• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:39
Het verward mij nu. Uw screenshot laat (excl BTW net boven de €3000,-) de SolidFlex 1x 12kWh zien. Niet 2x?

Welke andere NL winkel biedt Indevolt aan? Thuisbatterij.nl zegt exclusief Benelux leverancier te zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 14-01-2026 12:26 ]

Enexis Netbeheer Engineer

• appelthee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYekvs-v_OBPvrRZKHJDGF1Wkds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WAADqDVkuGBSqVJh7iOKz2V.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren een bezorging per pallet. Exact een week na de bestelling bij thuisbatterij.nl. 1 module ontbrak in de levering, vandaag keurig nageleverd.

Twee sets;
Powerflex Hyb met 3 batterijmodules (evt. voor latere extra toevoeging van solar)
Powerflex Eco met 3 batterijmodules

-Beide op een eigen groep in de schuur.
-op de Powerflex Hyb direct koelkast en vriezer aangesloten.
-'diepe slaap' aan

Vandaag met de zon de eerste test met 'NOM', tot nu toe heel onrustig beeld. Hier moet ik echt even induiken.

WP Quatt 4 kW | 4770 wp | EV 70 kWh

• HifiKing
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-02 18:45
EricDi schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:18:
[...]
De subsidie is pas geldig vanaf €3000 exclusief btw. Vandaar dat ik kijk naar 2 units. De subsidie is 25%, dus het subsidiebedrag stijgt.

Het verschil in prijs is dus niet zo groot. Maar blijkbaar is het verschil in product ook niet zo groot. Dan neig ik ook naar de goedkopere optie. Tenzij er interessante redenen zijn om alsnog voor de Solidflex te gaan.
Ik kan nergens vinden dat de subsidie pas vanaf € 3000,- Ex BTW wordt uitgekeerd, volgens mij is de subsidie vanaf elk aankoop bedrag geldig, met een minimum subsidiebedrag van € 750,- en max € 1250,-

• EricDi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:18
HifiKing schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Ik kan nergens vinden dat de subsidie pas vanaf € 3000,- Ex BTW wordt uitgekeerd, volgens mij is de subsidie vanaf elk aankoop bedrag geldig, met een minimum subsidiebedrag van € 750,- en max € 1250,-
https://www.flevoland.nl/.../subsidie-thuisbatterijen

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 10:03
EricDi schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:18:
[...]
De subsidie is pas geldig vanaf €3000 exclusief btw. Vandaar dat ik kijk naar 2 units. De subsidie is 25%, dus het subsidiebedrag stijgt.

Het verschil in prijs is dus niet zo groot. Maar blijkbaar is het verschil in product ook niet zo groot. Dan neig ik ook naar de goedkopere optie. Tenzij er interessante redenen zijn om alsnog voor de Solidflex te gaan.
Je kunt ook kijken naar 2x 6 of 2x 8kw. Het gaat, als ik het bericht zo lees, om maximaal 20 kw/h van de totale batterijen. In mijn belevenis mogen dit ook meerdere units zijn.
https://www.flevoland.nl/.../subsidie-thuisbatterijen

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-02 19:54
Mmm is wel interessant maar nu nog wachten als ze ook in Limburg subsidie gaan geven anders is het het wachten wel waard

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:03

..Christiaan..

..zwll..

HifiKing schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Het staat er gewoon bij hoor....

https://www.flevoland.nl/...isbatterijen#2.%20Hoeveel

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-02 22:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYHQMit0hbO1An_VnqJ7l0d-hz4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y2PeVzWhXckwcJMu7GF3oqdX.png?f=fotoalbum_large

Vind dit vergelijk op de website van thuisbatterij.nl wel wat bijzonder

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-02 20:33
appelthee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:20:
[Afbeelding]

Gisteren een bezorging per pallet. Exact een week na de bestelling bij thuisbatterij.nl. 1 module ontbrak in de levering, vandaag keurig nageleverd.

Twee sets;
Powerflex Hyb met 3 batterijmodules (evt. voor latere extra toevoeging van solar)
Powerflex Eco met 3 batterijmodules

-Beide op een eigen groep in de schuur.
-op de Powerflex Hyb direct koelkast en vriezer aangesloten.
-'diepe slaap' aan

Vandaag met de zon de eerste test met 'NOM', tot nu toe heel onrustig beeld. Hier moet ik echt even induiken.
Zou het kunnen dat een cluster met niet gelijke aantallen KW niet goed reageert? Ik ervaarde ook een erg niet werkend geheel. Ben er nog niet ingedoken maar de sub voorlopig uitgezet en de andere toren verhoogd.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-02 18:57
Arjen34 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:47:
[Afbeelding]

Kun je linken naar dit plaatje/vergelijk?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Jan Workum
De PowerFlex (6kWh) heeft het mooi vlak kunnen houden op deze zonnige dag. Na het nachtelijk laden van de Kona alleen een piekje van de inductiekookplaat. Tot dusver zeer tevreden met de aankoop.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzVoinwfV25MoPCQv8GweKgKE7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wey9ASaji1S5KoyoXYU6khlN.jpg?f=fotoalbum_large

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Jan Workum

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16-02 14:38
Triest dat thuisbatterij.nl dit goedkope plaatje gebruikt. Buiten dat het knippen en plakken in Word er wel wat knullig uitziet, hebben ze het hier ook ineens over 3000-6000 cycles voor een LFP. Ze doen alsof dit refereert naar de Powerflex maar dit is een standaard verkoop plaatje van Indevolt die op zijn beurt weer praat over 7000 cycles voor de powerflex t.o.v. een "standaard" LFP accu. Daarnaast heeft Thuisbatterij.nl nog steeds de 8000 cycles bij de Powerflex op hun site staan.

Ze zijn ze ook nog eens duurder dan Indevolt zelf met de Solidflex en slaat hun "actie" van de Powerflex nergens op want die krijgt elke maand een andere naam en er verandert niets.

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-02 11:16

MGZ

Arjen34 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:47:
[Afbeelding]

Dit vind ik ook heel bijzonder, dat er bij de powerflex nu ineens 3000-6000 cycli staat. Ik had bij thuisbatterij nog nagevraagd of de 8000 cycli wel kloppen, en hun antwoord was dat het klopt. Op de site van thuisbatterij staat nog gewoon 8000 cycli als je de powerflex aanklikt.

• Gijs4
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 10:24
Terwijl op instagram ze wel 8.000 cycli benoemen.
Voelt beetje amateuristisch.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXivGQr_af_Q0UT1H-UhwcrmWxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snV0acHDiAR5f2DLaZzbFBgs.jpg?f=fotoalbum_large

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 23:54
Xirt schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Net even lopen spelen in Home Assistant. Het lastigste deel was eigenlijk het verkrijgen van de forecast (minimale temperatuur), maar ik heb nu het volgende gedaan.

1. Twee nieuwe helpers om de minimale temperatuursverwachting op te slaan voor vandaag en morgen (pakweg 24 - 48 uur inzicht):

code:
1
2
input_number: weather_forecast_today_temp_low
input_number: weather_forecast_tomorrow_temp_low

2. Een nieuwe automatisering welke elk uur de weersverwachting op gaat halen en de minimale temperatuur voor vandaag / morgen opslaat in de aangemaakte helpers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Helper - Weather Forecast
description: "Stores weather forecast in dedicated variables"
triggers:
  - trigger: time_pattern
    hours: /1
conditions: []
actions:
  - action: weather.get_forecasts
    metadata: {}
    target:
      device_id: [YOUR_DEVICE_ID]
    data:
      type: daily
    response_variable: daily
  - delay:
      seconds: 5
  - variables:
      today: |-
        {{ daily.get('weather.home', {}).get('forecast', [])
           | selectattr('datetime', 'search', now().strftime('%Y-%m-%d')) 
           | list 
           | first 
           | default({}) }}
      tomorrow: |-
        {{ daily.get('weather.home', {}).get('forecast', [])
           | selectattr('datetime', 'search', (now() + timedelta(days=1)).strftime('%Y-%m-%d')) 
           | list 
           | first 
           | default({}) }}
  - target:
      entity_id: input_number.weather_forecast_today_temp_low
    data:
      value: "{{ today.templow | default(0) }}"
    action: input_number.set_value
  - target:
      entity_id: input_number.weather_forecast_tomorrow_temp_low
    data:
      value: "{{ tomorrow.templow | default(0) }}"
    action: input_number.set_value
mode: single

Een tweede nieuwe automatistering die de emergency SOC automatisch instelt op basis van de minimale temperatuur in de twee helpers. Uiteraard zou je dit uit kunnen breiden met een actie om de batterij geforceerd vol te laden tot dit minimum indien nodig.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: "Service: Battery Management (Emergency SOC)"
description: Set Emergency SOC based on lowest temperature (today / tomorrow)
triggers:
  - entity_id:
      - input_number.weather_forecast_today_temp_low
      - input_number.weather_forecast_tomorrow_temp_low
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - variables:
      today_low: "{{ states('input_number.weather_forecast_today_temp_low') | float(0) }}"
      tomorrow_low: >-
        {{ states('input_number.weather_forecast_tomorrow_temp_low') | float(0)
        }}
      min_temp: "{{ [today_low, tomorrow_low] | min }}"
      new_soc: |-
        {% if min_temp < 0 %}
          75
        {% elif min_temp < 5 %}
          30
        {% else %}
          10
        {% endif %}
  - action: number.set_value
    metadata: {}
    target:
      entity_id: number.indevolt_solidflex_powerflex2000_discharge_limit
    data:
      value: "{{ new_soc }}"
mode: single
Oeps, laatste SOC waarde had 10 moeten zijn (gecorrigeerd in bovenstaande quote :+ . Ik post de correctie dus op even op deze manier aangezien ik het orginele bericht niet meer aan kan passen.

Wat betreft de HA integratie: alle feedback van de eerste uitgebreide review is verwerkt en gisteren de PR een update gegeven. Nu moet ik weer even afwachten, maar ik hoop dat het eerste deel (met alleen sensors) weer een stapje dichterbij de core gekomen is.

• ariedude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:31
AquilaXL schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:58:
Triest dat thuisbatterij.nl dit goedkope plaatje gebruikt. Buiten dat het knippen en plakken in Word er wel wat knullig uitziet, hebben ze het hier ook ineens over 3000-6000 cycles voor een LFP. Ze doen alsof dit refereert naar de Powerflex maar dit is een standaard verkoop plaatje van Indevolt die op zijn beurt weer praat over 7000 cycles voor de powerflex t.o.v. een "standaard" LFP accu. Daarnaast heeft Thuisbatterij.nl nog steeds de 8000 cycles bij de Powerflex op hun site staan.

Ze zijn ze ook nog eens duurder dan Indevolt zelf met de Solidflex en slaat hun "actie" van de Powerflex nergens op want die krijgt elke maand een andere naam en er verandert niets.
Merkte vanmorgen dat die extra 6% ineens niet meer werkt bij indevolt zelf. Weet niet of dat aan mij ligt.

• MGZ

MGZ

ariedude schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:40:
[...]

Merkte vanmorgen dat die extra 6% ineens niet meer werkt bij indevolt zelf. Weet niet of dat aan mij ligt.
Op de indevolt site zelf werken er 2 codes, CODE100 voor 100 euro korting en ENERGIENERDS6%
Daardoor is de solidflex volgens mij zelfs nog iets voordeliger dan de powerflex

• Sjorsl820
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-02 09:46
Vandaag de Indevolt PowerFlex 2000 (6kwh totaal) ontvangen en geïnstalleerd. Ik moet zeggen dat het installeren van de app, bijgevoegde P1 meter en het integreren in HA (via https://github.com/INDEVOLT/homeassistant-indevolt) erg eenvoudig was. NOM functioneerde goed, weinig zon maar de 60% die bij levering in de accu's zat leek goed NOM te houden. So far, erg tevreden.

Plekje in de kelder;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibgHm6GjThUIAWE6zD7FRR8Xih4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGvC1OMu1fQ3BtjEBBK6qwPv.jpg?f=fotoalbum_large

• duvekot
  • Laatst online: 10:14
Sjorsl820 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:11:
Vandaag de Indevolt PowerFlex 2000 (6kwh totaal) ontvangen en geïnstalleerd. Ik moet zeggen dat het installeren van de app, bijgevoegde P1 meter en het integreren in HA (via https://github.com/INDEVOLT/homeassistant-indevolt) erg eenvoudig was. NOM functioneerde goed, weinig zon maar de 60% die bij levering in de accu's zat leek goed NOM te houden. So far, erg tevreden.

Plekje in de kelder;
[Afbeelding]
@Sjorsl820

Had je deze repo gezien van @Xirt ?

https://github.com/Xirt/homeassistant-indevolt

Dat is een verbeterde versie van de integratie die je nu gebruikt. En hij is bezig om indevolt officieel toegevoegd te krijgen in Home Assistant:
https://github.com/home-assistant/core/pull/160595

• eppo16
Ik vraag me toch af waar het verschil in die cyles in zit. Daar moet een Indevolt NL en/of thuisbatterij als partner antwoord op kunnen geven?

Overigens staat op de site van thuisbatterij dat er een januari aanbieding is.
Die kan ik echter niet ontdekken op de site.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVr7l1OnsqqE0txF1PfNLTJTqJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LHSF4MFNG5i4Zr6EXIGcNpC.jpg?f=fotoalbum_large

• Xirt
duvekot schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:40:
[...]

@Sjorsl820

Had je deze repo gezien van @Xirt ?

Dat is een verbeterde versie van de integratie die je nu gebruikt. En hij is bezig om indevolt officieel toegevoegd te krijgen in Home Assistant:
https://github.com/home-assistant/core/pull/160595
Dit custom component zou de basis moeten geven om je batterij toe te voegen.

De codebase die uiteindelijk als PR uitstaat bij Home Assistant is een stuk netter, efficienter en uiteindelijk ook uitgebreider (ook in vergelijking met de originele PR van Indevolt die nooit opgevolgd is). Uiteindelijk, want de eerste PR (bij toevoeging) mag maar één soort platform bevatten (dus alle sensors in dit geval). Dus heb ik tijdelijk een groot deel van de code uit de PR gehaald.

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online

Plekje in de kelder;
[Afbeelding]
Mooie opstelling zo! Erg benieuwd hoe het gaat bevallen, Zit zelf erg te twijfelen tussen deze en Zendure AC2400. En hoe groot de batterij ik zou willen. Veel succes!

• Sjorsl820
Xirt schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:26:
[...]

Dit custom component zou de basis moeten geven om je batterij toe te voegen.

De codebase die uiteindelijk als PR uitstaat bij Home Assistant is een stuk netter, efficienter en uiteindelijk ook uitgebreider (ook in vergelijking met de originele PR van Indevolt die nooit opgevolgd is). Uiteindelijk, want de eerste PR (bij toevoeging) mag maar één soort platform bevatten (dus alle sensors in dit geval). Dus heb ik tijdelijk een groot deel van de code uit de PR gehaald.
Ah, dank voor de toelichting. Dan ga ik vanmiddag deze proberen.

• Sjorsl820
Martijnvdb schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Mooie opstelling zo! Erg benieuwd hoe het gaat bevallen, Zit zelf erg te twijfelen tussen deze en Zendure AC2400. En hoe groot de batterij ik zou willen. Veel succes!
Ik vond de integratie met HA belangrijk, en die leek van een afstandje met Zendure iets beter/makkelijker. Uiteindelijk heeft de prijs bij mij de doorslag gegeven, en de positieve reviews natuurlijk ;)

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:26

Plekje in de kelder;
[Afbeelding]
Gefeliciteerd.
Hoe hoog is je torentje in cms?

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Sjorsl820 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:08:
[...]

Ik vond de integratie met HA belangrijk, en die leek van een afstandje met Zendure iets beter/makkelijker. Uiteindelijk heeft de prijs bij mij de doorslag gegeven, en de positieve reviews natuurlijk ;)
Je bedoelt denk ik de Involt?

• Sjorsl820
Martijnvdb schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Je bedoelt denk ik de Involt?
:o Yes

• Sjorsl820
sysiwan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:15:
[...]

Gefeliciteerd.
Meet ik even als ik vanavond weer thuis ben.

• Maartenverho
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07:25
Heb nu met de nieuwe API documentatie alles nu mooi ingeregeld 8) :

Afbeeldingslocatie: https://s12.gifyu.com/images/bhJ15.gif

• duvekot
Maartenverho schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:00:

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit .. waarom stop je die 67W die nu nog naar buiten gaat niet in de accu?

• Maartenverho
duvekot schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Ziet er mooi uit .. waarom stop je die 67W die nu nog naar buiten gaat niet in de accu?
Dit is omdat het dan meer oplevert voor mij om het gelijk terug te leveren. Ik heb een dynamische contract bij Tibber en op het moment hierboven kreeg ik 25.3 - 2.48 cent voor de stroom die terug lever vanwege salderingsregeling. Het script wat ik gebruik rekent elke dag als de energieprijzen bekend worden uit op welke momenten ik het beste kan laden en ontladen. Hier neemt hij ook de verliezen mee bij ontladen en laden (totaal ~19%) en als er dan niet een grote spreiding is in de prijs dan doet hij niks.

Vanaf volgend jaar word zonne-energie laden natuurlijk een stuk voordeliger maar daar is het script op voorbereid.

• tharonald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 13:25
Heb nu eindelijk mijn dynamische energiecontract. Heb de instellingen een beetje uitgeprobeerd om bij 8ct prijsverschil al te gaan laden en ontladen. Alleen nu was er best wel wat zon en was dit laden snachts helemaal niet nodig en 14:30 al 5 kw/h teruggeleverd aan het net. Wat is hiervoor de beste instelling? Moet ik dan het slim gedeelte anders instellen als ik zie dat het weleens zonnig kan worden?

• Sjorsl820
sysiwan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:15:
[...]

Gefeliciteerd.
81cm vanaf de grond, dus incl stelpootjes

• Sjorsl820
Maartenverho schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:00:

[Afbeelding]
Met het risico een hele nieuwe fuik in te moeten duiken; welk systeem maak jij gebruik van? Of is het helemaal zelf ontwikkeld?

• AquilaXL
eppo16 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 06:53:
Ik vraag me toch af waar het verschil in die cyles in zit. Daar moet een Indevolt NL en/of thuisbatterij als partner antwoord op kunnen geven?

Overigens staat op de site van thuisbatterij dat er een januari aanbieding is.
Die kan ik echter niet ontdekken op de site.[Afbeelding]
Is er ook niet. Eerst was het een black friday deal toen een kerstaanbieding, eindejaars aanbieding en nu weer de januari aanbieding. De prijs is altijd hetzelfde gebleven en als je ze belt dan garanderen ze dat je ook na de "aanbieding" de accu voor deze prijs krijgt.

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:17
Hier nu 3 torentjes van 6kw per stuk geplaatst (PowerFlex). Draait als een zonnetje! Heb ze alledrie in een cluster staan en hou dus rekening met de max 800W per stopcontact. Alledrie zitten ze op een andere groep (en ook fase!) aangesloten. Nu mee spelen en mss verder aan de slag met Home Assistant als ik een keer wat tijd over heb. En ook eens goed kijken naar de Smart settings icm NOM (aangezien ik Tibber heb).

Heb de NOM instelling nu in gebruik en moet zeggen dat ie dit met het cluster heel netjes doet.

De units werden allemaal met zo'n beetje 55 tot 60% volle accu geleverd, niet verkeerd. Eerst waren ze nog een minuutje of 30-40 bezig met de firmware updates trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY99pmr875PPV0MztlNYFXDpXr4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bzPggEYHHSOs4W41BcovP3O6.png?f=fotoalbum_large

• duvekot
johansen schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:01:
Hier nu 3 torentjes van 6kw per stuk geplaatst (PowerFlex). Draait als een zonnetje! Heb ze alledrie in een cluster staan en hou dus rekening met de max 800W per stopcontact. Alledrie zitten ze op een andere groep (en ook fase!) aangesloten. Nu mee spelen en mss verder aan de slag met Home Assistant als ik een keer wat tijd over heb. En ook eens goed kijken naar de Smart settings icm NOM (aangezien ik Tibber heb).

Heb de NOM instelling nu in gebruik en moet zeggen dat ie dit met het cluster heel netjes doet.

De units werden allemaal met zo'n beetje 55 tot 60% volle accu geleverd, niet verkeerd. Eerst waren ze nog een minuutje of 30-40 bezig met de firmware updates trouwens.

[Afbeelding]
@Xirt is het een idee om eens over de schouder van @johansen mee te kijken of er nog wat verrassingen zijn voor jouw Home Assistant updates als een indevolt in een cluster over 3 fases heen draait? Ik denk dat @johansen vast wel een "3 fase test Konijn 🐰" wil zijn.

• Xirt
Ja, het zou heel fijn zijn om te begrijpen hoe een cluster setup vs. Home Assistant zich gaat gedragen. Op basis van de API documentatie zou ik bijvoorbeeld verwachten dat je drie apparaten toe moet voegen om alles uit te kunnen lezen. Maar dan is het interessant om te snappen hoe de aansturing zou gaan werken en / of er specifieke configuratiepunten zijn die in de API documentatie nog ontbreken (bijv. wat is de master vs. de slave). Zou top zijn als je daar meer inzichr over kan geven @johansen .

• eppo16
johansen schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:01:

[Afbeelding]
Als je ze op een aparte groep zet wil dit nog niet meteen zeggen dat dit ook op een andere fase zit aangesloten. Hoe heb je dit gecontroleerd?

• Nexoez
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:28
Zijn er hier mensen die hun verbruik opvolgen met een HomeWizard energy socket? Hoe verloopt dit?

Ik las in de Marstek topic dat er een aantal mensen waren die de waarschuwingen: overbelasting gedetecteerd' kregen.

• Gijs4
Nexoez schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:21:
Zijn er hier mensen die hun verbruik opvolgen met een HomeWizard energy socket? Hoe verloopt dit?

Ik las in de Marstek topic dat er een aantal mensen waren die de waarschuwingen: overbelasting gedetecteerd' kregen.
Ik heb dit. Powerflex 6kwh operationeel sinds 30 december. Maar in die periode heeft de zon maar heel matig geschenen hier. Dus nog nooit op 2,4kwh geladen of langdurig ontladen. Tot op heden geen melding gehad van de socket/Homewizard app. Voorspellingen komende dagen zijn beter, mocht ik soortgelijke melding krijgen dan laat ik het weten.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nexoez schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:21:
Heb dit hier met 2400 Watt icm oude en nieuwe HW stekkers nog nooit gehad. En zal niet zozeer overbelasting zijn, maar waarschijnlijk wel warmte. De HW Energy Socket wordt vanuit zichzelf namelijk ook al relatief warm, knal je er dan meerdere uren veel vermogen doorheen dan kunnen ze wel boven de 50 graden uitkomen. En de Marstek Venus E doet 2500 Watt, dus nog net even wat extra.

Heb er hier ooit wat foto's van gemaakt op 2400 Watt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkB3Q3C7SNYO4uogKbFeWUO3JD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10oXstTTAkktuFtHfozAS3bw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVT-6cwegrZtId9Ms_ucKuSIW58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOBSjrPUPE6jYdnfbQ6qgWyD.jpg?f=fotoalbum_large

En hierbij ook een aantal foto's van de Powerflex 2000:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3ntypvafP8D8QlYsZLHzprw7pY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWd0pAe34tSonaBQOn9s2H9l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYWtj2LTOFihZSEg9raAm9EKkto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnF1iWz9rEe6FYex1CZZvUPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01khTC9zvIf8O1t94Mziwj9xj90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SemN7Wgr2wQXpAqiJF0mZAN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QOo1cA5VT7IwDLoPc3eRdTxkLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOFBZh9ZUm6oVG3GB2IeXFTW.jpg?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Maartenverho
Sjorsl820 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:49:
[...]

Met het risico een hele nieuwe fuik in te moeten duiken; welk systeem maak jij gebruik van? Of is het helemaal zelf ontwikkeld?
Ik maak gebruik van Domoticz voor al mijn home automation. Het is wat betreft de user interface misschien wat verouderd als je het vergelijkt met Home Assistant maar met name de interne scripting mogelijkheden zijn naar mijn mening beter. De scheduler, Indevolt plugin en schedular web interface heb ik dus zelf geschreven.

• Xirt
Taro schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:53:
[...]

Heb dit hier met 2400 Watt icm oude en nieuwe HW stekkers nog nooit gehad. En zal niet zozeer overbelasting zijn, maar waarschijnlijk wel warmte. De HW Energy Socket wordt vanuit zichzelf namelijk ook al relatief warm, knal je er dan meerdere uren veel vermogen doorheen dan kunnen ze wel boven de 50 graden uitkomen. En de Marstek Venus E doet 2500 Watt, dus nog net even wat extra.

Heb er hier ooit wat foto's van gemaakt op 2400 Watt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En hierbij ook een aantal foto's van de Powerflex 2000:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zag toevallig gisteren dan de Sonof 4000w aan zou moeten kunnen. Is dat misschien een betere optie voor de mensen die dit willen proberen (wat extra marge)?

• Taro
  • Niet online

Taro

Xirt schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:21:
[...]

Ik zag toevallig gisteren dan de Sonof 4000w aan zou moeten kunnen. Is dat misschien een betere optie voor de mensen die dit willen proberen (wat extra marge)?
De beveiliging zit er natuurlijk niet voor niets op, het is ook niet alleen om de slimme stekker te beschermen. In de basis is langdurig veel vermogen door een stekker laten lopen niet wenselijk. Door warmteverschillen zetten de componenten in en rondom het stopcontact uit, vervolgens koelt het weer af en krimpt, en dat vele honderden keren per jaar. CEE stekkers zijn hier bijv. al een stukje beter voor geschikt.

Ik heb het hier als volgt opgelost, alle stekkers eraf geknipt, 2 groepen per fase (1xaccuomvormer, 1x 4xABB stopcontacten) en direct op B16 aangesloten, achter een HomeWizard 3-fase kWH-meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRbjEc-gckDbXI9Wzb0mIcIExxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fr2oib5XNBLsdeOudi5dczRA.jpg?f=fotoalbum_large

De micro-omvormers, daar heb ik nog wel HW Energy Sockets op zitten om ze uit te schakelen als de zon niet schijnt, maar daar gaat ook maar max 800 Watt doorheen. Dit is een oude foto, die andere 2 stekkers zitten er inmiddels niet meer in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAC9UDQKcZW4cOfwTV21Y1NexBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rf17sltpdQlZhYeSt3z3N4gS.jpg?f=fotoalbum_large

Op die manier kan je alles meten, maar wel veiliger.

Om aan te geven wat je wil voorkomen, ik had hier een laadkabel voor de auto, bewust nooit meer dan 10A (2300 Watt) doorheen laten gaan op vakanties, maar desondanks....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkSewopoyV9dlK18QJ-Zjz8E6DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eYUOFBvXFFWDk5oH8P20SGk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Taro op 17-01-2026 09:35 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• johansen
eppo16 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 06:11:
[...]

Als je ze op een aparte groep zet wil dit nog niet meteen zeggen dat dit ook op een andere fase zit aangesloten. Hoe heb je dit gecontroleerd?
Ik ben prima op de hoogte van welke groepen op welke fase zitten. En als je dat wilt dubbelchecken: Hang maar een apparaat met grote stroomvraag (bv waterkoker) aan een WCD en je ziet direct (in mijn geval in de Tibber app) welke fase wordt belast. :D

Bovendien ben ik hier eerste bewoner en weet ik hoe de inrichting is van de meterkast/groepen. :)

Maar dank voor je zorgen!

• johansen
Xirt schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:38:
Ja, het zou heel fijn zijn om te begrijpen hoe een cluster setup vs. Home Assistant zich gaat gedragen. Op basis van de API documentatie zou ik bijvoorbeeld verwachten dat je drie apparaten toe moet voegen om alles uit te kunnen lezen. Maar dan is het interessant om te snappen hoe de aansturing zou gaan werken en / of er specifieke configuratiepunten zijn die in de API documentatie nog ontbreken (bijv. wat is de master vs. de slave). Zou top zijn als je daar meer inzichr over kan geven @johansen .
Ik heb de boel niet in HA staan, gebruik de Indevolt app. Ik wil wel uiteindelijk naar en HA toe, maar ik ben wat dat betreft nog echt N00B. Ik heb wel lokaal op mn Macbook een HA installatie draaien (via Docker) dus kan eventueel wel met zaken spelen. Ik heb nu alleen een Solarman P1 en een Tibber pulse P1 (die laatste heb ik ook draaien in mn HA. Althans; ik kan hem uitlezen). Is het een idee om een Homewizard P1 aan te schaffen om hier wat beter mee te kunnen testen?

Ik wil zeker wel helpen waar mogelijk!

• HifiKing
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-02 18:45
Bedankt voor je reactie, op 12 januari stond dit nog niet zo vermeld, er staat ook beschreven dat ze naar aanleiding van een aantal vragen de voorwaarden op dinsdag 13 januari hebben aangepast/verduidelijkt.

Wat betreft de warmteontwikkeling, op p1meter staat een review, waarbij ze laden en ontladen op 2400w, rond de omvormer worden dan temperaturen van rond de 80 graden gemeten, bij de tweede batterij zelf nog hogere temperaturen.Ik vind dat vrij fors. Waarschijnlijk wordt dit nog hoger bij een langere periode met maximaal vermogen. Bij de Marstek ligt dit 40 graden lager, maar deze heeft maar de helft van het vermogen.

Is dit normaal bij passief gekoelde omvormers, ben bang dat bij een hoge buitentemperatuur en langdurig vol vermogen de omvormer gaat throttelen,

• duvekot
HifiKing schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Wat betreft de warmteontwikkeling, op p1meter staat een review, waarbij ze laden en ontladen op 2400w, rond de omvormer worden dan temperaturen van rond de 80 graden gemeten, bij de tweede batterij zelf nog hogere temperaturen.Ik vind dat vrij fors. Waarschijnlijk wordt dit nog hoger bij een langere periode met maximaal vermogen. Bij de Marstek ligt dit 40 graden lager, maar deze heeft maar de helft van het vermogen.

Is dit normaal bij passief gekoelde omvormers, ben bang dat bij een hoge buitentemperatuur en langdurig vol vermogen de omvormer gaat throttelen,
Waar staat die review waar je op doelt? want bij deze review staat:
Warmtemeting
De onderstaande warmtemetingen laten goed zien hoe de passieve koeling van de SolidFlex 2000 werkt onder verschillende belastingen. Tijdens 30 minuten opladen op vol vermogen stijgt de achterkant – waar de omvormer zich bevindt – tot 64,1°C, terwijl de voorkant met 32°C aanzienlijk koeler blijft. Ook de stekker blijft met 19,6°C ruim binnen veilige marges. Na 60 minuten opladen loopt de temperatuur aan de achterzijde verder op naar 68,8°C, wat volledig binnen de normale waarden ligt voor passief gekoelde stekker thuisbatterij. De voorkant blijft met 35,3°C opnieuw relatief koel en de stekker blijft veilig op 25,2°C.

Na twee uur afkoelen zijn opnieuw metingen gedaan tijdens 30 minuten maximaal ontladen (met één uitbreidingsmodule). Daarbij valt op dat de SolidFlex 2000 zelf duidelijk koeler blijft dan tijdens opladen: de voorkant komt uit op 36,7°C en de achterzijde op 52,8°C. De uitbreidingsbatterij warmt sterker op tot 78,3°C, wat logisch is omdat deze module direct de hoogste ontlaadstroom levert. De stekker blijft ook tijdens ontladen koel met 21,3°C.

Deze metingen tonen aan dat de warmteontwikkeling exact plaatsvindt waar je het verwacht: bij het omvormer­gedeelte en bij de batterijmodule die het zwaarst belast wordt. Temperaturen rond de 65–70°C aan koelribben zijn normaal voor passief gekoelde stekkerbatterijen, die intern ontworpen zijn voor aanzienlijk hogere maximale temperaturen.
dus dat zie ik niet echt al een probleem ... maar als iemand een warmte kamer overheeft kan daar misschien getest worden bij temperatuur van 30 graden :P

• Cranfbob2UI
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:33
Ik overweeg ook de aanschaf van de Indevolt batterijen. Ik wil graag weten of je de batterij gelijktijdig kan laden vanuit de aangesloten zonnepanelen en vanuit het net (tot max 2400W). Heeft iemand dit toevallig al getest?

• Xirt
johansen schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Ik heb de boel niet in HA staan, gebruik de Indevolt app. Ik wil wel uiteindelijk naar en HA toe, maar ik ben wat dat betreft nog echt N00B. Ik heb wel lokaal op mn Macbook een HA installatie draaien (via Docker) dus kan eventueel wel met zaken spelen. Ik heb nu alleen een Solarman P1 en een Tibber pulse P1 (die laatste heb ik ook draaien in mn HA. Althans; ik kan hem uitlezen). Is het een idee om een Homewizard P1 aan te schaffen om hier wat beter mee te kunnen testen?

Ik wil zeker wel helpen waar mogelijk!
Mijn verwachtig is dat de integratie (die hopelijk snel goedgekeurd voor voor de HA core) al gaat werken "out-of-the-box" en dat je drie verchillende apparaten (elke master) in moet stellen. Maar het blijft een beetje een verrassing hoe het precies gaat werken dus feedback is meer dan welkom.

Is het zo dat je in de app voor het cluster nu kan zien dat er twee subs (slaves) zijn en één main (master)? Als dat zo is ben ik namelijk benieuwd of ik dat via de API ook in kan zien en door kan zetten naar Home Assistant: mocht dat het geval zijn in de app dan ga ik Indevolt dus even mailen.

• duvekot
Xirt schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Mijn verwachtig is dat de integratie (die hopelijk snel goedgekeurd voor voor de HA core) al gaat werken "out-of-the-box" en dat je drie verchillende apparaten (elke master) in moet stellen. Maar het blijft een beetje een verrassing hoe het precies gaat werken dus feedback is meer dan welkom.

Is het zo dat je in de app voor het cluster nu kan zien dat er twee subs (slaves) zijn en één main (master)? Als dat zo is ben ik namelijk benieuwd of ik dat via de API ook in kan zien en door kan zetten naar Home Assistant: mocht dat het geval zijn in de app dan ga ik Indevolt dus even mailen.
gezien deze afbeelding uit een van @johansen zijn vorige posts is het idd een main/sub indeling:

• Xirt
Taro schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:27:
[...]

De beveiliging zit er natuurlijk niet voor niets op, het is ook niet alleen om de slimme stekker te beschermen. In de basis is langdurig veel vermogen door een stekker laten lopen niet wenselijk. Door warmteverschillen zetten de componenten in en rondom het stopcontact uit, vervolgens koelt het weer af en krimpt, en dat vele honderden keren per jaar. CEE stekkers zijn hier bijv. al een stukje beter voor geschikt.

Ik heb het hier als volgt opgelost, alle stekkers eraf geknipt, 2 groepen per fase (1xaccuomvormer, 1x 4xABB stopcontacten) en direct op B16 aangesloten, achter een HomeWizard 3-fase kWH-meter:
[Afbeelding]

De micro-omvormers, daar heb ik nog wel HW Energy Sockets op zitten om ze uit te schakelen als de zon niet schijnt, maar daar gaat ook maar max 800 Watt doorheen. Dit is een oude foto, die andere 2 stekkers zitten er inmiddels niet meer in:
[Afbeelding]

Op die manier kan je alles meten, maar wel veiliger.

Om aan te geven wat je wil voorkomen, ik had hier een laadkabel voor de auto, bewust nooit meer dan 10A (2300 Watt) doorheen laten gaan op vakanties, maar desondanks....
[Afbeelding]
Ik zou er zelf niet snel een smart plug tussen gooien, omdat ik de limitaties van die dingen al ken van mijn oven (op de schoonmaakstand klapt die eruit). Mijn huidige setup is een 3x2.5mm XMVK kabel van de meterkast naar een 16A 250V IP44 Gira stopcontact op de gevel. Daar zit (alleen) de accu op die met 2400W mag laden / 800W mag ontladen. Uiteindelijk zou ik de stekker in de meterkast (nu een Kopp, maar ik heb een Power Solid Heavy Duty IP44 liggen) willen vervangen voor een directe aansulting op een nieuwe groep. Volgens mij is dan het zwakste punt het stopcontact (is er uberhaupt een ABB variant daarvoor?).

• Xirt
duvekot schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:01:
[...]

gezien deze afbeelding uit een van @johansen zijn vorige posts is het idd een main/sub indeling:

[...]
Top, thanks!.Ik had nog geen reactie op mijn vorige mail (zou ik gisteren krijgen) dus een "friendly reminder" gestuurd en deze vraag (kan ik dat uitlezen) gelijk toegevoegd.

• Taro
  • Niet online

Taro

Xirt schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:05:
Volgens mij is dan het zwakste punt het stopcontact (is er uberhaupt een ABB variant daarvoor?).
Ja, de stopcontacten die ik hierboven postte, grijs, 4x zijn bijv. van ABB. Je hebt ook enkele stuks en buitenvarianten met blauwe klep.

Edit: Deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAC9UDQKcZW4cOfwTV21Y1NexBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rf17sltpdQlZhYeSt3z3N4gS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Taro op 17-01-2026 15:48 ]

• Xirt
Ja, maar ik denk niet dat ik die op de gevel wil plaatsen (buiten)? Of hebben we wel een IP waarde die hoog genoeg is?

• jeweetwel2
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-02 13:40
Dag tijgers!
Ik heb nu een weekje de indevolt powerflex draaien en het valt me op dat de 0 op de meter stand eigenlijk heel belabberd is. Op sommige momenten zelfs meer dan 500watt aan het terugleveren en dan weer stilvallen, het lijkt nergens op..
Hebben jullie dit ook zo?

• Nexoez
jeweetwel2 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:05:
Dag tijgers!
Ik heb nu een weekje de indevolt powerflex draaien en het valt me op dat de 0 op de meter stand eigenlijk heel belabberd is. Op sommige momenten zelfs meer dan 500watt aan het terugleveren en dan weer stilvallen, het lijkt nergens op..
Dat is wel vreemd. Aangesloten met de solarman P1? Op energienerds.nl komt ie naar boven als een van de betere die NOM doet. Heb je zo'n dsmr5 digitale meter?

• mrme12345
  • Niet online
Dag tijgers!
Dan heb je wellicht een DSMR 4.0 meter ipv DSMR 5.0. En dan stuurt de meter maar 1 x per 10 sec een signaal. Voor een goede NOM is een DSMR 5.0 (die iedereen uiteindelijk heeft binnen 2 jaar) het beste.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• mrme12345
  • Niet online
Nexoez schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Dat is wel vreemd. Aangesloten met de solarman P1? Op groenenerds.nl komt ie naar boven als een van de betere die NOM doet. Heb je zo'n dsmr5 digitale meter?
Je bedoelt neem ik aan energienerds.nl ;-)

• johansen
Dag tijgers!
Ik herken dit niet. Heb de boel nu draaiend sinds vrijdagmiddag (cluster van 3 powerflexen) en vind dat ie hem vrij strak op 0 houdt. Tuurlijk duurt het een fractie van een seconde voordat ie reageert op een nieuwe piek (boiler, koffieautomaat etc), maar buiten dat doet ie het hier erg netjes!

Ik heb een DSMR 5 meter, dat zou dan idd het verschil kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door johansen op 18-01-2026 11:44 ]

• Nexoez
mrme12345 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Je bedoelt neem ik aan energienerds.nl ;-)
Oops. Aangepast

• jeweetwel2
Vreemd dan , ik heb een SMR 5.0 meter met idd een solarman p1 dongel.

• mrme12345
  • Niet online
jeweetwel2 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:59:
Dan zal het aan de combinatie p1 solarman en slimme meter liggen neem ik aan. Krijg je wel elke seconde waardes door?

• MGZ

MGZ

jeweetwel2 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:59:
Welk merk en type slimme meter heb je?

• Arnold79
  • Laatst online: 16-02 19:46
Ik heb een 3 fase zonnepaneelsysteem en op dit systeem zijn 2 Sessy batterijen aangesloten. Nu heb ik sinds 2 weken ook een Powerflex 2000, deze heb ik nu nog via de stekker in het stopcontact. Heb in mijn zonnepaneelsysteem nog 1 fase waar geen batterij op is aangesloten en overweeg om op deze fase de Powerflex op aan te sluiten. De Powerflex sluit ik dan aan op de Sessy die het dichtst bij de werkschakelaar is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2j_VM_MWJ6-3-_e0z01_gRGhEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUeIWGOIw5Mg6AyAuyutAdJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Heb hierover 2 vragen :
- Heeft de kabel van de Powerflex een massieve koperen kern of zijn dit gevlochten draadjes (die steek je niet makkelijk in de Sessy)
- Is wat ik voor ogen heb in jullie ogen mogelijk of zie ik iets over het hoofd?

Het grootste voordeel van de Powerflex op deze manier aansluiten is dat ik het ontlaadvermogen hoger kan zetten dan de huidige 800W.

• Taro
  • Niet online

Taro

Arnold79 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:07:
- Heeft de kabel van de Powerflex een massieve koperen kern of zijn dit gevlochten draadjes (die steek je niet makkelijk in de Sessy)
Je kunt er toch een adereindhuls op doen?
- Is wat ik voor ogen heb in jullie ogen mogelijk of zie ik iets over het hoofd?

Het grootste voordeel van de Powerflex op deze manier aansluiten is dat ik het ontlaadvermogen hoger kan zetten dan de huidige 800W.
Blijft dit ook binnen de kaders/limieten van de groep en kabel naar de meterkast?

Edit: Zou deze vraag overigens in het Sessy topic stellen als ik jou was, daar zijn ze beter op de hoogte van de do's and don'ts mbt het doorlussen via dat systeem.

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 18-01-2026 13:14 ]

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-02 12:19
Bij mij werkt de app sinds rond de middag niet meer. Werd uitgelogd en kan niet meer inloggen. Is dit bij meer mensen aan de hand?

De accus draaien overigens wel nog prima door. Even lokaal op ingelogd om dit te checken.

[ Voor 26% gewijzigd door samvdheijden op 18-01-2026 13:14 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

samvdheijden schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:14:
Bij mij werkt de app sinds rond de middag niet meer. Werd uitgelogd en kan niet meer inloggen. Is dit bij meer mensen aan de hand?

De accus draaien overigens wel nog prima door. Even lokaal op ingelogd om dit te checken.
Ben nog wel ingelogd, maar blijft op "Gegevens laden..." staan. Edit: Na een tijdje wel alles zichtbaar. Ook profiel etc. werkt prima.

App al even afgesloten en opnieuw gestart?

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 18-01-2026 13:16 ]

• Arnold79
  • Laatst online: 16-02 19:46
Taro schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Je kunt er toch een adereindhuls op doen?

Klopt inderdaad ; een massief koperen kern zou alleen wel makkelijk zijn en vroeg me af wat er in de kabel zit voordat ik deze doorknip. ;-)

[...]

Blijft dit ook binnen de kaders/limieten van de groep en kabel naar de meterkast?

Edit: Zou deze vraag overigens in het Sessy topic stellen als ik jou was, daar zijn ze beter op de hoogte van de do's and don'ts mbt het doorlussen via dat systeem.
Top! Zal ik doen, mijn redenatie was dat er ook 3 Sessy's zo kunnen worden aangesloten. Bij mij zijn dat dan alleen 2 Sessy's + 1 Powerflex

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-02 12:19
Taro schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:15:
[...]
App al even afgesloten en opnieuw gestart?
Thanks! En Yep, afgesloten, cache geleegd etc. Inloggen werkt (vooralsnog) nog niet. Wellicht een korte server storing

Edit: werkt inmiddels weer!

[ Voor 5% gewijzigd door samvdheijden op 18-01-2026 13:48 ]

• Maartenverho
Ow ik ben dus niet de enige waarbij de app helemaal op tilt ging. naar reinstal en maardere inlog pogingen nu wel mijn batterij en solarmann P1 weer zichtbaar. Enige wat nog niet werkt is het tabje 'Report' met alle log gegevens.

• jeweetwel2
mrme12345 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:00:
[...]

Dan zal het aan de combinatie p1 solarman en slimme meter liggen neem ik aan. Krijg je wel elke seconde waardes door?
Ongeveer 3 tot 5 sec voor hij verspringt

• jeweetwel2
MGZ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:08:
[...]

Welk merk en type slimme meter heb je?
Een SMR 5.0 van landis

• BastiaanJ
  • Laatst online: 10:36
Ik herken ook wel dat mijn Powerflex niet heel snel reageert op NOM. Laatst een dag 5 kWh PV opbrengst. Gaat er toch ongeveer 1 kWh terug op net net, terwijl ik zowel bij laden als bij ontladen niet het maximale vermogen heb overschreden en binnen de opslagcapaciteit van de batterij ben gebleven. Er zijn best veel verbruikers in huis die korstondige pieken veroorzaken (Quooker, koffieapparaat, oven, etc.) De Powerflex in combinatie met de Solarman P1 regelt simpelweg niet snel genoeg om die pieken op te vangen. Gevolg: constant overshoot en undershoot. Ik weet niet of dat bij andere merken hetzelfde zal zijn. Zou direct aansturen vanuit HA beter werken?

• Gijs4
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Indevolt bezig is om de Homewizard te integreren als P1 meter. Klopt dat en heeft iemand hier een update over?

• MGZ

MGZ

Misschien dat de Solarman p1 meter niet helemaal lekker werkt met bepaalde types of merken slimme meters

• AquilaXL
Arnold79 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Top! Zal ik doen, mijn redenatie was dat er ook 3 Sessy's zo kunnen worden aangesloten. Bij mij zijn dat dan alleen 2 Sessy's + 1 Powerflex
Zeker weten doe ik het niet maar meerdere Sessy's "praten" met mekaar middels de app net zoals je een IndeVolt kan clusteren. Als je daar een Powerflex tussen hangt dan ziet deze de andere accu's niet en vraag ik me af of je het systeem niet mogelijk kan overbelasten.

• Taro
  • Niet online

Taro

AquilaXL schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Zeker weten doe ik het niet maar meerdere Sessy's "praten" met mekaar middels de app net zoals je een IndeVolt kan clusteren. Als je daar een Powerflex tussen hangt dan ziet deze de andere accu's niet en vraag ik me af of je het systeem niet mogelijk kan overbelasten.
Of dat ze elkaar dwars gaan zitten omdat ze een andere strategie volgen. Persoonlijk zou ik nooit meerdere merken met elkaar mixen, de kans dat de ene de andere gaat ontladen/opladen is enorm groot.

• Nexoez
Gijs4 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:28:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Indevolt bezig is om de Homewizard te integreren als P1 meter. Klopt dat en heeft iemand hier een update over?
Dat staat op de roadmap voor 'ergens in Q1'. Maar ja...

• jeweetwel2
BastiaanJ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:09:
Ik herken ook wel dat mijn Powerflex niet heel snel reageert op NOM. Laatst een dag 5 kWh PV opbrengst. Gaat er toch ongeveer 1 kWh terug op net net, terwijl ik zowel bij laden als bij ontladen niet het maximale vermogen heb overschreden en binnen de opslagcapaciteit van de batterij ben gebleven. Er zijn best veel verbruikers in huis die korstondige pieken veroorzaken (Quooker, koffieapparaat, oven, etc.) De Powerflex in combinatie met de Solarman P1 regelt simpelweg niet snel genoeg om die pieken op te vangen. Gevolg: constant overshoot en undershoot. Ik weet niet of dat bij andere merken hetzelfde zal zijn. Zou direct aansturen vanuit HA beter werken?
Ja dat dus, ik heb in HA geprobeerd een Shelly Pro 3EM Emulator te laten draaien maar die wou niet erg draaien dus ik laat het maar even zo, ik wacht nu op een integratie van HA ...

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:42
Ik merk ook dat de cyclustijd 5 seconden is (of toch de visuele).
Misschien kan je dit met HA wel reduceren tot 1 seconde, maar als uw HA niet werkt zal het verlies ook snel oplopen als er geen automatische fallback is naar de P1 Dongle.
Ook opletten... Zulke "vaste" instellingen worden ook opgeslagen op flash geheugen, veelvuldig wegschrikven van data zou wel eens voor flash wear kunnen zorgen en aan een corrupte sturing heb je ook niks aan.

• Cranfbob2UI
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:33
MGZ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:35:
[...]

Misschien dat de Solarman p1 meter niet helemaal lekker werkt met bepaalde types of merken slimme meters
https://www.solarmanpv.co...the%20P1%20Meter%20Reader.

• mrme12345
  • Niet online
Dank je voor deze toevoeging, ik heb ze ook op onze website toegevoegd aan de artikelen over indevolt. Is handig!

• EricDi
De indevolt app ziet mijn solarman p1 meter. Maar geeft ook aan dat het wifi niet verbonden is. Echter zie ik het apparaat wel delijke op mijn netwerk verschijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQryYYJoC3QKKOQ7QtbH5348XOU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vEx62KAYcxegMLHS8ctvkvzU.jpg?f=user_largeIemand dit ook meegemaakt?

Edit; na een paar uur loste het probleem zichzelf op

[ Voor 6% gewijzigd door EricDi op 20-01-2026 06:40 ]

• jeweetwel2
EricDi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:43:
De indevolt app ziet mijn solarman p1 meter. Maar geeft ook aan dat het wifi niet verbonden is. Echter zie ik het apparaat wel delijke op mijn netwerk verschijnen.

[Afbeelding]Iemand dit ook meegemaakt?
Ja , ging ook weer weg na een paar uur

• Xirt
Het is inmiddels 19 januari en op basis van tijdslijnen die ik zie voor andere integraties denk ik dat het nog even duurt voor Indevolt als core integratie toegelaten gaat worden. Daarom heb ik de code in mijn repository een "major overhaul" gegeven om deze 95% overeen te laten komen met de core integratie:

Doel is om alvast de functionaliteit te bieden die uiteindelijk in core HA moet zitten en om de overgang naar de core integratie kleiner te maken (bijv. zelfde entitiy ID logica). Mijn advies is om eerst een eventuele oude integratie netjes te verwijderen (device verwijderen, bestanden verwijderen, en HA herstarten) alvorens je deze nieuwe versie in gebruik neemt. Er zitten nog wat kleine known issues in (zie readme), maar volgens mij is het geheel al goed bruikbaar. Feedback is uiteraard welkom :)!

• EricDi
Xirt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:48:
Het is inmiddels 19 januari en op basis van tijdslijnen die ik zie voor andere integraties denk ik dat het nog even duurt voor Indevolt als core integratie toegelaten gaat worden. Daarom heb ik de code in mijn repository een "major overhaul" gegeven om deze 95% overeen te laten komen met de core integratie:

Doel is om alvast de functionaliteit te bieden die uiteindelijk in core HA moet zitten en om de overgang naar de core integratie kleiner te maken (bijv. zelfde entitiy ID logica). Mijn advies is om eerst een eventuele oude integratie netjes te verwijderen (device verwijderen, bestanden verwijderen, en HA herstarten) alvorens je deze nieuwe versie in gebruik neemt. Er zitten nog wat kleine known issues in (zie readme), maar volgens mij is het geheel al goed bruikbaar. Feedback is uiteraard welkom :)!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaKWwu0bnNt0YAm0rDXbixBk4V0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dOjqUJhhBh9qfktA9ICvDRpf.png?f=user_large
Dank voor het harde werk!

Vraag: klopt het dat geen van de sensoren een duidelijke label krijgen? [edit: fixed door te updaten en opnieuw de plugin te starten]

En is het mogelijk om de p1 meter via de indevolt api uit te lezen?

[ Voor 4% gewijzigd door EricDi op 20-01-2026 09:32 ]

• Nanuk
  • Laatst online: 16-02 20:33
EricDi schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:22:
[...]

[Afbeelding]

Vraag: klopt het dat geen van de sensoren een duidelijke label krijgen? [edit: fixed door te updaten en opnieuw de plugin te starten]

Bij mij staat er een sensor met 'meter power' en voor zover ik kan nagaan is dat de p1.

Verder Xirt hartelijk dank, ik ben er heel blij mee.

Verzoek is om bij de controls ook de working mode te kunnen aanpassen. Maar vragen is een stuk simpeler dan oplossen natuurlijk. :>

[ Voor 9% gewijzigd door Nanuk op 20-01-2026 10:37 ]

• Xirt
EricDi schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:22:
[...]

[Afbeelding]

Ik kan via deze integratie alleen uitlezen wat de batterij "weet" en dat is dus relatief beperkt voor zover nu bekend. Echter, ik krijg nog steeds druppelgewijs informatie van Indevolt (zo heb ik informatie over her data punt gekregen main/sub voor clusters, dus daar ga ik binnenkort even mee aan de slag).

De P1 meter zou theoretisch apart uitgelezen kunnen worden door een aparte integratie, maar daar heb ik (nog) niet naar gekeken (mogelijk bestaat hier al wel iets voor).

• Xirt
Nanuk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Bij mij staat er een sensor met 'meter power' en voor zover ik kan nagaan is dat de p1.

Verder Xirt hartelijk dank, ik ben er heel blij mee.

Verzoek is om bij de controls ook de working mode te kunnen aanpassen. Maar vragen is een stuk simpeler dan oplossen natuurlijk. :>
Je kan de working modus via een service wijzigen. De reden hiervoor is dat het Gen-1 model een fysieke knop heeft om 'm in standalone (portable) modus te zetten: in deze modus kan je dus niets met de API aansturen en dat kan ik in een service afvangen.

Misschien dat ik een Gen-2 only drop-down kan maken. Met het Gen-1 verhaal hierboven als motivatie voor het bestaan van de service (die is dan eigenlijk redundant voor Gen-2). Ga ik naar kijken.

• lemval
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 21:49
> De P1 meter zou theoretisch apart uitgelezen kunnen worden door een aparte integratie, maar daar heb ik (nog) niet naar gekeken (mogelijk bestaat hier al wel iets voor).

Ik heb de volgende site gevonden: https://docs.solarman.ai/docs/hardware/opendata/ waar uit zou kunnen blijken dat het werkt. Ik krijg een UDP-respons op de AT+IGDEVICEIP, maar poort 8080 voor de API is niet open en UDP-berichten krijg ik ook niet. Maar goed, API en UDP 'must be manually enabled'. Waar dat moet, geen idee. Mogelijk via de solarman-app, maar de P1-meter ondersteunt enkel 1 app (of indevolt, of solarman) en een local connection werkt niet.

• johansen
Xirt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:48:

Ik heb deze nu ook werkend in mijn test HA op mn macbookje, thx! Ik ga er eens mee spelen.

Ik heb overigens wel een paar bevindinkjes mbt Indevolt Powerflex.

1 - Als ik het smart schema gebruik (Price based strategy) dan wordt obv de prijzen bepaald wanneer wordt geladen, ontladen en wanneer de units idle staan. Het is jammer dat als de apparaten idle staan, maar er wel overschot is van PV, dat ze dan niet het overschot binnenhalen
2 - Als je een cluster hebt, dan heb je te maken met de settings van de indivuele batterijen en de setting van het cluster. Als ik alle 3 de batterijen heb ingesteld op max 800W charging, en het cluster op 2400W max charging, dan zou je verwachten dat als je aan het laden bent je dus maximaal 2400W haalt. Echter wordt er in dit geval als cluster in het geheel niet meer dan 800W geladen. Dus ergens houdt het cluster als totaal zich vast aan de individuele setting van de batterijen. Als ik de 3 batterijen op 1000W zet, dan laadt het cluster namelijk met 1000W. Workaround: cluster disbanden zodat de 3 units 800W (dus totaal 2400W) gaan laden.
3 - Als je het smart schema gebruikt, dan stuurt ie op hele uren. Dit terwijl de stroomprijzen per kwartier gaan. Dus dan kun je een situatie hebben dat de prijs in het gehele uur GEMIDDELD onder de waarde ligt van de minimale prijs waarop je wilt laden/ontladen. Maar dat bv om 15:45u de prijs ineens veel hoger is dan de 3 kwartier ervoor waardoor je eigenlijk al wilt dat de batterijen gaan ontladen om 15:45. Dit moet je dan handmatig doen.

Verder is het leuk speelgoed! En ben ik er erg tevreden over. Ik hoop dat ik met HA meer slimmigheden kan inbouwen om het (ont) laden beter te finetunen.

• Gijs4
Thuisbatterij heeft de prijzen vandaag iets verhoogd zie ik.

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-02 22:20
Gijs4 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:22:
Thuisbatterij heeft de prijzen vandaag iets verhoogd zie ik.
Klopt en ze bereiden de volgende verhoging al voor zag ik op facebook.
Dan is het wel jammer dat ze geen concurrentie in Nederland hebben voor de powerflex

• JooJoo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-02 22:57
Ik twijfel tussen de Indevolt SolidFlex 2000 hybride en de PowerFlex 2000. De eerste met LPF accu de tweede met semi-solid accu. Kan iemand argumenten bedenken om te kiezen voor de PowerFlex die nu € 236,00 meer kost dan de SolidFlex? Is het alleen de brandveiligheid? Overigens hoop ik dat Indevolt in de toekomst samenwerkt met mijn Homey systeem.

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 20:39
Indevolt is nog niet zo lang bezig op de accu markt. Lees niet over gebruikers die problemen hebben met deze accu's en de eventuele garantie afhandeling.
Dit omdat er bij de introductie van de HW accu toch wel de nodige problemen waren.
Vind het wel een leuk setje en de Energienerts waren er ook wel over te spreken, maar !
Is er iets bekend, bij iemand, over problemen/ garantie afhandeling of juist geen problemen, of zijn er gewoon nog niet genoeg in omloop om hier een oordeel over te geven.

Ross

• johansen
JooJoo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:25:
Ik twijfel tussen de Indevolt SolidFlex 2000 hybride en de PowerFlex 2000. De eerste met LPF accu de tweede met semi-solid accu. Kan iemand argumenten bedenken om te kiezen voor de PowerFlex die nu € 236,00 meer kost dan de SolidFlex? Is het alleen de brandveiligheid? Overigens hoop ik dat Indevolt in de toekomst samenwerkt met mijn Homey systeem.
Gezien het prijsverschil ben ik gewoon voor de PowerFlex gegaan. Of die Solidflex nou echt veiliger is en mogelijk meer cycles mee zou kunnen gaan is natuurlijk nog maar afwachten. Het was mij de voor mij +/-700 euro extra iig niet waard! En dan had ik ook nog iets minder kw gehad dan de PowerFlex bovendien :)
Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste