• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:09

vinneke

De Figuur

Indevolt leest de P1 maar uit om de twee seconden. En volgens mij is de kans zeer klein dat die eender welke andere meter vaker uitleest. Uiteindelijk zijn die allemaal via een netwerk verbonden, en niet via RS485 of Modbus ofzo.

Als we dit willen verbeteren moeten er echt meer mensen op Discord gaan vragen, of zoals ze in België zeggen, zagen, om dit te verlagen. Ik en "Rataplan" (ik vermoed één van jullie? :-)) proberen maar worden genegeerd.

---

Iets anders. Mijn Solidflex, maar vermoedelijk ook de Powerflex, hebben een aparte aansluiting voor een aardingsdraad. In de manual staat er bij: minimaal 4mm². Maar verder vermelden ze die niet. Er staat niet: en nu MOET je dit aansluiten.

Waarom zou ik die wel of niet aansluiten? Ik heb uiteraard al aarding mee via de 3-aderige voedingskabel, bij mij aangesloten in de zekeringenkast.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:41

Martijn02

/* No Comment */

vinneke schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:11:
...
Iets anders. Mijn Solidflex, maar vermoedelijk ook de Powerflex, hebben een aparte aansluiting voor een aardingsdraad. In de manual staat er bij: minimaal 4mm². Maar verder vermelden ze die niet. Er staat niet: en nu MOET je dit aansluiten.

Waarom zou ik die wel of niet aansluiten? Ik heb uiteraard al aarding mee via de 3-aderige voedingskabel, bij mij aangesloten in de zekeringenkast.
Ik vermoed dat je die gebruikt om (het frame van) eventuele zonnepanelen te aarden aan de omvormer.

• ArneBE
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:09
Ik zie vaak ook dat bij het vragen van grote plotse stroom (vb wasmachine, inductie kookplaat, ...) de Indevolt idd "traag" reageert. Je ziet dan kortstondig een piek waarbij de stroom even van het net wordt gehaald en daarna opgevangen wordt door de batterij. Of omgekeerd, de batterij levert nog stroom, de vraag valt weg en er gaat even wat het net op. Ik heb hier uiteindelijk geen probleem mee. Ik dacht dit op te lossen door vb mijn wasmachine op een ECO programma te draaien, maar aan de gegevens zie ik dat deze ofwel 1800w vraagt, ofwel niets. het is niet zo dat die het water kan warmen aan bvb 600w continue ipv 1800 in pieken .... raar, want zo heeft dat toch weinig zin? £

Over het algemeen ben ik wel vrij tevreden. De bouwkaliteit ziet er echt top uit. De app heeft nog wat vertalingsfouten (idem de handleiding) maar ik denk dat de app ergens gebruik maakt van een automatische vertaalfunctie die men in de app ofwel bij de ontwikkeling gebruikt. Veel vreemde termen. Al bij al een grote verbetering tegenover mijn vorige situatie waar ik mijn stroom op het net moest dumpen aan 5c/kWh ... .

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:24

Wallie

Herr

Martijn02 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:54:
Verder loop ik vandaag aan tegen Feed-in Power Limit van een cluster. Om een of andere manier heeft Indevolt er voor gekozen om de maximale Feed-in van een cluster instelbaar te maken van 0-2400W. Onafhankelijk van het aantal batterijen dat in het cluster zit. In mijn geval had ik verwacht met 2 batterijen ook 2 x 2400W te kunnen laden, maar omdat de batterijen in een cluster staan is dat slechts 1 x 2400W. Hierdoor zie ik toch een overschot aan zonne-energie naar het net verdwijnen ipv in de accus.
Het zit dit met ontladen van 2 torens, ben je dan, in geval van een cluster, ook tot 2400watt beperkt? Want dan is het hele voordeel van meerdere torens ineens weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Wallie op 16-04-2026 14:52 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:57

BramT

Rule #1

Martijn02 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:54:
...

Om een of andere manier heeft Indevolt er voor gekozen om de maximale Feed-in van een cluster instelbaar te maken van 0-2400W. Onafhankelijk van het aantal batterijen dat in het cluster zit. In mijn geval had ik verwacht met 2 batterijen ook 2 x 2400W te kunnen laden, maar omdat de batterijen in een cluster staan is dat slechts 1 x 2400W. Hierdoor zie ik toch een overschot aan zonne-energie naar het net verdwijnen ipv in de accus.

[Afbeelding]

Volgens de thuisaccu.nl AI chatbot is dit inderdaad een bewuste keuze van Indevolt en zou je het kunnen oplossen door de accu's niet in een cluster maar los te zetten. Maar dat geeft weer een mogelijk probleem als ze allebei naar dezelfde P1 meer luisteren. Ze zouden elkaar dan mogelijk tegen kunnen gaan werken.
Wait what?!?!

Ik heb 3x 6kwh in bestelling staan. Met 7kwp op het dak, ev-lader & huis vrijwel helemaal elektrisch is het wel de bedoeling dat die dingen met 3x het individuele vermogen gaan laden, anders gaat er alsnog aardig wat naar het net. Nou is dat op zichzelf nog niet erg, maar als de accus dan niet volledig vol de avond in gaan (vanwege wolken of veel zelfverbruik overdag) terwijl dat wel had gekund dan is dat wel erg zonde.

Aangezien het ontladen wel met 3x het vermogen kan (toch... toch?!?!) leek me dat zo'n no-brainer dat ik dat niet eens gecontroleerd heb. :X

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• vinneke

vinneke

De Figuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1BNawSWOjO0rzPfdWoL7_JQkc8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CXtYCyL0VqlWgO7q4SmMsGsZ.png?f=user_large

Wacht wacht. Indevolt benoemt ook een omvormer met batterijen als een "cluster". En hoeveel batterijen je ook hebt, dan is dat 2.4kW.

De bovenstaande image komt van
https://www.indevolt.com/...power-system-with-storage

Dus wie is juist de bron dat meerdere omvormers die één geheel vormen toch maar 2.4kW kunnen leveren?

Dit staat letterlijk daar:
Parallel expansion
The PowerFlex 2000 offers seamless triple-parallel expansion—ideal for single- and three-phase households. After expansion, you get up to 7200W system power, 7200W PV input, and 36 kWh capacity. A premier choice for high power requirements.
Geen paniek dus :)

[ Voor 24% gewijzigd door vinneke op 16-04-2026 15:31 ]

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Wallie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:51:
[...]

Het zit dit met ontladen van 2 torens, ben je dan, in geval van een cluster, ook tot 2400watt beperkt? Want dan is het hele voordeel van meerdere torens ineens weg.
Ik kan de Max AC Output Power setting wel op 4800 W instellen. (nog niet zien gebeuren, maar dat lijkt wel te werken)
vinneke schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:22:
[Afbeelding]

Wacht wacht. Indevolt benoemt ook een omvormer met batterijen als een "cluster". En hoeveel batterijen je ook hebt, dan is dat 2.4kW.

Dus wie is juist de bron dat meerdere omvormers die één geheel vormen toch maar 2.4kW kunnen leveren?
De waardes op dat plaatje kloppen volgens mij. Wat er niet op het plaatje staat is hoeveel dat cluster van het net kan laden (in self consumption mode). Dat is dus blijkbaar 2400W

[ Voor 50% gewijzigd door Martijn02 op 16-04-2026 15:32 ]

• vinneke

vinneke

De Figuur

Martijn02 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:28:
[...]

Ik kan de Max AC Output Power setting wel op 4800 W instellen. (nog niet zien gebeuren, maar dat lijkt wel te werken)
[...]

De waardes op dat plaatje kloppen volgens mij. Wat er niet op het plaatje staat is hoeveel dat cluster van het net kan laden (in self consumption mode). Dat is dus blijkbaar 2400W
Dat zou natuurlijk alsnog een serieuze beperking zijn. En ook absurd zijn. Ik heb zelf maar één unit, maar zo'n vragen kan je best stellen op Discord, ze antwoorden daar meestal vrij snel, vaak ook met wat duiding.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

vinneke schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:32:
[...]

Dat zou natuurlijk alsnog een serieuze beperking zijn. En ook absurd zijn. Ik heb zelf maar één unit, maar zo'n vragen kan je best stellen op Discord, ze antwoorden daar meestal vrij snel, vaak ook met wat duiding.
Zou ik graag doen maar ik heb die discord (met die link die eerder gepost is) niet kunnen vinden. Moet ik daarvoor een bepaalde server joinen oid?

• vinneke

vinneke

De Figuur

Martijn02 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:34:
[...]

Zou ik graag doen maar ik heb die discord (met die link die eerder gepost is) niet kunnen vinden. Moet ik daarvoor een bepaalde server joinen oid?
Ja klopt, probeer eens met deze link:

https://discord.com/invite/kzhhUjkAq6

• BramT

BramT

Rule #1

[Afbeelding]

[...]

Daar hebben ze het wel over MPPT/PV-input. Wat zou kunnen refereren naar de directe PV-aansluitingen op de Hybrid... Da's wat anders dat het van "het net" afhalen.

Ander dingetje is trouwens ook: Maximum AC charging power: 2000W (with one extension battery. Wat het nog wat 'erger' zou maken.... (voor mij dan). Met de 4kwh extension battery zou hij wel naar 2400w kunnen gaan.

Er lopen hier toch meer gebruikers rond met meer dan 1 torentje neem ik aan? Doe 's een duid in het zakje ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BramT op 16-04-2026 15:48 ]

• Wallie

Wallie

Herr

[Afbeelding]

[...]

PV input is de input die via zonnepanelen loopt, dus de hybride omvormer. Mogelijk doen die wel 2400 per omvormer. Vind ik nog altijd misleidend als ze op het hele cluster een max van 2400 hebben voor AC laden.

• vinneke

vinneke

De Figuur

Ik zou het zo absurd vinden dat ze dat beperken. Maar ik geloof wel dat het een mogelijkheid is hoor. Bij het opschalen van het vermogen van de omvormer bij pieken schermen ze ook met "de wet volgen", "instabiliteit vermijden" enzo, wat allemaal gewoon larie is. Larie in de zin van dat ze dat veel sneller kunnen, zonder de wet te breken.

Ook absurd omdat als je drie torens installeert en niet groepeert, en je stuurt die allemaal apart aan in real-time modus, dat je gewoon alledrie tegelijk kan laten dischargen met 2.4kW met één commando. (lees: drie aparte commando's :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door vinneke op 16-04-2026 15:54 ]

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Thanks, ik had 'm inmiddels gevonden, en daar een post gedaan in het cluster-configuration channel.

• BramT

BramT

Rule #1

BramT schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:38:
[...]

Er lopen hier toch meer gebruikers rond met meer dan 1 torentje neem ik aan? Doe 's een duid in het zakje ;)
Ben even door het topic gaan zoeken, en @johansen schreef hier ook al over in januari en maart.

Mijn bestelling komt pas begin juni of iets dergelijks, dus ik kan er nog even oven nadenken -- maar dit lijkt wel een dompertje te worden... -O-

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

vinneke schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:49:
Ik zou het zo absurd vinden dat ze dat beperken. Maar ik geloof wel dat het een mogelijkheid is hoor. Bij het opschalen van het vermogen van de omvormer bij pieken schermen ze ook met "de wet volgen", "instabiliteit vermijden" enzo, wat allemaal gewoon larie is. Larie in de zin van dat ze dat veel sneller kunnen, zonder de wet te breken.

Ook absurd omdat als je drie torens installeert en niet groepeert, en je stuurt die allemaal apart aan in real-time modus, dat je gewoon alledrie tegelijk kan laten dischargen met 2.4kW met één commando. (lees: drie aparte commando's :+ )
Let op: dischargen is dus niet het probleem. Het probleem is hoeveel vermogen hij in cluster mode van het net wil trekken / chargen.

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
BramT schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:38:
[...]

Daar hebben ze het wel over MPPT/PV-input. Wat zou kunnen refereren naar de directe PV-aansluitingen op de Hybrid... Da's wat anders dat het van "het net" afhalen.

Ander dingetje is trouwens ook: Maximum AC charging power: 2000W (with one extension battery. Wat het nog wat 'erger' zou maken.... (voor mij dan). Met de 4kwh extension battery zou hij wel naar 2400w kunnen gaan.

Ik heb hier 3 torens staan van 8kWh elk.
Ik kan 7,2KW vanuit het net trekken, of MAXIMAAL 7,2kWh laden (Bijvoorbeeld 3KW vanuit mn zonnepanelen welke direct zijn aangesloten, en dan nog 4,2kWh van mn resterende zonnepanelen welke gewoon op omvormers zitten)

11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• Wallie

Wallie

Herr

Wouzziej schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:01:
[...]

Ik heb hier 3 torens staan van 8kWh elk.
Ik kan 7,2KW vanuit het net trekken, of MAXIMAAL 7,2kWh laden (Bijvoorbeeld 3KW vanuit mn zonnepanelen welke direct zijn aangesloten, en dan nog 4,2kWh van mn resterende zonnepanelen welke gewoon op omvormers zitten)
Heb je ze als cluster geconfigureerd?

• Wouzziej
  • Nu online
Jazeker!

11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• BramT

BramT

Rule #1

Oh... dat klinkt weer positief dan!

Maar dan de inmiddels gevleugelde vraag: hoe dan?
Denk dat @johansen en @Martijn02 dat wel graag willen weten.

En ik ook natuurlijk ;)

• Wouzziej
  • Nu online
BramT schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:54:
[...]

En ik ook natuurlijk ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syI945d-grm6u6DNjhZNr2z2fP4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wvmZNQRk3ivZDLuoLYgtNlXc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZ2rXdgC3CEjBloVXa205xMkMVM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4OrBmCnQrVcC7oWXeWx2vGhS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5xSsFqZ7PRyYHx-zLzMxwRkSYQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q5T5v8RzzrQUcZP4J0seq2XU.png?f=fotoalbum_large

• BramT

BramT

Rule #1

Thanks!

Zoals @johansen ook al had aangegeven. Ik had echter deze opmerking verkeerd geïnterpreteerd:
In jouw geval zet je de sub op 1500W en de main op 3000W. Mijn ervaring is dat de main hiermee nooit meer dan 1500W gaat laden.
Ik las dit als de "main" zijnde de totale cluster. Ofwel dat hier een bug of iets dergelijks bedoeld werd. Maar logischer is dat hier (dus) gewoon de "main" batterij op zichzelf wordt bedoeld.

@Martijn02 Je mag 's even opnieuw naar je instellingen kijken denk ik *O*

En mij niet meer zo laten schrikken nu ik net 5k neergesmeten heb O-)

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

BramT schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:31:

@Martijn02 Je mag 's even opnieuw naar je instellingen kijken denk ik *O*

En mij niet meer zo laten schrikken nu ik net 5k neergesmeten heb O-)
Heb ik gedaan, en ik heb de instelling denk ik gevonden. Het was niet de AC feed-in power, maar onder grid charging. Daar kan je de Max van de eerste batterij in het cluster hoger zetten. Hopelijk morgen kijken of het werkt. Bedankt @Wouzziej ! En sorry dat ik je heb laten schrikken :F

• vinneke

vinneke

De Figuur

Dan kan nu iedereen zijn annulatie annuleren :-)

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:15
Wallie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:51:
[...]

Ik heb met een cluster van 3 vandaag meer dan vaak zat de 6k laden aangetikt.
Je moet wel eerst de cluster aanmaken, en daarna kon ik hem pas ophogen, op de master. Gisteren met ontladen ook een piek gehaald van 5k. Dus je kunt het gewoon instellen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_j50UN1W2_kK8qmAfeVMlDyBz6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p89xL8HDkfKrPms5JOGHsaIq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 16-04-2026 18:21 ]

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
BramT schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:54:
[...]

En ik ook natuurlijk ;)
Ik zie dat jullie er zelf al uitgekomen zijn :D

Uiteraard was ik al bekend met deze instellingen. Is het intuïtief? Misschien niet. Maar werkt het? Ja het werkt.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

@vinneke ben jij VinneVega op discord? Begrijp ik nou goed dat ze de P1 readout interval voor jou naar 1s hebben gezet?

• vinneke

vinneke

De Figuur

Martijn02 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:39:
@vinneke ben jij VinneVega op discord? Begrijp ik nou goed dat ze de P1 readout interval voor jou naar 1s hebben gezet?
Ja ik ben de grootste klager van Discord en ze doen dit om van mij vanaf te zijn :+ :+ Hopelijk doen ze dit ook snel voor jullie, of gewoon globaal zoals we al 3x gevraagd hebben :)

Sowieso is dit iets goed, maar mijn volgende hoop is dat ze de inverter toestaan om sneller op te schalen naar zijn max vermogen. Dat wordt moeilijker als je ziet hoe ze daar op reageren.

Ik onthoud: klagen werkt!

[ Voor 20% gewijzigd door vinneke op 17-04-2026 16:58 ]

• Xirt
  • Laatst online: 17:14
Dit zou gewoon een instelling moeten worden, het liefst exposed via de API ;-).

• duvekot
  • Laatst online: 18:54
Xirt schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:14:
Dit zou gewoon een instelling moeten worden, het liefst exposed via de API ;-).
Had jij al duidelijkheid over al die extra API endpoints die je gezien/gevonden had? Daarvoor had je ook een vraag openstaan toch?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:15
Ik heb vandaag de accu's even laten werken. Zaten al vroeg in de middag vol, en er was best wat zon, dus heb de auto aan de lader gehangen, en natuurlijk 10 minuten later zon weg. Dus de rest van de lading kwam grotendeels uit de accu.

Maar nu klaart het weer op en zitten de accu's weer helemaal vol. NOM zou iets beter kunnen, maar ik denk als je alles narekent dat het je nog geen euro op een dag kost. Sneller reageren zou mooi zijn,

Zat ook al eens te tellen, maar stel dat de zon volop schijnt, dan is de accu met 7200 watt aan het laden, en dan komt de auto daar nog ff bij, totdat de aansturing zegt dat er te vel wordt opgenomen. Dan blijft er niet heel veel ruimte meer op de 25A hoofdzekeringen. Gelukkig staat de laadpaal begrensd op 10A per fase, anders ging het denk ik mis.

[ Voor 3% gewijzigd door gjcvro op 17-04-2026 18:24 ]

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste