• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:25
@jdgraaf
Dit is exact mijn bevinding ook.
Bij mij hangt ie aan een smr 4.2 meter, met HW P1 lezer. Het zwalken van de batterij rondom NOM of last wisseling is behoorlijk. Ook ik had de HW batt en die deed dat een stuk beter. Het kan dus zeker beter, ook bij Indevolt. Hopelijk gaat dit nog iets verbeteren met een update in de toekomst. Heb wel een nieuwe slimme meter aangevraagd. Verder wel tevreden ook.

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:06
buutvrij schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:50:
@jdgraaf
Dit is exact mijn bevinding ook.
Bij mij hangt ie aan een smr 4.2 meter, met HW P1 lezer. Het zwalken van de batterij rondom NOM of last wisseling is behoorlijk. Ook ik had de HW batt en die deed dat een stuk beter. Het kan dus zeker beter, ook bij Indevolt. Hopelijk gaat dit nog iets verbeteren met een update in de toekomst. Heb wel een nieuwe slimme meter aangevraagd. Verder wel tevreden ook.
Bij mij draait de setup op een SMR 5.5-meter in combinatie met een HomeWizard P1-lezer. Ik hoop ook dat er in de toekomst nog optimalisaties komen voor het algoritme en de reactietijden.

Ik kan me voorstellen dat een grotere inverter (bijv. 2400W vs. 800W) meer tijd nodig heeft om op te starten en af te schakelen. Toch valt me op dat vooral de initiële reactietijd nog verbeterd kan worden. Wat ik nu zie:
  • Traag opschakelen: De inverter schakelt traag op bij een piekbelasting, maar blijft doorgaan met opschakelen terwijl de piek alweer wegvalt.
  • Vertraagde afschakeling: Vervolgens begint de inverter af te schakelen, maar komt de piek weer terug → de inverter schakelt verder af, waardoor teruglevering start.
  • Herhalend patroon: Dan pakt de inverter de piek weer op en begint opnieuw op te schakelen, enzovoort.
Kortom: het systeem loopt steeds een beetje achter de feiten aan. Even we afwachten wat de werkelijke impact is op de langere termijn, maar het valt wel op. laten we hopen dat er nog een firmware-update komt die dit verbeterd.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:08
jdgraaf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:13:
[...]

Bij mij draait de setup op een SMR 5.5-meter in combinatie met een HomeWizard P1-lezer. Ik hoop ook dat er in de toekomst nog optimalisaties komen voor het algoritme en de reactietijden.

Ik kan me voorstellen dat een grotere inverter (bijv. 2400W vs. 800W) meer tijd nodig heeft om op te starten en af te schakelen. Toch valt me op dat vooral de initiële reactietijd nog verbeterd kan worden. Wat ik nu zie:
  • Traag opschakelen: De inverter schakelt traag op bij een piekbelasting, maar blijft doorgaan met opschakelen terwijl de piek alweer wegvalt.
  • Vertraagde afschakeling: Vervolgens begint de inverter af te schakelen, maar komt de piek weer terug → de inverter schakelt verder af, waardoor teruglevering start.
  • Herhalend patroon: Dan pakt de inverter de piek weer op en begint opnieuw op te schakelen, enzovoort.
Kortom: het systeem loopt steeds een beetje achter de feiten aan. Even we afwachten wat de werkelijke impact is op de langere termijn, maar het valt wel op. laten we hopen dat er nog een firmware-update komt die dit verbeterd.
Misschien dat het met een Solman P1 meter wel sneller werkt? Geen idee hoor, maar ik zie dat jullie allebei HW P1 meter hebben, mss dat daar de vertraging in zit

• jdgraaf
jelleeelco schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:33:
[...]

Misschien dat het met een Solman P1 meter wel sneller werkt? Geen idee hoor, maar ik zie dat jullie allebei HW P1 meter hebben, mss dat daar de vertraging in zit
Kan ik eens proberen. Heb ik ook liggen.

Maar HW PIB leest volgens mij om de seconde de P1 uit en de Indevolt maar om de 2? seconden. Dus daar zit al verschil wat vertragend werkt. Welke P1 je ook gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door jdgraaf op 03-04-2026 14:55 . Reden: aanvulling ]

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:50

vinneke

De Figuur

Ik ben op Discord aan het praten met één van die DEVs en ik probeer hem te overtuigen om het naar 1seconde te zetten :-)

Maar dit gaat zeker niet alles oplossen wat jullie hierboven ook bespreken. Wisselende last, veel kleine wolken zorgt voor achter de feiten aanhollen.

Ik hoop alleen dat de beperking niet zit in het aansturen van, of de mogelijkheden zelf van de inverter. Stel dat altijd seconden nodig heeft om te schakelen naar zijn nieuw gewenst vermogen, dan kan je nog zo snel uitlezen als je wil, het maakt niet uit. De figuurlijke olifant die moeilijk in beweging te krijgen is.

[ Voor 66% gewijzigd door vinneke op 03-04-2026 15:18 ]

• jdgraaf
Nee zal niet alles oplossen, maar wel de eerste stap in het proces. Als die al (relatief) traag is... zal de rest nooit sneller worden dan dat.
jdgraaf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:49:
[...]

Maar HW PIB leest volgens mij om de seconde de P1 uit en de Indevolt maar om de 2? seconden. Dus daar zit al verschil wat vertragend werkt. Welke P1 je ook gebruikt.
De verwerking van de verkregen data duurt bij de HW PIB ook een paar seconden. Het is niet nu een wijziging direct gevolg aanpassing batterij. Wellicht speelt dit ook mee bij Indevolt of duurt dat zelfs iets langer nog dan bij HW.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• buutvrij
Traag opschakelen: De inverter schakelt traag op bij een piekbelasting, maar blijft doorgaan met opschakelen terwijl de piek alweer wegvalt.
Vertraagde afschakeling: Vervolgens begint de inverter af te schakelen, maar komt de piek weer terug → de inverter schakelt verder af, waardoor teruglevering start.
Herhalend patroon: Dan pakt de inverter de piek weer op en begint opnieuw op te schakelen, enzovoort.

Precies dit!!!
Gisteravond (donker stond 'ie minutenlang terug te duwen het net op..
Ik begreep dat de Solarman P1 nog wat trager was. Ik kreeg m niet aan de praat omdat mijn meter te oud is waarschijnlijk. Met vaste kabel uit slimme meter naar accu (kan nog niet volgens mij) zou ook beter moeten gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door buutvrij op 03-04-2026 16:35 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
buutvrij schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:34:
Ik begreep dat de Solarman P1 nog wat trager was. Ik kreeg m niet aan de praat omdat mijn meter te oud is waarschijnlijk. Met vaste kabel uit slimme meter naar accu (kan nog niet volgens mij) zou ook beter moeten gaan?
Heb je al gekeken naar alle ingangen op de batterij?
Er zit er geen ingang op waar je bijvoorbeeld direct een P1 uitgang direct op kan aansluiten. Er zit ook geen Ethernet ingang op om de WiFi niet te hoeven te gebruiken.

Dus ... het gaat echt niet anders worden ... dit is wat het is ...

Niet voor niets dat ze die "offset" optie hebben geïntroduceerd.. daarmee leg je eigenlijk de grens op een ander niveau dan 0 ..

Of je moet echt een Tweaker zijn .. en de batterij helemaal open schroeven om te kijken wat er nou precies inzit .. en wat je daarmee kan doen/vervangen/aanpassen .. maar dan is je garantie ook meteen verlopen. Dus als je dat niet erg vindt .. dan zullen een boel mensen in dit topic wel heel benieuwd zijn naar de binnenkant. >:)

• buutvrij
Volgens mij zijn er 2 inpasbare modules in ontwikkeling. Bij een daar van vervalt je wifi module en....?

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:32
jdgraaf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:49:
[...]

In mijn opstelling (2x powerflex Hybrid 10kwh) werkt alles met de solarman P1 meter top, vrij constant NOM tussen -10w en +20 (ish). Al zit het voornamelijk dicht rond de 0. Met soms eens een korte uitschieter als ik een verbruiker aanzet. Maar dit vangt hij binnen een aantal seconden weer netjes op.

De HW meter heb ik ook en natuurlijk ook met mijn cluster geprobeerd, maar dat was geen succes. Zwalkte alle kanten op bij mij.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste