• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:41
eymey schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:17:
Met mijn huidige thuisbatterij (Marstek Venus E, zit nog steeds serieus te kijken naar Indevolt), wordt ook aan alle kanten geroepen dat je vooral 2,4 Ghz. only moet hebben, liefst met één enkel accesspoint, etc.

Los van het feit dat ik dan een extra netwerk in de lucht moet gooien op de toch al overvolle 2,4 Ghz. band, vind ik het ook gewoon zonde van mijn bestaande WiFi infrastructuur.

Gelukkig wordt de soep bij het gebruikv an Ubiquiti Unifi spullen ook niet zo heet gegeten. Ik heb wel een apart IoT netwerk op 2,4 Ghz. only, met ook optimalisaties voor IoT actief. En zowel batterij als p1 meter zijn perfect verbonden.

Als ik binnenkort de knoop door hak en voor Indevolt kies (maar Zendure is ook nog in de race) om over te stappen van 'ecosysteem', dan heb ik goede hoop dat dit ook met Indevolt gewoon goed zal gaan werken.
Ben me hier ook in het verdiepen, maar als de keuze door de prijs bepaald wordt dan zou ik serieus overwegen Zendure en dan uit Duitsland halen. Is vele malen goedkoper dan Zendure of Indevolt in NL.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:29
jelleeelco schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:44:
[...]

Ben me hier ook in het verdiepen, maar als de keuze door de prijs bepaald wordt dan zou ik serieus overwegen Zendure en dan uit Duitsland halen. Is vele malen goedkoper dan Zendure of Indevolt in NL.
En dat is niet omdat ze zonder BTW rekenen? Waarvan ik niet weet of dat gaat lukken als je ze mee neemt naar NL.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:41
gjcvro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:51:
[...]

En dat is niet omdat ze zonder BTW rekenen? Waarvan ik niet weet of dat gaat lukken als je ze mee neemt naar NL.
Sowieso goedkoper maar ook idd door de BTW. En ja, bij afhalen en van te voren afstemmen werkt het zonder BTW.

• gjcvro
Ik heb ook mail dat de Indevolt modules weer beschikbaar zijn. Moest nog wel even checken, want ik had dus de 28e besteld. Netjes aangegeven wanneer het beste uit zou komen via formulier, en dan zou er nog een mail komen. Die heb ik dus niet meer gehad. Is dat normaal?

Bij het bestellen had ik ook al zoiets: meteen een SMS bericht met link en dat er mail zou komen, maar mail nooit gezien. Terwijl de andere dingen (tips, spul is er weer etc) wel binnenkomen.

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:20
FYI: Ik had vorige week een langere stroomkabel voor 1 van mijn Powerflexen besteld bij Indevolt (15 meter) en deze week ontvangen. Weet dus dat als je de 5m kabel te kort vindt, dat er ook 10m en 15m kabels beschikbaar zijn (2,5mm draad, net zoals de standaard 5m kabel).
https://www.indevolt.com/...flex-and-powerflex-series

• Mar10
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:09
Ik heb 2 setjes powerflex eco en 1 setje powerflex hybride elk uitgebreid met 1 accu 2 kWh staan. Ze staan alle 3 elk op een aparte groep en draaien netjes in een cluster. De P1 meter van Solarmann verzorgd de communicatie. Met 3 homewizard sockets wordt bij elke set het verbruik gemeten. Wat mij opvalt is het slechte rendement.
Deze week 42 kWh geladen en 24 kWh ontladen een rendement van iets meer dan 50%. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:50
Mijn powerflex begint een beetje apart gedrag te vertonen sinds gisteren avond. Tijdens het ontladen verbreekt hij opeens de verbinding met het stroomnet en stopt dus met ontladen. Paar uur later gaat hij weer verder met ontladen. Vanochtend het omgekeerde begint wel weer met laden op basis van teruglevering maar stopt op eens. Ik heb er een Shelly Plug tussen zitten dus zie dat hij opeen 0 watt gaat gebruiken. Iemand die dit herkend?

• johansen
Mar10 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:27:
Ik heb 2 setjes powerflex eco en 1 setje powerflex hybride elk uitgebreid met 1 accu 2 kWh staan. Ze staan alle 3 elk op een aparte groep en draaien netjes in een cluster. De P1 meter van Solarmann verzorgd de communicatie. Met 3 homewizard sockets wordt bij elke set het verbruik gemeten. Wat mij opvalt is het slechte rendement.
Deze week 42 kWh geladen en 24 kWh ontladen een rendement van iets meer dan 50%. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Dat is wel bizar weinig. Bij mij zit het met 3 torentjes van 6kWh (dus 18kWh) totaal op 92,5% (laden vs ontladen) sinds januari.

Op het forum hier is het al wel meerdere keren genoemd, dus ongetwijfeld dat je dat al hebt gecontroleerd. Dus ten overvloede:
Staat Deep Standby voor alle devices aan (van 00:00 tot 24:00u)?
Heb je voor alle devices de Bypass Socket uitgezet?

• Mar10
Deep standby stond niet aan. Nu aangezet morgen kijken naar resultaat. Bypass had ik wel uitstaan.

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:48
Tot hoeveel procent ontladen?
Want bij mij heb ik ook wel eens een dag dat ik maar tot 40 % ontlaad omdat daarna de zonnepanelen weer het systeem opladen.

• jappie1978
  • Registratie: Februari 2021
johansen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:46:
FYI: Ik had vorige week een langere stroomkabel voor 1 van mijn Powerflexen besteld bij Indevolt (15 meter) en deze week ontvangen. Weet dus dat als je de 5m kabel te kort vindt, dat er ook 10m en 15m kabels beschikbaar zijn (2,5mm draad, net zoals de standaard 5m kabel).
https://www.indevolt.com/...flex-and-powerflex-series
Begrijp ik dat je hem dus ook veilig met een langere kabel kan aansluiten?
Ik heb nl een vrije groep zodat ik hem op 2400watt zou kunnen zetten. Alleen die zit weggewerkt achter de wasmachine dus daar kom ik niet bij met de standaard 5m1 kabel.
En had me er al bij neergelegd dat ik die optie dus kon wegstrepen

• gjcvro
jappie1978 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:50:
[...]

Ik heb nl een vrije groep zodat ik hem op 2400watt zou kunnen zetten. Alleen die zit weggewerkt achter de wasmachine dus daar kom ik niet bij met de standaard 5m1 kabel.
Gewoon verlengkabeltje er tussen gooien toch?
(niet doen, grapje)

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:09
[...]

Ik verwacht dat dit veilig is met de juiste kabel. Een beetje hetzelfde als binnenshuis met reguliere 230V/16A: korte afstanden kan met 3x1.5, maar voor langere afstanden moet je 3x2.5 gebruiken. Met de kabel van de fabrikant zelf zou je dan sowieso goed moeten zitten.

• IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:21
johansen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:37:
[...]

Dat is wel bizar weinig. Bij mij zit het met 3 torentjes van 6kWh (dus 18kWh) totaal op 92,5% (laden vs ontladen) sinds januari.

Op het forum hier is het al wel meerdere keren genoemd, dus ongetwijfeld dat je dat al hebt gecontroleerd. Dus ten overvloede:
Staat Deep Standby voor alle devices aan (van 00:00 tot 24:00u)?
Heb je voor alle devices de Bypass Socket uitgezet?
Ik heb voor de mijn batterij een hw kwh meter zitten die vanaf het moment dat ik hem heb geinstalleerd.
Dat is nu een week geleden.
Op dagen dat hij van 100 nar 20% wordt ontladen zit ik op een rendement van ca 80%.
Nu overall zit ik op 67,6%, maar hij heeft de afgelopen dagen niet weer op 20% geweest.

Ik ben benieuwd waar het totalen rendement naar toe gaat over een langere periode.

• vinneke
  • Laatst online: 22:11

vinneke

De Figuur

Ik heb een experiment gedaan met NOM en real-time dat ik even wil delen.

Eén van de problemen met NOM is dat de P1 maar om de 2 seconden worden uitgelezen. Verder lijkt de omvormer traag te reageren. Wat ik ook heb vastgesteld is dat de API uitlezen vaak oude data geeft. Die loopt soms seconden achter t.o.v. wat ie echt aan het doen is. Dus met wat je daar uitleest kan je niet echt een experiment doen. Is het de Indevolt die achterloopt? Of alleen de API?

Set-up experiment
Ik had nog een SMD3 (3 fase energy meter van Indevolt) liggen die ik gebruik om de AC van de Indevolt te meten. Deze SMD3 lees ik uit via RS485 en een aparte esp32. De SMD3 reageert (zeer) snel en lijkt accuraat te zijn. Ik meet er ook andere omvormers mee (andere fases) en dat klopt aardig. Je kan dat ding 5x per seconde uitlezen dus dat is gemaakt voor zoiets.

Dus... we beschouwen de SMD3 even als een betrouwbare bron.

Wat wou ik nu testen? Hoe snel de omvormer reageert.

Hoe? Door real-time modus te activeren, commando's te sturen en zien hoe de omvormer reageert. Dit op basis van wat de SMD3 meet.

Samenvatting opzet experiment: hoe lang duurt het voor mijn Solidflex qua output geeft wat ik hem vraag.

Er is geen reden om te denken dat de Indevolt, als die in NOM mode staat, de omvormer sneller kan doen reageren. En ik stel dat ook helemaal niet vast. Bij load spikes is het achter de feiten hollen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWTgpFaD6Cojj3Hab4EegD_SD1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fDQ2O8vN6E96i2AwkbbFl8yr.png?f=fotoalbum_large

Eerst zeg ik dat ie moet ontladen met 1000W. Ik wacht even. Daarna ontladen met 2400W.

Het duurt 7 seconden voor de omvormer volgt met 1000W. En tien seconden voor ie volgt met 2400W.

Dit is natuurlijk vrij traag allemaal. Combineer dat met de twee seconden vertraging van de P1 en je kan het vergeten om pieken en dalen snel op te vangen.

Die twee seconden HomeWizard P1 is trouwens best-case. Het is de meter die elke seconde pusht naar HomeWizard. Als je een Websocket conn hebt naar de P1 meter dan krijg je dat instant, maar als de Indevolt (vermoedelijk) via een simpele API call het opvraagt dan zijn die gegevens gemiddeld gezien 0.5 sec oud. Dus 2.5 sec vertraging.

Het is wel zo dat de omvormer relatief snel begint te reageren, maar dat het gewoon in meerdere stappen gaat.

Ik ben trouwens nog steeds erg tevreden van mijn toestel; ik zou het opnieuw kopen.

Ik ken helaas absoluut niets van deze omvormers die in van die toestellen zitten, en wat "normaal" is qua hoe snel dat die opschalen en hun vermogen kunnen veranderen. Iemand wel? :)

[ Voor 3% gewijzigd door vinneke op 11-04-2026 16:37 ]

• johansen
[...]

Zoals anderen al aangaven: dit is de officiële kabel van de fabrikant zelf, bedoeld voor Powerflex en Solidflex. Dus ja, die optie hoef je dus niet weg te strepen! 👌

• johansen
gjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:56:
[...]

Gewoon verlengkabeltje er tussen gooien toch?
(niet doen, grapje)
Stekkerdoosje van de Action 😝

• Paulo123
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:07
Als je meerdere omvormers zit, dan is je verlies ook veel groter en het is maar net wat voor weer het is en hoe het ontladen verloopt.
Gaat dat heel de dag pingelen van 100 naar 500 watt etc. dan is het rendement altijd lager.
Bij een redelijke stabiele ontlading, haal je er zonder problemen maar 10% minder uit, zelfs bij maar 200 watt.
Bij 100 Watt ga je al snel naar 35% minder..

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:07
Ja grotere omvormers (zoals de 2400w van indevolt) hebben grotere verliezen bij kleinere vermogens. Als het cluster dan ook dat vermogens verspreid over het cluster dan nog grotere verliezen. Niets aan te doen.
Dat is ook de reden waarom Homewizard een kleinere omvormer heeft van 800w. Maar goed, de 2400w van indevolt in een cluster van 2 laat wel genoeg vermogen over om bijvoorbeeld te kunnen koken op batterij. Kan weer niet bij kleinere omvormer die wat efficienter is op kleinere vermogens.
You win some, you loose some.
Aan de andere kant, er gaat nagenoeg een zonnestraaltje meer terug op het net en kan de hele dag zo goed als NOM draaien. Daar gaat het mij om. Dat ik dan wat verlies heb van mijn gratis zonnestroom.... dat verlies neem ik dan wel. Net waar je een probleem van maakt denk ik dan. ;-)

• Mar10
Ja natuurlijk een omvormer van 2400w zal vooral boven de 2000w een hoog rendement hebben. Ik heb 3 setjes en het gevraagde vermogen wordt meestal door 2 setjes geleverd en zelden boven de 500w per set. Het resultaat is dan een laag rendement maar zoals vermeld de stroom is gratis en straks (2027) niet veel waard als je terug levert.

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:48
Ik heb een solidflex staan 6x1,8
En ik moet zeggen na een maand ben ik.er zeer tevreden over afname vanuit het net is drastisch gedaald en de zonnepanelen vullende batterijen prima.

1 vraag is de rekensom nou gewoon zo simpel totale laadvermogen delen door het ontlaad vermogen dat je dan het percentage hebt wat de batterij effectief terug leverd aan de woning?

• Woetter22
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:02
Ik heb een Indevolt PowerFlex 2000 Hybride
Ik krijg deze niet zo als het zou moeten in het Energy dashboard van Home assistent.

Ik heb 4 zonnepanelen aangesloten op deze batterij en deze worden als DC output power weergegeven.
Deze waarde kan ik als totaal opbrengst zonnepanelen gebruiken in Home assistent maar de batterij heb ik ook toegevoegd in het dashboard met als sensoren de AC input power en AC output power.
Maar alles wat als DC output de batterij in gaat komt er als AC output uit. Hierdoor word de opbrengs van de zonnepanelen dus 2x geteld. Iemand enig idee hoe ik dit correct kan krijgen waarbij ik nog wel alle opbrengsten in beeld heb. ik kan de zonnepanelen uit het dashboard halen zodat de gegevens kloppen maar dat is natuurlijk niet optimaal.

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:50
jdgraaf schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:07:
Ja grotere omvormers (zoals de 2400w van indevolt) hebben grotere verliezen bij kleinere vermogens. Als het cluster dan ook dat vermogens verspreid over het cluster dan nog grotere verliezen. Niets aan te doen.
Dat is ook de reden waarom Homewizard een kleinere omvormer heeft van 800w. Maar goed, de 2400w van indevolt in een cluster van 2 laat wel genoeg vermogen over om bijvoorbeeld te kunnen koken op batterij. Kan weer niet bij kleinere omvormer die wat efficienter is op kleinere vermogens.
You win some, you loose some.
Aan de andere kant, er gaat nagenoeg een zonnestraaltje meer terug op het net en kan de hele dag zo goed als NOM draaien. Daar gaat het mij om. Dat ik dan wat verlies heb van mijn gratis zonnestroom.... dat verlies neem ik dan wel. Net waar je een probleem van maakt denk ik dan. ;-)
Is het wel een 2400w omvormer? Ik heb alleen de powerflex zonder extra batterij die haalt maar 1000-1100w laden. In de extra batterijen zitten dus volgens mij ook omvormers en dan kan je wel meer laden.

• vinneke

vinneke

De Figuur

ivs001 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:48:
[...]

Is het wel een 2400w omvormer? Ik heb alleen de powerflex zonder extra batterij die haalt maar 1000-1100w laden. In de extra batterijen zitten dus volgens mij ook omvormers en dan kan je wel meer laden.
Elke basisunit heeft al een 2400W omvormer, in de losse batterijen zit geen omvormer. De reden dat het beperkt is omdat één batterij geen 2400W kan leveren zonder zéér zwaar te ontladen. Dat is een killer voor een batterij.

Daarom dat je al iets meer krijgt bij één extra batterij. En de volle 2400W vanaf twee batterijen.

• gjcvro
ivs001 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:48:
[...]

Of de accu is zonder uitbreiding niet in staat genoeg vermogen te leveren. Meeste accu's hebben een max wat ze kunnen leveren, door de capaciteit uit te breiden verhoog je de max.

• gjcvro
vinneke schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:53:
[...]

Elke basisunit heeft al een 2400W omvormer, in de losse batterijen zit geen omvormer. De reden dat het beperkt is omdat één batterij geen 2400W kan leveren zonder zéér zwaar te ontladen. Dat is een killer voor een batterij.

Daarom dat je al iets meer krijgt bij één extra batterij. En de volle 2400W vanaf twee batterijen.
Of 1 4000.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Nog even over de efficiency. Daarstraks gezien, en dit zijn gewoon de data die de Solidflex zelf rapporteert (lees: het zal wel kloppen zeker). Mijn omvormer was max aan het ontladen, en dat was 2400W AC het net op, en 2800W discharge batterij.

Wat dus 85.7% efficiëncy is, maar alleen in één richting.

Had persoonlijk gehoopt dat dit beter ging zijn, maar het is wat het is.

Update
Test nog eens laten lopen en ook wat andere waarden.

2400W AC = 2760 DC discharge = 87% eff one-way trip
2100W AC = 2350 DC discharge = 89% eff one-way trip
1800W AC = 1987 DC discharge = 90% eff one-way trip
1200W AC = 1330 DC discharge = 90.2% eff one-way trip
500W AC = 550 DC discharge = 90.9% eff one-way trip

Dus alleen bij de hoogste ontlading iets minder efficiëncy, anders 90%.

Wel geen manier om die battery discharge te verifiëren qua waarde

[ Voor 39% gewijzigd door vinneke op 11-04-2026 22:11 ]

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:41

hrt

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:25
@vinneke

Mooie test heb je gedaan. Komt goed overeen met mijn bevindingen. Ik heb een oude meter (wordt wel vervangen) en die doet om de 10 sec een signaal naar P1. De NOM lijk dus helemaal nergens op als de load of opbrengst van de PV schommelt. De Indevolt zwalkt als een dronkenman langs de NOM met lelijke uitschieters tot boven de 1000W. De HW batterij die ik voorheen had deed dat veel beter. Daarom ben ik wat minder tevreden dan jij. Hopelijk verbeterd het wat in de toekomst met een nieuwe slimme meter in de kast
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste