• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:25
eymey schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:17:
Met mijn huidige thuisbatterij (Marstek Venus E, zit nog steeds serieus te kijken naar Indevolt), wordt ook aan alle kanten geroepen dat je vooral 2,4 Ghz. only moet hebben, liefst met één enkel accesspoint, etc.

Los van het feit dat ik dan een extra netwerk in de lucht moet gooien op de toch al overvolle 2,4 Ghz. band, vind ik het ook gewoon zonde van mijn bestaande WiFi infrastructuur.

Gelukkig wordt de soep bij het gebruikv an Ubiquiti Unifi spullen ook niet zo heet gegeten. Ik heb wel een apart IoT netwerk op 2,4 Ghz. only, met ook optimalisaties voor IoT actief. En zowel batterij als p1 meter zijn perfect verbonden.

Als ik binnenkort de knoop door hak en voor Indevolt kies (maar Zendure is ook nog in de race) om over te stappen van 'ecosysteem', dan heb ik goede hoop dat dit ook met Indevolt gewoon goed zal gaan werken.
Ben me hier ook in het verdiepen, maar als de keuze door de prijs bepaald wordt dan zou ik serieus overwegen Zendure en dan uit Duitsland halen. Is vele malen goedkoper dan Zendure of Indevolt in NL.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:03
jelleeelco schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:44:
[...]

Ben me hier ook in het verdiepen, maar als de keuze door de prijs bepaald wordt dan zou ik serieus overwegen Zendure en dan uit Duitsland halen. Is vele malen goedkoper dan Zendure of Indevolt in NL.
En dat is niet omdat ze zonder BTW rekenen? Waarvan ik niet weet of dat gaat lukken als je ze mee neemt naar NL.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:25
gjcvro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:51:
[...]

En dat is niet omdat ze zonder BTW rekenen? Waarvan ik niet weet of dat gaat lukken als je ze mee neemt naar NL.
Sowieso goedkoper maar ook idd door de BTW. En ja, bij afhalen en van te voren afstemmen werkt het zonder BTW.

• gjcvro
Ik heb ook mail dat de Indevolt modules weer beschikbaar zijn. Moest nog wel even checken, want ik had dus de 28e besteld. Netjes aangegeven wanneer het beste uit zou komen via formulier, en dan zou er nog een mail komen. Die heb ik dus niet meer gehad. Is dat normaal?

Bij het bestellen had ik ook al zoiets: meteen een SMS bericht met link en dat er mail zou komen, maar mail nooit gezien. Terwijl de andere dingen (tips, spul is er weer etc) wel binnenkomen.

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:18
FYI: Ik had vorige week een langere stroomkabel voor 1 van mijn Powerflexen besteld bij Indevolt (15 meter) en deze week ontvangen. Weet dus dat als je de 5m kabel te kort vindt, dat er ook 10m en 15m kabels beschikbaar zijn (2,5mm draad, net zoals de standaard 5m kabel).
https://www.indevolt.com/...flex-and-powerflex-series

• Mar10
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-05 21:13
Ik heb 2 setjes powerflex eco en 1 setje powerflex hybride elk uitgebreid met 1 accu 2 kWh staan. Ze staan alle 3 elk op een aparte groep en draaien netjes in een cluster. De P1 meter van Solarmann verzorgd de communicatie. Met 3 homewizard sockets wordt bij elke set het verbruik gemeten. Wat mij opvalt is het slechte rendement.
Deze week 42 kWh geladen en 24 kWh ontladen een rendement van iets meer dan 50%. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-04 23:40
Mijn powerflex begint een beetje apart gedrag te vertonen sinds gisteren avond. Tijdens het ontladen verbreekt hij opeens de verbinding met het stroomnet en stopt dus met ontladen. Paar uur later gaat hij weer verder met ontladen. Vanochtend het omgekeerde begint wel weer met laden op basis van teruglevering maar stopt op eens. Ik heb er een Shelly Plug tussen zitten dus zie dat hij opeen 0 watt gaat gebruiken. Iemand die dit herkend?

• johansen
Mar10 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:27:
Ik heb 2 setjes powerflex eco en 1 setje powerflex hybride elk uitgebreid met 1 accu 2 kWh staan. Ze staan alle 3 elk op een aparte groep en draaien netjes in een cluster. De P1 meter van Solarmann verzorgd de communicatie. Met 3 homewizard sockets wordt bij elke set het verbruik gemeten. Wat mij opvalt is het slechte rendement.
Deze week 42 kWh geladen en 24 kWh ontladen een rendement van iets meer dan 50%. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Dat is wel bizar weinig. Bij mij zit het met 3 torentjes van 6kWh (dus 18kWh) totaal op 92,5% (laden vs ontladen) sinds januari.

Op het forum hier is het al wel meerdere keren genoemd, dus ongetwijfeld dat je dat al hebt gecontroleerd. Dus ten overvloede:
Staat Deep Standby voor alle devices aan (van 00:00 tot 24:00u)?
Heb je voor alle devices de Bypass Socket uitgezet?

• Mar10
Deep standby stond niet aan. Nu aangezet morgen kijken naar resultaat. Bypass had ik wel uitstaan.

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 01-05 18:34
Tot hoeveel procent ontladen?
Want bij mij heb ik ook wel eens een dag dat ik maar tot 40 % ontlaad omdat daarna de zonnepanelen weer het systeem opladen.

• jappie1978
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:07
johansen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:46:
FYI: Ik had vorige week een langere stroomkabel voor 1 van mijn Powerflexen besteld bij Indevolt (15 meter) en deze week ontvangen. Weet dus dat als je de 5m kabel te kort vindt, dat er ook 10m en 15m kabels beschikbaar zijn (2,5mm draad, net zoals de standaard 5m kabel).
https://www.indevolt.com/...flex-and-powerflex-series
Begrijp ik dat je hem dus ook veilig met een langere kabel kan aansluiten?
Ik heb nl een vrije groep zodat ik hem op 2400watt zou kunnen zetten. Alleen die zit weggewerkt achter de wasmachine dus daar kom ik niet bij met de standaard 5m1 kabel.
En had me er al bij neergelegd dat ik die optie dus kon wegstrepen

• gjcvro
jappie1978 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:50:
[...]

Ik heb nl een vrije groep zodat ik hem op 2400watt zou kunnen zetten. Alleen die zit weggewerkt achter de wasmachine dus daar kom ik niet bij met de standaard 5m1 kabel.
Gewoon verlengkabeltje er tussen gooien toch?
(niet doen, grapje)

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:13
[...]

Ik verwacht dat dit veilig is met de juiste kabel. Een beetje hetzelfde als binnenshuis met reguliere 230V/16A: korte afstanden kan met 3x1.5, maar voor langere afstanden moet je 3x2.5 gebruiken. Met de kabel van de fabrikant zelf zou je dan sowieso goed moeten zitten.

• IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-05 20:55
johansen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:37:
[...]

Dat is wel bizar weinig. Bij mij zit het met 3 torentjes van 6kWh (dus 18kWh) totaal op 92,5% (laden vs ontladen) sinds januari.

Op het forum hier is het al wel meerdere keren genoemd, dus ongetwijfeld dat je dat al hebt gecontroleerd. Dus ten overvloede:
Staat Deep Standby voor alle devices aan (van 00:00 tot 24:00u)?
Heb je voor alle devices de Bypass Socket uitgezet?
Ik heb voor de mijn batterij een hw kwh meter zitten die vanaf het moment dat ik hem heb geinstalleerd.
Dat is nu een week geleden.
Op dagen dat hij van 100 nar 20% wordt ontladen zit ik op een rendement van ca 80%.
Nu overall zit ik op 67,6%, maar hij heeft de afgelopen dagen niet weer op 20% geweest.

Ik ben benieuwd waar het totalen rendement naar toe gaat over een langere periode.

• vinneke
  • Laatst online: 16:32

vinneke

De Figuur

Ik heb een experiment gedaan met NOM en real-time dat ik even wil delen.

Eén van de problemen met NOM is dat de P1 maar om de 2 seconden worden uitgelezen. Verder lijkt de omvormer traag te reageren. Wat ik ook heb vastgesteld is dat de API uitlezen vaak oude data geeft. Die loopt soms seconden achter t.o.v. wat ie echt aan het doen is. Dus met wat je daar uitleest kan je niet echt een experiment doen. Is het de Indevolt die achterloopt? Of alleen de API?

Set-up experiment
Ik had nog een SMD3 (3 fase energy meter van Indevolt) liggen die ik gebruik om de AC van de Indevolt te meten. Deze SMD3 lees ik uit via RS485 en een aparte esp32. De SMD3 reageert (zeer) snel en lijkt accuraat te zijn. Ik meet er ook andere omvormers mee (andere fases) en dat klopt aardig. Je kan dat ding 5x per seconde uitlezen dus dat is gemaakt voor zoiets.

Dus... we beschouwen de SMD3 even als een betrouwbare bron.

Wat wou ik nu testen? Hoe snel de omvormer reageert.

Hoe? Door real-time modus te activeren, commando's te sturen en zien hoe de omvormer reageert. Dit op basis van wat de SMD3 meet.

Samenvatting opzet experiment: hoe lang duurt het voor mijn Solidflex qua output geeft wat ik hem vraag.

Er is geen reden om te denken dat de Indevolt, als die in NOM mode staat, de omvormer sneller kan doen reageren. En ik stel dat ook helemaal niet vast. Bij load spikes is het achter de feiten hollen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWTgpFaD6Cojj3Hab4EegD_SD1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fDQ2O8vN6E96i2AwkbbFl8yr.png?f=fotoalbum_large

Eerst zeg ik dat ie moet ontladen met 1000W. Ik wacht even. Daarna ontladen met 2400W.

Het duurt 7 seconden voor de omvormer volgt met 1000W. En tien seconden voor ie volgt met 2400W.

Dit is natuurlijk vrij traag allemaal. Combineer dat met de twee seconden vertraging van de P1 en je kan het vergeten om pieken en dalen snel op te vangen.

Die twee seconden HomeWizard P1 is trouwens best-case. Het is de meter die elke seconde pusht naar HomeWizard. Als je een Websocket conn hebt naar de P1 meter dan krijg je dat instant, maar als de Indevolt (vermoedelijk) via een simpele API call het opvraagt dan zijn die gegevens gemiddeld gezien 0.5 sec oud. Dus 2.5 sec vertraging.

Het is wel zo dat de omvormer relatief snel begint te reageren, maar dat het gewoon in meerdere stappen gaat.

Ik ben trouwens nog steeds erg tevreden van mijn toestel; ik zou het opnieuw kopen.

Ik ken helaas absoluut niets van deze omvormers die in van die toestellen zitten, en wat "normaal" is qua hoe snel dat die opschalen en hun vermogen kunnen veranderen. Iemand wel? :)

[ Voor 3% gewijzigd door vinneke op 11-04-2026 16:37 ]

• johansen
[...]

Zoals anderen al aangaven: dit is de officiële kabel van de fabrikant zelf, bedoeld voor Powerflex en Solidflex. Dus ja, die optie hoef je dus niet weg te strepen! 👌

• johansen
gjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:56:
[...]

Gewoon verlengkabeltje er tussen gooien toch?
(niet doen, grapje)
Stekkerdoosje van de Action 😝

• Paulo123
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04:15
Als je meerdere omvormers zit, dan is je verlies ook veel groter en het is maar net wat voor weer het is en hoe het ontladen verloopt.
Gaat dat heel de dag pingelen van 100 naar 500 watt etc. dan is het rendement altijd lager.
Bij een redelijke stabiele ontlading, haal je er zonder problemen maar 10% minder uit, zelfs bij maar 200 watt.
Bij 100 Watt ga je al snel naar 35% minder..

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-05 17:35
Ja grotere omvormers (zoals de 2400w van indevolt) hebben grotere verliezen bij kleinere vermogens. Als het cluster dan ook dat vermogens verspreid over het cluster dan nog grotere verliezen. Niets aan te doen.
Dat is ook de reden waarom Homewizard een kleinere omvormer heeft van 800w. Maar goed, de 2400w van indevolt in een cluster van 2 laat wel genoeg vermogen over om bijvoorbeeld te kunnen koken op batterij. Kan weer niet bij kleinere omvormer die wat efficienter is op kleinere vermogens.
You win some, you loose some.
Aan de andere kant, er gaat nagenoeg een zonnestraaltje meer terug op het net en kan de hele dag zo goed als NOM draaien. Daar gaat het mij om. Dat ik dan wat verlies heb van mijn gratis zonnestroom.... dat verlies neem ik dan wel. Net waar je een probleem van maakt denk ik dan. ;-)

• Mar10
Ja natuurlijk een omvormer van 2400w zal vooral boven de 2000w een hoog rendement hebben. Ik heb 3 setjes en het gevraagde vermogen wordt meestal door 2 setjes geleverd en zelden boven de 500w per set. Het resultaat is dan een laag rendement maar zoals vermeld de stroom is gratis en straks (2027) niet veel waard als je terug levert.

• marcel_72
  • Laatst online: 01-05 18:34
Ik heb een solidflex staan 6x1,8
En ik moet zeggen na een maand ben ik.er zeer tevreden over afname vanuit het net is drastisch gedaald en de zonnepanelen vullende batterijen prima.

1 vraag is de rekensom nou gewoon zo simpel totale laadvermogen delen door het ontlaad vermogen dat je dan het percentage hebt wat de batterij effectief terug leverd aan de woning?

• Woetter22
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-05 22:02
Ik heb een Indevolt PowerFlex 2000 Hybride
Ik krijg deze niet zo als het zou moeten in het Energy dashboard van Home assistent.

Ik heb 4 zonnepanelen aangesloten op deze batterij en deze worden als DC output power weergegeven.
Deze waarde kan ik als totaal opbrengst zonnepanelen gebruiken in Home assistent maar de batterij heb ik ook toegevoegd in het dashboard met als sensoren de AC input power en AC output power.
Maar alles wat als DC output de batterij in gaat komt er als AC output uit. Hierdoor word de opbrengs van de zonnepanelen dus 2x geteld. Iemand enig idee hoe ik dit correct kan krijgen waarbij ik nog wel alle opbrengsten in beeld heb. ik kan de zonnepanelen uit het dashboard halen zodat de gegevens kloppen maar dat is natuurlijk niet optimaal.

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-04 23:40
jdgraaf schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:07:
Ja grotere omvormers (zoals de 2400w van indevolt) hebben grotere verliezen bij kleinere vermogens. Als het cluster dan ook dat vermogens verspreid over het cluster dan nog grotere verliezen. Niets aan te doen.
Dat is ook de reden waarom Homewizard een kleinere omvormer heeft van 800w. Maar goed, de 2400w van indevolt in een cluster van 2 laat wel genoeg vermogen over om bijvoorbeeld te kunnen koken op batterij. Kan weer niet bij kleinere omvormer die wat efficienter is op kleinere vermogens.
You win some, you loose some.
Aan de andere kant, er gaat nagenoeg een zonnestraaltje meer terug op het net en kan de hele dag zo goed als NOM draaien. Daar gaat het mij om. Dat ik dan wat verlies heb van mijn gratis zonnestroom.... dat verlies neem ik dan wel. Net waar je een probleem van maakt denk ik dan. ;-)
Is het wel een 2400w omvormer? Ik heb alleen de powerflex zonder extra batterij die haalt maar 1000-1100w laden. In de extra batterijen zitten dus volgens mij ook omvormers en dan kan je wel meer laden.

• vinneke

vinneke

De Figuur

ivs001 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:48:
[...]

Is het wel een 2400w omvormer? Ik heb alleen de powerflex zonder extra batterij die haalt maar 1000-1100w laden. In de extra batterijen zitten dus volgens mij ook omvormers en dan kan je wel meer laden.
Elke basisunit heeft al een 2400W omvormer, in de losse batterijen zit geen omvormer. De reden dat het beperkt is omdat één batterij geen 2400W kan leveren zonder zéér zwaar te ontladen. Dat is een killer voor een batterij.

Daarom dat je al iets meer krijgt bij één extra batterij. En de volle 2400W vanaf twee batterijen.

• gjcvro
ivs001 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:48:
[...]

Of de accu is zonder uitbreiding niet in staat genoeg vermogen te leveren. Meeste accu's hebben een max wat ze kunnen leveren, door de capaciteit uit te breiden verhoog je de max.

• gjcvro
vinneke schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:53:
[...]

Elke basisunit heeft al een 2400W omvormer, in de losse batterijen zit geen omvormer. De reden dat het beperkt is omdat één batterij geen 2400W kan leveren zonder zéér zwaar te ontladen. Dat is een killer voor een batterij.

Daarom dat je al iets meer krijgt bij één extra batterij. En de volle 2400W vanaf twee batterijen.
Of 1 4000.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Nog even over de efficiency. Daarstraks gezien, en dit zijn gewoon de data die de Solidflex zelf rapporteert (lees: het zal wel kloppen zeker). Mijn omvormer was max aan het ontladen, en dat was 2400W AC het net op, en 2800W discharge batterij.

Wat dus 85.7% efficiëncy is, maar alleen in één richting.

Had persoonlijk gehoopt dat dit beter ging zijn, maar het is wat het is.

Update
Test nog eens laten lopen en ook wat andere waarden.

2400W AC = 2760 DC discharge = 87% eff one-way trip
2100W AC = 2350 DC discharge = 89% eff one-way trip
1800W AC = 1987 DC discharge = 90% eff one-way trip
1200W AC = 1330 DC discharge = 90.2% eff one-way trip
500W AC = 550 DC discharge = 90.9% eff one-way trip

Dus alleen bij de hoogste ontlading iets minder efficiëncy, anders 90%.

Wel geen manier om die battery discharge te verifiëren qua waarde

[ Voor 39% gewijzigd door vinneke op 11-04-2026 22:11 ]

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:44

hrt

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:27
@vinneke

Mooie test heb je gedaan. Komt goed overeen met mijn bevindingen. Ik heb een oude meter (wordt wel vervangen) en die doet om de 10 sec een signaal naar P1. De NOM lijk dus helemaal nergens op als de load of opbrengst van de PV schommelt. De Indevolt zwalkt als een dronkenman langs de NOM met lelijke uitschieters tot boven de 1000W. De HW batterij die ik voorheen had deed dat veel beter. Daarom ben ik wat minder tevreden dan jij. Hopelijk verbeterd het wat in de toekomst met een nieuwe slimme meter in de kast

• Woetter22
Xirt schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:34:
[...]

Je hebt de volgende entities nodig:
  • Battery Total Charging Energy
  • Battery Total Discharging Energy
  • Battery Power
HA refresht de data dan elke 30s - mogelijk is de refresh rate van de app net iets anders. Eventueel kan je met een automatisering de frequentie verhogen. Zie ook: https://www.home-assistan...a-custom-polling-interval
Bedankt voor de info qua sensoren.
Ik loopt nog wel tegen het volgende aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxLudtFlyIJuVM9Dspq1wOJlxHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gyfDYYRVoGxravOA7PlXr3lT.png?f=fotoalbum_large

ik heb 2 sensoren Battery power.
Het enige verschil is dat de ene met een hoofdletter P en de ander met een kleine letter p geschreven word.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Woetter22 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:29:
Ik heb een Indevolt PowerFlex 2000 Hybride
Ik krijg deze niet zo als het zou moeten in het Energy dashboard van Home assistent.

Ik heb 4 zonnepanelen aangesloten op deze batterij en deze worden als DC output power weergegeven.
Deze waarde kan ik als totaal opbrengst zonnepanelen gebruiken in Home assistent maar de batterij heb ik ook toegevoegd in het dashboard met als sensoren de AC input power en AC output power.
Maar alles wat als DC output de batterij in gaat komt er als AC output uit. Hierdoor word de opbrengs van de zonnepanelen dus 2x geteld. Iemand enig idee hoe ik dit correct kan krijgen waarbij ik nog wel alle opbrengsten in beeld heb. ik kan de zonnepanelen uit het dashboard halen zodat de gegevens kloppen maar dat is natuurlijk niet optimaal.
Een helper maken en dan zelf bepalen wat jij als solar power ziet. mijn solar total is bv een optelling van hoymiles, solaredge en nu ook van de solidflexopwek.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• jhmkappe
  • Laatst online: 14:01
Even en vraag was van plan de Indevolt PowerFlex 2000 Eco aan te schaffen 2x 6 kwu, nu zie ik dat er omstreeks juni een nieuw type uitkomt.

Het is de Indevolt PowerFlex 3000, wat is het verschil tussen beide.
Ik gebruik veel stroom door de warmtepomp-airco's-electrische auto-electrisch kookplaat. Ben ook in het bezit van 22 zonnepanelen en 3 fase 3x25 nieuwe meter.

Wat is verstandig en is de Indevolt PowerFlex 3000 in juni al leverbaar.
Bedankt

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:43

Antonio di

a mi me dijeron que si

jhmkappe schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:18:
Even en vraag was van plan de Indevolt PowerFlex 2000 Eco aan te schaffen 2x 6 kwu, nu zie ik dat er omstreeks juni een nieuw type uitkomt.

Het is de Indevolt PowerFlex 3000, wat is het verschil tussen beide.
Ik gebruik veel stroom door de warmtepomp-airco's-electrische auto-electrisch kookplaat. Ben ook in het bezit van 22 zonnepanelen en 3 fase 3x25 nieuwe meter.

Wat is verstandig en is de Indevolt PowerFlex 3000 in juni al leverbaar.
Bedankt
Zie artikel met ook een 'verschillen' lijstje onderaan van de solid reeks verwacht zelffe voor power:

https://www.p1meter.nl/in...flex-powerflex-interview/

https://www.p1meter.nl/me...ug-in-thuisbatterij-2026/

o.a: 3000 solid, krijgt Modbus en 3000w "AC On/Off-grid".

[ Voor 11% gewijzigd door Antonio di op 12-04-2026 18:41 ]

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Heb op Discord een lang bericht gezet met de vraag waarom die inverter zo traag reageert. Hopelijk word ik niet afgewimpeld maar krijg ik een deftig antwoord. Moest er iets uitkomen dan post ik dat hier.

Hier nog even een grafiek van de Indevolt in N.O.M. modus, dit is dus precies hetzelfde. Ik zet de waterkoker op (oranje lijn), ik bereken zelf wat de Indevolt zou moeten doen (blauw), en dan de Indevolt zelf is paars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDOSiIT6X_bVMhj689ejDWqd64Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tErA7LhaXP4qOehAuNWVyb7c.png?f=fotoalbum_large

Indevolt overshoot ook op het einde als de waterkoker uit gaat.

Hopelijk zijn ze bereidwillig én is het technisch mogelijk om dit te verbeteren. Soms lijkt het alsof hun controller nu al tegen zijn limieten aanloopt. Waarom ze er niet gewoon een ESP32-S3 hebben in gestopt ipv een "Bouffalo Lab", geen idee.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:20
vinneke schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:57:
Heb op Discord een lang bericht gezet met de vraag waarom die inverter zo traag reageert. Hopelijk word ik niet afgewimpeld maar krijg ik een deftig antwoord. Moest er iets uitkomen dan post ik dat hier.

Hier nog even een grafiek van de Indevolt in N.O.M. modus, dit is dus precies hetzelfde. Ik zet de waterkoker op (oranje lijn), ik bereken zelf wat de Indevolt zou moeten doen (blauw), en dan de Indevolt zelf is paars.

[Afbeelding]

Indevolt overshoot ook op het einde als de waterkoker uit gaat.

Hopelijk zijn ze bereidwillig én is het technisch mogelijk om dit te verbeteren. Soms lijkt het alsof hun controller nu al tegen zijn limieten aanloopt. Waarom ze er niet gewoon een ESP32-S3 hebben in gestopt ipv een "Bouffalo Lab", geen idee.
En dat is dan een waterkoker die alleen maar een keer aan en en keer uit gaat. Met mijn inductie (onder halve kracht) gaat ie ongeveer in tegenfase. Dan zet ik de batterij dus maar even uit want het kost me wel lading maar ik moet er ook nog eens voor betalen. Beetje vergelijkbaar probleem als er veel fluctuatie is in de zon.

• Xirt
  • Laatst online: 09:13
Woetter22 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:53:
[...]

Bedankt voor de info qua sensoren.
Ik loopt nog wel tegen het volgende aan.
[Afbeelding]

ik heb 2 sensoren Battery power.
Het enige verschil is dat de ene met een hoofdletter P en de ander met een kleine letter p geschreven word.
Net even gecheckt en de huidige integratie heeft "Battery power" (dus een kleine "p"). Kan je eens kijken wat de bron is van de tweede "Battery Power" (is dat bijv. nog de custom component integratie)?

• Woetter22
Xirt schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:32:
[...]

Net even gecheckt en de huidige integratie heeft "Battery power" (dus een kleine "p"). Kan je eens kijken wat de bron is van de tweede "Battery Power" (is dat bijv. nog de custom component integratie)?
Bedankt voor je terugkoppeling.
Geloof het of niet maar ik had ze allebei in de integratie staan en sinds 5 uur vannacht is de Power met hoofdletter er mee opgehouden.
Als dit zo blijft weet ik welke ik moet hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxxJUhp7vAjWhQC8scA8tf_z0BU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j1pANZ21yAfw5cNEGpGbxcps.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GcRMDVp3D7RC0pLpVaT6uzijFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vi5Ngn2WBLSgfbGLI2wwupU0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJvRA1EHUJ9u5XkYzDLr08yRGdM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gHzUpUuUVnKBh5VSigAkygqG.png?f=user_large

• gjcvro
Krijg net mail binnen dat de bestelling verzonden is, pakje van 150kg :9
Morgen dus flinke workout om dat op de 1e verdieping te krijgen. :S

• Woetter22
gjcvro schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:08:
Dat is het voordeel van Modulair het hoeft niet allemaal tegelijk de trap op :)

• gjcvro
Woetter22 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:14:
[...]

Dat is het voordeel van Modulair het hoeft niet allemaal tegelijk de trap op :)
Met 150kg in 1 blok was ik niet eens gaan tillen, maar had ik wel gezocht naar een ander plekje of andere middelen, dus ben er nog niet uit of dat een voordeel is. :+

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 12:42
ik vroeg mij eigenlijk af, voor diegene die de accu op een aparte groep aansluit, dit heeft gedaan op de aparte groep van de wasmachine/droger combi, boven op zolder.
eigenlijk is dat een groep die 98% van de tijd niets verbruikt in de week

e.e.a. icm een PV-verdeler

[ Voor 5% gewijzigd door murky123 op 13-04-2026 12:32 ]

• gjcvro
murky123 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:27:
ik vroeg mij eigenlijk af, voor diegene die de accu op een aparte groep aansluit, dit heeft gedaan op de aparte groep van de wasmachine/droger combi, boven op zolder.

Wat is je vraag? De accu wordt aangestuurd door de meting op de p1 poort van je meter, en die "saldeert" altijd over de 3 fases. dus je mag verbruiken op fase 1 en terugleveren op fase 3 en gemiddeld is het dan 0.

• murky123
gjcvro schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:37:
[...]

Wat is je vraag? De accu wordt aangestuurd door de meting op de p1 poort van je meter, en die "saldeert" altijd over de 3 fases. dus je mag verbruiken op fase 1 en terugleveren op fase 3 en gemiddeld is het dan 0.
800W geen aparte groep, meer willen ontladen is wel aparte groep, verder zie mijn vraag hierboven

• gjcvro
murky123 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:41:
[...]

800W geen aparte groep, meer willen ontladen is wel aparte groep, verder zie mijn vraag hierboven
Blijkbaar heb ik moeite met lezen, maar je vraag is voor mij niet echt helder. Heb je nu wel of geen aparte groep?

Of wil je de accu aansluiten op hetzelfde stopcontact als de wasmachine, en dan doen alsof het een aparte groep is? In dat laatste geval kan het mis gaan op het moment dat je de wasmachine aan zet. Dan kun je de groep overbelasten als de accu dan toevallig ook gaat laden. Zeker als je ook nog een droger op dezelfde groep hebt. Hier heeft zowel de droger als de wasmachine een eigen groep, maar heb ik de accu's ook nog een eigen groep gegeven, verdeeld over de 3 fase's.

Ik weet alleen niet of het een idee is om de wasmachine op de noodstroom aan te sluiten, mits je wasmachine onder de 2400 watt blijft. Lijkt me een interessante vraag voor indevolt.

• johansen
gjcvro schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:49:
[...]

Blijkbaar heb ik moeite met lezen, maar je vraag is voor mij niet echt helder. Heb je nu wel of geen aparte groep?

Of wil je de accu aansluiten op hetzelfde stopcontact als de wasmachine, en dan doen alsof het een aparte groep is? In dat laatste geval kan het mis gaan op het moment dat je de wasmachine aan zet. Dan kun je de groep overbelasten als de accu dan toevallig ook gaat laden. Zeker als je ook nog een droger op dezelfde groep hebt. Hier heeft zowel de droger als de wasmachine een eigen groep, maar heb ik de accu's ook nog een eigen groep gegeven, verdeeld over de 3 fase's.

Ik weet alleen niet of het een idee is om de wasmachine op de noodstroom aan te sluiten, mits je wasmachine onder de 2400 watt blijft. Lijkt me een interessante vraag voor indevolt.
Ik heb ChatGPT gevraagd om zijn vraag te herformuleren (ik kon er ook geen chocolade van maken):

“Heeft iemand een accu aangesloten op een bestaande groep (bijv. wasmachine/droger op zolder) die meestal niet gebruikt wordt?
En werkt dat goed/veilig in combinatie met een PV-verdeler?”

--> Ik heb 1 accu inderdaad op een bestaande (en aparte) groep aangesloten die voorheen van de wasdroger was. Maar ik gebruik geen PV verdeler.

• Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-04 15:57
Een PV-verdeler is alleen voor invoer PV-opbrengst in bestaande groep. Aangezien een thuisbatterij ook kan laden terwijl bv wasmachine draait, wordt de bestaande groep belast met verbruik van de wasmachine en het laadvermogen van de thuisbatterij. Dit is meer dan waarvoor je bestaande groep is bedoeld/berekend en de beveiliging zal dus aanspreken (automaat slaat uit)

• jacques1971
  • Laatst online: 01-05 09:12
Wij hebben een aparte groep gemaakt met een B16/100mA aardlek automaat.
Batterij op 2400 watt in/uit en vast aangesloten op een werkschakelaar zonder stekker.

Ben benieuwd hoelang het duurt voordat we uitgefikte wandcontactdozen gaan zien.
Een wandcontactdoos is eigenlijk niet bedoeld voor constant 10 Ampère of meer.

• duvekot
  • Nu online
gjcvro schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:08:
Let je wel op de maximale vloer belasting? Zeker zo'n gewicht op een klein oppervlakte. En denk je ook aan vluchtwegen en brandveiligheid? Bereikbaarheid in noodsituaties?

Persoonlijk zou ik een accu altijd op de beganegrond willen hebben ... liefst buiten de bewoonde delen.

• gjcvro
duvekot schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:09:
[...]

Let je wel op de maximale vloer belasting? Zeker zo'n gewicht op een klein oppervlakte. En denk je ook aan vluchtwegen en brandveiligheid? Bereikbaarheid in noodsituaties?

Persoonlijk zou ik een accu altijd op de beganegrond willen hebben ... liefst buiten de bewoonde delen.
Vrijstaande garage, 1e verdieping? bovenop 2 hele dikke draagbalken. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door gjcvro op 13-04-2026 15:33 ]

• gjcvro
johansen schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:34:
[...]

Ik heb ChatGPT gevraagd om zijn vraag te herformuleren (ik kon er ook geen chocolade van maken):

“Heeft iemand een accu aangesloten op een bestaande groep (bijv. wasmachine/droger op zolder) die meestal niet gebruikt wordt?
En werkt dat goed/veilig in combinatie met een PV-verdeler?”

--> Ik heb 1 accu inderdaad op een bestaande (en aparte) groep aangesloten die voorheen van de wasdroger was. Maar ik gebruik geen PV verdeler.
Plus als de accu 10A levert, en de groep is 16A afgezekerd kan er potentieel 26A door het andere stopcontact gaan voordat er iets stopt. Vandaar dus niet doen.

• Gronaldo
Is de weergave van het laadvermogen en teruglevering van de PowerPlex bruikbaar via de Home Assistant integratie? Of is een slimme tussenstekker een betere optie?
Ik weet dat de HomeWizzard Energy Socket bi-directioneel kan meten, maar zijn er andere (Zigbee) opties? Zoeken naar bi-directionele stekkers is lastig, omdat deze functie vaak niet wordt beschreven (of ontbreekt)

• johansen
gjcvro schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:31:
[...]

Plus als de accu 10A levert, en de groep is 16A afgezekerd kan er potentieel 26A door het andere stopcontact gaan voordat er iets stopt. Vandaar dus niet doen.
Klopt! Dus als je de accu aansluit op een gedeelde groep met meerdere gebruikers/stopcontacten altijd maximaal 800W terugleveren. Die richtlijn is er niet voor niks.

• johansen
Gronaldo schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:08:
Is de weergave van het laadvermogen en teruglevering van de PowerPlex bruikbaar via de Home Assistant integratie? Of is een slimme tussenstekker een betere optie?
Ik weet dat de HomeWizzard Energy Socket bi-directioneel kan meten, maar zijn er andere (Zigbee) opties? Zoeken naar bi-directionele stekkers is lastig, omdat deze functie vaak niet wordt beschreven (of ontbreekt)
Zeker! Dankzij de mooie HA integratie van @Xirt

• Gronaldo
@johansen Dank, maar ik bedoel het iets anders. Zijn de door de PowerPlex weergegeven waarden correct, of worden waarden gekleurd, zodat bijvoorbeeld omzetverliezen onzichtbaar worden.

• Nanuk

De situatie is dus een 16A zekering in de groepenkast, een draad naar boven waar je een onderverdeler maakt met meerdere zekeringen van 16A, op een van die zekeringen de was/droog combinatie en op een andere de batterij.

Nou, kwa veiligheid lijkt me daar niets mis mee maar als je batterij een keer volop gaat laden als de wasmachine ook staat op te warmen dan stopt het laden en de wasmachine ook, of te wel dan springt de zekering beneden. Met PV mag het op die manier dus ik neem aan dat het met een batterij ook mag -niet 100% zeker-.

Je Indevolt kan (indien minimaal 6KWh) de wasmachine voeden, blijft er op dat moment niet veel over voor de rest van het huis. De stroom loopt dan van je batterij via de twee zekeringen in die verdeelkast boven naar de wasmachine, de groepenkast en de draad naar beneden doen dan niets. Geen enkel probleem dus. De wasmachine trekt trouwens die maximale stoom alleen tijdens het opwarmen van de trommel met inhoud.

Dus alleen opletten of je niet gelijktijdig de batterij gaat laden en de wasmachine draaien want dan tript de zekering in de meterkast.

• Gronaldo
@Nanuk Leers voorgaande toelichtingen nog eens goed door. Een oplossing zoals jij omschrijft laat 'zekeringen' springen en daar is niets mis mee?

• Deantjuh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:48
Nanuk schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:30:
[...]

De situatie is dus een 16A zekering in de groepenkast, een draad naar boven waar je een onderverdeler maakt met meerdere zekeringen van 16A, op een van die zekeringen de was/droog combinatie en op een andere de batterij.

Nou, kwa veiligheid lijkt me daar niets mis mee maar als je batterij een keer volop gaat laden als de wasmachine ook staat op te warmen dan stopt het laden en de wasmachine ook, of te wel dan springt de zekering beneden. Met PV mag het op die manier dus ik neem aan dat het met een batterij ook mag -niet 100% zeker-.

Je Indevolt kan (indien minimaal 6KWh) de wasmachine voeden, blijft er op dat moment niet veel over voor de rest van het huis. De stroom loopt dan van je batterij via de twee zekeringen in die verdeelkast boven naar de wasmachine, de groepenkast en de draad naar beneden doen dan niets. Geen enkel probleem dus. De wasmachine trekt trouwens die maximale stoom alleen tijdens het opwarmen van de trommel met inhoud.

Dus alleen opletten of je niet gelijktijdig de batterij gaat laden en de wasmachine draaien want dan tript de zekering in de meterkast.
Maybe stom, maar waarom niet de wasmachine aansluiten aan de EPS? Dan hoef je daar geen rekening te houden. Met een niet al te oude wasmachine zou je in principe niet meer dan de 2400w hoeven trekken.

• Nanuk
Gronaldo schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:48:
@Nanuk Leers voorgaande toelichtingen nog eens goed door. Een oplossing zoals jij omschrijft laat 'zekeringen' springen en daar is niets mis mee?
Nee, in de geschetste situatie zal alleen de zekering in de groepenkast trippen als de wasmachine in de opwarmstand gaat terwijl de batterij volop aan het laden is. Dat is niet wezenlijk anders dan dat een zekering zou trippen als de wasmachine en de droger gelijktijdig aan gaan bijvoorbeeld.

• gjcvro
Deantjuh schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:52:
[...]

Maybe stom, maar waarom niet de wasmachine aansluiten aan de EPS? Dan hoef je daar geen rekening te houden. Met een niet al te oude wasmachine zou je in principe niet meer dan de 2400w hoeven trekken.
Ja, dat schreef ik ook al maar ik weet niet of het een goed plan is, anders zou het een mooie oplossing zijn voor veel mensen:

• Gronaldo
@Nanuk En daarom zetten we die ieder op hun eigen groep.

• gjcvro
Nanuk schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:53:
[...]

Nee, in de geschetste situatie zal alleen de zekering in de groepenkast trippen als de wasmachine in de opwarmstand gaat terwijl de batterij volop aan het laden is. Dat is niet wezenlijk anders dan dat een zekering zou trippen als de wasmachine en de droger gelijktijdig aan gaan bijvoorbeeld.
Er zit 1 "maar" aan je oplossing. Volgens mij moet je na een 16A zekering werken met een lagere waarde voor de volgende zekering. Zoals 10A. Vandaar dat je hoofdzekering 25 A is, en de andere 16. Als je het precies wil weten suc6 met de NEN1010 etc.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:57
Deantjuh schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:52:
[...]

Zou dan eerst navragen bij Indevolt wat er gebeurt indien er een aardlekfout in de wasmachine zit.
En navragen of structureel gebruik van de EPS is toegestaan in elk land mbt NEN, AREI etc

[ Voor 10% gewijzigd door pjotter1965 op 13-04-2026 19:05 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

ik heb het direct op een eigen groep gezet. was voor de droger bedoelt, maar we hebben alleen een droger op zon en windenergie: dakterras heet ie. dus die groep is u voor de indevolt, en daar ontlaad ie met max 2000.
je kan trouwens gewoon je wasmachine of droger op de noodstroomsocket zetten, dan heb je geen verdeler nodig.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online

kmf

Nanuk schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:53:
[...]

volgens mij (had ik in filmpje gezien) gaat de wasmachine dan 2,4k uit de indevolt trekken terwijl de indevolt met 2.4k, de rest komt van het net, en dus blijft de groep netjes onder de 16A. maar iemand kan dat misschien testen voor de zekerheid.

of de indevolt is slim genoeg om niet te laden als de noodstroom al 2.4k trekt.

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 13-04-2026 21:22 ]

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:42
kmf schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:18:
[...]

ik heb het direct op een eigen groep gezet. was voor de droger bedoelt, maar we hebben alleen een droger op zon en windenergie: dakterras heet ie. dus die groep is u voor de indevolt, en daar ontlaad ie met max 2000.
je kan trouwens gewoon je wasmachine of droger op de noodstroomsocket zetten, dan heb je geen verdeler nodig.
Ik las ergens eerder op tweakers dat het niet veilig is om je wasmachine permanent via de noodstroom socket te laten werken. Dit omdat het niet vanzelfsprekend is dat je beveiliging houdt van je aardlekautomaat in het geval van kortsluiting

• hrt

hrt

duvekot schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:09:
[...]

150 kilo gaat 100% goed, beetje angst zaaierij. Daar komt bij, haast altijd, dat hij nagenoeg op een onderliggende muur staat als hij bij een muur staat. Je zal hem niet zo snel midden in een ruimte zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door hrt op 13-04-2026 22:37 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• murky123
[...]

ik heb feitelijk 2 groepen in 1 technische ruimte . 1 groep is voor wassen/drogen en de andere groep is puur alleen voor mijn zonnepanelen(omvormers) , ik had het idee om de batterij middels een PV verdeler aan te sluiten op 1 van die 2 groepen ( zodat ik niet aparte groep nummer 3 nodig zou hebben ) ik wil namelijk graag 2400W kunnen ontladen op het moment dat ik inductie kook. dat is mijn einige grootverbruiker.

ik hoef mijn wasmachine en mijn droger ook niet op noodstroom, nood is nood en dan wassen we wel met de hand :)

enige doel wat ik heb is mijn eigen stroomverbruik maximaliseren

• murky123
Gronaldo schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:59:
Een PV-verdeler is alleen voor invoer PV-opbrengst in bestaande groep. Aangezien een thuisbatterij ook kan laden terwijl bv wasmachine draait, wordt de bestaande groep belast met verbruik van de wasmachine en het laadvermogen van de thuisbatterij. Dit is meer dan waarvoor je bestaande groep is bedoeld/berekend en de beveiliging zal dus aanspreken (automaat slaat uit)
ik zou het dus wel kunnen doen op de aparte groep waar mijn omvormers van mijn PV panelen zijn aangesloten. toch?

• gjcvro
murky123 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:30:
[...]

ik heb feitelijk 2 groepen in 1 technische ruimte . 1 groep is voor wassen/drogen en de andere groep is puur alleen voor mijn zonnepanelen(omvormers) , ik had het idee om de batterij middels een PV verdeler aan te sluiten op 1 van die 2 groepen ( zodat ik niet aparte groep nummer 3 nodig zou hebben ) ik wil namelijk graag 2400W kunnen ontladen op het moment dat ik inductie kook. dat is mijn einige grootverbruiker.

ik hoef mijn wasmachine en mijn droger ook niet op noodstroom, nood is nood en dan wassen we wel met de hand :)

enige doel wat ik heb is mijn eigen stroomverbruik maximaliseren
De noodstroom aansluiting is niet zodat je bij stroomuitval je wasjes kunt doen, het is bedoeld om de accu volledige controle te geven over de groep, en dat je je wasjes kunt draaien als je dat wil zonder ergens iets aan te passen. Stroom door je netwerk komt nooit boven de 16A en alles is veilig. Als het tenminste werkt zoals we nu denken. Vandaar mijn idee om het eens bij de experts voor te leggen.

• gjcvro
hrt schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:27:
[...]

150 kilo gaat 100% goed, beetje angst zaaierij. Daar komt bij, haast altijd, dat hij nagenoeg op een onderliggende muur staat als hij bij een muur staat. Je zal hem niet zo snel midden in een ruimte zetten.
Ach, ff logisch nadenken helpt ook. Als je met 2 man naast elkaar gaat staan stort de boel ook niet meteen in. Dus nee, maak me niet zo veel zorgen, zeker gezien het ontworpen is als bergzolder en ik verdomd goed weet hoe de balken er onder uit zien. Ik heb wat zitten rekenen, maar het wordt pas kritisch als ik voor de volle 66kWh zou gaan, ik zit pas op 1/3.

• Gronaldo
murky123 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:32:
[...]

ik zou het dus wel kunnen doen op de aparte groep waar mijn omvormers van mijn PV panelen zijn aangesloten. toch?
Vrees van niet, issue is dat PV en thuisbatterij gezamenlijk op het zelfde moment teveel vermogen kunnen leveren.

• Deantjuh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:48
klmtrf schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:51:
[...]

Ik las ergens eerder op tweakers dat het niet veilig is om je wasmachine permanent via de noodstroom socket te laten werken. Dit omdat het niet vanzelfsprekend is dat je beveiliging houdt van je aardlekautomaat in het geval van kortsluiting
Als je er echt bang voor bent dan zou je een aardlekautomaat tussen de EPS en wasmachine in kunnen zetten :P

• joostgroen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-04 18:03
Verwijderd, blijkbaar niet voor deze groep.

[ Voor 96% gewijzigd door joostgroen op 14-04-2026 15:43 ]

• smaij
  • Laatst online: 01-05 10:20
joostgroen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:42:
Hallo allemaal, een gek issue hier met de Indevolt:
Ik had het idee om de Indevolt op zolder aan te sluiten op een eigen groep. Bedoeld voor de wasdroger. De wasdroger kunnen we afwisselen met de wasmachine groep en zodoende kan de Indevolt vast op een eigen groep aangesloten blijven.

Nu draaide de IndeVolt eerst met alleen de omvormer en 2 KW batterij. Dat ging ok. Bij het opschalen naar extra 2 batterijen en hoger vermogen ging gek genoeg onze thermostraat, welke bedraad via zwakstroom is aangesloten op de warmtepomp, een communicatiestoring geven. Na heel wat uitzoekwerk blijkt de batterij de boosdoener.

Na testen op andere groepen (gedeelde groepen) is het issue opgelost. Ongeacht of de batterij in dezelfde ruimte staat of beneden.

Ik lees: wanneer de kabels langs elkaar lopen dat elkaar kan conflicteren. Een thermostaatdraad zou gevoelig kunnen zijn voor straling. Ik meen dat de kabels niet langs elkaar lopen maar kan het niet 100% uitsluiten.

Ik ben geen elektricien maar na testen/uitsluiten denk ik dat het te maken kan hebben met de 3 fase aansluiting: Dat de losse droger/wasmachine groep op een fase zit welke conflicteert met de warmtepomp/thermostaat. En dat de gedeelde groepen, waar ik op heb getest, op een andere fases zitten.

Iemand bekend met dit probleem?
Ik zou hiervoor een los topic aanmaken aangezien dit weinig met InDeVolt te maken heeft.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Ik heb echt mijn best gedaan op Discord om te blijven vragen waarom de Indevolt zo traag opschaalt maar dan schermen ze met regels en wetten etc. Korte antwoorden, half naast de kwestie. Terwijl de andere vendors dit gewoon sneller doen.

Tenzij er een hoop klachten over dit specifiek ding binnenkomen gaan ze dat niet als prioriteit aanpakken. Als ze het al willen wijzigen.

"Safety first" is het motto daar, maar dat is een beetje BS. Ik vraag niet om naar 2.4kW te pieken binnen 0.2 seconden. De huidige max opschaling van de omvormer voor BE en NL is 1kW per 3seconden. Dat stel ik ook vast in mijn testen. Traag dus.

Volgens hun release notes zou Frankrijk 1500W/3sec zijn. Misschien helpt het om te verhuizen naar Parijs ;-) (in de app)

Update: heb niet het idee dat het sneller gaat als ik verhuis naar Frankrijk :(

[ Voor 5% gewijzigd door vinneke op 14-04-2026 15:18 ]

• gjcvro
Vandaag de sets binnengekregen. Installatie verliep redelijk soepel, alleen heel veel updates, en die solarman is een ellende. Denk dat het maar goed is dat er meer dan1 bij zit, dan kan ik er tenminste 1 uit frustratie tegen de muur kapotgooien. Wat een ellende.

Staat of gewoon offline, terwijl het IP adres wel gewoon actief is. Je hebt ook een web interface met een onbekende gebruikersnaam en ww? Staat dat soms op het typeplaatje? Hangt aan een 2.4 wifi netwerk, net als de omvormers. De omvormers lijken prima te werken.

[ Voor 33% gewijzigd door gjcvro op 14-04-2026 16:20 ]

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:27
Die Solarman ging bij mij ook niet goed. Nu de HW P1 in gebruik.
Ik kreeg vanmiddag een melding van een SW update in de app, die ik naar 'later' verwees omdat ik niet thuis was.
Nu thuis en app zegt dat SW update to date is terwijl ik de update niet gestart heb. Kan iemand eens kijken welke firmware de laatste is? Gaat om Powerflex Hybrid, de 2 Kwh

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-04 21:31
Ik ben geen daadwerkelijke Tweaker maar ik lees wel met belangstelling mee. We hebben een Indevolt thuisbatterij van iets boven de 6 kWh in bestelling staan.

Nu kwam ik het volgende tegen:

https://solarmagazine.nl/...abel-woningen-en-gebouwen

Het betekent dat als we de beoogde batterij vast gaan aansluiten we deze mee kan laten tellen voor het energielabel. In onze situatie is dat gunstig omdat we nog geen definitief energielabel hebben en ook niet van plan zijn om op korte termijn te verhuizen. De makelaar schatte ons huis in tussen het huidige energielabel A en A+. Het kan dus betekenen, afhankelijk wat er nog meer is verandert, dat de batterij net dat ontbrekende stapje kan zijn om ons energielabel te verhogen. Nu zijn we voorlopig niet van plan om te verhuizen maar het bericht heeft mij wel gezet hoe we de batterij aan willen sluiten. De oorspronkelijke bedoeling was op een aparte groep met een geschikte wcd. Na dit bericht gaan we kiezen voor een vaste aansluiting met een werkschakelaar. (Mijn man heeft de leiding al getrokken, een elektricien moet de aansluiting in de groepenkast maken en de werkschakelaar plaatsen)

Het nieuwe energielabel in ieder geval een punt die anderen in hun afweging, van hoe de batterij aan te sluiten, in hun afweging mee kunnen nemen,

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• pjotter1965
WAF1 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:37:
Ik ben geen daadwerkelijke Tweaker maar ik lees wel met belangstelling mee. We hebben een Indevolt thuisbatterij van iets boven de 6 kWh in bestelling staan.

Het betekent dat als we de beoogde batterij vast gaan aansluiten we deze mee kan laten tellen voor het energielabel. In onze situatie is dat gunstig omdat we nog geen definitief energielabel hebben en ook niet van plan zijn om op korte termijn te verhuizen. De makelaar schatte ons huis in tussen het huidige energielabel A en A+. Het kan dus betekenen, afhankelijk wat er nog meer is verandert, dat de batterij net dat ontbrekende stapje kan zijn om ons energielabel te verhogen. Nu zijn we voorlopig niet van plan om te verhuizen maar het bericht heeft mij wel gezet hoe we de batterij aan willen sluiten. De oorspronkelijke bedoeling was op een aparte groep met een geschikte wcd. Na dit bericht gaan we kiezen voor een vaste aansluiting met een werkschakelaar. (Mijn man heeft de leiding al getrokken, een elektricien moet de aansluiting in de groepenkast maken en de werkschakelaar plaatsen)

Het nieuwe energielabel in ieder geval een punt die anderen in hun afweging, van hoe de batterij aan te sluiten, in hun afweging mee kunnen nemen,
Het is nu nog niet duidelijk wat de term “vast” betekent. De elektra is dan misschien wel vast aangesloten, maar wat als ik de uitbreiding-batterijen mee kan nemen naar een volgend huis, is er dan nog sprake van een vaste aansluiting ? Dan moeten in de toekomst alle batterij-systemen slechts een eenmalige aanmeld-mogelijkheid krijgen bij energieleveren.nl ? Voor nu nog veel onduidelijkheid………..

[ Voor 5% gewijzigd door pjotter1965 op 14-04-2026 19:00 ]

• gjcvro
ehm..
Batterijen met een stekker, ook wel plug-and-play en stekkerbatterijen genoemd, tellen niet mee.

• Lawrentz
  • Laatst online: 19:31
WAF1 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:37:

Copy/paste uit het artikel.
Batterijen met een stekker, ook wel plug-and-play en stekkerbatterijen genoemd, tellen niet mee. Voor het energielabel moet een batterij een permanente, vaste aansluiting hebben op de elektrische installatie in de meterkast. De installatie moet verder voldoen aan de NEN 1010-veiligheidsnormen. Het energielabel beoordeelt de prestatie van het gebouw. Omdat stekkerbatterijen eenvoudig verplaatsbaar zijn en niet onlosmakelijk met de woning verbonden zijn, worden ze beschouwd als roerende goederen en niet als onderdeel van de energie-installatie van de woning.
De kabel is ook van het chassis los te trekken en zal daardoor nooit een onlosmakelijk onderdeel van het huis kunnen uitmaken.
Omdat je niet van plan bent om te verhuizen lijkt mij een energielabel op dit moment ook niet zinvol.

• gjcvro
Ik heb de solarman toch aan de praat gekregen. Ik heb eerst de solarman uit de Indevolt app gehaald, de solarman app geïnstalleerd en een account aangemaakt, p1 meter toegevoegd aan de app en wifi ingesteld, en toen kon ik de update die klaar stond maar weigerde vanuit Indevolt app wel installeren. Daarna weer weggehaald uit de solarman app en toegevoegd aan de Indevolt app. En nou werkt alles.

• gjcvro
Lawrentz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:38:
De kabel is ook van het chassis los te trekken en zal daardoor nooit een onlosmakelijk onderdeel van het huis kunnen uitmaken.
Omdat je niet van plan bent om te verhuizen lijkt mij een energielabel op dit moment ook niet zinvol.
Nou zou je daar denk ik nog wel over kunnen discussiëren want hij zit wel redelijk permanent vast, en als je dan de stekker er af knipt en die sluit je aan op een paar wago klemmen, dan heb je eenzelfde verbinding als waar de rest van je installatie ook mee vast zit. Maar verder zijn ze inderdaad vrij makkelijk te verplaatesn, maar dat kan ook met veel andere modulaire systemen. Dus dat wordt weer een aardige shitshow.

• Lawrentz
  • Laatst online: 19:31
gjcvro schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:45:
[...]

Nou zou je daar denk ik nog wel over kunnen discussiëren want hij zit wel redelijk permanent vast, en als je dan de stekker er af knipt en die sluit je aan op een paar wago klemmen, dan heb je eenzelfde verbinding als waar de rest van je installatie ook mee vast zit. Maar verder zijn ze inderdaad vrij makkelijk te verplaatesn, maar dat kan ook met veel andere modulaire systemen. Dus dat wordt weer een aardige shitshow.
Ik denk dat je dan beter de energieadviseur kan proberen te overtuigen dan mij.
De energieadviseur is de organisatie die het energielabel vaststelt.
De tekst die ik aanhaalde is duidelijk genoeg.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-04 21:31
pjotter1965 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:05:
[...]

Het is nu nog niet duidelijk wat de term “vast” betekent. De elektra is dan misschien wel vast aangesloten, maar wat als ik de uitbreiding-batterijen mee kan nemen naar een volgend huis, is er dan nog sprake van een vaste aansluiting ? Eerst maar eens de voorschriften afwachten mbt montage en registratie.
Vast is natuurlijk vast. Het advies van thuisbatterij.nl was om hem indien vast gewenst is, de thuisbatterij dan met een werkschakelaar aan te sluiten. (Ik heb dus navraag gedaan) Maar ook het artikel is duidelijk. Een stekkerbatterij valt onder inboedel, die kan je dus meenemen. Een vaste batterij onder opstal. Deze laatste blijft dus altijd in het huis achter als je je huis verkoopt. Omdat deze altijd achterblijft heeft deze ook invloed op het energielabel. Zolang deze geen daadwerkelijke vaste aansluiting heeft wordt deze dus niet meegewogen als het nieuwe energielabel wordt vastgesteld. Je kunt dus kiezen welke optie in jouw situatie het beste lijkt. En er is natuurlijk niks mis mee omdat pas later te beslissen. Maar het is wel handig om dit vooraf weten.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• gjcvro
Lawrentz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:57:
[...]

Ik denk dat je dan beter de energieadviseur kan proberen te overtuigen dan mij.
De energieadviseur is de organisatie die het energielabel vaststelt.
De tekst die ik aanhaalde is duidelijk genoeg.
Ja, dat snap ik ook wel, maar de tekst laat wel ruimte voor discussie.
Voor het energielabel moet een batterij een permanente, vaste aansluiting hebben op de elektrische installatie in de meterkast. De installatie moet verder voldoen aan de NEN 1010-
Ik weet niet of de afgeknipte stekker met een wago klemmetje door de NEN1010 heen komt.

• pjotter1965
WAF1 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:02:
[...]

Vast is natuurlijk vast. Het advies van thuisbatterij.nl was om hem indien vast gewenst is, de thuisbatterij dan met een werkschakelaar aan te sluiten. (Ik heb dus navraag gedaan) Maar ook het artikel is duidelijk. Een stekkerbatterij valt onder inboedel, die kan je dus meenemen. Een vaste batterij onder opstal. Deze laatste blijft dus altijd in het huis achter als je je huis verkoopt. Omdat deze altijd achterblijft heeft deze ook invloed op het energielabel. Zolang deze geen daadwerkelijke vaste aansluiting heeft wordt deze dus niet meegewogen als het nieuwe energielabel wordt vastgesteld. Je kunt dus kiezen welke optie in jouw situatie het beste lijkt. En er is natuurlijk niks mis mee omdat pas later te beslissen. Maar het is wel handig om dit vooraf weten.
Wel interessant hoor, ik ben wel benieuwd.
Staan omvormer en batterijen van Indevolt wel op de conformiteit-lijst bij www.energieleveren.nl ?

Hou je ons op de hoogte over de energielabel aanvraag ?

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
pjotter1965 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:22:
[...]

Wel interessant hoor, ik ben wel benieuwd.
Staan omvormer en batterijen van Indevolt wel op de conformiteit-lijst bij www.energieleveren.nl ?
Ja, die staan op de lijst.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• ArneBE
  • Laatst online: 29-04 13:35
Vandaag mijn Indevolt Powerflex 2000 geïnstalleerd. Na de vele firmware updates, wou ik de HomeWizard p1 meter toevoegen. Zowel mijn Indevolt als mijn HWp1 meter zitten op hetzelfde netwerk (subnet) en ook op hetzelfde SSID en 2.4ghz. Voor het toevoegen van de p1 meter moet je het ip adres opgeven (mijn HWp1 heb ik een vast ip gegeven + het ID in de app ingevuld. Ik voeg de p1 toe, en na enkele seconden zegt die dat die klaar is. Echter, als ik in de Indevolt app ga kijken, blijft deze op "Netwerkconfiguratie in uitvoering ... " staan. Als ik er op tik komt er "Aan het verbinden met het netwerk. Even geduld aub".

Local API staat aan, want ik gebruik mijn p1 meter al in homeassistant. Zou dat de issue kunnen zijn? Kan er maar één "dienst" die lokale api uitlezen? Ik heb de Solarman P1 meter er ook bijgekregen maar ik heb geen splitter. Dus dat nog niet kunnen testen ... .

• ArneBE
ArneBE schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:42:
Vandaag mijn Indevolt Powerflex 2000 geïnstalleerd. Na de vele firmware updates, wou ik de HomeWizard p1 meter toevoegen. Zowel mijn Indevolt als mijn HWp1 meter zitten op hetzelfde netwerk (subnet) en ook op hetzelfde SSID en 2.4ghz. Voor het toevoegen van de p1 meter moet je het ip adres opgeven (mijn HWp1 heb ik een vast ip gegeven + het ID in de app ingevuld. Ik voeg de p1 toe, en na enkele seconden zegt die dat die klaar is. Echter, als ik in de Indevolt app ga kijken, blijft deze op "Netwerkconfiguratie in uitvoering ... " staan. Als ik er op tik komt er "Aan het verbinden met het netwerk. Even geduld aub".

Local API staat aan, want ik gebruik mijn p1 meter al in homeassistant. Zou dat de issue kunnen zijn? Kan er maar één "dienst" die lokale api uitlezen? Ik heb de Solarman P1 meter er ook bijgekregen maar ik heb geen splitter. Dus dat nog niet kunnen testen ... .
Na verschillende pogingen is het mij gelukt. Ik heb geen idee wat er fout ging. Ik heb de API toegang op mijn P1 meter uit- en inschakeeld en enkele minuten erna was het opgelost.
- De p1 wizard werd gekoppeld in de Indevolt app en aan de batterij
- In mijn homeassistant kreeg ik een melding dat de API toegang voor HomeWizard zou zijn vernieuwd en een betere, "modernere" methode beschikbaar was. Ik moest de knop op mijn p1 meter 2 seconden in drukken om deze opnieuw te koppelen.

Ik dacht idd dat ik in het begin mijn p1 meter had gekoppeld dmv een code. Missschien is er recent iets gewijzigd waardoor het uit/aanzetten van de api functie het heeft opgelost. Koppelen was dus wel weer nodig voor mijn HA, die eigenlijk al een koppeling had.

Alles lijkt nu te draaien, ik hou het wat in de gaten. Je ziet wel duidelijk de limieten van dit systeem, de batterij kan natuurlijk maar zo snel reageren als hij data kan uitlezen uit de meter. Maar, alles is beter dan mijn eigen energie gewoon bijna gratis weg te geven aan de netbeheerder/leverancier. Ik zit met een speciaal "sociaal tarief" hier in België (wegens mijn beperking) dus voorlopig waag ik mij nog niet aan een dynamisch contract. Als ik een jaartje aan data heb, kan ik dat eens bekijken.

• jble8twe
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01-05 08:32
ArneBE schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:39:
[...]

Na verschillende pogingen is het mij gelukt. Ik heb geen idee wat er fout ging. Ik heb de API toegang op mijn P1 meter uit- en inschakeeld en enkele minuten erna was het opgelost.
- In mijn homeassistant kreeg ik een melding dat de API toegang voor HomeWizard zou zijn vernieuwd en een betere, "modernere" methode beschikbaar was. Ik moest de knop op mijn p1 meter 2 seconden in drukken om deze opnieuw te koppelen.

Ik dacht idd dat ik in het begin mijn p1 meter had gekoppeld dmv een code. Missschien is er recent iets gewijzigd waardoor het uit/aanzetten van de api functie het heeft opgelost. Koppelen was dus wel weer nodig voor mijn HA, die eigenlijk al een koppeling had.

Alles lijkt nu te draaien, ik hou het wat in de gaten. Je ziet wel duidelijk de limieten van dit systeem, de batterij kan natuurlijk maar zo snel reageren als hij data kan uitlezen uit de meter. Maar, alles is beter dan mijn eigen energie gewoon bijna gratis weg te geven aan de netbeheerder/leverancier. Ik zit met een speciaal "sociaal tarief" hier in België (wegens mijn beperking) dus voorlopig waag ik mij nog niet aan een dynamisch contract. Als ik een jaartje aan data heb, kan ik dat eens bekijken.
Is de Powerflex en de Solidflex nu al goedgekeurd in België want ik ben ook van plan om er ëën aan te schaffen ?

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:14
bassie221188 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:22:
[...]

Bedankt voor je reactie!
De huidige installatie is al wel een 3-fase aansluiting, maar helaas dus wel met een oudere slimme meter. De Shelly klinkt wel als een goede optie inderdaad, vooral qua kosten.
Ik heb zonnepanelen met Enphase micro omvormers. Deze zitten op een envoy metered met CT klemmen. Kan ik hier ook iets mee, of heb ik weer een aparte meting nodig?
Inmiddels heb ik de Shelly Pro 3EM in de meterkast geïnstalleerd, dat was vrij makkelijk
De Shelly heb ik ook gekoppeld aan mijn Homey pro, waar ik de data netjes uit kan lezen.
Ik begreep dat de Indevolt goed uit te lezen is met de API. Ik heb ook een NAS staan waar ik eventueel Home Assistant op kan draaien.
Mijn vraag: wat is de meest solide manier om NOM te bereiken? Via Homey of Home Assistant? Wat zijn jullie ervaringen?

• vinneke

vinneke

De Figuur

bassie221188 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:03:
[...]

Inmiddels heb ik de Shelly Pro 3EM in de meterkast geïnstalleerd, dat was vrij makkelijk
De Shelly heb ik ook gekoppeld aan mijn Homey pro, waar ik de data netjes uit kan lezen.
Ik begreep dat de Indevolt goed uit te lezen is met de API. Ik heb ook een NAS staan waar ik eventueel Home Assistant op kan draaien.
Mijn vraag: wat is de meest solide manier om NOM te bereiken? Via Homey of Home Assistant? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik gebruik zelf Node-Red voor echte aansturing (heb ook HA), maar voor NOM kan je best de ingebakken NOM van Indevolt zelf gebruiken. Koppel een meter die ondersteund wordt, leer leven met het uitlezen om de 2sec en de inverter die traag reageert.

Als je HA, Homey of wat dan ook, NOM zou laten aansturen dan loop je hopeloos achter. Je gaat wel sneller je P1 kunnen uitlezen, maar je baseert je dan op wat de Indevolt zélf zegt dat ie aan het leveren is om dat bij te sturen. Die waarde kan je uitlezen via de API, maar die waarde geeft nog eens éxtra delay.

En als je dan een commando geeft met "discharge of charge met zoveel Watt", dan heb je nog evengoed de vertraging die het systeem zelf heeft.

Ik heb zelf een aparte meter gekoppeld op de AC kant van de Indevolt zodat ik in real-time weet wat ie doet, ik ga dus niet uit op wat ie zegt. Als je dit combineert met het onmiddellijk uitlezen van de P1 (Shelly, HW, whatever) en je stuurt onmiddellijk commando's naar Indevolt, dan is het exact even snel als de ingebakken NOM.

Dat is de "real-time" modus van de Indevolt. Als bvb. Home Asisstant de Indevolt zou aansturen dan zou de Indevolt daar ook voor in de "real-time" modus moeten staan.

Real-time, what's in a name :+ :+ :+

[ Voor 24% gewijzigd door vinneke op 15-04-2026 12:41 ]

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:14
vinneke schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:38:
[...]

Ik gebruik zelf Node-Red voor echte aansturing (heb ook HA), maar voor NOM kan je best de ingebakken NOM van Indevolt zelf gebruiken. Koppel een meter die ondersteund wordt, leer leven met het uitlezen om de 2sec en de inverter die traag reageert.

Als je HA, Homey of wat dan ook, NOM zou laten aansturen dan loop je hopeloos achter. Je gaat wel sneller je P1 kunnen uitlezen, maar je baseert je dan op wat de Indevolt zélf zegt dat ie aan het leveren is om dat bij te sturen. Die waarde kan je uitlezen via de API, maar die waarde geeft nog eens éxtra delay.

En als je dan een commando geeft met "discharge of charge met zoveel Watt", dan heb je nog evengoed de vertraging die het systeem zelf heeft.

Ik heb zelf een aparte meter gekoppeld op de AC kant van de Indevolt zodat ik in real-time weet wat ie doet, ik ga dus niet uit op wat ie zegt. Als je dit combineert met het onmiddellijk uitlezen van de P1 (Shelly, HW, whatever) en je stuurt onmiddellijk commando's naar Indevolt, dan is het exact even snel als de ingebakken NOM.

Dat is de "real-time" modus van de Indevolt. Als bvb. Home Asisstant de Indevolt zou aansturen dan zou de Indevolt daar ook voor in de "real-time" modus moeten staan.

Real-time, what's in a name :+ :+ :+
Top! Bedankt voor je uitleg!🙂 Dan ga ik dat eerst even proberen als ik de accu heb (waarschijnlijk pas mei/juni bestellen😅). Is er een mogelijkheid dat de nieuwe Powerflex 3000 (juni?) dit iets beter zal doen?

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-04 19:15
gjcvro schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:58:
[...]

Er zit 1 "maar" aan je oplossing. Volgens mij moet je na een 16A zekering werken met een lagere waarde voor de volgende zekering. Zoals 10A. Vandaar dat je hoofdzekering 25 A is, en de andere 16. Als je het precies wil weten suc6 met de NEN1010 etc.
Ja officieel 2 stappen maar vaak bij woonhuizen is 1 stap interessanter omdat je maar 35a hebt of 3x 25a

• ArneBE
jble8twe schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:53:
[...]

Is de Powerflex en de Solidflex nu al goedgekeurd in België want ik ben ook van plan om er ëën aan te schaffen ?
Nog niet. De homologatie zou in april moeten rond zijn maar Indevolt geeft aan dat ze geen inkijk hebben in de status van het proces. Alles in de app is ook al voorzien voor de Belgische markt. Ze geven ook zelf aan dat in de standaard modus (eigen zonne-energie opslaan om later te gebruiken) er eigenlijk geen homologatie zou moeten zijn omdat het in feite een toestel is die dan niet teruglevert en gewoon onder een huishoudelijk apparaat valt. De ce keuring zou dan voldoende moeten zijn. Je hebt ook 30 dagen om je systeem aan te melden. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt en heb de sprong gewaagd.

• hrt

hrt

ArneBE schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:39:
[...]

Heel herkenbaar, bij mij hetzelfde. werd er goed gek van!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:37

Martijn02

/* No Comment */

Gisteren mijn cluster geleverd gekregen. 2 Powerflex Eco + 2 4kWh uitbreidingsbatterijen, dus bij elkaar 12kWh. Was even prutsen om het werkend te krijgen met mijn slimmelezer (die zich voordoet als Homewizard P1 meter met de code van @Phantone) Eenmaal werkend draait het als een zonnetje.

De accus waren gisteravond 60% geladen, en tussen 19:00 en 07:00 hebben we 0.154 kWh gebruikt en 0.117 kWh teruggeleverd. (de zelfde periode 1 dag eerder: 6.317 kWh gebruikt en 0.120 teruggeleverd) Nice!

Ik zie de batterij wel heen en weer stuiteren op de piek die de koelkast. vriezer en quooker trekken. Hier reageert hij net te laat op, waardoor er 3s later (als de piek weer weg is) ineens stroom wordt teruggeleverd, en dan gaat de indevolt midden in de nacht ineens een paar seconden laden (getriggerd door de stroom die hij net zelf het net op heeft geduwd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgzHVPdoB555ToafUDVsG64KZAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JmguWdXzaIdTrtZP9wmncXxX.png?f=fotoalbum_large

De gele piek van de koelkast valt waarschijnlijk tussen 2 meetmomenten in, je ziet de indevolt niet reageren (en dat is wmb prima). De rode piek daarna wordt wel opgepikt. De piek is om 3:15:59 1018W. en om 3:16:00 is het weer 125W. De Indevolts reageren om 3:16:02 met 1130W productie. Omdat die stroom voor het grootste deel wordt teruggeleverd bouwt hij het vermogen terug naar 95W om 3:16:11 (wat te weinig is om het huis te voeden. Daarna duurt het nog ongeveer 30s voor de vermogen weer gestabiliseerd is.

Ik heb wat logging ingebouwd in de Slimmelezer, en zie dat de Indevolt hem inderdaad iedere 2 seconden uitleest. Ik overweeg om te kijken of ik in de Slimmelezer ook de voorlaatste waarde zal bijhouden, en de indevolt een gemiddelde van de laatste 2 metingen zal teruggeven. Daarmee zal hij nog iets trager reageren, maar ik hoop daarmee de ping-pong een beetje te dempen.

Verder loop ik vandaag aan tegen Feed-in Power Limit van een cluster. Om een of andere manier heeft Indevolt er voor gekozen om de maximale Feed-in van een cluster instelbaar te maken van 0-2400W. Onafhankelijk van het aantal batterijen dat in het cluster zit. In mijn geval had ik verwacht met 2 batterijen ook 2 x 2400W te kunnen laden, maar omdat de batterijen in een cluster staan is dat slechts 1 x 2400W. Hierdoor zie ik toch een overschot aan zonne-energie naar het net verdwijnen ipv in de accus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzhcrI0YxHxdNLNSuoV4FnosUZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vn7q4hPJVk8VjTwAC4UfCXfx.png?f=fotoalbum_large

Volgens de thuisaccu.nl AI chatbot is dit inderdaad een bewuste keuze van Indevolt en zou je het kunnen oplossen door de accu's niet in een cluster maar los te zetten. Maar dat geeft weer een mogelijk probleem als ze allebei naar dezelfde P1 meer luisteren. Ze zouden elkaar dan mogelijk tegen kunnen gaan werken.

Wordt vervolgd...

• jeweetwel2
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 01-05 22:18
Zijn er mensen die een ct meter gebruiken in plaats van p1?

Het pingpon effect komt naar mijn mening niet door de indevolt maar door de 2 a 3 sec tussenpozen van de p1 waarden . Vervolgens reageert de indevolt te snel en schiet steeds de 0 op de meter voorbij

Vandaar dat ik benieuwd ben naar de ervaringen met ct klemmen

• duvekot
  • Nu online
jeweetwel2 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:14:
Zijn er mensen die een ct meter gebruiken in plaats van p1?

Het pingpon effect komt naar mijn mening niet door de indevolt maar door de 2 a 3 sec tussenpozen van de p1 waarden . Vervolgens reageert de indevolt te snel en schiet steeds de 0 op de meter voorbij

Vandaar dat ik benieuwd ben naar de ervaringen met ct klemmen
Je P1 DSMR5 meter geeft gewoon braaf elke seconde zijn waarde door ... Dus daar kan geen vertraging in zitten .. en P1 meter zal dat als het goed is ook gewoon direct moeten kunnen verwerken (het is een push vanuit de electriciteit meter ...geen pull vanuit de P1 meter).

Maar er is volgens mij al bevestigd dat de Indevolt "slechts" om de seconde (dus elke 2/3 s) de gevens ophaalt (pull) uit de gekoppelde P1 meter. Ik vraag me af of het sneller eea gaat ophalen vanaf een gekoppeld CT meter. Die zitten nml ook niet direct zèlf op de Indevolt aangesloten nml.
Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste