De beveiliging zit er natuurlijk niet voor niets op, het is ook niet alleen om de slimme stekker te beschermen. In de basis is langdurig veel vermogen door een stekker laten lopen niet wenselijk. Door warmteverschillen zetten de componenten in en rondom het stopcontact uit, vervolgens koelt het weer af en krimpt, en dat vele honderden keren per jaar. CEE stekkers zijn hier bijv. al een stukje beter voor geschikt.
Ik heb het hier als volgt opgelost, alle stekkers eraf geknipt, 2 groepen per fase (1xaccuomvormer, 1x 4xABB stopcontacten) en direct op B16 aangesloten, achter een HomeWizard 3-fase kWH-meter:
De micro-omvormers, daar heb ik nog wel HW Energy Sockets op zitten om ze uit te schakelen als de zon niet schijnt, maar daar gaat ook maar max 800 Watt doorheen. Dit is een oude foto, die andere 2 stekkers zitten er inmiddels niet meer in:
Op die manier kan je alles meten, maar wel veiliger.
Om aan te geven wat je wil voorkomen, ik had hier een laadkabel voor de auto, bewust nooit meer dan 10A (2300 Watt) doorheen laten gaan op vakanties, maar desondanks....
[
Voor 29% gewijzigd door
Taro op 17-01-2026 09:35
]