• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:14
Xirt schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:07:
Real Time Mode en dan op "Discharge" instellen met target SOC. Dat kan vanaf de app (handmatig) en de verwachting is dat dit vanaf 2026.5 ook via de core Home Assistant integratie kan (dus dat kan je het makkelijk automatiseren).
Jammer dat het er niet een week eerder is. Maar goed, jij doet je best en dat waardeer ik enorm.

• IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16:00
Is het mogelijk om ipv van mijn homewizard p1 aan te bieden aan de indevolt om een eigen sensor vanuit homeassistant?

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:28
Zover ik weet is dat (nog) niet mogelijk.
Nanuk schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:00:
[...]

Jammer dat het er niet een week eerder is. Maar goed, jij doet je best en dat waardeer ik enorm.
HA zit wat betreft nieuwe features nu eenmal vast aan een maandelijkse cyclus (wat op zich juist prima is): deze PR is inmiddels twee maanden "in the works", maar is gisteravond geapproved dus ik wacht nu op het mergen :).

• trabajarbj
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
gjcvro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:21:
[...]

Er was toch een type omvormer wat je rechtstreeks op de accu aan kon sluiten, een stekkeromvormer?

Edit : dit zocht ik:

[...]
Blijkt dat ik toch niet van tevoren de specificaties goed heb gelezen: het is inderdaad mogelijk om de Powerflex Eco te laden vanuit de stekkerbatterij via het noodstopcontact. Bedankt voor de tip! Zojuist getest, werkt prima (nadat ik wel pas na 10 minuten besefte dat je de by-pass moet aanzetten). Ik begrijp dat binnenkort nog de 'eilandmodus' beschikbaar moet komen, waarbij het laden ook lukt indien de Powerflex niet op het net is aangesloten.
De BK1600 heb ik dus deels op verkeerde gronden gekocht, maar: 1,6kWh tegen een mooie prijs is altijd welkom, ik kan nu met een hoger wattage ontladen via de cluster en met het lage gewicht/draagbeugel beschik ik over mobiele stroom.

• duvekot
  • Laatst online: 18:23
trabajarbj schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:19:
[...]

Blijkt dat ik toch niet van tevoren de specificaties goed heb gelezen: het is inderdaad mogelijk om de Powerflex Eco te laden vanuit de stekkerbatterij via het noodstopcontact. Bedankt voor de tip! Zojuist getest, werkt prima (nadat ik wel pas na 10 minuten besefte dat je de by-pass moet aanzetten). Ik begrijp dat binnenkort nog de 'eilandmodus' beschikbaar moet komen, waarbij het laden ook lukt indien de Powerflex niet op het net is aangesloten.
De BK1600 heb ik dus deels op verkeerde gronden gekocht, maar: 1,6kWh tegen een mooie prijs is altijd welkom, ik kan nu met een hoger wattage ontladen via de cluster en met het lage gewicht/draagbeugel beschik ik over mobiele stroom.
Ik lees dat toch anders in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7eBBElADZN3Zbk5Vfdd2FRavWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sJS8raEqVojcB9c0W9547deF.png?f=fotoalbum_large
bron
At this time, the PV input will be provided
to the load through the micro-inverter
Dus het vermogen kan vanuit het noodstroom stopcontact doorgegeven worden naar de AC/normale input kant .. maar nergens staat dat je er ook de batterij mee kan opladen. Volgens mij alleen een pass-through tot een max van 2400W.

• trabajarbj
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Voordat ik mn testje vanochtend ging doen, had ik de review van Energienerds gelezen waarin zij aangeven dat zij de Powerflex konden opladen via het noodstopcontact: https://energienerds.nl/i...-2000-eco-review#off-grid
Nou besef ik dat het bovenstaande natuurlijk ook niet de waarheid hoeft te zijn. Daarom heb ik de vraag uitgezet bij Indevolt.
Overigens lijkt het gebruik van deze mogelijkheid in een on-grid situatie niet echt waardevol: je spaart er hooguit een stopcontact mee uit, maar het kost je wel weer extra energie om het noodstopcontact actief te houden. In een off-grid, eiland modus situatie wordt het m.i. wel heel zinvol om de batterij op te kunnen laden ipv alleen maar een pass-through functie. Anders zou je alleen maar stroom hebben op de momenten dat de panelen iets opleveren + qua wattage ben je beperkt tot het maximum van de 2 panelen.

[ Voor 55% gewijzigd door trabajarbj op 27-04-2026 19:19 ]

• duvekot
trabajarbj schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:05:
Voordat ik mn testje vanochtend ging doen, had ik de review van Energienerds gelezen waarin zij aangeven dat zij de Powerflex konden opladen via het noodstopcontact: https://energienerds.nl/i...-2000-eco-review#off-grid
Nou besef ik dat het bovenstaande natuurlijk ook niet de waarheid hoeft te zijn. Daarom heb ik de vraag uitgezet bij Indevolt.
Overigens lijkt het gebruik van deze mogelijkheid in een on-grid situatie niet echt waardevol: je spaart er hooguit een stopcontact mee uit, maar het kost je wel weer extra energie om het noodstopcontact actief te houden. In een off-grid, eiland modus situatie wordt het m.i. wel heel zinvol om de batterij op te kunnen laden ipv alleen maar een pass-through functie. Anders zou je alleen maar stroom hebben op de momenten dat de panelen iets opleveren + qua wattage ben je beperkt tot het maximum van de 2 panelen.
Zonder een grid kan je met een generator of andere stroombron via de zelfde ingang die je normaal gebruikt de Indevolt opladen. (Getest bij de overbuurman).
Je moet dan wel de Indevolt App verbinden via de Bluetooth/directe verbinding om de juiste configuratie te activeren.

• Xirt
Mijn PR voor actions is vandaag gemerged, dus deze zou in 2026.5 moeten gaan zitten: https://github.com/home-assistant/core/pull/163578 . Verder niet veel bijzonders, want ik verwacht niet dat ik al mijn opgelijnde wijzigingen er nog in ga krijgen (eerstvolgende wijzigingen: boost quality scale naar silver, boost API library (in potlood support voor "SF-1200"), add binary sensors met voornamelijk heating state per batterij)

• RT_Ned
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-05 21:52
Ook ik deel graag mijn ervaring met de Indevolt SolidFlex 2000.

Ik heb het systeem rechtstreeks bij Indevolt gekocht, inclusief één uitbreidingsaccu. Daarnaast heb ik een Shelly Pro 3Em aangeschaft, omdat mijn bestaande P1‑meter met een update-interval van 10 seconden te traag was.

De accu staat bij mij in de schuur, welke is aangesloten op een aparte aardlekschakelaar. Verder zitten er geen noemenswaardige verbruikers op deze groep. Daarom ben ik aan het kijken of het veilig mogelijk is om voorbij de huidige 800 watt ontlaadgrens te gaan.

Op de schuur liggen drie DMEG‑zonnepanelen van 465 Wp per stuk, die direct op de accu zijn aangesloten.

Het doel van deze set‑up was om zoveel mogelijk “0 op de meter” te draaien, en dat lukt eigenlijk verrassend goed. Grote verbruikers zoals de kookplaat, waterkoker, droger en wasmachine zorgen uiteraard voor pieken waar de accu niet volledig tegenop kan. Gedurende de dag zie ik echter dat het rustverbruik meestal tussen de 0 en 15 watt ligt. Ik gebruik een kleine buffer om te voorkomen dat er onnodig wordt teruggeleverd.

Het systeem werkt inmiddels erg mooi. De zonnepanelen compenseren het huisverbruik direct via de omvormer in de accu. Wat overblijft wordt opgeslagen in de accu, en zodra deze vol is, wordt het overschot teruggeleverd aan het net.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze opstelling!

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:08
Hier nu 3 weken een Powerflex Hybrid in huis, alleen AC gekoppeld met helaas ook een oude (1x per 10 sec P1 lezing) meter. Ik wil NoM maar zoals eerder aangegeven zwalkt 'ie alle kanten op, niet in de buurt van NoM.
Moet ik ook met een CT-klem gaan werken ipv een P1 lezer? En zo ja welke? Is een 1 x 35 amp aansluiting met ombouw naar 3 fase in het verschiet. Alvast dank voor meedenken!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:42

Wallie

Herr

buutvrij schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:48:
Hier nu 3 weken een Powerflex Hybrid in huis, alleen AC gekoppeld met helaas ook een oude (1x per 10 sec P1 lezing) meter. Ik wil NoM maar zoals eerder aangegeven zwalkt 'ie alle kanten op, niet in de buurt van NoM.
Moet ik ook met een CT-klem gaan werken ipv een P1 lezer? En zo ja welke? Is een 1 x 35 amp aansluiting met ombouw naar 3 fase in het verschiet. Alvast dank voor meedenken!
Ik woon in een Stedin gebied en heb ook een oude meter (per 10 sec data). Heb geïnformeerd wat een nieuwe meter kost: €66 euro slechts! Mogelijk bij jou dus ook zoiets, doe er je voordeel mee.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:21
Xirt schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 00:01:
Mijn PR voor actions is vandaag gemerged, dus deze zou in 2026.5 moeten gaan zitten: https://github.com/home-assistant/core/pull/163578 . Verder niet veel bijzonders, want ik verwacht niet dat ik al mijn opgelijnde wijzigingen er nog in ga krijgen (eerstvolgende wijzigingen: boost quality scale naar silver, boost API library (in potlood support voor "SF-1200"), add binary sensors met voornamelijk heating state per batterij)
Voor mij maakt deze PR/ de kwaliteit van de HA integratie Indevolt tot het meest interessante stekker batterij systeem op de markt, lijkt tijd om erop over te stappen - realtime charge/ discharge met een target SOC nu dus beschikbaar in HA, top, veel dank!

[ Voor 5% gewijzigd door johnhemmers op 29-04-2026 09:31 ]

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 22:01

bitflusher

flushed die *** pc

Krijg je geen nieuwe meter bij de overgang van 1 naar 3 fase? Een nieuwe zal meteen de 1 sec meter zijn.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:49

Martijn02

/* No Comment */

bitflusher schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:14:
Krijg je geen nieuwe meter bij de overgang van 1 naar 3 fase? Een nieuwe zal meteen de 1 sec meter zijn.
Ik wel (inmiddels 3 jaar geleden)

• buutvrij
Bedankt voor de reactie's. Een nieuwe meter kost € 104,- (of over op 3 fasen met automatisch een nieuwe meter) heb ik zeker bedacht, maar lost dat het probleem afdoende op? Gister weer eens op 'eigen verbruik' gezet maar dan gaat 'ie vrolijk 1200W aan het net leveren terwijl er 2000W PV binnenkomt. En dan heen & weer tussen laden/ontladen totdat het s'avonds rustig wordt qua vraag en aanbod.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:59

Antonio di

a mi me dijeron que si

In 2027 komt er een nieuwe universele slimme meter, geschikt voor 1 en 3 fase en met een stroom meet-deel en een vervangbaar "slimme electronica" deel (1 sec. doorgifte stroom verbruik, iedere 5 min. gas verbruik). De spec's zijn nog niet publiekelijk bekend (zover ik weet) . Met CT-klemmen hou je alles zelf in de hand!

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:11
Bij ons kwam er een nieuwe meter in ivm wegvallen 2G. We hadden al een digitale meter, maar die was nog niet geschikt voor terugleveren due een nieuwe in 2012 geplaatst.. En nou dus weer een nieuwe ivm wegvallen 2G. beide keren gratis, dat wel, maar blijft toch apart.

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Ik heb ondertussen nu de AI-modus werkend. En het is ook gelukt de Solaredge en Goodwe te koppelen.
Dus ik laat me verrassen hoe goed dit gaat werken.
En anders wordt het iets knutselen in Home Assistant.

Be small, act BIG.

• Xirt
De release candidate is uit: HA 2026.5 heeft een aantal updates voor Indevolt die een beetje verstopt zitten in de “lange lijst” van de release notes (hier). Als we de onzichtbare codeverbeteringen buiten beschouwing laten, is het volgende toegevoegd:
  • Realtime Control (acties): laden / ontladen
  • Binaire sensoren: status van de meter connectie en apparaat-/batterijverwarmingsstatussen
  • Ondersteuning voor SF1200 (beta – feedback wordt gewaardeerd)
  • FIX: Dubbele sensor “Rated Capacity” is hernoemd naar “Discharge Limit” voor BK1600
En hiermee hoop ik de weg vrij gemaakt te hebben voor verdere verbeteringen/uitbreidingen.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 22:01

bitflusher

flushed die *** pc

thaMini schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:09:
Ik heb ondertussen nu de AI-modus werkend. En het is ook gelukt de Solaredge en Goodwe te koppelen.
Dus ik laat me verrassen hoe goed dit gaat werken.
En anders wordt het iets knutselen in Home Assistant.
Ik heb nu ook AI modus in de app. aangezet. er komt de opmerking dat het 14 dagen kost om slimme strategieen te ontwikkelen (lees data te vergaren om dit mogelijk te maken). Ik ga het zien.

• gjcvro
Hebben de meeste nu dan al een dynamisch contract? Ik heb nog een contract waarin ik kan salderen, heb afgelopen jaar -26kWh afgerekend. Per jaar ga ik zeg maar 2 keer door de nul heen, ik wil pas over gaan op het moment dat ik dit jaar weer al mijn eigen energie op heb. Nadeel is nu wel de verliezen die in de thuisaccu ontstaan, maar dat zie ik als leergeld.

• Nanuk
Xirt schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:23:
De release candidate is uit: HA 2026.5 heeft een aantal updates voor Indevolt die een beetje verstopt zitten in de “lange lijst” van de release notes (hier). Als we de onzichtbare codeverbeteringen buiten beschouwing laten, is het volgende toegevoegd:
  • Realtime Control (acties): laden / ontladen
  • Binaire sensoren: status van de meter connectie en apparaat-/batterijverwarmingsstatussen
  • Ondersteuning voor SF1200 (beta – feedback wordt gewaardeerd)
  • FIX: Dubbele sensor “Rated Capacity” is hernoemd naar “Discharge Limit” voor BK1600
En hiermee hoop ik de weg vrij gemaakt te hebben voor verdere verbeteringen/uitbreidingen.
Toppie man, daar kunnen we iets mee. Nog nagedacht hoe een cluster als enkele eenheid aan te sturen is? Nu is het steeds twee apparaten van de zelfde wijziging voorzien.
Die real time knopjes zijn zeer welkom in ieder geval. _/-\o_

• Xirt
De clusterinstellingen zijn nog niet beschikbaar via de API, aldus Indevolt. Dus wel geprobeerd om er iets mee te doen, maar op dit moment is het nog even wachten totdat Indevolt ze beschikbaar maakt.

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Nou. Net maar even ingegrepen in de AI modus.
Vrolijk vol laden. Terwijl later op de dag prijzen van -0,47€/kWh te halen zijn.
Hij mag het later nog eens proberen.

Be small, act BIG.

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:31

BramT

Rule #1

-0,47 straks inderdaad B-)
Jammer dat die AI dat niet ziet... jammer dat we dit nog met een homey/ha moeten gaan zitten regelen.

En ook maar even aangemeld als enphase installateur om m'n panelen uit te zetten nu. :henk Jammer dat ik niet thuis ben met de EV.

[ Voor 3% gewijzigd door BramT op 01-05-2026 13:20 ]

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:45
BramT schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:37:
-0,47 straks inderdaad B-)
Jammer dat die AI dat niet ziet... jammer dat we dit nog met een homey/ha moeten gaan zitten regelen.

En ook maar even aangemeld als enphase installateur om m'n panelen uit te zetten nu. :henk Jammer dat ik niet thuis ben met de EV.
Off topic 🙃
Vorig jaar ook de online cursussen gedaan om installateur te worden. Werkt wel, maar vind ik toch nog te omslachtig. Sinds december in het bezit van een Homey en nu de onderstaande Shelly er in gebouwd, aan de Envoy Metered. Wanneer de dynamische prijs lager is dan X dan gaat Shelly aan en maakt een soort kortsluiting met de weerstand, zonnepanelen gaan uit. Wanneer de prijs weer boven X komt gaat de Shelly uit en de zonnepanelen weer aan. Werkt binnen enkele seconden, dus goed realtime🙂
Bij het inbouwen de weerstand laten zitten, anders werkt het niet.
Niet zelf verzonnen, wel goed gejat van de website van de Groene Nerds😉 hier staan overigens nog meer mogelijkheden op voor Enphase, die eventueel makkelijk zijn en alleen met software te bewerkstelligen zijn. Ook voor andere omvormers staan er allerlei handleidingen op.
https://degroenenerds.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YLIDBpLRuq9REH9WVq30Jgb8Tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yN9sTMwKaxK7wzm23bAAkmdO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uww-wIEkyeSwXIw-FTh632xn8UM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjsgjxrCVdsQWAtrf7CdhFA2.jpg?f=fotoalbum_large

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-05 20:24
Ik heb dit forum aandachtig door gelezen en ben opzoek gegaan naar een set van indevolt van 6kWh.

bij nl.indevolt.com kom ik op dit uit.€1797
Indevolt SolidFlex 2000 ECO Thuisbatterij (AC-versie)
Verkoopprijs 1.797,00€ Normale prijs 2.347,00€

SFA1800 Uitbreidingsbatterij
SFA1800*2
1.098,00€
SF2000 ECO (1792Wh)
699,00€

Bij thuisbatterij.nl kom ik op het volgende uit. €1599
Indevolt PowerFlex 2000
Omvormer:Powerflex Eco 2 kWh Extra capaciteit:1 batterij module 4 kWh Type (P1) meter:Indevolt P1 meter zowel 1 als 3 fase (Solarmann)

Bij de.indevolt.com kom ik uit op €1497

SFA1800 Erweiterungsakku
SFA1800*2
898,00€
Indevolt SolidFlex 2000 ECO mit Halbfesten Akkus (AC Version)
SF2000 ECO (1792 Wh)
599,00€

Doe ik iets verkeerd ??? of kloppen die prijzen niet. Bij thuisbatterij is de is de 2kWh niet te bestellen.

• gjcvro
plopobiel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:51:
Ik heb dit forum aandachtig door gelezen en ben opzoek gegaan naar een set van indevolt van 6kWh.

bij nl.indevolt.com kom ik op dit uit.€1797
Verkoopprijs 1.797,00€ Normale prijs 2.347,00€

SFA1800 Uitbreidingsbatterij
SFA1800*2
1.098,00€
SF2000 ECO (1792Wh)
699,00€

Bij thuisbatterij.nl kom ik op het volgende uit. €1599
Indevolt PowerFlex 2000
Omvormer:Powerflex Eco 2 kWh Extra capaciteit:1 batterij module 4 kWh Type (P1) meter:Indevolt P1 meter zowel 1 als 3 fase (Solarmann)

Bij de.indevolt.com kom ik uit op €1497

SFA1800 Erweiterungsakku
SFA1800*2
898,00€
Indevolt SolidFlex 2000 ECO mit Halbfesten Akkus (AC Version)
SF2000 ECO (1792 Wh)
599,00€

Doe ik iets verkeerd ??? of kloppen die prijzen niet. Bij thuisbatterij is de is de 2kWh niet te bestellen.
Of ik snap je vergelijking niet of je zit de solidflex met de powerflex

• plopobiel
gjcvro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:23:
[...]

Of ik snap je vergelijking niet of je zit de solidflex met de powerflex
Volgens mij zijn het allemaal de zelfde systeem zonder aansluiting voor zonnepanelen. of doe ik iets fout.

• gjcvro
plopobiel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:32:
[...]

Volgens mij zijn het allemaal de zelfde systeem zonder aansluiting voor zonnepanelen. of doe ik iets fout.
Solidflex is een veiliger maar duurder accu systeem

• plopobiel
gjcvro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Solidflex is een veiliger maar duurder accu systeem
thx zie het verschil nu.

• macbee
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-05 18:31
Deze week krijg ik mijn nieuwe SolidFlex Hybride met 1 extra batterij binnen (had er eigenlijk twee moeten bestellen voor 2400 W). Nu zit ik een beetje te puzzelen om een string van 6 panelen op de SolidFlex te zetten. Volgens mij zijn er drie mogelijkheden:
1. Gebruik huidige omvormer op de batterij.
2. Gebruik MPPT ingangen in serie.
3. Gebruik MPPT ingangen in parallel.

Ik heb een oude Growatt 1500-S met de volgende uitgang specificaties:
- Max. AC power 1650W
- Max. Output current 7.8 A

Mijn zonnepanelen zijn:
JA Solar JAP6 275 Poly, met als specificaties:
- Rated maximum power (Pmax): 275W
- Open circuit voltage (Voc): 38.28V - 38.8V
- Maximum power voltage (Vmp): 31.34V - 31.65V
- Short circuit current (Isc): 9.20A - 9.29A
- Maximum power current (lmp): 8.70A - 8.77A

Optie 1:
Volgens mij is deze gewoon mogelijk, maar dan heb ik wel verlies van DC naar AC en weer naar DC en dan weer naar AC.

Optie 2:
Ik zou dan twee panelen in serie schakelen, zodat de ampere gelijk blijft, maar voltage gaat omhoog. Alleen zie ik nu dat de max. PV Input Voltage 60V DC is en twee panelen in serie geschakeld net boven 2x Vmp uitkomt. Of moet ik de Voc pakken, dan is het helemaal niet mogelijk.

Optie 3:
De twee panelen kunnen ook in parallel, zodat de ampere omhoog gaat en het voltage blijft gelijk. Maar ook in deze situatie is tweemaal Isc als lmp hoger dan de aangegeven waarde van de SolidFlex.

Optie 1 is natuurlijk save, maar de maximum waarden worden eigenlijk bijna nooit gehaald. Het is een ideaal situatie. En wat zijn de marges van de SolidFlex op de specificaties.

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Ik heb om deze reden twee Solidflex hybride gekocht.
Zowel parallel of serie, de maximale spanning of het kortsluitvermogen waren niet goed.
Ik heb nog gezocht naar een DC zekeringhouder om twee panelen parallel te kunnen schakelen. Maar uiteindelijk was dit makkelijker.
Nu nog een keer het dak op om het daadwerkelijk zo aan te sluiten.

Be small, act BIG.

• gjcvro
Kortsluit was toch max 20?

• duvekot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1WQ2GM6-DGN8JhBzaQgEOFESfU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7EvcycmAUS6HFiSPUQ0eWXwE.png?f=fotoalbum_large
Ja dus ...

• gjcvro
Dan is parallel toch mogelijk, je blijft onder de 19.

• macbee
@duvekot en @gjcvro Dat is volgens mij voor de PowerFlex, de SolidFlex heeft dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jq7mYqqxImDL-zjhkXnr3Bef7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZhEjGFPZpmwYVUErvc1pUlzw.png?f=fotoalbum_large

@thaMini Een extra SolidFlex heeft nog geen zin. Waar ik de batterijen wil plaatsen heeft geen extra groep. Vanmiddag komt er een elektricien (neef) om te kijken of we via buiten een extra groep kunnen aanbrengen.

Maar is het tot die tijd de optie om mijn oude omvormer op de batterij aan te sluiten? Die zit namelijk wel op een groep.

• gjcvro
macbee schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:04:
@duvekot en @gjcvro Dat is volgens mij voor de PowerFlex, de SolidFlex heeft dit:
[Afbeelding]

@thaMini Een extra SolidFlex heeft nog geen zin. Waar ik de batterijen wil plaatsen heeft geen extra groep. Vanmiddag komt er een elektricien (neef) om te kijken of we via buiten een extra groep kunnen aanbrengen.

Maar is het tot die tijd de optie om mijn oude omvormer op de batterij aan te sluiten? Die zit namelijk wel op een groep.
Goede opmerking, ik heb alleen gekeken naar de powerflex en had die getallen nog in mijn hoofd zitten.

omvorem batterij ->
Ik denk van wel, maar ben ook geen expert en het heeft denk ik ook niet echt meerwaarde alleen in geval van stroomstoring misschien.

Een extra solidflex kan trouwens wel, als je een cluster maakt kun je de cluster beperken op b.v. 3kW als ze samen een goed stopcontact krijgen op 1 automaat. Maar misschien is het slimmer om dit met een echte expert te bespreken ;-)

• macbee
De meerwaarde voor mij zou misschien zijn, dat ik via HA of app de SolidFlex kan uitschakelen met leveren als de prijzen (net als gisteren) negatief worden. Mijn omvormer kan ik niet (te oud) via een API uitschakelen, alleen handmatig. Mijn theory is, dat ik dan de batterij uitschakel en dus ook de omvormer. Maar ja, misschien gaat dat helemaal niet.

Die cluster is misschien ook wel een optie, als het slimmer is volgens een expert.

• gjcvro
Beetje jammer dit. Vandaag eindelijk de P1 poort splitter binnen gekregen, de solarman doet het er prima op, maar de p1 -> usb die ik gebruik voor HA geeft geen sjoege.

De splitter licht wel op op die poort, maar ik krijg geen waardes binnen. Is het iemand gelukt om die solarman goed werkend te krijgen in HA zodat ik ook de meterstanden en actueel gebruik kan uitlezen in HA?

Of een idee om de usb meter weer aan de praat te krijgen? Volgorde van insteken heft geen effect, en zonder splitter komen de waardes meteen door.

• Nanuk
gjcvro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:22:
Beetje jammer dit. Vandaag eindelijk de P1 poort splitter binnen gekregen, de solarman doet het er prima op, maar de p1 -> usb die ik gebruik voor HA geeft geen sjoege.

De splitter licht wel op op die poort, maar ik krijg geen waardes binnen. Is het iemand gelukt om die solarman goed werkend te krijgen in HA zodat ik ook de meterstanden en actueel gebruik kan uitlezen in HA?

Of een idee om de usb meter weer aan de praat te krijgen? Volgorde van insteken heft geen effect, en zonder splitter komen de waardes meteen door.
Ik heb van oudsher een Youless en die werkt prima naast de Solarman samen op een splitter. Het verbaasde mij dat je de Solarman exclusief aan de Indevolt moet koppelen. De route via de meter lezen van Indevolt was me veel te traag dus die splitter gekocht en dat werkt uitstekend. Ik word alleen een beetje gek van al die losse draadjes in de meterkast.

N.B. heeft die splitter een eigen voeding want wat er uit de meter komt aan vermogen is niet veel.

[ Voor 4% gewijzigd door Nanuk op 02-05-2026 14:36 ]

• gjcvro
Nanuk schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb van oudsher een Youless en die werkt prima naast de Solarman samen op een splitter. Het verbaasde mij dat je de Solarman exclusief aan de Indevolt moet koppelen. De route via de meter lezen van Indevolt was me veel te traag dus die splitter gekocht en dat werkt uitstekend. Ik word alleen een beetje gek van al die losse draadjes in de meterkast.

N.B. heeft die splitter een eigen voeding want wat er uit de meter komt aan vermogen is niet veel.
Ja, is een actieve splitter, ik zie alleen dat er spanning komt van de p1 poort, van de usb voeding en van de p1->usb kabel. Pas als ik die alle drie weghaal gaat de splitter uit. Ik zie ook de beide poorten oplichten, alleen komt er niets binnen bij HA

• Xirt
Ik had eerst ook een splitter om dezelfde reden: de Solarman kon niet uitgelezen worden in HA dus hield ik mijn Slimmemeter ernaast. Nu overgestapt naar de HomeWizard meter en dat werkt perfect: gekoppeld met Indevolt en uitleesbaar in HA.
Enige downside is dat ik mijn geschiedenis verloor in HA door naamwijzigingen, maar de kabelspaghetti in de meterkast wegkrijgen had hogere prioriteit ;-).

• gjcvro
Xirt schreef op zondag 3 mei 2026 @ 00:07:
Ik had eerst ook een splitter om dezelfde reden: de Solarman kon niet uitgelezen worden in HA dus hield ik mijn Slimmemeter ernaast. Nu overgestapt naar de HomeWizard meter en dat werkt perfect: gekoppeld met Indevolt en uitleesbaar in HA.
Enige downside is dat ik mijn geschiedenis verloor in HA door naamwijzigingen, maar de kabelspaghetti in de meterkast wegkrijgen had hogere prioriteit ;-).
Ja, zal ook mijn oplossing moeten worden. De splitter en de p1 usb kabel zijn gewoon geen vrienden. Data komt corrupt binnen lijkt het. Splitter terugsturen en wizard kopen. Is achteraf zelfs goedkoper geloof ik.

• IkEb
Je kan ook met uni-meter een shelly 3pm emuleren.

Ik ben hier mee aan het experimenteren om de het vermogen van de hw p1 te filteren zodat de indevolt de pieken minder "ziet" en dus minder heftig (veel te laat) gaat reageren.
In HA heb ik de signalen nu klaar staan en lijken goed te werken.

Vandaag denk ik naar de indevolt aanbieden en kijken of het dan rustiger wordt.

• gjcvro
IkEb schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:10:
Je kan ook met uni-meter een shelly 3pm emuleren.

Ik ben hier mee aan het experimenteren om de het vermogen van de hw p1 te filteren zodat de indevolt de pieken minder "ziet" en dus minder heftig (veel te laat) gaat reageren.
In HA heb ik de signalen nu klaar staan en lijken goed te werken.

Vandaag denk ik naar de indevolt aanbieden en kijken of het dan rustiger wordt.
Kun je daar iets mee over vertellen?

• Cranfbob2UI
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-05 22:45
Cranfbob2UI schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:14:
[...]

Vanochtend contact gekregen met Indevolt via Discord support. Ze hebben inderdaad een hardware failure gedetecteerd (busbar short circuit). Blijkbaar heeft de batterij dat nog kunnen melden voordat hij zichzelf af heeft gesloten. Lijkt erop dat ze het vanuit Indevolt zelf gaan oplossen. De andere batterij draait gelukkig goed door. Wordt vervolgd.

-------------- update 9:55 ----------------
Mail terug ontvangen van Indevolt, ze verwijzen me toch naar Thuisbatterij.nl.
Het heeft even geduurd, nieuwe omvormer was helaas niet de oplossing. Afgelopen vrijdag de hele defecte set naar Thuisbatterij.nl gebracht. Daar is de hele set ter plekke omgewisseld. Sinds gisteren draait het cluster weer goed icm de P1 van Homewizard. Ook direct alle zonnepanelen aangesloten. Wel ff werk met alle bekabeling (8 losse zonnepanelen).

Al met al goede service van Thuisbatterij.nl en Indevolt.

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:31
Vandaag de AI modus maar eens geprobeerd, maar ik vind die AI modus maar onvoorspelbaar.

Bewolkte dag, dus al het beetje PV zou lekker als dat de accu in gaat, maar in plaats daarvan staat hij maar met 40watt te laden en het overige verdwijnt het net op.

Herkenbaar gedrag? of valt dat nog onder de noemer 14 dagen "leertijd"

• nemmiesis29
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:36
Joeri schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:16:
Vandaag de AI modus maar eens geprobeerd, maar ik vind die AI modus maar onvoorspelbaar.

Bewolkte dag, dus al het beetje PV zou lekker als dat de accu in gaat, maar in plaats daarvan staat hij maar met 40watt te laden en het overige verdwijnt het net op.

Herkenbaar gedrag? of valt dat nog onder de noemer 14 dagen "leertijd"
Heel herkenbaar! Bij mij doet hij dat ook in AI modus. Ook na een maand nog.
Heb dit ook aangekaart bij indevolt want je zou verwachten dat de zonneopbrengst eerst het verbruik afvangt dan de accu vol en daarna pas terugleveren.

Nu maar weer de dynamische modus met laden op goedkope uren en afgeven op dure uren.

• Paulo123
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:47
Na de update een iets minder goede RTE, is dat bij iedereen zo of geeft hij het gewoon beter aan?
1400 laden is 1280. Vroeger altijd maar 100 watt verschil..

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:56

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

bassie221188 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Off topic 🙃
Vorig jaar ook de online cursussen gedaan om installateur te worden. Werkt wel, maar vind ik toch nog te omslachtig. Sinds december in het bezit van een Homey en nu de onderstaande Shelly er in gebouwd, aan de Envoy Metered. Wanneer de dynamische prijs lager is dan X dan gaat Shelly aan en maakt een soort kortsluiting met de weerstand, zonnepanelen gaan uit. Wanneer de prijs weer boven X komt gaat de Shelly uit en de zonnepanelen weer aan. Werkt binnen enkele seconden, dus goed realtime🙂
Bij het inbouwen de weerstand laten zitten, anders werkt het niet.
Niet zelf verzonnen, wel goed gejat van de website van de Groene Nerds😉 hier staan overigens nog meer mogelijkheden op voor Enphase, die eventueel makkelijk zijn en alleen met software te bewerkstelligen zijn. Ook voor andere omvormers staan er allerlei handleidingen op.
https://degroenenerds.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh je hebt de metered :) Bij een standard kan het niet meer.

Ik wil je niet ontmoedigen maar de DRM poort wordt in een software versie hoger dan 8.3.xxxx gedeactiveerd. Bij mij werkt de DRM poort meer en ik zit op software D8.3.5289. Ik ga het nu proberen via de digitale poorten, wellicht dat die nog wel openstaan

/dev/null

• IkEb
gjcvro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:30:
[...]

Kun je daar iets mee over vertellen?
Ik heb Uni-meter op mijn Proxmox-server geïnstalleerd (in HA kreeg ik het niet aan de praat).

Waar ik tegenaan loop is dat die Indevolt batterij pas na zo’n 3 seconden reageert op de P1-meter. Als ik dus een piek heb van 1000 W, gaat die batterij pas na 3 seconden die 1000 W leveren. Vaak is die piek dan allang weer weg en is het verbruik al terug naar 100 W, waardoor hij eigenlijk constant achter de feiten aanloopt. Het lijkt wel of de Indevolt gewoon een momentopname pakt van de P1.

Om dit op te lossen heb ik in HA een template-sensor gemaakt die een voortschrijdend gemiddelde van 3 seconden pakt. Het idee is dat die korte pieken er zo uitgefilterd worden. Deze waarde stuur ik nu via Uni-meter door naar de Indevolt. Uni-meter doet dan net alsof het een Shelly Pro 3EM is, die je zo in de Indevolt kunt binnenhalen.

De sensor draait nu een paar dagen en dat ziet er in HA goed uit. Vanmiddag heb ik de Indevolt ook echt omgezet naar die geëmuleerde Shelly. Ik hoop dat de boel nu wat rustiger wordt en minder staat te pendelen, maar dat moet de komende dagen even blijken.

• Xirt
Voor HA 2026.6 ben ik bezig met DHCP discovery voor Indevolt devices: het automatisch herkennen van Indevolt devices op het netwerk zodat je deze direct toe kan voegen aan HA. Mijn eigen apparaat heeft een MAC adres waaruit blijkt dat de chip van Bouffalolab is: het MAC adres start met "1c:78:4b:" (ook wel bekend als de OUI van het MAC adres). Op basis van deze informatie heb ik discovery al werkend _/-\o_ .

Ik zou graag willen checken of Indevolt voor alle apparaten deze chip gebruikt of dat andere series / modellen mogelijk van andere chips (en dus OUI) zijn voorzien. Vandaar mijn vraag aan jullie: zouden jullie (hier of in PM) jullie Indevolt model en eerste 6 hexadecimale characters van jullie MAC adres kunnen delen? Bij voorbaat dank!

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-05 23:23
Xirt schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:51:
Voor HA 2026.6 ben ik bezig met DHCP discovery voor Indevolt devices: het automatisch herkennen van Indevolt devices op het netwerk zodat je deze direct toe kan voegen aan HA. Mijn eigen apparaat heeft een MAC adres waaruit blijkt dat de chip van Bouffalolab is: het MAC adres start met "1c:78:4b:" (ook wel bekend als de OUI van het MAC adres). Op basis van deze informatie heb ik discovery al werkend _/-\o_ .

Ik zou graag willen checken of Indevolt voor alle apparaten deze chip gebruikt of dat andere series / modellen mogelijk van andere chips (en dus OUI) zijn voorzien. Vandaar mijn vraag aan jullie: zouden jullie (hier of in PM) jullie Indevolt model en eerste 6 hexadecimale characters van jullie MAC adres kunnen delen? Bij voorbaat dank!
Powerflex 2000 eco (sub):
1C-78-4B-..-..-..

Powerflex 2000 eco (main):
7C-3E-82-..-..-..

Powerflex 2000 hybrid (sub):
1C-78-4B-..-..-..

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:50
1C-78-4B-..-..-..

Ubiquity herkent hem als yale assure touchscreen deadbolt

[ Voor 40% gewijzigd door Wurmie op 03-05-2026 21:07 ]

• ToMiKoN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:26
Ik ben al even aan het lezen over de Indevolt batterijen, maar als Belg hield de synergrid certificering mij tegen. Alhoewel ik ze nog niet op de lijst zie staan, vind ik op de website nu plots wel onderstaande vermelding. (zie screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1CuKJ9m78qgZftGBvuVYroOe7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQv2zvhKR4e1F8CNRZZOrqHW.jpg?f=fotoalbum_large

https://nl.indevolt.com/p...sbatterij-met-zonnestroom

Mijn vraag:
Heeft iemand al ervaring met deze batterijen in België? Waar ze kopen? Sommige kunnen rechtstreeks bij hen gekocht worden, sommige moeten via thuisbatterij.nl ....
Powerfex, solidflex?

Ik heb een SMA Sunnyboy 2,5 kwh met zo'n 3200 kw opbrengst per jaar. Ik dacht aan een 10 kw batterij. Gezin van 2 volwassenen, 2 kinderen. Verwarmen op gas, geen EV.

• Xirt
Bedankt voor de input tot nu toe: ik zie dat ik minstens 1 extra IOU moet overwegen. Keep them coming please O+ ...
Wurmie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:05:
1C-78-4B-..-..-..

Ubiquity herkent hem als yale assure touchscreen deadbolt
De 1C-78-4B-... is redelijk generiek: het is gewoon een specifieke chip die in meerdere soorten apparaten gebruikt kan worden. Je kan dus op basis van de prefix niet gelijk zeggen of het een touchscreen is of een Indevolt device. De HA integratie gebruikt DHCP en IOU filtering om kandidaten te indentifieren. Door de API aan te roepen van Indevolt komt HA er dan achter of het een Indevolt device is of niet (maar zover gaat Ubiquity dus niet :) ).

• Nanuk
7C:3E:82: ECO
34:EA:E7: Hybride

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-05 13:55

SilencerNL

No remorse

3x Powerflex Eco:
1C:78:4B:....
1C:78:4B:....
7C:3E:82:....

Don't dream your life, live your dreams!

• Paulo123
ToMiKoN schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:26:
Ik ben al even aan het lezen over de Indevolt batterijen, maar als Belg hield de synergrid certificering mij tegen. Alhoewel ik ze nog niet op de lijst zie staan, vind ik op de website nu plots wel onderstaande vermelding. (zie screenshot)

[Afbeelding]

https://nl.indevolt.com/p...sbatterij-met-zonnestroom

Mijn vraag:
Heeft iemand al ervaring met deze batterijen in België? Waar ze kopen? Sommige kunnen rechtstreeks bij hen gekocht worden, sommige moeten via thuisbatterij.nl ....
Powerfex, solidflex?

Ik heb een SMA Sunnyboy 2,5 kwh met zo'n 3200 kw opbrengst per jaar. Ik dacht aan een 10 kw batterij. Gezin van 2 volwassenen, 2 kinderen. Verwarmen op gas, geen EV.
Wij hebben een Powerflex eco, die we toendertijd enkel bij Thuisbatterij konden bestellen en werkt perfect.
Die synergrid slaat nergens op, want hij is Europees goedgekeurd, dus staat al een maand of 4 perfect te draaien. Hoe je bij 10kwh komt is mij een raadsel, want wij hebben een 8 kwh en werken in de nacht met machines en deze heeft nog 30% over, voordat de zon gaat schijnen.
Dus kijk wat je avond/nachtverbruik is tussen bijvoorbeel 19u en 8u smorgens.. wat bij een normaal gezin dik onder de 3kwh zit en je hebt dan meer dan genoeg aan een 5kwh batterij.

• gjcvro
Paulo123 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:24:
[...]

Wij hebben een Powerflex eco, die we toendertijd enkel bij Thuisbatterij konden bestellen en werkt perfect.
Die synergrid slaat nergens op, want hij is Europees goedgekeurd, dus staat al een maand of 4 perfect te draaien. Hoe je bij 10kwh komt is mij een raadsel, want wij hebben een 8 kwh en werken in de nacht met machines en deze heeft nog 30% over, voordat de zon gaat schijnen.
Dus kijk wat je avond/nachtverbruik is tussen bijvoorbeel 19u en 8u smorgens.. wat bij een normaal gezin dik onder de 3kwh zit en je hebt dan meer dan genoeg aan een 5kwh batterij.
Tsja.. ik trek in een nacht 22kWh naar 40%, vanaf 100%. iedereen is verschillend zeg maar.

• Paulo123
gjcvro schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:38:
[...]

Tsja.. ik trek in een nacht 22kWh naar 40%, vanaf 100%. iedereen is verschillend zeg maar.
Je geeft totaal verkeerde en overbodige info en je hebt het verhaal niet gelezen.
We hebben het over een normaal gezin met een normale auto en niet veel zonnenpanelen.
Daar gaat het verhaal van 22kwh totaal niks aan toevoegen. Typisch geval van moeten tegen reageren, zonder iets zinnigs te zeggen op de vraag.

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 08:01
Paulo123 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:24:
[...]

Tja of het ergens op slaagt of niet laat ik in het midden.
Het is wettelijk en er staan administratieve boetes op.
Wie met vuur wil spelen moet er ook maar tegenkunnen betrapt te worden.
Ik heb wel gelezen dat het aanmelden van een thuisbatterij geen bewijsstukken vergt.
Wie zich dus mistypt bij het merk komt misschien een stapje verder.

• gjcvro
Paulo123 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:55:
[...]

Je geeft totaal verkeerde en overbodige info en je hebt het verhaal niet gelezen.
We hebben het over een normaal gezin met een normale auto en niet veel zonnenpanelen.
Daar gaat het verhaal van 22kwh totaal niks aan toevoegen. Typisch geval van moeten tegen reageren, zonder iets zinnigs te zeggen op de vraag.
Ik geef aan dat er verschillende situaties zijn en verschillende soorten verbruik en geef daarbij een voorbeeld, dus mijn reactie voegt meer toe dan jouw chagrijnige reactie op mij, ga lekker een flesje azijn nuttigen als ontbijt.

Ook zou ik verder kijken dan 1 nacht, puur omdat je dagen hebt met heel weinig opwek, die je dan wellicht nog net kunt overbruggen.

[ Voor 17% gewijzigd door gjcvro op 04-05-2026 07:48 ]

• thaMini
  • Nu online

thaMini

Tool !!

1c:78:4b Solidflex hybride
1c:78:4b Solidflex hybride.

Zelfde fabrikant lijkt me.

Be small, act BIG.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:49

Martijn02

/* No Comment */

Hier ook 2x Powerflex Eco met 1c:78:4b:...

• SED
  • Laatst online: 18-05 22:06

SED

solidflex eco 1C:78:4B: Bouffalo lab

[ Voor 5% gewijzigd door SED op 04-05-2026 11:03 ]

Copyright and left by SED...

• johansen
Paulo123 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:55:
[...]

Een beetje rare, overbodige en onaardige reactie. Ik heb ook een normaal gezin. Heb 18kwh aan batterijen. En van 19u tot 8u verbruiken wij 40 tot 45%. Het is niet zo dat wat jij verbruikt de standaard is voor alle gezinnen.

• Paulo123
<knip>En nu gewoon weer normale onderbouwde reacties. Alleen maar "elke afwijkend situatie is gek" reacties zit niemand op te wachten.

[ Voor 131% gewijzigd door Septillion op 04-05-2026 16:18 ]

• Xirt
Ik heb de PR voor DHCP discovery vanochtend open gezet richting de HA reviewers waarbij ik gebruik heb gemaakt van de input (waarvoor dank!). Tot dusver zie ik die verschillende IOU die ik dan ook heb toegevoegd in de code: 1C:78:4B:... lijkt wel het meeste voor te komen dus die zal al veel cases afdekken.

Hebben we ook mensen met een SF-1200 of BK-1600 op het forum die eventueel input kunnen geven m.b.t. de MAC adressen?

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-05 16:20
gjcvro schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:37:
[...]

Ik geef aan dat er verschillende situaties zijn en verschillende soorten verbruik en geef daarbij een voorbeeld, dus mijn reactie voegt meer toe dan jouw chagrijnige reactie op mij, ga lekker een flesje azijn nuttigen als ontbijt.

Ook zou ik verder kijken dan 1 nacht, puur omdat je dagen hebt met heel weinig opwek, die je dan wellicht nog net kunt overbruggen.
Ik snap deze wel. Heb nu 10Kwh staan. Dt is op een normale dag waarbij zon schijnt net genoeg om avond, nacht en begin ochtend (piek) te overbruggen. Nu heb ik meer dan genoen zonnepanelen (15x405wp). Dit is meer dan voldoende in ze zomer, en in de donkere maanden toch nog weinig. Maar heb wel minder donkere maanden dan iemand die zijn aantal precies heeft afgestemd op het jaarverbruik etc. Ik ben wel van mening hier meer hoe beter en hoe minder afhankelijk.
Maar op een zonnige dag krijg ik de 10KWh wel vol, maar op een druilerige dag toch niet. Dan zou het mooi zijn als er wat overschot zo zijn in mijn pakket dat ik dan toch nog wat zon van eerder zou kunnen gebruiken die ik anders weg zo exporteren tegen weining/niets.
En mocht er een stroomuitval komen, niet dat dat op dit moment vaak gebeurd in NL, dan heb je altijd nog wel wat in de accu zitten.
Dus ja denk dat ik er binnenkort toch nog een 4KWh pakketje bij neem.

• Jos Vermeulen
  • Registratie: Mei 2026
Ben het forum ook al een tijdje aan het volgen en was lang aan het twijfelen tussen Zendure en Indevolt.
Op Facebook is wel meer erover te vinden dan hier heb ik gemerkt. Ik weet wat ik nodig heb en het moet uiteraard snel terugverdiend worden, want net als met salderen, veranderen de regels elk jaar en hoelang gaan de batterijen in werkelijkheid mee en gaat het ooit belast worden🤷
Wat opvalt is dat vrijwel niemand hier duidelijke antwoorden geeft op vragen op een Belg na, die wel weet hoe het zit. Die verkopers zijn ratten, weet er alles van en voordat je het weet, zit je met een veel te grote batterij, waar je niks aan hebt. Vorig jaar nog naar een Huawei gekeken en dat zou in werkelijkheid 20 jaar duren voordat mijn centen eruit zijn 🤣

Vandaag de knoop doorhakken en dan tot Juni maar wachten op de levering van een Powerflex🥳

• Nanuk
Jos Vermeulen schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:21:
Ben het forum ook al een tijdje aan het volgen en was lang aan het twijfelen tussen Zendure en Indevolt.
Op Facebook is wel meer erover te vinden dan hier heb ik gemerkt. Ik weet wat ik nodig heb en het moet uiteraard snel terugverdiend worden, want net als met salderen, veranderen de regels elk jaar en hoelang gaan de batterijen in werkelijkheid mee en gaat het ooit belast worden🤷
Wat opvalt is dat vrijwel niemand hier duidelijke antwoorden geeft op vragen op een Belg na, die wel weet hoe het zit. Die verkopers zijn ratten, weet er alles van en voordat je het weet, zit je met een veel te grote batterij, waar je niks aan hebt. Vorig jaar nog naar een Huawei gekeken en dat zou in werkelijkheid 20 jaar duren voordat mijn centen eruit zijn 🤣

Vandaag de knoop doorhakken en dan tot Juni maar wachten op de levering van een Powerflex🥳
Ik vind dat dit topic juist heel behulpzaam is.

Algemeen advies van mij is dat je anderhalf keer moet kopen wat je denkt nodig te hebben. Je gaat het ding nooit helemaal leeg maken en je moet ook rekening houden met de RTE.
Verder goed verzinnen wat je wilt opslaan,
Een nachtverbruik in de zomer? Dagopbrengst in de winter? (Is mogelijk gelijk met die nacht in de zomer.) Dat zou mijn advies zijn bij een vast contract.
Dagopbrengst in de zomer en etmaalverbruik in de winter lijkt mij het uitgangspunt voor een dynamisch contract, dan kan je verschoven gebruiken of verkopen.
Als je ook nog een auto wilt laden kom je in een heel andere categorie. Persoonlijk overweeg ik om de huisbatterij te vergroten naar ruim de helft van de auto, meer zou mooier zijn maar het houdt een keer op. Tot nog toe zet ik tijdens het laden de huisding even op static.

Maar goed, was dit je vraag of toch iets anders?

• ToMiKoN
Bedankt voor jullie tips.
Ik dacht aan 10 kw.

De prijs van Solidflex en Powerflex liggen niet ver uit één? Al vind ik enkel van de Powefflex 4kw modules. Het lijkt anders wel een erg grote toren te worden?

Wat denken jullie?

• jdgraaf
  • Laatst online: 18-05 16:20
Nanuk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:51:
[...]

huisbatterij te vergroten naar ruim de helft van de auto, meer zou mooier zijn maar het houdt een keer op. Tot nog toe zet ik tijdens het laden de huisding even op static.
Doe ik zelf ook maar als je kijk wat beter rendeert... stroom opslaan als stroom om later als stroom te gebruiken (max winst 25ct/kwh?). of als vervanger voor bezine te gebruiken. Bij 100km verbruik je toch ~10 euro benzine tegen 60ct elektra als je elektrisch rijdt. Dus eigelijk kan je toch beter je accu gevuld met gratis zonnestroom leeg kunnen laten lopen in je auto.
Maar voelt ergen wel krom om je thuisaccu te legen in de accu van je auto, dus die van mij gaat ook standby als mijn auto's laden. ;-)

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:07
Xirt schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:23:
Is dit ook ongeveer het moment dat ik kan overstappen van de handmatige installatie via je Github of ontbreken er dan nog functies?

Arjan

• macbee
@gjcvro Ik heb vandaag mijn SolidFlex gekregen en volgens mij hebben ze het boekje aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM9-mj0rquwbY6NWFQOB7tq_xes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QkU0ClnZZ5wV7Bo1WnJXf6cr.png?f=fotoalbum_large

• gjcvro
Was de homewizard p1 meter nou wel of niet te gebruiken met indevolt? Ik heb een solarman en een hw, maar als ik de hw p1 meter koppelt gaat je vrolijk 200 watt uit de accu tappen ongeacht het meter gebruik. De app ziet wel de p1 meter, maar de heb heeft er maling aan. Toch geeft alles aan gekoppeld te zijn, hub, main omvormer en p1 lezer.

Edit: Nevermind,
Nadat ik met de drempelwaarde heb zitten schuiven werkt ineens alles.

[ Voor 11% gewijzigd door gjcvro op 04-05-2026 21:12 ]

• Cranfbob2UI
Nieuwe update Homey Indevolt App (versie 1.6)

Aanpassingen:
- Inverter Input Limit ook wel bekend als Max AC Input wordt uitgelezen
- Flowcard toegevoegd om deze instelling te wijzigen.

Versie staat nu in productie.

https://homey.app/nl-nl/a...lt/Indevolt-Thuisbatterij

[ Voor 5% gewijzigd door Cranfbob2UI op 05-05-2026 09:25 ]

• Jos Vermeulen
  • Registratie: Mei 2026
Nanuk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:51:
[...]

Ik vind dat dit topic juist heel behulpzaam is.

Algemeen advies van mij is dat je anderhalf keer moet kopen wat je denkt nodig te hebben. Je gaat het ding nooit helemaal leeg maken en je moet ook rekening houden met de RTE.
Verder goed verzinnen wat je wilt opslaan,
Een nachtverbruik in de zomer? Dagopbrengst in de winter? (Is mogelijk gelijk met die nacht in de zomer.) Dat zou mijn advies zijn bij een vast contract.
Dagopbrengst in de zomer en etmaalverbruik in de winter lijkt mij het uitgangspunt voor een dynamisch contract, dan kan je verschoven gebruiken of verkopen.
Als je ook nog een auto wilt laden kom je in een heel andere categorie. Persoonlijk overweeg ik om de huisbatterij te vergroten naar ruim de helft van de auto, meer zou mooier zijn maar het houdt een keer op. Tot nog toe zet ik tijdens het laden de huisding even op static.

Maar goed, was dit je vraag of toch iets anders?
Bedankt voor de info :)
Mocht er ooit een EV komen, dan zal het er eentje worden die als batterij gebruikt kan worden.
Plugin lijkt me meer een tussenoplossing voor wat er komen gaat en daarom ook geen zin om daar teveel centen in te steken. We hebben ook bewust gekozen voor veel zonnepanelen met een jaarlijkse opwekking van 6000Kwh en kunnen daarmee alles gebruiken heel de dag, zonder van het net te nemen.

• Xirt
arjanhs schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Is dit ook ongeveer het moment dat ik kan overstappen van de handmatige installatie via je Github of ontbreken er dan nog functies?

Arjan
Yep, volgens mij zit alles er dan in (en meer).

• Nanuk
jdgraaf schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:11:
[...]
Dus eigelijk kan je toch beter je accu gevuld met gratis zonnestroom leeg kunnen laten lopen in je auto.
Maar voelt ergen wel krom om je thuisaccu te legen in de accu van je auto, dus die van mij gaat ook standby als mijn auto's laden. ;-)
Ik doe de auto laden als het tarief goedkoop is maar ik merk dat ik daardoor wel eens eerder naar huis ga dan anders.

Een 50 KWh auto gaan laden met een 10 KWH batterij is niet zo zinvol natuurlijk. Daarom wil ik evt die batterij groter maken zodat ik van meerdere dagen zon kan opslaan.

• Nanuk
Jos Vermeulen schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:49:
[...]

Bedankt voor de info :)
Mocht er ooit een EV komen, dan zal het er eentje worden die als batterij gebruikt kan worden.
Plugin lijkt me meer een tussenoplossing voor wat er komen gaat en daarom ook geen zin om daar teveel centen in te steken. We hebben ook bewust gekozen voor veel zonnepanelen met een jaarlijkse opwekking van 6000Kwh en kunnen daarmee alles gebruiken heel de dag, zonder van het net te nemen.
Een auto als thuisbatterij is alleen maar handig als ie bijna altijd voor de deur staat. Wat in de auto zit laat ik lekker in de auto zitten anders kan ik weinig met die auto.

• gjcvro
Nanuk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:13:
[...]

Ik doe de auto laden als het tarief goedkoop is maar ik merk dat ik daardoor wel eens eerder naar huis ga dan anders.

Een 50 KWh auto gaan laden met een 10 KWH batterij is niet zo zinvol natuurlijk. Daarom wil ik evt die batterij groter maken zodat ik van meerdere dagen zon kan opslaan.
Wat ik tot nog toe doe is eerst de accu laten vullen, dan laden op de zonnepanelen en als dan de zon wegvalt of even wat minder is vangt de accu dat op. Tegen de tijd dat de auto vol is is de accu een heel eind leeg, maar die heeft dan toch nog wat tijd om bij te trekken voor de nacht.

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:07
Xirt schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Yep, volgens mij zit alles er dan in (en meer).
Top, dan ga ik deze om zetten.

• johansen
gjcvro schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:31:
[...]

Wat ik tot nog toe doe is eerst de accu laten vullen, dan laden op de zonnepanelen en als dan de zon wegvalt of even wat minder is vangt de accu dat op. Tegen de tijd dat de auto vol is is de accu een heel eind leeg, maar die heeft dan toch nog wat tijd om bij te trekken voor de nacht.
Ik heb een automation in HA dat mijn batterijen alleen maar ondersteunen bij het laden van de auto als ze >=85% SOC hebben. Dat is meer met het idee dat als ze toch al (bijna) vol zitten, ik ze liever wat leger maak zodat ze daarna weer ruimte hebben om te zonneoverschot te laden en ik niet terug hoef te leveren naar het net.
Tibber (ik heb een Dynamisch Energiecontract) laadt alleen maar op gunstige momenten (of goedkoop tarief, of veel zonoverschot of Grid Rewards), afgelopen week kreeg ik zelfs geld toe om de auto te laden en heb ik de zonnepanelen uitgezet omdat de stroom van het net rond de -50 eurocent zat. Dat is leuk laden!

Onder de 85% SOC doen de batterijen dus helemaal niks voor de auto, omdat het in de basis niet efficiënt is om de batterijen daarvoor te gebruiken met alle laad- en ontlaadverliezen.

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:31

BramT

Rule #1

Cranfbob2UI schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:24:
Nieuwe update Homey Indevolt App (versie 1.6)

Aanpassingen:
- Inverter Input Limit ook wel bekend als Max AC Input wordt uitgelezen
- Flowcard toegevoegd om deze instelling te wijzigen.

Versie staat nu in test, binnen enkele dagen naar productie.

https://homey.app/nl-nl/a...evolt-Thuisbatterij/test/
Haha, top, die had ik aangevraagd. Thanks! Jij bent rchu57 op het homey forum zeker? ;) En nogmaals dank voor de hele homey app; zonder die app was het geen indevolt geworden voor mij. _/-\o_

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• Cranfbob2UI
BramT schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:16:
[...]

Haha, top, die had ik aangevraagd. Thanks! Jij bent rchu57 op het homey forum zeker? ;) En nogmaals dank voor de hele homey app; zonder die app was het geen indevolt geworden voor mij. _/-\o_
Graag gedaan!

• Nanuk
Iedereen heeft dus een eigen strategie om de auto te laden. Nou moet ik er wel bij vertellen dat mijn panelen slecht 1 tot 1,5 KW leveren. En ik laad met een kleine 3,5 KW.

Laden doe ik dus bij voorkeur met veel zon en lage prijs, door een deel uit de Indevolt te halen kan ik eerder beginnen met laden of wat langer doorgaan maar voor het mooie zou daar nog een stapeltje Indevolt modules bij moeten.

Op de site van Indevolt.nl staat een prijs die 100 Euro per 4KWh lager is dan bij Thuisbaterij.nl echter als ik doorklik dan kom ik bij thuisbatterij uit en betaal je de hogere prijs. Heeft iemand een list om die lagere prijs te betalen?

• gjcvro
Nanuk schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:37:
Iedereen heeft dus een eigen strategie om de auto te laden. Nou moet ik er wel bij vertellen dat mijn panelen slecht 1 tot 1,5 KW leveren. En ik laad met een kleine 3,5 KW.

Laden doe ik dus bij voorkeur met veel zon en lage prijs, door een deel uit de Indevolt te halen kan ik eerder beginnen met laden of wat langer doorgaan maar voor het mooie zou daar nog een stapeltje Indevolt modules bij moeten.

Op de site van Indevolt.nl staat een prijs die 100 Euro per 4KWh lager is dan bij Thuisbaterij.nl echter als ik doorklik dan kom ik bij thuisbatterij uit en betaal je de hogere prijs. Heeft iemand een list om die lagere prijs te betalen?
soms zijn er kortingscodes. en de vraag is natuurlijk ook incl of excl verzendkosten.

• ToMiKoN
[b]Nanuk in "Het grote Indevolt thuisbatterij topic"
Dat was me ook opgevallen. Niet echt transparant. Ik had de taal al eens op Frans gezet, maar dan kreeg ik niet de 4 kw modules. Allemaal wat vreemd.
Duidelijke info voor België zou handig zijn..

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:47
Nanuk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:13:
[...]

Het maakt toch geen drol uit of de thuisbatterij wordt leeggetrokken door het laden van een EV of dat je hem voor andere verbruikers inzet. Aan het eind zal je evenverl energie nog van het net moeten afnemen. Alleen kan je het laden van een EV eenvoudig uitstellen tot een goedkoop moment bij dynamisch.
Je hoeft een EV natuurlijk niet pas te laden als hij helemaal leeg is. Dagelijks een beetje om je dagelijkse ritjes te compenseren, dan kan je prima wat uitgestelde zon uit een thuisbatterij trekken..

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Nanuk
ArjoK schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Het maakt toch geen drol uit of de thuisbatterij wordt leeggetrokken door het laden van een EV of dat je hem voor andere verbruikers inzet. Aan het eind zal je evenverl energie nog van het net moeten afnemen. Alleen kan je het laden van een EV eenvoudig uitstellen tot een goedkoop moment bij dynamisch.
Je hoeft een EV natuurlijk niet pas te laden als hij helemaal leeg is. Dagelijks een beetje om je dagelijkse ritjes te compenseren, dan kan je prima wat uitgestelde zon uit een thuisbatterij trekken..
Je huisbatterij wil je vol genoeg hebben als het duur is en dan probeer ik juist niet mn auto op te laden. Ga ik dan de batterij (helemaal) leegtrekken ten behoeve van de auto dan heb ik niets over voor als het wel duur is voor het huis.

Bovendien heb ik toch regelmatig dat de auto behoorlijk leeg is na een dag gebruik. Ik heb weinig vast patroon in auto gebruik.

Nogmaals, een 10 KWh batterij trek je rap leeg als je 35-45 KWh wilt bijladen in een 50 KWh auto.

• buutvrij
Ik zit wat 'strategiën' te lezen hier, de afgelopen dagen waarbij mensen op het hek zitten om wel of niet nog even duizenden euro's uit te geven voor een (nog) grotere batterij. De overheid gaat deels de regie terugpakken in de toekomst op de stroommarkt denk ik want het wordt een zooitje.. lees het volgende artikel even:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i43666/tijdsafhankelijke-nettarieven-consumenten-in-2029-van-start-prijs-verschilt-per-seizoen

Ook blijkt dat handelen op de electriciteitsmarkt (door consumenten) het net juist zwaarder belast. De neiging om alles maar te slim af te zijn (en 1 stap voor te blijven op regelgeving/onafhankelijkheid) die ik ook in mezelf herken, kan dus avrechts uitpakken. Er zijn mensen met schuren vol zonnepanelen die dachten fors geld te verdienen in lengte van jaren. Die 'strategie' is op z'n minst wankel gebleken.. (salderen/terugleverboete)

• Nanuk
buutvrij schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:46:
Ik zit wat 'strategiën' te lezen hier, de afgelopen dagen waarbij mensen op het hek zitten om wel of niet nog even duizenden euro's uit te geven voor een (nog) grotere batterij. De overheid gaat deels de regie terugpakken in de toekomst op de stroommarkt denk ik want het wordt een zooitje.. lees het volgende artikel even:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i43666/tijdsafhankelijke-nettarieven-consumenten-in-2029-van-start-prijs-verschilt-per-seizoen

Ook blijkt dat handelen op de electriciteitsmarkt (door consumenten) het net juist zwaarder belast. De neiging om alles maar te slim af te zijn (en 1 stap voor te blijven op regelgeving/onafhankelijkheid) die ik ook in mezelf herken, kan dus avrechts uitpakken. Er zijn mensen met schuren vol zonnepanelen die dachten fors geld te verdienen in lengte van jaren. Die 'strategie' is op z'n minst wankel gebleken.. (salderen/terugleverboete)
Zo te lezen worden de prijsverschillen in je dynamische contract dus alleen maar groter.

• gjcvro

Ik heb compleet doorgerekend aan de hand van het verbruik van de afgelopen jaren wat voor mij de meest ideale accu is. Daarbij is dus gekeken naar de huidige opbrengst, het huidige verbruik zonder te rekenen met handelsvoordelen. Dan nog was het de moeite waard om een thuisaccu te plaatsen. Idee was om zo veel mogelijk dagen onafhankelijk te zijn, en op een bepaald moment moet je echt veel toevoegen om nog 2 daagjes extra te pakken, dan stopt het wel heel snel. De zonnepanelen hebben zichzelf afgelopen jaren (meer dan) terugverdiend dus dat is nu oprecht 'gratis stroom'. Datzelfde moet nu met de accu's gebeuren, hoe meer gratis stroom ik daarmee kan gebruiken hoe beter.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:18

Het is voornamelijk dat die mensen flink geld besparen. Terugleverboetes zijn eenvoudig te vermijden (dynamisch contract of netinjectie afknijpen met de omvormer) Zoveel mogelijk PV zorgt ook in het winterhalfjaar voor opwek voor eigen gebruik. Met een batterij erbij kun je ook nog eens een groot deel van het jaar nul op de meter bewerkstelligen waardoor er ook op nettarieven kan worden bespaard. Ik zie je negatieve insteek niet zo.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• SED

SED

Zag dat de Enphase koppeling nu in de Indevolt app zit. (profiel, Energie integraties)

Vraagje omtrent de koppeling. Ik gebruikte de inlog van Enphase dus mailadres en wachtwoord. Er lijkt een koppeling te staan die je weer kunt verbreken. Ik zie geen data waar de app iets mee doet. Kan even duren natuurlijk maar lijkt niets op te halen.(of werkt niet)

In de Enphase app zie ik ook geen verbinding met een externe net zoals bijv de jeroen.nl koppeling daar wel staat. (menu, account, toegangscontrole, toepassingen weergeven die over api koppeling beschikken)

Iemand een idee?

[ Voor 22% gewijzigd door SED op 08-05-2026 15:16 ]

• Lawrentz
  • Laatst online: 16:34
SED schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:11:
Zag dat de Enphase koppeling nu in de Indevolt app zit. (profiel, Energie integraties)

Vraagje omtrent de koppeling. Ik gebruikte de inlog van Enphase dus mailadres en wachtwoord. Er lijkt een koppeling te staan die je weer kunt verbreken. Ik zie geen data waar de app iets mee doet. Kan even duren natuurlijk maar lijkt niets op te halen.(of werkt niet)

In de Enphase app zie ik ook geen verbinding met een externe net zoals bijv de jeroen.nl koppeling daar wel staat. (menu, account, toegangscontrole)

Iemand een idee?
Heb je geen token nodig om verbinding te maken met de Envoy?
Een token is sinds een paar jaar gebruikelijk.

• SED

SED

Nee vraagt om account en wachtwoord ( van een derde partij maar dat is alleen enphase zover ik weet)

Ik zou een api koppeling ook prefereren trouwens.

stapje verder.. nog "apparaat toevoegen" gekozen en daar zie ik 1 microinverter van enphase (dat blijkt na controle van nummer de gateway te zijn die niet als zodanig herkend wordt) . Maar even afwachten

weer stapje:

Bij profiel, gegevensbron en dan PV kiezen voor aangepast. daar kun je vervolgens de micro inverter toevoegen.

Overigens nog steeds geen data.. zucht..

[ Voor 80% gewijzigd door SED op 08-05-2026 17:42 ]

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste