Om nog even aan te sluiten op het stukje regelgeving en
toetsing daarvan:
Follow the Money heeft de registratie van nevenactiviteiten en/of -inkomsten van de nieuwe Tweede Kamerleden uitgeplozen, maar liefst elf hadden dit niet op orde. "Het gaat om vier Kamerleden van Forum voor Democratie, vier van D66 en parlementariërs van JA21, het CDA en de PVV."
Het huidige register is
hier in te zien. Andere openbare registers (oudere versies, geschenken, reizen) zijn
hier in te zien.
Bij FvD is het business as usual:
Thierry Baudet, Gideon van Meijeren en Freek Jansen van Forum voor Democratie melden opnieuw geen enkele nevenfunctie, terwijl ze bestuurder zijn van verschillende stichtingen en bv’s. Dat is om principiële redenen: de FvD’ers vinden dat ze geen verantwoording hoeven af te leggen aan collega’s of kiezers over hun commerciële activiteiten buiten de Kamer. ‘De gedachte dat mijn meningen zouden veranderen als ik een reep chocola van iemand krijg, of als ik een boek verkoop, dat is zo absurd,’ zei Baudet tegen Zembla.
Hiervoor werden er eerder ook al sancties opgelegd.
FvD-Kamerlid Ralf Dekker maakt een andere afweging. Hij noemt wél zijn bestuursfuncties bij Eerlijk Eten en de Amsterdam Media Group, maar verzuimt dan weer zijn adviesbureau te melden, dat als eenmanszaak is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Dekker reageerde niet op vragen van FTM.
Bij D66 gaat het vooral om slordigheid. Renilde Huizenga, Robert van Asten en Anouschka Biekman hebben na vragen van FTM hun registratie(s) aangepast. Marieke Vellinga is een wat ander verhaal, zij blijkt nog voorzitter te zijn van Friese Preventieaanpak, "een samenwerkingsverband van Friese organisaties om een gezonde levensstijl te bevorderen". Daar zou intern al een nieuwe voorzitter zijn gevonden, maar dat proces is dus nog niet rond.
Judith Bühler van het CDA blijkt nog commissaris te zijn bij Enexis, een overblijfsel van haar eerdere wethouderschap:
Bühler zegt tegen FTM dat zij Enexis heeft laten weten dat ze gaat stoppen, en dat er daarom niks in het register staat. Nadat Bühler in oktober gestopt is als wethouder zou ze ook geen vergaderingen over Enexis meer hebben bijgewoond. Toch staat ze in de Kamer van Koophandel nog altijd vermeld – drie maanden nadat ze een hoge plek op de kandidatenlijst van het CDA kreeg.
Hoogleraar Van Eijbergen over deze casus: ‘Het is het één of het ander. Of je zorgt voor tijdige uitschrijving bij de Kvk, dat kan binnen een uur en dan hoef je de functie niet te melden in het nevenfunctieregister, of je laat het een paar maanden op zijn beloop en je registreert het zolang je nog als bestuurder ingeschreven bent. Het gaat om transparantie.’
Simon Ceulemans van JA21 is nog verbonden aan Leefbaar Rotterdam (waar de nodige JA21'ers vandaan komen). Hij heeft dit ook laten toevoegen aan het register.
Erwin Prickaertz van de PVV is nog directeur-grootaandeelhouder van een whitelabel-bronwaterflesjesbedrijf:
‘De leiding van mijn vennootschappen is overgedragen aan mijn beide zoons die al meerdere jaren werkzaam zijn voor mijn bedrijf. Op dit moment is de notaris bezig om de gehele structuur van het bedrijf te wijzigen.’
Prickaertz en tien andere Kamerleden verzuimen dus volledige opgave te doen van hun nevenactiviteiten. Dat is opmerkelijk; het register bestaat al 19 jaar en de strikte registratieplicht is bij alle volksvertegenwoordigers bekend.
Van politici moeten we beter verwachten. Ze horen in kunnen zien dat alleen al de schijn van mogelijke belangenverstrengeling een probleem is en ze horen er alles aan te doen om dat tegen te gaan. Puur hierop vertrouwen werkt dus echter niet:
De gebrekkige registratie lijkt dus al jaren een structureel probleem. Ondanks alle journalistieke onthullingen blijft het presidium van de Kamer vertrouwen op de eigen opgave van de leden. Die wordt niet gecheckt op juistheid en volledigheid. Hoe lang is dat nog houdbaar?
Volgens Rob van Eijbergen niet heel lang. ‘Er zou een check moeten komen. Bij ministers en staatssecretarissen gebeurt dat al, die krijgen advies van ambtenaren en hulp van de landsadvocaat bij het op afstand zetten van bedrijven. Ook op lokaal niveau worden bureaus ingeschakeld; zo screent Berenschot op nevenfuncties. Dit systeem is niet meer houdbaar, het is te vrijblijvend.’
Paul Bovend’eert: ‘Men heeft niet in de gaten hoeveel schade dit berokkent aan het vertrouwen in het parlement. Slordigheden, kleine en grote schandalen. En het vertrouwen in de politiek is al tot een dramatisch laag punt gedaald.’
Verder moet er ook iets veranderen aan de gevolgen voor het niet naleven van de regels:
De schorsingen lijken geen effect te hebben, aangezien de FvD’ers nog steeds niet de wet en gedragscode te respecteren. Rob van Eijbergen, hoogleraar integriteit van organisaties, vindt dat het tijd is voor hardere maatregelen. ‘Voor langere tijd schorsen is een optie. FvD neemt bijvoorbeeld deel aan debatten over de btw op voedsel, terwijl ze ook een commercieel belang hebben met hun maaltijdboxen. De kiezer moet dat weten. Het huidige systeem, met schorsingen van een week, voldoet niet meer. Het integriteitscollege is een tandeloze tijger.’
Paul Bovend’eert is het daarmee eens. ‘Die schorsingen zijn slap gedoe. Je moet de sancties aanscherpen. Ik denk dat je behalve schorsing ook salaris zou moeten inhouden, dat doen ze in Engeland ook en is veel effectiever.’
Belangenverstrengeling tegengaan begint bij het blootleggen van de belangen.