roffeltjes schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:47:
[...]
Het morele verhaal hoef je niet tegen mij af te steken, we discusieren of een partij levensvatbaar is als ze dit electoraat tot speerpunt verkiezen.
GL/PvdA heeft zonder twijfel punten in het programma zijn waar deze groepen mee geholpen worden, maar het meeste is niet gericht op hen... dat is electoraal ook volkomen logisch.
Wordt niemand meer uitgebuit en is er geen fysiek werk meer? Nee, natuurlijk niet. Maar het is niet te vergelijken met wat we voor de jaren 90 zagen.
Als de sociaal-democratie niet voor hen wiens stem niet gehoord wordt opkomt, maar enkel uit electorale overwegingen opkomt voor bepaalde kiezersgroepen, dan heeft zij haar bestaansrecht verloren, maar dat zal je met me eens zijn.
Met het 'klassieke' verhaal over 'de arbeider', zal je als links-progressieve 'big-tent' beweging inderdaad de verkiezingen niet winnen. En daar zit 'm volgens mij ook 'de kneep'. Dankzij de sociaal-democratie hebben we de enorme welvaartsgroei vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw redelijk kunnen verdelen. Deze groei is (mede) ingezet om een fijnmazig vangnet te maken, waardoor een tegenslag niet gelijk diepe armoede betekent.
Die welvaartsgroei heeft er óók voor gezorgd dat de (achter)kleinkinderen van de klassieke (land)arbeider nu in een koophuis wonen, een leasebak rijden en zichzelf niet meer tot 'het proletariaat' rekenen, maar tot de (hogere) middenklasse. Het sociaal vangnet? Ach, daar hoeven we niet meer over na te denken, dat is er (altijd). En zolang we daar geen gebruik van hoeven te maken, dán is het ook wel een heel duur ding, liever betalen we minder belasting. Dus stemmen we op partijen die de voordeeltjes van bezit in stand houden en tóch de belastingen omlaag brengen, door te snijden in dat hele dure sociale vangnet.
Dan gaat er iets (of meer) mis. De huizenmarkt stort in, we raken werkeloos of arbeidsongeschikt, ons kind krijgt zware mentale problemen. Kortom, we hebben het vangnet keihard nodig. En pas dán merken we dat 'wij', door ons stemgedrag, gaten hebben geslagen in het vangnet. Want die belastingvoordeeltjes die we zo graag wilden, die waren niet gratis.
We worden boos, maar op wie? Op de partijen die de verzorgingsstaat uithollen? Tuurlijk niet, dan moeten we ook boos zijn op onszelf. We worden boos op de partij die we als 'hoeder' van het vangnet zagen, want we hebben niet onszelf verraden, zíj hadden de taak om, ook al stonden ze aan de zijlijn van de oppositie, dat vangnet veilig te stellen.
Er komt er een kale of een geblondeerde of een ander figuur langs, die je gelijk geeft én die nog een andere groep aanreikt om je boosheid op te richten, de vreemde, de buitenlander, de asielzoeker, want die pikken jouw plek op het vangnet in.
En zo verklaar ik het verlies van 'links'.
Hoe 'links' deze mensen, maar vooral, diegenen die nog niet 'gestruikeld' zijn, maar die slechts één recessie hiervan verwijderd zijn, terugwint? Ik heb geen idee. Misschien moeten terug naar Marx en de 'verendelungstheorie'. Alhoewel, dat wens ik niemand, ongeacht zijn stemgedrag, toe. Dus maar doormodderen, en een manier vinden om het 'linkse' verhaal op een aansprekende manier te vertellen. Maar goed, ik zie nog geen Nederlandse Mamdani, Bernie Sanders of AOC bij 'links' rondlopen.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.