Jammer dat het er niet een week eerder is. Maar goed, jij doet je best en dat waardeer ik enorm.Xirt schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:07:
Real Time Mode en dan op "Discharge" instellen met target SOC. Dat kan vanaf de app (handmatig) en de verwachting is dat dit vanaf 2026.5 ook via de core Home Assistant integratie kan (dus dat kan je het makkelijk automatiseren).
Is het mogelijk om ipv van mijn homewizard p1 aan te bieden aan de indevolt om een eigen sensor vanuit homeassistant?
Zover ik weet is dat (nog) niet mogelijk.
.
HA zit wat betreft nieuwe features nu eenmal vast aan een maandelijkse cyclus (wat op zich juist prima is): deze PR is inmiddels twee maanden "in the works", maar is gisteravond geapproved dus ik wacht nu op het mergenNanuk schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:00:
[...]
Jammer dat het er niet een week eerder is. Maar goed, jij doet je best en dat waardeer ik enorm.
Blijkt dat ik toch niet van tevoren de specificaties goed heb gelezen: het is inderdaad mogelijk om de Powerflex Eco te laden vanuit de stekkerbatterij via het noodstopcontact. Bedankt voor de tip! Zojuist getest, werkt prima (nadat ik wel pas na 10 minuten besefte dat je de by-pass moet aanzetten). Ik begrijp dat binnenkort nog de 'eilandmodus' beschikbaar moet komen, waarbij het laden ook lukt indien de Powerflex niet op het net is aangesloten.gjcvro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:21:
[...]
Er was toch een type omvormer wat je rechtstreeks op de accu aan kon sluiten, een stekkeromvormer?
Edit : dit zocht ik:
[...]
De BK1600 heb ik dus deels op verkeerde gronden gekocht, maar: 1,6kWh tegen een mooie prijs is altijd welkom, ik kan nu met een hoger wattage ontladen via de cluster en met het lage gewicht/draagbeugel beschik ik over mobiele stroom.
Ik lees dat toch anders in de handleiding:trabajarbj schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:19:
[...]
Blijkt dat ik toch niet van tevoren de specificaties goed heb gelezen: het is inderdaad mogelijk om de Powerflex Eco te laden vanuit de stekkerbatterij via het noodstopcontact. Bedankt voor de tip! Zojuist getest, werkt prima (nadat ik wel pas na 10 minuten besefte dat je de by-pass moet aanzetten). Ik begrijp dat binnenkort nog de 'eilandmodus' beschikbaar moet komen, waarbij het laden ook lukt indien de Powerflex niet op het net is aangesloten.
De BK1600 heb ik dus deels op verkeerde gronden gekocht, maar: 1,6kWh tegen een mooie prijs is altijd welkom, ik kan nu met een hoger wattage ontladen via de cluster en met het lage gewicht/draagbeugel beschik ik over mobiele stroom.
/f/image/sJS8raEqVojcB9c0W9547deF.png?f=fotoalbum_large)
bron
Dus het vermogen kan vanuit het noodstroom stopcontact doorgegeven worden naar de AC/normale input kant .. maar nergens staat dat je er ook de batterij mee kan opladen. Volgens mij alleen een pass-through tot een max van 2400W.At this time, the PV input will be provided
to the load through the micro-inverter
Voordat ik mn testje vanochtend ging doen, had ik de review van Energienerds gelezen waarin zij aangeven dat zij de Powerflex konden opladen via het noodstopcontact: https://energienerds.nl/i...-2000-eco-review#off-grid
Nou besef ik dat het bovenstaande natuurlijk ook niet de waarheid hoeft te zijn. Daarom heb ik de vraag uitgezet bij Indevolt.
Overigens lijkt het gebruik van deze mogelijkheid in een on-grid situatie niet echt waardevol: je spaart er hooguit een stopcontact mee uit, maar het kost je wel weer extra energie om het noodstopcontact actief te houden. In een off-grid, eiland modus situatie wordt het m.i. wel heel zinvol om de batterij op te kunnen laden ipv alleen maar een pass-through functie. Anders zou je alleen maar stroom hebben op de momenten dat de panelen iets opleveren + qua wattage ben je beperkt tot het maximum van de 2 panelen.
Nou besef ik dat het bovenstaande natuurlijk ook niet de waarheid hoeft te zijn. Daarom heb ik de vraag uitgezet bij Indevolt.
Overigens lijkt het gebruik van deze mogelijkheid in een on-grid situatie niet echt waardevol: je spaart er hooguit een stopcontact mee uit, maar het kost je wel weer extra energie om het noodstopcontact actief te houden. In een off-grid, eiland modus situatie wordt het m.i. wel heel zinvol om de batterij op te kunnen laden ipv alleen maar een pass-through functie. Anders zou je alleen maar stroom hebben op de momenten dat de panelen iets opleveren + qua wattage ben je beperkt tot het maximum van de 2 panelen.
[ Voor 55% gewijzigd door trabajarbj op 27-04-2026 19:19 ]
Zonder een grid kan je met een generator of andere stroombron via de zelfde ingang die je normaal gebruikt de Indevolt opladen. (Getest bij de overbuurman).trabajarbj schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:05:
Voordat ik mn testje vanochtend ging doen, had ik de review van Energienerds gelezen waarin zij aangeven dat zij de Powerflex konden opladen via het noodstopcontact: https://energienerds.nl/i...-2000-eco-review#off-grid
Je moet dan wel de Indevolt App verbinden via de Bluetooth/directe verbinding om de juiste configuratie te activeren.
Mijn PR voor actions is vandaag gemerged, dus deze zou in 2026.5 moeten gaan zitten: https://github.com/home-assistant/core/pull/163578 . Verder niet veel bijzonders, want ik verwacht niet dat ik al mijn opgelijnde wijzigingen er nog in ga krijgen (eerstvolgende wijzigingen: boost quality scale naar silver, boost API library (in potlood support voor "SF-1200"), add binary sensors met voornamelijk heating state per batterij)