrDWL0MxFSQ9kD68sd5r8xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UePp52HiKjzDHYEDuSbILEXR.png?f=fotoalbum_large

Je kan overigens aan de rechterkant al zien dat de development omgeving acties heeft aangezien ik deze aan het testen was O-) .

• Nanuk
Xirt schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:24:
[...]

Kleine update m.b.t. de voortgang. Op dit moment zitten er drie platformen in de core: sensor, number, en switch. Ik heb een PR (hier) open staan voor het toevoegen van services / acties, maar gezien die iets complexer is denk ik niet dat die 2026.3 gaat halen. Dus kan je ongeveer onderstaande verwachten komende maand (met nog een hele lange lijst van sensoren buiten beeld):

[Afbeelding]

Je kan overigens aan de rechterkant al zien dat de development omgeving acties heeft aangezien ik deze aan het testen was O-) .
Helemaal top man, die working mode komt vast nog wel. Voorlopig is dit best direct werkbaar denk ik, mijn automatiseringen worden waarschijnlijk zelfs netter als ik om die beperking heen werk. In ieder geval niet meer handmatig update's doen is al een hele winst.

In ieder geval namens mijzelf maar waarschijnlijk namens velen vreselijk bedankt voor je inzet.

• RonaldBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:20
Tweakers,

Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op de indevolt powerflex 2000. Hoe kan ik nu de beste opslag berekenen voor wat ik nodig heb?

• kmf
  • Niet online

kmf

Vanmiddag is de bestelling voor de solidflex eruit gegaan met 3 modules. Met de kortingscode van 6% EN nieuwsbriefkortingscode a €100 is de solid flex direct bij indevolt net zo duur als de power flex hybride bij thuisbatterij.nl voor dezelfde capaciteit. En wel direct beschikbaar. Dus was keuze niet zo moeilijk meer. Over drie werkdagen weten we meer

• Nanuk
RonaldBe schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:04:
Tweakers,

Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op de indevolt powerflex 2000. Hoe kan ik nu de beste opslag berekenen voor wat ik nodig heb?
Beetje afhankelijk van wat je wilt.

Als je vooral eigen zon wilt gebruiken dan kijk je wat je normaal in een zomernacht verbruikt en wat je meestal op een winterdag opwekt. Alles meer dan dat heeft voor eigen gebruik weinig waarde.

Wil je ook nog eens met dynamisch tarief op goedkope uren opslaan om later te gebruiken of juist eigen zon op te slaan om later voor een hoger tarief pas af te leveren aan het net heb je al iets meer nodig, maak je eigen som maar. Afgelopen winter was die som niet zo positief en hoe meer baterijen er komen -particulier of van de leveranciers- hoe minder dat gaat opleveren.

Wil je handelen dan is het domweg hoe groter hoe beter. Echter is na 31 december is de handel waarschijnlijk wel over of in ieder geval erg dun geworden door belasting die je moet betalen bij afname maar niet terug krijgt bij terug leveren aan het net.

Daarnaast moet je rekening houden met een 'round trip efficiency' van 75 % en daarnaast ook nog een behoorlijk stand-by verlies cq eigen gebruik van de batterij of liever van de software daarvan. Lastig te meten maar ik verwacht iets van een kilowatt-uur per dag.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste