• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:50
Xirt schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:44:
[...]

Je kan de working modus via een service wijzigen. De reden hiervoor is dat het Gen-1 model een fysieke knop heeft om 'm in standalone (portable) modus te zetten: in deze modus kan je dus niets met de API aansturen en dat kan ik in een service afvangen.

Misschien dat ik een Gen-2 only drop-down kan maken. Met het Gen-1 verhaal hierboven als motivatie voor het bestaan van de service (die is dan eigenlijk redundant voor Gen-2). Ga ik naar kijken.
Done - alleen even afwachten of Home Assistant deze approach ook goed gaat keuren aangezien de service nu overlapt met de configuratie voor Gen-2. Eerst maar eens de integraite uberhaupt in de core krijgen 8)7.

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-01 18:25
Gijs4 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:22:
Thuisbatterij heeft de prijzen vandaag iets verhoogd zie ik.
Dat is dé januari aanbieding.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:18
Ross11 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:44:
Indevolt is nog niet zo lang bezig op de accu markt. Lees niet over gebruikers die problemen hebben met deze accu's en de eventuele garantie afhandeling.
Dit omdat er bij de introductie van de HW accu toch wel de nodige problemen waren.
Vind het wel een leuk setje en de Energienerts waren er ook wel over te spreken, maar !
Is er iets bekend, bij iemand, over problemen/ garantie afhandeling of juist geen problemen, of zijn er gewoon nog niet genoeg in omloop om hier een oordeel over te geven.
Nu een maand PowerFlex 6kWh in gebruik en geen enkel issue. Doet keurig z'n nul op de meter werk.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21-01 21:55
eppo16 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 06:37:
[...]

Dat is dé januari aanbieding.
Ja die "aanbieding" is weg en dat terwijl januari nog lang niet is afgelopen. Daarnaast was hij volgens de socials ook bijna uitverkocht maar hij blijkt gewoon voorradig. Het is maar net hoe je het verkoopt zo blijkt.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:13
AquilaXL schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Ja die "aanbieding" is weg en dat terwijl januari nog lang niet is afgelopen. Daarnaast was hij volgens de socials ook bijna uitverkocht maar hij blijkt gewoon voorradig. Het is maar net hoe je het verkoopt zo blijkt.
Nu komen de dilemma’s weer welken moet ik kopen 😂 ik denk dat ik beter even kan wachten.

• EricDi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Vraag:

Ik heb twee powerflexes in een draadloze cluster gezet. Beide staan nu op een aparte gedeelde groep. Dus ik cap ze beide individueel tot 800w. Probleem is dat het cluster nu in totaal niet meer dan 800w trekt.

In het Nettolading scherm staan beide apparaten op 800w. Zelfs als ik één aparaat op 1000w zet gaat het niet hoger dan 800w.

Dit lijkt mij een bug? Of is dit verwacht gedrag?

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:00
EricDi schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:10:
Vraag:

Ik heb twee powerflexes in een draadloze cluster gezet. Beide staan nu op een aparte gedeelde groep. Dus ik cap ze beide individueel tot 800w. Probleem is dat het cluster nu in totaal niet meer dan 800w trekt.

In het Nettolading scherm staan beide apparaten op 800w. Zelfs als ik één aparaat op 1000w zet gaat het niet hoger dan 800w.

Dit lijkt mij een bug? Of is dit verwacht gedrag?
Ik had dit een paar posts hierboven ook al opgemerkt. Lijkt mij een bug, ik wilde deze nog wel even bij ze melden. Workaround is om tijdens het chargen het cluster even te disbanden. Niet ideaal maar het is even niet anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKTcJpWcABSMhstBWs0k2XKRQ1E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HQpiscW29VGxNPevVaqbzs3N.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yWZgKgguKT0-eJkOVe4UBxWf8E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eSx4skyTjTUN6DUw4Stnlo7C.png?f=fotoalbum_tile

• Xirt
Ik ben benieuwd of dat een bug is vanuit de app of vanuit het apparaat. Indien mogelijk: probeer de configuratie eens in te stellen via de API (direct of via Home Assistant) om te kijken wat dat doet.

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:18

• JeroenH2025
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:14
Ik heb sinds een aantal weken de SolidFlex (7,1kw) en heb hem ingesteld op zelf-consumptie. Werkt allemaal prima, alleen valt me 1 ding op: nadat de batterij 100% is volgeladen blijft hij constant doorladen. Op een zonnige dag is hij na 3 uur volgeladen en als ik hem dan niet zelf op standby zet gaat alle energie verloren. Ik had verwacht dat hij bij 100% alle overtollige zonnestroom gewoon weer het net opstuurt.
Ik heb dit nu met HA kunnen oplossen, door de batterij bij 100% SOC in standby te zetten en dan 's avonds weer in zelfconsumptie zodat ik de avond en de nacht kan ontladen.
Meer mensen die dit constateren en hoort dit zo te werken in zelf consumptie mode?

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
JeroenH2025 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:35:
Ik heb sinds een aantal weken de SolidFlex (7,1kw) en heb hem ingesteld op zelf-consumptie. Werkt allemaal prima, alleen valt me 1 ding op: nadat de batterij 100% is volgeladen blijft hij constant doorladen. Op een zonnige dag is hij na 3 uur volgeladen en als ik hem dan niet zelf op standby zet gaat alle energie verloren. Ik had verwacht dat hij bij 100% alle overtollige zonnestroom gewoon weer het net opstuurt.
Ik heb dit nu met HA kunnen oplossen, door de batterij bij 100% SOC in standby te zetten en dan 's avonds weer in zelfconsumptie zodat ik de avond en de nacht kan ontladen.
Meer mensen die dit constateren en hoort dit zo te werken in zelf consumptie mode?
Laat je hem vaak naar 100% gaan? Want het is bekend bij LFP batterijen dat ze moeite hebben om het percentage te bepalen, zeker bij een hoog of laag niveau. De batterij kan dan aangeven dat die op 100% zit op basis van voltage, maar in werkelijkheid zal dat nog niet het geval zijn. Je kunt het beste de batterij gewoon zijn gang laten gaan en als die echt helemaal vol is stopt die vanzelf en daarbij niet teveel op het percentage letten. Het is ook goed om de batterij minimaal 1 x per week of 2 weken helemaal vol te laden (dus tot die zelf stopt), daarmee is die weer gebalanceerd en zal die ook beter het werkelijke percentage van lading kunnen bepalen.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• JeroenH2025
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:14
mrme12345 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Laat je hem vaak naar 100% gaan? Want het is bekend bij LFP batterijen dat ze moeite hebben om het percentage te bepalen, zeker bij een hoog of laag niveau. De batterij kan dan aangeven dat die op 100% zit op basis van voltage, maar in werkelijkheid zal dat nog niet het geval zijn. Je kunt het beste de batterij gewoon zijn gang laten gaan en als die echt helemaal vol is stopt die vanzelf en daarbij niet teveel op het percentage letten. Het is ook goed om de batterij minimaal 1 x per week of 2 weken helemaal vol te laden (dus tot die zelf stopt), daarmee is die weer gebalanceerd en zal die ook beter het werkelijke percentage van lading kunnen bepalen.
Volgens de P1 meter is er al 6KW naar de batterij gegaan zodra die de 100% aantikt en bij ontladen haal ik er ook wel bijna 6KW uit tot de SOC van 10% is bereikt. Maar als ik hem zijn gang laat gaan blijft hij nog uren lang doorladen waardoor er zeker 2 KW extra 'verloren' gaat. Maar ik zal hem inderdaad eens helemaal doorlaten gaan totdat hij zelf stopt en dan meten hoeveel er daadwerkelijk naar de batterij is gegaan

• duvekot
  • Laatst online: 18:35
JeroenH2025 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Volgens de P1 meter is er al 6KW naar de batterij gegaan zodra die de 100% aantikt en bij ontladen haal ik er ook wel bijna 6KW uit tot de SOC van 10% is bereikt. Maar als ik hem zijn gang laat gaan blijft hij nog uren lang doorladen waardoor er zeker 2 KW extra 'verloren' gaat. Maar ik zal hem inderdaad eens helemaal doorlaten gaan totdat hij zelf stopt en dan meten hoeveel er daadwerkelijk naar de batterij is gegaan
De P1 meter kan helemaal niet meteen hoeveel er naar de batterij is gegaan ...die kan alleen meer de netto ontrekking uit het net of de netto levering aan het net zien ... Voor wat er daadwerkelijk in de batterij gaat of er uit komt moet je echt kijken naar de batterij zelf (of een tussen meter als je die hebt). En stroom kan nooit "verloren" gaan .. het stroomt altijd ergens heen totdat het niet meer kan stromen.

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:00
Xirt schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:46:
Ik ben benieuwd of dat een bug is vanuit de app of vanuit het apparaat. Indien mogelijk: probeer de configuratie eens in te stellen via de API (direct of via Home Assistant) om te kijken wat dat doet.
In HA heb ik nog geen Entities kunnen vinden die betrekking hebben op het cluster. Ik ben pas net nieuw in de wereld van HA, dus misschien kun je me op het goede pad sturen waar ik kan zoeken :)

• Xirt
Op dit moment zijn er nog geen specifieke entities in de integratie hiervoor, maar ik heb wel de datapunten gekregen om main/sub te onderscheiden (moet ik nog toevoegen). Waar ik op doelde is dat je volgens mij de drie apparaten toe zou voegen in HA en dan zou je voor alledrie de instellingen vanuit daar in kunnen stellen i.p.v. via de app. Op die manier omzeil je eventuele bugs / limitaties in de app.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste